ID.nl logo
Deze 10 elektrische auto’s van 2023 rijden de meeste kilometers op een volle accu
Mobiliteit

Deze 10 elektrische auto’s van 2023 rijden de meeste kilometers op een volle accu

Elektrische auto’s die op een volle accu verder komen dan 600 kilometer, zijn op dit moment nog op de vingers van twee handen en de tenen van een voet te tellen. Maar welke auto’s – die ook in Nederland worden verkocht – vallen in de prijzen als we ze rangschikken op de grootste actieradius? Dit is onze top 10, met daarin ook een paar betaalbare verrassingen.

Welke elektrische auto's hebben de grootste actieradius? Hieronder een overzicht van de tien modellen van 2023 die volgens hun fabrikanten het verst komen op een volle accu. Daarbij vermelden we ook de aanschafprijs.

De laatste ontwikkelingen op het gebied van accu's

Voor fabrikanten van elektrische auto’s blijkt het een hele opgave om meer dan 600 kilometer uit een volle accu te persen. Met de bestaande accutechnologie valt op korte termijn weinig winst meer te behalen. Daarom wacht de hele autowereld vol ongeduld op een vervanger van de lithium-ion-batterij. Ontwikkelingen zijn er beslist: er wordt druk getest met zogenaamde ‘solid state’-accu’s (vastestofbatterij), maar tot nu toe is het nog niet tot een productierijpe batterij gekomen.

Ook lezen: Winter? Zo haal je de meeste kilometers uit de accu van jouw elektrische auto

Ook aan de zogenaamde 4680-batterij wordt hard gewerkt. Panasonic heeft aangekondigd dat deze nieuwe batterij nog dit jaar in serieproductie gaat. Doordat deze batterij efficiënter is dan een lithium-ion-accu, kunnen elektrische auto’s met hetzelfde aantal cellen een grotere afstand afleggen. Of je haalt een aantal cellen weg voor dezelfde actieradius. Een ontwikkeling die weleens de doorbraak van meer betaalbare EV’s zou kunnen betekenen. 

Grotere actieradius door betere stroomlijn

Als we kijken naar het huidige aanbod van elektrische auto’s, zien we vooral dat grote en dure EV’s de magische grens van 600 kilometer op een volle accu doorbreken. In die auto’s liggen veelal grote accupakketten, die het gewicht én de prijs flink opstuwen. Al is er – letterlijk – ook een andere trend zichtbaar: elektrische auto’s worden steeds gestroomlijnder. Door de luchtweerstand van een auto te verlagen, hoeven de elektromotoren minder hard te werken. Dat bespaart energie. Op dit gebied kunnen designers en aerodynamici de komende jaren nog veel winst boeken. En kan er ook met een relatief klein accupakket een heel goede actieradius worden bereikt.

Laadpaal laten installeren?

Snel een offerte aanvragen doe je via onze zustersite Kieskeurig.nl!

Actieradius volgens WLTP-norm versus de praktijk

Autofabrikanten berekenen de actieradius van hun elektrische modellen volgens de WLTP-normering. Bij deze testmethode wordt het energieverbruik berekend aan de hand van de meest gunstige (zomerse) omstandigheden, bij een gemiddelde snelheid van 48 km/h. In de praktijk wordt de actieradius echter beïnvloed door tal van externe factoren. Wij gaan in onze top 10 uit van de door de fabrikant opgegeven actieradius. 

10. Polestar 3 Long Range (WLTP: 610 km)

Deze nieuwe cross-over van Polestar werd in nauwe samenwerking met Volvo ontwikkeld. Hij deelt zijn elektrische platform met de nieuwe Volvo EX90. De accu heeft een capaciteit van 111 kWh, goed voor een actieradius van 610 km. De Polestar 3 kan aan de snellader met een maximumvermogen van 250 kW worden opgeladen. De auto wordt eind 2023 in Nederland verwacht. Goedkoop is de Polestar 3 niet: prijzen beginnen net onder de 90.000 euro. 

9. Hyundai Ioniq 6 (WLTP: 614 km)

De nieuwe Hyundai Ioniq 6 bewijst het: een goede stroomlijn is gunstig voor de actieradius. De Ioniq 6 heeft dezelfde techniek als de Hyundai Ioniq 5 en Kia EV6, maar komt dankzij zijn veel gladdere en lagere carrosserie tot 614 kilometer op een volle accu (77,4 kWh). Ook aan de snellader is de Hyundai Ioniq 6 een efficiënte klant: hij bereikt een piek van 350 kW. Met een prijs vanaf 45.895 euro is de Hyundai Ioniq 6 bovendien veruit de goedkoopste auto in deze Top 10. 

8. BMW i7 xDrive60 (WLTP: 625 km)

De nieuwe BMW i7 gooit een accu met een capaciteit van 101,7 kWh in de strijd. Dankzij de gunstige stroomlijn van deze elektrische topklassesedan haalt hij een afstand van 625 kilometer op een volle accu. Het is bij uitstek een comfortabele reisauto; optioneel is het 31,3 inch BMW Theatre Screen voor de passagiers achterin verkrijgbaar. Snelladen gaat met 195 kW. Een koopje is de i7 beslist niet: prijzen beginnen bij 141.752 euro. 

©Uwe Fischer

7. BMW iX xDrive50 (WLTP: 631 km)

Deze grote elektrische SUV van BMW heeft een accupakket van 111,5 kWh in de sandwichbodem liggen. Hoewel de BMW iX behoorlijk hoog is, is de carrosserie aalglad. In de windtunnel werd een Cw-waarde van slechts 0,25 gemeten. Zodoende springt de auto relatief zuinig met de energiereserve om en is hij in staat om 631 kilometer uit de accu te persen. De BMW iX xDrive50 heeft een prijs van 105.147 euro. 

©Mercedes-Benz AG – Communications & Marketing

6. Mercedes-Benz EQS SUV 450+ (WLTP: 634 km)

Net als de Tesla Model S (onze nummer 5) heeft de Mercedes-Benz EQS SUV 450+ een actieradius van 634 km. Dat doet hij echter wel met een grotere accu, en daarom verdient de Tesla een hogere notering. De EQS SUV (vanaf 120.827 euro) is precies wat de naam al aangeeft: een ruimtelijker variant van de EQS, Mercedes’ elektrische topmodel. O, als je nog dik 8.000 euro over hebt, dan is het dashboardbrede MBUX Hyperscreen een aanrader. 

5. Tesla Model S Dual Motor AWD (WLTP: 634 km)

Momenteel staan alle schijnwerpers gericht op de sensationeel snelle Plaid-versie van de Tesla Model S. Die heeft een vermogen van maar liefst 1020 pk. Zover gaat de Model S Dual Motor AWD (115.993 euro) niet, maar met 680 pk kom je evenmin iets tekort. In elk geval heeft hij een grotere actieradius dan de Plaid: de Model S Dual Motor AWD haalt 634 km uit zijn accu. Een knappe prestatie voor een auto die in feite al ruim tien jaar in productie is. 

4. Polestar 2 Long Range (WLTP: 635 km)

Dat de Polestar 2 Long Range zo hoog in onze top 10 staat, hadden wij ook niet zien aankomen. Hij heeft een relatief bescheiden accupakket van 82 kWh, maar weet daar toch een afstand van 635 kilometer uit te persen. Applaus! De Polestar 2 heeft onlangs een facelift ondergaan, waardoor hij er weer een paar jaar tegenaan kan. De opgefriste Polestar 2 wordt in de tweede helft van dit jaar in Nederland verwacht en kost minstens 51.200 euro.

©Mercedes-Benz AG - Communications & Marketing Mercedes-Benz Cars & Vans

3. Mercedes-Benz EQE 350+ (WLTP: 662 km)

Mercedes-Benz houdt flink huis in deze top 10. Het Duitse merk heeft zijn aanvankelijke EV-achterstand razendsnel ingelopen. De EQE is een gestroomlijnde sedan die opereert in het segment waarin oorspronkelijk de Mercedes-Benz E-klasse populair was. Met een actieradius van 662 kilometer (uit 90,6 kWh) zou de EQE 350+ (82.028 euro) weleens heel wat trouwe E-kopers kunnen overtuigen van elektrische mobiliteit. 

©Mercedes-Benz AG - Global Communications Mercedes-Benz Cars & Vans photo by Deniz Calagan

2. Mercedes-Benz EQS 450+ (WLTP: 762 km)

Met uitzondering van de krachtige AMG-uitvoeringen zijn alle vermogensvarianten van de Mercedes EQS-reeks in staat meer dan 600 kilometer op een volle accu af te leggen. Maar er komt er maar eentje het verst, en dat is de basisversie met 333 pk (109.090 euro). In het meest gunstige geval is hij zelfs in staat een afstand van 762 kilometer af te leggen. Menig compacte EV moet daarvoor tussendoor minstens één keer de snellader opzoeken. 

1. Lucid Air Grand Tourer (WLPT: 792 km)

Een stipnotering op nummer 1 is voor de Lucid Air Grand Tourer. Lucid is een piepjong automerk uit Silicon Valley, dat pas nét voet op Nederlandse bodem heeft gezet. De Lucid Air is een zeer gestroomlijnde auto van het formaat Mercedes EQS, met een lel van een 112 kWh-accu in de vloer. De Air Grand Touring kost 165.000 euro, en staat daarmee ook qua prijs op nummer 1 in deze top 10. Later komen goedkopere uitvoeringen met een kleiner accupakket op de markt. Ook die halen makkelijk 600 kilometer.

Wil je een laadpaal thuis laten plaatsen? Check hier het aanbod bij Coolblue.

▼ Volgende artikel
Review Amazon Kindle Paperwhite (2024) – Geen echt grote stap vooruit, maar toch de moeite waard
© Wesley Akkerman
Huis

Review Amazon Kindle Paperwhite (2024) – Geen echt grote stap vooruit, maar toch de moeite waard

Op papier (!) voegt de Amazon Kindle Paperwhite niet ontzettend veel toe. Maar de aanpassingen kunnen wel waardevol zijn voor iedereen die al jaren een (verouderde) Kindle-versie heeft. Wat brengt de 2024-variant?

Uitstekend
Conclusie

Hoewel we enthousiast zijn over de Amazon Kindle Paperwhite (2024) en de aanpassingen zeker de moeite waard vinden, betekent dat niet dat we iedereen aanraden om over te stappen vanaf het 2021-model – want daarvoor zijn de stappen te klein. Maar heb je een veel ouder model, dan kun je dat met een gerust hart wél doen. De basis is vertrouwd gebleven, en ondanks een paar kleine minpunten is dit zeker geen miskoop.

Plus- en minpunten
  • Sneller
  • Hoger contrast
  • Groter scherm
  • Geen echte grote stap vooruit
  • Bekende minpunten

We vallen meteen met de deur in huis. Mocht je de 2021-versie van de Amazon Kindle Paperwhite gekocht hebben, dan zal de stap naar de 2024-variant te klein zijn om opnieuw 180 euro uit te geven aan een (eerlijk is eerlijk: voortreffelijke) e-reader. Maar als jouw Kindle uit 2018 of eerder komt, dan is het wél tijd om de overstap te maken. De Amazon Kindle van de twaalfde generatie heeft namelijk twee belangrijke en waardevolle aanpassingen.

Ten eerste is het systeem nu tot 25 procent sneller. Amazon geeft weinig informatie vrij over de processor en andere specificaties; maar als je een oude en nieuwe Kindle naast elkaar houdt, merk je dat verschil. Het menu reageert vlotter op je aanrakingen, waardoor je minder lang hoeft te wachten. Dit is met name merkbaar wanneer je iets moet intypen, als je een boek zoekt bijvoorbeeld.

Daarnaast is het scherm ten opzichte van de 2021-editie is het scherm met een inch gegroeid. Er past nu net wat meer op het scherm: wat ons betreft betekent dat vooral meer leesplezier. Dat hij daardoor een paar gram zwaarder en wat groter is dan de voorgaande Paperwhite mag eigenlijk geen naam hebben. Met een gewicht van 211 gram en een scherm van 7 inch blijft de 2024-variant namelijk nog steeds een e-reader die niet zwaar of ontzettend groot is. Het is nog steeds een compact apparaat dat je vrijwel overal mee naartoe kunt nemen.

©Wesley Akkerman

Kleine frustratie

Het apparaat ligt lekker in de hand, maar is tevens ontzettend glad waardoor we een hoesje eigenlijk verplicht vinden. Zo voorkom je dat je de e-reader stevig vast wilt houden, waardoor je mogelijk met je duim op het e-inkt-scherm tikt.

Tikken op het scherm betekent dat je van pagina wisselt in een boek of comic. Dat wil je natuurlijk niet per ongeluk doen, want dat kan je een beetje uit het lezen halen. Het is geen groot probleem, maar wel een kleine smet op de ervaring. Verder hebben we weinig aan te merken op het ontwerp. Onderop zit de knop waarmee je hem uit de slaapstand haalt. Ook zit hier de usb-c-poort waarmee je hem oplaadt. De accu kan het tot drie maanden uithouden.

©Wesley Akkerman

(Bijna) hetzelfde, verbeterd

Net als bij andere Kindle-modellen kun je de kwaliteit van het scherm aanpassen op je eigen zicht. Zo heb je verschillende niveaus van helderheid, die er zowel in de avond als overdag prima uitzien. Daarnaast ben je in staat de warmte van het scherm te veranderen. Dan maak je de digitale pagina's in feite meer geel dan wit, maar dat vinden we geen groot probleem. Na een seconde is je zicht daaraan gewend en lees je de woorden prettig van het schermpje. Ook de contrastverhouding is nu hoger. Dat zie je voornamelijk wanneer je comics of graphic novels leest. Een verbetering waarvan we zeggen: meer dan welkom. Maar...

©Wesley Akkerman

Oude(re) Kindle vervangen of niet?

...Ondanks de verbeteringen wat betreft snelheid, schermgrootte en de hierboven beschreven contrastverhouding is de sprong tussen de variant uit 2021 en deze uit 2024 ook weer niet zó groot dat we meteen roepen dat je er nu een moet bestellen. Ja, de ervaring is beter – maar ook weer niet zó veel beter.

Daarnaast is het jammer dat Amazon de Amazon Kindle Paperwhite voorziet van slechts 16 GB aan opslagruimte. Nu zal dat voor je verzameling oude en nieuwe boeken en novels meer dan voldoende zijn, maar fans van audioboeken kunnen beter naar een model kijken met iets meer ruimte. De Paperwhite Signature Edition heeft bijvoorbeeld 32 GB aan opslagruimte, maar kost met 199 euro ook meteen twee tientjes meer.

©Wesley Akkerman

Een Kindle zoals verwacht

Het zal niemand verrassen dat de Amazon Kindle Paperwhite presteert zoals verwacht. Zoals altijd kun je heel fijn je boeken lezen op dit apparaat, zonder vermoeide ogen. De interface is toegankelijk en boeken aanschaffen is zo gepiept. Dat kan direct op de e-reader, met een Amazon-account, of via de website. Dan worden ze naar de e-reader gestuurd. Gekochte boeken worden verder netjes gepresenteerd op het thuisscherm van het apparaat. Zoals altijd is het ook mogelijk gratis epubs met een omweg naar het product te sturen.

Het apparaat biedt een aantal opties voor het aanpassen van de tekstgrootte en het lettertype, maar voelt tegelijkertijd ook een beetje beperkt. We zien graag meer opties in het menu staan. Daarnaast is het jammer dat de nieuwe Paperwhite geen koptelefoonaansluiting heeft en dat je voor luisterboeken bent aangewezen op bluetooth – zeggen we in het kader van veelzijdigheid.

©Wesley Akkerman

Amazon Kindle Paperwhite kopen?

Hoewel we enthousiast zijn over de Amazon Kindle Paperwhite (2024) en de aanpassingen zeker de moeite waard vinden, betekent dat niet dat we iedereen met een 2021-model aanraden om over te stappen – want daarvoor zijn de stappen te klein. Maar heb je een veel ouder model, dan kun je dat met een gerust hart wél doen. De basis is vertrouwd gebleven, en ondanks een paar kleine minpunten is dit zeker geen miskoop.

▼ Volgende artikel
Vrieskast, vrieskist of koelvriescombinatie: welk model vriezer moet ik kiezen?
© Hedgehog94
Huis

Vrieskast, vrieskist of koelvriescombinatie: welk model vriezer moet ik kiezen?

Of het nu gaat om pizza's, ijs of zelf ingevroren maaltijden: een goede vriezer is onmisbaar. Maar kies je voor een vrieskast, vrieskist of koelvriescombinatie? In dit artikel zetten we de verschillen op een rij, zodat jij de beste keuze kunt maken.

⏱ Dit artikel in het kort:

Een nieuwe vriezer kopen? Bedenk dan goed waar je het meeste aan hebt: een vrieskast, vrieskist of koelvriescombinatie. Een vrieskast is een staande vriezer met overzichtelijke lades, die er van buiten uitziet als een koelkast. Een vrieskist is een liggende vriezer met veel opbergruimte (tot wel 600 liter). Een koelvriescombinatie combineert een koelkast en vriezer in één apparaat en heeft vaak een relatief klein vriesgedeelte.

Lees ook: Hier moet je op letten bij de aanschaf van een nieuwe vriezer

Voordat je je zoektocht naar het juiste model vriezer start, is het belangrijk om te bepalen hoeveel vriesruimte je nodig hebt. Het zou zonde zijn als je een duur apparaat in de keuken of schuur hebt staan dat uiteindelijk te weinig opbergruimte blijkt te hebben, of juist een apparaat dat altijd maar tot de helft gevuld is en daardoor onnodig veel energie verbruikt. Of je nu een vrieskast, vrieskist of koelvriescombinatie kiest: voor alle modellen geldt dat je zo'n 50 liter vriesruimte per persoon rekent. Bestaat jouw huishouden uit vier mensen, dan heb je dus een vriezer met een inhoud van minstens 200 liter nodig. Met z'n tweeën heb je vaak genoeg aan 100 tot 150 liter.

Vrieskast

Een vrieskast lijkt door zijn verticale model veel op een koelkast, met als verschil dat de gehele kast bedoeld is om te vriezen. De binnenkant van een vrieskast bestaat dan ook uitsluitend uit lades. Het fijne daaraan is dat een vrieskast erg overzichtelijk is: als je ervoor staat, zie je in één oogopslag welke producten waar liggen. Dat is anders bij een vrieskist, waarin diepvriesproducten op elkaar gestapeld liggen in één groot vriesvak. Ook kun je in een vrieskast over het algemeen erg veel producten kwijt, in tegenstelling tot bijvoorbeeld het compacte vriesgedeelte van een koelvriescombinatie. Vrieskasten zijn er ook in tafelmodellen, die ideaal zijn voor kleinere keukens of huishoudens. Een tafelmodel plaats je bijvoorbeeld onder het keukenblad, waardoor hij geen extra ruimte in je keuken inneemt.

©carballo

Vrieskist

Iets minder populair dan de vrieskast en koelvriescombinatie is de vrieskist: een liggende vriezer met een deksel bovenop. Het voordeel van dit type vriezer is ook meteen een nadeel: een vrieskist is erg groot, waardoor hij niet in de gemiddelde keuken past. Vrieskisten scoren ook op esthetisch gebied wat minder hoog, waardoor de meeste mensen dit apparaat sowieso niet snel in de keuken zouden plaatsen. Toch kunnen vrieskisten juist vanwege hun grote formaat ontzettend handig zijn. Bijvoorbeeld als je vaak in bulk koopt, hobbykok bent, een moestuin hebt of in de zomer veel ijsjes of ijsblokjes wilt bewaren. Sommige vrieskisten hebben zelfs een netto inhoud van 600 liter! Als je ruimte overhebt in je schuur of garage en vaak voedsel invriest, is een vrieskist dus zeker het overwegen waard. Vrieskisten zijn daarnaast relatief goedkoop én energiezuinig, omdat de kou na het openen van het deksel direct weer terug in de kist 'valt'. Het apparaat hoeft na openen dus niet extra hard te werken om de vriesruimte weer op de juiste temperatuur te krijgen.

Lees ook: Een vrieskast in de schuur of garage? Een koud kunstje!

©Vinícius Bacarin

Coole tip: invriezen in diepvriesbakjes

Dan kun je lekker stapelen!

Koelvriescombinatie

Veruit de meeste huishoudens hebben een koelvriescombinatie: een koelkast en vriezer ineen. De vriezer bevindt zich meestal boven of onder het koelgedeelte. Zo'n koelvriescombinatie is natuurlijk hartstikke handig, want het bespaart een hoop ruimte in de keuken. Ook is een koelvriescombinatie over het algemeen goedkoper dan een losse koelkast en vriezer. En omdat er maar één compressor hoeft te draaien, is een koelvriescombinatie vaak ook energiezuiniger dan twee losse apparaten bij elkaar. Maar zo'n twee-in-één-apparaat heeft ook een nadeel: je kunt er veel minder diepvriesproducten in kwijt dan in een losse vrieskast of -kist. Vaak beslaat de koelruimte het grootste gedeelte van het apparaat, en blijven er drie tot vijf lades over voor het vriezen. Voor een gemiddeld gezin dat af en toe wat invriest is dat meestal wel voldoende. Heb je meer vriesruimte nodig, bijvoorbeeld omdat je vaak aanbiedingen koopt of aan mealpreppen doet? Dan heb je aan een koelvriescombinatie mogelijk niet genoeg en is een vrieskast of -kist voor jou een beter idee.

©Indofootage

Extra functies

Als je eenmaal besloten hebt voor welk type vriezer je gaat, zou je ook nog kunnen kijken welke functies je wilt dat het apparaat heeft. Veel moderne vrieskasten, -kisten en koelvriescombinaties beschikken over allerlei slimme functies die helpen om voedsel langer vers te houden en het apparaat efficiënt te laten werken. Zo hoef je met No Frost nooit meer te ontdooien, is de snelvriesfunctie handig voor het snel invriezen van nieuwe boodschappen en voorkomt een deuralarm dat warme lucht de vriezer binnendringt. Bij vrieskisten is binnenverlichting extra belangrijk, zodat je niet eindeloos hoeft te graaien als je een product zoekt. Let ook op het energielabel van je nieuwe vriezer, want vriezers vreten behoorlijk wat stroom. Wil je een zo zuinig mogelijk apparaat, ga dan voor een vriezer met energielabel C of hoger (tot A). Je kunt ook het energieverbruik in kWh/jaar gebruiken om apparaten te vergelijken; dit geeft het absolute verbruik van een vriezer aan.