ID.nl logo
Benzineprijzen stijgen snel: 7 tips om te besparen op je brandstofverbruik
© auremar
Mobiliteit

Benzineprijzen stijgen snel: 7 tips om te besparen op je brandstofverbruik

Begin van dit jaar was je gemiddeld nog 2,05 euro kwijt aan een liter benzine. Maar inmiddels – we schrijven eind maart 2024 – is de benzineprijs flink gestegen en betaal je gemiddeld 2,20 euro per liter. En het einde is nog niet in zicht. Wat kun je doen om zoveel mogelijk kilometers uit je liter vloeibaar goud te halen?

Natuurlijk, je kunt de auto laten staan en gaan gaan lopen, fietsen of met het openbaar vervoer. Of besluiten om over te stappen op elektrisch rijden. Maar dat is nou eenmaal niet voor iedereen een optie. Ontkom je niet aan het gebruik van je benzine-auto? In dit artikel hebben we 7 tips voor je verzameld waarmee je zoveel mogelijk kilometers uit een liter benzine krijgt. Tank uit je winst!

Lees ook: Een elektrische auto opladen, wat kost dat?

Stijgende prijzen
Tot voor tweeënhalf jaar geleden kwam de benzineprijs nooit boven de twee euro uit. Inmiddels is ónder de twee euro eerder uitzondering dan regel. UnitedConsumers houdt de actuele prijzen van brandstof bij (de gemiddelde landelijke adviesprijs – de daadwerkelijke prijs aan de pomp kan hiervan afwijken). En hoewel we nog niet op de recordhoogte zitten van juni 2022 (toen de adviesprijs voor één liter Euro95 ruim 2,50 euro was) stijgen de prijzen (toch al fors dankzij de accijns die er op brandstof wordt gerekend) de laatste maand weer sterk. Volgens UnitedConsumers wordt de stijging veroorzaakt doordat de olie duurder is geworden, een gevolg van de aanhoudende onrust in de wereld, met name in Oekraïne en Gaza. Dit heeft veel invloed op de handelsprijzen van olie. Paul van Selms, brandstofexpert bij UnitedConsumers: “Ook zie je dat Rusland veel olie zelf verstookt en dat enkele raffinaderijen in de Verenigde Staten zijn stilgelegd. Hierdoor is er minder aanbod en stijgt de olieprijs.” Van Selms verwacht dat benzine op korte termijn niet goedkoper wordt dan 2 euro per liter.

⛽ Tip 1: Rustig en consistent rijden

Brandstofbesparing begint met een rustige en constante rijstijl. Onnodig optrekken en remmen kost veel extra brandstof. Rijd daarom zo min mogelijk met schokkerige bewegingen. Trek rustig op bij groen licht en schakel bij een gunstig toerental over naar de volgende versnelling. Op tweebaanswegen is het zinloos om steeds van rijstrook te wisselen om andere auto's in te halen vlak voor een stoplicht. De meest efficiënte snelheid ligt tussen 70-90 km/u. Probeer die snelheid zo constant mogelijk aan te houden. Anticipeer op het verkeer voor je en laat vroeg het gas los als auto's voor je gaan remmen. Zo voorkom je onnodig optrekken en remmen. Met een kalme, vooruitziende rijstijl bespaar je aanzienlijk op brandstof en rem je andere weggebruikers minder vaak onnodig af.

©Michael de Groot | misign ontwerp 2020

Heb je cruisecontrol? Dan gebruik je die uiteraard ook voor de langere stukken snelweg, maar beter niet wanneer je een caravan of ander soort aanhanger achter je auto hebt. De motor moet dan juist harder werken om een constante snelheid aan te houden, en zeker in heuvelachtige gebieden loopt het brandstofverbruik dan flink op.

⛽ Tip 2: Pak die wind

Het consistent op snelheid houden van je auto draagt ook bij aan vermindering van je brandstofverbruik. Ga op een snelweg niet constant inhalen, maar blijf zoveel mogelijk rechts rijden. Heb je geen haast? Rijd dan achter een vrachtwagen. Officieel mogen ze maximaal 80 km/u, maar ze rijden vaak zo rond de 85 à 90 km/u. Door de hoogte van de vrachtwagen ondervind je minder last van tegenwind en profiteer je van de slipstream die wordt gegenereerd, waardoor je zonder extra verbruik als het ware wordt meegetrokken. Let wel op een veilige afstand van 20 tot 30 meter, zodat je goed kunt anticiperen en de vrachtwagenchauffeur jou in zijn spiegels ziet.

Met de caravan op pad? In de meeste Europese landen geldt hier op de snelweg een snelheidslimiet van 100km/h voor (in Nederland: 90km/h voor caravans onder de 3.500 kilo), maar pak gerust een lagere snelheid door ook met deze combinatie achter een vrachtwagen te rijden. Door de hoogte van de trailer zal ook je caravan veel minder weerstand ondervinden en dat is alleen maar goed voor het verbruik.

©Rudmer Zwerver

Rijden achter een vrachtwagen levert altijd wat brandstofbesparing op.

⛽ Tip 3: Auto-onderhoud

Het onderhouden van je auto is niet alleen belangrijk voor je veiligheid, maar kan ook een grote impact hebben op je brandstofverbruik. Door ervoor te zorgen dat je auto regelmatig wordt gecontroleerd en onderhouden, blijft deze zo efficiënt mogelijk werken. Een belangrijk onderdeel van goed auto-onderhoud is het controleren van de bandenspanning. Een te lage spanning zorgt voor een hogere rolweerstand. Oftewel: hoe lager de bandenspanning, des te sneller sta je stil als je je gaspedaal loslaat. Een exacte berekening van hoe hoog de bandenspanning moet zijn voor de ideale 'vrije rol' is er niet, dat hangt helemaal af van je auto, de belading en het type banden. Wel kunnen we stellen dat een te lage bandenspanning kan zorgen tot wel 3 procent meer brandstofverbruik. De meest ideale bandenspanning voor jouw auto en de belading vind je vrijwel altijd op de binnenkant van de deurpost, zonneklep of de binnenkant van de benzinedop.

©AJ Venter

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

⛽ Tip 4: Extra (digitale) hulpmiddelen

Met de opkomst van slimme technologie zijn er allerlei apps en gadgets beschikbaar die je kunnen helpen om je brandstofverbruik te monitoren en te verminderen. Deze tools kunnen bijvoorbeeld je rijgedrag analyseren en je tips geven over hoe je brandstof kunt besparen. Ze kunnen je ook helpen bij het plannen van de meest brandstofefficiënte routes voor je reizen. Google Maps bijvoorbeeld kan aan de hand van het door jou opgegeven brandstoftype van je auto de meest efficiënte route voor je uitstippelen.

Google Maps kan voor jou de meest efficiënte route uitkiezen op basis van het door jou opgeven type brandstof dat je auto gebruikt.

⛽ Tip 5: Airco uit

Toegegeven: als het warm is, is er niets zo fijn als rijden in een auto met een lekker gekoeld interieur. Maar dat hoeft natuurlijk niet de airco te zijn: iedere auto heeft ook nog gewoon een 'ouderwets' ventilatiesysteem. De koude lucht die hier uitkomt kan misschien niet tippen aan de airco, maar daar staat tegenover dat de airco wel kan zorgen tot een toename van zo'n 10 procent in het brandstofverbruik! Ja, je leest het goed: 10 procent. Met de huidige benzineprijzen hebben we het dan niet over een paar centen ... Dus koel zoveel mogelijk met de ventilator en gebruik de airco alleen om het interieur even snel koeler te krijgen bij het begin van een reis.

©Proxima Studio

Gebruik de airco zo min mogelijk en koel het interieur in plaats daarvan met de gewone ventilator. Duurt langer, maar bespaart ook brandstof.

⛽ Tip 6: Ritten combineren

Het is natuurlijk niet altijd goed te plannen, maar als je meerdere ritten combineert tot één langere rit bespaar je ook brandstof. Waarom? Iedere keer dat je je auto vanaf een koude start gebruikt, kost dat telkens weer extra brandstof. Een koude motor verbrandt meer diesel of benzine om op temperatuur te komen. Vroeger was daar de choke voor, maar nu gaat de extra brandstoftoevoer automatisch naar de motor. Hoe minder vaak je de auto dus hoeft te starten, des te minder brandstof verbruik je. Combineer die rit naar de supermarkt met een ritje naar de stort, of ga op één dag op bezoek bij meerdere vrienden of familieleden.

⛽ Tip 7: Skiboxen, gewicht en dakkoffers

Tot slot: is je (ski)vakantie voorbij? Haal dan dakkoffers en skiboxen van het dak van je auto, want hoe minder extra's je hebt, des te minder weerstand de auto heeft en des te lager je brandstofverbruik. Dat geldt natuurlijk ook voor het gewicht: rijd niet rond met onnodig veel spullen in de achterbak.

©Sergey Novikov/serrnovik

Handig zo'n skibox, hoe gestroomlijnd ook, maar als je hem niet gebruikt, haal je hem het best gewoon van de auto.

En rijden maar...

Een exact bedrag dat je per week, maand of jaar bespaart door zuiniger te rijden kunnen we niet voor je berekenen. Maar door deze eenvoudige tips te volgen bespaar je op z'n minst iets, al is het maar het milieu. Houd in ieder geval ook de actuele brandstofprijzen in de gaten. Heb je zelf nog een leuke besparingstip? Mail ons dan op redactie[at]id.nl. Fijne reis!

🚘Wil je een laadpaal thuis laten plaatsen? Vraag de vrijblijvende offerte aan!

Vraag een offerte aan voor laadpalen:

▼ Volgende artikel
Review Harman Kardon Onyx Studio 9 – Bluetoothspeaker met overtuigende self-tuning
© Wesley Akkerman
Huis

Review Harman Kardon Onyx Studio 9 – Bluetoothspeaker met overtuigende self-tuning

De Harman Kardon Onyx Studio 9 is een uitgebreide bluetoothspeaker, verkrijgbaar in de kleuren Classic Black en Stone Grey, en heeft een adviesprijs van net geen 250 euro. Het systeem beschikt onder meer over self-tuning-technologie – hoe klinkt dat in de praktijk?

Uitstekend
Conclusie

Hoewel de speaker veelzijdig is met opties als multipoint-connectiviteit en het aanmaken van een stereopaar, zijn er aandachtspunten. Het ontbreken van een duidelijke batterij-indicator op het toestel en een oplaadbasis doet licht afbreuk aan het gebruikersgemak. De accuduur van zo'n 6 tot 8 uur is redelijk, maar de afwezigheid van water- of stofbestendigheid beperkt de inzetbaarheid. Toch biedt de Onyx Studio 9 een premium luisterervaring, waarbij het ontwerp en de geluidskwaliteit de voornaamste pluspunten vormen.

Plus- en minpunten
  • Warme, volle klanken
  • Heldere, hoge tonen
  • Stand en handgreep
  • Gemakkelijk te verplaatsen
  • Zevenpunts-equalizer
  • Auracast, multipoint en stereopaar
  • Geen oplaadbasis
  • Niet water- of stofbestendig
  • Het midden valt soms weg

De Harman Kardon Onyx Studio 9 is een eigentijdse doorontwikkeling van de bekende speaker, waarbij het iconische ronde ontwerp behouden is gebleven, maar de technologie erachter een flinke sprong voorwaarts maakt. Een van de grootste vernieuwingen is het Constant Sound Field-algoritme (CSF), dat het geluid over de drie interne kanalen verdeelt en via de tweeters verspreidt. Zo ontstaat een breder en consistenter geluidsbeeld. Dankzij Auracast koppel je de speaker eenvoudig aan een tweede Onyx Studio 9 of een andere compatibele Harman Kardon-luidspreker, waarmee je snel een stereoset of zelfs een hele multiroom-opstelling creëert.

De geluidsweergave past zich automatisch aan de ruimte aan dankzij ingebouwde self-tuning-technologie. Wie liever zelf de touwtjes in handen houdt, kan via de Harman Kardon One-app de equalizer gebruiken om het geluid naar eigen smaak af te stellen. De app is optioneel, maar wel handig voor wie net wat meer controle wil, bijvoorbeeld over het accuniveau. Dat is namelijk nergens op de speaker zelf duidelijk zichtbaar. Het strakke en stijlvolle ontwerp oogt daardoor extra clean, al levert dat wel wat in op het praktische gemak.

©Wesley Akkerman

Gemoderniseerd ontwerp

Het vernieuwde design blijft trouw aan de herkenbare ronde vorm, maar oogt tegelijkertijd frisser en functioneler. De geïntegreerde handgreep, aluminium standaard en een rij zachte siliconen knoppen maken de Onyx Studio 9 niet alleen mooier, maar ook gebruiksvriendelijker. Wat bovendien opvalt: je kunt de accu vervangen als dat nodig is. Handig, want zo hoef je niet meteen een nieuwe speaker aan te schaffen als de batterij na verloop van tijd minder presteert. Wel jammer dat Harman Kardon daar op de officiële website weinig over loslaat: over de prijs of verwachte levensduur van zo'n accu blijft het stil.

Doordat het voetstuk nu onderdeel is van de onderzijde, kun je de speaker flexibeler neerzetten. Bij de vorige generatie – de Onyx Studio 8 – moest de rand iets uitsteken om de speaker stabiel neer te kunnen zetten, en dat was niet overal praktisch. De huidige opstelling is daardoor een stuk eenvoudiger en veelzijdiger. Aan de achterkant vind je nog een aux-ingang voor wie liever een bekabelde verbinding gebruikt, en een usb-c-poort waarmee je bijvoorbeeld je telefoon kunt opladen. Functioneel, zonder het strakke ontwerp uit het oog te verliezen.

©Wesley Akkerman

Geen simpele bluetoothspeaker

Hoewel de Onyx Studio 9 in de basis een bluetoothspeaker is, betekent dat niet dat je beperkt bent in je mogelijkheden. Dankzij Auracast kun je bijvoorbeeld eenvoudig meerdere speakers koppelen of een stereopaar vormen. Daarnaast ondersteunt het apparaat multipoint-connectiviteit, waardoor je twee apparaten tegelijk kunt verbinden. Wisselen tussen bijvoorbeeld je laptop en je telefoon gaat dan razendsnel, zonder opnieuw te hoeven koppelen. Wel goed om te weten: bediening via wifi behoort niet tot de mogelijkheden; dat is iets voor een ander type speaker.

Voor de fijnproevers onder ons is er de Harman Kardon One-app. Daarmee stel je eenvoudig zaken in zoals Auracast-configuratie; de app loodst je daar soepel doorheen. We hebben geen tweede speaker kunnen testen, dus het vormen van een stereopaar hebben we niet zelf uitgeprobeerd. Toch lijkt dat proces dankzij de duidelijke interface weinig voeten in de aarde te hebben. Verder biedt de app een zevenbands-equalizer en diverse geluidsprofielen, waarmee je het geluid naar wens kunt tweaken. Wij lieten de speaker z'n eigen ding doen, en dat werkte prima.

©Wesley Akkerman

Self-tuning, hoe klinkt dat?

Zelfkalibrerende bluetoothspeakers zijn allang geen unicum meer, maar of het eindresultaat daadwerkelijk goed klinkt, blijft per merk en model verschillend. In het geval van de Onyx Studio 9 mogen we niet klagen: de speaker levert een volle, warme bas die nergens overheerst. Ook het midden en vooral de hoge tonen blijven netjes overeind, al zou het middengebied af en toe wat extra definitie kunnen gebruiken. Gelukkig kun je dat prima corrigeren via de equalizer in de bijbehorende Harman Kardon One-app.

Wel merk je dat de plaatsing in huis flinke invloed heeft op hoe de speaker klinkt. Zet je 'm midden op een tafel in een open ruimte, dan krijg je een ander geluidsbeeld dan wanneer je 'm op een kast tegen de muur zet. Vooral bij plaatsing vlak bij een wand of raam kan de bas wat te prominent worden, alsof de self-tuning daar nog niet helemaal op inspeelt. In zo'n geval biedt de app gelukkig uitkomst, maar telkens finetunen na een nieuwe plek voelt dan weer wat omslachtig.

©Wesley Akkerman

Bij de gratie van gebruikersgemak

Wat dat verplaatsen betreft: met zijn 3,3 kilo is de Onyx Studio 9 geen lichtgewicht speaker, maar dankzij de stevige, slim geplaatste handgreep bovenop til je hem moeiteloos van de ene naar de andere kamer. Zo heb je overal in huis meteen goed geluid bij de hand. Wat je alleen misschien een beetje mist, is een vaste oplaadbasis. Nu werk je met een losse voedingskabel die je steeds handmatig moet aansluiten en weer opbergen; functioneel, maar het had nét wat eleganter gekund.

Misschien valt dat onder de noemer 'luxeprobleem', maar juist bij dit soort producten draait alles om gebruiksgemak. En als dat nog net iets soepeler kan, waarom zou je daar dan niet voor gaan? De accuduur ligt officieel op 8 uur, al hangt dat natuurlijk af van hoe hard je de muziek afspeelt en of je onderweg ook een ander apparaat oplaadt via de usb-c-poort. Reken in de praktijk dus eerder op een uur of 6 à 7. Tot slot nog een belangrijke kanttekening: de Onyx Studio 9 is niet water- of stofbestendig, dus laat hem liever binnen staan.

©Wesley Akkerman

Onyx Studio 9 kopen?

De Harman Kardon Onyx Studio 9 is een bluetoothspeaker die vertrouwd oogt, maar op meerdere vlakken een stap vooruit zet. Het ronde ontwerp is gebleven, maar de nieuwe voet en geïntegreerde handgreep maken hem stabieler én makkelijker te verplaatsen. De automatische geluidsafstemming doet z'n werk goed, met warme bassen en kraakheldere hoge tonen. Staat hij dicht bij een muur, dan kan de bas wat overheersen, maar dat pas je snel aan via de equalizer in de app.

Qua mogelijkheden zit het ook wel snor. Je kunt meerdere apparaten koppelen via multipoint, een stereopaar vormen of gebruikmaken van Auracast. Toch zijn er wat kanttekeningen. Zo ontbreekt een zichtbare accustatus op de speaker zelf en zou een vaste oplaadbasis het gebruik net iets soepeler maken. De batterij houdt het zo'n zes tot acht uur vol, afhankelijk van hoe je 'm gebruikt. En hoewel hij er robuust uitziet, kun je hem beter binnen houden: tegen water of stof is hij namelijk niet bestand. Dat neemt niet weg dat de Onyx Studio 9 een stijlvolle speaker is met indrukwekkend geluid: ideaal voor wie een premium audio-ervaring zoekt in huis.

▼ Volgende artikel
Van Saharazand tot stuifmeel:  zo krijg je je auto, ramen en zonnepanelen weer schoon
© ID.nl
Huis

Van Saharazand tot stuifmeel: zo krijg je je auto, ramen en zonnepanelen weer schoon

Je hebt nét je auto gewassen of je ramen gelapt… en dan is alles weer bedekt met een waas van stof. Vooral in de zomer is het vaak geen gewone luchtvervuiling, maar stuifmeel (pollen), Saharazand of een combinatie van beide. Hoe verwijder je dat spul snel én veilig, zonder krassen of vlekken?

In dit artikel lees je hoe je Saharazand en pollen kunt verwijderen van je: • Auto • Ramen • Zonwering, parasols en rolluiken • Terras en tuinmeubels • Zonnepanelen • Vensterbanken, vloeren en meubels (binnenshuis)

Lees ook: Zonnepanelen onderhouden: moet dat?!

Een paar dozijn keer per jaar komt het voor, dat alles ineens onder een roodbruine of gelige stofwaas zit. Het eerste is Saharazand, dat ontstaat in de woestijn en door sterke luchtstromen duizenden kilometers wordt meegenomen. Het komt via regen of droge luchtstromen in Nederland terecht, vooral in het voorjaar (maart-juni) en in het najaar (oktober-november). Het geelgroene stof zijn pollen: stuifmeelkorrels van bomen, grassen en planten. In het voorjaar zijn elzen, berken en hazelaars actief. In de zomer en nazomer volgen grassen en kruiden. Pollen zijn licht en plakkerig, hechten zich makkelijk aan oppervlakken en zijn lastig te verwijderen. Voor zowel Saharazand als pollen geldt dat het geen kwestie is van gewoon even wegvegen. Onder de tabel lees je wat je wél moet doen.

KenmerkSaharazandStuifmeel (pollen)
KleurRoodbruinGeel of geelgroen
TextuurFijn, korreligPoederachtig, plakkerig
VerspreidingVaak na zuidelijke luchtstromenTijdens bloeiperiodes
Effect op oppervlakkenKan in de lak branden bij zon*Kan vlekken vormen bij regen

*Met 'in de lak branden' wordt bedoeld dat Saharazand zich onder invloed van zonlicht en warmte kan hechten aan de lak van je auto. Dit gebeurt vooral wanneer het zand niet tijdig wordt verwijderd en de zon fel schijnt. Het resultaat zijn doffe plekken of vlekken die moeilijk te verwijderen zijn en soms alleen met polijsten kunnen worden hersteld. Dit effect is vergelijkbaar met wat er gebeurt bij vogelpoep of boomhars die te lang op de lak blijft zitten. Daarom is het belangrijk om Saharazand zo snel mogelijk en op de juiste manier van je auto te verwijderen.

Auto

Zowel Saharazand als stuifmeel zijn schurend. Veeg je het droog af, dan ontstaan microscopische krasjes in de lak of op het glas. En bij zon of regen kunnen er doffe vlekken ontstaan, omdat het vuil zich vastzet.

Laat de auto dus nooit alleen in de regen staan in de hoop dat het vanzelf wegspoelt. Spoel eerst royaal af met schoon water. Pas daarna gebruik je een spons, zachte borstel of microvezeldoek. Ga je naar de wasstraat? Kies dan een programma met voorwas en hogedruk. Overweeg ook een waxbehandeling: dat maakt de lak water- en vuilafstotend, waardoor vuil zich minder snel hecht.

©Kärcher

Ramen

Na een Saharazandbui blijft er vaak een bruinig stoflaagje achter op de ramen en kozijnen. Laat dit niet te lang zitten: zonlicht en regen kunnen het zand als het ware 'inbakken', met doffe plekken als gevolg. Spoel de ramen daarom altijd eerst ruim af met schoon water. Zo voorkom je dat het zand krassen maakt tijdens het zemen. Gebruik daarna een raamwisser of een snoerloze raamreiniger voor een streeploos resultaat. Ook buitenvensterbanken verdienen aandacht: daar hoopt het stof zich vaak in hoekjes op.

Pollen zijn minder zichtbaar dan zand, maar kunnen een plakkerige laag vormen op glas. Op ramen kunnen ze zich hechten aan condens of lichte verontreinigingen, waardoor je een doffe waas ziet. Binnenramen kun je het best afnemen met een licht vochtige doek. Hebben er ventilatieroosters open gestaan, dan is het slim ook die in de schoonmaak mee te nemen: pollen komen daar makkelijk door naar binnen.

Zonwering, parasols en rolluiken

Op textiel en kunststof mengt Saharazand zich met pollen, roet en stof tot een hardnekkige laag. Vooral zonneschermen, parasols, rolluiken en buitenjaloezieën raken snel vervuild. Stel schoonmaken niet uit: bij regen trekt het vuil in de vezels of ontstaan er vlekken.

Gebruik een zachte borstel of een opzetstuk van je hogedrukreiniger om het vuil voorzichtig los te weken. Werk van boven naar beneden. Spoel goed na en laat het doek volledig drogen, bij voorkeur uitgeklapt. Behandel textiel daarna met een impregneermiddel dat vuil en vocht afstoot. Zo blijft het langer schoon én beschermd.

Lees ook: Je zonnescherm schoonmaken doe je zo

Terras en tuinmeubels

Op je terras lijkt het zand of stuifmeel misschien onschuldig. Maar wie het laat liggen, loopt het al snel naar binnen. En dat kan krassen veroorzaken op parket, pvc of laminaat. Bovendien blijven fijne stofdeeltjes aan schoenen plakken.

Verwijder Saharazand en pollen met een zachte buitenbezem of een nat-droogzuiger. Daarna kun je het terras grondig reinigen met een hogedrukreiniger. Een terrasreiniger-opzetstuk verdeelt het water gelijkmatig, voorkomt opspattend vuil en zorgt voor een egaal resultaat zonder modderspetters tegen je gevel. Denk ook aan je tuinmeubels: hout of kunststof moet je direct afspoelen en zacht afborstelen om vlekvorming te voorkomen.

Zonnepanelen

Pollen en Saharazand laten een dunne laag achter die de lichtinval op zonnepanelen vermindert. Zeker na enkele droge dagen kan het rendement met meerdere procenten dalen. Je merkt dit vooral aan een lager opgewekt vermogen in je app of omvormerdisplay.

Spoel de panelen voorzichtig af met een tuinslang of zachte borstel met water. Vermijd schurende materialen of hogedruk, want die kunnen de coating beschadigen. Gebruik alleen een neutraal schoonmaakmiddel als dat écht nodig is. Zijn je panelen moeilijk bereikbaar? Laat dan een professioneel bedrijf langskomen. Zij reinigen de panelen veilig en controleren direct of alles nog goed werkt.

©Marina Lohrbach

Ook binnen kun je last hebben

Heb je ramen of deuren open gehad tijdens een stofwolk of stuifmeelperiode? Dan ligt er vaak een fijne laag op vensterbanken, vloeren en meubels. Gebruik een stofzuiger met HEPA-filter om te voorkomen dat het stof wordt rondgeblazen. Microvezeldoekjes (licht vochtig) zijn ideaal om het stof op te nemen. Droog afnemen heeft weinig effect en verspreidt het alleen maar. Heb je hooikoorts? Dan is grondig schoonmaken extra belangrijk. Fijnstof en pollen kunnen allergische klachten verergeren.

Minder last met de juiste voorbereiding

Wanneer er Saharazand wordt verwacht, hoor je dat vaak bij het weerbericht op radio, tv of online. En ook van pollen is redelijk bekend wanneer je er last van kunt hebben – omdat dat meestal seizoensgebonden is. Met een paar simpele maatregelen beperk je de overlast:

☐ Houd een tuinslang, zachte borstel en een paar microvezeldoeken binnen handbereik.

☐ Impregneer zonwering en parasoldoek elk voorjaar.

☐ Plan vaste schoonmaakmomenten in het voorjaar en na de zomer.

☐ Overweeg wax of coating voor je auto.

☐ Houd ramen gesloten tijdens droge, stoffige dagen – zeker als je gevoelig bent voor pollen.