ID.nl logo
Wat is de actieradius van een elektrische auto en wat heeft hier invloed op?
© Lucid Motors
Mobiliteit

Wat is de actieradius van een elektrische auto en wat heeft hier invloed op?

'Actieradius' is een populair begrip als het gaat over elektrische auto's. Het is een van de bepalende zaken bij het kopen van een elektrische auto. Wat houdt actieradius nu precies in, en hoe wordt dit getal bepaald? En welke factoren kunnen de actieradius beïnvloeden? Dit en meer lees je in dit artikel.

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

De actieradius van een elektrische auto is een indicatie van het maximale rijbereik en geeft aan hoe ver je ermee kunt rijden. De actieradius is afhankelijk van verschillende factoren, zoals: • De capaciteit van het accupakket • Het vermogen • De aandrijving • Je rijgedrag • En andere externe factoren

Lees verder om meer te weten te komen over de verschillende manieren waarop actieradius wordt bepaald, welke factoren de werkelijke actieradius beïnvloeden, tips om de actieradius te maximaliseren en welke elektrische auto's de grootste actieradius hebben.

Lees ook: Elektrische auto kopen? Deze opties zijn echt onmisbaar!

Wat betekent 'actieradius' precies?

De actieradius is de maximale afstand die een auto kan afleggen zonder dat je hoeft te tanken of op te laden. Bij auto's op fossiele brandstoffen is actieradius niet iets wat mensen erg laten meewegen bij de aanschaf van een nieuw model, maar bij elektrische auto's juist wel. Reden daarvoor is het fenomeen van 'range anxiety', ofwel de angst dat het rijbereik van de auto niet voldoende is om je bestemming te bereiken. Dit was vooral een probleem in de begindagen van elektrisch rijden, toen accutechniek nog niet zo ver ontwikkeld was en er ook nog niet zoveel (publieke) laadpalen waren. Tegenwoordig hebben de meeste elektrische auto's een respectabele actieradius waarmee ten minste enkele honderden kilometers gereden kan worden zonder te hoeven opladen.

©Basilicostudio Stock

Hoe groot is de actieradius van een EV?

De actieradius van een elektrische auto verschilt per model. Sommige elektrische auto's, zoals stekkerloze hybrides, hebben een elektrische actieradius van slechts een paar kilometer. Aan de andere kant van het spectrum vind je grote, gestroomlijnde volledig elektrische auto's met een rijbereik van meer dan 600 kilometer. Voortdurende ontwikkelingen op het gebied van accutechniek zorgen dat die cijfers in rap tempo stijgen. Een prototype van Mercedes-Benz, de EQXX, kan op een volle accu meer dan 1.000 kilometer afleggen.

Een grote actieradius gaat doorgaans gepaard met een hoge prijs. Het accupakket is het duurste onderdeel van een volledig elektrische auto; hoe groter de batterij, hoe meer je voor de auto moet betalen.

©Mercedes-Benz AG – Communications & Marketing

Ontdek jouw ideale elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!

Het verschil tussen NEDC en WLTP

Als je wilt weten wat de actieradius van een elektrische auto is, kun je te maken krijgen met twee verschillende cijfers: het rijbereik volgens de New European Driving Cycle (NEDC) en de Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure (WLTP). De NEDC werd jarenlang gebruikt om het verbruik van auto's te meten. Deze manier van testen bleek echter niet nauwkeurig genoeg, waardoor men tussen 2017 en 2019 overging op WLTP. Hierbij wordt rekening gehouden met veel meer factoren die het verbruik kunnen beïnvloeden. De resultaten waren ook te bemerken bij elektrische auto's: waar NEDC een veel te optimistische schatting van de actieradius gaf, ligt het WLTP-cijfer veel dichter bij de werkelijkheid.

©Opel Automobile GmbH

Welke factoren beïnvloeden de actieradius?

De actieradius van een volledig elektrische auto wordt bepaald door verschillende factoren, zoals de capaciteit van het accupakket, het soort aandrijving, het vermogen, het design en het gewicht van de auto. Zo kan de actieradius van een specifiek model variëren afhankelijk van de uitvoering. Neem bijvoorbeeld de Tesla Model 3: de Long Range-variant heeft een rijbereik van 678 kilometer, terwijl de sportieve Performance-uitvoering 528 kilometer haalt. Andere factoren die de actieradius van een elektrische auto beïnvloeden zijn:

Rijgedrag

Als je een zware rechtervoet hebt en voortdurend flink accelereert bij het stoplicht, zal de actieradius sneller afnemen dan wanneer je rustig en gecontroleerd rijdt. Door optimaal gebruik te maken van regeneratief remmen kun je het rijbereik verder maximaliseren.

Route

De weg die je naar je bestemming kiest, heeft invloed op de actieradius. Een heuvelachtige route, hard rijden op de snelweg of veelvuldig moeten stoppen en optrekken kunnen een negatieve invloed hebben.

Bandenspanning

Als de bandenspanning van je elektrische auto niet op peil is, vergroot dit de rolweerstand. Het rijden vereist meer energie en je wint minder energie terug bij het uitrollen.

Weer

De weersomstandigheden kunnen de actieradius van je elektrische auto beperken. Denk hierbij niet alleen aan tegenwind, maar ook aan de buitentemperatuur. Extreme temperaturen, daar houdt een EV niet van.

Gewicht

Als je veel mensen of goederen in je elektrische auto vervoert, is de actieradius kleiner dan gebruikelijk. Afhankelijk van het extra gewicht kan het rijbereik meer dan gehalveerd worden. Het gaat dan om extreme gevallen, zoals volledig elektrische bestelbussen die volgeladen zijn.

Energieverslindende systemen

Je kunt je actieradius maximaliseren door zo min mogelijk gebruik te maken van opties en extra's die veel van je batterij vergen. Door bijvoorbeeld geen airco, stoelverwarming en dergelijke te gebruiken, kun je verder rijden.

Staat van het accupakket

Naarmate de auto gebruikt wordt en veroudert, zal het accupakket langzaam degraderen – net als bij je telefoon en laptop het geval is. Afhankelijk van je laadgedrag kan dit na een jaar of tien, vijftien de actieradius beperken met twintig tot dertig procent. 

Ook interessant: Zo houd je de batterij van je elektrische auto in topconditie

Tips om de actieradius te maximaliseren

Je hebt na het lezen van bovenstaande alinea wellicht al een idee wat je kunt doen om de actieradius van je elektrische auto te maximaliseren. Een goed begin is om anticiperend te rijden, zodat je zo min mogelijk hoeft af te remmen en te accelereren. In het verlengde daarvan: gebruik cruisecontrol om de snelheid stabiel te houden. Regeneratief remmen helpt je tot stilstand te komen en energie terug te winnen. Rijd ook niet te hard – zeker op snelwegen is het beter om de maximumsnelheid te vermijden. Door de snelheid met tien kilometer per uur te minderen, kun je al veel energie besparen. Zorg ook dat de bandenspanning op peil is: zo verbruik je op snelheid minder energie en heb je minder rolweerstand, zodat je langer kunt uitrollen. Plan tot slot je route goed en probeer je auto zo licht mogelijk te houden door geen onnodige spullen mee te nemen. Alle beetjes helpen.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Deze elektrische auto's hebben de grootste actieradius

ModelActieradius (WLTP)
Lucid Air Dream Edition883 kilometer
Mercedes-Benz EQS 580 4MATIC743 kilometer
Volkswagen ID.7 86 kWh709 kilometer (690 kilometer als Tourer)
Fisker Ocean Ultra707 kilometer
Mercedes-Benz EQS SUV 450+700 kilometer
Mercedes-Benz EQE 350+687 kilometer
Tesla Model 3 Long Range AWD678 kilometer
Polestar 2 Long Range Single Motor655 kilometer
Tesla Model S Long Range652 kilometer


▼ Volgende artikel
Review Motorola Moto Watch Fit – Spotgoedkope fitnesstracker met lange adem
© Rens Blom
Gezond leven

Review Motorola Moto Watch Fit – Spotgoedkope fitnesstracker met lange adem

De Motorola Moto Watch Fit is een fitnesstracker met een groot scherm, waarop je naast de tijd ook je sportieve activiteiten en smartphonemeldingen kunt volgen. Motorola zegt dat je de wearable slechts eens in de twee weken hoeft op te laden. En hij kost maar 80 euro! In deze review lees je onze ervaringen met deze gadget.

Uitstekend
Conclusie

De Motorola Moto Watch Fit is een heel betaalbare kennismaking met het concept fitnesstracker en valt ook positief op door zijn lange accuduur. Zolang je verwachtingen van de slimme functies en nauwkeurigheid van sommige metingen niet te hooggespannen zijn, kun je veel plezier beleven aan dit slimme horloge.

Plus- en minpunten
  • Erg betaalbaar
  • Goed scherm
  • Lange accuduur
  • Werkt naar behoren ...
  • ... de hartslagmeter uitgezonderd
  • Werkt niet met een iPhone
  • Qua functies en software wat beperkt

De adviesprijs is een groot pluspunt van de Moto Watch Fit. Bij een bekende webwinkel kun je de fitnesstracker op moment van schrijven zelfs voor minder dan 60 euro oppikken. Voor zo'n prijs is het de vraag wat je wel en niet kunt verwachten. Nou, in elk geval een prima ontwerp. De Moto Watch Fit weegt slechts 25 gram, is waterdicht en kan ook tegen stof. Het meegeleverde stoffen groene bandje voelt wat eenvoudig aan, maar werkt naar behoren en irriteert niet. Fijn is dat Motorola adapters meelevert, zodat je een ander (eigen) bandje aan de fitnesstracker kunt bevestigen.

©Rens Blom

©Rens Blom

Het scherm van de wearable heeft een diagonaal van 1,9 inch (4,8 cm). Dat is vrij fors. De Moto Watch Fit kan daarom wat lomp ogen om een smallere pols en staat beter om een wat bredere pols. Op het grote scherm zie je de tijd, meldingen en andere informatie wel lekker duidelijk. Het scherm kan fel genoeg, oogt scherp en toont dankzij het oleddisplay mooie kleuren. We kunnen zeggen dat we positief verrast zijn door de schermkwaliteit.

©Rens Blom

App en metingen

Houd er rekening mee dat de Moto Watch Fit alleen werkt met een Android-smartphone (dat hoeft geen model van Motorola te zijn). Als je een Apple iPhone gebruikt, kun je niets met de Moto Watch Fit. Na het installeren van de Moto Watch-smartphoneapp en het verplicht aanmaken van een Motorola-account, koppel je de fitnesstracker aan je smartphone. Je kiest een wijzerplaat, stelt in welke app-meldingen wel en niet op je horlogescherm mogen verschijnen en kunt andere zaken aanpassen. De app werkt prima en geeft ook duidelijk inzicht in gezondheidsstatistieken die door het horloge verzameld zijn.

©Rens Blom

De Moto Watch Fit kan aardig wat zaken meten. Van je stappen en je slaap tot sportieve sessies, je hartslag en hoeveel calorieën je verbrandt. Veel metingen vinden we – afgezet tegen nauwkeurig bewezen wearables – goed genoeg, maar de hartslagmeter van de Watch Fit zit vaak te hoog. Gelet op het prijspunt zijn we tevreden over hoe de fitnesstracker onze gezondheid in kaart brengt, maar zoals Motorola zelf ook aangeeft: staar je er niet blind op en gebruik de wearable niet voor medische doeleinden.

©Rens Blom

Niet bellen

Dat we met een spotgoedkope gadget te maken hebben, merken we ook aan het ontbreken van sommige technische functies. Een microfoon en luidspreker ontbreken bijvoorbeeld. Je kunt dus niet bellen met de Moto Watch Fit. De wearable kan überhaupt geen geluid opnemen en ook geen geluid maken. Lekker rustig, kun je ook denken. Meldingen van bijvoorbeeld WhatsApp, je e-mail-app en andere apps kun je bekijken op het horlogescherm, maar niet beantwoorden.

©Rens Blom

Op het horloge vind je wel basale doch nuttige apps als een timer, stopwatch, ademhalingsoefeningen en wekker. Ook kun je je telefoon laten rinkelen, als je die kwijt bent. Die laatste functie werkt alleen als de telefoon en smartwatch via bluetooth met elkaar verbonden zijn.

Geweldige accuduur

De beperkte slimheid van de Moto Watch Fit in combinatie met energiezuinige onderdelen leiden tot een geweldige accuduur. Motorola schermt met een gebruikstijd tot zestien dagen en daar kunnen wij ons in vinden. Na zeven dagen gebruik is de batterij bijna 50 procent teruggelopen. Opladen doet het horloge snel via een meegeleverd kabeltje.

Motorola Moto Watch Fit kopen?

De Motorola Moto Watch Fit is een heel betaalbare kennismaking met het concept fitnesstracker en valt ook positief op met zijn lange accuduur. Zolang je verwachtingen van de slimme functies en nauwkeurigheid van sommige metingen niet te hooggespannen zijn, kun je veel plezier beleven aan dit slimme horloge.

▼ Volgende artikel
Vakantievoorpret? Vermijd deze 8 inpakblunders
© Krakenimages.com - stock.adobe.com
Mobiliteit

Vakantievoorpret? Vermijd deze 8 inpakblunders

Vakantievoorpret is heerlijk, maar inpakken is vaak een ander verhaal. Te veel, te weinig, iets vergeten of juist drie keer hetzelfde mee: het overkomt iedereen weleens. Een goede voorbereiding scheelt stress én overgewicht op het vliegveld. In dit artikel lees je welke fouten veel mensen maken bij het inpakken van hun vakantiekoffer – fouten die jij nu natuurlijk nooit meer maakt!

De 8 meest gemaakte inpakfouten

❌ 1: Geen checklist gebruiken ❌ 2: Te veel meenemen ‘voor de zekerheid’ ❌ 3: Vloeistoffen niet apart verpakken ❌ 4: Schoenen los tussen je kleding stoppen ❌ 5: Geen ruimte overlaten voor souvenirs of aankopen ❌ 6: Kleding niet slim oprollen of verdelen ❌ 7: Geen rekening houden met handbagageregels ❌ 8: Zware spullen bovenop leggen

Lees ook: Valt de vakantie tegen? Dit is wat je kunt doen (ook achteraf!)

Of je nu met het vliegtuig of met de auto op vakantie gaat: hoe beter je koffer is ingedeeld, hoe makkelijker je alles terugvindt. Je kleding blijft netter, je hoeft minder te graaien én je houdt ruimte over voor souvenirs en andere aankopen die je mee terug naar huis wilt nemen.

Fout 1: Geen checklist gebruiken

Zonder checklist ga je af op je geheugen, en dat blijkt zelden waterdicht. In de haast of vermoeidheid vergeet je al snel iets essentieels: je oplader, een zonnebril, medicijnen of ondergoed. Een lijst geeft overzicht en rust. Je kunt er al een week van tevoren aan beginnen, zodat je tijd hebt om nog iets te kopen of te wassen. Denk in categorieën: kleding, toiletspullen, apparatuur, documenten. Ook handig: check op de dag van vertrek de lijst nog eens terwijl je je tas dichtdoet. Gebruik papier of een checklist-app, zolang je maar iets hebt om letterlijk af te vinken. Het kost je 10 minuten, maar voorkomt veel ergernis op reis.

Tip: op internet kun je op allerlei plekken inpak-checklists downloaden, bijvoorbeeld vanaf de site van de ANWB. Je geeft aan op wat voor soort vakantie je gaat (bijvoorbeeld autovakantie, vliegvakantie of kamperen) en krijgt dan een bijpassende checklist die je kunt downloaden als PDF. Je kunt die lijsten ook prima gebruiken als inspiratiebron, want ze zijn erg uitgebreid (zie Fout 2). Waarschijnlijk heb je een aantal dingen die erop staan niet echt nodig!

Fout 2: Te veel meenemen 'voor de zekerheid'

Iedereen kent het: je stopt nog snel extra kleding of schoenen in je koffer, voor het geval dat. Maar in de praktijk draag je vaak de helft niet. Die dikke trui (voor als het 's avonds afkoelt … spoiler alert: het koelt meestal minder af dan je dacht), dat derde jurkje voor 'misschien een chic diner'… het komt de hele vakantie je koffer niet uit. Kies liever voor kleding die je kunt combineren: een broek die bij meerdere tops past, een jurk die zowel overdag als 's avonds kan. Houd rekening met het klimaat, je geplande activiteiten en wasmogelijkheden op locatie. Als je toch iets mist, kun je het vaak ook ter plekke kopen.

©Mike Watson Images Limited

Fout 3: Vloeistoffen niet apart verpakken

Shampooflesjes, zonnebrand of vloeibare make-up die los tussen je spullen zitten, vormen een risico. Door drukverschillen tijdens de vlucht of simpelweg een loszittend dopje, kan de inhoud gaan lekken. Resultaat: vlekken in je kleding, beschadigde souvenirs of andere schade. Stop vloeistoffen daarom altijd in een aparte toilettas of een afsluitbaar plastic zakje. Reisflesjes met kliksluiting zijn compacter en beter af te sluiten. Zet doppen stevig vast en gebruik een extra stukje plakband als je twijfelt of ze echt goed dicht zitten.

Fout 4: Schoenen los tussen je kleding stoppen

Schoenen zijn stug, onhandig van vorm en vaak ook vies. Als je ze los tussen je kleding stopt, kunnen ze vlekken veroorzaken of je nette kleding kreuken. Beter: stop ze in een plastic zak of speciale schoenenzak en plaats ze onderin je koffer, bij de wieltjes. Zo vormen ze een stabiele basis en blijven andere spullen beschermd. Vul de schoenen met sokken, ondergoed of kleine accessoires: dat bespaart ruimte en houdt de schoenen in vorm. Neem maximaal twee paar mee (naast het paar dat je aan hebt): één comfortabel en één geschikt voor het weer of een nette gelegenheid.

Fout 5: Geen ruimte overlaten voor souvenirs of aankopen

Op vakantie koop je vaak meer dan je van plan was: kleding, lekkernijen, lokale producten of cadeautjes. Als je je koffer op de heenweg al helemaal volstouwt, past dat er niet meer bij. Gevolg: stress bij het inpakken en overbagage (ja, dat is een woord). Vooral als je gaat vliegen moet je flink bijbetalen voor elke extra kilo gewicht die niet binnen de normaal geboekte ruimbagage valt. Laat daarom bewust ruimte over in je koffer. Je hebt speciale kofferorganizers, packing cubes genoemd. Dat zijn rechthoekige zakjes van stof met ritsen die je in je koffer gebruikt om verschillende soorten kleding gescheiden en compact op te bergen - bijvoorbeeld één cube voor ondergoed, één voor shirts en één voor broeken. Zorg er op de heenweg voor dat je er eentje leeg laat, voor de terugreis. En: moet echt álles mee terug naar huis? Een fles shampoo waar nog maar een bodempje in zit, die teenslippers die na al dat flaneren echt helemaal versleten zijn: sommige dingen kun je eigenlijk het beste weggooien op je vakantieadres.

Reis je met de auto? Zorg dan dat je een of twee stevige extra tassen bij je hebt. Je hoeft dan niet je koffer propvol te doen, maar kunt toch alles wat je wilt mee terug naar huis nemen. Ook handig, vooral als je etenswaren meeneemt: een elektrische koelbox die op de sigarettenaansteker kan.

©nito

Fout 6: Kleding niet slim oprollen of verdelen

Veel mensen vouwen hun kleding zoals thuis in de kast: netjes opgestapeld. Maar in een koffer werkt dat onhandig. Vouwen leidt sneller tot kreukels, en opgestapelde kleding maakt het zoeken lastig. Door kleding op te rollen blijft het gladder én neemt het minder ruimte in. Je ziet bovendien in één oogopslag wat je bij je hebt. Wil je het nog georganiseerder aanpakken? Gebruik packing cubes of ziplockzakken om kleding per soort, dag of activiteit in te delen. Zo pak je snel uit en houd je je koffer overzichtelijk.

Fout 7: Geen rekening houden met handbagageregels

Reis je alleen met handbagage, dan gelden er strikte regels. Niet alleen qua afmetingen en gewicht, maar ook voor wat je wel of niet mag meenemen. Zo mogen vloeistoffen alleen in verpakkingen van maximaal 100 ml, en moeten ze samen in één hersluitbaar doorzichtig zakje van maximaal 1 liter passen. Elektronica moet apart getoond worden bij de beveiliging. Controleer daarom vóór vertrek de regels van je luchtvaartmaatschappij, want die verschillen per maatschappij. Een klein verschil in formaat of gewicht kan er al voor zorgen dat je moet bijbetalen of dat je toch op ruimbagage aangewezen bent.

Fout 8: Zware spullen bovenop leggen

Zware items horen onderin je koffer, bij de wielen. Als je ze bovenop legt – denk aan boeken, toilettassen of elektronische apparaten – ligt het gewicht op je kleding. Dat veroorzaakt vouwen en kreukels, en maakt je koffer ook instabiel tijdens het rollen. Leg zwaardere spullen dus eerst in de koffer, plat en dicht bij de wieltjes. Daarbovenop leg je de lichtere kleding. Zo blijft je bagage beter in balans en komt alles netter aan. Reis je met handbagage? Dan geldt dit nog meer, omdat je tas vaak rechtop in het bagagevak staat.


📸 Handzame camera's voor je vakantiefoto's