ID.nl logo
15 tips en trucs voor Microsoft Word
© Reshift Digital
Huis

15 tips en trucs voor Microsoft Word

Microsoft Word is al vele jaren de meest populaire tekstverwerker. Bijna niemand haalt eruit wat er echt in zit, en dat hoeft ook niet zolang je ermee kunt werken en de dingen gedaan krijgt die nodig zijn. Toch kan iedereen een zetje in de rug gebruiken. We hebben daarom 15 tips op een rij gezet.

Word 2013

We gaan er in dit artikel vanuit dat je Word 2013 gebruikt. De meeste tips zijn ook gewoon bruikbaar op oudere versies.

01 Mooiste lettertype

Vanwege de eenvoudige werking zullen veel mensen Word regelmatig 'misbruiken' voor taken waarvoor je eigenlijk een DTP-programma nodig hebt. Denk aan affiches, uitnodigingen, poster of geboortekaartje. Hierbij staat vaak één vraag centraal: "Welk lettertype kies ik?" Om snel tot de beste lettertypekeuze te komen schiet Word tekort. Met dp4 Font Viewer lukt dit wel. Het programma laadt alle lettertypes (fonts) die ook in Word beschikbaar zijn. Klik onder in beeld op Compare. Type bij Sampletext een zinnetje dat je wilt gebruiken in je creatie. Klik op één van de lettertypes in de linkerkolom en gebruik de pijltjestoetsen om snel door je collectie lettertypes te 'skippen'. Het lettertype (font) kun je vervolgens in Word activeren via het lint Start / Lettertype.

©PXimport

Gebruik je Word als dtp-programma voor een uitnodiging of ander creatief project? Met dp4 Font Viewer heb je snel het mooiste lettertype gevonden!

02 Standaardlettertype

Als je een nieuw document begint, bijvoorbeeld met Ctrl+N, kiest Word standaard het Calibri-lettertype met een grootte van 11 pixels. Als je liever Verdana gebruikt (of een ander lettertype), kun je het standaardlettertype aanpassen. Open de opties voor lettertype, bijvoorbeeld via Ctrl+D. Pas de lettertype-instellingen aan zoals je het wilt hebben in toekomstige documenten en klik op Als standaard instellen.

03 Opslaan

Standaard zal Word nieuwe documenten proberen op te slaan in je OneDrive. Deze standaardlocatie heeft niet ieders voorkeur. Je kunt de standaardlocatie aanpassen zodat Word je documenten in de toekomst bewaart in Mijn Documenten of de map Documenten van je Dropbox. Klik in het lint op Bestand en kies Opties / Opslaan. Plaats een vinkje bij Standaard opslaan naar computer. Wijs bij Standaardbestandslocatie met Bladeren de map aan waar je Word-documenten vanaf nu wilt opslaan.

©PXimport

Bewaar je Word-documenten niet standaard in OneDrive, maar in de voorkeursmap die je zelf kiest.

04 Opperste concentratie

Word is bekend en berucht om de vele functies, knopjes, menu's en zo kunnen we nog wel even doorgaan. Soms heb je even al je concentratie nodig om je volledig op de tekst te richten. Write! is een kleine tekstverwerker die je kunt installeren naast Word. Write! biedt een basis tekstverwerker. Alles wat kan afleiden, is verwijderd zodat jij je volledig kunt focussen op je tekst. In Word kun je dit ook voor elkaar krijgen met de toetscombinatie Ctrl+Shift+F1. Hiermee verberg je bijna alle knoppen. Ctrl+F1 verbergt alleen het lint.

Voor een 'afleidingsvrije typemachine' kun je ook de Windows Taakbalk automatisch laten verdwijnen. Klik met rechtermuisknop op je taakbalk, kies Eigenschappen en plaats een vinkje bij Taakbalk automatisch verbergen.

©PXimport

Write! is een basis tekstverwerker zonder afleiding, maar hetzelfde bereik je in Word met de toetscombinatie Ctrl+Shift+F1.

05 Samenwerken

Er zijn meerdere manieren om samen te werken aan een document of project. Je kunt er bijvoorbeeld Dropbox of OneDrive gebruiken. Een voordeel van OneDrive is dat het diep verweven is in Word. Als je een Word-document bewaart in je OneDrive, kun je het direct delen met andere mensen via Bestand / Delen / Personen uitnodigen. Je kunt mensen volledige toegang geven tot het document of ze alleen leesrechten toekennen.

©PXimport

Nodig anderen uit om samen te werken aan een Word-document.

06 Projecten

Als je samenwerkt aan een project, wil je vaak meer delen dan alleen één Word-document. Denk aan Excel-bestanden, pdf's en afbeeldingen. Met de Windows Verkenner kun je de inhoud van een map eenvoudig delen via OneDrive of Dropbox. Klik met de rechtermuisknop op een map in je OneDrive en kies Delen met / OneDrive. De map wordt geopend in je browser. Met de knop Delen geef je derden toegang tot de inhoud van je map. Ditzelfde werkt ook in je Dropbox. Klik met de rechtermuisknop op de map die je wilt delen, kies Weergeven op Dropbox.com. Gebruik de knop naast Instellingen (lijkt op een mannetje met een plusteken) om anderen uit te nodigen tot de inhoud van je map.

©PXimport

Gebruik OneDrive of Dropbox via de Windows Verkenner als je echt wilt samenwerken aan een document meer wilt delen dan één Word-document.

07 Prikbordgeheugen

Met Kopiëren (Ctrl+C) of Knippen (Ctrl+X) zet je een geselecteerde tekst op je klembord, vaak om het even later elders in te voegen via Plakken (Ctrl+V). Als je nog iets kopieert of knipt, ben je het eerste onderdeel kwijt, of toch niet? Kijk in het lint bij Start en klik op het pijltje rechts van Klembord. Nu wordt de volledige inhoud van je klembord wordt getoond en worden er dus meerdere items bijgehouden. Klik op een tekst om het opnieuw te plakken.

©PXimport

Word onthoudt meer dan alleen het laatste onderdeel dat je via kopiëren of knippen op je klembord hebt gezet.

08 Plakken zonder opmaak

Als je een stuk tekst kopieert vanuit een browser en plakt in een Word-document, kun je ongewenst de opmaak van de website in je document krijgen. Je kunt de tekst opnieuw selecteren en de meeste opmaak verwijderen via Ctrl+Spatie. Als dit vaak voorkomt, kan het hulpprogramma PureText handig zijn. Hiermee krijg je de beschikking over de speciale plaktoets Windows-toets+V (of je kiest zelf een andere toetscombinatie uit) waarmee je alleen de gegevens kopieert zonder opmaak.

©PXimport

Verwijder speciale opmaak van een selectie tekst met de toetscombinatie Ctrl+Spatie of plak een tekst met PureText.

09 Opmaak kopiëren

Soms is het handig om opmaak over te nemen van een eerdere alinea of tussenkopje. Hiervoor kun je de optie Opmaak kopiëren/plakken gebruiken in het lintonderdeel Start, maar er is ook een handige toetscombinatie. Ga met de cursor in de tekst staan waarvan je de opmaak wilt kopiëren en druk op Ctrl+Shift+C (in plaats van Ctrl+C). Selecteer nu de tekst waarop je de opmaak wilt toepassen en druk op Ctrl+Shift+V (in plaats van Ctrl+V).

©PXimport

Gebruik Ctrl+Shift+C om alleen de opmaak te kopiëren en plak deze op een selectie tekst met Ctrl+Shift+V.

10 Opmaakmarkeringen

Tijdens het perfectioneren van een belangrijk Word-document loop je onder meer de opmaak na. Sommige opmaak is onzichtbaar, zoals spaties, tabs en het automatisch afbreken van woorden aan het einde van een regel. Met Ctrl+Shift+8 maak je opmaakmarkeringen zichtbaar (en verberg je ze ook weer). Je kunt bepaalde opmaakcodes ook permanent zichtbaar maken via Bestand / Opties / Weergave. Opmaakmarkeringen zijn iets anders dan stijlen, zoals Kop 1, Kop 2 en Standaard. Stijlen maak je zichtbaar met Ctrl+Alt+G (beeldmodus concept) en weer ongedaan Ctrl+Alt+P (beeldmodus afdrukweergave).

©PXimport

Soms is het handig dat je opmaakmarkeringen ziet om zo meerdere spaties van een tab te kunnen onderscheiden.

11 Cloud

Hoewel je Word installeert op je computer, is de tekstverwerker ook beschikbaar in de cloud. Documenten die je bewaart in je Dropbox of OneDrive, kun je openen en bewerken met een browser via Office Online. Afhankelijk van je Office-pakket, heeft OneDrive een streepje voor. De dienst is beter geïntegreerd in Word en onthoudt bijvoorbeeld waar je gebleven bent, ook als je verder werkt op een andere computer. Ook is je aangepaste woordenlijst bijvoorbeeld netjes overal beschikbaar. Zorg dat je aangemeld bent in Word (2013) via Bestand / Account, de rest gaat automatisch.

©PXimport

De cloud is niet alleen voor opslag voor bestanden, ook instellingen zoals je aangepaste woordenlijst wordt er bewaard.

12 Excel in Word

Bijna iedereen kent de mogelijkheid om een tabel in Word te maken, al dan niet via kopiëren en plakken vanuit Excel. Meestal is het eindresultaat een statisch object waar je niets mee kunt qua berekeningen. Door een Excel-bestand in te voegen in een Word-document, behoudt het Excel-document zijn rekenkracht. Je kunt het Excel-document bewerken, opslaan en de inhoud laten vernieuwen in Word. Klik op Invoegen / Object en ga naar het tabblad Bestand gebruiken. Plaats een vinkje bij Koppelen aan bestand en wijs je Excel-document aan. Het Excel-bestand wordt ingevoegd in je Word-document. Zodra je het Word-document in de toekomst opent, zal Word vragen of je de inhoud van het Excel-document wilt verversen. Handmatig bijwerken kan ook: klik met de rechtermuisknop op het Excel-object en kies Koppeling verversen.

©PXimport

Behoud de kracht van een Excel-tabel door een Excel-bestand te koppelen aan de inhoud van je Word-document.

13 Pdf naar Word

Word heeft een pdf-functie aan boord waarmee je een Word-document kunt opslaan in deze populaire bestandsindeling. Je vindt de optie bij Bestand / Exporteren. Maar wat als je een pdf-document hebt en dit wilt bewerken of gebruiken in Word? In dit geval schiet Word tekort en heb je een externe oplossing nodig. Het kan met freeware, maar onlinediensten werken beter. Bij https://docs.zone kun je een pdf-document uploaden en laten omzetten naar een Word-document. Het resultaat is in veel gevallen zeer goed.

©PXimport

Docs.zone is een gratis dienst waarmee je onder andere pdf-bestanden kunt omzetten naar een Word-document.

14 In- en uitzoomen

Werk je graag met grote letters op je scherm, maar wil je niet dat het document met een groot lettertype uit je printer rolt? Zorg dan dat je niet het lettertype aanpast, maar dat je je document groter bekijkt. Als je document slecht leesbaar is op je scherm maar wel correct wordt afgedrukt, kun je in- of uitzoomen. Herstel eerst de weergave van je document via Ctrl+Alt+P. Ga in het lint naar Beeld en klik op Pagina breedte voor een zo groot mogelijke weergave. Je kunt ook de Ctrl-toets ingedrukt houden terwijl je aan je muiswieltje draait. Hiermee bepaal je het zoom-niveau dat je prettig vindt om mee te werken.

©PXimport

Controleer de instellingen van het zoom-niveau als je lettertype te groot/klein wordt getoond.

15 Bestandsrevisies

Als je veelvuldig samenwerkt of werkt aan een belangrijk document, is het fijn om een vangnet te hebben voor het geval je iets verknalt. Dit vangnet is beperkt aanwezig in Word. Je kunt via Bestand / Info / Versies eerdere versies misschien iets terughalen, maar dit werkt helaas niet altijd. Als je een document bewaart in OneDrive, heb je meer mogelijkheden. Meld je aan bij OneDrive en zoek de map met het document waar je een eerdere versie van wilt herstellen. Selecteer het document door een vinkje te plaatsen en kijk bij Beheren / Versiebeheer of je een eerdere versie terugvindt. De standaard OneDrive doet alleen aan versiebeheer van Office-documenten. Dropbox heeft een bredere ondersteuning. Zoek het bestand in de Windows Verkenner waarvan je een eerdere versie nodig hebt. Klik met de rechtermuisknop en kies Vorige versies weergeven.

©PXimport

Word heeft een ingebouwd hulpje aan boord waarmee je, als je gelukt hebt, een eerdere bestandsversie/revisie kunt herstellen.

▼ Volgende artikel
Review Fender x Teufel Rockster Cross 2 – Draagbare speaker met gitaarlooks
© Maikel Dijkhuizen
Huis

Review Fender x Teufel Rockster Cross 2 – Draagbare speaker met gitaarlooks

De reguliere Rockster Cross 2 van Teufel kwam afgelopen zomer op de markt. Onlangs bracht de Duitse audiospecialist in samenwerking met Fender een speciale uitvoering uit. Het fraaie 'gitaarversterkerdesign' komt grotendeels uit de koker van het bekende instrumentenmerk. Wat heeft deze bluetooth-speaker nog meer te bieden?

Fantastisch
Conclusie

Zoek je een goed klinkende bluetooth-speaker met een origineel design? Wanneer het stevige prijskaartje van zo'n driehonderd euro geen bezwaar is, schaf je met de Fender x Teufel Rockster Cross 2 een prima exemplaar aan. Andere pluspunten zijn de comfortabele draagriem, powerbankfunctie en stevige constructie.

Plus- en minpunten
  • Origineel uiterlijk
  • Solide constructie
  • Behuizing kan ietwat achterover hellen
  • Powerbankfunctie
  • 3,5mm-geluidsingang
  • Drie actieve audiodrivers
  • Lange batterijduur
  • Goede audiokwaliteit
  • Geluidsopties wijzigen in app
  • Zware behuizing
  • Duur

Wie weleens een gitaarversterker van Fender heeft gezien, weet meteen waar de vormgeving van de Fender x Teufel Rockster Cross 2 op is gebaseerd. Zo bevat het zilverkleurige speakergaas linksboven het sierlijke logo van de Amerikaanse producent. Dat is precies hoe Fender veel van zijn gitaarversterkers vormgeeft.

©Maikel Dijkhuizen

Naast de bluetooth-speaker zitten er een handleiding, usb-c-oplaadkabel en draagriem in de productdoos.

Zwaar, maar toch mobiel

Met een gewicht van 2,4 kilo is deze bluetooth-speaker bepaald geen lichtgewicht. Toch neem je de Rockster Cross 2 vrij eenvoudig mee. De achterzijde bevat namelijk twee handgrepen, waardoor je voldoende grip hebt. Een andere optie is om door middel van twee karabijnhaken de bijgesloten verstelbare draagriem te bevestigen. Het uiterlijk van deze riem lijkt trouwens sprekend op een gitaarband van Fender. Handig, want je draagt dit apparaat dus met je schouder.

De behuizing is zeer sterk en kan dus absoluut een stootje hebben. Het product voldoet aan de IPx5-norm, zodat het wel een spatje regen kan verdragen. Staat de Rockster Cross 2 eenmaal op zijn plek, dan zal de speaker niet zo gauw verschuiven. Het apparaat rust namelijk op vier lange antislipvoetjes. Een interessante optie is dat je de luidspreker ietwat achterover kunt laten hellen. Zet de behuizing dan schuin neer.

©Maikel Dijkhuizen

Dankzij de brede 'gitaarband' neem je de bluetooth-speaker makkelijk mee.

Aansluitingen

Dankzij de aanwezige bluetooth5.3-adapter verbind je vlot een smartphone of tablet. Het is bovendien mogelijk om gelijktijdig twee mobiele toestellen te koppelen. Voor oplaaddoeleinden zit er aan de achterkant een usb-c-poort met powerbankfunctie. Kortom, je laadt onderweg zo nodig jouw smartphone of smartwatch op. Achter hetzelfde klepje vind je trouwens ook een 3,5mm-geluidsingang. Hierop kun je eventueel een bekabelde audiobron aansluiten. Verder is er een behoorlijke accu ingebouwd. Teufel belooft namelijk een luistertijd van 38 uur bij een gemiddeld volumeniveau van 70 decibel. In de beschikbare ecomodus is dat zelfs naar verluidt 46(!) uur, maar dat gaat dan wel ten koste van de audiokwaliteit.

©Maikel Dijkhuizen

Achter het klepje zijn een usb-c-oplaadpoort en 3,5mm-geluidsingang verstopt.

Stevige beats

Voor een adviesprijs van maar liefst 299,99 euro mag je natuurlijk een goede audiokwaliteit verwachten. Gelukkig is dat ook het geval, want deze bluetooth-speaker levert een natuurgetrouw geluid. Twee tweeters en een behoorlijke woofer zijn verantwoordelijk voor de audioweergave. Vanwege deze verschillende actieve drivers is er een duidelijke scheiding tussen de hoge en lage tonen te horen. De muziek klinkt hierdoor erg levendig. Gebruik de Rockster Cross 2 ook gerust om een feestje te bouwen. Hij kan namelijk zeer luid spelen, waarbij de bas zich duidelijk laat gelden.

De bovenzijde telt enkele fysieke knoppen. Daarmee koppel je een nieuwe bluetooth-bron, wijzig je het volume en pauzeer je de muziek. Daarnaast kun je tussen drie geluidsmodi switchen en een tweede Rockster Cross 2 draadloos koppelen. Met laatstgenoemde opstelling luister je naar echt stereogeluid. Je gebruikt jouw smartphone optioneel als veredelde afstandsbediening. Installeer hiervoor de Teufel Go-app, waarna je diverse geluidsinstellingen naar eigen wens aanpast.

©Maikel Dijkhuizen

Deze bluetooth-speaker heeft aan de bovenzijde enkele fysieke bedieningsknoppen.

Fender x Teufel Rockster Cross 2 kopen?

Zoek je een goed klinkende bluetooth-speaker met een origineel design? Wanneer het stevige prijskaartje van zo'n driehonderd euro geen bezwaar is, schaf je met de Fender x Teufel Rockster Cross 2 een prima exemplaar aan. Andere pluspunten zijn de comfortabele draagriem, powerbankfunctie en stevige constructie.

▼ Volgende artikel
Nieuwe pc? Zo neem je al je instellingen mee
© ID.nl
Huis

Nieuwe pc? Zo neem je al je instellingen mee

Wie overstapt naar een andere computer denkt meestal meteen aan het overzetten van programma's en bestanden zoals documenten en foto's. De vele persoonlijke instellingen en voorkeuren die zorgvuldig zijn opgebouwd, raken helaas vaak verloren. Hoe zorg je ervoor dat je je ook op het andere systeem meteen weer helemaal thuis voelt?

Wat gaan we doen?

Als je al een tijd op dezelfde computer werkt, heb je ongetwijfeld niet alleen het besturingssysteem op je eigen manier aangepast, maar ook je favoriete applicaties. Denk aan je vertrouwde bureaubladthema, spellingsinstellingen, woordenlijsten, aangepaste werkbalken en browserextensies. Juist deze (vaak kleine) aanpassingen maken een systeem echt persoonlijk en vlot bruikbaar. Gelukkig kun je heel wat van die personalisaties relatief eenvoudig meenemen. In dit artikel laten we je zien hoe je dat aanpakt voor Windows, kantoorsuites, browsers en andere applicaties. We gaan verder dan synchronisatie via cloudaccounts en laten je zien hoe je met (gratis) tools ook instellingen van losse applicaties veilig migreert.

Lees ook: Vind de perfecte laptop: alles wat je moet weten voor de juiste keuze

Synchronisatie via Windows-account

Windows biedt veel instellingen die je werkomgeving persoonlijker maken, zoals visuele thema's, spellingsvoorkeuren en meer. Sommige vereisen handmatig werk of externe tools, maar een aantal laat zich automatisch synchroniseren via je Microsoft-account. Laten we hiermee beginnen. Zorg dat je met zo'n account bent aangemeld bij Windows. Dit regel je via Instellingen / Accounts / Uw info. Klik daar op In plaats daarvan aanmelden met een Microsoft-account en volg de instructies.

Open daarna Accounts / Windows-back-up en druk op Beheren. Bevestig met Ja, synchroniseren / Gereed. Herstart de module Instellingen en open opnieuw Windows back-up. Schakel Mijn apps onthouden in als je op een andere pc met hetzelfde account dezelfde apps uit de Microsoft Store wilt gebruiken. Open Mijnvoorkeuren onthouden om aan te geven of je ook de onderdelen Accounts, WiFi-netwerken en wachtwoorden, Taalvoorkeuren en woordenlijst en diverse instellingen wilt synchroniseren.

Je kiest zelf hoever de automatische synchronisatie mag gaan.

Handmatige sync Windows

Zo'n accountsynchronisatie is handig, maar niet alle personalisatie-instellingen worden meegenomen. Dat geldt bijvoorbeeld voor geluidsschema's of muisaanwijzers. Of misschien meld je je liever helemaal niet aan met een Microsoft-account, of vertrouw je deze cloudsynchronisatie niet, ook al is er sprake van dataversleuteling. Dan kun je de migratie ook handmatig doen.

We beginnen met het overzetten van een Windows-thema, aangezien dat meerdere onderdelen omvat, zoals lokaal opgeslagen achtergronden, accent- en vensterkleuren, een geluidsschema en de muiscursorstijl. Ga naar Instellingen / Persoonlijke instellingen / Thema's. Dubbelklik op de miniatuur van het gewenste thema, of klik op Bladeren door thema's om er een nieuw te kiezen in de Microsoft Store. Bovenaan kun je het thema aanpassen via de opties Achtergrond, Kleur, Geluiden en Muiscursor. Gebruik telkens het pijltje linksboven om terug te keren. Sla daarna je aangepaste thema op met Opslaan en geef het een naam. Klik vervolgens met rechts op de miniatuur van dit geselecteerde thema en kies Thema voor delen opslaan. Bewaar het als .deskthemepack-bestand (dat eigenlijk een zip-bestand is) op een extern of gedeeld medium. Dubbelklik je op dit bestand in Verkenner van je andere systeem, dan wordt het automatisch uitgepakt en als Windows-thema geïnstalleerd.

Stel je eigen Windows-thema samen en exporteer het.

Lettertypes en screensavers

Misschien heb je ook zelf een of meer extra lettertypes en screensavers geïnstalleerd, en wil je deze overzetten. Dit kan handmatig als volgt. Voor lettertypes typ je %windir%\fonts in de adresbalk van Verkenner. Selecteer met ingedrukte Ctrl-toets alle gewenste lettertypebestanden, klik er met rechts op en kies Kopiëren naar. Sla deze bestanden op een extern of gedeeld medium op. Op de andere pc selecteer je de bestanden, klik je er met rechts op en kies je Installeren (voor alle gebruikers).

Het overzetten van screensavers verloopt op vergelijkbare wijze. Open de mappen %windir%\System32 en %windir%\SysWOW64, selecteer de gewenste scr-bestanden en kopieer ze naar een geschikt medium. Plak ze op de andere pc in %windir%\System32 en bevestig de kopieeractie als administrator. Je installeert een screensaver door er met rechts op te klikken en Installeren te kiezen, of via Instellingen / Persoonlijke instellingen / Vergrendelingsscherm / Schermbeveiliging.

We hebben een PowerShell-script gemaakt dat dit grotendeels automatiseert. Download het bestand exporteer-extrafonts-ss.ps1 (dit is de downloadlink) op je nieuwe pc, klik er met rechts op en kies Run with PowerShell (als administrator). Je vindt de screensavers en de meeste lettertypes nu op je bureaublad (behalve enkele standaardfonts die je in het script kunt aanpassen bij Fonts uitgezonderd), in submappen van FontScreenSaverBackup.

Je kunt screensaver-bestanden kopiëren en eenvoudig weer elders installeren.

Pictogramlay-out

Na verloop van tijd raak je ongetwijfeld gewend aan de lay-out van je bureaubladpictogrammen en snelkoppelingen. Om deze over te zetten naar een andere pc moet je eerst de snelkoppelingen en bestanden (eventueel handmatig) naar het bureaublad van dat systeem kopiëren. Je vindt deze snelkoppelingen (met extensie .lnk) in c:\users\<je-accountnaam>\desktop voor je eigen account en in c:\users\public\desktop voor alle gebruikers. Dit is echter niet iets wat je snel zult doen. Met het gratis en portable DesktopOK kun je de pictogramlay-out makkelijk opslaan en exporteren via DesktopOK / Pictogrammenindeling opslaan als *.DOK. Later kun je deze ook weer importeren via Pictogrammenindeling laden uit *.DOK. Dit werkt ook handig op dezelfde pc als je oorspronkelijke lay-out per ongeluk door de war is geraakt.

In principe kun je ook je vertrouwde pictogramlay-out terugzetten.

Profielen

De makkelijkste manier om je Windows-account naar een andere pc over te zetten is via een Microsoft-account (zie paragraaf 1, Synchronisatie via Windows-account). Toch wordt het gebruikersprofiel niet volledig meegenomen. Onder meer lokale bestanden, programmavoorkeuren buiten de Microsoft Store en appdata-mappen, zoals macro's, sjablonen en scripts, blijven achter.

In afwachting van een (vernieuwde) migratietool die Microsoft binnenkort belooft, kun je TransWiz gebruiken. Met de gratis versie kun je één account tegelijk overzetten, maar je kunt dit gewoon herhalen voor andere profielen. Dit werkt ook bij profielen die aan een Microsoft-account zijn gekoppeld. Schakel desnoods tijdelijk over naar een lokaal account. Na de migratie op de andere pc koppel je het profiel opnieuw aan hetzelfde Microsoft-account via Instellingen / Accounts.

Download TransWiz. Installeer het msi-bestand op beide pc's. Start het programma op je oude pc. Kies I want to transfer data to another computer, klik op Volgende en selecteer het gewenste, niet-actieve account (meld je eventueel tijdelijk aan met een ander account). Klik op Volgende en kies een opslaglocatie voor het zip-bestand. Beveilig dit eventueel met een wachtwoord.

Start TransWiz op het andere systeem, kies I have data I want to transfer to this computer en verwijs naar het zip-bestand. Geef eventueel een andere accountnaam op, kies of dit een standaard- of administratoraccount wordt en stel het wachtwoord in. Na afloop zijn de gegevens overgezet en kun je je aanmelden met het nieuwe profiel.

TransWiz staat op het punt een Windows-profiel te migreren.

Taalinstellingen

Taal en spelling zijn vaak afgestemd op je voorkeuren, dus waarschijnlijk wil je die ook overzetten. De meeste taalinstellingen binnen Windows worden automatisch gesynchroniseerd via je Microsoft-account, maar desnoods doe je dit handmatig, door dezelfde taalpakketten te installeren. Ga hiervoor naar Instellingen / Tijd en taal / Taal en regio en kies Een taal toevoegen.

De toetsenbordindeling is gekoppeld aan de taal, maar je kunt ook handmatig extra indelingen toevoegen. Klik op de drie puntjes naast je voorkeurstaal en kies Taalopties. Scrol naar Geïnstalleerde toetsenborden en klik op Een toetsenbord toevoegen om de gewenste indeling te kiezen. Met Windows-toets+Spatiebalk schakel je vervolgens snel tussen indelingen. Je kunt trouwens ook per app-venster een andere invoermethode instellen via Instellingen / Tijd en taal / Typen / Geavanceerde toetsenbordinstellingen, met de optie Laat me een andere invoermethode instellen voor elk app-venster.

Wanneer je in apps met spellingcontrole, zoals Kladblok, met rechts klikt op een rood onderstreept woord en kiest voor Aan woordenboek toevoegen of Spelling / Aanwoordenlijst toevoegen, dan wordt het woord in Windows toegevoegd aan een gebruikerswoordenboek. Dit vind je in de map %appdata%\Microsoft\Spelling, wellicht in de submap \neutral of in een taal-submap zoals \nl-NL, in het bestand default.dic of custom.dic. Je kunt dit bestand bekijken met een teksteditor en kopiëren naar dezelfde map op je andere toestel om deze woordenlijst(en) over te zetten.

Je wilt vast alle toegevoegde woorden mee naar je andere systeem migreren.

Op zoek naar een nieuwe laptop?

Op Kieskeurig.nl zie je meteen welke het meest in prijs gedaald is

Applicaties

Geïnstalleerde applicaties zomaar overzetten lukt meestal niet, dus zit er weinig anders op dan ze opnieuw te installeren. Voor volledig portable apps volstaat het vaak om de map waarin je ze plaatste te kopiëren.

Er bestaan handige tools waarmee je veel populaire gratis apps met enkele muisklikken op je nieuwe pc installeert. Bijvoorbeeld Ninite en een pakketbeheerder zoals UniGetUI (klik op deze GitHub-pagina in de rechterkolom onder Releases op Latest).

In UniGetUI kies je Pakkettenbundels en klik je op Pakketten toevoegen aan bundel. Gebruik Pakketten ontdekken om apps op te zoeken. Vink de gewenste pakketten aan en klik op Selectie toevoegen aan bundel. Herhaal dit tot je bundel compleet is. Sla deze op via Bundel opslaan als, open de bundel daarna via Bestaande bundel openen, selecteer alle pakketten en bevestig met Selectie installeren.

Stel zelf je applicatiebundel samen om vervolgens alle apps snel te installeren.

Tip: maak een aparte usb-stick

Met al je favoriete portable apps

App-configuraties

Zo installeer je snel veel apps op je nieuwe pc, maar daarmee neem je je persoonlijke instellingen of configuraties nog niet mee. De gratis app CloneApp was hier prima geschikt voor, maar de ontwikkeling is al enkele jaren stopgezet. Je kunt deze nog steeds downloaden en gebruiken, maar weet dat instellingen van nieuwere apps mogelijk niet volledig meer worden meegenomen. De ontwikkelaar biedt intussen een alternatief aan, Appcopier, maar deze tool is vooralsnog beperkt en minder gebruiksvriendelijk.

Je kunt het eventueel handmatig proberen met een tool als FreeFileSync door de belangrijkste configuratiebestanden naar dezelfde maplocaties op je nieuwe pc te kopiëren. Veel van die bestanden zitten in app-specifieke submappen van mappen zoals %AppData%, %LocalAppData% en %ProgramData%, typisch met extensies zoals ini, cfg, conf, config, json, xml, yaml of yml. Het is het proberen waard, maar overschrijf niet zomaar bestaande bestanden op je nieuwe pc.

Upgrades voor CloneApp wachten helaas op een nieuwe ontwikkelaar.

Codes en licenties

Als je op je nieuwe pc programma's installeert die ook al op je oude pc stonden, wil je natuurlijk de softwarelicentie overnemen. Hoe je dat doet, hangt af van de toepassingen zelf. Bij software die aan een account is gekoppeld, hoef je meestal alleen met hetzelfde gebruikersaccount op je nieuwe pc aan te melden. Soms moet je de licentie eerst deactiveren op je oude pc via de instellingen of via een webportaal.

Voor software met een klassieke activatiecode noteer je de licentiecode van de oude installatie. Die vind je vaak in je account, op het doosje of in een mail. Bij de installatie op je nieuwe pc voer je deze opnieuw in. Tools zoals Magical Jelly Bean Keyfinder (gratis beperkte versie) en NirSoft Produkey (gratis) kunnen codes van veel geïnstalleerde programma's uitlezen. Omdat deze tools methoden gebruiken die ook door malware gebruikt wordt, is het normaal dat je virusscanner hierbij een melding geeft.

Sommige apps gebruiken een licentiebestand, met een extensie als lic, dat, key of ini, dat je moet exporteren of kopiëren naar dezelfde locatie op je nieuwe pc. Vaak is opnieuw activeren dan ook nodig.

Veel productsleutels hebben deze tools niet weten te vinden op dit testsysteem.

Lees ook: Technische toolkits voor computerproblemen: dit heb je nodig

Browsers

Je gebruikt waarschijnlijk een of meer browsers die gepersonaliseerd zijn met bijvoorbeeld eigen thema's, bladwijzers, geschiedenis, wachtwoorden en instellingen. De eenvoudigste manier om deze over te zetten, is door de ingebouwde synchronisatie te activeren.

We beginnen met Chrome. Log in met je Google-account (dat vind je rechtsboven), open Instellingen, klik op Jij en Google, ga naar Synchronisatie en Google-services en kies Synchronisatie aanzetten. Druk op de knop Instellingen, kies Beheren wat jesynchroniseert en vink de gewenste onderdelen aan via Synchronisatie aanpassen. Op je nieuwe pc meld je je aan met hetzelfde account en activeer je opnieuw de synchronisatie.

Voor Edge werkt dit op vrijwel dezelfde manier met je Microsoft-account, via Instellingen / Profielen / Synchroniseren. Bij Firefox kan het ook, als je een Mozilla-account hebt, via Instellingen / Synchronisatie.

Heb je geen account, dan wordt het iets omslachtiger. Wachtwoorden kun je exporteren en importeren via de ingebouwde wachtwoordmanager. Voor andere onderdelen gebruik je bijvoorbeeld een gratis tool zoals Hekasoft Backup & Restore (ook portable). Sluit je browsers, start de tool en selecteer de gewenste browser. De app ondersteunt circa 45 browsers. Je ziet meteen hoeveel data er geback-upt wordt. Zorg dat Backup is geselecteerd, klik op Start en kies een naam en locatie voor het back-upbestand (dat ook echt de extensie .backup heeft). Op je nieuwe pc installeer je dezelfde browser, sluit je deze en open je opnieuw de app. Kies Restore en verwijs naar het back-upbestand. Alles werkt netjes via lokale bestanden, zonder cloudverbinding.

Hekasoft Backup & Restore kan met nagenoeg alle browsers overweg.

Synchroniseren Office 365

De kans is groot dat je ook een kantoorpakket gebruikt, en wellicht is dit Microsoft 365 (voorheen Office 365). Persoonlijke instellingen worden dan automatisch gesynchroniseerd tussen systemen, op voorwaarde dat je een geldige licentie hebt en op elk apparaat met hetzelfde Microsoft-account bent aangemeld. Het gaat bijvoorbeeld om je Office-thema, aangepaste woordenlijst, Snelle toegang-werkbalk, Lint-aanpassingen, taalvoorkeuren en (via OneDrive) recente bestanden en persoonlijke sjablonen.

Controleer wel een paar instellingen. Meld je binnen de Office-apps aan met je Microsoft-account (klik desnoods op Aanmelden, rechtsboven). Ga in Windows naar Instellingen /Accounts / Windows-back-up, klik op Beheren bij Uw Microsoft-account synchroniseren met Windows en kies Ja, synchroniseren. Zet vervolgens de optie Mijn voorkeuren onthouden aan en vink bij voorkeur alle opties aan. Gebruik je een werk- of schoolaccount, dan kan je IT-beheerder wel bepaalde synchronisaties beperken (via groepsbeleid).

Voor automatische synchronisatie controleer je enkele instellingen.

Handmatig overzetten Office 365

Je kunt ook specifieke Office-onderdelen handmatig overzetten. Voor sjablonen kopieer je bestanden met extensies als dotx, potx en xltx naar dezelfde map op je nieuwe pc. Deze staan normaal gesproken in C:\Users\<gebruikersnaam>\Documenten\Aangepaste Office-sjablonen. Ook eigen woordenboeken kun je meenemen. Het bestand Custom.dic staat in %AppData%\Microsoft\Uproof, default.dic of custom.dic in %AppData%\Microsoft\Spelling, in de submap \neutral of eventueel andere submappen.

Aanpassingen aan het Lint en werkbalken exporteer je via Bestand /Opties / Lint aanpassen. Klik rechtsonder op Importeren en Exporteren en kies Alle aanpassingen exporteren.

Wil je aangepaste stijlen, marges, regelafstand, macro's of eventueel extra opmaakelementen in Word overnemen, dan kopieer je ook het bestand Normal.dotm uit %AppData%\Microsoft\Templates. Extra macro's kun je ook los exporteren in de VBA-editor (Alt+F11), via Bestand / Bestand exporteren en later Bestand importeren.

Bepaalde Office-voorkeuren, zoals standaard bestandslocaties, zitten in het Windows-register. Een back-up maken kan via de Register-editor (druk op Windows-toets+R en voer regedit uit). Bij recente Word-versies zitten deze in de sleutel Computer\HKEY\_CURRENT\_USER\Software\Microsoft\Office\16.0\Word\Options. Klik met rechts op deze sleutel, kies Exporteren en bewaar het reg-bestand. Dubbelklik op dit bestand op je nieuwe systeem en bevestig tweemaal met Ja om de instellingen te importeren. Je maakt liefst eerst een systeemherstelpunt via Een herstelpunt maken in het Windows-startmenu.

Sommige Office-instellingen zijn opgeslagen in het Windows-register.