ID.nl logo
Zo haal je het meeste uit je Samsung Galaxy S6
© Reshift Digital
Huis

Zo haal je het meeste uit je Samsung Galaxy S6

Samsung heeft met de Galaxy S5 van vorig jaar niet de verkoopcijfers gehaald waar het bedrijf op gehoopt had, dus dit jaar is de Galaxy S6 drastisch veranderd.

Een aantal prominente kenmerken van het apparaat van vorig jaar zijn verwijderd en andere zijn standaard uitgeschakeld om voor een schonere ervaring te zorgen. Maar er is nog een heleboel wat je kunt doen om de Galaxy S6 nog beter te maken. Volg deze tips en klaar is Kees. Lees ook: Samsung onthult Galaxy S6 en S6 Edge.

Vingerafdrukken instellen

©PXimport

De nieuwe vingerafdrukscanner werkt veel beter dan die op Samsung's eerdere telefoons.

De vingerafdruksensor is in de thuisknop ingebouwd, net als vorig jaar, maar hij is een stuk verbeterd. Je hoeft er nu slechts zachtjes op te drukken om je vingerafdruk te laten herkennen - je hoeft niet meer te swipen. Het instellen duurt iets langer dan voorheen, maar het neemt nog altijd slechts enkele minuten in beslag. Om vingerafdrukken toe te voegen moet je naar de systeeminstellingen gaan en Lock screen and security > Fingerprints kiezen. Je kunt maximaal vier vingerafdrukken toevoegen door meermaals op de sensor te drukken. Het is het handigst om de duim en wijsvinger van beide handen te nemen.

Vergeet niet om je vinger wat te kantelen en verschillende delen van je vinger op de sensor te plaatsen. Dit helpt het systeem om je gemakkelijker en nauwkeuriger te herkennen. Zorg ook dat je het uiterste puntje van elke vinger laat scannen. Terwijl je toch bezig bent, kun je de beveiligingsinstellingen dusdanig configureren dat je vingerafdruk gebruikt zal worden om je Samsung-account te benaderen en wachtwoorden in te vullen in de stock web browser.

Smart Lock activeren

Als vingerafdrukken jouw ding niet zijn, moet je toch een of ander veilig vergrendelsysteem hebben. De Galaxy S6 ondersteunt de Smart Lock-functie van Lollipop. Deze kun je vinden onder Lock screen and security > Secure lock settings.

Hier kun je geografische locaties als vertrouwd aanmerken, zodat je telefoon op die plaatsen bijvoorbeeld alleen maar een standaard swipe nodig heeft om te ontgrendelen. De S6 ondersteunt ook vertrouwde apparaten, zodat de telefoon ontgrendeld kan blijven wanneer hij aan een bepaalde bluetooth-accessoire of NFC-tag gekoppeld is.

Het raster en de lay-out van je thuisscherm veranderen

©PXimport

Je kunt de indeling van het thuisscherm aanpassen, zodat er minder of meer icoontjes worden weergegeven.

Samsung heeft voor de TouchWiz-launcher de mogelijkheid toegevoegd om het formaat van het raster op het thuisscherm te kiezen. Je kunt dit gebruiken om meer icoontjes op elk paneel te zetten, maar je hebt minder opties dan met thuisscherm-apps van derden. Houd het thuisscherm ingedrukt en druk op Screen grid. Het standaardformaat is 4x4 - dit kan veranderd worden in 4x5 of 5x5.

Als je het thuisscherm lang ingedrukt houdt kun je ook panelen toevoegen, verwijderen en herschikken. Je kunt kiezen welk paneel het hoofdpaneel wordt door bovenaan de pagina op het thuisicoontje te drukken.

Het Briefing-scherm verwijderen

Samsung's door Flipboard aangestuurde nieuwsoverzichtpagina is dit jaar weer teruggekomen, maar nu met de naam Briefing in plaats van My Magazine. Het is bruikbaar, maar het heeft nog steeds een haperende interface. De manier waarop je het uit kunt schakelen is ook veranderd op de Galaxy S6. Houd het thuisscherm in gedrukt en scrol naar het Briefing-paneel helemaal links. Bovenaan staat een vakje waaruit je het vinkje weg moet halen. Als je eraan herinnerd wilt worden waarom je het überhaupt hebt uitgeschakeld, kun je het altijd weer inschakelen door weer een vinkje in het vakje te zetten.

Ingebouwde apps en diensten uitschakelen

©PXimport

De Galaxy S6 bevat nog steeds teveel bloatware, maar je kunt het bijna allemaal uitschakelen.

Samsung heeft het aantal ingebouwde apps en diensten dit jaar verminderd, maar we hebben het nog altijd over Samsung. Er is een heleboel rommel op te ruimen. De meeste voorgeïnstalleerde apps kunnen uitgeschakeld worden zodat ze niet in de app drawer verschijnen of op de achtergrond draaien. Sommige kunnen ook volledig verwijderd worden.

Er zijn twee manieren waarop je dit kunt doen. Je kunt de app drawer openen, op de Edit-knop drukken en vervolgens op het minnetje drukken op de apps die je wilt verwijderen. Indien mogelijk worden ze helemaal verwijderd, anders schakelt het systeem ze gewoon uit.

De andere methode is naar de hoofdinstellingen te gaan en in Applications > Application manager te kiezen welke apps je wilt uitschakelen of verwijderen. Als je op een app drukt, verschijnt er een infopagina met de opties die van toepassing zijn.

Een aantal dingen die je misschien weg wilt halen zijn Lookout, de Microsoft-suite en S Voice. Aangezien S Voice niet meer aan de thuisknop gebonden is, is dit het enige wat je hoeft te doen om de functie te verwijderen. En dat is een goed idee. De functie is nog steeds niet geweldig.

'OK Google' instellen

Als je in de stap hierboven S Voice verwijderd hebt, wil je misschien Google's (veel betere) gesproken commando-systeem instellen. Op de Galaxy S6 kun je vanaf ieder scherm een gesproken commando geven door "OK Google" te zeggen. Het duurt slechts een paar minuten om het in te stellen.

Ga naar de Google-app door de thuisknop ingedrukt te houden of open het vanuit de app drawer. Open de instellingen via de navigatie drawer aan de linkerkant en open Voice > OK Google detection. Schakel de optie From any screen in en doorloop het setupproces. De telefoon zal je vragen om een paar keer "OK Google" te zeggen zodat het apparaat je stem kan leren herkennen.

Je kunt ook "persoonlijke resultaten" activeren, waardoor gesproken zoekfuncties ook vanaf het vergrendelscherm beschikbaar zijn. Het is iets minder veilig, aangezien iemand telefoontjes kan plegen of je adres kan benaderen, maar het kan handig zijn om snel toegang tot gesproken commando's te krijgen.

Notificaties aanpassen

©PXimport

Verander de snelle knoppen naar de functies die je het vaakst gebruikt.

Eén van de handigste aspecten van TouchWiz is de configureerbare groep met knoppen bovenaan de notificatiebalk. Dit is een steeds vaker voorkomende functie in Android, maar Samsung doet dit al jaren. Om de volgorde van de knoppen te veranderen moet je op de Edit-knop bovenaan het scherm drukken.

Vanuit dit menu kun je de knoppen naar wens verslepen. De eerste groep van vijf iconen bovenaan het scherm zul je te zien krijgen wanneer je de notificaties opent en de tweede groep is bereikbaar door te scrollen. Samsung heeft de uitgebreide lijst met knoppen verwijderd, dus de rest van de knoppen is alleen maar beschikbaar in de bewerkingsinterface.

Quick Settings aanpassen

Je merkt misschien dat je met de Galaxy S6 veel met de instellingen moet rommelen. Je kunt een aantal van deze menu's beter bereikbaar maken door de Quick Settings te configureren. Let op, dit verschilt van de Quick Settings op de basisversie van Android - die verwijzen naar de knoppen die je vanaf de notificatiebalk kunt benaderen. Op de Galaxy S6 verwijst Quick Settings naar de knoppen bovenaan het Settings-menu dat je naar je meest frequent gebruikte instellingen brengt.

Als je Settings opent zul je bovenaan alvast een aantal knoppen zien staan. Druk op de Edit-knop rechts bovenaan om te veranderen wat er wordt weergegeven. Je kunt dingen als wifi, dataverbruik, app-notificaties, vingerafdrukken en dergelijke benaderen.

Druk op Edit bovenaan de bestaande Quick Settings en druk op het vakje naast de opties die je wilt weergeven. Quick Settings ondersteunt maximaal negen links die je zelf kunt kiezen.

Download Booster inschakelen

©PXimport

Download Booster is een geweldige functie. Laten we hopen dat je aanbieder het niet uitgeschakeld heeft.

Download Booster was één van de coolste functies op de Galaxy S5 en het is ook terug te vinden op de Galaxy S6. Maar het is standaard uitgeschakeld en zit diep in de instellingen verborgen. Wanneer het is ingeschakeld, combineert Download Booster de wifi- en LTE-verbinding om grote bestanden sneller te downloaden dan de verbindingen dat los van elkaar zouden kunnen.

Om Download Booster te vinden, moet je naar de systeeminstellingen gaan en More connection settings > Download Booster kiezen. Schakel het in en bereid je voor op snellere downloads. Als deze instelling er niet tussen staat, heeft je aanbieder gezorgd dat Samsung hem heeft weggehaald. We moeten eerlijk blijven - Download Booster kan een heleboel data verslinden als je niet oplet.

Energiebesparende modi inschakelen

Samsung's Ultra Power Saving Mode kan ervoor zorgen dat je batterij een stuk langer meegaat. De telefoon is minder leuk om te gebruiken, maar je kunt telefoontjes plegen, berichten versturen en bepaalde apps gebruiken. Ultra Power Saving Mode geeft het apparaat een vereenvoudigde zwartwit-interface en de meeste achtergronddiensten worden uitgeschakeld. Het is bedoeld om te gebruiken wanneer je batterij bijna helemaal leeg is en je je telefoon toch nodig hebt. Maar voordat je in een dergelijke situatie terechtkomt, moet je de modus inschakelen en instellen wanneer de batterij is opgeladen om de boel te organiseren.

Er is een notificatieknop om de Ultra Power Saving Mode te activeren wanneer je batterij bijna helemaal leeg is, maar de modus kan ook benaderd worden vanuit het menu met de instellingen van de batterij. In de Ultra Power Saving Mode kun je een aantal apps kiezen die als snelkoppeling op het thuisscherm komen te staan. Er zijn er niet veel, maar je kunt kiezen uit de browser, Google+, Messaging en een aantal andere apps.

Er is ook een reguliere energiebesparende modus die wat minder extreem is. Deze instelling vermindert de helderheid van het scherm, onderklokt de processor, verlaagt de verversingssnelheid van het scherm en schakelt vibratie uit. Deze modus kan zo worden ingesteld dat deze automatisch ingeschakeld wordt wanneer de batterij een bepaald niveau tussen de 50% en de 5% bereikt. Het is een goed idee om dit in te stellen. Je kunt het vinden in Settings > Battery > Power saving mode.

De nieuwe Multi Window-modus gebruiken

©PXimport

Draai twee apps tegelijk, naast elkaar, in de Multi Window-modus.

Samsung heeft op de GS6 de manier waarop Multi Window werkt veranderd. Het is nu geïntegreerd in de app switcher-interface in plaats van dat je het expliciet moet opstarten. Apps die Multi Window ondersteunen, hebben een icoontje met een dubbele rechthoek wanneer je de app switcher open hebt staan. Je kunt op deze knop drukken om die app naar de bovenste helft van het scherm te verplaatsen. De onderste helft toont een vergelijkbare lijst met recente apps zien die ook Multi Window ondersteunen, evenals een lijst met alle Multi Window-apps waar je doorheen kunt scrollen.

Je kunt ook de Multitasking-knop ingedrukt houden om de huidige app naar de bovenste helft van het scherm te verplaatsen (mits de app compatibel is met Multi Window) en een andere app voor de onderste helft te kiezen. Zodra beide apps geopend zijn, kun je heen en weer gaan tussen de twee en de positie van de scheidingslijn aanpassen, waardoor de ene app meer ruimte krijgt dan de andere. Als je klaar bent kun je op Back of de thuisknop drukken om de Multi Window-modus te verlaten.

Het vastpinnen van schermen inschakelen

Het vastpinnen van schermen is een functie die in Android 5.0 geïntroduceerd werd en die het gemakkelijk maakt om je telefoon aan iemand anders te geven zonder dat je je zorgen hoeft te maken dat hij of zij gaat rondneuzen. Met een aantal tikken kun je het scherm binnen één enkele app vergrendelen om je dingen privé te houden, maar je moet het wel eerst inschakelen. Je kunt de functie vinden onder Settings > Lock screen and security > Other security settings. De optie die je moet kiezen is Pin windows, helemaal onderaan.

Je kunt iedere app vastpinnen door de app switcher te openen en links onderaan op het punaise icoon te drukken. Als je apparaat een beveiligd vergrendelscherm heeft, kun je ook kiezen of er een PIN, patroon of vingerafdruk ingevoerd moet worden om de vastgepinde applicatie te kunnen verlaten. Hierdoor ben jij de enige die de telefoon kan ontgrendelen en andere apps kan benaderen.

Pop-up View gebruiken

©PXimport

Pop-up View is logischer op een telefoon met een groot scherm, zoals de Note 4, maar het is leuk dat Samsung het toch heeft meegeleverd.

Er is een andere functie die iets met de Multi Window-modus te maken heeft. Samsung heeft een coole functie van de Note 4 meegeleverd, Pop-up View genaamd, die met alle apps die Multi Window ondersteunen werkt (maar dan ook alleen die apps). Je krijgt een zwevend app-venster te zien dat je kunt vergroten of verkleinen en over het scherm kunt bewegen.

Je kunt er zelfs meer dan één hebben en ze minimaliseren. Dan worden het zwevende iconen.

Er zijn drie manieren om dit te doen: houd een app ingedrukt in de Multitasking-interface, sleep deze vanuit de rechterbovenhoek omlaag terwijl de app geopend is of gebruik de Pop Up-knop wanneer je een app open hebt staan in de Multi Window-modus.

Je kunt deze zwevende vensters overal neerzetten, je kunt content van het ene venster naar het andere slepen en je kunt ze altijd maximaliseren.

'Do not disturb'-instellingen kiezen

De Galaxy S6 heeft ondersteuning voor het prioriteitsnotificatiesysteem dat in Android 5.0 werd toegevoegd, maar het apparaat gebruikt niet dezelfde terminologie. Als je een andere telefoon met Lollipop gebruikt hebt, weet je misschien niet eens waar je naar moet zoeken. Dit lijkt onnodig verwarrend, maar zo is het nu eenmaal. Alle notificatiemodi zijn te vinden onder Settings > Sounds and notification > Do not disturb.

Als je deze modus inschakelt, kun je kiezen of je uitzonderingen wilt toestaan of niet. Zonder uitzonderingen zal de telefoon geen kik geven, zelfs niet voor je alarm. Dat is hetzelfde als de None-modus op andere Android-telefoons. Als je uitzonderingen toestaat, zoals het alarm, oproepen van bepaalde nummers en apps die prioriteit hebben, is dat hetzelfde als de Priority-modus.

Als je niet iedere avond handmatig Do not disturb wil inschakelen, kun je dit instellingenmenu gebruiken om een planning in te stellen.

Thema's uitproberen

©PXimport

Het ondersteunen van thema's is goed! Samsung's aanvankelijke selectie van thema's is... niet zo goed.

Samsung heeft op de Galaxy S6 een thema-engine aan Lollipop toegevoegd, wat geweldig is. Maar de thema's die bij de lancering beschikbaar zijn, zijn om het op een vriendelijke manier te zeggen... lelijk. Toch is het een leuke functie waar je in de toekomst iets aan zult kunnen hebben. Na verloop van tijd zullen er meer thema's beschikbaar zijn die er mooier uitzien en die de Galaxy S6 meteen een stuk aantrekkelijker kunnen maken.

De thema-instellingen zijn te vinden in de systeeminstellingen of door het thuisscherm ingedrukt te houden. Van hieruit kun je gratis thema's downloaden, (uiteindelijk) premium thema's kopen en ze op de telefoon toepassen. Dit is een alles-of-niets-scenario - de thema's van Samsung hebben hun eigen geluiden, achtergrond, iconen, lettertypes en interfacekleuren. De paar thema's die momenteel verkrijgbaar zijn, zijn nogal overdreven, maar er is altijd hoop voor de toekomst.

▼ Volgende artikel
Review Fender x Teufel Rockster Cross 2 – Draagbare speaker met gitaarlooks
© Maikel Dijkhuizen
Huis

Review Fender x Teufel Rockster Cross 2 – Draagbare speaker met gitaarlooks

De reguliere Rockster Cross 2 van Teufel kwam afgelopen zomer op de markt. Onlangs bracht de Duitse audiospecialist in samenwerking met Fender een speciale uitvoering uit. Het fraaie 'gitaarversterkerdesign' komt grotendeels uit de koker van het bekende instrumentenmerk. Wat heeft deze bluetooth-speaker nog meer te bieden?

Fantastisch
Conclusie

Zoek je een goed klinkende bluetooth-speaker met een origineel design? Wanneer het stevige prijskaartje van zo'n driehonderd euro geen bezwaar is, schaf je met de Fender x Teufel Rockster Cross 2 een prima exemplaar aan. Andere pluspunten zijn de comfortabele draagriem, powerbankfunctie en stevige constructie.

Plus- en minpunten
  • Origineel uiterlijk
  • Solide constructie
  • Behuizing kan ietwat achterover hellen
  • Powerbankfunctie
  • 3,5mm-geluidsingang
  • Drie actieve audiodrivers
  • Lange batterijduur
  • Goede audiokwaliteit
  • Geluidsopties wijzigen in app
  • Zware behuizing
  • Duur

Wie weleens een gitaarversterker van Fender heeft gezien, weet meteen waar de vormgeving van de Fender x Teufel Rockster Cross 2 op is gebaseerd. Zo bevat het zilverkleurige speakergaas linksboven het sierlijke logo van de Amerikaanse producent. Dat is precies hoe Fender veel van zijn gitaarversterkers vormgeeft.

©Maikel Dijkhuizen

Naast de bluetooth-speaker zitten er een handleiding, usb-c-oplaadkabel en draagriem in de productdoos.

Zwaar, maar toch mobiel

Met een gewicht van 2,4 kilo is deze bluetooth-speaker bepaald geen lichtgewicht. Toch neem je de Rockster Cross 2 vrij eenvoudig mee. De achterzijde bevat namelijk twee handgrepen, waardoor je voldoende grip hebt. Een andere optie is om door middel van twee karabijnhaken de bijgesloten verstelbare draagriem te bevestigen. Het uiterlijk van deze riem lijkt trouwens sprekend op een gitaarband van Fender. Handig, want je draagt dit apparaat dus met je schouder.

De behuizing is zeer sterk en kan dus absoluut een stootje hebben. Het product voldoet aan de IPx5-norm, zodat het wel een spatje regen kan verdragen. Staat de Rockster Cross 2 eenmaal op zijn plek, dan zal de speaker niet zo gauw verschuiven. Het apparaat rust namelijk op vier lange antislipvoetjes. Een interessante optie is dat je de luidspreker ietwat achterover kunt laten hellen. Zet de behuizing dan schuin neer.

©Maikel Dijkhuizen

Dankzij de brede 'gitaarband' neem je de bluetooth-speaker makkelijk mee.

Aansluitingen

Dankzij de aanwezige bluetooth5.3-adapter verbind je vlot een smartphone of tablet. Het is bovendien mogelijk om gelijktijdig twee mobiele toestellen te koppelen. Voor oplaaddoeleinden zit er aan de achterkant een usb-c-poort met powerbankfunctie. Kortom, je laadt onderweg zo nodig jouw smartphone of smartwatch op. Achter hetzelfde klepje vind je trouwens ook een 3,5mm-geluidsingang. Hierop kun je eventueel een bekabelde audiobron aansluiten. Verder is er een behoorlijke accu ingebouwd. Teufel belooft namelijk een luistertijd van 38 uur bij een gemiddeld volumeniveau van 70 decibel. In de beschikbare ecomodus is dat zelfs naar verluidt 46(!) uur, maar dat gaat dan wel ten koste van de audiokwaliteit.

©Maikel Dijkhuizen

Achter het klepje zijn een usb-c-oplaadpoort en 3,5mm-geluidsingang verstopt.

Stevige beats

Voor een adviesprijs van maar liefst 299,99 euro mag je natuurlijk een goede audiokwaliteit verwachten. Gelukkig is dat ook het geval, want deze bluetooth-speaker levert een natuurgetrouw geluid. Twee tweeters en een behoorlijke woofer zijn verantwoordelijk voor de audioweergave. Vanwege deze verschillende actieve drivers is er een duidelijke scheiding tussen de hoge en lage tonen te horen. De muziek klinkt hierdoor erg levendig. Gebruik de Rockster Cross 2 ook gerust om een feestje te bouwen. Hij kan namelijk zeer luid spelen, waarbij de bas zich duidelijk laat gelden.

De bovenzijde telt enkele fysieke knoppen. Daarmee koppel je een nieuwe bluetooth-bron, wijzig je het volume en pauzeer je de muziek. Daarnaast kun je tussen drie geluidsmodi switchen en een tweede Rockster Cross 2 draadloos koppelen. Met laatstgenoemde opstelling luister je naar echt stereogeluid. Je gebruikt jouw smartphone optioneel als veredelde afstandsbediening. Installeer hiervoor de Teufel Go-app, waarna je diverse geluidsinstellingen naar eigen wens aanpast.

©Maikel Dijkhuizen

Deze bluetooth-speaker heeft aan de bovenzijde enkele fysieke bedieningsknoppen.

Fender x Teufel Rockster Cross 2 kopen?

Zoek je een goed klinkende bluetooth-speaker met een origineel design? Wanneer het stevige prijskaartje van zo'n driehonderd euro geen bezwaar is, schaf je met de Fender x Teufel Rockster Cross 2 een prima exemplaar aan. Andere pluspunten zijn de comfortabele draagriem, powerbankfunctie en stevige constructie.

▼ Volgende artikel
Nieuwe pc? Zo neem je al je instellingen mee
© ID.nl
Huis

Nieuwe pc? Zo neem je al je instellingen mee

Wie overstapt naar een andere computer denkt meestal meteen aan het overzetten van programma's en bestanden zoals documenten en foto's. De vele persoonlijke instellingen en voorkeuren die zorgvuldig zijn opgebouwd, raken helaas vaak verloren. Hoe zorg je ervoor dat je je ook op het andere systeem meteen weer helemaal thuis voelt?

Wat gaan we doen?

Als je al een tijd op dezelfde computer werkt, heb je ongetwijfeld niet alleen het besturingssysteem op je eigen manier aangepast, maar ook je favoriete applicaties. Denk aan je vertrouwde bureaubladthema, spellingsinstellingen, woordenlijsten, aangepaste werkbalken en browserextensies. Juist deze (vaak kleine) aanpassingen maken een systeem echt persoonlijk en vlot bruikbaar. Gelukkig kun je heel wat van die personalisaties relatief eenvoudig meenemen. In dit artikel laten we je zien hoe je dat aanpakt voor Windows, kantoorsuites, browsers en andere applicaties. We gaan verder dan synchronisatie via cloudaccounts en laten je zien hoe je met (gratis) tools ook instellingen van losse applicaties veilig migreert.

Lees ook: Vind de perfecte laptop: alles wat je moet weten voor de juiste keuze

Synchronisatie via Windows-account

Windows biedt veel instellingen die je werkomgeving persoonlijker maken, zoals visuele thema's, spellingsvoorkeuren en meer. Sommige vereisen handmatig werk of externe tools, maar een aantal laat zich automatisch synchroniseren via je Microsoft-account. Laten we hiermee beginnen. Zorg dat je met zo'n account bent aangemeld bij Windows. Dit regel je via Instellingen / Accounts / Uw info. Klik daar op In plaats daarvan aanmelden met een Microsoft-account en volg de instructies.

Open daarna Accounts / Windows-back-up en druk op Beheren. Bevestig met Ja, synchroniseren / Gereed. Herstart de module Instellingen en open opnieuw Windows back-up. Schakel Mijn apps onthouden in als je op een andere pc met hetzelfde account dezelfde apps uit de Microsoft Store wilt gebruiken. Open Mijnvoorkeuren onthouden om aan te geven of je ook de onderdelen Accounts, WiFi-netwerken en wachtwoorden, Taalvoorkeuren en woordenlijst en diverse instellingen wilt synchroniseren.

Je kiest zelf hoever de automatische synchronisatie mag gaan.

Handmatige sync Windows

Zo'n accountsynchronisatie is handig, maar niet alle personalisatie-instellingen worden meegenomen. Dat geldt bijvoorbeeld voor geluidsschema's of muisaanwijzers. Of misschien meld je je liever helemaal niet aan met een Microsoft-account, of vertrouw je deze cloudsynchronisatie niet, ook al is er sprake van dataversleuteling. Dan kun je de migratie ook handmatig doen.

We beginnen met het overzetten van een Windows-thema, aangezien dat meerdere onderdelen omvat, zoals lokaal opgeslagen achtergronden, accent- en vensterkleuren, een geluidsschema en de muiscursorstijl. Ga naar Instellingen / Persoonlijke instellingen / Thema's. Dubbelklik op de miniatuur van het gewenste thema, of klik op Bladeren door thema's om er een nieuw te kiezen in de Microsoft Store. Bovenaan kun je het thema aanpassen via de opties Achtergrond, Kleur, Geluiden en Muiscursor. Gebruik telkens het pijltje linksboven om terug te keren. Sla daarna je aangepaste thema op met Opslaan en geef het een naam. Klik vervolgens met rechts op de miniatuur van dit geselecteerde thema en kies Thema voor delen opslaan. Bewaar het als .deskthemepack-bestand (dat eigenlijk een zip-bestand is) op een extern of gedeeld medium. Dubbelklik je op dit bestand in Verkenner van je andere systeem, dan wordt het automatisch uitgepakt en als Windows-thema geïnstalleerd.

Stel je eigen Windows-thema samen en exporteer het.

Lettertypes en screensavers

Misschien heb je ook zelf een of meer extra lettertypes en screensavers geïnstalleerd, en wil je deze overzetten. Dit kan handmatig als volgt. Voor lettertypes typ je %windir%\fonts in de adresbalk van Verkenner. Selecteer met ingedrukte Ctrl-toets alle gewenste lettertypebestanden, klik er met rechts op en kies Kopiëren naar. Sla deze bestanden op een extern of gedeeld medium op. Op de andere pc selecteer je de bestanden, klik je er met rechts op en kies je Installeren (voor alle gebruikers).

Het overzetten van screensavers verloopt op vergelijkbare wijze. Open de mappen %windir%\System32 en %windir%\SysWOW64, selecteer de gewenste scr-bestanden en kopieer ze naar een geschikt medium. Plak ze op de andere pc in %windir%\System32 en bevestig de kopieeractie als administrator. Je installeert een screensaver door er met rechts op te klikken en Installeren te kiezen, of via Instellingen / Persoonlijke instellingen / Vergrendelingsscherm / Schermbeveiliging.

We hebben een PowerShell-script gemaakt dat dit grotendeels automatiseert. Download het bestand exporteer-extrafonts-ss.ps1 (dit is de downloadlink) op je nieuwe pc, klik er met rechts op en kies Run with PowerShell (als administrator). Je vindt de screensavers en de meeste lettertypes nu op je bureaublad (behalve enkele standaardfonts die je in het script kunt aanpassen bij Fonts uitgezonderd), in submappen van FontScreenSaverBackup.

Je kunt screensaver-bestanden kopiëren en eenvoudig weer elders installeren.

Pictogramlay-out

Na verloop van tijd raak je ongetwijfeld gewend aan de lay-out van je bureaubladpictogrammen en snelkoppelingen. Om deze over te zetten naar een andere pc moet je eerst de snelkoppelingen en bestanden (eventueel handmatig) naar het bureaublad van dat systeem kopiëren. Je vindt deze snelkoppelingen (met extensie .lnk) in c:\users\<je-accountnaam>\desktop voor je eigen account en in c:\users\public\desktop voor alle gebruikers. Dit is echter niet iets wat je snel zult doen. Met het gratis en portable DesktopOK kun je de pictogramlay-out makkelijk opslaan en exporteren via DesktopOK / Pictogrammenindeling opslaan als *.DOK. Later kun je deze ook weer importeren via Pictogrammenindeling laden uit *.DOK. Dit werkt ook handig op dezelfde pc als je oorspronkelijke lay-out per ongeluk door de war is geraakt.

In principe kun je ook je vertrouwde pictogramlay-out terugzetten.

Profielen

De makkelijkste manier om je Windows-account naar een andere pc over te zetten is via een Microsoft-account (zie paragraaf 1, Synchronisatie via Windows-account). Toch wordt het gebruikersprofiel niet volledig meegenomen. Onder meer lokale bestanden, programmavoorkeuren buiten de Microsoft Store en appdata-mappen, zoals macro's, sjablonen en scripts, blijven achter.

In afwachting van een (vernieuwde) migratietool die Microsoft binnenkort belooft, kun je TransWiz gebruiken. Met de gratis versie kun je één account tegelijk overzetten, maar je kunt dit gewoon herhalen voor andere profielen. Dit werkt ook bij profielen die aan een Microsoft-account zijn gekoppeld. Schakel desnoods tijdelijk over naar een lokaal account. Na de migratie op de andere pc koppel je het profiel opnieuw aan hetzelfde Microsoft-account via Instellingen / Accounts.

Download TransWiz. Installeer het msi-bestand op beide pc's. Start het programma op je oude pc. Kies I want to transfer data to another computer, klik op Volgende en selecteer het gewenste, niet-actieve account (meld je eventueel tijdelijk aan met een ander account). Klik op Volgende en kies een opslaglocatie voor het zip-bestand. Beveilig dit eventueel met een wachtwoord.

Start TransWiz op het andere systeem, kies I have data I want to transfer to this computer en verwijs naar het zip-bestand. Geef eventueel een andere accountnaam op, kies of dit een standaard- of administratoraccount wordt en stel het wachtwoord in. Na afloop zijn de gegevens overgezet en kun je je aanmelden met het nieuwe profiel.

TransWiz staat op het punt een Windows-profiel te migreren.

Taalinstellingen

Taal en spelling zijn vaak afgestemd op je voorkeuren, dus waarschijnlijk wil je die ook overzetten. De meeste taalinstellingen binnen Windows worden automatisch gesynchroniseerd via je Microsoft-account, maar desnoods doe je dit handmatig, door dezelfde taalpakketten te installeren. Ga hiervoor naar Instellingen / Tijd en taal / Taal en regio en kies Een taal toevoegen.

De toetsenbordindeling is gekoppeld aan de taal, maar je kunt ook handmatig extra indelingen toevoegen. Klik op de drie puntjes naast je voorkeurstaal en kies Taalopties. Scrol naar Geïnstalleerde toetsenborden en klik op Een toetsenbord toevoegen om de gewenste indeling te kiezen. Met Windows-toets+Spatiebalk schakel je vervolgens snel tussen indelingen. Je kunt trouwens ook per app-venster een andere invoermethode instellen via Instellingen / Tijd en taal / Typen / Geavanceerde toetsenbordinstellingen, met de optie Laat me een andere invoermethode instellen voor elk app-venster.

Wanneer je in apps met spellingcontrole, zoals Kladblok, met rechts klikt op een rood onderstreept woord en kiest voor Aan woordenboek toevoegen of Spelling / Aanwoordenlijst toevoegen, dan wordt het woord in Windows toegevoegd aan een gebruikerswoordenboek. Dit vind je in de map %appdata%\Microsoft\Spelling, wellicht in de submap \neutral of in een taal-submap zoals \nl-NL, in het bestand default.dic of custom.dic. Je kunt dit bestand bekijken met een teksteditor en kopiëren naar dezelfde map op je andere toestel om deze woordenlijst(en) over te zetten.

Je wilt vast alle toegevoegde woorden mee naar je andere systeem migreren.

Op zoek naar een nieuwe laptop?

Op Kieskeurig.nl zie je meteen welke het meest in prijs gedaald is

Applicaties

Geïnstalleerde applicaties zomaar overzetten lukt meestal niet, dus zit er weinig anders op dan ze opnieuw te installeren. Voor volledig portable apps volstaat het vaak om de map waarin je ze plaatste te kopiëren.

Er bestaan handige tools waarmee je veel populaire gratis apps met enkele muisklikken op je nieuwe pc installeert. Bijvoorbeeld Ninite en een pakketbeheerder zoals UniGetUI (klik op deze GitHub-pagina in de rechterkolom onder Releases op Latest).

In UniGetUI kies je Pakkettenbundels en klik je op Pakketten toevoegen aan bundel. Gebruik Pakketten ontdekken om apps op te zoeken. Vink de gewenste pakketten aan en klik op Selectie toevoegen aan bundel. Herhaal dit tot je bundel compleet is. Sla deze op via Bundel opslaan als, open de bundel daarna via Bestaande bundel openen, selecteer alle pakketten en bevestig met Selectie installeren.

Stel zelf je applicatiebundel samen om vervolgens alle apps snel te installeren.

Tip: maak een aparte usb-stick

Met al je favoriete portable apps

App-configuraties

Zo installeer je snel veel apps op je nieuwe pc, maar daarmee neem je je persoonlijke instellingen of configuraties nog niet mee. De gratis app CloneApp was hier prima geschikt voor, maar de ontwikkeling is al enkele jaren stopgezet. Je kunt deze nog steeds downloaden en gebruiken, maar weet dat instellingen van nieuwere apps mogelijk niet volledig meer worden meegenomen. De ontwikkelaar biedt intussen een alternatief aan, Appcopier, maar deze tool is vooralsnog beperkt en minder gebruiksvriendelijk.

Je kunt het eventueel handmatig proberen met een tool als FreeFileSync door de belangrijkste configuratiebestanden naar dezelfde maplocaties op je nieuwe pc te kopiëren. Veel van die bestanden zitten in app-specifieke submappen van mappen zoals %AppData%, %LocalAppData% en %ProgramData%, typisch met extensies zoals ini, cfg, conf, config, json, xml, yaml of yml. Het is het proberen waard, maar overschrijf niet zomaar bestaande bestanden op je nieuwe pc.

Upgrades voor CloneApp wachten helaas op een nieuwe ontwikkelaar.

Codes en licenties

Als je op je nieuwe pc programma's installeert die ook al op je oude pc stonden, wil je natuurlijk de softwarelicentie overnemen. Hoe je dat doet, hangt af van de toepassingen zelf. Bij software die aan een account is gekoppeld, hoef je meestal alleen met hetzelfde gebruikersaccount op je nieuwe pc aan te melden. Soms moet je de licentie eerst deactiveren op je oude pc via de instellingen of via een webportaal.

Voor software met een klassieke activatiecode noteer je de licentiecode van de oude installatie. Die vind je vaak in je account, op het doosje of in een mail. Bij de installatie op je nieuwe pc voer je deze opnieuw in. Tools zoals Magical Jelly Bean Keyfinder (gratis beperkte versie) en NirSoft Produkey (gratis) kunnen codes van veel geïnstalleerde programma's uitlezen. Omdat deze tools methoden gebruiken die ook door malware gebruikt wordt, is het normaal dat je virusscanner hierbij een melding geeft.

Sommige apps gebruiken een licentiebestand, met een extensie als lic, dat, key of ini, dat je moet exporteren of kopiëren naar dezelfde locatie op je nieuwe pc. Vaak is opnieuw activeren dan ook nodig.

Veel productsleutels hebben deze tools niet weten te vinden op dit testsysteem.

Lees ook: Technische toolkits voor computerproblemen: dit heb je nodig

Browsers

Je gebruikt waarschijnlijk een of meer browsers die gepersonaliseerd zijn met bijvoorbeeld eigen thema's, bladwijzers, geschiedenis, wachtwoorden en instellingen. De eenvoudigste manier om deze over te zetten, is door de ingebouwde synchronisatie te activeren.

We beginnen met Chrome. Log in met je Google-account (dat vind je rechtsboven), open Instellingen, klik op Jij en Google, ga naar Synchronisatie en Google-services en kies Synchronisatie aanzetten. Druk op de knop Instellingen, kies Beheren wat jesynchroniseert en vink de gewenste onderdelen aan via Synchronisatie aanpassen. Op je nieuwe pc meld je je aan met hetzelfde account en activeer je opnieuw de synchronisatie.

Voor Edge werkt dit op vrijwel dezelfde manier met je Microsoft-account, via Instellingen / Profielen / Synchroniseren. Bij Firefox kan het ook, als je een Mozilla-account hebt, via Instellingen / Synchronisatie.

Heb je geen account, dan wordt het iets omslachtiger. Wachtwoorden kun je exporteren en importeren via de ingebouwde wachtwoordmanager. Voor andere onderdelen gebruik je bijvoorbeeld een gratis tool zoals Hekasoft Backup & Restore (ook portable). Sluit je browsers, start de tool en selecteer de gewenste browser. De app ondersteunt circa 45 browsers. Je ziet meteen hoeveel data er geback-upt wordt. Zorg dat Backup is geselecteerd, klik op Start en kies een naam en locatie voor het back-upbestand (dat ook echt de extensie .backup heeft). Op je nieuwe pc installeer je dezelfde browser, sluit je deze en open je opnieuw de app. Kies Restore en verwijs naar het back-upbestand. Alles werkt netjes via lokale bestanden, zonder cloudverbinding.

Hekasoft Backup & Restore kan met nagenoeg alle browsers overweg.

Synchroniseren Office 365

De kans is groot dat je ook een kantoorpakket gebruikt, en wellicht is dit Microsoft 365 (voorheen Office 365). Persoonlijke instellingen worden dan automatisch gesynchroniseerd tussen systemen, op voorwaarde dat je een geldige licentie hebt en op elk apparaat met hetzelfde Microsoft-account bent aangemeld. Het gaat bijvoorbeeld om je Office-thema, aangepaste woordenlijst, Snelle toegang-werkbalk, Lint-aanpassingen, taalvoorkeuren en (via OneDrive) recente bestanden en persoonlijke sjablonen.

Controleer wel een paar instellingen. Meld je binnen de Office-apps aan met je Microsoft-account (klik desnoods op Aanmelden, rechtsboven). Ga in Windows naar Instellingen /Accounts / Windows-back-up, klik op Beheren bij Uw Microsoft-account synchroniseren met Windows en kies Ja, synchroniseren. Zet vervolgens de optie Mijn voorkeuren onthouden aan en vink bij voorkeur alle opties aan. Gebruik je een werk- of schoolaccount, dan kan je IT-beheerder wel bepaalde synchronisaties beperken (via groepsbeleid).

Voor automatische synchronisatie controleer je enkele instellingen.

Handmatig overzetten Office 365

Je kunt ook specifieke Office-onderdelen handmatig overzetten. Voor sjablonen kopieer je bestanden met extensies als dotx, potx en xltx naar dezelfde map op je nieuwe pc. Deze staan normaal gesproken in C:\Users\<gebruikersnaam>\Documenten\Aangepaste Office-sjablonen. Ook eigen woordenboeken kun je meenemen. Het bestand Custom.dic staat in %AppData%\Microsoft\Uproof, default.dic of custom.dic in %AppData%\Microsoft\Spelling, in de submap \neutral of eventueel andere submappen.

Aanpassingen aan het Lint en werkbalken exporteer je via Bestand /Opties / Lint aanpassen. Klik rechtsonder op Importeren en Exporteren en kies Alle aanpassingen exporteren.

Wil je aangepaste stijlen, marges, regelafstand, macro's of eventueel extra opmaakelementen in Word overnemen, dan kopieer je ook het bestand Normal.dotm uit %AppData%\Microsoft\Templates. Extra macro's kun je ook los exporteren in de VBA-editor (Alt+F11), via Bestand / Bestand exporteren en later Bestand importeren.

Bepaalde Office-voorkeuren, zoals standaard bestandslocaties, zitten in het Windows-register. Een back-up maken kan via de Register-editor (druk op Windows-toets+R en voer regedit uit). Bij recente Word-versies zitten deze in de sleutel Computer\HKEY\_CURRENT\_USER\Software\Microsoft\Office\16.0\Word\Options. Klik met rechts op deze sleutel, kies Exporteren en bewaar het reg-bestand. Dubbelklik op dit bestand op je nieuwe systeem en bevestig tweemaal met Ja om de instellingen te importeren. Je maakt liefst eerst een systeemherstelpunt via Een herstelpunt maken in het Windows-startmenu.

Sommige Office-instellingen zijn opgeslagen in het Windows-register.