ID.nl logo
Terug op weg van vakantie? Hier kun je (mogelijk) een boete voor krijgen
Mobiliteit

Terug op weg van vakantie? Hier kun je (mogelijk) een boete voor krijgen

Rijden in het buitenland kan ontspannend en mooi zijn, maar laat je niet te snel afleiden door het uitzicht, want menig automobilist kan tijdens of na de vakantie verrast worden door vervelende boetes. In onze omringende Europese landen gelden namelijk andere regels en aanduidingen voor wat je wel en niet mag doen op de (snel)weg. Waar moet je op letten?

Als je in onze omringende landen in Europa rijdt, dan komt het merendeel van de verkeersborden en dynamische snelheidslimieten op onder meer snelwegen je bekend voor. Die zijn redelijk conform de standaardregels die zijn opgesteld, zodat ze ook voor buitenlandse bezoekers te begrijpen zijn. Maar lang niet alle borden en aanduidingen zijn zo vanzelfsprekend. Waar je op moet letten en wat je moet doen om geen boete te krijgen, lees je hier.

Verboden lifters mee te nemen

In de zomermaanden vind je langs de weg en bij tankstations regelmatig lifters die graag een eindje met je meerijden om ze verder op weg naar hun bestemming te krijgen. Maar stop je in Italië om een lifter mee te nemen? Dan kan je dat duur komen te staan. Doe je dat namelijk op een plek nadat je voorbij een verkeersbord bent gereden met daarop de tekst No autostop, dan kan je dat zomaar 137 euro kosten.

Deze borden staan vaak aan het begin van de oprit naar een snelweg en eenmaal voorbij dat bord mag je dus niet meer stoppen om een lifter op te pikken, ook niet als je nog niet de snelweg bent opgereden. Ben je eenmaal een snelweg opgereden, dan is het verbod op het oppikken van lifters ook verboden bij verzorgingsplaatsen langs die snelweg: ook daar kun je dus een boete krijgen. Anders is het natuurlijk wanneer je gewoon netjes geparkeerd bent en aldaar besluit om iemand mee te nemen in je auto.

Fietsers ruim inhalen

In Nederland zijn we gewend om auto's en fietsers veilig naast elkaar te laten bestaan op de weg. In andere Europese landen zijn de regels met betrekking tot fietsen die zich op dezelfde weg bevinden als auto's, vaak anders. In het buitenland komt het dan ook vaker voor dat fietsen op de 'grote' weg rijden, omdat daar veel minder aparte fietspaden of -stroken zijn. De verkeersregels zijn hier op aangepast.

©Volker Schnäbele

Haal je bijvoorbeeld een fietser in, dan geldt in de meeste Europese landen dat er bij het inhalen minimaal anderhalve meter moet zitten tussen jouw auto en de in te halen fietser(s). In Oostenrijk moet je buiten de bebouwde kom zelfs 2 meter tussen jou en de fiets aanhouden. Er zijn geen vaste boetes indien je je niet aan deze afstand houdt, maar het kan natuurlijk wel zijn dat je wordt aangehouden als de politie waarneemt dat de inhaalafstand niet afdoende was.

Geen ontkomen meer aan buitenlandse boetes
Een aantal jaar geleden hoefde je je bij een overtreding geen zorgen te maken dat je later als nog een dikke prent op de deurmat kon verwachten. De meeste verkeersvergrijpen moest je hooguit meteen betalen als je op heterdaad werd betrapt, maar voor snelheidsboetes hoefde je met een Nederlands kenteken niet te vrezen. Op grond van internationale en Europese wetgeving is het mogelijk dat opsporingsinstanties de gegevens uit kentekenregisters onderling uitwisselen. Rij je ergens in een ander Europees land te hard of bega je een andere overtreding? Dan wordt de boete vaak alsnog naar je Nederlandse adres opgestuurd. Dat kan overigens wel enige weken tot maanden duren.

Te hard of door rood rijden

Net als in Nederland kan te hard rijden in andere landen je duur komen te staan. In het buitenland zijn de bedragen soms lager, maar vaak ook hoger dan in Nederland. In België betaal je standaard € 50 voor de eerste 10 km/h die je te hard rijdt en vervolgens 10 euro extra voor elke daarop boven komende km/h die je te hard rijdt. In Oostenrijk begint de teller te lopen bij 20 km/h te hard en krijg je een boete van 70 euro thuisgestuurd. Bij 30 km/h te hard loopt dit op naar € 150. Bij een overschrijding van de snelheid met meer dan 40 km/h kun je een tijdelijke rijontzegging krijgen.

©Michael Derrer Fuchs michael.derrer@fuchs.red

Nooit meer te laat afremmen voor een flitspaal?

Slimme navigatiesystemen helpen je geld besparen

Rijd je door rood, dan moet je natuurlijk ook lappen. In Duitsland kost je dat zomaar tussen de 90 tot 320 euro (in Nederland is de boete voor dat vergrijp overigens ook niet mis: 289 euro), in Italië zijn ze wat milder met een 'starttarief' van € 175. Bovendien zijn de boetes in Italië afhankelijk van het tijdstip waarop het vergrijp is gepleegd. Tussen 22:00 en 07:00 wordt het standaardbedrag verhoogd met 30 procent.

Strafpuntensysteem
Sommige landen - bijvoorbeeld Oostenrijk - kennen een strafpuntensysteem. Bij drie punten (drie overtredingen) krijg je een rijverbod van minstens 3 maanden. Dat strafpuntensysteem geldt ook voor buitenlanders, maar de kans op een rijontzegging is wat kleiner in dat geval, maar je kunt wel een fllnke (extra) boete krijgen.

Milieuzones

In Nederland kennen we alleen in de grote steden milieuzones, maar in de omringende Europese landen zijn dat er veel meer, vaak ook hele regio's. Het is lastig om die allemaal afzonderlijk te noemen, maar belangrijk om te weten is dat je bijvoorbeeld in Duitsland verplicht een milieusticker op je voorruit moet hebben geplakt om bepaalde regio's in te mogen rijden. Let wel: dat geldt alleen voor het moment dat je in een milieuzonegebied van de snelweg afgaat, ook al is het maar om even te tanken of te pauzeren. Je mag dus wel door een mileuzone rijden als je op de snelweg blijft, en ook verzorgingsplaatsen langs zo'n snelweg mag je gewoon oprijden.

Last van lijmresten van de milieusticker?

Gebruik zelfklevende folie ter bescherming

Als je echter een stad inrijdt zonder een milieusticker, dan krijg je daar natuurlijk ook gewoon een boete voor; camera's boven de weg registreren namelijk of jij zo'n sticker achter je voorruit hebt geplakt. De boete in Frankrijk is dan 68 euro, in Duitsland kost dat je 100 euro, plus eventuele administratiekosten.

Vreemde borden in Frankrijk

Ze zijn de afgelopen tijd al wat vaker in het nieuws geweest: borden op de Franse snelweg met daarop een witte ruit. Nu betekent dit logo in geen enkel ander land iets, maar in Frankrijk dus wel: de rijstrook waarboven dit logo te zien is op de dynamische borden boven de weg is gereserveerd voor voertuigen waar minstens twee personen in zitten of een elektrische of hybride auto is, of taxi's met minstens één passagier.

©Google Maps Streetview

De rijstrook is in de meeste gevallen de meest linker rijststrook op de weg en komt het meest voor op driebaans-snelwegen. Let er goed op, want het is ook verboden om deze strook te gebruiken om ander verkeer in te halen als je niet aan de eisen voor dat bord voldoet. De reden dat dit ruit-bord nog eens opnieuw wordt aangehaald is omdat Frankrijk dit bord weliswaar al een jaar of drie gebruikt rond steden als Lyon en Grenoble, maar deze ook steeds verder over het hele land worden uitgerold. De kans dat je er eentje tegenkomt is dus groter geworden. De bewuste rijstroken worden overigens gecontroleerd met camera's die de voorzijde van de auto fotograferen. Word je gesnapt op deze strook, dan is de boete 135 euro.

Rijden met verkeerd schoeisel

Ja, ook dat kan in het buitenland problemen opleveren. Op slippers rijden is bijvoorbeeld in veel landen verboden. Hoe zuidelijker in Europa je gaat, des te hoger is de boete voor het rijden op slippers. In Frankrijk is de boete 90 euro en in Spanje kan deze boete oplopen tot 200 euro! Op blote voeten rijden is in de bovenstaande landen niet strafbaar, maar anders is dat in het Verenigd Koningrijk. Daar mag je namelijk helemaal niet blootvoets of met flip flops rijden. Als je daar een slippertje maakt, kan je dat extreem duur komen te staan, de boetes die daar worden uitgedeeld beginnen bij 100 pond (zo'n 116 euro) en kunnen oplopen tot maar liefst 5000 pond (circa 5835 euro) als je betrokken bent bij een ongeluk en je niet het juiste schoeisel aan had.

©Figurniy Sergey

▼ Volgende artikel
Review Xiaomi Pad 7 Pro – Voor een brede doelgroep
© Wesley Akkerman
Huis

Review Xiaomi Pad 7 Pro – Voor een brede doelgroep

De Xiaomi Pad 7 Pro is een krachtige en capabele Android-tablet met een prijskaartje vanaf 489 euro. Daar krijg je het model met 8 GB werkgeheugen en 256 GB opslagruimte voor; als je 589 euro betaalt, dan krijg je respectievelijk 12 en 512 GB.

Goed
Conclusie

Het gebrek aan echt unieke AI-functies zal veel mensen een zorg zijn. Als je niets met dat soort functies hebt, dan kan het juist goed zijn om te investeren in de Xiaomi Pad 7 Pro. Andere redenen daarvoor zijn de krachtige processor, de prima accuduur en het sobere doch strakke ontwerp. Het scherm zou beter kunnen, maar als je binnen blijft, hoeven er geen problemen te zijn. Het updatebeleid is overigens wel echt ondermaats. Dat is het grootste struikelblok momenteel: voor de rest is dit een prima tablet voor een brede doelgroep.

Plus- en minpunten
  • Goede processor
  • Redelijke batterijduur
  • Doeltreffend display
  • Snel opladen
  • Fijn formaat
  • Weinig AI-functies
  • Lcd-scherm laat te wensen over
  • Prijzige accessoires
  • Weinig AI-functies
  • Sober ontwerp

Wat je van de Xiaomi Pad 7 Pro mag verwachten, hangt sterk af van wat je ermee wilt doen. Gebruik je 'm vooral om te streamen, scrollen of wat licht werk te verrichten, dan zit je met het basismodel goed. Maar wil je de tablet echt als werkmachine gebruiken? Dan loont het om zo’n honderd euro extra te investeren in accessoires zoals het toetsenbord en de stylus.

Beide zijn nog niet officieel op de Nederlandse Xiaomi-site verschenen, maar de prijzen lijken rond de 80 euro voor het toetsenbord en 70 euro voor de stylus te liggen. Niet goedkoop, maar vergelijkbaar met accessoires voor concurrerende modellen zoals de OnePlus Pad 2.

Er lijken overigens twee toetsenbordvarianten te bestaan: eentje met touchpad en eentje zonder. Wij testten de versie zonder touchpad. Daarmee kun je prima typen, maar de bediening verloopt dan verder via het touchscreen, de stylus of eventueel een externe muis via de usb-c-aansluiting.

Gebruik op schoot is verrassend prettig: het geheel voelt stabiel aan en kantelt niet naar achteren. Ook op tafel of aan een bureau kun je er comfortabel mee werken. Het toetsenbord voegt daarmee echt iets toe – zeker als je de tablet regelmatig productief inzet.

©Wesley Akkerman

Krachtig en courant

De Xiaomi Pad 7 Pro draait op de Qualcomm Snapdragon 8s Gen 3 – een iets lichtere variant van de high-end chip uit 2023 en sinds begin 2024 op de markt. Deze processor levert ruim voldoende kracht voor dagelijkse taken, browsen, tekstverwerken en zelfs de meeste Android-games. Voor zwaardere toepassingen zoals videobewerking is het nét niet de ideale keuze, maar met de juiste apps is het zeker mogelijk. Wel belangrijk om te weten: bij intensief gebruik wordt het apparaat behoorlijk warm.

Het ontwerp is strak, functioneel en onopvallend. Je zou het zakelijk kunnen noemen, al mist het net dat beetje flair waarmee andere merken zich weten te onderscheiden. Op één detail na: de aansluiting voor de toetsenbordhoes zit in een hoek van het toestel, in plaats van in de rand – zoals je bij concurrenten als Samsung, Lenovo of OnePlus vaak ziet. Dat oogt wat minder elegant, al kijk je er zelf zelden tegenaan. Verder doet het ontwerp gewoon wat het moet doen, zonder veel poespas.

©Wesley Akkerman

Goed genoeg voor binnenshuis

Met zijn 11,2 inch lcd-scherm zit de Xiaomi Pad 7 Pro precies op de grens tussen handzaam en serieus werkbaar. Hij is compact genoeg voor op schoot of voor een relaxte sessie op de bank. Het scherm biedt een scherpe resolutie van 3200 bij 2136 pixels, wat zorgt voor een prettige kijkervaring bij films, series en games. De kleuren zijn oké, maar missen wat levendigheid en contrast. Ook de helderheid is niet overweldigend, maar ruim voldoende zolang je binnen blijft. Positieve noot: de verversingssnelheid van 144 Hz maakt het scrollen en gamen heerlijk soepel, en dankzij de 3:2-verhouding heb je lekker veel ruimte om te lezen, typen of multitasken.

Onder de motorkap vind je een accu van 8850 mAh. Dat is niet uitzonderlijk voor een tablet van dit formaat, maar voldoende om een dag door te komen – mits je je bezighoudt met lichte taken zoals tekstverwerken of fotobewerking. Opladen gaat gelukkig razendsnel: met 67 watt zit je in een half uur op zo'n 60 procent, en na een uurtje is de batterij weer vol. Ideaal als je snel nog wat extra sap nodig hebt voor onderweg of een werksessie.

©Wesley Akkerman

Coole software, maar…

De Xiaomi Pad 7 Pro draait op Android 15, met daaroverheen HyperOS – Xiaomi's eigen softwareschil, die je ook terugziet op toestellen als de Xiaomi 15 Ultra. Het systeem is vooral gericht op naadloze samenwerking tussen Xiaomi-apparaten. Heb je bijvoorbeeld ook een Xiaomi-telefoon, dan kun je eenvoudig meldingen synchroniseren, het klembord delen, apps heen en weer gebruiken en zelfs de camera's van beide apparaten combineren voor een extra camerahoek tijdens het livestreamen.

Qua gebruikservaring biedt HyperOS op de tablet wat je inmiddels mag verwachten. Je kunt werken met meerdere vensters (tot vier tegelijk), onderaan staat een dock met veelgebruikte apps, en multitasking verloopt soepel. Allemaal prima, maar niet bijzonder.

Wat wel opvalt: de softwareondersteuning is aan de magere kant. De Pad 7 Pro krijgt slechts twee Android-upgrades en drie jaar beveiligingsupdates. Voor een Pro-model is dat ronduit karig – zeker aangezien het reguliere model vier Android-versies en zes jaar beveiligingspatches krijgt. Ook staan er standaard enkele Xiaomi-apps op die je misschien niet direct nodig hebt, al is dat inmiddels bij vrijwel elk Android-merk gangbaar.

©Wesley Akkerman

Beperkingen in AI en kleine ergernissen

Op het gebied van AI-mogelijkheden stelt de Xiaomi Pad 7 Pro enigszins teleur. Je kunt aan de slag met Google Gemini en Circle to Search, wat basisfunctionaliteit biedt, maar daar houdt het grotendeels op. Voor andere AI-functies binnen Xiaomi's eigen apps ben je aangewezen op plug-ins die alleen werken als je ook een Xiaomi-account hebt. Fotobewerking werkt redelijk, al gaat het – net als bij de Xiaomi 15 Ultra – niet altijd vlekkeloos. Zo zie je soms duidelijk sporen van een opvulfunctie, en ondersteuning voor Nederlandse taal ontbreekt volledig.

Ook zijn er wat kleinere details die in de praktijk kunnen storen. Het hoesje dat wij meekregen blokkeert deels de vingerafdrukscanner, waardoor je je vinger schuin moet houden om goed contact te maken. Het uit de behuizing stekende camera-eiland zorgt er bovendien voor dat de tablet wiebelt wanneer je hem plat op tafel legt. En met een gewicht van 500 gram is hij niet bijzonder zwaar, maar bij langdurig gebruik – zeker op schoot of als je hem gewoon vasthoudt – voel je het gewicht wel degelijk.

©Wesley Akkerman

Xiaomi Pad 7 Pro kopen?

Het gebrek aan echt unieke AI-functies zal veel mensen een zorg zijn. Als je niets met dat soort functies hebt, dan kan het juist goed zijn om te investeren in de Xiaomi Pad 7 Pro. Andere redenen daarvoor zijn de krachtige processor, de prima accuduur en het sobere doch strakke ontwerp. Het scherm zou beter kunnen, maar als je binnen blijft, hoeven er geen problemen te zijn. Het updatebeleid is overigens wel echt ondermaats. Dat is het grootste struikelblok momenteel: voor de rest is dit een prima tablet voor een brede doelgroep.

▼ Volgende artikel
Nieuwe wasdroger? Lees hier of je een condens- of een warmtepompdroger moet hebben!
© stenkovlad
Huis

Nieuwe wasdroger? Lees hier of je een condens- of een warmtepompdroger moet hebben!

Sta jij ook weleens 's ochtends in een mand vol klamme kleding te graaien, op zoek naar iets dat nét droog genoeg is om aan te kunnen? Dan is het hoog tijd voor een droger die wél met je meewerkt. Maar waar kies je voor: een condensdroger of een warmtepompdroger? Of toch die ouderwetse luchtafvoerdroger? We leggen je uit wat de verschillen zijn, zodat jij straks nooit meer hoeft te gokken of je sokken al droog zijn.

Toe aan een nieuwe droger, maar weet je niet zo goed waar je het moet zoeken? Wij helpen je een handje! In dit artikel lees je:

  • De belangrijkste verschillen tussen een condensdroger, luchtafvoerdroger en warmtepompdroger
  • Welke soort droger het snelst je was droogt
  • Waar je op moet letten bij beperkte ruimte
  • Welke droger het meest energiezuinig en duurzaam is
  • Handige tips om de juiste keuze te maken

Ook interessant: Waar voor je geld: 5 energiezuinige warmtepompdrogers

De belangrijkste verschillen op een rij

Er zijn grofweg drie soorten wasdrogers, elk met hun eigen gebruiksgemak en eigenaardigheden:

💨 De luchtafvoerdroger is een echte no-nonsense machine. Hij blaast warme lucht door je kleding en voert de vochtige lucht naar buiten af via een slang. Simpel, snel en effectief. Maar let op: je moet wel een raam of gat in de muur hebben waar die slang doorheen kan. Niet bepaald ideaal in een strak appartement.

💧 De condensdroger is wat flexibeler: hij vangt het vocht uit je was op in een waterreservoir of voert het af via een afvoerslangetje. Geen gedoe met buitenlucht, dus hij past overal. Verwacht wel iets meer droogtijd dan bij de luchtafvoerdroger.

De warmtepompdroger is de energiebesparende kampioen. Hij hergebruikt de warme lucht, waardoor je stroomverbruik flink daalt. Wel even geduld hebben, want deze droger neemt de tijd – maar dat doet hij met beleid én liefde voor je energierekening.

Snel, maar niet meer van deze tijd: de luchtafvoerdroger

Heb jij geen zin om uren te wachten tot je was eindelijk droog is? Dan klinkt de luchtafvoerdroger als een droom: snel, doeltreffend en niet al te duur in aanschaf. De vochtige lucht wordt direct naar buiten geblazen, dus jouw handdoeken liggen in no-time weer fris en droog in de kast. Ideaal voor drukke huishoudens of ongeduldige types die niet van half werk houden.

Maar… er zit een addertje onder het wasrek. Deze drogers zijn tegenwoordig lastig te vinden – en dat is niet voor niets. Ze slurpen namelijk energie en zijn allesbehalve zuinig. Heb je er nog eentje thuis staan? Dan is het misschien tijd om te overwegen over te stappen op een nieuwer, duurzamer model. Je portemonnee (en het milieu) zullen je dankbaar zijn.

©alexlmx

Compact en flexibel: de condensdroger

Weinig ruimte, maar toch geen zin in rondslingerende wasrekken? Dan is de condensdroger jouw redder in nood. Omdat hij het vocht opvangt in een reservoir, hoef je geen afvoerslang naar buiten te leggen. Stekker in het stopcontact en draaien maar, of je nu in een studio woont of in een kast van een huis.

Qua prijs en verbruik zit de condensdroger mooi in het midden. Iets duurder dan de ouderwetse luchtafvoerdroger, maar een stuk vriendelijker voor je energierekening. En hoewel hij je was niet razendsnel droogt, doet hij dat wel netjes, betrouwbaar en zonder ingewikkeld gedoe met installaties of verbouwingen.

Slim, zuinig en toekomstproof: de warmtepompdroger

Wil je je was drogen zónder dat je energiemeter op tilt slaat? Dan zit je goed met een warmtepompdroger. Deze slimme droogtechnologie hergebruikt warme lucht, waardoor je wasmachinevriend net zo efficiënt werkt als een moderne chef met restjes: weinig verspilling, groots resultaat. Het energieverbruik is opvallend laag en dat zie je terug op je energierekening.

Ja, de aanschafprijs ligt wat hoger. Maar daar staat tegenover dat je jarenlang vooruit kunt met deze duurzame krachtpatser. Hij werkt rustiger, slijt minder snel en heeft vaak allerlei handige programma's om je kleding in topvorm te houden.

En dan hebben we het nog niet eens gehad over de planeet. Warmtepompdrogers zijn veruit de meest milieuvriendelijke optie van de drie. Minder CO₂-uitstoot, minder verspilling, meer gemoedsrust. Goed voor je portemonnee én voor de wereld van morgen.

Ook interessant: Het ideale vulgewicht voor jouw wasmachine

🔌 Wat scheelt dat nou, zo'n warmtepompdroger?

Heel wat, blijkt als je naar het stroomverbruik kijkt. Een condensdroger gebruikt gemiddeld zo'n 4 kWh per beurt, terwijl een warmtepompdroger genoeg heeft aan ongeveer 1,5 kWh. Dat scheelt dus al snel meer dan de helft. Reken je even mee? Bij 150 droogbeurten per jaar bespaar je met een warmtepompdroger zo'n 150 tot 200 euro aan stroomkosten. Dat is serieus geld — en dan hebben we het nog niet eens over de besparing op CO₂-uitstoot. Dus ja, hij droogt wat langzamer, maar je portemonnee (en het klimaat) varen er wel bij.

Succes met je beslissing!

Zoals je ziet, heeft elk type droger zo z'n eigen voordelen. Het is dus vooral een kwestie van goed afwegen wat voor jou de beste keuze is. Is je budget wat krapper en heb je niet al te veel ruimte thuis? Dan is een condensdroger waarschijnlijk de beste keuze voor jou. Als je voor duurzaamheid gaat, dan is de warmtepompdroger jouw vriend. Met deze handige tips kun jij in ieder geval een weloverwogen beslissing nemen over de aanschaf van je nieuwe droger. Veel succes en geniet van je sneldrogende was!