ID.nl logo
Huis

Mobiel documentbeheer

Met uw smartphone eenvoudig uw favoriete documenten, bijvoorbeeld van Google Docs of Microsoft Office, openen, bekijken en bewerken? Dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan. Toch is het prettig om uw documenten altijd en overal bij u te hebben en aan te kunnen passen. Ontdek hoe het kan!

1. Google Docs Viewer

Google Docs is mateloos populair. Tot voor kort was het een aardige opgave om documenten van deze dienst op uw mobiele telefoon te bekijken. Eerder dit jaar heeft Google zijn Google Docs Viewer uitgebracht. Als u een bestand binnen Google Docs opent, wordt het getoond in Google Docs Viewer. De viewer ondersteunt verschillende formaten, waaronder pdf, ppt, doc en docx. Interessant is dat u de documenten niet hoeft te downloaden: ze worden direct getoond. Als u een iPhone of iPad gebruikt, kunt u met de bekende 'pinch'-beweging in- en uitzoomen. U hoeft de viewer niet te installeren, hij wordt automatisch gebruikt als u met uw mobiele apparaat een bezoek brengt aan http://docs.google.com en een document selecteert. Google Docs Viewer ondersteunt de besturingssystemen Android en iOS (Phone en iPad).

2. Mobiele docs

Google Docs is ook beschikbaar in een webvariant. Hiervoor surft u in de browser van uw mobiele telefoon naar http://docs.google.com/m. Er verschijnt nu een overzicht van uw Google-documenten. Bovenin de pagina vindt u een zoekvak waarmee u binnen uw account specifieke documenten kunt zoeken. Helemaal onderaan het scherm vindt u een sectie met opties. Standaard worden alle documenten getoond (All Documents). U kunt ook een overzicht van de beschikbare mappen opvragen, door op My folders te klikken. Via de optie Hidden vraagt u een overzicht op van verborgen bestanden. De optie Owned by me laat zien welke documenten van uzelf zijn, en Starred geeft toegang tot uw favoriete documenten. Tot slot is er nog de optie Trash, waarmee u verwijderde documenten opvraagt. Klik op een document om het te openen. Onderaan de pagina vindt u de mogelijkheid om Google Docs om te zetten naar de desktopweergave, die meer opties biedt.

©PXimport

De werking van de mobiele variant van Google Docs wijst zichzelf.

3. Windows Live

Maakt u vaak gebruik van Windows Live Messenger? Deze dienst is ook beschikbaar voor de iPhone. In de App Store vindt u de applicatie Messenger. Eigenlijk is de naam van de applicatie ongelukkig gekozen. Naast de mogelijkheid om te chatten biedt deze applicatie namelijk ook toegang tot andere Microsoft-diensten. U kunt er bijvoorbeeld de postvakken van Hotmail mee openen, net als documenten die u met uw SkyDrive-account hebt opgeslagen. U opent Hotmail via de sectie Updates (u vindt deze knop onderin het venster). Binnen deze sectie vindt u rechtsboven in het venster u het Hotmail-pictogram. Hier wordt ook getoond hoeveel ongelezen e-mailberichten er zijn. Klik op het pictogram om Hotmail te openen.

©PXimport

Hebt u een iPhone? Er is een Windows Live-app voor deze smartphone beschikbaar.

4. Foto's bekijken

Hebt u foto's gedeeld, dan kunt u ze op uw iPhone oproepen door in de navigatiebalk onderin het venster van de Messenger-applicatie te kiezen voor Foto's. De fotomappen worden vervolgens geladen. Nadat u een map en een foto hebt geopend, kunt u een bijschrift toevoegen (via het pictogram linksonder in het beeld) en een reactie plaatsen (via het pictogram rechtsonder in het beeld). Via het pictogram rechtsboven kunt u de foto's in een diavoorstelling afspelen, ze downloaden of als afbeelding op uw mobiele telefoon gebruiken.

©PXimport

U kuntafbeeldingen direct van uw SkyDrive-account downloaden.

5. Live via browser

De diensten van Windows Live, zoals Hotmail, Foto's en SkyDrive, zijn ook geoptimaliseerd voor mobiel gebruik. Het beste startpunt hiervoor is Windows Live Home. Vanuit de mobiele website van Windows Live hebt u namelijk toegang tot de andere Windows Live-diensten. Surf met uw mobiele browser naar http://home.live.com. De startpagina bestaat uit een overzicht van de activiteiten van uw vrienden binnen sociale netwerken. Wilt u meer updates zien, dan klikt u op Meer updates. Daarnaast vindt u de sectie Highlights van Hotmail. Deze sectie geeft aan hoeveel ongelezen e-mailberichten er zijn en of u uitnodigingen voor sociale netwerken hebt ontvangen. Bovenin kunt u uw status aanpassen.

6. Hotmail mobiel

Rechtsboven in het Windows Live-scherm vindt u Menu. Klik hierop om toegang te krijgen tot de andere diensten. Hotmail is op verschillende manieren toegankelijk. Elders in dit artikel leest u hoe u Hotmail instelt in het eigen e-mailprogramma van uw mobiele telefoon, zoals Mail op de iPhone. Daarnaast kunt u Hotmail via de mobiele browser bekijken. In het startmenu van de mobiele Windows Live-pagina klikt u op Hotmail. Het postvak wordt nu geladen. Standaard wordt Postvak IN geopend. Om een andere map te openen, klikt u op Hotmail-mappen, zodat het overzicht verschijnt. Kies de map die u wilt openen. Bovenaan de lijst met berichten vindt u een paar opties. Zo kunt u meerdere berichten selecteren en deze met een klik op Verwijderen uit het postvak wissen. Rechts van de optie Verwijderen vindt u het menu Meer. Via dit menu kunt u geselecteerde berichten markeren als Gelezen, Ongelezen of als Ongewenste e-mail. Daarnaast kunt u de berichten verplaatsen naar de mappen Concepten en Verzonden. Wilt u de inhoud van het postvak opnieuw laden, dan klikt u op Vernieuwen. Daarnaast kunt u de eerste regels van een e-mailbericht opvragen zonder het volledige bericht te openen. Hiervoor gebruikt u de vervolgpijl die u naast ieder bericht vindt. Klik hierop om een voorvertoning van het bericht te zien. Om een nieuw bericht te maken, klikt u op het pictogram van de envelop met het plusteken (rechtsboven in het venster).

©PXimport

Hotmail is ook toegankelijk via uw mobiele browser.

7. Hotmail-opties instellen

Onderin het hoofdvenster van Hotmail vindt u de koppeling naar het optiescherm. Via dit venster kunt u de spamfilters instellen. Klik op Filters voor ongewenste e-mail. Hier bepaalt u vervolgens welke modus moet worden gebruikt: Uitgebreid of Exclusief. Bij Uitgebreid wordt de meeste ongewenste mail naar een aparte map verplaatst. Bij Exclusief wordt alle e-mail in de map Ongewenst geplaatst, behalve berichten van contactpersonen, veilige afzenders en Windows Live. Daarnaast kunt u hier aangeven of ongewenste e-mail moet worden gerapporteerd. ­Tot slot kunt u uw Hotmail-berichten laten doorsturen via het instellingenvenster. ­Klik op Doorsturen en geef hier de gegevens op.

Live per sms

U kunt de Windows Live-diensten ook via sms gebruiken. Dit is handig als u gebruikmaakt van een smartphone die de mobiele versie van Windows Live niet (goed) ondersteunt en er geen mobiele applicatie voor uw telefoon beschikbaar is. Ga hiervoor naar Sms Live. Nadat u zich hebt aangemeld met uw Windows Live ID, wordt gevraagd om uw mobiele nummer. Klik op Volgende. Mogelijk moet u hierna nog uw mobiele provider kiezen. Klik wederom op Volgende. Er wordt een bevestigingscode naar uw mobiele telefoon gestuurd. Typ deze code vervolgens in op de registratiepagina en klik op Volgende. Vervolgens kunt u aangeven voor welke Live-diensten de telefoonservice moet worden ingeschakeld. Zo kunt u uw Hotmail-berichten lezen en beantwoorden, en per sms een bericht krijgen bij ontvangst van een nieuw e-mailbericht. Via sms kunt u ook met Messenger-contactpersonen chatten en offline berichten ontvangen. Tevreden? Bevestig met een klik op Opslaan. Let overigens wel goed op of er kosten door uw provider in rekening worden gebracht. Ook voor het ontvangen van sms-berichten kunnen kosten worden berekend.

8. Office voor mobiel

Via de mobiele pagina van Windows Live kunt u Office-documenten bekijken, waaronder Word- en Excel-documenten. Kies voor Menu, Office. Als u de pagina van Windows Live niet hebt geopend, kunt u ook gebruikmaken van http://office.live.com. De mappen en documenten worden nu getoond. Er wordt daarbij onderscheid gemaakt tussen eigen mappen en bestanden, en mappen en bestanden die zijn gedeeld door uzelf of door vrienden binnen het netwerk. Klik op een document om het te openen, waarna het in de mobiele viewer van Office wordt getoond. Onderaan het document vindt u een kader met opties: Volgende pagina, Zoeken, Ga naar pagina, Miniaturenindex en Tekstweergave.

©PXimport

U kunt ook Office-documenten op uw mobiele telefoon bekijken.

9. Tekst kopiëren

Via een handige truc kunt u alsnog tekst of cijfers selecteren uit een Office-document op de iPhone. Zodra u een document hebt geopend, vindt u onderaan een optievenster. Klik hier op Tekstweergave. Office voor mobiel zet de afbeeldingsweergave nu om naar getypte tekst. Het document wordt dan weliswaar zonder enige vorm van opmaak getoond, maar u kunt de tekst vervolgens selecteren en kopiëren. Vervolgens kunt u de tekst in een andere applicatie plakken.

10. SkyDrive voor mobiel

Ook SkyDrive is te gebruiken vanaf een mobiele telefoon met browser, bijvoorbeeld om foto's te bekijken en te beheren. Surf naar http://skydrive.live.com. Hebt u de mobiele pagina van Windows Live al geopend, dan kiest u voor Menu, Foto's. Vervolgens worden de mappen zichtbaar. Klik op een map om hem te openen. De foto's worden direct getoond. U kunt met SkyDrive maximaal 25 GB aan data online opslaan.

Overstappen

Soms biedt de mobiele versie van een online dienst - zoals Windows Live - minder opties dan de desktopvariant. In dat geval kunt u direct overstappen naar de desktopversie. Vaak vindt u deze optie onderaan de pagina. In het geval van Windows Live kiest u voor PC-versie. U hebt vervolgens de beschikking over aanvullende instellingen, zoals de mogelijkheid om rechten per map toe te kennen.

©PXimport

Soms loont het om de pc-versie van een dienst te gebruiken.

Twee versies

Documents To Go wordt uitgebracht in twee versies: de standaardversie en de Premium-editie. De Premium-editie heeft iets meer functionaliteit. Zo kunt u er e-mailbijlagen van een Exchange-server mee openen en PowerPoint-bestanden mee maken, terwijl de standaardversie van Documents To Go zich beperkt tot het maken van nieuwe Word- en Excel-documenten.

11. Documents To Go

Een uitgebreid programma waarmee u verschillende documenten kunt bewerken, is Documents To Go. De makers ondersteunen verschillende platformen, zoals BlackBerry, Palm OS, Windows Phone, iOS en Android. Eenmaal geïnstalleerd, kunt u uiteenlopende bestandsformaten openen en bewerken; Word, Excel, PowerPoint, tekst, rtf, html, afbeeldingen (zoals jpg, png, gif en tip) en pdf. PDF-bestanden kunt u overigens niet bewerken, u kunt ze alleen maar weergeven.

©PXimport

Met Documents To Go kunt u bestanden niet alleen beheren, maar ook bewerken.

U beheert alle documenten vanuit het hoofdvenster. Hier wordt onderscheid gemaakt tussen vier 'locaties': lokale bestanden die zich op uw telefoon bevinden, bestanden die u hebt gesynchroniseerd met uw computer, e-mailbijlagen, en bestanden gesynchroniseerd met Google Docs. Documents To Go ondersteunt verschillende e-mailbijlagen, die afkomstig zijn van bijvoorbeeld Microsoft Exchange en Gmail. Het openen van een bestand is heel eenvoudig: kies de locatie waar het bestand is ondergebracht en klik op het bestand dat u wilt openen. Standaard worden nieuwe documenten in Documents To Go in het Office 97/2003-formaat aangemaakt. Dat is opmerkelijk, want het programma kan uw bestanden ook opslaan in het nieuwere Office 2007-formaat. Open het instellingenvenster More (rechtsonder in het venster) en kies voor de optie Options. Bij New File Format kiest u voor MS Office 2007-2008. Naast het beheren en aanpassen van documenten, kunt u ook nieuwe documenten maken met Documents To Go. Met de standaardversie kunt u Word- en Excel-documenten maken. De eerdergenoemde Premium-versie stelt u ook in staat om nieuwe PowerPoint-documenten te maken. Klik hiervoor op het pictogram New (te herkennen aan het plusteken, rechtsboven in het venster).

©PXimport

In Documents To Go is het heel eenvoudig om een nieuw document te openen.

12. Bestanden verwijderen

Uiteraard kunt u ook bestanden en mappen verwijderen. Als u een bestand delete, wordt het verwijderd van de mobiele telefoon. Hebt u hetzelfde bestand ook op uw desktopcomputer opgeslagen, dan blijft het daar behouden. In het hoofdvenster kiest u voor Local Files of Desktop Files (afhankelijk van de locatie waar het item zich bevindt). Klik rechtsboven in het venster op de knop Edit en selecteer de bestanden die u wilt verwijderen. Klik vervolgens op de knop Delete. Hebt u een iPhone? Dan kunt u ook een horizontale swipe-beweging over het item maken om het te verwijderen.

13. Snel navigeren

Hoe u het ook wendt of keert: de mobiele telefoon heeft een relatief klein scherm. Gelukkig vindt u in Documents To Go een aantal slimme functies, waarmee u ook op een kleine ruimte door een document kunt bladeren. Hebt u een document geopend (bijvoorbeeld een Word-bestand), dan vindt u op de werkbalk de optie Go To. Vervolgens kunt u in één keer naar het begin van het document gaan (klik op Top), naar het midden van de tekst (via Middle) of naar de onderkant (klik op Bottom).

14. iSMEStorage

Eerder in dit artikel hebt u gelezen over het beheren en bewerken van documenten van onder meer Microsoft Office en Google Docs op uw mobiele telefoon. Mogelijk maakt u ook gebruik van een online opslagdienst zoals SkyDrive, Google Docs of Amazon S3. Gebruikt u een iPhone of iPad? Deze apparaten lenen zich niet goed voor het online opslaan van bestanden. Spijtig, want met een online dienst hebt u de beschikking over tientallen gigabytes aan opslagruimte. Zo kunt u foto's direct online opslaan, zonder ze in het geheugen van de mobiele telefoon te bewaren. In de App Store van Apple vindt u de applicatie iSMEStorage. Hiermee kunt u bestanden van online diensten bekijken, beheren en synchroniseren. De applicatie ondersteunt verschillende aanbieders, waaronder Google Docs, Amazon 3, Mobile Me, Windows Live Mesh en SkyDrive.

©PXimport

Diensten als SkyDrive bieden een interessante hoeveelheid opslagruimte, die u ook via uw mobiele telefoon kunt gebruiken.

De eerste keer dat u de applicatie opent, dient u zich bij de makers te registreren. Klik op de knop Register. Naast het opgeven van uw naam, e-mailadres en een wachtwoord, dient u een 'package' te kiezen. U kunt dit beschouwen als een profiel. Wilt u de applicatie bijvoorbeeld gebruiken om uw SkyDrive-account mee te benaderen, dan kiest u voor Windows Live SkyDrive. Ook de optie om Google Docs te synchroniseren is aanwezig. Nadat u zich hebt geregistreerd en uw account via e-mail hebt geactiveerd, opent u de applicatie. Het is nu van belang dat u uw provider (bijvoorbeeld SkyDrive) aan iSMEStorage koppelt. Kies voor Cloud providers en vervolgens voor Add a cloud provider. Nadat u de gebruikersnaam en het wachtwoord hebt opgegeven, wordt direct de eerste synchronisatie uitgevoerd. Afhankelijk van het aantal bestanden en mappen neemt dit enige tijd in beslag.

©PXimport

Geef aan welke online opslagprovider u aan uw mobiele telefoon wilt koppelen.

Nadat u de provider hebt toegevoegd, kunt u de bestanden bekijken. In het hoofdvenster van de applicatie kiest u voor My Cloud Files. Selecteer vervolgens uw provider, bijvoorbeeld My SkyDrive files. De items worden nu binnengehaald. Als u een bestand hebt geselecteerd, worden de ­eigenschappen ervan getoond. U kunt hierna verschillende acties uitvoeren. Wilt u het document alleen inzien, dan kiest u voor View. Als u het bestand wilt downloaden (zodat u het ook offline kunt inzien), dan kiest u voor Download. Verder treft u in dit optiekader de mogelijkheid aan om per e-mail een link naar het bestand te versturen. Wilt u het bestand vaker gebruiken? Kies dan voor Make Favourite. Het item wordt vervolgens in het favorietenmenu ondergebracht. Daarnaast vindt u nog een drietal extra opties, waaronder de mogelijkheid om het bestand op het prikbord op te slaan.

Met iSMEStorage kunt u een bestand lokaal opslaan. Zodra u dat hebt gedaan, vindt u het terug via My Local Files. Handig is dat u deze lokale bestanden vervolgens ook via andere computers binnen uw (thuis)netwerk kunt benaderen. U hoeft hiervoor niet het synchronisatieprogramma van uw mobiele telefoon te gebruiken, want in iSMEStorage is een compacte webserver ingebouwd. Kies voor HTTP Server. Er verschijnt nu een IP-adres met een poortnummer (bijvoorbeeld http://192.168.0.149:54293. Als u dit adres overneemt in uw browser, zal korte tijd later de bestandenlijst verschijnen. U kunt via de browser ook nieuwe bestanden op de telefoon plaatsen. Klik op Bladeren (bij de sectie Upload File) en wijs het document aan dat u wilt overzetten. Bevestig met een klik op Submit.

©PXimport

U kunt uw documenten ook direct vanaf uw smartphone binnenhalen.

15. Dropbox

Het aantal verschillende apparaten is er de afgelopen jaren alleen maar groter op geworden. Dit maakt het lastig om via elk apparaat toegang te krijgen tot dezelfde documenten en bestanden. Hebt u bijvoorbeeld een foto op uw desktopcomputer staan, dan is het niet vanzelfsprekend dat u hem ook op uw laptop en mobiele telefoon kunt oproepen. Met de online dienst Dropbox kunt u een documentenmap definiëren die u altijd bij u hebt, ongeacht of u gebruikmaakt van een laptop, desktopcomputer of mobiele telefoon. Gegevens in deze map worden altijd met elkaar gesynchroniseerd. Bijkomend voordelen zijn dat u altijd over een back-up beschikt en dat u niet meer afhankelijk bent van het beperkte geheugen van uw mobiele telefoon.

Met Dropbox hebt u gratis recht op 2 GB opslagruimte. Wilt u meer, dan kunt u tegen betaling een Pro 50-abonnement (met 50 GB capaciteit) of een Pro 100-abonnement (met 100 GB opslagruimte) openen. Klik op Install. Het is verstandig om eerst het programma voor de lokale computer te installeren. Daarna kiest u voor Sync files with your mobile devices. Op het moment van schrijven werden er verschillende platforms ondersteund: iOS (Phone, iPad), Android en BlackBerry. Kies het platform waarvoor u de applicatie wilt gebruiken en installeer het programma. Voeg hierna enkele bestanden toe waarover u op uw mobiele telefoon wilt beschikken. Dit kunt u bijvoorbeeld doen via het lokale programma van uw computer, maar ook via de webinterface.

©PXimport

Met Dropbox beheert u uw documenten via uw Windows-computer, uw Mac en uw smartphone.

De mobiele versie van Dropbox werkt erg eenvoudig. Via het startscherm hebt u toegang tot de bestandenlijst. Klik op een document om het direct weer te geven op uw mobiele telefoon. Klik op het plusteken om een nieuwe map te maken. Bestanden en mappen die u niet meer nodig hebt, kunt u ook direct wissen via de gebruikersomgeving. Klik daartoe op Edit en selecteer de items die u wilt verwijderen. Minstens even interessant is de mogelijkheid om bepaalde bestanden offline toegankelijk te maken, zodat u niet meer afhankelijk bent van uw internetverbinding. Kies hiervoor de optie Offline. Maakt u bijvoorbeeld gebruik van de iPhone-applicatie van Dropbox, dan opent u het document dat u offline beschikbaar wilt maken en klikt u op het pictogram Favorite.

Hebt u een document dat u met anderen wilt delen via uw smart­phone? U kunt dit via de mobiele client van Dropbox verzorgen. Open het bestand dat u wilt delen en klik op het pictogram Share (in de iPhone-versie van Dropbox vindt u deze optie linksonder in het venster). Dropbox vraagt hoe u het bestand wilt delen. U kunt vervolgens kiezen om het bestand per e-mail te versturen (Email Link) of om een koppeling naar het bestand te kopiëren naar het plakbord (Copy Link to Clipboard).

©PXimport

Dankzij een online service kunt u uw Office-documenten ook via uw mobiele tele­foon delen!

▼ Volgende artikel
Waar voor je geld: 5 fonduesets voor een gezellige avond
© M.studio - stock.adobe.com
Huis

Waar voor je geld: 5 fonduesets voor een gezellige avond

Bij ID.nl zijn we gek op producten waar je niet de hoofdprijs voor betaalt. Daarom gaan we een paar keer per week voor je op zoek naar zulke aanbiedingen. Met Kerst en Oud en Nieuw voor de deur is het weer tijd om te bedenken wat je wil gaan eten. Wat dacht je van fondueen? Met deze vijf fonduesets maak je indruk op je vrienden en familie.

Met een fondueset smelt je de lekkerste kazen en dep je je broodje of vlees in bouillon of kaas. Fonduesets zijn de ultieme sfeermakers voor de feestdagen, of het nu met vrienden is of familie en of je kiest voor romige kaas, bouillon of chocolade; het is op en top genieten. Een absolute must-have voor elke levensgenieter en perfect voor de feestdagen. Wij vonden vijf betaalbare fonduesets voor je.

Boska Elektrische Fondueset Pro - 8 personen

De Boska Elektrische Fondueset Pro is ontworpen voor liefhebbers van kaas‑ en vleesfondue. De set bestaat uit een geëmailleerde gietijzeren pot met een inhoud van circa 2,15 liter, waardoor je genoeg ruimte hebt voor een volledige kaasfondue of bouillon. Het verwarmingselement is elektrisch en beschikt over een instelbare thermostaat; hierdoor kun je de temperatuur naar wens aanpassen voor verschillende soorten fondue. Een handig indicatielampje laat zien wanneer het element aan staat. De pot staat op een stevige basis en heeft een extra lang snoer van twee meter, zodat je hem makkelijk midden op tafel plaatst. Bij de set worden acht fonduevorken geleverd die zijn voorzien van gekleurde markeringen. De combinatie van gietijzer en emaille zorgt voor een gelijkmatige warmteverdeling en eenvoudige reiniging.

Swissmar Lausanne 11‑delige fondueset - 6 personen

De Zwitserse fabrikant Swissmar levert met de Lausanne een 11‑delige fondueset die is gericht op traditioneel fonduen. De set bestaat uit een koperen pan met een geëmailleerde binnenkant en een zware RVS‑branderschaal. Doordat koper de warmte snel opneemt en verdeelt, is de fondue snel op temperatuur. De pan staat op een robuuste stalen houder waarin een brander met regelaar zit; hiermee pas je de vlamsterkte aan voor kaas‑, bouillon‑ of chocoladefondue. In de doos zitten verschillende accessoires, waaronder zes vorkjes en een branderschaal. Deze set is niet elektrisch, waardoor je hem zelfs buiten of op de camping kunt gebruiken.

Mäser Fondueset - 4 personen

De fondueset van Mäser bestaat uit een roestvrijstalen pan met bijbehorende brander. Roestvrij staal is slijtvast en eenvoudig te reinigen; je kunt de pan na gebruik in de vaatwasser zetten. De set heeft een inhoud van rond één liter, voldoende voor een kaas‑ of chocoladefondue voor een klein gezelschap. Er worden meerdere fonduevorkjes meegeleverd met gekleurde puntjes om ze te onderscheiden. Dankzij de stevige basis staat de pan stabiel op tafel, terwijl de gelijkmatige warmteverdeling voorkomt dat de inhoud aanbrandt. Omdat het geen elektrisch toestel is, gebruik je de brander met brandgel of spiritus.

Baumalu 385050 fondueset - 6 personen

Deze fondueset van Baumalu bestaat uit een zware gietijzeren pan die op een decoratieve houten plaat staat. Gietijzer houdt de warmte goed vast en is geschikt voor zowel kaas‑ als chocoladefondue. De bijgeleverde brander plaats je onder de pan; je regelt de vlamsterkte met een draaiknop. Omdat de pot stevig op de houten plaat staat, blijft hij stabiel en kras je niet op de tafel. In de set zitten fonduevorkjes met houten handvatten.

Tristar FO‑1107 Fonduepan - 8 personen

De Tristar FO‑1107 is een elektrische fondueset met een inhoud van ongeveer 1,5 liter. Je gebruikt deze pan voor verschillende soorten fondue, zoals kaas, bouillon of chocolade. Het verwarmingselement levert circa 1000 watt en heeft een instelbare thermostaat, zodat je de temperatuur kunt aanpassen aan het type fondue. Een indicatielampje geeft aan wanneer het apparaat actief is. De pan heeft een antiaanbaklaag, een cool‑touch handgreep en staat op een antislipvoet voor extra stabiliteit. Er worden acht fonduevorkjes meegeleverd en door de ring bovenop blijven de vorkjes op hun plek tijdens het fonduen.

▼ Volgende artikel
Van papier tot pixels: altijd je administratie op orde
© px.palette
Huis

Van papier tot pixels: altijd je administratie op orde

Papieren facturen, garantiebonnetjes, contracten en andere documenten slingeren al snel overal rond. Waarom niet alles digitaal bewaren, zodat je het in enkele klikken terugvindt? In dit artikel vind je gratis tools en praktische tips om je administratie te scannen, te taggen, doorzoekbaar te maken en veilig op te slaan zonder veel gedoe.

Wat gaan we doen?

We geven diverse tips en tools om administratieve en andere papieren documenten efficiënt en ordelijk te digitaliseren. Dat gaat van scannen en OCR’en tot organiseren, automatiseren, back-uppen en meer.

Tip 1: Scanner

Stel, je wilt een hele reeks documenten digitaliseren, zoals garantiebewijzen of facturen. We gaan ervan uit dat je een scanner in huis hebt, eventueel als onderdeel van een all-in-one-printer. Zo’n toestel is goed geschikt voor stabiele, rechte scans, en een (soms optionele) documentinvoer maakt het extra handig bij grotere aantallen. Je scant het best op zo’n 300 dpi, in grijswaarden of kleur, en bewaart het resultaat bij voorkeur als pdf. Helaas genereert de meegeleverde scansoftware vaak alleen pdf’s met een afbeelding van de tekst, waardoor je die later niet kunt doorzoeken of kopiëren.

©OttoPles

Er bestaan ook heel wat printers met een ingebouwde scanner.

Tip 2: NAPS2

Gebruik in dit geval beter scansoftware met geïntegreerde OCR, zoals het gratis en opensource NAPS2 (www.naps2.com, Windows, macOS en Linux). Start de app, klik op Nieuw profiel en op Apparaat kiezen om je scanner te selecteren. Je kunt kiezen uit drie drivertypes: WIA (ingebouwd in Windows, beperkt), TWAIN (krachtiger) en ESCL (voor moderne netwerk- of wifi-scanners, vergelijkbaar met Apple AirScan). Doorgaans kies je voor TWAIN. Stel de scanopties in en open Geavanceerd voor extra instellingen. Typ een profielnaam en bevestig met OK.

Klik nu op de knop OCR en download de gewenste talen, zoals Dutch en English. Plaats een vinkje bij PDFs doorzoekbaar maken middels OCR en kies taal en modus (Snel of Beste). Vink ook de andere opties aan en druk op Scannen.

Klik daarna op het pijlknopje bij PDF opslaan en kies PDF-instellingen. Vul bij Standaard bestandspad een bestandsnaam in – gebruik eventueel ‘placeholders’ als $(YY)-$(MM)-$(DD) – en kies bij Compatibiliteit bij voorkeur PDF/A, zoals PDF/A-2b. Dit formaat slaat namelijk alle lettertypes, kleurprofielen en structuurinformatie in het bestand zelf op, wat ‘garandeert’ dat je het document ook jaren later nog in zijn oorspronkelijke vorm te zien krijgt. Vink Onthoud deze instellingen aan, klik op OK, selecteer de scans en kies PDF opslaan. Het is trouwens ook mogelijk om een (niet-doorzoekbaar) pdf-bestand in NAPS2 te importeren, dit vervolgens te OCR’en en als PDF/A te bewaren.

NAPS2 is prima opensource-scansoftware, met geïntegreerde meertalige OCR-module.

Pdf-printer

De focus van dit artikel ligt op papieren brondocumenten, maar we willen zeker ook (de gratis versie van) PDFCreator vermelden (www.pdfforge.org/pdfcreator). Je kunt deze namelijk als virtuele printer installeren om zo allerlei documenttypen om te zetten naar PDF(/A).

Start na installatie de app, open het tabblad Printer, vink PDFCreator aan en kies via de moersleutel het bestaande profiel PDF/A (archiefbestand). Bevestig met Opslaan en sluit de app. Open nu een document in een willekeurige toepassing, open het afdrukvenster en selecteer PDFCreator als printer. Een dialoogvenster opent waarin je het document meteen kunt opslaan als PDF/A-bestand (standaardversie 2b, maar dit is aanpasbaar via het uitklapmenu).

Je kunt zo’n virtuele printer ook inzetten om documenten automatisch als PDF/A op te slaan in een zelf te bepalen map. Maak hiervoor in PDFCreator op het tabblad Profielen een nieuw profiel aan (bijvoorbeeld PDF/A in map Facturen), kies bijvoorbeeld PDF/A-2b als formaat en geef tevens een specifieke opslaglocatie op. Koppel dit profiel op het tabblad Printer aan een nieuwe virtuele printer (bijvoorbeeld PDF/A-facturen). Zo maak je meerdere profielen en printers aan, waarbij elk PDF/A-bestand automatisch in een andere map terechtkomt.

Je kunt ook meerdere virtuele printers aanmaken, telkens met een aangepast profiel.

Tip 3: Mobiel

Een vlakbedscanner is zeker handig, maar niet noodzakelijk, want je kunt tegenwoordig ook prima scannen met je smartphone. Met de juiste app wordt het beeld automatisch ge-OCR’d en indien nodig rechtgetrokken. Een van de betere apps is Adobe Scan, beschikbaar via www.kwikr.nl/adobescan of in de appstore van Android en iOS.

Installeer en start de app. De gratis versie volstaat meestal, al laat de betaalde versie (circa 10 euro per maand) je onder meer tot 100 pagina’s per bestand scannen (in plaats van 25) en pdf’s exporteren naar Office 365-formaten.

Meld je aan, bijvoorbeeld via je Google-account, en tik op Scan. Je kunt het resultaat onder meer uitsnijden, roteren en de helderheid en het contrast aanpassen. Kies Blijven scannen voor extra pagina’s of tik op PDF opslaan zodra je klaar bent. De pdf belandt standaard in je Adobe-account (https://acrobat.adobe.com), maar je kunt het bestand ook delen of (via Meer) bijvoorbeeld opslaan in Google Drive. Het pdf-bestand is standaard doorzoekbaar, controleer bij Voorkeuren of Tekstherkenning uitvoeren op opgeslagen PDF wel is ingeschakeld, maar het is geen PDF/A. Wil je dat, dan kun je het bestand alsnog omzetten met reeds eerder vermelde, gratis tools als NAPS2 of PDFCreator (zie ook kader ‘Pdf-printer’).

Met (het gratis) Adobe Scan kun je ook meerdere pagina’s laten OCR’en en in één pdf bewaren.

Tip 4: Tags koppelen

Om naderhand snel het gewenste document te kunnen terugvinden, zorg je er dus allereerst voor dat je documenten doorzoekbaar zijn (bij pdf’s kan dit via OCR: zie tip 2). Je kunt gerust ook zelf extra trefwoorden, zeg maar digitale kleefbriefjes, aan je documenten koppelen.

Met een tool als TagSpaces (www.tagspaces.org, Windows, macOS en Linux) tag je in één keer meerdere bestanden en mappen met eigen trefwoorden. Bestaande tags voeg je simpelweg toe door ze naar bestanden te slepen. TagSpaces heeft ook een krachtige zoekfunctie waarmee je snel documenten met de juiste tag(s) terugvindt.

Handig zijn ook ‘smart tags’: je bepaalt dan zelf de criteria, waarna nieuwe bestanden automatisch de juiste tags krijgen. Deze tags kun je opslaan in aparte sidecar-bestanden (JSON) of je voegt ze achteraan de bestandsnaam toe: een bestand als aanpassing.pdf bijvoorbeeld wordt dan iets als aanpassing[huur indexering].pdf. De betaalde Pro-versie (42 euro per jaar) heeft enkele geavanceerde opties, zoals het toekennen van tags op basis van lokale AI-taalmodellen.

TagSpaces is een krachtige taggingtool, maar met een zekere leercurve.

Tip 5: Tags zoeken

Vind je TagSpaces toch wat overkill, dan zijn er andere manieren om documenten van (doorzoekbare) trefwoorden te voorzien. Je kunt in Verkenner (met sneltoets F2) trefwoorden toevoegen aan de bestandsnaam, maar het kan ook anders. Klik met rechts op een bestand of selectie, kies Eigenschappen en open het tabblad Details. Afhankelijk van het bestandstype kun je hier tags toevoegen bij velden als Titel, Onderwerp, Labels, Categorieën en Opmerkingen. Dit werkt goed bij bijvoorbeeld Office-bestanden en afbeeldingen, maar pdf-documenten laten zich minder makkelijk taggen. Dit kan bijvoorbeeld wel bij het aanmaken van zo’n document vanuit NAPS2 of PDFCreator. Bij deze laatste kun je bij een profiel titel, auteur, onderwerp en trefwoorden meegeven.

Vanuit de Verkenner kun je vervolgens zoeken op deze tags, ook in pdf-bestanden (ook al zijn ze niet zichtbaar op het tabblad Details). Navigeer naar de juiste map of het station en typ in de zoekbalk van de Verkenner labels:<trefwoord>.

Werkt dit niet, dan ontbreekt waarschijnlijk een geschikt zoekfilter. Je kunt zo’n Adobe-IFilter alsnog installeren via deze link. Je kunt dit controleren vanuit het Configuratiescherm: open Indexeringsopties, klik op Geavanceerd en scrol op het tabblad Bestandstypen naar pdf. Daar hoort PDF Filter (of eventueel Reader Search Handler) te staan, en Eigenschappen en inhoud van het bestand indexeren moet zijn ingeschakeld. Zorg er tevens voor dat alle gewenste mappen zijn opgenomen bij Deze locaties beheren (via de knop Wijzigen).

Met het juiste filter kun je ook vanuit de Verkenner naar tags binnen pdf-documenten zoeken.

Tip 6: Opslagstructuur

Je documenten zijn nu doorzoekbaar en mogelijk ook getagd, maar er is nog een derde belangrijk aspect: bewaar alles met logische bestandsnamen in een doordachte mappenstructuur.

Voor bestandsnamen plaats je de belangrijkste info, zoals projectnaam en/of datum, liefst vooraan. Gebruik de ISO-notatie (JJJJ-MM-DD), zodat je bestanden makkelijk chronologisch sorteert. Zoals vermeld in tips 4 en 5 kun je de naam aanvullen met trefwoorden, gescheiden door een koppelteken of onderstrepingsteken (vermijd spaties of speciale tekens). Eventueel voeg je achteraan een versienummer toe, zoals _v1. Een voorbeeld is 2025-08-31_Huurcontract_Appartement_v1.pdf.

Breng de bestanden onder in een logische structuur, bijvoorbeeld op datum, per project of klant, of per categorie (zoals Huis, Werk, Gezondheid, Financieel enzovoort). Je zult merken: dankzij consistente map- en bestandsnamen vind je documenten sneller terug.

Sneller zoeken binnen een logische mappenstructuur (en met labels).

Tip 7: Organisatietool

Je hebt een logische mappenhiërarchie opgezet, maar je moet natuurlijk ook zorgen dat documenten in de juiste map terechtkomen. Externe hulp van een organisatietool als het gratis Dropit (www.dropitproject.com, werkt nog onder Windows 11) of File Juggler (www.filejuggler.com, betaalde versie 44 euro) kan daarbij handig zijn. We bekijken kort deze laatste.

Start de geïnstalleerde tool op en klik op Add rule (of eerst op Add rule group als je de regels wilt categoriseren). Stel dat je alle pdf’s die in de map \gedeeld terechtkomen automatisch wilt verplaatsen op basis van trefwoorden. Vul dan Description in en klik op de knop met drie puntjes bij Monitor om de bronmap te kiezen. Via het tandwielpictogram kun je eventueel Examine everything regularly <frequentie> between checks instellen, wat ook goed werkt voor gedeelde netwerkmappen.

Klik daarna op de plus-knop bij If en stel het filtercriterium in, bijvoorbeeld: Any of the following / Other / PDF Properties / Keywords. Bevestig met Insert en geef het trefwoord op bij Contains / Text. Je kunt via de plus-knop extra filters instellen en kiezen tussen Any of All of the following.

Leg nu de gewenste actie vast bij Then: klik op de plusknop, kies bijvoorbeeld Move file en vul de doelmap in bij to. Bewaar je filter met Save and close. Op het tabblad Rules klik je op de pijlknop naast je filter om het te activeren. Test het resultaat.

Organiseer je bestanden automatisch op basis van eigen, gecombineerde zoekfilters.

DMS

Met de tips rond doorzoekbaar maken, taggen en ordenen uit dit artikel, en met tools als TagSpaces en File Juggler, raak je al ver. Wil je je administratie nog professioneler organiseren, dan kom je uit bij een volwaardig Document Management System, kortweg DMS. Flexibele opensource-tools zijn bijvoorbeeld Papermerge en Paperless NGX. Beide installeer je het makkelijkst op Windows via Docker (Docker Desktop for Windows, met WSL2).

Na installatie bereik je het browserdashboard van de tool standaard via http://<ip-adres>:8000. Beide tools bieden OCR aan om gescande documenten doorzoekbaar te maken. Je documenten kunnen ook automatisch worden verwerkt op basis van eigen filters, en er zijn krachtige zoekopties ingebouwd. Beide tools kun je meteen uitproberen via een online demo (log in met demo / demo).

Een krachtig DMS als Paperless-ngx maakt het bijhouden van je administratie veel efficiënter.

Tip 8: Zoektool

Zoals gezegd laat de ingebouwde zoektool in Windows je met de juiste filters en instellingen ook zoeken naar metadata, zoals trefwoorden in pdf’s. Met zoekfilters en operatoren zijn zelfs complexe opdrachten mogelijk, zoals labels:factuur auteur:Toon van Daele grootte:>300kB gewijzigdop:dit jaar. Echt gebruiksvriendelijk of handig is deze functie helaas niet. Je bent dan beter af met een tool als Agent Ransack (alias Filelocator Pro, www.mythicsoft.com/agentransack). Ook de gratis Lite-versie ondersteunt netwerkshares, Booleaanse operatoren, reguliere expressies en zoeken naar metadata via IFilter.

Start de tool, zet deze op Expert en open het tabblad Hoofd. Vul bij Bevat tekst je zoekterm in en bij Zoek in het gewenste station of de map. Eventueel kun je ook filters instellen voor Grootte en Gewijzigd Na / Voor. Op het tabblad Datum voeg je extra tijdsfilters toe en op het tabblad Opties vink je zeker Office en PDF documenten aan. Vul je bij Bevat tekst een pdf-trefwoord in, dan vindt Agent Ransack ook de bijbehorende bestanden. In het tabblad Treffers (rechtsonder) zie je bij gevonden bestanden bijvoorbeeld Keywords: <gezocht_trefwoord>. Met een dubbelklik open je meteen het bestand.

Agent Ransack laat gecombineerde en krachtige filters toe en zoekt ook in metadata.

Tip 9: Back-ups

Je administratie digitaliseren is een goed idee, maar dit is pas veilig met een degelijke back-upstrategie. Het best hanteer je hier de 3-2-1-regel: drie datakopieën (hoofdversie en twee back-ups), op twee soorten media, waarvan minstens één kopie op een andere locatie. Zo bescherm je je data tegen hardwarestoringen, ransomware, brand en diefstal.

Een uitstekende gratis en opensource back-uptool is Duplicati (www.duplicati.com, Windows en macOS), die we zelf al jaren dagelijks geautomatiseerd gebruiken voor back-ups naar zowel een netwerkschijf (NAS) als de cloud (Google Drive).

Installeer het gedownloade msi-bestand. Klik na afloop met rechts op het programma-pictogram in het Windows-systeemvak en kies Open om het browserdashboard te starten. Verschijnt First Run Setup, klik dan op Yes en stel een wachtwoord in. Je kunt Duplicati in je browser openen via http://localhost:8200. Wil je ook toegang vanaf een andere pc in je netwerk, open Instellingen in Duplicati en vink Remote toegang toestaan aan, zodat het dashboard bereikbaar is via http://<intern_ip-adres>:8200. Klik vervolgens op +Back-up toevoegen, laat Een nieuwe back-up instellen geselecteerd en vul een naam in. Schakel bij opslag buiten je netwerk versleuteling in. Geef vervolgens doel- en bronlocatie op en bepaal wanneer en hoe vaak de back-up wordt uitgevoerd. Duplicati maakt standaard incrementele back-ups, waarbij alleen nieuwe of gewijzigde data worden opgeslagen, waardoor het back-upvolume beperkt blijft.

Duplicati is een betrouwbare, gebruiksvriendelijke en flexibele back-uptool.

Tip 10: Beveiliging

Een goede back-upstrategie is cruciaal om je data veilig te bewaren, maar veiligheid draait ook om privacy. De beste manier om te voorkomen dat onbevoegden inzage krijgen in je (medische, financiële …) gegevens is versleuteling. In tip 9 vermeldden we al dat je in Duplicati back-ups automatisch kunt versleutelen met sterke AES-256-encryptie. Maar ook de data op je originele opslaglocatie wil je wellicht beveiligen.

Hiervoor kun je een gratis opensource-tool als VeraCrypt gebruiken, die naast containerbestanden ook complete partities of schijven kan versleutelen met sterke algoritmen als AES-256. We hebben niet de ruimte hier verder op in te gaan, maar hier vind je meer uitleg. Ook handig is Cryptomator om via je lokale synchronisatiemap data te versleutelen bij cloudopslagdiensten als Google Drive, OneDrive of Dropbox. Je vindt hier meer uitleg daarover.

Daarnaast kun je voor diverse documenttypes ook individuele bestanden beveiligen met een wachtwoord, al is dit vaak minder robuust dan een volledig versleutelde opslaglocatie. Dit kan bijvoorbeeld vanuit verschillende Office-applicaties, maar ook met pdf-tools zoals NAPS2 (bij PDF-instellingen vink je PDF versleutelen aan) en PDFCreator (bij Profielen, via Actie toevoegen / Versleuteling).

Ook in NAPS2 kun je pdf-documenten met een wachtwoord beveiligen.