ID.nl logo
Wat is de actieradius van een elektrische auto en wat heeft hier invloed op?
Mobiliteit

Wat is de actieradius van een elektrische auto en wat heeft hier invloed op?

'Actieradius' is een populair begrip als het gaat over elektrische auto's. Het is een van de bepalende zaken bij het kopen van een elektrische auto. Wat houdt actieradius nu precies in, en hoe wordt dit getal bepaald? En welke factoren kunnen de actieradius beïnvloeden? Dit en meer lees je in dit artikel.

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

De actieradius van een elektrische auto is een indicatie van het maximale rijbereik en geeft aan hoe ver je ermee kunt rijden. De actieradius is afhankelijk van verschillende factoren, zoals: • De capaciteit van het accupakket • Het vermogen • De aandrijving • Je rijgedrag • En andere externe factoren

Lees verder om meer te weten te komen over de verschillende manieren waarop actieradius wordt bepaald, welke factoren de werkelijke actieradius beïnvloeden, tips om de actieradius te maximaliseren en welke elektrische auto's de grootste actieradius hebben.

Lees ook: Elektrische auto kopen? Deze opties zijn echt onmisbaar!

Wat betekent 'actieradius' precies?

De actieradius is de maximale afstand die een auto kan afleggen zonder dat je hoeft te tanken of op te laden. Bij auto's op fossiele brandstoffen is actieradius niet iets wat mensen erg laten meewegen bij de aanschaf van een nieuw model, maar bij elektrische auto's juist wel. Reden daarvoor is het fenomeen van 'range anxiety', ofwel de angst dat het rijbereik van de auto niet voldoende is om je bestemming te bereiken. Dit was vooral een probleem in de begindagen van elektrisch rijden, toen accutechniek nog niet zo ver ontwikkeld was en er ook nog niet zoveel (publieke) laadpalen waren. Tegenwoordig hebben de meeste elektrische auto's een respectabele actieradius waarmee ten minste enkele honderden kilometers gereden kan worden zonder te hoeven opladen.

©Basilicostudio Stock

Hoe groot is de actieradius van een EV?

De actieradius van een elektrische auto verschilt per model. Sommige elektrische auto's, zoals stekkerloze hybrides, hebben een elektrische actieradius van slechts een paar kilometer. Aan de andere kant van het spectrum vind je grote, gestroomlijnde volledig elektrische auto's met een rijbereik van meer dan 600 kilometer. Voortdurende ontwikkelingen op het gebied van accutechniek zorgen dat die cijfers in rap tempo stijgen. Een prototype van Mercedes-Benz, de EQXX, kan op een volle accu meer dan 1.000 kilometer afleggen.

Een grote actieradius gaat doorgaans gepaard met een hoge prijs. Het accupakket is het duurste onderdeel van een volledig elektrische auto; hoe groter de batterij, hoe meer je voor de auto moet betalen.

©Mercedes-Benz AG – Communications & Marketing

Ontdek jouw ideale elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!

Het verschil tussen NEDC en WLTP

Als je wilt weten wat de actieradius van een elektrische auto is, kun je te maken krijgen met twee verschillende cijfers: het rijbereik volgens de New European Driving Cycle (NEDC) en de Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure (WLTP). De NEDC werd jarenlang gebruikt om het verbruik van auto's te meten. Deze manier van testen bleek echter niet nauwkeurig genoeg, waardoor men tussen 2017 en 2019 overging op WLTP. Hierbij wordt rekening gehouden met veel meer factoren die het verbruik kunnen beïnvloeden. De resultaten waren ook te bemerken bij elektrische auto's: waar NEDC een veel te optimistische schatting van de actieradius gaf, ligt het WLTP-cijfer veel dichter bij de werkelijkheid.

©Opel Automobile GmbH

Welke factoren beïnvloeden de actieradius?

De actieradius van een volledig elektrische auto wordt bepaald door verschillende factoren, zoals de capaciteit van het accupakket, het soort aandrijving, het vermogen, het design en het gewicht van de auto. Zo kan de actieradius van een specifiek model variëren afhankelijk van de uitvoering. Neem bijvoorbeeld de Tesla Model 3: de Long Range-variant heeft een rijbereik van 678 kilometer, terwijl de sportieve Performance-uitvoering 528 kilometer haalt. Andere factoren die de actieradius van een elektrische auto beïnvloeden zijn:

Rijgedrag

Als je een zware rechtervoet hebt en voortdurend flink accelereert bij het stoplicht, zal de actieradius sneller afnemen dan wanneer je rustig en gecontroleerd rijdt. Door optimaal gebruik te maken van regeneratief remmen kun je het rijbereik verder maximaliseren.

Route

De weg die je naar je bestemming kiest, heeft invloed op de actieradius. Een heuvelachtige route, hard rijden op de snelweg of veelvuldig moeten stoppen en optrekken kunnen een negatieve invloed hebben.

Bandenspanning

Als de bandenspanning van je elektrische auto niet op peil is, vergroot dit de rolweerstand. Het rijden vereist meer energie en je wint minder energie terug bij het uitrollen.

Weer

De weersomstandigheden kunnen de actieradius van je elektrische auto beperken. Denk hierbij niet alleen aan tegenwind, maar ook aan de buitentemperatuur. Extreme temperaturen, daar houdt een EV niet van.

Gewicht

Als je veel mensen of goederen in je elektrische auto vervoert, is de actieradius kleiner dan gebruikelijk. Afhankelijk van het extra gewicht kan het rijbereik meer dan gehalveerd worden. Het gaat dan om extreme gevallen, zoals volledig elektrische bestelbussen die volgeladen zijn.

Energieverslindende systemen

Je kunt je actieradius maximaliseren door zo min mogelijk gebruik te maken van opties en extra's die veel van je batterij vergen. Door bijvoorbeeld geen airco, stoelverwarming en dergelijke te gebruiken, kun je verder rijden.

Staat van het accupakket

Naarmate de auto gebruikt wordt en veroudert, zal het accupakket langzaam degraderen – net als bij je telefoon en laptop het geval is. Afhankelijk van je laadgedrag kan dit na een jaar of tien, vijftien de actieradius beperken met twintig tot dertig procent. 

Ook interessant: Zo houd je de batterij van je elektrische auto in topconditie

Tips om de actieradius te maximaliseren

Je hebt na het lezen van bovenstaande alinea wellicht al een idee wat je kunt doen om de actieradius van je elektrische auto te maximaliseren. Een goed begin is om anticiperend te rijden, zodat je zo min mogelijk hoeft af te remmen en te accelereren. In het verlengde daarvan: gebruik cruisecontrol om de snelheid stabiel te houden. Regeneratief remmen helpt je tot stilstand te komen en energie terug te winnen. Rijd ook niet te hard – zeker op snelwegen is het beter om de maximumsnelheid te vermijden. Door de snelheid met tien kilometer per uur te minderen, kun je al veel energie besparen. Zorg ook dat de bandenspanning op peil is: zo verbruik je op snelheid minder energie en heb je minder rolweerstand, zodat je langer kunt uitrollen. Plan tot slot je route goed en probeer je auto zo licht mogelijk te houden door geen onnodige spullen mee te nemen. Alle beetjes helpen.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Deze elektrische auto's hebben de grootste actieradius

ModelActieradius (WLTP)
Lucid Air Dream Edition883 kilometer
Mercedes-Benz EQS 580 4MATIC743 kilometer
Volkswagen ID.7 86 kWh709 kilometer (690 kilometer als Tourer)
Fisker Ocean Ultra707 kilometer
Mercedes-Benz EQS SUV 450+700 kilometer
Mercedes-Benz EQE 350+687 kilometer
Tesla Model 3 Long Range AWD678 kilometer
Polestar 2 Long Range Single Motor655 kilometer
Tesla Model S Long Range652 kilometer


▼ Volgende artikel
Video | De nieuwe Alpine A290 rijdt nog beter dan de Renault 5
Mobiliteit

Video | De nieuwe Alpine A290 rijdt nog beter dan de Renault 5

Als de nieuwe Renault 5 al zo goed rijdt, hoe kan een Alpine op dezelfde basis dan nóg beter rijden? Onlangs toog Irwin van InstaAutoVlog naar Mallorca om de eerste kilometers met de kersverse Franse trots te rijden.

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Dit artikel in het kort:

In dit artikel en bijbehorende video vertelt Irwin Versteegh-Duijnstee je alles over de nieuwe Alpine A290. Volgens hem een auto die zomaar voor een vervijf-, vertien-, of wellicht zelfs wel verhonderdvoudiging van het aantal Alpine-registraties in Nederland kan leiden.

Meer lezen over Alpine? Check dan ook: Ontdek de Alpine A390: een elektrische fastback in het C-Segment

Zelfde basis als Renault 5

En ja, het is dus beslist geen geheim dat de nieuwe Renault 5 als basis voor de Alpine A290 dient. Niet alleen qua bodemplaat, maar ook de basisvorm. Alpine wist dankzij zes centimeter meer spoorbreedte, een vijf centimeter bredere carrosserie (dankzij wielkastverbreders) en standaard 19inch-lichtmetalen wielen een soort super-Renault 5 neer te zetten. 

©DPPI

Stylingkenmerken

Ook dit model is voorzien van kenmerkende onderdelen als dubbele koplampen, een zogeheten swoosh (designkenmerken aan de zijkant van de auto) en een subtiele ducktailspoiler op de achterklep. Voor de test is gereden met de GTS-uitvoering. Deze is te herkennen aan een chroomzwart Alpine-embleem op het zijscherm en 19-inch Noir lichtmetalen wielen, type Snowflake. 

©DPPI

Accubereik

Qua techniek leunt de A290 sterk op de Renault 5. Zo zien we een 52kWh-batterij, een 11kW-driefasen-boordlader, DC-snellaadfunctie van 100kW en een warmtepomp inclusief actieve batterijverwarming en -koeling. In plaats van een 150pk-elektromotor vind je in de A290 echter een minimaal 180pk sterke elektromotor. De GT Performance biedt 220pk en 300Nm op de voorwielen. Het bereik? Zo'n 385 kilometer op een volle batterij.

🚘Had je dit al gelezen? Rijden met de nieuwe Renault 5: Overtreft alle verwachtingen

Ontdek jouw ideale elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!

Rijgedrag

Met de krachtige motor van de GTS accelereert de Alpine A290 in 6,4 seconden naar 100 km/u. Deze hot hatch vraagt om stuurmanskunst; ondanks de grip van de Michelin Pilot Sport 5-banden zoekt de A290 bij krachtige acceleratie steeds naar meer tractie, waardoor het typisch klinische EV-gevoel verdwijnt.

Op het circuit zorgt de gewichtsverdeling (57 procent voor, 43 procent achter) voor een dynamisch, speels rijgedrag. De achterkant is soepel, wat onderstuur voorkomt en scherpe bochten mogelijk maakt. Een verbeterpunt is de stuurfeedback, die iets preciezer zou mogen zijn.

©DPPI

Niet stug, zelfs comfortabel

De A290 biedt ondanks zijn speelse karakter verrassend veel comfort. Dankzij technieken zoals hydraulische bumpstops en een multilink-ophanging achter, rijdt deze hot hatch soepel, zonder stug te zijn. Dit is extra indrukwekkend gezien het hoge gewicht van 1479 kilo en de 19inch-wielen. Qua comfort doet hij niet onder voor de Renault 5.

©DPPI

Alpine A290 op beeld

Alle details over de rijeigenschappen van de nieuwe Alpine A290 zien? Bekijk hieronder dan de video van InstaAutoVlog. 

Watch on YouTube

 

 

 

▼ Volgende artikel
Review Motorola Moto G55 – Goedkoop, capabel en degelijk
Huis

Review Motorola Moto G55 – Goedkoop, capabel en degelijk

Met een adviesprijs van 249,99 euro is de Motorola Moto G55 geen dure smartphone. Je moet er dan vanzelfsprekend rekening mee houden dat je niet het nieuwste of het beste in huis haalt. Maar voor mensen die niet al te veeleisend zijn, kan dit een prima optie zijn.

Goed
Conclusie

We houden er in deze beoordeling rekening mee dat dit een toestel van 250 euro is, maar dan nog speelt de camera het toestel parten. Die maakt vaak ondermaatse foto's en is dus het grootste struikelblok. Het scherm, het ontwerp, de bouwkwaliteit, de accu, de opslag en het werkgeheugen scoren gelukkig allemaal een dikke voldoende, en de processor is daarnaast heel capabel voor dagelijkse taken. Tot slot vinden we het updatebeleid te mager. Desondanks voelt de Motorola Moto G55 compleet genoeg om hem minimaal te overwegen als volgende budgetaankoop.

Plus- en minpunten
  • Degelijke processor
  • Prima scherm
  • Genoeg werkgeheugen
  • Veel opslagruimte
  • Goede accu
  • Camerasysteem
  • Updatebeleid
  • Plastic frame

Afwerking toestel

Dankzij het plastic frame voelt de Motorola Moto G55 gelukkig licht aan. En door het eco-leer achterop heb je niet het idee met een echt goedkoop toestel te maken. Die achterkant heeft nog een voordeel: daardoor glipt het apparaat niet gemakkelijk uit je handen. Hoewel Motorola er standaard een plastic hoesje omheen doet, vinden we dat eigenlijk zonde. Zowel voor het ontwerp als voor het glijden.

©Wesley Akkerman

Verder is het vervelend – doch begrijpelijk – dat de smartphone niet water- en stofdicht is. Wel is er helemaal onderop een koptelefoonaansluiting aanwezig.

©Wesley Akkerman

Voorop treffen we een groot lcd-display van 6,49 inch aan. De telefoon beschikt over een hoge verversingssnelheid van 120 Hertz, HDR en een resolutie van 1080 × 2400 pixels (ook wel FHD+ genoemd). Het scherm kan redelijk helder ingesteld worden en wordt beschermd door een stevige laag Gorilla Glass 5-glas. De kleuren komen mooi en prettig naar voren, maar de kijkhoek is matig. Het enige wat echt opvalt in nadelige zin is dat er een luchtlaag zichtbaar is. Daardoor werpt de behuizing een schaduw op het display, en dat oogt heel goedkoop.

©Wesley Akkerman

Degelijke processor

De smartphone wordt aangedreven door de Mediatek Dimensity 7025. Die valt qua prestaties ergens tussen de Snapdragon 7s Gen 2 (zoals in de Redmi Note 13 Pro) en Snapdragon 6s Gen 3 (zoals in de Moto G85) in. Voor gaming is dit niet echt een goede processor, maar voor dagelijks gebruik hebben we weinig te klagen. We hebben ook niet het idee dat de cpu het scherm niet kan bijbenen. Het kan zijn dat je tijdens het scrollen het toestel betrapt op een korte vertraging, maar dat kan ook komen doordat bijvoorbeeld een site of app net wat meer van het systeem vraagt.

Voor deze prijs vinden we de hoeveelheid opslagruimte en werkgeheugen heel riant. Je krijgt namelijk respectievelijk 256 GB en 8 GB voorgeschoteld. Het toestel draait nu op Android 14 en biedt bovendien de kenmerkende kale Android-ervaring aan. Houd wel rekening met wat vooraf geïnstalleerde apps, die je in sommige gevallen kunt verwijderen. Helaas krijgt de Motorola Moto G55 slechts twee Android-upgrades en vier jaar aan beveiligingsupdates. Dat is echt ontzettend karig, maar heeft mogelijk iets te maken met de keuze voor de processor.

Lees ook: Waar voor je geld: 5 uitgebreide smartphones voor max 500 euro

Tegenvallende camera's

De 50 megapixelcamera achterop legt weliswaar kleuren redelijk natuurlijkgetrouw vast, maar eigenlijk zien we twee problemen waar we ons niet overheen kunnen zetten. De beelden ogen een beetje flets en plat, terwijl we aan de zijkanten soms een gebrek aan scherpte opmerken. In de avond maakt de Motorola Moto G55 al snel overbelichte foto's, waardoor kleuren niet stralen en details snel wegvallen. Je kunt dit soort foto's prima gebruiken voor op Facebook of andere sociale media, maar we zouden ze niet printen en daarna in een familiealbum stoppen.





Wat ons verder opvalt aan de groothoeklens, van acht megapixel, is dat die anders omgaat met kleuren. Die komen niet helemaal overeen met de werkelijkheid en missen bezieling. Ook kan het zijn dat felle delen, zoals een wolkendek, kenmerkende detaillering missen.

Avondfotografie is echt ondermaats, en het helpt daarnaast niet dat de lens geen toegang heeft tot de optische beeldstabilisatie. De macro-optie (van de groothoeklens) maakt tot slot soms té scherpe foto's, waardoor randen hard ogen en een witte gloed krijgen. De camera's laten dus te wensen over.





Motorola Moto G55 kopen?

De accu doet gelukkig wel een hoop goed. Dankzij een vermogen van 5000 mAh kun je het soms wel twee dagen (of meer, afhankelijk van gebruik) uithouden. En met een 30watt-lader kun je het toestel vaak binnen anderhalf helemaal volladen. Die oplader moet je dan wel zelf aanschaffen, want die zit niet in de doos. Dat komt niet door Motorola, maar vanwege regels uit Europa. Met een half uurtje laden is het toestel voor de helft gevuld, dus daarin is het toestel betrouwbaar. Verder is het goed om te weten dat er geen draadloos opladen beschikbaar is.

We houden er rekening mee dat dit een toestel van 250 euro is, maar dan nog speelt de camera het apparaat parten. Die maakt vaak ondermaatse foto's en is dus het grootste struikelblok. Het scherm, het ontwerp, de bouwkwaliteit, de accu, de opslag en het werkgeheugen scoren gelukkig allemaal een dikke voldoende, en de processor is daarnaast heel capabel voor dagelijkse taken. Tot slot vinden we het updatebeleid te mager. Desondanks voelt de Motorola Moto G55 compleet genoeg om hem minimaal te overwegen als volgende budgetaankoop.