ID.nl logo
Zelf een smartphone-app bouwen: Met welke tools doe je dat?
© Reshift Digital
Huis

Zelf een smartphone-app bouwen: Met welke tools doe je dat?

Stel, je hebt een fantastisch idee voor een app. Het bestaat nog niet, dus je wil zelf deze smartphone-app bouwen. Maar dat heb je nog nooit gedaan. Waar begin je dan mee? In dit artikel sommen we op welke app-soorten er bestaan en welke ontwikkeltools er voor handen zijn.

We zijn de hype weliswaar een beetje voorbij, maar het blijft voor velen een droom om een eigen app te maken. De potentie is enorm: vrijwel iedereen loopt met een smartphone rond. Mondiaal gaat het weliswaar om ‘slechts’ 45 procent van de wereldbevolking, maar in vrijwel alle meer ontwikkelde landen ligt dat percentage boven de 85 procent. 

Nederland blijkt zelfs koploper: meer dan 93 procent is hier in het bezit van een smartphone. Op de gemiddelde smartphone zijn 60 tot 90 apps geïnstalleerd. Verdient jouw app een plekje op al die toestellen? En op welke manieren kun je die app dan bouwen?

We behandelen de apps per soort, want er bestaan verschillende. Daarna gaan we ook nog even in op andere aandachtspunten, zoals de uitdagingen van Android en iOS-compatibiliteit.

Native app

Een app die specifiek is ontwikkeld voor een bepaald mobiel besturingssysteem noemen we een native app. Ze worden meestal gemaakt met de ontwikkelomgeving en programmeertaal die bij het platform hoort. Bij Android is de ontwikkelomgeving veelal Android Studio en de programmeertaal Kotlin of Java. Bij iOS heet de voornaamste ontwikkelomgeving Xcode en de programmeertaal doorgaans Swift of Objective-C.

Je moet de ontwikkelomgeving én programmeertaal leren kennen, net als de ins en outs van het platform. Dat is best een uitdaging. Maar een native app kan wel álle mogelijkheden benutten en werkt vaak sneller, vloeiender en intuïtiever dan op andere manieren gebouwde apps. De integratie met andere apps is eveneens beter. Je merkt aan alles dat zo’n app specifiek voor het platform is gemaakt. Toch hoef je niet altijd zo’n native app te ontwikkelen. Soms heb je genoeg aan bijvoorbeeld een webapp of hybride app.

Webapp

Met webtechnologieën als html, css en JavaScript kun je websites maken die er op elk apparaat goed uitzien. Ze worden responsief genoemd omdat ze zich aan de scherm- of venstergrootte van het apparaat aanpassen. Je kunt nog een stapje verder gaan en een mooie app-achtige gebruikersinterface maken. Bibliotheken of frameworks voor JavaScript kunnen je daarbij helpen. Het resultaat noemen we een webapp.

Een goed voorbeeld is Facebook: de gebruikersinterface van de website voelt in veel opzichten aan als een app. Het bouwen van een webapp is interessant als je ervaring hebt met webdesign. Wel blijft het resultaat altijd ‘gewoon’ een website die de gebruiker moet openen in de browser en niet een installeerbare app. Al kan er wel een mooi icoontje voor worden gemaakt voor op het beginscherm.

©PXimport

Hybride app

Een hybride app is in de basis een webapp, maar dan in het jasje van een app, geschikt voor zowel Android als iOS. Je kunt de app distribueren via de betreffende appstores. Een hybride app is eenvoudig voor meerdere platforms uit te brengen, ook wel cross-platform genoemd. 

Er zijn speciale frameworks voor het maken van hybride apps. De populairste zijn Ionic en React Native. Verder heb je bijvoorbeeld PhoneGab en Cordova. Vooral React Native is in opkomst. Het is een mooie optie als je veel ervaring hebt met JavaScript, waar het sterk op leunt. De apps die je hiermee bouwt zijn bijna niet te onderscheiden van native apps, maar kennen ook hun beperkingen. Zo kun je vaak niet alle hardware van de smartphone gebruiken.

App maken voor Android of iOS?

In de markt voor smartphones heerst al sinds jaar en dag een strijd tussen smartphones met Android en de iPhone van Apple – zonder duidelijke winnaar. Beide platforms bieden een eigen ontwikkelomgeving en gebruiken een andere programmeertaal. Wil je een native app maken, dan moet je dus kiezen voor welk platform je die (in eerste instantie) gaat maken. 

Een belangrijk verschil vanuit ontwikkelaarsoogpunt is dat je bij Android rekening moet houden met een enorme verscheidenheid aan fabrikanten en toestellen, met bijvoorbeeld uiteenlopende schermafmetingen en -verhoudingen of technische mogelijkheden. Daarnaast zijn er heel veel versies van Android in omloop. Fabrikanten zijn nooit heel trouw geweest met het uitbrengen van updates. 

Ook Apple heeft inmiddels een hele rits iPhones geproduceerd in verschillende soorten en maten waar je rekening mee moet houden, maar het aantal is veel beperkter, net als de onderlinge verschillen tussen de apparaten. Bovendien draait op het gros van – niet al te oude – apparaten gewoon de laatste iOS-versie. Dat maakt het als ontwikkelaar makkelijker om nieuwe functies te benutten.

©PXimport

Google en Apple hebben elk een eigen gratis ontwikkelomgeving voor het maken van apps. Voor Android is dat Android Studio, beschikbaar voor Windows, macOS, Linux en Chrome OS. Apple stelt Xcode beschikbaar om apps voor iOS te maken. Deze software kun je alleen op macOS installeren. Je kunt die beperking eventueel omzeilen door een virtuele machine met macOS te gebruiken binnen je eigen besturingssysteem, zoals Windows. Dat kan bijvoorbeeld met de gratis Virtual Box-software van Oracle. Het druist wel tegen de licentievoorwaarden van Apple in.

Een ander alternatief – het ‘nabouwen’ van een Mac (ook wel Hackintosh genoemd) – is ook een optie, maar is evenmin een officiële methode en door hardware-beveiligingen steeds lastiger. Wil je voor dit platform gaan ontwikkelen, dan ontkom je er bijna niet aan een Mac, MacBook of eventueel een losse Mac mini aan te schaffen.

Cross-platform app ontwikkelen

Je zult er veel tijd en moeite in moeten steken om een app voor een bepaald platform te maken. En wil je de app dan ook nog voor het andere platform uitbrengen, dan krijg je opnieuw met een vergelijkbare leercurve te maken. Het zogeheten cross-platform ontwikkelen is een manier om dat te voorkomen.

Een bekend voorbeeld is Xamarin, waarin je met de programmeertaal C# werkt. Heb je ervaring met het maken van websites? Dan kun je zoals eerder aangehaald ook een hybride app overwegen met bijvoorbeeld React Native. Ook dan kun je het resultaat distribueren via appstores. Voor bovenstaande opties geldt echter dat je niet altijd alle mogelijkheden van het smartphoneplatform kunt benutten. 

een nadeel is dat cross-platform-ontwikkelomgevingen meestal minder gebruiksvriendelijk zijn. Ook is het soms lastiger om de app te optimaliseren en om specifieke hardware- of software-eigenschappen van een platform te benutten.

Je inspanningen worden dus zeker beloond als je je in Android óf iOS en in de toegepaste ontwikkelomgeving en programmeertaal verdiept. Je hoeft je daarbij zeker niet tot apps voor smartphones te beperken. Zonder al te veel moeite kun je dezelfde app geschikt maken voor tablets, zolang je hier rekening mee houdt bij het bouwen van de gebruikersinterface. En met smartphones en tablets houdt het nog lang niet op...

©PXimport

Apps voor smartwatch, tv en meer

Zowel Android als iOS wordt breed ingezet. Zo wordt Android bijvoorbeeld in de vorm van Android TV als besturingssysteem in diverse smart-tv’s en losse mediaspelers gebruikt. Ook bestaan er smartwatches met Wear OS, wat in feite een aangepaste editie van Android is. Ook op deze platforms kunnen apps geheel zelfstandig draaien. En al deze apps kun je met Android Studio maken.

Voor Apple geldt bovenstaande ook. Zo kun je met dezelfde Xcode-ontwikkelomgeving apps maken voor Apple TV (dat tvOS gebruikt), voor Apple Watch (met watchOS) en ook voor macOS, het desktopbesturingssysteem. Natuurlijk komt alle hardware wel weer met zijn eigen uitdagingen, zodra je daar een app voor gaat maken. Maar je kunt eenvoudiger instappen. Niet alleen de ontwikkelomgeving en programmeertaal zijn dezelfde, ook de stappen voor het bouwen van de app hebben veel gemeenschappelijk. In no-time heb je er dus een nieuwe doelgroep bij.

 Nu heb je een aardig idee van alle mogelijkheden die er voor je liggen, zodat je jouw app-idee werkelijkheid kan maken. Vinden we 'm straks terug in de downloadwinkels van Google en Apple?

▼ Volgende artikel
MSI wint drie CES 2026 Innovation Awards, inclusief Best of Innovation
© CES Innovation Awards® Program
Huis

MSI wint drie CES 2026 Innovation Awards, inclusief Best of Innovation

De CES in Las Vegas, die van 6 tot en met 9 januari 2026 plaatsvindt, is de grootste technologiebeurs ter wereld. Jaarlijks worden voorafgaand aan het evenement de CES Innovation Awards toegekend aan producten die uitblinken in ontwerp en techniek. MSI valt dit jaar – net als voorgaande jaren – weer in de prijzen.

De fabrikant sleept drie prijzen in de wacht, waaronder de titel Best of Innovation voor de GeForce RTX 5080 16G Expert Series. Daarnaast kregen de Vision RS AI 2nd en de EdgeXpert een Innovation Award Honoree-vermelding. Daarmee onderstreept MSI zijn positie als ontwikkelaar van krachtige oplossingen voor gaming, creatie en AI-toepassingen.

De GeForce RTX 5080 16G Expert Series combineert een gegoten aluminium behuizing met het nieuwe Flow Frozr 2-koelsysteem, dat zorgt voor betere warmteafvoer en stabiele prestaties bij langdurig gebruik. De kaart richt zich op gamers en makers die hoge rekenkracht en betrouwbare koeling nodig hebben.

©MSI

De Vision RS AI 2nd is een high-end gaming desktop-pc met de nieuwste Intel Core Ultra-processor en NVIDIA RTX-grafische kaart. De pc beschikt over AI-gestuurde koeling, ondersteuning voor wifi 7 en bluetooth, en wordt geleverd met Windows 11 Pro. Dankzij de ruime behuizing en het overzichtelijke kabelbeheer is het systeem eenvoudig uit te breiden.

©MSI

De EdgeXpert is ontworpen voor bedrijven en onderzoeksomgevingen. Het systeem gebruikt NVIDIA's Grace Blackwell-architectuur voor lokale AI-versnelling, zodat modellen direct op de werkplek kunnen worden getraind en toegepast. Dit versnelt data-analyse en maakt realtime berekeningen mogelijk zonder afhankelijkheid van de cloud.

Bezoekers van CES 2026 kunnen de bekroonde producten van MSI van 6 tot en met 9 januari bekijken in Las Vegas. Daar presenteert het merk zijn nieuwste generatie oplossingen voor gaming, creatie en zakelijke AI-toepassingen.

©MSI

▼ Volgende artikel
Nieuw van Philips: Café Aromis 8000 combineert barista-kwaliteit met persoonlijke instellingen
© Philips
Huis

Nieuw van Philips: Café Aromis 8000 combineert barista-kwaliteit met persoonlijke instellingen

Philips breidt zijn koffielijn uit met de nieuwe Café Aromis 8000 Series, een volautomatische espressomachine die meer dan vijftig warme en koude koffievariaties kan bereiden. De machine combineert een strak design met slimme technologie, bedoeld om thuis koffie van café-kwaliteit te zetten zonder gedoe.

De kern van het nieuwe model espressomachine is de BrewExtract-technologie, die zorgt voor een rijkere smaak. Door meer versgemalen bonen te doseren en deze steviger aan te drukken, komt er meer aroma vrij. De gebruiker kan bovendien kiezen uit zeven intensiteitsniveaus om de smaak af te stemmen op persoonlijke voorkeur.

Wat doet BrewExtract?

De BrewExtract-technologie van Philips optimaliseert de extractie van koffie door de juiste hoeveelheid gemalen bonen te doseren en met hogere druk aan te drukken. Daardoor komt er meer smaak en aroma vrij, vergelijkbaar met de manier waarop professionele espressomachines in cafés werken.

Voor liefhebbers van melkdranken heeft Philips het LatteGo Pro-melksysteem toegevoegd. Dit slangvrije systeem maakt zowel warm als koud melkschuim en kan binnen tien seconden worden schoongemaakt. De zetgroep is eenvoudig uitneembaar en de losse onderdelen zijn geschikt voor de vaatwasser.

Een opvallende nieuwe functie is de Barista Assistant. Deze leert de smaakvoorkeuren van de gebruiker kennen en past de instellingen daarop aan. Via de HomeID-app kunnen gebruikers de machine koppelen aan hun smartphone om koffie op afstand te zetten, recepten te personaliseren of de machine met Alexa-spraakcommando's te bedienen. De machine ondersteunt tot acht gebruikersprofielen, zodat iedereen in huis zijn eigen koffierecept kan opslaan.

©Philips

Het ontwerp van de Café Aromis is modern en stil. De behuizing heeft metalen accenten, terwijl het SilentBrew-systeem het geluid tijdens het zetten beperkt. Het 4,3 inch TFT-touchscreen zorgt voor een overzichtelijke bediening.

De Philips Café Aromis 8000 Series is verkrijgbaar in zilver, zwart en grijs en heeft een adviesprijs van 999 euro.