ID.nl logo
Zo haal je de meeste kilometers uit je elektrische auto
Mobiliteit

Zo haal je de meeste kilometers uit je elektrische auto

Op zoek naar manieren om de actieradius van je elektrische auto te verlengen? Met een paar slimme aanpassingen kun je flink wat meer kilometers maken op een volle accu. We hebben alle praktische tips en handige aanwijzingen voor je verzameld, zodat jij het maximale uit je elektrische auto haalt.

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

De actieradius is voor veel mensen nog steeds het grootste minpunt van een EV en een reden om nog te wachten met een overstap. Terwijl je op een volle accu toch als snel honderden kilometers aflegt. Met de tips in dit artikel rijd je efficiënter en verleng je de actieradius van je elektrische auto. Dat niet alleen: je hoeft je EV ook nog eens minder vaak op te laden! • Zuinig rijden om energie te besparen • Je EV optimaal instellen voor een lange actieradius • Algemene tips om zuiniger te rijden

Lees ook: Wat is de actieradius van een elektrische auto en wat heeft hier invloed op?

Zuinig rijden om energie te besparen

Je voorkomt het verbruik van onnodig veel energie door rustig en gecontroleerd te rijden. Voor elektrische voertuigen gelden in feite dezelfde regels als voor auto's met een brandstofmotor.

Anticiperend rijden

Voortdurend remmen en weer optrekken kost veel energie. Daarom is het belangrijk om dat geleidelijk te doen. Trek bijvoorbeeld niet als een gek op als het stoplicht op groen springt. Maak ook zoveel mogelijk gebruik van de voorwaartse energie die je auto heeft. Rem dus niet op het laatste moment bij een druk kruispunt. Laat in plaats daarvan je auto een stukje rustig uitrollen en anticipeer of je moet remmen of gewoon kunt doorrijden.

Een constante snelheid

Hard rijden kost meer energie per kilometer die je aflegt. Bij snelheden boven de 100 km/u begin je te merken dat de batterij significant sneller leegloopt. Voorbeeld: rijden met een snelheid boven de 130 km/u kost ongeveer 40 procent meer energie dan 100 km/u aanhouden. Met name op de snelweg kun je dus veel besparen. Een constant tempo is ook beter dan schommelende snelheden. Cruise control is dus een mooie manier om de actieradius te verlengen.

©Frans | stock.adobe.com

Regeneratief remmen

EV's kunnen energie terugwinnen tijdens het remmen. Dat doe je door middel van 'one pedal driving', oftewel: optrekken en remmen met het gaspedaal. Wanneer je remt verandert de elektromotor in een soort dynamo om stroom op te wekken. Ook hiervoor is het handig om anticiperend te rijden en niet plotseling hard te remmen.

Je auto optimaal instellen

Elektrische auto's hebben allerlei instellingen en extra opties. Door ze wel of juist niet te gebruiken bespaar je op het energieverbruik. In je handleiding vind je welke opties jouw EV heeft en hoe je ze aan- of uitzet.

Ontdek jouw ideale elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!

De eco-modus gebruiken

Praktisch alle EV's hebben een eco-modus. Het vermogen van de motor is in die stand lager om energie te besparen. Met name als je in de stad rijdt heb je het maximale vermogen van je EV waarschijnlijk niet nodig. Gebruik de eco-stand daarom zoveel mogelijk.

Vermijd het gebruik van airco en verwarming

Airconditioning en verwarming verbruiken beide energie uit dezelfde batterij die de auto aandrijft. Gebruik ze dus spaarzaam wanneer je de actieradius graag verlengt. Zet bijvoorbeeld de verwarming voor de achterbank en de bijrijder uit als je alleen in de auto zit. Is het erg warm of koud als je wegrijdt van huis? Zet dan de verwarming of airco aan als de auto nog aan de laadpaal hangt. Zo gebruik je gewoon netstroom in plaats van de batterij en heeft de auto een aangenamere temperatuur wanneer je vertrekt.

Houd je verbruik in de gaten

EV's hebben allerlei mogelijkheden om het verbruik in de gaten te houden. Je kunt bijvoorbeeld zien hoeveel energie het laatste ritje kostte of wat het verbruik van de laatste week is. Ter motivatie helpt het om het verschil dat je maakt met het juiste rijgedrag in getallen voor je te zien. En inzicht in deze gegevens is ook gewoon erg handig om te beoordelen welk rijgedrag echt helpt om de actieradius te verlengen.

©MARCIN SIERGIEJ

Lees ook: Zo laad je het goedkoopst je elektrische auto op

Algemene tips om zuiniger te rijden

Goed voor je auto zorgen en niet te veel meenemen helpt om energie te besparen. Hetzelfde geldt voor het plannen van de route.

Gewicht besparen

Heb je standaard een arsenaal zwaar gereedschap, een koelbox of zelfs een set bowlingballen in je auto liggen? Dan raden we je aan om die eruit te halen als je verwacht ze niet nodig te hebben. Elk beetje extra gewicht kost namelijk meer energie en dus een verminderde actieradius.

Letten op aerodynamica

Haal dakkoffers en fietsendragers van je auto als je zover mogelijk wilt rijden op een volle accu. Ze zij namelijk niet alleen zwaar, maar verminderen ook de aerodynamica van je auto. Iedere kilometer kost daardoor extra energie en dat wil je juist vermijden.

©Sundry Photography

De bandenspanning controleren

Met slappe bandjes kost vooruitkomen meer energie. Controleer de bandenspanning dus regelmatig om overmatig energieverbruik te vermijden. Voor een personenauto ligt de ideale bandenspanning tussen de 2 en de 2,5 bar. Kijk in de handleiding wat het advies is voor jouw EV.

Plan je route

Niemand staat graag in de file. Bovendien gebruikt je EV door drukte op de weg, stoplichten en files meer energie per kilometer. Probeer die situaties zoveel mogelijk te vermijden. Dat doe je door je route zorgvuldig te plannen, bij voorkeur met je navigatiesysteem. Rijd niet langs wegen met veel stoplichten en kies voor een route waar je een gematigde snelheid kunt aanhouden. Het tijdstip van wegrijden bepaal je helaas lang niet altijd zelf. Maar als het even kan, is het verstandig om het spitsuur te vermijden.

▼ Volgende artikel
Video | De nieuwe Alpine A290 rijdt nog beter dan de Renault 5
Mobiliteit

Video | De nieuwe Alpine A290 rijdt nog beter dan de Renault 5

Als de nieuwe Renault 5 al zo goed rijdt, hoe kan een Alpine op dezelfde basis dan nóg beter rijden? Onlangs toog Irwin van InstaAutoVlog naar Mallorca om de eerste kilometers met de kersverse Franse trots te rijden.

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Dit artikel in het kort:

In dit artikel en bijbehorende video vertelt Irwin Versteegh-Duijnstee je alles over de nieuwe Alpine A290. Volgens hem een auto die zomaar voor een vervijf-, vertien-, of wellicht zelfs wel verhonderdvoudiging van het aantal Alpine-registraties in Nederland kan leiden.

Meer lezen over Alpine? Check dan ook: Ontdek de Alpine A390: een elektrische fastback in het C-Segment

Zelfde basis als Renault 5

En ja, het is dus beslist geen geheim dat de nieuwe Renault 5 als basis voor de Alpine A290 dient. Niet alleen qua bodemplaat, maar ook de basisvorm. Alpine wist dankzij zes centimeter meer spoorbreedte, een vijf centimeter bredere carrosserie (dankzij wielkastverbreders) en standaard 19inch-lichtmetalen wielen een soort super-Renault 5 neer te zetten. 

©DPPI

Stylingkenmerken

Ook dit model is voorzien van kenmerkende onderdelen als dubbele koplampen, een zogeheten swoosh (designkenmerken aan de zijkant van de auto) en een subtiele ducktailspoiler op de achterklep. Voor de test is gereden met de GTS-uitvoering. Deze is te herkennen aan een chroomzwart Alpine-embleem op het zijscherm en 19-inch Noir lichtmetalen wielen, type Snowflake. 

©DPPI

Accubereik

Qua techniek leunt de A290 sterk op de Renault 5. Zo zien we een 52kWh-batterij, een 11kW-driefasen-boordlader, DC-snellaadfunctie van 100kW en een warmtepomp inclusief actieve batterijverwarming en -koeling. In plaats van een 150pk-elektromotor vind je in de A290 echter een minimaal 180pk sterke elektromotor. De GT Performance biedt 220pk en 300Nm op de voorwielen. Het bereik? Zo'n 385 kilometer op een volle batterij.

🚘Had je dit al gelezen? Rijden met de nieuwe Renault 5: Overtreft alle verwachtingen

Ontdek jouw ideale elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!

Rijgedrag

Met de krachtige motor van de GTS accelereert de Alpine A290 in 6,4 seconden naar 100 km/u. Deze hot hatch vraagt om stuurmanskunst; ondanks de grip van de Michelin Pilot Sport 5-banden zoekt de A290 bij krachtige acceleratie steeds naar meer tractie, waardoor het typisch klinische EV-gevoel verdwijnt.

Op het circuit zorgt de gewichtsverdeling (57 procent voor, 43 procent achter) voor een dynamisch, speels rijgedrag. De achterkant is soepel, wat onderstuur voorkomt en scherpe bochten mogelijk maakt. Een verbeterpunt is de stuurfeedback, die iets preciezer zou mogen zijn.

©DPPI

Niet stug, zelfs comfortabel

De A290 biedt ondanks zijn speelse karakter verrassend veel comfort. Dankzij technieken zoals hydraulische bumpstops en een multilink-ophanging achter, rijdt deze hot hatch soepel, zonder stug te zijn. Dit is extra indrukwekkend gezien het hoge gewicht van 1479 kilo en de 19inch-wielen. Qua comfort doet hij niet onder voor de Renault 5.

©DPPI

Alpine A290 op beeld

Alle details over de rijeigenschappen van de nieuwe Alpine A290 zien? Bekijk hieronder dan de video van InstaAutoVlog. 

Watch on YouTube

 

 

 

▼ Volgende artikel
Review Motorola Moto G55 – Goedkoop, capabel en degelijk
Huis

Review Motorola Moto G55 – Goedkoop, capabel en degelijk

Met een adviesprijs van 249,99 euro is de Motorola Moto G55 geen dure smartphone. Je moet er dan vanzelfsprekend rekening mee houden dat je niet het nieuwste of het beste in huis haalt. Maar voor mensen die niet al te veeleisend zijn, kan dit een prima optie zijn.

Goed
Conclusie

We houden er in deze beoordeling rekening mee dat dit een toestel van 250 euro is, maar dan nog speelt de camera het toestel parten. Die maakt vaak ondermaatse foto's en is dus het grootste struikelblok. Het scherm, het ontwerp, de bouwkwaliteit, de accu, de opslag en het werkgeheugen scoren gelukkig allemaal een dikke voldoende, en de processor is daarnaast heel capabel voor dagelijkse taken. Tot slot vinden we het updatebeleid te mager. Desondanks voelt de Motorola Moto G55 compleet genoeg om hem minimaal te overwegen als volgende budgetaankoop.

Plus- en minpunten
  • Degelijke processor
  • Prima scherm
  • Genoeg werkgeheugen
  • Veel opslagruimte
  • Goede accu
  • Camerasysteem
  • Updatebeleid
  • Plastic frame

Afwerking toestel

Dankzij het plastic frame voelt de Motorola Moto G55 gelukkig licht aan. En door het eco-leer achterop heb je niet het idee met een echt goedkoop toestel te maken. Die achterkant heeft nog een voordeel: daardoor glipt het apparaat niet gemakkelijk uit je handen. Hoewel Motorola er standaard een plastic hoesje omheen doet, vinden we dat eigenlijk zonde. Zowel voor het ontwerp als voor het glijden.

©Wesley Akkerman

Verder is het vervelend – doch begrijpelijk – dat de smartphone niet water- en stofdicht is. Wel is er helemaal onderop een koptelefoonaansluiting aanwezig.

©Wesley Akkerman

Voorop treffen we een groot lcd-display van 6,49 inch aan. De telefoon beschikt over een hoge verversingssnelheid van 120 Hertz, HDR en een resolutie van 1080 × 2400 pixels (ook wel FHD+ genoemd). Het scherm kan redelijk helder ingesteld worden en wordt beschermd door een stevige laag Gorilla Glass 5-glas. De kleuren komen mooi en prettig naar voren, maar de kijkhoek is matig. Het enige wat echt opvalt in nadelige zin is dat er een luchtlaag zichtbaar is. Daardoor werpt de behuizing een schaduw op het display, en dat oogt heel goedkoop.

©Wesley Akkerman

Degelijke processor

De smartphone wordt aangedreven door de Mediatek Dimensity 7025. Die valt qua prestaties ergens tussen de Snapdragon 7s Gen 2 (zoals in de Redmi Note 13 Pro) en Snapdragon 6s Gen 3 (zoals in de Moto G85) in. Voor gaming is dit niet echt een goede processor, maar voor dagelijks gebruik hebben we weinig te klagen. We hebben ook niet het idee dat de cpu het scherm niet kan bijbenen. Het kan zijn dat je tijdens het scrollen het toestel betrapt op een korte vertraging, maar dat kan ook komen doordat bijvoorbeeld een site of app net wat meer van het systeem vraagt.

Voor deze prijs vinden we de hoeveelheid opslagruimte en werkgeheugen heel riant. Je krijgt namelijk respectievelijk 256 GB en 8 GB voorgeschoteld. Het toestel draait nu op Android 14 en biedt bovendien de kenmerkende kale Android-ervaring aan. Houd wel rekening met wat vooraf geïnstalleerde apps, die je in sommige gevallen kunt verwijderen. Helaas krijgt de Motorola Moto G55 slechts twee Android-upgrades en vier jaar aan beveiligingsupdates. Dat is echt ontzettend karig, maar heeft mogelijk iets te maken met de keuze voor de processor.

Lees ook: Waar voor je geld: 5 uitgebreide smartphones voor max 500 euro

Tegenvallende camera's

De 50 megapixelcamera achterop legt weliswaar kleuren redelijk natuurlijkgetrouw vast, maar eigenlijk zien we twee problemen waar we ons niet overheen kunnen zetten. De beelden ogen een beetje flets en plat, terwijl we aan de zijkanten soms een gebrek aan scherpte opmerken. In de avond maakt de Motorola Moto G55 al snel overbelichte foto's, waardoor kleuren niet stralen en details snel wegvallen. Je kunt dit soort foto's prima gebruiken voor op Facebook of andere sociale media, maar we zouden ze niet printen en daarna in een familiealbum stoppen.





Wat ons verder opvalt aan de groothoeklens, van acht megapixel, is dat die anders omgaat met kleuren. Die komen niet helemaal overeen met de werkelijkheid en missen bezieling. Ook kan het zijn dat felle delen, zoals een wolkendek, kenmerkende detaillering missen.

Avondfotografie is echt ondermaats, en het helpt daarnaast niet dat de lens geen toegang heeft tot de optische beeldstabilisatie. De macro-optie (van de groothoeklens) maakt tot slot soms té scherpe foto's, waardoor randen hard ogen en een witte gloed krijgen. De camera's laten dus te wensen over.





Motorola Moto G55 kopen?

De accu doet gelukkig wel een hoop goed. Dankzij een vermogen van 5000 mAh kun je het soms wel twee dagen (of meer, afhankelijk van gebruik) uithouden. En met een 30watt-lader kun je het toestel vaak binnen anderhalf helemaal volladen. Die oplader moet je dan wel zelf aanschaffen, want die zit niet in de doos. Dat komt niet door Motorola, maar vanwege regels uit Europa. Met een half uurtje laden is het toestel voor de helft gevuld, dus daarin is het toestel betrouwbaar. Verder is het goed om te weten dat er geen draadloos opladen beschikbaar is.

We houden er rekening mee dat dit een toestel van 250 euro is, maar dan nog speelt de camera het apparaat parten. Die maakt vaak ondermaatse foto's en is dus het grootste struikelblok. Het scherm, het ontwerp, de bouwkwaliteit, de accu, de opslag en het werkgeheugen scoren gelukkig allemaal een dikke voldoende, en de processor is daarnaast heel capabel voor dagelijkse taken. Tot slot vinden we het updatebeleid te mager. Desondanks voelt de Motorola Moto G55 compleet genoeg om hem minimaal te overwegen als volgende budgetaankoop.