ID.nl logo
Zo verbind je je Android-smartphone met je pc
© Reshift Digital
Huis

Zo verbind je je Android-smartphone met je pc

De kans is groot dat je over een Windows-pc beschikt en dat je tevens een Android-smartphone in je bezit hebt. Twee totaal verschillende apparaten, maar dat betekent niet dat er geen gegevensuitwisseling mogelijk is. Integendeel: er zijn enkele ingebouwde functies en heel wat (gratis) tools waarmee je beide apparaten dichter bij elkaar brengt. In dit artikel stellen we je een aantal handige oplossingen voor.

Tip 01: Snelle overdracht

We beginnen met een eenvoudig scenario: je hebt een bestand op je pc staan en dat wil je overhevelen naar je smartphone. Dat kan met de gratis dienst Send Anywhere. Ga op je pc met een browser naar https://send-anywhere.com, of installeer de desktop-applicatie of de Outlook-add-in. Druk op de plus bij Send en dubbelklik op het gewenste bestand. Vervolgens druk je op de Send-knop. Er verschijnt een zescijferige code evenals een qr-code. Op je smartphone moet je eerst de gratis app van Send Anywhere uit de Googel Play Store installeren. Open deze app en tik op Receive. Vul de code in of tik op het pictogram met de qr-code. In dit laatste geval richt je de camera op de qr-code van je pc-scherm en even later is het bestand overgezet. Overigens kan dit ook in omgekeerde richting, in dat geval tik je op de Send-knop in de mobiele app.

©PXimport

Tip 02: Data delen (cloud)

Send Anywhere is natuurlijk niet zo handig wanneer je zeer regelmatig data nodig hebt van je pc. Dan is de app FolderSync een betere oplossing, zeker als je met een of meer clouddiensten werkt. Na de installatie op je smartphone en het toekennen van de nodige machtigingen, tik je op het menu (het pictogram met de drie streepjes) en open je Accounts. Druk op het plusknopje en kies een van de circa 27 ondersteunde opslagdiensten, zoals Dropbox, Google Drive of OneDrive. Verzin een naam, tik op Account verifiëren en selecteer het bijbehorende account. Bevestig met Toestaan en met Opslaan. Tik opnieuw op het menu en kies Mappenparen.

Via het plusknopje voeg je een mappenpaar toe: vul een naam in, kies de zojuist gecreëerde accountnaam en geef aan welke externe en interne map je kiest. De eerste is een (al dan niet lege) map in je cloudopslagdienst, de tweede is een map op je smartphone. Het synchronisatietype stel je bijvoorbeeld in op Tweewegs-synchronisatie. Desgewenst kun je hier via de ingebouwde taakplanner nog een automatische synchronisatie inplannen. Bevestig met Opslaan. Met de Sync-knop start je de synchronisatie meteen (via wifi).

Nu hoef je op je pc nog maar de synchronisatiemap van de cloudopslagdienst te installeren (voor zover je dat al niet had gedaan) en af te stemmen op de map die je in FolderSync had voorzien. Op dezelfde manier kun je nu nog accounts van andere cloudopslagdiensten toevoegen.

©PXimport

Tip 03: Data delen (wifi)

Gebruik je liever geen clouddienst als tussenstation, dan is een bestandsmanager aangewezen die gedeelde mappen van je Windows-pc via het draadloze netwerk kan benaderen. Er zijn diverse apps beschikbaar in de Play Store, maar hiervan zitten er veel vol advertenties, terwijl ze te weinig functionaliteit bieden, onoverzichtelijk zijn of een aanslag plegen op je privacy. ES File Explorer Manager PRO kost weliswaar 3,19 euro, maar is wel een prima deal. Er is een gratis variant, maar ook die gaat gebukt onder bloatware en advertenties.

Start de app op, tik op het menu (het icoontje met de drie streepjes) en kies Netwerk / LAN. Probeer eerst de Scan-knop uit: de kans is groot dat die meteen je netwerkapparaten en dus ook je pc met gedeelde mappen ontdekt. Lukt het op deze manier niet, druk dan op het plusknopje in het lan-overzicht en voer zelf de nodige gegevens van de computer (die hier als server fungeert) in: ip-adres of hostnaam en wellicht ook inloggegevens.

Je hoeft nu maar door de gedeelde mappen te navigeren om bij de gewenste bestanden te komen. Zelf bestanden toevoegen kan uiteraard ook.

Navigeer door je Windows- en netwerkbestanden met je Android-smartphone

-

Tip 04: Bediening op afstand

Je kunt natuurlijk nog een stap verder gaan en op je smartphone de bediening van je pc overnemen. Daar bestaan diverse tools en apps voor, waaronder PC Remote, Teamviewer, VNC Viewer en Splashtop Personal.

Wij bekijken hier Chrome Remote Desktop. Dat vergt een eenmalige voorbereiding. Start je Chrome-browser op je pc en surf naar https://remotedesktop.google.com/access. Klik in het vak bij Externe toegang instellen onderaan op het blauwe knopje met een pijltje naar beneden. Je wordt nu naar de pagina met de extensie Chrome Remote Desktop verwezen. Klik hier op Toev. aan Chrome / Extensie toevoegen / Accepterenen installeren. Bevestig met Ja (2x) zodat de app wordt geïnstalleerd. Vul een geschikte naam voor je computer in en druk op Volgende. Geef een pincode op van minstens zes cijfers en bevestig met Starten en Ja. Op de webpagina verschijnt de mededeling dat je pc online is.

Over naar je smartphone, waar je Chrome Remote Desktop vanuit de Play Store installeert. Start de app op, tik op de naam van je pc en vul de pincode in. Bevestig met Verbinding maken. Op je pc verschijnt de melding dat je bureaublad momenteel wordt gedeeld; voorwaarde is natuurlijk wel dat de pc is ingeschakeld en dat je met je Google-account bent aangemeld. Met de knop Delen stoppen verbreek je de verbinding. Op de webpagina kun je via Bekijken/bewerken een overzicht van gekoppelde clients opvragen en een koppeling via het prullenbak-icoon ook weer verwijderen.

©PXimport

Tip 05: Foto’s en berichten

We gaan de andere kant op: sinds Windows 10 versie 1809 is het mogelijk via de app Jouw telefoon foto’s en sms-berichten van je telefoon ook op je pc te bekijken en ook sms-berichten via je computer te versturen. Druk op de Windows-toets, tik Jouw telefoon in en start deze app op (staat de app nog niet op je computer, installeer hem dan vanuit de Microsoft Store). Klik op Aan de slag, meld je aan met je Microsoft-account en selecteer Telefoon koppelen, waarna je jouw mobiele nummer invult.

Tik op je smartphone op de link in het bericht dat je ontvangt en installeer de begeleidende app. Start de app, meld je hier eveneens aan met je Microsoft-account, sta enkele machtigingen toe en klik op Gereed en even later op Toestaan. Als het goed is, verschijnen de recentste foto’s van je smartphone nu ook in de pc-app. Eventueel klik je hier op het menu en zet je alle schuifknoppen bij Foto’s en Berichten op Aan. In de rubriek Berichten (preview) verschijnen je sms-berichten en kun je via Nieuw bericht ook zelf sms’jes versturen. Deze app zou compatibel moeten zijn met smartphones waarop Android 7 of hoger is geïnstalleerd.

©PXimport

Tip 06: Mobiel beheer

Ben je op zoek naar een heuse beheertool voor je mobiele apparaat, dan schiet de Windows-app Jouw telefoon vooralsnog flink tekort. Een gratis tool als Syncios Manager is veel krachtiger. Je kiest het best voor Customize Install om bepaalde installatie-opties helemaal naar wens in te stellen.

Je moet eerst de usb-foutopsporingsmodus op je smartphone activeren. Ga naar het instellingenscherm, kies Systeem / Over de telefoon en tik zeven keer op Build-nummer. Dit zorgt ervoor dat je bij Systeem nu ook de optie Ontwikkelaarsopties ziet staan. Open deze rubriek en activeer USB-foutopsporing. Vervolgens verbind je de smartphone via een usb-kabel met je pc. Syncios detecteert je apparaat automatisch en activeert ook de Syncios-service op je Android-toestel.

De werking en mogelijkheden spreken nu grotendeels voor zich. Je krijgt een overzicht van de apps, contacten, sms’jes, media en foto’s en via de Back-up-knop kun je die naar je pc back-uppen en zo nodig ook weer terugzetten met Herstel. Nieuwe items toevoegen of items verwijderen kan ook.

Onder de knop Toolkit schuilen trouwens nog diverse handige hulpprogramma’s, zoals een beltoonmaker, een conversietool voor audio en video enzovoort (let wel op: sommige tools werken alleen in de premiumversie van Syncios; kosten: 26 euro).

©PXimport

Tip 07: AirDroid

We gaan nog een stapje verder: met het gratis AirDroid is het mogelijk een notificatie op je pc te krijgen zodra er een bericht (bijvoorbeeld e-mail, sms, of WhatsApp) op je Android-toestel binnenkomt. Installeer AirDroid op je Windows-pc, creëer een account en meld je aan. Installeer vervolgens de mobiele AirDroid-app op je smartphone en sta de gevraagde machtigingen toe. Dat zijn er behoorlijk wat, maar het is dan ook de bedoeling dat je via AirDroid bediening op afstand mogelijk maakt.

In de Windows-app kun je nu diverse rubrieken openen, zoals File Transfer, Files, Notification, SMS, Call History, Contacts en AirMirror. De kans is reëel dat je voor sommige van deze rubrieken nog extra machtigingen moet toekennen: dat wordt dan in het applicatievenster zelf toegelicht.

Heel interessant is AirMirror. Met deze technologie kun je de camera en het virtuele toetsenbord van je Android-toestel vanaf je pc overnemen, schermopnames maken en zelfs live het schermbeeld van je Android-toestel op je pc dupliceren. Door Non-Root Authority te activeren hoeft je apparaat hiervoor niet eens ‘geroot’ te zijn. Wel moet je je apparaat tijdelijk met de usb-kabel verbinden en USB-foutopsporing activeren (zie ook tip 6).

©PXimport

Bekijk en bedien je Android-toestel vanaf je pc, zonder rootrechten

-

Spiegelbeeld

Sinds Windows 10 versie 1809 is het in principe ook mogelijk om het beeldscherm van je Android-smartphone live weer te geven op je Windows-pc, zonder externe hulpmiddelen. Dat blijkt nog niet altijd of met alle toestellen te werken, maar je kunt het een keer proberen. Ga in Windows naar Instellingen en kies Systeem / Op deze pc projecteren. In het bovenste uitklapmenu kies je Overal beschikbaar of Overal beschikbaar in beveiligde netwerken. En bij Vragen om te projecteren op deze pc kies je het best de optie Elke keer wanneer een verbinding wordt aangevraagd. Eventueel geef je nog een pincode op, waarna je het venster mag afsluiten. Ga naar het instellingenvenster van je Android-toestel, selecteer Verbonden Apparaten / Casten (op sommige smartphones kan dat ook iets als Screen mirroring zijn). Als het goed is, tref je hier je pc-naam aan en zodra je daarop tikt wordt het scherm van je Android-toestel op de pc weergegeven.

©PXimport

Tip 08: Emulatie

De ultieme stap om Android en Windows dichter bij elkaar te brengen, is een emulatie van het besturingssysteem. Anders gezegd, je draait Android gewoon binnen Windows. We gebruiken daarvoor de gratis en gebruiksvriendelijke tool BlueStacks, waarvoor je zelfs geen (afzonderlijke) virtualisatiesoftware nodig hebt. De installatie heb je in een oogwenk voor elkaar.

De eerste start van BlueStacks kan wel enkele minuten duren. Vervolgens stel je de gewenste taal en het land in en druk je op de knop Aan de slag. Meld je aan met je Google-account; wellicht wil je hiervoor een apart account maken. Even later kun je al van start. Apps installeren doe je gewoon vanuit de Google Play Store-app of je klikt op het knopje met de drie puntjes linksboven het Home-screen en kies je Install Apk (als je over zo’n installatiebestand op je pc beschikt). Veel plezier met … Windroid? Andows?

©PXimport

▼ Volgende artikel
Dit wil je weten over tweestapsverificatie, óók zonder je smartphone
© Looker_Studio - stock.adobe.com
Huis

Dit wil je weten over tweestapsverificatie, óók zonder je smartphone

Je inloggegevens alleen met een wachtwoord beveiligen is vragen om problemen. Steeds meer diensten en apps bieden daarom tweefactorauthenticatie (2FA) aan, of ze verplichten dit zelfs. Naast een wachtwoord heb je dan een tweede factor nodig. Vaak gebruik je hiervoor je smartphone, maar wat doe je als je (tijdelijk) geen telefoon hebt?

Dit artikel in het kort

Tweestapsverificatie (2FA) beschermt je accounts beter dan alleen een wachtwoord. Vaak gebruik je hiervoor je smartphone, maar dat hoeft niet. In dit artikel lees je hoe je ook zonder telefoon veilig kunt inloggen. Zo ontdek je hoe desktop-authenticators zoals Proton of KeePassXC werken, hoe je een hardwaresleutel zoals een YubiKey instelt, en hoe je back-upcodes aanmaakt voor noodgevallen. Ook wordt uitgelegd wat een digitale en fysieke token precies doen en hoe toegangssleutels (passkeys) een alternatief vormen voor klassieke wachtwoorden.

Wachtwoorden kun je vergeten, of ze worden gehackt. Daarom is het niet handig om de toegang tot een dienst of app alleen met een wachtwoord te beveiligen. Voor meer veiligheid voeg je daar een tweede authenticatiemethode aan toe. We hebben het over het aanmelden via 2FA (tweefactorauthenticatie oftewel tweestapsverificatie).

Bij 2FA heb je naast iets wat je weet, meestal een wachtwoord, ook iets wat je 'hebt' of 'bent' nodig om in te loggen. Zo'n tweede factor is vaak een unieke, eenmalige code via een authenticator-app op je smartphone. Het kan ook een sms-code, pushmelding, hardwaresleutel of een biometrische beveiliging zijn. Zo kan een aanvaller met je wachtwoord niet binnendringen, want hij heeft ook die tweede factor nodig. Een geraden of gelekt wachtwoord is dus niet meer voldoende, wat de veiligheid verhoogt.

Smartphone

Veel 2FA-oplossingen werken via een smartphone, bijvoorbeeld met de authenticator-app van Authy, Google of Microsoft, of via sms-berichten naar je telefoon. Dit is handig, maar er zijn ook nadelen. Je hebt altijd je telefoon nodig en bij een lege batterij, verlies of diefstal kom je mogelijk niet bij je accounts. Ook al je je in een gebied zonder mobiel bereik bevindt, is het lastig of onmogelijk om een sms te ontvangen.

2FA via sms is bovendien kwetsbaar voor praktijken als sim-swapping. Hierbij zet een aanvaller jouw telefoonnummer om naar een eigen simkaart om zo sms-codes te ontvangen. Je smartphone kan ook besmet raken (via phishing) met malware. Ook daarmee kan een aanvaller andere 2FA-codes onderscheppen.

Het kan ook zijn dat je geen smartphone voor je werk hebt en dat je je privételefoon liever niet gebruikt voor werkgerelateerde 2FA-authenticaties. Je kunt er natuurlijk ook nog bewust voor kiezen om geen eigen smartphone te hebben.

Gelukkig bestaan er veilige alternatieven om je ook zonder smartphone via 2FA aan te kunnen melden, zoals de rest van dit artikel duidelijk maakt.

Lees ook: Waarom je beter geen sms voor tweestapsverificatie kunt gebruiken

Een eenmalige code via een (mobiele) authenticator-app is een van de populairste 2FA-verificatiemethoden.

Desktop-authenticator

Veel mensen gebruiken als tweede factor een eenmalige code via een authenticator-app. Daarvoor bestaan verschillende gratis mobiele apps, maar je kunt ook je desktop of laptop inzetten. Je hoeft geen virtuele Android-omgeving op te zetten met een tool als BlueStacks om zo bijvoorbeeld de mobiele Android-authenticator van Google of Microsoft te kunnen draaien. Installeer gewoon de desktopversies, zoals het Zwitserse Proton of het Zweedse Yubico.

We vertellen je in het kort hoe je hiermee bij Google aanmeldt. De procedure bij andere diensten en apps gaat op een vergelijkbare manier. Surf naar https://myaccount.google.com en open Beveiliging. Kies Tweestapsverificatie en zorg dat deze is ingeschakeld. Klik bij tweede stap op Authenticator en daarna op Authenticator instellen. Er verschijnt een QR-code, maar voor je desktop-app klik je op Kun je de code niet scannen. Je krijgt nu de nodige gegevens om de geheime sleutel (zie kader Werking digitale token) handmatig in te voeren.

Als je dit in je authenticator-app hebt ingesteld (zie de alineaProton Authenticator), klik je op Volgende en voer je de code in die de app genereert. Je kunt nu definitief tweestapsverificatie bij Google aanzetten. Bij de volgende aanmeldingen voer je nu voortaan naast je wachtwoord ook de gevraagde code in.

De tweestapsverificatie bij Google is geactiveerd, met (voorlopig alleen) een authenticatorcode als tweede factor.

Proton Authenticator

We nemen Proton Authenticator voor Windows als voorbeeld (ook beschikbaar voor macOS en Linux). De installatie bedraagt slechts enkele muisklikken. Start daarna de app start op en klik op Create new code. Vul bij Title bijvoorbeeld Google account in en plak de sleutel van 32 tekens in het veld Secret.

Bij Issuer kun je Google opgeven. Via Advanced options pas je eventueel instellingen aan als de dienst specifieke eisen heeft voor het aantal cijfers (standaard 6), tijdsinterval (standaard 30 seconden), algoritme (standaard SHA1) of type (standaard TOTP, maar kies STEAM voor het Steam-gameplatform van Valve). Klik op Save code om de code toe te voegen.

Via het tandwielpictogram kun je onder meer je codes back-uppen, exporteren, importeren en ook synchroniseren tussen apparaten via een gratis Proton-account. Na het aanmaken verschijnt de code in het hoofdvenster, met een geanimeerd pictogram dat de resterende geldigheidsduur toont. Je hoeft deze code nu maar bij de juiste dienst in te vullen als tweede factor, naast je wachtwoord.

Via Proton Authenticator voeg je een TOTP-code toe aan Googles 2FA-verificatieproces.

Werking digitale token

De meeste mensen gebruiken een digitaal token als tweede factor, zoals een pushmelding of een eenmalige cijfercode. Dit laatste wordt ook wel TOTP genoemd (Time-based One-Time Password) en werkt als volgt.

Bij het instellen van 2FA genereert de dienst een unieke geheime sleutel. Deze wordt één keer met je authenticator-app gedeeld via een QR-code of handmatige invoer. Zowel de server van de dienst als je authenticator-app gebruiken deze sleutel samen met het actuele tijdstip om met dezelfde wiskundige formule een code van meestal 6 cijfers te berekenen. Zo'n code blijft standaard dertig seconden geldig. Zodra je deze code invoert, vergelijkt de server deze met zijn eigen berekening. Is er een match, dan weet de server dat jij de juiste geheime sleutel hebt en dat de code actueel is, waarna je kunt inloggen.

©TvD | ID.nl

De achterliggende werking van een TOTP-systeem.

TOTP-wachtwoordmanager

Wachtwoorden zijn vooralsnog niet verdwenen (zie ook kader Zonder wachtwoord) en daarom is een wachtwoordmanager aan te raden. Zo hoef je al je wachtwoorden niet zelf te onthouden, voorkom je dat je ze achteloos noteert en vermijd je te veel dezelfde of simpele varianten.

Enkele wachtwoordmanagers ondersteunen ook TOTP-codes voor 2FA, zodat je geen aparte authenticator-app nodig hebt. Gratis opties voor Windows-desktop zijn onder meer Bitwarden en KeePassXC.

We nemen KeePassXC als voorbeeld, dat ook voor macOS en Linux beschikbaar is. Je installeert de tool met enkele muisklikken. Bij de eerste start klik je op Database aanmaken, voer je een naam en eventueel een omschrijving in. Klik daarna op Doorgaan. Laat de instellingen gerust ongewijzigd en klik op Doorgaan. Geef een sterk hoofdwachtwoord in (twee keer) en bevestig met Gereed. Kies een locatie voor de database en klik op Opslaan.

Voer in het hoofdvenster de accountgegevens in, zoals Titel, Gebruikersnaam, Wachtwoord en URL, en bevestig met OK. Het item wordt toegevoegd. Klik er met de rechtermuisknop op, kies TOTP / TOTP instellen en vul de Geheime sleutel in. Pas via Aangepaste instellingen eventueel de parameters aan en bevestig met OK. Om de TOTP-code te zien, kies je TOTP / TOTP (QR code) weergeven in het contextmenu.

Je kunt ook de KeePassXC-browserextensie downloaden en installeren om je online wachtwoorden en TOTP-codes automatisch in de browser in te vullen.

Ook wachtwoordbeheerder KeePassXC kan TOTP-codes genereren.

Hardwaresleutel

In plaats van een digitale sleutel kun je ook een fysieke hardwaresleutel gebruiken als tweede factor. Zo'n sleutel is extra veilig omdat deze via internet niet kan worden gekopieerd of gestolen. Ook phishers maken nauwelijks kans, want de sleutel is gekoppeld aan de originele website-url van de dienst. Zelfs als iemand je sleutel heeft, blijft je wachtwoord nodig en vaak ook een pincode of biometrie om de sleutel te gebruiken. Bij verlies rest meestal alleen een alternatieve tweede factor, zoals een TOTP-code of back-upcodes (zie hieronder), tenzij je een reservesleutel hebt.

We nemen als voorbeeld een YubiKey 5 NFC USB-A van Yubico (circa 60 euro). Dit kan ook een ander merk of type zijn, zoals Feitian, Nitrokey of SoloKeys. Ga in Windows 11 naar Instellingen, kies Accounts / Aanmeldingsopties en selecteer Beveiligingssleutel / Beheren. Plaats de sleutel in de pc en activeer deze. Klik op Toevoegen bij Pincode voor beveiligingssleutel. Je kunt ook de Yubico Authenticator downloaden die ook beschikbaar is voor macOS en Linux. Ga door met installeren en start als administrator op. Open nu Passkeys, klik op Set PIN, voer tweemaal een pincode in en klik op Save.

We nemen opnieuw Google als voorbeeld, waar je inmiddels tweestapsverificatie hebt ingeschakeld. Op de webpagina van je Google-account open je Beveiliging en klik je op Toegangssleutels en beveiligingssleutels. Kies + Toegangssleutel maken, klik op Ander apparaat gebruiken, selecteer Beveiligingssleutel en klik op Volgende en daarna op OK (twee keer). Voer de pincode van de sleutel in, bevestig met OK en activeer de sleutel. Deze is nu bruikbaar als tweede factor.

Bij Google maak je eenvoudig een toegangssleutel aan.

Werking fysieke token

Je kunt als tweede factor ook een fysieke token gebruiken. Bij banken kan dit een klein kastje zijn dat codes genereert, maar het kan ook een hardwaresleutel zijn zoals een YubiKey. Zo'n sleutel koppel je aan je computer via usb of bij smartphones via bluetooth of NFC. Dit werkt als volgt.


Je koppelt de sleutel één keer aan je account, waarbij een uniek cryptografische sleutelpaar wordt aangemaakt. De publieke sleutel gaat naar de server van de dienst, terwijl de privésleutel veilig in het hardwaretoken blijft en deze nooit verlaat. Na het invoeren van je wachtwoord vraagt de server aan de sleutel om een unieke digitale handtekening te maken voor die specifieke aanmelding.

Jij bevestigt de aanvraag, bijvoorbeeld door het token te activeren. Vervolgens stuurt de sleutel de handtekening naar de server, die controleert of deze overeenkomt met de eerder opgeslagen publieke sleutel. Bij een match weet de server dat jij de echte sleutel bezit en kun je inloggen.

Onder meer Yubico heeft diverse hardwaretokens (YubiKey) in het aanbod.

Back-upcodes

We hebben nu al twee methoden om ons via een desktop-pc of laptop bij 2FA aan te melden: digitale TOTP-codes en een hardwaresleutel. Heb je ook een toegangssleutel, bijvoorbeeld gekoppeld aan je Windows Hello-inlogmethode, dan zijn het er zelfs drie opties. Al is dit eigenlijk geen klassieke 2FA maar een methode zonder wachtwoord (zie kader Zonder wachtwoord).

De meeste diensten die 2FA ondersteunen, bieden ook back-upcodes aan, hoewel deze eigenlijk bedoeld zijn als noodingreep. We raden je in elk geval aan deze te genereren of te downloaden en offline te bewaren, bijvoorbeeld in een kluis of andere water- en brandveilige plek. Laat ze zeker niet rondslingeren en deel ze nooit digitaal.

Voor je Google-account bijvoorbeeld werkt dit als volgt. Meld je opnieuw aan op je accountpagina, open Beveiliging, scrol naar beneden en klik op Back-upcodes en daarna op Back-upcodes genereren. Google maakt direct tien codes aan die je kunt downloaden en/of afdrukken. Dit is meestal voldoende om problematische aanmeldingen op te lossen. Je kunt op elk moment weer tien nieuwe codes aanmaken, waarmee de vorige tien codes automatisch ongeldig worden.

Google genereert tien back-upcodes die je goed dient te bewaren voor het geval er iets misgaat.

Zonder wachtwoord

2FA combineert dus iets dat je 'weet' (wachtwoord) met iets wat je 'hebt' (zoals een code of sleutel) of 'bent' (biometrie). Er komt ook steeds meer concurrentie van een oplossing zonder wachtwoord via zogeheten toegangssleutels (passkeys). Dit systeem is enkel gebaseerd op iets wat je 'hebt' (een hardwarematige of softwarematige sleutel), vaak gecombineerd met een vorm van biometrie.

Je hebt hierbij dus geen wachtwoord meer nodig. Je kunt direct inloggen met zo'n sleutel, meestal na een geslaagde vingerafdruk, gezichtsherkenning of pincode. Onderliggend werkt dit via de FIDO2-standaard met het hardwareprotocol CTAP2 en het webprotocol WebAuthn.

Op www.passkeys.io/ vind je een demonstratie en een lijst van enkele tientallen sites en apps die toegangssleutels als volledig wachtwoordalternatief ondersteunen. Nog meer diensten staan op https://passkeys.directory, een door de community beheerde lijst. De aanduiding MFA (Multi Factor Authenticatie) betekent hier dat toegangssleutels ook inzetbaar zijn als extra beveiligingslaag naast andere inlogmethodes. Zo kun je onder meer bij Google via een toegangssleutel, zoals een pincode, inloggen, zonder zelfs je wachtwoord te hoeven intikken.

Passkeys-directory: ook Google ondersteunt volop toegangssleutels.

Offline dingen veilig bewaren?

Haal een kluis in huis!
▼ Volgende artikel
Een eigen kluis, de plek voor al je wachtwoorden
Zekerheid & gemak

Een eigen kluis, de plek voor al je wachtwoorden

Je kent het wel: je wil iets online bestellen of even het saldo op je rekening checken. En dan komt het: je moet inloggen. Maar, wat was ook al weer het wachtwoord? De geboortedatum van je partner, de laatste twee cijfers van je postcode in combinatie met je lengte? Voor je het weet druk je weer op de knop 'Wachtwoord vergeten'... Dat kan makkelijker.

Partnerbijdrage - in samenwerking met Bitdefender

Ons brein is er niet voor gemaakt om voor vijftig verschillende sites unieke codes te onthouden. En juist daarom zijn wachtwoordmanagers de laatste jaren zo populair geworden. In dit artikel kijken we eens goed naar de oplossing van Bitdefender. Ze zijn wereldberoemd om hun antivirus, maar kunnen ze ook zorgen dat jij nooit meer buitengesloten wordt bij je eigen accounts?

In het kort

In dit artikel bespreken we hoe een wachtwoordmanager dient als oplossing voor het veilig beheren van talloze online accounts. We laten je zien dat je met slechts één sterk hoofdwachtwoord toegang krijgt tot een digitale kluis, waarna de software automatisch complexe inlogcodes genereert en invult op al je apparaten. Daarnaast wordt behandeld hoe lokale versleuteling en digitale herstelsleutels zorgen voor privacy en toegangszekerheid, zonder dat gegevens op straat komen te liggen

Waarom een wachtwoordmanager?

Laten we eerlijk zijn, de meeste mensen gebruiken nog steeds overal hetzelfde wachtwoord, of een kleine variatie daarop. Of ze schrijven het ergens op. Dat voelt misschien wel veilig, tot je beseft hoe lek het internet soms kan zijn of dat je net dat boekje kwijtraakt.

Met een wachtwoordmanager zoals Bitdefender SecurePass password manager los je dat probleem voor een groot deel op. Die fungeert als een onzichtbare butler die je helpt met de wachtwoorden invullen, ook al is het misschien lastig of spannend om alles zomaar uit handen te geven. Je installeert de software op je eigen computer en je telefoon, en je bedenkt één heel sterk hoofdwachtwoord. Dat is de enige die je nog hoeft te onthouden.

Voor BitDefender SecurePass heb je een hoofdwachtwoord nodig, en alleen die hoef je te onthouden.

Zodra je die invoert, gaat de kluis open en regelt Bitdefender de rest. Als je dan naar Facebook of je favoriete webshop gaat, ziet het programma dat je wil inloggen en vult het de velden voor je in. Je hoeft niet meer te typen, niet meer te denken en vooral niet meer te stressen. Het mooie is dat het programma je ook meteen helpt bij het aanmaken van wachtwoorden voor nieuwe accounts. In plaats van dat jij weer moet gaan nadenken over een code met een uitroepteken en een cijfer, genereert de software gewoon een onmogelijk te kraken reeks tekens uit en slaat deze direct op. En jij ziet het wachtwoord niet eens, en dat hoeft ook niet, want de software onthoudt het voor je.

En ben je bang dat je misschien ook het hoofdwachtwoord niet meer weet? SecurePass genereert ook nog een digitale herstelsleutel die je in het allerergste geval dan kunt inzetten om in te loggen. Die herstelsleutel bewaar je bij voorkeur op een andere plek dan je smartphone of computer, of print je uit en sla je op in een kluis.

Met een herstelsleutel zorg je dat je altijd toegang kunt krijgen tot je wachtwoordkluis.

Lokaal opgeslagen: veilig!

Het blijft een raar idee: al je wachtwoorden bij één bedrijf parkeren. Wat als zij gehackt worden? Dan ligt alles op straat, toch? Nou, gelukkig zit dat bij Bitdefender wel goed in elkaar. De versleuteling van je wachtwoorden gebeurt namelijk lokaal op jouw eigen apparaat, nog voordat het via het internet naar hun servers wordt gestuurd. Jouw hoofdwachtwoord is de sleutel die die versleuteling ongedaan maakt. Omdat Bitdefender jouw hoofdwachtwoord niet heeft (en ook nergens opslaat), kan niemand bij jouw gegevens; ook niet in geval van een lek of hack.

Maar omdat Bitdefender jouw wachtwoord nergens hebben opgeslagen, niet hebben, kunnen ze je ook niet helpen als je het vergeet. Er is geen "wachtwoord vergeten" optie voor je hoofdwachtwoord. Je krijgt bij het installeren alleen die speciale herstelcode. Die moet je echt uitprinten of op een veilige plek bewaren, want als je je hoofdwachtwoord kwijt bent én die herstelcode, dan ben je echt de pineut en kom je je kluis nooit meer in.

Hoe werkt het in de praktijk?

Bitdefender SecurePass installeer je als app op een Android- of iOS-toestel, en is beschikbaar als browser-add-on voor de Windows- en MacOS-versies van Chrome, Edge, Firefox en Safari.

Op een desktop werkt Bitdefender SecurePass als een extensie in je browser en op de smartphone als een app.

Veiligheid is leuk, maar als de software lastig is in gebruik, gooi je het er na een week weer vanaf. Gelukkig heeft Bitdefender goed gekeken naar hoe mensen surfen en software gebruiken. De interface oogt fris voor zowel de browser-extensie als de app op je telefoon. Wat vooral fijn is, is de synchronisatie. We leven in een tijd waarin je 's ochtends op je telefoon zit, overdag op een laptop werkt en 's avonds misschien met een tablet op de bank hangt. Als je op je laptop een nieuw wachtwoord aanmaakt voor Netflix, wil je niet op je telefoon die hele rits tekens moeten overtypen.

Je hebt daardoor toegang tot alle accounts zonder dat je overal moet nadenken over wat de gebruikersnaam of het wachtwoord ook echt precies was: makkelijk en handig dus!

Ieder nieuw account sla je op in SecurePass zodat de gegevens overal automatisch worden ingevuld, op ieder apparaat.

Het meeste werk gebeurt via een extensie in je browser (via het icoontje rechtsboven in de browser) of via de app op je telefoon. Bitdefender synchroniseert dit razendsnel. Zodra je iets opslaat op het ene apparaat, is het vrijwel meteen beschikbaar op het andere. Daarnaast doet het meer dan alleen wachtwoorden. Je kunt er ook notities in kwijt die niemand mag zien

Ook is het handig dat je een of meerdere betaalkaarten en creditcards kunt toevoegen. Iedere keer dat je op een betaalpagina komt, laat Bitdefender je een scherm zien waarop je kunt aangeven welke opgeslagen creditcard je wil gebruiken. Na de selectie vult Bitdefender automatisch alle creditcardgegevens in en kun je de bestelling afmaken.

Ook je creditcardgegevens sla je eenvoudig op in SecurePass, zodat je die gegevens niet telkens handmatig hoeft in te typen als je iets online bestelt.

Gebruik je slechte of makkelijk te raden wachtwoorden, dan is er een beveiligingsscan die ten eerst kijkt of je geen zwakke wachtwoorden hebt gebruikt, maar ook op het dark web op de achtergrond scant naar gelekte gegevens. Je krijgt dan direct de tip om je wachtwoord direct aan te passen.

Met het beveiligingsrapport kun je zien welke wachtwoorden zwak of zelfs gelekt zijn, waardoor je direct weet waar je iets moet aanscherpen.

Tot slot

Als we alles op een rijtje zetten, is Bitdefender SecurePass een goede keuzae als je geen zin hebt in een lastig te beheren omgeving . Voor de gemiddelde gebruiker is dit precies wat je zoekt. Het doet wat het moet doen: het beveiligt je gegevens muurvast en haalt de frustratie van het inloggen weg. Vooral als je al gebruikmaakt van de antivirus van Bitdefender, is dit een logische toevoeging die naadloos in je bestaande pakket past. Het is misschien even wennen om de controle uit handen te geven, maar als je eenmaal gewend bent aan het feit dat je nooit meer een wachtwoord hoeft te onthouden, wil je nooit meer terug.