ID.nl logo
Deze 10 elektrische auto’s van 2023 rijden de meeste kilometers op een volle accu
Mobiliteit

Deze 10 elektrische auto’s van 2023 rijden de meeste kilometers op een volle accu

Elektrische auto’s die op een volle accu verder komen dan 600 kilometer, zijn op dit moment nog op de vingers van twee handen en de tenen van een voet te tellen. Maar welke auto’s – die ook in Nederland worden verkocht – vallen in de prijzen als we ze rangschikken op de grootste actieradius? Dit is onze top 10, met daarin ook een paar betaalbare verrassingen.

Welke elektrische auto's hebben de grootste actieradius? Hieronder een overzicht van de tien modellen van 2023 die volgens hun fabrikanten het verst komen op een volle accu. Daarbij vermelden we ook de aanschafprijs.

De laatste ontwikkelingen op het gebied van accu's

Voor fabrikanten van elektrische auto’s blijkt het een hele opgave om meer dan 600 kilometer uit een volle accu te persen. Met de bestaande accutechnologie valt op korte termijn weinig winst meer te behalen. Daarom wacht de hele autowereld vol ongeduld op een vervanger van de lithium-ion-batterij. Ontwikkelingen zijn er beslist: er wordt druk getest met zogenaamde ‘solid state’-accu’s (vastestofbatterij), maar tot nu toe is het nog niet tot een productierijpe batterij gekomen.

Ook lezen: Winter? Zo haal je de meeste kilometers uit de accu van jouw elektrische auto

Ook aan de zogenaamde 4680-batterij wordt hard gewerkt. Panasonic heeft aangekondigd dat deze nieuwe batterij nog dit jaar in serieproductie gaat. Doordat deze batterij efficiënter is dan een lithium-ion-accu, kunnen elektrische auto’s met hetzelfde aantal cellen een grotere afstand afleggen. Of je haalt een aantal cellen weg voor dezelfde actieradius. Een ontwikkeling die weleens de doorbraak van meer betaalbare EV’s zou kunnen betekenen. 

Grotere actieradius door betere stroomlijn

Als we kijken naar het huidige aanbod van elektrische auto’s, zien we vooral dat grote en dure EV’s de magische grens van 600 kilometer op een volle accu doorbreken. In die auto’s liggen veelal grote accupakketten, die het gewicht én de prijs flink opstuwen. Al is er – letterlijk – ook een andere trend zichtbaar: elektrische auto’s worden steeds gestroomlijnder. Door de luchtweerstand van een auto te verlagen, hoeven de elektromotoren minder hard te werken. Dat bespaart energie. Op dit gebied kunnen designers en aerodynamici de komende jaren nog veel winst boeken. En kan er ook met een relatief klein accupakket een heel goede actieradius worden bereikt.

Laadpaal laten installeren?

Snel een offerte aanvragen doe je via onze zustersite Kieskeurig.nl!

Actieradius volgens WLTP-norm versus de praktijk

Autofabrikanten berekenen de actieradius van hun elektrische modellen volgens de WLTP-normering. Bij deze testmethode wordt het energieverbruik berekend aan de hand van de meest gunstige (zomerse) omstandigheden, bij een gemiddelde snelheid van 48 km/h. In de praktijk wordt de actieradius echter beïnvloed door tal van externe factoren. Wij gaan in onze top 10 uit van de door de fabrikant opgegeven actieradius. 

Polestar 3 Long Range

10. Polestar 3 Long Range (WLTP: 610 km)

Deze nieuwe cross-over van Polestar werd in nauwe samenwerking met Volvo ontwikkeld. Hij deelt zijn elektrische platform met de nieuwe Volvo EX90. De accu heeft een capaciteit van 111 kWh, goed voor een actieradius van 610 km. De Polestar 3 kan aan de snellader met een maximumvermogen van 250 kW worden opgeladen. De auto wordt eind 2023 in Nederland verwacht. Goedkoop is de Polestar 3 niet: prijzen beginnen net onder de 90.000 euro. 

Hyundai Ioniq 6

9. Hyundai Ioniq 6 (WLTP: 614 km)

De nieuwe Hyundai Ioniq 6 bewijst het: een goede stroomlijn is gunstig voor de actieradius. De Ioniq 6 heeft dezelfde techniek als de Hyundai Ioniq 5 en Kia EV6, maar komt dankzij zijn veel gladdere en lagere carrosserie tot 614 kilometer op een volle accu (77,4 kWh). Ook aan de snellader is de Hyundai Ioniq 6 een efficiënte klant: hij bereikt een piek van 350 kW. Met een prijs vanaf 45.895 euro is de Hyundai Ioniq 6 bovendien veruit de goedkoopste auto in deze Top 10. 

BMW i7 xDrive60

8. BMW i7 xDrive60 (WLTP: 625 km)

De nieuwe BMW i7 gooit een accu met een capaciteit van 101,7 kWh in de strijd. Dankzij de gunstige stroomlijn van deze elektrische topklassesedan haalt hij een afstand van 625 kilometer op een volle accu. Het is bij uitstek een comfortabele reisauto; optioneel is het 31,3 inch BMW Theatre Screen voor de passagiers achterin verkrijgbaar. Snelladen gaat met 195 kW. Een koopje is de i7 beslist niet: prijzen beginnen bij 141.752 euro. 

©Uwe Fischer

BMW iX xDrive50

7. BMW iX xDrive50 (WLTP: 631 km)

Deze grote elektrische SUV van BMW heeft een accupakket van 111,5 kWh in de sandwichbodem liggen. Hoewel de BMW iX behoorlijk hoog is, is de carrosserie aalglad. In de windtunnel werd een Cw-waarde van slechts 0,25 gemeten. Zodoende springt de auto relatief zuinig met de energiereserve om en is hij in staat om 631 kilometer uit de accu te persen. De BMW iX xDrive50 heeft een prijs van 105.147 euro. 

©Mercedes-Benz AG – Communications & Marketing

Mercedes-Benz EQS SUV 450+

6. Mercedes-Benz EQS SUV 450+ (WLTP: 634 km)

Net als de Tesla Model S (onze nummer 5) heeft de Mercedes-Benz EQS SUV 450+ een actieradius van 634 km. Dat doet hij echter wel met een grotere accu, en daarom verdient de Tesla een hogere notering. De EQS SUV (vanaf 120.827 euro) is precies wat de naam al aangeeft: een ruimtelijker variant van de EQS, Mercedes’ elektrische topmodel. O, als je nog dik 8.000 euro over hebt, dan is het dashboardbrede MBUX Hyperscreen een aanrader. 

Tesla Model S Dual Motor AWD

5. Tesla Model S Dual Motor AWD (WLTP: 634 km)

Momenteel staan alle schijnwerpers gericht op de sensationeel snelle Plaid-versie van de Tesla Model S. Die heeft een vermogen van maar liefst 1020 pk. Zover gaat de Model S Dual Motor AWD (115.993 euro) niet, maar met 680 pk kom je evenmin iets tekort. In elk geval heeft hij een grotere actieradius dan de Plaid: de Model S Dual Motor AWD haalt 634 km uit zijn accu. Een knappe prestatie voor een auto die in feite al ruim tien jaar in productie is. 

Polestar 2 Long Range

4. Polestar 2 Long Range (WLTP: 635 km)

Dat de Polestar 2 Long Range zo hoog in onze top 10 staat, hadden wij ook niet zien aankomen. Hij heeft een relatief bescheiden accupakket van 82 kWh, maar weet daar toch een afstand van 635 kilometer uit te persen. Applaus! De Polestar 2 heeft onlangs een facelift ondergaan, waardoor hij er weer een paar jaar tegenaan kan. De opgefriste Polestar 2 wordt in de tweede helft van dit jaar in Nederland verwacht en kost minstens 51.200 euro.

©Mercedes-Benz AG - Communications & Marketing Mercedes-Benz Cars & Vans

Mercedes-Benz EQE 350+

3. Mercedes-Benz EQE 350+ (WLTP: 662 km)

Mercedes-Benz houdt flink huis in deze top 10. Het Duitse merk heeft zijn aanvankelijke EV-achterstand razendsnel ingelopen. De EQE is een gestroomlijnde sedan die opereert in het segment waarin oorspronkelijk de Mercedes-Benz E-klasse populair was. Met een actieradius van 662 kilometer (uit 90,6 kWh) zou de EQE 350+ (82.028 euro) weleens heel wat trouwe E-kopers kunnen overtuigen van elektrische mobiliteit. 

©Mercedes-Benz AG - Global Communications Mercedes-Benz Cars & Vans photo by Deniz Calagan

Mercedes-Benz EQS 450+

2. Mercedes-Benz EQS 450+ (WLTP: 762 km)

Met uitzondering van de krachtige AMG-uitvoeringen zijn alle vermogensvarianten van de Mercedes EQS-reeks in staat meer dan 600 kilometer op een volle accu af te leggen. Maar er komt er maar eentje het verst, en dat is de basisversie met 333 pk (109.090 euro). In het meest gunstige geval is hij zelfs in staat een afstand van 762 kilometer af te leggen. Menig compacte EV moet daarvoor tussendoor minstens één keer de snellader opzoeken. 

Lucid Air Grand Tourer

1. Lucid Air Grand Tourer (WLPT: 792 km)

Een stipnotering op nummer 1 is voor de Lucid Air Grand Tourer. Lucid is een piepjong automerk uit Silicon Valley, dat pas nét voet op Nederlandse bodem heeft gezet. De Lucid Air is een zeer gestroomlijnde auto van het formaat Mercedes EQS, met een lel van een 112 kWh-accu in de vloer. De Air Grand Touring kost 165.000 euro, en staat daarmee ook qua prijs op nummer 1 in deze top 10. Later komen goedkopere uitvoeringen met een kleiner accupakket op de markt. Ook die halen makkelijk 600 kilometer.

Wil je een laadpaal thuis laten plaatsen? Check hier het aanbod bij Coolblue.

▼ Volgende artikel
Waar voor je geld: 5 vriezers met een grote inhoud van minstens 100 liter
© andov
Huis

Waar voor je geld: 5 vriezers met een grote inhoud van minstens 100 liter

Bij ID.nl zijn we dol op kwaliteitsproducten waar je niet de hoofdprijs voor betaalt. Een paar keer per week speuren we daarom binnen een bepaald thema naar zulke deals. Met een aparte vriezer kun je extra veel eten invriezen en voor langere tijd bewaren. Wij zochten vier vrijstaande vriezers voor je met een inhoud van minstens 100 liter.

Bij een koelkast is het vriesvak meestal beperkt van formaat. Kies je voor een losse vriezer, dan heb je veel meer ruimte. Modellen met meer dan 100 liter zijn geen uitzondering. Wij hebben vijf stuks voor je gevonden met flink wat ruimte.

Whirlpool W55ZM 112 W 2 N

De Whirlpool heeft een netto inhoud van 103 liter. Met een hoogte van 83,8 cm is het apparaat geschikt voor plaatsing onder een aanrechtblad. De vriezer beschikt over twee transparante lades en een vriesvak met klep. De draairichting van de deur is omkeerbaar, waardoor de vriezer flexibel te plaatsen is. De W55ZM heeft een invriescapaciteit van 4,5 kg per 24 uur en een bewaartijd bij stroomuitval van 16 uur. De vriezer behoort tot klimaatklasse SN-T, wat betekent dat hij goed functioneert bij omgevingstemperaturen tussen +10°C en +43°C, maar niet geschikt is voor onverwarmde ruimtes als een schuur of garage. Gezien het formaat is hij ook eerder geschikt voor plaatsing in de keuken.

Jaarlijks energieverbruik: 170 kWh
Netto inhoud: 103 liter
Bewaartijd bij stroomuitval:
16 uur
Geschikt voor schuur of garage
: Nee

Bosch GSN29VLEP 

Deze vrieskast heeft een royale inhoud van 200 liter en is afgewerkt in een roestvrijstalen look, waardoor hij er strak uitziet in elke keuken. Binnenin vind je vier handige, doorzichtige vrieslades, waaronder een extra ruime BigBox-lade voor grotere producten zoals pizza's of diepvriesgroenten. Dankzij de Supervriezen-functie worden nieuwe etenswaren snel ingevroren. Bij een eventuele stroomuitval hoef je je geen zorgen te maken: de vriezer houdt je producten tot wel 25 uur op de juiste temperatuur.

Jaarlijks energieverbruik: 221 kWh
Netto inhoud: 200 liter
Bewaartijd bij stroomuitval: 25 uur
Geschikt voor schuur of garage: Nee

Inventum VR1420

De Inventum VR1420 is een vrijstaande vrieskast met een netto inhoud van 160 liter. Hij beschikt over drie transparante lades en twee vriesvakken met kleppen. De draairichting van de deur is omkeerbaar, waardoor de vriezer flexibel te plaatsen is. Met een invriesvermogen van 7,2 kg per 24 uur en een bewaartijd bij stroomuitval van 9 uur biedt de VR1420 betrouwbare prestaties. Het geluidsniveau bedraagt 42 dB, wat als normaal wordt beschouwd voor dit type apparaat. De vriezer is geschikt voor plaatsing in ruimtes met temperaturen tot -10°C, zoals een garage. Het energielabel van de VR1420 is E, met een jaarlijks energieverbruik van 235 kWh.

Jaarlijks energieverbruik: 235 kWh
Netto inhoud: 160 liter
Bewaartijd bij stroomuitval: 9 uur
Geschikt voor schuur of garage: Ja

Beko RFNE448E45W

Deze Beko heeft een netto inhoud van maar liefst 404 liter. Met een hoogte van 192 cm, een breedte van 70 cm en een diepte van 77 cm biedt deze vriezer dus ruime opslagmogelijkheden. Het apparaat heeft acht transparante vrieslades, waaronder een ruime lade voor het opslaan van grotere producten. De draairichting van de deur kan aangepast worden aan de plaatsingsruimte. Bij stroomuitval blijft de temperatuur tot 30 uur op een veilig niveau. Deze vriezer is echter niet geschikt voor de schuur of garage. Wel heeft deze vriezer een iets zuiniger energielabel dan de meeste apparaten die hier besproken zijn, namelijk D.

Jaarlijks energieverbruik: 233 kWh
Netto inhoud: 404 liter
Bewaartijd bij stroomuitval: 30 uur
Geschikt voor schuur of garage: Nee

AEG OAG7M281EX

De AEG OAG7M281EX is een vrijstaande vrieskast uit de 7000-serie met een netto inhoud van 278 liter. Dankzij de NoFrost-technologie hoef je nooit meer handmatig te ontdooien. De MultiFlow-luchtcirculatie zorgt voor een stabiele temperatuur en luchtvochtigheid in de hele vriezer, wat de kwaliteit van je voedsel beschermt. De vriezer is uitgerust met vijf transparante lades en twee uitneembare glazen legplanken, wat flexibiliteit biedt bij het opbergen van grotere items. Dankzij de elektronische bediening met LED-indicatie kun je de temperatuur en andere instellingen precies regelen. De invriescapaciteit bedraagt 13 kilogram per 24 uur, ruim voldoende om ook na een grote boodschappenronde alles snel in te vriezen.

Jaarlijks energieverbruik: 248 kWh
Netto inhoud: 278 liter
Bewaartijd bij stroomuitval: 15 uur
Geschikt voor schuur of garage: Nee

▼ Volgende artikel
Review JBL Tour One M3 – Zeer complete hoofdtelefoon
© Rens Blom
Huis

Review JBL Tour One M3 – Zeer complete hoofdtelefoon

De JBL Tour One M3 is een over-ear-hoofdtelefoon met ANC-modus, waarin hij zoveel mogelijk omgevingsgeluiden minimaliseert om jou rustig te laten luisteren naar muziek of een podcast. JBL voorziet de hoofdtelefoon van nog veel meer functies. In deze review lees je onze ervaringen met de JBL Tour One M3 na drie weken intensief gebruik.

Uitstekend
Conclusie

De JBL Tour One M3 biedt premium draagcomfort, een uitstekende accuduur en krachtig geluid in een strak jasje. De ANC-modus werkt effectief, maar moet verschillende andere hoofdtelefoons voor zich dulden. Tot slot de Smart Tx: een slim ontworpen gadget waar de een veel plezier aan gaat beleven, en waar een ander geen behoefte aan heeft. Goed dat JBL de Tour One M3 met en zonder Smart Tx aanbiedt, voor een prijs vanaf 350 euro. Een stevige prijs, maar een gerechtvaardigde prijs naar onze mening.

Plus- en minpunten
  • Prettig, vouwbaar ontwerp
  • Geluidskwaliteit
  • Veel functies
  • Optionele Smart Tx-gadget kan echt nuttig zijn
  • ANC-modus is goed maar moet sommige concurrenten voor zich dulden

JBL heeft voor velen een wat stoerder imago, onder andere door de focus op krachtige luidsprekers en oordopjes en marketing gericht op een jongere doelgroep. Daar horen ook speciale hoofdtelefoons bij. De Tour One M3 is wat dat betreft een minder typisch JBL-product, want deze luxe hoofdtelefoon past qua adviesprijs (350 euro), uitstraling en functies meer bij mensen die in alle rust willen genieten. Bijvoorbeeld in de trein of in het vliegtuig. Ja, de Tour One M3 is zeker interessant voor (zaken)reizigers. Een domein waar traditioneel vooral Bose en Sony sterk in zijn.

Ontwerp en draagcomfort

De JBL Tour One M3 oogt zakelijk in zijn blauwe (getest), zwarte of zandachtige kleur en valt prettig over onze oren heen. De hoofdband is zacht en irriteert niet na een paar uur luisteren. We krijgen dan wel wat warme oren. Je kunt de bluetooth-hoofdtelefoon opvouwen. De knoppen op de schelpen voor de bediening vergen wat gewenning om op de tast te vinden, maar werken naar behoren.

©Rens Blom

Ook de meegeleverde opbergdoos is strak, sterk gebouwd en geeft een premium gevoel. In de doos zitten genoeg kabels om de hoofdtelefoon bekabeld te gebruiken, ook in het vliegtuig. Een usb-c-oplaadkabel is uiteraard ook aanwezig.

©Rens Blom

Geluidskwaliteit en ANC-modus

Heel belangrijk aan een dure hoofdtelefoon is de geluidskwaliteit. We vallen met de deur in huis: die is heel goed bij de JBL Tour One M3. De hoofdtelefoon klinkt krachtig, duidelijk en best ruimtelijk. Altijd knap aangezien de oorschelpen over je oren heen vallen en het geluid dus heel duidelijk je oren in gaat.

Wat we ook fijn vinden is dat JBL geen extra nadruk legt op de bas, iets dat het merk wel doet bij producten die meer op jongeren gericht zijn. Podcasts klinken ook lekker realistisch.

We zijn ook fan van de uitgebreide equalizer in de JBL Headphones-app die je op je smartphone kunt installeren. Wie raad weet met een equalizer, kan lekker pingelen in de app om de geluidskwaliteit van de Tour One M3 meer naar eigen hand te zetten.

©Rens Blom

De app van JBL biedt heel veel functies.

De ANC-modus is effectief in het onderdrukken van omgevingsgeluiden, vooral repetitieve geluiden als vliegtuigmotoren (wanneer we in het vliegtuig zitten) of voorbijrazende auto's (als we op circa dertig meter van een drukkere weg wandelen). We merken echter ook dat de Sonos Ace en Sony WH-1000XM5 nog beter zijn in het minimaliseren van niet-repetitieve geluiden, zoals luid pratende mensen achter je in het vliegtuig, joelende kinderen in de trein of knisperende verpakkingen in een kantoortuin. Met de JBL Tour One M3 op horen we dergelijke geluiden meer dan met de twee andere genoemde hoofdtelefoons. Voor onze volgende langere vlieg- en treinreizen kiezen we daarom liever voor een van die andere modellen. Niet omdat de accuduur van de Tour One M3 tegenvalt – die is ruim voldoende – maar vanwege de demping van omgevingsgeluid.

©Rens Blom

Accuduur

Over die accuduur gesproken: de Tour One M3 gaat zeker 35 uur mee bij het luisteren naar muziek met de ANC-modus aan. Zonder ANC komen daar nog tientallen uren bij. Opladen doet de hoofdtelefoon snel via zijn usb-c-poort. Vijf minuten opladen is goed voor ruim drie uur muziek luisteren.

Smart Tx is interessante gadget

Dan nog even over de Smart Tx, het kleine rechthoekige apparaatje dat werkt met de hoofdtelefoon. De Smart Tx heeft een accu die in de praktijk meerdere werkdagen meegaat, of langer als je de hoofdtelefoon minder vaak gebruikt. Op het aanraakgevoelige schermpje van de gadget zie je nuttige informatie over het gebruik van de hoofdtelefoon en je muziek. Je kunt ook allerlei instellingen veranderen. Met deze gadget binnen handbereik hoef je de JBL-app op je smartphone eigenlijk niet te openen.

©Rens Blom

Maar de gadget kan – gelukkig – meer. Je kunt 'm namelijk bekabeld via usb aansluiten op vele typen audiobronnen, van een computer en televisie tot het inflight-entertainmentsysteem in het vliegtuig. Na het koppelen en aanzetten van de Smart TX maakt deze automatisch verbinding met je Tour One M3 en stuurt het geluid draadloos door. Zo kun je dus een film kijken op het vliegtuigschermpje zonder dat je per ongeluk de kabel uit je hoofdtelefoon trekt als je je dekentje lekker warm om je benen vouwt.

©Rens Blom

Ook noemenswaardig is dat de Smart Tx ondersteuning biedt voor Auracast, een relatief nieuwe bluetooth-functionaliteit waarmee je geluid van één apparaat kunt streamen naar meerdere ondersteunde hoofdtelefoons, oordopjes en luidsprekers. JBL zet al langer in op Auracast, wat de Smart Tx-gadget extra nuttig maakt voor wie al andere moderne JBL-producten gebruikt.

Spreken de functies van de Smart Tx je niet aan? Je kunt de Tour One M3 los kopen voor een adviesprijs van 349 euro of in combinatie met de Smart Tx voor 399 euro. Fijn dat JBL je niet verplicht laat betalen voor een gadget die je misschien niet hoeft.

©Rens Blom

Conclusie: JBL Tour One M3 kopen?

De JBL Tour One M3 biedt premium draagcomfort, een uitstekende accuduur en krachtig geluid in een strak jasje. De ANC-modus werkt effectief, maar moet verschillende andere hoofdtelefoons voor zich dulden. Tot slot de Smart Tx: een slim ontworpen gadget waar de een veel plezier aan gaat beleven, en waar een ander geen behoefte aan heeft. Goed dat JBL de Tour One M3 met en zonder Smart Tx aanbiedt, voor een prijs vanaf 350 euro. Een stevige prijs, maar een gerechtvaardigde prijs naar onze mening.