ID.nl logo
Deze 10 elektrische auto’s van 2023 rijden de meeste kilometers op een volle accu
Mobiliteit

Deze 10 elektrische auto’s van 2023 rijden de meeste kilometers op een volle accu

Elektrische auto’s die op een volle accu verder komen dan 600 kilometer, zijn op dit moment nog op de vingers van twee handen en de tenen van een voet te tellen. Maar welke auto’s – die ook in Nederland worden verkocht – vallen in de prijzen als we ze rangschikken op de grootste actieradius? Dit is onze top 10, met daarin ook een paar betaalbare verrassingen.

Welke elektrische auto's hebben de grootste actieradius? Hieronder een overzicht van de tien modellen van 2023 die volgens hun fabrikanten het verst komen op een volle accu. Daarbij vermelden we ook de aanschafprijs.

De laatste ontwikkelingen op het gebied van accu's

Voor fabrikanten van elektrische auto’s blijkt het een hele opgave om meer dan 600 kilometer uit een volle accu te persen. Met de bestaande accutechnologie valt op korte termijn weinig winst meer te behalen. Daarom wacht de hele autowereld vol ongeduld op een vervanger van de lithium-ion-batterij. Ontwikkelingen zijn er beslist: er wordt druk getest met zogenaamde ‘solid state’-accu’s (vastestofbatterij), maar tot nu toe is het nog niet tot een productierijpe batterij gekomen.

Ook lezen: Winter? Zo haal je de meeste kilometers uit de accu van jouw elektrische auto

Ook aan de zogenaamde 4680-batterij wordt hard gewerkt. Panasonic heeft aangekondigd dat deze nieuwe batterij nog dit jaar in serieproductie gaat. Doordat deze batterij efficiënter is dan een lithium-ion-accu, kunnen elektrische auto’s met hetzelfde aantal cellen een grotere afstand afleggen. Of je haalt een aantal cellen weg voor dezelfde actieradius. Een ontwikkeling die weleens de doorbraak van meer betaalbare EV’s zou kunnen betekenen. 

Grotere actieradius door betere stroomlijn

Als we kijken naar het huidige aanbod van elektrische auto’s, zien we vooral dat grote en dure EV’s de magische grens van 600 kilometer op een volle accu doorbreken. In die auto’s liggen veelal grote accupakketten, die het gewicht én de prijs flink opstuwen. Al is er – letterlijk – ook een andere trend zichtbaar: elektrische auto’s worden steeds gestroomlijnder. Door de luchtweerstand van een auto te verlagen, hoeven de elektromotoren minder hard te werken. Dat bespaart energie. Op dit gebied kunnen designers en aerodynamici de komende jaren nog veel winst boeken. En kan er ook met een relatief klein accupakket een heel goede actieradius worden bereikt.

Laadpaal laten installeren?

Snel een offerte aanvragen doe je via onze zustersite Kieskeurig.nl!

Actieradius volgens WLTP-norm versus de praktijk

Autofabrikanten berekenen de actieradius van hun elektrische modellen volgens de WLTP-normering. Bij deze testmethode wordt het energieverbruik berekend aan de hand van de meest gunstige (zomerse) omstandigheden, bij een gemiddelde snelheid van 48 km/h. In de praktijk wordt de actieradius echter beïnvloed door tal van externe factoren. Wij gaan in onze top 10 uit van de door de fabrikant opgegeven actieradius. 

Polestar 3 Long Range

10. Polestar 3 Long Range (WLTP: 610 km)

Deze nieuwe cross-over van Polestar werd in nauwe samenwerking met Volvo ontwikkeld. Hij deelt zijn elektrische platform met de nieuwe Volvo EX90. De accu heeft een capaciteit van 111 kWh, goed voor een actieradius van 610 km. De Polestar 3 kan aan de snellader met een maximumvermogen van 250 kW worden opgeladen. De auto wordt eind 2023 in Nederland verwacht. Goedkoop is de Polestar 3 niet: prijzen beginnen net onder de 90.000 euro. 

Hyundai Ioniq 6

9. Hyundai Ioniq 6 (WLTP: 614 km)

De nieuwe Hyundai Ioniq 6 bewijst het: een goede stroomlijn is gunstig voor de actieradius. De Ioniq 6 heeft dezelfde techniek als de Hyundai Ioniq 5 en Kia EV6, maar komt dankzij zijn veel gladdere en lagere carrosserie tot 614 kilometer op een volle accu (77,4 kWh). Ook aan de snellader is de Hyundai Ioniq 6 een efficiënte klant: hij bereikt een piek van 350 kW. Met een prijs vanaf 45.895 euro is de Hyundai Ioniq 6 bovendien veruit de goedkoopste auto in deze Top 10. 

BMW i7 xDrive60

8. BMW i7 xDrive60 (WLTP: 625 km)

De nieuwe BMW i7 gooit een accu met een capaciteit van 101,7 kWh in de strijd. Dankzij de gunstige stroomlijn van deze elektrische topklassesedan haalt hij een afstand van 625 kilometer op een volle accu. Het is bij uitstek een comfortabele reisauto; optioneel is het 31,3 inch BMW Theatre Screen voor de passagiers achterin verkrijgbaar. Snelladen gaat met 195 kW. Een koopje is de i7 beslist niet: prijzen beginnen bij 141.752 euro. 

©Uwe Fischer

BMW iX xDrive50

7. BMW iX xDrive50 (WLTP: 631 km)

Deze grote elektrische SUV van BMW heeft een accupakket van 111,5 kWh in de sandwichbodem liggen. Hoewel de BMW iX behoorlijk hoog is, is de carrosserie aalglad. In de windtunnel werd een Cw-waarde van slechts 0,25 gemeten. Zodoende springt de auto relatief zuinig met de energiereserve om en is hij in staat om 631 kilometer uit de accu te persen. De BMW iX xDrive50 heeft een prijs van 105.147 euro. 

©Mercedes-Benz AG – Communications & Marketing

Mercedes-Benz EQS SUV 450+

6. Mercedes-Benz EQS SUV 450+ (WLTP: 634 km)

Net als de Tesla Model S (onze nummer 5) heeft de Mercedes-Benz EQS SUV 450+ een actieradius van 634 km. Dat doet hij echter wel met een grotere accu, en daarom verdient de Tesla een hogere notering. De EQS SUV (vanaf 120.827 euro) is precies wat de naam al aangeeft: een ruimtelijker variant van de EQS, Mercedes’ elektrische topmodel. O, als je nog dik 8.000 euro over hebt, dan is het dashboardbrede MBUX Hyperscreen een aanrader. 

Tesla Model S Dual Motor AWD

5. Tesla Model S Dual Motor AWD (WLTP: 634 km)

Momenteel staan alle schijnwerpers gericht op de sensationeel snelle Plaid-versie van de Tesla Model S. Die heeft een vermogen van maar liefst 1020 pk. Zover gaat de Model S Dual Motor AWD (115.993 euro) niet, maar met 680 pk kom je evenmin iets tekort. In elk geval heeft hij een grotere actieradius dan de Plaid: de Model S Dual Motor AWD haalt 634 km uit zijn accu. Een knappe prestatie voor een auto die in feite al ruim tien jaar in productie is. 

Polestar 2 Long Range

4. Polestar 2 Long Range (WLTP: 635 km)

Dat de Polestar 2 Long Range zo hoog in onze top 10 staat, hadden wij ook niet zien aankomen. Hij heeft een relatief bescheiden accupakket van 82 kWh, maar weet daar toch een afstand van 635 kilometer uit te persen. Applaus! De Polestar 2 heeft onlangs een facelift ondergaan, waardoor hij er weer een paar jaar tegenaan kan. De opgefriste Polestar 2 wordt in de tweede helft van dit jaar in Nederland verwacht en kost minstens 51.200 euro.

©Mercedes-Benz AG - Communications & Marketing Mercedes-Benz Cars & Vans

Mercedes-Benz EQE 350+

3. Mercedes-Benz EQE 350+ (WLTP: 662 km)

Mercedes-Benz houdt flink huis in deze top 10. Het Duitse merk heeft zijn aanvankelijke EV-achterstand razendsnel ingelopen. De EQE is een gestroomlijnde sedan die opereert in het segment waarin oorspronkelijk de Mercedes-Benz E-klasse populair was. Met een actieradius van 662 kilometer (uit 90,6 kWh) zou de EQE 350+ (82.028 euro) weleens heel wat trouwe E-kopers kunnen overtuigen van elektrische mobiliteit. 

©Mercedes-Benz AG - Global Communications Mercedes-Benz Cars & Vans photo by Deniz Calagan

Mercedes-Benz EQS 450+

2. Mercedes-Benz EQS 450+ (WLTP: 762 km)

Met uitzondering van de krachtige AMG-uitvoeringen zijn alle vermogensvarianten van de Mercedes EQS-reeks in staat meer dan 600 kilometer op een volle accu af te leggen. Maar er komt er maar eentje het verst, en dat is de basisversie met 333 pk (109.090 euro). In het meest gunstige geval is hij zelfs in staat een afstand van 762 kilometer af te leggen. Menig compacte EV moet daarvoor tussendoor minstens één keer de snellader opzoeken. 

Lucid Air Grand Tourer

1. Lucid Air Grand Tourer (WLPT: 792 km)

Een stipnotering op nummer 1 is voor de Lucid Air Grand Tourer. Lucid is een piepjong automerk uit Silicon Valley, dat pas nét voet op Nederlandse bodem heeft gezet. De Lucid Air is een zeer gestroomlijnde auto van het formaat Mercedes EQS, met een lel van een 112 kWh-accu in de vloer. De Air Grand Touring kost 165.000 euro, en staat daarmee ook qua prijs op nummer 1 in deze top 10. Later komen goedkopere uitvoeringen met een kleiner accupakket op de markt. Ook die halen makkelijk 600 kilometer.

Wil je een laadpaal thuis laten plaatsen? Check hier het aanbod bij Coolblue.

▼ Volgende artikel
Review Motorola Moto Watch Fit – Spotgoedkope fitnesstracker met lange adem
© Rens Blom
Gezond leven

Review Motorola Moto Watch Fit – Spotgoedkope fitnesstracker met lange adem

De Motorola Moto Watch Fit is een fitnesstracker met een groot scherm, waarop je naast de tijd ook je sportieve activiteiten en smartphonemeldingen kunt volgen. Motorola zegt dat je de wearable slechts eens in de twee weken hoeft op te laden. En hij kost maar 80 euro! In deze review lees je onze ervaringen met deze gadget.

Uitstekend
Conclusie

De Motorola Moto Watch Fit is een heel betaalbare kennismaking met het concept fitnesstracker en valt ook positief op door zijn lange accuduur. Zolang je verwachtingen van de slimme functies en nauwkeurigheid van sommige metingen niet te hooggespannen zijn, kun je veel plezier beleven aan dit slimme horloge.

Plus- en minpunten
  • Erg betaalbaar
  • Goed scherm
  • Lange accuduur
  • Werkt naar behoren ...
  • ... de hartslagmeter uitgezonderd
  • Werkt niet met een iPhone
  • Qua functies en software wat beperkt

De adviesprijs is een groot pluspunt van de Moto Watch Fit. Bij een bekende webwinkel kun je de fitnesstracker op moment van schrijven zelfs voor minder dan 60 euro oppikken. Voor zo'n prijs is het de vraag wat je wel en niet kunt verwachten. Nou, in elk geval een prima ontwerp. De Moto Watch Fit weegt slechts 25 gram, is waterdicht en kan ook tegen stof. Het meegeleverde stoffen groene bandje voelt wat eenvoudig aan, maar werkt naar behoren en irriteert niet. Fijn is dat Motorola adapters meelevert, zodat je een ander (eigen) bandje aan de fitnesstracker kunt bevestigen.

©Rens Blom

©Rens Blom

Het scherm van de wearable heeft een diagonaal van 1,9 inch (4,8 cm). Dat is vrij fors. De Moto Watch Fit kan daarom wat lomp ogen om een smallere pols en staat beter om een wat bredere pols. Op het grote scherm zie je de tijd, meldingen en andere informatie wel lekker duidelijk. Het scherm kan fel genoeg, oogt scherp en toont dankzij het oleddisplay mooie kleuren. We kunnen zeggen dat we positief verrast zijn door de schermkwaliteit.

©Rens Blom

App en metingen

Houd er rekening mee dat de Moto Watch Fit alleen werkt met een Android-smartphone (dat hoeft geen model van Motorola te zijn). Als je een Apple iPhone gebruikt, kun je niets met de Moto Watch Fit. Na het installeren van de Moto Watch-smartphoneapp en het verplicht aanmaken van een Motorola-account, koppel je de fitnesstracker aan je smartphone. Je kiest een wijzerplaat, stelt in welke app-meldingen wel en niet op je horlogescherm mogen verschijnen en kunt andere zaken aanpassen. De app werkt prima en geeft ook duidelijk inzicht in gezondheidsstatistieken die door het horloge verzameld zijn.

©Rens Blom

De Moto Watch Fit kan aardig wat zaken meten. Van je stappen en je slaap tot sportieve sessies, je hartslag en hoeveel calorieën je verbrandt. Veel metingen vinden we – afgezet tegen nauwkeurig bewezen wearables – goed genoeg, maar de hartslagmeter van de Watch Fit zit vaak te hoog. Gelet op het prijspunt zijn we tevreden over hoe de fitnesstracker onze gezondheid in kaart brengt, maar zoals Motorola zelf ook aangeeft: staar je er niet blind op en gebruik de wearable niet voor medische doeleinden.

©Rens Blom

Niet bellen

Dat we met een spotgoedkope gadget te maken hebben, merken we ook aan het ontbreken van sommige technische functies. Een microfoon en luidspreker ontbreken bijvoorbeeld. Je kunt dus niet bellen met de Moto Watch Fit. De wearable kan überhaupt geen geluid opnemen en ook geen geluid maken. Lekker rustig, kun je ook denken. Meldingen van bijvoorbeeld WhatsApp, je e-mail-app en andere apps kun je bekijken op het horlogescherm, maar niet beantwoorden.

©Rens Blom

Op het horloge vind je wel basale doch nuttige apps als een timer, stopwatch, ademhalingsoefeningen en wekker. Ook kun je je telefoon laten rinkelen, als je die kwijt bent. Die laatste functie werkt alleen als de telefoon en smartwatch via bluetooth met elkaar verbonden zijn.

Geweldige accuduur

De beperkte slimheid van de Moto Watch Fit in combinatie met energiezuinige onderdelen leiden tot een geweldige accuduur. Motorola schermt met een gebruikstijd tot zestien dagen en daar kunnen wij ons in vinden. Na zeven dagen gebruik is de batterij bijna 50 procent teruggelopen. Opladen doet het horloge snel via een meegeleverd kabeltje.

Motorola Moto Watch Fit kopen?

De Motorola Moto Watch Fit is een heel betaalbare kennismaking met het concept fitnesstracker en valt ook positief op met zijn lange accuduur. Zolang je verwachtingen van de slimme functies en nauwkeurigheid van sommige metingen niet te hooggespannen zijn, kun je veel plezier beleven aan dit slimme horloge.

▼ Volgende artikel
Vakantievoorpret? Vermijd deze 8 inpakblunders
© Krakenimages.com - stock.adobe.com
Mobiliteit

Vakantievoorpret? Vermijd deze 8 inpakblunders

Vakantievoorpret is heerlijk, maar inpakken is vaak een ander verhaal. Te veel, te weinig, iets vergeten of juist drie keer hetzelfde mee: het overkomt iedereen weleens. Een goede voorbereiding scheelt stress én overgewicht op het vliegveld. In dit artikel lees je welke fouten veel mensen maken bij het inpakken van hun vakantiekoffer – fouten die jij nu natuurlijk nooit meer maakt!

De 8 meest gemaakte inpakfouten

❌ 1: Geen checklist gebruiken ❌ 2: Te veel meenemen ‘voor de zekerheid’ ❌ 3: Vloeistoffen niet apart verpakken ❌ 4: Schoenen los tussen je kleding stoppen ❌ 5: Geen ruimte overlaten voor souvenirs of aankopen ❌ 6: Kleding niet slim oprollen of verdelen ❌ 7: Geen rekening houden met handbagageregels ❌ 8: Zware spullen bovenop leggen

Lees ook: Valt de vakantie tegen? Dit is wat je kunt doen (ook achteraf!)

Of je nu met het vliegtuig of met de auto op vakantie gaat: hoe beter je koffer is ingedeeld, hoe makkelijker je alles terugvindt. Je kleding blijft netter, je hoeft minder te graaien én je houdt ruimte over voor souvenirs en andere aankopen die je mee terug naar huis wilt nemen.

Fout 1: Geen checklist gebruiken

Zonder checklist ga je af op je geheugen, en dat blijkt zelden waterdicht. In de haast of vermoeidheid vergeet je al snel iets essentieels: je oplader, een zonnebril, medicijnen of ondergoed. Een lijst geeft overzicht en rust. Je kunt er al een week van tevoren aan beginnen, zodat je tijd hebt om nog iets te kopen of te wassen. Denk in categorieën: kleding, toiletspullen, apparatuur, documenten. Ook handig: check op de dag van vertrek de lijst nog eens terwijl je je tas dichtdoet. Gebruik papier of een checklist-app, zolang je maar iets hebt om letterlijk af te vinken. Het kost je 10 minuten, maar voorkomt veel ergernis op reis.

Tip: op internet kun je op allerlei plekken inpak-checklists downloaden, bijvoorbeeld vanaf de site van de ANWB. Je geeft aan op wat voor soort vakantie je gaat (bijvoorbeeld autovakantie, vliegvakantie of kamperen) en krijgt dan een bijpassende checklist die je kunt downloaden als PDF. Je kunt die lijsten ook prima gebruiken als inspiratiebron, want ze zijn erg uitgebreid (zie Fout 2). Waarschijnlijk heb je een aantal dingen die erop staan niet echt nodig!

Fout 2: Te veel meenemen 'voor de zekerheid'

Iedereen kent het: je stopt nog snel extra kleding of schoenen in je koffer, voor het geval dat. Maar in de praktijk draag je vaak de helft niet. Die dikke trui (voor als het 's avonds afkoelt … spoiler alert: het koelt meestal minder af dan je dacht), dat derde jurkje voor 'misschien een chic diner'… het komt de hele vakantie je koffer niet uit. Kies liever voor kleding die je kunt combineren: een broek die bij meerdere tops past, een jurk die zowel overdag als 's avonds kan. Houd rekening met het klimaat, je geplande activiteiten en wasmogelijkheden op locatie. Als je toch iets mist, kun je het vaak ook ter plekke kopen.

©Mike Watson Images Limited

Fout 3: Vloeistoffen niet apart verpakken

Shampooflesjes, zonnebrand of vloeibare make-up die los tussen je spullen zitten, vormen een risico. Door drukverschillen tijdens de vlucht of simpelweg een loszittend dopje, kan de inhoud gaan lekken. Resultaat: vlekken in je kleding, beschadigde souvenirs of andere schade. Stop vloeistoffen daarom altijd in een aparte toilettas of een afsluitbaar plastic zakje. Reisflesjes met kliksluiting zijn compacter en beter af te sluiten. Zet doppen stevig vast en gebruik een extra stukje plakband als je twijfelt of ze echt goed dicht zitten.

Fout 4: Schoenen los tussen je kleding stoppen

Schoenen zijn stug, onhandig van vorm en vaak ook vies. Als je ze los tussen je kleding stopt, kunnen ze vlekken veroorzaken of je nette kleding kreuken. Beter: stop ze in een plastic zak of speciale schoenenzak en plaats ze onderin je koffer, bij de wieltjes. Zo vormen ze een stabiele basis en blijven andere spullen beschermd. Vul de schoenen met sokken, ondergoed of kleine accessoires: dat bespaart ruimte en houdt de schoenen in vorm. Neem maximaal twee paar mee (naast het paar dat je aan hebt): één comfortabel en één geschikt voor het weer of een nette gelegenheid.

Fout 5: Geen ruimte overlaten voor souvenirs of aankopen

Op vakantie koop je vaak meer dan je van plan was: kleding, lekkernijen, lokale producten of cadeautjes. Als je je koffer op de heenweg al helemaal volstouwt, past dat er niet meer bij. Gevolg: stress bij het inpakken en overbagage (ja, dat is een woord). Vooral als je gaat vliegen moet je flink bijbetalen voor elke extra kilo gewicht die niet binnen de normaal geboekte ruimbagage valt. Laat daarom bewust ruimte over in je koffer. Je hebt speciale kofferorganizers, packing cubes genoemd. Dat zijn rechthoekige zakjes van stof met ritsen die je in je koffer gebruikt om verschillende soorten kleding gescheiden en compact op te bergen - bijvoorbeeld één cube voor ondergoed, één voor shirts en één voor broeken. Zorg er op de heenweg voor dat je er eentje leeg laat, voor de terugreis. En: moet echt álles mee terug naar huis? Een fles shampoo waar nog maar een bodempje in zit, die teenslippers die na al dat flaneren echt helemaal versleten zijn: sommige dingen kun je eigenlijk het beste weggooien op je vakantieadres.

Reis je met de auto? Zorg dan dat je een of twee stevige extra tassen bij je hebt. Je hoeft dan niet je koffer propvol te doen, maar kunt toch alles wat je wilt mee terug naar huis nemen. Ook handig, vooral als je etenswaren meeneemt: een elektrische koelbox die op de sigarettenaansteker kan.

©nito

Fout 6: Kleding niet slim oprollen of verdelen

Veel mensen vouwen hun kleding zoals thuis in de kast: netjes opgestapeld. Maar in een koffer werkt dat onhandig. Vouwen leidt sneller tot kreukels, en opgestapelde kleding maakt het zoeken lastig. Door kleding op te rollen blijft het gladder én neemt het minder ruimte in. Je ziet bovendien in één oogopslag wat je bij je hebt. Wil je het nog georganiseerder aanpakken? Gebruik packing cubes of ziplockzakken om kleding per soort, dag of activiteit in te delen. Zo pak je snel uit en houd je je koffer overzichtelijk.

Fout 7: Geen rekening houden met handbagageregels

Reis je alleen met handbagage, dan gelden er strikte regels. Niet alleen qua afmetingen en gewicht, maar ook voor wat je wel of niet mag meenemen. Zo mogen vloeistoffen alleen in verpakkingen van maximaal 100 ml, en moeten ze samen in één hersluitbaar doorzichtig zakje van maximaal 1 liter passen. Elektronica moet apart getoond worden bij de beveiliging. Controleer daarom vóór vertrek de regels van je luchtvaartmaatschappij, want die verschillen per maatschappij. Een klein verschil in formaat of gewicht kan er al voor zorgen dat je moet bijbetalen of dat je toch op ruimbagage aangewezen bent.

Fout 8: Zware spullen bovenop leggen

Zware items horen onderin je koffer, bij de wielen. Als je ze bovenop legt – denk aan boeken, toilettassen of elektronische apparaten – ligt het gewicht op je kleding. Dat veroorzaakt vouwen en kreukels, en maakt je koffer ook instabiel tijdens het rollen. Leg zwaardere spullen dus eerst in de koffer, plat en dicht bij de wieltjes. Daarbovenop leg je de lichtere kleding. Zo blijft je bagage beter in balans en komt alles netter aan. Reis je met handbagage? Dan geldt dit nog meer, omdat je tas vaak rechtop in het bagagevak staat.


📸 Handzame camera's voor je vakantiefoto's