ID.nl logo
Help, mijn EV laadt niet op! Zo los je de meest voorkomende laadproblemen op
Mobiliteit

Help, mijn EV laadt niet op! Zo los je de meest voorkomende laadproblemen op

Storingen, foutmeldingen of gewoon weigeren om te laden: het zijn allemaal vervelende problemen tijdens het opladen van je elektrische auto. Lees hier hoe je ze zo snel mogelijk oplost!

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Een auto is er voor jou, en niet andersom. Daarom is het wel zo prettig als je EV daadwerkelijk oplaadt als je bij een laadstation staat. Helaas kunnen er nogal eens problemen zijn. In dit artikel lees je hoe je die oplost en weer zorgeloos de weg op gaat. 🏡 🛣️ De laadpaal begint niet met laden 🏡 🛣️ Het laden gaat erg langzaam 🏡 🛣️ Geen verbinding tussen auto en laadpaal 🏡 Foutmeldingen op het display van je laadstation 🛣️ Laadpas of app wordt niet herkend 🏡 🛣️ De auto laadt niet volledig op

Aan de pictogrammen kun je zien waar problemen zich kunnen voordoen: thuis 🏡 en/of bij openbare laadstations onderweg 🛣️.

Lees ook: Hier moet je op letten bij de keuze van een laadpaal thuis (en op kantoor)

🏡 🛣️ De laadpaal begint niet met laden

Misschien wel het meest storende probleem is dat de accu helemaal niet begint met opladen. In deze situatie herkent het laadstation dus wel dat de auto is aangesloten. Meestal is een storing in de laadpaal of de toevoer van elektriciteit de oorzaak. Ben je onderweg, kijk dan of er een andere laadpaal in de buurt is waar je het nogmaals kunt proberen.

Gebeurt dit thuis, dan is het belangrijk dat je zeker weet dat het niet de aardlekschakelaar is die eruit ligt door overbelasting. Controleer dat in de groepenkast van je huis. Is dat allemaal in orde? Dan is de volgende stap het ontkoppelen en opnieuw inpluggen van de laadkabel. Controleer ook meteen of de laadpaal stroom ontvangt en bestudeer het display voor eventuele foutmeldingen. Een snelle reset, door de stroomtoevoer kort uit en weer in te schakelen, kan helpen om een systeemfout op te lossen.

We raden je aan om verder niet al te veel met de elektra te knutselen. Neem contact op met de leverancier van de laadpaal of een andere bevoegde installateur als de problemen blijven bestaan.

Zelfde probleem, andere aanpak Veel van de genoemde laadpaalproblemen komen zowel thuis als bij openbare laadstations voor. Vooral de oplossing is dan anders: je moet problemen met je eigen laadpaal zelf oplossen en bij openbare laadpalen probeer je eerst een andere paal (tenzij er een probleem is met het herkennen van de laapapp of laadpas).

🏡 🛣️ Het laden gaat erg langzaam

Als het even kan, laad je je EV zo snel mogelijk op. Maar soms gaat het een stuk langzamer dan verwacht. Dit kan te maken hebben met de laadkabel. Check of die geschikt is voor de beoogde laadsnelheid. In sommige gevallen is de auto het probleem, want die heeft ook een maximale snelheid van opladen.

Bij opladen thuis kan het ook nog zo zijn dat er te veel apparaten actief zijn op hetzelfde stroomnetwerk en er niet genoeg vermogen richting de laadpaal gaat. Dat hangt voornamelijk af van je groepenkast. Want voor snelladen, met meer dan 3,7 kWh, heb je een zwaardere stroomtoevoer nodig dan normaal. In plaats van een 1-fase-groepenkast is een 3-fase-groepenkast vereist. Als je niet zeker weet welke groepenkast bij jou in huis staat, kun je dat aflezen op de stroommeter.

Weet je niet hoe je groepen ingedeeld zijn of welk type groepenkast je hebt? Laat er dan iemand naar kijken die er verstand van heeft, als het even kan een professional.

©Monkey Business Images

🏡 🛣️ Geen verbinding tussen auto en laadpaal

Bij deze fout reageert de laadpaal helemaal niet nadat je de laadkabel in je EV hebt gestoken. Je ziet niks op het display staan en er gaan ook geen lichtjes branden. Nog belangrijker: de accu laadt niet op. We gaan ervan uit dat je de kabel al een keer hebt losgehaald en opnieuw ingeplugd. Inspecteer het uiteinde van de kabel op eventuele schade of aanwezig vuil. Maak indien nodig schoon. Als dit niet helpt, is de volgende stap proberen of je auto wel oplaadt met een andere kabel. Werkt dat ook niet, probeer het dan bij een ander laadstation.

Ontdek jouw ideale elektrische auto

Kijk en vergelijk op Kieskeurig.nl!

🏡 Foutmeldingen op het display van je laadstation

Je wordt vanzelfsprekend niet vrolijk als je een foutmelding op het scherm van je laadstation ziet en je auto niet oplaadt. Maar als we het positief bekijken: je hebt in ieder geval een aanwijzing waar je mee aan de slag kunt.

Raadpleeg eerst zelf de handleiding en volg de instructies op. Als dat niks oplevert, is het slim om te controleren of er software-updates zijn. Een andere mogelijke oplossing is het uit- en weer inschakelen van de laadpaal. Levert dat allemaal niks op? Neem dan contact op met de klantenservice van de leverancier.

🛣️ Laadpas of app wordt niet herkend

Het is erg frustrerend als je onderweg niet kunt laden omdat je laadpas of laadapp niet herkend wordt door de laadpaal. De eerste stap is controleren of de pas geactiveerd is en of je nog genoeg tegoed hebt voor de laadsessie. Vraag desnoods hulp als er een medewerker aanwezig is. Wanneer je een app gebruikt, kun je een herstart proberen, checken of er updates zijn of de applicatie helemaal verwijderen en opnieuw installeren. Biedt dat allemaal geen soelaas? Neem dan contact op met de laadpasprovider of de ontwikkelaar van de applicatie.

©DragonImages

Ook interessant: Zo laad je het goedkoopst je elektrische auto op

🏡 🛣️ De auto laadt niet volledig op

Bij deze kwaal laadt de auto wel op, maar niet tot de volledige capaciteit is bereikt. Soms wordt dit veroorzaakt door een ingebouwd veiligheidsmechanisme. In dit geval is dat een laaddrempel om de levensduur van de accu te verlengen. Controleer of daar bij jouw auto sprake van is. Raadpleeg de handleiding voor de juiste instructies. Als dat de oplossing niet is, dan is de batterij zelf mogelijk het probleem. Daar doe je zelf weinig aan, maar gelukkig zijn de garantievoorwaarden doorgaans goed. Laat een specialist nader onderzoek doen naar de staat van de accu.

Conclusie

Door de bovenstaande stappen op te volgen kun je een aantal veelvoorkomende laadproblemen oplossen. Als je ingewikkeldere problemen tegenkomt of als met bovenstaande tips de problemen blijven bestaan, kun je het beste professionele hulp inschakelen.

▼ Volgende artikel
Video | De nieuwe Alpine A290 rijdt nog beter dan de Renault 5
Mobiliteit

Video | De nieuwe Alpine A290 rijdt nog beter dan de Renault 5

Als de nieuwe Renault 5 al zo goed rijdt, hoe kan een Alpine op dezelfde basis dan nóg beter rijden? Onlangs toog Irwin van InstaAutoVlog naar Mallorca om de eerste kilometers met de kersverse Franse trots te rijden.

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Dit artikel in het kort:

In dit artikel en bijbehorende video vertelt Irwin Versteegh-Duijnstee je alles over de nieuwe Alpine A290. Volgens hem een auto die zomaar voor een vervijf-, vertien-, of wellicht zelfs wel verhonderdvoudiging van het aantal Alpine-registraties in Nederland kan leiden.

Meer lezen over Alpine? Check dan ook: Ontdek de Alpine A390: een elektrische fastback in het C-Segment

Zelfde basis als Renault 5

En ja, het is dus beslist geen geheim dat de nieuwe Renault 5 als basis voor de Alpine A290 dient. Niet alleen qua bodemplaat, maar ook de basisvorm. Alpine wist dankzij zes centimeter meer spoorbreedte, een vijf centimeter bredere carrosserie (dankzij wielkastverbreders) en standaard 19inch-lichtmetalen wielen een soort super-Renault 5 neer te zetten. 

©DPPI

Stylingkenmerken

Ook dit model is voorzien van kenmerkende onderdelen als dubbele koplampen, een zogeheten swoosh (designkenmerken aan de zijkant van de auto) en een subtiele ducktailspoiler op de achterklep. Voor de test is gereden met de GTS-uitvoering. Deze is te herkennen aan een chroomzwart Alpine-embleem op het zijscherm en 19-inch Noir lichtmetalen wielen, type Snowflake. 

©DPPI

Accubereik

Qua techniek leunt de A290 sterk op de Renault 5. Zo zien we een 52kWh-batterij, een 11kW-driefasen-boordlader, DC-snellaadfunctie van 100kW en een warmtepomp inclusief actieve batterijverwarming en -koeling. In plaats van een 150pk-elektromotor vind je in de A290 echter een minimaal 180pk sterke elektromotor. De GT Performance biedt 220pk en 300Nm op de voorwielen. Het bereik? Zo'n 385 kilometer op een volle batterij.

🚘Had je dit al gelezen? Rijden met de nieuwe Renault 5: Overtreft alle verwachtingen

Ontdek jouw ideale elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!

Rijgedrag

Met de krachtige motor van de GTS accelereert de Alpine A290 in 6,4 seconden naar 100 km/u. Deze hot hatch vraagt om stuurmanskunst; ondanks de grip van de Michelin Pilot Sport 5-banden zoekt de A290 bij krachtige acceleratie steeds naar meer tractie, waardoor het typisch klinische EV-gevoel verdwijnt.

Op het circuit zorgt de gewichtsverdeling (57 procent voor, 43 procent achter) voor een dynamisch, speels rijgedrag. De achterkant is soepel, wat onderstuur voorkomt en scherpe bochten mogelijk maakt. Een verbeterpunt is de stuurfeedback, die iets preciezer zou mogen zijn.

©DPPI

Niet stug, zelfs comfortabel

De A290 biedt ondanks zijn speelse karakter verrassend veel comfort. Dankzij technieken zoals hydraulische bumpstops en een multilink-ophanging achter, rijdt deze hot hatch soepel, zonder stug te zijn. Dit is extra indrukwekkend gezien het hoge gewicht van 1479 kilo en de 19inch-wielen. Qua comfort doet hij niet onder voor de Renault 5.

©DPPI

Alpine A290 op beeld

Alle details over de rijeigenschappen van de nieuwe Alpine A290 zien? Bekijk hieronder dan de video van InstaAutoVlog. 

Watch on YouTube

 

 

 

▼ Volgende artikel
Review Motorola Moto G55 – Goedkoop, capabel en degelijk
Huis

Review Motorola Moto G55 – Goedkoop, capabel en degelijk

Met een adviesprijs van 249,99 euro is de Motorola Moto G55 geen dure smartphone. Je moet er dan vanzelfsprekend rekening mee houden dat je niet het nieuwste of het beste in huis haalt. Maar voor mensen die niet al te veeleisend zijn, kan dit een prima optie zijn.

Goed
Conclusie

We houden er in deze beoordeling rekening mee dat dit een toestel van 250 euro is, maar dan nog speelt de camera het toestel parten. Die maakt vaak ondermaatse foto's en is dus het grootste struikelblok. Het scherm, het ontwerp, de bouwkwaliteit, de accu, de opslag en het werkgeheugen scoren gelukkig allemaal een dikke voldoende, en de processor is daarnaast heel capabel voor dagelijkse taken. Tot slot vinden we het updatebeleid te mager. Desondanks voelt de Motorola Moto G55 compleet genoeg om hem minimaal te overwegen als volgende budgetaankoop.

Plus- en minpunten
  • Degelijke processor
  • Prima scherm
  • Genoeg werkgeheugen
  • Veel opslagruimte
  • Goede accu
  • Camerasysteem
  • Updatebeleid
  • Plastic frame

Afwerking toestel

Dankzij het plastic frame voelt de Motorola Moto G55 gelukkig licht aan. En door het eco-leer achterop heb je niet het idee met een echt goedkoop toestel te maken. Die achterkant heeft nog een voordeel: daardoor glipt het apparaat niet gemakkelijk uit je handen. Hoewel Motorola er standaard een plastic hoesje omheen doet, vinden we dat eigenlijk zonde. Zowel voor het ontwerp als voor het glijden.

©Wesley Akkerman

Verder is het vervelend – doch begrijpelijk – dat de smartphone niet water- en stofdicht is. Wel is er helemaal onderop een koptelefoonaansluiting aanwezig.

©Wesley Akkerman

Voorop treffen we een groot lcd-display van 6,49 inch aan. De telefoon beschikt over een hoge verversingssnelheid van 120 Hertz, HDR en een resolutie van 1080 × 2400 pixels (ook wel FHD+ genoemd). Het scherm kan redelijk helder ingesteld worden en wordt beschermd door een stevige laag Gorilla Glass 5-glas. De kleuren komen mooi en prettig naar voren, maar de kijkhoek is matig. Het enige wat echt opvalt in nadelige zin is dat er een luchtlaag zichtbaar is. Daardoor werpt de behuizing een schaduw op het display, en dat oogt heel goedkoop.

©Wesley Akkerman

Degelijke processor

De smartphone wordt aangedreven door de Mediatek Dimensity 7025. Die valt qua prestaties ergens tussen de Snapdragon 7s Gen 2 (zoals in de Redmi Note 13 Pro) en Snapdragon 6s Gen 3 (zoals in de Moto G85) in. Voor gaming is dit niet echt een goede processor, maar voor dagelijks gebruik hebben we weinig te klagen. We hebben ook niet het idee dat de cpu het scherm niet kan bijbenen. Het kan zijn dat je tijdens het scrollen het toestel betrapt op een korte vertraging, maar dat kan ook komen doordat bijvoorbeeld een site of app net wat meer van het systeem vraagt.

Voor deze prijs vinden we de hoeveelheid opslagruimte en werkgeheugen heel riant. Je krijgt namelijk respectievelijk 256 GB en 8 GB voorgeschoteld. Het toestel draait nu op Android 14 en biedt bovendien de kenmerkende kale Android-ervaring aan. Houd wel rekening met wat vooraf geïnstalleerde apps, die je in sommige gevallen kunt verwijderen. Helaas krijgt de Motorola Moto G55 slechts twee Android-upgrades en vier jaar aan beveiligingsupdates. Dat is echt ontzettend karig, maar heeft mogelijk iets te maken met de keuze voor de processor.

Lees ook: Waar voor je geld: 5 uitgebreide smartphones voor max 500 euro

Tegenvallende camera's

De 50 megapixelcamera achterop legt weliswaar kleuren redelijk natuurlijkgetrouw vast, maar eigenlijk zien we twee problemen waar we ons niet overheen kunnen zetten. De beelden ogen een beetje flets en plat, terwijl we aan de zijkanten soms een gebrek aan scherpte opmerken. In de avond maakt de Motorola Moto G55 al snel overbelichte foto's, waardoor kleuren niet stralen en details snel wegvallen. Je kunt dit soort foto's prima gebruiken voor op Facebook of andere sociale media, maar we zouden ze niet printen en daarna in een familiealbum stoppen.





Wat ons verder opvalt aan de groothoeklens, van acht megapixel, is dat die anders omgaat met kleuren. Die komen niet helemaal overeen met de werkelijkheid en missen bezieling. Ook kan het zijn dat felle delen, zoals een wolkendek, kenmerkende detaillering missen.

Avondfotografie is echt ondermaats, en het helpt daarnaast niet dat de lens geen toegang heeft tot de optische beeldstabilisatie. De macro-optie (van de groothoeklens) maakt tot slot soms té scherpe foto's, waardoor randen hard ogen en een witte gloed krijgen. De camera's laten dus te wensen over.





Motorola Moto G55 kopen?

De accu doet gelukkig wel een hoop goed. Dankzij een vermogen van 5000 mAh kun je het soms wel twee dagen (of meer, afhankelijk van gebruik) uithouden. En met een 30watt-lader kun je het toestel vaak binnen anderhalf helemaal volladen. Die oplader moet je dan wel zelf aanschaffen, want die zit niet in de doos. Dat komt niet door Motorola, maar vanwege regels uit Europa. Met een half uurtje laden is het toestel voor de helft gevuld, dus daarin is het toestel betrouwbaar. Verder is het goed om te weten dat er geen draadloos opladen beschikbaar is.

We houden er rekening mee dat dit een toestel van 250 euro is, maar dan nog speelt de camera het apparaat parten. Die maakt vaak ondermaatse foto's en is dus het grootste struikelblok. Het scherm, het ontwerp, de bouwkwaliteit, de accu, de opslag en het werkgeheugen scoren gelukkig allemaal een dikke voldoende, en de processor is daarnaast heel capabel voor dagelijkse taken. Tot slot vinden we het updatebeleid te mager. Desondanks voelt de Motorola Moto G55 compleet genoeg om hem minimaal te overwegen als volgende budgetaankoop.