🔌 Stekkerboete ja of nee? Sommige partijen vinden van niet
Vanaf 2025 wordt er een grote verandering voor bestuurders van elektrische auto's doorgevoerd. Vanaf dat moment moeten ook zij namelijk motorrijtuigenbelasting (MRB) gaan betalen – iets waarvan zij tot nog toe waren vrijgesteld. In dit artikel duiken we in de impact van deze nieuwe regelgeving, vooral gezien het hogere gewicht van elektrische voertuigen (EV's), wat kan leiden tot aanzienlijk hogere kosten. Nu blijkt dat in elk geval vier partijen zich uitspreken tegen deze nieuwe regelgeving.
In dit artikel kijken we wat de impact van de zogenoemde 'stekkerboete' is en zien we dat diverse partijen aanpassingen willen zien. Je leest onder meer over:
-
De nieuwe regels voor elektrische auto's
-
Hoe het gewicht van EV's de belasting beïnvloedt
-
Wat betekent dit financieel?
-
De effecten op elektrisch rijden in Nederland
-
Ook lezen: BOVAG niet blij met kabinetsplannen (elektrisch) rijden (en wij ook niet!)
Tijdens het recente Nationale Autodebat, georganiseerd door BNR en BOVAG, kwam een belangrijk thema aan bod: de toekomstige belasting van elektrische auto's. De vier deelnemende partijen (D66, GroenLinks-PvdA, NSC en VVD) hebben zich unaniem uitgesproken voor een aanpassing in de motorrijtuigenbelasting (MRB) voor elektrische voertuigen. Deze aanpassing betreft een gewichtscorrectie, die vanaf 2025 deels en vanaf 2026 volledig zou moeten worden toegepast.
Toekomstige wegenbelasting voor EV's
- In 2024 blijven elektrische auto's nog vrijgesteld van wegenbelasting.
- Vanaf 2025 wordt een kwarttarief ingevoerd, waarbij EV-rijders 25 procent betalen van het tarief voor benzineauto's.
- In 2026 wordt het volledige benzinetarief van toepassing, wat een aanzienlijke verhoging betekent voor EV-eigenaren.
©Mediaparts
Gewicht en kosten
De kern van het debat draaide om de onevenredige belastingdruk op elektrische auto's vergeleken met hun benzine-tegenhangers. Door het extra gewicht van de accu's zijn elektrische auto's in 2026 naar verwachting gemiddeld 60 procent duurder in de MRB dan een vergelijkbare benzineauto.
Aukje de Vries, demissionair staatssecretaris en kandidaat-kamerlid voor de VVD, benadrukte het belang van betaalbare elektrische auto's: "Wij willen ook de elektrische auto betaalbaar houden. Ik wil graag met de aanwezige partijen afspreken om sowieso te komen met een gewichtscorrectie in de MRB." Deze visie werd gedeeld door GroenLinks-PvdA en D66, en ook NSC toonde zich bereid tot deze aanpassing.
Hieronder een tabel met een vijftal populaire auto's in verschillende segmenten, met daarbij het gewicht en de te verwachten MRB in 2026.
©PXimport
Reacties en consequenties
Han ten Broeke, algemeen voorzitter van BOVAG, illustreerde de urgentie van deze kwestie met een voorbeeld: de vergelijking tussen een Volkswagen Golf op benzine en een elektrische Volkswagen ID3. Waar de benzine-Golf 156 euro aan MRB per kwartaal betaalt (in Overijssel), zou de ID3 onder de huidige regeling 278 euro moeten betalen – bijna 80 procent meer. Ten Broeke noemde dit 'gekkenwerk' en een belemmering voor de verduurzaming van het Nederlandse wagenpark.
Vooruitblik
Deze consensus onder de partijen is een hoopvol teken voor de toekomst van elektrische mobiliteit in Nederland. Het benadrukt de noodzaak van een eerlijke en betaalbare transitie naar duurzamere vervoersmiddelen. Het is nu aan de politiek en de betrokken organisaties om deze afspraken om te zetten in concrete beleidsmaatregelen.