Geld verdienen met een laadpaal: is dat mogelijk?
Overweeg je om je eigen laadpaal te installeren of heb je al een laadstation voor de deur staan? Dan heb je je misschien weleens afgevraagd of je er geld mee kunt verdienen. Lees hier hoe je dat voor elkaar krijgt en wat zoiets zou opleveren.
Door je elektrische auto vooral thuis op te laden, bespaar je een hoop geld – helemaal als er zonnepanelen op het dak van je woning liggen. Als je jaarlijks 10.000 km of meer rijdt, heb je de aanschafkosten van de laadpaal redelijk snel terugverdiend. Maar het is zelfs mogelijk om écht aan je laadpaal te verdienen.
-
Van privélaadpaal naar openbaar laadpunt
-
Publieke laadstations voor particulieren en bedrijven
-
De kosten en het verdienmodel
-
Lees meer over geld besparen met een EV en zonnepanelen.
Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!
In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.
Een openbare laadpaal als particulier
Jij bent de enige die kan opladen bij je eigen privélaadpaal. Daar verdien je dus niet direct geld mee. Maar precies hetzelfde apparaat kun je ook als publieke laadpaal gebruiken, zodat andere EV-rijders er tegen betaling hun auto opladen. Daarvoor is het belangrijk dat ze jouw laadstation weten te vinden. Dat krijg je voor elkaar door de laadpaal officieel te registreren op een van de vele daartoe bestemde platforms. Via websites zoals Oplaadpalen.nl en de ANWB Onderweg-app vinden andere EV-rijders jouw laadstation als ze in de buurt zijn.
©moxumbic
Geld verdienen als ondernemer
Als ondernemer heeft een zakelijke laadpaal voor je bedrijf een aantal pluspunten. Je auto opladen is een stuk goedkoper voor jou, je medewerkers en je klanten. De prijs voor de laatste twee groepen bepaal je zelf door een tarief in te stellen. Eventueel laat je het tijdstip van laden daar een rol bij spelen. Het is een mooi stukje service richting je medewerkers en bezoekers als je stroom voor aantrekkelijke prijzen aanbiedt. Bovendien stimuleer je duurzaam rijden, en dat is altijd de moeite waard.
Semi-publieke laadpalen
Naast laadstations voor openbaar en privégebruik bestaat er een tussenvorm: de semi-publieke laadpalen. Die staan op parkeerplaatsen van bedrijven en winkels. Overdag zijn ze over het algemeen alleen toegankelijk voor medewerkers en klanten, terwijl ze ’s avonds voor iedereen beschikbaar zijn. De exacte regels worden bepaald door de eigenaar en zijn dus niet over hetzelfde.
Hoeveel je kunt verdienen
Met een enkele laadpaal ga je geen compleet inkomen bij elkaar verdienen. Maar het kan wel een leuk extraatje zijn. Voor bedrijven is een aantal laadpalen op locatie een investering die op termijn geld kan opleveren. Het tarief, het aantal mensen dat gebruikmaakt van de laadpaal en in welke mate ze dat doen bepalen uiteindelijk de inkomsten. Standaardtarieven liggen tussen de 0,30 en 0,75 euro per kWh, waarbij met name de locatie de doorslag geeft. Daar staat de prijs die je per kWh betaalt, de aanschafprijs van de laadpaal en onderhoudskosten tegenover.
©Summit Art Creations
De locatie van het laadpunt en vermogen Het succes van je openbare laadpaal valt of staat met de locatie en de prijs die je per kWh rekent. Verder is het handig om te denken aan een hoog vermogen, zodat het laden sneller gaat en het interessanter is voor EV-rijders die snel door willen.
Hoeveel je betaalt per kWh
De prijzen voor stroom schieten nogal heen en weer. Dus wat je zelf kwijt bent per kWh staat niet vast. Bovendien speelt het tijdstip van verbruik inmiddels een belangrijke rol. Zelf stroom opwekken met zonnepanelen is een mooie manier om de kosten te drukken.
Gebruikmaken van subsidies
Door de investeringskosten te verlagen, verdien je sneller geld. Voor particulieren zijn er geen subsidies die landelijke uitgekeerd worden voor laadpalen. Maar gemeentes doen dat in veel gevallen wel. Vraag bij jouw gemeente waar je aanspraak op maakt. Voor het aanschaffen van een EV bestaat wel subsidie: de Subsidieregeling Elektrische Personenauto’s Particulieren, of kortweg SEPP. Voor een nieuwe elektrische auto ontvang je maximaal 2950 euro en voor een tweedehands exemplaar 2000 euro.
Ondernemingen kunnen gebruikmaken van de Milieu-investeringsaftrek (MIA) en de Willekeurige afschrijving milieu-investeringen (VAMIL). Voor het investeren in elektrische bedrijfswagens bestaat de Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto’s (SEBA).
Wat je kunt verdienen als particulier
Er zijn dus nogal wat factoren die bepalen hoeveel je met een laadpaal verdient. Daarom is het niet eenvoudig om er in het algemeen iets over te zeggen. Als wat in de bovenstaande alinea’s besproken staat in jouw voordeel uitpakt, zoals locatie en lage kosten voor het opwekken van stroom, dan is het best mogelijk om winstgevend te zijn. Maar echt een inkomen verdienen lukt niet met een laadpaal.
Het is natuurlijk ook goed mogelijk dat je graag een goede en groene buur bent en dat winst behalen voor jou geen doel is. Bovendien is het terugverdienen van de laadpaal en eventueel de zonnepanelen na verloop van tijd wel reëel.
©Peter Varga
Wat je kunt verdienen als bedrijf
Voor zakelijke bedrijven ligt het anders. Laadpalen plaatsen is namelijk een investering voor je onderneming. Daarbovenop heb je de mogelijkheid om meerdere laadpalen neer te zetten. Dat is handig voor klanten en werknemers, terwijl 's nachts het gebruik van de laadpalen door mensen die dichtbij wonen nog wat extra in het laatje brengt.
Conclusie
Een inkomen verdienen met een openbare particuliere laadpaal is een lastige opgave. Maar het is wel mogelijk om de aanschafkosten terug te verdienen en een klein zakcentje over te houden. Denk er wel aan dat je laadstation dus niet meer privé is en je er dus niet altijd zelf kunt opladen.Voor bedrijven zijn er meer opties waardoor het interessant kan zijn om publieke of semi-publieke laadpalen te plaatsen. Voor zowel particulieren als ondernemers geldt dat specifieke factoren bepalen hoe winstgevend een laadstation is.