ID.nl logo
Benzineprijzen stijgen snel: 7 tips om te besparen op je brandstofverbruik
Mobiliteit

Benzineprijzen stijgen snel: 7 tips om te besparen op je brandstofverbruik

Begin van dit jaar was je gemiddeld nog 2,05 euro kwijt aan een liter benzine. Maar inmiddels – we schrijven eind maart 2024 – is de benzineprijs flink gestegen en betaal je gemiddeld 2,20 euro per liter. En het einde is nog niet in zicht. Wat kun je doen om zoveel mogelijk kilometers uit je liter vloeibaar goud te halen?

Natuurlijk, je kunt de auto laten staan en gaan gaan lopen, fietsen of met het openbaar vervoer. Of besluiten om over te stappen op elektrisch rijden. Maar dat is nou eenmaal niet voor iedereen een optie. Ontkom je niet aan het gebruik van je benzine-auto? In dit artikel hebben we 7 tips voor je verzameld waarmee je zoveel mogelijk kilometers uit een liter benzine krijgt. Tank uit je winst!

Lees ook: Een elektrische auto opladen, wat kost dat?

Stijgende prijzen
Tot voor tweeënhalf jaar geleden kwam de benzineprijs nooit boven de twee euro uit. Inmiddels is ónder de twee euro eerder uitzondering dan regel. UnitedConsumers houdt de actuele prijzen van brandstof bij (de gemiddelde landelijke adviesprijs – de daadwerkelijke prijs aan de pomp kan hiervan afwijken). En hoewel we nog niet op de recordhoogte zitten van juni 2022 (toen de adviesprijs voor één liter Euro95 ruim 2,50 euro was) stijgen de prijzen (toch al fors dankzij de accijns die er op brandstof wordt gerekend) de laatste maand weer sterk. Volgens UnitedConsumers wordt de stijging veroorzaakt doordat de olie duurder is geworden, een gevolg van de aanhoudende onrust in de wereld, met name in Oekraïne en Gaza. Dit heeft veel invloed op de handelsprijzen van olie. Paul van Selms, brandstofexpert bij UnitedConsumers: “Ook zie je dat Rusland veel olie zelf verstookt en dat enkele raffinaderijen in de Verenigde Staten zijn stilgelegd. Hierdoor is er minder aanbod en stijgt de olieprijs.” Van Selms verwacht dat benzine op korte termijn niet goedkoper wordt dan 2 euro per liter.

⛽ Tip 1: Rustig en consistent rijden

Brandstofbesparing begint met een rustige en constante rijstijl. Onnodig optrekken en remmen kost veel extra brandstof. Rijd daarom zo min mogelijk met schokkerige bewegingen. Trek rustig op bij groen licht en schakel bij een gunstig toerental over naar de volgende versnelling. Op tweebaanswegen is het zinloos om steeds van rijstrook te wisselen om andere auto's in te halen vlak voor een stoplicht. De meest efficiënte snelheid ligt tussen 70-90 km/u. Probeer die snelheid zo constant mogelijk aan te houden. Anticipeer op het verkeer voor je en laat vroeg het gas los als auto's voor je gaan remmen. Zo voorkom je onnodig optrekken en remmen. Met een kalme, vooruitziende rijstijl bespaar je aanzienlijk op brandstof en rem je andere weggebruikers minder vaak onnodig af.

©Michael de Groot | misign ontwerp 2020

Heb je cruisecontrol? Dan gebruik je die uiteraard ook voor de langere stukken snelweg, maar beter niet wanneer je een caravan of ander soort aanhanger achter je auto hebt. De motor moet dan juist harder werken om een constante snelheid aan te houden, en zeker in heuvelachtige gebieden loopt het brandstofverbruik dan flink op.

⛽ Tip 2: Pak die wind

Het consistent op snelheid houden van je auto draagt ook bij aan vermindering van je brandstofverbruik. Ga op een snelweg niet constant inhalen, maar blijf zoveel mogelijk rechts rijden. Heb je geen haast? Rijd dan achter een vrachtwagen. Officieel mogen ze maximaal 80 km/u, maar ze rijden vaak zo rond de 85 à 90 km/u. Door de hoogte van de vrachtwagen ondervind je minder last van tegenwind en profiteer je van de slipstream die wordt gegenereerd, waardoor je zonder extra verbruik als het ware wordt meegetrokken. Let wel op een veilige afstand van 20 tot 30 meter, zodat je goed kunt anticiperen en de vrachtwagenchauffeur jou in zijn spiegels ziet.

Met de caravan op pad? In de meeste Europese landen geldt hier op de snelweg een snelheidslimiet van 100km/h voor (in Nederland: 90km/h voor caravans onder de 3.500 kilo), maar pak gerust een lagere snelheid door ook met deze combinatie achter een vrachtwagen te rijden. Door de hoogte van de trailer zal ook je caravan veel minder weerstand ondervinden en dat is alleen maar goed voor het verbruik.

©Rudmer Zwerver

⛽ Tip 3: Auto-onderhoud

Het onderhouden van je auto is niet alleen belangrijk voor je veiligheid, maar kan ook een grote impact hebben op je brandstofverbruik. Door ervoor te zorgen dat je auto regelmatig wordt gecontroleerd en onderhouden, blijft deze zo efficiënt mogelijk werken. Een belangrijk onderdeel van goed auto-onderhoud is het controleren van de bandenspanning. Een te lage spanning zorgt voor een hogere rolweerstand. Oftewel: hoe lager de bandenspanning, des te sneller sta je stil als je je gaspedaal loslaat. Een exacte berekening van hoe hoog de bandenspanning moet zijn voor de ideale 'vrije rol' is er niet, dat hangt helemaal af van je auto, de belading en het type banden. Wel kunnen we stellen dat een te lage bandenspanning kan zorgen tot wel 3 procent meer brandstofverbruik. De meest ideale bandenspanning voor jouw auto en de belading vind je vrijwel altijd op de binnenkant van de deurpost, zonneklep of de binnenkant van de benzinedop.

©AJ Venter

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

⛽ Tip 4: Extra (digitale) hulpmiddelen

Met de opkomst van slimme technologie zijn er allerlei apps en gadgets beschikbaar die je kunnen helpen om je brandstofverbruik te monitoren en te verminderen. Deze tools kunnen bijvoorbeeld je rijgedrag analyseren en je tips geven over hoe je brandstof kunt besparen. Ze kunnen je ook helpen bij het plannen van de meest brandstofefficiënte routes voor je reizen. Google Maps bijvoorbeeld kan aan de hand van het door jou opgegeven brandstoftype van je auto de meest efficiënte route voor je uitstippelen.

⛽ Tip 5: Airco uit

Toegegeven: als het warm is, is er niets zo fijn als rijden in een auto met een lekker gekoeld interieur. Maar dat hoeft natuurlijk niet de airco te zijn: iedere auto heeft ook nog gewoon een 'ouderwets' ventilatiesysteem. De koude lucht die hier uitkomt kan misschien niet tippen aan de airco, maar daar staat tegenover dat de airco wel kan zorgen tot een toename van zo'n 10 procent in het brandstofverbruik! Ja, je leest het goed: 10 procent. Met de huidige benzineprijzen hebben we het dan niet over een paar centen ... Dus koel zoveel mogelijk met de ventilator en gebruik de airco alleen om het interieur even snel koeler te krijgen bij het begin van een reis.

©Proxima Studio

⛽ Tip 6: Ritten combineren

Het is natuurlijk niet altijd goed te plannen, maar als je meerdere ritten combineert tot één langere rit bespaar je ook brandstof. Waarom? Iedere keer dat je je auto vanaf een koude start gebruikt, kost dat telkens weer extra brandstof. Een koude motor verbrandt meer diesel of benzine om op temperatuur te komen. Vroeger was daar de choke voor, maar nu gaat de extra brandstoftoevoer automatisch naar de motor. Hoe minder vaak je de auto dus hoeft te starten, des te minder brandstof verbruik je. Combineer die rit naar de supermarkt met een ritje naar de stort, of ga op één dag op bezoek bij meerdere vrienden of familieleden.

⛽ Tip 7: Skiboxen, gewicht en dakkoffers

Tot slot: is je (ski)vakantie voorbij? Haal dan dakkoffers en skiboxen van het dak van je auto, want hoe minder extra's je hebt, des te minder weerstand de auto heeft en des te lager je brandstofverbruik. Dat geldt natuurlijk ook voor het gewicht: rijd niet rond met onnodig veel spullen in de achterbak.

©Sergey Novikov/serrnovik

En rijden maar...

Een exact bedrag dat je per week, maand of jaar bespaart door zuiniger te rijden kunnen we niet voor je berekenen. Maar door deze eenvoudige tips te volgen bespaar je op z'n minst iets, al is het maar het milieu. Houd in ieder geval ook de actuele brandstofprijzen in de gaten. Heb je zelf nog een leuke besparingstip? Mail ons dan op redactie[at]id.nl. Fijne reis!

🚘Wil je een laadpaal thuis laten plaatsen? Vraag de vrijblijvende offerte aan!

▼ Volgende artikel
Hybride warmtepompen: monoblock of split?
Energie

Hybride warmtepompen: monoblock of split?

Je hebt besloten om je huis duurzamer te verwarmen met een hybride warmtepomp. Een uitstekende keuze die je energierekening flink kan verlagen. Nu sta je voor een volgende beslissing: wordt het een monoblock- of een split-warmtepomp? In dit artikel leggen we de verschillen uit.

Partnerbijdrage: in samenwerking met Intergas

Voordat we de verschillen bespreken, is het goed om te begrijpen hoe een warmtepomp werkt. In essentie haalt een warmtepomp energie uit de buitenlucht en zet deze om in bruikbare warmte voor je huis. Dit proces is enorm efficiënt en kan daarom een forse besparing op je verwarmingskosten opleveren. De twee hoofdtypes die we hier bespreken zijn de monoblock- en de split-warmtepomp.

Wat is een monoblock-warmtepomp?

Een monoblock-warmtepomp is een alles-in-één oplossing. Zoals de naam al suggereert, bestaat deze uit een grote unit die buiten wordt geplaatst. Deze robuuste unit bevat alle technologie die nodig is om warmte uit de buitenlucht te halen en door te geven aan je verwarmingssysteem. De behuizing is stevig gebouwd om weersinvloeden te weerstaan, wat resulteert in een relatief zwaar apparaat – vaak meer dan 80 kilo. Ondanks zijn omvang wordt een monoblock-warmtepomp direct aangesloten op je bestaande verwarmingssysteem, wat de installatie in zekere zin vereenvoudigt.

©Intergas

Wat is een split-warmtepomp?

In tegenstelling tot de monoblock bestaat een split-warmtepomp uit twee afzonderlijke delen: een buiten- en een binnenunit. Deze twee units werken samen om je huis te verwarmen. De buitenunit haalt warmte uit de lucht, waarna deze via speciale leidingen naar de binnenunit wordt getransporteerd. Vervolgens geeft de binnenunit de warmte af aan je verwarmingssysteem.

De buitenunit van een split-systeem is kleiner dan een monoblock, maar even robuust gebouwd. De binnenunit is compact en stil, en wordt meestal op zolder of in een bijkeuken geplaatst. Een belangrijk detail is dat de installatie vanwege het speciale koudemiddel in de leidingen tussen de twee units door een erkende vakman moet gebeuren.

Voor- en nadelen van een monoblock-warmtepomp

Een monoblock-warmtepomp, zoals de Intergas Xtend Monoblock, blinkt uit in efficiëntie. Hij kan meer warmte uit de lucht halen en hogere temperaturen bereiken, waardoor je cv-ketel minder vaak hoeft bij te springen. De grote ventilator van een monoblock produceert doorgaans minder geluid dan de kleinere ventilator van een split-systeem. Ook is de installatie vaak eenvoudiger, omdat er alleen waterleidingen op je cv-systeem aangesloten hoeven worden.

Er zijn echter ook uitdagingen. Een monoblock neemt meer ruimte in beslag en is zwaarder, wat een stevige ondergrond vereist. De waterleidingen naar je huis moeten goed worden beschermd tegen vorst. Tot slot is een monoblock meestal duurder in aanschaf dan een split-systeem.

©Intergas

Voor- en nadelen van een split-warmtepomp

Split-warmtepompen hebben als groot voordeel dat ze goedkoper zijn in aanschaf. Ze zijn ook compacter, wat handig is als je weinig buitenruimte hebt. Je kunt de buitenunit bijvoorbeeld aan de gevel van een appartement hangen. Een ander pluspunt is dat je de buiten- en binnenunit verder uit elkaar kunt plaatsen dan bij een monoblock mogelijk is.

Daar staat tegenover dat de kleinere ventilator van de buitenunit sneller moet draaien en daardoor meer geluid maakt. Een split-systeem haalt doorgaans ook iets minder warmte uit de lucht, waardoor je cv-ketel vaker moet bijspringen. De installatie is ingewikkelder vanwege de speciale leidingen die tussen de binnen- en buitenunit moeten komen.

Zowel monoblocks als split-systemen hebben dus hun voor- en nadelen. Wil je een keuze maken die bij jou past? Neem dan contact op met Intergas. De experts helpen je graag verder.

▼ Volgende artikel
Review LG 65QNED91T6A - Kan hij  tippen aan de concurrentie?
Huis

Review LG 65QNED91T6A - Kan hij tippen aan de concurrentie?

QNED, het antwoord van LG op quantum dots, wordt toegepast in deze miniled lcd-tv. Dit type televisie is inmiddels erg populair geworden, ook in het subtop- en middensegment van het tv-aanbod. Heeft deze LG 65QNED91T6A genoeg in huis om de concurrentie de baas te blijven?

Uitstekend
Conclusie

De 65QNED91T6A kan zijn miniled-beloftes niet echt waarmaken. Het aantal zones in de achtergrondverlichting is vrij laag, waardoor er maar een beperkte verbetering van het contrast is. Ook op het gebied van piekhelderheid scoort hij niet overdreven goed. Als we naar concurrenten in deze categorie kijken, zoals Hisense of TCL, dan bieden die meer zones, beter contrast en meer piekhelderheid. LG slaat de plank verder ook mis door reclame op het Home-scherm toe te laten, dat zetten we onverbiddelijk uit. Ondanks die beperking levert de tv nog voldoende contrast en piekhelderheid, en gecombineerd met een ruim kleurbereik en zeer goede beeldverwerking levert dat alsnog erg mooie beelden. De tv is op zijn best in verlichtte woonkamer. Hij ondersteunt Dolby Vision, maar geen HDR10+. LG vangt dat uitstekend op door zijn eigen dynamische tonemapping. Dat illustreert dat goede beeldverwerking net zo belangrijk als puur contrast of piekhelderheid. WebOS is een prima smart tv-systeem met ruim aanbod apps en functies en nu ook met de garantie voor vijf jaar nieuwe versies voor het OS. De prijs is wat ons betreft echter nog iets te hoog.

Plus- en minpunten
  • Voldoende piekhelderheid en goed contrast
  • Mooie HDR-beelden in HDR10 en Dolby Vision
  • Te weinig zones voor een miniled
  • Advertenties op het Home-scherm
  • Beperkte kijkhoek

OVER DIT TOESTEL

  • Adviesprijs: 1.799 euro
  • Wat: Ultra HD 4K 120 Hz Full Array miniled QNED LCD-tv met lokale dimming
  • Schermformaat: 65 inch (164 cm)
  • Aansluitingen: 4x HDMI (4x v2.1 (48 Gbps), ARC/eARC, ALLM, VRR, QMS), 2x USB, 1x optisch digitaal uit, 2x antenne, WiFi 5 (802.11ac), ethernet, Bluetooth 5.1, WiSA
  • Extra’s: HDR10, HLG, Dolby Vision IQ, Dolby Atmos, WebOS 24, AirPlay 2, USB/DLNA-mediaspeler, DVB-T2/C/S2, CI+-slot, Alpha 8 processor
  • Afmetingen: 1452 x 907 x 285 mm (incl. voet)
  • Gewicht: 35,0 kg (incl. voet)
  • Verbruik (per 1000 uur): SDR 84 kWh (E) / HDR 167 kWh (G)

ENERGIELABEL

MEER INFORMATIE

Deze LG-televisie past perfect in het rijtje van moderne, prima afgewerkte televisies die we dit jaar al vaker voorbij zagen komen. Het toestel is vrij slank dankzij het profiel van slechts 45mm, heeft een mooie metaalkleurige rand rondom en een vlakke rug. Aan de zijdes is de rug zoals bij de meeste toestellen wat afgeschuind. De centrale voet biedt geen verschillende draaiposities, maar het scherm staat desondanks toch 7cm hoog boven het tv-meubel, zodat een soundbar goed onder het scherm past. Het enige echt opvallende kenmerk? Het toestel is relatief zwaar, namelijk 35kg inclusief voet.

De tv beschikt over vier HDMI-poorten die allemaal de maximale HDMI 2.1-bandbreedte van 48Gbps bieden. Dat is nog steeds vrij zeldzaam, maar is wel goed nieuws voor gamers met meerdere high-end gaming-bronnen. Er is ondersteuning voor ALLM, 4K120 en VRR (AMD FreeSync en NVIDIA G-Sync) en op één poort kun je ARC/eARC gebruiken. De input-lag is iets hoger dan bij de oled-modellen, maar blijft zeer goed, 17,0ms (4K60) en 7,6ms (2K120). Wie de tv wil uitbreiden met draadloze luidsprekers, kan gebruik maken van het WiSA-protocol (Wireless Speaker and Audio Association). Je bent wel beperkt tot 2.1-configuraties, een WiSA surround-opstelling is dan helaas niet mogelijk.

Niet alle minileds zijn gelijk

Het gebruik van minileds voor de achtergrondverlichting is iets waar fabrikanten graag mee uitpakken, maar het resultaat per merk en model kan sterk uiteenlopen. Minileds verdelen de achtergrondverlichting in meer segmenten dan wanneer er gewone leds worden toegepast. Het aantal zones kan sterk verschillen, van 100 tot meer dan 1.000. Dat heeft uiteraard impact op de prestaties wat betreft contrast en helderheid.

Deze LG heeft een achtergrondverlichting met 16x10 (160) zones, en dat is vandaag de dag toch redelijk weinig. Concurrenten zitten in dit segment al op 1.500 zones. Het eigen contrast van het VA-paneel is goed, 4.800:1, maar met dat beperkt aantal zones stijgt dat nauwelijks naar 5.000:1, en dat is vooral ook omdat LG erg voorzichtig is met de dimming. Op eenvoudigere testen kan dit wel naar 35.000:1 stijgen. Naar een reden hoeven we niet ver te zoeken, agressief dimmen met zo weinig zones maakt de zonegrenzen zichtbaar, ook omdat ze soms wat traag reageren. Dat stoort erg en hierdoor is een vage halo rond heldere voorwerpen op een donkere achtergrond dan ook onvermijdelijk.

©LG Electronics

Ook op het vlak van helderheid doet de LG op veel vlakken onder voor de concurrentie. Op een 10% venster meten we in de goed gekalibreerde HDR Filmmaker mode 1.099 nits, en op het volledig wit beeld haalt hij nog 644 nits. Dat was twee jaar geleden weliswaar nog acceptabel, maar nu concurrenten vlot over de 2.000 nits gaan, is dat toch wat te beperkt. Het kleurbereik scoort wel uitstekend, daar meten we 95% P3.

Toch heeft LG nog een sterke troef in handen, namelijk de uitstekende kalibratie af fabriek. De Filmmaker mode is zowel in SDR als HDR bijzonder goed gekalibreerd. Dat betekent dat je kunt rekenen op veel schaduwnuances, een neutrale grijsschaal en mooie, natuurlijke kleurweergave. Met HDR10-beeld kan LG’s dynamische tone mapping prachtige resultaten opleveren en daarmee maakt de tv het beste van zijn kleurbereik en helderheid. Witnuances en intense kleuren worden uitstekend bewaard. Alleen heel donkere HDR10-scènes lijden wat onder het beperkte aantal zones, die beelden worden iets té donker. De QNED91 ondersteunt ook Dolby Vision, maar geen Dolby Vision IQ zoals bij de oled-modellen.

Uitstekende beeldverwerking

Naast een uitstekende kalibratie toont deze LG ook sterke prestaties voor beeldverwerking. Dat dankt de tv aan zijn Alpha 8-processor die verbeterd werd met eigenschappen en functies die vorig jaar nog exclusief voor de Alpha 9-processor waren. We kunnen zelfs zeggen dat de LG geen echte zwakke plekken meer heeft. Deinterlacen van 1080i-beelden zoals die van live tv, doet hij prima zodat je zelden nog een gekartelde rand ziet. Upscaling en ruisonderdrukking maken van oudere content mooie 4K-beelden, al kun je van oudere videocontent zoals dvd’s geen wonderen verwachten. Via een superresolutie-bewerking kan de tv wat fijn extra detail toevoegen, dat werkt goed voor HD-materiaal, maar kan bij dvd’s bijvoorbeeld wel voor een wat overbewerkt resultaat zorgen. De ruisonderdrukking kan ook kleurstroken in zachte gradiënten wegnemen.

©LG Electronics

Een lcd-paneel heeft minder bewegingsscherpte dan een oled-paneel, en dus maskeert het fijn detail in snelle actiescènes. Bewegende voorwerpen hebben soms een wazige rand of tonen een beperkt sleepspoor. LG biedt met Motion Pro verschillende opties om dat te elimineren, maar introduceren op hun beurt juist weer andere problemen, dus deze functie kun je beter uit laten staan. Heb je een hekel aan schokken in het beeld wanneer de camera snel beweegt, activeer dan de Trumotion-functie. Zeker voor sport is dat prettig, maar voor film blijft het vaak een kwestie van smaak.

Degelijke audio

De QNED91 is uitgerust met een 2.2-systeem van 40 watt, en ondersteuning voor Dolby Atmos en DTS:X. Onze filmfragmenten klonken prima met een aangename warme klank en een vleugje ruimtelijkheid. Die echte surround sound-ervaring kan je uit dit soort systeem niet halen, zelfs niet met ondersteuning voor de modernste audioformaten. Dat AI niet altijd de juiste resultaten geeft, werd hier bevestigd. De tv heeft een AI-Pro mode voor geluid, maar die klonk erg slecht, zeker voor muziek. In de muziek audiomode konden we het resultaat wél waarderingen, als loop je daar wel tegen beperkingen aan wanneer je voor hardere muziekgenres zoals metal kiest. Met het volume op ongeveer driekwart hoor je de woofer trillen in het chassis en gaat de bas uit de bocht. Al bij al een degelijk resultaat, in lijn met deze categorie. 

WebOS 24, helaas met reclame

De smart tv-omgeving van LG, WebOS, heeft veel goede punten. Zo vind je nagenoeg alle streaming-apps op dit platform, zowel internationaal als lokaal. Daarnaast heeft LG op de 2024-versie van webOS naast Airplay 2 ook Google Cast geïmplementeerd zodat je vanaf je smartphone, Android of iOS, moeiteloos content naar de tv kunt streamen. Apps en andere functies zijn gegroepeerd in zogeheten Quick Cards, zodat je gemakkelijk bepaalde functies kunt terugvinden.

©Eric Beeckmans | ID.nl

Er zijn Quick Cards voor Thuis-hub, Sport, Thuiskantoor, Games, Muziek, Toegankelijkheid en sinds kort ook voor Leren en Groeien. De lay-out van WebOS zelf is vrij eenvoudig en ook redelijk compact zodat je niet nodeloos hoeft te scrollen om iets te vinden. De Magic Remote van LG waarmee je een cursor bestuurt door naar het scherm te wijzen blijft ook een belangrijke factor in het gebruiksgemak. Aangezien smart tv-platformen nog steeds evolueren is het ook erg fijn om te weten dat LG nu vijf jaar lang de nieuwste versie van WebOS op je tv belooft te plaatsen. In dit overzichtsartikel vind je alle info over webOS.

Toch heeft LG wat ons betreft een foute beslissing genomen. De fabrikant toont namelijk nu reclame op het Home-scherm, en die reclame is in tegenstelling tot bij andere fabrikanten niet beperkt tot content, maar kan bijvoorbeeld ook een sportwinkel of automerk tonen. Dat is echt wel het laatste wat we willen. Zelfs de screensaver kan reclame tonen (al zagen daar gelukkig alleen LG’s eigen LG Channel-dienst). Je kunt de reclame uitschakelen via de instellingen, iets dat we dan ook van harte aanraden.

Conclusie

De 65QNED91T6A kan zijn miniled-beloftes niet echt waarmaken. Het aantal zones in de achtergrondverlichting is vrij laag, waardoor er maar een beperkte verbetering van het contrast is. Ook op het gebied van piekhelderheid scoort hij niet overdreven goed. Als we naar concurrenten in deze categorie kijken, zoals Hisense of TCL, dan bieden die meer zones, beter contrast en meer piekhelderheid. LG slaat de plank verder ook mis door reclame op het Home-scherm toe te laten, dat zetten we onverbiddelijk uit.

Ondanks die beperking levert de tv nog voldoende contrast en piekhelderheid, en gecombineerd met een ruim kleurbereik en zeer goede beeldverwerking levert dat alsnog erg mooie beelden. De tv is op zijn best in verlichtte woonkamer. Hij ondersteunt Dolby Vision, maar geen HDR10+. LG vangt dat uitstekend op door zijn eigen dynamische tone mapping. Dat illustreert dat goede beeldverwerking net zo belangrijk als puur contrast of piekhelderheid. WebOS is een prima smart tv-systeem met ruim aanbod apps en functies en nu ook met de garantie voor vijf jaar nieuwe versies voor het OS. De prijs is wat ons betreft echter nog iets te hoog.