ID.nl logo
Contactenchaos? Zo breng je je adresboek weer op orde
© นุห์ชาล์ ปา
Huis

Contactenchaos? Zo breng je je adresboek weer op orde

Je lijst met contactpersonen is in de loop der tijd flink uitgebreid, maar ook minder overzichtelijk geworden. Dubbele contacten, gedateerde gegevens, ongestructureerde lijstjes. Eerlijk is eerlijk: het is tijd voor een opschoonbeurt van je adresboek. Appeltje-eitje met deze stappen.

In dit artikel besteden we aandacht aan het opschonen van je digitale adresboek:

  • iOS en iPadOS
  • Android
  • Outlook op een Windows-pc

Ook foto's kennen dit fenomeen: Staan jouw foto's overal en nergens? Zo krijg je de regie weer in handen

Niets is zo hinderlijk als een adresboek waarin je dezelfde contactpersonen tweemaal of zelfs vaker tegenkomt. Toch gebeurt dit in de praktijk vaak, bijvoorbeeld als een contactpersoon meerdere telefoonnummers gebruikt of onder verschillende (achter)namen in de lijst voorkomt. Gelukkig kun je de adresboeken vaak eenvoudig ontdubbelen, zodat je een opgeruimde lijst overhoudt.

Contacten op iOS en iPadOS

Maak je gebruik van de app Contacten op een iPhone of iPad? Die app detecteert meestal zelf de dubbele contacten. Open het menu in de app Contacten en kijk onder Mijn kaart. In het geval van dubbele contacten verschijnt daarvan een melding. Tik op Bekijk dubbele. Een overzicht van de contactpersonen verschijnt. Onder elke naam vind je het aantal kaarten dat vermoedelijk bij die persoon hoort. Heb je vertrouwen in de sorteerkwaliteiten van de app, tik dan op Voeg alles samen. Ben je het niet met het overzicht eens, maar hoef je er ook niets aan te veranderen, kies dan voor Negeer alles. Het verstandigst is om alle individuele contacten te bekijken en per situatie te beoordelen wat er moet gebeuren. Tik op een contactpersoon om te zien welke onderliggende kaarten er zijn aangetroffen. In de sectie Gecombineerde contactgegevens stelt Contacten voor welke gegevens worden kunnen worden samengevoegd. Klik op Voeg samen als je het daarmee eens bent.

De app Contacten herkent dubbele contactpersonen.

Handmatig

Soms worden de doublures niet herkend door je iPhone of iPad. Je kunt die dubbele contactgegevens dan zelf samenvoegen. Tik op de contactpersoon en kies Wijzig. Blader naar onderen en kies voor koppel contacten. Een lijst met alle contactpersonen verschijnt: tik op de naam waarmee je het contact wilt samenvoegen. Herhaal dit voor alle kaarten die dubbel zijn. De app Contacten bepaalt vervolgens hoe de contactpersoon in de lijst verschijnt. Wil je dat de contactpersoon onder een andere naam in de lijst verschijnt (bijvoorbeeld de roepnaam in plaats van de officiële naam)? Tik dan op de naam van diegene en kies voor Gebruik deze naam voor kaartbundel.

Wordt het duplicaat niet herkend? Help je iPhone of iPad een handje.

Eén account kiezen

Je kunt voorkomen dat je deze handelingen over een tijdje weer moet uitvoeren door voor één account te kiezen waarin je je contacten opslaat. Open de instellingen van iOS en kies voor Contacten. Tik op Accounts zodat het overzicht van je accounts verschijnt. Tik op het account dat je wilt gebruiken als bron en als opslag voor nieuwe contactpersonen, bijvoorbeeld iCloud of Outlook. Zet de schuif op Aan bij Contacten.

Contacten op Android

Ook op je Android-toestel kunnen dubbele contacten voor een onoverzichtelijke situatie zorgen. Maak je gebruik van de app Contacten, dan kun je de situatie snel verbeteren. Onder in het venster tik je op Organiseren. Kies vervolgens voor Voeg samen & los op. Tik op Duplicaten samenvoegen. Worden dubbele contacten niet herkend? Dan voeg je ze handmatig samen. Tik op Meer en kies Selecteren. Tik nu op de contactpersonen die je wilt samenvoegen en tik hierna wederom op Meer. Kies Samenvoegen.

Android helpt je met het automatisch samenvoegen van contactpersonen.

Standaardaccount instellen

Doordacht beheer van contactpersonen op je Android-telefoon voorkomt dat je lijsten onoverzichtelijk raken. Maak je bijvoorbeeld gebruik van meerdere accounts (zoals Gmail en Outlook), dan bestaat de kans dat je contactpersonen ‘dubbel’ worden getoond als ze van verschillende accounts afkomstig zijn. In Android kun je aangeven welk account standaard moet worden gebruikt voor de opslag van contactpersonen.

Open de app Contacten en tik op je gebruikersnaam. Kies vervolgens voor Instellingen voor contacten /Accounts. Bij Accounts voor <gebruikersnaam> zie je alle accounts die in potentie als bron kunnen dienen voor je contactpersonenlijst. Tik op een account en bekijk bij Accountsynchronisatie of er items worden gesynchroniseerd. Tik hierop en controleer of Contacten wordt gesynchroniseerd. Zorg dat de schuif op Uit staat bij de accounts die je niet als bron wilt gebruiken. Het is verstandig om één account te gebruiken voor je adresboek, bijvoorbeeld het account van Google of van Microsoft, en de synchronisatie van contacten bij andere accounts uit te schakelen. Keer hierna terug naar het instellingenscherm. Zoek naar de sectie Contacten bewerken en tik op Standaardaccount voor nieuwe contacten. Kies hier het account dat je voortaan als hoofdlocatie gebruikt, bijvoorbeeld Google Contacten of Apparaat.

Beperk het aantal accounts waarmee je met contactpersonen werkt.

Google Contacten via browser

Je kunt je contacten ook opschonen via de browser. Als je gebruikmaakt van Google voor het beheer, open je de pagina https://contacts.google.com. Zijn er dubbele gegevens aangetroffen, dan wordt hiervan melding gemaakt in de sectie Oplossen en beheren. Je vindt een rood pictogram naast Samenvoegen en oplossen. Het getal in het pictogram geeft aan hoeveel dubbele contacten zijn aangetroffen. Klik op de optie en kies Duplicaten samenvoegen. Google toont een overzicht van vergelijkbare personen. Als je het ermee eens bent, kies je Samenvoegen. Klik op Sluiten als je het niet eens bent met de suggestie. Je herhaalt deze stappen voor elke contactpersoon die mogelijk meerdere vermeldingen heeft.

Contacten in Microsoft Outlook

Ook in Microsoft Outlook kun je dubbele contactpersonen verwijderen. Er bestaan twee manieren om dit handmatig te doen en daarmee de meeste controle te houden. Vermoed je dat het om een relatief beperkte hoeveelheid duplicaten gaat, dan kun je de doublures één voor één verwijderen.

Open Outlook en kies voor Contactpersonen. Je vindt deze sectie via het menu aan de linkerzijde. In de praktijk kun je de kolom met telefoonnummers vaak goed gebruiken om snel dubbele vermeldingen te achterhalen. Open de tab Start. In de sectie Huidige weergave kies je voor Telefoon. De lijst wordt nu opnieuw gerangschikt, waarbij dezelfde telefoonnummers bij elkaar worden geplaatst. Je ziet hierdoor gemakkelijk welke vermeldingen dubbel in de lijst voorkomen. Vervolgens kun je de dubbele contactpersonen verwijderen door er met de rechtermuisknop op te klikken en te kiezen voor Verwijderen. Om meerdere contactpersonen in één keer te verwijderen, kun je ze een voor een selecteren terwijl je de Ctrl-toets ingedrukt houdt. Druk hierna op Delete.

Rangschik de contactpersonen in Outlook op telefoonnummer, zodat je eventuele duplicaten makkelijk herkent.

Back-uppen maar

Ga je rigoureus te werk in Outlook? Maak voor de zekerheid dan eerst een reservekopie van al je contactpersonen. Kies in Outlook voor Bestand / Openen / Importeren/exporteren. Kies Naar een bestand exporteren en klik op Volgende. Selecteer Door komma’s gescheiden waarden / Volgende. Selecteer nu Contactpersonen / Volgende. Geef het bestand een naam en klik weer op Volgende. Klik tot slot op Voltooien. Gaat er iets mis, dan kun je altijd terug naar de oorspronkelijke lijst met contactpersonen.

Bij veel duplicaten

Heb je een grote hoeveelheid duplicaten in Microsoft Outlook, dan is het beter om voor een andere aanpak te kiezen. Hierbij exporteer je de contactpersonen naar een bestand en vervolgens importeer je ze in een nieuwe map. Tijdens dit proces kun je de dubbele contactpersonen verwijderen. Klik op Contactpersonen links in het venster. Vervolgens klik je met de rechtermuisknop op de map Contactpersonen. Kies Nieuwe map. Deze voorzie je van een duidelijke naam, zoals Dubbele contacten. Open nu de map met alle contactpersonen en druk op Ctrl+A om alle items te selecteren. Sleep vervolgens de contactpersonen naar de zojuist gemaakte map Dubbele contacten. Kies nu Bestand / Openen / Importeren/exporteren en kies in de wizard voor Door komma’s gescheiden waarden. Kies de map Dubbele contacten en sla het bestand vervolgens op een gemakkelijk te bereiken locatie op, bijvoorbeeld het Bureaublad. Sluit de wizard af.

Nu gaan we de contactpersonen weer importeren. Kies opnieuw voor Bestand / Openen / Importeren/exporteren en selecteer nu Gegevens uit een ander programma of bestand importeren. Wijs het zojuist gemaakte exportbestand aan. Kies bij Opties voor Geen duplicaten importeren. Klik op Volgende. Wijs nu de gewenste locatie aan: de hoofdmap Contactpersonen. Klik op Voltooien.

Weg met die duplicaten in Outlook!

Handig om van tevoren over na te denken: Rommeltje van gemaakt? Zo deel je je schijven overzichtelijk in

Controleren

Tot slot controleer je of er geen onnodige contacten uit Outlook zijn verwijderd. Open de map Dubbele contacten en selecteer alle items uit de lijst (met Ctrl+A). Sleep die items naar de map hoofdmap Contactpersonen. Outlook controleert nu of er dubbele contactpersonen aanwezig zijn en maakt hiervan melding. Gaat het niet om een duplicaat, kies dan voor Nieuwe contactpersoon toevoegen. Gaat het wel om een dubbele vermelding, dan kies je Gegevens van geselecteerde contactpersoon bijwerken. Klik vervolgens op Bijwerken. Herhaal deze stap voor alle contactpersonen. Controleer de map Contactpersonen hierna grondig. Tevreden? Dan kun je de map Dubbele contacten (die je immers tijdelijk aangemaakt had) verwijderen.

Watch on YouTube
▼ Volgende artikel
Nóg betere notities maken? Dit zijn de handigste add-ins voor OneNote
© dennizn - stock.adobe.com
Huis

Nóg betere notities maken? Dit zijn de handigste add-ins voor OneNote

Met OneNote kun je op een gestroomlijnde manier snel notities maken en afbeeldingen, audio en ideeën vastleggen. De handige app is onderdeel van de Microsoft Office-suite. Wist je dat het mogelijk is om met uitbreidingen het functioneren van OneNote te verbeteren? Met de volgende add-ins word je notitie-ervaring daarmee nog beter.

Voordat je begint: dit moet je weten

Microsoft OneNote is een krachtpatser als het gaat om het organiseren van ideeën die je te binnen schieten. Alle functies zijn erop gericht om al je losse notities systematisch te ordenen in virtuele notitieboeken, secties en pagina's. Deze veelzijdige tool kun je via invoegtoepassingen aan je eigen specifieke behoeften aanpassen. Alle add-ins die we hier noemen, installeer je via een download op de webpagina die we telkens vermelden. Er is, in tegenstelling tot bijvoorbeeld Word of Excel, geen manier om zo'n invoegtoepassing rechtstreeks in de desktopversie van OneNote binnen te halen.

OneMore: meer functies

OneMore is een degelijke opensource-add-in die een verzameling kwaliteitsfuncties aan OneNote toevoegt. Nadat je de gratis add-in (https://onemoreaddin.com/) hebt geïnstalleerd, wordt er een nieuwe groep functies in het tabblad Start toegevoegd. Die groep heet op een Nederlands systeem: Meer.

Vanaf hier kun je afbeeldingen roteren en bijsnijden, bijschriften toevoegen, afbeeldingen stileren zonder dat je een externe editor nodig hebt. Werk je met tabellen in OneNote, dan bevat het menu Tafel mogelijkheden om formules in de cellen toe te passen die doen denken aan Excel. Je beschikt over een opdracht Zoeken en vervangen. Er is een Navigator die onder meer je recent bezochte pagina's bijhoudt, en een optie biedt om herinneringen toe te voegen en te bewerken. Er is nog veel meer mogelijk. OneMore is een gratis add-in die je nooit meer wilt missen.

Door OneMore te installeren, beschik je over veel meer functies.

Onetastic: welkom in Macroland

Liefhebbers van macro's zullen smullen van Onetastic (https://getonetastic.com). Je mag gratis twintig macro's downloaden die je vijfhonderd keer mag gebruiken. Wil je onbeperkt macro's binnenhalen en gebruiken, dan kost dit 15 dollar per jaar. Zo'n macro is een miniprogramma waarmee je veel tijd bespaart, omdat het herhalende taken met een paar muisklikken uitvoert. Op die manier laat je een macro naar tekst op meerdere pagina's zoeken en vervangen, een inhoudsopgave samenstellen voor je notitieboek, of maandelijks een kalender samenstellen met een takenlijst.

De bibliotheek met inmiddels 687 macro's heet Macroland. Je kunt de collectie raadplegen op populariteit, of op recente toevoegingen, maar het handigste lijkt ons de ordening per categorie.

De bibliotheek van Macroland bevat momenteel bijna zevenhonderd macro's.

OneCalendar: agenda met notities

OneCalendar (https://getonetastic.com/onecal) is een speelse tool die jouw OneNote-pagina's weergeeft op basis van het moment dat je ze hebt toegevoegd of gewijzigd. Op die manier kun je gemakkelijk aantekeningen terugvinden. Wanneer je met de muisaanwijzer over zo'n kalenderitem gaat, krijg je een preview van de pagina. Door op een titel in de kalender te klikken, open je de pagina rechtstreeks in OneNote. Je kunt de aantekeningen per dag, week of maand bekijken.

Merk je dat de items die je zojuist hebt ingevoerd nog niet in OneCalendar te zien zijn? Druk dan je op F5 om de weergave te vernieuwen. Of je nu een fanatieke planner bent of gewoon je afspraken in je notities wilt bijhouden, deze add-in verbindt je notities naadloos met je agenda.

Je notities worden in de kalender weergegeven.

Office Lens: content scannen

Profiteer van de uitstekende samenwerking tussen Office Lens met OneNote. Microsoft Office Lens is gratis beschikbaar voor de iPhone, Android en Windows Phone. Tijdens een vergadering kun je bijvoorbeeld foto's maken met de app en die doorsturen naar OneNote. Op die manier haal je de gegevens binnen van whiteboards, kattenbelletjes of handgeschreven documenten. Open de mobiele app en kies onderaan of je een document, een whiteboard, een visitekaartje of een foto wilt scannen. Dankzij de zoekfunctie van OneNote kun je zelfs tekstfragmenten in de foto's herkennen.

Office Lens bewaart je scans automatisch op OneDrive.

OneNote Web Clipper: internetclips

OneNote Web Clipper is een gratis musthave voor de internetbrowser om de inhoud van webpagina's rechtstreeks in OneNote-notitieblokken op te slaan. Dit is een prima manier om internetinformatie te organiseren. Het is mogelijk om notities en markeringen aan te brengen op de clips. Zo heb je toegang tot de clips, zelfs als je niet verbonden bent met het internet.

Om Web Clipper te installeren, ga je eerst naar www.onenote.com/clipper. Daar klik je op de knop OneNote Web Clipper installeren. Daarna volg je de instructies afhankelijk van de browser die je het liefst gebruikt, want dit hulpmiddel werkt met een browserextensie. De eerste keer dat je deze tool gaat gebruiken, moet je je aanmelden met je Microsoft-account zodat Web Clipper de verbinding kan maken met je OneNote-app. Vervolgens kies je of je een clip wilt maken van de volledige webpagina, een bepaalde regio, een artikel of de bladwijzer. Tot slot geef je aan in welk OneNote-notitieblok en op welke pagina de clip moet worden opgeslagen.

Selecteer de OneNote-pagina waar de clip wordt opgeslagen.

Audio Note

OneNote heeft een ingebouwde technologie om tekst die je typt te koppelen aan audio. Dat doe je via het tabblad Invoegen en dan ga je naar de groep Opnemen. Daar selecteer je Transcriberen en Opnemen. Audio Note zorgt voor de naadloze integratie van de audio en de notities die je ondertussen typt.

Veronderstel dat je iemands woorden opneemt, terwijl je ondertussen in bulletpoints de onderwerpen noteert die in diens betoog aan bod komen. Vanaf dan wordt de audio met de bulletpoints gesynchroniseerd. Wanneer je achteraf de tekst beluistert en je klikt op de knop Afspelen weergeven, markeert OneNote automatisch de bulletpoints die je hebt getypt.

Andersom werkt dat ook. Je kunt op de aantekeningen klikken om de bijbehorende audio van dat moment te beluisteren. Audio Note heeft ook afspeelfuncties om de snelheid aan te passen, om terug te spoelen of om te pauzeren, zodat je gemakkelijk naar een specifiek onderdeel van de vergadering kunt gaan. Je kunt ook nog datums en tags toevoegen aan je audionotities.

OneNote Tagging Kit: beter tagbeheer

De ingebouwde tags zijn handig voor het markeren van alinea's. Standaard plaats je de muisaanwijzer op de tekstregel die je wilt taggen en dan kies je een pictogram uit de collectie Tags. Met OneNote Tagging Kit (https://wethat.github.io/OnenoteTaggingKit/) heb je zelfs de mogelijkheid om hele pagina's te taggen. Daarna kun je efficiënter zoeken op basis van deze tags.

Deze invoegtoepassing doet zijn werk op de achtergrond en de tags zijn compatibel met de standaard OneNote-alineatags. Je moet het nieuwe venster niet in het tabblad Tag zoeken, maar wel in het tabblad Start. Daar vind je in de groep Page Tags de knoppen: Tag Pages, Update Page, Find Pages en Settings. Krijg je tijdens het zoeken te veel resultaten? Dan kun je de zoekopdracht verfijnen door extra paginatags toe te voegen.

Het is zelfs mogelijk om volledige pagina's te taggen.

Scan&Paste (in Office 365): mobiele scanner

Scan&Paste (www.scanandpaste.com) is de combinatie van een mobiele app en een add-on waarmee je moeiteloos afbeeldingen, QR-codes en OCR-tekst toevoegt aan Microsoft Word, PowerPoint en OneNote. Wanneer je de app hebt gedownload, scan je het document of de afbeelding met je telefoon. Zorg dat de invoegtoepassing is geïnstalleerd in de Office 365-toepassing. Voor Word en PowerPoint kan dat in de lokale desktop-versie.

Voor OneNote moet je uitwijken naar de online variant. Dan kun je via Invoegen / Office-toepassingen de add-in installeren. Daarna koppel je de invoegtoepassing in OneNote met de mobiele app en kun je de gescande foto's uit de cloudopslag halen. Op die manier gebruik je Scan&Paste als draagbare scanner. Je hoeft geen account aan te maken om de afbeeldingen te downloaden. Dat betekent dat je anoniem blijft bij Scan&Paste, terwijl de gescande afbeeldingen wel veilig en alleen beschikbaar zijn voor jou. De gescande afbeeldingen worden zeven dagen bewaard, daarna worden ze automatisch verwijderd.

Koppel met een QR-code je mobiel aan OneNote, zodat je de bestanden kunt overdragen.

Emoji Keyboard: stickers in alle maten

De liefhebbers van emoji en stickers hebben in OneNote niet te klagen. Er zijn drie manieren om die toe te voegen. In het tabblad Invoegen zit bijvoorbeeld rechts de knop Stickers waarmee je plaatjes aan je notities toevoegt, als je tenminste houdt van katten, aapjes of kleine monstertjes. Het aanbod is niet groot.

Het emojipalet tover je tevoorschijn door de Windows-toets en de punttoets samen in te drukken. Hier krijg je een veel ruimer aanbod dat verdeeld is in categorieën. Gelukkig is er een zoekvak om heel snel bijvoorbeeld de 'strandparasol' of de 'regenworm' te vinden.

De derde bron is Emoji Keyboard (www.kwikr.nl/emkey). Dit is een gratis add-on met meer dan dertienhonderd emoji's voor Word, PowerPoint en OneNote. Bij de eerste twee toepassingen kun je Emoji Keyboard in de desktopversie inladen; bij OneNote werkt deze add-on in de online versie. De emoji's kunnen ingevoegd worden als tekst, of als plaatje van verschillende afmetingen, gaande van ultraklein 16px tot XXL (1024 px). Van ieder poppetje kun je de huidskleur in zes tinten instellen.

Je kunt de emoji zelfs in het XXL-formaat binnenhalen.

Online beheren

In de online versie van OneNote is het gemakkelijk om de add-ons te beheren. In de online versie noemen ze dit invoegtoepassingen. Klik in het tabblad Invoegen op de knop Office-invoegtoepassingen. Dan kom je in een venster met twee tabbladen: Mijn invoegtoepassingen en Store. De eerste dient om de invoegtoepassingen te beheren die je al hebt geactiveerd. Wil je een geïnstalleerde add-on verwijderen, dan klik je er met de rechtermuisknop op en kies je de opdracht Verwijderen. In het tweede tabblad kun je invoegtoepassingen zoeken in de Microsoft Store. Als je er een interessante hebt gevonden, dan klik je op de knop Toevoegen.

CloudHQ: brede cloudintegratie

Met deze invoegtoepassing integreer je OneNote met verschillende cloudopslagdiensten zoals Google Drive, Dropbox en Evernote. CloudHQ (www.cloudhq.net/onenote) zorgt voor de realtime synchronisatie van notities en bestanden op meerdere platformen, zodat je overal toegang hebt tot je documenten. Deze dienst maakt ook automatisch een back-up en synchroniseert tussen OneNote en andere cloudopslagdiensten. Er is een gratis versie met beperkte cloudintegratie. Professionals die onbeperkte back-ups en synchronisatie willen gebruiken, betalen 149 dollar per gebruiker.

Wanneer de ene collega werkt met OneNote en de andere met Evernote of Salesforce, dan kunnen ze dankzij deze tussenstap toch samenwerken. En als iemand in de samenwerking opzettelijk of per ongeluk zijn notitieboek verwijdert, hoeven de anderen met wie dit gedeeld is via CloudHQ het werk niet opnieuw doen.

We koppelen OneNote aan Dropbox door middel van CloudHQ.

Beheer op je desktop

Het beheren van invoegtoepassingen in de desktopversie is iets complexer dan in de online variant, omdat OneNote niet in al zijn versies de weg van Invoegen / Invoegtoepassing volgt. Mogelijk moet je via het menu Bestand de Opties selecteren en dan naar Invoegtoepassingen gaan. Selecteer daar onderaan COM-invoegtoepassingen en klik dan op de knop Start. Selecteer de invoegtoepassing die niet aan je verwachtingen voldoet en gebruik de knop Verwijderen om de installatie ongedaan te maken. Of klik op Toevoegen om een invoegtoepassing te installeren die je hebt gedownload en opgeslagen op je pc. Houd er rekening mee dat je voor sommige downloads moet weten of je een 32bit- of 64bit-versie van OneNote hebt. Je vindt dit als je Bestand / Account / Info over OneNote selecteert. Kijk bovenaan op de pagina om te zien welke versie je hebt.

Ben je toch meer van het papier?

Notitieblokken en -boeken
▼ Volgende artikel
Zo ontdek je snel of je online wordt opgelicht
Zekerheid & gemak

Zo ontdek je snel of je online wordt opgelicht

Je hoort het steeds vaker: iemand klikt op een link en belandt op een nepwebsite van de bank, waar intussen persoonlijke gegevens worden ingevuld. Of er komt ineens een WhatsApp-bericht van een ‘bekende’ met het verzoek om snel geld over te maken voor een ticket of een nieuwe telefoon. Natuurlijk trap jij daar niet zomaar in. Maar hoe herken je dit soort berichten nu het makkelijkst?

Partnerartikel - in samenwerking met Bitdefender

Online oplichting is een van de grootste zorgenkindjes van banken en de politie. Er wordt jaarlijks voor miljoenen gefraudeerd met valse links en nepberichten die via sms, e-mail of WhatsApp worden verstuurd. En met de komst van AI wordt het voor criminelen steeds makkelijk om zulke berichten zo echt mogelijk te laten lijken.

Goed lezen

Het herkennen van spamberichten of nepverzoeken om geld over te maken is niet altijd eenvoudig. Belangrijkste vuistregel: gaat het om geld, zeker om grote bedragen, controleer het bericht dan extra goed. Bij e-mail is dat meestal goed te doen. Twijfel je of een bericht een phishingmail is, beweeg dan met de muis over een link zonder erop te klikken. Onderaan in je browser verschijnt de url waar de link naartoe leidt.

Door met je muis over een linkje te zweven, zie je onderin waar de link naartoe gaat. Een goede controle voordat je de link ook daadwerkelijk aanklikt.

Soms zijn die adressen zo onduidelijk dat je er weinig uit kunt opmaken. Klik in dat geval met de rechtermuisknop op de link en kies Koppeling kopiëren. Plak het adres vervolgens in Kladblok, zodat je het kunt bekijken zonder de site daadwerkelijk te openen. Dat is de veiligste manier om te controleren waar de link naartoe verwijst. Vaak zie je dan vreemde of onbekende domeinnamen, een duidelijke aanwijzing dat de mail niet van je bank afkomstig is.

Twijfel? Bellen!

Krijg je een vreemd WhatsApp- of sms-bericht waarin het lijkt alsof een bekende je vraagt om geld over te maken, bijvoorbeeld omdat hij een ticket is kwijtgeraakt of omdat haar telefoon gestolen zou zijn? Dat kán natuurlijk echt zijn, maar vaak is het helaas nep. Zelfs als details in het bericht kloppen, zoals het land waar die persoon verblijft. Slimme oplichters halen dit soort informatie namelijk gewoon van sociale media. Nog een reden dus om niet zomaar online te delen dat je op vakantie gaat en waarheen.

Ga je op vakantie? dan zet je dat natuurlijk niet op social media.

Twijfel je aan de echtheid van het bericht? Bel de persoon zelf om het te controleren. Heb je daar ook geen goed gevoel bij en is diegene met anderen op reis, bijvoorbeeld met partner of kinderen, neem dan contact op met hen om te checken of het verhaal klopt. Dan heb je de waarheid meestal snel boven tafel.

Bankcontrole

Sommige banken helpen klanten bij het tegengaan van fraude. Bij de ING kun je bijvoorbeeld controleren of de bank jou ook echt belt op het moment dat je iemand aan de lijn hebt die zegt dat hij of zij van de ING is. Daarvoor hoef je alleen maar de ING-app te openen en te klikken op de knop 'Check het gesprek'.

Andere banken gebruiken andere methoden, maar in het algemeen kun je ervan uitgaan dat jouw bank je nooit belt. En als ze dat wel doen, zullen ze je nooit vragen om je geld (tijdelijk) over te boeken naar een andere rekening, je opdracht geven om je bankpas af te geven aan een koerier of vragen om je gebruikersnaam en wachtwoord.

Gebeurt dat wel, hang dan direct op en bel vervolgens je eigen bank. Al is het maar om te melden dat er scammers actief zijn.

Extra beveiliging

Wil je zelf niet constant controleren of een e-mailtje of berichtje echt is, maar kun je daar wat extra hulp bij gebruiken? Kies dan voor een goed beveiligingspakket. Vrijwel alle beveiligingssuites vissen dergelijke mailtjes er zo voor je uit en markeren deze als zijnde spam, of verplaatsen deze dan automatisch naar een aparte folder in je mailbox.

Bitdefender Premium Security is een allround beveiligingspakket die je mailboxen in de gaten houdt en automatisch controleert op spamberichten en scam-mails. Mailtjes die veilig zijn worden indien gewenst aangeduid met een groen 'Bitdefender Safe'-labeltje. Prettig daarbij is dat je die aanduiding ook op andere apparaten ziet waar je je mail leest, omdat Bitdefender op serverniveau controleert en niet alleen je lokale mailbox. Alles wordt dus online al voor je in de gaten gehouden.

Mailtjes met het groene Bitdefender Safe-labeltje zijn veilig.

Dat geldt natuurlijk ook voor alle software die je downloadt, ook dat wordt gecontroleerd op de aanwezigheid van malware. En wie het zekere voor het onzekere neemt, maakt in Bitdefender ook nog eens gebruik van de extra AI-hulp Scam Copilot. Dankzij de ingebouwde chatfunctie kun je bijvoorbeeld een vraag stellen over scamming, maar ook een screenshot sturen van een sms- of WhatsApp-bericht. Scam Copilot scant het bericht en kan aangeven of het om een scambericht gaat.

Blijf alert

Een compleet beveiligingspakket is tegenwoordig toch echt wel een must. Zulke software neemt je aardig wat werk uit handen wat betreft de controle op fishing- en scammingmailtjes en de continu beveiliging van je apparaten als het op virussen en malware aankomt. De ontwikkelingen gaan echter snel en AI wordt meer en meer gebruikt om mensen te misleiden. Dat betekent dat je zelf ook constant alert moet blijven en je jezelf eigenlijk moet trainen om valse berichten te herkennen. Met een extra hulp als Scam Copilot van Bitdefender kun je dergelijke berichten al veel sneller onderscheppen, maar vereist het nog wel een extra stap aan jouw zijde, zoals het opsturen van een verdachte screenshot van een nep-WhatsApp-bericht. Blijf dus altijd opletten, hoe echt een bericht ook lijkt.