Android-tablet thuis liggen? Hij kan weer uit de kast!
Op een Android-tablet zien de applicaties die op je telefoon goed werken, er vaak niet uit. De apps maken niet maximaal gebruik van de extra schermruimte. Ze behandelen de tablet als een smartphone. Gelukkig komt hier de laatste tijd verandering in. Dat heeft onder meer te maken met het steeds populairder worden van opvouwbare smartphones en met Google.
In dit artikel nemen we je mee in de veranderingen die gaande zijn op tabletgebied:
- Apparaten met grote schermen worden steeds populairder
- Android 12L kwam uit, speciaal voor grote schermen
- Google besloot de Play Store te optimaliseren
Lees ook: Waar voor je geld: 5 tablets met 4G/5G
Het probleem van apps die niet zijn geoptimaliseerd voor Android-tablets, is niet nieuw. Als we naar de laatste tien jaar kijken, dan valt op dat we in 2013 (en eigenlijk ook eerder al) dezelfde ergernissen en obstakels tegenkwamen. Destijds hadden we ook nog het probleem dat de hardware niet zo heel krachtig was. Maar dan nog: ontwikkelaars houden altijd rekening met de capaciteiten van de platformen waar hun apps op verschijnen. En het mag ook geen excuus zijn. Slimme apparaten zijn er voor je favoriete apps. Software speelt daarin een belangrijke rol.
©Sylvain Robin
Verschil met iPad
Kijken we naar Apple, dan valt op dat apps op de iPad er altijd al beter uitzagen. Niet alleen Apple zorgde daarvoor, ook andere ontwikkelaars deden dat en doen dat nog steeds. Daardoor voelen op tablets de iOS- en inmiddels iPadOS-apps altijd beter aan dan de Android-apps. Ze zien er niet alleen vaak mooier uit, ze hebben ook fijnere animaties. Ontwikkelaars voegen ook nog wel eens functies en opties toe die je niet vindt in het Android-alternatief. Hoe is dat verschil ontstaan?
Zoals dat vaker gaat in het leven heeft dit alles te maken met geld. Ontwikkelaars hebben vaak beperkte tijd en middelen om aan apps te werken. Dan stop je logischerwijs meer moeite in een product waarvan je weet dat het de investering terugverdient. Het Android-ecosysteem is dan wel meer divers, maar het is ook lastiger om voor te ontwikkelen. De platformen iOS en iPadOS zijn meer gestandaardiseerd en Apple beheert deze veel strakker. Daardoor is het voor ontwikkelaars gemakkelijker om de appervaring te optimaliseren. Ze weten tenslotte precies waar ze aan toe zijn.
©Tada Images - stock.adobe.com
Keuze maken
De ontwikkelaars van iPadOS weten ook veel beter hoe gebruikers omgaan met de apps. Binnen het Android-ecosysteem is dat niet duidelijk. Het aanbod van tablets is namelijk veel groter. Ook zijn er Android-skins. Dit zijn softwarelagen die fabrikanten zelf ontwikkelen en over het besturingssysteem heen leggen. Op die manier kunnen zij een eigen interface aanbieden. Samsung heeft bijvoorbeeld One UI. OnePlus maakt gebruik van OxygenOS en Xiaomi-gebruikers krijgen HyperOS voorgeschoteld.
Als ontwikkelaar sta je dus voor een keuze: maak je een app die redelijk goed werkt op een breed aanbod Android-apparaten? Of investeer je heel veel geld, tijd en middelen in een fijne ervaring bij een klein aantal producten? Tot nu toe was het zo dat ontwikkelaars voor de eerste optie kozen. Dat is best gek, gezien het grote aantal Android-gebruikers. Die keuze biedt alleen geen garantie voor succes, omdat veel apps niet opvallen in de zee aan aanbieders. Als de ontwikkelaars wel besluiten te optimaliseren, dan vindt er vaak uitstel plaats. Daarmee raakt een app nog verder in de vergetelheid.
Beter dan voorheen Android-tablets hebben door de jaren heen vaak aan het kortste eind getrokken. Niet alleen de hardware veel tegen, ook de software-ondersteuning was matig wat betreft Android-upgrades en beveiligingspatches. Zelfs de apps van Google zelf werkten niet goed. Kortom: het was heel lang niet aantrekkelijk om als consument of ontwikkelaar te investeren in deze producten. De laatste tijd verschijnen er wel betere opties.
Spelletjes spelen
Veel mensen kopen een tablet om er dagelijks spelletjes op te spelen. Het grote scherm leent zich uitstekend voor games die weinig behendigheid vergen, zoals puzzelspellen. Hoewel je prima kunt gamen op een Android-tablet, is de ervaring wederom beter op een iPad. De spelletjes werken daar net even beter op en ook worden ze eerder op de iPad gelanceerd. Het ontwikkelen van games voor de iPad is eenvoudiger én daardoor is het aanbod interessanter.
De prestaties van de games op de iPad zijn vaak ook van een hoger niveau. De ontwikkelaars hoeven namelijk geen rekening te houden met de grote verscheidenheid aan Android-tablets met verschillende specificaties. De ene processor is de andere niet. Soms is het voor Android echt puzzelen wat wel en niet werkt. De Google Play Store biedt ook nog eens veel rommel aan, omdat deze markt veel opener is dan die voor iPadOS. Deze rommel kan ook nog eens schadelijk zijn voor je hardware. Je snapt daarom goed waarom het beeld van Android-tablets de laatste jaren zo negatief was en ontwikkelaars er maar weinig mee deden.
©Renan - stock.adobe.com
Verandering ingezet
Inmiddels leven we in een ander tijdperk. Fabrikanten en ontwikkelaars willen steeds meer investeren in apparaten met grotere schermen. Dat komt doordat er onder meer heel wat apps zijn verschenen voor televisies. Ook hebben smart-displays hun intrede gemaakt. De fabrikanten en ontwikkelaars moeten dus ook wel, omdat de gebruikers op dergelijke platformen te vinden zijn. Fabrikanten maken vaak ook gebruik van dezelfde of soortgelijke processors. Daardoor standaardiseert de ervaring langzaam.
En dan zijn er natuurlijk ook nog de opvouwbare smartphones. De afgelopen vijf jaar zijn er hiervan meerdere exemplaren verschenen van onder meer Samsung, Oppo, OnePlus, Motorola, Honor, Xiaomi, Techno en zelfs Google. Hoewel het marktaandeel van de opvouwbare smartphones nog niet zo heel groot is, investeren fabrikanten er wel enorm in. Nu zelfs Google meedoet, is het tijd voor verandering. Eerder deed Google dat al met de Android 12L, een versie van het Android-besturingssysteem dat specifiek werd ontwikkeld voor tablets.
Lees ook: Waar voor je geld: 5 echt goede opvouwbare smartphones
Wat is Android 12L? Android 12L verscheen in maart 2022 als een speciale ‘feature drop’, zoals Google dat noemt. Met 12L werkt het Android-systeem beter op tablets en opvouwbare smartphones. De interface is geoptimaliseerd en ook is de multitasking verbeterd, waardoor je meerdere apps op je scherm kunt openen. Sinds de komst van 12L zorgen ontwikkelaars voor een verbeterde compatibiliteit voor grotere schermen. Daardoor is de ervaring er in z’n geheel op vooruitgegaan.
Meer aanpassingen
Het bleef niet alleen bij de komst van Android 12L. In de zomer van 2022 kondigde Google ook aan dat de Google Play Store, de belangrijkste downloadwinkel van Android, werd geoptimaliseerd voor de grote schermen van Android-tablets. Niet alleen ziet de winkelomgeving er daardoor beter uit, ook komen specifieke apps voor tablets meer aan bod. Een jaar later zien we dat Google nog meer veranderingen doorvoert aan de tabletervaring op Android. Het gaat om een aantal belangrijke aanpassingen. Daar kunnen we uit opmaken dat het bedrijf eindelijk zijn verantwoordelijk neemt voor de voorheen suboptimale tabletervaring.
Zo worden de apppagina’s van de Play Store verder verbeterd voor een strakkere weergave op tabletschermen. Video’s op gamepagina’s worden voortaan in de volle breedte aan de bovenkant weergegeven. Daardoor krijg je direct een indruk van het spel. Dezelfde pagina’s voor zowel apps als games ondersteunen nu ook een indeling in kolommen. Hiermee wordt de informatie veel beter naar voren gebracht; de belangrijke informatie komt eerder in beeld. Je hoeft dus niet meer veel te scrollen om meer te weten te komen.
Nieuwe richtlijnen
Inmiddels zijn er ook nieuwe richtlijnen die de positie in de zoekresultaten van apps in de Google Play Store verbeteren. Ondersteunt je app specifieke tabletfuncties, dan komen mensen er eerder mee in aanraking. Je app wordt dus beter zichtbaar. Het is ook belangrijk dat tabletapps zowel een verticale als horizontale oriëntatie hebben. Op die manier zien ze er in beide gevallen goed uit en krijg je dus geen zwarte balken te zien. Google zet verder tabletapps in de schijnwerpers, bijvoorbeeld bij Editors’ Choice.
De opnieuw ingerichte interface voor de Google Play Store speelt een grote rol in de veranderingen. De content is hiermee toegankelijker voor een grote groep mensen. Aan de linkerkant vind je voortaan het hoofdmenu. Daardoor is dat beter bereikbaar voor je linkerduim. Dat is vooral handig wanneer je een tablet horizontaal vasthoudt, wat veel mensen doen. Ook de afbeeldingen zijn groter gemaakt. Alles oogt net even wat strakker dan voorheen. En een goed werkende winkelervaring speelt nu eenmaal een grote rol in het succes van de apps.
Niet geheel onbelangrijk: ook het zoeken is beter geworden. Binnen de Google Play Store kun je nu met een soort splitscreen zoeken naar apps. Links vul je de zoekopdracht in en zie je de resultaten staan. Rechts verschijnt alle informatie in beeld van de app waar je op hebt gedrukt. Zo hoef je niet te schakelen tussen vensters en is alles veel overzichtelijker. Tot slot: Google heeft ook allerlei richtlijnen opgesteld voor het optimaliseren van Android-apps voor grotere schermen. Het bedrijf wil er nu écht iets van maken, zo lijkt het.
Ook interessant: Hoe goed is de tablet-pc als hybride werkpaard?
Goede reden
De genoemde veranderingen gebeuren niet zonder reden. Google verkoopt natuurlijk zelf een tablet (de uitstekende Google Pixel Tablet) en een opvouwbare smartphone (de Pixel Fold, die niet in Nederland beschikbaar is). Die apparaten vragen om te werken aan het verbeteren van Android-apps op grotere schermen.
Mogelijk zorgt dit voor een vicieuze cirkel: hoe beter de ervaring wordt, hoe meer mensen tablets en vouwtelefoons gaan gebruiken. Wat weer reden is om de ervaring nog verder te verbeteren. De apps van Google zien er al beter uit op tablets. De bal ligt nu bij de andere ontwikkelaars.