Deze 10 elektrische auto’s van 2023 rijden de meeste kilometers op een volle accu
Elektrische auto’s die op een volle accu verder komen dan 600 kilometer, zijn op dit moment nog op de vingers van twee handen en de tenen van een voet te tellen. Maar welke auto’s – die ook in Nederland worden verkocht – vallen in de prijzen als we ze rangschikken op de grootste actieradius? Dit is onze top 10, met daarin ook een paar betaalbare verrassingen.
Welke elektrische auto's hebben de grootste actieradius? Hieronder een overzicht van de tien modellen van 2023 die volgens hun fabrikanten het verst komen op een volle accu. Daarbij vermelden we ook de aanschafprijs.
De laatste ontwikkelingen op het gebied van accu's
Voor fabrikanten van elektrische auto’s blijkt het een hele opgave om meer dan 600 kilometer uit een volle accu te persen. Met de bestaande accutechnologie valt op korte termijn weinig winst meer te behalen. Daarom wacht de hele autowereld vol ongeduld op een vervanger van de lithium-ion-batterij. Ontwikkelingen zijn er beslist: er wordt druk getest met zogenaamde ‘solid state’-accu’s (vastestofbatterij), maar tot nu toe is het nog niet tot een productierijpe batterij gekomen.
Ook lezen: Winter? Zo haal je de meeste kilometers uit de accu van jouw elektrische auto
Ook aan de zogenaamde 4680-batterij wordt hard gewerkt. Panasonic heeft aangekondigd dat deze nieuwe batterij nog dit jaar in serieproductie gaat. Doordat deze batterij efficiënter is dan een lithium-ion-accu, kunnen elektrische auto’s met hetzelfde aantal cellen een grotere afstand afleggen. Of je haalt een aantal cellen weg voor dezelfde actieradius. Een ontwikkeling die weleens de doorbraak van meer betaalbare EV’s zou kunnen betekenen.
Grotere actieradius door betere stroomlijn
Als we kijken naar het huidige aanbod van elektrische auto’s, zien we vooral dat grote en dure EV’s de magische grens van 600 kilometer op een volle accu doorbreken. In die auto’s liggen veelal grote accupakketten, die het gewicht én de prijs flink opstuwen. Al is er – letterlijk – ook een andere trend zichtbaar: elektrische auto’s worden steeds gestroomlijnder. Door de luchtweerstand van een auto te verlagen, hoeven de elektromotoren minder hard te werken. Dat bespaart energie. Op dit gebied kunnen designers en aerodynamici de komende jaren nog veel winst boeken. En kan er ook met een relatief klein accupakket een heel goede actieradius worden bereikt.
Laadpaal laten installeren?
Snel een offerte aanvragen doe je via onze zustersite Kieskeurig.nl!
Actieradius volgens WLTP-norm versus de praktijk
Autofabrikanten berekenen de actieradius van hun elektrische modellen volgens de WLTP-normering. Bij deze testmethode wordt het energieverbruik berekend aan de hand van de meest gunstige (zomerse) omstandigheden, bij een gemiddelde snelheid van 48 km/h. In de praktijk wordt de actieradius echter beïnvloed door tal van externe factoren. Wij gaan in onze top 10 uit van de door de fabrikant opgegeven actieradius.
10. Polestar 3 Long Range (WLTP: 610 km)
Deze nieuwe cross-over van Polestar werd in nauwe samenwerking met Volvo ontwikkeld. Hij deelt zijn elektrische platform met de nieuwe Volvo EX90. De accu heeft een capaciteit van 111 kWh, goed voor een actieradius van 610 km. De Polestar 3 kan aan de snellader met een maximumvermogen van 250 kW worden opgeladen. De auto wordt eind 2023 in Nederland verwacht. Goedkoop is de Polestar 3 niet: prijzen beginnen net onder de 90.000 euro.
9. Hyundai Ioniq 6 (WLTP: 614 km)
De nieuwe Hyundai Ioniq 6 bewijst het: een goede stroomlijn is gunstig voor de actieradius. De Ioniq 6 heeft dezelfde techniek als de Hyundai Ioniq 5 en Kia EV6, maar komt dankzij zijn veel gladdere en lagere carrosserie tot 614 kilometer op een volle accu (77,4 kWh). Ook aan de snellader is de Hyundai Ioniq 6 een efficiënte klant: hij bereikt een piek van 350 kW. Met een prijs vanaf 45.895 euro is de Hyundai Ioniq 6 bovendien veruit de goedkoopste auto in deze Top 10.
8. BMW i7 xDrive60 (WLTP: 625 km)
De nieuwe BMW i7 gooit een accu met een capaciteit van 101,7 kWh in de strijd. Dankzij de gunstige stroomlijn van deze elektrische topklassesedan haalt hij een afstand van 625 kilometer op een volle accu. Het is bij uitstek een comfortabele reisauto; optioneel is het 31,3 inch BMW Theatre Screen voor de passagiers achterin verkrijgbaar. Snelladen gaat met 195 kW. Een koopje is de i7 beslist niet: prijzen beginnen bij 141.752 euro.
©Uwe Fischer
7. BMW iX xDrive50 (WLTP: 631 km)
Deze grote elektrische SUV van BMW heeft een accupakket van 111,5 kWh in de sandwichbodem liggen. Hoewel de BMW iX behoorlijk hoog is, is de carrosserie aalglad. In de windtunnel werd een Cw-waarde van slechts 0,25 gemeten. Zodoende springt de auto relatief zuinig met de energiereserve om en is hij in staat om 631 kilometer uit de accu te persen. De BMW iX xDrive50 heeft een prijs van 105.147 euro.
©Mercedes-Benz AG – Communications & Marketing
6. Mercedes-Benz EQS SUV 450+ (WLTP: 634 km)
Net als de Tesla Model S (onze nummer 5) heeft de Mercedes-Benz EQS SUV 450+ een actieradius van 634 km. Dat doet hij echter wel met een grotere accu, en daarom verdient de Tesla een hogere notering. De EQS SUV (vanaf 120.827 euro) is precies wat de naam al aangeeft: een ruimtelijker variant van de EQS, Mercedes’ elektrische topmodel. O, als je nog dik 8.000 euro over hebt, dan is het dashboardbrede MBUX Hyperscreen een aanrader.
5. Tesla Model S Dual Motor AWD (WLTP: 634 km)
Momenteel staan alle schijnwerpers gericht op de sensationeel snelle Plaid-versie van de Tesla Model S. Die heeft een vermogen van maar liefst 1020 pk. Zover gaat de Model S Dual Motor AWD (115.993 euro) niet, maar met 680 pk kom je evenmin iets tekort. In elk geval heeft hij een grotere actieradius dan de Plaid: de Model S Dual Motor AWD haalt 634 km uit zijn accu. Een knappe prestatie voor een auto die in feite al ruim tien jaar in productie is.
4. Polestar 2 Long Range (WLTP: 635 km)
Dat de Polestar 2 Long Range zo hoog in onze top 10 staat, hadden wij ook niet zien aankomen. Hij heeft een relatief bescheiden accupakket van 82 kWh, maar weet daar toch een afstand van 635 kilometer uit te persen. Applaus! De Polestar 2 heeft onlangs een facelift ondergaan, waardoor hij er weer een paar jaar tegenaan kan. De opgefriste Polestar 2 wordt in de tweede helft van dit jaar in Nederland verwacht en kost minstens 51.200 euro.
©Mercedes-Benz AG - Communications & Marketing Mercedes-Benz Cars & Vans
3. Mercedes-Benz EQE 350+ (WLTP: 662 km)
Mercedes-Benz houdt flink huis in deze top 10. Het Duitse merk heeft zijn aanvankelijke EV-achterstand razendsnel ingelopen. De EQE is een gestroomlijnde sedan die opereert in het segment waarin oorspronkelijk de Mercedes-Benz E-klasse populair was. Met een actieradius van 662 kilometer (uit 90,6 kWh) zou de EQE 350+ (82.028 euro) weleens heel wat trouwe E-kopers kunnen overtuigen van elektrische mobiliteit.
©Mercedes-Benz AG - Global Communications Mercedes-Benz Cars & Vans photo by Deniz Calagan
2. Mercedes-Benz EQS 450+ (WLTP: 762 km)
Met uitzondering van de krachtige AMG-uitvoeringen zijn alle vermogensvarianten van de Mercedes EQS-reeks in staat meer dan 600 kilometer op een volle accu af te leggen. Maar er komt er maar eentje het verst, en dat is de basisversie met 333 pk (109.090 euro). In het meest gunstige geval is hij zelfs in staat een afstand van 762 kilometer af te leggen. Menig compacte EV moet daarvoor tussendoor minstens één keer de snellader opzoeken.
1. Lucid Air Grand Tourer (WLPT: 792 km)
Een stipnotering op nummer 1 is voor de Lucid Air Grand Tourer. Lucid is een piepjong automerk uit Silicon Valley, dat pas nét voet op Nederlandse bodem heeft gezet. De Lucid Air is een zeer gestroomlijnde auto van het formaat Mercedes EQS, met een lel van een 112 kWh-accu in de vloer. De Air Grand Touring kost 165.000 euro, en staat daarmee ook qua prijs op nummer 1 in deze top 10. Later komen goedkopere uitvoeringen met een kleiner accupakket op de markt. Ook die halen makkelijk 600 kilometer.
Wil je een laadpaal thuis laten plaatsen? Check hier het aanbod bij Coolblue.