ID.nl logo
Help, mijn EV laadt niet op! Zo los je de meest voorkomende laadproblemen op
© Serhii - stock.adobe.com
Mobiliteit

Help, mijn EV laadt niet op! Zo los je de meest voorkomende laadproblemen op

Storingen, foutmeldingen of gewoon weigeren om te laden: het zijn allemaal vervelende problemen tijdens het opladen van je elektrische auto. Lees hier hoe je ze zo snel mogelijk oplost!

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Een auto is er voor jou, en niet andersom. Daarom is het wel zo prettig als je EV daadwerkelijk oplaadt als je bij een laadstation staat. Helaas kunnen er nogal eens problemen zijn. In dit artikel lees je hoe je die oplost en weer zorgeloos de weg op gaat. 🏡 🛣️ De laadpaal begint niet met laden 🏡 🛣️ Het laden gaat erg langzaam 🏡 🛣️ Geen verbinding tussen auto en laadpaal 🏡 Foutmeldingen op het display van je laadstation 🛣️ Laadpas of app wordt niet herkend 🏡 🛣️ De auto laadt niet volledig op

Aan de pictogrammen kun je zien waar problemen zich kunnen voordoen: thuis 🏡 en/of bij openbare laadstations onderweg 🛣️.

Lees ook: Hier moet je op letten bij de keuze van een laadpaal thuis (en op kantoor)

🏡 🛣️ De laadpaal begint niet met laden

Misschien wel het meest storende probleem is dat de accu helemaal niet begint met opladen. In deze situatie herkent het laadstation dus wel dat de auto is aangesloten. Meestal is een storing in de laadpaal of de toevoer van elektriciteit de oorzaak. Ben je onderweg, kijk dan of er een andere laadpaal in de buurt is waar je het nogmaals kunt proberen.

Gebeurt dit thuis, dan is het belangrijk dat je zeker weet dat het niet de aardlekschakelaar is die eruit ligt door overbelasting. Controleer dat in de groepenkast van je huis. Is dat allemaal in orde? Dan is de volgende stap het ontkoppelen en opnieuw inpluggen van de laadkabel. Controleer ook meteen of de laadpaal stroom ontvangt en bestudeer het display voor eventuele foutmeldingen. Een snelle reset, door de stroomtoevoer kort uit en weer in te schakelen, kan helpen om een systeemfout op te lossen.

We raden je aan om verder niet al te veel met de elektra te knutselen. Neem contact op met de leverancier van de laadpaal of een andere bevoegde installateur als de problemen blijven bestaan.

Zelfde probleem, andere aanpak Veel van de genoemde laadpaalproblemen komen zowel thuis als bij openbare laadstations voor. Vooral de oplossing is dan anders: je moet problemen met je eigen laadpaal zelf oplossen en bij openbare laadpalen probeer je eerst een andere paal (tenzij er een probleem is met het herkennen van de laapapp of laadpas).

🏡 🛣️ Het laden gaat erg langzaam

Als het even kan, laad je je EV zo snel mogelijk op. Maar soms gaat het een stuk langzamer dan verwacht. Dit kan te maken hebben met de laadkabel. Check of die geschikt is voor de beoogde laadsnelheid. In sommige gevallen is de auto het probleem, want die heeft ook een maximale snelheid van opladen.

Bij opladen thuis kan het ook nog zo zijn dat er te veel apparaten actief zijn op hetzelfde stroomnetwerk en er niet genoeg vermogen richting de laadpaal gaat. Dat hangt voornamelijk af van je groepenkast. Want voor snelladen, met meer dan 3,7 kWh, heb je een zwaardere stroomtoevoer nodig dan normaal. In plaats van een 1-fase-groepenkast is een 3-fase-groepenkast vereist. Als je niet zeker weet welke groepenkast bij jou in huis staat, kun je dat aflezen op de stroommeter.

Weet je niet hoe je groepen ingedeeld zijn of welk type groepenkast je hebt? Laat er dan iemand naar kijken die er verstand van heeft, als het even kan een professional.

©Monkey Business Images

🏡 🛣️ Geen verbinding tussen auto en laadpaal

Bij deze fout reageert de laadpaal helemaal niet nadat je de laadkabel in je EV hebt gestoken. Je ziet niks op het display staan en er gaan ook geen lichtjes branden. Nog belangrijker: de accu laadt niet op. We gaan ervan uit dat je de kabel al een keer hebt losgehaald en opnieuw ingeplugd. Inspecteer het uiteinde van de kabel op eventuele schade of aanwezig vuil. Maak indien nodig schoon. Als dit niet helpt, is de volgende stap proberen of je auto wel oplaadt met een andere kabel. Werkt dat ook niet, probeer het dan bij een ander laadstation.

Ontdek jouw ideale elektrische auto

Kijk en vergelijk op Kieskeurig.nl!

🏡 Foutmeldingen op het display van je laadstation

Je wordt vanzelfsprekend niet vrolijk als je een foutmelding op het scherm van je laadstation ziet en je auto niet oplaadt. Maar als we het positief bekijken: je hebt in ieder geval een aanwijzing waar je mee aan de slag kunt.

Raadpleeg eerst zelf de handleiding en volg de instructies op. Als dat niks oplevert, is het slim om te controleren of er software-updates zijn. Een andere mogelijke oplossing is het uit- en weer inschakelen van de laadpaal. Levert dat allemaal niks op? Neem dan contact op met de klantenservice van de leverancier.

🛣️ Laadpas of app wordt niet herkend

Het is erg frustrerend als je onderweg niet kunt laden omdat je laadpas of laadapp niet herkend wordt door de laadpaal. De eerste stap is controleren of de pas geactiveerd is en of je nog genoeg tegoed hebt voor de laadsessie. Vraag desnoods hulp als er een medewerker aanwezig is. Wanneer je een app gebruikt, kun je een herstart proberen, checken of er updates zijn of de applicatie helemaal verwijderen en opnieuw installeren. Biedt dat allemaal geen soelaas? Neem dan contact op met de laadpasprovider of de ontwikkelaar van de applicatie.

©DragonImages

Ook interessant: Zo laad je het goedkoopst je elektrische auto op

🏡 🛣️ De auto laadt niet volledig op

Bij deze kwaal laadt de auto wel op, maar niet tot de volledige capaciteit is bereikt. Soms wordt dit veroorzaakt door een ingebouwd veiligheidsmechanisme. In dit geval is dat een laaddrempel om de levensduur van de accu te verlengen. Controleer of daar bij jouw auto sprake van is. Raadpleeg de handleiding voor de juiste instructies. Als dat de oplossing niet is, dan is de batterij zelf mogelijk het probleem. Daar doe je zelf weinig aan, maar gelukkig zijn de garantievoorwaarden doorgaans goed. Laat een specialist nader onderzoek doen naar de staat van de accu.

Conclusie

Door de bovenstaande stappen op te volgen kun je een aantal veelvoorkomende laadproblemen oplossen. Als je ingewikkeldere problemen tegenkomt of als met bovenstaande tips de problemen blijven bestaan, kun je het beste professionele hulp inschakelen.

▼ Volgende artikel
Review Teufel Boomster 4 – Krachtpatser die overal mee naartoe kan
© Wesley Akkerman
Huis

Review Teufel Boomster 4 – Krachtpatser die overal mee naartoe kan

De Teufel Boomster 4 is een draadloze, semigrote bluetoothspeaker die je thuis, onderweg of buiten kunt gebruiken. Het apparaat is groot genoeg om een kamer met muziek te vullen en compact genoeg om als een ouderwetse gettoblaster op je schouder mee te nemen.

Uitstekend
Conclusie

Hoewel de Teufel Boomster 4 niet voor iedereen de meest interessante optie is, is dit wel de beste Boomster die het Duitse bedrijf tot op heden heeft uitgebracht. We kunnen ons zelfs voorstellen dat de Boomster 4 boeiend is voor mensen die nog met een 3 rondlopen. De batterij van zijn voorganger zou inmiddels zo slecht kunnen zijn dat hij het nog geen picknick volhoudt, en dan heb je met de 4 een waardige opvolger.

Plus- en minpunten
  • Robuust ontwerp
  • Handzaam
  • Brede geluidsweergave
  • Spatwaterdicht
  • Lange accuduur
  • Best prijzig
  • Bas kan nog wat hulp gebruiken
  • Oplader niet meegeleverd

Met een adviesprijs van 349 euro is de Teufel Boomster 4 niet goedkoop (maar wel goedkoper dan zijn voorganger bij de introductie was). Het apparaat neemt het robuuste ontwerp van de Boomster 3 over en oogt zowel stoer als modern met zijn metalen grille en industriële aluminium handvat. Verder is het goed om te weten dat de behuizing spatwaterdicht is en een regenbui overleeft. Je kunt de Boomster 4 bestellen in de kleuren zwart, grijs of mintgroen.

De vertrouwde basis

De bediening is daarnaast hetzelfde gebleven. Dat betekent dat je toegang hebt tot fysieke knoppen onder een zacht rubber paneel met duidelijke feedback. Via de knoppen regel je volume, bas, afspelen en bronselectie. Net als bij het vorige model levert Teufel ook nu een infrarood afstandsbediening bij de speaker. Hiermee pas je alles op afstand aan. Dat is vooral handig voor gebruik in huis, zodat je niet steeds naar het apparaat hoeft te lopen.

©Wesley Akkerman

De Teufel Boomster 4 is bovendien meer dan een bluetoothspeaker alleen: er zit namelijk ook een radio-ontvanger in (net als bij de vorige modellen), voor zowel FM als DAB+. Dankzij multipoint bluetooth kun je bovendien twee smartphones tegelijkertijd koppelen en afwisselend de muziek regelen. Tot nu toe oogt en voelt de Teufel-speaker dus nog heel erg hetzelfde aan als je hem naast zijn voorganger zet. Wat is er dan precies nieuw aan dit model?

Vernieuwing in details

Het gaat vooral om kleinere, maar niet onbelangrijke eigenschappen. Zo kun je de Teufel Boomster 4 opladen met een usb-c-kabel. Een oplader krijg je er niet bij, maar met een beetje geluk heb je die thuis al liggen. Opladen kan voortaan met 45 watt, waardoor bijtanken lekker snel gaat. En hoewel de batterijcapaciteit er niet op vooruit is gegaan, gaat de accu toch langer mee: van 18 naar maar liefst 23 uur.

©Wesley Akkerman

Helaas is de bluetooth-versie hetzelfde gebleven als bij zijn voorganger. Voor de audio, waarover verderop meer, is dat niet zo'n probleem. Maar voor moderne bluetooth-eigenschappen, zoals Auracast, hoef je dus niet aan te kloppen bij de Teufel Boomster 4. Wel is het mogelijk om een tweede Boomster 4 te koppelen voor een betere stereoweergave. Dat kan geheel draadloos, waardoor je geen gedoe hebt met kabels. Soms zijn het de kleine dingen die het hem doen.

Teufel Boomster 4 in de praktijk

Naast bluetooth- en radiofunctionaliteit kun je ook muziek afspelen via de aux-ingang. Die poort zit, samen met de usb-c-aansluiting, achter een rubber flapje achterop, onder de uitschuifbare antenne. Voor het geluid zorgen vijf drivers (twee tweeters, twee midrange en een woofer) en twee passieve radiatoren voor een diepere bas. Dit alles wordt aangestuurd met 42 watt vermogen. Ook heb je de beschikking over de kenmerkende Teufel-technologie Dynamore.

©Wesley Akkerman

Akoestisch klinkt de Boomster 4 standaard helder, maar de bas heeft regelmatig een zetje nodig. Je kunt die eenvoudig met 6 dB verhogen (of verlagen), waardoor die dieper en voller klinkt zonder te overheersen. Stemmen en het middenbereik zijn aangenaam aanwezig en klinken natuurlijk. De hoge tonen zijn gedetailleerd, maar klinken soms wel wat kil. Misschien moet je binnen je eigen muziek-app met de equalizer spelen, maar in de basis komt hier mooi geluid uit.

Het ligt trouwens ook maar net aan de omgeving waarin je luistert. En daarmee is de grootste kracht van de Teufel Boomster 4 ook z'n achilleshiel: juist omdat je hem overal mee naartoe kunt nemen en hij op allerlei plekken goed moet kunnen klinken, blinkt het apparaat op geen enkele plek écht uit.

Het goede nieuws is dat hogere volumestanden het karakter van de muziek niet aantasten en dat de Boomster 4 overweg kan met veel verschillende (mainstream) genres, met genoeg ruimte voor detail en emotie.

©Wesley Akkerman

Teufel Boomster 4 kopen?

Hoewel de Teufel Boomster 4 niet voor iedereen de meest interessante optie is, is dit wel de beste Boomster die het Duitse bedrijf tot op heden heeft uitgebracht. We kunnen ons zelfs voorstellen dat de Boomster 4 boeiend is voor mensen die nog met een 3 rondlopen. De batterij van zijn voorganger zou inmiddels zo slecht kunnen zijn dat hij het nog geen picknick volhoudt, en dan heb je met de 4 een waardige opvolger.

▼ Volgende artikel
Philips presenteert betaalbare QD-OLED-monitor Evnia 27M2N6501L
© Philips
Huis

Philips presenteert betaalbare QD-OLED-monitor Evnia 27M2N6501L

Philips lanceert de Evnia 27M2N6501L, een 27-inch QD-OLED-monitor die hoogwaardige beeldkwaliteit combineert met een relatief scherpe prijs. Het model richt zich vooral op gamers en gebruikers die veel waarde hechten aan contrast, vloeiende actie en brede inzetbaarheid.

De monitor maakt gebruik van QD-OLED-technologie, die bekendstaat om diepe zwarttinten en hoge kleurprecisie. De QHD-resolutie levert een scherp beeld, terwijl HDR-ondersteuning en 10-bit kleurdiepte het scherm geschikt maken voor films, games en grafische software. Opvallend is dat Philips deze eigenschappen aanbiedt in een prijsklasse waar QD-OLED tot nu toe nauwelijks te vinden was.

Voor gamers biedt de 27M2N6501L een verversingssnelheid van 240 Hz, wat zorgt voor vloeiende animaties en minder haperingen bij snelle actie. De monitor is G-Sync compatible en heeft extra hulpmiddelen zoals Crosshair- en Sniper-functies en ShadowBoost, die details in donkere scènes beter zichtbaar maken. Ambiglow krijgt een AI-upgrade en past de lichtgloed achter het scherm automatisch aan op de content.

©PHILIPS | Copyright (c) 2021 Stock Unit/Shutterstock.

HDMI 2.1 maakt het mogelijk om consoles en pc's direct op maximale resolutie en snelheid te gebruiken. MultiView toont twee apparaten tegelijk, nuttig voor wie wil multitasken. Verder zijn er opties zoals LowBlue Mode en Flicker-Free, die vriendelijker zijn voor je ogen. Ook heeft deze monitor een volledig verstelbare standaard.

De Philips Evnia 27M2N6501L is direct verkrijgbaar voor een adviesprijs van 419 euro. Philips geeft drie jaar garantie op zijn OLED- en QD-OLED-schermen, inclusief burn-in-dekking.

©Philips