ID.nl logo
Motion Ninja: films monteren mét effecten
© Reshift Digital
Huis

Motion Ninja: films monteren mét effecten

Je smartphone is niet alleen een prima vervanger van de vroegere videocamera, je kunt het beeldmateriaal er meteen op bewerken en aansluitend het eindresultaat met anderen delen. Met de app Motion Ninja is dit monteren een eitje en voeg je met hetzelfde gemak indrukwekkende effecten toe. Daardoor kijkt iedereen met nóg meer plezier naar je films.

In plaats van de filmpjes die je met je smartphone opneemt als losse opnamen af te spelen, kun je daar beter een korte en samenhangende videomontage van maken. Tegelijkertijd kun je het geheel dan voorzien van professioneel ogende effecten. Vooral als je het materiaal voor zoiets als sociale media gebruikt, maken je video’s dan meer indruk en houden langer de aandacht vast.

Gelukkig hoef je daar geen expert in filmmontage voor te zijn. Met het eenvoudig te gebruiken Motion Ninja zet je snel en met het grootste gemak smakelijke video’s in elkaar. Wij laten stap voor stap zien hoe je dit aanpakt.

Filmmateriaal

Zodra de app is opgestart, tik je op New Project om aan je eerste videoproject te beginnen. Op het vervolgscherm selecteer je één of meer bestaande filmpjes, of tikt op het camerapictogram om verse opnamen te maken. Kies je meerdere opnamen uit, dan verklappen de cijfers op de miniaturen in welke volgorde ze in de montage terechtkomen. Daarnaast is dit onderaan te zien in de filmstrip.

Wil je de volgorde aanpassen? Dat kan door je vinger even op een exemplaar in de filmstrip gedrukt te houden en het dan naar de gewenste plek te slepen. Om een fragment uit je selectie te verwijderen, kies je voor het kruisje in de filmstrip of tik je een tweede keer op de miniatuur in het video-overzicht erboven.

Zodra je rechts onderin op Add (Android) of Next (iPhone) tikt, worden de opnamen netjes achter elkaar op de zogeheten tijdlijn geplaatst. Dit is de plek waar je heerlijk aan je videomontage kunt sleutelen. Erboven bevindt zich een grote voorbeeldweergave, zodat je op elk moment kunt zien of een bewerking of effect bevalt.

Het is handig om het geheel eerst even integraal af te spelen. Als de volgorde van de fragmenten toch niet helemaal klopt, merk je dat meteen. Ook ontdek je zo of ergens stukjes beeldmateriaal zitten die je liever uit de montage haalt.

Monteren maar

Merk je tijdens het afspelen dat de volgorde van de filmclips toch niet helemaal in orde is? Houd dan je vinger op het verkeerd geplaatste fragment gedrukt. Zodra de tijdlijn in een rijtje miniaturen verandert, sleep je het naar de gewenste plek en laat het daar los.

Wil je een filmpje inkorten zodat je alleen het beste materiaal gebruikt? Tik er dan op in de tijdlijn en sleep de witte hendels aan de voorzijde en/of achterzijde naar binnen. Het schaartje gebruik je om filmpjes op te delen in fragmenten.

Standaard gaan filmclips nogal abrupt in elkaar over en daar is op zich niets mis mee. Wil je dit liever vloeiend laten verlopen, tik dan op het plusteken tussen twee filmpjes en stel een van de vele fraaie overgangseffecten in. Tik eventueel rechts onderin op Apply to All om het gekozen overgangseffect op alle filmpjes in de montage toe te passen.

©CIDimport

Bijbetalen

Hoewel je de app Motion Ninja gratis mag gebruiken, zitten er ook functionaliteiten in waarvoor betaald moet worden. Je hebt hierbij de keuze om een eenmalige afkoopsom te betalen of een abonnement af te sluiten. Liever niet betalen? Gelukkig is in de basisversie ook al enorm veel mogelijk. Betaalde functies zijn duidelijk gemarkeerd met een oranje Pro-badge (Android) of gouden kroontje (iPhone), dus je weet altijd waar je aan toe bent.

Effecten toevoegen

©CIDimport

Zodra de montage op de rails staat, is het tijd om leuke effecten toe te voegen. Om dit te doen, zoek je eerst de positie in de tijdlijn op waar het effect moet beginnen. Dat kan via het afspeelknopje onder de voorbeeldweergave of sneller door met je vinger over de tijdlijn zelf te vegen.

Vervolgens geef je onderaan het scherm aan of je een plaatje (Sticker), video-effect (Effect), kleurenfilter (Filter) of een tekst zoals een titel wilt toevoegen (Text). Het onderdeel Effect is zeer interessant als je vaak filmpjes voor sociale media opneemt, omdat je hiermee professioneel ogende bewegingseffecten toevoegt.

Kies je voor Text of Sticker, dan kun je ook hier een animatie aan toevoegen via de optie Animation onderaan het scherm. Dit om het effect net even wat extra op te fleuren en minder statisch te maken. Via In stel je het effect in waarmee de tekst of sticker op het scherm verschijnt, met Out op welke manier het weer verdwijnt. Loop gebruik je voor een doorlopend effect. Ook eigenschappen van de animatie zijn aanpasbaar in vooral de Android-versie. Denk aan de tijdsduur en het soort beweging.

Al met al kun je de animatie zo subtiel of extreem maken als je zelf wilt. Standaard verschijnt je tekst of een sticker midden in het beeld. Je mag het zelf naar de gewenste plek slepen. De grootte stel je in door met twee vingers te knijpen. Door je vingers te draaien, kun je de tekst schuin zetten.

Effecten op de tijdlijn

Zodra je een effect hebt toegevoegd, verschijnt een extra balkje boven dit videofragment in de tijdlijn. Zie je alleen een plat lijntje met een symbool in een soort tekstballon erboven? Tik dan op dit symbool om het effectbalkje alsnog open te klappen.

Mocht dat nodig zijn, dan kun je het effect nu naar links of naar rechts verplaatsen door je vinger erop te drukken en te slepen. Een effect precies de goede tijdsduur geven kan door het in te korten of te verlengen via de hendels aan de uiteinden. Tik op het balkje zelf of onderaan het scherm op Edit om dit effect nogmaals aan te passen, of tik in plaats daarvan ergens in een leeg gedeelte van de tijdlijn om het effect weer dicht te klappen.

Plaats je meerdere effecten op (ongeveer) dezelfde plek in de tijdlijn? Dan kun je er op een Android-telefoon maar eentje tegelijk van bekijken en bewerken. Tik in dat geval op het symbool erboven om door de aanwezige effecten te bladeren. Dat ergens meerdere effecten aanwezig zijn, zie je aan het kadertje rondom het effectsymbool, dat nu een beetje lijkt op een stapeltje speelkaarten. Uiteraard worden alle effecten wel gelijktijdig in je film getoond.

Heen en weer

Aanpassingen kun je weer ongedaan maken via de twee gekromde pijltjes linksonder in het scherm. Hiermee ga je stap voor stap terug in de tijd. Iets te ver gegaan? Je kunt ook weer vooruit in de tijd. Wil je een bepaald effect weer uit de montage halen? Dan selecteer je het en kiest onderin het scherm voor Delete. Wil je een effect ook op andere plekken gebruiken? Dan hoef je dat niet helemaal opnieuw te maken. Via Copy verdubbelt het effect zich, waarna je de kopie naar de gewenste locatie in de tijdlijn sleept.

Eigen animaties maken

Het bijzondere aan Motion Ninja is dat je ook zelfbedachte animaties aan teksten en stickers kunt toevoegen. Je zit dus niet vast aan de ingebakken bewegingen van daarnet. Een eigen animatie maken is bijzonder eenvoudig, waardoor je in een oogwenk de leukste en professioneel ogende filmpjes in elkaar draait.

Je kunt een tekst of sticker bijvoorbeeld heel nauwkeurig een persoon, dier of voorwerp door het beeld laten volgen. Dat ziet er professioneler uit dan wanneer teksten en stickers altijd maar op een vaste plek staan.

Dit animeren doe je door simpelweg aan te geven op welk punt in de tijdlijn een bepaalde effecteigenschap veranderd moet zijn. Zoals waar een sticker zich in het beeld bevindt of de grootte van je tekst. Het tijdstip waarop iets veranderd moet zijn, wordt een keyframe genoemd. Door meerdere keyframes toe te voegen, bouw je dus stap voor stap een animatie op. De app zorgt ervoor dat de aangegeven veranderingen soepel en geleidelijk verlopen tussen de keyframes. Via een praktijkvoorbeeld verduidelijken we dit nog even.

Keyframes

Stel dat een roofvogel voorbijvliegt terwijl je een waterval aan het filmen bent. Dat deze vogel sierlijk door het beeld cirkelt, zal niet iedere kijker zomaar opmerken. Daarom voeg je bij de start van dit filmpje een sticker toe met een pijltje (of een verhelderende tekst zoals “Roofvogel”), geeft het de gewenste grootte en plaatst het vlak naast de vogel.

Vervolgens kies je Animation, Custom en tikt op het paarse knopje waarop je een plusteken en een rijtje diamantjes ziet. Hiermee voeg je een eerste keyframe toe. Dit is de beginsituatie, het moment waarop onze (in dit voorbeeld fictieve) vogel kriskras door het beeld zal gaan vliegen.

Nu is het de bedoeling dat de pijl netjes met de vogel “meevliegt”. Dit doe je door extra keyframes toe te voegen op elk punt waar de vogel afbuigt of van richting verandert. Veeg daarom rustig over de tijdlijn tot je zo’n verandering tegenkomt.

Eerst zweeft de vogel bijvoorbeeld van links naar rechts en zodra het beestje omkeert, is daar een keyframe nodig. Dit doe je door de sticker opnieuw met je vinger naar de vogel te slepen. Je mag hier ook de schuifregelaars onder de tijdlijn voor gebruiken. De app voegt nu automatisch een nieuw keyframe toe. Dit is te zien aan het extra diamantje in het effectbalkje. Het paarse knopje hoef je na de eerste keer dus niet meer te gebruiken.

©CIDimport

Volg de route

©CIDimport

Het enige wat je dus hoeft te doen, is de sticker opnieuw positioneren zodra de vogel ergens van richting verandert, een bocht maakt of een tijdje ergens gaat zitten. Net zolang tot je aan het einde van dit filmfragment bent aanbeland of de vogel weer uit beeld is verdwenen.

Een witte stippellijn laat het pad zien dat de sticker door het beeld zal afleggen. Voor een rechtlijnige beweging heb je maar weinig keyframes nodig, bij willekeurige en boogvormige bewegingen juist veel. Klaar? Speel dit stukje film dan even af om te zien of de sticker of tekst de vogel netjes blijft volgen.

Kan het beter? Tik dan op een diamantje zodat het opnieuw paars kleurt en stel het effect op dat punt bij. Je kunt ook extra keyframes toevoegen om de animatie nog verder te verfijnen. Een keyframe verwijderen kan door het te selecteren en daarna op het paarse knopje (ditmaal met een minteken erin) te tikken.

Per keyframe kun je ook de hoek of de grootte van de sticker of je tekst veranderen. Bijvoorbeeld groter naarmate de vogel dichterbij komt en kleiner zodra hij weer weg fladdert, of je laat de pijlpunt van de sticker continu de vliegrichting aanwijzen. Leef je vooral uit!

Extra beeldelementen

Wat ook erg leuk is, is extra beeldelementen toevoegen. Zoek weer eerst de gewenste positie op, tik links onderin op Mixer (Android) of PIP (iPhone) en kies op het vervolgscherm voor Stock Footage. Ga bovenin naar tabblad Green Screen en kies een leuk beeldelement uit. Bijvoorbeeld het batterij-oplaadbalkje (Android) of de bewegende muispijl (iPhone).

Net als elk ander effect mag je dit vrijelijk verplaatsen, inkorten of verlengen. Doordat de groene achtergrondkleur onzichtbaar wordt gemaakt, zie je een animatie van een opladende batterij of van het muispijltje zodra je de film afspeelt.

Je mag ook zelf mensen, dieren of voorwerpen voor een egale achtergrond fotograferen of filmen en dat vervolgens via Mixer binnenhalen. Je moet dan wel even onderaan op Chroma tikken en de cirkelvormige aanwijzer naar de achtergrondkleur verplaatsen. Want alles met die kleur zal dan onzichtbaar worden gemaakt, waardoor je op magische wijze zomaar iemand of iets in je film plaatst! Ook hier kun je via keyframes weer een eigen animatie aan toevoegen.

Uitgespeeld? Tik rechts bovenin op Export om het eindresultaat op te slaan en geniet lekker van je gemonteerde film vol met gave speciale effecten. Gebruik je de gratis versie van de app, dan zal alleen tijdens de eerste paar seconden een watermerkje te zien zijn.

Dubbel in beeld

Wil je twee filmpjes tegelijk laten zien, of een foto samen met het bewegende beeld? Dat kan door dit boven op een bestaande filmclip in de tijdlijn te plaatsen. Dat heet Picture in Picture (PIP). Zoek weer eerst de gewenste positie op in de tijdlijn, tik links onderin op Mixer of PIP en wijs het tweede filmpje of een foto aan (tabblad Videos of Pictures). Pas de grootte, draaiing en positie aan tot je het gewenste beeld-in-beeld heeft. Net zoals andere filmfragmenten mag je het in de tijdlijn verplaatsen en het beginpunt of eindpunt bijsnijden. Ook kun je er een leuke (eigen) animatie aan toevoegen via Animation. Je kunt de PIP bijvoorbeeld geleidelijk groter of kleiner laten worden. Dat werkt vooral goed bij foto’s, omdat je er dan alsnog wat beweging aan toevoegt.

▼ Volgende artikel
Fairphone vernieuwt Fairbuds XL met focus op beter geluid en comfort
© Fairphone
Huis

Fairphone vernieuwt Fairbuds XL met focus op beter geluid en comfort

Fairphone lanceert de vernieuwde Fairbuds XL. Deze modulaire koptelefoon belooft nu ook het geluid en comfort te bieden dat je voor 249 euro mag verwachten. Met nieuwe drivers en zachtere oorkussens pakt de fabrikant de eerdere kritiekpunten aan. Handig: je kunt je oude model zelf eenvoudig upgraden.

De Nederlandse fabrikant Fairphone heeft deze week de vernieuwde versie van de Fairbuds XL gepresenteerd. Deze modulaire koptelefoon is een doorontwikkeling van het model dat in 2023 werd gelanceerd. Waar de eerste generatie vooral een statement maakte op het gebied van repareerbaarheid, belooft deze nieuwe versie ook op audiogebied en draagcomfort een inhaalslag te maken. De koptelefoon is daardoor ontworpen om jarenlang mee te gaan en is per direct verkrijgbaar.

©Fairphone

Verbeterde audiokwaliteit en materialen

De belangrijkste upgrade ten opzichte van de voorganger zit in de geluidsweergave en het fysieke ontwerp. De nieuwe Fairbuds XL beschikt over 40 mm dynamische drivers en ondersteuning voor aptX HD, wat moet zorgen voor een gedetailleerder geluidsbeeld en high-res audio via bluetooth. Fairphone heeft daarnaast gekeken naar de feedback over het draagcomfort. De nieuwe modellen zijn uitgerust met zachtere oorkussens van 'birdseye-mesh' en een ademende hoofdband, waardoor de koptelefoon ook tijdens langere luistersessies prettig moet blijven zitten. Het design is beschikbaar in de kleuren Forest Green en Horizon Black.

Modulair ontwerp voor lange levensduur

Wat de Fairbuds XL onderscheidt in de markt van consumentenelektronica is de verregaande modulariteit. De koptelefoon is opgebouwd uit negen losse modules die door de gebruiker zelf te vervangen zijn. Dit betekent dat bij een defect of slijtage niet het hele apparaat weggedaan hoeft te worden, maar dat onderdelen zoals de batterij, de oorkussens of de hoofdband eenvoudig vervangen kunnen worden. Technisch biedt het apparaat verder dual-point connectiviteit, een IP54-certificering voor spatwaterdichtheid en een accuduur tot 30 uur.

Zoals gebruikelijk bij het Amsterdamse bedrijf ligt de nadruk sterk op duurzaamheid en eerlijke materialen. De koptelefoon bestaat voor ongeveer 50 procent uit gerecyclede grondstoffen, waaronder gerecycled aluminium en zeldzame aardmaterialen in de magneten. Ook wordt er bij de assemblage gebruikgemaakt van fabrieken die draaien op zonne-energie en investeert het bedrijf in leefbare lonen voor fabrieksarbeiders.

©Fairphone

Compatibel met het vorige model

Een opvallende keuze van Fairphone is de compatibiliteit met de eerste generatie Fairbuds XL. De fabrikant benadrukt dat technologie moet meegroeien met de gebruiker. Bezitters van het 2023-model hoeven daarom geen volledig nieuwe koptelefoon aan te schaffen om te profiteren van de geluidsverbeteringen. De nieuwe drivers zijn namelijk ook als los onderdeel verkrijgbaar en kunnen eenvoudig in het oude model worden geïnstalleerd. Hiermee voegt Fairphone daadwerkelijk de daad bij het woord wat betreft het verlengen van de levensduur van elektronica.

©Fairphone

Prijs en beschikbaarheid

De vernieuwde Fairbuds XL is per direct verkrijgbaar in Nederland. De adviesprijs voor de koptelefoon bedraagt 249 euro. Hij is te koop via de webwinkel van Fairphone en bij geselecteerde retailers.

▼ Volgende artikel
Zo kies je een parfum dat écht bij je past (en dat blijft hangen)
© ID.nl
Gezond leven

Zo kies je een parfum dat écht bij je past (en dat blijft hangen)

Een parfum is meer dan een lekker luchtje; het is je onzichtbare visitekaartje. De juiste geur kan je stemming versterken, je zelfvertrouwen een boost geven en direct vertellen wie jij bent. Maar hoe vind je een geur die echt bij jouw persoonlijkheid past?

Dit artikel in het kort

💨Welke geurnoten passen bij jouw karaktertype?
💨Top-, hart- en basisnoten: hoe een parfum is opgebouwd.
💨Het verschil tussen eau de toilette en eau de parfum.
💨De gouden regel voor het testen in de winkel.

Lees ook: Waarom parfum niet bij iedereen hetzelfde ruikt

Zeg me wat je draagt, ik zeg wie je bent

Geuren zijn de snelste weg naar onze emoties. Ruik je versgebakken brood, dan sta je in gedachten direct in een warme keuken. Ruik je zonnebrandcrème, dan voel je het strand. Parfums werken precies zo: ze communiceren iets over jou, zonder dat je een woord zegt.

Door een parfum te kiezen dat aansluit bij je karakter, versterk je je uitstraling. Welk type ben jij?

Persoonlijkheidstypen en bijpassende geuren

Hieronder vind je een overzicht van veelvoorkomende persoonlijkheidstypen en welke geuren daar goed bij aansluiten.

1. De romanticus (dromerig & gevoelig)

Ben je creatief, nostalgisch en gevoelig ingesteld? Dan voel jij je waarschijnlijk het prettigst bij zachte, ronde geuren. Bloemige en poederachtige noten omhullen je als een warme deken en passen perfect bij jouw zachtaardige karakter. Zoek naar: roos, jasmijn, viooltjes, vanille en lelie.

Voor dames:

Chloé - Chloé Eau de Parfum
: de ultieme romantische geur. Ruikt naar een vers boeket rozen met een poederige, schone ondertoon.
Marc Jacobs - Daisy: Speels, zacht en dromerig. Met noten van viooltjes en aardbei is dit een lichte, vrolijke bloemengeur.

Voor heren:

Dior - Dior Homme
: een zeldzame herengeur met iris. Hierdoor is hij zacht, poederig en verfijnd (in plaats van typisch 'mannelijk' stoer).
Prada - L'Homme: schoon, luchtig en zacht. Ruikt naar luxe zeep en verse bloemen (neroli/iris), perfect voor de gevoelige man.

2. De power-persoonlijkheid (krachtig & zelfverzekerd)

Jij komt een ruimte binnen en mensen hebben het door. Je staat stevig in je schoenen en houdt niet van poespas. Houtachtige en kruidige geuren sluiten hier naadloos op aan. Ze hebben een diepe, stabiele basis die autoriteit en rust uitstraalt. Zoek naar: Sandelhout, cederhout, leer, patchouli en zwarte peper.

Voor dames:

Chanel - Coco Mademoiselle
: een moderne klassieker met karakter. De combinatie van frisse sinaasappel en krachtige patchouli straalt pure klasse en zelfvertrouwen uit.
Tom Ford - Black Orchid: niet voor muurbloempjes. Een zware, aardse geur met truffel en pure chocolade. Je vult er de kamer mee.

Voor heren:

Hermès - Terre d’Hermès
: ruikt naar aarde, hout en sinaasappel. Een hele stabiele, volwassen geur die autoriteit uitstraalt zonder te schreeuwen.
Dior - Sauvage: extreem populair vanwege zijn kracht. Peperig en fris; een geur die zegt: "Ik ben er."

3. Het mysterie (sensueel & raadselachtig)

Houd je ervan om niet direct het achterste van je tong te laten zien? Ben je gek op de avond en subtiele verleiding? Dan zijn Oriëntaalse geuren jouw match. Deze zijn vaak rijk, zwaar en gelaagd. Zoek naar: Amber, wierook, muskus, kaneel en exotische kruiden.

Voor dames:

Yves Saint Laurent - Black Opium
: een verslavende mix van zwarte koffie en vanille. Donker, zoet en perfect voor de avond.
Dior - Hypnotic Poison: de naam zegt het al. Een betoverende, zware geur met amandel, karwij en vanille. Zeer verleidelijk.

Voor heren:

Viktor&Rolf - Spicebomb
: een explosie van kruiden (peper, kaneel) en tabak. Warm en kruidig, maar met een mysterieuze diepte.
Armani - Code: een geraffineerde mix van tonkaboon en leer. Glad, donker en een tikkeltje geheimzinnig.

4. De zonnestraal (speels & spontaan)

Ben jij de optimist van de groep, altijd vrolijk en ongecompliceerd? Zware geuren passen vaak niet bij jouw energie. Jij bloeit op van frisse, fruitige noten die licht en uitnodigend zijn. Zoek naar: Perzik, appel, framboos, zwarte bes en citrusbloesem.

Voor dames:

DKNY - Be Delicious
: het bekende 'groene appeltje'. Fris, fruitig en ongecompliceerd. Echt een energieboost.
Giorgio Armani - My Way: een vrolijk boeket van witte bloemen en citrus. Heel open, zoet en uitnodigend.

Voor heren:

Versace - Eros
: een luide, vrolijke geur met munt, appel en vanille. Jong, energiek en een echte allemansvriend.
Paco Rabanne - 1 Million: bekend om de goudstaaf-flacon. Zoet, kruidig en fruitig. Een geur met een knipoog die het leven viert.

5. De avonturier (energiek & sportief)

Stilzitten is niets voor jou. Je houdt van buitenlucht, actie en nieuwe ervaringen. Daar past geen bedwelmende geur bij, maar juist iets dat energie geeft. Aquatische (water) geuren en citrus zijn jouw beste vrienden. Zoek naar: Bergamot, grapefruit, munt, zeewater en groene thee.

Voor dames:

Giorgio Armani - Acqua di Gioia
: geïnspireerd op de zee. Ruikt naar munt, citroen en water. Heerlijk fris en opwekkend.
Davidoff - Cool Water Woman: een klassieker die ruikt naar de oceaan en frisse meloen. Voor vrouwen die liever buiten zijn dan binnen.

Voor heren:

Giorgio Armani - Acqua di Giò
: waarschijnlijk de bekendste 'watergeur' ter wereld. Ruikt naar zeewater, wind en limoen.
Issey Miyake - L'Eau d'Issey Pour Homme: een unieke, scherpe frisheid dankzij de Japanse yuzu (citrusvrucht). Strak, modern en heel energiek.

©africa-studio.com (Olga Yastremska and Leonid Yastremskiy) - stock.adobe.com

Begrijp wat je koopt: de opbouw van een geur

Heb je wel eens een parfum gekocht dat in de winkel heerlijk rook, maar thuis tegenviel? Grote kans dat je alleen de topnoten hebt geroken. Een parfum is opgebouwd als een piramide:

1: Topnoten (de binnenkomer)
Dit is wat je de eerste 10 tot 15 minuten ruikt. Vaak fris en licht (citrus), bedoeld om je aandacht te trekken. Topnoten vervliegen snel.
2: Hartnoten (de kern)
Zodra de topnoten verdwijnen, komt het 'hart' naar boven. Dit is de ware geur van het parfum, vaak bloemig of kruidig. Dit blijf je enkele uren ruiken.
3: Basisnoten (de blijver)
Dit is wat er aan het einde van de dag nog op je huid zit. Zware ingrediënten zoals hout, muskus en vanille die zorgen voor diepte.

💡Tip:
Koop een parfum nooit direct na het opspuiten. Wandel de winkel uit, doe boodschappen en ruik na een uur nog eens. Pas dan weet je hoe het parfum écht ruikt.

Eau de toilette of eau de parfum?

Op de flacon staan vaak termen die iets zeggen over de sterkte (en de prijs):
Eau de Cologne:
zeer licht, vervliegt snel (3-5% geurstoffen). Lekker wanneer je je even wilt opfrissen.
Eau de Toilette (EDT): de meest verkochte variant. Fris en geschikt voor dagelijks gebruik (5-10% geurstoffen).
Eau de Parfum (EDP): sterker en blijft langer hangen (10-20% geurstoffen). Je hebt er minder van nodig, maar het is vaak duurder.
Parfum / Extrait:
Zeer geconcentreerd en kostbaar. Een paar druppels ruik je de hele dag.

Zo voorkom je een miskoop: 4 gouden tips

Tot slot: hoe hak je de knoop door in de parfumerie?
1. Test op je huid (niet op een papiertje)
Een papieren strookje heeft geen pH-waarde en geen hormonen. Jouw huid wel. Door je lichaamschemie kan een parfum bij jou heel anders ruiken dan bij je beste vriendin. Spray altijd op je pols om te weten hoe de geur op jou reageert.
2. Niet wrijven!
Een klassieke fout: sprayen op de polsen en ze dan tegen elkaar wrijven. Niet doen! Door de wrijving maak je de geurmoleculen kapot, waardoor de topnoten sneller verdwijnen en de geurbalans verstoord raakt. Gewoon laten drogen aan de lucht.
3. Maximaal drie geuren
Na drie verschillende parfums is je neus 'vermoeid' en kun je geuren niet meer goed onderscheiden. Ruik tussendoor even aan je eigen kleding (of aan koffiebonen als ze die hebben staan) om je neus te neutraliseren.
4. Kijk naar wat je al hebt
Weet je niet waar je moet beginnen? Kijk naar de flesjes die je al hebt staan of opgebruikt hebt. Google de geurnoten van je favoriet (bijvoorbeeld op een website als Fragrantica) en zoek naar nieuwe parfums die dezelfde ingrediënten bevatten. Of kijk naar geuren in huis die je fijn vindt. Houd je van lavendel in je wasmiddel of vanille in je kaarsen? Dat zijn goede uitgangspunten. 

Geur gevonden? Dan weet je nu...

...altijd wat je als cadeau kunt vragen!