Meeste laadpaaldelers in provincie Flevoland
Heb je geen eigen laadpaal of moet je onderweg de accu optoppen, dan ben je aangewezen op publieke laders en snelladers langs de snelweg. Alleen: je bent niet de enige. Vooral in Flevoland is de kans dat je geen plek vindt aanwezig: daar zijn gemiddeld 9,5 EV-rijders aangewezen op één (semi-)openbare laadpaal.
Hoewel er in Nederland behoorlijk wat (semi-)publieke en snellaadpunten zijn (149.753 op moment van schrijven), zijn die niet evenredig over heel het land verdeeld. Meer dan een kwart (26,07 procent) is te vinden in Zuid-Holland. Ook Noord-Holland (19,57 procent) en Noord-Brabant (14,34 procent) zijn ruim voorzien. In Flevoland is slechts 2,38 procent van alle laders te vinden.
©Dashboard Duurzame mobiliteit | RVO
Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!
In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.
Weinig elektrische auto’s in Limburg en Zeeland
Nu moet je dat natuurlijk wel zien in verhouding tot het aantal elektrische auto’s dat er per provincie rondrijdt. Flevoland is daar echt de koploper: maar liefst 11,8 procent van alle personenauto’s die daar rondrijden is volledig elektrisch. Dat is fors meer dan het landelijk gemiddelde, daar hebben we het over 4,9 procent. Andere provincies die boven het landelijk gemiddelde scoren zijn Utrecht (8,6 procent), Noord-Holland (7,1 procent) en Noord-Brabant (5,3 procent). Provincies die achterblijven zijn Drenthe en Friesland (allebei 2,9 procent), Zeeland (2,6 procent) en vooral Limburg, waar slechts 2,2 procent van alle personenauto’s volledig elektrisch is. Die verschillen kunnen worden toegeschreven aan verschillende factoren, zoals het inkomen, bewustzijn over het milieu en lokale subsidies.
Bij jou in de buurt Op AlleCijfers.nl kun je de naam van je eigen gemeente invullen. Je ziet dan in één oogopslag hoeveel auto’s er elektrisch zijn, maar ook hoeveel benzine-auto’s of auto’s op waterstof er rondrijden.
Auto's + laadpalen = ...
Wanneer je aantallen elektrische auto's en laadpalen koppelt, krijg je een beter beeld van wat dat betekent in de praktijk. Neem Zeeland. Daar zijn relatief weinig laadpalen, maar ook weinig elektrische auto’s. Gemiddeld is er daar één (semi-)publieke of snellader per 1,49 auto’s beschikbaar. Ook in Zuid-Holland (1,6 auto), Limburg (1,97 auto) en Gelderland (2,33 auto) is er nog weinig aan de hand. Daarna loopt het aantal auto’s per op-laadpunt op. Woon je in Flevoland, dan heb je pech: daar moeten ruim 9,5 auto’s het met één laadpunt doen. Grote kans trouwens dat dat probleem over een paar jaar verholpen is: alleen al in Noord-Holland, Flevoland en Utrecht komen er de komende vier jaar tot wel 35.000 nieuwe laadpalen bij.
©AK | ID.nl
Te weinig laadpalen in de buurt? Dit kun je doen!
Heb je een elektrische auto en kun je bij jou in de buurt moeilijk opladen (omdat er geen of te weinig laadpalen staan), dan kun je een aanvraag doen bij je gemeente. De regels verschillen per gemeente, maar vaak moet je wonen of werken in de gemeente, en mag je geen eigen parkeerplaats hebben. De auto moet voldoen aan bepaalde eisen, zoals volledig elektrisch zijn met een minimale accucapaciteit. De aanvraag doe je via de website van je gemeente of via het portaal laadpaalnodig.nl als je gemeente geen informatie biedt. Houd er rekening mee dat het wel een paar maanden kan duren voordat de laadpaal geplaatst wordt.
Semi-publiek, publiek en snellader Voor dit artikel hebben we alle laadpalen thuis buiten beschouwing gelaten en alleen gekeken naar snelladers (die meestal langs de snelweg staan), publieke laadpalen (voor iedereen toegankelijk, bijvoorbeeld aan de straat, maar ook op parkeerterreinen en bij winkelcentra) en semi-publieke laadpalen. Deze laatste categorie is niet altijd voor iedereen toegankelijk (ze staan bijvoorbeeld bij bedrijven of appartementencomplexen), maar de RVO maakt in de gegevens die wij hebben gevonden over laadpalen op provinciaal niveau helaas geen scheiding tussen publieke en semi-publieke laadpalen.
🚘🔌 Vergroot je actieradius: volg ons op Facebook!
Dit artikel is gebaseerd op cijfers van het Dashboard Duurzame Mobiliteit van de RVO en van AlleCijfers.nl. Peildatum: feburari 2024.