Huh?! Dit helpt als je smartphone een eigen wil lijkt te hebben
Lijkt het soms alsof je smartphone uit zichzelf dingen doet? Apps openen, berichten versturen of acties uitvoeren zonder dat jij iets hebt aangeraakt? Dit probleem – ghost touch in het Engels – kan verschillende oorzaken hebben, maar gelukkig zijn er oplossingen. Met deze tips voorkom je dat je telefoon ongewenste dingen doet.
Nee, je hebt geen last van spoken – waarschijnlijk is er gewoon sprake van een technisch probleem. Deze tips kunnen helpen
• Maak het scherm goed schoon • Vervang eventueel de screenprotector • Vervang de oplader • Check of je smartphone niet oververhit is • Update je smartphone • Of breng hem terug naar de fabrieksinstellingen (of een reparateur)
Lees ook: Wat is het beste moment om je smartphone te vervangen?
Niet iedereen heeft er last van, maar soms lijkt een smartphone wel een eigen wil te hebben. Plots wordt er een app geopend of een knop ingedrukt, zonder dat jij iets hebt aangeraakt. Voor je het weet, heb je per ongeluk iets verstuurd via WhatsApp.
Deze onverwachte acties kunnen verschillende oorzaken hebben. Met de vijf oplossingen hieronder kun je ghost touch oplossen en voorkomen.
👻 Wat is ghost touch? Ghost touch is een probleem waarbij je smartphone vanzelf reageert, zonder dat je het scherm aanraakt. Dit kan worden veroorzaakt door vuil, defecte hardware of een slechte verbinding tussen het scherm en de digitizer (de laag die je aanrakingen registreert en omzet in acties, zoals het openen van een app of het typen van een bericht). Hierdoor voert je telefoon acties uit zonder jouw input.
Maak je scherm goed schoon
Het eerste dat je kunt doen is het scherm eens goed schoonmaken. Daar kan namelijk allerlei viezigheid en vettigheid op zitten. Dat kan de gevoeligheid van het touchscreen beïnvloeden, waardoor het anders of helemaal niet reageert. Zet je toestel daarom eens in de zoveel tijd uit en pak er een zacht doekje bij. Maak dat eventueel een klein beetje vochtig, maar natuurlijk niet te (en uiteraard maak je het scherm na het schoonmaken ook weer goed droog). Check ondertussen of er niet stiekem ergens een kras of scheur in het scherm zit, aangezien die ook voor problemen kunnen zorgen.
©Yulia Lisitsa
Vervang de screenprotector
Heb je een screenprotector op je telefoon? Heel goed! Die beschermt het scherm tegen krassen en scheuren, maar kan soms ook voor problemen zorgen. Want als er lucht of stof tussen de protector en het display zit, dan kun je last krijgen van ghost touch, zoals de Engelsen dat zo mooi noemen. Bovendien speelt de kwaliteit van de beschermlaag een rol. Haal daarom de protector er even af en check of de problemen aanhouden. Nee? Dan is het duidelijk: tijd voor een nieuwe screenprotector!
Nieuwe screenprotector nodig?
Voor elk merk en model
Vervang de oplader
Dit klinkt misschien een beetje vreemd, maar als er iets is met je oplader, kan dat de oorzaak zijn. Als je merkt dat ghost touches alleen voorkomen wanneer je het toestel oplaadt, dan heb je waarschijnlijk te maken met een oplader of laadkabel van lage kwaliteit. Dergelijke accessoires kunnen storingen veroorzaken bij de digitizer van het scherm. Dat is de laag die verantwoordelijk is voor het verwerken van de input (zie kader 👻 Wat is ghost touch?). Probeer daarom een andere oplader en gebruik je telefoon zoals je normaal doet om te zien of dit het probleem veroorzaakt.
Check of je smartphone niet oververhit is
In het verlengde hiervan willen we graag meegeven dat je het toestel beter niet kunt gebruiken wanneer je hem oplaadt. Want dan moet je telefoon én de warmte van het opladen én de warmte van het gebruik kwijt kunnen, en dat kan ook voor foutief gedrag zorgen (niet alleen op het scherm, trouwens). Probeer daarnaast te voorkomen dat je het display gedurende een lange periode in heet en fel zonlicht gebruikt. Hoe koeler je smartphone, hoe beter de prestaties.
©M.studio
Check op updates
Verder kan het geen kwaad om te checken of er niet ondertussen een software-update beschikbaar is voor je toestel. Misschien is er een softwarefout die op dit moment problemen veroorzaakt, zonder dat je het doorhebt. Maar als de fabrikant daar wel van op de hoogte is, dan kun je middels die update de problemen wellicht verhelpen. Het is sowieso raadzaam je toestel snel van nieuwe software te voorzien wanneer die beschikbaar is.
Als je op Android wilt updaten, dan ga je naar Instellingen > Systeem > Software-updates. Op die pagina toont de smartphone direct of je toestel up-to-date is. Op een iPhone ga je naar Instellingen > Algemeen > Software-update. Ook daar kun je meteen checken hoe het ervoor staat met de softwareversie op je telefoon.
Resetten of wegbrengen
Mochten de problemen aanhouden en word je er helemaal gek van, dan kan het helpen om het toestel terug te zetten naar de fabrieksinstellingen. Voordat je dit doet, is het wel verstandig om een back-up van alle gegevens te maken. In de cloud, op je computer – dat maakt niet uit. Zo weet je zeker dat je je contacten, foto's en andere digitale spullen niet kwijtraakt.
Resetten doe je via de volgende stappen. Op Android ga je naar Instellingen > Systeem > Opties voor resetten > Alle gegevens wissen (fabrieksinstellingen herstellen). Heb je een iPhone, dan ga je naar Instellingen > Algemeen > Zet over of stel iPhone opnieuw in > Stel opnieuw in > Herstel alle instellingen.
Helpt dit ook niet, dan kun je checken of een reparateur wellicht uitkomst biedt. Het beste is om naar officiële reparatiepunten te gaan (zeker als je een iPhone hebt) en anders naar een adres waar je goede verhalen over gehoord hebt. Wellicht heb je nog garantie – dan is het handig om eerst contact op te nemen met de fabrikant of verkoper, om te zien of die wat voor je kan betekenen.
5x Populaire smartphones
Welke past het best bij jou?
Powered by Kieskeurig.nl