ID.nl logo
Rijden op waterstof anno 2024: de Toyota Mirai onder de loep
© Irwin Versteegh
Mobiliteit

Rijden op waterstof anno 2024: de Toyota Mirai onder de loep

Terwijl elektrische auto's de markt veroveren, blijft waterstof een intrigerende optie voor duurzaam vervoer. Maar hoe staat het er anno 2024 voor met waterstofauto's? We nemen de Toyota Mirai onder de loep en onderzoeken de voor- en nadelen van deze innovatieve technologie. Lees meer over de prestaties, het tankgemak en de kosten van rijden op waterstof in vergelijking met elektrische voertuigen. Is de waterstofauto klaar voor de toekomst of blijft het een niche in de autowereld?

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Het gaat goed met de verkoop en registraties van volledige elektrische auto's. Nog even en de veel schonere vorm van mobiliteit wordt de nieuwe norm. Het afgelopen halfjaar betrof maar liefst 30 procent van de verkochte auto's een EV. De energietransitie is dan ook in volle gang, maar opvallend genoeg vooral vanuit de batterij-elektrische hoek, want hoe staat het met die andere alternatieve vorm van aandrijving, namelijk waterstof? Om dat uit te vinden, kroop Irwin van InstaAutoVlog onlangs achter het stuur van de Toyota Mirai. Hoe verloopt en bevalt het rijden op waterstof anno 2024?

©Irwin Versteegh

Geraffineerd karakter

Deze tweede generatie Mirai bestaat alweer sinds 2020, maar dat zie je er niet aan af. De Mirai oogt dynamisch, maar mede dankzij zijn lengte van net geen 4,90 meter ook elegant en statig. Achter het stuur van de Mirai waan je je al snel aan boord van een toplimousine. Je zit lekker laag, kijkt uit over een fors dashboard en de aanzienlijke middentunnel geeft een geborgen gevoel.  Het geheel is bovendien vervaardigd uit keurige materialen en de bouwkwaliteit is solide. Alleen het verouderde infotainmentsysteem is niet meer helemaal van deze tijd.

En dat klopt ook, want inmiddels heeft Toyota de Mirai op dat vlak geüpdatet door het implementeren van het nieuwste Toyota Connect-infotainmentsysteem met live-navigatie en zaken als Apple CarPlay en Android Auto. Meest opvallend is toch wel de H₂O-knop links achter het stuur. Het restproduct van een brandstofcelauto is immers water en om inwendige roestvorming tegen te gaan, kun je met deze knop na een rit het uitlaattraject van dit goedje ontdoen.

©Irwin Versteegh

Complex

De Mirai is uitgerust met een stel comfortabele zetels, al kan het wat korte zitvlak voor sommigen als een verbeterpunt worden ervaren. Op de tweede zitrij wordt de complexiteit van een waterstofauto echter direct duidelijk. De Mirai mag dan een bijna vijf meter lange concurrent voor de Mercedes-Benz E-klasse zijn, achterin een Corolla zit je bij wijze van spreken beter. De ruimte is net aan voldoende, maar door de enorme cardantunnel speelt vooral het gebrek aan voetenruimte je al snel parten.

Dat gebrek aan ruimte is het gevolg van de cilindrische tanks waar de Mirai er maar liefst drie van huisvest. Deze zijn op diverse plekken in het platform verwerkt. In de lengte onder de middentunnel bijvoorbeeld, maar ook onder de achterbank en deels in de kofferruimte. Het resultaat is niet alleen de matige ruimte op de tweede zitrij, maar ook een kofferruimte waar net aan 320 liter in past, en dat is ondermaats voor een auto in deze klasse.

©Irwin Versteegh

Lexus-trekjes

Nee, voor ruimte en praktisch gebruiksgemak heb je meer aan een volledig elektrische BZ4X of de eerdergenoemde Corolla, maar op het gebied van verfijning en luxe is de Mirai ze allebei de baas. Het is dat je naar een Toyota-badge kijkt en dat er op het gebied van afwerking en materiaalgebruik niet voor de overtreffende trap is gekozen, maar de Mirai vertoont verdraaid veel Lexus-trekjes. Qua geluidsisolatie bijvoorbeeld, al kan het goed klinkende JBL-audiosysteem daar zomaar verandering in brengen.

Ook qua rijdynamiek schuurt de Mirai eerder tegen het Lexus- dan tegen het Toyota-spectrum aan. De Mirai rijdt – zelfs in combinatie met de 20-inch lichtmetalen wielen onder de testauto – verfijnd, comfortabel, maar ook behoorlijk lichtvoetig. Je merkt dat er een mooie balans aanwezig is, waardoor het soms gracieuze karakter moeiteloos voor een wendbare dynamiek kan worden ingewisseld. Erg prettig en wellicht ook het resultaat van het feit dat deze auto zijn basis niet alleen met de Lexus LS, maar ook met de LC deelt. Ja, qua auto is de hernieuwde kennismaking met de Mirai fijn, zolang je maar niet al te veel passagiers en/of bagage meeneemt.

©Irwin Versteegh

Waterstof-plofmotor

Een waterstofauto wordt niet aangedreven door een 'waterstofmotor', zoals sommigen misschien denken. Hoewel Toyota werkt aan een waterstof-verbrandingsmotor, is de huidige techniek wat ingewikkelder. De Mirai tankt maximaal 5,6 kg waterstof, die via een brandstofcel wordt omgezet in elektriciteit. Omdat dit proces niet snel genoeg gaat voor directe aandrijving, heeft de Mirai ook een batterij: een nikkel-metaalhydride exemplaar met 1,6 kWh capaciteit.

In essentie is de Mirai een elektrische auto. Een 170 pk sterke elektromotor met 300 Nm koppel op de achteras zorgt voor de aandrijving. Hoewel deze motor op papier bescheiden lijkt, presteert hij in de praktijk meer dan voldoende. De kleine accu voedt in eerste instantie de elektromotor, maar dient ook als buffer voor teruggewonnen remenergie.

Rijden in een Toyota Mirai voelt vergelijkbaar met een gewone elektrische auto: stil en soepel. Alleen bij volle belasting verraadt het geluid van de brandstofcel – dat doet denken aan een gedempte snijbrander – het complexere proces onder de motorkap.

©Irwin Versteegh

In 6 jaar tijd van vier naar 17 stations

Hoe werkt dit alles in de praktijk? Toen ik in 2018 mijn eerste ervaringen opdeed met waterstof, waren er in Nederland slechts vier actieve tankstations: in Rhoon, Arnhem, Delfzijl en Helmond. Zes jaar en de nodige Europese subsidies later is dit aantal gegroeid tot zeventien. Een flinke verbetering, maar van een landelijke dekking die je als waterstofrijder gerust moet stellen, is nog altijd geen sprake.

Tijdens mijn testperiode gebruikte ik een app om de actuele status van deze stations te checken. Geen overbodige voorzorg, want gezien de hoge druk van 700 bar wordt elk risico terecht vermeden. Eén kleine belemmering of een verkeerde handeling door de gebruiker (zoals het verwarren van de tank- met de noodknop) kan al leiden tot een volledige blokkering.

Mijn tankbeurten verliepen over het algemeen probleemloos, maar ik moet toegeven dat het tanken wel wat behoudend aanvoelde. Je rijdt het station binnen, authentiseert je tank- of bankpas bij een terminal en koppelt vervolgens het tankpistool aan de auto. Het volledig vullen van de Mirai duurt net iets meer dan vijf minuten, met korte pauzes na elke kilo. Het complete proces (aankomst, authenticatie, aan- en loskoppelen) nam in totaal zo'n dertien minuten in beslag.

©Irwin Versteegh

Als je bedenkt dat je ook nog tijd kwijt bent met het rijden naar zo'n tanklocatie (in tegenstelling tot een EV vertrek je immers niet dagelijks met een volle 'tank'), blijkt het proces niet veel sneller dan snelladen. Ter vergelijking: in dezelfde tijd laad ik met een XPENG G6 ongeveer evenveel kilometers bij.

Bovendien kreeg ook ik te maken met een niet-functionerend tankstation, namelijk dat van TotalEnergies in Breda. Met 100 kilometer bereik in mijn geval geen probleem; ik kon doorrijden naar Roosendaal. Maar voor de dame naast mij in een Hyundai Nexo – met slechts 36 kilometer bereik over – was het einde verhaal.  

Kent ook zeker zijn voordelen

Het tanken en de complexiteit van het technische proces kennen nog steeds de nodige uitdagingen. Toch heeft een waterstofauto als de Mirai zeker ook voordelen. Denk aan de mogelijkheid om snel bij te tanken, vooral als er een station op je route ligt. Dat geldt ook voor het buitenland, al beperkt zich dat voornamelijk tot Duitsland, België en Oostenrijk. Spanje en Italië doen nauwelijks mee, en in Frankrijk staan de stations vooral in grote steden of aan de kust, wat doorreizen lastig maakt.

Een ander sterk punt is dat een waterstofauto minder gevoelig is voor hogere kruissnelheden of weersomstandigheden. Het waterstof- en energieverbruik schiet dan niet buitensporig omhoog. Ter illustratie: tijdens mijn test kon ik met elke kilo waterstof gemakkelijk zo'n 100 kilometer afleggen.

Dit alles komt wel met een prijskaartje. Hoewel de belastingdienst je voorlopig tegemoet komt met een bijtellingspercentage van 16 procent over de volledige catalogusprijs, vereist de auto zelf een minimale investering van 70.000 euro. Daarnaast is waterstof zelf een kostbare brandstof. De prijs hiervan is niet door de overheid gereguleerd en schommelt gemiddeld rond de 20 euro per kilo. Reken maar uit: een volledige tank van ongeveer 5 kg kost je al snel 100 euro.

Ter vergelijking: het zonder abonnement snelladen van een vergelijkbare elektrische auto is aanzienlijk goedkoper, net als de aanschafprijs van zo'n EV.

©Irwin Versteegh

De raakvlakken met een EV

Ja, het rijden met een brandstofcelauto kent zeker zijn voordelen, maar een aantal daarvan is inherent aan de aandrijving van in dit geval een elektromotor. De stilte, de souplesse en het raffinement hebben niets met waterstoftechnologie te maken. Sterker nog, afgezien van het verbruik en het onder gunstige omstandigheden sneller kunnen bijtanken, heeft een brandstofcelauto in mijn opinie meer nadelen dan voordelen. De ronde tanks nemen meer ruimte in beslag, het hele waterstofnetwerk is gevoeliger voor storingen en mankementen, en ondanks het genoemde bijtellingsvoordeel vraagt elke kilometer een behoorlijke investering.

Tel daarbij op dat je, gezien het rendement van 30 procent, voor het produceren van 1 kilo waterstof (genoeg voor ongeveer 100 km rijden) circa 60 kWh energie nodig hebt. Ook dat aspect staat in schril contrast met een elektrische auto op batterijen. Zo'n voertuig kent een rendement van zo’n 95 procent. Zo rijdt een Toyota BZ4X met eenzelfde aantal kilowatturen ongeveer 400 km. Een groot verschil dat alleen bij een overschot van wind- en zonne-energie valt te verdedigen.

▼ Volgende artikel
Bovenwarmte, onderwarmte, hetelucht of grill: zo kies je de juiste ovenstand
© Dejan Krsmanovic
Huis

Bovenwarmte, onderwarmte, hetelucht of grill: zo kies je de juiste ovenstand

Je oven kan veel meer dan je denkt. Toch gebruiken veel mensen alleen de heteluchtstand – ook al is dat niet altijd de beste keuze. Boven- en onderwarmte, grill en hetelucht: ze doen allemaal iets anders. Wat je waarvoor gebruikt, lees je hier.

Als je weet wanneer je welke stand gebruikt, zijn mislukte cakes, uitgedroogde lasagne en slappe pizzabodems verleden tijd. In dit artikel leggen we per stand uit wat het effect is, wanneer je hem gebruikt en hoe je je oven slimmer benut.

Onder- en bovenwarmte: langzaam en zeker

Bij onder- en bovenwarmte komt de warmte van twee verwarmingselementen die los of samen gebruikt kunnen worden. De oven verwarmt gelijkmatig van boven en beneden, maar zonder ventilator. Daardoor is dit een wat tragere maar stabiele manier van garen, ideaal voor gerechten die tijd nodig hebben om te rijzen of die niet mogen uitdrogen. Denk aan cakes, appeltaarten of ovenschotels. Ook als je werkt met meerdere lagen bladerdeeg of deeg met gist, helpt deze stand om alles rustig en gelijkmatig te laten garen.

Wil je juist een knapperige onderkant, zoals bij quiches of pizza's? Dan kun je alleen onderwarmte gebruiken, zodat de bodem stevig en bruin wordt zonder dat de bovenkant te snel kleurt. Let er wel op dat deze stand minder geschikt is voor het tegelijk bakken van meerdere gerechten, omdat de warmte zich niet vanzelf verspreidt zoals bij hetelucht.

©Povozniuk Olha & Max

Hetelucht: snel en gelijkmatig

De heteluchtstand gebruikt een ventilator om warme lucht gelijkmatig door de oven te blazen. Daardoor is de temperatuur overal ongeveer gelijk, wat ideaal is als je meerdere bakplaten tegelijk wilt gebruiken. Denk aan koekjes, ovenfriet of groenten die je op twee niveaus tegelijk wilt garen.

Hetelucht is ook efficiënter: je gebruikt minder energie omdat je de temperatuur 10 tot 20 graden lager kunt instellen dan bij boven- en onderwarmte, terwijl het gerecht even snel klaar is. Maar daar schuilt ook het risico: door de circulerende lucht droogt je gerecht sneller uit. Bij bijvoorbeeld brood of cake kan het resultaat daardoor minder luchtig zijn dan bij boven- en onderwarmte. Gebruik bij baksels dus liever onder- en bovenwarmte, tenzij je ervaring hebt met aanpassen van de temperatuur en baktijd.

©Daisy Daisy

Grillstand: bruinen en gratineren

De grillstand gebruik je wanneer je snel een korstje of bruine bovenkant wilt creëren. De bovenste verwarmingselementen worden extra heet, waardoor kaas smelt, paneerlagen krokant worden en vlees een mooie kleur krijgt krijgt. Denk aan gegratineerde gerechten, tosti's of het afbakken van een lasagne.

De grill is minder geschikt voor volledige bereidingen: de hitte is te eenzijdig en te sterk om iets gelijkmatig te garen. Gebruik deze functie daarom alleen voor korte bereidingen of als afmaker. Houd je gerecht goed in de gaten; de grill werkt razendsnel en je wilt natuurlijk voorkomen dan je gerechten aanbranden.

©Monkey Business Images

Combinatiestanden: het beste van twee

Veel moderne ovens bieden combinaties van de bovengenoemde functies, zoals hetelucht met grill of onderwarmte met ventilator. Die kun je slim inzetten voor specifieke gerechten. Bij vleesgerechten bijvoorbeeld zorgt hetelucht-grill voor een sappige binnenkant én een krokante buitenlaag. Bij het bakken van ovenschotels zorgt onderwarmte met ventilatie dat de inhoud gelijkmatig warm wordt, terwijl de bovenkant niet uitdroogt.

Tot slot

Welke ovenstand je kiest, maakt een groter verschil dan je misschien denkt. Wie blind op hetelucht vertrouwt, loopt het risico op droge cake, slappe frietjes of mislukte pizza's. Door te begrijpen hoe elke functie werkt, kies je gericht de stand die past bij jouw gerecht. Zo haal je meer uit je oven én uit je kookinspanningen. Wanneer je op zoek bent naar een nieuwe oven, loont het dan ook zeker de moeite om na te denken over welke standen je nodig hebt en ovens uitgebreid te vergelijken, online of bij de keukenspecialist. Want heb je de ovenstanden eenmaal in de vingers, dan wil je misschien wel meer: wie weet heb je dan ook wel behoefte aan extra's als een warmhoud- of stoomfunctie!

▼ Volgende artikel
Dit zijn de winnaars van de EISA Awards 2025-2026
Huis

Dit zijn de winnaars van de EISA Awards 2025-2026

De EISA (Expert Imaging and Sound Association) bestaat uit ruim vijftig gerenommeerde vakmedia uit Europa, Amerika, Azië en Australië. Nederland wordt vertegenwoordigd door Computer!Totaal. Al deze productexperts komen vrijwel dagelijks in aanraking met nieuwe techproducten. Sommige producten verdienen het om extra in het zonnetje te worden gezet, omdat ze de experts positief zijn opgevallen. Daarom reikt de EISA elk jaar de felbegeerde EISA Awards uit in verschillende productcategorieën. Dit zijn de winnaars van de EISA Awards 2025-2026.

De winnaars van de EISA Awards zijn onderverdeeld in verschillende categorieën, binnen verschillende productgroepen zoals smartphones, koptelefoons en camera's.

EISA SMARTPHONE 2025-2026
HONOR 400

Uitgerust met indrukwekkende specificaties levert de HONOR 400 uitzonderlijke prestaties voor een breed scala aan gebruikers. Het 6,55-inch AMOLED-scherm met 5000 nits helderheid en een resolutie van 2736 x 1264 pixels biedt scherpe beelden en een uitstekende zichtbaarheid onder fel licht, een nieuwe standaard in zijn klasse. Het AI-verbeterde camerasysteem van 200 MP maakt gedetailleerde foto's met geavanceerde verwerking, terwijl de 5300 mAh silicium-koolstofbatterij met 66 watt snelladen zorgt voor langdurige prestaties en snelle oplaadtijden. Een aantrekkelijke keuze voor gebruikers die op zoek zijn naar betrouwbare en krachtige technologie.

EISA FOLDABLE SMARTPHONE 2025-2026
Motorola Razr 60 Ultra

De 3 nm Snapdragon 8 Elite-chipset met 16 GB LPDDR5X RAM zorgt ervoor dat de Motorola Razr 60 Ultra moeiteloos zware taken zoals gamen en multitasking aankan, met 25 procent minder energieverbruik waardoor het toestel zowel in open- als dichtgevouwen toestand efficiënt zijn werk doet. Het vouwbare ontwerp bevat intern een 7inch-pOLED-scherm met een resolutie van 2992 x 1224 pixels en een verversingssnelheid van 165 Hz, gecombineerd met een volledig functioneel extern 4inch-pOLED-scherm dat dezelfde mogelijkheden biedt voor naadloos app-gebruik zonder uitvouwen. De 4700mAh-batterij met 68 watt TurboPower-opladen levert meer dan 36 uur gebruik en een volledige lading in ongeveer 40 minuten, waarmee de Razr 60 Ultra een uiterst praktisch toestel in compact formaat is.

EISA PHOTO & VIDEO SMARTPHONE 2025-2026
Xiaomi 15 Ultra

Dankzij een quad-camerasysteem dat onder andere een 50 megapixel 1-inch Sony LYT-900-sensor met een diafragma van f/1,63 bevat, maakt de Xiaomi 15 Ultra gedetailleerde beelden met een uitstekende dynamiek onder diverse lichtomstandigheden. De 200 megapixel periscoop-telelens met een equivalente brandpuntsafstand van 100 mm en f/2,6-diafragma levert duidelijke en gedetailleerde foto's van verre onderwerpen. Leica-gekalibreerde kleurprofielen, 4K-video-opname met 120 fps en 10-bit Log-ondersteuning voor verbeterde kleurcorrectie en AI-ondersteunde bewerkingstools maken dit toestel ideaal voor liefhebbers van hoogwaardige foto- en videografie.

EISA AI SMARTPHONE 2025–2026
Samsung Galaxy S25 Ultra

Aangedreven door de Snapdragon 8 Elite-chipset met een 40 procent krachtiger NPU biedt de Samsung Galaxy S25 Ultra geavanceerde AI-verwerking op het toestel zelf, met functies als natuurlijke taalzoekopdrachten en app-overstijgende automatisering. De 50 megapixel ultragroothoekcamera werkt samen met de ProVisual Engine om AI-gestuurde ruisonderdrukking en 10-bit HDR-opnamen te leveren, vooral bij weinig licht. De Personal Data Engine, beveiligd met Knox Vault, zorgt voor versleutelde, persoonlijke AI-functionaliteit op het toestel zelf, met de nadruk op privacy. Deze specificaties maken efficiënte, veilige en contextbewuste AI-interacties mogelijk en vormen daarmee een nieuwe norm voor smartphone-prestaties in 2025.

EISA SMARTWATCH 2025-2026
Huawei Watch 5

De uitzonderlijke batterijduur van de Huawei Watch 5 (tot 11 dagen in Ultra Long-modus voor het 46mm-model en 7 dagen voor het 42mm-model) maakt langdurig gebruik mogelijk, zelfs met functies zoals hartslagmeting, slaaptracking en meldingen ingeschakeld. Hoogwaardige materialen, waaronder titanium van luchtvaartkwaliteit en 904L roestvrij staal in een gepolijste of geborstelde afwerking, zorgen voor duurzaamheid en een verfijnde uitstraling die past in uiteenlopende omgevingen. De geavanceerde gezondheidsmonitoring, versterkt door de X-Tap-sensor voor nauwkeurige ECG- en SpO2-metingen, wordt gecombineerd met het levendige LTPO 2.0 AMOLED-display van de Watch 5, dat dankzij dynamische verversingssnelheden een vloeiende gebruikerservaring en optimale energie-efficiëntie biedt.

EISA TABLET 2025-2026
TCL NXTPAPER 11 Plus

Het 11,5-inch scherm met een 2,2K-resolutie en een verversingssnelheid van 120 Hz in de TCL NXTPAPER 11 Plus maakt gebruik van de NXTPAPER 4.0-technologie, waarbij nano-matrixlithografie wordt toegepast om scherpe, reflectievrije beelden te leveren met 100 procent dekking van het sRGB-kleurengamma voor een natuurgetrouwe kleurweergave. De AI-gestuurde Smart Eye Comfort Mode past helderheid, contrast en kleurtemperatuur aan op basis van het gebruiksscenario, wat vermoeide ogen vermindert tijdens langdurig lezen of werken. Dankzij de 8-core MediaTek Helio G100-processor, 8 of 12 GB RAM en een 8000 mAh-batterij met 33 watt-snelladen biedt de TCL NXTPAPER 11 Plus efficiënt multitasken en krachtige prestaties gedurende de hele dag voor zowel productiviteit als entertainment.

EISA NOISE CANCELLING HEADPHONES 2025-2026
Sony WH-1000XM6

De Sony WH-1000XM6-koptelefoon levert uitzonderlijke audioprestaties dankzij geavanceerde technische kenmerken. De HD Noise Cancelling Processor QN3 zorgt in combinatie met 12 microfoons voor realtime ruisonderdrukking over diverse frequenties, wat resulteert in een meeslepende luisterervaring. De hoogwaardige geluidskwaliteit wordt bereikt dankzij een 30mm-driver en ondersteuning voor de LDAC-codec, wat garant staat voor precieze audioweergave en helderheid. Daarnaast zorgen een bredere hoofdband en het opvouwbare ontwerp voor extra comfort, aangevuld met een batterijduur van 30 uur en snelladen waarmee je na drie minuten opladen al drie uur kunt luisteren. Deze specificaties maken van de WH-1000XM6 een uitstekende keuze voor wie waarde hecht aan hoogwaardige, storingsvrije audio.

EISA IN-EAR HEADPHONES 2025-2026
Technics EAH-AZ100

De Technics EAH-AZ100 maakt gebruik van door Technics zelf ontwikkelde drivers met magnetische vloeistof en een 10 mm aluminium diafragma, wat zorgt voor nauwkeurige audioweergave met heldere hoge tonen en diepe gecontroleerde bassen voor een gebalanceerd geluidsbeeld. Het adaptieve ruisonderdrukkingssysteem, met zowel feed-forward- als feedbackmicrofoons, past zich dynamisch aan het omgevingsgeluid aan en zorgt zo voor consistente prestaties in uiteenlopende situaties. De ondersteuning voor Dolby Atmos met hoofdtracking, in combinatie met Bluetooth 5.3 en LDAC-codeccompatibiliteit, biedt meeslepend ruimtelijk geluid en draadloze streaming in hoge resolutie. Het ergonomische concha-fit-ontwerp, aangevuld met vijf maten oordopjes, garandeert comfort en een stevige pasvorm gedurende de hele dag. Daarmee is de Technics EAH-AZ100 een betrouwbare keuze voor een superieure audiokwaliteit en gebruikservaring.

EISA PORTABLE LOUDSPEAKER 2025-2026
JBL Flip 7

Met zijn compacte formaat en een gewicht van slechts 560 gram is de JBL Flip 7 ontworpen om zonder gedoe mee te nemen, zonder in te leveren op duurzaamheid. Dankzij de IP68-classificatie is de speaker bestand tegen water, stof en vallen. De verbeterde akoestische architectuur omvat een vernieuwde tweeterkoepel en JBL's eigen AI Sound Boost, die in realtime de helderheid en basweergave dynamisch versterkt. Daarnaast ondersteunt de speaker verliesvrije audio via usb-c en biedt hij tot 16 uur afspeeltijd met de Playtime Boost-functie. Hiermee is het een ideale metgezel voor lange luistersessies, binnen of buiten. Deze verfijningen maken van de Flip 7 een veelzijdige, draagbare audiopartner die innovatie koppelt aan praktische bruikbaarheid.

EISA PORTABLE PROJECTOR 2025-2026
Yaber T1 Pro

De Yaber T1 Pro is een compacte smart-projector die groots beeld levert in een slank, cilindervormig ontwerp. Aangedreven door een LCD/LED-engine projecteert hij beeldformaten van 80 tot 120 inch – ideaal voor entertainment thuis of onderweg. De projector weegt slechts 1,25 kg en is voorzien van een stevige nylon draagband en een siliconen grip voor veilig en gemakkelijk verplaatsen. De 180 graden roterende gimbal-standaard maakt flexibele plaatsing op muur of plafond mogelijk. Gecertificeerde streaming-apps zoals Netflix, YouTube en Prime Video zijn ingebouwd, en de installatie wordt vereenvoudigd met functies als autofocus, keystone-correctie, schermuitlijning en obstakeldetectie. De geïntegreerde 8-watt speaker, versterkt met TurboSonic-technologie, levert een vol geluid zonder dat externe luidsprekers nodig zijn, waarmee de projector een compleet entertainmentpakket biedt dat altijd klaar is voor gebruik op elke locatie.

Shared with Home Theatre & Vision Expert Group

EISA OUTDOOR PROJECTOR 2025-2026
XGIMI MoGo 4

De compacte en cilindervormige MoGo 4 past moeiteloos in elke rugzak, maar tovert terrassen, campings en daken om tot levendige bioscopen. Dankzij een heldere DLP/LED-engine (1080p, 460 ISO-lumen) en dubbele 6 watt harman/kardon-speakers levert hij rijk beeld en meeslepend geluid, zelfs zonder volledige duisternis of extra apparatuur. Wat hem buiten echt onderscheidt, is de ingebouwde 360 graden draaibare standaard, waarmee je de projector moeiteloos richt op muren, plafonds, tentdoeken of schermen. Zijn veelzijdigheid komt ook tot uiting in functies zoals automatische keystone-correctie en een ingebouwde batterij met een gebruiksduur van 2,5 uur. Of het nu gaat om een zonsondergangvertoning, spontaan gamen onder de sterren of een sfeervolle lichtshow op muziek: de MoGo 4 past zich moeiteloos aan. Met Google TV, HDMI ARC, usb-c en RGB-verlichting is dit een festivalklare krachtpatser.

Hi-Fi Expert Group

EISA FLOORSTANDING LOUDSPEAKERS 2025-2026
Sonus faber Sonetto V G2

EISA STANDMOUNT LOUDSPEAKERS 2025-2026
KEF Q Concerto Meta

EISA PREMIUM STANDMOUNT LOUDSPEAKERS 2025-2026
Dynaudio Contour 20 Black Edition

EISA BEST VALUE BOOKSHELF LOUDSPEAKERS 2025-2026
Triangle Borea BR04

EISA BOOKSHELF LOUDSPEAKERS 2025-2026
Radiant Acoustics Clarity 4.2

EISA ACTIVE LOUDSPEAKERS 2025-2026
Dynaudio Confidence 20A

EISA HIGH-END STREAMING LOUDSPEAKERS 2025-2026
Focal DIVA UTOPIA

EISA LOUDSPEAKER SERIES 2025-2026
DALI RUBIKORE Series

EISA BEST VALUE INTEGRATED AMPLIFIER 2025-2026
Musical Fidelity B1xi

EISA HIGH-END INTEGRATED AMPLIFIER 2025-2026
Marantz MODEL 10

EISA BEST VALUE STREAMING AMPLIFIER 2025-2026
Eversolo Play

EISA PRE/POWER AMPLIFIER 2025-2026
Quad 33 & Quad 303

EISA STREAMING AMPLIFIER 2025-2026
Marantz MODEL 60n

EISA PHONO PREAMPLIFIER 2025-2026
Musical Fidelity M8x Vinyl

EISA HI-FI SYSTEM 2025-2026
Denon DP-3000NE, DCD-3000NE & PMA-3000NE

EISA DAC 2025-2026
Hegel D50

EISA MULTIROOM STREAMER 2025-2026
Bluesound NODE ICON

EISA STREAMER 2025-2026
FiiO S15

EISA PREMIUM STREAMER 2025-2026
Eversolo DMP-A10

EISA BEST VALUE TURNTABLE 2025-2026
Pro-Ject E1.2

EISA TURNTABLE 2025-2026
Technics SL-1300G

EISA PREMIUM TURNTABLE 2025-2026
European Audio Team F-Dur

EISA CARTRIDGE 2025-2026
Nagaoka MP-700

EISA BEST VALUE HEADPHONES 2025-2026
Sennheiser HD 550

EISA PREMIUM HEADPHONES 2025-2026
Meze Audio POET

EISA HI-FI WIRELESS HEADPHONES 2025-2026
Bowers & Wilkins Px7 S3

EISA HEADPHONE AMPLIFIER 2025-2026
FiiO K17

EISA MUSIC PLAYBACK SOFTWARE 2025-2026
Audirvāna Studio

Shared with HT&V

EISA SUBWOOFER 2025-2026
SVS SB17-Ultra R|Evolution

Photography Expert Group

EISA CAMERA OF THE YEAR 2025-2026
Sony Alpha 1 II

EISA PROFESSIONAL CAMERA 2025-2026
Canon EOS R1

EISA FULL-FRAME CAMERA 2025-2026
Canon EOS R5 Mark II

EISA BEST BUY CAMERA 2025-2026
Nikon Z5II

EISA APS-C CAMERA 2025-2026
Nikon Z50II

EISA COMPACT CAMERA 2025-2026
FUJIFILM GFX100RF

EISA PHOTO/VIDEO CAMERA 2025-2026
Panasonic LUMIX S1RII

EISA MICRO FOUR THIRDS CAMERA 2025-2026
OM System OM-3

EISA VLOGGING CAMERA 2025-2026
Canon PowerShot V1

EISA LENS OF THE YEAR 2025-2026
Sony FE 50-150mm F2 GM

EISA BEST BUY LENS 2025-2026
Nikon NIKKOR Z 50mm f/1.4

EISA STANDARD LENS 2025-2026
Canon RF 50mm F1.4L VCM

EISA STANDARD ZOOM LENS 2025-2026
Sony FE 28-70mm F2 GM

EISA PORTRAIT LENS 2025-2026
Sony FE 85mm F1.4 GM II

EISA MACRO LENS 2025-2026
TAMRON 90mm F/2.8 Di III MACRO VXD

EISA PHOTO/VIDEO LENS 2025-2026
Nikon NIKKOR Z 28-135mm f/4 PZ

EISA SUPERZOOM LENS 2025-2026 
TAMRON 28-300mm F/4-7.1 Di III VC VXD

EISA TELEPHOTO LENS 2025-2026
FUJIFILM Fujinon XF500mmF5.6 R LM OIS WR

EISA TELEPHOTO ZOOM LENS 2025-2026
Canon RF 70-200mm F2.8L IS USM Z

EISA ULTRA-TELEPHOTO ZOOM LENS 2025-2026
Sigma 300-600mm F4 DG OS | Sports

EISA ULTRA-WIDEANGLE LENS 2025-2026
Sony FE 16mm F1.8 G

EISA WIDE ANGLE LENS 2025-2026
Nikon NIKKOR Z 35mm f/1.2 S

EISA PHOTO ACCESSORY 2025-2026
Canon imagePROGRAF PRO-1100

EISA ANALOG PRODUCT 2025-2026
VALOI easy120 and easy35

EISA PHOTO SOFTWARE 2025-2026
Zoner Studio

Shared with Mobile
EISA PHOTO & VIDEO SMARTPHONE 2025-2026

Xiaomi 15 Ultra

Home Theatre & Vision Group

EISA BEST BUY OLED TV 2025-2026
Philips 55OLED810

EISA BEST BUY MINI LED TV 2025-2026
Hisense 65U7Q PRO

EISA BEST HOME THEATRE OLED TV 2025-2026
Philips 65OLED+950

EISA GAMING TV 2025-2026
TCL 55C6K

EISA GIANT TV 2025-2026
Hisense 100U7Q

EISA HOME THEATRE MINI LED TV 2025-2026
TCL 85C9K

EISA PREMIUM MINI LED TV 2025-2026
Hisense 65U8Q

EISA PREMIUM OLED TV 2025-2026
Loewe stellar 65 dr+

EISA STATEMENT TV 2025-2026
TCL 98C8K

EISA FAMILY TV 2025-2026
TCL 75C7K

EISA OLED TV 2025-2026
Samsung QE65S95F

EISA BEST BUY SOUNDBAR 2025-2026
TCL Q65H

EISA WIRELESS SURROUND SYSTEM 2025-2026
Hisense HT SATURN

EISA SOUNDBAR SYSTEM 2025-2026
Sharp Q HT-SBW55121 & HT-SPR52021 

EISA PREMIUM HOME THEATRE AMPLIFIER 2025-2026
Denon AVC-A10H
Denon AVR-A10H (in North America)

EISA FAMILY PROJECTOR 2025-2026
Hisense M2 Pro

EISA UST PROJECTOR 2025-2026
Hisense PX3-PRO

EISA HOME THEATRE DISC PLAYER 2025-2026
MAGNETAR UDP900 MKII

Shared with Hi-FiEISA SUBWOOFER 2025-2026
SVS SB17-Ultra R|Evolution

Shared with Mobile
EISA OUTDOOR PROJECTOR 2025-2026

XGIMI MoGo 4

Mobile Devices Expert Group

EISA SMARTPHONE 2025-2026
HONOR 400

EISA FOLDABLE SMARTPHONE 2025-2026
Motorola Razr 60 Ultra

EISA AI SMARTPHONE 2025-2026
Samsung Galaxy S25 Ultra

EISA SMARTWATCH 2025-2026
Huawei Watch 5

EISA TABLET 2025-2026
TCL NXTPAPER 11 Plus

EISA IN-EAR HEADPHONES 2025-2026
Technics EAH-AZ100

EISA PORTABLE LOUDSPEAKER 2025-2026
JBL Flip 7

EISA PORTABLE PROJECTOR 2025-2026
Yaber T1 Pro

EISA NOISE CANCELLING HEADPHONES 2025-2026
Sony WH-1000XM6

Shared with PhotoEISA PHOTO & VIDEO SMARTPHONE 2025-2026
Xiaomi 15 Ultra

Shared with HT&V
EISA OUTDOOR PROJECTOR 2025-2026

XGIMI MoGo 4

InCar Electronics Expert Group

EISA IN-CAR SOUND PROCESSOR 2025-2026
Ground Zero GZDSP 6-10SQ

EISA IN-CAR AMPLIFIER 2025-2026
STEG K4.01 II

EISA IN-CAR DSP AMPLIFIER 2025-2026
HELIX V EIGHT DSP ULTIMATE

EISA IN-CAR STREAMING AMPLIFIER 2025-2026
ESX QS-TWO-BT

EISA IN-CAR UPGRADE 2025-2026
Musway M6v4

EISA IN-CAR DSP SOFTWARE 2025-2026
DSP PC-Tool 6

EISA IN-CAR INTEGRATION 2025-2026
Musway myCON

EISA IN-CAR HIGH END COMPONENT 2025-2026
Morel Supremo 63 Special Edition

EISA IN-CAR OEM PREMIUM AUDIO SYSTEM 2025-2026
Bose on Mazda CX60/CX80