ID.nl logo
Je elektrische auto als (thuis)batterij: alles over V2G, V2H en V2L
Mobiliteit

Je elektrische auto als (thuis)batterij: alles over V2G, V2H en V2L

De accu van je elektrische auto gebruiken als back-up of er zelfs geld mee verdienen? Ja hoor, dat is heel goed mogelijk. Lees hier hoe dat werkt en leer meer over V2G, V2H en V2L.

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Je EV is veel meer dan een voertuig. Tenminste, als je optimaal gebruikmaakt van de mogelijkheden van de batterij. In dit artikel leggen we uit wat bidirectioneel laden is, wat de afkortingen V2G, V2H en V2L betekenen en welke voordelen jij er als EV-bezitter uit kunt halen.

Vaktermen: een overzicht

We beginnen met een kort overzicht van de verschillende termen. Bidirectioneel laden is een overkoepelende benaming voor het wederzijds overbrengen van energie van en naar een accu, in dit geval die van een EV. Er is al geopperd om de term 'V2X' oftewel Vehicle-to-Everything te gebruiken in plaats van alle losse termen. Uiteindelijk is het namelijk de bedoeling dat elke EV dat allemaal kan, maar zover is het dus nog niet.

Ontdek jouw ideale elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!

V2G: terugleveren aan het elektriciteitsnet

V2G staat voor Vehicle-to-Grid, en dat betekent dat energie die is opgeslagen in de batterij van je auto wordt doorgestuurd naar het stroomnet. Dit is de meest omvangrijke en ook meest ingewikkelde variant van terugleveren. Je hebt hier namelijk niet te maken met je eigen, onafhankelijke circuit. In plaats daarvan ben je afhankelijk van de netbeheerder en de mogelijkheden van het stroomnet in het algemeen.

In combinatie met zonnepanelen komt de term 'salderen' regelmatig voorbij. Het duidt op het saldo van gebruikte en geleverde stroom. Aan het eind van het jaar trekt de energieaanbieder het aandeel dat je geleverd hebt af van de verbruikte energie. Hierdoor valt de rekening lager uit. Het probleem is dat iedereen op hetzelfde moment teruglevert, namelijk als de zon schijnt. De accu van je EV gebruiken als thuisbatterij biedt uitkomst omdat stroom daarmee tijdens piekuren lokaal wordt opgeslagen en op andere momenten kan worden teruggeleverd.

De salderingsregeling lijkt echter te gaan verdwijnen, maar er is nog veel onduidelijkheid. Zo stemde de Eerste Kamer op 13 februari 2024 tegen de afbouw van de salderingsregeling. Het doel was om salderen af te bouwen en vanaf 2031 te laten verdwijnen. Maar de nieuwe regering heeft plannen om al per 1 januari 2027 de salderingsregeling volledig af te schaffen, maar daar moet nog over worden gestemd in beide Kamers. Dat zou dit jaar nog moeten gebeuren. V2G is een mogelijk antwoord op de zorgen over salderen. Het is echter nog maar de vraag of de regering dat inziet en hierop inspeelt.  

V2H: de accu van je EV als thuisbatterij

V2H, of voluit Vehicle-to-Home, is een manier om energie uit de accu van je auto voor je woning te gebruiken via een verbinding tussen de batterij en de groepenkast. Daarvandaan wordt de stroom naar elektrische apparaten in je huis gestuurd. De accu fungeert hierdoor ook meteen als back-up voor als de stroom uitvalt en is daarmee dus in feite een thuisbatterij.

Accu's van elektrische auto's hebben namelijk een enorme capaciteit. De kleinste varianten beschikken over ongeveer 40 kWh, en er zijn al veel auto’s die standaard een batterij hebben van ruim boven de 100 kWh. Gemiddeld gebruikt een huishouden 7,4 kWh per dag. 's Winters is dat iets meer dan tijdens de zomermaanden. Hoe dan ook kun je met de batterij van een EV meerdere dagen vooruit.

V2L: onderweg apparaten laden

V2L, kort voor Vehicle-to-Load, is een methode om de accu van je EV te gebruiken om apparaten op te laden of van stroom te voorzien. Dat doe je voornamelijk onderweg of op vakantie.

Dit is in feite de eenvoudigste versie en wordt in beperkte mate gebruikt door standaard auto's, bijvoorbeeld om je smartphone via de usb-poort op te laden. Dat wordt niet onder V2L geschaard, hoewel het in principe hetzelfde is. We spreken over V2L als er via de laadaansluiting stroom naar andere apparaten wordt gestuurd. Dat kan namelijk met veel grotere vermogens, tot wel 3,6 kW, zodat je bijvoorbeeld ook een andere EV met een lege accu kunt opladen.

©uflypro

Optimaal profiteren van bidirectioneel laden

Hoe profiteer je als particulier van bidirectioneel laden en V2X? Je auto opladen tijdens daluren en zelf opgewekte energie inzetten gedurende piekverbruik klinkt als muziek in de oren. Maar terugleveren aan het net, oftewel salderen, is zoals hierboven besproken lang niet altijd haalbaar. De stroom gebruiken voor je woning (V2H) is wel een optie. Want in plaats van hoge tarieven te betalen tijdens piekuren heb je de optie om de energie uit de batterij van je EV te gebruiken. Hieronder leggen we uit waarom dit droomscenario enige planning vereist.

Idealiter laad je de batterij op met gratis groene stroom, opgewekt door zonnepanelen. Het nadeel is dat de piekuren voor stroomverbruik overdag zijn, grofweg tussen 07.00 en 23.00 uur. Dat zijn ook de uren waarop we met een beetje geluk de zon zien en je zonnepanelen dus stroom opleveren. Maar je auto staat overdag lang niet altijd voor de deur om de gratis energie op te slaan. Bovendien gebruik je in huis op dat moment ook energie, en dat is potentieel al net zo veel of meer dan je zonnepanelen opwekken, vooral tijdens bewolkte dagen. Oftewel: de kans bestaat dat er niks overblijft voor de accu.

Is de gratis stroom 's nachts gebruiken wel een optie? Op zich wel, want als je dagelijks een beperkte afstand rijdt, heeft de batterij meer dan genoeg capaciteit over om je woning een nacht van stroom te voorzien.

De bovenstaande voorbeelden geven aan dat V2H en V2G wel degelijk nuttig kunnen zijn. Alleen vraagt het om de nodige planning en is de techniek nog niet wijdverspreid in gebruik genomen. Het nadeel van V2G is dat je afhankelijk bent van de huidige regelgeving en de diensten van de netbeheerder. V2H en V2L geven je wat dat betreft veel meer vrijheid.

©SOUTHWORKS CREATIVE LTD

Er is nog werk aan de winkel

V2X is nog verre van geïntegreerd in de maatschappij. De doelstelling is om dat in 2030 voor elkaar te krijgen. Er zijn nog wel een paar flinke obstakels. Zo zijn de meeste laadpalen die bij particulieren voor de deur staan helemaal niet geschikt voor V2X. Een EV gebruikt gelijkstroom, oftewel DC, terwijl het elektriciteitsnet AC levert. Een module in een auto zorgt voor de omzetting, maar dat moet nu ook de andere kant op. Het is de bedoeling dat moderne laders zorgen voor wederzijdse omzetting en een soepel en gebruiksvriendelijk proces.

Bidirectioneel laden: welke auto’s kunnen dat?

Er zijn dus specifieke eisen voor de laders, en dat geldt ook voor auto's. Momenteel zijn onder meer deze auto's in staat om bidirectioneel te laden:

·         Nissan Leaf (V2H, V2G)

·         Polestar 3 (V2G)

·         Ford F-150 Lightning (V2G)

·         VW ID.4 (V2H)

·         Hyundai Ioniq 5 (V2L)

·         Hyundai Ioniq 6 (V2L)

·         Genesis GV60 (V2L)

·         Kia EV6 (V2L)

·         Kia Niro (V2L)

·         Mitsubishi Outlander PHEV (V2L)

Vrijwel elk automerk is hard aan het werk om hun eigen modellen te lanceren met V2X-capaciteiten. Er komen in de nabije toekomst dus nog veel auto's bij.

▼ Volgende artikel
Waar voor je geld: 5 grote laptops met de laagste prijs ooit
© vectorfusionart
Huis

Waar voor je geld: 5 grote laptops met de laagste prijs ooit

Bij ID.nl zijn we dol op kwaliteitsproducten waar je niet de hoofdprijs voor betaalt. Een paar keer per week speuren we binnen een bepaald thema naar zulke deals. Ben je op zoek naar een betaalbare laptop met een groot scherm? Vandaag hebben we vijf interessante modellen voor je gespot.

Disclaimer

Op het moment van schrijven hebben de besproken laptops de laagste prijs ooit. De prijzen kunnen schommelen.

Lenovo V17 G4 IRU (83A2000WMH)

Deze snelle laptop van Lenovo is de afgelopen tijd erg in prijs gezakt. Ondanks het nogal grote 17,3inch-scherm is het gewicht slechts 2,02 kilo. Gunstig voor wie graag een grote laptop meeneemt. Op het ontspiegelde Full-HD-scherm open je twee apps naast elkaar en stream je in vol ornaat Netflix- of Videoland-titels. Op een vaste werkplek kun je eventueel een externe pc-monitor of televisie aansluiten. Gebruik hiervoor de HDMI-poort of usb-c-aansluiting (DisplayPort-protocol). Verder is het morsbestendige toetsenbord een pluspunt.

De V17 G4 IRU is voor zakelijk en particulier gebruik geschikt. Windows 11 Pro is namelijk op een ssd van 512 GB voorgeïnstalleerd. Vergeleken met de thuisvariant heeft de Pro-versie meer beveiligingsfuncties. Je gebruikt de ingebouwde webcam bijvoorbeeld voor privégesprekken en videovergaderingen. Handig is dat je deze camera met een schuifje kunt blokkeren. Zo voorkom je gluurpraktijken. Op rekenvlak staat een rappe Intel Core i7-processor van de 13e generatie aan het roer. Die heeft tien rekenkernen waarvan de twee snelste Performance-cores een topsnelheid halen van 5 GHz. Samen met 16 GB werkgeheugen zorgt dat voor een vlot systeem.

Acer Aspire 3 A317-54-36HD

Deze uitvoering van de Acer Aspire 3 is een grote laptop met een scherp prijskaartje. Het 17,3inch-scherm van 1980 × 1080 pixels leent zich onder meer goed voor videostreaming en het spelen van eenvoudige games. De Intel Core i3-1215U-processor is een stabiele middenklasser. Op deze chipset bevinden zich vier Efficient-cores (3,3 GHz) en twee Performance-cores (4,4 GHz). Voor alledaagse taken is dat ruimschoots voldoende. Dankzij een riant werkgeheugen van 16 GB gebruik je probleemloos meerdere apps en browsertabbladen tegelijkertijd.

Op het touchpad en volwaardige qwerty-toetsenbord met numeriek blok kun je comfortabel werken. Uiteraard sluit je op een van de drie usb-poorten net zo makkelijk een reguliere muis aan. Voor een bekabelde netwerkverbinding heeft de zijkant een ethernetpoort, al kun je deze laptop natuurlijk ook met wifi verbinden. In de behuizing zit een ssd van 512 GB. Windows 11 Home is al voorgeïnstalleerd, waardoor je meteen met deze laptop aan de slag kunt. Neem de Aspire 3 gerust ergens mee naartoe, want met een gewicht van 2,23 kilo is hij niet al te zwaar.

HP ENVY 17-da0020nd

De HP ENVY 17-da0020nd draait op een recente Intel Core Ultra 5-processor. Deze snelle chipset heeft vier Performance-, acht Efficient- en twee Lower Power Efficient-cores. In totaal zijn dat dus veertien rekenkernen! Tijdens eenvoudige pc-taken worden voornamelijk de energiezuinige Lower Power Efficient-kernen ingezet. Je profiteert op die manier van een lange accuduur. De maximale kloksnelheid van de rapste cpu-kernen bedraagt 4,5 GHz. Er is ook een geheugenmodule van 16 GB ingebouwd, waardoor je op deze laptop soepel kunt multitasken. Daarnaast bevindt zich in de metalen behuizing van 2,5 kilo een ssd van 512 GB.

Het ruime 17,3inch-scherm telt 1920 × 1080 pixels. Nuttig voor wie bijvoorbeeld een foto, video of animatie wil bewerken. Uiteraard kun je ook filmpjes streamen en simpele videospelletjes spelen. Wil je meer schermruimte, dan staan er heel wat video-uitgangen paraat. Een eventuele externe monitor kun je aansluiten via HDMI, thunderbolt óf usb-c (DisplayPort). Als je de laptop vaak 's avonds gebruikt, komt de toetsenbordverlichting goed van pas. Deze HP-laptop bevat een voorgeïnstalleerde versie van Windows 11 Home.

Lees ook: Op zoek naar een nieuwe laptop? Dit is waar je op moet letten!

ASUS Vivobook 15 (X1504ZA-NJ1199W)

Met deze telg uit de populaire ASUS Vivobook 15-serie vind je een goede middenweg tussen mobiliteit en comfort. Het 15,6 inch-scherm is behoorlijk ruim, terwijl je het apparaat moeiteloos in een rug- of schoudertas meeneemt. Bovendien valt het gewicht van 1,7 kilo mee. Het Full-HD-scherm heeft een matte coating, zodat je geen last hebt van vervelende schitteringen. Een ander voordeel is dat je met behulp van vier usb-poorten volop randapparaten kunt aansluiten, zoals een externe schijf, muis en usb-stick. Voor het verbinden van een pc-monitor is er ook nog een HDMI-uitgang.

De aanwezige Intel Core i5-1235U-processor is snel genoeg om processen van alledaagse toepassingen te verwerken. Denk bijvoorbeeld aan browsen, video's streamen en foto's bewerken. De genoemde chipset telt tien rekenkernen. Voor standaardtaken voldoen de acht Efficient-cores van 3,3 GHz prima. Mocht er extra processorkracht nodig zijn, dan springen de twee Performance-cores van 4,4 GHz bij. Dankzij 16 GB werkgeheugen zal de RAM-capaciteit niet zo gauw 'vollopen'. Zelfs wanneer je verschillende apps tegelijk gebruikt, blijft deze laptop snel. Windows 11 Home is op een ssd van 512 GB geïnstalleerd. Tot slot is de stijlvolle donkerblauwe behuizing het vermelden waard.

ASUS Vivobook S 16 OLED (S5606MA-MX108W)

Als je hoge eisen aan een laptop stelt, is deze versie van de ASUS Vivobook S 16 OLED een goede keuze. Allereerst is het haarscherpe 16inch-oledscherm van 3200 × 2000 pixels een lust voor het oog. Hiermee kun je op detailniveau foto's, video's en 3D-modellen bewerken. Vanwege de hoge vernieuwingsfrequentie van 120 hertz zie je bij animaties en filmpjes geen haperingen. Zodra je de laptop aanzet, start Windows Home 11 vanaf een 1TB-ssd op. Kortom, je kunt redelijk wat data lokaal bewaren. Voor de veiligheid log je eventueel bij Windows in met een gezichtsscan.

Deze laptop beschikt over nogal veel werkgeheugen (32 GB) en rekenkracht. De zes snelste kernen van de Intel Core Ultra 9 185H-processor zijn afgeregeld op een klokfrequentie van 5,1 GHz. Daarnaast heeft de chipset ook nog acht Efficient-cores (3,8 GHz) en twee Low Power Efficient-cores (2,5 GHz). Alle aanwezige rekenpower maakt deze laptop zeer geschikt voor veeleisende (bewerkings)software. Overige pluspunten zijn de drie video-uitgangen (1× HDMI/2× thunderbolt), toetsenbordverlichting, wifi 6E-adapter, microSD-kaartlezer en 1080p-webcam. Tot slot is het gewicht het vermelden waard: dat bedraagt slechts 1,5 kilo.

▼ Volgende artikel
Pak roest op een radiator grondig aan!
© MaxSafaniuk - stock.adobe.com
Energie

Pak roest op een radiator grondig aan!

Een radiator is een toestel waar lucht, water en metaal samenkomen. De combinatie van deze drie elementen is de oorzaak van roest. Corrosie verpest de look van een stijlvolle verwarming en kan op lange termijn ook problemen veroorzaken. Je wil immers niet dat de radiator uiteindelijk gaat lekken, want dan is vervangen de enige oplossing.

Dit artikel in het kort: roest op een radiator kun je gemakkelijk aanpakken met enkele eenvoudige huishoudelijke producten. Het is zelfs mogelijk om de roest binnenin de radiator af te remmen. Op deze manier ziet de radiator er weer als nieuw uit.

🔧Ook interessant: Zo repareer je een lekkende radiator

Radiatoren zijn van staal of gietijzer en dat roest nu eenmaal. Roest aan de buitenkant komt regelmatig voor als je in de badkamer doucht of baadt terwijl de verwarming uit staat. De stoom van het warme bad of douche condenseert op dit verwarmingstoestel. Een andere oorzaak die vaak voorkomt, is de gewoonte om natte handdoeken op de radiator te laten drogen. Roest kan de structuur van de radiator verzwakken en vermindert het vermogen om efficiënt warmte over te dragen. In het ergste geval kan de radiator gaan lekken, wat leidt tot dure reparaties. Het goede nieuws is dat je roest op de radiator gemakkelijk zelf kunt verwijderen en het oppervlak van de radiator herstellen. 

Roest aan de binnenkant

Ook de binnenkant van de radiator kan bedekt zijn met een roestlaag, maar zolang er niet regelmatig lucht in het verwarmingscircuit komt, zal deze vorm van roest niet zo'n vaart lopen. Je kunt trouwens aan het verwarmingswater een roestremmer toevoegen zoals Fernox Protector, dat het roesten minimaliseert. Een enkele dosis van dit product behandelt een grotere woning met een verwarmingssysteem van 130 liter, tot 16 radiatoren. Het product wordt via een drukkoker met behulp van een adapter in de ontluchtsopening van de radiator of via de vulleiding gespoten en beschermt tegen corrosie, kalkaanslag en pH-veranderingen. 

© https://fernox.com

Roest verwijderen

Het is volkomen veilig om de roest van je mooie (meestal witte) radiator te verwijderen, zolang je het maar voorzichtig doet. Het maakt niet uit of het gaat om een witte kolomradiator, een designradiator of een gietijzeren model. De methode blijft dezelfde. Er bestaan zelfs een aantal huismiddeltjes die je kunt proberen om die roest te verwijderen. Met deze tips bespaar je de kosten van gespecialiseerde artikelen. 

Witte azijn

Neem een fles witte (natuur)azijn en giet of spons dit product over de roestige radiator. Wacht tot de azijn volledig is ingetrokken. Op hardnekkige plaatsen kun je dit herhalen. Zodra de roest begint op te lossen veeg je dit weg met een doek. Zie je nog steeds oxidatie, dan doe je meer witte azijn op de doek en wrijf je het opnieuw over de radiator. 

©Robert - stock=adobe.com

Azijn en aluminiumfolie

Een andere toptip die zeker het proberen waard is, is de combinatie van azijn en aluminiumfolie. Knip repen aluminiumfolie en doop die in azijn. Leg deze repen op het radiatorroest. Wrijf de aluminiumfolie voorzichtig over de gecorrodeerde radiator en laat de repen daar zitten. Als je een groot oppervlak moet bedekken, dan gebruik je meerdere stroken.

Laat de stroken lang genoeg zitten zodat de folie het ijzeroxide (de roest dus) kan oplossen. Je zult merken dat er bruine druppels op de radiator verschijnen. Dat is roest die vloeibaar is geworden. Vang deze druppels op met een doek. Trek na tijd een strook de aluminiumfolie los om te zien of de meeste roest op de radiator is opgelost. Ben je tevreden, dan haal je de stroken weg en veeg je de rest van de roest weg met een doek. Merk je dat een deel van de roest hardnekkig blijft hangen, pak dan een nieuw stuk aluminiumfolie. Kneed hem tot een bal, doop hem in azijn en wrijf de roest in een cirkelvormige beweging weg. Daarna veeg je de overtollige roest weg met een doek en zeepsop.  

Natriumcarbonaat 

Maak een dik papje door natriumcarbonaat (dat is baking soda) te mengen met water. Smeer de pasta op de roest en wacht tot het is uitgehard en droog is. Neem dan een doek of een oude tandenborstel en verwijder het mengsel. Tegelijkertijd haal je de roest weg. 

Schuurpapier

De bovenste manieren zijn milde reinigingsmethoden. Schuurpapier of een staalborstel is het laatste redmiddel. Wees voorzichtig om te voorkomen dat je de goede radiatorverf zou beschadigen. Gebruik fijn schuurpapier met een korrelgrootte van 120 tot 220 voor dikke roest. Ben je bang dat het de afwerking van de radiator zou bekrassen dan kun je fijn schuurpapier gebruiken, bijvoorbeeld korrelgrootte 240 of 600. Verwijder de roest door een lichte druk op het schuurpapier uit te oefenen terwijl je cirkelvormige bewegingen maakt. Vaak zie je ook roest bij een koppeling. De mogelijke oorzaak is dat de koppeling niet goed is uitgevoerd, waardoor een erg klein lek is ontstaan en vandaar het vieze uitzicht. 

Voorbereiding om te schilderen

Wanneer de roest grondig en volledig is verwijderd, dan kun je de radiator opnieuw verven. Als er nog roestplekken op de radiator zouden achterblijven, dan zullen die ook zichtbaar blijven met een laagje verf erop. Bovendien gaat het roestproces onder de verf dan gewoon verder. Om te verven zorg je dat de radiator uit staat en niet langer warm is, anders gaat de verf sterk geuren. Daarna ontvet je de volledige radiator. Er bestaan speciale ontvettingsmiddelen voor, maar het lukt ook gewoon met water en een scheut ammoniak.

Behandel de plaatsen waar je de roest hebt weggehaald daarna met een anti-roest primer. Op die manier voorkom je dat het probleem terugkeert. Kleine kuiltjes en krassen kun je eventueel opvullen met metaalplamuur. Schuur dan de radiator nog een keer af met een heel fijn schuurpapier zodat het oppervlak zo egaal mogelijk is. Dan maak je de radiator voor de laatste keer schoon. Dat kan met water, maar wasbenzine werkt grondiger. Dek de wand en de vloer af voordat je aan de slag gaat om verfvlekken te vermijden. Zorg dat de ruimte waarin je werkt zo goed als mogelijk stofvrij is. 

©Peter de Kievith - stock.adobe.com

Niemand zegt dat de radiator altijd wit moet zijn.  

Kwast of spuitbus

Je kunt verven met een kwast of met de spuitbus. Schilderen met een airless spray-toestel laat je beter over aan de vakman. Zorg dus dat je grondverf en daarna speciale radiatorlak gebruikt. Gebruik in ieder geval radiatorverf. Gewone verf en vooral wit, zal vergelen als je de radiator verhit. Begin met lange verticale banen en verdeel dan de verf horizontaal. Verf ten slotte nog eenmaal in verticale banen. Laat de grondverf goed drogen en wacht een dag voor het aflakken. Lucht de kamer goed waar de radiator hangt. Hitte en een te hoge luchtvochtigheid kunnen de oorzaak zijn van een sterke verflucht.

Heb je een radiator met twee panelen? Dan gebruik radiatorlak in een spuitbus. Gemiddeld heb je één spuitbus per vierkante meter nodig. Belangrijk is dat je de spuitbus minstens drie minuten schudt en dat je bij het spuiten minstens 25 centimeter afstand houdt van de radiator. Houd de spuitbus steeds op dezelfde afstand zodat er geen kleurverschillen ontstaan. Ben je klaar, dan houd je de spuitbuis ondersteboven om de laatste resten uit de spuitkop te krijgen.