ID.nl logo
Terug op weg van vakantie? Hier kun je (mogelijk) een boete voor krijgen
© krizanovskii - stock.adobe.com
Mobiliteit

Terug op weg van vakantie? Hier kun je (mogelijk) een boete voor krijgen

Rijden in het buitenland kan ontspannend en mooi zijn, maar laat je niet te snel afleiden door het uitzicht, want menig automobilist kan tijdens of na de vakantie verrast worden door vervelende boetes. In onze omringende Europese landen gelden namelijk andere regels en aanduidingen voor wat je wel en niet mag doen op de (snel)weg. Waar moet je op letten?

Als je in onze omringende landen in Europa rijdt, dan komt het merendeel van de verkeersborden en dynamische snelheidslimieten op onder meer snelwegen je bekend voor. Die zijn redelijk conform de standaardregels die zijn opgesteld, zodat ze ook voor buitenlandse bezoekers te begrijpen zijn. Maar lang niet alle borden en aanduidingen zijn zo vanzelfsprekend. Waar je op moet letten en wat je moet doen om geen boete te krijgen, lees je hier.

Verboden lifters mee te nemen

In de zomermaanden vind je langs de weg en bij tankstations regelmatig lifters die graag een eindje met je meerijden om ze verder op weg naar hun bestemming te krijgen. Maar stop je in Italië om een lifter mee te nemen? Dan kan je dat duur komen te staan. Doe je dat namelijk op een plek nadat je voorbij een verkeersbord bent gereden met daarop de tekst No autostop, dan kan je dat zomaar 137 euro kosten.

©Claudio Divizia - stock.adobe.com

Deze borden staan vaak aan het begin van de oprit naar een snelweg en eenmaal voorbij dat bord mag je dus niet meer stoppen om een lifter op te pikken, ook niet als je nog niet de snelweg bent opgereden. Ben je eenmaal een snelweg opgereden, dan is het verbod op het oppikken van lifters ook verboden bij verzorgingsplaatsen langs die snelweg: ook daar kun je dus een boete krijgen. Anders is het natuurlijk wanneer je gewoon netjes geparkeerd bent en aldaar besluit om iemand mee te nemen in je auto.

Fietsers ruim inhalen

In Nederland zijn we gewend om auto's en fietsers veilig naast elkaar te laten bestaan op de weg. In andere Europese landen zijn de regels met betrekking tot fietsen die zich op dezelfde weg bevinden als auto's, vaak anders. In het buitenland komt het dan ook vaker voor dat fietsen op de 'grote' weg rijden, omdat daar veel minder aparte fietspaden of -stroken zijn. De verkeersregels zijn hier op aangepast.

©Volker Schnäbele

Haal je bijvoorbeeld een fietser in, dan geldt in de meeste Europese landen dat er bij het inhalen minimaal anderhalve meter moet zitten tussen jouw auto en de in te halen fietser(s). In Oostenrijk moet je buiten de bebouwde kom zelfs 2 meter tussen jou en de fiets aanhouden. Er zijn geen vaste boetes indien je je niet aan deze afstand houdt, maar het kan natuurlijk wel zijn dat je wordt aangehouden als de politie waarneemt dat de inhaalafstand niet afdoende was.

Geen ontkomen meer aan buitenlandse boetes
Een aantal jaar geleden hoefde je je bij een overtreding geen zorgen te maken dat je later als nog een dikke prent op de deurmat kon verwachten. De meeste verkeersvergrijpen moest je hooguit meteen betalen als je op heterdaad werd betrapt, maar voor snelheidsboetes hoefde je met een Nederlands kenteken niet te vrezen. Op grond van internationale en Europese wetgeving is het mogelijk dat opsporingsinstanties de gegevens uit kentekenregisters onderling uitwisselen. Rij je ergens in een ander Europees land te hard of bega je een andere overtreding? Dan wordt de boete vaak alsnog naar je Nederlandse adres opgestuurd. Dat kan overigens wel enige weken tot maanden duren.

Te hard of door rood rijden

Net als in Nederland kan te hard rijden in andere landen je duur komen te staan. In het buitenland zijn de bedragen soms lager, maar vaak ook hoger dan in Nederland. In België betaal je standaard € 50 voor de eerste 10 km/h die je te hard rijdt en vervolgens 10 euro extra voor elke daarop boven komende km/h die je te hard rijdt. In Oostenrijk begint de teller te lopen bij 20 km/h te hard en krijg je een boete van 70 euro thuisgestuurd. Bij 30 km/h te hard loopt dit op naar € 150. Bij een overschrijding van de snelheid met meer dan 40 km/h kun je een tijdelijke rijontzegging krijgen.

©Michael Derrer Fuchs michael.derrer@fuchs.red

Nooit meer te laat afremmen voor een flitspaal?

Slimme navigatiesystemen helpen je geld besparen

Rijd je door rood, dan moet je natuurlijk ook lappen. In Duitsland kost je dat zomaar tussen de 90 tot 320 euro (in Nederland is de boete voor dat vergrijp overigens ook niet mis: 289 euro), in Italië zijn ze wat milder met een 'starttarief' van € 175. Bovendien zijn de boetes in Italië afhankelijk van het tijdstip waarop het vergrijp is gepleegd. Tussen 22:00 en 07:00 wordt het standaardbedrag verhoogd met 30 procent.

Strafpuntensysteem
Sommige landen - bijvoorbeeld Oostenrijk - kennen een strafpuntensysteem. Bij drie punten (drie overtredingen) krijg je een rijverbod van minstens 3 maanden. Dat strafpuntensysteem geldt ook voor buitenlanders, maar de kans op een rijontzegging is wat kleiner in dat geval, maar je kunt wel een fllnke (extra) boete krijgen.

Milieuzones

In Nederland kennen we alleen in de grote steden milieuzones, maar in de omringende Europese landen zijn dat er veel meer, vaak ook hele regio's. Het is lastig om die allemaal afzonderlijk te noemen, maar belangrijk om te weten is dat je bijvoorbeeld in Duitsland verplicht een milieusticker op je voorruit moet hebben geplakt om bepaalde regio's in te mogen rijden. Let wel: dat geldt alleen voor het moment dat je in een milieuzonegebied van de snelweg afgaat, ook al is het maar om even te tanken of te pauzeren. Je mag dus wel door een mileuzone rijden als je op de snelweg blijft, en ook verzorgingsplaatsen langs zo'n snelweg mag je gewoon oprijden.

Last van lijmresten van de milieusticker?

Gebruik zelfklevende folie ter bescherming

Als je echter een stad inrijdt zonder een milieusticker, dan krijg je daar natuurlijk ook gewoon een boete voor; camera's boven de weg registreren namelijk of jij zo'n sticker achter je voorruit hebt geplakt. De boete in Frankrijk is dan 68 euro, in Duitsland kost dat je 100 euro, plus eventuele administratiekosten.

©Volker Werner - stock.adobe.com

Vreemde borden in Frankrijk

Ze zijn de afgelopen tijd al wat vaker in het nieuws geweest: borden op de Franse snelweg met daarop een witte ruit. Nu betekent dit logo in geen enkel ander land iets, maar in Frankrijk dus wel: de rijstrook waarboven dit logo te zien is op de dynamische borden boven de weg is gereserveerd voor voertuigen waar minstens twee personen in zitten of een elektrische of hybride auto is, of taxi's met minstens één passagier.

©Google Maps Streetview

De rijstrook is in de meeste gevallen de meest linker rijststrook op de weg en komt het meest voor op driebaans-snelwegen. Let er goed op, want het is ook verboden om deze strook te gebruiken om ander verkeer in te halen als je niet aan de eisen voor dat bord voldoet. De reden dat dit ruit-bord nog eens opnieuw wordt aangehaald is omdat Frankrijk dit bord weliswaar al een jaar of drie gebruikt rond steden als Lyon en Grenoble, maar deze ook steeds verder over het hele land worden uitgerold. De kans dat je er eentje tegenkomt is dus groter geworden. De bewuste rijstroken worden overigens gecontroleerd met camera's die de voorzijde van de auto fotograferen. Word je gesnapt op deze strook, dan is de boete 135 euro.

Rijden met verkeerd schoeisel

Ja, ook dat kan in het buitenland problemen opleveren. Op slippers rijden is bijvoorbeeld in veel landen verboden. Hoe zuidelijker in Europa je gaat, des te hoger is de boete voor het rijden op slippers. In Frankrijk is de boete 90 euro en in Spanje kan deze boete oplopen tot 200 euro! Op blote voeten rijden is in de bovenstaande landen niet strafbaar, maar anders is dat in het Verenigd Koningrijk. Daar mag je namelijk helemaal niet blootvoets of met flip flops rijden. Als je daar een slippertje maakt, kan je dat extreem duur komen te staan, de boetes die daar worden uitgedeeld beginnen bij 100 pond (zo'n 116 euro) en kunnen oplopen tot maar liefst 5000 pond (circa 5835 euro) als je betrokken bent bij een ongeluk en je niet het juiste schoeisel aan had.

©Figurniy Sergey

▼ Volgende artikel
Review Amazon Echo Dot Max – Betaalbare smartspeaker met Nederlandstalige Alexa
© Amazon
Huis

Review Amazon Echo Dot Max – Betaalbare smartspeaker met Nederlandstalige Alexa

Amazon introduceerde kortgeleden een nieuwe generatie slimme speakers, waaronder de hier besproken Echo Dot Max. Volgens de fabrikant levert deze bescheiden luidspreker een verbeterde audiokwaliteit, terwijl de microfoon naar verluidt nauwkeuriger spraakopdrachten verwerkt. Met een adviesprijs van 109,99 euro is het ook nog eens een van de goedkopere smartspeakers in de markt. Hoog tijd voor een review!

Goed
Conclusie

Zoek je een slimme luidspreker met een redelijke audiokwaliteit voor het luisteren van achtergrondmuziek? Dan is de Amazon Echo Dot Max een interessante kandidaat. Da een zeer gevoelige microfoon laat je allerlei stemopdrachten op deze smartspeaker los. Meestal verwerkt de Echo Dot Max probleemloos deze commando's, al gaat er soms ook weleens iets fout.

Plus- en minpunten
  • Betaalbaar
  • Compacte behuizing
  • Twee actieve audiodrivers
  • Wifi6E-adapter
  • Snelle en gebruiksvriendelijke configuratie
  • Gevoelige microfoon
  • Temperatuur- en aanwezigheidssensor
  • Geen accu
  • Paarse uitvoering heeft goedkope uitstraling
  • Ongeschikt voor muziek luisteren op hoog volume
  • Onjuiste interpretatie van bepaalde stemopdrachten

Vergeleken met de voorgaande Echo Dot-speaker uit 2022 is het design ietwat op de schop gegaan. De behuizing oogt weliswaar nog altijd als een bolletje met als verschil dat er aan de voorzijde een stukje is 'afgesneden'. Je treft hier twee volumetoetsen en een aan-uitknop voor de microfoon. Rondom dit bedieningspaneel bevindt zich een blauwgekleurde ledring. Verder zit er aan de achterzijde een ingang voor de bijgesloten voedingsadapter.

©Maikel Dijkhuizen

De compacte productdoos bevat alleen een wifi-speaker, netadapter en korte handleiding.

Lichtgewicht wifi-speaker zonder accu

De bolvormige behuizing heeft een diameter van amper elf centimeter. Ondanks deze geringe afmetingen leent de wifi-speaker zich voornamelijk voor binnengebruik. Dit nieuwe model heeft namelijk, net zoals bij eerdere generaties het geval was, weer geen accu. Een gemiste kans, want de compacte constructie van 505 gram is in principe handzaam genoeg om ook als mobiele bluetooth-speaker te dienen.

De door ons geteste paarse uitvoering heeft naar onze smaak een nogal kitscherige uitstraling. Gelukkig is de Amazon Echo Dot Max er ook in een wit en grijs jasje. Die zien er al heel wat chiquer uit en zullen in jouw woonkamer niet misstaan. Het grootste deel van de kunststof behuizing is voorzien van een laagje stof. Dit materiaal voelt niet zo stevig aan zoals we bij veel bluetooth-speakers van onder andere JBL tegenkomen. Nou is dat niet zo'n probleem, want ten opzichte van weerbestendige speakers heeft dit exemplaar natuurlijk minder te lijden.

©Maikel Dijkhuizen

Vind je deze paarse versie niet zo fraai, dan kun je de witte of grijze uitvoering overwegen.

Verbinden en luisteren

De configuratie en bediening van het apparaat gebeurt via de Amazon Alexa-app op een smartphone. Dat gaat erg vlot. Na verbinding met wifi downloadt de Echo Dot Max eerst een firmwareupdate. In de behuizing zit trouwens een rappe wifi6E-adapter, waardoor het apparaat overweg kan met de snelste draadloze netwerken. Al met al duurt de configuratie slechts enkele minuten.

Je koppelt Spotify of een andere muziekdienst eenvoudig aan je Amazon-account. Zeg vervolgens hardop waarnaar je wilt luisteren. Met een spraakopdracht als “Alexa, speel Coldplay” hoor je binnen enkele ogenblikken de bijbehorende deuntjes. Gebruik je stem ook om bijvoorbeeld een liedje te skippen of het volume te wijzigen. De microfoon is zéér gevoelig. Zelfs zacht uitgesproken (fluister)opdrachten op enkele meters afstand verwerkt de speaker zonder morren.

Lees ook: Van mobiel naar desktop: waarom je Spotify op je pc moet proberen

De behuizing is weliswaar compact, maar toch slaagde Amazon erin om een tweeter en woofer te integreren. Kijken we binnen dezelfde prijscategorie naar de enigszins vergelijkbare Apple HomePod Mini, dan biedt dit nieuwe model van Amazon dus een extra audiodriver. Voor zo'n kleine speaker in deze prijsklasse hoef je uiteraard geen wonderen te verwachten, maar voor het opzetten van een achtergrondmuziekje voldoet dit product prima. Met name de hoge tonen klinken erg helder. Als we geconcentreerd luisteren, horen we ook een beetje bas. Deze lage tonen zijn ietwat ondervertegenwoordigd. Verder gaat het geluid op een hoog volume galmen en vervormen.

©Maikel Dijkhuizen

Geef de Amazon Alexa-app toegang tot Spotify en bedien de muziek voortaan met je stem.

Smartspeaker met Alexa

Lange tijd legde Alexa van Amazon het af tegen de spraakassistenten van Google en Apple, maar sinds 2024 verstaat Alexa eindelijk ook Nederlands. Daarmee is de Echo Dot Max een serieus alternatief voor smartspeakers van de eerdergenoemde merken. Je kunt in de Alexa-app onder andere een wekker, timer, herinnering, agenda-afspraak en boodschappenlijst instellen.

De behuizing heeft een temperatuursensor, zodat je naar de kamertemperatuur kunt vragen. Je kunt ook allerlei andere verzoeken doen. Vraag bijvoorbeeld naar de weersverwachting of naar de leeftijd van een BN'er. Helaas gaat niet iedere stemopdracht even vlekkeloos. Zo weigert ons testmodel om een overzicht van het laatste nieuws af te spelen.

Een nuttige optie is dat je in huis andere smarthome-apparaten met Alexa-ondersteuning kunt bedienen, zoals slimme lampen, stekkers en thermostaten. Dat werkt eveneens via spraakopdrachten. Misschien komt de geïntegreerde aanwezigheidssensor goed van pas, zodat de smartspeaker geschikte apparaten zelfstandig kan in- en uitschakelen.

Amazon Echo Dot Max kopen?

Zoek je een slimme luidspreker met een redelijke audiokwaliteit voor het luisteren van achtergrondmuziek? Dan is de Amazon Echo Dot Max een interessante kandidaat. Dankzij een zeer gevoelige microfoon laat je allerlei stemopdrachten op deze smartspeaker los. Meestal verwerkt de Echo Dot Max probleemloos deze commando's, al gaat er soms ook weleens iets fout.

▼ Volgende artikel
Zo verklein je mappen en schijven met NTFS-compressie in Windows 11
© ID.nl
Huis

Zo verklein je mappen en schijven met NTFS-compressie in Windows 11

Heb je een pc met weinig opslagruimte dan loont het wellicht om in Windows 11 de bestandscompressie in te schakelen. Dan hebben we het niet over zip-archieven, maar de NTFS-compressie waarmee je bestanden, mappen en zelfs volledige schijven kunt verkleinen.

Dit gaan we doen

In dit artikel ontdek je hoe je NTFS-compressie inzet om mappen of een volledige schijf kleiner te maken. Je ziet waar je de optie vindt in Windows Verkenner, welke stappen je doorloopt en wanneer deze methode wel of niet zin heeft. Ook leggen we uit hoe je een gecomprimeerde map herkent en hoe je de compressie later weer uitschakelt. Zo kun je bewuster omgaan met beperkte opslagruimte zonder je bestanden te hoeven verplaatsen.

Lees ook: Dit is er nieuw in de 25H2-update van Windows 11

Eerst een waarschuwing

Dankzij compressie is het mogelijk om meer data op te slaan op dezelfde ruimte. In Windows 11 kun je NTFS (New Technology File System) aanspreken. Het nadeel van deze methode is dat het extra rekenkracht vraagt iedere keer dat je zo'n gecomprimeerd bestand opent. Hetzelfde gebeurt wanneer je na de bewerking het bestand sluit en er recompressie wordt toegepast. Gebruik deze methode dus voor data die je lange tijd niet gebruikt en waar extra laadtijd nauwelijks hinderlijk is.

Je kunt op deze manier ook een volledige schijf comprimeren, maar we raden af om dit met de opstartschijf te doen. Gebruik deze functie niet op usb-sticks en alleen op snelle schijven zoals ssd's. Het prestatieverlies zou teveel doorwegen. Bij jpg-afbeeldingen of mp3- of mp4-mediabestanden is de winst verwaarloosbaar.

Een gecomprimeerde map herken je aan twee blauwe pijltjes in de rechterbovenhoek.

Map comprimeren

Open Windows Verkenner en navigeer naar de map waarvan je de inhoud wilt verkleinen. Klik met de rechtermuisknop op de map en in het snelmenu selecteer je Eigenschappen. Open het tabblad Algemeen en klik op Geavanceerd. Bij de Geavanceerde kenmerken zie je onderaan Compressie en versleutelingskenmerken. Plaats een vinkje bij Inhoud comprimeren om schijfruimte vrij te maken. Klik op OK en klik daarna op Toepassen.

Selecteer indien nodig de optie Wijzigingen toepassen op deze map, submappen en bestanden en klik op de OK-knop. Net zoals voorheen kun je zo'n map openen en de bestanden bekijken in Verkenner. Om de volledige map te decomprimeren, open je opnieuw de Eigenschappen en volg je de beschreven stappen.

Comprimeer de map via de Eigenschappen.

Station comprimeren

Het is mogelijk om een volledige schijf te comprimeren. Open Windows Verkenner en klik op Deze pc in het linkerdeelvenster. Klik met de rechtermuisknop op de opslagschijf die je wilt comprimeren. Selecteer onder het gedeelte Apparaten en stations de optie Eigenschappen. Daarna kun je opnieuw de optie aanvinken: Dit station comprimeren om schijfruimte te besparen.

Het is ook mogelijk om een volledig station te comprimeren.

Ook leuk:

Een stoomwals van Lego