ID.nl logo
Terug op weg van vakantie? Hier kun je (mogelijk) een boete voor krijgen
Mobiliteit

Terug op weg van vakantie? Hier kun je (mogelijk) een boete voor krijgen

Rijden in het buitenland kan ontspannend en mooi zijn, maar laat je niet te snel afleiden door het uitzicht, want menig automobilist kan tijdens of na de vakantie verrast worden door vervelende boetes. In onze omringende Europese landen gelden namelijk andere regels en aanduidingen voor wat je wel en niet mag doen op de (snel)weg. Waar moet je op letten?

Als je in onze omringende landen in Europa rijdt, dan komt het merendeel van de verkeersborden en dynamische snelheidslimieten op onder meer snelwegen je bekend voor. Die zijn redelijk conform de standaardregels die zijn opgesteld, zodat ze ook voor buitenlandse bezoekers te begrijpen zijn. Maar lang niet alle borden en aanduidingen zijn zo vanzelfsprekend. Waar je op moet letten en wat je moet doen om geen boete te krijgen, lees je hier.

Verboden lifters mee te nemen

In de zomermaanden vind je langs de weg en bij tankstations regelmatig lifters die graag een eindje met je meerijden om ze verder op weg naar hun bestemming te krijgen. Maar stop je in Italië om een lifter mee te nemen? Dan kan je dat duur komen te staan. Doe je dat namelijk op een plek nadat je voorbij een verkeersbord bent gereden met daarop de tekst No autostop, dan kan je dat zomaar 137 euro kosten.

Deze borden staan vaak aan het begin van de oprit naar een snelweg en eenmaal voorbij dat bord mag je dus niet meer stoppen om een lifter op te pikken, ook niet als je nog niet de snelweg bent opgereden. Ben je eenmaal een snelweg opgereden, dan is het verbod op het oppikken van lifters ook verboden bij verzorgingsplaatsen langs die snelweg: ook daar kun je dus een boete krijgen. Anders is het natuurlijk wanneer je gewoon netjes geparkeerd bent en aldaar besluit om iemand mee te nemen in je auto.

Fietsers ruim inhalen

In Nederland zijn we gewend om auto's en fietsers veilig naast elkaar te laten bestaan op de weg. In andere Europese landen zijn de regels met betrekking tot fietsen die zich op dezelfde weg bevinden als auto's, vaak anders. In het buitenland komt het dan ook vaker voor dat fietsen op de 'grote' weg rijden, omdat daar veel minder aparte fietspaden of -stroken zijn. De verkeersregels zijn hier op aangepast.

©Volker Schnäbele

Haal je bijvoorbeeld een fietser in, dan geldt in de meeste Europese landen dat er bij het inhalen minimaal anderhalve meter moet zitten tussen jouw auto en de in te halen fietser(s). In Oostenrijk moet je buiten de bebouwde kom zelfs 2 meter tussen jou en de fiets aanhouden. Er zijn geen vaste boetes indien je je niet aan deze afstand houdt, maar het kan natuurlijk wel zijn dat je wordt aangehouden als de politie waarneemt dat de inhaalafstand niet afdoende was.

Geen ontkomen meer aan buitenlandse boetes
Een aantal jaar geleden hoefde je je bij een overtreding geen zorgen te maken dat je later als nog een dikke prent op de deurmat kon verwachten. De meeste verkeersvergrijpen moest je hooguit meteen betalen als je op heterdaad werd betrapt, maar voor snelheidsboetes hoefde je met een Nederlands kenteken niet te vrezen. Op grond van internationale en Europese wetgeving is het mogelijk dat opsporingsinstanties de gegevens uit kentekenregisters onderling uitwisselen. Rij je ergens in een ander Europees land te hard of bega je een andere overtreding? Dan wordt de boete vaak alsnog naar je Nederlandse adres opgestuurd. Dat kan overigens wel enige weken tot maanden duren.

Te hard of door rood rijden

Net als in Nederland kan te hard rijden in andere landen je duur komen te staan. In het buitenland zijn de bedragen soms lager, maar vaak ook hoger dan in Nederland. In België betaal je standaard € 50 voor de eerste 10 km/h die je te hard rijdt en vervolgens 10 euro extra voor elke daarop boven komende km/h die je te hard rijdt. In Oostenrijk begint de teller te lopen bij 20 km/h te hard en krijg je een boete van 70 euro thuisgestuurd. Bij 30 km/h te hard loopt dit op naar € 150. Bij een overschrijding van de snelheid met meer dan 40 km/h kun je een tijdelijke rijontzegging krijgen.

©Michael Derrer Fuchs michael.derrer@fuchs.red

Nooit meer te laat afremmen voor een flitspaal?

Slimme navigatiesystemen helpen je geld besparen

Rijd je door rood, dan moet je natuurlijk ook lappen. In Duitsland kost je dat zomaar tussen de 90 tot 320 euro (in Nederland is de boete voor dat vergrijp overigens ook niet mis: 289 euro), in Italië zijn ze wat milder met een 'starttarief' van € 175. Bovendien zijn de boetes in Italië afhankelijk van het tijdstip waarop het vergrijp is gepleegd. Tussen 22:00 en 07:00 wordt het standaardbedrag verhoogd met 30 procent.

Strafpuntensysteem
Sommige landen - bijvoorbeeld Oostenrijk - kennen een strafpuntensysteem. Bij drie punten (drie overtredingen) krijg je een rijverbod van minstens 3 maanden. Dat strafpuntensysteem geldt ook voor buitenlanders, maar de kans op een rijontzegging is wat kleiner in dat geval, maar je kunt wel een fllnke (extra) boete krijgen.

Milieuzones

In Nederland kennen we alleen in de grote steden milieuzones, maar in de omringende Europese landen zijn dat er veel meer, vaak ook hele regio's. Het is lastig om die allemaal afzonderlijk te noemen, maar belangrijk om te weten is dat je bijvoorbeeld in Duitsland verplicht een milieusticker op je voorruit moet hebben geplakt om bepaalde regio's in te mogen rijden. Let wel: dat geldt alleen voor het moment dat je in een milieuzonegebied van de snelweg afgaat, ook al is het maar om even te tanken of te pauzeren. Je mag dus wel door een mileuzone rijden als je op de snelweg blijft, en ook verzorgingsplaatsen langs zo'n snelweg mag je gewoon oprijden.

Last van lijmresten van de milieusticker?

Gebruik zelfklevende folie ter bescherming

Als je echter een stad inrijdt zonder een milieusticker, dan krijg je daar natuurlijk ook gewoon een boete voor; camera's boven de weg registreren namelijk of jij zo'n sticker achter je voorruit hebt geplakt. De boete in Frankrijk is dan 68 euro, in Duitsland kost dat je 100 euro, plus eventuele administratiekosten.

Vreemde borden in Frankrijk

Ze zijn de afgelopen tijd al wat vaker in het nieuws geweest: borden op de Franse snelweg met daarop een witte ruit. Nu betekent dit logo in geen enkel ander land iets, maar in Frankrijk dus wel: de rijstrook waarboven dit logo te zien is op de dynamische borden boven de weg is gereserveerd voor voertuigen waar minstens twee personen in zitten of een elektrische of hybride auto is, of taxi's met minstens één passagier.

©Google Maps Streetview

De rijstrook is in de meeste gevallen de meest linker rijststrook op de weg en komt het meest voor op driebaans-snelwegen. Let er goed op, want het is ook verboden om deze strook te gebruiken om ander verkeer in te halen als je niet aan de eisen voor dat bord voldoet. De reden dat dit ruit-bord nog eens opnieuw wordt aangehaald is omdat Frankrijk dit bord weliswaar al een jaar of drie gebruikt rond steden als Lyon en Grenoble, maar deze ook steeds verder over het hele land worden uitgerold. De kans dat je er eentje tegenkomt is dus groter geworden. De bewuste rijstroken worden overigens gecontroleerd met camera's die de voorzijde van de auto fotograferen. Word je gesnapt op deze strook, dan is de boete 135 euro.

Rijden met verkeerd schoeisel

Ja, ook dat kan in het buitenland problemen opleveren. Op slippers rijden is bijvoorbeeld in veel landen verboden. Hoe zuidelijker in Europa je gaat, des te hoger is de boete voor het rijden op slippers. In Frankrijk is de boete 90 euro en in Spanje kan deze boete oplopen tot 200 euro! Op blote voeten rijden is in de bovenstaande landen niet strafbaar, maar anders is dat in het Verenigd Koningrijk. Daar mag je namelijk helemaal niet blootvoets of met flip flops rijden. Als je daar een slippertje maakt, kan je dat extreem duur komen te staan, de boetes die daar worden uitgedeeld beginnen bij 100 pond (zo'n 116 euro) en kunnen oplopen tot maar liefst 5000 pond (circa 5835 euro) als je betrokken bent bij een ongeluk en je niet het juiste schoeisel aan had.

©Figurniy Sergey

▼ Volgende artikel
Review Philips OneUp – Elektrische dweil maakt sneller schoon
© Wesley Akkerman
Huis

Review Philips OneUp – Elektrische dweil maakt sneller schoon

In hoeverre kun je een simpele dweil eigenlijk nog verbeteren? Die vraag stelden we onszelf hardop – tot we opeens de Philips OneUp in handen kregen: een elektronische dweil die verrassend goed weet mee te draaien in een wereld vol dweilende robots en nat-droogstofzuigers. Wat vinden wij van deze opvallende nieuwkomer?

Uitstekend
Conclusie

De Philips OneUp is wat ons betreft een ideaal apparaat voor wie geen interesse of budget heeft voor een robotstofzuiger of een geavanceerde nat-droogstofzuiger. De vloer wordt mooi schoon, zonder strepen, en het dweilen en drogen kost nauwelijks tijd. Even snel door het huis is daardoor geen gedoe meer. Nadelen zijn er ook: het bijbehorende schoonmaakmiddel is aan de prijzige kant en mist een frisse geur, en de dweilpad droogt traag op als de zon niet meewerkt. Maar verder staat er niets in de weg om dit apparaat warm aan te bevelen.

Plus- en minpunten
  • Dweilen zonder strepen
  • Flexibele kop
  • Afneembare dweilpad
  • Goed voor minimaal 50 vierkante meter
  • Meegeleverd schoonmaakmiddel
  • Geen extra dweilpad
  • Schoonmaakmiddel is duur
  • Schoonmaakmiddel heeft geen lekkere geur

Dankzij robots en andere slimme apparaten wordt het steeds makkelijker om het huishouden uit handen te geven of de vervelende taken te láten uitvoeren. De Dreame H15 Pro en anders wel de X50 Ultra zijn daar goede voorbeelden van. Maar Philips laat met de OneUp zien dat regelmatig dweilen helemaal geen vervelende taak hoeft te zijn. Dit is namelijk een elektrische dweil die je in staat stelt de taak sneller uit te voeren. Hij is er in twee uitvoeringen, namelijk eentje van 109 en eentje van 159 euro. Het enige verschil is de accu: die gaat respectievelijk 50 of 70 minuten mee.

Het systeem bestaat uit verschillende onderdelen die je allemaal aan de steel bevestigt. Om te beginnen zijn dat een schoonwaterreservoir (van 280 ml) en een vuilwaterbak (van 180 ml), die je aan de onderkant van het midden aantreft. In de bak met schoon water klik je daarnaast een speciaal ontwikkelde module met daarin het schoonmaakmiddel. Dat is een door Philips ontwikkeld middel, dat naar verluidt drie maanden moet meegaan. De kantelbare kop kan 360 graden draaien en is voorzien van afneembare dweilpads, die ook los te koop zijn (voor 23 euro).

©Wesley Akkerman

Evenredig nat en schoon

Bij dit soort apparaten is het gewicht en flexibiliteit in de bediening erg belangrijk. De Philips OneUp weegt 1,75 kilo en is dus niet bepaald zwaar, zeker niet in vergelijking met draadloze steelstofzuigers. Wij hebben er in elk geval moeiteloos mee door het huis gelopen. En dankzij die draaibare kop kom je heel makkelijk in verschillende hoeken, onder tafels en stoelen en langs poten en ander meubilair. De knoppen voor de bediening zitten daarnaast helemaal boven op de dikke steel, waardoor die eveneens goed bereikbaar zijn.

In de basis lijkt er dus goed nagedacht te zijn over de werking en praktische inzetbaarheid van de Philips OneUp. Maar hoe maakt-ie schoon? Dankzij een gemotoriseerde aandrijving kan het systeem de dweilpad continu voorzien van een schone stroom water met zeep. Ondertussen zuigt de dweil het vieze water op, waardoor de grond niet lang nat blijft en het droogproces drastisch verkort. Je moet de dweilpad van tevoren nog wel eerst natmaken, dus de eerste vloeraanraking kan wat te vochtig zijn. Maar daarna wordt de harde vloer evenredig nat en schoon.

©Wesley Akkerman

Voordelen ten opzichte van gewoon dweilen

Het gebruik van de Philips OneUp brengt een aantal duidelijke voordelen met zich mee. Vergelijk je het met traditioneel dweilen, dan vallen er meteen een paar dingen op. Je hoeft geen grote emmer water klaar te zetten, laat staan ermee door het huis te slepen. Je verbruikt minder water en schoonmaakmiddel, en je voorkomt dat je halverwege met een vieze dweil over de vloer gaat. Ook het schoon- en droogmaken van de dweilkop is een stuk eenvoudiger – daar heeft Philips slim over nagedacht.

De dweilpad is afneembaar en kun je simpelweg te drogen leggen, bijvoorbeeld in de zon. Is die er even niet, dan duurt het ongeveer twee à drie dagen voordat hij helemaal droog is. Je kunt de pad bovendien in de wasmachine gooien om hem weer fris en schoon te krijgen. Omdat het drogen soms wat tijd kost, is een extra dweilpad geen overbodige luxe – maar die moet je wel los aanschaffen. Het apparaat wordt geleverd met één pad, maar verder zit alles wat je nodig hebt gewoon in de doos. De basis is dus goed op orde.

©Wesley Akkerman

Meegeleverd schoonmaakmiddel

Philips raadt natuurlijk aan om het speciaal voor dit systeem ontwikkelde schoonmaakmiddel te gebruiken. Twee flesjes kosten 20 euro en zijn volgens de fabrikant goed voor evenveel sessies als drie flessen gewone vloerreiniger. Per schoonmaakbeurt druk je één keer op de knop om het schoonwaterreservoir van de juiste hoeveelheid zeep te voorzien, zodat je altijd de optimale verhouding hebt. Toch vragen we ons af of je echt aan die Philips-flesjes vastzit. In de praktijk werkt het systeem ook prima met je eigen schoonmaakmiddel.

Wat wel opvalt aan het meegeleverde reinigingsmiddel, is dat het nauwelijks geur afgeeft. Het ruikt niet vies, maar er zit ook geen fris of aangenaam geurtje aan. Wel zorgt het voor een streeploos resultaat, en dat is natuurlijk waar het uiteindelijk om draait. Heb je echter zelf een goede vloerreiniger die speciaal geschikt is voor jouw type vloer, dan kun je die ook prima gebruiken. Het enige wat je dan even moet uitzoeken, is de juiste verhouding met het schoonwaterreservoir van 280 ml. De elektrische dweil presteert er in elk geval niet minder door als je de (best prijzige) Philips-flesjes links laat liggen.

©Wesley Akkerman

Philips OneUp kopen?

Ook goed om te weten: met de variant die 50 minuten meegaat, kun je ongeveer 50 vierkante meter dweilen. De versie met een accuduur van 70 minuten komt tot 70 vierkante meter. Daarmee is de OneUp een ideaal product voor kleinere huishoudens, zoals een appartement of flat. In ons testhuishouden hield de OneUp het zelfs vol om op een volle accu 56 vierkante meter schoon te maken – ruim boven de beloofde prestatie. Natuurlijk moet je er rekening mee houden dat accu's na verloop van tijd wat capaciteit verliezen, maar daar was in dit geval nog geen sprake van.

De Philips OneUp is wat ons betreft een ideaal apparaat voor wie geen interesse of budget heeft voor een robotstofzuiger of een geavanceerde nat-droogstofzuiger. De vloer wordt mooi schoon, zonder strepen, en het dweilen en drogen kost nauwelijks tijd. Even snel door het huis is daardoor geen gedoe meer. Nadelen zijn er ook: het bijbehorende schoonmaakmiddel is aan de prijzige kant en mist een frisse geur, en de dweilpad droogt traag op als de zon niet meewerkt. Maar verder staat er niets in de weg om dit apparaat warm aan te bevelen.

▼ Volgende artikel
Ontdek de Miele Guard-serie: voor elk huishouden een stofzuiger
© Miele
Huis

Ontdek de Miele Guard-serie: voor elk huishouden een stofzuiger

Maak kennis met de Miele Guard-serie: drie stofzuigers die elk uitblinken in hun eigen klasse. Van de lichtgewicht en wendbare S1 tot de veelzijdige M1 en de luxe L1 met geavanceerde filtersystemen – Miele combineert innovatieve technologie met doordacht design. Ontdek hieronder welke Guard-stofzuiger het best bij jou past!

Partnerbijdrage - in samenwerking met Bemmel & Kroon

Of je nu dagelijks door een druk gezinshuis beweegt of in alle rust een minimalistische studio onderhoudt, een goede stofzuiger maakt het verschil. Met de Guard-serie biedt Miele drie modellen die elk op hun eigen manier uitblinken in comfort, gebruiksgemak en duurzaamheid. De compacte Guard S1, de veelzijdige M1 en de luxe L1 zijn stuk voor stuk uitgerust met doordachte technologie en hoogwaardige materialen. Wat ze met elkaar delen? De kwaliteit en betrouwbaarheid die je van Miele mag verwachten.

Guard S1: verrassend sterk, opvallend compact

De Guard S1 is het instapmodel binnen de serie, maar zeker geen lichtgewicht als het op prestaties aankomt. Met een krachtige 890 watt-motor, vier zuigstanden en een universele zuigmond reinigt hij moeiteloos diverse vloertypen. Dankzij het lichte gewicht en het compacte ontwerp is hij ideaal voor kleinere woningen of mensen die op zoek zijn naar een wendbare stofzuiger. De bediening is intuïtief via twee knoppen en een centrale draaischakelaar, en met zijn grijs gemarkeerde elementen is hij zelfs zonder handleiding volledig logisch in gebruik.

©Miele

De S1 maakt gebruik van de HyClean Pure TU-stofzak en het ComfortFit-systeem zorgt voor een hygiënisch klikmechanisme: geen ontsnappend stof, wel een gerust gevoel. En met standaard accessoires zoals een meubelzuigmond, kierenborstel en reliëfborstel (bevestigd via de VarioClip) heb je alles bij de hand.

Waarom de sledestofzuiger nog altijd onverslaanbaar is

Hoewel draadloze steelstofzuigers tegenwoordig de toon lijken te zetten, bewijst de klassieke sledestofzuiger keer op keer zijn waarde. Niet alleen bieden sledemodellen doorgaans een krachtigere en constantere zuigkracht, ze hebben ook een aanzienlijk grotere stofcapaciteit. Je hoeft dus minder vaak te legen of zakken te vervangen. Bovendien zijn ze stiller, ergonomischer in gebruik en betrouwbaarder op de lange termijn. En waar steelstofzuigers vaak na een paar jaar al kuren vertonen, gaan sledestofzuigers zoals die van Miele gerust twintig jaar mee. Soms is klassiek gewoon beter.

Guard M1: veelzijdige krachtpatser met slimme opbergruimte

Een stapje luxer is de Guard M1, ontworpen voor elk type ondergrond en elk type huishouden. Deze stofzuiger beschikt over een verstelbare zuigkracht met vier vermogensniveaus, die je met de voet bedient – handig als je tussendoor niet wilt bukken. De 4,5 liter-stofzak (HyClean Pure CO) gaat extra lang mee en het ComfortFit-systeem garandeert maximale hygiëne én prestaties, zelfs bij een lagere zuigkracht.

©Miele

Ook het design spreekt aan: fris, modern en met een geïntegreerd accessoirevak waarin je de meegeleverde meubelzuigmond, kierenborstel en reliëfborstel netjes opbergt. De universele draaibare zuigmond is geschikt voor tapijt, hout en tegels, en volgt soepel elke beweging.

Guard L1: comfort, stilte en duurzaamheid in één

De Guard L1 is het topmodel binnen de serie en is ontworpen voor mensen die geen concessies willen doen aan comfort, prestaties of uitstraling. Met een fluisterstil geluidsniveau van slechts 75 dB en een royale actieradius van 12 meter is dit model klaar voor elke schoonmaakklus, hoe groot of klein ook. Het robuuste ontwerp is niet alleen stijlvol, maar ook uitzonderlijk duurzaam: de L1 is getest op een levensduur van maar liefst 20 jaar.

©Miele

Net als de M1 beschikt ook de L1 over de draaibare universele zuigmond, maar onderscheidt zich met slimme details. Zo is de 2-in-1-zuigmond (voor meubels en kieren) geïntegreerd in de achterkant van het toestel en is de reliëfborstel ingebouwd in de ergonomische handgreep. Ook deze L1 werkt met de HyClean Pure TU-stofzak en het ComfortFit-systeem, waardoor hygiëne en gebruiksgemak gegarandeerd zijn.

Voor wie nóg een stap verder wil gaan, is er de Guard L1 Comfort. Deze luxere uitvoering voegt enkele premium extra's toe. Het geïntegreerde LCD-kleurendisplay toont in één oogopslag de reinigingsmodus, de vullingsgraad van de stofzak en de status van het uitblaasfilter. Zo heb je altijd direct inzicht in de prestaties van je stofzuiger. Daarnaast ondersteunt de L1 Comfort Miele@home, waarmee je het apparaat via wifi kunt verbinden met je smarthome-netwerk. Bediening via app, spraak of slimme automatisering? Met Miele is het slechts een kwestie van instellen.

Ga voor meer witgoeddeals naar Bemmel & Kroon!