Elektrische auto opladen 2.0: Dit is de ChargeArm
Wil je je elektrische auto opladen, dan moet de oplaadkabel misschien over de stoep leggen. Dat mag wettelijk gezien niet en is onhandig en onveilig, maar wat is het alternatief? Een Nederlandse start-up heeft de ChargeArm ontwikkeld, een uitklapbare paal met de weggewerkte oplaadkabel waar voetgangers onderdoor lopen. Tijd voor een diepte-interview.
Om de oprichting van ChargeArm en de propositie van het gelijknamige product te begrijpen, is het belangrijk om te weten welke regels er gelden rondom het (thuis) opladen van je elektrische auto. De drie bedenkers van ChargeArm – de voor dit artikel geïnterviewde Maurits Teunissen hoort daar niet bij – rijden al een tijd elektrisch en stuitten op het ‘probleem’ van het opladen van de auto. “Ik zeg probleem tussen aanhalingstekens, want dat is het natuurlijk niet. Maar dat dreigt het wel te worden”, zegt Teunissen in gesprek met PCM. Een gesprek dat vanwege de coronasituatie destijds via een videoverbinding plaatsvindt, waardoor de auteur de ChargeArm niet in het echt heeft kunnen bekijken.
Teunissen: “De bedenkers van ChargeArm constateerden dat als je de auto voor de deur parkeert, want dat is het meest praktisch, je een snoer over de stoep hebt lopen. Een aantal gemeenten gedoogt dit, maar het is bij wet niet toegestaan. In de landelijk geldende Algemene Plaatselijke Verordening staat heel duidelijk beschreven dat obstakels op de stoep verboden zijn.” Dat is vooral om de stoep veilig en toegankelijk te houden voor mensen met bijvoorbeeld een rollator of rolstoel, of slechtzienden en blinden. Zij ondervinden praktische hinder van kabelgoten en matten die oplaadkabels afdekken.
Kun je een laadpaal thuis laten plaatsen? Check hier het aanbod bij Coolblue.
Over Maurits Teunissen
Maurits Teunissen is één van de vijf initiatiefnemers van ChargeArm. Hij houdt zich met name bezig met de marktontwikkeling van het bedrijf, waaronder het zoeken naar distributiekanalen voor het product. Ook doet hij regelmatig namens ChargeArm het woord naar de media toe. Teunissen is een ondernemer die ook voor andere klanten werkt. Zo is hij medeoprichter van StyleShoots, dat fotostudio-apparatuur verkoopt aan bedrijven als Nike, G-Star en Macy’s. Teunissen werkte in het verleden onder meer voor Apple. Hij woont in de omgeving van Haarlem. Of hij ook in een elektrische auto rijdt? “Nog niet, maar binnenkort wel.”
Tegels lichten
Tegels lichten om een oplaadkabel in de grond te graven en de tegels terugleggen mag ook niet. Teunissen: “Dat begrijp ik ook wel, want in de grond liggen al allerlei leidingen en kabels. Als jij daar je oplaadkabels dwars over legt en de graafmachine stuit erop als er een gasleiding vervangen moet worden, dan is de grootst mogelijke ellende daar. Het modificeren van de stoep is op eigen beweging niet mogelijk, dat hebben we wettelijk zo geregeld. De kabel over de stoep mag dus ook niet, dus wat kan er wel?
Dat zette de drie mannen uit Haarlem aan het denken: wat als we de oplaadkabel niet over de grond maar door de lucht laten gaan? Dat stuit op een uitdaging genaamd zwaartekracht, want een kabel valt uit zichzelf naar beneden. Zo is al schetsend het idee ontstaan van een uitklapbare giek met een snoer erdoorheen die de stoep overspant zodat je er vrij onderdoor kunt bewegen.”
Ontstaansgeschiedenis
Achter ChargeArm zitten drie industrieel ontwerpers uit Haarlem, die Teunissen erbij haalden voor de marktontwikkeling en een vijfde collega aantrokken voor de internationale ambities. Het idee voor de ChargeArm is ruim anderhalf jaar geleden ontwikkeld, waarna het team drie prototypes liet maken door Nederlandse fabrieken. De intrede van het coronavirus maakte het volgens Teunissen moeilijker om ter plekke uit te leggen hoe ChargeArm zaken als de aarding en coating wilde. Na het vinden van een fabriek die de gewenste ChargeArm kon produceren en de oprichting van ChargeArm BV op 1 april 2021 is de start-up in augustus de markt opgegaan. Niet als eerste product in zijn soort, want in België deed een ondernemer iets vergelijkbaars.
Teunissen noemt dat idee ‘heel mooi’ en zegt alle ontwikkelingen toe te juichen, maar voegt er aan toe: “Wij hebben wel een patent lopen op wat wij aan het doen zijn, vooral om ons idee te beschermen.” Hij spreekt van een ‘typische lancering van een nieuw product in een bestaande markt.’ Hij verklaart: “Elektrische auto’s kennen we inmiddels allemaal wel, maar het opladen geeft veel mensen nog een brr-gevoel. Want er komt een wirwar van aanbieders bij kijken, maar de meeste gemeenten staan aan de zijkant en kijken toe omdat ze niet goed weten wat ze ermee moeten.
©PXimport
Elektrische auto’s kennen we inmiddels allemaal wel, maar het opladen geeft veel mensen nog een brr-gevoel
-
Te weinig laadpalen
Teunissen weet wel wat gemeenten kunnen doen: niet alles verbieden en zich passief opstellen, maar meedenken aan oplossingen. Het aantal publieke laadpalen blijft in de praktijk namelijk achter bij het aantal Nederlanders dat een elektrische auto neemt. Al twee jaar lang komen er wekelijks in Nederland minder dan twintig laadpalen bij, oftewel nog geen duizend per jaar. Dat terwijl er jaarlijks meer dan zestigduizend elektrische auto’s nieuw op kenteken gezet worden. Teunissen verwacht daarom op termijn meer teleurstellingen en ruzies bij publieke laadladen en ziet de oplossing in het privédomein. Thuis opladen via een eigen laadbox – die je eenmalig zelf aanschaft – is namelijk flink goedkoper dan opladen via een publieke laadpaal. Uitwijken naar razendsnelle opladers van commerciële bedrijven kan alleen langs grote wegen, en dergelijke opladers zijn prijzig. ChargeArm wil met zijn uitklapbare paal meer mensen aan een thuislader krijgen.
Op zoek naar een laadpaal om je auto thuis op te laden en kosten te besparen?
Coolblue geeft advies over laadpalen
©PXimport
De ChargeArm
Tijd om in te zoomen op de ChargeArm, een weersbestendige aluminium paal waar je je eigen laadbox met bijbehorende oplaadkabel aan bevestigt. De laadbox krijgt zijn stroom vanuit je meterkast in huis. Teunissen: “Wie een voortuin heeft, kan de ChargeArm nabij de stoep plaatsen. De Nederlandse stoep is meestal tussen de zes en acht tegels breed. Als jouw gevel direct aan de stoep grenst omdat je geen tuin hebt, dan kun je de ChargeArm tegen de gevel aanschroeven en klapt hij uit van de muur als je hem gebruikt. Het voordeel hiervan is dat je zelf kunt bepalen hoe hoog je de ChargeArm monteert, bijvoorbeeld op 2,75 meter hoogte. Ingeklapt hangt de ChargeArm (nagenoeg) op je eigen terrein. Uitgeklapt hangt hij boven de stoep op – van paal tot uiteinde – 195 tot 245 centimeter hoogte. Voetgangers en skateboarders kunnen er dus gewoon onderdoor, aldus Teunissen.
De spanwijdte van de ChargeArm is 228 centimeter, genoeg voor die stoep van zes tot acht tegels. Teunissen is niet bang dat een ChargeArm ten prooi valt aan vandalisme. “Onderzoek wijst uit dat een elektriciteitssnoer niet direct vandalisme uitlokt omdat men bang is voor de schok die je krijgt als je de kabel kapottrekt. Mocht je tóch aan de giek willen trekken, dan veert-ie mee naar beneden en net zo hard weer omhoog, want er zit geen weerstand in.” De ChargeArm veert – net als een wolkenkrabber – een heel klein beetje mee, maar draait niet, aldus Teunissen. Wie verhuist, kan de ChargeArm volgens Teunissen loshalen en meenemen.
Zonwering
Een interessant concept, maar ook eentje waar vragen over te stellen zijn. Niet per se met betrekking tot het uitzicht van eventuele overburen, maar vooral over het uitklappen boven de stoep. Is dat veilig? Absoluut, zegt Teunissen. Is de paal duurzaam? ChargeArm is ervan overtuigd en biedt vijf jaar garantie. Maar is de ChargeArm ook wettelijk toegestaan? Daar is nog geen jurisprudentie over. ChargeArm heeft vooraf juristen onderzoek laten doen naar de relevante wetgeving. Teunissen: “Wat ons betreft overstijgt ChargeArm de zonnewering niet in werking en argumentatie, namelijk voor privaat gewin. Zonnewering hangt aan de muur en overspant de stoep als de zon schijnt, zonder dat voetgangers er last van hebben. Daarna klap je de zonnewering weer in.
ChargeArm overspant de stoep tijdens het opladen van de auto zonder dat voetgangers er last van hebben, en daarna klap je de ChargeArm weer in. Deze argumentatie houden we aan bij beleidsmakers, maar zij weten het nog niet zo goed. Maar je kunt niet blijven verbieden en geen alternatief bieden, dat is natuurlijk heel slecht beleid.”
©PXimport
Vieze handen
De ChargeArm is niet alleen ontwikkeld om de stoep vrij en dus veilig te houden, maar ook om het oplaadgemak van de elektrische autorijder te vergroten. Wie nu een kunststof drempel of mat gebruikt om de kabel op de stoep af te dekken, is volgens Teunissen niet duurzaam bezig. “Los van het feit dat de kabel netter is weggewerkt met ChargeArm, levert deze toepassing ook veel meer gebruiksgemak op. Een kabel die bloot over de stoep ligt, wordt met name in de herfst en winter smerig door regen en andere weersomstandigheden. Dat levert je niet alleen vieze handen op, want door het slepen en opbergen slijt de kabel ook sneller.
Elke oplaadkabel heeft een datakabel, dat een klein en redelijk kwetsbaar contactpunt heeft. Dit contactpunt communiceert aan de oplader dat de auto kan opladen en aan de auto dat de oplader er ook klaar voor is. Als dat contactpunt kapot is, functioneert de complete oplaadkabel niet meer en moet je dus een nieuwe oplaadkabel kopen.” Teunissen noemt de ChargeArm daarom een investering. Het apparaat werkt de oplaadkabel weg en houdt hem zo schoon en kreukvrij, waardoor de kabel volgens hem nauwelijks slijt. “Eén van de ontwerpers zei: dit is iets dat je pas door gaat hebben als je het gaat gebruiken.”
Made in Holland
Op de ChargeArm-website staat een ‘Made in Holland’-label. Wat kan Teunissen daarover vertellen? “Dat we daar retetrots op zijn. We maken alles in Nederland. We hadden de ChargeArm ook best wat goedkoper kunnen maken door hem per boot uit China te laten komen, maar dan hadden we een CO2-uitstoot gecreëerd die ongeveer vier keer groter is dan de paal. Wij maken de ChargeArm in Nederland van gerecycled aluminium en laten het fabriceren met een zo klein mogelijke CO2-footprint. Als je elektrisch gaat rijden, doe je dat waarschijnlijk uit een bepaalde overtuiging en wij maken dit ook uit een bepaalde overtuiging in Nederland.”
Dit is iets dat je pas door gaat hebben als je het gaat gebruiken
-
Kosten
Wie interesse heeft in een ChargeArm, moet met een aantal zaken rekening houden. ChargeArm verkoopt de paal namelijk niet rechtstreeks aan consumenten, alleen aan geautoriseerde installateurs. De ChargeArm zelf kost 1200 euro. Teunissen: “Als je interesse hebt, kun je een installateur langs laten komen voor een vrijblijvende offerte van de ChargeArm inclusief plaatsing. Hoe duur de plaatsing is, hangt onder meer af van de diepte en inrichting van je tuin. Maar ook van waar in huis je stoppenkast hangt en of die een driefase-aansluiting heeft.”
©PXimport
Gemeenten aan boord krijgen
Het blijkt lastig om gemeenten te interesseren voor het onderwerp. ChargeArm heeft zoals gezegd juristen het concept van de uitklapbare paal laten onderzoeken en toetsen en wil zijn visie graag voorleggen aan gemeenten om aan te haken op de lokale beleidsvorming. “We bellen en mailen wat af, maar het is niet gemakkelijk om met gemeenten in gesprek te gaan”, zegt Teunissen. Het kán wel lukken, zo bewijst het contact met de gemeente Haarlem. De wethouder zei maanden terug in regionale media graag het gesprek aan te willen gaan met de bedenkers van ChargeArm. Inmiddels zijn er afspraken gemaakt voor een eerste overleg met de wethouder, zegt Teunissen. “Heel hoopgevend allemaal.”
Toekomstplannen
Gevraagd naar de plannen voor 2022 antwoordt Teunissen: “Wij hebben heel veel belangstelling uit het buitenland. Met name uit Engeland en België. De Belgische stedelijke gebieden lijken veel op die in Nederland dus in die zin snappen we die belangstelling. Uit Engeland komt de belangstelling vooral uit de regio ‘Greater London’, waar veel mensen dicht op elkaar wonen en waar het verboden is om kabels over de stoep te leggen. Men zoekt daar dus naarstig naar alternatieven.” Vandaar dat één van de vijf ChargeArm-medewerkers zich bezighoudt met de internationalisering. Teunissen bevestigt desgevraagd dat ChargeArm de productie in Nederland kan opschroeven voor internationale leveringen. Hij verwacht geen langere levertijden, mede omdat het bedrijf mikt op kopers van een nieuwe elektrische auto. Die moeten vaak een paar maanden wachten op hun auto. “Onze levertijd via een installateur is op dit moment een week over vier.”
Op zoek naar een laadpaal om je auto thuis op te laden en kosten te besparen?
Coolblue geeft advies over laadpalen