ID.nl logo
iPhone 6 Plus (128 GB) - De duizend-euro-telefoon
© PXimport
Huis

iPhone 6 Plus (128 GB) - De duizend-euro-telefoon

Je hebt de zogenoemde 'one million dollar cars', oftewel auto's met een prijskaartje van een miljoen dollar. Gelukkig zijn telefoons niet zo enorm duur als deze auto's, maar met de iPhone 6 plus 128 GB kunnen we wel het begrip 'duizend-euro-telefoons' inluiden.

'Retro' design

Apple was weer met groot materieel uitgerukt voor de lancering van de nieuwe iPhone 6. Alles was het nieuwste van het nieuwste, zeiden ze. Toen vervolgens het design zichtbaar werd, deed dit bij veel mensen een belletje rinkelen. De ronde vormen zijn toch weer een beetje terug, terwijl ze die met de iPhone 4 en 5 juist hadden verbannen. De oude vormen van de eerste drie generaties iPhone lijken dus opnieuw zijn intrede te doen.

Niet erg, want de nieuwe iPhone 6 ziet er prachtig uit. De enorm dunne randen aan de weerskanten van het scherm zorgen ervoor dat je optimaal kan genieten van alles wat je voorgeschoteld krijgt. Over het scherm gesproken: opvallend is dat Apple heeft gekozen om de iPhone 6 in twee formaten uit te brengen. Naast de 6 verscheen namelijk ook nog de 6 Plus. Dit toestel heeft een formaat van maar liefst 5,5 inch. Een flink verschil ten opzichte van de 4,7 inch van de gewone 6. Dat terwijl Apple een paar jaar geleden nog zei dat ze geen grote schermen nodig hadden. Dit keer zijn ze dus niet vernieuwend, maar lijken ze toch wat inspiratie te kopiëren van hun grootste Android concurrenten.

De iPhone 6 Plus is in drie kleuren te verkrijgen: grijs, zilver en goud. Alle drie de kleuren zijn subtiel, waardoor ze stuk voor stuk erg mooi zijn. De afwerking is uiteraard ook erg goed. Geen schroefje, aansluiting of rand steekt uit waardoor het een prachtig geheel is.

©PXimport

De ronde hoeken zijn weer wat teruggekomen, maar de iPhone 6Plus is hoe dan ook prachtig.

Het grote verschil met de 6

Houd je de gewone iPhone 6 en de 6 plus naast elkaar, dan zie qua design weinig verschil. De knoppen en aansluitingen zijn identiek aan elkaar. Uiteraard is het grote verschil het beeldscherm dat maar liefst 0,8 inch groter is. Dat komt neer op ruim twee centimeter. Een flinke stap, wat veel iPhone-liefhebbers zal afschrikken. Zo'n groot formaat zijn we niet gewend van Apple.

©PXimport

De iPhone 6 Plus is een stuk groter dan de gewone 6, maar nog steeds flinterdun.

Zodra je de telefoon aanzet, is het grote beeldscherm prachtig. De kleuren zijn erg helder en alles wat je weergeeft is haarscherp dankzij de full-HD resolutie. De kijkhoek is erg goed. Daarnaast is het scherm ook goed af te lezen in direct zonlicht. Je hebt tot nu toe écht een 'Premium' toestel in je handen.

©PXimport

Het scherm is haarscherp en kraakhelder.

Prestaties minder indrukwekkend dan gedacht.

Uiteraard zit het toestel vol met de nieuwste techniek. Zo draait hij op de nieuwe A8 processor. Deze is te vergelijken met de Snapdragon 810 die high-end Android toestellen aan boord hebben. Daardoor is hij is razendsnel. Zo open je in een seconde apps en werk je in no-time je social media bij.

Dat woordje 'Premium' lijkt wat te vervagen zodra je de iPhone 6 Plus gaat gebruiken. Helaas lopen zelfs op zo'n duur toestel sommige apps niet helemaal lekker. Tijdens het testen gebeurde het regelmatig dat Chrome vast liep, terwijl dit een hele essentiële app is. Gelukkig is iOS zo gebouwd dat niet de telefoon, maar enkel de app vastloopt. Je kunt dus de app snel afsluiten en vervolgens weer opnieuw opstarten.

Dat sommige apps vastlopen, lijkt puur aan de apps zelf te liggen. Ondanks dat moet je wel kunnen rekenen op een toestel van duizend euro. Je mag geen gegevens kwijtraken omdat de app er geen zin meer in heeft. Het gebeurde niet frequent, maar een paar keer per week is alsnog storend. Geïrriteerd raken van je telefoon is nooit leuk, laat staan van een telefoon met dit prijskaartje.

Prachtige foto's en filmen in slow-motion

Een ander groot voordeel van de iPhone 6 Plus is de camera. Deze maakt namelijk prachtige foto's, in alle omstandigheden. Binnen, buiten, overdag of 's nachts, foto's maken is geen enkel probleem. Een leuke toevoeging is dat je kunt filmen met 240 beelden per seconde, wat resulteert in slow-motion beelden. Laat je creatieve geest de vrije loop en je krijgt de meest mooie beelden van bijvoorbeeld een golf die omslaat in de zee.

©PXimport

Het is erg leuk om met de camera te spelen, want hij maakt geweldige foto's en video's.

Waarom zoveel geld voor een smartphone?

Er bestaan ook Android en Windows Phone toestellen met een Full-HD beeldscherm en een high-end processor, die ook prachtig zijn afgewerkt, een enorme schermresolutie hebben en mooie foto's maken. Deze zijn in de regel honderden euro's goedkoper. Waarom zou je dan alsnog voor een iPhone 6 Plus van duizend euro gaan?

Dit lijkt hem onder andere te zitten in de opslagcapaciteit. Deze iPhone 6 Plus heeft namelijk een flinke opslagcapaciteit van maar liefst 128 GB aan boord. Dit vind je in geen ander toestel dan een iPhone terug. Wel kan je in veel Android toestellen een microSD kaart plaatsen. Dit is alleen minder praktisch dan wanneer het geheugen in het toestel verwerkt zit. Apps werken soms alleen op telefoongeheugen bijvoorbeeld.

Daarnaast betaal je uiteraard voor het merk Apple. Wil je met een half opgegeten appeltje op de achterkant van je smartphone lopen, dan moet je flink in de buidel tasten.

Uiteraard werkt iOS heel prettig. Het Android besturingssysteem is vaak wat lastiger in gebruik. iOS is erg eenvoudig en je hebt snel door waar je moet zijn wil je iets kunnen doen. Als je overigens van Android naar iPhone overstapt, dan zal je merken dat je sommige dingen mist. Essentiële dingen zijn gemakkelijk te vinden op een iPhone, maar wil je iets meer personaliseren, dan moet je de menu's in duiken of het is niet eens mogelijk. Dat is zeker even wennen.

Conclusie

Je kunt Android tegenover een iPhone zetten en je merkt dat er een aantal belangrijke verschillen zijn. Zo zijn iPhones gemakkelijker in gebruik en je hebt een prachtig toestel in je handen. Dit is bij Android soms wel anders. Helaas zitten er ook aan de iPhone minpunten. Zo werken apps niet altijd even soepel, ondanks dat je duur toestel hebt. Kies je dan uiteindelijk voor een iPhone? Dan moet je wel een heel uitgebreide media-gebruiker zijn wil je 128 GB nodig hebben. Daarnaast is 5,5 inch voor de Plus erg groot en kan je je toestel dus niet met één hand bedienen. Al met al kan je dan misschien beter voor kleiner kiezen, zowel qua formaat, opslagcapaciteit én prijs. Een iPhone 6 met 64 GB bespaart je namelijk al snel tweehonderd euro.

Goed
Conclusie

iPhone 6 Plus 128 GB -------------------- **Prijs** €999 **Besturingssysteem:** iOS 8.1 **Beeldscherm:** 5,5 inch (1920x1080) **Camera:** 8 megapixel (1,2 megapixel voorop het toestel) **Processor:** Apple A8 **Werkgeheugen:** 1 GB **Opslaggeheugen:** 128 GB **Uitbreidbaar geheugen:** Micro-sd **Afmetingen:** 158 mm x 78 mm x 7 mm **Gewicht:** 172 gram

Plus- en minpunten
  • Beeld
  • Veel opslag
  • Design
  • Bediening
  • Accuduur
  • Prijs
  • Soms instabiel
▼ Volgende artikel
Alweer geen telefoon of internet? Zo zit het met recht op compensatie (en zo vraag je het aan)
Huis

Alweer geen telefoon of internet? Zo zit het met recht op compensatie (en zo vraag je het aan)

Vandaag zijn het vooral Odido-abonnees die te kampen hebben met storing, maar ook als je klant bent bij KPN, VodafoneZiggo, Ben, Simpel of delta komt het voor: je kunt niet bellen en/of internetten. Als zo'n storing wat langer duurt, kun je recht hebben op compensatie. In dit artikel lees je wanneer je waar recht op hebt en hoe je die compensatie kunt aanvragen.

Een landelijke storing bij je internet, tv of telefoon is niet alleen vervelend, maar kan ook financiële gevolgen hebben. Gelukkig is in Nederland wettelijk vastgelegd dat je in sommige gevallen recht hebt op een vergoeding. Maar hoe werkt dat precies? Wanneer heb je recht op compensatie, hoe hoog is die vergoeding en waar kun je terecht bij jouw provider?

Volgens de Telecommunicatiewet heb je als consument of kleinzakelijke gebruiker recht op compensatie als er sprake is van een volledige netwerkstoring die twaalf uur of langer duurt. Dat betekent dat alle onderdelen van je abonnement uitvallen: dus bijvoorbeeld zowel internet als televisie en telefonie. Regionale storingen vallen ook onder deze regeling, zolang je binnen het getroffen gebied woont of werkt. Sommige providers hanteren uit zichzelf een iets soepelere norm en keren al bij acht uur storing een vergoeding uit, maar dat is niet verplicht. De wettelijke grens ligt op twaalf uur.

De hoogte van de vergoeding is gekoppeld aan de maandelijkse kosten van je abonnement. Bij een storing van twaalf tot vierentwintig uur ontvang je één dertigste van je maandbedrag. Duurt de storing langer, dan loopt het bedrag op met telkens nog een dertigste per extra dag. Voor prepaid-gebruikers geldt een vergoeding van vijftig cent per dag. De vergoeding wordt meestal verrekend op je volgende factuur. Je hoeft er als klant wel iets voor te doen: in de meeste gevallen moet je zelf een aanvraag indienen via de website of app van je provider.

Verzamel bewijs

Heb je last gehad van een storing, controleer dan altijd eerst hoe lang die precies heeft geduurd. De meeste providers publiceren actuele storingsmeldingen op hun website. Noteer de begindatum en -tijd en maak eventueel een screenshot als bewijs. Zodra de storing voorbij is, kun je je aanvraag indienen. Meestal kan dat nog tot enkele maanden na de storing, maar wacht niet te lang. Het aanvragen van compensatie gaat soms via een speciale pagina, in andere gevallen moet je daarvoor contact opnemen met de klantenservice. Hieronder staan handige links naar de grootste providers om je verder te helpen.

Compensatie aanvragen doe je zo:

Bij KPN kun je een compensatieverzoek indienen via je persoonlijke KPN-pagina, waar je moet inloggen met je KPN ID.
👉 Meer lezen/aanvragen compensatie KPN


Vodafone-klanten kunnen hun aanvraag doen via de Vodafone-app of de klantenservice.

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Vodafone


Ziggo heeft een aparte compensatiepagina, waar je een storing kunt melden en direct je vergoeding kunt aanvragen. Die staat hier:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Ziggo


Ook bij Odido geldt de wettelijke grens van twaalf uur. Op de veelgestelde vragen-pagina lees je hoe je een claim kunt indienen. Odido zegt zelf een formulier online te zetten wanneer een storing langer dan twaalf uur geduurd heeft.

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Odido


Ben, dat gebruikmaakt van het netwerk van Odido, heeft dezelfde regeling. Informatie over compensatie vind je op:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Ben


Simpel, dat ook gebruikmaakt van het Odido-netwerk, verwijst je naar je persoonlijke accountomgeving voor het melden van een storing. De klantenservicepagina staat hier:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Simpel


Bij Delta kun je compensatie aanvragen via MijnDELTA of per brief. Uitleg staat op:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Delta

Dus: meer dan twaalf uur storing? Compensatie!

Samengevat: bij een volledige uitval van je netwerk van twaalf uur of meer heb je recht op een vergoeding van minimaal één dertigste van je maandbedrag. Bij sommige providers kun je al eerder compensatie krijgen, maar dat is geen wettelijke verplichting. De meeste providers maken het aanvragen makkelijk via hun eigen omgeving of app. Heb je geen toegang tot je account, dan kun je altijd contact opnemen met de klantenservice. De verwerking duurt meestal een paar weken. Laat je niet afschepen als je recht hebt op compensatie. De regeling is wettelijk vastgelegd!

 

▼ Volgende artikel
Wanneer moet je de vriezer ontdooien? Zo weet je dat het tijd is (en hoe je het aanpakt)
© Maksim Shebeko
Huis

Wanneer moet je de vriezer ontdooien? Zo weet je dat het tijd is (en hoe je het aanpakt)

De vriezer ontdooien staat bij weinig mensen hoog op het verlanglijstje. Toch is het een klus die je niet eindeloos kunt uitstellen. IJsafzetting in je vriezer kost energie, beperkt de ruimte én verkort de levensduur van het apparaat. In dit artikel lees je wanneer het tijd is voor actie én hoe je het handig en veilig aanpakt.

In dit artikel krijg je antwoord op de volgende vragen:

  • Wanneer moet je je vriezer ontdooien?
  • Waarom is het belangrijk om je vriezer regelmatig te ontdooien?
  • Hoe maak je je vriezer het beste schoon?

Lees ook: Hoe vaak moet je je koelkast schoonmaken?

Hoe weet je dat je vriezer toe is aan een ontdooibeurt?

Begin je te merken dat de lades stroef schuiven of zelfs niet meer goed dichtgaan? Dan is dat een duidelijk signaal: er zit te veel ijs tegen de wanden. Behalve dat het onpraktisch is, zorgt die ijslaag er ook voor dat je vriezer harder moet werken om koud te blijven. Dat zie je terug op je energierekening én je belast het systeem onnodig.

IJs ontstaat vooral door warme, vochtige lucht die telkens naar binnen stroomt als je de deur opent. Die lucht condenseert tegen de vriezerwanden en bevriest daar. Hoe vaker en hoe langer je de deur open laat staan, hoe sneller het probleem zich opbouwt.

Heb je een vriezer met No Frost-technologie? Dan zit je goed: die voert het vocht actief af en voorkomt ijsvorming. Toch is ook dan een regelmatige schoonmaak – een à twee keer per jaar – aan te raden. Bij oudere modellen zonder No Frost kan het nodig zijn om je vriezer elk kwartaal te ontdooien.

En ruik je bij het openen van je vriezer een muffe geur? Grote kans dat er iets mis is. Open verpakkingen, bedorven etenswaren of vocht van half bevroren producten kunnen gaan stinken. Tijd voor een schoonmaakbeurt.

Lees ook: Deze functies kun je allemaal vinden op een vriezer

©Yanukit - stock.adobe.com

Zo ontdooi en reinig je je vriezer stap voor stap

Klaar om aan de slag te gaan? Volg dan deze eenvoudige werkwijze:

Trek de stekker eruit

Veiligheid eerst: schakel de vriezer volledig uit.

Leeg de vriezer volledig

Haal alle etenswaren eruit. Gebruik een koeltas met koelelementen of zet ze tijdelijk buiten als het koud genoeg is.

Verwijder de lades

Laat ze op kamertemperatuur komen voor je ze schoonmaakt; zo voorkom je barsten of scheurtjes.

Laat het ijs smelten

Zet de deur open en wacht rustig af. Wil je het proces versnellen? Zet dan een emmer heet water in de vriezer en sluit de deur weer. Na ongeveer 30 minuten zou het meeste ijs los moeten laten.

Verwijder ijsresten voorzichtig

Gebruik nooit een mes of schroevendraaier! Neem liever een warme, natte doek of haal het ijs voorzichtig met de hand weg.

Maak de binnenkant schoon

Gebruik een sopje van warm water met een beetje afwasmiddel of soda. Vermijd agressieve geuren of chloor: die blijven hangen in het plastic.

Droog alles goed af

Zorg dat je vriezer helemaal droog is voordat je de stekker weer in het stopcontact steekt. Zo voorkom je dat er direct weer ijs ontstaat.

Zet de vriezer weer aan en vul hem opnieuw

Laat de vriezer eerst goed op temperatuur komen voordat je de producten terugplaatst. Voilà – je vriezer is weer als nieuw!

Toe aan een nieuwe vriezer? Soms is ontdooien en schoonmaken niet genoeg. Werkt je vriezer niet meer efficiënt, blijft hij lawaai maken of is het energieverbruik de pan uit gerezen? Dan is het misschien tijd om afscheid te nemen. Vooral oudere modellen zonder No Frost kunnen flink wat stroom slurpen. Een nieuwe, energiezuinige vriezer – liefst met No Frost – bespaart je tijd, geld én frustratie.

Lees ook: 12 tips tegen vieze geurtjes in huis