ID.nl logo
Samsung Galaxy A72 - Degelijke smartphone voor iedereen
© PXimport
Huis

Samsung Galaxy A72 - Degelijke smartphone voor iedereen

De Samsung Galaxy A72 is op het oog nauwelijks te onderscheiden van de luxe Samsung Galaxy S21-smartphones. Qua prijs ben je echter een stuk voordeliger uit. Waarom de Samsung Galaxy A72 een goede smartphone is lees je in deze review.

Sinds het wegvallen van Huawei van de smartphonemarkt is de concurrentie hevig om het marktaandeel het Chinese merk te kapen. Huawei was immers nummer drie en hijgde Samsung en Apple in de nek qua verkoopcijfers in Nederland. Veel Chinese smartphonefabrikanten als Motorola, Xiaomi, OnePlus, TCL, Realme en vele andere proberen Huawei’s marktaandeel te kapen met moeilijk van elkaar te onderscheiden smartphones met een updatebeleid tot de spreekwoordelijke voordeur. Zonder echt groot succes. Het zijn vooral Apple en Samsung die hun marktaandeel vergroten, wellicht door gewoon degelijke, toekomstbestendigere smartphones aan te bieden in verschillende prijsklasses. Deze Samsung Galaxy A72 kan aan dat rijtje worden toegevoegd.

Verwarrend aanbod

Toch zijn er een paar zaken die je in acht moet nemen als je oog valt op de Samsung Galaxy A72. De smartphone beschikt niet over 5G, en een 5G-uitvoering van het toestel is niet uitgebracht. Nu mis je momenteel niet veel aan 5G, maar als je een smartphone zoekt waar je jaren mee vooruit wilt, dan kan 5G wel iets zijn waar je later wel gebruik van wilt maken. De Galaxy A72 (met een adviesprijs van € 449,-) is gelijktijdig met de goedkopere Samsung Galaxy A52. Dat toestel komt in twee uitvoeringen: de Galaxy A52 (€ 349,-) en Galaxy A52 5G (€ 429,-). Speelt 5G een rol in je afweging bij de smartphonekeuze, dan is de Galaxy A52 5G zeker ook het overwegen waard.

Maar wanneer je de Galaxy A72 vergelijkt met de goedkopere uitvoeringen, dan zijn er meer zaken eigenaardig. De Galaxy A72 is een slagje groter en heeft een wat groter scherm (6,7 inch) ten opzichte van de Galaxy A52 (6,5 inch). De Galaxy A52 5G beschikt over een scherm met hogere verversingssnelheid (120 hertz), wat zorg voor vloeiender lopend beeld. De Galaxy A72 en Galaxy A52 weer niet. Tenslotte beschikken alle drie de smartphones over dezelfde camera’s, met als enig verschil dat de Galaxy A72 over een wat betere macrocamera beschikt.

Het zijn verwarrende keuzes die Samsung maakt met de A72 en A52. Verklappen ze misschien dat Samsung onzeker is over de populariteit van 5G in Nederland?

©PXimport

©PXimport

©PXimport

Op alle vlakken degelijk

Los van 5G ontbreekt het aan weinig bij de Galaxy A72. De smartphone is degelijk ontworpen en met het camera-eiland aan de achterzijde doet het ontwerp denken aan de duurdere Galaxy S21-serie. Het waterbestendige toestel heeft een kunststof achterzijde en rand rondom de smartphone. Misschien voelt het wat minder luxe dan glas en metaal. Op het oog neem je het niet waar, en glas is altijd breekbaar. Nadelig is het dus zeker niet.

Ook van Apple-achtige flauwekul als een ontbrekende audiopoort of adapter in de doos is bij de Galaxy A72 geen sprake.

Scherm

Het amoledscherm aan de voorzijde heeft een (voor Samsung herkenbaar) gaatje in het midden van de bovenzijde voor de frontcamera. De beeldkwaliteit is zoals je van Samsung gewend bent: kleurrijk en scherp genoeg dankzij de Full-HD-resolutie. De schermhelderheid had iets beter gekund, maar is net aan genoeg om in de volle zon het scherm af te kunnen lezen.

Onder het scherm zit de vingerafdrukscanner geplaatst. Deze werkt voor zo’n type vingerafdrukscanner behoorlijk accuraat en vlot.

©PXimport

Hoge verversingssnelheid

Het scherm beschikt over wat hogere verversingssnelheid van 90 hertz, wat beeldovergangen soepeler laat lopen. Dat oogt prettig, maar onmisbaar is het zeker niet. Houd er tevens rekening mee dat het wel zijn tol eist van de accu.

Desondanks hoef je je niet veel zorgen te maken over de accuduur. De accucapaciteit van de Galaxy A72 is met 5.000 mAh fors te noemen. Bovendien beschikt de smartphone over een bescheiden processor, geen ultrahoog resolutiescherm of 5G. Zaken die behoorlijk zwaar op de accu drukken. Dus zelfs met een verversingssnelheid van 90 hertz is anderhalve dag op een acculading prima te doen. Wanneer je dit terugschroeft naar 60 hertz haal je de twee dagen wel, hoewel het natuurlijk afhankelijk is van je gebruik.

Rekenkracht

Intern beschikt de Samsung Galaxy A72 over een Snapdragon 720G processor en 6GB werkgeheugen. In de vorige alinea noemde ik deze bescheiden, snelheidsrecords worden in benchmarks niet gebroken. Dat is ook niet gek, de chipset stamt uit 2020 en is eigenlijk al wat ouder. In praktijk merk je echter weinig vertraging. Voor games en zware AR-apps is het misschien wat karig, maar de zaken waar je een smartphone voor koopt, worden zonder vertraging uitgevoerd.

Je krijgt 128GB aan opslag, waarvan er nog zo’n 100 beschikbaar is voor jou. Hoewel een flink deel al door het systeem wordt gebruikt, is dat niet erg. Je kunt de opslag desgewenst uitbreiden met een geheugenkaart.

©PXimport

Camera

Zoals je van Samsung mag verwachten is de smartphone uitgerust met goede camera’s, waarbij de camera’s zowel functioneel als kwalitatief de moeite waard zijn. Natuurlijk kunnen ze niet opboksen tegen de duurste Samsung-smartphones en iPhones, maar vergeleken met zijn prijsconcurrenten heeft Samsung meer te bieden. Functioneel wordt er veel mogelijk gemaakt door de vier lenzen aan de achterzijde. Naast de reguliere lens, beschikt de smartphone over een groothoek-, zoom- en macrolens.

Bij veruit de meeste smartphones zijn de verschillen tussen de reguliere lens en de andere lenzen groot. Vooral een macrocamera stelt vaak qua scherpte en lichtsterkte dusdanig teleur dat je je afvraagt waarom deze überhaupt geplaatst is. Dat is bij deze vier lenzen minder het geval, maar verschil tussen de reguliere en andere camera’s is waarneembaar. De reguliere lens weet in alle omstandigheden een goede foto of video te nemen. Wanneer er weinig licht voorhanden is, helpt zelfs de nachtmodus je. Hoewel je in dat soort gevallen niet aan wat ruis- en bewegingsonscherpte ontkomt.

©PXimport

©PXimport

©PXimport

©PXimport

Alle vier de camera's van de Galaxy A72 in praktijk, van links naar rechts: reguliere camera, zoomlens, groothoeklens, macrolens.

De andere camera’s zijn wat minder lichtsterk en leggen wat minder detail vast. Toch hoef je niet te kniesoren als het fotomoment om een zoom- of groothoeklens vraagt, want deze camera’s leggen alles ook boven verwachting goed vast. Je moet er echter wel rekening mee houden dat deze lenzen wat minder lichtsterk zijn en de groothoeklens een beetje fisheye-effect geeft, waarbij alles een beetje ronder lijkt te lopen dan dat je het zelf ziet.

De macrocamera legt redelijk wat detail vast. Het is geen overbodige lens te noemen. Maar écht goede plaatjes, dat schiet ‘ie niet. Ik denk dat Samsung dat zelf ook weet, want om de macrocamera te gebruiken moet je eerst graven in de cameramodi.

Android 11

Samsung heeft Android 11 behoorlijk verbouwd met zijn OneUI 3.0-schil. Het is herkenbaar en Samsung voegt steeds meer keuzevrijheid toe. Bijvoorbeeld in de extra Samsung-apps. Die worden niet standaard meer allemaal meegeïnstalleerd. Digitale assistent Bixby is nog wel zonder keuze aanwezig, maar lijkt langzaam steeds meer naar de achtergrond te verdwijnen. Wat positief is, Bixby weet nog altijd niet te overtuigen.

Hoewel je veel keuzemogelijkheden, instelmogelijkheden en een herkenbaar ontwerp van Samsung krijgt, is er nog altijd bloatware aanwezig van Microsoft en Facebook. Iets wat helaas al jaren aan de gang is. Toch is er een kleine trendbreuk te merken. De McAfee-bloatware, die een onnodige virusscanner in de telefooninstellingen plaatste, lijkt volledig te zijn verdwenen. Hoera!

Voor wat betreft ondersteuning ben je als het aankomt op Android-smartphones het beste af bij Samsung. Samsung belooft minstens drie Android-versie-updates en een jaar langer veiligheidsupdates. Hoewel dat nog altijd beter kan, is het goed dat Samsung zijn update-verantwoordelijkheid steeds serieuzer neemt, in een tijd dat veel fabrikanten daar steeds lakser mee om lijken te gaan. Het maakt de Galaxy A72 een duurzamere optie dan veel andere smartphones in dezelfde prijscategorie.

Voor wat betreft ondersteuning ben je als het aankomt op Android-smartphones het beste af bij Samsung.

-

Alternatieven voor de Samsung Galaxy A72

De beste alternatieven voor de Galaxy A72 komen uit de koker van Samsung zelf. De Galaxy A52 en Galaxy A52 5G. Beide smartphones zijn een slagje goedkoper en kleiner. De verschillen op cameragebied zitten hem met name in de extra lenzen. Bovendien is de 5G-uitvoering wellicht iets toekomstbestendiger vanwege 5G.

In deze prijsklasse zijn ook veel Chinese merken actief: Motorola met de Moto G100, Xiaomi met de Mi 11 Lite en Poco F3 en OnePlus met de OnePlus Nord. Deze toestellen lijken op papier vaak beter, maar kunnen het op softwaregebied - met name support - niet bijbenen. Ook de camera van de Samsung A72 is kwalitatief meer het aanbevelen waard.

Conclusie: Samsung Galaxy A72 kopen?

Net als de andere smartphones van Samsung is de Galaxy A72 een smartphone waar je je geen buil aan kunt vallen. De support is beter dan andere Androidfabrikanten, de accuduur is uitstekend evenals de camera. Het enige waar je rekening mee moet houden is dat de smartphone geen 5G ondersteunt. Alternatieven als de Galaxy A52 en Galaxy A52 5G zijn misschien net iets interessanter.

Uitstekend
Conclusie

**Adviesprijs** Vanaf € 449,- **Kleuren** Paars, blauw, zwart, wit **OS** Android 11 (OneUI 3.0) **Scherm** 6,7 inch amoled (2400 x 1080, 90 Hz) **Processor** 2,3 GHz octacore (Snapdragon 720G) **RAM** 6GB **Opslag** 128 GB **Batterij** 5.000 mAh **Camera** 64, 8, 12, 5 megapixel (achter), 32 megapixel (voor) **Connectiviteit** 4G, Bluetooth 5.0, gps, nfc **Formaat** 16,5 x 7,7 x 0,8 cm **Gewicht** 203 gram **Overig** 3,5 mm jack, spatwaterdicht **Website** [www.samsung.com/nl](https://www.samsung.com/nl/smartphones/galaxy-a/galaxy-a72-awesome-black-128gb-sm-a725fzkdeub/)

Plus- en minpunten
  • All-round goed
  • Camera
  • Accuduur
  • Geen 5G
  • Chipset wat verouderd
▼ Volgende artikel
eXodus - dit zijn alternatieven voor X
© gguy - stock.adobe.com
Huis

eXodus - dit zijn alternatieven voor X

Wat hebben organisaties als KRO-NCRV, NS, Bits of Freedom en Oxfam Novib met elkaar gemeen? Dat ze niet langer actief zijn op het socialmediaplatform X. Waarom willen ze dat niet meer? Wat speelt er bij X? Welke alternatieven zijn er?

In dit artikel bespreken we de ondergang van X en welke alternatieven er voor X zijn:

  • Fediverse
  • Mastodon
  • Threads
  • Bluesky

Ben je een pionier? Dan heb je misschien ook wel interesse in één van deze alternatieve browsers

Sinds juli 2023 voegden veel media maandenlang ‘Twitter’ toe achter elke vermelding van X. Velen moesten namelijk nog wennen aan de nieuwe naam. Elon Musk, die Twitter in oktober 2022 voor 44 miljard dollar kocht, vond dat X beter paste bij zijn visie om het microblogging-platform om te vormen tot een allesomvattend digitaal ecosysteem, vergelijkbaar met WeChat in China. Musk lijkt trouwens een opvallende affiniteit te hebben met de letter X, wat ook zichtbaar is in projecten als SpaceX, Tesla Model X en xAI. Veel gebruikers waren niet gerust op deze overname, en niet geheel onterecht, want Musk heeft inmiddels ingrijpende veranderingen doorgevoerd.

X: aanpassingen

Kort na de overname herstelde Musk eerder geschorste accounts, waaronder die van controversiële figuren als Donald Trump, Andrew Tate en Kanye West. Het platform stopte bovendien met het handhaven van het beleid tegen desinformatie rond Covid-19. En waar vroeger een gratis verificatiesysteem was, waarbij Twitter invloedrijke personen en organisaties een blauw vinkje gaf, is dat nu puur commercieel: wie betaalt, krijgt een vinkje. Het staat niet langer voor authenticiteit, maar toont enkel aan dat een gebruiker betaalt voor X Premium en zo extra functionaliteit en zichtbaarheid krijgt.

Daarnaast introduceerde X de For You-feed, een sectie met aanbevelingen op basis van gebruikersvoorkeuren en -gedrag, maar ook beïnvloed door strategische beleidsbeslissingen. Dit gebeurt via een AI-gestuurd algoritme, waarvan slechts delen openbaar zijn gemaakt, wat vragen oproept over transparantie en mogelijke bias.

Het moderatiebeleid veranderde eveneens. Tweets die de richtlijnen schenden, worden niet meer verwijderd, maar zijn enkel minder zichtbaar (‘Freedom of Speech, Not Reach’). Daarnaast is er een verschuiving naar gemeenschapsgestuurde moderatie (‘Community Notes’), waardoor factchecking minder centraal en vaak trager verloopt.

De algoritmen van X roepen bij velen vragen op over de transparantie en mogelijke bias.

Fediverse

Musk zelf noemt deze aanpassingen democratischer, maar voor veel gebruikers hebben deze aanpassingen geleid tot een meer toxische inhoud. Daarbij worden specifieke groepen kritisch bekeken en beoordeeld, onder wie liberalen en de LGBTQ+-gemeenschap.

De cijfers lopen uiteen, maar de meeste bronnen zijn het er wel over eens dat heel wat gebruikers en organisaties het platform hebben verlaten sinds de overname door Musk.

Twee jaar geleden leek er maar één echt alternatief te zijn: Fediverse, dat gebruikers meer controle gaf over hun data en de moderatie.

Fediverse is een samentrekking van ‘federated’ en ‘universe’ en kun je zien als een netwerk van onderling verbonden platformen en servers, die onafhankelijk worden beheerd door organisaties of individuen. Bij traditionele socialmediaplatforms ben je afhankelijk van één centrale organisatie. Daardoor kun je met bijvoorbeeld een Instagram-account niet zomaar gebruikers van X bereiken. De gemeenschappelijke protocollen binnen het Fediverse, zoals het populaire ActivityPub, maken onderlinge communicatie juist wel mogelijk. Je kunt dus een account aanmaken op een server en vervolgens communiceren en gegevens uitwisselen met gebruikers op andere platformen. Binnen het Fediverse beweeg je dus vrijelijk tussen verschillende servers en platformen.

Het Fediverse-netwerk bevat talrijke platformen, waarvan de meeste door het ActivityPub-protocol zijn verbonden (afbeelding: Per Axbom, CC BY-SA 4.0, Wikimedia Commons).

Mastodon

Mastodon was – en is nog steeds – het populairste Fediverse-platform, maar dat bleek helaas niet geschikt voor het grote publiek. Veel (mainstream) gebruikers vonden het namelijk verwarrend dat ze zelf een server moesten kiezen bij registratie. Ook de interface en gebruikerservaring waren minder gestroomlijnd dan bij Twitter/X. Door de decentrale structuur werkten sommige servers ook traag of werden ze slecht beheerd.

Daarnaast bood Mastodon slechts beperkte ondersteuning voor video en live-updates en ontbraken universeel doorzoekbare inhoud en trending topics, waardoor populaire discussies moeilijker te volgen waren. Bekende personen waren er ook nauwelijks actief, en veel gebruikers hadden moeite om hun sociale netwerk opnieuw op te bouwen. Eind 2023 bereikte Mastodon een piek in regelmatige bezoekers, maar de groei vlakte al snel af.

De interface van Mastodon, met vertrouwde ingrediënten als tijdlijn, meldingen en favorieten.

Threads

Mastodon behoudt weliswaar een niche bij privacybewuste en opensource-enthousiastelingen, maar bleek dus te ingewikkeld en gefragmenteerd voor de doorsneegebruiker. Vanaf eind 2023 zochten velen daarom hun toevlucht tot traditionelere sociale netwerken als LinkedIn, Instagram en vooral Threads.

Dit laatste platform werd medio 2023 door Meta (Mark Zuckerberg) gelanceerd als reactie op de groeiende kritiek op Twitter/X. Het is direct gekoppeld aan Instagram, waardoor gebruikers hun bestaande account kunnen gebruiken.

De interactiemogelijkheden binnen Threads lijken sterk op die van X, met opties als liken, citeren, posten en reageren. Ook doet het veel denken aan het oude Twitter: je volgt zelf mensen of vertrouwt op het algoritme. Volgens veel gebruikers is dit algoritme vooral ontworpen om politieke discussies en nieuwsverwijzingen te mijden. Al kun je zelf wel bepaalde mensen volgen. Het platform toont daarnaast vaak berichten die reacties willen uitlokken (‘engagement bait’). Op dit platform vind je veel beroemdheden en influencers, en de meeste content is vrij luchtig.

Threads werkt trouwens ook aan ondersteuning voor het ActivityPub-Fediverse, wat de dienst compatibel maakt met onder meer Mastodon.

Ook bij Threads kun je zelf bepalen wie je wilt volgen.

Bluesky

Hoewel Threads momenteel veel meer maandelijkse gebruikers heeft (circa 275 miljoen), trekt ook het microblogging-platform Bluesky tegenwoordig een groeiend aantal voormalige X-gebruikers aan (circa 30 miljoen). Ter vergelijking: X zou nu nog zo’n 500 miljoen maandelijkse gebruikers tellen, terwijl Mastodon er ongeveer 15 miljoen heeft.

Bluesky wordt gerund door Bluesky Social. Het werd begin 2023 officieel gelanceerd, maar ontstond al in 2021, opgericht door Jack Dorsey, medeoprichter van Twitter.

Net als Mastodon is Bluesky een gedistribueerd netwerk, maar het is wel gebruiksvriendelijker, mede dankzij het modernere, open protocol AT (Authenticated Transfer). Het platform streeft naar transparantie en wil ook gebruikers zelf hun eigen algoritme laten maken en verfijnen.

Er zijn nog geen advertenties en de tijdlijn toont berichten in chronologische volgorde, zonder verborgen algoritme. In principe kun je ook zelf een server kiezen, al is dat in de praktijk nagenoeg altijd hostingprovider bsky.social. Gevorderde gebruikers kunnen zelfs een eigen server hosten (PDS, personal data server).

Bluesky wordt momenteel vooral bevolkt door Amerikaanse gebruikers, en het valt nog af te wachten in welke mate ook het aantal actieve Nederlandse en Vlaamse gebruikers zal toenemen. In het vervolg van dit artikel maken we grondiger kennis met Bluesky, waarbij we vooral focussen op hoe je volgaccounts en berichtgeving meer naar eigen hand kunt zetten, met onder meer migratie, startpakketten, lijsten, feeds en ook extra diensten.

Meer dan Threads verwelkomt Bluesky ook politieke discussies.

Account

Je kunt Bluesky gebruiken via je browser of de app, beschikbaar in de officiële appstores van Android en Apple. Na installatie kies je de interface-taal (waaronder Nederlands) en registreer je je met een e-mailadres, wachtwoord, geboortedatum en ‘gebruikershandle’. Vervolgens upload je een profielafbeelding of kies je een avatar, en na het aanduiden van je interesse(s) kun je direct aan de slag. Je moet nog wel even een verificatiecode invullen die je via e-mail krijgt.

Bluesky: na een snelle registratie ben je er klaar voor.

Ontdekken en volgen

Wanneer je de startpagina opent, zie je twee secties: Discover en Following. In Discover verschijnen direct berichten, gebaseerd op de interesses die je bij registratie hebt opgegeven. Je ziet hier ook trending topics en populaire posts binnen de gemeenschap. Je kunt deze feed personaliseren via aangepaste feeds, door er zelf een te creëren of een passend algoritme te kiezen.

In de sectie Following zie je berichten van accounts die je volgt. Aanvankelijk is deze leeg, behalve het Bluesky-account. Om iemand te volgen, houd je de muis boven de post header (met accountnaam, tijdstip en berichttitel) en klik je op +Volgen. Dit verandert in Volgend; klik hierop als je het account niet langer wilt volgen. Berichten van gevolgde accounts verschijnen vervolgens in de sectie Following.

Het vergt slechtsr een muisklik om iemand te (ont)volgen.

Zoeken en migreren

Er zijn verschillende manieren om snel extra accounts aan je volglijst toe te voegen. Open de rubriek Zoeken (tik in de mobiele app op het pictogram met drie streepjes) en vul in de zoekbalk een onderwerp in, zoals Artificial intelligence. Selecteer een geschikt account en klik op +Volgen.

Wil je accounts van Twitter/X ook op Bluesky volgen, dan gaat dit het snelst met de browserextensie Sky Follower Bridge, beschikbaar in de officiële Chrome- en Firefox-webstores. Na installatie start je de extensie en meld je je aan met je Bluesky-handle of e-mailadres en een app-wachtwoord.

Om zo’n wachtwoord (met beperkte machtigingen) te maken, ga je in Bluesky naar Instellingen, kies je Privacy en beveiliging, selecteer je App-wachtwoorden en klik je op +App-wachtwoord toevoegen. Geef het een naam, bijvoorbeeld SkyFollowerBridge, bevestig met Volgende, kopieer of noteer het wachtwoord en klik pas daarna op Gereed.

Na aanmelding open je je lijst met gevolgde accounts op X via www.x.com/<je_accountnaam>/following. Klik op de extensieknop en kies Find Bluesky Users. De extensie zoekt naar actieve Bluesky-accounts in je lijst. Klik op View Detected Users en daarna op Follow on Bluesky om de gewenste accounts te volgen.

Sky Follower Bridge automatiseert het migratieproces van gevolgde accounts van X naar Bluesky.

Startpakketten

Een andere handige manier om je volglijst uit te breiden is met startpakketten. Als je een interessant account vindt, klik je erop om de profielpagina te openen en ga je naar het onderdeel Startpakketten. Met wat geluk heeft deze persoon al pakketten aangemaakt: dit zijn verzamelingen accounts rond een specifiek onderwerp. Open zo’n pakket, bekijk de tabbladen Personen en Berichten en volg gewenste accounts via de knop +Volgen.

Je kunt ook zelf startpakketten maken. Ga naar Profiel en open het tabblad Startpakketten. Klik op Aanmaken, geef je pakket een naam en voeg een beschrijving toe. Druk op Volgende en voeg minstens acht accounts toe die relevante berichten posten. Klik weer op Volgende om eventueel feeds toe te voegen of kies voor Overslaan. Daarna kun je anderen uitnodigen via een QR-code of door de link te kopiëren.

Je kunt ook je eigen startpakketten creëren en deze met anderen delen.

Lijsten en feeds

Je kunt zelf ook een reeks gebruikers opsommen en deze lijsten eventueel delen. Open hiervoor de rubriek Lijsten en klik op +Nieuw. Vul een naam en omschrijving in en bevestig met Opslaan. Voeg gebruikers toe en bekijk hun berichten vanuit de lijst. Klik op Vastzetten op startpagina om de lijst als aparte feed naast Discover en Following te tonen.

Je beheert feeds rechtstreeks via de rubriek Feeds. Onder Ontdek nieuwe feeds kun je voorgestelde feeds toevoegen of zelf zoeken via de zoekbalk. Klik op een feed bij Mijn feeds om de berichten te bekijken.

Gebruik het tandwielpictogram bij Feeds om feeds via het pinicoon op je startpagina vast te zetten of hieruit weg te halen. Niet-vastgezette feeds kun je hier ook verwijderen.

Je kunt eigen feeds creëren, bijvoorbeeld met een no-code tool als Skyfeed.app. Meld je aan met je Bluesky-account en een app-wachtwoord (zie ook de paragraaf ‘Zoeken en migreren’). Klik op Create your first feed en voeg in de Visual Editor (of JSON Editor) de gewenste blokken toe, zoals Input, Remove, RegEx, Sort by en Limit. Bevestig met Publish Feed.

Kopieer de feed-ID achteraan de gegenereerde link en deel deze met anderen. Zij hoeven alleen de rubriek Feeds in Bluesky te openen en het ID in de zoekbalk Search feeds te plakken om je feed toe te voegen.

Met een app als Skyfeed kun je ook eigen feeds creëren en deze met anderen delen.

Watch on YouTube
▼ Volgende artikel
Alweer geen telefoon of internet? Zo zit het met recht op compensatie (en zo vraag je het aan)
Huis

Alweer geen telefoon of internet? Zo zit het met recht op compensatie (en zo vraag je het aan)

Vandaag zijn het vooral Odido-abonnees die te kampen hebben met storing, maar ook als je klant bent bij bijvoorbeeld KPN, VodafoneZiggo, Ben, Simpel of Delta komt het voor: je kunt niet bellen en/of internetten. Als zo'n storing wat langer duurt, kun je recht hebben op compensatie. In dit artikel lees je wanneer je waar recht op hebt en hoe je die compensatie kunt aanvragen.

Een landelijke storing bij je internet, tv of telefoon is niet alleen vervelend, maar kan ook financiële gevolgen hebben. Gelukkig is in Nederland wettelijk vastgelegd dat je in sommige gevallen recht hebt op een vergoeding. Maar hoe werkt dat precies? Wanneer heb je recht op compensatie, hoe hoog is die vergoeding en waar kun je terecht bij jouw provider?

Volgens de Telecommunicatiewet heb je als consument of kleinzakelijke gebruiker recht op compensatie als er sprake is van een volledige netwerkstoring die twaalf uur of langer duurt. Dat betekent dat alle onderdelen van je abonnement uitvallen: dus bijvoorbeeld zowel internet als televisie en telefonie. Regionale storingen vallen ook onder deze regeling, zolang je binnen het getroffen gebied woont of werkt. Sommige providers hanteren uit zichzelf een iets soepelere norm en keren al bij acht uur storing een vergoeding uit, maar dat is niet verplicht. De wettelijke grens ligt op twaalf uur.

De hoogte van de vergoeding is gekoppeld aan de maandelijkse kosten van je abonnement. Bij een storing van twaalf tot vierentwintig uur ontvang je één dertigste van je maandbedrag. Duurt de storing langer, dan loopt het bedrag op met telkens nog een dertigste per extra dag. Voor prepaid-gebruikers geldt een vergoeding van vijftig cent per dag. De vergoeding wordt meestal verrekend op je volgende factuur. Je hoeft er als klant wel iets voor te doen: in de meeste gevallen moet je zelf een aanvraag indienen via de website of app van je provider.

Verzamel bewijs

Heb je last gehad van een storing, controleer dan altijd eerst hoe lang die precies heeft geduurd. De meeste providers publiceren actuele storingsmeldingen op hun website. Noteer de begindatum en -tijd en maak eventueel een screenshot als bewijs. Zodra de storing voorbij is, kun je je aanvraag indienen. Meestal kan dat nog tot enkele maanden na de storing, maar wacht niet te lang. Het aanvragen van compensatie gaat soms via een speciale pagina, in andere gevallen moet je daarvoor contact opnemen met de klantenservice. Hieronder staan handige links naar de grootste providers om je verder te helpen.

©Website Odido

Bron: Odido

Compensatie aanvragen doe je zo:

Bij KPN kun je een compensatieverzoek indienen via je persoonlijke KPN-pagina, waar je moet inloggen met je KPN ID.
👉 Meer lezen/aanvragen compensatie KPN


Vodafone-klanten kunnen hun aanvraag doen via de Vodafone-app of de klantenservice.

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Vodafone


Ziggo heeft een aparte compensatiepagina, waar je een storing kunt melden en direct je vergoeding kunt aanvragen. Die staat hier:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Ziggo


Ook bij Odido geldt de wettelijke grens van twaalf uur. Op de veelgestelde vragen-pagina lees je hoe je een claim kunt indienen. Odido zegt zelf een formulier online te zetten wanneer een storing langer dan twaalf uur geduurd heeft.

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Odido


Ben, dat gebruikmaakt van het netwerk van Odido, heeft dezelfde regeling. Informatie over compensatie vind je op:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Ben


Simpel, dat ook gebruikmaakt van het Odido-netwerk, verwijst je naar je persoonlijke accountomgeving voor het melden van een storing. De klantenservicepagina staat hier:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Simpel


Bij Delta kun je compensatie aanvragen via MijnDELTA of per brief. Uitleg staat op:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Delta

Dus: meer dan twaalf uur storing? Compensatie!

Samengevat: bij een volledige uitval van je netwerk van twaalf uur of meer heb je recht op een vergoeding van minimaal één dertigste van je maandbedrag. Bij sommige providers kun je al eerder compensatie krijgen, maar dat is geen wettelijke verplichting. De meeste providers maken het aanvragen makkelijk via hun eigen omgeving of app. Heb je geen toegang tot je account, dan kun je altijd contact opnemen met de klantenservice. De verwerking duurt meestal een paar weken. Laat je niet afschepen als je recht hebt op compensatie. De regeling is wettelijk vastgelegd!