ID.nl logo
Draadloos printen: afdrukken vanaf je smartphone
© PXimport
Huis

Draadloos printen: afdrukken vanaf je smartphone

Even iets printen via je computer is heel gemakkelijk, maar wat als je je telefoon wilt gebruiken om een printje te maken? Dat vergt iets meer kennis. Draadloos printen: dat werkt zo.

Wifi-printer

Heel wat printers hebben wifi ingebouwd. Meestal hoef je alleen een wifi-knop in te drukken en het gewenste draadloze netwerk te selecteren om verbinding te maken. Gebruik je een authenticatiemode met wachtwoord, dan is het doorgaans eenvoudiger om de printer eerst via een netwerkkabel met je pc te verbinden en te surfen naar het ip-adres van de printer. Desnoods kan een gratis tool als Angry IP Scanner je helpen sneller dit p-adres te vinden. Vanuit deze webinterface stel je de draadloze configuratie doorgaans veel eenvoudiger in dan via het schermpje op de printer.

Tip 01: Afdrukservice

We starten met het scenario: afdrukken vanuit je netwerk op een netwerkprinter met een Android-apparaat. Android heeft een centrale printfunctie (vanaf versie 4.4). In Androidvind je die via Instellingen / Verbonden apparaten / Afdrukken. Je vindt hier twee opties: Standaardafdrukservice en Cloudprinter. Met die laatste optie gaan we vanaf tip 5 aan de slag. Zorg ervoor dat de standaardafdrukservice is ingeschakeld en dat er een printer klaarstaat die gegevens kan ontvangen via wifi.

Als je nu in bijvoorbeeld de app Microsoft Word een document opent, kun je via de menu-knop Afdrukken kiezen en de printer selecteren. Stel de gewenste afdrukopties in en druk op de printer om de afdruk naar de printer te versturen.

Installeer de plug-in die bij jouw printermerk hoort via de Play Store en schakel hem in

-

Tip 02: Services & apps

De meeste printerproducenten, zoals Brother, Epson en HP, hebben een gratis plug-in om op hun netwerkprinters af te drukken, ook wel een ‘print service plug-in’ genoemd. Installeer de plug-in die bij jouw printermerk hoort via de Play Store en schakel hem vervolgens in via Instellingen / Verbonden apparaten / Afdrukken. Zodra je hem hebt geactiveerd, kun je afdrukken vanuit bepaalde apps, zoals Word. Activeer alleen de noodzakelijke service-plug-ins om te vermijden dat ze onnodig je accu aanspreken.

Er zijn ook printerproducenten die eigen print-apps voor Android en iOS bieden. Hiermee kun je dan binnen hetzelfde draadloze netwerk ook e-mails, documenten, foto’s en webpagina’s afdrukken. Voorbeelden van deze apps zijn Brother iPrint&Scan, Epson iPrint en HP ePrint.

Tip 03: AirPrint

Dan verder met het tweede scenario: afdrukken vanuit je netwerk op een netwerkprinter met een iOS-apparaat. Met iOS 4.2 (in 2010) kwam Apple met AirPrint. Via die technologie kun je afdrukken naar een printer die zich in hetzelfde wifi-netwerk bevindt. Hiervoor zijn twee voorwaarden: de printer moet AirPrint ondersteunen en de app moet ook compatibel zijn. Dan hoef je in die app alleen op de deel-knop te drukken, je printer te kiezen en op Druk af te tikken. De meeste apps die met iOS worden meegeleverd, zoals Foto’s, Mail, Notities en Safari ondersteunen AirPrint en ook heel wat externe apps hebben ondersteuning ingebouwd. Of je printer overweg kan met het AirPrint-protocol vind je hier.

©PXimport

Tip 04: Alternatieven

Maar wat nu als je printer geen ondersteuning biedt voor AirPrint? Hier vind je instructies voor een Mac, maar er zijn ook alternatieven voor een iOS-apparaat. Een eerste optie is om je printer via usb aan je Mac of Windows-pc te koppelen. Met behulp van je juiste software is het daarna mogelijk om een iOS-apparaat te laten geloven dat de gedeelde printer AirPrint-compatibel is. Voor Mac kun je het gratis programma handyPrint gebruiken. Voor een Windows-pc kun je terecht bij O’Print waar je na dertig testdagen circa 22 euro moet betalen om het te blijven gebruiken.

Een tweede optie is om een merkgebonden print-app te downloaden, als die voor jouw printermodel bestaat, zie ook tip 2. Vind je dat niet handig of werkt het niet, kijk dan eens naar Cloud Print (zie tip 9).

Nas en AirPrint

Ook via een nas kun je wellicht AirPrint-ondersteuning toevoegen. Op het populaire Synology DS214-model kan dat als volgt – in combinatie met een netwerkprinter. Open het Configuratiescherm van je nas en ga naar Externe Apparaten / Printer. Klik op Netwerkprinter toevoegen en vul het ip-adres van je printer in (zie ook het kader ‘Wifi-printer’). Geef je printer een naam mee, kies LPR als protocol en geef ook de wachtrij een naam. Druk op Volgende, plaats een vinkje bij Apple Wireless Printing inschakelen (je treft hier overigens ook Google Cloud Print inschakelen aan) en selecteer het juiste printermerk en -model. Bevestig met Toepassen.

Tip 05: Google Cloudprinter

Je kunt nu printen vanuit je thuisnetwerk. Maar het is ook handig om op je thuisprinter af te kunnen drukken via internet, zodat je ook onderweg of bijvoorbeeld vanaf je werk je printer aan de gang kunt zetten. Een van de betere en gratis services die dat mogelijk maakt is Google Cloudprinter. Je registreert je printer(s) bij de service. Nadat je je met je Google-account hebt aangemeld, vind je een lijst met je gekoppelde printers terug. Je selecteert een printer en je documenten worden via een https-verbinding naar je printer verstuurd.

Je printer moet in principe wel compatibel zijn. Surf hiernaartoe en zoek je printer op. Staat er (v2) achter de printernaam, dan gaat het om een cloudprinter versie 2.0. Staat er niets vermeld dan heb je een cloudprinter versie 1.0. Is je printer niet opgenomen, dan heb je geen cloudprinter. Niet getreurd, je kunt zo’n printer alsnog geschikt maken, zie ook tip 6. Je moet dan wel een computer (Windows of macOS) met hetzelfde wifi-netwerk als je printer verbinden.

Goed om weten: wanneer je op de webpagina de rubriek met de merknaam van jouw printer hebt geopend, vind je onderaan links terug naar online handleidingen voor de configuratie.

©PXimport

Het is ook handig om op je thuisprinter af te kunnen drukken via internet

-

Tip 06: Printer registreren

Een printer die in principe niet wordt ondersteund, kun je toch gebruiken als Cloudprinter. Open op een computer binnen het wifi-netwerk waarop ook de printer is aangesloten de browser Google Chorme en tik in de adresbalk chrome://devices in. Klik bij Klassieke printers op Printers toevoegen. Selecteer de printer en bevestig met Printer(s) toevoegen.

Heb je een Cloudprinter versie 1.0, volg dan de instructies van je printerfabrikant om je printer te registreren. Dat gaat doorgaans via de webinterface van je printer met behulp van een wizard. Een voorbeeldje: bij onze Brother HL-L2365DW ging het via de rubriek Protocol / Google Cloud Print / Geavanceerde instellingen.

Beschik je over een Cloudprinter versie 2.0, start dan eveneens Google Chrome op en voer chrome://devices in. Je treft je printer dan aan bij Nieuwe apparaten. Klik naast je printer op Beheren en op Registreren.

Heb je een van de drie bovenstaande procedures uitgevoerd, surf dan hiernaartoe en klik op Printers om na te gaan of de registratie succesvol is verlopen.

©PXimport

Tip 07: Even testen

We gaan er vanuit dat je printer inderdaad in de lijst is verschenen. Hoe druk je nu af naar zo’n Cloudprinter? Vanuit Google Chrome kun je een eerste test uitvoeren. Surf naar een webpagina en druk op Ctrl+P. Het dialoogvenster Afdrukken duikt op, waar je via Wijzigen naar de rubriek Google Cloudprinter gaat en daar via de knop Alles weergeven je printer selecteert. Bevestig met Afdrukken. Dit werkt nu ook vanaf een willekeurige computer met internet, althans vanuit toepassingen als Google Chrome en diverse mobiele Google-apps, zoals Gmail of Google Drive. Je moet je hiervoor wel met het Google-account aanmelden dat je voor Cloudprinter gebruikt.

Tip 08: Cloudprinter Android

Om vanaf een smartphone of tablet af te drukken, heb je een app nodig die met Google Cloudprinter overweg kan. Hier vind je een overzicht. Op je Android-apparaat zijn dat onder meer PrinterShare (Mobile Dynamix), Fiabee en uiteraard Cloudprinter van Google zelf (een Android-systeemapp, eventueel los te downloaden). Zoals beschreven in tip 1 en tip 2 moet je deze afdrukservice wel activeren via Instellingen / Verbonden apparaten / Afdrukken. Hier kun je ook via de menuknop en de opties Instellingen / Printers beheren nagaan welke printers er beschikbaar zijn.

©PXimport

Tip 09: Cloudprinter iOS

Jammer genoeg voorziet Google niet in een officiële Cloudprinter-app voor iOS. Wel zit deze functionaliteit ook voor dit platform ingebouwd in de apps van Google zelf (zie ook tip 7). Een van de betere apps die het ook vanuit andere apps mogelijk maakt om op een Cloudprinter af te drukken, is PrintCentral Pro. Deze app kost 6,99 euro voor iPhone en 8,99 euro voor iPad. Die werkt goed en fijn, maar kost dus wel wat geld. Er is ook een gratis app voor iPhone en iPad: CloudPrint van ameu8. We tonen even hoe je daarmee aan de slag gaat op een iPad. Na je aanmelding bij Google verschijnt een venster met drie panelen: In Progress, Queued en Processed. Om een afdruktaak toe te voegen tik je op de plusknop, waarna je via Choose file een bestand kiest of via Print Clipboard content de klembordinhoud toevoegt. Tot slot duid je de gewenste Google Cloudprinter aan. Onthoud wel dat deze app niet zo betrouwbaar werkt als PrintCentral Pro.

Tip 10: Beheermodule

Zowel via de webinterface als vanaf de mobiele apps voor Google Cloudprinter kun je zowel je printers als je printtaken beheren. Via de apps spreekt de werkwijze voor zich. We duiken nog even in de beheermodule via de webinterface. Surf naar www.google.com/cloudprint en klik op Printers. Selecteer een printer, waarna je onder andere de naam kunt wijzigen, details kunt opvragen, afdruktaken weergeeft of de printer verwijdert. Wil je de afdruktaken van alle cloudprinters tegelijk zien, klik dan in het linkerpaneel op Afdruktaken.

In het menu tref je ook de optie Delen aan. Daarmee kun je toelaten dat ook anderen op jouw printer(s) afdrukken. Standaard staat een printer ingesteld op Privé, maar via Wijzigen valt dat aan te passen in Iedereen die over de link beschikt, heeft toegang tot de printer. Achter Link voor delen krijg je een link te zien. Je kunt gelukkig instellen hoeveel pagina’s er dagelijks mogen worden geprint. Het is tevens mogelijk om alleen bepaalde gebruikers toegang te geven. Voer de namen of e-mailadressen van die personen in bij Mensen uitnodigen. Via de knop Afdrukrechten leg je ten slotte vast of die personen medebeheerder van je printer zijn dan wel of ze alleen mogen afdrukken.

©PXimport

Onderweg foto’s printen

Wil je ook buitenshuis printen, dan kun je een zogenoemde pocket printer overwegen. Met zo'n kleine printer, die zoals de naam al doet vermoeden letterlijk in je broekzak past, kun je in een handomdraai foto's printen. Handig voor als je op een feestje een leuke foto maakt en deze direct wilt uitprinten.

▼ Volgende artikel
Trage Chrome? Zet de efficiëntiemodus uit!
© jroballo - stock.adobe.com
Huis

Trage Chrome? Zet de efficiëntiemodus uit!

Vind je dat Chrome af en toe traag presteert en ervaar je zelfs vastlopers? De efficiëntiemodus van Windows 11 is mogelijk de boosdoener. Gelukkig kun je die uitschakelen. We geven je een plan van aanpak waarmee Chrome een heel stuk sneller werkt en reageert.

In dit artikel laten we zien hoe je Google Chrome sneller kunt maken:

  • Controleer of de efficiëntiemodus actief is en schakel 'm uit
  • Laat Chrome voortaan zonder efficiëntiemodus starten
  • Zet geheugen- en energiebesparing uit in de Chrome-instellingen
  • Sluit ongebruikte tabbladen om geheugengebruik te verminderen
  • Wis cache en cookies om je browser op te schonen

Ervaar je een trage pc? Lees dan: Windows 11: van stroperig naar supersnel

De efficiëntiemodus is bedoeld om langer te kunnen werken met een volle accu, om minder ventilatorgeluid te produceren en betere prestaties te halen. De functie werd geïntroduceerd in Windows 11. Het is een systeemfunctie die automatisch het brongebruik van apps aanpast op basis van hun gebruik en prioriteit. Deze modus staat standaard ingeschakeld voor bepaalde applicaties zoals Chrome.

Wanneer je bijvoorbeeld meerdere tabbladen in Chrome hebt geopend, terwijl je er slechts één gebruikt, dan kan de efficiëntiemodus een aantal tabbladen in rust zetten. Hierdoor komen die in een energiebesparende stand te staan. Nadeel is dat deze tabbladen mogelijk niet langer worden bijgewerkt, of zelfs helemaal niet meer reageren wanneer je ernaar overschakelt. Wat aanvankelijk bedoeld is als een voordeel, pakt hierdoor soms uit als hinderlijk. Extra geheugen dat wordt vrijgemaakt lijkt op het eerste gezicht interessant, maar als hierdoor browsertabbladen niet laden of websites crashen dan is dit behoorlijk irritant. Tijd om hier wat aan te gaan doen.

Eerst controleren

We gaan eerst controleren of de efficiëntiemodus inderdaad is ingeschakeld en of die zijn werk doet. Heb je Windows 11 geüpdatet naar versie 22H2 of hoger, dan is de kans groot dat de efficiëntiemodus in Google Chrome al actief is. Controleer dit met Taakbeheer. Klik met de rechtermuisknop op de taakbalk en selecteer Taakbeheer.

In de app die opent, zoek je nu het proces Google Chrome. Klik op het pijltje ernaast om deze groep uit te vouwen. In de kolom Status staat Efficiëntiemodus naast alle processen waarvoor deze functie is ingeschakeld. Wanneer je dit label aantreft, weet je dat deze modus over het algemeen actief is voor Google Chrome. De efficiëntiemodus is ook herkenbaar aan een pictogram van een groen blaadje.

Het groene blaadje geeft aan dat bij deze processen de efficiëntiemodus actief is.

Efficiëntiemodus uit

Je kunt de efficiëntiemodus voor Google Chrome in Windows 11 tijdelijk uitschakelen in Taakbeheer. Klik met de rechtermuisknop op een van de subprocessen waar de waarde Efficiëntiemodus in de kolom Status te zien is. Klik daarna met de rechtermuisknop op het label Efficiëntiemodus om het vinkje weg te halen. Herhaal deze stap bij alle Chrome-subprocessen waar de efficiëntiemodus actief is, tot in de groep Google Chrome geen enkel groen blaadje meer staat. Hierdoor wordt de efficiëntiemodus voor deze subprocessen tijdelijk uitgeschakeld.

De proceslijst verandert en wordt continu bijgewerkt wanneer je nieuwe tabbladen opent en sluit. Het is dus mogelijk dat je deze stappen meerdere keren moet herhalen om ervoor te zorgen dat de wijzigingen van kracht blijven. Ook als je Chrome later sluit en opnieuw start, wordt de modus opnieuw ingeschakeld. Hetzelfde geldt wanneer je de pc opnieuw opstart.

Haal het vinkje weg bij Efficiëntiemodus.

Zuiniger met de energie in je huis omgaan?

Met deze meters verkrijg je inzicht in je verbruik

Het groene blaadje

Het bladpictogram in Taakbeheer geeft aan dat het proces wordt uitgevoerd met een erg laag cpu-gebruik. Het duidt een proces aan dat minder dan 0,1 procent van het cpu-vermogen aangeeft. Doorgaans is dit een goed teken, want de efficiëntiemodus blijft hoe dan ook een interessante nieuwe functie. In feite is dit een verbeterde versie van de Eco Mode-functie die beschikbaar was in Windows 10. Vaak gaat het om processen die inactief zijn of op de achtergrond draaien. Het pictogram is een visuele indicator dat je systeem soepel draait zonder resource-intensieve taken.

De efficiëntiemodus vind je ook terug bij andere processen.

Twee versies

Als je de vorige methode niet elke keer opnieuw wilt herhalen nadat je Google Chrome hebt gestart, dan kun je werken met Chrome-snelkoppelingen. In dit voorbeeld gebruik je een snelkoppeling om Chrome in de standaardinstelling (met de efficiëntiemodus actief) te gebruiken en daarnaast maak je een snelkoppeling om Chrome te gebruiken zónder de efficiëntiemodus.

Begin met het plaatsen van een snelkoppeling voor Chrome op het bureaublad. Binnen Windows 11 verloopt dat anders dan in Windows 10. Klik op Start en selecteer rechtsboven de optie Alles. Hiermee verschijnt er een alfabetische lijst met alle apps. Zoek Google Chrome en sleep dit pictogram naar het bureaublad. Daar is de eerste snelkoppeling. Klik met rechts op deze snelkoppeling en kies Kopiëren. Daarna klik je op het bureaublad met rechts en je selecteert Plakken.

Sleep een snelkoppeling op het bureaublad vanuit Alle apps.

Zonder efficiëntiemodus

Zo, vanaf nu heb je twee snelkoppelingen voor Chrome op het bureaublad. Bij de tweede verander je de naam bijvoorbeeld in Google Chrome zonder efficiëntiemodus. Klik met de rechtermuisknop op deze tweede snelkoppeling en kies Eigenschappen in het contextmenu. Klik in het venster Eigenschappen / Snelkoppeling op het veld Doel. Daar zie je het pad: C:\Program Files\Google\Chrome\Application\chrome.exe. Voeg daar de volgende opdracht aan toe. Zet de cursor achter chrome.exe, plaats een spatie en daarachter typ of plak je --disable-features=UseEcoQoSForBackgroundProcess. Het totale pad ziet er dus als volgt uit:

C:\Program Files\Google\Chrome\Application\chrome.exe” --disable-features=UseEcoQoSForBackgroundProcess

Klik op Toepassen in de rechterbenedenhoek van het venster. Door deze toevoeging schakel je de Eco QoS (Eco Quality of Service) voor achtergrondprocessen uit. Hierdoor gebruikt Chrome niet langer de functie die is ontworpen om het energieverbruik te optimaliseren. Windows vraagt je in sommige gevallen om de beheerrechten te verlenen om door te kunnen gaan. Klik dan gewoon op Doorgaan. Sluit het venster Eigenschappen van Google Chrome als je klaar bent. Start nu Google Chrome opnieuw op.

Wijzig de gegevens in het veld Doel.

Controle

Om te controleren of de functie is uitgeschakeld open je de snelkoppeling zonder efficiëntiemodus. Typ in het adresvak chrome://version en druk op Enter. Hierdoor zullen de details van Chrome op je pc in beeld komen. En daar zul je de opdrachtparameters lezen die je zojuist hebt toegevoegd. Als je Chrome opent vanaf de eerste snelkoppeling (met efficiëntiemodus) en je typt chrome://version, dan zul je deze parameters niet terugvinden. Ook wanneer je het oorspronkelijke Chrome-uitvoerbare bestand start vanuit de map C:\Program Files\Google\Chrome\Application zul je ontdekken dat de efficiëntiemodus nog steeds aan staat.

Deze aanpassing schakelt de efficiëntiemodus alleen uit als je Chrome start vanuit de bewerkte snelkoppeling.

Selectief met extensies

Chrome-extensies kunnen ook veel systeembronnen aanspreken en zelfs met elkaar in conflict gaan. Wanneer Chrome hapert en trager wordt, probeer dan eerst de extensies uit te schakelen die je niet nodig hebt om te zien of het probleem aanhoudt. Je kunt ze tijdelijk uitschakelen door op het menupictogram met drie stippen in Chrome te klikken en Extensies / Extensies beheren te selecteren.

Je kunt ook chrome://extensions in het adresvak typen en op Enter drukken. Door middel van een schuifje schakel je een extensie uit zonder die echt te verwijderen. Schakel uit wat je niet nodig hebt en controleer daarna of Chrome op normale snelheid werkt.

Je kunt extensies uitschakelen of verwijderen.

Geheugenbesparing uitzetten

Behalve de efficiëntiemodus gebruikt Chrome ook functies voor geheugen- en energiebesparing. Beide verminderen het stroomverbruik van de browser door bepaalde functies en mogelijkheden te beperken, maar ze kunnen ook de browserprestaties vertragen. Om ze uit te schakelen, tik je op de drie puntjes in de rechterbovenhoek en ga je via Instellingen naar Prestaties. Je kunt ook in het adresvak chrome://settings/performance typen en dan op Enter drukken. Hiermee kom je op het tabblad Prestaties. In dit tabblad kun je de schuifjes bij Geheugen / Geheugenbesparing en Voeding / Energiebesparing uitschakelen.

Deze laatste optie is alleen beschikbaar op Chrome die op een laptop draait. Een van de bekende problemen van Geheugenbesparing is dat het tabblad automatisch bevriest of opnieuw gaat laden wanneer je ernaar teruggaat. Energiebesparing kan ook de oorzaak zijn dat de visuele effecten in de browser worden beperkt. Hierdoor zal bijvoorbeeld smooth scrolling niet meer werken en ook videoframerates kunnen hierdoor vertragen.

Probeer Geheugenbesparing uit te zetten en kijk of het probleem hiermee is opgelost.

Sluit ongebruikte tabs

Chrome opent voor elk tabblad zijn eigen proces. Als er veel tabbladen openstaan, dan verbruiken die veel geheugen, wat kan leiden tot vertraging. Om te weten hoeveel systeembronnen Chrome aanspreekt, ga je naar Taakbeheer en bekijk je het lopende verbruik. De oplossing is simpel: sluit onnodige tabbladen om te zien of Chrome hierdoor sneller wordt.

Alle open tabbladen spreken gezamenlijk veel geheugen aan.

Cache en cookies wissen

Wanneer je de Chrome-browser lang gebruikt, verzamel je heel wat gegevens in de browsercache en ook veel cookies, wat de browser kan vertragen. Je kunt dit probleem oplossen door de browsegegevens te wissen. Klik op de drie puntjes in de rechterbovenhoek van de browser. Selecteer Browsegegevens wissen. Vervolgens selecteer je de vakjes Cache en Cookies en je klikt op Gegevens wissen. Als dat is gebeurd, start je Chrome opnieuw op en kijk je of het programma nog steeds traag is.

De gecachte afbeeldingen en bestanden nemen 320 MB in beslag.

Watch on YouTube
▼ Volgende artikel
Review Motorola Edge 60 Fusion – Betaalbaar en compleet
© Rens Blom
Huis

Review Motorola Edge 60 Fusion – Betaalbaar en compleet

Een 'gewoon prima' smartphone hoeft echt geen vele honderden euro's te kosten, weten we inmiddels. De nieuwe Motorola Edge 60 Fusion is daar een mooi voorbeeld van, lees je in deze review. Voor een adviesprijs van 329 euro krijg je een telefoon die luxe oogt, fijne specificaties heeft en zes jaar updates ontvangt.

Uitstekend
Conclusie

De Motorola Edge 60 Fusion is niet de snelste smartphone in zijn prijsklasse, maar scoort op alle andere belangrijke punten wel (erg) goed. We zijn ook blij met het updatebeleid van zes jaar. Voor iets meer dan 300 euro koop je zo een telefoon waar je veel plezier aan kunt beleven.

Plus- en minpunten
  • Eigen, luxe ontwerp
  • Goed scherm
  • Zes jaar beveiligingsupdates
  • Prijs-kwaliteitverhouding
  • Niet de snelste in zijn klasse
  • Moto AI niet altijd nuttig

De Edge 60 Fusion is het goedkoopste model in Motorola's Edge 60-serie en verkrijgbaar in drie kleuren: blauw, roze en het geteste turquoise. Niet de meeste alledaagse kleuren voor een smartphone, en het veilige grijs, zwart en wit ontbreken. Wij kunnen dat wel waarderen.

Opvallend ontwerp

De Edge 60 Fusion valt lekker op in de saaie massa. Een hoesje kan handig zijn om de telefoon beter te beschermen, maar is niet nodig voor grip. De nepleren achterkant biedt namelijk veel grip. Motorola schermt bovendien met een MIL-STD-810H-certificering, die aangeeft dat de Edge 60 Fusion niet stuk zou moeten gaan door een val van maximaal 1,2 meter hoogte.

©Rens Blom

De Edge 60 Fusion valt lekker op.

De gebruikservaring van de Motorola-smartphone is uitstekend. Met 178 gram is het toestel relatief licht, door de gekromde randen aan de zijkanten heb je het idee dat je een hele dure telefoon in handen hebt en het 6,67 inch-oledscherm ziet ook heel goed uit. De verversingssnelheid is 120 Hz en de resolutie wat hoger dan Full-HD, waardoor het scherm scherp oogt.

Complete smartphone

We zijn ook blij dat Motorola de scherp geprijsde smartphone zo compleet heeft gemaakt. De Edge 60 Fusion is bijvoorbeeld waterbestendig, ondersteunt een e-sim en heeft lekker veel (256 GB) opslagcapaciteit. Ook het werkgeheugen is van gebruikelijke grootte (8 GB) en de gangbare accucapaciteit van 5200 mAh levert een meer dan prima accuduur op. Wij kunnen de smartphone bij redelijk intensief gebruik, ook buiten de deur, zeker een lange dag gebruiken. 's Avonds opladen kan, maar de volgende ochtend redt het toestel ook.

©Rens Blom

Het grote scherm ziet er goed uit

Je dient wel zelf een oplaadadapter te regelen, en het liefst een krachtige. Motorola levert – vanwege nieuwe EU-wetgeving – namelijk alleen een usb-c-kabel in de doos van de Edge 60 Fusion mee. Met de juiste adapter kan de smartphone overigens lekker rap opladen, namelijk met 68 watt. Wat dat zegt? Dat het drie kwartier duurt om de telefoon van 0 naar 100 procent te brengen.

Is de Edge 60 Fusion zonder compromissen? Nee. De gebruikte MediaTek-processor is niet zo snel, waardoor de telefoon ons af en toe niet kan bijhouden. Geen ramp, maar wel een aandachtspunt. Toestellen worden door de jaren heen namelijk wat trager door alle apps en bestanden die je erop hebt gezet, en de Edge 60 Fusion is dus vanaf dag één al niet de snelste in zijn segment.

©Rens Blom

Camera's

De camera's van de smartphone zijn wat verwarrend. Achterop lijken drie cameralenzen te zitten, aangevuld met een flitser. Er zijn echter maar twee camera's: een hoofdcamera en een groothoekcamera. De Edge 60 Fusion kan ook inzoomen, maar gebruikt daar zijn hoofdcamera voor. Hoewel de camera's prima zijn gelet op de prijs, merken we duidelijk dat duurdere smartphones betere kiekjes schieten. Een begrijpelijk compromis, en we zijn blij dat Motorola de groothoeklens voorzien heeft van een macrofunctie, om van heel dichtbij te fotograferen. Dat kunnen lang niet alle telefoons in dit prijssegment.

Hieronder zie je twee fotoseries met van links naar rechts de hoofdcamera, groothoekcamera en zoomfunctie (2x) aan het werk.

©Rens Blom

©Rens Blom

Zes jaar updates

Prettig aan de Motorola Edge 60 Fusion is dat de telefoon drie Android-upgrades en zes jaar beveiligingsupdates krijgt. Je kunt het toestel dus heel lang veilig gebruiken. Motorola installeert ook heel wat AI-functies op het toestel. Sommige functies zijn nuttig, andere niet. Vertrouwd prettig blijven de gebaren om de smartphone efficiënt te bedienen. Motorola's tijdlijn met artikelen in allerlei categorieën toont ons om onduidelijke redenen alleen Engelstalige content, aangevuld met advertenties. Google's nieuwsfeed blijft dus relevanter.

©Rens Blom

Sommige onderdelen van Motorola's software bevallen goed, andere delen minder.

Conclusie: Motorola Edge 60 Fusion kopen?

De Motorola Edge 60 Fusion is niet de snelste smartphone in zijn prijsklasse, maar scoort op alle andere belangrijke punten wel (erg) goed. We zijn ook blij met het updatebeleid van zes jaar. Voor iets meer dan 300 euro koop je zo een telefoon waar je veel plezier aan kunt beleven.