ID.nl logo
Meeste laadpaaldelers in provincie Flevoland
Mobiliteit

Meeste laadpaaldelers in provincie Flevoland

Heb je geen eigen laadpaal of moet je onderweg de accu optoppen, dan ben je aangewezen op publieke laders en snelladers langs de snelweg. Alleen: je bent niet de enige. Vooral in Flevoland is de kans dat je geen plek vindt aanwezig: daar zijn gemiddeld 9,5 EV-rijders aangewezen op één (semi-)openbare laadpaal.

Hoewel er in Nederland behoorlijk wat (semi-)publieke en snellaadpunten zijn (149.753 op moment van schrijven), zijn die niet evenredig over heel het land verdeeld. Meer dan een kwart (26,07 procent) is te vinden in Zuid-Holland. Ook Noord-Holland (19,57 procent) en Noord-Brabant (14,34 procent) zijn ruim voorzien. In Flevoland is slechts 2,38 procent van alle laders te vinden.

©Dashboard Duurzame mobiliteit | RVO

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Weinig elektrische auto’s in Limburg en Zeeland

Nu moet je dat natuurlijk wel zien in verhouding tot het aantal elektrische auto’s dat er per provincie rondrijdt. Flevoland is daar echt de koploper: maar liefst 11,8 procent van alle personenauto’s die daar rondrijden is volledig elektrisch. Dat is fors meer dan het landelijk gemiddelde, daar hebben we het over 4,9 procent. Andere provincies die boven het landelijk gemiddelde scoren zijn Utrecht (8,6 procent), Noord-Holland (7,1 procent) en Noord-Brabant (5,3 procent). Provincies die achterblijven zijn Drenthe en Friesland (allebei 2,9 procent), Zeeland (2,6 procent) en vooral Limburg, waar slechts 2,2 procent van alle personenauto’s volledig elektrisch is. Die verschillen kunnen worden toegeschreven aan verschillende factoren, zoals het inkomen, bewustzijn over het milieu en lokale subsidies.

Bij jou in de buurt Op AlleCijfers.nl kun je de naam van je eigen gemeente invullen. Je ziet dan in één oogopslag hoeveel auto’s er elektrisch zijn, maar ook hoeveel benzine-auto’s of auto’s op waterstof er rondrijden.

Auto's + laadpalen = ...

Wanneer je aantallen elektrische auto's en laadpalen koppelt, krijg je een beter beeld van wat dat betekent in de praktijk. Neem Zeeland. Daar zijn relatief weinig laadpalen, maar ook weinig elektrische auto’s. Gemiddeld is er daar één (semi-)publieke of snellader per 1,49 auto’s beschikbaar. Ook in Zuid-Holland (1,6 auto), Limburg (1,97 auto) en Gelderland (2,33 auto) is er nog weinig aan de hand. Daarna loopt het aantal auto’s per op-laadpunt op. Woon je in Flevoland, dan heb je pech: daar moeten ruim 9,5 auto’s het met één laadpunt doen. Grote kans trouwens dat dat probleem over een paar jaar verholpen is: alleen al in Noord-Holland, Flevoland en Utrecht komen er de komende vier jaar tot wel 35.000 nieuwe laadpalen bij.

©AK | ID.nl

Te weinig laadpalen in de buurt? Dit kun je doen!

Heb je een elektrische auto en kun je bij jou in de buurt moeilijk opladen (omdat er geen of te weinig laadpalen staan), dan kun je een aanvraag doen bij je gemeente. De regels verschillen per gemeente, maar vaak moet je wonen of werken in de gemeente, en mag je geen eigen parkeerplaats hebben. De auto moet voldoen aan bepaalde eisen, zoals volledig elektrisch zijn met een minimale accucapaciteit. De aanvraag doe je via de website van je gemeente of via het portaal laadpaalnodig.nl als je gemeente geen informatie biedt. Houd er rekening mee dat het wel een paar maanden kan duren voordat de laadpaal geplaatst wordt.

Semi-publiek, publiek en snellader Voor dit artikel hebben we alle laadpalen thuis buiten beschouwing gelaten en alleen gekeken naar snelladers (die meestal langs de snelweg staan), publieke laadpalen (voor iedereen toegankelijk, bijvoorbeeld aan de straat, maar ook op parkeerterreinen en bij winkelcentra) en semi-publieke laadpalen. Deze laatste categorie is niet altijd voor iedereen toegankelijk (ze staan bijvoorbeeld bij bedrijven of appartementencomplexen), maar de RVO maakt in de gegevens die wij hebben gevonden over laadpalen op provinciaal niveau helaas geen scheiding tussen publieke en semi-publieke laadpalen.

🚘🔌 Vergroot je actieradius: volg ons op Facebook!


Dit artikel is gebaseerd op cijfers van het Dashboard Duurzame Mobiliteit van de RVO en van AlleCijfers.nl. Peildatum: feburari 2024.

▼ Volgende artikel
Lucid Air: lijkt een hoogstaand stukje technologie, maar presteert gemiddeld
Mobiliteit

Lucid Air: lijkt een hoogstaand stukje technologie, maar presteert gemiddeld

Er is een handjevol Amerikaanse start-ups dat net als Tesla onze wereld met hightech elektrische voertuigen een stukje mooier en schoner wil maken. Denk aan Fisker, Canoo of Rivian. Soms met succes, maar gezien het recente faillissement van Fisker niet zonder risico. Een kanshebber is echter Lucid. Mede dankzij de nodige liquiditeit uit Saoedi-Arabië, een partnership met Aston Martin en een top-engineer die aan de wieg van de Tesla Model S stond. Irwin van InstaAutoVlog reed dan ook met de Lucid Air en vertelt er in dit artikel en video meer over.

Extreem lage CW-waarde

Met een lengte van 4,97 meter en een breedte van 1,93 meter concurreert de Air met auto’s als de Tesla Model S of de BMW i5. Opvallend is echter het hoogteverschil. De Air is met 1,41 meter zo’n tien centimeter lager dan de BMW, iets wat ongetwijfeld met de zeer lage CW-waarde van de Air heeft te maken. Deze bedraagt slechts 0,21 en dat moet een gunstig effect op het energieverbruik en dus ook de maximale range hebben. 

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Op de bok 

Die lage CW-waarde staat een enigszins comfortabele instap in de weg, zeker gezien de hedendaagse tendens van auto's met een hogere instap. Het zitcomfort is daarentegen goed. De stoelen zijn fors en goed gevormd en het enige wat opvalt is de wat 'op de bok'-zitpositie. Dit is het gevolg van de batterij die in de bodem is verwerkt, waardoor de stoel niet lager gezet kan worden. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Toonbeeld van fraaie materialen

In het interieur is de Lucid Air, zelfs bij het instapmodel, een toonbeeld van fraaie materialen als velours, echt leder en fraaie stiksels. De afwerking staat op een hoog niveau, maar teleurstellend (qua kwaliteitsbeleving) zijn de enigszins gammele schakelaars ten behoeve van de climate control en die op het stuurwiel. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Scherm swipen 

Kijken we naar de drie displays, dan zien we dat de Air in de basis al wat ouder is. De menustructuur is prima, de werking ook. Met name de matige snelheid ervan valt tegen en de opstartprocedure van bijvoorbeeld het navigatiesysteem mag vlotter. Fraai is wel het digitale instrumentarium en het verticale scherm wat lager op de middenconsole. Hier kun je de auto naar smaak finetunen. Een leuke gadget is de mogelijkheid om dit scherm omhoog te swipen, waarna je er extra opbergruimte achter aantreft. 

Ontdek jouw ideale elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Ruim en riant

Achterin is de Air comfortabel. Voor wat betreft de zit-, been- en ook zeker de hoofdruimte overklast 'ie de BMW én Tesla. Ook de kofferruimte is met 480 of maximaal 1835 liter fors en er voorin ook nog opslagruimte, ook wel bekend als frunk. De inhoud hiervan is met 285 liter uiterst riant. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

1251pk 

De Air is in vier smaken leverbaar. Als geteste RWD Pro met 442 pk en 747km range, als AWD Touring met 629 pk en 725 km range, AWD Grand Touring met 812 pk en 839 km range en als topper de AWD Sapphire met een duizelingwekkende 1251 pk. De eerste twee versies hebben een 92kWh batterij, een 22kW boordlader en een DC-pieksnelheid van 200kW, mede dankzij 800volt-technologie. Vanaf de Grand Touring zien we echter een immense 112kWh-accu en ligt ook de DC-snelheid hoger met een maximum van 253kW.  

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Premium rijdynamiek

Voor de test is gereden met een oud model Pro. In tegenstelling tot de nu leverbare Pro is deze auto van een extra elektromotor op de vooras voorzien. Net als met het interieur heeft Lucid zich met de Air gefocust op sportieve en premium rijeigenschappen, iets waarin ze zeker zijn geslaagd.

De auto rijdt prettig, is aangenaam stabiel en ook de rijdynamiek, het stuurgevoel en balans zijn op niveau. Toch is het niet een auto die uitnodigt. Zo betrekt een BMW i5 je meer bij het rijden, terwijl de Model S dankzij luchtvering rondom (de Lucid Air heeft een normaal onderstel) een iets betere allrounder is. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Minder zuinig dan verwacht

Waar 'ie wel excelleert is de rechtuit-stabiliteit en het rijcomfort op hogere snelheid. Iets wat je, dankzij de ingenieuze techniek, die in eigen huis is ontwikkeld en waardoor het merk als hofleverancier voor toekomstige elektrische Aston Martins mag worden gezien, zelfs lang moet vol kunnen houden.

De praktijk? Iets minder gunstig dan gedacht. De Lucid Air Pro AWD verbruikte gedurende de test gemiddeld 17kWh/100km. Vergelijkbaar met de BMW i5 die ik eerder heb getest en zelfs iets onzuiniger dan de Tesla Model S Long Range. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Video

Meer weten en zien over de Lucid Air? Bekijk dan de video:

Watch on YouTube

  

▼ Volgende artikel
Zo zet je reclame op je LG televisie uit
Huis

Zo zet je reclame op je LG televisie uit

Sinds dit jaar toont LG op het Home-scherm van webOS en de screensaver niet alleen content-gerelateerde aanbevelingen, maar ook commerciële reclames, bijvoorbeeld voor sportwinkels en automerken. Vind je die advertenties storend? Gelukkig kun je ze met een paar instellingen uitschakelen!

In dit artikel lees je:

  • Hoe je reclame op het Home-scherm van je LG-tv uitschakelt
  • Hoe je inhoudsaanbevelingen en promoties uitschakelt
  • Hoe je advertenties op de screensaver verwijdert
  • Hoe je de tracking van je kijkgedrag beperkt

Lees ook: Zo optimaliseer je de beeldkwaliteit van een LG-televisie

Reclame op het Home-scherm van smart tv’s is niets nieuws, maar tot nu toe bleef dit beperkt tot content-gerelateerde aanbevelingen, zoals een nieuwe Disney+ of Prime Video-serie. Dit soort aanbevelingen kunnen we nog accepteren – tot op zekere hoogte. Want de manier waarop LG tijdens de meest recente Streaming Week bijna het complete Home-scherm vulde met reclame hiervoor, daar was ook niet iedereen blij mee. En LG is dit jaar nog verder gegaan door ook commerciële advertenties te tonen, zoals voor een sportwinkel en een automerk. Voor veel mensen is dat echt een stap te ver.

Deze reclames kun je gelukkig uitschakelen via de instellingen. Voor de duidelijkheid, reclames die verschijnen op live tv-zenders, YouTube of in FAST-kanalen (Free Ad-supported Streaming Television) schakel je hiermee niet uit. Het gaat enkel om de reclames die LG zelf toont binnen webOS.

De belangrijkste advertenties uitschakelen

Ga naar de instellingen, Algemeen, Systeem, Aanvullende instellingen, Startpagina-instellingen. Schakel in elk geval Home-promotie uit. Daarmee verdwijnt alle reclame bovenaan het Home-scherm. In plaats daarvan krijg je een eenvoudig sfeerscherm te zien met een link Ga naar Apps.

©Eric Beeckmans

Inhoudsaanbevelingen uitschakelen

Wie nog een stap verder wil gaan, dan kun je ook de inhoudsaanbevelingen uitschakelen. Dat doe je door in Algemeen, Systeem, Aanvullende instellingen, Startpagina-instellingen de instelling Inhoudsaanbeveling uit te vinken. Daarmee wordt de onderste rij aanbevelingen op het Home-scherm vervangen door een rij tips. De meest linkse tegel blijft verwijzen naar de laatst gebruikte bron (Recente Invoer). Ook de aanbevelingen die webOS toont als je verder naar onder scrolt worden dan verborgen. Het Home-scherm beslaat zo nog maar één pagina. Als je de aanbevelingen zelden gebruikt is dat zeker een aanrader.

©Eric Beeckmans

Promoties in Ouderlijk toezicht uitschakelen

Voor de volledigheid ga je ook even langs Algemeen, Systeem, Veiligheid (Ouderlijk toezicht). Onderaan in die instellingen vink je Aanbevelingen en promotie startscherm uit.

©Eric Beeckmans

Screensaver-promoties uitschakelen

Ook op de screensaver kan LG reclame tonen. Vooral voor oled-schermen is dat irritant, want die springen vrij snel naar de screensaver. Gelukkig kun je ook deze reclame uitschakelen, zodat de screensaver een neutraal uiterlijk krijgt. Daarvoor ga je naar Algemeen, Systeem, Aanvullende instellingen en vink je Schermbeveiliging promotie uit.

©Eric Beeckmans

Tracking beperken

Wie alle instellingen hierboven heeft uitgeschakeld, wordt al niet meer lastiggevallen door reclame op het Home-scherm. Wil je echt nog een stap verder gaan, dan zijn er nog een aantal opties. Dat tv’s ons kijkgedrag volgen is bekend, dat is uiteraard nodig als je persoonlijke aanbevelingen wil krijgen. Wil je dat soort zaken echt maximaal beperken, dan kan dat.

Ga naar de instellingen Privacy en voorwaarden, Advertentie. Daar kun je de AD ID van de tv resetten, en vervolgens Ad-tracking beperken aanvinken.

©Eric Beeckmans

Extra privacy-opties

Tot slot kun je in Privacy en voorwaarden, Gebruikersovereenkomsten een aantal zaken uitschakelen. Nadat je dat gedaan hebt, zal de tv herstarten. Wat mag je uitschakelen? Alles behalve het eerste item, de Gebruiksvoorwaarden.

Wat zeker uit mag:

Overeenkomst voor op interesses gebaseerde advertenties

Overeenkomst voor marketingcommunicatie

Wat uit mag als je je kijkgedrag niet wilt laten tracken, en/of als je geen spraakgegevens wilt delen (in dat geval kun je geen spraakcommando’s meer geven of zoekopdrachten inspreken).

Overeenkomst inzake Gegevens over het kijkgedrag

Spraakgegevens

©Eric Beeckmans

Door de bovenstaande stappen te volgen, kun je de meeste reclames op je LG-tv uitschakelen en het Home-scherm weer overzichtelijk maken. Hoewel het uitschakelen van deze advertenties de ervaring een stuk rustiger maakt, blijft het belangrijk om te weten dat je kijkgedrag nog steeds gevolgd kan worden voor persoonlijke aanbevelingen. Als je dat wilt beperken, kun je ook de trackinginstellingen aanpassen. Zo heb je meer controle over wat je ziet en deelt, en maak je jouw kijkervaring precies zoals jij het wilt.