ID.nl logo
Meeste laadpaaldelers in provincie Flevoland
Mobiliteit

Meeste laadpaaldelers in provincie Flevoland

Heb je geen eigen laadpaal of moet je onderweg de accu optoppen, dan ben je aangewezen op publieke laders en snelladers langs de snelweg. Alleen: je bent niet de enige. Vooral in Flevoland is de kans dat je geen plek vindt aanwezig: daar zijn gemiddeld 9,5 EV-rijders aangewezen op één (semi-)openbare laadpaal.

Hoewel er in Nederland behoorlijk wat (semi-)publieke en snellaadpunten zijn (149.753 op moment van schrijven), zijn die niet evenredig over heel het land verdeeld. Meer dan een kwart (26,07 procent) is te vinden in Zuid-Holland. Ook Noord-Holland (19,57 procent) en Noord-Brabant (14,34 procent) zijn ruim voorzien. In Flevoland is slechts 2,38 procent van alle laders te vinden.

©Dashboard Duurzame mobiliteit | RVO

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Weinig elektrische auto’s in Limburg en Zeeland

Nu moet je dat natuurlijk wel zien in verhouding tot het aantal elektrische auto’s dat er per provincie rondrijdt. Flevoland is daar echt de koploper: maar liefst 11,8 procent van alle personenauto’s die daar rondrijden is volledig elektrisch. Dat is fors meer dan het landelijk gemiddelde, daar hebben we het over 4,9 procent. Andere provincies die boven het landelijk gemiddelde scoren zijn Utrecht (8,6 procent), Noord-Holland (7,1 procent) en Noord-Brabant (5,3 procent). Provincies die achterblijven zijn Drenthe en Friesland (allebei 2,9 procent), Zeeland (2,6 procent) en vooral Limburg, waar slechts 2,2 procent van alle personenauto’s volledig elektrisch is. Die verschillen kunnen worden toegeschreven aan verschillende factoren, zoals het inkomen, bewustzijn over het milieu en lokale subsidies.

Bij jou in de buurt Op AlleCijfers.nl kun je de naam van je eigen gemeente invullen. Je ziet dan in één oogopslag hoeveel auto’s er elektrisch zijn, maar ook hoeveel benzine-auto’s of auto’s op waterstof er rondrijden.

Auto's + laadpalen = ...

Wanneer je aantallen elektrische auto's en laadpalen koppelt, krijg je een beter beeld van wat dat betekent in de praktijk. Neem Zeeland. Daar zijn relatief weinig laadpalen, maar ook weinig elektrische auto’s. Gemiddeld is er daar één (semi-)publieke of snellader per 1,49 auto’s beschikbaar. Ook in Zuid-Holland (1,6 auto), Limburg (1,97 auto) en Gelderland (2,33 auto) is er nog weinig aan de hand. Daarna loopt het aantal auto’s per op-laadpunt op. Woon je in Flevoland, dan heb je pech: daar moeten ruim 9,5 auto’s het met één laadpunt doen. Grote kans trouwens dat dat probleem over een paar jaar verholpen is: alleen al in Noord-Holland, Flevoland en Utrecht komen er de komende vier jaar tot wel 35.000 nieuwe laadpalen bij.

©AK | ID.nl

Te weinig laadpalen in de buurt? Dit kun je doen!

Heb je een elektrische auto en kun je bij jou in de buurt moeilijk opladen (omdat er geen of te weinig laadpalen staan), dan kun je een aanvraag doen bij je gemeente. De regels verschillen per gemeente, maar vaak moet je wonen of werken in de gemeente, en mag je geen eigen parkeerplaats hebben. De auto moet voldoen aan bepaalde eisen, zoals volledig elektrisch zijn met een minimale accucapaciteit. De aanvraag doe je via de website van je gemeente of via het portaal laadpaalnodig.nl als je gemeente geen informatie biedt. Houd er rekening mee dat het wel een paar maanden kan duren voordat de laadpaal geplaatst wordt.

Semi-publiek, publiek en snellader Voor dit artikel hebben we alle laadpalen thuis buiten beschouwing gelaten en alleen gekeken naar snelladers (die meestal langs de snelweg staan), publieke laadpalen (voor iedereen toegankelijk, bijvoorbeeld aan de straat, maar ook op parkeerterreinen en bij winkelcentra) en semi-publieke laadpalen. Deze laatste categorie is niet altijd voor iedereen toegankelijk (ze staan bijvoorbeeld bij bedrijven of appartementencomplexen), maar de RVO maakt in de gegevens die wij hebben gevonden over laadpalen op provinciaal niveau helaas geen scheiding tussen publieke en semi-publieke laadpalen.

🚘🔌 Vergroot je actieradius: volg ons op Facebook!


Dit artikel is gebaseerd op cijfers van het Dashboard Duurzame Mobiliteit van de RVO en van AlleCijfers.nl. Peildatum: feburari 2024.

▼ Volgende artikel
Rijden met de nieuwe Renault 5: Overtreft alle verwachtingen
Mobiliteit

Rijden met de nieuwe Renault 5: Overtreft alle verwachtingen

Het is verreweg de belangrijkste auto die het merk sinds lange tijd introduceert. Met de nieuwe Renault 5 geeft het merk een flinke slinger aan zijn Renaulution. Een strategie waarmee het merk de snel veranderende automarkt met al zijn facetten omarmt. Technologie, connectiviteit en schone energie: Renault heeft een duidelijk een stip op de horizon geplaatst. De eerste kilometers achter het stuur van de nieuwe Renault 5, die vanaf 27.990 euro bestelbaar is, tonen aan dat de eerste Renaulution-vrucht een absolute gouden zet blijkt te zijn.

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Duimpjes gegarandeerd

Begin dit jaar mocht ik er in een studio nabij Parijs al aan snuffelen. De wedergeboorte van een icoon, de nieuwe Renault 5. Goed een half jaar later staat er een knalgele (Jaune Pop) Iconic Cinq uitvoering op mij te wachten. Het merk wil met de nieuwe 5 zowel de oude generatie, zij die zich het origineel nog goed kunnen herinneren, als de jonge garde aanspreken. Een uitdaging, maar mede dankzij designtermen als 'retro futuristisch' heb ik zelden gedurende een intro zoveel enthousiaste reacties mogen ontvangen. Van jong tot oud, van surfer tot mondaine dame. De duimpjes waren haast ontelbaar!

Bekijk onderaan dit artikel een video van de nieuwe Renault 5!

©Irwin Versteegh

Standaard 18 inch

De nieuwe 5 rolt standaard op 18inch-wielen en dat geeft 'm samen met de goede proporties een sterk voorkomen. Stap ik achter het stuur, dan valt direct de lage en sportieve instap op. Ik zak weg in prima gevormd meubilair en dankzij een axiaal verstelbaar stuurwiel is een goede zitpositie snel gevonden. 

🚘Ook interessant: EV-profiel Renault Scenic E-Tech: Is de 'Auto van het Jaar 2024' écht zo goed?

©Irwin Versteegh

Andere zit dan verwacht

Toch moet ik voor de juiste ondersteuning van mijn bovenbenen net iets verder naar achteren gaan zitten. Een kantelbare zitting zou hier uitkomst bieden. Iets wat met name voor passagiers op de achterbank bovendien wat ademruimte zou verschaffen. Achter mijzelf plaatsnemen, zat er namelijk niet in. 

©Irwin Versteegh

Ontdek jouw ideale elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!

Ruim genoeg voor bagage

De kofferruimte blijkt ook in de praktijk prima bruikbaar. 320 liter is conform het segment en bleek ruim voldoende voor twee handbagage-reiskoffers en twee rugtassen. Staan de voorstoelen vrij ver naar achteren, dan zul je de hoofdsteunen van de achterbankleuning moeten verwijderen als je deze neer wilt klappen. 

©Irwin Versteegh

Vanaf 27.990 euro

De nieuwe Renault 5 komt er met twee accu's en voorlopig twee elektromotoren. Later volgt een derde met zo’n 90 pk. De Urban Range met 40kWh en 327 km range is leverbaar vanaf 27.990 euro. Je krijgt dan een 120 pk sterke elektromotor. De Techno-uitvoering is 2 mille duurder en de compleetste Iconic Cinq kost 31.490 euro. Voor net geen 30 mille stap je in de Comfort Range Techno. Die heeft een 52kWh batterij, een 150 pk sterke motor en een bereik van 410 kilometer volgens de WLTP-testmethode. Standaard zijn een 3-Fase 11kW boordlader, een warmtepomp en een snellaadtijd van 30 minuten. 

©Irwin Versteegh

Overtreft verwachtingen

Gedurende de dynamisch introductie heb ik zo'n 200 kilometer in het Vijfje afgelegd. Uiterst plezierige kilometers welteverstaan, want qua rijkwaliteit en plezier overtreft 'ie mijn verwachtingen. De 5 is zo wendbaar als een dartele poedel! De zeer directe (soms iets te directe) stuurinstallatie zorgt met het lage zwaartepunt van het gloednieuwe – toegewijd EV – AmpR Small platform voor een middenmotor-achtige ervaring. De 5 bijt zich in elke bocht vast, voelt fantastisch wendbaar en mede dankzij – uniek in deze klasse – een mooie Multilink-ophanging voor de achteras ligt de grens ver voorbij die van plezier.

©Irwin Versteegh

MINI-rijders kunnen naar Renault

En dit alles in combinatie met een verrassend verfijnde rijervaring. Binnen de bebouwde kom is-ie verre van 'te stug' en ondanks dat 'ie op een verkeersdrempel soms iets vergevingsgezinder zou mogen zijn, stoort dit niet. De nieuwe 5 blijkt op dit vlak zo goed, dat 'ie zelfs MINI-rijders zou weten te overtuigen. Zeker ook gezien het feit dat hij zich op de snelweg bovendien ontpopt als een fijne cruiser met een C-segment-waardige geluidsisolatie. 

Meer weten over de nieuwe Renault 5? Bekijk dan de video van InstaAutoVlog. 

Watch on YouTube

 

▼ Volgende artikel
Scherm delen via WhatsApp: zo werkt het
Huis

Scherm delen via WhatsApp: zo werkt het

Net zoals je op de pc je scherm kunt delen met een tool als TeamViewer, kun je ook je scherm delen via WhatsApp. Dit lukt zowel in een een-op-eengesprek als in een groepsgesprek. Handig als je iets op je smartphone wilt laten zien of uitleggen.

In drie eenvoudige stappen laten we zien hoe je in WhatsApp je scherm kunt delen, zodat je iets aan een ander kunt laten zien:

  • Videogesprek starten
  • Scherm delen
  • Delen stoppen

Lees ook: Privacy op WhatsApp beschermen: zo doe je dat

1 Videogesprek

Deze functie werkt zowel op de Android-, iOS- als Windows-app, maar alleen als je een videogesprek bent gestart. De optie werkt dus niet tijdens WhatsApp-spraakgesprekken. Heb je een Android-telefoon dan kun je overigens probleemloos je scherm delen met iemand met een iPhone en andersom. Houd er wel rekening mee dat alles wat op je scherm te zien is, zichtbaar wordt voor je gesprekspartner. Kijk dus uit als er bijvoorbeeld bankgegevens, foto’s of andere gevoelige informatie op het scherm staan. Net als de berichten en oproepen, versleutelt WhatsApp de inhoud van schermdeling voor extra beveiliging.

2 Laat de ander meekijken

Nieuw is dat je nu ook de audio van je smartphone op die manier kunt delen. Start een videogesprek op de gebruikelijke manier en je ziet onderaan bij de bedieningsknoppen een pictogram met drie horizontale stippen: tik hierop en klik op Deel scherm (iOS) of Scherm delen (Android). Vervolgens verschijnt er een korte uitleg van deze functie. Ga door en tik op Start uitzending (iOS) of Nu starten (Android). Hierdoor wordt de schermdeling gestart; vanaf nu kan de ander alles volgen wat er bij jou op je scherm gebeurt. Zo kun je bijvoorbeeld teruggaan naar het homescreen en ook andere apps openen terwijl de ander meekijkt. Wanneer je dit scherm verlaat, keer je terug naar het videogesprek in WhatsApp.

Handig om te weten! Ken je deze 8 handigheidjes in WhatsApp al?

3 Schermdeling stoppen

Ook iedereen die deelneemt aan een groepsvideogesprek kan een schermdeling-sessie starten. Er kan echter maar één persoon tegelijk zijn scherm delen. Om op een Android-telefoon te stoppen met delen, keer je terug naar het WhatsApp-videogesprek en tik je op Stoppen met delen. Op de iPhone tik je op het groene pictogram in de linkerbovenhoek van de statusbalk van de iPhone. Daarna tik je op de rode knop in het centrum van het scherm.

Watch on YouTube