De elektrische Fiat Grande Panda (2024) lacht iedereen toe
Ken je de allereerste Fiat Panda nog? Je weet wel, dat ontzettend handige vierkante doosje uit de jaren 80, dat in Italië nog altijd op praktisch elke straathoek en op elk dorpsplein te vinden is. Inmiddels wordt de eerste Panda beschouwd als een heuse klassieker. Logisch dus, dat dit geliefde model als voorbeeld diende voor de nieuwe Grande Panda Electric.
©Fiat
Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!
In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.
Het is niet de eerste keer dat Fiat een elektrische variant van de Panda uitbrengt. Op basis van de eerste generatie, werd begin 1990 de Panda Elettra in productie genomen. Achterin lag een gigantisch batterijpakket, het 19 pk sterke elektromotortje wist het stadszoemertje ternauwernood naar een topsnelheid van 65 km/h op te zwepen. Wanneer je constant 50 reed, peuterde je nét 100 kilometer uit de volle batterij ...
©Fiat
Cijfers uit de oertijd. De elektrische variant van de nieuwe Fiat Grande Panda is tot heel veel meer in staat. Met zijn batterij van 44 kWh en elektrisch motorvermogen van 113 pk, moet de auto op basis van de WLTP-berekening zonder tussentijdse laadstops een afstand van 320 kilometer af kunnen leggen. Getallen die je misschien bekend voorkomen. En dat is ook niet zo vreemd, want de Fiat Grande Panda staat op hetzelfde elektrische platform als de nieuwe Citroën ë-C3.
©Fiat
Een ander getal waarmee de Grande Panda indruk gaat maken, is zijn prijs. Een exact bedrag heeft Fiat nog niet bekend gemaakt, maar wij schatten voor de basisversie in dat die ruimschoots onder de 25.000 euro blijft. Net zoals de Citroën ë-C3, die - exclusief 2.950 euro SEPP-subsidie - voor 24.290 euro te bestellen is . Er zit trouwens nog een goedkopere variant van de Grande Panda aan te komen, voorzien van een kleinere batterij. Ook een benzineversie met hybridesysteem is in aantocht.
©Fiat
Weliswaar deelt de nieuwe Fiat Grande Panda zijn technische basis en (elektrische) aandrijflijn met modellen van andere Stellantis-merken, de ontwerpers van het Italiaanse merk kregen de vrije hand om een échte Panda te creëren. Wie oermodel kent, ziet meteen waar de wieg van de Grande Panda heeft gestaan. De kaarsrechte lijnen en scherpe hoeken van de klassieker keren in gemoderniseerde vorm terug in de nieuwe vijfdeurs hatchback, echter niet zo recht voor je raap 'retro' als bij de Fiat 500e.
©Fiat
Wat geinige details: de merknaam Fiat is in het plaatstaal van de achterklep geperst, aan de onderzijde van de portieren staat heel groot 'Panda'. En achter het klepje in de hoekige neus, zit de geïntegreerde laadkabel van de 7 kW-boordlader verstopt. Fiat zwijgt nog in alle talen over de laadkracht die de Grande Panda aan de snellaadpaal haalt, maar afgaand op de specificaties van de technisch identieke Citroën ë-C3, verwachten wij een laadsnelheid van keurige 100 kW.
Ontdek jouw ideale elektrische auto
Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!
©Fiat
Ook het interieur kent tal van speelse elementen. Kaarsrechte uitstroomroosters voor de ventilatie, details in de kleur van de carrosserie, bekleding van bamboevezels op het dashboard waardoor een houteffect ontstaat, en een oer-Panda als 'Easter egg' in het transparante paneeltje naast het multimedia- en bedieningsscherm. De vierkantjes uit de koplampen en achterlichten keren terug in de stoelbekleding en de vier streepjes op het stuur verwijzen naar het beeldmerk dat Fiat in de jaren 90 gebruikte. De ovale basisvorm van het dashboard en het instrumentarium is een eerbetoon aan de beroemde testbaan boven op het dak van Fiat's oude hoofdkantoor, dat in de Torinese wijk Lingotto nog altijd een belangrijke eyecatcher is.
©Fiat
Met een lengte van 3,99 meter, is de nieuwe Fiat Grande Panda bepaald geen grote auto. Desondanks biedt hij ruimte aan vier tot vijf inzittenden, terwijl de bagageruimte met een inhoud van 361 liter, voor een auto uit het zogenaamde B-segment, gerust riant kan worden genoemd. Er past 51 liter meer achterin dan in de Citroën ë-C3. Resumé: mede dankzij de zeer bruikbare actieradius, is de Grande Panda een auto die niet alleen in de stad zijn nut bewijst. We kunnen niet wachten de nieuwe elektrische Fiat zelf aan de tand te voelen!
©Fiat