ID.nl logo
Benzineprijzen stijgen snel: 7 tips om te besparen op je brandstofverbruik
© auremar
Mobiliteit

Benzineprijzen stijgen snel: 7 tips om te besparen op je brandstofverbruik

Begin van dit jaar was je gemiddeld nog 2,05 euro kwijt aan een liter benzine. Maar inmiddels – we schrijven eind maart 2024 – is de benzineprijs flink gestegen en betaal je gemiddeld 2,20 euro per liter. En het einde is nog niet in zicht. Wat kun je doen om zoveel mogelijk kilometers uit je liter vloeibaar goud te halen?

Natuurlijk, je kunt de auto laten staan en gaan gaan lopen, fietsen of met het openbaar vervoer. Of besluiten om over te stappen op elektrisch rijden. Maar dat is nou eenmaal niet voor iedereen een optie. Ontkom je niet aan het gebruik van je benzine-auto? In dit artikel hebben we 7 tips voor je verzameld waarmee je zoveel mogelijk kilometers uit een liter benzine krijgt. Tank uit je winst!

Lees ook: Een elektrische auto opladen, wat kost dat?

Stijgende prijzen
Tot voor tweeënhalf jaar geleden kwam de benzineprijs nooit boven de twee euro uit. Inmiddels is ónder de twee euro eerder uitzondering dan regel. UnitedConsumers houdt de actuele prijzen van brandstof bij (de gemiddelde landelijke adviesprijs – de daadwerkelijke prijs aan de pomp kan hiervan afwijken). En hoewel we nog niet op de recordhoogte zitten van juni 2022 (toen de adviesprijs voor één liter Euro95 ruim 2,50 euro was) stijgen de prijzen (toch al fors dankzij de accijns die er op brandstof wordt gerekend) de laatste maand weer sterk. Volgens UnitedConsumers wordt de stijging veroorzaakt doordat de olie duurder is geworden, een gevolg van de aanhoudende onrust in de wereld, met name in Oekraïne en Gaza. Dit heeft veel invloed op de handelsprijzen van olie. Paul van Selms, brandstofexpert bij UnitedConsumers: “Ook zie je dat Rusland veel olie zelf verstookt en dat enkele raffinaderijen in de Verenigde Staten zijn stilgelegd. Hierdoor is er minder aanbod en stijgt de olieprijs.” Van Selms verwacht dat benzine op korte termijn niet goedkoper wordt dan 2 euro per liter.

⛽ Tip 1: Rustig en consistent rijden

Brandstofbesparing begint met een rustige en constante rijstijl. Onnodig optrekken en remmen kost veel extra brandstof. Rijd daarom zo min mogelijk met schokkerige bewegingen. Trek rustig op bij groen licht en schakel bij een gunstig toerental over naar de volgende versnelling. Op tweebaanswegen is het zinloos om steeds van rijstrook te wisselen om andere auto's in te halen vlak voor een stoplicht. De meest efficiënte snelheid ligt tussen 70-90 km/u. Probeer die snelheid zo constant mogelijk aan te houden. Anticipeer op het verkeer voor je en laat vroeg het gas los als auto's voor je gaan remmen. Zo voorkom je onnodig optrekken en remmen. Met een kalme, vooruitziende rijstijl bespaar je aanzienlijk op brandstof en rem je andere weggebruikers minder vaak onnodig af.

©Michael de Groot | misign ontwerp 2020

Heb je cruisecontrol? Dan gebruik je die uiteraard ook voor de langere stukken snelweg, maar beter niet wanneer je een caravan of ander soort aanhanger achter je auto hebt. De motor moet dan juist harder werken om een constante snelheid aan te houden, en zeker in heuvelachtige gebieden loopt het brandstofverbruik dan flink op.

⛽ Tip 2: Pak die wind

Het consistent op snelheid houden van je auto draagt ook bij aan vermindering van je brandstofverbruik. Ga op een snelweg niet constant inhalen, maar blijf zoveel mogelijk rechts rijden. Heb je geen haast? Rijd dan achter een vrachtwagen. Officieel mogen ze maximaal 80 km/u, maar ze rijden vaak zo rond de 85 à 90 km/u. Door de hoogte van de vrachtwagen ondervind je minder last van tegenwind en profiteer je van de slipstream die wordt gegenereerd, waardoor je zonder extra verbruik als het ware wordt meegetrokken. Let wel op een veilige afstand van 20 tot 30 meter, zodat je goed kunt anticiperen en de vrachtwagenchauffeur jou in zijn spiegels ziet.

Met de caravan op pad? In de meeste Europese landen geldt hier op de snelweg een snelheidslimiet van 100km/h voor (in Nederland: 90km/h voor caravans onder de 3.500 kilo), maar pak gerust een lagere snelheid door ook met deze combinatie achter een vrachtwagen te rijden. Door de hoogte van de trailer zal ook je caravan veel minder weerstand ondervinden en dat is alleen maar goed voor het verbruik.

©Rudmer Zwerver

Rijden achter een vrachtwagen levert altijd wat brandstofbesparing op.

⛽ Tip 3: Auto-onderhoud

Het onderhouden van je auto is niet alleen belangrijk voor je veiligheid, maar kan ook een grote impact hebben op je brandstofverbruik. Door ervoor te zorgen dat je auto regelmatig wordt gecontroleerd en onderhouden, blijft deze zo efficiënt mogelijk werken. Een belangrijk onderdeel van goed auto-onderhoud is het controleren van de bandenspanning. Een te lage spanning zorgt voor een hogere rolweerstand. Oftewel: hoe lager de bandenspanning, des te sneller sta je stil als je je gaspedaal loslaat. Een exacte berekening van hoe hoog de bandenspanning moet zijn voor de ideale 'vrije rol' is er niet, dat hangt helemaal af van je auto, de belading en het type banden. Wel kunnen we stellen dat een te lage bandenspanning kan zorgen tot wel 3 procent meer brandstofverbruik. De meest ideale bandenspanning voor jouw auto en de belading vind je vrijwel altijd op de binnenkant van de deurpost, zonneklep of de binnenkant van de benzinedop.

©AJ Venter

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

⛽ Tip 4: Extra (digitale) hulpmiddelen

Met de opkomst van slimme technologie zijn er allerlei apps en gadgets beschikbaar die je kunnen helpen om je brandstofverbruik te monitoren en te verminderen. Deze tools kunnen bijvoorbeeld je rijgedrag analyseren en je tips geven over hoe je brandstof kunt besparen. Ze kunnen je ook helpen bij het plannen van de meest brandstofefficiënte routes voor je reizen. Google Maps bijvoorbeeld kan aan de hand van het door jou opgegeven brandstoftype van je auto de meest efficiënte route voor je uitstippelen.

Google Maps kan voor jou de meest efficiënte route uitkiezen op basis van het door jou opgeven type brandstof dat je auto gebruikt.

⛽ Tip 5: Airco uit

Toegegeven: als het warm is, is er niets zo fijn als rijden in een auto met een lekker gekoeld interieur. Maar dat hoeft natuurlijk niet de airco te zijn: iedere auto heeft ook nog gewoon een 'ouderwets' ventilatiesysteem. De koude lucht die hier uitkomt kan misschien niet tippen aan de airco, maar daar staat tegenover dat de airco wel kan zorgen tot een toename van zo'n 10 procent in het brandstofverbruik! Ja, je leest het goed: 10 procent. Met de huidige benzineprijzen hebben we het dan niet over een paar centen ... Dus koel zoveel mogelijk met de ventilator en gebruik de airco alleen om het interieur even snel koeler te krijgen bij het begin van een reis.

©Proxima Studio

Gebruik de airco zo min mogelijk en koel het interieur in plaats daarvan met de gewone ventilator. Duurt langer, maar bespaart ook brandstof.

⛽ Tip 6: Ritten combineren

Het is natuurlijk niet altijd goed te plannen, maar als je meerdere ritten combineert tot één langere rit bespaar je ook brandstof. Waarom? Iedere keer dat je je auto vanaf een koude start gebruikt, kost dat telkens weer extra brandstof. Een koude motor verbrandt meer diesel of benzine om op temperatuur te komen. Vroeger was daar de choke voor, maar nu gaat de extra brandstoftoevoer automatisch naar de motor. Hoe minder vaak je de auto dus hoeft te starten, des te minder brandstof verbruik je. Combineer die rit naar de supermarkt met een ritje naar de stort, of ga op één dag op bezoek bij meerdere vrienden of familieleden.

⛽ Tip 7: Skiboxen, gewicht en dakkoffers

Tot slot: is je (ski)vakantie voorbij? Haal dan dakkoffers en skiboxen van het dak van je auto, want hoe minder extra's je hebt, des te minder weerstand de auto heeft en des te lager je brandstofverbruik. Dat geldt natuurlijk ook voor het gewicht: rijd niet rond met onnodig veel spullen in de achterbak.

©Sergey Novikov/serrnovik

Handig zo'n skibox, hoe gestroomlijnd ook, maar als je hem niet gebruikt, haal je hem het best gewoon van de auto.

En rijden maar...

Een exact bedrag dat je per week, maand of jaar bespaart door zuiniger te rijden kunnen we niet voor je berekenen. Maar door deze eenvoudige tips te volgen bespaar je op z'n minst iets, al is het maar het milieu. Houd in ieder geval ook de actuele brandstofprijzen in de gaten. Heb je zelf nog een leuke besparingstip? Mail ons dan op redactie[at]id.nl. Fijne reis!

🚘Wil je een laadpaal thuis laten plaatsen? Vraag de vrijblijvende offerte aan!

▼ Volgende artikel
Waar moet je op letten bij het kopen van een strijkijzer?
© ALES MUNT
Huis

Waar moet je op letten bij het kopen van een strijkijzer?

Er zijn talloze soorten strijkijzers te koop, wat het best ingewikkeld kan maken om het juiste apparaat te kiezen. Stoomstrijkijzer, stoomgenerator, droogstrijkijzer: welke heb je nodig én waar moet je op letten als je er een koopt?

Dit artikel in het kort: Als strijken niet je favoriete klusje is, zit je niet te wachten op een strijkijzer dat zwaar is, moeilijk over je kleding manoevreert en, erger nog, kreukels niet glad krijgt. Met het lezen van dit artikel voorkom je een miskoop. Let bij het uitkiezen van je nieuwe strijkijzer onder andere op: • Of het apparaat wel of geen stoomfunctie heeft • Hoe hoog het vermogen van het strijkijzer is • Hoe je de temperatuur instelt • Het gewicht en de vorm van het strijkijzer • Extra functies, zoals sproeifunctie, stoomstootfunctie en automatisch uitschakelen Lees zeker ook: Tips om je kleding op de juiste manier te strijken

Niet iedereen is bij het kopen van een nieuw strijkijzer even kieskeurig. Vaak kiezen we een strijkijzer dat er een beetje leuk uitziet, lekker in de hand ligt en natuurlijk niet al te duur is. Toch is het slim om ook naar andere aspecten te kijken. Zo kun je niet met ieder strijkijzer even makkelijk grote hoeveelheden was wegstrijken, en is het ene strijkijzer beter geschikt om hardnekkige kreukels glad te strijken dan het andere. Met onderstaande checklist weet je zeker dat je nieuwe strijkijzer een schot in de roos is.

Wel of geen stoom?

Misschien wel de belangrijkste vraag in je zoektocht naar een goed strijkijzer is of je wel of niet voor een exemplaar met stoomfunctie kiest. Ga je wél voor stoom, dan heb je in die categorie ook weer verschillende opties. Stoomstrijkijzers zijn reguliere strijkijzers met een klein waterreservoir in het apparaat zelf. De tweede optie is de stoomgenerator, met een extern waterreservoir tot wel twee liter. Geen stoomfunctie nodig? Dan kies je voor een simpel droogstrijkijzer.

Strijken met stoom helpt om de vezels van een stof zachter en soepeler te maken, waardoor je kreukels makkelijk gladstrijkt. Het reguliere stoomstrijkijzer is dan ook veruit de populairste strijkijzersoort. Dit type strijkijzer is niet al te duur en is ideaal als je wel regelmatig strijkt, maar niet wekelijks hele wasmanden. Ook is hij compact van formaat én je kunt hem op iedere strijkplank kwijt.

Dat ligt wat anders bij een stoomgenerator. Vanwege het uitgebreide stoomstation heeft dit type strijkijzer namelijk een strijkplank met een groter plateau nodig. Een stoomgenerator heeft dan wel weer als groot voordeel dat je dankzij dat externe waterreservoir vrijwel oneindig kunt doorstrijken. Ook heeft een stoomgenerator een veel krachtiger stoomvermogen dan een gewoon stoomstrijkijzer, waardoor je zelfs de meest hardnekkige kreukels uit je wasgoed krijgt.

©Arestov Andrew - stock.adobe.com

Dat een stoomgenerator zo groot van formaat is, betekent overigens niet dat je met dit type strijkijzer niet prettig strijkt. Integendeel: je haalt het ijzer voor het strijken namelijk uit het waterreservoir. Daardoor is dit type strijkijzer juist lichter en behendiger dan een gewoon stoomstrijkijzer, waarvan je waterreservoir tijdens het strijken 'meedraagt'.

Tot slot is er nog het droogstrijkijzer zonder stoomfunctie. Dat strijkijzer is vanwege het gebrek aan stoom wat minder geschikt voor moeilijke kreukels en stugge stoffen, maar perfect voor wanneer je zo nu en dan een T-shirt of overhemd strijkt. Droogstrijkijzers zijn een stuk goedkoper dan stoomstrijkijzers en stoomgeneratoren én zijn compact en licht van gewicht. Fijn is ook dat dit type strijkijzer niet regelmatig hoeft te worden ontkalkt.

Met een goed strijkijzer alleen ben je er niet ...

... een fijne strijkplank erbij en de kreukels verdwijnen als sneeuw voor de zon

Vermogen

Het vermogen van een strijkijzer is waarschijnlijk niet het eerste waar je op let, maar dit heeft wél grote invloed op hoe jouw strijkijzer presteert. De wattage van strijkijzers kan variëren van zo'n 800 tot 2600 watt - nogal een verschil! Het vermogen bepaalt hoe snel een strijkijzer opgewarmd is, maar ook hoe warm een strijkijzer kan worden én hoe makkelijk het apparaat deze hitte kan vasthouden. Een constante temperatuur is handig bij het strijken van lastige stoffen en kreukels. Maar ook de stoomkracht hangt af van het vermogen van je strijkijzer. Over het algemeen geldt: hoe hoger het vermogen, hoe meer stoomkracht het apparaat heeft en hoe betere resultaten je krijgt.

Temperatuurinstelling

Moderne strijkijzers beschikken steeds vaker over automatische temperatuurinstelling. Dat houdt in dat het apparaat de temperatuur met behulp van sensoren automatisch aanpast aan de stof die eronder ligt. Handig, want zo wordt het strijkijzer nooit zomaar te heet en blijft de stof mooi intact.

Misschien geef je toch de voorkeur aan een ouderwetse draaiknop op je strijkijzer. Zo'n draaiknop heeft als voordeel dat je zelf alle controle hebt over de temperatuur, en dat je dus ook hogere temperaturen kunt gebruiken voor moeilijkere kreukels. Wat de temperatuurinstelling betreft, is het één niet per se beter dan het ander; het hangt er helemaal vanaf wat je zelf fijn vindt. Houd er wel rekening mee dat een model met automatische temperatuurinstelling vaak wat duurder is.

Gewicht en vorm

Om comfortabel te kunnen strijken heb je een strijkijzer nodig dat je geen lamme arm bezorgt en dat ook moeilijke hoekjes eenvoudig gladstrijkt. Besteed dus zeker aandacht aan het gewicht en de vorm van je nieuwe strijkijzer. Ideaal is een zo breed mogelijke strijkzool met spitse punt. Daarnaast wil je een strijkijzer dat zo licht mogelijk is, het liefst onder de één kilo. Ben je van plan wekelijks wasmanden vol weg te gaan strijken, dan kun je een stoomgenerator overwegen. Deze strijkijzers zijn extra licht dankzij hun externe waterreservoir én strijken lekker krachtig.

©Maksims_Liene | fotoduets

Extra functies

Veel strijkijzers beschikken over handige functies die je misschien aanspreken, zoals de sproeifunctie, stoomstootfunctie en automatisch uitschakelen. Met de sproeifunctie spuit je in plaats van een grotere hoeveelheid stoom een lichte nevel over de stof, wat helpt bij het gladstrijken van niet al te hardnekkige kreukels. De stoomstootfunctie is ideaal voor kreukels die je er met de normale stoomfunctie niet uitkrijgt, maar bijvoorbeeld ook voor het strijken van zwaardere stoffen én voor het verticaal stomen van hangende kleding. Automatisch uitschakelen zorgt ervoor dat het strijkijzer na gebruik niet per ongeluk aan blijft staan. Dat voorkomt ongelukken én scheelt wat op je energierekening.


▼ Volgende artikel
Review OnePlus 13 – Doet weinig fout, maar die prijs…
© Wesley Akkerman
Huis

Review OnePlus 13 – Doet weinig fout, maar die prijs…

De OnePlus 13 behoort tot de eerste groep smartphones die beschikt over een Qualcomm Snapdragon 8 Elite-processor. Die chipset biedt meer dan je nodig hebt, en daar betaal je dan ook een hoge prijs voor. Of deze telefoon die prijs waard is, lees je in deze review.

Uitstekend
Conclusie

Onderaan de streep doet de OnePlus 13 weinig fout. De dingen die we tijdens ons gebruik zijn tegengekomen, vinden we in elk geval geen dealbreakers. Het enige dat 'm in de weg zit, is die instapprijs van 999 euro. Op de typische OnePlus-eigenschappen scoort de 13 gelukkig heel goed. De processor is razendsnel, de accu gaat lang mee, de software stottert niet en het scherm is even prachtig als energiezuinig.

Plus- en minpunten
  • Razendsnelle processor
  • Hoge oplaadsnelheid
  • Prachtig, energiezuinig scherm
  • Grote accu
  • Camerasysteem (overdag)
  • Updatebeleid (gemiddeld genomen)
  • Updatebeleid kan echter beter
  • Camera's (bij het inzoomen)
  • OxygenOS verliest eigen karakter
  • Draadloos laden vereist extra investering
  • Prijs

Als je voor de OnePlus 13 kiest, dan heb je de keuze uit twee opties. Het model dat 999 euro kost, heeft 12 GB aan werkgeheugen en 256 GB aan opslagruimte. Als je 150 euro meer inlegt, krijg je respectievelijk 16 en 512 GB. Ten opzichte van de modellen van vorig jaar is dat wederom een hogere prijs. Toen was de duurste versie 999 euro. Ter vergelijking: voor favoriet Pixel 9 Pro XL betaal je 1199 euro voor 16 GB aan werkgeheugen en slechts 128 GB aan opslagruimte. In deze vergelijking krijg je bij OnePlus dus meer voor minder.

Qua ontwerp is er in vergelijking met de OnePlus 12 weinig veranderd. Het is deze keer meer een kwestie van verfijning. De randen van het grote amoledscherm zijn iets platter, maar nog steeds licht gebogen. Daarnaast steekt de cameramodule minder ver uit en krijg je zowel een IP68- als IP69-certificaat. Je toestel is dus waterdicht – zelfs als iemand er een hogedrukreiniger op loslaat. Het model dat wij testen is voorzien van vegan leer en de kleur Midnight Ocean Blue. Een erg fraaie kleur als je het ons vraagt, die enorm veel karakter uitstraalt. Een uniek aanzicht.

©Wesley Akkerman

Toestel met handschoenen gebruiken

Het riante scherm van 6,82 inch heeft zo z'n voor- en nadelen. Nee, het is niet net zo helder als de Pixels en Galaxy's van deze wereld, maar alles blijft onder felle omgevingen prettig leesbaar. Met een hoge QHD-resolutie en een verversingssnelheid van 120 Hz doet het systeem gelukkig niet onder voor de concurrentie. Datzelfde geldt voor de eigenschappen kleur, contrast en flikkeringen. Door relatief unieke dimming-technologie moet het display zachter aanvoelen voor de ogen – maar op dat gebied hebben we geen verschil gemerkt met andere premium smartphones.

Verder heeft OnePlus wederom verbeteringen doorgevoerd op het gebied van energiezuinigheid, waardoor de accu nog iets langer meegaat. Naast Aqua Touch, geïntroduceerd op het model van vorig jaar, is er nu ook Glove Mode. Niet alleen kun je het toestel daardoor prima in de regen gebruiken, ook maakt het niet meer uit of je handschoenen draagt. Toegegeven, het scherm reageert niet goed op élke handschoen, maar als die aan de richtlijnen voldoet, functioneert het zoals geadverteerd. Daardoor zijn er weinig omstandigheden waarin het scherm niet werkt.

©Wesley Akkerman

1x zoomen.

©Wesley Akkerman

2x zoomen.

©Wesley Akkerman

6x zoomen.

Paar tegenvallertjes...

Over de accu gesproken: met maar liefst 6000 mAh houdt de OnePlus 13 het met gemak twee dagen uit onder normale omstandigheden. Je laadt het systeem op met een Supervooc-lader op 100 watt (en anders 50 watt draadloos). Uit de test komt naar voren dat dergelijke snelheden alleen behaald worden als je opladers van OnePlus (of zustermerk Oppo) gebruikt. Verder is het een beetje vervelend dat de magnetische draadloze oplader alleen werkt als je een OnePlus-hoesje aanschaft. De lader en het hoesje koop je samen voor ongeveer 95 euro extra.

En als we het dan toch over zaken hebben die een beetje tegenvallen, komen we aan bij de software-ondersteuning. Die loopt met vier grote updates en zes jaar aan beveiligingsupdates iets achter op Google en Samsung, maar gemiddeld genomen kom je nog wel beter uit dan bij andere merken. De OnePlus 13 draait nu op Android 15 en krijgt dus Android 19. De software zelf lijkt steeds minder op het OxygenOS van vroeger, maar daar zijn we inmiddels aan gewend. Gelukkig werkt alles snel en kom je weinig vooraf geïnstalleerde apps tegen.

©Wesley Akkerman

Waar het om te doen is

Waar het echter allemaal om te doen is, is de processor. Dat is de gloednieuwe Snapdragon 8 Elite. Op papier 30 tot 40 procent sneller op allerlei belangrijke onderdelen, waardoor je eigenlijk veel meer kracht en snelheid voorgeschoteld krijgt dan je nodig hebt. De cpu's van de afgelopen jaren waren dat eigenlijk ook al, waardoor we nu op een punt zijn dat we echt kunnen spreken van overkill. Dat biedt wel hoop voor de toekomst, want het lijkt erop dat de OnePlus 13 gewoon die zes jaar aan ondersteuning gaat volmaken – als tweedehandsje of anderszins.

Dat betekent in de praktijk dat je moeiteloos kunt doen wat je wilt doen. Apps opstarten, bestanden bijhouden, games spelen – het gaat allemaal als een trein. Uit onze eigen test komt naar voren dat de processor soms een beetje inkakt, maar dan nog blijft het boven het niveau van de OnePlus 12, Galaxy S24 en zeker de recente Pixel-smartphones. OnePlus heeft altijd de neiging de chipset iets af te knijpen ten faveure van een lange accuduur; daar hebben we nu minder moeite mee. Al is het beter dat de fabrikant dit soort praktijken minder heftig zou inkleden.

©Wesley Akkerman

0,5x zoomen.

©Wesley Akkerman

2x zoomen.

©Wesley Akkerman

6x zoomen.

Heldere foto's met nadruk op blauw

Tot slot is de OnePlus 13 uitgerust met drie camerasensoren van 50 megapixel. Ten opzichte van de OnePlus 12 moet de telelens het met minder pixels doen, terwijl de groothoeklens er juist pixels bij krijgt. In beide gevallen kunnen we de camerasystemen niet betrappen op verschillen die enorm ver uit elkaar liggen. Over het algemeen maakt de OnePlus 13 redelijk heldere beelden die vooral overdag goed uit de verf komen. 's Avonds heeft het systeem de neiging om blauw wat prominenter te maken, maar de helderheid blijft bestaan.

Daardoor kan het zijn dat sommige avondfoto's wat minder natuurlijk ogen in vergelijking met die van bijvoorbeeld een Pixel 9 Pro. Maar daar staat tegenover dat er meer details bewaard blijven. Het kan zijn dat de OnePlus 13 licht te veel ruimte geeft, waardoor sommige shots op een zonnig moment wat detail of kleur verliezen. En zodra je voorbijgaat aan 6x inzoomen, ontstaan er meer problemen met details. De AI strijkt de beelden platter dan je zou willen, waardoor objecten hun finesse missen. Dat doet een dure Samsung dan weer beter.

©Wesley Akkerman

OnePlus 13 kopen?

Onderaan de streep doet de OnePlus 13 weinig fout. De dingen die we tijdens ons gebruik zijn tegengekomen, vinden we in elk geval geen dealbreakers. We weten dat OxygenOS al lang geen OxygenOS meer is en steeds meer richting Oppo's ColorOS kruipt. Daarnaast zijn de camerakwaliteiten nooit de reden geweest om voor OnePlus te kiezen. Dat betekent niet dat je geen mooie shots maakt met dit toestel, maar met andere premium smartphones heb je wellicht een betere ervaring. Het enige dat in de weg zit, is die minimale prijs van 999 euro.

Ook hier plaatsen we de kanttekening dat OnePlus op dit vlak veranderd is. Het merk is allang geen prijsvechter meer. Inmiddels is het basismodel vergelijkbaar geprijsd met concurrerende smartphones, waardoor er in feite een goede reden wegvalt om voor dit toestel te kiezen. Op de typische OnePlus-eigenschappen scoort de 13 gelukkig heel goed. De processor is razendsnel, de accu gaat lang mee, de software stottert niet en het scherm is even prachtig als energiezuinig. Los van die prijs is dit precies wat we van het Chinese merkt gewend zijn.