ID.nl logo
Een nieuwe blender kopen? Let dan hierop!
Huis

Een nieuwe blender kopen? Let dan hierop!

Een blender is onmisbaar in de keuken als je (onder andere) lekkere smoothies, soepen en (pasta)sauzen wilt maken. Maar kies nooit de eerste de beste blender, want niet elke blender kan hetzelfde. Hier moet je op letten als je een nieuwe blender koopt.

In dit artikel lees je:

  • Wat je allemaal kunt maken met een blender (meer dan alleen soepen en smoothies!)
  • Welke soorten blenders er zijn
  • Waar je zoal rekening mee kunt houden bij het kopen van een nieuwe blender, zoals inhoud, vermogen, materiaal en hoeveelheid standen

Blenders zijn echte alleskunners. Vaak wordt gedacht dat je er alleen smoothies en soepen mee kunt maken, maar een blender kan nog zo veel meer. Sauzen, dips, cocktails, milkshakes, ijskoffie, pannenkoekenbeslag, babyvoeding en ga zo maar door: met een blender creëer je in enkele seconden de heerlijkste gladde bereidingen.

Toch doet niet elke blender (afhankelijk van het vermogen en andere functionaliteiten) dat even effectief. En ook qua type blender – denk aan de smoothieblender, powerblender en vacuümblender – zijn er grote verschillen. Welke blender het best bij jou past, hangt onder meer af van wat je ermee wilt maken, hoe je je resultaten wenst en hoeveel personen je huishouden telt.

Nieuwe blender nodig?

Bekijk hier de nieuwste modellen voor de beste prijs!

Soorten blenders

De juiste blender aanschaffen begint met voor jezelf bepalen waar je het apparaat voor gaat gebruiken. Ga je alleen smoothies maken in kleinere hoeveelheden? Dan volstaat een simpele smoothieblender misschien. Ben je van plan vaak harde ingrediënten zoals wortelen, bieten, bevroren fruit, noten en ijsklontjes te blenden? Dan heb je een krachtiger apparaat ofwel een powerblender nodig met een vermogen van minstens 1000 watt.

Is soep maken helemaal jouw ding, dan is een soepmaker ideaal. Een soepmaker is een blender met ingebouwde kookfunctie die jouw ingrediënten tijdens het blenden meteen verwarmt. Wil je er zeker van zijn dat er zo veel mogelijk mineralen en vitaminen in jouw smoothie of soep achterblijven, ga dan voor een vacuümblender. Door het vacuüm in de mengbeker wordt het oxidatieproces vertraagd, waardoor vitaminen en mineralen beter behouden blijven.

©Philips

Inhoud

De inhoud van blenders varieert van 0,5 tot meer dan 2 liter. De nóg grotere blenders zijn meestal voor professioneel gebruik. Bij het kiezen van de juiste inhoud zijn er twee factoren om rekening mee te houden, namelijk hoeveel ruimte je hebt in je keuken en hoeveel je met je blender gaat maken. Een smoothie voor één persoon maak je makkelijk in een mengbeker van 0,5 liter, maar voor soep, pannenkoekenbeslag of een paar cocktails heb je al snel een inhoud van 1 liter of meer nodig. Heb je een kleine keuken, dan is een compacte blender die niet al te veel ruimte inneemt wel zo fijn.

Vermogen

Misschien wel de belangrijkste eigenschap van je nieuwe blender is het vermogen. Er zijn blenders van 300 watt en blenders van meer dan 1200 watt. 300 watt is voldoende om zachte ingrediënten in kleine hoeveelheden te blenden – denk aan simpele fruitsmoothies en romige soepen van voorgekookte groenten. Voor steviger ingrediënten zoals rauwe groenten is een vermogen van minstens 500 watt nodig.

Weet je nog niet helemaal wat je precies wilt gaan blenden, kies dan voor een apparaat van minstens 1000 watt. Daarmee weet je zeker dat je geen harde brokken in je sauzen of smoothies tegenkomt en dat de messen het bij hardere ingrediënten niet begeven. Zo’n apparaat is sterk genoeg voor ijsblokjes, noten en bevroren fruit.

Materiaal

De motor en de messen van een blender werken naadloos samen, en daarom is de kwaliteit van de messen net zo belangrijk als het vermogen van je blender. Goede blendermessen zijn gemaakt van sterke en scherpe materialen zoals roestvrij staal, titanium of keramiek.

Ook het materiaal van de mengbeker zegt veel over de kwaliteit van een blender. De meeste mengbekers zijn van glas of kunststof. Een mengbeker van glas is veruit het populairst, omdat dit materiaal sterker is en dus langer meegaat. Ook neemt glas geen geur- en smaakstoffen op, waardoor het makkelijker schoon te houden is. Glas is wel zwaarder en duurder dan kunststof.

©WavebreakmediaMicro - stock.adobe.com

Ontwerp

Bepaal ook of design voor jou belangrijk is. Zal je nieuwe blender standaard op het aanrecht staan of berg je hem na gebruik weer op? In het eerste geval is het wel zo leuk als je blender matcht met de rest van de keuken. Of ga juist voor een eyecatcher in retrostijl of in een gekke kleur. Verder kun je onder meer kijken of je een schenktuit, vulopening (om veilig extra ingrediënten toe te voegen tijdens het blenden) of maatstreepjes op je mengbeker handig vindt.

Hoeveelheid standen

Veel blenders zijn uitgerust met extra standen. De meeste modellen hebben drie snelheidsstanden, maar er zijn ook blenders met maar liefst acht snelheden. Dat is vooral fijn als je je blender voor verschillende doeleinden gebruikt en zo veel mogelijk controle wilt hebben over het resultaat.

Lagere snelheden zijn bijvoorbeeld ideaal voor grovere mengsels als guacamole en salsa’s, terwijl je met hogere snelheden perfect gladde smoothies bereidt. Daarnaast beschikken sommige blenders over een pulse-knop, waarmee je de messen kort op maximale kracht laat draaien. Ideaal voor het vermalen van ijsblokjes of het hakken van groenten in grovere stukken.

▼ Volgende artikel
Facebook en Instagram gratis blijven gebruiken? Zo houd je grip op wat je ziet
Huis

Facebook en Instagram gratis blijven gebruiken? Zo houd je grip op wat je ziet

Gebruikers die deze week Facebook of Instagram openen, krijgen ineens een keuze voorgeschoteld: wil je betalen om geen advertenties meer te zien, of blijf je het gratis gebruiken mét advertenties? Die keuze is vanaf nu verplicht. Sinds november 2023 bood Meta al de mogelijkheid om een betaald abonnement zonder advertenties te nemen, maar tot nu toe was dat geheel vrijblijvend. Wat betekent die verplichte keuze precies? En kun je, als je niet wilt betalen, nog steeds zelf bepalen wat je te zien krijgt?

Waarom moet je nu ineens kiezen?

Meta voert deze verplichte keuze door vanwege aangescherpte Europese privacyregels. De wetgever stelt strengere eisen aan hoe bedrijven data mogen gebruiken voor advertentiedoeleinden. Een gratis dienst met gepersonaliseerde advertenties mag alleen als de gebruiker daar bewust toestemming voor geeft. Meta zet de gebruiker daarom voor het blok: betalen voor een advertentievrije ervaring, of toestemming geven voor het gebruik van je gegevens.

De betaalde abonnementsvorm: wat houdt het in?

Wie zich abonneert op de advertentievrije versie van Facebook en Instagram betaalt 7,99 euro per maand via de app, of 5,99 euro via een browser. Dit bedrag geldt voor één account in het zogeheten Accountcentrum. Wil je meerdere accounts advertentievrij gebruiken, dan betaal je daar extra voor. Meta belooft dat je gegevens in dat geval niet verwerkt worden voor advertentiedoeleinden. Je gebruikt de platformen dan volledig zonder gepersonaliseerde advertenties.

©Meta

Kritiek op het 'pay or consent'-model

Hoewel Meta stelt dat deze keuze in lijn is met de Europese privacyregels, heeft het 'pay or consent' (betaal of geef toestemming) model veel kritiek gekregen. Tegenstanders noemen het een vorm van privacy blackmail: je betaalt om je privacy te behouden, of je geeft die op in ruil voor gratis gebruik en gepersonaliseerde advertenties. Het is de vraag of een 'keuze' wel echt een keuze is als de alternatieven zo ongelijkwaardig zijn.

Niet betalen? Dit doet Meta dan met je gegevens

Kies je ervoor om Facebook en Instagram gratis te blijven gebruiken, dan geef je Meta toestemming om je gegevens te gebruiken voor advertenties. Het gaat dan om gepersonaliseerde advertenties, gebaseerd op je profiel, gedrag op het platform en je interacties met andere websites en apps. Je huidige ervaring blijft grotendeels hetzelfde, maar de verwerking van je gegevens valt voortaan onder strengere Europese regels.

Je kunt later ook kiezen voor advertenties met minder personalisatie. Deze optie gebruikt minder van je gegevens en is iets privacyvriendelijker, maar laat nog steeds advertenties zien. Meta gebruikt dan geen informatie meer over je gedrag op andere sites of eerdere interacties binnen hun platformen. In plaats daarvan worden alleen basisgegevens gebruikt, zoals je leeftijd, geslacht, locatie en activiteit op dat moment. Deze instelling kun je op elk moment inschakelen via het menu Advertentie-instellingen, onder het kopje dat gaat over personalisatie en gegevensgebruik.

Een bredere trend: betalen voor advertentievrije content

De beslissing van Meta om te kiezen voor een betaalde advertentievrije optie staat niet op zichzelf. Steeds meer bedrijven voegen advertenties toe aan diensten die voorheen gratis of advertentievrij waren, of bieden juist een betaalde versie zonder advertenties. Disney+ heeft bijvoorbeeld de optie Standaard met reclame, Videoland biedt meerdere abonnementen aan met reclames en Netflix heeft in een aantal landen ook een dergelijk abonnement (nog niet in Nederland overigens). Vanaf 26 augustus voegt ook Amazon advertenties toe aan Prime Video in Nederland. En het blijft niet bij videostreaming. Spotify biedt al jaren een gratis versie met advertenties naast zijn Premium-abonnement, net als YouTube. Ook op sociale media zie je dezelfde trend. X, voorheen Twitter, heeft een betaalde variant die minder advertenties belooft, al krijg je zelfs met X Premium nog wel wat advertenties te zijn.

©Videoland

Hoe houd je invloed op wat je te zien krijgt?

Ook als je kiest voor de gratis versie van Facebook of Instagram, kun je nog wel degelijk invloed uitoefenen op de advertenties die je te zien krijgt.

Advertentie-instellingen beheren

Ga naar de instellingen van je Facebook- of Instagram-account en zoek naar Advertentievoorkeuren of Advertentie-instellingen. Hier krijg je een overzicht van de interesses die Meta aan jouw profiel heeft gekoppeld. Je kunt deze interesses bewerken, verwijderen of toevoegen. Door dit te doen, geef je Meta een duidelijker beeld van wat je wel en niet relevant vindt. Je kunt ook instellen dat je geen advertenties meer wilt op basis van je activiteit op andere websites en apps.

Advertenties verbergen, rapporteren of de herkomst begrijpen

Bij elke advertentie verschijnt een menu met de optie Waarom zie ik deze advertentie?. Als je daarop klikt, zie je welke informatie Meta heeft gebruikt om jou die advertentie te tonen. Denk aan je interesses, je leeftijd, locatie of het feit dat je eerder een bepaalde pagina hebt bezocht. Vanuit dat scherm kun je direct instellingen aanpassen of interesses verwijderen die niet (meer) bij je passen. Als je een advertentie ziet die je niet interesseert of ongepast vindt, kun je deze ook verbergen of rapporteren. Klik op de drie puntjes bij de advertentie en kies voor Advertentie verbergen of Deze advertentie rapporteren.

Merken of onderwerpen blokkeren

Daarnaast kun je in je advertentie-instellingen specifieke merken of onderwerpen blokkeren die je liever niet voorbij ziet komen. Dit zorgt er niet voor dat advertenties verdwijnen, maar wel dat ze iets minder willekeurig aanvoelen en beter aansluiten op wat je zelf belangrijk of prettig vindt.

Alternatieven: gratis en advertentievrij?

Als de ontwikkelingen bij Facebook en Instagram je zorgen baren en je liever geen advertenties ziet én niet wilt betalen, zijn er maar weinig alternatieven. Volledig gratis, advertentievrije sociale media zijn zeldzaam. De meeste platformen draaien op advertentie-inkomsten of het gebruik van data. Er zijn wel opties die het anders aanpakken. Mastodon, onderdeel van het Fediverse, werkt bijvoorbeeld met open-sourceprincipes en wordt beheerd door community's. Hier zie je weinig tot geen advertenties, maar het bereik is kleiner en de ervaring anders. Ook kun je specifieke niche-platforms of forums opzoeken die zonder advertenties draaien dankzij donaties of vrijwilligers.

De keuze is aan jou

Betalen, de advertenties voor lief nemen of je account opzeggen: de keuze is aan jou. En dat is geen makkelijke keuze. Blijf je bij de gratis versies van Facebook en Instagram? Met de tips in dit artikel kun je in ieder geval nog een beetje grip op je eigen tijdlijn houden.

Lees ook: Je Facebook-account deactiveren of verwijderen


 

▼ Volgende artikel
Een inbouwoven of -magnetron plaatsen? Zo meet je de nismaten goed op
© RossandHelen
Huis

Een inbouwoven of -magnetron plaatsen? Zo meet je de nismaten goed op

Als je een inbouwoven of magnetron wilt plaatsen, begint alles met het opmeten van de nis, oftewel de uitsparing in je keukenkast waar het apparaat in moet komen. Die afmetingen moeten tot op de millimeter kloppen, anders past je nieuwe oven of magnetron niet. Hoe je dat aanpakt en waar je op moet letten, lees je hier. Geen stress: het is makkelijker dan het lijkt!

In dit artikel lees je:

✔ Wat nismaten zijn en waarom ze belangrijk zijn ✔ Hoe je de hoogte, breedte en diepte van de nis nauwkeurig opmeet ✔ Wat de standaard afmetingen zijn van ovens, magnetrons en combimagnetrons ✔ Welk type inbouwapparaat het best past bij jouw keuken en kookstijl

Wat zijn nismaten eigenlijk?

De nismaten van je keuken zijn de binnenafmetingen van de ruimte waarin je de oven of magnetron wilt inbouwen. Je meet dus niet het apparaat zelf, maar de kast waar hij in moet komen. De nismaten bestaan uit drie onderdelen: hoogte, breedte en diepte. De meeste inbouwapparaten zijn afgestemd op standaardmaten, maar er zijn ook uitzonderingen – vooral als je keuken iets ouder is of als je kiest voor een compact model.

Een oven past meestal in een nis van 60 centimeter breed. De hoogte varieert, afhankelijk van het soort apparaat. Zo zijn inbouwovens meestal 60 centimeter hoog, maar compacte modellen van 45 centimeter komen ook vaak voor. Magnetrons hebben doorgaans een hoogte van 38 of 45 centimeter. Combimagnetrons – de handige alleskunners – vallen meestal in de categorie van 45 centimeter hoog.

Zo meet je de nismaten op

De hoogte van de nis meet je van de bovenkant tot de onderkant van de uitsparing. Gebruik een rolmaat en trek die strak – zo krijg je een nauwkeurige meting. Dit is vooral belangrijk bij het kiezen tussen een compacte oven of een standaardmodel.

De breedte van de nis meet je van de linker- naar de rechterkant. Ook hierbij geldt: strak meten voor een betrouwbaar resultaat. De meeste apparaten hebben een standaardbreedte van 60 centimeter, maar het is altijd slim om te controleren wat jouw keuken precies toelaat.

De diepte van de nis is de afstand van de voorkant van de kast tot de achterwand. Zet je rolmaat dus helemaal achterin de nis en trek hem naar voren toe. De meeste ovens en magnetrons passen met een diepte van zo’n 55 tot 60 centimeter, maar ook hier geldt: meten is weten.

Het opmeten gaat het makkelijkst als de nis leeg is – dus als er geen apparaat meer in zit. Zo weet je zeker dat je met de juiste afmetingen werkt.

©Surachetsh

Wat past het beste bij jou?

Heb je je nismaten eenmaal duidelijk in beeld, dan kun je gericht gaan zoeken. Kook en bak je graag en wil je graag taarten, ovenschotels of braadstukken maken? Dan is een volwaardige inbouwoven precies wat je nodig hebt. Gebruik je de oven vooral voor opwarmen, ontdooien of simpele gerechten, dan is een magnetron waarschijnlijk voldoende.

Wil je het beste van beide werelden in één apparaat? Dan is een combimagnetron een slimme keuze. Die heeft de functies van zowel een oven als een magnetron en bespaart je daarmee ruimte – handig, zeker in kleinere keukens.

Klaar om te kiezen?

Als je de afmetingen van je nis goed hebt gemeten én weet welk type apparaat het best bij jouw kookstijl past, kan het eigenlijk niet meer misgaan. Je bent klaar om een oven of magnetron uit te zoeken die niet alleen perfect in je keuken past, maar ook perfect bij jou.