CarPlay maakt Flitsmeister 9.0 koning
Flitsmeister versie 9.0 brengt eindelijk de integratie in Apple CarPlay. Zo integreert de populaire flitsapp volledig in auto’s die deze iPhone-functie ondersteunen. De makers namen ruim de tijd. Apple opende in september 2018 al de deuren voor externe navigatieapps. Maar het wachten wordt beloond: Flitsmeister klimt met deze update direct op de troon.
Terwijl concurrenten Waze en Google Maps direct beschikbaar waren op CarPlay bleef een update van het boete-besparende Flitsmeister uit. Ondanks de belofte in november om nog in 2018 een werkende CarPlay-versie te lanceren. Bèta-testers konden de nieuwe functies van versie 9.0 al proeven.
Wat is CarPlay?
©PXimport
Onze voorspelling: deze update van Flitsmeister zorgt voor een revolutie in CarPlay-navigatieland. Voor Nederlandse iPhone-gebruikers wordt CarPlay nu écht onmisbaar. Het systeem van Apple is het veilige broertje van de iPhone voor in de auto. Door de iPhone aan te sluiten op het entertainmentsysteem kan in auto veilig worden genavigeerd via apps op de smartphone. Je kunt ook WhatsApp-berichten dicteren, sms’jes laten voorlezen, Spotify beluisteren of de hulp van Siri inroepen. Zonder echt je handen van het stuur af te halen. CarPlay wordt meestal al in de fabriek ingebouwd of kan worden toegevoegd via externe systemen van merken als Kenwoord, Alpine, Pioneer of Parrot. Meer dan 400 automodellen ondersteunen.
©PXimport
©PXimport
Flitsmeister navigatie
Sinds versie 7.0 is Flitsmeister uitgebreid met navigatiefunctionaliteit. Die wist nooit echt te overtuigen, maar door steeds beter wordende file-informatie bleef het een trouw hulpmiddel voor onderweg dat op de achtergrond aan het werk was. Met de laatste update dringt Flitsmeister door tot het hoofdscherm van je auto. Het is de ideale one-stop-shop voor navigatie, flitsdetectie en filemeldingen.
Op het eerste gezicht lijken navigatie-apps Waze en Flitsmeister onder CarPlay exact hetzelfde. Het verschil zit in de details. Flitsmeister voelt nog wat ruw en mist basisfunctionaliteit die Waze wel heeft. Zo is het onmogelijk om instellingen aan te passen als CarPlay actief is. Standaard staan de gesproken navigatie-instructies aan. Waze kent de optie om te switchen tussen geen meldingen, gesproken meldingen of alleen waarschuwingen, zoals mobiele flitsers, flitspalen en files. Bij Flitsmeister moet eerst de telefoon worden losgekoppeld van CarPlay om in de app zelf de aanpassingen te doen. Want als CarPlay actief is gaat de Flitsmeister-app op de telefoon letterlijk op zwart. Dat lijkt een klein punt voor forenzen die dagelijks hetzelfde traject rijden, maar even snel switchen naar gesproken meldingen op een onbekend traject is er niet bij. Dan moet je tijdens het rijden echt de telefoon ontkoppelen. Wat tot gevaarlijke situaties kan leiden.
©PXimport
Flitsmeister of Waze?
Dit is het enige minpunt wat we konden ontdekken aan deze laatste update. Want wat ziet deze app er verder fantastisch uit! De filemeldingen zijn zo goed dat elke vertraging wordt gedetecteerd. Dit natuurlijk dankzij de 1,4 miljoen gebruikers in Nederland die voortdurend verkeersinformatie doorspelen naar Flitsmeister. De app is ook slim en lijkt te berekenen waar je rijdt. Zo werd in ons geval direct gezien dat op de wisselbaan werd gereden op de A1 waar geen file stond, in tegenstelling tot de hoofdrijbaan. Klein verbeterpuntje: concurrent Waze adviseert bij voorbaat al om de wisselbaan te nemen. Flitsmeister deed dit niet. Maar Waze ziet weer niet waar precies wordt gereden: hoofdrijbaan of wisselstrook. Flitsmeister lijkt ook veel snel te reageren op veranderingen van rijrichting. Iets dat Waze vaak lang duurt.
Dankzij CarPlay gaan bellen en flitsmeldingen hand in hand samen. Iets wat vaak bij de standaard navigatiesystemen van autofabrikanten een drama is. Of er wordt gebeld óf er is een hoorbare flitsdetectie. Tijdens de test ga Flitsmeister luide geluidsignalen door tijdens het bellen. Geen zorgen, je gesprekspartner hoort van deze meldingen niets. Handig zijn ook de getoonde meldingen zoals wegwerkzaamheden op het hoofdscherm
Flitsmeister verloochent zijn roots niet. Op het hoofdscherm in de auto is in de rechterbovenhoek niet alleen te zien hoe hard mag worden gereden, maar staat ook daarnaast de actuele GPS-snelheid. En daarmee pakt weer een punt ten opzichten van Waze. Met de optie om via de auto óók alternatieve routes te selecteren verplaatst het Waze definitief naar de positie van second best. Want die kan dat niet.
Op één punt schiet de navigatie van Flitsmeister nog te kort. De zoekfunctionaliteit van nieuwe bestemmingen moet slimmer en beter. Je moet gerichter informatie ingeven terwijl bij – uiteraard – Google Maps, maar ook Waze dit met ruimere zoekwoorden al kan.
©PXimport
©PXimport
Flitsmeister in de App Store
Je kunt de nieuwste versie downloaden in de App Store van Apple. Android-gebruikers moeten nog even wachten. Google is minder happig om Android Auto op te stellen voor vreemde navigatieapps. Flitsmeister belooft snel met een updatete komen als dit mogelijk is.
Conclusie
Flitsmeister verslaat op bijna alle fronten zijn concurrenten. Perfecte file-informatie, flitsinformatie die altijd up to date is en voortdurend bijgewerkte kaarten. De naadloze integratie in CarPlay maakt al het wachten goed. Google Maps en Waze kunnen uit. Flitsmeister moet aan. Zeker als ze nog even de verbeterpunten aanpakken: het instellingen van gesproken navigatie-opties en een slimmere navigatiedatabase.