ID.nl logo
De beste aangepaste launchers voor je Android-telefoon
Huis

De beste aangepaste launchers voor je Android-telefoon

De nieuwste marketingslogan van Android is "Be together, not the same". Hoewel dergelijke motto's gewoonlijk een truc zijn om je geld uit te laten geven, zit er hier veel waarheid in.

Aangepaste launchers zijn al vanaf het begin een kenmerk van Android-tweaking. Ze kwamen gedeeltelijk voort uit noodzaak, aangezien Android vrij lelijk was voordat Google besloot om design serieus te gaan nemen. Lees ook: Slimme multitasking-apps en-tools voor Android.

Ze zijn met de tijd meegegaan en geven je de mogelijkheid om het thuisscherm van je Android-apparaat er helemaal anders uit te laten zien of anders te laten functioneren dan dat van de persoon naast je.

Launchers hebben een ander doel: Ze maken het mogelijk om de doorgaans niet al te spectaculaire aangepaste skin die fabrikanten op de nieuwste vlaggenschip telefoons blijven zetten weg te halen, hoewel stock Android er dankzij Google's Material Design nu erg goed uitziet.

Je kunt er nu een heleboel vinden in de Play Store, maar hier bespreken we vier skins die er op hun eigen manier echt uitspringen.

Je launcher veranderen

Met Android kan elke applicatie als standaard dienen voor een specifieke actie. Wanneer je op de thuisknop drukt, stuur je je apparaat naar het thuisscherm, maar je kunt zelf kiezen welke launcher daarmee omgaat.

Je telefoon of tablet heeft een gedeelte waarin je de standaard applicaties kunt kiezen (zie afbeelding).

©PXimport

Met Android kun je een aangepaste launcher als je standaard thuisscherm kiezen.

Als je een launcher hebt uitgeprobeerd en wilt omschakelen, ga dan naar Settings > Default Applications > Home en selecteer de launcher die je voorkeur heeft. Met sommige interfaces, zoals Samsung's TouchWiz, kun je meteen vanaf dit scherm een launcher verwijderen.

Krijg de Nexus-stijl met de Google Now Launcher

©PXimport

Met de Google Now Launcher kom je het dichtst in de buurt van stock Android zonder Nexus apparaat.

Google Now is de toekomst van Android. Het is je reispartner en sportmetgezel. Het integreert ook data van meer dan 70 apps en dit neemt nog altijd toe.

Google's gesproken commando's worden steeds sterker en er komen telkens nieuwe mogelijkheden. Dus als je echt een Google telefoon wilt hebben, moet je de Google Now Launcher gebruiken. Je Google Now kaarten zijn slechts een swipe van het thuisscherm verwijderd en er wordt altijd naar een gesproken commando geluisterd. De app-drawer, animaties en algehele esthetiek is een maatstaf voor Material Design, waardoor je een Nexus-achtige ervaring krijgt.

Ik zou echter graag willen dat Google er wat meer aanpassingsopties in zou verwerken. Je zou de mogelijkheid moeten hebben om te configureren hoeveel apps er op je thuisscherm passen, zodat de extra schermruimte niet verloren gaat als je een grotere telefoon hebt, zoals een Galaxy Note 4 of een Nexus 6.

Bovendien blijft de widget drawer een rommeltje. Zelfs TouchWiz slaagt erin om je beschikbare widgets op minder schermen te laten passen, zodat je niet eindeloos hoeft te scrollen om een bepaalde widget te vinden.

Action Launcher 3 is voor knutselaars

©PXimport

Action Launcher 3 combineert een Material Design look met veel aanpassingsopties.

Als je van een schone, Google Now-achtige stijl houdt, maar graag wat meer flexibiliteit wilt, raad ik Action Launcher 3 aan. De interface lijkt erg op de Google Now Launcher, compleet met de witte achtergrond in de app drawer en de mogelijkheid om snel Google Now te openen door de thuisknop ingedrukt te houden.

Maar het heeft een enorm aantal verschillende opties waarmee je je telefoon naar je eigen smaak en gebruikswijze kunt aanpassen. Mijn favoriete functie is de mogelijkheid om de notificatiebalk naar beneden te slepen door op een willekeurige plek op het scherm te omlaag te swipen. Aangezien een gemiddeld scherm tegenwoordig een formaat van zo'n vijf inch heeft, kan het oncomfortabel zijn om de notificatiebalk helemaal vanaf de bovenkant omlaag te slepen.

Je kunt een aangepast gebaar aanmaken, het thuisscherm tweaken en van links naar rechts swipen om snel een app te zoeken (deze functie kun je echter ook uitschakelen).

Dus als je een Samsung-apparaat hebt en jaloers bent op de manier waarop eigenaren van een Galaxy S6 de thuisknop tweemaal kunnen indrukken om de camera te openen, kun je nu je eigen telefoon hetzelfde laten doen. Voor de volledige set van opties moet je voor 5 dollar de Pro-versie aanschaffen. Maar er zijn een heleboel mogelijkheden beschikbaar in de gratis editie zodat je voordat je het koopt een goed beeld kunt krijgen of je het je zal aanspreken.

Yahoo Aviate maakt gebruik van machinaal leren

©PXimport

Als je minder Google op je thuisscherm wilt en een launcher die een groot deel van het denkwerk op zich neemt, dan is Aviate een goede keuze.

Deze launcher is niet voor iedereen geschikt, maar als je een andere benadering van de launcher wilt, kan Yahoo Aviate interessant zijn. We hebben er voor het laatst naar gekeken voordat Yahoo het had opgepikt. De launcher gaat nog beter met zijn kernfuncties om dan voorheen, door je voorkeuren en andere data te gebruiken om te raden wat je wilt. En Aviate ziet er nog altijd goed uit met zijn eigen ontwerp dat losstaat van die van de andere launchers die er verkrijgbaar zijn.

Maar een groot deel hiervan komt voort uit het feit dat het nu een Yahoo product is en er zijn een heleboel diensten van de paarse web gigant ingebakken. Er is zelfs een Google Now-achtige tool links van het thuisscherm die je kaarten met informatie voorschotelt.

Over het algemeen ziet de launcher er nog steeds goed uit met geïntegreerde slimme functies zoals de mogelijkheid om vanaf de onderkant omhoog te swipen om je favoriete en recente contactpersonen te benaderen. Aviate categoriseert ook automatisch je apps, hoewel je eerst misschien even zult moeten zieken omdat jouw organisatiemethode kan verschillen van die van Yahoo.

Yahoo Aviate is een goede keuze als je een beetje een dubbel gevoel hebt bij het ecosysteem van Google en als je wilt dat de telefoon een groot deel van het nadenken en organiseren op zich neemt. Yahoo's zoekprestaties zijn veel minder dan die van Google, maar dat komt deels doordat Yahoo zoveel minder over je weet. Aviate is een manier om dat zo te houden.

Apex Launcher voor thema's en aanpassingen

©PXimport

Met de Apex Launcher kun je vrijwel alles aanpassen.

De Apex Launcher is een andere krachtige optie, beschikbaar voor elk apparaat dat op Android 4.0 of later draait. Het heeft, net als Action Launcher, een freemium model waarbij de meeste functies gratis beschikbaar zijn. Om alles te ontgrendelen moet je echter 4 dollar betalen.

Het is de moeite waard, aangezien je eenvoudig het aantal apps je in de dock, het uiterlijk van notificaties en de volgorde van je thuisschermen kunt veranderen. Maar de meeste kracht zit hem in aanpasbare Apex Actions, waarmee je een snelle link op een specifiek scherm kunt zetten of een bepaalde functie op het thuisscherm. Je kunt ook door middel van spraak zoeken door vanaf een willekeurig scherm "OK, Google" te zeggen, net als met de Google Now Launcher.

Wat Apex Launcher doet opvallen is de enorme hoeveelheid beschikbare thema's; er is een enorme gemeenschap van makers die bijna elk mogelijk ontwerp voor het thuisscherm van een smartphone hebben bedacht. Veel thema's zien eruit alsof ze op één van de Motorola Droid modellen thuishoren, terugblikkend op de tijd waarin Android een uitgesproken "boze robot" esthetiek had.

Heb je een launcher nodig?

De mate waarin je je apparaat wilt veranderen is aan jou. Hoewel Samsung en LG hun aangepaste interfaces enorm hebben verbeterd, ben je als je meer functionaliteit wilt beter af met één van deze opties.

Een andere goede trend is dat veel launchers, Yahoo Aviate uitgezonderd, Google's gesproken commando's en Google Now in het nieuwe thuisscherm kunnen opnemen, waardoor je een meer verbonden ervaring hebt dan wanneer al die data in de Google Search app verstopt zit. Aangezien Android dit jaar een andere grote release kan verwachten zul je meer innovatie op dit gebied gaan zien omdat bedrijven hun invloed willen uitoefenen op het apparaat dat je overdag waarschijnlijk het meeste gebruikt.

▼ Volgende artikel
De plug-in hybride Lexus NX450h+: Premium looks en techniek
Mobiliteit

De plug-in hybride Lexus NX450h+: Premium looks en techniek

De Lexus NX verscheen in 2014 en kende sindsdien een bescheiden succes in Nederland, met zo'n 1500 verkochte exemplaren. Het merk groeit wereldwijd echter flink. Met de lancering van de plug-inhybride NX450h+ zet Lexus deze lijn voort. Irwin van InstaAutoVlog heeft het model getest en deelt zijn bevindingen.

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Dit artikel in het kort:

  • Concurrentie: de Lexus NX richt zich op modellen als de BMW X3, Volvo XC60 en Mercedes-Benz GLC. Hij onderscheidt zich met een rijke standaarduitrusting en hybride aandrijflijn.
  • Ontwerp en afwerking: hij is voorzien van dynamisch design, premium materialen en hoogwaardige afwerking met geavanceerde functies zoals e-Latch portierontgrendeling.
  • Comfort en prestaties: de auto heeft een rijke standaarduitrusting inclusief climate control, stevige motoren (tot 309 pk) en een goede elektrische actieradius.
  • Prijs en varianten: de Lexus is verkrijgbaar vanaf 61.995 euro afhankelijk van aandrijflijn en uitvoering.

Positionering

De Lexus NX strijdt met auto's als de BMW (i)X3, de Volvo XC60 en de Mercedes-Benz GLC. Ook de Audi Q5 is een directe opponent. Het onderscheidende vermogen? Een rijke standaarduitrusting, Lexus' Red Carpet Treatment en de standaard van een hybride aandrijflijn. 

Afmetingen

Met een lengte van 4,66 meter en een breedte van bijna 1,87 meter is hij iets compacter dan sommige concurrenten, maar hij wint het in hoogte met 1,66 meter. Dit geeft de NX een robuuste, maar nooit logge uitstraling, passend bij zijn klasse.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

F-Sport-uitvoering

In het donker zorgt de scherp vormgegeven led-verlichting voor en achter voor een sterke uitstraling en herkenbare signatuur. De grille is een opvallend detail, zeker bij de F-Sport uitvoering. Deze testversie valt op door die grille, zwarte dakrails en raamomlijsting, en bijpassende zwarte buitenspiegels. De 20-inch F-Sport Design wielen versterken de sportieve uitstraling, vooral in combinatie met de F-White lak.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Premium interieur

De Lexus NX biedt een luxe interieur: alles voelt solide en prettig aan. Bovenop het dashboard zit standaard een 14inch-touchscreen voor infotainment vanaf de Business Line; de basisuitvoering heeft een 9,8inch-scherm. Navigatie en draadloos Apple CarPlay of Android Auto zijn standaard aanwezig.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

E-Latch-deuropeners

Het zitcomfort is goed en ook de ondersteuning voor beide ellebogen is uitstekend. Enkel het axiaal beperkt verstelbare stuurwiel kan beter. De NX is voorzien van een deels digitaal instrumentarium en e-Latch deurontgrendeling. Deze portieropeners zorgen ervoor dat je geen deur kunt openen als er verkeer van achteren aankomt.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Details en afwerking

In de Lexus NX zijn details en finesse volop aanwezig. De bediening van elementen zoals de middenarmsteun voelt licht en doordacht, terwijl de klimaatregeling, met nanotechnologie, niet alleen nare geurtjes, maar ook droge huid helpt voorkomen. De geluidsisolatie zorgt daarnaast voor rust in het interieur.

Standaard krijg je een audiosysteem met negen luidsprekers en een subwoofer. Voor wie meer wil, is er in de President-uitvoering een Mark Levinson-systeem met zeventien luidsprekers en een vermogen van 1800 watt, voor een premium luisterervaring.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

1500 kilo trekgewicht

Op de achterbank is voldoende plek voor drie volwassenen. De kofferbakinhoud is voor alle versies gelijk. Deze meet 520 liter en is te vergroten naar maximaal 1411 liter. Een sterk punt van de PHEV is het trekgewicht. Mag de normale hybride als 2WD en AWD maximaal 1000 kilogram trekken, na het aanvinken van het 2495 euro kostende Explorer Pack wordt dit naar 1500 kilogram verhoogd. In het pack zit een afneembare trekhaak en een kogeldruk van 100 kilogram. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Bereik van de accu

De instap-Lexus NX betreft de 350h. Deze is voorwielaangedreven en beschikt over een 2,5liter-viercilinder benzinemotor die samenwerkt met een 192pk en 270Nm sterke elektromotor. Er is ook een 350h AWD met een extra 54pk en 121 Nm sterke elektromotor op de achteras.

Voor de test is gereden met de plug-in hybride 450h+. De basis-aandrijflijn is gelijk aan die van de 350h AWD. Dankzij een 18,1kWh-lithium-ion batterij kan het elektrische vermogen langer worden aangesproken: zo'n 74 (Luxury Line) of 69 kilometer volgens de WLTP-testmethode.

🚘Meer weten over auto-afkortingen? Lees dan: Van actieradius tot WLTP: dit is het EV-ABC

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Accumanagement

De auto is uitgerust met een eenfase-6,6 kW boordlader, terwijl de warmtepomp ook in de winter zorgt voor een bruikbare actieradius. Interessant is de slimme software die ervoor zorgt dat de batterij in topconditie blijft, zelfs als je deze niet vaak oplaadt. De accu wordt regelmatig ont- en opgeladen om alle cellen actief te houden. Lexus biedt bovendien 10 jaar garantie op de batterij.

Krachtige en soepele aandrijflijn

Het gecombineerde vermogen is 309 pk en in 6,3 seconden ben je van 0 tot 100 km/u. De topsnelheid is 200 km/u. Prettig is het hoge elektrische vermogen van gecombineerd 246 pk, zo'n 100 pk meer dan bij de concurrentie.

Ontdek jouw ideale elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!

Verbruik bij lege accu

Is de accu na zo'n 65 kilometer te hebben gereden leeg, dan verandert de NX in een normale hybride. De elektromotor wordt getemperd en dat zorgt mede voor een op dat moment nog steeds laag brandstofverbruik. Een gemiddelde van 1 op 16 is dan prima te realiseren; een uitstekende waarde. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Rijdynamiek

Voor wat betreft de rijdynamiek plaatst de NX zich tussen de compactere LBX en grotere broer RX. Zo stuurt hij verrassend direct en voelt hij mede dankzij het formaat wendbaar en overzichtelijk. Op de snelweg is het de rust in het onderstel waarmee hij overtuigt,net als de uitstekende geluidsisolatie, rechtuit-stabiliteit en het uitmuntend werkende Lexus Safety System+, inclusief een autonome rij-assistent van level 2. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

AVS-dempers

Kun je de Volvo, Mercedes en Audi optioneel met luchtvering krijgen, bij Lexus is dit niet het geval. Het merk focust zich op zogeheten AVS-dempers. Deze Adaptive Variable Suspension-ophanging is standaard onder de F-Sport en President Line en zorgt ervoor dat de NX te allen tijde vlak blijft. Dit kan extra comfort geven, maar met name bij het afrijden van drempels zou een soepelere demping juist voor wat meer comfort mogen zorgen. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Prijzen en uitvoeringen

De Lexus NX is als 350h leverbaar vanaf 61.995 euro. De 350h AWD kost minimaal 71.995 euro. Pluggen kan met de 450h+ vanaf 65.995 euro en de geteste 450h+ F-Sport Line staat voor 74.995 euro op de lijst. 

▼ Volgende artikel
Review HMD Fusion – Bijzondere smartphone voor weinig geld
Huis

Review HMD Fusion – Bijzondere smartphone voor weinig geld

De HMD Fusion is een van de opvallendste smartphones van 2024. Je kunt namelijk speciale hoesjes om de telefoon doen om extra functies te gebruiken. Zo kan de budgettelefoon opeens betere selfies maken of draadloos opladen. In deze HMD Fusion-review zoomen we in op de accessoire en de smartphone zelf.

Oké
Conclusie

De HMD Fusion is een interessante smartphone, omdat je hem kunt uitbreiden met hoesjes vol extra functies. Een bijzonder concept, al hebben we helaas nog niet alle hoesjes kunnen testen. Als toestel zelf maakt de Fusion minder indruk: hij is weliswaar prima te repareren, maar heeft eenvoudige specificaties en krijgt korter updates dan de concurrentie. Daarmee is de HMD Fusion een opvallende telefoon voor een select publiek.

Plus- en minpunten
  • Zelf te repareren
  • Optionele hoesjes bieden extra functies
  • Lange accuduur
  • Speciale hoesjes laten op zich wachten
  • Matige specificaties
  • Mager updatebeleid

De HMD Fusion is te koop in twee versies, met respectievelijk 6 GB werkgeheugen en 128 GB opslagcapaciteit en 8 GB / 256 GB. Wij hebben het eerste model getest, dat een adviesprijs van 270 euro draagt. Voor dertig euro meer koop je het betere model, wat wij een nette meerprijs vinden.

In de doos vind je naast een usb-c-oplaadkabel ook een stevig transparant hoesje, dat geen functies toevoegt behalve je toestel beschermen tegen krassen en een valpartij. HMD verkoopt het hoesje ook in het blauw, groen en roze.

Speciale hoesjes

Interessanter zijn de accessoires die wél extra’s bieden, via de stroompinnetjes in het hoesje en op de achterkant van de telefoon. HMD presenteerde in september een hoesje met uitklappende ledring voor betere selfies in het donker, een extra stevig hoesje met een SOS-knop en een hoesje dat draadloos opladen mogelijk maakt.

Met de verkrijgbaarheid van die hoesjes schiet het vooralsnog niet op: die met de selfiering en SOS-knop komen volgens de HMD-website 'later dit jaar beschikbaar' en het oplaadhoesje ontbreekt begint november nog op die website. Wat de hoesjes gaan kosten, is ook nog onduidelijk.

Gelukkig kon HMD ons wel al een hoesje met selfiering opsturen om te testen in combinatie met de Fusion. Dat hoesje is stevig en biedt veel grip. De ledring rond de cameramodule op de achterkant is met een vrije hand makkelijk – maar niet té makkelijk – omhoog te klappen en prijkt dan boven het scherm uit. Vervolgens vind je in de camera-app een instelling voor de aparte flitser, die dus stroom krijgt via het toestel. Je kunt in die instelling onder andere de kleurweergave en helderheid van de flitsring aangeven. De flitsring werkt naar behoren.

📱Leestip: Waar voor je geld: 5 uitgebreide smartphones voor max 500 euro

©Rens Blom

Hieronder vind je twee selfies, gemaakt in het donker op straat. Op de linkerfoto gebruikten we de HMD Fusion als een normale smartphone, waarbij het scherm oplicht om je gezicht in beeld te brengen. Op de rechterfoto stond de flitsring boven het scherm. Wij kregen gemengde reacties op het nut en de kwaliteit van de flitsring, met name omdat hij je gezicht minder natuurlijk weergeeft.

©Rens Blom

Interessant initiatief

Hoewel we dus nog niets kunnen zeggen over de prijzen en de kwaliteit van de andere hoesjes, vinden we het initiatief van HMD interessant. Het doet ons terugdenken aan Motorola, dat jaren geleden al smartphonehoesjes met boeiende functies uitbracht. Denk aan een extra accu, krachtige luidspreker of zelfs miniprinter. HMD pakt het vooralsnog minder exotisch aan, maar belooft wel meer speciale hoesjes. Wij zijn benieuwd.

Positief in ieder geval is dat HMD alle benodigde technische informatie opensource gemaakt heeft, waardoor bedrijven en hobbyisten zelf hoesjes en accessoires kunnen maken die werken met de Fusion.

De HMD Fusion als smartphone

Als smartphone is de HMD Fusion ook noemenswaardig. In lijn met HMD's duurzaamheidsfilosofie is het toestel grotendeels zelf uit elkaar te halen met een schroevendraaier. Op die manier kun je het scherm, de accu, usb-c-poort en andere belangrijke onderdelen vervangen.

HMD verkoopt die onderdelen (straks) zelf via zijn website en stelt reparatiehandleidingen beschikbaar. Een mooi pluspunt van het toestel, zeker ten opzichte van concurrerende telefoons die alleen door een professionele partij te repareren zijn. De prijzen van vervangende onderdelen vinden we schappelijk. Een nieuwe accu kost 25 euro, een nieuw scherm 50 euro.

©Rens Blom

Als 270 euro kostende telefoon biedt de HMD Fusion echter minder goede specificaties dan je verwacht in deze prijsklasse. Weliswaar voelt het toestel stevig aan, het 6,56inch-LCD-scherm met lage resolutie van 1612 x 720 pixels maakt het beeld niet scherp. En de Qualcomm Snapdragon 4 Gen 2-processor is oud en eenvoudig, waardoor de telefoon merkbaar trager is dan de concurrentie. Dat belooft weinig goeds voor de prestaties na een jaar gebruik.

Ook op de camera's is bezuinigd. De Fusion mist een groothoekcamera om extra wijde foto’s te schieten, bijvoorbeeld. Daar staat tegenover dat HMD de Fusion wel een prima selfiecamera met een 50megapixel-resolutie geeft. De camera achterop heeft maar liefst 108 megapixels, maar is kwalitatief niet bijzonder.

©Rens Blom

De 5000mAh-accu gaat wel lekker lang mee, geholpen door de eenvoudige processor en lage schermresolutie. Je kunt de HMD Fusion bijna twee dagen gebruiken voordat je de oplader moet pakken.

Mager updatebeleid

Het updatebeleid van de Fusion is helaas mager. HMD belooft upgrades naar Android 15 en 16 en drie jaar beveiligingsupdates. In dit prijssegment kun je telefoons met vier of vijf jaar updates kopen, onder andere van Samsung.

Conclusie: HMD Fusion kopen?

De HMD Fusion is een interessante smartphone omdat je hem kunt uitbreiden met hoesjes vol extra functies. Een bijzonder concept, al hebben we helaas nog niet alle hoesjes kunnen testen. Als toestel zelf maakt de Fusion minder indruk: hij is weliswaar prima te repareren, maar heeft eenvoudige specificaties en krijgt korter updates dan de concurrentie. Zo is de HMD Fusion een opvallende telefoon voor een select publiek.