ID.nl logo
Zo verbind je je Android-smartphone met je pc
© Reshift Digital
Huis

Zo verbind je je Android-smartphone met je pc

De kans is groot dat je over een Windows-pc beschikt en dat je tevens een Android-smartphone in je bezit hebt. Twee totaal verschillende apparaten, maar dat betekent niet dat er geen gegevensuitwisseling mogelijk is. Integendeel: er zijn enkele ingebouwde functies en heel wat (gratis) tools waarmee je beide apparaten dichter bij elkaar brengt. In dit artikel stellen we je een aantal handige oplossingen voor.

Tip 01: Snelle overdracht

We beginnen met een eenvoudig scenario: je hebt een bestand op je pc staan en dat wil je overhevelen naar je smartphone. Dat kan met de gratis dienst Send Anywhere. Ga op je pc met een browser naar https://send-anywhere.com, of installeer de desktop-applicatie of de Outlook-add-in. Druk op de plus bij Send en dubbelklik op het gewenste bestand. Vervolgens druk je op de Send-knop. Er verschijnt een zescijferige code evenals een qr-code. Op je smartphone moet je eerst de gratis app van Send Anywhere uit de Googel Play Store installeren. Open deze app en tik op Receive. Vul de code in of tik op het pictogram met de qr-code. In dit laatste geval richt je de camera op de qr-code van je pc-scherm en even later is het bestand overgezet. Overigens kan dit ook in omgekeerde richting, in dat geval tik je op de Send-knop in de mobiele app.

©PXimport

Tip 02: Data delen (cloud)

Send Anywhere is natuurlijk niet zo handig wanneer je zeer regelmatig data nodig hebt van je pc. Dan is de app FolderSync een betere oplossing, zeker als je met een of meer clouddiensten werkt. Na de installatie op je smartphone en het toekennen van de nodige machtigingen, tik je op het menu (het pictogram met de drie streepjes) en open je Accounts. Druk op het plusknopje en kies een van de circa 27 ondersteunde opslagdiensten, zoals Dropbox, Google Drive of OneDrive. Verzin een naam, tik op Account verifiëren en selecteer het bijbehorende account. Bevestig met Toestaan en met Opslaan. Tik opnieuw op het menu en kies Mappenparen.

Via het plusknopje voeg je een mappenpaar toe: vul een naam in, kies de zojuist gecreëerde accountnaam en geef aan welke externe en interne map je kiest. De eerste is een (al dan niet lege) map in je cloudopslagdienst, de tweede is een map op je smartphone. Het synchronisatietype stel je bijvoorbeeld in op Tweewegs-synchronisatie. Desgewenst kun je hier via de ingebouwde taakplanner nog een automatische synchronisatie inplannen. Bevestig met Opslaan. Met de Sync-knop start je de synchronisatie meteen (via wifi).

Nu hoef je op je pc nog maar de synchronisatiemap van de cloudopslagdienst te installeren (voor zover je dat al niet had gedaan) en af te stemmen op de map die je in FolderSync had voorzien. Op dezelfde manier kun je nu nog accounts van andere cloudopslagdiensten toevoegen.

©PXimport

Tip 03: Data delen (wifi)

Gebruik je liever geen clouddienst als tussenstation, dan is een bestandsmanager aangewezen die gedeelde mappen van je Windows-pc via het draadloze netwerk kan benaderen. Er zijn diverse apps beschikbaar in de Play Store, maar hiervan zitten er veel vol advertenties, terwijl ze te weinig functionaliteit bieden, onoverzichtelijk zijn of een aanslag plegen op je privacy. ES File Explorer Manager PRO kost weliswaar 3,19 euro, maar is wel een prima deal. Er is een gratis variant, maar ook die gaat gebukt onder bloatware en advertenties.

Start de app op, tik op het menu (het icoontje met de drie streepjes) en kies Netwerk / LAN. Probeer eerst de Scan-knop uit: de kans is groot dat die meteen je netwerkapparaten en dus ook je pc met gedeelde mappen ontdekt. Lukt het op deze manier niet, druk dan op het plusknopje in het lan-overzicht en voer zelf de nodige gegevens van de computer (die hier als server fungeert) in: ip-adres of hostnaam en wellicht ook inloggegevens.

Je hoeft nu maar door de gedeelde mappen te navigeren om bij de gewenste bestanden te komen. Zelf bestanden toevoegen kan uiteraard ook.

Navigeer door je Windows- en netwerkbestanden met je Android-smartphone

-

Tip 04: Bediening op afstand

Je kunt natuurlijk nog een stap verder gaan en op je smartphone de bediening van je pc overnemen. Daar bestaan diverse tools en apps voor, waaronder PC Remote, Teamviewer, VNC Viewer en Splashtop Personal.

Wij bekijken hier Chrome Remote Desktop. Dat vergt een eenmalige voorbereiding. Start je Chrome-browser op je pc en surf naar https://remotedesktop.google.com/access. Klik in het vak bij Externe toegang instellen onderaan op het blauwe knopje met een pijltje naar beneden. Je wordt nu naar de pagina met de extensie Chrome Remote Desktop verwezen. Klik hier op Toev. aan Chrome / Extensie toevoegen / Accepterenen installeren. Bevestig met Ja (2x) zodat de app wordt geïnstalleerd. Vul een geschikte naam voor je computer in en druk op Volgende. Geef een pincode op van minstens zes cijfers en bevestig met Starten en Ja. Op de webpagina verschijnt de mededeling dat je pc online is.

Over naar je smartphone, waar je Chrome Remote Desktop vanuit de Play Store installeert. Start de app op, tik op de naam van je pc en vul de pincode in. Bevestig met Verbinding maken. Op je pc verschijnt de melding dat je bureaublad momenteel wordt gedeeld; voorwaarde is natuurlijk wel dat de pc is ingeschakeld en dat je met je Google-account bent aangemeld. Met de knop Delen stoppen verbreek je de verbinding. Op de webpagina kun je via Bekijken/bewerken een overzicht van gekoppelde clients opvragen en een koppeling via het prullenbak-icoon ook weer verwijderen.

©PXimport

Tip 05: Foto’s en berichten

We gaan de andere kant op: sinds Windows 10 versie 1809 is het mogelijk via de app Jouw telefoon foto’s en sms-berichten van je telefoon ook op je pc te bekijken en ook sms-berichten via je computer te versturen. Druk op de Windows-toets, tik Jouw telefoon in en start deze app op (staat de app nog niet op je computer, installeer hem dan vanuit de Microsoft Store). Klik op Aan de slag, meld je aan met je Microsoft-account en selecteer Telefoon koppelen, waarna je jouw mobiele nummer invult.

Tik op je smartphone op de link in het bericht dat je ontvangt en installeer de begeleidende app. Start de app, meld je hier eveneens aan met je Microsoft-account, sta enkele machtigingen toe en klik op Gereed en even later op Toestaan. Als het goed is, verschijnen de recentste foto’s van je smartphone nu ook in de pc-app. Eventueel klik je hier op het menu en zet je alle schuifknoppen bij Foto’s en Berichten op Aan. In de rubriek Berichten (preview) verschijnen je sms-berichten en kun je via Nieuw bericht ook zelf sms’jes versturen. Deze app zou compatibel moeten zijn met smartphones waarop Android 7 of hoger is geïnstalleerd.

©PXimport

Tip 06: Mobiel beheer

Ben je op zoek naar een heuse beheertool voor je mobiele apparaat, dan schiet de Windows-app Jouw telefoon vooralsnog flink tekort. Een gratis tool als Syncios Manager is veel krachtiger. Je kiest het best voor Customize Install om bepaalde installatie-opties helemaal naar wens in te stellen.

Je moet eerst de usb-foutopsporingsmodus op je smartphone activeren. Ga naar het instellingenscherm, kies Systeem / Over de telefoon en tik zeven keer op Build-nummer. Dit zorgt ervoor dat je bij Systeem nu ook de optie Ontwikkelaarsopties ziet staan. Open deze rubriek en activeer USB-foutopsporing. Vervolgens verbind je de smartphone via een usb-kabel met je pc. Syncios detecteert je apparaat automatisch en activeert ook de Syncios-service op je Android-toestel.

De werking en mogelijkheden spreken nu grotendeels voor zich. Je krijgt een overzicht van de apps, contacten, sms’jes, media en foto’s en via de Back-up-knop kun je die naar je pc back-uppen en zo nodig ook weer terugzetten met Herstel. Nieuwe items toevoegen of items verwijderen kan ook.

Onder de knop Toolkit schuilen trouwens nog diverse handige hulpprogramma’s, zoals een beltoonmaker, een conversietool voor audio en video enzovoort (let wel op: sommige tools werken alleen in de premiumversie van Syncios; kosten: 26 euro).

©PXimport

Tip 07: AirDroid

We gaan nog een stapje verder: met het gratis AirDroid is het mogelijk een notificatie op je pc te krijgen zodra er een bericht (bijvoorbeeld e-mail, sms, of WhatsApp) op je Android-toestel binnenkomt. Installeer AirDroid op je Windows-pc, creëer een account en meld je aan. Installeer vervolgens de mobiele AirDroid-app op je smartphone en sta de gevraagde machtigingen toe. Dat zijn er behoorlijk wat, maar het is dan ook de bedoeling dat je via AirDroid bediening op afstand mogelijk maakt.

In de Windows-app kun je nu diverse rubrieken openen, zoals File Transfer, Files, Notification, SMS, Call History, Contacts en AirMirror. De kans is reëel dat je voor sommige van deze rubrieken nog extra machtigingen moet toekennen: dat wordt dan in het applicatievenster zelf toegelicht.

Heel interessant is AirMirror. Met deze technologie kun je de camera en het virtuele toetsenbord van je Android-toestel vanaf je pc overnemen, schermopnames maken en zelfs live het schermbeeld van je Android-toestel op je pc dupliceren. Door Non-Root Authority te activeren hoeft je apparaat hiervoor niet eens ‘geroot’ te zijn. Wel moet je je apparaat tijdelijk met de usb-kabel verbinden en USB-foutopsporing activeren (zie ook tip 6).

©PXimport

Bekijk en bedien je Android-toestel vanaf je pc, zonder rootrechten

-

Spiegelbeeld

Sinds Windows 10 versie 1809 is het in principe ook mogelijk om het beeldscherm van je Android-smartphone live weer te geven op je Windows-pc, zonder externe hulpmiddelen. Dat blijkt nog niet altijd of met alle toestellen te werken, maar je kunt het een keer proberen. Ga in Windows naar Instellingen en kies Systeem / Op deze pc projecteren. In het bovenste uitklapmenu kies je Overal beschikbaar of Overal beschikbaar in beveiligde netwerken. En bij Vragen om te projecteren op deze pc kies je het best de optie Elke keer wanneer een verbinding wordt aangevraagd. Eventueel geef je nog een pincode op, waarna je het venster mag afsluiten. Ga naar het instellingenvenster van je Android-toestel, selecteer Verbonden Apparaten / Casten (op sommige smartphones kan dat ook iets als Screen mirroring zijn). Als het goed is, tref je hier je pc-naam aan en zodra je daarop tikt wordt het scherm van je Android-toestel op de pc weergegeven.

©PXimport

Tip 08: Emulatie

De ultieme stap om Android en Windows dichter bij elkaar te brengen, is een emulatie van het besturingssysteem. Anders gezegd, je draait Android gewoon binnen Windows. We gebruiken daarvoor de gratis en gebruiksvriendelijke tool BlueStacks, waarvoor je zelfs geen (afzonderlijke) virtualisatiesoftware nodig hebt. De installatie heb je in een oogwenk voor elkaar.

De eerste start van BlueStacks kan wel enkele minuten duren. Vervolgens stel je de gewenste taal en het land in en druk je op de knop Aan de slag. Meld je aan met je Google-account; wellicht wil je hiervoor een apart account maken. Even later kun je al van start. Apps installeren doe je gewoon vanuit de Google Play Store-app of je klikt op het knopje met de drie puntjes linksboven het Home-screen en kies je Install Apk (als je over zo’n installatiebestand op je pc beschikt). Veel plezier met … Windroid? Andows?

©PXimport

▼ Volgende artikel
Baas over bladzijdes: plaats paginanummers waar je wilt
© Anders Beier
Huis

Baas over bladzijdes: plaats paginanummers waar je wilt

Lange documenten in Word voorzie je natuurlijk van paginanummers. Maar wat als je project begint met een voorblad en een inhoudsopgave? Dan wil je de paginanummering misschien pas later laten starten, bijvoorbeeld bij het eerste hoofdstuk. Gelukkig kun je zelf bepalen vanaf welke pagina de nummering begint en hoe die wordt weergegeven.

Stap 1: Sectie-einde

Stel dat je de paginanummering pas op pagina vier wilt laten beginnen. Plaats dan de cursor aan het einde van de tekst op de derde pagina. Ga naar het tabblad Indeling, klik op Eindemarkeringen en kies onder Sectie-einden de optie Volgende pagina. Zo voeg je een sectie-einde toe tussen pagina drie en vier.

Plaats een sectie-einde voor de pagina waar de nummering moet beginnen.

Stap 2: Ontkoppel de sectie

Klik in de kop- of voettekst van pagina vier. Je ziet nu het label Koptekst (Sectie 2) of Voettekst (Sectie 2) verschijnen. Zodra je dit doet, opent automatisch het tabblad Koptekst en voettekst. Klik op Aan vorige koppelen in de groep Navigatie om de kop- en voettekst van deze sectie los te koppelen van de vorige. Zo voorkom je dat de paginanummers ook op de eerste drie pagina’s verschijnen.

Zorg dat de optie 'Aan vorige koppelen' is uitgeschakeld voordat je nummers toevoegt.

Stap 3: Nummering plaatsen

Plaats de cursor opnieuw in de kop- of voettekst van pagina vier waar je de nummering wilt starten. Ga naar Paginanummer, kies waar je het nummer wilt tonen (bovenaan of onderaan) en kies een stijl. Je ziet nu waarschijnlijk dat pagina vier het cijfer 4 krijgt. Dat wil je aanpassen. Klik opnieuw op Paginanummer en kies Opmaak paginanummers. Selecteer hier Beginnen bij en vul het gewenste startnummer in – in dit voorbeeld: 1. Klik op OK. Nu begint de nummering pas op pagina vier, met het cijfer 1.

De eerste drie pagina’s hebben nu geen nummering. Als je die drie pagina’s door middel van Romeinse cijfers wilt nummeren, dan ga je terug naar de allereerste pagina en weer klik je op Paginanummer. Je beslist of de nummering boven- of onderaan de pagina moet komen. In het pop-up venster Opmaakpaginanummers selecteer je bovenaan de Romeinse stijl en in het vak Beginnen bij selecteer je 1.

Vanaf nu krijgt de vierde pagina het nummer 1.

▼ Volgende artikel
Slim en veilig delen: zo voorkom je dat vertrouwelijke bestanden uitlekken
© ID.nl
Huis

Slim en veilig delen: zo voorkom je dat vertrouwelijke bestanden uitlekken

Vroeg of laat moet je bepaalde informatie digitaal delen. Denk aan contracten, medische gegevens of vertrouwelijke rapporten. Dat is vaak ook precies het moment waarop het mis kan gaan. Eén foutieve klik en je bestand belandt in verkeerde handen. Gelukkig zijn er slimme en relatief eenvoudige manieren om het risico te beperken, zonder paranoïde toestanden.

Wat gaan we doen

In deze workshop leer je stap voor stap hoe je gevoelige informatie digitaal kunt delen zonder risico. We laten zien hoe je metadata verwijdert, bestanden versleutelt met 7-Zip en toegang beperkt via OneDrive. Ook ontdek je hoe je e-mails extra beveiligt met Outlook, Gmail of Proton Mail. Zo weet je precies welke methode het beste past bij jouw situatie en houd je vertrouwelijke documenten echt vertrouwelijk.

Lees ook: 20 tips om je online privacy te waarborgen

Om te voorkomen dat vertrouwelijke informatie terechtkomt bij onbevoegden, gebruik je bij voorkeur een combinatie van beveiligingsmaatregelen. Versleutel je bestanden vóór verzending, gebruik wachtwoorden of toegangsrechten en kies voor veilige overdrachtsdiensten in plaats van standaardmail. Beperk daarnaast de toegang tot enkel de juiste personen of groepen. Zo houd je je data echt privé, ook na verzending. 

Metadata verwijderen

Welke versie van Windows je ook gebruikt: als je gevoelige bestanden deelt, is het verstandig om eerst de metadata te wissen. Wanneer je een bestand aanmaakt, slaat het systeem automatisch extra gegevens op, zoals de naam van de auteur, de datum van de laatste wijziging, de computernaam en meer. Deze metadata kunnen onbedoeld gevoelige informatie prijsgeven.

Gelukkig kun je deze metadata in Windows Verkenner eenvoudig verwijderen. Navigeer naar het bestand dat je wilt delen. Klik er met de rechtermuisknop op en kies Eigenschappen. Of gebruik de toetscombinatie Alt+Enter. Ga naar het tabblad Details. Klik onderaan op Eigenschappen en persoonlijke gegevens verwijderen. Hier kun je ook de optie Maak een kopie waarbij alle mogelijke eigenschappen zijn verwijderd selecteren. Bevestig met OK. Hierdoor ontvang je een kopie van het bestand zonder de metadata.

Je kunt ook selectief de metadata selecteren die je wilt verwijderen.

➡️7-Zip

Installeren

Ben je van plan om een bestand via internet te versturen? Dan is versleuteling een slimme zet. Door een bestand te versleutelen, voorkom je dat onbevoegden toegang krijgen tot de inhoud, zelfs als ze dat per ongeluk in handen krijgen. Hoewel Windows 11 zelf versleutelingsopties biedt, zijn die alleen bedoeld voor lokale opslag en dus niet geschikt voor bestanden die je wilt delen. Gebruik daarom een externe tool zoals 7-Zip, een gratis, opensource-programma dat uitstekend werkt voor veilige compressie én encryptie.

7-Zip installeer je via de Opdrachtprompt: Open het Startmenu en zoek naar Opdrachtprompt. Klik met de rechtermuisknop op het resultaat en kies Als administrator uitvoeren. Typ de volgende opdracht en druk op Enter: winget install --id 7zip.7zip.

De tool wordt automatisch gedownload en geïnstalleerd. Zodra 7-Zip klaarstaat, kun je je bestand inpakken in een met een wachtwoord beveiligd archief (7z of zip) met sterke AES-256-encryptie. Op die manier kun je het bestand veilig versturen, bijvoorbeeld via e-mail of een cloudservice, mits je het wachtwoord apart en veilig deelt.

Installeer 7-Zip via de Opdrachtprompt.

Versleutelen

Om 7-Zip te starten, zoek je via Startmenu naar 7-Zip File Manager. Open de app en navigeer naar het bestand dat je wilt beveiligen. Selecteer dat en klik op de groene knop Toevoegen. Onderaan, in het gedeelte Versleuteling, vul je een wachtwoord in om het bestand te beveiligen. Typ het wachtwoord twee keer ter bevestiging.

Je kunt ervoor kiezen om het wachtwoord zichtbaar te maken, zodat je zeker weet dat je geen typfouten maakt. Daarnaast kun je ook de bestandsnaam versleutelen. Dat zorgt ervoor dat zelfs de naam van het bestand niet meer herkenbaar is, wat de inhoud extra goed afschermt voor nieuwsgierige ogen. Het resultaat is een versleuteld archiefbestand - een soort digitale container - dat alleen geopend kan worden met het ingestelde wachtwoord.

Standaard blijft het originele, niet-versleutelde bestand behouden. Wil je dat automatisch laten verwijderen? Vink dan in het venster Toevoegen aan archief de optie Bestanden na inpakken verwijderen aan. Zo blijft enkel de beveiligde versie over.

Voer een wachtwoord in om de container te beveiligen.

Uitpakken

Op het eerste gezicht lijkt het misschien alsof het bestand niet aan een programma is gekoppeld, maar 7-Zip herkent het formaat en pakt het zonder problemen uit. Houd er rekening mee dat de ontvanger ook over 7-Zip moet beschikken om het versleutelde archief te openen.

Deze opent het bestand in 7-Zip, selecteert het en klikt op de knop Uitpakken. Daarna vraagt 7-Zip waar het uitgepakte bestand moet worden opgeslagen en voert de ontvanger het juiste wachtwoord in. Stuur het wachtwoord nooit samen met het bestand. Verstuur het wachtwoord via sms, telefoon of een ander chatplatform.

Geef aan waar de container wordt uitgepakt en voer het wachtwoord in.

Versleutelen en splitsen

Wil je nog een extra beveiligingslaag toevoegen? Dan kun je het bestand niet alleen versleutelen met 7-Zip, maar ook opsplitsen in meerdere delen. Vervolgens kun je elk deel apart versturen, eventueel zelfs op verschillende momenten of via verschillende kanalen.

Open opnieuw 7-Zip en voeg het bestand toe dat je op deze manier wilt beveiligen. Stel een encryptiewachtwoord in en bevestig dat. In het veld Opsplitsen in volumes, bytes kies je de gewenste bestandsgrootte per deel. Dit is vooral handig voor grote bestanden. Stel dat het originele bestand 40 MB groot is. Als je 10 MB opgeeft, maakt 7-Zip er automatisch vier gelabelde delen van.

Voor maximale veiligheid kun je elk deel via een andere dienst of e-mailaccount verzenden. De ontvanger selecteert alle delen in 7-Zip (houd hiervoor de Ctrl-toets ingedrukt tijdens het aanklikken) en kiest daarna Uitpakken. Zodra het juiste wachtwoord wordt ingevoerd, worden de delen automatisch samengevoegd en ontsleuteld.

Op deze manier wordt het bestand opgesplitst in pakketten van maximaal 10 MB.

➡️OneDrive

Machtigingen

Met OneDrive stel je eenvoudig machtigingenin waarmee je bepaalt wie er toegang krijgt tot het bestand dat je eerder met 7-Zip hebt versleuteld. Het delen kun je op elk moment weer stopzetten. Open OneDrive via verkenner en navigeer naar de map waarin de versleutelde container staat. Klik met de rechtermuisknop op het bestand en kies voor Delen.

In het pop-upvenster voer je het e-mailadres in van de persoon met wie je het bestand wilt delen. Je kunt ook meerdere e-mailadressen of een mailgroep invoeren. Klik vervolgens op het potloodicoon om aan te geven of de ontvanger het bestand mag Bewerken of Alleen mag bekijken. Ben je klaar? Klik dan op Verzenden. De ontvanger krijgt een e-mail met een link om het bestand te downloaden.

Mag de ontvanger het bestand alleen lezen of mag hij het ook wijzigen?

➡️Outlook

E-mailversleuteling

Heb je een Microsoft 365-abonnement? Dan kun je gebruikmaken van de ingebouwde versleutelfunctie in Outlook om je e-mails en bijlagen extra te beveiligen.

Open de Outlook-app en klik op Nieuwe e-mail om een nieuw bericht op te stellen.Ga eventueel naar het tabblad Invoegen en kies Bestand bijvoegen.Selecteer via Op deze computer zoeken het gewenste bestand en klik op Openen.

Daarnaga je naar het tabblad Opties bovenaan het Lint.Klik op de knop Versleutelen. Je kunt hier ook kiezen uit verschillende beveiligingsniveaus.Maak je bericht af zoals gewoonlijk en klik op Verzenden.De e-mail wordt nu automatisch versleuteld verstuurd. De inhoud is onderweg beschermd en kan alleen worden geopend door de bedoelde ontvanger.

Gebruik de knop Versleutelen in het tabblad Opties.

Beveiligingsopties

Onder de knop Versleuteling zie je drie opties als je een Microsoft 365 Family- of Personal-abonnement gebruikt. De eerste optie is Niet doorsturen. Hierdoor blijft je bericht versleuteld binnen Microsoft 365 en kan de ontvanger het niet kopiëren of naar anderen doorsturen. Kies je Versleutelen, dan kunnen ontvangers met een Outlook.com- of Microsoft 365-account de bijlagen downloaden vanuit Outlook.com of de mobiele Outlook-app.

Wie een andere e-mailclient gebruikt, zoals Gmail, Thunderbird of Apple Mail, ontvangt een bericht dat er een Microsoft Office 365-versleutelde e-mail op hem wacht. Als de ontvanger op de link Bericht lezen klikt, dan schakelt hij naar het Microsoft 365 Portal voor berichtversleuteling en daar moet hij zich aanmelden met een eenmalige wachtwoordcode. Die code ontvangt hij in zijn e-mailclient en daarmee kan hij dan het bericht op de portal openen.

De derde optie is Geen machtiging ingesteld en daarmee verwijder je eerdere machtigingen. De versleutelfunctie in Outlook is ideaal voor wie snel en zonder technische omwegen gevoelige informatie wil delen binnen een professionele context. Je hoeft geen extra tools te installeren.

Gebruikt de ontvanger geen Outlook, dan wordt hij verwezen naar de Microsoft 365 Portal.

➡️Gmail

Vertrouwelijke modus

De extra beveiliging in Gmail heet Vertrouwelijke modus. Hiermee versleutel je je berichten, zodat alleen de bedoelde ontvanger ze kan lezen, zelfs als iemand anders toegang krijgt tot diens mailbox. Klik op Opstellen om een nieuw bericht te maken. Vul het e-mailadres van de ontvanger in, kies een onderwerp en typ je bericht. Voor je op Verzenden klikt, activeer je de extra beveiliging. Onderaan het berichtvenster zie je een aantal grijze knoppen. Helemaal rechts staat een pictogram van een slot met een wijzerplaat. Klik daarop om de Vertrouwelijke modus in te schakelen.


Gebruik je de mobiele app? Tik dan op de drie puntjes rechtsboven en kies daar het slotje. Ontvangers kunnen deze mail vervolgens niet doorsturen, kopiëren, afdrukken of downloaden. Er verschijnt ook een pop-upvenster waarin je de vervaltijd van het bericht instelt. Je kunt kiezen uit: 1 dag, 1 week, 1 maand, 3 maanden of 5 jaar. Na afloop van de gekozen periode verdwijnt het bericht automatisch uit de postbus.

Terwijl je de vervaltijd instelt, zie je ook de exacte einddatum.

Sms-beveiliging

In hetzelfde pop-upvenster kun je een extra beveiligingslaag toevoegen via de optie Toegangscode vereisen. Vink hier de optie Sms-toegangscode aan. De ontvanger kan het bericht dan pas lezen nadat hij of zij een code invoert die via sms op de mobiele telefoon wordt bezorgd. Hiermee voeg je een tweede beveiligingsfactor toe, wat het voor een indringer vrijwel onmogelijk maakt om toegang te krijgen. Die moet immers niet alleen de mailbox, maar ook de sms-berichten van de ontvanger onderscheppen. Dat is een bijzonder lastige combinatie.

Klik op Opslaan en vervolgens op Verzenden. Op dit moment kun je eventueel nog de vervaltijd van het bericht aanpassen. Dan verschijnt er nu een tweede pop-upvenster waarin je het telefoonnummer van de ontvanger moet invoeren. Klik opnieuw op Verzenden. De ontvanger krijgt vervolgens een e-mail met daarin een knop om het vertrouwelijke bericht in de browser te openen. Is sms-verificatie ingeschakeld? Dan ziet de ontvanger ter bevestiging de laatste twee cijfers van zijn of haar gsm-nummer. Na een klik op Send passcode wordt de toegangscode per sms verstuurd.

Voer het gsm-nummer in van de ontvanger.

Lees ook: 20 (écht) onmisbare tips voor Gmail

Documenten ondertekenen op je iPhone? Zo maak je een handtekening aan

View post on TikTok

➡️Proton Mail

Zwitserse veiligheid

De grote mailproviders maken er geen geheim van dat ze het e-mailverkeer scannen. Volgens eigen zeggen doen ze dat om hun dienstverlening te verbeteren. Daarbij richten ze zich vooral op de metadata van berichten: wie met wie communiceert, wanneer en hoe vaak. Ben je op je privacy gesteld, dan geeft dit idee een onbehaaglijk gevoel, zeker wanneer het om vertrouwelijke informatie gaat.

In dat geval kun je overstappen naar een ultraveilige aanbieder zoals Proton Mail (https://proton.me), een dienst die privacy centraal stelt. De servers staan in Zwitserland, waardoor de dienst onderworpen is aan een van de strengste privacywetgevingen ter wereld. Proton Mail werkt standaard met end-to-end-encryptie. Bij gewone e-mails is de verbinding tussen jou en de server meestal wel versleuteld met TLS (Transport Layer Security), maar de e-mail zelf wordt op de server in leesbare vorm opgeslagen.

End-to-end-encryptie (E2EE) bij e-mail betekent dat alleen de afzender en de beoogde ontvanger de inhoud van het bericht kunnen lezen. Zelfs de e-maildienst zelf kan niet zien wat er in de e-mail staat, omdat de versleuteling pas wordt verwijderd op het toestel van de ontvanger.

De gratis versie, Proton Free, biedt dezelfde sterke beveiliging als de betaalde formules, maar met enkele beperkingen. Je beschikt over één e-mailadres en 1 GB e-mailopslag. Daar staat tegenover dat je volledig reclamevrij werkt, niet gevolgd wordt en je berichten niet worden geanalyseerd of gelogd. Wie meer nodig heeft, kan upgraden naar een betaald abonnement, zoals Mail Plus (3,99 euro per maand bij jaarlijkse betaling).

Bij Proton Mail geniet je van end-to-end-versleuteling, wachtwoordbeveiliging en automatische verwijdering.


Zeg je Zwitsers en handig, dan zeg je …

Zakmessen!