ID.nl logo
Terug op weg van vakantie? Hier kun je (mogelijk) een boete voor krijgen
Mobiliteit

Terug op weg van vakantie? Hier kun je (mogelijk) een boete voor krijgen

Rijden in het buitenland kan ontspannend en mooi zijn, maar laat je niet te snel afleiden door het uitzicht, want menig automobilist kan tijdens of na de vakantie verrast worden door vervelende boetes. In onze omringende Europese landen gelden namelijk andere regels en aanduidingen voor wat je wel en niet mag doen op de (snel)weg. Waar moet je op letten?

Als je in onze omringende landen in Europa rijdt, dan komt het merendeel van de verkeersborden en dynamische snelheidslimieten op onder meer snelwegen je bekend voor. Die zijn redelijk conform de standaardregels die zijn opgesteld, zodat ze ook voor buitenlandse bezoekers te begrijpen zijn. Maar lang niet alle borden en aanduidingen zijn zo vanzelfsprekend. Waar je op moet letten en wat je moet doen om geen boete te krijgen, lees je hier.

Verboden lifters mee te nemen

In de zomermaanden vind je langs de weg en bij tankstations regelmatig lifters die graag een eindje met je meerijden om ze verder op weg naar hun bestemming te krijgen. Maar stop je in Italië om een lifter mee te nemen? Dan kan je dat duur komen te staan. Doe je dat namelijk op een plek nadat je voorbij een verkeersbord bent gereden met daarop de tekst No autostop, dan kan je dat zomaar 137 euro kosten.

Deze borden staan vaak aan het begin van de oprit naar een snelweg en eenmaal voorbij dat bord mag je dus niet meer stoppen om een lifter op te pikken, ook niet als je nog niet de snelweg bent opgereden. Ben je eenmaal een snelweg opgereden, dan is het verbod op het oppikken van lifters ook verboden bij verzorgingsplaatsen langs die snelweg: ook daar kun je dus een boete krijgen. Anders is het natuurlijk wanneer je gewoon netjes geparkeerd bent en aldaar besluit om iemand mee te nemen in je auto.

Fietsers ruim inhalen

In Nederland zijn we gewend om auto's en fietsers veilig naast elkaar te laten bestaan op de weg. In andere Europese landen zijn de regels met betrekking tot fietsen die zich op dezelfde weg bevinden als auto's, vaak anders. In het buitenland komt het dan ook vaker voor dat fietsen op de 'grote' weg rijden, omdat daar veel minder aparte fietspaden of -stroken zijn. De verkeersregels zijn hier op aangepast.

©Volker Schnäbele

Haal je bijvoorbeeld een fietser in, dan geldt in de meeste Europese landen dat er bij het inhalen minimaal anderhalve meter moet zitten tussen jouw auto en de in te halen fietser(s). In Oostenrijk moet je buiten de bebouwde kom zelfs 2 meter tussen jou en de fiets aanhouden. Er zijn geen vaste boetes indien je je niet aan deze afstand houdt, maar het kan natuurlijk wel zijn dat je wordt aangehouden als de politie waarneemt dat de inhaalafstand niet afdoende was.

Geen ontkomen meer aan buitenlandse boetes
Een aantal jaar geleden hoefde je je bij een overtreding geen zorgen te maken dat je later als nog een dikke prent op de deurmat kon verwachten. De meeste verkeersvergrijpen moest je hooguit meteen betalen als je op heterdaad werd betrapt, maar voor snelheidsboetes hoefde je met een Nederlands kenteken niet te vrezen. Op grond van internationale en Europese wetgeving is het mogelijk dat opsporingsinstanties de gegevens uit kentekenregisters onderling uitwisselen. Rij je ergens in een ander Europees land te hard of bega je een andere overtreding? Dan wordt de boete vaak alsnog naar je Nederlandse adres opgestuurd. Dat kan overigens wel enige weken tot maanden duren.

Te hard of door rood rijden

Net als in Nederland kan te hard rijden in andere landen je duur komen te staan. In het buitenland zijn de bedragen soms lager, maar vaak ook hoger dan in Nederland. In België betaal je standaard € 50 voor de eerste 10 km/h die je te hard rijdt en vervolgens 10 euro extra voor elke daarop boven komende km/h die je te hard rijdt. In Oostenrijk begint de teller te lopen bij 20 km/h te hard en krijg je een boete van 70 euro thuisgestuurd. Bij 30 km/h te hard loopt dit op naar € 150. Bij een overschrijding van de snelheid met meer dan 40 km/h kun je een tijdelijke rijontzegging krijgen.

©Michael Derrer Fuchs michael.derrer@fuchs.red

Nooit meer te laat afremmen voor een flitspaal?

Slimme navigatiesystemen helpen je geld besparen

Rijd je door rood, dan moet je natuurlijk ook lappen. In Duitsland kost je dat zomaar tussen de 90 tot 320 euro (in Nederland is de boete voor dat vergrijp overigens ook niet mis: 289 euro), in Italië zijn ze wat milder met een 'starttarief' van € 175. Bovendien zijn de boetes in Italië afhankelijk van het tijdstip waarop het vergrijp is gepleegd. Tussen 22:00 en 07:00 wordt het standaardbedrag verhoogd met 30 procent.

Strafpuntensysteem
Sommige landen - bijvoorbeeld Oostenrijk - kennen een strafpuntensysteem. Bij drie punten (drie overtredingen) krijg je een rijverbod van minstens 3 maanden. Dat strafpuntensysteem geldt ook voor buitenlanders, maar de kans op een rijontzegging is wat kleiner in dat geval, maar je kunt wel een fllnke (extra) boete krijgen.

Milieuzones

In Nederland kennen we alleen in de grote steden milieuzones, maar in de omringende Europese landen zijn dat er veel meer, vaak ook hele regio's. Het is lastig om die allemaal afzonderlijk te noemen, maar belangrijk om te weten is dat je bijvoorbeeld in Duitsland verplicht een milieusticker op je voorruit moet hebben geplakt om bepaalde regio's in te mogen rijden. Let wel: dat geldt alleen voor het moment dat je in een milieuzonegebied van de snelweg afgaat, ook al is het maar om even te tanken of te pauzeren. Je mag dus wel door een mileuzone rijden als je op de snelweg blijft, en ook verzorgingsplaatsen langs zo'n snelweg mag je gewoon oprijden.

Last van lijmresten van de milieusticker?

Gebruik zelfklevende folie ter bescherming

Als je echter een stad inrijdt zonder een milieusticker, dan krijg je daar natuurlijk ook gewoon een boete voor; camera's boven de weg registreren namelijk of jij zo'n sticker achter je voorruit hebt geplakt. De boete in Frankrijk is dan 68 euro, in Duitsland kost dat je 100 euro, plus eventuele administratiekosten.

Vreemde borden in Frankrijk

Ze zijn de afgelopen tijd al wat vaker in het nieuws geweest: borden op de Franse snelweg met daarop een witte ruit. Nu betekent dit logo in geen enkel ander land iets, maar in Frankrijk dus wel: de rijstrook waarboven dit logo te zien is op de dynamische borden boven de weg is gereserveerd voor voertuigen waar minstens twee personen in zitten of een elektrische of hybride auto is, of taxi's met minstens één passagier.

©Google Maps Streetview

De rijstrook is in de meeste gevallen de meest linker rijststrook op de weg en komt het meest voor op driebaans-snelwegen. Let er goed op, want het is ook verboden om deze strook te gebruiken om ander verkeer in te halen als je niet aan de eisen voor dat bord voldoet. De reden dat dit ruit-bord nog eens opnieuw wordt aangehaald is omdat Frankrijk dit bord weliswaar al een jaar of drie gebruikt rond steden als Lyon en Grenoble, maar deze ook steeds verder over het hele land worden uitgerold. De kans dat je er eentje tegenkomt is dus groter geworden. De bewuste rijstroken worden overigens gecontroleerd met camera's die de voorzijde van de auto fotograferen. Word je gesnapt op deze strook, dan is de boete 135 euro.

Rijden met verkeerd schoeisel

Ja, ook dat kan in het buitenland problemen opleveren. Op slippers rijden is bijvoorbeeld in veel landen verboden. Hoe zuidelijker in Europa je gaat, des te hoger is de boete voor het rijden op slippers. In Frankrijk is de boete 90 euro en in Spanje kan deze boete oplopen tot 200 euro! Op blote voeten rijden is in de bovenstaande landen niet strafbaar, maar anders is dat in het Verenigd Koningrijk. Daar mag je namelijk helemaal niet blootvoets of met flip flops rijden. Als je daar een slippertje maakt, kan je dat extreem duur komen te staan, de boetes die daar worden uitgedeeld beginnen bij 100 pond (zo'n 116 euro) en kunnen oplopen tot maar liefst 5000 pond (circa 5835 euro) als je betrokken bent bij een ongeluk en je niet het juiste schoeisel aan had.

©Figurniy Sergey

▼ Volgende artikel
Zonneplan Charge 2: Altijd goedkoop je elektrische auto opladen
© Zonneplan
Mobiliteit

Zonneplan Charge 2: Altijd goedkoop je elektrische auto opladen

Je elektrische auto opladen kan vanaf nu net een stukje makkelijker en efficiënter. Zonneplan lanceert namelijk de Charge 2, een nieuw laadpaalsysteem waarmee je je elektrische auto nog slimmer oplaadt. Dat scheelt niet alleen in het algehele enegieverbruik van het elektrische wagenpark in Nederland, je merkt het ook meteen zelf in je portemonnee.

Partnerbijdrage – in samenwerking met Zonneplan.

Dagtarief

Elektrische auto's worden doorgaans aan het begin van de avond opgeladen. Dat is niet zo gek, want dan weet je zeker dat je de volgende dag met een volle accu weer de weg op kunt. Maar waar lang niet iedereen bij stilstaat, is dat dat helemaal niet elke avond nodig is.

Uit onderzoek blijkt dat tweederde van de EV-rijders wekelijks minder dan 400 kilometer rijdt. Dat is vergelijkbaar met de gemiddelde actieradius van een elektrische auto. Je hoeft dus helemaal niet iedere avond tijdens piektijden je batterij op te laden, maar veel mensen doen dat wel, en dan dus ook meteen tegen het hoge dagtarief. Met een elektrische laadpaal van Zonneplan, zoals de nieuwe Charge 2, hoef jij daar in ieder geval niet meer aan mee te doen.

Powerplay

Wat maakt de Zonneplan Charge 2 dan zo revolutionair ten opzichte van andere laadpalen? Dat komt voor een groot deel door Powerplay. Powerplay is een slim algoritme dat ervoor zorgt dat je elektrische auto altijd op de meest zuinige en efficiënte manier wordt opgeladen. Stroom kost niet op elk moment van de dag even veel, en het Powerplay-algoritme zoekt precies uit wanneer de batterij van je auto het best kan worden opgeladen.

Als je auto is ingeplugd, wordt de accu zoveel mogelijk opgeladen tijdens daluren. Dat scheelt sowieso al flink in de kosten ten opzichte van het normale dagtarief van je energieleverancier. En daar hoef je zelf bijna niets voor te doen: je stelt alleen een eindtijd in waarop je wil vertrekken, en het slimme algoritme zorgt ervoor dat je batterij zo goedkoop mogelijk wordt opgeladen zodat je de volgende dag weer met een volle accu de weg op kunt.

Watch on YouTube

Gratis laden

Met de Zonneplan Charge 2 laad je op bepaalde momenten zelfs helemaal gratis. Het kan gebeuren dat het stroomnet tijdelijk een overschot aan energie heeft. Op die momenten kost stroom helemaal niets. De Charge 2 herkent die momenten en zorgt ervoor dat je elektrische auto juist dan wordt opgeladen.

En dat kan behoorlijk aantikken. Op sommige momenten krijg je zelfs geld toe, omdat de landelijke netbeheerder TenneT vergoedingen betaalt voor het flexibel afnemen van energie. Een gemiddelde gebruiker kan op die manier tot wel 2000 kilometer per jaar gratis rijden. Dat komt voor tweederde van de EV-rijders dus neer op meer dan vijf weken per jaar gratis de weg op. Alles wat je daarvoor hoeft te doen is je auto zoveel mogelijk ingeplugd laten, en Powerplay doet de rest.

©Zonneplan

Lage kosten

Maar ook zonder stroomoverschotten ben je met de laadpalen van Zonneplan stukken goedkoper uit. Zelfs elektrische rijders met een gewoon dynamisch energiecontract betalen zo'n 25 procent meer voor het opladen van hun accu, terwijl gebruikers met een vast energiecontract bijna het dubbele kwijt zijn.

Ben je aangewezen op een openbare laadpaal, dan betaal je ruim twee keer zoveel als met een laadpaal van Zonneplan. Snelladen langs de weg kost zelfs vier tot vijf keer zoveel. Met een laadpaal van Zonneplan en Powerplay rijd je gemiddeld voor slechts 2,89 euro per honderd kilometer, terwijl snelladen bij FastNed doorgaans meer dan 11 euro per honderd kilometer kost.

Charge 2

En dat alles wordt dus nog een stukje beter met de nieuwe laadpaal van Zonneplan. De Charge 2 is nóg uitgebreider dan zijn voorganger. Door het slimme Powerplay-algoritme bespaar je dus al een kwart van de kosten die je maakt met een normaal dynamisch energiecontract.

De laadpaal zelf is ook nog een stukje beter geworden. Allereerst is hij in een nieuw jasje gestoken, zodat hij er nog wat beter uitziet. Bovendien krijgt de Charge 2 zijn software-updates draadloos, dus daar hoef je zelf ook amper meer iets voor te doen.

Je bestelt de Charge 2 bovendien gewoon online, tegen een scherpe prijs. Een professionele installateur zorgt ervoor dat de laadpaal komt te staan waar je hem wil hebben en dat alles naar behoren werkt. Alles bij elkaar heb je de Zonneplan Charge 2 in minder dan 3 jaar volledig terugverdiend.

©Zonneplan

Conclusie

Met de nieuwe Charge 2-laadpaal van Zonneplan laad je altijd op de goedkoopst mogelijke manier op. Het slimme Powerplay-algoritme berekent precies wanneer stroom het goedkoopst is, en alleen op die momenten wordt je elektrische auto opgeladen. Zo betaal je nooit het volle stroomtarief, laad je zelfs een kwart goedkoper op dan met een normaal dynamisch energiecontract, en rijd je gemiddeld 2000 kilometer per jaar zonder ook maar een cent te betalen.

De Zonneplan Charge 2 is vanaf nu online te bestellen.

▼ Volgende artikel
Ho ho ho: zo fotografeer je de magie van kerst
© Alexandra Surkova
Huis

Ho ho ho: zo fotografeer je de magie van kerst

De feestdagen hebben iets bijzonders. Kerstmis is het perfecte moment om fijne momenten vast te leggen met je camera of smartphone. Zo kun je ze later altijd weer terughalen. We helpen je graag op weg met tips en ideeën om deze kerst de mooiste foto's te maken.

Ga jij de verlichte kerstboom, de rijkelijk gedekte tafel, het samenzijn met je dierbaren of de verlichte stad fotograferen? Met de juiste tips en fotografietechnieken maak je schitterende foto’s. Houd je camera deze kerst dus binnen handbereik! We geven inspiratie en tips voor de volgende onderwerpen:

🎄 Kerstboom

🥂 Kerstdiner (of -ontbijt, of -lunch)

👪 Portretten van vrienden en familie

🌃 Lichtjes in de stad

Lees ook: Slimme kerstverlichting: haal de kerstsfeer in huis

🎄Kerstboom: van close-up tot licht-effecten

Ongeveer 90 procent van de huishoudens in Nederlanders heeft een kerstboom staan, grote kans dus dat ook jij er weer flink werk van hebt gemaakt. Je wilt je boom natuurlijk mooi vastleggen, maar hoe doe je dat het best?

Begin met de basis. Zorg dat er genoeg licht in de kamer is, maar niet te fel, zodat de warme gloed van de kerstlampjes zichtbaar blijft. Gebruik een statief om te voorkomen dat je foto onscherp wordt. Kies daarna een goede compositie. Speel met hoeken en afstanden tot de boom: maak bijvoorbeeld een close-up van een ornament, waarbij de rest van de boom zacht vervaagt op de achtergrond. Of probeer de hele boom in beeld te krijgen. Of dat laatste lukt, hangt af van de ruimte die je in de kamer hebt.

©Jordi Prat Puig | jordieasy

BOKEH

Ken je die foto's waarin de (kerst)lichtjes veranderen in zachte, gloeiende vlekjes? Dat heet bokeh, en je kunt dit heel makkelijk zelf creëren met je kerstboom. Het enige wat je nodig hebt, is een ander hoofdonderwerp dat je iets voor de boom plaatst.

Zet de iso-waarde van je camera laag, bijvoorbeeld ISO 100. Gebruik een groot diafragma (een klein F-getal) en stel scherp op een voorwerp dicht bij de camera, zoals een kaars of een kerststukje. Zorg ervoor dat de lichtjes van de boom wat verder weg staan. Die zullen dan vervagen tot die mooie bokeh-effecten. Probeer te spelen met de afstand en waar je scherpstelt om het effect precies goed te krijgen. Dit werkt trouwens niet alleen met een camera, maar ook met de portretmodus op veel smartphones.

©holdstillandclick

Kerstdiner: sfeer en smaak

Kerst draait om samenzijn en … eten! Die feestelijke eettafel vráágt er gewoon om door jou vastgelegd te worden.

Begin met een foto van de hele gedekte tafel. Als je de tafel al vroeg dekt, kun je foto's maken bij daglicht, wat zorgt voor een frisse sfeer. Fotografeer je vlak voor het diner, dan geeft het warme, zachte licht juist een romantisch effect. Een statief kan handig zijn, maar tijdens het eten zelf kan dat onpraktisch zijn. Wees dan niet bang je iso-waarde te verhogen. Moderne camera’s hebben minder last van ruis, en eventuele ruis kun je eenvoudig wegwerken tijdens het nabewerken.

Varieer met je standpunt om je foto interessant te maken. Een lage hoek vanaf de rand van de tafel geeft veel diepte. Wil je liever een overzichtsfoto van bovenaf? Gebruik dan een keukentrapje.

Als je de hele tafel hebt gefotografeerd, zoom dan in op de details. Denk aan het zilveren bestek, het kerstservies en de glinsterende kristallen glazen. Kies een klein F-getal om je onderwerp scherp te maken en de achtergrond subtiel te vervagen. Zo voeg je een professioneel tintje toe aan je foto’s en laat je jouw oog voor detail zien.

Lees ook: Handige tip (bijvoorbeeld voor kerst): zo krijg je wijn snel gekoeld

GRATIS Minicursus: Fotograferen tijdens de feestdagen

Gratis minicursus op Zoom Academy

Je wilt natuurlijk niet de hele avond met een camera rondlopen, maar een foto van die prachtig opgemaakte borden kun je best even maken, toch? Probeer eens recht van boven te fotograferen voor een leuk perspectief op het gerecht. Dat kan prima en snel met je smartphone.

Vergeet ook niet om de sfeer en interactie vast te leggen. Denk aan het aansnijden van het hoofdgerecht of de twinkelende ogen van een kind bij het zien van het toetje. Juist die spontane momenten maken je foto's extra bijzonder.

©Suzi Media

Kerstportretten: van spontaan tot geposeerd

Hoe maak je warme en intieme portretten tijdens kerstbijeenkomsten? Het geheim zit in het vastleggen van spontane momenten. Die vertellen vaak het beste verhaal en zijn het leukst om later terug te zien.

Denk aan kinderen die spelen met hun neefjes en nichtjes, familieleden die lachen om een oude anekdote, of een verraste blik bij het uitpakken van een cadeau. Om zulke momenten vast te leggen, is het belangrijk om alert te blijven en je camera binnen handbereik te houden. Laat hem gerust aanstaan en gebruik autofocus voor snelheid.

Kies een korte sluitertijd om bewogen beelden te voorkomen. Je kunt ook auto-iso inschakelen en fotograferen in de S/Tv-stand (sluitertijdvoorkeuze). Zo regelt de camera de rest van de instellingen, en kun jij je volledig richten op het vastleggen van die mooie momenten.

©rimmdream

Naast spontane foto’s kunnen geposeerde portretfoto’s ook een mooie toevoeging zijn aan je fotoalbum. Kies een plek met goed licht en een mooie achtergrond, zoals de kerstboom of een feestelijk versierde haard. Veel mensen voelen zich wat meer op hun gemak met iets in hun handen, zoals een glas of een cadeau. Zorg dat iedereen goed zichtbaar is en gebruik een grotere scherptediepte (een hoger F-getal) om te zorgen dat iedereen scherp op de foto staat. Zo creëer je een sfeervol groepsportret dat een mooie herinnering vormt.

Lichtjes in de stad

Even een frisse neus halen na het diner? Neem je camera mee, want tijdens de feestdagen zijn de meeste dorpen en steden prachtig verlicht. In het centrum hangen sfeervolle lichtjes in de winkelstraten, etalages zijn feestelijk versierd, en overal zie je kerstverlichting.

Kijk eens naar composities waarin de verlichting de hoofdrol speelt. Denk aan reflecties in het water of op natte klinkers, een silhouet van een opvallend gebouw met kerstverlichting op de voorgrond, of een rustige zijstraat waar de lichtjes een intieme sfeer geven.

Zoek je meer levendigheid? Bezoek een kerstmarkt of fotografeer mensen die genieten van de feestelijke sfeer in de straten. Deze momenten geven je foto's extra dynamiek en maken ze nog specialer.

©dimbar76

⭐ LICHTSTERRETJES ⭐

Een creatieve manier om de kerstlichtjes in de stad vast te leggen, is door het maken van 'lichtsterretjes'. Dit doe je door een klein diafragma te gebruiken, bijvoorbeeld F 14 of hoger. Hoe hoger het getal, hoe sterker het ster-effect wordt. Speel met de instellingen om te ontdekken wat je het mooiste vindt.

Let op: bij een klein diafragma heb je een langere sluitertijd nodig om voldoende licht op te vangen. Een statief is daarom onmisbaar om scherpe foto's te maken zonder bewegingsonscherpte. Zo geef je de kerstverlichting een extra feestelijke uitstraling in je foto's.

Een creatieve manier om de kerstlichtjes in de stad vast te leggen, is door het maken van ‘lichtsterretjes’. Die kun je maken door een klein diafragma te gebruiken (een hoog F-getal dus, bijvoorbeeld F 14). Speel met de precieze waarde om te zien hoe het ster-effect zich vormt. Je hebt hierbij wel een statief nodig, omdat je bij een klein diafragma een langere sluitertijd nodig hebt om nog goed te belichten.