Benzine, diesel én elektrisch: de nieuwe Volkswagen Transporter
Een nieuwe Volkswagen Transporter is voor ondernemend Nederland belangrijk nieuws. De splinternieuwe bestelbus wordt leverbaar met turbodiesels, plug-in hybridetechniek én met geheel elektrische aandrijflijnen. Als EV wordt de Transporter direct in drie vermogenssmaken aangeboden.
©Volkswagen Bedrijfswagens
Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!
In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.
Dat de nieuwe Transporter in aantocht was, had Volkswagen Bedrijfswagens al met allerlei verhullende foto's laten doorschemeren. Maar nu zijn dan eindelijk de eerste foto's van het eindproduct vrijgegeven. En het moet gezegd: de T7 is een logisch vervolg op de zes eerdere generaties van het iconische Volkswagen-busje. Zelfs al is de auto onderhuids eigenlijk een Ford Transit...
Dat zit zo: Ford Pro en Volkswagen Bedrijfswagens werken nauw samen. Zo nauw zelfs, dat Volkswagen de productie van de nieuwe Transporter heeft toevertrouwd aan Ford. Ford koopt op zijn beurt bijvoorbeeld weer elektrische platforms bij Volkswagen in voor zijn personenauto's. De nieuwe Ford Explorer en Capri zijn daarvan het eerste voorbeeld.
©Volkswagen Bedrijfswagens
Volkswagen levert de nieuwe Transporter met turbodiesels, plug-in hybridetechniek én volledig elektrische aandrijflijnen. De EV's hebben een batterijpakket met een capaciteit van 64 kWh (netto), waaruit een elektromotor met 136, 218 of 286 pk zijn vermogen put. Later komt ook een versie met een kleinere batterij en lager vermogen, interessant voor stedelijke distributie.
Belangrijk zijn uiteraard de maatvoeringen van de laadruimte. Bij de Transporter met standaard wielbasis en enkele cabine kan 5,8 m³ worden vervoerd, de versie met lange wielbasis en verhoogd dak kan zelfs 9,0 m³ transporteren. De afstand tot de wielkasten achterin bedraagt 1,39 meter, zodat Europallets eenvoudig in- en uitgeladen kunnen worden. Afhankelijk van de gekozen uitvoering kan een trailer met een geremd gewicht van 2,8 ton worden aangehaakt.
©Volkswagen Bedrijfswagens
Er zijn verschillende carrosserievarianten van de nieuwe Transporter. Uiteraard als gesloten bestelbus (in twee lengte- en twee hoogtevarianten), maar ook als pick-up en als Kombi voor personenvervoer. Op basis van de Transporter levert Volkswagen de Caravelle, een luxueuze personenbus voor shuttle- en taxidiensten. Nieuw is de PanAmericana, een stoere variant die is uitgevoerd met robuuste kunststof beschermlijsten langs de dorpels en om de wielkasten.
De nieuwe Volkswagen Transporter en Caravelle worden op 15 september officieel onthuld op de autoshow van Hannover. Dan zullen op de website van Volkswagen Bedrijfswagens ook de prijzen voor de Nederlandse markt bekend worden gemaakt.
©Volkswagen Bedrijfswagens