Zo haal je de meeste kilometers uit je elektrische auto
Op zoek naar manieren om de actieradius van je elektrische auto te verlengen? Met een paar slimme aanpassingen kun je flink wat meer kilometers maken op een volle accu. We hebben alle praktische tips en handige aanwijzingen voor je verzameld, zodat jij het maximale uit je elektrische auto haalt.
Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!
In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.
De actieradius is voor veel mensen nog steeds het grootste minpunt van een EV en een reden om nog te wachten met een overstap. Terwijl je op een volle accu toch als snel honderden kilometers aflegt. Met de tips in dit artikel rijd je efficiënter en verleng je de actieradius van je elektrische auto. Dat niet alleen: je hoeft je EV ook nog eens minder vaak op te laden! • Zuinig rijden om energie te besparen • Je EV optimaal instellen voor een lange actieradius • Algemene tips om zuiniger te rijden
Lees ook: Wat is de actieradius van een elektrische auto en wat heeft hier invloed op?
Zuinig rijden om energie te besparen
Je voorkomt het verbruik van onnodig veel energie door rustig en gecontroleerd te rijden. Voor elektrische voertuigen gelden in feite dezelfde regels als voor auto's met een brandstofmotor.
Anticiperend rijden
Voortdurend remmen en weer optrekken kost veel energie. Daarom is het belangrijk om dat geleidelijk te doen. Trek bijvoorbeeld niet als een gek op als het stoplicht op groen springt. Maak ook zoveel mogelijk gebruik van de voorwaartse energie die je auto heeft. Rem dus niet op het laatste moment bij een druk kruispunt. Laat in plaats daarvan je auto een stukje rustig uitrollen en anticipeer of je moet remmen of gewoon kunt doorrijden.
Een constante snelheid
Hard rijden kost meer energie per kilometer die je aflegt. Bij snelheden boven de 100 km/u begin je te merken dat de batterij significant sneller leegloopt. Voorbeeld: rijden met een snelheid boven de 130 km/u kost ongeveer 40 procent meer energie dan 100 km/u aanhouden. Met name op de snelweg kun je dus veel besparen. Een constant tempo is ook beter dan schommelende snelheden. Cruise control is dus een mooie manier om de actieradius te verlengen.
©Frans | stock.adobe.com
Regeneratief remmen
EV's kunnen energie terugwinnen tijdens het remmen. Dat doe je door middel van 'one pedal driving', oftewel: optrekken en remmen met het gaspedaal. Wanneer je remt verandert de elektromotor in een soort dynamo om stroom op te wekken. Ook hiervoor is het handig om anticiperend te rijden en niet plotseling hard te remmen.
Je auto optimaal instellen
Elektrische auto's hebben allerlei instellingen en extra opties. Door ze wel of juist niet te gebruiken bespaar je op het energieverbruik. In je handleiding vind je welke opties jouw EV heeft en hoe je ze aan- of uitzet.
Ontdek jouw ideale elektrische auto
Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!
De eco-modus gebruiken
Praktisch alle EV's hebben een eco-modus. Het vermogen van de motor is in die stand lager om energie te besparen. Met name als je in de stad rijdt heb je het maximale vermogen van je EV waarschijnlijk niet nodig. Gebruik de eco-stand daarom zoveel mogelijk.
Vermijd het gebruik van airco en verwarming
Airconditioning en verwarming verbruiken beide energie uit dezelfde batterij die de auto aandrijft. Gebruik ze dus spaarzaam wanneer je de actieradius graag verlengt. Zet bijvoorbeeld de verwarming voor de achterbank en de bijrijder uit als je alleen in de auto zit. Is het erg warm of koud als je wegrijdt van huis? Zet dan de verwarming of airco aan als de auto nog aan de laadpaal hangt. Zo gebruik je gewoon netstroom in plaats van de batterij en heeft de auto een aangenamere temperatuur wanneer je vertrekt.
Houd je verbruik in de gaten
EV's hebben allerlei mogelijkheden om het verbruik in de gaten te houden. Je kunt bijvoorbeeld zien hoeveel energie het laatste ritje kostte of wat het verbruik van de laatste week is. Ter motivatie helpt het om het verschil dat je maakt met het juiste rijgedrag in getallen voor je te zien. En inzicht in deze gegevens is ook gewoon erg handig om te beoordelen welk rijgedrag echt helpt om de actieradius te verlengen.
©MARCIN SIERGIEJ
Lees ook: Zo laad je het goedkoopst je elektrische auto op
Algemene tips om zuiniger te rijden
Goed voor je auto zorgen en niet te veel meenemen helpt om energie te besparen. Hetzelfde geldt voor het plannen van de route.
Gewicht besparen
Heb je standaard een arsenaal zwaar gereedschap, een koelbox of zelfs een set bowlingballen in je auto liggen? Dan raden we je aan om die eruit te halen als je verwacht ze niet nodig te hebben. Elk beetje extra gewicht kost namelijk meer energie en dus een verminderde actieradius.
Letten op aerodynamica
Haal dakkoffers en fietsendragers van je auto als je zover mogelijk wilt rijden op een volle accu. Ze zij namelijk niet alleen zwaar, maar verminderen ook de aerodynamica van je auto. Iedere kilometer kost daardoor extra energie en dat wil je juist vermijden.
©Sundry Photography
De bandenspanning controleren
Met slappe bandjes kost vooruitkomen meer energie. Controleer de bandenspanning dus regelmatig om overmatig energieverbruik te vermijden. Voor een personenauto ligt de ideale bandenspanning tussen de 2 en de 2,5 bar. Kijk in de handleiding wat het advies is voor jouw EV.
Plan je route
Niemand staat graag in de file. Bovendien gebruikt je EV door drukte op de weg, stoplichten en files meer energie per kilometer. Probeer die situaties zoveel mogelijk te vermijden. Dat doe je door je route zorgvuldig te plannen, bij voorkeur met je navigatiesysteem. Rijd niet langs wegen met veel stoplichten en kies voor een route waar je een gematigde snelheid kunt aanhouden. Het tijdstip van wegrijden bepaal je helaas lang niet altijd zelf. Maar als het even kan, is het verstandig om het spitsuur te vermijden.