ID.nl logo
Elektrische auto opladen 2.0: Dit is de ChargeArm
© Reshift Digital
Mobiliteit

Elektrische auto opladen 2.0: Dit is de ChargeArm

Wil je je elektrische auto opladen, dan moet de oplaadkabel misschien over de stoep leggen. Dat mag wettelijk gezien niet en is onhandig en onveilig, maar wat is het alternatief? Een Nederlandse start-up heeft de ChargeArm ontwikkeld, een uitklapbare paal met de weggewerkte oplaadkabel waar voetgangers onderdoor lopen. Tijd voor een diepte-interview.

Om de oprichting van ChargeArm en de propositie van het gelijknamige product te begrijpen, is het belangrijk om te weten welke regels er gelden rondom het (thuis) opladen van je elektrische auto. De drie bedenkers van ChargeArm – de voor dit artikel geïnterviewde Maurits Teunissen hoort daar niet bij – rijden al een tijd elektrisch en stuitten op het ‘probleem’ van het opladen van de auto. “Ik zeg probleem tussen aanhalingstekens, want dat is het natuurlijk niet. Maar dat dreigt het wel te worden”, zegt Teunissen in gesprek met PCM. Een gesprek dat vanwege de coronasituatie destijds via een videoverbinding plaatsvindt, waardoor de auteur de ChargeArm niet in het echt heeft kunnen bekijken.

Teunissen: “De bedenkers van ChargeArm constateerden dat als je de auto voor de deur parkeert, want dat is het meest praktisch, je een snoer over de stoep hebt lopen. Een aantal gemeenten gedoogt dit, maar het is bij wet niet toegestaan. In de landelijk geldende Algemene Plaatselijke Verordening staat heel duidelijk beschreven dat obstakels op de stoep verboden zijn.” Dat is vooral om de stoep veilig en toegankelijk te houden voor mensen met bijvoorbeeld een rollator of rolstoel, of slechtzienden en blinden. Zij ondervinden praktische hinder van kabelgoten en matten die oplaadkabels afdekken.

Kun je een laadpaal thuis laten plaatsen? Check hier het aanbod bij Coolblue.

Over Maurits Teunissen

Maurits Teunissen is één van de vijf initiatiefnemers van ChargeArm. Hij houdt zich met name bezig met de marktontwikkeling van het bedrijf, waaronder het zoeken naar distributiekanalen voor het product. Ook doet hij regelmatig namens ChargeArm het woord naar de media toe. Teunissen is een ondernemer die ook voor andere klanten werkt. Zo is hij medeoprichter van StyleShoots, dat fotostudio-apparatuur verkoopt aan bedrijven als Nike, G-Star en Macy’s. Teunissen werkte in het verleden onder meer voor Apple. Hij woont in de omgeving van Haarlem. Of hij ook in een elektrische auto rijdt? “Nog niet, maar binnenkort wel.”

Tegels lichten

Tegels lichten om een oplaadkabel in de grond te graven en de tegels terugleggen mag ook niet. Teunissen: “Dat begrijp ik ook wel, want in de grond liggen al allerlei leidingen en kabels. Als jij daar je oplaadkabels dwars over legt en de graafmachine stuit erop als er een gasleiding vervangen moet worden, dan is de grootst mogelijke ellende daar. Het modificeren van de stoep is op eigen beweging niet mogelijk, dat hebben we wettelijk zo geregeld. De kabel over de stoep mag dus ook niet, dus wat kan er wel? 

Dat zette de drie mannen uit Haarlem aan het denken: wat als we de oplaadkabel niet over de grond maar door de lucht laten gaan? Dat stuit op een uitdaging genaamd zwaartekracht, want een kabel valt uit zichzelf naar beneden. Zo is al schetsend het idee ontstaan van een uitklapbare giek met een snoer erdoorheen die de stoep overspant zodat je er vrij onderdoor kunt bewegen.”

Ontstaansgeschiedenis

Achter ChargeArm zitten drie industrieel ontwerpers uit Haarlem, die Teunissen erbij haalden voor de marktontwikkeling en een vijfde collega aantrokken voor de internationale ambities. Het idee voor de ChargeArm is ruim anderhalf jaar geleden ontwikkeld, waarna het team drie prototypes liet maken door Nederlandse fabrieken. De intrede van het coronavirus maakte het volgens Teunissen moeilijker om ter plekke uit te leggen hoe ChargeArm zaken als de aarding en coating wilde. Na het vinden van een fabriek die de gewenste ChargeArm kon produceren en de oprichting van ChargeArm BV op 1 april 2021 is de start-up in augustus de markt opgegaan. Niet als eerste product in zijn soort, want in België deed een ondernemer iets vergelijkbaars. 

Teunissen noemt dat idee ‘heel mooi’ en zegt alle ontwikkelingen toe te juichen, maar voegt er aan toe: “Wij hebben wel een patent lopen op wat wij aan het doen zijn, vooral om ons idee te beschermen.” Hij spreekt van een ‘typische lancering van een nieuw product in een bestaande markt.’ Hij verklaart: “Elektrische auto’s kennen we inmiddels allemaal wel, maar het opladen geeft veel mensen nog een brr-gevoel. Want er komt een wirwar van aanbieders bij kijken, maar de meeste gemeenten staan aan de zijkant en kijken toe omdat ze niet goed weten wat ze ermee moeten.

©PXimport

Elektrische auto’s kennen we inmiddels allemaal wel, maar het opladen geeft veel mensen nog een brr-gevoel

-

Te weinig laadpalen

Teunissen weet wel wat gemeenten kunnen doen: niet alles verbieden en zich passief opstellen, maar meedenken aan oplossingen. Het aantal publieke laadpalen blijft in de praktijk namelijk achter bij het aantal Nederlanders dat een elektrische auto neemt. Al twee jaar lang komen er wekelijks in Nederland minder dan twintig laadpalen bij, oftewel nog geen duizend per jaar. Dat terwijl er jaarlijks meer dan zestigduizend elektrische auto’s nieuw op kenteken gezet worden. Teunissen verwacht daarom op termijn meer teleurstellingen en ruzies bij publieke laadladen en ziet de oplossing in het privédomein. Thuis opladen via een eigen laadbox – die je eenmalig zelf aanschaft – is namelijk flink goedkoper dan opladen via een publieke laadpaal. Uitwijken naar razendsnelle opladers van commerciële bedrijven kan alleen langs grote wegen, en dergelijke opladers zijn prijzig. ChargeArm wil met zijn uitklapbare paal meer mensen aan een thuislader krijgen.

Op zoek naar een laadpaal om je auto thuis op te laden en kosten te besparen?

Coolblue geeft advies over laadpalen

©PXimport

De ChargeArm

Tijd om in te zoomen op de ChargeArm, een weersbestendige aluminium paal waar je je eigen laadbox met bijbehorende oplaadkabel aan bevestigt. De laadbox krijgt zijn stroom vanuit je meterkast in huis. Teunissen: “Wie een voortuin heeft, kan de ChargeArm nabij de stoep plaatsen. De Nederlandse stoep is meestal tussen de zes en acht tegels breed. Als jouw gevel direct aan de stoep grenst omdat je geen tuin hebt, dan kun je de ChargeArm tegen de gevel aanschroeven en klapt hij uit van de muur als je hem gebruikt. Het voordeel hiervan is dat je zelf kunt bepalen hoe hoog je de ChargeArm monteert, bijvoorbeeld op 2,75 meter hoogte. Ingeklapt hangt de ChargeArm (nagenoeg) op je eigen terrein. Uitgeklapt hangt hij boven de stoep op – van paal tot uiteinde – 195 tot 245 centimeter hoogte. Voetgangers en skateboarders kunnen er dus gewoon onderdoor, aldus Teunissen. 

De spanwijdte van de ChargeArm is 228 centimeter, genoeg voor die stoep van zes tot acht tegels. Teunissen is niet bang dat een ChargeArm ten prooi valt aan vandalisme. “Onderzoek wijst uit dat een elektriciteitssnoer niet direct vandalisme uitlokt omdat men bang is voor de schok die je krijgt als je de kabel kapottrekt. Mocht je tóch aan de giek willen trekken, dan veert-ie mee naar beneden en net zo hard weer omhoog, want er zit geen weerstand in.” De ChargeArm veert – net als een wolkenkrabber – een heel klein beetje mee, maar draait niet, aldus Teunissen. Wie verhuist, kan de ChargeArm volgens Teunissen loshalen en meenemen.

Zonwering

Een interessant concept, maar ook eentje waar vragen over te stellen zijn. Niet per se met betrekking tot het uitzicht van eventuele overburen, maar vooral over het uitklappen boven de stoep. Is dat veilig? Absoluut, zegt Teunissen. Is de paal duurzaam? ChargeArm is ervan overtuigd en biedt vijf jaar garantie. Maar is de ChargeArm ook wettelijk toegestaan? Daar is nog geen jurisprudentie over. ChargeArm heeft vooraf juristen onderzoek laten doen naar de relevante wetgeving. Teunissen: “Wat ons betreft overstijgt ChargeArm de zonnewering niet in werking en argumentatie, namelijk voor privaat gewin. Zonnewering hangt aan de muur en overspant de stoep als de zon schijnt, zonder dat voetgangers er last van hebben. Daarna klap je de zonnewering weer in. 

ChargeArm overspant de stoep tijdens het opladen van de auto zonder dat voetgangers er last van hebben, en daarna klap je de ChargeArm weer in. Deze argumentatie houden we aan bij beleidsmakers, maar zij weten het nog niet zo goed. Maar je kunt niet blijven verbieden en geen alternatief bieden, dat is natuurlijk heel slecht beleid.”

©PXimport

Vieze handen

De ChargeArm is niet alleen ontwikkeld om de stoep vrij en dus veilig te houden, maar ook om het oplaadgemak van de elektrische autorijder te vergroten. Wie nu een kunststof drempel of mat gebruikt om de kabel op de stoep af te dekken, is volgens Teunissen niet duurzaam bezig. “Los van het feit dat de kabel netter is weggewerkt met ChargeArm, levert deze toepassing ook veel meer gebruiksgemak op. Een kabel die bloot over de stoep ligt, wordt met name in de herfst en winter smerig door regen en andere weersomstandigheden. Dat levert je niet alleen vieze handen op, want door het slepen en opbergen slijt de kabel ook sneller. 

Elke oplaadkabel heeft een datakabel, dat een klein en redelijk kwetsbaar contactpunt heeft. Dit contactpunt communiceert aan de oplader dat de auto kan opladen en aan de auto dat de oplader er ook klaar voor is. Als dat contactpunt kapot is, functioneert de complete oplaadkabel niet meer en moet je dus een nieuwe oplaadkabel kopen.” Teunissen noemt de ChargeArm daarom een investering. Het apparaat werkt de oplaadkabel weg en houdt hem zo schoon en kreukvrij, waardoor de kabel volgens hem nauwelijks slijt. “Eén van de ontwerpers zei: dit is iets dat je pas door gaat hebben als je het gaat gebruiken.”

Made in Holland

Op de ChargeArm-website staat een ‘Made in Holland’-label. Wat kan Teunissen daarover vertellen? “Dat we daar retetrots op zijn. We maken alles in Nederland. We hadden de ChargeArm ook best wat goedkoper kunnen maken door hem per boot uit China te laten komen, maar dan hadden we een CO2-uitstoot gecreëerd die ongeveer vier keer groter is dan de paal. Wij maken de ChargeArm in Nederland van gerecycled aluminium en laten het fabriceren met een zo klein mogelijke CO2-footprint. Als je elektrisch gaat rijden, doe je dat waarschijnlijk uit een bepaalde overtuiging en wij maken dit ook uit een bepaalde overtuiging in Nederland.”

Dit is iets dat je pas door gaat hebben als je het gaat gebruiken

-

Kosten

Wie interesse heeft in een ChargeArm, moet met een aantal zaken rekening houden. ChargeArm verkoopt de paal namelijk niet rechtstreeks aan consumenten, alleen aan geautoriseerde installateurs. De ChargeArm zelf kost 1200 euro. Teunissen: “Als je interesse hebt, kun je een installateur langs laten komen voor een vrijblijvende offerte van de ChargeArm inclusief plaatsing. Hoe duur de plaatsing is, hangt onder meer af van de diepte en inrichting van je tuin. Maar ook van waar in huis je stoppenkast hangt en of die een driefase-aansluiting heeft.”

©PXimport

Gemeenten aan boord krijgen

Het blijkt lastig om gemeenten te interesseren voor het onderwerp. ChargeArm heeft zoals gezegd juristen het concept van de uitklapbare paal laten onderzoeken en toetsen en wil zijn visie graag voorleggen aan gemeenten om aan te haken op de lokale beleidsvorming. “We bellen en mailen wat af, maar het is niet gemakkelijk om met gemeenten in gesprek te gaan”, zegt Teunissen. Het kán wel lukken, zo bewijst het contact met de gemeente Haarlem. De wethouder zei maanden terug in regionale media graag het gesprek aan te willen gaan met de bedenkers van ChargeArm. Inmiddels zijn er afspraken gemaakt voor een eerste overleg met de wethouder, zegt Teunissen. “Heel hoopgevend allemaal.”

Toekomstplannen

Gevraagd naar de plannen voor 2022 antwoordt Teunissen: “Wij hebben heel veel belangstelling uit het buitenland. Met name uit Engeland en België. De Belgische stedelijke gebieden lijken veel op die in Nederland dus in die zin snappen we die belangstelling. Uit Engeland komt de belangstelling vooral uit de regio ‘Greater London’, waar veel mensen dicht op elkaar wonen en waar het verboden is om kabels over de stoep te leggen. Men zoekt daar dus naarstig naar alternatieven.” Vandaar dat één van de vijf ChargeArm-medewerkers zich bezighoudt met de internationalisering. Teunissen bevestigt desgevraagd dat ChargeArm de productie in Nederland kan opschroeven voor internationale leveringen. Hij verwacht geen langere levertijden, mede omdat het bedrijf mikt op kopers van een nieuwe elektrische auto. Die moeten vaak een paar maanden wachten op hun auto. “Onze levertijd via een installateur is op dit moment een week over vier.”

Op zoek naar een laadpaal om je auto thuis op te laden en kosten te besparen?

Coolblue geeft advies over laadpalen
▼ Volgende artikel
Je eigen handtekening in Word: signeren in stijl
© Andreas Prott - stock.adobe.com
Huis

Je eigen handtekening in Word: signeren in stijl

Je wilt brieven, verslagen en documenten in Word voorzien van een echte handtekening? Dat kan bijvoorbeeld met een tablet-pc en een digitale pen. Als je die niet hebt, dan kun je gebruikmaken van de OneDrive-app van Microsoft, als die op je telefoon staat.

Lees ook: Dicteren in Word: typen is zilver, spreken is goud

Stap 1: Scannen

Eerst zet je de handtekening op papier en daarna open je de mobiele OneDrive-app. Die app synchroniseert snel met de cloudopslag van Microsoft én is voorzien van een prima scanfunctie. Wellicht moet je de toegang tot de camera van je telefoon nog toestaan. Wanneer de app geopend is, tik je op het blauwe plusteken en dan selecteer je onderaan de optie Foto scannen. Vervolgens zorg je dat de handtekening goed belicht is en neem je een foto van de handtekening.

In de volgende stap kun je de handtekening uitsnijden. Daarna tik je onderaan op de Filters en je kiest de filteroptie Document of Zwart-wit. Voordat je de app sluit, moet je de afbeelding een naam geven en aanduiden in welke map dit bestand wordt opgeslagen.

Optimaliseer de helderheid en het contrast met het filter Document.

Stap 2: Invoegen

Vervolgens kun je de foto van de handtekening invoegen op de gewenste locatie van het Word-document. Gebruik in het tabblad Invoegen de knop Afbeeldingen. Daarna kies je bij Afbeelding invoegen de optie Dit apparaat. In de Mac-versie van Microsoft Word kies je Invoegen / Afbeeldingen / Afbeelding uit bestand. Na het invoegen kun je de afbeelding nog verkleinen. Zorg dat de afbeelding geselecteerd is en sleep de hoeken van het selectiekader om de handtekening te schalen.

Je kunt de handtekening schalen door de hoekpunten te verslepen.

Stap 3: Bouwsteen

Om de handtekening altijd bij de hand te hebben, kun je er een zogeheten Bouwsteen van maken. Selecteer de ingevoegde handtekening en eventueel de aanvullende tekst. Gebruik de toetscombinatie Alt+F3 of ga naar Invoegen / Snelonderdelen / Selectie opslaan in galerie Snelonderdelen. Voeg een korte beschrijving toe onder Naam.

In de toekomst kun je deze bouwsteen razendsnel toevoegen via het tabblad Invoegen. Kies Snelonderdelen / Autotekst en klik op het onderdeel met de handtekening. Een snellere manier van invoegen is de naam van de bouwsteen typen, gevolgd door F3. Let op dat er geen spatie staat tussen de naam van de bouwsteen en de cursor wanneer je op F3 drukt.

Geef het nieuwe Snelonderdeel een naam.

▼ Volgende artikel
Je energierekening onder de loep: wat apparaten écht verbruiken
© Alex Yeung - stock.adobe.com
Energie

Je energierekening onder de loep: wat apparaten écht verbruiken

Krijg je het benauwd van je energierekening? Dan is het logisch dat je je afvraagt hoeveel stroom je apparaten daadwerkelijk verbruiken. De koelkast, oven, televisie, vaatwasser en wasmachine – ze draaien dagelijks, maar wat kosten ze je precies? In dit artikel leer je hoe je met een eenvoudige berekening inzicht krijgt in het stroomverbruik per toestel.

Dit artikel in het kort:

Het is verstandig dat je weet ongeveer hoeveel een elektrisch apparaat verbruikt. Je begint met het achterhalen van het vermogen in watt. Daarna kun je het verbruik in kilowattuur berekenen door getallen te vermenigvuldigen.

Hierdoor word je bewust van de elektriciteitsconsumptie van ieder apparaat. Bij de aankoop van een nieuw toestel kun je exact voorspellen wat de impact zal worden op de energierekening.

Lees ook: Grip op je energieverbruik: houd bij wat al jouw apparaten verbruiken

De bewuste verbruiker

Wie het precies wil weten, kan een energiemeter aanschaffen. Die plug je tussen het stopcontact en het apparaat waarvan je het verbruik wilt meten. Handig, maar zelfs de eenvoudigste modellen geven al snel een berg aan cijfers. Voor wie daar niet meteen wijs uit raakt, of een aankoop nog overweegt, is er een alternatieve manier. Door zelf een eenvoudige berekening te maken, krijg je snel en overzichtelijk inzicht in het stroomverbruik van een apparaat. Bovendien kun je op die manier gemakkelijk verschillende toestellen met elkaar vergelijken.  

©Dirk Schoofs

Door alle apparaten een tijdje aan een energiemeter te hangen, leer je het verbruik kennen.

Watt maal gebruikstijd: zo bereken je het verbruik

Het vermogen van een elektrisch toestel – uitgedrukt in watt (W) – vind je meestal op een sticker of typeplaatje aan de onder- of achterkant. Als je dit wattage vermenigvuldigt met het aantal uren dat je het toestel gebruikt, en vervolgens met het aantal dagen per jaar, weet je hoeveel energie het jaarlijks verbruikt. Deel dat getal door duizend om het om te zetten naar kilowattuur (kWh), en vermenigvuldig het resultaat met de actuele stroomprijs. Voor dit artikel rekenen we met een gemiddelde elektriciteitsprijs van 0,27 euro per kWh (september/oktober 2025).

💡KILOWATT VERSUS KILOWATTUUR

Op elk toestel en huishoudelijk apparaat vind je het energetisch vermogen van dat toestel uitgedrukt in watt of W. De eenheid dankt zijn naam aan een Schotse ingenieur James Watt, die beschouwd wordt als de uitvinder van de moderne stoommachine. In die tijd was er nog geen sprake van elektriciteit.

Hoe groter het aantal watt, het vermogen dus, hoe krachtiger het toestel. Om niet bij ontzettend grote getallen uit te komen gebruikt men bij grote apparaten liever de eenheid kilowatt (kW), wat overeenkomt met 1000 watt.

Watt en kilowatt worden vaak verward met kilowattuur (kWh). Kilowattuur heeft niets te maken met vermogen maar met energieverbruik. Daarom lees je de W en kW op het apparaat en kWh op de energierekening. 1 kWh is het verbruik van een elektrisch toestel met een vermogen van 1000 watt gedurende 1 uur.

Onthoud dus: watt en kilowatt slaan op vermogen, kilowattuur slaat op verbruik.

Enkele voorbeelden… 

Badkamerheater

Stel dat een gezin in de koude maanden – van oktober tot en met maart – dagelijks één uur lang een elektrische badkamerverwarmer van 1200 watt gebruikt. Dat komt neer op 182 dagen. De berekening is eenvoudig: 1 uur × 182 dagen × 1200 W = 218.400 wattuur. Omgerekend is dat 218,4 kWh. Bij een stroomprijs van 0,27 euro per kWh kost dat op jaarbasis 59 euro.

Strijkijzer

Een strijkijzer met een vermogen van 2500 watt, dat je twee uur per week gebruikt, tikt ook aan. De som: 2 uur × 52 weken × 2500 W = 260.000 wattuur, oftewel 260 kWh. Met dezelfde stroomprijs kom je uit op een jaarlijkse kost van 70,20 euro.  

©PhotoSG - stock.adobe.com

Wekkerradio

Op het eerste gezicht lijkt het verbruik van een wekkerradio verwaarloosbaar, maar dit bescheiden apparaatje draait 24 uur per dag, het hele jaar door. Met een vermogen van 5 watt ziet de berekening er zo uit: 24 uur × 365 dagen × 5 W = 43.800 wattuur, oftewel 43,8 kWh. Dat is goed voor een jaarlijkse kost van 11,83 euro – toch niet niks voor een apparaat dat je amper gebruikt.

Heb jij al een klokje in de douchecabine hangen?

Met deze douchewekker bespaar je tijd, stroom en water!

Ben je een kleine of grote stroomverbruiker?

Hoeveel elektriciteit een huishouden verbruikt, hangt natuurlijk af van het aantal mensen, hun gewoonten en het type apparaten in huis. De afgelopen jaren is het gemiddelde verbruik gestegen, mede door de opkomst van nieuwe toestellen zoals elektrische fietsen, oplaadbare auto’s, en het steeds intensiever gebruik van smartphones en andere gadgets. Tegelijk worden veel apparaten juist energie-efficiënter. Dat maakt het beeld genuanceerd: meer stroomverbruik, maar soms ook bewuster en zuiniger. 

Aantal bewonersGemiddeld verbruik/jaar
11800 kWh
22500 kWh
33500 kWh
44500 kWh
55000 kWh
💡LET OOK OP HET SLUIPVERBRUIK

Sluipverbruik is het stiekeme verbruik van elektrische apparaten waarvan je denkt dat je ze hebt uitgeschakeld. Dit sluipverbruik kan oplopen tot 8 procent van het totale verbruik. In dit artikel lees je over wat het gemiddelde sluipverbruik is per apparaat. Je leest ook hoe je dit sluipverbruik kunt vermijden.

Wat zijn de grootste stroomvreters in huis?

Verwarming en airco

In veel huishoudens voeren verwarming en airconditioning de lijst van energieslurpers aan. Logisch, in een land waar de winters guur en de zomers steeds warmer worden. Het vergt nu eenmaal veel energie om het binnen aangenaam te houden. Gelukkig beschikken veel moderne systemen over een Eco-stand, waarmee je het verbruik aanzienlijk kunt beperken.

Elektrische boiler

Een boiler die zorgt voor warm water in de keuken en badkamer – bijvoorbeeld een model van 150 liter – kan bij een gezin van vier personen oplopen tot een verbruik van wel 2500 kWh per jaar. Dat maakt het een relatief dure oplossing, zeker als je elektrisch verwarmt.

Diepvriezer en koelkast

Koelkasten en diepvriezers staan nooit stil en draaien dus dag en nacht. Samen zijn ze goed voor gemiddeld 500 kWh per jaar. Vooral oudere modellen zijn vaak niet erg zuinig. Een koelkast met energielabel C verbruikt bijvoorbeeld 2,5 keer meer dan een toestel met label A. Ontdooi regelmatig, kies voor een toestel met een A-label, en plaats het niet naast een warmtebron zoals een droger of oven – dat scheelt echt.

Wasmachine

Gemiddeld draait een gezin zo’n 200 wasbeurten per jaar. Een moderne wasmachine met energielabel A verbruikt dan ongeveer 180 kWh. Hoe warm je wast, maakt een groot verschil: een wasbeurt op 40 graden verbruikt tot 30 procent minder energie dan een op 60 graden. Wil je zuinig wassen? Kies dan voor een lage temperatuur, een volle trommel en gebruik de Eco-stand.

Wasdroger

Vooral in de herfst en winter is een wasdroger erg praktisch. Maar dat gemak heeft een prijs: het verbruik ligt rond de 500 kWh per jaar. Wie zijn was regelmatig aan een rekje laat drogen, bespaart dus niet alleen energie, maar ook flink wat geld.

Vaatwasser

Een zuinige vaatwasser met energielabel A komt gemiddeld uit op 220 kWh per jaar. Door het Eco-programma te gebruiken kun je tot 60 kWh besparen. De vuistregel: zet je vaatwasser pas aan als hij helemaal vol is. Zo haal je het maximale rendement uit elk programma.

Oven

De oven is een van de meest energie-intensieve apparaten in de keuken. Afhankelijk van hoe vaak je hem gebruikt, schommelt het jaarlijkse verbruik tussen de 160 en 200 kWh. Ook hier loont het om bewuster te plannen: bak meerdere gerechten na elkaar, zodat de ovenwarmte optimaal wordt benut.

Circulatiepomp

Een verrassende stroomverbruiker is de circulatiepomp van je verwarmingsinstallatie. In oudere systemen draait deze pomp het hele stookseizoen onafgebroken, vaak met een vermogen van 70 tot 80 watt. Bij 6000 draaiuren per jaar kom je dan uit op een verbruik tussen de 420 en 480 kWh – méér dan een koelkast, wasmachine of vaatwasser. Moderne cv-installaties hebben efficiëntere pompen met drie standen, die slechts 25 tot 75 watt vragen. Een slimme vervanging kan dus behoorlijk wat opleveren.