ID.nl logo
Draadloos printen: afdrukken vanaf je smartphone
© PXimport
Huis

Draadloos printen: afdrukken vanaf je smartphone

Even iets printen via je computer is heel gemakkelijk, maar wat als je je telefoon wilt gebruiken om een printje te maken? Dat vergt iets meer kennis. Draadloos printen: dat werkt zo.

Wifi-printer

Heel wat printers hebben wifi ingebouwd. Meestal hoef je alleen een wifi-knop in te drukken en het gewenste draadloze netwerk te selecteren om verbinding te maken. Gebruik je een authenticatiemode met wachtwoord, dan is het doorgaans eenvoudiger om de printer eerst via een netwerkkabel met je pc te verbinden en te surfen naar het ip-adres van de printer. Desnoods kan een gratis tool als Angry IP Scanner je helpen sneller dit p-adres te vinden. Vanuit deze webinterface stel je de draadloze configuratie doorgaans veel eenvoudiger in dan via het schermpje op de printer.

Tip 01: Afdrukservice

We starten met het scenario: afdrukken vanuit je netwerk op een netwerkprinter met een Android-apparaat. Android heeft een centrale printfunctie (vanaf versie 4.4). In Androidvind je die via Instellingen / Verbonden apparaten / Afdrukken. Je vindt hier twee opties: Standaardafdrukservice en Cloudprinter. Met die laatste optie gaan we vanaf tip 5 aan de slag. Zorg ervoor dat de standaardafdrukservice is ingeschakeld en dat er een printer klaarstaat die gegevens kan ontvangen via wifi.

Als je nu in bijvoorbeeld de app Microsoft Word een document opent, kun je via de menu-knop Afdrukken kiezen en de printer selecteren. Stel de gewenste afdrukopties in en druk op de printer om de afdruk naar de printer te versturen.

Installeer de plug-in die bij jouw printermerk hoort via de Play Store en schakel hem in

-

Tip 02: Services & apps

De meeste printerproducenten, zoals Brother, Epson en HP, hebben een gratis plug-in om op hun netwerkprinters af te drukken, ook wel een ‘print service plug-in’ genoemd. Installeer de plug-in die bij jouw printermerk hoort via de Play Store en schakel hem vervolgens in via Instellingen / Verbonden apparaten / Afdrukken. Zodra je hem hebt geactiveerd, kun je afdrukken vanuit bepaalde apps, zoals Word. Activeer alleen de noodzakelijke service-plug-ins om te vermijden dat ze onnodig je accu aanspreken.

Er zijn ook printerproducenten die eigen print-apps voor Android en iOS bieden. Hiermee kun je dan binnen hetzelfde draadloze netwerk ook e-mails, documenten, foto’s en webpagina’s afdrukken. Voorbeelden van deze apps zijn Brother iPrint&Scan, Epson iPrint en HP ePrint.

Tip 03: AirPrint

Dan verder met het tweede scenario: afdrukken vanuit je netwerk op een netwerkprinter met een iOS-apparaat. Met iOS 4.2 (in 2010) kwam Apple met AirPrint. Via die technologie kun je afdrukken naar een printer die zich in hetzelfde wifi-netwerk bevindt. Hiervoor zijn twee voorwaarden: de printer moet AirPrint ondersteunen en de app moet ook compatibel zijn. Dan hoef je in die app alleen op de deel-knop te drukken, je printer te kiezen en op Druk af te tikken. De meeste apps die met iOS worden meegeleverd, zoals Foto’s, Mail, Notities en Safari ondersteunen AirPrint en ook heel wat externe apps hebben ondersteuning ingebouwd. Of je printer overweg kan met het AirPrint-protocol vind je hier.

©PXimport

Tip 04: Alternatieven

Maar wat nu als je printer geen ondersteuning biedt voor AirPrint? Hier vind je instructies voor een Mac, maar er zijn ook alternatieven voor een iOS-apparaat. Een eerste optie is om je printer via usb aan je Mac of Windows-pc te koppelen. Met behulp van je juiste software is het daarna mogelijk om een iOS-apparaat te laten geloven dat de gedeelde printer AirPrint-compatibel is. Voor Mac kun je het gratis programma handyPrint gebruiken. Voor een Windows-pc kun je terecht bij O’Print waar je na dertig testdagen circa 22 euro moet betalen om het te blijven gebruiken.

Een tweede optie is om een merkgebonden print-app te downloaden, als die voor jouw printermodel bestaat, zie ook tip 2. Vind je dat niet handig of werkt het niet, kijk dan eens naar Cloud Print (zie tip 9).

Nas en AirPrint

Ook via een nas kun je wellicht AirPrint-ondersteuning toevoegen. Op het populaire Synology DS214-model kan dat als volgt – in combinatie met een netwerkprinter. Open het Configuratiescherm van je nas en ga naar Externe Apparaten / Printer. Klik op Netwerkprinter toevoegen en vul het ip-adres van je printer in (zie ook het kader ‘Wifi-printer’). Geef je printer een naam mee, kies LPR als protocol en geef ook de wachtrij een naam. Druk op Volgende, plaats een vinkje bij Apple Wireless Printing inschakelen (je treft hier overigens ook Google Cloud Print inschakelen aan) en selecteer het juiste printermerk en -model. Bevestig met Toepassen.

Tip 05: Google Cloudprinter

Je kunt nu printen vanuit je thuisnetwerk. Maar het is ook handig om op je thuisprinter af te kunnen drukken via internet, zodat je ook onderweg of bijvoorbeeld vanaf je werk je printer aan de gang kunt zetten. Een van de betere en gratis services die dat mogelijk maakt is Google Cloudprinter. Je registreert je printer(s) bij de service. Nadat je je met je Google-account hebt aangemeld, vind je een lijst met je gekoppelde printers terug. Je selecteert een printer en je documenten worden via een https-verbinding naar je printer verstuurd.

Je printer moet in principe wel compatibel zijn. Surf hiernaartoe en zoek je printer op. Staat er (v2) achter de printernaam, dan gaat het om een cloudprinter versie 2.0. Staat er niets vermeld dan heb je een cloudprinter versie 1.0. Is je printer niet opgenomen, dan heb je geen cloudprinter. Niet getreurd, je kunt zo’n printer alsnog geschikt maken, zie ook tip 6. Je moet dan wel een computer (Windows of macOS) met hetzelfde wifi-netwerk als je printer verbinden.

Goed om weten: wanneer je op de webpagina de rubriek met de merknaam van jouw printer hebt geopend, vind je onderaan links terug naar online handleidingen voor de configuratie.

©PXimport

Het is ook handig om op je thuisprinter af te kunnen drukken via internet

-

Tip 06: Printer registreren

Een printer die in principe niet wordt ondersteund, kun je toch gebruiken als Cloudprinter. Open op een computer binnen het wifi-netwerk waarop ook de printer is aangesloten de browser Google Chorme en tik in de adresbalk chrome://devices in. Klik bij Klassieke printers op Printers toevoegen. Selecteer de printer en bevestig met Printer(s) toevoegen.

Heb je een Cloudprinter versie 1.0, volg dan de instructies van je printerfabrikant om je printer te registreren. Dat gaat doorgaans via de webinterface van je printer met behulp van een wizard. Een voorbeeldje: bij onze Brother HL-L2365DW ging het via de rubriek Protocol / Google Cloud Print / Geavanceerde instellingen.

Beschik je over een Cloudprinter versie 2.0, start dan eveneens Google Chrome op en voer chrome://devices in. Je treft je printer dan aan bij Nieuwe apparaten. Klik naast je printer op Beheren en op Registreren.

Heb je een van de drie bovenstaande procedures uitgevoerd, surf dan hiernaartoe en klik op Printers om na te gaan of de registratie succesvol is verlopen.

©PXimport

Tip 07: Even testen

We gaan er vanuit dat je printer inderdaad in de lijst is verschenen. Hoe druk je nu af naar zo’n Cloudprinter? Vanuit Google Chrome kun je een eerste test uitvoeren. Surf naar een webpagina en druk op Ctrl+P. Het dialoogvenster Afdrukken duikt op, waar je via Wijzigen naar de rubriek Google Cloudprinter gaat en daar via de knop Alles weergeven je printer selecteert. Bevestig met Afdrukken. Dit werkt nu ook vanaf een willekeurige computer met internet, althans vanuit toepassingen als Google Chrome en diverse mobiele Google-apps, zoals Gmail of Google Drive. Je moet je hiervoor wel met het Google-account aanmelden dat je voor Cloudprinter gebruikt.

Tip 08: Cloudprinter Android

Om vanaf een smartphone of tablet af te drukken, heb je een app nodig die met Google Cloudprinter overweg kan. Hier vind je een overzicht. Op je Android-apparaat zijn dat onder meer PrinterShare (Mobile Dynamix), Fiabee en uiteraard Cloudprinter van Google zelf (een Android-systeemapp, eventueel los te downloaden). Zoals beschreven in tip 1 en tip 2 moet je deze afdrukservice wel activeren via Instellingen / Verbonden apparaten / Afdrukken. Hier kun je ook via de menuknop en de opties Instellingen / Printers beheren nagaan welke printers er beschikbaar zijn.

©PXimport

Tip 09: Cloudprinter iOS

Jammer genoeg voorziet Google niet in een officiële Cloudprinter-app voor iOS. Wel zit deze functionaliteit ook voor dit platform ingebouwd in de apps van Google zelf (zie ook tip 7). Een van de betere apps die het ook vanuit andere apps mogelijk maakt om op een Cloudprinter af te drukken, is PrintCentral Pro. Deze app kost 6,99 euro voor iPhone en 8,99 euro voor iPad. Die werkt goed en fijn, maar kost dus wel wat geld. Er is ook een gratis app voor iPhone en iPad: CloudPrint van ameu8. We tonen even hoe je daarmee aan de slag gaat op een iPad. Na je aanmelding bij Google verschijnt een venster met drie panelen: In Progress, Queued en Processed. Om een afdruktaak toe te voegen tik je op de plusknop, waarna je via Choose file een bestand kiest of via Print Clipboard content de klembordinhoud toevoegt. Tot slot duid je de gewenste Google Cloudprinter aan. Onthoud wel dat deze app niet zo betrouwbaar werkt als PrintCentral Pro.

Tip 10: Beheermodule

Zowel via de webinterface als vanaf de mobiele apps voor Google Cloudprinter kun je zowel je printers als je printtaken beheren. Via de apps spreekt de werkwijze voor zich. We duiken nog even in de beheermodule via de webinterface. Surf naar www.google.com/cloudprint en klik op Printers. Selecteer een printer, waarna je onder andere de naam kunt wijzigen, details kunt opvragen, afdruktaken weergeeft of de printer verwijdert. Wil je de afdruktaken van alle cloudprinters tegelijk zien, klik dan in het linkerpaneel op Afdruktaken.

In het menu tref je ook de optie Delen aan. Daarmee kun je toelaten dat ook anderen op jouw printer(s) afdrukken. Standaard staat een printer ingesteld op Privé, maar via Wijzigen valt dat aan te passen in Iedereen die over de link beschikt, heeft toegang tot de printer. Achter Link voor delen krijg je een link te zien. Je kunt gelukkig instellen hoeveel pagina’s er dagelijks mogen worden geprint. Het is tevens mogelijk om alleen bepaalde gebruikers toegang te geven. Voer de namen of e-mailadressen van die personen in bij Mensen uitnodigen. Via de knop Afdrukrechten leg je ten slotte vast of die personen medebeheerder van je printer zijn dan wel of ze alleen mogen afdrukken.

©PXimport

Onderweg foto’s printen

Wil je ook buitenshuis printen, dan kun je een zogenoemde pocket printer overwegen. Met zo'n kleine printer, die zoals de naam al doet vermoeden letterlijk in je broekzak past, kun je in een handomdraai foto's printen. Handig voor als je op een feestje een leuke foto maakt en deze direct wilt uitprinten.

▼ Volgende artikel
Wanneer moet je de vriezer ontdooien? Zo weet je dat het tijd is (en hoe je het aanpakt)
© Maksim Shebeko
Huis

Wanneer moet je de vriezer ontdooien? Zo weet je dat het tijd is (en hoe je het aanpakt)

De vriezer ontdooien staat bij weinig mensen hoog op het verlanglijstje. Toch is het een klus die je niet eindeloos kunt uitstellen. IJsafzetting in je vriezer kost energie, beperkt de ruimte én verkort de levensduur van het apparaat. In dit artikel lees je wanneer het tijd is voor actie én hoe je het handig en veilig aanpakt.

In dit artikel krijg je antwoord op de volgende vragen:

  • Wanneer moet je je vriezer ontdooien?
  • Waarom is het belangrijk om je vriezer regelmatig te ontdooien?
  • Hoe maak je je vriezer het beste schoon?

Lees ook: Hoe vaak moet je je koelkast schoonmaken?

Hoe weet je dat je vriezer toe is aan een ontdooibeurt?

Begin je te merken dat de lades stroef schuiven of zelfs niet meer goed dichtgaan? Dan is dat een duidelijk signaal: er zit te veel ijs tegen de wanden. Behalve dat het onpraktisch is, zorgt die ijslaag er ook voor dat je vriezer harder moet werken om koud te blijven. Dat zie je terug op je energierekening én je belast het systeem onnodig.

IJs ontstaat vooral door warme, vochtige lucht die telkens naar binnen stroomt als je de deur opent. Die lucht condenseert tegen de vriezerwanden en bevriest daar. Hoe vaker en hoe langer je de deur open laat staan, hoe sneller het probleem zich opbouwt.

Heb je een vriezer met No Frost-technologie? Dan zit je goed: die voert het vocht actief af en voorkomt ijsvorming. Toch is ook dan een regelmatige schoonmaak – een à twee keer per jaar – aan te raden. Bij oudere modellen zonder No Frost kan het nodig zijn om je vriezer elk kwartaal te ontdooien.

En ruik je bij het openen van je vriezer een muffe geur? Grote kans dat er iets mis is. Open verpakkingen, bedorven etenswaren of vocht van half bevroren producten kunnen gaan stinken. Tijd voor een schoonmaakbeurt.

Lees ook: Deze functies kun je allemaal vinden op een vriezer

©Yanukit - stock.adobe.com

Zo ontdooi en reinig je je vriezer stap voor stap

Klaar om aan de slag te gaan? Volg dan deze eenvoudige werkwijze:

Trek de stekker eruit

Veiligheid eerst: schakel de vriezer volledig uit.

Leeg de vriezer volledig

Haal alle etenswaren eruit. Gebruik een koeltas met koelelementen of zet ze tijdelijk buiten als het koud genoeg is.

Verwijder de lades

Laat ze op kamertemperatuur komen voor je ze schoonmaakt; zo voorkom je barsten of scheurtjes.

Laat het ijs smelten

Zet de deur open en wacht rustig af. Wil je het proces versnellen? Zet dan een emmer heet water in de vriezer en sluit de deur weer. Na ongeveer 30 minuten zou het meeste ijs los moeten laten.

Verwijder ijsresten voorzichtig

Gebruik nooit een mes of schroevendraaier! Neem liever een warme, natte doek of haal het ijs voorzichtig met de hand weg.

Maak de binnenkant schoon

Gebruik een sopje van warm water met een beetje afwasmiddel of soda. Vermijd agressieve geuren of chloor: die blijven hangen in het plastic.

Droog alles goed af

Zorg dat je vriezer helemaal droog is voordat je de stekker weer in het stopcontact steekt. Zo voorkom je dat er direct weer ijs ontstaat.

Zet de vriezer weer aan en vul hem opnieuw

Laat de vriezer eerst goed op temperatuur komen voordat je de producten terugplaatst. Voilà – je vriezer is weer als nieuw!

Toe aan een nieuwe vriezer? Soms is ontdooien en schoonmaken niet genoeg. Werkt je vriezer niet meer efficiënt, blijft hij lawaai maken of is het energieverbruik de pan uit gerezen? Dan is het misschien tijd om afscheid te nemen. Vooral oudere modellen zonder No Frost kunnen flink wat stroom slurpen. Een nieuwe, energiezuinige vriezer – liefst met No Frost – bespaart je tijd, geld én frustratie.

Lees ook: 12 tips tegen vieze geurtjes in huis

▼ Volgende artikel
De vergeten tools van Windows, ken jij ze nog?
© Chananporn - stock.adobe.com
Huis

De vergeten tools van Windows, ken jij ze nog?

Windows kent flink wat verborgen of mogelijk vergeten programma’s die je waarschijnlijk niet of nog nauwelijks gebruikt. Het zijn een beetje de ‘vergeten groenten’ van Windows. Denk aan het klassieke Configuratiescherm, het Windows X-menu, het venster met speciale tekens en nog meer verborgen parels. Laten we ze eens afstoffen!

In dit artikel laten we een heel aantal verborgen en/of vergeten functies van Windows zien. Misschien heb je er nog wat aan!

  • Het venster Speciale tekens
  • Snel overzicht van de aanwezige gebruikersaccounts
  • Tekst op je scherm optimaliseren
  • Schijven bekijken en beheren via Schijfbeheer
  • Opstartgedrag instellen met msconfig
  • Alle info over je pc in Systeeminformatie
  • Snel de netwerkverbinding uit- en inschakelen
  • Problemen analyseren met de Betrouwbaarheidsgeschiedenis en Logboeken
  • Klembordgeschiedenis
  • Back-ups maken via Bestandsgeschiedenis
  • Processen live monitoren met Broncontrole
  • RAM controleren met Geheugencontrole
  • Automatisch opruimen met Opslaginzicht
  • Stapsgewijze uitleg vastleggen met Stappenbeschrijving
  • Instellingen aanpassen met Lokaal groepsbeleid (Windows Pro)
  • Risicovolle software testen in Windows Sandbox (Windows Pro)

Eens wat anders? Meer dan een achtergrond: zo pas je Windows tot in detail aan

Vreemde tekens

Ben je druk aan het typen en kom je erachter dat je een vreemd teken nodig hebt? Vraag een overzicht op via het venster met speciale tekens. Dit onderdeel is diep verborgen in Windows, maar is wel handig. Het laat je snel vreemde tekens verwerken in je document, bijvoorbeeld in Word.

Open het Startmenu en typ Speciale tekens. Een overzicht verschijnt. Kies het gewenste lettertype boven in het venster. Heb je een teken gevonden, dan selecteer je het en dubbelklik je erop om het te plaatsen in Te kopiëren tekens. Klik op Kopiëren. Vervolgens kun je het teken in je eigen document plakken (met de toetscombinatie Ctrl+V). In het venster vind je ook de optie Geavanceerde weergave. Hiermee krijg je toegang tot extra opties, zoals het kiezen van een tekenset en het zoeken naar specifieke karakters door ze te beschrijven (bijvoorbeeld: ‘uitroepteken’).

Snelle toegang tot vreemde tekens, ongeacht de gebruikte app.

Gebruikersaccounts

Heb je behoefte aan een snel overzicht van de gebruikersaccounts in Windows? Je kunt een lijst opvragen. Open het venster Uitvoeren en typ Control userpasswords2. Klik op OK. Op de tab Gebruikers zie je welke gebruikers op de computer aanwezig zijn. Dubbelklik erop om de details te bekijken. Zo zie je onder meer op de tab Groepslidmaatschap welke rechten de gebruiker heeft (bijvoorbeeld Administrator of Standaardgebruiker).

Klassiek Configuratiescherm

Hoewel het Windows-instellingenvenster inmiddels het klassieke Configuratiescherm grotendeels heeft overgenomen, is de oude versie nog zeker aanwezig in Windows. Open hiervoor het Startmenu en typ Control. Via het Configuratiescherm heb je nog altijd toegang tot een flinke set instellingen.

ClearType aanpassen

ClearType is ingebakken in Windows en zorgt ervoor dat letters vloeiend op je scherm worden getoond. Wist je dat ClearType meerdere modi kent en je normaal gesproken de kans niet krijgt om de meest optimale modus voor je ogen en het gebruikte beeldscherm te selecteren? Open het Startmenu en typ cttune, gevolgd door Enter. Een wizard opent. Doorloop de verschillende vensters en geef aan van welke ClearType-modus je gebruik wilt maken.

Laat de letters op het beeldscherm er nog beter uitzien.

Schijfbeheer

Dacht je dat de verkenner alle informatie toont over de schijven en indeling van de computer? Dan heb je Schijfbeheer nog niet gezien. Open het Startmenu en typ diskmgmt.msc. Boven in het venster zie je de aanwezige schijven en partities. Je ziet van welk bestandssysteem gebruik wordt gemaakt, wat de status van de schijf is, welke capaciteit deze heeft en welk gedeelte van de schijf nog beschikbaar is. De onderste helft van het venster visualiseert de schijven en geeft aan hoe elke schijf is ingedeeld. Veel computers beschikken bijvoorbeeld over een verborgen Windows-herstelpartitie: of dat het geval is, zie je in dit overzicht. Klik erop met de rechtermuisknop voor aanvullende opties. Zo kun je hier de stationsletter aanpassen, maar ook de grootte van een partitie aanpassen. Veiligheid staat natuurlijk voorop; zorg daarom altijd voor een goede back-up van de bestanden voordat je wijzigingen aanbrengt via Schijfbeheer.

Gedetailleerde informatie over de schijven en partities.

Systeemconfiguratie

Ook deze verborgen tool mag niet ontbreken in ons lijstje: Systeemconfiguratie. Open wederom het Startmenu en tik msconfig. Het onderdeel geeft je informatie over de manier waarop Windows wordt opgestart (via de tab Algemeen), maar geeft ook controle over de services en andere onderdelen die tijdens de start worden geladen.

Open de tab Services voor een overzicht van aanwezige services. Bij Status zie je of ze actief of gestopt zijn. Verwijder het vinkje bij een service die je niet nodig hebt. Die functie is uiteraard alleen bedoeld voor de meer gevorderde gebruiker en als je weet waarvoor de services zijn bedoeld.

Op de tab Hulpprogramma’s vind je een lijst met handige programma’s en hun beschrijving. Maak je gebruik van een multibootsysteem met meerdere besturingssystemen? Op de tab Computer opstarten kun je kiezen welk besturingssysteem standaard moet worden geladen en hoelang het opstartmenu in beeld moet blijven.

Systeeminformatie

Wil je álles weten over je computer? Dan komt het onderdeel Systeeminformatie goed van pas. In het geopende Startmenu typ je msinfo. Aan de linkerkant zie je de verschillende categorieën waarover je de informatie kunt opvragen. Rechts in het venster vind je alle relevante details. Kies Systeemoverzicht voor een totaalweergave, waarin je onder meer ziet welke processor wordt gebruikt en welke versie de firmware van je computer heeft.

Wil je bepaalde informatie delen met anderen (bijvoorbeeld voor probleemoplossing), dan kies je voor Bestand / Exporteren. Je kunt de gegevens daarmee in een tekstbestand opslaan. Via het zoekvenster onderin (of via Ctrl+F) kun je met behulp van trefwoorden zoeken naar specifieke informatie.

Alles wat je moet weten over de computer vind je hier.

Netwerk onder controle

Je kent het ongetwijfeld: bij problemen even snel de netwerkverbinding willen herstellen door deze in en uit te schakelen. In Windows 11 is dat aardig weggestopt en al helemaal voor bekabelde verbindingen. Gelukkig is het klassieke Configuratiescherm-onderdeel nog beschikbaar. Open het Startmenu en typ ncpa.cpl. Het venster netwerkverbindingen verschijnt: alle draadloze én bekabelde verbindingen overzichtelijk in beeld, zonder opsmuk. Klik erop met rechts voor snelle acties, zoals Uitschakelen of Eigenschappen.

Handig: snel je netwerk in- en uitschakelen.

Betrouwbaar of niet

Windows houdt bij hoe het is gesteld met de prestaties van de machine. Heeft de computer een vastloper of gebeurt er iets onverwachts, dan wordt dit bijgehouden. De betrouwbaarheidscontrole geeft je een goed beeld van wat er mogelijk misgaat. Open het Startmenu en typ Betrouwbaarheid. Kies Betrouwbaarheidsgeschiedenis weergeven. In een tijdlijn lees je hoe de machine zich in de afgelopen tijd heeft ontwikkeld. Er wordt onderscheid gemaakt tussen verschillende incidenten, zoals kritieke gebeurtenissen, waarschuwingen en informatieve meldingen. Klik op een datum om te zien wat er op die dag aan de hand is. Dubbelklik op een onderdeel om de details te bekijken.

Hoe betrouwbaar is jouw computer?

Logboeken

Heb je de betrouwbaarheidsgeschiedenis bekeken en behoefte aan iets meer informatie over bepaalde gebeurtenissen op de computer? Het onderdeel Logboeken komt hiervoor van pas (in Startmenu typ je Logboeken). Klik links op Windows-logboeken. Bij Systeem zie je bijvoorbeeld welke systeemactiviteiten (inclusief fouten) hebben plaatsgevonden. Selecteer een vermelding om de details te bekijken. Op deze manier kun je eventuele fouten die je eerder in de betrouwbaarheidsgeschiedenis hebt gezien, koppelen aan meer informatie over de fout zelf.

Lokaal groepsbeleid

‘Editor voor lokaal groepsbeleid’ is niet de meest uitnodigende naam, maar in de praktijk is dit wel een interessant verborgen onderdeel van Windows 11 Pro. Hoewel dit programma primair is bedoeld voor bedrijven en netwerken met meerdere computers, kun je het ook thuis prima gebruiken om Windows naar je hand te zetten. Open het Startmenu en typ gpedit.msc. Klap de sectie Computerconfiguratie / Beheersjablonen uit. Hier vind je de verschillende Windows-onderdelen die je onder handen kunt nemen.

Via Startmenu en Taakbalk kun je bijvoorbeeld specifieke opties uit het Startmenu verwijderen of alle pop-upmeldingen laten verdwijnen. Ga wel voorzichtig te werk: dit verborgen Windows-onderdeel is krachtig en kan problemen geven als je onzorgvuldig te werk gaat. En helaas: in de Home-editie van Windows 11 is het niet beschikbaar.

Dit zijn veel opties die je normaal alleen via het Windows-register kunt aanpassen.

Geavanceerdere Windows-functies nodig?

Schaf de Pro-versie aan

Windows Sandbox

Maak je gebruik van de Pro-versie van Windows 11, lees dan even verder. Die versie bevat namelijk Windows Sandbox. Met Sandbox kun je een instantie van Windows draaien in een afgebakende omgeving (ofwel in een virtuele machine). In de Sandbox kun je vervolgens programma’s (of bestanden die je niet helemaal vertrouwt) proberen, zonder dat je hiermee je primaire Windows-omgeving vervuilt. Bij het sluiten van Sandbox wordt alles gewist: de volgende keer begin je weer met een schone lei.

Open het Startmenu, typ Windows-onderdelen en kies Windows-onderdelen in- of uitschakelen. Zet een vinkje bij Windows Sandbox. Na installatie open je het via het Startmenu. Een nieuw venster met volledige Windows-omgeving verschijnt. Houd je het voor gezien? Sluit het venster simpelweg om alles te wissen.

In Windows Sandbox kun je zonder problemen zaken uitproberen.

Klembordgeschiedenis

Op een gemiddelde dag kopieer en plak je aardig wat items. Heb je een item nodig dat je eerder hebt gekopieerd? Maak dan gebruik van de klembordgeschiedenis. Druk op Windows-toets+V en zie daar: een compact venster met een overzicht van eerder gekopieerde items. Klik op het item dat je nodig hebt om het weer te plakken. Of klik op de drie puntjes om het item uit de lijst te verwijderen (als je het toch niet meer nodig hebt). Je kunt items ook vastmaken: klik op de bijbehorende punaise zodat het onderdeel altijd zichtbaar blijft. Handig!

De klembordgeschiedenis houdt bij wat je eerder hebt gekopieerd.

Bestandsgeschiedenis

We blijven nog even in de geschiedenismodus en wel met het verborgen onderdeel Bestandsgeschiedenis. Hiermee kun je kopieën maken van je bestanden en in geval van nood terugkeren naar een eerdere versie van dat bestand. Je kunt Bestandsgeschiedenis alleen gebruiken in combinatie met een externe schijf (inclusief een netwerkschijf).

Open het Startmenu en typ bestandsgeschiedenis. Klik op Inschakelen. Vervolgens geef je aan welke locatie je wilt gebruiken: klik links op Station selecteren. Wil je dat er van specifieke mappen niet een back-up wordt gemaakt, dan kies je hierna voor Mappen uitsluiten / Toevoegen en wijs je deze mappen aan. Via Geavanceerde instellingen kun je de werking verder naar je hand zetten. Zo geef je hier op hoe vaak een kopie van bestanden moet worden gemaakt en hoelang de back-ups bewaard moeten blijven. Om bestanden later terug te zetten, kies je links in het venster voor Persoonlijke bestanden terugzetten.

Broncontrole

Heb je zin om écht de diepte in te gaan, bijvoorbeeld om te zien waardoor de computer opeens trager wordt of slecht reageert? Maak dan gebruik van Broncontrole (open het Startmenu en typ broncontrole). Hier zie je per belangrijk systeemonderdeel (processor, schijf, netwerk en geheugen) hoe de prestaties zijn. Broncontrole geeft aan welke processen beslag leggen op het systeem. Reageert de computer bijvoorbeeld traag omdat de processor continu in gebruik is, dan kun je in het vak Processor de processen sorteren en ontdekken wie hieraan schuldig is. Je kunt vervolgens de boosdoener uitschakelen: klik erop met de rechtermuisknop en kies Proces beëindigen.

Windows-toets+X

Gemak schuilt soms in een klein hoekje. Ken je de toetscombinatie Windows-toets+X al? Dit menu geeft je toegang tot een flinke set handige Windows-onderdelen, zoals Taakbeheer, Zoeken, het venster Uitvoeren en de Logboeken. Bovendien kun je via dit menu de computer snel uitschakelen of je afmelden bij Windows.

Geheugencontrole

Sommige programma’s helpen je met het opsporen van mogelijke computerproblemen. Goed voorbeeld hiervan is Geheugencontrole, waarmee je het werkgeheugen van de machine controleert. Open het Startmenu en typ geheugencontrole. Zorg ervoor dat je al je werk hebt gesloten en klik op Nu opnieuw opstarten en zoeken naar problemen. De computer start opnieuw op en de controle wordt uitgevoerd. Bij eventuele problemen stelt Geheugencontrole je hiervan op de hoogte.

Het werkgeheugen neem je onder de loep met de Geheugencontrole.

Opslaginzicht

Veel van de besproken vergeten Windows-onderdelen gaan al flink wat Windows-versies mee. Dat geldt niet voor alle onderdelen, zoals Opslaginzicht. Dit onderdeel helpt je bij het in bedwang houden van de bestanden op je computer. Het maakt bijvoorbeeld automatisch ruimte vrij en verwijdert tijdelijke bestanden.

Open de Windows-instellingen (Windows-toets+I) en kies Systeem / Opslag / Opslaginzicht. Uiteraard zorg je dat de optie Windows probleemloos laten werken door automatisch tijdelijke systeem- en app-bestanden op te schonen is geactiveerd. Onder Gebruikersinhoud automatisch opschonen kun je opslaginzicht inschakelen en aangeven wanneer het moet worden uitgevoerd. Standaard is dat bij weinig vrije schijfruimte, maar dagelijks, wekelijks of maandelijks behoort ook tot de mogelijkheden. Om de controle en optimalisatie direct uit te voeren, klik je op de knop Opslaginzicht nu uitvoeren (onder in het venster).

Stappenbeschrijving

Uiteraard word je regelmatig door vrienden en familie gevraagd om ze op computergebied uit de brand te helpen. Juist dan kan het verborgen onderdeel Stappenbeschrijving goed van pas komen (open het Startmenu en typ Stappenbeschrijving). Dit programma maakt screenshots van de schermen waarin je iets uitlegt en geeft aan waarop je klikt. Op basis van die stappen kun je anderen helpen en laten zien hoe je het probleem oplost.

Klik op Opname starten en voer de stappen uit. Klik hierna op Stoppen en beoordelen. Een overzicht van alle stappen verschijnt. Via Opmerking toevoegen kun je aanvullende informatie opgeven. Klik hierna op Opslaan om het bestand als zip-bestand te bewaren en met anderen te delen. Microsoft geeft overigens al enige tijd via een melding in het programma aan dat Stappenbeschrijving wordt uitgefaseerd, maar gelukkig is dat nog niet gebeurd.

Watch on YouTube