ID.nl logo
Benzineprijzen stijgen snel: 7 tips om te besparen op je brandstofverbruik
© auremar
Mobiliteit

Benzineprijzen stijgen snel: 7 tips om te besparen op je brandstofverbruik

Begin van dit jaar was je gemiddeld nog 2,05 euro kwijt aan een liter benzine. Maar inmiddels – we schrijven eind maart 2024 – is de benzineprijs flink gestegen en betaal je gemiddeld 2,20 euro per liter. En het einde is nog niet in zicht. Wat kun je doen om zoveel mogelijk kilometers uit je liter vloeibaar goud te halen?

Natuurlijk, je kunt de auto laten staan en gaan gaan lopen, fietsen of met het openbaar vervoer. Of besluiten om over te stappen op elektrisch rijden. Maar dat is nou eenmaal niet voor iedereen een optie. Ontkom je niet aan het gebruik van je benzine-auto? In dit artikel hebben we 7 tips voor je verzameld waarmee je zoveel mogelijk kilometers uit een liter benzine krijgt. Tank uit je winst!

Lees ook: Een elektrische auto opladen, wat kost dat?

Stijgende prijzen
Tot voor tweeënhalf jaar geleden kwam de benzineprijs nooit boven de twee euro uit. Inmiddels is ónder de twee euro eerder uitzondering dan regel. UnitedConsumers houdt de actuele prijzen van brandstof bij (de gemiddelde landelijke adviesprijs – de daadwerkelijke prijs aan de pomp kan hiervan afwijken). En hoewel we nog niet op de recordhoogte zitten van juni 2022 (toen de adviesprijs voor één liter Euro95 ruim 2,50 euro was) stijgen de prijzen (toch al fors dankzij de accijns die er op brandstof wordt gerekend) de laatste maand weer sterk. Volgens UnitedConsumers wordt de stijging veroorzaakt doordat de olie duurder is geworden, een gevolg van de aanhoudende onrust in de wereld, met name in Oekraïne en Gaza. Dit heeft veel invloed op de handelsprijzen van olie. Paul van Selms, brandstofexpert bij UnitedConsumers: “Ook zie je dat Rusland veel olie zelf verstookt en dat enkele raffinaderijen in de Verenigde Staten zijn stilgelegd. Hierdoor is er minder aanbod en stijgt de olieprijs.” Van Selms verwacht dat benzine op korte termijn niet goedkoper wordt dan 2 euro per liter.

⛽ Tip 1: Rustig en consistent rijden

Brandstofbesparing begint met een rustige en constante rijstijl. Onnodig optrekken en remmen kost veel extra brandstof. Rijd daarom zo min mogelijk met schokkerige bewegingen. Trek rustig op bij groen licht en schakel bij een gunstig toerental over naar de volgende versnelling. Op tweebaanswegen is het zinloos om steeds van rijstrook te wisselen om andere auto's in te halen vlak voor een stoplicht. De meest efficiënte snelheid ligt tussen 70-90 km/u. Probeer die snelheid zo constant mogelijk aan te houden. Anticipeer op het verkeer voor je en laat vroeg het gas los als auto's voor je gaan remmen. Zo voorkom je onnodig optrekken en remmen. Met een kalme, vooruitziende rijstijl bespaar je aanzienlijk op brandstof en rem je andere weggebruikers minder vaak onnodig af.

©Michael de Groot | misign ontwerp 2020

Heb je cruisecontrol? Dan gebruik je die uiteraard ook voor de langere stukken snelweg, maar beter niet wanneer je een caravan of ander soort aanhanger achter je auto hebt. De motor moet dan juist harder werken om een constante snelheid aan te houden, en zeker in heuvelachtige gebieden loopt het brandstofverbruik dan flink op.

⛽ Tip 2: Pak die wind

Het consistent op snelheid houden van je auto draagt ook bij aan vermindering van je brandstofverbruik. Ga op een snelweg niet constant inhalen, maar blijf zoveel mogelijk rechts rijden. Heb je geen haast? Rijd dan achter een vrachtwagen. Officieel mogen ze maximaal 80 km/u, maar ze rijden vaak zo rond de 85 à 90 km/u. Door de hoogte van de vrachtwagen ondervind je minder last van tegenwind en profiteer je van de slipstream die wordt gegenereerd, waardoor je zonder extra verbruik als het ware wordt meegetrokken. Let wel op een veilige afstand van 20 tot 30 meter, zodat je goed kunt anticiperen en de vrachtwagenchauffeur jou in zijn spiegels ziet.

Met de caravan op pad? In de meeste Europese landen geldt hier op de snelweg een snelheidslimiet van 100km/h voor (in Nederland: 90km/h voor caravans onder de 3.500 kilo), maar pak gerust een lagere snelheid door ook met deze combinatie achter een vrachtwagen te rijden. Door de hoogte van de trailer zal ook je caravan veel minder weerstand ondervinden en dat is alleen maar goed voor het verbruik.

©Rudmer Zwerver

Rijden achter een vrachtwagen levert altijd wat brandstofbesparing op.

⛽ Tip 3: Auto-onderhoud

Het onderhouden van je auto is niet alleen belangrijk voor je veiligheid, maar kan ook een grote impact hebben op je brandstofverbruik. Door ervoor te zorgen dat je auto regelmatig wordt gecontroleerd en onderhouden, blijft deze zo efficiënt mogelijk werken. Een belangrijk onderdeel van goed auto-onderhoud is het controleren van de bandenspanning. Een te lage spanning zorgt voor een hogere rolweerstand. Oftewel: hoe lager de bandenspanning, des te sneller sta je stil als je je gaspedaal loslaat. Een exacte berekening van hoe hoog de bandenspanning moet zijn voor de ideale 'vrije rol' is er niet, dat hangt helemaal af van je auto, de belading en het type banden. Wel kunnen we stellen dat een te lage bandenspanning kan zorgen tot wel 3 procent meer brandstofverbruik. De meest ideale bandenspanning voor jouw auto en de belading vind je vrijwel altijd op de binnenkant van de deurpost, zonneklep of de binnenkant van de benzinedop.

©AJ Venter

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

⛽ Tip 4: Extra (digitale) hulpmiddelen

Met de opkomst van slimme technologie zijn er allerlei apps en gadgets beschikbaar die je kunnen helpen om je brandstofverbruik te monitoren en te verminderen. Deze tools kunnen bijvoorbeeld je rijgedrag analyseren en je tips geven over hoe je brandstof kunt besparen. Ze kunnen je ook helpen bij het plannen van de meest brandstofefficiënte routes voor je reizen. Google Maps bijvoorbeeld kan aan de hand van het door jou opgegeven brandstoftype van je auto de meest efficiënte route voor je uitstippelen.

Google Maps kan voor jou de meest efficiënte route uitkiezen op basis van het door jou opgeven type brandstof dat je auto gebruikt.

⛽ Tip 5: Airco uit

Toegegeven: als het warm is, is er niets zo fijn als rijden in een auto met een lekker gekoeld interieur. Maar dat hoeft natuurlijk niet de airco te zijn: iedere auto heeft ook nog gewoon een 'ouderwets' ventilatiesysteem. De koude lucht die hier uitkomt kan misschien niet tippen aan de airco, maar daar staat tegenover dat de airco wel kan zorgen tot een toename van zo'n 10 procent in het brandstofverbruik! Ja, je leest het goed: 10 procent. Met de huidige benzineprijzen hebben we het dan niet over een paar centen ... Dus koel zoveel mogelijk met de ventilator en gebruik de airco alleen om het interieur even snel koeler te krijgen bij het begin van een reis.

©Proxima Studio

Gebruik de airco zo min mogelijk en koel het interieur in plaats daarvan met de gewone ventilator. Duurt langer, maar bespaart ook brandstof.

⛽ Tip 6: Ritten combineren

Het is natuurlijk niet altijd goed te plannen, maar als je meerdere ritten combineert tot één langere rit bespaar je ook brandstof. Waarom? Iedere keer dat je je auto vanaf een koude start gebruikt, kost dat telkens weer extra brandstof. Een koude motor verbrandt meer diesel of benzine om op temperatuur te komen. Vroeger was daar de choke voor, maar nu gaat de extra brandstoftoevoer automatisch naar de motor. Hoe minder vaak je de auto dus hoeft te starten, des te minder brandstof verbruik je. Combineer die rit naar de supermarkt met een ritje naar de stort, of ga op één dag op bezoek bij meerdere vrienden of familieleden.

⛽ Tip 7: Skiboxen, gewicht en dakkoffers

Tot slot: is je (ski)vakantie voorbij? Haal dan dakkoffers en skiboxen van het dak van je auto, want hoe minder extra's je hebt, des te minder weerstand de auto heeft en des te lager je brandstofverbruik. Dat geldt natuurlijk ook voor het gewicht: rijd niet rond met onnodig veel spullen in de achterbak.

©Sergey Novikov/serrnovik

Handig zo'n skibox, hoe gestroomlijnd ook, maar als je hem niet gebruikt, haal je hem het best gewoon van de auto.

En rijden maar...

Een exact bedrag dat je per week, maand of jaar bespaart door zuiniger te rijden kunnen we niet voor je berekenen. Maar door deze eenvoudige tips te volgen bespaar je op z'n minst iets, al is het maar het milieu. Houd in ieder geval ook de actuele brandstofprijzen in de gaten. Heb je zelf nog een leuke besparingstip? Mail ons dan op redactie[at]id.nl. Fijne reis!

🚘Wil je een laadpaal thuis laten plaatsen? Vraag de vrijblijvende offerte aan!

▼ Volgende artikel
Waar voor je geld: 5 luxe Amerikaanse koelkasten met een ijsblokjesmaker
© Ivan Guia
Huis

Waar voor je geld: 5 luxe Amerikaanse koelkasten met een ijsblokjesmaker

Bij ID.nl zijn we dol op kwaliteitsproducten waar je niet de hoofdprijs voor betaalt. Een paar keer per week speuren we binnen een bepaald thema naar zulke deals. Ben je op zoek naar een superdeluxe koelkast met een ijsblokjesmaker? Vandaag hebben we vijf interessante modellen voor je gespot.

Samsung RS6HA8891SL

Deze chique Amerikaanse koelkast is van alle gemakken voorzien. Zo springt het forse aanraakscherm op de rechterdeur direct in het oog. Dat fungeert als een soort 'familiehub' binnen het huishouden. Zo bestel je bijvoorbeeld boodschappen, beheer je de gezinsagenda, voer je handsfree telefoongesprekken en bedien je muziek via het scherm. Sta je in de supermarkt en weet je niet of je een vers kuipje boter of nieuwe fles cola nodig hebt? Dankzij de geïntegreerde camera bekijk je altijd en overal de inhoud van je koelkast. Dat werkt via een app op je smartphone.

Het koelgedeelte aan de rechterkant heeft een inhoud van 389 liter, terwijl je links ook nog flink wat voedingswaren kunt invriezen. Het vriescompartiment is goed voor een inhoud van 225 liter. Fijn is dat de Samsung RS6HA8891SL geen ijs ontwikkelt, want dit model ondersteunt No Frost. Gebruik het bedieningspaneel aan de rechterzijde om koud water en ijsblokjes te tappen. Mooi meegenomen is het geringe geluidsniveau van 36 decibel, waardoor je hem dicht bij de woonkamer of eettafel kunt neerzetten. Deze koelkast is in een zilverkleurige en zwarte behuizing te koop.

LG GSLC41PYPE

Met een totale inhoud van 641 liter kun je heel wat eten en drinken in de LG GSLC41PYPE kwijt. De koel- en vriesruimte hebben een inhoud van respectievelijk 420 en 221 liter. Dankzij meerdere lades, planken en deurvakken berg je alle voedingswaren overzichtelijk op. Vul de geïntegreerde tank met 4,3 liter water en tap aan de voorzijde ijsklontjes of ijswater. Het is dus niet nodig om dit apparaat aan de waterleiding te koppelen.

Het betreft een Amerikaans model met twee deuren. Houd dan ook rekening met een ruime omvang van 91,3 × 179 × 73,5 centimeter. Zowel het vries- als koelgedeelte hebben ledverlichting, waardoor je alle producten ziet liggen. Zoals je van deze luxe koelkast mag verwachten, is er geen sprake van ijsvorming. De GSLC41PYPE ondersteunt namelijk No Frost. Tot slot is de stille werking van 36 decibel een pluspunt. Geïnteresseerden kiezen tussen een zilverkleurige en zwarte uitvoering.

ETNA AKV578IZWA

Voor een Amerikaanse koelkast valt de prijs van dit exemplaar van ETNA erg mee. Kies tussen een zwarte en zilverkleurige behuizing. Ruim twintig consumenten beoordelen het apparaat met een gemiddelde score van een 9,3. Zij waarderen onder meer de ijs- en waterdispenser aan de voorzijde. Dankzij de geïntegreerde watertank van 4,5 liter is er geen aansluiting op de waterleiding vereist. Andere benoemde voordelen zijn de fraaie verlichting, prettige indeling, grote handgreep en mooie vormgeving. Bovendien is ontdooien dankzij No Frost nooit nodig.

Zodra je de rechterdeur open doet, heb je toegang tot een koelgedeelte van 334 liter. Gebruik twee lades, vier legplanken en drie deurvakken om producten koel te bewaren. Daarnaast levert ETNA een handig rek met plek voor vijf flessen mee. De vriezer heeft een respectabele inhoud van 165 liter. Met behulp van vier planken en twee lades verdeel je de ingevroren etenswaren netjes in deze ruimte. De voorkant heeft boven de waterdispenser een bescheiden bedieningspaneel. Daarmee stel je voor beide compartimenten de gewenste temperatuur in. Verder activeer je desgewenst het deuralarm en de ecomodus.

Lees ook: 🧊 Houd je eten langer vers: zo deel je je koelkast optimaal in

Hisense RS818N4TIC

Voor een Amerikaans model vallen de energiekosten van de Hisense RS818N4TIC mee. Ga op jaarbasis uit van een stroomverbruik van zo'n 221 kilowattuur. Een ander pluspunt is het lage geluidsniveau van 36 decibel. Deze koelkast leent zich met een riante totaalinhoud van 632 liter perfect voor een ruim gezin. Er is 417 liter toegewezen aan het koelgedeelte, terwijl de resterende 215 liter aan de vrieskast is toebedeeld. Wees trouwens niet bang voor ijsvorming, want dit apparaat ondersteunt de techniek No Frost.

Je koppelt deze slimme koelkast eventueel aan wifi. Vraag vervolgens op elke plek de apparaatstatus op. Zo kun je met een app op je smartphone de temperatuur reguleren. Zodra je de deur van het koel- of vriesgedeelte open doet, gaat er een felle ledlamp branden. Hierdoor zie je niets over het hoofd. Hisense levert een rek voor vijf flessen mee, zodat je frisdrank en wijn efficiënt kunt opbergen. Tot slot is de gecombineerde ijs- en waterdispenser aan de voorzijde een pluspunt. Hiervoor is er een watertank van 4,5 liter ingebouwd. Deze koelkast is verkrijgbaar in een zilverkleurige en zwarte behuizing. Lees hier enkele reviews van andere consumenten.

LG GSXE90EVDD

De onlangs verschenen LG GSXE90EVDD heeft een deur-in-deur-functie. Open het glazen deurtje en pak heel snel de producten die je het vaakst gebruikt, zoals melk, kwark of yoghurt. Voor toegang tot het volledige koelvak van 407 liter kun je uiteraard ook de reguliere deur gebruiken. Aan gebruiksgemak is er bepaald geen gebrek, want de linkerkant heeft een dispenser. Kies hiermee tussen ijsblokjes, ijswater en water. Door een aansluiting op de waterleiding hoef je niet steeds een watertank handmatig te vullen. De vriezer heeft een capaciteit van 192 liter en ondersteunt No Frost. Beide compartimenten bevatten ledverlichting.

Veel Amerikaanse koelkasten hebben een behoorlijk energieverbruik, maar dat is bij dit model te overzien. De GSXE90EVDD vereist ongeveer 276 kilowattuur stroom per jaar. Met een opgegeven geluidsniveau van slechts 35 decibel is deze koelkast zéér stil. Nuttig voor wie het apparaat vlak bij de woonkamer of keukentafel positioneert. Dankzij een koppeling met het draadloze thuisnetwerk volg je de apparaatstatus in een smartphone-app. Is er onverhoopt een storing, dan kun je hiermee wellicht het probleem oplossen.

▼ Volgende artikel
DeepSeek: een geweldige vinding of juist een gevaar?
Huis

DeepSeek: een geweldige vinding of juist een gevaar?

Waarom is er zo veel aandacht voor DeepSeek? Ontdek in dit artikel wat deze AI-chatbot zo bijzonder maakt en waar je op moet letten.

Waarom is er zoveel aandacht voor DeepSeek? Ontdek wat deze AI-chatbot bijzonder maakt en waar je op moet letten. Kunstmatige intelligentie blijft zich in een hoog tempo doorontwikkelen. In begin 2025 werd DeepSeek gelanceerd en zorgde meteen voor een enorme schokgolf. Is het echt zoveel beter als bestaande modellen zoals ChatGPT? En wat maakt DeepSeek uniek?

  • De introductie van DeepSeek en de chaos op de aandelenmarkt
  • De unieke eigenschappen van DeepSeek
  • Voordelen, zorgen en toekomstperspectieven

Ontdek waarmee ChatGPT je allemaal kan helpen.

Eind januari was er opeens sprake van opschudding in de techwereld, maar ook daarbuiten. DeepSeek werd gelanceerd en leidde tot bijna 1 biljoen (1000 miljard) dollar daling van de waarde van grote techbedrijven op de aandelenmarkt. Het tot dan toe kleine Chinese DeepSeek kwam namelijk met taalmodel R1 op de markt.

Deze nieuwe versie van hun AI-chatbot vertoonde prestaties die vergelijkbaar waren met onder meer ChatGPT, wat tot dan toe zon beetje de gouden standaard was. Het grote voordeel van DeepSeek? Het model gebruikt een fractie van de rekenkracht van concurrenten voor vergelijkbare resultaten en kost daardoor stukken minder.

©hadrian - ifeelstock

Minder rekenkracht en dus lagere kosten

Het grote probleem van AI is het enorme energieverbruik. Daarom kost het bakken met geld en zijn er vragen over de herkomst en duurzaamheid van de stroom. Zowel het trainen als het gebruik van AI vergt veel energie. Voor de training van ChatGPT 4 was bijvoorbeeld 50 gigawattuur nodig, oftewel 50 miljoen kilowattuur.

In Nederland ligt de stroomprijs boven de 30 cent per kilowattuur, waardoor de kosten hier zouden neerkomen op ruim 15 miljoen euro. In de VS liggen de prijzen gelukkig een stukje lager, maar de kosten zijn alsnog fors. En dat is nog los van de enorme investeringen in chips en apparatuur die nodig zijn.

Het mysterie van DeepSeek

China heeft geen toegang tot de meest geavanceerde chips ter wereld, mede omdat de VS er alles aan doet om dat te voorkomen. Ook internationale spelers, zoals het Nederlandse techbedrijf ASML, ervaren de gevolgen van deze beperkingen. Ondanks het gebrek aan de nieuwste chiptechnologie is DeepSeek er toch in geslaagd een competitief taalmodel te ontwikkelen, dat vooral uitblinkt in efficiëntie. Ter vergelijking: de ontwikkelings- en trainingskosten van DeepSeek bedragen slechts zo'n 3 procent van die van ChatGPT.

©MclittleStock

Is zo veel rekenkracht wel nodig?

Niet alleen de bedrijven die taalmodellen ontwikkelen, maar ook de chipindustrie heeft enorme verliezen geleden – met name de aandelen van Nvidia kelderden sterk. DeepSeek laat zien dat voor AI niet per se zo veel rekenkracht nodig is. Terwijl in de VS miljarden worden geïnvesteerd in enorme datacenters voor het trainen en draaien van AI, lijkt deze massale investeringsinspanning soms overbodig. DeepSeek bewijst dat efficiënter werken mogelijk is zonder de allerkrachtigste hardware.

De unieke werkwijze van DeepSeek

DeepSeek onderscheidt zich dus vooral doordat de ontwikkelingskosten slechts een fractie bedragen van die van ChatGPT en het uitvoeren van een gebruikersopdracht veel minder rekenkracht vergt. Dat komt doordat het systeem niet telkens het volledige model activeert.

In plaats daarvan maakt DeepSeek gebruik van een techniek die het bedrijf 'Mixture-of-Experts' noemt: het model is opgedeeld in gespecialiseerde onderdelen, en voor elke vraag worden alleen de relevante segmenten ingeschakeld. Stel dat iemand een vraag stelt over middeleeuwse kastelen, dan activeert het systeem uitsluitend het deel dat over historische kennis beschikt. Daardoor is er aanzienlijk minder rekenkracht nodig.

DeepSeek open en OpenAI gesloten? Een belangrijk onderscheid is dat DeepSeek volledig opensource is. Dat betekent dat de volledige onderliggende code beschikbaar is om te downloaden, te bestuderen en aan te passen, waardoor het hele model transparant is. Daarentegen houdt OpenAI, ondanks de naam, de technische details van ChatGPT grotendeels geheim.

De prestaties van DeepSeek

Volgens diverse experts levert DeepSeek uitstekende resultaten. Het model scoort op nauwkeurigheid en komt minstens even goed weg als de grote concurrenten. Op het gebied van feitelijke presentatie, logisch redeneren en coderen presteert DeepSeek zelfs vaak beter. Wel merken sommige gebruikers dat er nog ruimte is voor verbetering qua gebruiksvriendelijkheid en de nuance in het genereren van teksten.

©WEI ZHENG

Speelt DeepSeek vals?

OpenAI heeft DeepSeek ervan beschuldigd dat zij met hun model voortborduren op het werk van ChatGPT, in plaats van iets geheel nieuws te bieden. Dat zou gedeeltelijk de lage ontwikkelingskosten kunnen verklaren. Tot op heden is er echter geen concreet bewijs gepresenteerd ter ondersteuning van deze beschuldigingen.

Daarnaast zijn er de nodige privacy-issues. Een belangrijk punt van zorg is dat de servers van DeepSeek zich in China bevinden, wat betekent dat gebruikersgegevens daar worden opgeslagen. Andere taalmodellen maken vaak gebruik van servers in de VS. Beide opties roepen uiteraard privacyvragen op, zeker gezien de huidige politieke context. Ongeacht het model is het voor gebruikers belangrijk om zich bewust te zijn van de mogelijke risico’s rondom de verwerking en opslag van hun data.

Voordelen voor de consument

Voor gebruikers van taalmodellen betekent de komst van DeepSeek in principe alleen maar positief nieuws. Zelfs als je ervoor kiest om andere modellen te blijven gebruiken, zorgt de nieuwe concurrentie voor meer innovatie en lagere prijzen. Grote aanbieders zoals OpenAI hebben hun tarieven al verlaagd, wat aantoont dat AI niet onvermijdelijk duur hoeft te zijn.