ID.nl logo
Wat is de actieradius van een elektrische auto en wat heeft hier invloed op?
Mobiliteit

Wat is de actieradius van een elektrische auto en wat heeft hier invloed op?

'Actieradius' is een populair begrip als het gaat over elektrische auto's. Het is een van de bepalende zaken bij het kopen van een elektrische auto. Wat houdt actieradius nu precies in, en hoe wordt dit getal bepaald? En welke factoren kunnen de actieradius beïnvloeden? Dit en meer lees je in dit artikel.

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

De actieradius van een elektrische auto is een indicatie van het maximale rijbereik en geeft aan hoe ver je ermee kunt rijden. De actieradius is afhankelijk van verschillende factoren, zoals: • De capaciteit van het accupakket • Het vermogen • De aandrijving • Je rijgedrag • En andere externe factoren

Lees verder om meer te weten te komen over de verschillende manieren waarop actieradius wordt bepaald, welke factoren de werkelijke actieradius beïnvloeden, tips om de actieradius te maximaliseren en welke elektrische auto's de grootste actieradius hebben.

Lees ook: Elektrische auto kopen? Deze opties zijn echt onmisbaar!

Wat betekent 'actieradius' precies?

De actieradius is de maximale afstand die een auto kan afleggen zonder dat je hoeft te tanken of op te laden. Bij auto's op fossiele brandstoffen is actieradius niet iets wat mensen erg laten meewegen bij de aanschaf van een nieuw model, maar bij elektrische auto's juist wel. Reden daarvoor is het fenomeen van 'range anxiety', ofwel de angst dat het rijbereik van de auto niet voldoende is om je bestemming te bereiken. Dit was vooral een probleem in de begindagen van elektrisch rijden, toen accutechniek nog niet zo ver ontwikkeld was en er ook nog niet zoveel (publieke) laadpalen waren. Tegenwoordig hebben de meeste elektrische auto's een respectabele actieradius waarmee ten minste enkele honderden kilometers gereden kan worden zonder te hoeven opladen.

©Basilicostudio Stock

Hoe groot is de actieradius van een EV?

De actieradius van een elektrische auto verschilt per model. Sommige elektrische auto's, zoals stekkerloze hybrides, hebben een elektrische actieradius van slechts een paar kilometer. Aan de andere kant van het spectrum vind je grote, gestroomlijnde volledig elektrische auto's met een rijbereik van meer dan 600 kilometer. Voortdurende ontwikkelingen op het gebied van accutechniek zorgen dat die cijfers in rap tempo stijgen. Een prototype van Mercedes-Benz, de EQXX, kan op een volle accu meer dan 1.000 kilometer afleggen.

Een grote actieradius gaat doorgaans gepaard met een hoge prijs. Het accupakket is het duurste onderdeel van een volledig elektrische auto; hoe groter de batterij, hoe meer je voor de auto moet betalen.

©Mercedes-Benz AG – Communications & Marketing

Ontdek jouw ideale elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!

Het verschil tussen NEDC en WLTP

Als je wilt weten wat de actieradius van een elektrische auto is, kun je te maken krijgen met twee verschillende cijfers: het rijbereik volgens de New European Driving Cycle (NEDC) en de Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure (WLTP). De NEDC werd jarenlang gebruikt om het verbruik van auto's te meten. Deze manier van testen bleek echter niet nauwkeurig genoeg, waardoor men tussen 2017 en 2019 overging op WLTP. Hierbij wordt rekening gehouden met veel meer factoren die het verbruik kunnen beïnvloeden. De resultaten waren ook te bemerken bij elektrische auto's: waar NEDC een veel te optimistische schatting van de actieradius gaf, ligt het WLTP-cijfer veel dichter bij de werkelijkheid.

©Opel Automobile GmbH

Welke factoren beïnvloeden de actieradius?

De actieradius van een volledig elektrische auto wordt bepaald door verschillende factoren, zoals de capaciteit van het accupakket, het soort aandrijving, het vermogen, het design en het gewicht van de auto. Zo kan de actieradius van een specifiek model variëren afhankelijk van de uitvoering. Neem bijvoorbeeld de Tesla Model 3: de Long Range-variant heeft een rijbereik van 678 kilometer, terwijl de sportieve Performance-uitvoering 528 kilometer haalt. Andere factoren die de actieradius van een elektrische auto beïnvloeden zijn:

Rijgedrag

Als je een zware rechtervoet hebt en voortdurend flink accelereert bij het stoplicht, zal de actieradius sneller afnemen dan wanneer je rustig en gecontroleerd rijdt. Door optimaal gebruik te maken van regeneratief remmen kun je het rijbereik verder maximaliseren.

Route

De weg die je naar je bestemming kiest, heeft invloed op de actieradius. Een heuvelachtige route, hard rijden op de snelweg of veelvuldig moeten stoppen en optrekken kunnen een negatieve invloed hebben.

Bandenspanning

Als de bandenspanning van je elektrische auto niet op peil is, vergroot dit de rolweerstand. Het rijden vereist meer energie en je wint minder energie terug bij het uitrollen.

Weer

De weersomstandigheden kunnen de actieradius van je elektrische auto beperken. Denk hierbij niet alleen aan tegenwind, maar ook aan de buitentemperatuur. Extreme temperaturen, daar houdt een EV niet van.

Gewicht

Als je veel mensen of goederen in je elektrische auto vervoert, is de actieradius kleiner dan gebruikelijk. Afhankelijk van het extra gewicht kan het rijbereik meer dan gehalveerd worden. Het gaat dan om extreme gevallen, zoals volledig elektrische bestelbussen die volgeladen zijn.

Energieverslindende systemen

Je kunt je actieradius maximaliseren door zo min mogelijk gebruik te maken van opties en extra's die veel van je batterij vergen. Door bijvoorbeeld geen airco, stoelverwarming en dergelijke te gebruiken, kun je verder rijden.

Staat van het accupakket

Naarmate de auto gebruikt wordt en veroudert, zal het accupakket langzaam degraderen – net als bij je telefoon en laptop het geval is. Afhankelijk van je laadgedrag kan dit na een jaar of tien, vijftien de actieradius beperken met twintig tot dertig procent. 

Ook interessant: Zo houd je de batterij van je elektrische auto in topconditie

Tips om de actieradius te maximaliseren

Je hebt na het lezen van bovenstaande alinea wellicht al een idee wat je kunt doen om de actieradius van je elektrische auto te maximaliseren. Een goed begin is om anticiperend te rijden, zodat je zo min mogelijk hoeft af te remmen en te accelereren. In het verlengde daarvan: gebruik cruisecontrol om de snelheid stabiel te houden. Regeneratief remmen helpt je tot stilstand te komen en energie terug te winnen. Rijd ook niet te hard – zeker op snelwegen is het beter om de maximumsnelheid te vermijden. Door de snelheid met tien kilometer per uur te minderen, kun je al veel energie besparen. Zorg ook dat de bandenspanning op peil is: zo verbruik je op snelheid minder energie en heb je minder rolweerstand, zodat je langer kunt uitrollen. Plan tot slot je route goed en probeer je auto zo licht mogelijk te houden door geen onnodige spullen mee te nemen. Alle beetjes helpen.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Deze elektrische auto's hebben de grootste actieradius

ModelActieradius (WLTP)
Lucid Air Dream Edition883 kilometer
Mercedes-Benz EQS 580 4MATIC743 kilometer
Volkswagen ID.7 86 kWh709 kilometer (690 kilometer als Tourer)
Fisker Ocean Ultra707 kilometer
Mercedes-Benz EQS SUV 450+700 kilometer
Mercedes-Benz EQE 350+687 kilometer
Tesla Model 3 Long Range AWD678 kilometer
Polestar 2 Long Range Single Motor655 kilometer
Tesla Model S Long Range652 kilometer


▼ Volgende artikel
Waar voor je geld: 5 luxe keukenmachines voor max 450 euro
Huis

Waar voor je geld: 5 luxe keukenmachines voor max 450 euro

Bij ID.nl zijn we dol op kwaliteitsproducten waar je niet de hoofdprijs voor betaalt. Een paar keer per week speuren we binnen een bepaald thema naar zulke deals. Ben je op zoek naar een nieuwe keukenmachine met veel mogelijkheden? Vandaag hebben we vijf interessante modellen voor je gespot.

Disclaimer: Op het moment van schrijven zijn de besproken keukenmachines bij de goedkoopste webwinkels niet duurder dan 450 euro. De prijzen kunnen schommelen.

KitchenAid 5 KCM125EEP + 5KCMBCA

Haal met dit product een keukenrobot en groentesnijder in huis. Dankzij een riante mengkom van 4,8 liter maak je voor een ruim gezelschap eten klaar. Met een respectabel vermogen van 1300 watt en toerental van 220 rotaties per minuut kost het mixen, kneden of kloppen weinig tijd. Gebruik hiervoor de bijgesloten garde, menghaak of kneedhaak. Ideaal voor onder meer het maken van koekjes, brood, slagroom of cake. Wil je komkommer snijden of een wortel raspen? Met behulp van de groentesnijder is dat zo gepiept. Je bevestigt dit onderdeel eenvoudig op de aansluiting aan de voorzijde.

De bediening is een fluitje van een cent. Selecteer met de schuifknop aan de zijkant het gewenste vermogen. Je hebt de keuze uit tien snelheden. De stevige behuizing heeft een kantelbare kop, waardoor je de mengkom moeiteloos kunt ‘vastzetten’. Diverse losse accessoires zijn vaatwasserbestendig, zodat je weinig tijd kwijt bent aan schoonmaken. De fabrikant geeft op deze krachtige mixer maar liefst vijf jaar garantie.

Bourgini Classic Kitchen Chef XL

Wil je voor meerdere personen eten bereiden, dan ben je bij deze betaalbare keukenmachine aan het juiste adres. De roestvrijstalen mengkom heeft namelijk een royale inhoud van 6,2 liter. Een ander pluspunt is het hoge vermogen van 1500 watt. Kortom, je kunt op een behoorlijke snelheid mixen, kloppen en kneden. Kies met de blauw verlichte draaiknop tussen acht snelheden. Daarnaast doe je voor extra power zo nodig een beroep op de pulsfunctie.

Dit apparaat maakt een dubbele roterende mixbeweging. Volgens de fabrikant bereikt de keukenmachine om die reden óók de randen van de mengkom. Rondom de kop bevindt zich een afneembare spatkap. Voorkom daarmee dat er spetters door de keuken vliegen. Nuttig is de aanwezige vulopening, waardoor je naderhand nog ingrediënten kunt toevoegen. Met behulp van een kleine handgreep kantel je eenvoudig de kop. Bevestig vervolgens de meegeleverde garde, deeghaak of menghaak en plaats de mengkom. Alle losse onderdelen kunnen probleemloos in de vaatwasser.

Kenwood Titanium Chef Baker KVC65.001WH

Deze luxe keukenmachine van Kenwood heeft een goede reputatie. Zo komen bijna dertig Kieskeurig.nl bezoekers tot een gemiddelde beoordeling van een 8,8. Een vaak benoemd pluspunt is de ingebouwde weegschaal. Doe de gewenste ingrediënten in een mengkom van 5 liter en lees op het display het gewicht af. Vervolgens kun je met de inbegrepen klopper, ballongarde of deeghaak aan de slag. Overigens is er ook een timerfunctie ingebakken, waarbij je de resterende tijd op het display kunt aflezen.

De motor ondersteunt een vermogen van 1200 watt. Je gebruikt de draaiknop om de snelheid geleidelijk op te voeren. Voor maximaal vermogen activeer je eventueel de pulsfunctie. Wees trouwens niet bang voor rondvliegende spetters, want de spatkap houdt alles binnen boord. Je lift de arm eventueel ietwat omhoog, waarna je tijdens het mixen desgewenst nog één of meerdere ingrediënten toevoegt. Alle bijgesloten onderdelen kunnen in de vaatwasser. Nuttig om te weten is dat er voor deze keukenmachine zo'n 25 hulpstukken verkrijgbaar zijn.

Kenwood MultiPro XL Weigh+ FDM72.990BK

Snijden, kneden, persen, hakken, blenden, kloppen, raspen… De Kenwood MultiPro XL Weigh+ FDM72.990BK kan het allemaal. Niet voor niets gooit dit product onder diverse Kieskeurig.nl-bezoekers hoge ogen, want zij komen tot een gemiddelde beoordeling van een 9,3. De standaard-mengkom heeft een inhoud van 3 liter. Als alternatief kun je ook met een blender van 1,5 liter aan de slag. Ideaal voor het bereiden van een smoothie of milkshake.

Met de ingebouwde weegschaal weeg je alle ingrediënten direct af. Kijk hiervoor op het display. Via de draaiknop kun je de rotatiesnelheid trapsgewijs opvoeren. Deze veelzijdige keukenhulp presteert op een maximaal vermogen van 1000 watt. Kenwood levert de MultiPro XL Weigh+ FDM72.990BK compleet af. Zo koppel je de bijgesloten deeghaak, citruspers of dubbele garde eenvoudig aan de foodprocessor. Naast de genoemde accessoires telt de productdoos ook nog meerdere messen en schijven. Gebruik die onder meer voor het snijden of raspen van groente. Ergens anders koken? Stop de keukenmachine inclusief alle accessoires dan in de meegeleverde opbergtas en ga op pad.

Philips HR7320/00

Op zoek naar een compacte keukenmachine tegen een aantrekkelijke prijs? Dit exemplaar van Philips heeft een mengkom van 2,1 liter. Kortom, een goede optie voor kleine huishoudens. Vanwege de kleine omvang voldoet het opgegeven vermogen van 700 watt prima. Je gebruikt de draaiknop om tussen twee snelheden en de krachtige pulsstand te switchen. Via de opening aan de bovenzijde plaats je eenvoudig etenswaren in de foodprocessor.

De HR7320/00 ondersteunt meerdere functies, zoals kneden, snijden, hakken, kloppen en mengen. Hiervoor zijn er diverse accessoires bijgesloten, namelijk een omkeerbare snijschijf, een mes, een emulsieschijf en een kneedhaak. Na afloop giet je het mengsel in de meegeleverde kan, waarna je eventueel nóg een gerecht kunt bereiden. Ben je klaar met koken, dan stop je alle losse onderdelen in de vaatwasser. Gunstig is dat je deze kleine en lichte keukenmachine makkelijk kunt opbergen. De behuizing bevat een handig opbergvak voor het netsnoer.

▼ Volgende artikel
Rijtest Audi Q6 e-tron quattro - Wel een voorsprong, geen knock-out
Mobiliteit

Rijtest Audi Q6 e-tron quattro - Wel een voorsprong, geen knock-out

De Audi Q6 e-tron quattro mag in de praktijk laten zien wat de kwaliteiten zijn van het nieuwe PPE-platform (Platform Premium Electric), dat samen met Porsche werd ontwikkeld. Maar misschien nog wel belangrijker: hoeveel voorsprong neemt de Q6 e-tron op de concurrentie?

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

©Igor Stuifzand

Met een boordspanning van 800 volt en een batterijcapaciteit van 100 kWh - waarvan 94,9 kWh bruikbaar is - maakt de Audi Q6 e-tron een belangrijke inhaalslag op het vlak van concurrentie. Snelladen gaat met een piekvermogen van 270 kW, zodat je aan een lader met voldoende power niet meer dan 20 minuten stil hoeft te staan om de batterij op te laden van 10 tot 80 procent 'state of charge'. Tien minuten snelladen en je kunt alweer 255 kilometer vooruit. Afhankelijk van de gekozen uitvoering en uitrusting, heeft de Audi Q6 e-tron quattro met 100kW-batterij een grote actieradius van 641 kilometer (WLTP).

©Igor Stuifzand

Buitenspel?

Indrukwekkende cijfers, maar is het genoeg om de concurrentie buitenspel te zetten? De Mercedes EQE SUV 350+ (96 kWh) haalt 618 kilometer uit een volle batterij, maar die wordt met hooguit 170 kW gevoed. De Kia EV9 gooit een netto-capaciteit van 99,8 kWh in de strijd, uit een batterij die met maximaal 210 kW oplaadt en stroom levert voor een maximale afstand van 563 kilometer. Dus ja, de Audi Q6 e-tron neemt wel degelijk een voorsprong op zijn belangrijkste concurrenten. Op punten, want voor een knock-out is meer nodig.

©Igor Stuifzand

Niets tekort

Dus moet de Audi Q6 e-tron quattro op een andere manier het verschil maken. We kunnen er niet onderuit: de nieuwe, volledig elektrische SUV levert prestaties die weinig te wensen overlaten. De testauto beschikt over twee elektromotoren, die een gezamenlijk vermogen van 388 pk en hoogste koppel van 580 newtonmeter over de vier wielen verdelen. Ook al weegt de Q6 e-tron quattro rijklaar 2400 kilo, hij zit alsnog in 5,9 seconden op 100 km/h. Alhoewel dergelijke sprintjes natuurlijk niet bevorderlijk zijn voor de resterende stroomreserve ...

©Igor Stuifzand

De reële cijfers Voor een goede verbruiksindicatie rijden we met elke elektrische testauto dezelfde route van 170 kilometer. Deze route leidt door de stad met veel verkeer en verkeerslichten, via provinciale en secundaire wegen en over enkele snelwegtrajecten, waar we de cruise control op 100 km/u en 130 km/u vastzetten. We leggen onze verbruiksronde af na de avondspits, om bij 130 km/u geen snelheidsovertredingen te riskeren en druk (vracht)verkeer zoveel mogelijk te ontlopen.

De verbruikstest is geen race of recordpoging 'zuinig rijden', we proberen met elke testauto zoveel mogelijk dezelfde rijstijl aan te houden. We zetten de airco op 21 graden en schakelen (indien aanwezig) het regeneratief remmen of 'one-pedal driving' altijd in.

Afhankelijk van onder meer de gekozen wiel- en bandenmaat, geeft Audi voor de Q6 e-tron quattro een gemiddeld energieverbruik op van 17 tot 19,5 kWh/100 km. Standaard staat de auto op 18-inch wielen, de testauto is uitgerust met 20-inch lichtmetaal (voor op 255-banden, achter op 285-banden).

De opgegeven verbruikswaarden lijken voor zo'n zware en lijvige auto behoorlijk optimistisch, maar tijdens onze 170 kilometer lange testronde (bij 13 graden Celsius) komt de Q6 e-tron quattro tot een keurig gemiddelde van 19,5 kWh/100 km. Daarmee is een actieradius van 485 kilometer reëel. Tijdens de snelwegetappe bij 130 km/h valt trouwens op, dat het verbruik helemaal niet zo sterk toeneemt. Tijdens de test loopt het gemiddelde op de boordcomputer niet hoger op dan 20,7 kWh/100 km.

©Igor Stuifzand

Licht

De Q6 e-tron volgt de nieuwe designtaal van Audi. Oftewel: een iets andere invulling van een vertrouwd designthema. Vooral de neus laat nieuwe elementen zien, waarbij de gecombineerde knipper- en dagrijlichten een grotere rol in het aangezicht van de Q6 e-tron spelen dan de koplampen. Die zitten namelijk verborgen tussen alle windgeleiders en koelroosters in de voorbumper.

Pas als het dimlicht is ingeschakeld, zie je duidelijk waar de koplampen zitten. Over licht gesproken: Audi biedt keuze uit acht lichtsignaturen voor de oled-dagrij- en achterlichten, als onderdeel van het Tech-pakket (à 4170 euro). Nuttig is vooral de waarschuwingsfunctie op de achterlichten, die achteropkomend verkeer met symbolen attenderen voor naderend onheil.

©Igor Stuifzand

Prachtige afwerking

Ook vanbinnen volgt de Q6 e-tron een nieuwe designrichting, waarbij een prominente rol wordt opgeëist door het grote, licht gebogen MMI oled-panoramadisplay. Daarop zijn vrijwel alle functies te bedienen. Dat gaat intuïtief en snel genoeg. Er is een handige sneltoets naar de rijhulpsystemen, zodat je vervelende waarschuwingssignalen in een paar handelingen kunt uitschakelen.

Opvallend is het paneel in de deur, waar niet alleen de bedieningsknoppen van de buitenspiegels en zijramen zitten, maar ook die van de verlichting. De afwerking van het interieur is prachtig, met mooie materialen. Afhankelijk van je budget, kun je helemaal losgaan op de aankleding van het geheel, onder meer met een afzonderlijk bedienings- en videodisplay rechts. Zit de bijrijder een YouTube-video te kijken, dan wordt deze voor de bestuurder onzichtbaar gemaakt zodra de auto rijdt.

©Igor Stuifzand

Ontdek jouw ideale elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!

Warm onthaal

Instappen in de Audi Q6 e-tron is een warm onthaal. Uitgevoerd als S Edition, beschikt de testauto over bijzonder aangenaam zittende kuipstoelen met verwarming, die perfect op je lichaamslengte zijn af te stellen en bovendien (optioneel) een ingebouwde massagefunctie hebben. Mede door de hoge middentunnel heb je nog meer het idee laag en geborgen in de auto te zitten - wat de overzichtelijkheid over de lange, hoge motorkap trouwens niet ten goede komt. Sowieso wekt de Q6 e-tron de indruk flink uit de kluiten gewassen te zijn, hoewel zijn lengte van 4,77 meter dat tegenspreekt.

©Igor Stuifzand

Onderuit

De Q6 e-tron is bijvoorbeeld maar 15 centimeter langer dan de Volkswagen Tiguan. Pas als je dat in ogenschouw hebt genomen, neem je de in eerste instantie ietwat tegenvallende binnenruimte voor lief. Achterin kunnen de passagiers heus goed hun benen kwijt, maar je moet niet verwachten met gestrekte benen lekker onderuit te kunnen zakken. Eigenlijk geldt hetzelfde voor de kofferruimte: waarschijnlijk benut je maar zelden de volledige 526 tot 1529 liter, maar een ouderwetse Lademeister kan de Q6 e-tron niet worden genoemd. Aan de trekhaak mag een trailer van 2400 kilo worden gekoppeld.

©Igor Stuifzand

Zware klus

De testauto beschikt over een luchtgeveerd onderstel, dat vier voorgeprogrammeerde configuraties kent. Bovendien kun je kiezen voor het Individual-programma, waarin verschillende instellingen afzonderlijk van elkaar zijn aan te passen. Maar zelfs in de meest soepele instelling is de luchtvering niet volledig in staat om het hoge gewicht van de Q6 e-tron te verbloemen. Er moet immers 2400 kilo in bedwang worden gehouden – van de vering en schokdemping wordt nogal wat gevraagd. Ongeacht de gesteldheid van het asfalt en het gekozen rijprogramma, blijft de auto daarom voortdurend in beweging.

©Igor Stuifzand

83 of 100 kWh

Audi levert de Q6 e-tron momenteel in vier vermogensvarianten. De basisversie met 252 pk heeft een batterij met een capaciteit van 83 kWh, en is leverbaar vanaf 65.950 euro. De goedkoopste manier om de grotere 100kWh-batterij te krijgen is performance-uitvoering met 306 pk, vanaf 71.950 euro. Daarboven staat de tweemotorige Q6 e-tron quattro (388 pk) in de prijslijst, vanaf 77.950 euro. Topmodel is de snelle en sportieve(re) SQ6 quattro (490 pk), die 101.400 euro kost.

Uiteraard biedt Audi nog talloze uitrustingsniveaus, optiepakketten en afzonderlijke extra's, waarmee je de prijs van de Q6 e-tron flink op kunt drijven. Onze testauto is daarvan een uitstekend voorbeeld: het uitrustingsniveau S edition in combinatie met onder meer luchtvering, een glazen panoramadak, het Tech-pakket, het bedieningspaneel voor de bijrijder en een omvangrijk audiosysteem van B&O, drijft de prijs op naar 95.000 euro.

©Igor Stuifzand

Conclusie

De verwachtingen zijn hooggespannen, als we de Audi Q6 e-tron bij de importeur meenemen voor deze test. In menig opzicht kan de auto zich meten met de beste EV's uit zijn prijsklasse. Het nieuwe PPE-platform zorgt er zo voor dat Audi de opgelopen achterstand volledig heeft weggepoetst.

Toch is de Q6 e-tron niet in staat om de concurrentie knock-out te slaan, met niet eerder vertoonde snellaadvermogens of een aanzienlijk groter rijbereik op een volle batterij. De voorsprong van de Q6 e-tron is wat dat betreft niet overtuigend genoeg, en waarschijnlijk maar beperkt houdbaar.

©Igor Stuifzand