ID.nl logo
De meest voorkomende wasmachinestoringen én oplossingen
Huis

De meest voorkomende wasmachinestoringen én oplossingen

Geeft jouw wasmachine een storing? Zelfs de beste en duurste wasmachine zal ooit eens dienst weigeren. Het kan zijn dat de machine echt stuk is, maar ook dat de oorzaak eigenlijk heel simpel is. Vaak wordt een weinigzeggende foutcode op een display getoond, en daar mag je het mee doen. Direct de monteur maar bellen dan? Dat is niet nodig!

 

In dit artikel lees je:

  • Dat je moet oppassen met het zelf repareren van (moderne) wasmachines
  • Wat foutcodes zijn en waar je de betekenis kunt vinden
  • Dat sommige foutcodes héél eenvoudig zelf te verhelpen zijn
  • Dat je het best regelmatig preventief onderhoud kunt uitvoeren

Lees ook: Welk wasprogramma moet ik gebruiken? Alle wassymbolen uitgelegd

Pas op met hobby-reparaties!

Wist je dat veel wasmachinestoringen helemaal niet in de machine zelf optreden? Het gaat heel vaak om simpele problemen met de watertoevoer, waterafvoer en meer van dat soort dingen. Maar ...

Voordat we je verder op weg helpen in dit artikel, eerst een stevige waarschuwing vooraf. Water en elektriciteit vormen een potentieel dodelijke combinatie. Ga nooit zelf aan een wasmachine sleutelen als je er geen verstand van hebt. De kans dat er iets misgaat is levensgroot. Ga je toch zelf aan de slag, dan trek je natuurlijk eerst de stekker van de machine uit het stopcontact en sluit je de watertoevoer af.

TIP: nieuwe technieken Zelfs als je ‘vroeger’ je hand niet omdraaide voor reparaties aan een wasmachine (schakelmechaniek, snaar of koolborstels vervangen etc), bedenk dan dat moderne wasmachines veel complexer in elkaar zitten. En daarvoor is vaak specifieke kennis nodig.

©PARILOV EGENIY

Dit moet je doen bij wasmachine foutcodes

Als je wasmachine een foutmelding toont en verdere dienst weigert, hoef je gelukkig in veel gevallen helemaal geen gereedschap tevoorschijn te halen. Wat je wel moet doen, dat kun je achterhalen aan de hand van de foutmelding. Eerst het slechte nieuws: ieder merk heeft z’n eigen nietszeggende foutcodes in gebruik, soms zijn er ook nog verschillen bij machines van hetzelfde merk. Check in ieder geval de handleiding. Met een beetje geluk worden de meest voorkomende en simpel te verhelpen foutcodes daarin uitgelegd. Niets te vinden? Dan vonden we deze site voor je, waar een berg aan mogelijke foutcodes per merk te vinden is.

Tip: Onvindbare foutcode Loop je tegen een foutcode aan die niet op de hierboven genoemde site te vinden is? Google dan eerst eens op iets als ‘error code’ en dan het merk en typenummer van je wasmachine. Grote kans dat je dan wel wat vindt. Ook bellen naar de helpdesk van de wasmachinefabrikant kan dan uitkomst bieden. En je weet dan meteen of de oorzaak simpel zelf is op te lossen of niet.

Heb je achterhaald wat de foutcode betekent? Gelukkig kun je een hele hoop voorkomende problemen met je wasmachine heel simpel oplossen. We geven je hierna de oplossing voor de meest voorkomende problemen.

Probleem met de watertoevoer

Allereerst gaat het vaak mis met de watertoevoer. Dat levert op een Bosch of Siemens (bij uitzondering gebruiken deze merken dezelfde codes) bijvoorbeeld de foutcode F1 of E05 op, terwijl – eveneens als voorbeeld – een Whirlpool dat meldt onder code FH. Behalve dat de wasmachine de wat ‘onheilspellende’ code laat zien doet het apparaat verder niets. Logisch, want vermoedelijk stroomt er geen druppel (of veel te weinig) water de machine in.

Vaak is een dubbelgevouwen waterslang aan de achterkant de oorzaak, al kan die ook weer een eigen foutcode betreffende het waterpeil genereren (bijvoorbeeld AEG met E30, E31, E32 of E33). Als de waterslang beschadigd lijkt, vervang die dan altijd gelijk om lekkage te voorkomen!

Is de waterslang niet het probleem? Het overkomt de besten – écht – dat de waterkraan voor de wasmachine is dichtgedraaid. Een andere oorzaak kan zijn dat er een storing is bij je waterleidingbedrijf, met daardoor geen of te weinig waterdruk. Even kijken of er uit andere kranen in je huis wél water komt. Niet? Dan misschien eens een telefoontje richting waterprovider plegen.

Tip: Waterdruk Het komt gelukkig nauwelijks meer voor in Nederland. Maar als je op een plek woont waar de waterdruk permanent aan de lage kant is, kan je wasmachine regelmatig stoppen met een watertoevoer-fout. In dat geval is het zaak om je waterleidingmaatschappij om een solide oplossing te vragen.

©Pietersma - stock.adobe.com

Foutmelding waterafvoer

Het toegevoerde water moet uiteindelijk ook weer afgevoerd kunnen worden. En dat levert eveneens een reeks bekende én veelal eenvoudig te verhelpen foutcodes op. Kan jouw wasmachine op een gegeven moment z’n water niet of niet goed kwijt, dan uit zich dat wederom als een foutcode. Voorbeelden zijn Samsung met 5E of E2 of Miele met F11. Het kan weer gaan om een geknikte slang of een verstopte of geblokkeerde afvoer buiten de machine. Is de slang net te kort en maakt hij daardoor een te korten bocht, dan kun je die met een verlengsetje eenvoudig verlengen.

Of er is simpelweg een filter verstopt. En dan is het een kwestie van het filter uit de machine halen en goed schoonmaken, waarna alles weer naar behoren werkt. En omdat voorkomen beter is dan genezen, kun je dat filter beter met regelmaat reinigen. Lees hier meer over het preventief onderhoud van je wasmachine: Je wasmachine onderhouden? Let dan hier op!

Tip: Filter Oogt het filter op het eerste gezicht schoon? Kijk dan nog eens extra goed. Soms zit er ergens een knoop of ander kleding-onderdeel ‘verstopt’ en houdt dit een goede waterdoorvoer tegen.

Misschien ook interessant om te lezen: Wat kun je doen als je wasmachine stinkt?

Foutcode over de motor

Mogelijk van meer serieuze aard zijn motor-foutmeldingscodes. Mogelijk, want soms is de oorzaak van ’t probleem verrassend simpel. Een te volle trommel leidt tot overbelasting van de motor en een daaruit volgende motor-foutcode (bijvoorbeeld Indesit, F02, F05, F06 of F11). Wat dan kan helpen is het wasgoed verwijderen, een half uurtje wachten (dan kan de motor rustig afkoelen) en vervolgens een was draaien met een lege trommel. Werkt alles dan weer naar behoren, dan is je probleem opgelost. Waarbij je moet onthouden dat je de trommel niet té vol propt. Verdwijnt de code niet? Dan is het wellicht tijd om een monteur te laten komen.

Heb je een wasmachine die gebruikmaakt van een motor met koolborstels? Dan slijten deze langzaam maar zeker. Vervangen is niet duur en moet eens in de zoveel tijd gebeuren. Er zijn ook wasmachines met borstelloze motoren, maar die meestal zijn wel duurder in aanschaf.

Waterlek in de wasmachine?

Een potentieel vervelende categorie foutmeldingscodes betreft die rondom lekkages. Het kán hier gelukkig ook weer over iets heel simpels gaan. Check ten eerste weer of alles in orde is met de afvoerslang, en ook een verstopt filter is een bekende boosdoener. Zelfs een vervuild zeepbakje is een mogelijke oorzaak.

Vind je het probleem niet in deze dingen, trek dan de stekker van de wasmachine uit het stopcontact en draai de watertoevoer dicht. Als er water in het inwendige van de machine terecht is gekomen, kan dan tot vervelende situaties en verder oplopende kosten leiden. Bel in dat geval altijd een monteur. Bij bijvoorbeeld LG levert de detectie van een waterlek trouwens de foutcode AE op.

Tip: aardlekschakelaar Heb je de oorzaak van een waterlek gevonden en opgelost (of op laten lossen) en de wasmachine gaat niet meer aan? Dan kan het zijn dat de aardlekschakelaar in de meterkast gereset moet worden. Daarna moet alles weer naar behoren werken. Blijft de aardlekschakelaar steeds weer afschakelen, dan is het tijd om toch die monteur te bellen.

©Robert Kneschke

Vaak simpele oorzaken, soms kostbaar

Heel vaak geldt – gelukkig – dat ook de meer serieuze interne problemen van een wasmachine door een monteur vrij eenvoudig op te lossen zijn. De oorzaak kan een losgeschoten elektrisch verbindingsstekkertje zijn, versleten koolborstels van de motor, enzovoort. Dat is allemaal betaalbaar te repareren.

Helaas kunnen er ook duurdere defecten zijn, waarbij je dan moet beslissen of je het de reparatie nog waard vindt, of dat het beter is dan maar naar een nieuwe wasmachine uit te kijken. Valt een reparatie binnen de garantie, dan is er vanzelfsprekend niks aan de hand. Bovendien krijg je meestal op de reparatie (en/of) het vervangen onderdeel ook weer garantie.

Tip: Garantie op reparaties Maak bij voorkeur gebruik van een erkend reparatiebedrijf, dan weet je zeker dat je in geval van problemen met het vervangen of gerepareerde onderdeel aanspraak kan maken op reparatiegarantie. Bij een beunhaas gaat dat niet lukken.

Nogmaals: ga niet zelf sleutelen aan een wasmachine, tenzij je exact weet waar je mee bezig bent. Moderne wasmachines zijn computergestuurd en hebben een berg aan sensoren aan boord. Repareer je iets maar 'ziet' de sensor dat niet? Soms moet er ook nog iets in de computer aangepast worden om de reparatie door te voeren. Dus dan zit je nog steeds met een machine die niet werkt.

▼ Volgende artikel
De plug-in hybride Lexus NX450h+: Premium looks en techniek
Mobiliteit

De plug-in hybride Lexus NX450h+: Premium looks en techniek

De Lexus NX verscheen in 2014 en kende sindsdien een bescheiden succes in Nederland, met zo'n 1500 verkochte exemplaren. Het merk groeit wereldwijd echter flink. Met de lancering van de plug-inhybride NX450h+ zet Lexus deze lijn voort. Irwin van InstaAutoVlog heeft het model getest en deelt zijn bevindingen.

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Dit artikel in het kort:

  • Concurrentie: de Lexus NX richt zich op modellen als de BMW X3, Volvo XC60 en Mercedes-Benz GLC. Hij onderscheidt zich met een rijke standaarduitrusting en hybride aandrijflijn.
  • Ontwerp en afwerking: hij is voorzien van dynamisch design, premium materialen en hoogwaardige afwerking met geavanceerde functies zoals e-Latch portierontgrendeling.
  • Comfort en prestaties: de auto heeft een rijke standaarduitrusting inclusief climate control, stevige motoren (tot 309 pk) en een goede elektrische actieradius.
  • Prijs en varianten: de Lexus is verkrijgbaar vanaf 61.995 euro afhankelijk van aandrijflijn en uitvoering.

Positionering

De Lexus NX strijdt met auto's als de BMW (i)X3, de Volvo XC60 en de Mercedes-Benz GLC. Ook de Audi Q5 is een directe opponent. Het onderscheidende vermogen? Een rijke standaarduitrusting, Lexus' Red Carpet Treatment en de standaard van een hybride aandrijflijn. 

Afmetingen

Met een lengte van 4,66 meter en een breedte van bijna 1,87 meter is hij iets compacter dan sommige concurrenten, maar hij wint het in hoogte met 1,66 meter. Dit geeft de NX een robuuste, maar nooit logge uitstraling, passend bij zijn klasse.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

F-Sport-uitvoering

In het donker zorgt de scherp vormgegeven led-verlichting voor en achter voor een sterke uitstraling en herkenbare signatuur. De grille is een opvallend detail, zeker bij de F-Sport uitvoering. Deze testversie valt op door die grille, zwarte dakrails en raamomlijsting, en bijpassende zwarte buitenspiegels. De 20-inch F-Sport Design wielen versterken de sportieve uitstraling, vooral in combinatie met de F-White lak.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Premium interieur

De Lexus NX biedt een luxe interieur: alles voelt solide en prettig aan. Bovenop het dashboard zit standaard een 14inch-touchscreen voor infotainment vanaf de Business Line; de basisuitvoering heeft een 9,8inch-scherm. Navigatie en draadloos Apple CarPlay of Android Auto zijn standaard aanwezig.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

E-Latch-deuropeners

Het zitcomfort is goed en ook de ondersteuning voor beide ellebogen is uitstekend. Enkel het axiaal beperkt verstelbare stuurwiel kan beter. De NX is voorzien van een deels digitaal instrumentarium en e-Latch deurontgrendeling. Deze portieropeners zorgen ervoor dat je geen deur kunt openen als er verkeer van achteren aankomt.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Details en afwerking

In de Lexus NX zijn details en finesse volop aanwezig. De bediening van elementen zoals de middenarmsteun voelt licht en doordacht, terwijl de klimaatregeling, met nanotechnologie, niet alleen nare geurtjes, maar ook droge huid helpt voorkomen. De geluidsisolatie zorgt daarnaast voor rust in het interieur.

Standaard krijg je een audiosysteem met negen luidsprekers en een subwoofer. Voor wie meer wil, is er in de President-uitvoering een Mark Levinson-systeem met zeventien luidsprekers en een vermogen van 1800 watt, voor een premium luisterervaring.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

1500 kilo trekgewicht

Op de achterbank is voldoende plek voor drie volwassenen. De kofferbakinhoud is voor alle versies gelijk. Deze meet 520 liter en is te vergroten naar maximaal 1411 liter. Een sterk punt van de PHEV is het trekgewicht. Mag de normale hybride als 2WD en AWD maximaal 1000 kilogram trekken, na het aanvinken van het 2495 euro kostende Explorer Pack wordt dit naar 1500 kilogram verhoogd. In het pack zit een afneembare trekhaak en een kogeldruk van 100 kilogram. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Bereik van de accu

De instap-Lexus NX betreft de 350h. Deze is voorwielaangedreven en beschikt over een 2,5liter-viercilinder benzinemotor die samenwerkt met een 192pk en 270Nm sterke elektromotor. Er is ook een 350h AWD met een extra 54pk en 121 Nm sterke elektromotor op de achteras.

Voor de test is gereden met de plug-in hybride 450h+. De basis-aandrijflijn is gelijk aan die van de 350h AWD. Dankzij een 18,1kWh-lithium-ion batterij kan het elektrische vermogen langer worden aangesproken: zo'n 74 (Luxury Line) of 69 kilometer volgens de WLTP-testmethode.

🚘Meer weten over auto-afkortingen? Lees dan: Van actieradius tot WLTP: dit is het EV-ABC

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Accumanagement

De auto is uitgerust met een eenfase-6,6 kW boordlader, terwijl de warmtepomp ook in de winter zorgt voor een bruikbare actieradius. Interessant is de slimme software die ervoor zorgt dat de batterij in topconditie blijft, zelfs als je deze niet vaak oplaadt. De accu wordt regelmatig ont- en opgeladen om alle cellen actief te houden. Lexus biedt bovendien 10 jaar garantie op de batterij.

Krachtige en soepele aandrijflijn

Het gecombineerde vermogen is 309 pk en in 6,3 seconden ben je van 0 tot 100 km/u. De topsnelheid is 200 km/u. Prettig is het hoge elektrische vermogen van gecombineerd 246 pk, zo'n 100 pk meer dan bij de concurrentie.

Ontdek jouw ideale elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!

Verbruik bij lege accu

Is de accu na zo'n 65 kilometer te hebben gereden leeg, dan verandert de NX in een normale hybride. De elektromotor wordt getemperd en dat zorgt mede voor een op dat moment nog steeds laag brandstofverbruik. Een gemiddelde van 1 op 16 is dan prima te realiseren; een uitstekende waarde. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Rijdynamiek

Voor wat betreft de rijdynamiek plaatst de NX zich tussen de compactere LBX en grotere broer RX. Zo stuurt hij verrassend direct en voelt hij mede dankzij het formaat wendbaar en overzichtelijk. Op de snelweg is het de rust in het onderstel waarmee hij overtuigt,net als de uitstekende geluidsisolatie, rechtuit-stabiliteit en het uitmuntend werkende Lexus Safety System+, inclusief een autonome rij-assistent van level 2. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

AVS-dempers

Kun je de Volvo, Mercedes en Audi optioneel met luchtvering krijgen, bij Lexus is dit niet het geval. Het merk focust zich op zogeheten AVS-dempers. Deze Adaptive Variable Suspension-ophanging is standaard onder de F-Sport en President Line en zorgt ervoor dat de NX te allen tijde vlak blijft. Dit kan extra comfort geven, maar met name bij het afrijden van drempels zou een soepelere demping juist voor wat meer comfort mogen zorgen. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Prijzen en uitvoeringen

De Lexus NX is als 350h leverbaar vanaf 61.995 euro. De 350h AWD kost minimaal 71.995 euro. Pluggen kan met de 450h+ vanaf 65.995 euro en de geteste 450h+ F-Sport Line staat voor 74.995 euro op de lijst. 

▼ Volgende artikel
Review HMD Fusion – Bijzondere smartphone voor weinig geld
Huis

Review HMD Fusion – Bijzondere smartphone voor weinig geld

De HMD Fusion is een van de opvallendste smartphones van 2024. Je kunt namelijk speciale hoesjes om de telefoon doen om extra functies te gebruiken. Zo kan de budgettelefoon opeens betere selfies maken of draadloos opladen. In deze HMD Fusion-review zoomen we in op de accessoire en de smartphone zelf.

Oké
Conclusie

De HMD Fusion is een interessante smartphone, omdat je hem kunt uitbreiden met hoesjes vol extra functies. Een bijzonder concept, al hebben we helaas nog niet alle hoesjes kunnen testen. Als toestel zelf maakt de Fusion minder indruk: hij is weliswaar prima te repareren, maar heeft eenvoudige specificaties en krijgt korter updates dan de concurrentie. Daarmee is de HMD Fusion een opvallende telefoon voor een select publiek.

Plus- en minpunten
  • Zelf te repareren
  • Optionele hoesjes bieden extra functies
  • Lange accuduur
  • Speciale hoesjes laten op zich wachten
  • Matige specificaties
  • Mager updatebeleid

De HMD Fusion is te koop in twee versies, met respectievelijk 6 GB werkgeheugen en 128 GB opslagcapaciteit en 8 GB / 256 GB. Wij hebben het eerste model getest, dat een adviesprijs van 270 euro draagt. Voor dertig euro meer koop je het betere model, wat wij een nette meerprijs vinden.

In de doos vind je naast een usb-c-oplaadkabel ook een stevig transparant hoesje, dat geen functies toevoegt behalve je toestel beschermen tegen krassen en een valpartij. HMD verkoopt het hoesje ook in het blauw, groen en roze.

Speciale hoesjes

Interessanter zijn de accessoires die wél extra’s bieden, via de stroompinnetjes in het hoesje en op de achterkant van de telefoon. HMD presenteerde in september een hoesje met uitklappende ledring voor betere selfies in het donker, een extra stevig hoesje met een SOS-knop en een hoesje dat draadloos opladen mogelijk maakt.

Met de verkrijgbaarheid van die hoesjes schiet het vooralsnog niet op: die met de selfiering en SOS-knop komen volgens de HMD-website 'later dit jaar beschikbaar' en het oplaadhoesje ontbreekt begint november nog op die website. Wat de hoesjes gaan kosten, is ook nog onduidelijk.

Gelukkig kon HMD ons wel al een hoesje met selfiering opsturen om te testen in combinatie met de Fusion. Dat hoesje is stevig en biedt veel grip. De ledring rond de cameramodule op de achterkant is met een vrije hand makkelijk – maar niet té makkelijk – omhoog te klappen en prijkt dan boven het scherm uit. Vervolgens vind je in de camera-app een instelling voor de aparte flitser, die dus stroom krijgt via het toestel. Je kunt in die instelling onder andere de kleurweergave en helderheid van de flitsring aangeven. De flitsring werkt naar behoren.

📱Leestip: Waar voor je geld: 5 uitgebreide smartphones voor max 500 euro

©Rens Blom

Hieronder vind je twee selfies, gemaakt in het donker op straat. Op de linkerfoto gebruikten we de HMD Fusion als een normale smartphone, waarbij het scherm oplicht om je gezicht in beeld te brengen. Op de rechterfoto stond de flitsring boven het scherm. Wij kregen gemengde reacties op het nut en de kwaliteit van de flitsring, met name omdat hij je gezicht minder natuurlijk weergeeft.

©Rens Blom

Interessant initiatief

Hoewel we dus nog niets kunnen zeggen over de prijzen en de kwaliteit van de andere hoesjes, vinden we het initiatief van HMD interessant. Het doet ons terugdenken aan Motorola, dat jaren geleden al smartphonehoesjes met boeiende functies uitbracht. Denk aan een extra accu, krachtige luidspreker of zelfs miniprinter. HMD pakt het vooralsnog minder exotisch aan, maar belooft wel meer speciale hoesjes. Wij zijn benieuwd.

Positief in ieder geval is dat HMD alle benodigde technische informatie opensource gemaakt heeft, waardoor bedrijven en hobbyisten zelf hoesjes en accessoires kunnen maken die werken met de Fusion.

De HMD Fusion als smartphone

Als smartphone is de HMD Fusion ook noemenswaardig. In lijn met HMD's duurzaamheidsfilosofie is het toestel grotendeels zelf uit elkaar te halen met een schroevendraaier. Op die manier kun je het scherm, de accu, usb-c-poort en andere belangrijke onderdelen vervangen.

HMD verkoopt die onderdelen (straks) zelf via zijn website en stelt reparatiehandleidingen beschikbaar. Een mooi pluspunt van het toestel, zeker ten opzichte van concurrerende telefoons die alleen door een professionele partij te repareren zijn. De prijzen van vervangende onderdelen vinden we schappelijk. Een nieuwe accu kost 25 euro, een nieuw scherm 50 euro.

©Rens Blom

Als 270 euro kostende telefoon biedt de HMD Fusion echter minder goede specificaties dan je verwacht in deze prijsklasse. Weliswaar voelt het toestel stevig aan, het 6,56inch-LCD-scherm met lage resolutie van 1612 x 720 pixels maakt het beeld niet scherp. En de Qualcomm Snapdragon 4 Gen 2-processor is oud en eenvoudig, waardoor de telefoon merkbaar trager is dan de concurrentie. Dat belooft weinig goeds voor de prestaties na een jaar gebruik.

Ook op de camera's is bezuinigd. De Fusion mist een groothoekcamera om extra wijde foto’s te schieten, bijvoorbeeld. Daar staat tegenover dat HMD de Fusion wel een prima selfiecamera met een 50megapixel-resolutie geeft. De camera achterop heeft maar liefst 108 megapixels, maar is kwalitatief niet bijzonder.

©Rens Blom

De 5000mAh-accu gaat wel lekker lang mee, geholpen door de eenvoudige processor en lage schermresolutie. Je kunt de HMD Fusion bijna twee dagen gebruiken voordat je de oplader moet pakken.

Mager updatebeleid

Het updatebeleid van de Fusion is helaas mager. HMD belooft upgrades naar Android 15 en 16 en drie jaar beveiligingsupdates. In dit prijssegment kun je telefoons met vier of vijf jaar updates kopen, onder andere van Samsung.

Conclusie: HMD Fusion kopen?

De HMD Fusion is een interessante smartphone omdat je hem kunt uitbreiden met hoesjes vol extra functies. Een bijzonder concept, al hebben we helaas nog niet alle hoesjes kunnen testen. Als toestel zelf maakt de Fusion minder indruk: hij is weliswaar prima te repareren, maar heeft eenvoudige specificaties en krijgt korter updates dan de concurrentie. Zo is de HMD Fusion een opvallende telefoon voor een select publiek.