ID.nl logo
Help, mijn EV laadt niet op! Zo los je de meest voorkomende laadproblemen op
© Serhii - stock.adobe.com
Mobiliteit

Help, mijn EV laadt niet op! Zo los je de meest voorkomende laadproblemen op

Storingen, foutmeldingen of gewoon weigeren om te laden: het zijn allemaal vervelende problemen tijdens het opladen van je elektrische auto. Lees hier hoe je ze zo snel mogelijk oplost!

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Een auto is er voor jou, en niet andersom. Daarom is het wel zo prettig als je EV daadwerkelijk oplaadt als je bij een laadstation staat. Helaas kunnen er nogal eens problemen zijn. In dit artikel lees je hoe je die oplost en weer zorgeloos de weg op gaat. 🏡 🛣️ De laadpaal begint niet met laden 🏡 🛣️ Het laden gaat erg langzaam 🏡 🛣️ Geen verbinding tussen auto en laadpaal 🏡 Foutmeldingen op het display van je laadstation 🛣️ Laadpas of app wordt niet herkend 🏡 🛣️ De auto laadt niet volledig op

Aan de pictogrammen kun je zien waar problemen zich kunnen voordoen: thuis 🏡 en/of bij openbare laadstations onderweg 🛣️.

Lees ook: Hier moet je op letten bij de keuze van een laadpaal thuis (en op kantoor)

🏡 🛣️ De laadpaal begint niet met laden

Misschien wel het meest storende probleem is dat de accu helemaal niet begint met opladen. In deze situatie herkent het laadstation dus wel dat de auto is aangesloten. Meestal is een storing in de laadpaal of de toevoer van elektriciteit de oorzaak. Ben je onderweg, kijk dan of er een andere laadpaal in de buurt is waar je het nogmaals kunt proberen.

Gebeurt dit thuis, dan is het belangrijk dat je zeker weet dat het niet de aardlekschakelaar is die eruit ligt door overbelasting. Controleer dat in de groepenkast van je huis. Is dat allemaal in orde? Dan is de volgende stap het ontkoppelen en opnieuw inpluggen van de laadkabel. Controleer ook meteen of de laadpaal stroom ontvangt en bestudeer het display voor eventuele foutmeldingen. Een snelle reset, door de stroomtoevoer kort uit en weer in te schakelen, kan helpen om een systeemfout op te lossen.

We raden je aan om verder niet al te veel met de elektra te knutselen. Neem contact op met de leverancier van de laadpaal of een andere bevoegde installateur als de problemen blijven bestaan.

Zelfde probleem, andere aanpak Veel van de genoemde laadpaalproblemen komen zowel thuis als bij openbare laadstations voor. Vooral de oplossing is dan anders: je moet problemen met je eigen laadpaal zelf oplossen en bij openbare laadpalen probeer je eerst een andere paal (tenzij er een probleem is met het herkennen van de laapapp of laadpas).

🏡 🛣️ Het laden gaat erg langzaam

Als het even kan, laad je je EV zo snel mogelijk op. Maar soms gaat het een stuk langzamer dan verwacht. Dit kan te maken hebben met de laadkabel. Check of die geschikt is voor de beoogde laadsnelheid. In sommige gevallen is de auto het probleem, want die heeft ook een maximale snelheid van opladen.

Bij opladen thuis kan het ook nog zo zijn dat er te veel apparaten actief zijn op hetzelfde stroomnetwerk en er niet genoeg vermogen richting de laadpaal gaat. Dat hangt voornamelijk af van je groepenkast. Want voor snelladen, met meer dan 3,7 kWh, heb je een zwaardere stroomtoevoer nodig dan normaal. In plaats van een 1-fase-groepenkast is een 3-fase-groepenkast vereist. Als je niet zeker weet welke groepenkast bij jou in huis staat, kun je dat aflezen op de stroommeter.

Weet je niet hoe je groepen ingedeeld zijn of welk type groepenkast je hebt? Laat er dan iemand naar kijken die er verstand van heeft, als het even kan een professional.

©Monkey Business Images

🏡 🛣️ Geen verbinding tussen auto en laadpaal

Bij deze fout reageert de laadpaal helemaal niet nadat je de laadkabel in je EV hebt gestoken. Je ziet niks op het display staan en er gaan ook geen lichtjes branden. Nog belangrijker: de accu laadt niet op. We gaan ervan uit dat je de kabel al een keer hebt losgehaald en opnieuw ingeplugd. Inspecteer het uiteinde van de kabel op eventuele schade of aanwezig vuil. Maak indien nodig schoon. Als dit niet helpt, is de volgende stap proberen of je auto wel oplaadt met een andere kabel. Werkt dat ook niet, probeer het dan bij een ander laadstation.

Ontdek jouw ideale elektrische auto

Kijk en vergelijk op Kieskeurig.nl!

🏡 Foutmeldingen op het display van je laadstation

Je wordt vanzelfsprekend niet vrolijk als je een foutmelding op het scherm van je laadstation ziet en je auto niet oplaadt. Maar als we het positief bekijken: je hebt in ieder geval een aanwijzing waar je mee aan de slag kunt.

Raadpleeg eerst zelf de handleiding en volg de instructies op. Als dat niks oplevert, is het slim om te controleren of er software-updates zijn. Een andere mogelijke oplossing is het uit- en weer inschakelen van de laadpaal. Levert dat allemaal niks op? Neem dan contact op met de klantenservice van de leverancier.

🛣️ Laadpas of app wordt niet herkend

Het is erg frustrerend als je onderweg niet kunt laden omdat je laadpas of laadapp niet herkend wordt door de laadpaal. De eerste stap is controleren of de pas geactiveerd is en of je nog genoeg tegoed hebt voor de laadsessie. Vraag desnoods hulp als er een medewerker aanwezig is. Wanneer je een app gebruikt, kun je een herstart proberen, checken of er updates zijn of de applicatie helemaal verwijderen en opnieuw installeren. Biedt dat allemaal geen soelaas? Neem dan contact op met de laadpasprovider of de ontwikkelaar van de applicatie.

©DragonImages

Ook interessant: Zo laad je het goedkoopst je elektrische auto op

🏡 🛣️ De auto laadt niet volledig op

Bij deze kwaal laadt de auto wel op, maar niet tot de volledige capaciteit is bereikt. Soms wordt dit veroorzaakt door een ingebouwd veiligheidsmechanisme. In dit geval is dat een laaddrempel om de levensduur van de accu te verlengen. Controleer of daar bij jouw auto sprake van is. Raadpleeg de handleiding voor de juiste instructies. Als dat de oplossing niet is, dan is de batterij zelf mogelijk het probleem. Daar doe je zelf weinig aan, maar gelukkig zijn de garantievoorwaarden doorgaans goed. Laat een specialist nader onderzoek doen naar de staat van de accu.

Conclusie

Door de bovenstaande stappen op te volgen kun je een aantal veelvoorkomende laadproblemen oplossen. Als je ingewikkeldere problemen tegenkomt of als met bovenstaande tips de problemen blijven bestaan, kun je het beste professionele hulp inschakelen.

▼ Volgende artikel
Roamingkosten verdwijnen op Noordzee: geen hoge en onverwachte rekeningen meer
© Marc Venema
Huis

Roamingkosten verdwijnen op Noordzee: geen hoge en onverwachte rekeningen meer

Reizigers die de oversteek maken op de Noordzee naar Groot Brittannië of Noorwegen kennen het probleem: je moet je roaming uitzetten omdat je anders onbedeoeld verbinding maakt met een dure maritieme provider. Dat is binnenkort verleden tijd, want door een samenwerking met Tampnet betaal je - net als in Nederland - gewoon de normale kosten voor het gebruik van je mobiele data en gesprekken.

Mobiele provider KPN heeft aangeven dat klanten vanaf 1 november 2025 geen extra roamingkosten meer betalen als ze gebruik maken van mobiel internet en telefonie tijdens bijvoorbeeld een overtocht met een ferry naar Groot Brittannië. Door een samenwerking met maritiem provider Tempnet worden er geen exorbitante prijzen meer gerekend als je met je smartphone op internet surft. Ook klanten van Youfone en Simyo vallen onder deze nieuwe regeling.

Odido volgt in januari

Ook Odido heeft eerder al bekend gemaakt dat de roamingkosten voor klanten van deze provider, waar ook klanten van Ben en Simpel onder vallen, verdwijnen en ook deze klanten dus niet meer betalen dan in Nederland. Bij Odido verdwijnen de roamingkosten per 1 januari 2026.

Het is nog niet bekend wanneer andere provider zoals Vodafone roamingkosten zullen aanschaffen voor reizigers op de Noordzee, maar de verwachting is dat ook dit rond de jaarwisseling zal worden doorgevoerd.

Voorheen hoge kosten
Wanneer reizigers op het oude maritieme netwerk verbinding maakten met internet, konden de kosten extreem hoog oplopen. Bij Odido kon je bijvoorbeeld bundels afkopen voor 3 euro voor 25MB of of 25 euro voor 500MB, bedragen waar je dus behoorlijk diep in de buidel voor moet tasten. Had je geen bundel en maakte je per ongeluk verbinding, dan liepen de kosten nog verder op.

▼ Volgende artikel
Nieuw van OPPO: Find X9 en X9 Pro met Hasselblad-telelens en accu van ruim 7000 mAh
© OPPO
Huis

Nieuw van OPPO: Find X9 en X9 Pro met Hasselblad-telelens en accu van ruim 7000 mAh

OPPO brengt zijn nieuwste vlaggenschepen, de Find X9 en Find X9 Pro, wereldwijd op de markt. De nieuwe toestellen combineren krachtige camera's, hoge accucapaciteit en de nieuwste versie van OPPO's besturingssysteem ColorOS.

De Find X9-serie richt zich vooral op fotografie, met camera's die in samenwerking met Hasselblad zijn ontwikkeld. De Find X9 beschikt over drie 50MP-camera's: een hoofdcamera met een Sony LYT808-sensor, een ultragroothoek met autofocus en een periscoop-telelens. De Find X9 Pro gaat een stap verder met een aangepaste Sony LYT828-hoofdsensor en een 200MP-telelens met 3x optische zoom. Deze laatste kan dankzij de hoge resolutie digitaal inzoomen tot ruim 13x zonder zichtbaar kwaliteitsverlies.

Beide toestellen maken gebruik van OPPO's nieuwe LUMO Image Engine, die foto's sneller en energiezuiniger verwerkt. De camera kiest automatisch de juiste resolutie (50, 25 of 12 megapixel) afhankelijk van de lichtomstandigheden. Ook nieuw zijn 4K Motion Photos, waarbij korte videofragmenten met hoge resolutie kunnen worden vastgelegd en elk frame als losse foto kan worden opgeslagen.

©OPPO

Wat is de LUMO Image Engine?

De LUMO Image Engine is OPPO's nieuwe systeem voor beeldverwerking. Het combineert rekenkracht en kunstmatige intelligentie om foto's sneller te verwerken en natuurlijker te laten ogen. De engine past onder meer de belichting en kleurweergave aan en vermindert ruis in situaties met weinig licht, terwijl het stroomverbruik van de chip wordt verlaagd.

Grote accu's

De Find X9-serie valt ook op door zijn grote batterijcapaciteit. De Find X9 heeft een 7025mAh-accu, de Pro-versie zelfs 7500mAh – groter dan in eerdere OPPO-flagships. Beide modellen ondersteunen 80W snelladen via de kabel, 50W draadloos laden en 10W omgekeerd opladen, waarmee je andere apparaten – zoals oordopjes of een smartwatch – draadloos kunt bijladen. De toestellen zijn voorzien van OPPO's derde generatie silicium-koolstofbatterij, die volgens de fabrikant na vijf jaar nog 80 procent van de oorspronkelijke capaciteit behoudt.

Prestaties en koeling

Binnenin draait de Find X9-serie op de MediaTek Dimensity 9500-chip, gebouwd op een 3nm-proces. De nieuwe chipset belooft betere prestaties en een lager energieverbruik. OPPO's eigen Trinity Engine moet zorgen voor stabiele prestaties, ook bij langdurig gamen of zware taken.

Scherm en ontwerp

Het ontwerp is grotendeels vlak, met smalle randen van 1,15 millimeter en een helder 120Hz-scherm dat tot 3600 nits piekhelderheid haalt. Beide toestellen hebben een IP69-classificatie, wat bescherming biedt tegen stof, water en hoge temperaturen. De Find X9 verschijnt in Titanium Grey en Space Black, terwijl de Pro-uitvoering verkrijgbaar is in Silk White en Titanium Charcoal.

De toestellen draaien op ColorOS 16, dat onder meer verbeterde animaties, slimme AI-functies en uitgebreidere koppeling met Windows- en Mac-computers biedt.

©OPPO

Beschikbaarheid en prijs

De adviesprijs van de OPPO Find X9 (12GB/512GB) is 999 euro, die van de Find X9 Pro (16GB/512GB) is 1.299 euro. Beide modellen zijn per direct verkrijgbaar.