ID.nl logo
Elektrische auto opladen 2.0: Dit is de ChargeArm
© PXimport
Mobiliteit

Elektrische auto opladen 2.0: Dit is de ChargeArm

Wil je je elektrische auto opladen, dan moet de oplaadkabel misschien over de stoep leggen. Dat mag wettelijk gezien niet en is onhandig en onveilig, maar wat is het alternatief? Een Nederlandse start-up heeft de ChargeArm ontwikkeld, een uitklapbare paal met de weggewerkte oplaadkabel waar voetgangers onderdoor lopen. Tijd voor een diepte-interview.

Om de oprichting van ChargeArm en de propositie van het gelijknamige product te begrijpen, is het belangrijk om te weten welke regels er gelden rondom het (thuis) opladen van je elektrische auto. De drie bedenkers van ChargeArm – de voor dit artikel geïnterviewde Maurits Teunissen hoort daar niet bij – rijden al een tijd elektrisch en stuitten op het ‘probleem’ van het opladen van de auto. “Ik zeg probleem tussen aanhalingstekens, want dat is het natuurlijk niet. Maar dat dreigt het wel te worden”, zegt Teunissen in gesprek met PCM. Een gesprek dat vanwege de coronasituatie destijds via een videoverbinding plaatsvindt, waardoor de auteur de ChargeArm niet in het echt heeft kunnen bekijken.

Teunissen: “De bedenkers van ChargeArm constateerden dat als je de auto voor de deur parkeert, want dat is het meest praktisch, je een snoer over de stoep hebt lopen. Een aantal gemeenten gedoogt dit, maar het is bij wet niet toegestaan. In de landelijk geldende Algemene Plaatselijke Verordening staat heel duidelijk beschreven dat obstakels op de stoep verboden zijn.” Dat is vooral om de stoep veilig en toegankelijk te houden voor mensen met bijvoorbeeld een rollator of rolstoel, of slechtzienden en blinden. Zij ondervinden praktische hinder van kabelgoten en matten die oplaadkabels afdekken.

Kun je een laadpaal thuis laten plaatsen? Check hier het aanbod bij Coolblue.

Over Maurits Teunissen

Maurits Teunissen is één van de vijf initiatiefnemers van ChargeArm. Hij houdt zich met name bezig met de marktontwikkeling van het bedrijf, waaronder het zoeken naar distributiekanalen voor het product. Ook doet hij regelmatig namens ChargeArm het woord naar de media toe. Teunissen is een ondernemer die ook voor andere klanten werkt. Zo is hij medeoprichter van StyleShoots, dat fotostudio-apparatuur verkoopt aan bedrijven als Nike, G-Star en Macy’s. Teunissen werkte in het verleden onder meer voor Apple. Hij woont in de omgeving van Haarlem. Of hij ook in een elektrische auto rijdt? “Nog niet, maar binnenkort wel.”

Tegels lichten

Tegels lichten om een oplaadkabel in de grond te graven en de tegels terugleggen mag ook niet. Teunissen: “Dat begrijp ik ook wel, want in de grond liggen al allerlei leidingen en kabels. Als jij daar je oplaadkabels dwars over legt en de graafmachine stuit erop als er een gasleiding vervangen moet worden, dan is de grootst mogelijke ellende daar. Het modificeren van de stoep is op eigen beweging niet mogelijk, dat hebben we wettelijk zo geregeld. De kabel over de stoep mag dus ook niet, dus wat kan er wel? 

Dat zette de drie mannen uit Haarlem aan het denken: wat als we de oplaadkabel niet over de grond maar door de lucht laten gaan? Dat stuit op een uitdaging genaamd zwaartekracht, want een kabel valt uit zichzelf naar beneden. Zo is al schetsend het idee ontstaan van een uitklapbare giek met een snoer erdoorheen die de stoep overspant zodat je er vrij onderdoor kunt bewegen.”

Ontstaansgeschiedenis

Achter ChargeArm zitten drie industrieel ontwerpers uit Haarlem, die Teunissen erbij haalden voor de marktontwikkeling en een vijfde collega aantrokken voor de internationale ambities. Het idee voor de ChargeArm is ruim anderhalf jaar geleden ontwikkeld, waarna het team drie prototypes liet maken door Nederlandse fabrieken. De intrede van het coronavirus maakte het volgens Teunissen moeilijker om ter plekke uit te leggen hoe ChargeArm zaken als de aarding en coating wilde. Na het vinden van een fabriek die de gewenste ChargeArm kon produceren en de oprichting van ChargeArm BV op 1 april 2021 is de start-up in augustus de markt opgegaan. Niet als eerste product in zijn soort, want in België deed een ondernemer iets vergelijkbaars. 

Teunissen noemt dat idee ‘heel mooi’ en zegt alle ontwikkelingen toe te juichen, maar voegt er aan toe: “Wij hebben wel een patent lopen op wat wij aan het doen zijn, vooral om ons idee te beschermen.” Hij spreekt van een ‘typische lancering van een nieuw product in een bestaande markt.’ Hij verklaart: “Elektrische auto’s kennen we inmiddels allemaal wel, maar het opladen geeft veel mensen nog een brr-gevoel. Want er komt een wirwar van aanbieders bij kijken, maar de meeste gemeenten staan aan de zijkant en kijken toe omdat ze niet goed weten wat ze ermee moeten.

©PXimport

Elektrische auto’s kennen we inmiddels allemaal wel, maar het opladen geeft veel mensen nog een brr-gevoel

-

Te weinig laadpalen

Teunissen weet wel wat gemeenten kunnen doen: niet alles verbieden en zich passief opstellen, maar meedenken aan oplossingen. Het aantal publieke laadpalen blijft in de praktijk namelijk achter bij het aantal Nederlanders dat een elektrische auto neemt. Al twee jaar lang komen er wekelijks in Nederland minder dan twintig laadpalen bij, oftewel nog geen duizend per jaar. Dat terwijl er jaarlijks meer dan zestigduizend elektrische auto’s nieuw op kenteken gezet worden. Teunissen verwacht daarom op termijn meer teleurstellingen en ruzies bij publieke laadladen en ziet de oplossing in het privédomein. Thuis opladen via een eigen laadbox – die je eenmalig zelf aanschaft – is namelijk flink goedkoper dan opladen via een publieke laadpaal. Uitwijken naar razendsnelle opladers van commerciële bedrijven kan alleen langs grote wegen, en dergelijke opladers zijn prijzig. ChargeArm wil met zijn uitklapbare paal meer mensen aan een thuislader krijgen.

Op zoek naar een laadpaal om je auto thuis op te laden en kosten te besparen?

Coolblue geeft advies over laadpalen

©PXimport

De ChargeArm

Tijd om in te zoomen op de ChargeArm, een weersbestendige aluminium paal waar je je eigen laadbox met bijbehorende oplaadkabel aan bevestigt. De laadbox krijgt zijn stroom vanuit je meterkast in huis. Teunissen: “Wie een voortuin heeft, kan de ChargeArm nabij de stoep plaatsen. De Nederlandse stoep is meestal tussen de zes en acht tegels breed. Als jouw gevel direct aan de stoep grenst omdat je geen tuin hebt, dan kun je de ChargeArm tegen de gevel aanschroeven en klapt hij uit van de muur als je hem gebruikt. Het voordeel hiervan is dat je zelf kunt bepalen hoe hoog je de ChargeArm monteert, bijvoorbeeld op 2,75 meter hoogte. Ingeklapt hangt de ChargeArm (nagenoeg) op je eigen terrein. Uitgeklapt hangt hij boven de stoep op – van paal tot uiteinde – 195 tot 245 centimeter hoogte. Voetgangers en skateboarders kunnen er dus gewoon onderdoor, aldus Teunissen. 

De spanwijdte van de ChargeArm is 228 centimeter, genoeg voor die stoep van zes tot acht tegels. Teunissen is niet bang dat een ChargeArm ten prooi valt aan vandalisme. “Onderzoek wijst uit dat een elektriciteitssnoer niet direct vandalisme uitlokt omdat men bang is voor de schok die je krijgt als je de kabel kapottrekt. Mocht je tóch aan de giek willen trekken, dan veert-ie mee naar beneden en net zo hard weer omhoog, want er zit geen weerstand in.” De ChargeArm veert – net als een wolkenkrabber – een heel klein beetje mee, maar draait niet, aldus Teunissen. Wie verhuist, kan de ChargeArm volgens Teunissen loshalen en meenemen.

Zonwering

Een interessant concept, maar ook eentje waar vragen over te stellen zijn. Niet per se met betrekking tot het uitzicht van eventuele overburen, maar vooral over het uitklappen boven de stoep. Is dat veilig? Absoluut, zegt Teunissen. Is de paal duurzaam? ChargeArm is ervan overtuigd en biedt vijf jaar garantie. Maar is de ChargeArm ook wettelijk toegestaan? Daar is nog geen jurisprudentie over. ChargeArm heeft vooraf juristen onderzoek laten doen naar de relevante wetgeving. Teunissen: “Wat ons betreft overstijgt ChargeArm de zonnewering niet in werking en argumentatie, namelijk voor privaat gewin. Zonnewering hangt aan de muur en overspant de stoep als de zon schijnt, zonder dat voetgangers er last van hebben. Daarna klap je de zonnewering weer in. 

ChargeArm overspant de stoep tijdens het opladen van de auto zonder dat voetgangers er last van hebben, en daarna klap je de ChargeArm weer in. Deze argumentatie houden we aan bij beleidsmakers, maar zij weten het nog niet zo goed. Maar je kunt niet blijven verbieden en geen alternatief bieden, dat is natuurlijk heel slecht beleid.”

©PXimport

Vieze handen

De ChargeArm is niet alleen ontwikkeld om de stoep vrij en dus veilig te houden, maar ook om het oplaadgemak van de elektrische autorijder te vergroten. Wie nu een kunststof drempel of mat gebruikt om de kabel op de stoep af te dekken, is volgens Teunissen niet duurzaam bezig. “Los van het feit dat de kabel netter is weggewerkt met ChargeArm, levert deze toepassing ook veel meer gebruiksgemak op. Een kabel die bloot over de stoep ligt, wordt met name in de herfst en winter smerig door regen en andere weersomstandigheden. Dat levert je niet alleen vieze handen op, want door het slepen en opbergen slijt de kabel ook sneller. 

Elke oplaadkabel heeft een datakabel, dat een klein en redelijk kwetsbaar contactpunt heeft. Dit contactpunt communiceert aan de oplader dat de auto kan opladen en aan de auto dat de oplader er ook klaar voor is. Als dat contactpunt kapot is, functioneert de complete oplaadkabel niet meer en moet je dus een nieuwe oplaadkabel kopen.” Teunissen noemt de ChargeArm daarom een investering. Het apparaat werkt de oplaadkabel weg en houdt hem zo schoon en kreukvrij, waardoor de kabel volgens hem nauwelijks slijt. “Eén van de ontwerpers zei: dit is iets dat je pas door gaat hebben als je het gaat gebruiken.”

Made in Holland

Op de ChargeArm-website staat een ‘Made in Holland’-label. Wat kan Teunissen daarover vertellen? “Dat we daar retetrots op zijn. We maken alles in Nederland. We hadden de ChargeArm ook best wat goedkoper kunnen maken door hem per boot uit China te laten komen, maar dan hadden we een CO2-uitstoot gecreëerd die ongeveer vier keer groter is dan de paal. Wij maken de ChargeArm in Nederland van gerecycled aluminium en laten het fabriceren met een zo klein mogelijke CO2-footprint. Als je elektrisch gaat rijden, doe je dat waarschijnlijk uit een bepaalde overtuiging en wij maken dit ook uit een bepaalde overtuiging in Nederland.”

Dit is iets dat je pas door gaat hebben als je het gaat gebruiken

-

Kosten

Wie interesse heeft in een ChargeArm, moet met een aantal zaken rekening houden. ChargeArm verkoopt de paal namelijk niet rechtstreeks aan consumenten, alleen aan geautoriseerde installateurs. De ChargeArm zelf kost 1200 euro. Teunissen: “Als je interesse hebt, kun je een installateur langs laten komen voor een vrijblijvende offerte van de ChargeArm inclusief plaatsing. Hoe duur de plaatsing is, hangt onder meer af van de diepte en inrichting van je tuin. Maar ook van waar in huis je stoppenkast hangt en of die een driefase-aansluiting heeft.”

©PXimport

Gemeenten aan boord krijgen

Het blijkt lastig om gemeenten te interesseren voor het onderwerp. ChargeArm heeft zoals gezegd juristen het concept van de uitklapbare paal laten onderzoeken en toetsen en wil zijn visie graag voorleggen aan gemeenten om aan te haken op de lokale beleidsvorming. “We bellen en mailen wat af, maar het is niet gemakkelijk om met gemeenten in gesprek te gaan”, zegt Teunissen. Het kán wel lukken, zo bewijst het contact met de gemeente Haarlem. De wethouder zei maanden terug in regionale media graag het gesprek aan te willen gaan met de bedenkers van ChargeArm. Inmiddels zijn er afspraken gemaakt voor een eerste overleg met de wethouder, zegt Teunissen. “Heel hoopgevend allemaal.”

Toekomstplannen

Gevraagd naar de plannen voor 2022 antwoordt Teunissen: “Wij hebben heel veel belangstelling uit het buitenland. Met name uit Engeland en België. De Belgische stedelijke gebieden lijken veel op die in Nederland dus in die zin snappen we die belangstelling. Uit Engeland komt de belangstelling vooral uit de regio ‘Greater London’, waar veel mensen dicht op elkaar wonen en waar het verboden is om kabels over de stoep te leggen. Men zoekt daar dus naarstig naar alternatieven.” Vandaar dat één van de vijf ChargeArm-medewerkers zich bezighoudt met de internationalisering. Teunissen bevestigt desgevraagd dat ChargeArm de productie in Nederland kan opschroeven voor internationale leveringen. Hij verwacht geen langere levertijden, mede omdat het bedrijf mikt op kopers van een nieuwe elektrische auto. Die moeten vaak een paar maanden wachten op hun auto. “Onze levertijd via een installateur is op dit moment een week over vier.”

Op zoek naar een laadpaal om je auto thuis op te laden en kosten te besparen?

Coolblue geeft advies over laadpalen
▼ Volgende artikel
Review Eufy Omni E25 – Soms net uit koers
© Wesley Akkerman
Huis

Review Eufy Omni E25 – Soms net uit koers

Met de Omni E25 wil het Chinese merk Eufy een krachtige midrange robotstofzuiger op de markt brengen, die de concurrentie aangaat met de Roomba's en Dreames van deze wereld. De adviesprijs bedraag 899 euro. Hoe vergaat het de Eufy Omni E25 in de praktijk?

Goed
Conclusie

De Eufy Omni E25 is een ambitieuze middenklasser met een krachtige zuigkracht van 20.000 Pa en een basisstation dat legen, bijvullen en schoonmaken grotendeels automatiseert. Functies als een CornerRover-arm en AI-objectherkenning zorgen voor een premium ervaring, op budget. Helaas heeft het apparaat wel te kampen met wat navigatieproblemen. Vooral langs muren vertoont de E25 een soort ‘dronken’ rijgedrag, waarbij hij kleine bochtjes maakt en smalle stroken soms overslaat. De dweilfunctie is degelijk, maar mist standaard een smalle rand door de beperkt draaiende dweilrol. Ook rijdt het systeem soms zó voorzichtig dat delen van de vloer worden gemist. Bovendien ben je gebonden aan Eufy’s eigen zeepsysteem. Maar eerlijk is eerlijk: dit systeem kost wel minder dan veel concurrenten, terwijl het toch zeer scherpe specificaties biedt. Wie iets meer wil investeren, zou de iets duurdere Dreame L50 Pro kunnen overwegen.

Plus- en minpunten
  • Verfijnd ontwerp
  • Uitschuifbare zijborstel
  • Krachtige dweilprestaties
  • Zuigkracht van hoog niveau
  • Basisstation neemt veel werk uit handen
  • Antihaarborstel onderop
  • Midrange prijs voor premium functies
  • Rijdt soms te voorzichtig
  • Komt niet overal met de dweil
  • Af en toe wat navigatieproblemen
  • Verplicht gebruik Eufy's zeepsysteem

Naast de Eufy Omni E25 heeft de fabrikant ook een duurdere variant op de markt gebracht, namelijk de E28. Nog geen jaar eerder lanceerde het merk de S1 Pro, een model dat vooral inzet op dweilprestaties. De drie robotstofzuigers delen bepaalde eigenschappen, maar verschillen op andere punten juist flink. Het is dus de moeite waard om die verschillen en overeenkomsten naast elkaar te zetten. Zeker als je overweegt een van deze autonome, dweilende modellen in huis te halen. Een interessante concurrent is bovendien Dreame L50 Pro Ultra.

Eufy Omni E25 vs. Eufy Omni E28

De Eufy Omni E25 beschikt over een indrukwekkende zuigkracht van 20.000 Pa. Het HydroJet-dweilsysteem reinigt actief met neerwaartse druk en reinigt zichzelf tussendoor. De DuoSpiral-borstels voorkomen dat haren vastdraaien, terwijl de uitschuifbare CornerRover-arm randen en hoeken beter meepakt. Dankzij het AI See-systeem met RGB-camera herkent de robot honderden objecten en rijdt hij daar netjes omheen. Het Omni-basisstation neemt het meeste werk uit handen: het leegt, reinigt, vult en droogt de robot automatisch en voegt schoonmaakmiddel toe. Zo blijft de E25 wekenlang zonder omkijken schoonmaken.

De Eufy Omni E28 is technisch vrijwel identiek aan de E25. Je krijgt dezelfde krachtige zuigfunctie, hetzelfde dweilsysteem, dezelfde slimme arm en obstakelherkenning. Het verschil zit in de toevoeging van een afneembare, draagbare dieptereiniger. Daarmee kun je ook handmatig moeilijk bereikbare plekken reinigen, zoals traptreden of bankkussens. Ook bij de E28 zorgt het uitgebreide Omni-basisstation voor een grotendeels onderhoudsvrij gebruik.

©Wesley Akkerman

©Wesley Akkerman

Eufy Omni E25 vs. Eufy Omni S1 Pro

Daartegenover staat de Eufy Omni S1 Pro, die zich juist richt op een geavanceerde dweilervaring. Het Always Clean Mop-systeem maakt gebruik van een continu roterende dweilrol die zichzelf schoonhoudt (net als bij de E25 en E28) en die met één kilo neerwaartse druk stevig over de vloer gaat. De zuigkracht ligt met 8.000 Pa wel een stuk lager dan bij die twee modellen. Door het slanke, lage ontwerp komt de S1 Pro makkelijker onder meubels. Dat is mede te danken aan de geïntegreerde 3D MatrixEye--obstakelvermijding, die binoculair infrarood en een camera combineert voor nauwkeurige navigatie zonder LiDAR-toren (zoals op een Dreame).

Alle drie modellen maken gebruik van het Omni-basisstation, dat automatisch leegt, reinigt, vult en droogt. Welke je kiest, hangt af van je prioriteiten: de E25 biedt maximale zuigkracht en pakt randen en hoeken goed mee, de E28 voegt daar een draagbare dieptereiniger aan toe, en de S1 Pro blinkt uit in dweilen en wendbaarheid. Extra hygiëne krijg je bij de S1 Pro bovendien via Eco-Clean: een ozonreinigingssysteem in het basisstation dat het water zuivert.

©Wesley Akkerman

©Wesley Akkerman

Praktisch ontwerp

Het ontwerp van de Eufy Omni E25 is niet alleen gestroomlijnd, maar ook. Bovenop zitten twee knoppen waarmee je de robotstofzuiger activeert of naar de basis stuurt. Haal je de glanzende plastic kap eraf, dan krijg je toegang tot de uitneembare stofbak en afneembare watercontainer. Aangezien het basisstation deze zelf respectievelijk leegt en vult, heb je er weinig omkijken naar. Maar mocht er iets misgaan, of wil je de bakken even schoonmaken omdat je dat prettig vindt, dan kun je er dus moeiteloos bij.

Voorop zitten de camera en een led-lamp, zodat de robot ook in donker ziet waar hij heen moet. Onderop zit de uitschuifbare robotarm, samen met een antihaarborstel en de dweilrol. Die draait 180 keer per minuut en is 29 centimeter lang. Ook is daar een schraper gepositioneerd die het vuil van de rol haalt. Na controle van de waterbak zien we inderdaad dat er wat vuil in zit, dat helaas niet helemaal door het basisstation opgezogen wordt. Daarom is het handig om die bak zo nu en dan zelf even grondig schoon te maken, om nare geurtjes te voorkomen.

Installeren en go

De installatie van de Eufy Omni E25 is zo gebeurd. Je bent even bezig met uitpakken en alles een plek geven, maar het koppelen aan de – hier en daar wat knullig vertaalde – app verloopt snel. Na de eerste schoonmaakronde verschijnt er een gedetailleerde kaart van je woning. Je kunt meerdere kaarten maken voor verschillende verdiepingen, en wisselen tussen een 2D- en 3D-weergave. Binnen de app stel je no-go-zones in, markeer je zones zoals een vloerkleed, en geef je per kamer of ruimte nauwkeurige instructies.

Zodra de E25 aan het werk gaat, valt één ding op: hij lijkt soms wel dronken. Dit valt vooral op wanneer hij langs een muur rijdt. In plaats van een rechte lijn aan te houden maakt hij constant schijnbewegingen. De robot neemt een korte bocht richting de muur, wil niet botsen, rijdt terug en herhaalt dit gedrag totdat hij de hele muur heeft afgerond met datzelfde wiebelige patroon. Waarom hij dit doet, is onduidelijk. Opvallend is dat dit gedrag alleen optreedt bij muren en meubels. In open ruimtes rijdt de E25 namelijk wél strak in rechte lijnen.

Stofzuigprestaties en navigatie

Met een zuigkracht van 20.000 Pa – gelijk aan die van de veel duurdere Dreame X50 Pro – laat de Eufy Omni E25 nauwelijks iets liggen. Het maakt daarbij niet uit of het een tapijt of harde vloer betreft. Toch merkten we dat hij op een vloerkleed af en toe wat haren mist, maar daar hebben duurdere modellen ook last van. Qua geluidsniveau is de E25 niet storend aanwezig. Je hoort hem duidelijk werken, maar het is prima uit te houden als je thuis bent terwijl hij z'n ronde doet.

Omdat de Eufy Omni E25 geen LiDAR heeft, mist hij wat precisie in het inschatten van zijn omgeving. De camera geeft voldoende overzicht om botsingen grotendeels te voorkomen, maar het navigeren verloopt soms iets te voorzichtig. Daardoor stuurt hij nét te vroeg bij of laat hij een klein randje liggen. Het resultaat is dat je soms ziet waar hij wel geweest is en waar niet – bijvoorbeeld doordat er nog wat vuil ligt of de vloer op een plek droog is gebleven.

Dweilt goed, maar…

Vooral dat laatste is opvallend. Hoewel de Eufy Omni E25 de vloer netjes achterlaat, zie je altijd precies waar hij wel en niet geweest is. Dat komt door de dweilrol onderop. Die doet zijn werk goed, schraapt zichzelf schoon en drukt stevig op de vloer om ook hardnekkigere vlekken aan te pakken. Maar omdat hij niet naar buiten kan draaien – iets wat de Dreame L50 Pro wél kan – mis je altijd een deel van de vloer. We hebben dat met een foto vastgelegd ter illustratie. Het is iets om rekening mee te houden.

Tot slot het basisstation. Dat is compact en oogt modern, maar vraagt wel om een plek die een beetje centraal ligt in huis. De transparante waterbakken geven het station een eigen uitstraling, al zie je daardoor ook duidelijk het verdampte water op de bovenkant zitten. Dat maakt het geheel soms wat rommelig. Jammer is ook dat Eufy een eigen zeepsysteem gebruikt, waardoor je niet je eigen schoonmaakmiddel kunt toevoegen. Verder valt op dat het station zelf snel vies wordt op de plek waar het de stofopvangbak voor je leegt.

©Wesley Akkerman

©Wesley Akkerman

Eufy Omni E25 kopen?

De Eufy Omni E25 is een ambitieuze middenklasser met opvallende specificaties: een zuigkracht van 20.000 Pa en een basisstation dat het legen, bijvullen en schoonmaken grotendeels uit handen neemt. Functies als een CornerRover-arm en AI-objectherkenning zorgen voor een premium ervaring, op budget.

Helaas heeft het apparaat wel te kampen met wat navigatieproblemen. Vooral langs muren maakt de E25 rare schijnbewegingen, alsof hij constant kleine bochtjes maakt om niet te dicht bij de rand te komen. Dit 'dronken' patroon vertraagt niet alleen het schoonmaken, maar zorgt er ook voor dat smalle stroken langs de wanden soms worden overgeslagen. In open ruimtes rijdt hij wél strak in rechte banen, wat het verschil nog opvallender maakt.

De dweilfunctie is degelijk, maar weet de randen vaak niet goed mee te nemen. Dat heeft alles te maken met de dweilrol onderop: die kan niet naar buiten draaien, waardoor hij standaard een smalle strook langs de rand mist. Ook rijdt het systeem op sommige plekken zó voorzichtig, dat delen van de vloer simpelweg worden overgeslagen. Een ander nadeel is dat je vastzit aan Eufy's eigen zeepsysteem.

Hoewel het basisstation veel onderhoud uit handen neemt, spelen dergelijke minpunten wel mee. Maar eerlijk is eerlijk: dit systeem kost minder dan veel concurrenten, terwijl het toch zeer scherpe specificaties biedt. De Dreame L50 Pro is iets duurder, maar zou zomaar de meerprijs waard kunnen zijn.

▼ Volgende artikel
Je muur als canvas: slimme lichteffecten met de Philips Hue Play wall washer
© Philips
Zekerheid & gemak

Je muur als canvas: slimme lichteffecten met de Philips Hue Play wall washer

Op zoek naar slimme verlichting die méér doet dan alleen een kamer verlichten? De nieuwe Philips Hue Play wall washer projecteert kleurrijke lichteffecten op je muur en tilt sfeer naar een hoger niveau, ideaal voor films, muziek en ontspannen avondjes.

Een lege muur is vaak gewoon… nou ja, leeg. Praktisch misschien, maar niet echt spannend. Daar wil Philips Hue met de nieuwe Play wall washer iets aan veranderen. Deze compacte designlamp projecteert een kleurrijk lichtspel op je wand, waarmee je in één beweging sfeer aan je kamer toevoegt. Van subtiele achtergrondverlichting tot passende effecten tijdens een film of game, de wall washer is verrassend veelzijdig.

©Philips

Lavalamp 2.0: licht dat meer doet dan verlichten

De Philips Play wall washer is ontworpen om je muren tot leven te brengen. Dankzij een nieuwe techniek, ColorCast genaamd, ontstaan vloeiende kleurverlopen die echt iets doen met de ruimte. Het licht voelt rijk en dynamisch aan, alsof je muur zelf begint te ademen. Sluit je de lamp aan op je Hue-entertainmentsysteem, dan reageert het licht bovendien op wat je kijkt of luistert – of dat nu een film is, een game of je favoriete playlist.

Ook lezen: Review Philips Hue Play Gradient Lightstrip - duur, maar wel leuk

Je bepaalt zelf hoe groot het projectiegebied moet zijn: zet je de lamp dichter bij de muur, dan krijg je een strakke lichtbundel; plaats je hem verder weg, dan spreidt het effect zich breder uit. Via de Hue-app stel je alles eenvoudig in, inclusief richting, helderheid en de snelheid waarmee de kleuren worden afgewisseld.

©Philips

Designlamp met een slimme binnenkant

Wat meteen opvalt, is dat de lamp zelf geen aandacht opeist. De behuizing is strak, mat en gemaakt van aluminium – geen plastic spul dus. In zwart of wit past hij moeiteloos in een modern interieur. Het projectievenster is transparant en subtiel, zodat het vooral het licht is dat de show steelt. Daardoor ervaar je de wall washer meer als een designobject dan als tech-gadget.

De lamp werkt naadloos samen met het Hue-ecosysteem. Of je nu gebruikmaakt van een afstandsbediening, je smartphone of je stem via Siri, Alexa of Google Assistant, alles werkt zoals je mag verwachten van Hue. De wall washer is bovendien volledig compatibel met accessoires zoals de Hue HDMI Sync Box en de desktop-apps voor pc en tv.

Een vleugje AI in je verlichting

Tegelijk met de lamp lanceert Philips Hue ook zijn eerste AI-assistent. Die denkt bijvoorbeeld met je mee over de juiste sfeer. Je zegt of typt bijvoorbeeld 'gezellige avond' of 'ochtendenergie' en de assistent kiest automatisch een bijpassende lichtscène, of stelt er zelf eentje samen als er nog geen goede match is.

De AI werkt voorlopig alleen als je de Hue-app op Engels hebt staan en is beschikbaar in Nederland, België en Luxemburg. Andere landen volgen later dit jaar.

Niet goedkoop, wel doordacht

Met een prijs van 199,99 euro (en 349 euro voor een 2-pack) voor een enkele lamp is de wall washer duidelijk bedoeld als luxe toevoeging, niet als basisverlichting. Maar als je van sfeer, detail en controle houdt én je hebt al wat spullen van Philips Hue hangen, dan is dit een opvallend compleet pakket. De combinatie van slim licht, subtiel design en – nou ja, laten we het creatieve vrijheid noemen, maakt deze lamp interessant voor iedereen die meer uit z'n lege muren wil halen.

Meer informatie is te vinden op de site van Philips Hue.