ID.nl logo
Huis

Bedrijven juichen om BYOD

BYOD ('[urlx=http://computerworld.nl/article/12263/wat-is-verconsumentering.html]verconsumentering[/urlx]') hoeft niet gedreven te worden vanuit de medewerker. Slimme bedrijven wachten niet op hun personeel om hun apparatuur mee naar kantoor te nemen - ze moedigen het aan.

In 2010 en vooral 2011 werden IT-afdelingen opgeschrikt door allerhande iPhones, iPads en Android-toestellen op kantoor. De grote vrees was dat deze technologie ervoor zou zorgen dat het BlackBerry-heiligdom verdreven werd en daarmee onheil over zichzelf uitriep. Gelukkig is die vrees bij de meeste bedrijven verdwenen en maken verschillende moderne mobiele apparaten nu deel uit van de ondersteuning, alhoewel dit portfolio veelal gedreven wordt door gebruikersvraag. BYOD (Bring Your Own Device) is nu de norm voor veel IT-afdelingen.

Maar er vindt een andere transformatie plaats in BYOD die misschien nog veel revolutionairder van aard is: Bedrijven zijn bezig om BYOD aan te moedigen en gaan daarmee verder dan het enkel accepteren ervan. Deze trend werd opgemerkt door onderzoeker Good Technology, een leverancier van MDM-tools voor mobiel apparaatbeheer voor grote organisaties. De resultaten van hun recente onderzoek (pdf) laten zien dat bedrijven actief participeren in de consumerisatie van IT. Daarentegen zegt Larry Dunn, hoofd wereldwijde IT-consulting bij Unisys, dat de meeste bedrijven BYOD nog niet programmatisch hebben opgenomen in hun bedrijfsvoering. Deze bedrijven doen aan BYOD, maar weten dat zelf eigenlijk niet.

BYOD brengt aantoonbare ROI met zich mee

Het onderzoek van Good Technology toont aan dat BYOD-aannemers niet alleen de principes van de ontwikkeling ondersteunen, maar ze zichtbaar aanmoedigen. De reden hierachter is dat ze echte ROI van het fenomeen zien komen. Enquêtes onder CIO's door de Aberdeen Consultancy Group hebben ook aangetoond dat CIO's mobiele apparaten steeds vaker als productiveitsverbeteraars gaan zien in plaats van bedreigingen.

Deze positieve reactie op BYOD helpt bedrijven het beter te doen waar het telt - in de service richting klanten toe en de verbetering van productiviteit - in plaats van de passieve "het lijkt erop dat we geen keuze hebben"-aanpak die BYOD in de eerste golf kenmerkte.

Good Technology merkt op dat vooral streng gereguleerde branches - financiële dienstverlening en healthcare in het bijzonder - sneller BYOD ondersteunen. Volgens John Herrema VP strategie bij Good Technology, ondersteunt bijna 90 procent van alle financials BYOD. Dit betekent dat de beveiligingsproblemen die IT-medewerkers opwerpen beheersbaar zijn en dat er veel toegevoegde waarde zit aan het ondersteunen van BYOD, anders zouden dergelijke branches er niet zo actief mee bezig zijn, zegt Herrema.

Medewerkers kunnen overal (langer) doorwerken

De reden hierachter is bespottelijk eenvoudig, zegt Herrema. Deze bedrijven werken intensief met informatie, zowel in de service als in het feitelijke aanbod van producten en diensten. Mobiele apparaten vereenvoudigen het werken met informatie (meer uren en op locatie), wat betekent dat medewerkers productiever worden. "Als deze informatiewerkers dag en nacht verbonden kunnen worden, zie je meer ROI", zegt Herrema. Dit is met name interessant voor (financiële) dienstverleners.

En als je denkt dat healthcare niet om informatie draait, zit je fout. Artsen, verpleegsters en ander medisch personeel werken intensief met informatiesystemen; met zowel grafieken als beeld. "Vooral artsen zijn sterk afhankelijk van mobiliteit en informatiegeorienteerd. iPhones en iPads zijn bij voorkeur apparaten die ze graag gebruiken. De iPad is een fantastisch platform voor medische apps" , zegt Herrema. Hij merkt op dat healthcare een van de 'early adopters' van tablets was tien jaar terug, toen deze apparaten nog draaiden op Windows XP. Deze computers voldeden niet aan de verwachtingen, maar de honger vanuit de healthcare voor goedwerkende tablets is niet gestild door het falen van Windows-tablets, zegt Herrema. Sluimerend bleef deze wens actief, tot de komst van de iPad alles veranderde.

Overheid loopt achter

Het onderzoek van Good Technology kent ook een onverklaarbare uitkomst. BYOD bij overheden is namelijk minder present dan bij (financiële) dienstverleners, healthcare en techbedrijven, ondanks dat veel informatiewerkers in de publieke sector baat zouden hebben bij het gebruik van moderne mobiele apparatuur. Toch is de adoptie vanuit de overheidssector groeiende en neemt deze elk kwartaal toe. Dit geldt opmerkelijk niet voor de juridische sector en ook niet voor de communicatieindustrie - kennelijk begrijpen niet alle bedrijven het voordeel van BYOD.

Zoals je zou verwachten zijn de branches waarin medewerkers minder met informatie werken ook minder actief met BYOD, denk bijvoorbeeld aan retail en de bouw - met uitzondering van hun sales, marketing en directies. Toch doen zij het nog beter dan de media en entertainmentindustrie, die nauwelijks BYOD kennen. (Waarschijnlijk heeft dit alles te maken met de hoge concentratie van onafhankelijk opererende freelancers.)

Niet toestaan, maar gebruik iPad ook aanmoedigen

In zowel de financiële dienstverlening als in de zorg, zien bedrijven de meeste ROI terug wanneer hun medewerkers appvriendelijke hardware gebruiken zoals de iPhone, iPad en Android-apparatuur - dit zijn de apparaten die de medewerkers sowieso willen gebruiken en zelf meebrengen als de werkgever ze niet levert. Dit haakt in op een andere trend die Good Technology ziet: Werkgevers moedigen actief BYOD aan als manier om ROI en productiviteit van werknemers te bevorderen. Dit betekent niet dat het toegestaan is de apparaten te gebruiken, maar dat het bezit en gebruik ervan wordt aangemoedigd.

Deze aanmoediging heeft nog een voordeel voor bedrijven (en ook werknemers), namelijk dat werknemers bereid zijn hiervoor zelf bij te dragen aan de apparatuur. Uit het onderzoek van Good Technology blijkt dat de helft van de klanten geen cent aan de BYOD-appartuur van de werknemer bijdraagt en dat de werknemers dus zelf betalen voor hun eigen productiviteitsboost.

Een groot deel van de werkgevers betaalt er wel aan mee om ervoor te zorgen dat de groep verbonden medewerkers snel groeit. Zo kent distributiefirma Avnet verschillende niveau's van subsidie, gebaseerd op de rol van de werknemer en de verwachte ROI bij gebruik van moderne mobiele apparatuur.

'Welke smaak had u gehad willen hebben?'

Sommige bedrijven betalen alles, maar verdienen dat snel terug. Ze bieden niet langer (zoals vroeger) BlackBerry's aan als standaardapparatuur, maar laten hun medewerkers kiezen.

De voordelen spreken voor zich. Bedrijven zijn erachter gekomen dat informatiewerkers beter hun werk doen met iPhones, iPads en Androids en dat ze zelfs bereid zijn te betalen om te participeren in een actief BYOD-programma. Misschien dat op een bepaald punt werknemers tot inkeer komen, maar dat waag ik te betwijfelen. Uiteindelijk betalen werknemers ook voor hun eigen computers, breedband en andere thuisapparatuur zonder te protesteren.

▼ Volgende artikel
Rijden met de nieuwe Renault 5: Overtreft alle verwachtingen
Mobiliteit

Rijden met de nieuwe Renault 5: Overtreft alle verwachtingen

Het is verreweg de belangrijkste auto die het merk sinds lange tijd introduceert. Met de nieuwe Renault 5 geeft het merk een flinke slinger aan zijn Renaulution. Een strategie waarmee het merk de snel veranderende automarkt met al zijn facetten omarmt. Technologie, connectiviteit en schone energie: Renault heeft een duidelijk een stip op de horizon geplaatst. De eerste kilometers achter het stuur van de nieuwe Renault 5, die vanaf 27.990 euro bestelbaar is, tonen aan dat de eerste Renaulution-vrucht een absolute gouden zet blijkt te zijn.

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Duimpjes gegarandeerd

Begin dit jaar mocht ik er in een studio nabij Parijs al aan snuffelen. De wedergeboorte van een icoon, de nieuwe Renault 5. Goed een half jaar later staat er een knalgele (Jaune Pop) Iconic Cinq uitvoering op mij te wachten. Het merk wil met de nieuwe 5 zowel de oude generatie, zij die zich het origineel nog goed kunnen herinneren, als de jonge garde aanspreken. Een uitdaging, maar mede dankzij designtermen als 'retro futuristisch' heb ik zelden gedurende een intro zoveel enthousiaste reacties mogen ontvangen. Van jong tot oud, van surfer tot mondaine dame. De duimpjes waren haast ontelbaar!

Bekijk onderaan dit artikel een video van de nieuwe Renault 5!

©Irwin Versteegh

Standaard 18 inch

De nieuwe 5 rolt standaard op 18inch-wielen en dat geeft 'm samen met de goede proporties een sterk voorkomen. Stap ik achter het stuur, dan valt direct de lage en sportieve instap op. Ik zak weg in prima gevormd meubilair en dankzij een axiaal verstelbaar stuurwiel is een goede zitpositie snel gevonden. 

🚘Ook interessant: EV-profiel Renault Scenic E-Tech: Is de 'Auto van het Jaar 2024' écht zo goed?

©Irwin Versteegh

Andere zit dan verwacht

Toch moet ik voor de juiste ondersteuning van mijn bovenbenen net iets verder naar achteren gaan zitten. Een kantelbare zitting zou hier uitkomst bieden. Iets wat met name voor passagiers op de achterbank bovendien wat ademruimte zou verschaffen. Achter mijzelf plaatsnemen, zat er namelijk niet in. 

©Irwin Versteegh

Ontdek jouw ideale elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!

Ruim genoeg voor bagage

De kofferruimte blijkt ook in de praktijk prima bruikbaar. 320 liter is conform het segment en bleek ruim voldoende voor twee handbagage-reiskoffers en twee rugtassen. Staan de voorstoelen vrij ver naar achteren, dan zul je de hoofdsteunen van de achterbankleuning moeten verwijderen als je deze neer wilt klappen. 

©Irwin Versteegh

Vanaf 27.990 euro

De nieuwe Renault 5 komt er met twee accu's en voorlopig twee elektromotoren. Later volgt een derde met zo’n 90 pk. De Urban Range met 40kWh en 327 km range is leverbaar vanaf 27.990 euro. Je krijgt dan een 120 pk sterke elektromotor. De Techno-uitvoering is 2 mille duurder en de compleetste Iconic Cinq kost 31.490 euro. Voor net geen 30 mille stap je in de Comfort Range Techno. Die heeft een 52kWh batterij, een 150 pk sterke motor en een bereik van 410 kilometer volgens de WLTP-testmethode. Standaard zijn een 3-Fase 11kW boordlader, een warmtepomp en een snellaadtijd van 30 minuten. 

©Irwin Versteegh

Overtreft verwachtingen

Gedurende de dynamisch introductie heb ik zo'n 200 kilometer in het Vijfje afgelegd. Uiterst plezierige kilometers welteverstaan, want qua rijkwaliteit en plezier overtreft 'ie mijn verwachtingen. De 5 is zo wendbaar als een dartele poedel! De zeer directe (soms iets te directe) stuurinstallatie zorgt met het lage zwaartepunt van het gloednieuwe – toegewijd EV – AmpR Small platform voor een middenmotor-achtige ervaring. De 5 bijt zich in elke bocht vast, voelt fantastisch wendbaar en mede dankzij – uniek in deze klasse – een mooie Multilink-ophanging voor de achteras ligt de grens ver voorbij die van plezier.

©Irwin Versteegh

MINI-rijders kunnen naar Renault

En dit alles in combinatie met een verrassend verfijnde rijervaring. Binnen de bebouwde kom is-ie verre van 'te stug' en ondanks dat 'ie op een verkeersdrempel soms iets vergevingsgezinder zou mogen zijn, stoort dit niet. De nieuwe 5 blijkt op dit vlak zo goed, dat 'ie zelfs MINI-rijders zou weten te overtuigen. Zeker ook gezien het feit dat hij zich op de snelweg bovendien ontpopt als een fijne cruiser met een C-segment-waardige geluidsisolatie. 

Meer weten over de nieuwe Renault 5? Bekijk dan de video van InstaAutoVlog. 

Watch on YouTube

 

▼ Volgende artikel
Scherm delen via WhatsApp: zo werkt het
Huis

Scherm delen via WhatsApp: zo werkt het

Net zoals je op de pc je scherm kunt delen met een tool als TeamViewer, kun je ook je scherm delen via WhatsApp. Dit lukt zowel in een een-op-eengesprek als in een groepsgesprek. Handig als je iets op je smartphone wilt laten zien of uitleggen.

In drie eenvoudige stappen laten we zien hoe je in WhatsApp je scherm kunt delen, zodat je iets aan een ander kunt laten zien:

  • Videogesprek starten
  • Scherm delen
  • Delen stoppen

Lees ook: Privacy op WhatsApp beschermen: zo doe je dat

1 Videogesprek

Deze functie werkt zowel op de Android-, iOS- als Windows-app, maar alleen als je een videogesprek bent gestart. De optie werkt dus niet tijdens WhatsApp-spraakgesprekken. Heb je een Android-telefoon dan kun je overigens probleemloos je scherm delen met iemand met een iPhone en andersom. Houd er wel rekening mee dat alles wat op je scherm te zien is, zichtbaar wordt voor je gesprekspartner. Kijk dus uit als er bijvoorbeeld bankgegevens, foto’s of andere gevoelige informatie op het scherm staan. Net als de berichten en oproepen, versleutelt WhatsApp de inhoud van schermdeling voor extra beveiliging.

2 Laat de ander meekijken

Nieuw is dat je nu ook de audio van je smartphone op die manier kunt delen. Start een videogesprek op de gebruikelijke manier en je ziet onderaan bij de bedieningsknoppen een pictogram met drie horizontale stippen: tik hierop en klik op Deel scherm (iOS) of Scherm delen (Android). Vervolgens verschijnt er een korte uitleg van deze functie. Ga door en tik op Start uitzending (iOS) of Nu starten (Android). Hierdoor wordt de schermdeling gestart; vanaf nu kan de ander alles volgen wat er bij jou op je scherm gebeurt. Zo kun je bijvoorbeeld teruggaan naar het homescreen en ook andere apps openen terwijl de ander meekijkt. Wanneer je dit scherm verlaat, keer je terug naar het videogesprek in WhatsApp.

Handig om te weten! Ken je deze 8 handigheidjes in WhatsApp al?

3 Schermdeling stoppen

Ook iedereen die deelneemt aan een groepsvideogesprek kan een schermdeling-sessie starten. Er kan echter maar één persoon tegelijk zijn scherm delen. Om op een Android-telefoon te stoppen met delen, keer je terug naar het WhatsApp-videogesprek en tik je op Stoppen met delen. Op de iPhone tik je op het groene pictogram in de linkerbovenhoek van de statusbalk van de iPhone. Daarna tik je op de rode knop in het centrum van het scherm.

Watch on YouTube