ID.nl logo
Houd je kleding langer mooi - 15 tips om motten te voorkomen en bestrijden
© Little Adventures - stock.adobe.com
Huis

Houd je kleding langer mooi - 15 tips om motten te voorkomen en bestrijden

Er wordt vaak gedacht dat motten aan onze kleding knagen, maar het zijn de larven van de mot. Kleine wormpjes die alle vormen van textiel eten. Van je kleding tot het tapijt en je gordijnen. Maar geen zorgen, in dit artikel lees je de beste tips om motten te voorkomen én bestrijden en zo kleding langer mooi te houden.

Na het lezen van dit artikel weet je:

  • welke soorten motten overlast veroorzaken;
  • hoe je ontdekt of je motten in huis hebt;
  • wat helpt om motten te voorkomen en bestrijden.

Lees ook: Zo kom je voor eens en voor altijd van die zilvervisjes af

Motten zelf knabbelen niet aan je kleding, hun larven des te meer. De verschillende (huis)motten leggen hun eitjes op donkere plekken, waar ze niet gestoord worden. De larven die uit de eitjes komen leven vervolgens van de eiwitten in dierlijke materialen, zoals wol, leer, zijde, bot en veren. Over het algemeen eten larven geen stoffen die 100 procent plantaardig (zoals katoen en linnen) of synthetisch (zoals nylon en acryl) zijn. Toch kunnen ook deze stoffen wel motten aantrekken. Ongewassen kleding ruikt namelijk erg lekker voor een mot.

Geen mond Een opvallend feitje: de gewone kleermot eet helemaal geen kleding. Kledingmotten hebben niet eens een mond en dus ook niet de mogelijkheid om te eten. De schade wordt dan ook enkel en alleen aangericht door de mottenbaby's, de larven, die honger hebben en nog moeten groeien.

Welke soorten motten zijn er?

De meest voorkomende mottensoorten die je in huis tegenkomt zijn de bruine huismot en de kleermot.

Bruine huismot

De bruine huismot wordt vaak in huizen aangetroffen en dan vooral in de keuken en de badkamer. Deze soort heeft vleugels die bedekt zijn met zwarte stippen. De vleugels hebben een roodbruine kleur met een zwart streepje op het voorste deel van het achterlijf. Bruine huismotten zijn meestal 8 tot 12 millimeter lang en het dier is een alleseter. Van papier tot leer, wol, linnen en zelfs kleine zaden, huismotten eten het allemaal.

Zilvervisje of mot? Doordat bruine huismotten graag papier eten worden ze ook wel verward met papiervisjes of zilvervisjes, twee andere veel voorkomende plagen in huis. Lees ook: Zo kom je voor eens en voor altijd van die zilvervisjes af

Kleermot of kledingmot

De larve van de kleermot voedt zichzelf onder andere met bont, wol, haar en veren. Volwassen kleermotten zijn lichtbruin tot goudkleurig met een halve centimeter of minder aan spanwijdte. De larven van de kledingmot zijn roomwit tot geelwit met een donkerbruine kop en ze zijn ongeveer 60 millimeter lang. Naast natuurlijke vezelmaterialen voeden kleermotten zich ook met dode insecten en etensresten op kleding.

Hoe weet je of je motten in huis hebt?

Motten zijn kleine nachtvlinders die vooral 's avonds actief zijn. De kans dat je de motten zelf spot is dan ook groter in de avond. Een andere bekende indicatie van motten in huis zijn gaatjes in je kleding of andere stoffen. Ook kun je de larven van zowel de kleermot en de bruine huismot spotten, bijvoorbeeld in je kledingkast of op het tapijt. De larven van motten zijn 1 tot 3 centimeter lang en wit met een bruine kop. De dieren spinnen zich in een cocon van ongeveer 8 millimeter lang, dat eruitziet als een zijden kokertje.

©Olga Yastremska, New Africa, Africa Studio

Testje Twijfel je of je motten in huis hebt? Leg dan een wit vel papier onder in je kast. Zijn er motten aanwezig? Dan zie je op het papier al snel afvalproducten van de motten, zoals tunnelvormige spinsels en korrels. Een lijmval kan ook werken. Mannetjesmotten komen op de geurstrip in een lijmval af en blijven daarin plakken. Zo zie je snel genoeg of je last hebt van motten in huis.

Hoe komen motten in huis?

Motten dringen je huis op verschillende manieren binnen, afhankelijk van de soort mot. De kans bestaat dat nieuw gekochte kleding al eitjes bevat. Daarom is het aan te raden nieuwe kleding altijd eerst een keer te wassen, voordat je het opbergt. Voedselmotten kunnen binnenkomen met een gekocht voedingsmiddel dat al larven en/of eitjes bevatte, maar ze vliegen ook gewoon via open deuren of ramen je huis binnen.

Motten in huis voorkomen

Wil je voorkomen dat je last krijgt van motten in huis? Gebruik dan onderstaande tips. Zo verklein je het risico dat jouw kleding, gordijnen en/of het tapijt worden beschadigd door de larven.

  • Plaats horren voor de ramen en houd deuren zoveel mogelijk gesloten om te voorkomen dat motten eenvoudigweg naar binnen vliegen.

  • Was nieuw gekochte kleding voordat je de kleding opbergt.

  • Was je kleding standaard regelmatig. Larven houden namelijk vooral van kleding met vlekken en/of geurtjes.

  • Berg je kleding voor langere tijd op, bijvoorbeeld per seizoen? Verpak alles dan in afgesloten zakken of bakken, zodat er geen motten bij kunnen komen.

  • Zet kasten regelmatig open en laat (zon)licht binnen. Motten houden namelijk niet van licht en ze worden niet graag gestoord.

  • Gebruik mottenballen om kleermotten weg te houden. Vervang de ballen wel eens in de drie maanden voor een blijvend resultaat.

  • Laat kleding en andere stoffen niet te lang ongebruikt op dezelfde plaats liggen. Klop de stoffen regelmatig uit en controleer op schade. Ontdek je schade? Dan is dat een teken dat er (mogelijk) motten aanwezig zijn. Lees hieronder wat je kunt doen om motten te bestrijden.

©Tatiana Foxy - stock.adobe.com

Motten in huis bestrijden

Is het helaas al te laat en heb je motten, larven of schade aan stoffen in huis gespot? Dan zijn er gelukkig ook wat dingen die je kunt doen om zo snel mogelijk van de dieren af te komen.

  • Klop aangetaste kleding goed uit en hang het in de zon, was de kleding een half uur op 60 graden of leg de kledingstukken vier dagen in de diepvries op minimaal -20 graden. Gaat het om wollen stoffen? Dan kun je deze het best laten stomen.

  • Maak kasten en/of andere opslagruimtes of stoffen goed schoon met een beetje azijn. Meng je de azijn een op een met water, dan kun je het ook gebruiken om gestoffeerde meubels en tapijten te boenen om motten te verjagen. Eventueel kun je ook een bakje heet water met wat azijn in een kast zetten om de dieren af te schrikken.

  • Gebruik een föhn om motten te bestrijden. Zet de haardroger op de hoogste temperatuur en richt op hoeken, kieren en randen van kledingkasten. De hoge temperaturen zullen de (larven van) motten doden.

  • Bestrijd motten in gordijnen, vloerkleden of tapijten door goed en regelmatig te stofzuigen.

  • De geur van onder andere laurier, kruidnagel, tijm, lavendel en rozemarijn jaagt motten weg. Maak daarom katoenen zakjes met (een combinatie van) gedroogde varianten van deze kruiden om motten te verjagen uit je kledingkast. Ook oliën op basis van deze kruiden kunnen motten verjagen.

  • Vang de motten met een val: maak gaten van 2 centimeter in een kartonnen doos en vul dit met onbehandelde wol en plaats het in je kast. Haal het doosje na een paar weken weg en vervang eventueel de wol om de val opnieuw te gebruiken.

  • Cederhout heeft een insectwerende werking die ook geschikt is tegen motten. Leg blokjes of ringen cederhout in de kast en tussen je kleding om de motten te verjagen.

Kom je niet van de motten af?

Probeer dan eens een combinatie van verschillende middeltjes!

©www.stills-online.de

Motten chemisch bestrijden

Er bestaan ook chemische bestrijdingsmiddelen tegen motten. Het is echter aan te raden eerst aan de slag te gaan met alle bovenstaande tips. Wil je daarna toch een chemisch middel inzetten? Koop dan alleen bestrijdingsmiddelen die zijn toegestaan door het College voor de toelating van gewasbeschermingsmiddelen en biociden (Ctgb) en koop nooit iets waar de ingrediënten niet op staan (bron: MilieuCentraal). Toegelaten middelen herken je aan een nummer dat begint met 'NL' of 'EU' of eindigt op een 'N' op de verpakking.

Let op: dat een middel is toegelaten betekent nog niet dat het milieuvriendelijk is. Sommige stoffen kunnen bij verkeerd gebruik alsnog schadelijk zijn. Volg daarom altijd heel nauwkeurig de gebruiksaanwijzing als je gebruikmaakt van een chemisch bestrijdingsmiddel.

Lees ook: Muizen in huis? Dit kun je doen om knaagdieren te bestrijden

Tip: Een mottenplaag is meestal eenvoudig te bestrijden met bovenstaande tips. Krijg je de dieren echter niet weg of keren ze steeds terug? Dan heb je kans dat de motten eieren leggen op plaatsen waar je niet bij kunt. Bel in dat geval een ongediertebestrijder voor advies en hulp. Erkende bestrijders kijken eerst wat de mogelijkheden zijn voor preventie, voordat er met gif wordt gewerkt.


▼ Volgende artikel
eXodus - dit zijn alternatieven voor X
© gguy - stock.adobe.com
Huis

eXodus - dit zijn alternatieven voor X

Wat hebben organisaties als KRO-NCRV, NS, Bits of Freedom en Oxfam Novib met elkaar gemeen? Dat ze niet langer actief zijn op het socialmediaplatform X. Waarom willen ze dat niet meer? Wat speelt er bij X? Welke alternatieven zijn er?

In dit artikel bespreken we de ondergang van X en welke alternatieven er voor X zijn:

  • Fediverse
  • Mastodon
  • Threads
  • Bluesky

Ben je een pionier? Dan heb je misschien ook wel interesse in één van deze alternatieve browsers

Sinds juli 2023 voegden veel media maandenlang ‘Twitter’ toe achter elke vermelding van X. Velen moesten namelijk nog wennen aan de nieuwe naam. Elon Musk, die Twitter in oktober 2022 voor 44 miljard dollar kocht, vond dat X beter paste bij zijn visie om het microblogging-platform om te vormen tot een allesomvattend digitaal ecosysteem, vergelijkbaar met WeChat in China. Musk lijkt trouwens een opvallende affiniteit te hebben met de letter X, wat ook zichtbaar is in projecten als SpaceX, Tesla Model X en xAI. Veel gebruikers waren niet gerust op deze overname, en niet geheel onterecht, want Musk heeft inmiddels ingrijpende veranderingen doorgevoerd.

X: aanpassingen

Kort na de overname herstelde Musk eerder geschorste accounts, waaronder die van controversiële figuren als Donald Trump, Andrew Tate en Kanye West. Het platform stopte bovendien met het handhaven van het beleid tegen desinformatie rond Covid-19. En waar vroeger een gratis verificatiesysteem was, waarbij Twitter invloedrijke personen en organisaties een blauw vinkje gaf, is dat nu puur commercieel: wie betaalt, krijgt een vinkje. Het staat niet langer voor authenticiteit, maar toont enkel aan dat een gebruiker betaalt voor X Premium en zo extra functionaliteit en zichtbaarheid krijgt.

Daarnaast introduceerde X de For You-feed, een sectie met aanbevelingen op basis van gebruikersvoorkeuren en -gedrag, maar ook beïnvloed door strategische beleidsbeslissingen. Dit gebeurt via een AI-gestuurd algoritme, waarvan slechts delen openbaar zijn gemaakt, wat vragen oproept over transparantie en mogelijke bias.

Het moderatiebeleid veranderde eveneens. Tweets die de richtlijnen schenden, worden niet meer verwijderd, maar zijn enkel minder zichtbaar (‘Freedom of Speech, Not Reach’). Daarnaast is er een verschuiving naar gemeenschapsgestuurde moderatie (‘Community Notes’), waardoor factchecking minder centraal en vaak trager verloopt.

De algoritmen van X roepen bij velen vragen op over de transparantie en mogelijke bias.

Fediverse

Musk zelf noemt deze aanpassingen democratischer, maar voor veel gebruikers hebben deze aanpassingen geleid tot een meer toxische inhoud. Daarbij worden specifieke groepen kritisch bekeken en beoordeeld, onder wie liberalen en de LGBTQ+-gemeenschap.

De cijfers lopen uiteen, maar de meeste bronnen zijn het er wel over eens dat heel wat gebruikers en organisaties het platform hebben verlaten sinds de overname door Musk.

Twee jaar geleden leek er maar één echt alternatief te zijn: Fediverse, dat gebruikers meer controle gaf over hun data en de moderatie.

Fediverse is een samentrekking van ‘federated’ en ‘universe’ en kun je zien als een netwerk van onderling verbonden platformen en servers, die onafhankelijk worden beheerd door organisaties of individuen. Bij traditionele socialmediaplatforms ben je afhankelijk van één centrale organisatie. Daardoor kun je met bijvoorbeeld een Instagram-account niet zomaar gebruikers van X bereiken. De gemeenschappelijke protocollen binnen het Fediverse, zoals het populaire ActivityPub, maken onderlinge communicatie juist wel mogelijk. Je kunt dus een account aanmaken op een server en vervolgens communiceren en gegevens uitwisselen met gebruikers op andere platformen. Binnen het Fediverse beweeg je dus vrijelijk tussen verschillende servers en platformen.

Het Fediverse-netwerk bevat talrijke platformen, waarvan de meeste door het ActivityPub-protocol zijn verbonden (afbeelding: Per Axbom, CC BY-SA 4.0, Wikimedia Commons).

Mastodon

Mastodon was – en is nog steeds – het populairste Fediverse-platform, maar dat bleek helaas niet geschikt voor het grote publiek. Veel (mainstream) gebruikers vonden het namelijk verwarrend dat ze zelf een server moesten kiezen bij registratie. Ook de interface en gebruikerservaring waren minder gestroomlijnd dan bij Twitter/X. Door de decentrale structuur werkten sommige servers ook traag of werden ze slecht beheerd.

Daarnaast bood Mastodon slechts beperkte ondersteuning voor video en live-updates en ontbraken universeel doorzoekbare inhoud en trending topics, waardoor populaire discussies moeilijker te volgen waren. Bekende personen waren er ook nauwelijks actief, en veel gebruikers hadden moeite om hun sociale netwerk opnieuw op te bouwen. Eind 2023 bereikte Mastodon een piek in regelmatige bezoekers, maar de groei vlakte al snel af.

De interface van Mastodon, met vertrouwde ingrediënten als tijdlijn, meldingen en favorieten.

Threads

Mastodon behoudt weliswaar een niche bij privacybewuste en opensource-enthousiastelingen, maar bleek dus te ingewikkeld en gefragmenteerd voor de doorsneegebruiker. Vanaf eind 2023 zochten velen daarom hun toevlucht tot traditionelere sociale netwerken als LinkedIn, Instagram en vooral Threads.

Dit laatste platform werd medio 2023 door Meta (Mark Zuckerberg) gelanceerd als reactie op de groeiende kritiek op Twitter/X. Het is direct gekoppeld aan Instagram, waardoor gebruikers hun bestaande account kunnen gebruiken.

De interactiemogelijkheden binnen Threads lijken sterk op die van X, met opties als liken, citeren, posten en reageren. Ook doet het veel denken aan het oude Twitter: je volgt zelf mensen of vertrouwt op het algoritme. Volgens veel gebruikers is dit algoritme vooral ontworpen om politieke discussies en nieuwsverwijzingen te mijden. Al kun je zelf wel bepaalde mensen volgen. Het platform toont daarnaast vaak berichten die reacties willen uitlokken (‘engagement bait’). Op dit platform vind je veel beroemdheden en influencers, en de meeste content is vrij luchtig.

Threads werkt trouwens ook aan ondersteuning voor het ActivityPub-Fediverse, wat de dienst compatibel maakt met onder meer Mastodon.

Ook bij Threads kun je zelf bepalen wie je wilt volgen.

Bluesky

Hoewel Threads momenteel veel meer maandelijkse gebruikers heeft (circa 275 miljoen), trekt ook het microblogging-platform Bluesky tegenwoordig een groeiend aantal voormalige X-gebruikers aan (circa 30 miljoen). Ter vergelijking: X zou nu nog zo’n 500 miljoen maandelijkse gebruikers tellen, terwijl Mastodon er ongeveer 15 miljoen heeft.

Bluesky wordt gerund door Bluesky Social. Het werd begin 2023 officieel gelanceerd, maar ontstond al in 2021, opgericht door Jack Dorsey, medeoprichter van Twitter.

Net als Mastodon is Bluesky een gedistribueerd netwerk, maar het is wel gebruiksvriendelijker, mede dankzij het modernere, open protocol AT (Authenticated Transfer). Het platform streeft naar transparantie en wil ook gebruikers zelf hun eigen algoritme laten maken en verfijnen.

Er zijn nog geen advertenties en de tijdlijn toont berichten in chronologische volgorde, zonder verborgen algoritme. In principe kun je ook zelf een server kiezen, al is dat in de praktijk nagenoeg altijd hostingprovider bsky.social. Gevorderde gebruikers kunnen zelfs een eigen server hosten (PDS, personal data server).

Bluesky wordt momenteel vooral bevolkt door Amerikaanse gebruikers, en het valt nog af te wachten in welke mate ook het aantal actieve Nederlandse en Vlaamse gebruikers zal toenemen. In het vervolg van dit artikel maken we grondiger kennis met Bluesky, waarbij we vooral focussen op hoe je volgaccounts en berichtgeving meer naar eigen hand kunt zetten, met onder meer migratie, startpakketten, lijsten, feeds en ook extra diensten.

Meer dan Threads verwelkomt Bluesky ook politieke discussies.

Account

Je kunt Bluesky gebruiken via je browser of de app, beschikbaar in de officiële appstores van Android en Apple. Na installatie kies je de interface-taal (waaronder Nederlands) en registreer je je met een e-mailadres, wachtwoord, geboortedatum en ‘gebruikershandle’. Vervolgens upload je een profielafbeelding of kies je een avatar, en na het aanduiden van je interesse(s) kun je direct aan de slag. Je moet nog wel even een verificatiecode invullen die je via e-mail krijgt.

Bluesky: na een snelle registratie ben je er klaar voor.

Ontdekken en volgen

Wanneer je de startpagina opent, zie je twee secties: Discover en Following. In Discover verschijnen direct berichten, gebaseerd op de interesses die je bij registratie hebt opgegeven. Je ziet hier ook trending topics en populaire posts binnen de gemeenschap. Je kunt deze feed personaliseren via aangepaste feeds, door er zelf een te creëren of een passend algoritme te kiezen.

In de sectie Following zie je berichten van accounts die je volgt. Aanvankelijk is deze leeg, behalve het Bluesky-account. Om iemand te volgen, houd je de muis boven de post header (met accountnaam, tijdstip en berichttitel) en klik je op +Volgen. Dit verandert in Volgend; klik hierop als je het account niet langer wilt volgen. Berichten van gevolgde accounts verschijnen vervolgens in de sectie Following.

Het vergt slechtsr een muisklik om iemand te (ont)volgen.

Zoeken en migreren

Er zijn verschillende manieren om snel extra accounts aan je volglijst toe te voegen. Open de rubriek Zoeken (tik in de mobiele app op het pictogram met drie streepjes) en vul in de zoekbalk een onderwerp in, zoals Artificial intelligence. Selecteer een geschikt account en klik op +Volgen.

Wil je accounts van Twitter/X ook op Bluesky volgen, dan gaat dit het snelst met de browserextensie Sky Follower Bridge, beschikbaar in de officiële Chrome- en Firefox-webstores. Na installatie start je de extensie en meld je je aan met je Bluesky-handle of e-mailadres en een app-wachtwoord.

Om zo’n wachtwoord (met beperkte machtigingen) te maken, ga je in Bluesky naar Instellingen, kies je Privacy en beveiliging, selecteer je App-wachtwoorden en klik je op +App-wachtwoord toevoegen. Geef het een naam, bijvoorbeeld SkyFollowerBridge, bevestig met Volgende, kopieer of noteer het wachtwoord en klik pas daarna op Gereed.

Na aanmelding open je je lijst met gevolgde accounts op X via www.x.com/<je_accountnaam>/following. Klik op de extensieknop en kies Find Bluesky Users. De extensie zoekt naar actieve Bluesky-accounts in je lijst. Klik op View Detected Users en daarna op Follow on Bluesky om de gewenste accounts te volgen.

Sky Follower Bridge automatiseert het migratieproces van gevolgde accounts van X naar Bluesky.

Startpakketten

Een andere handige manier om je volglijst uit te breiden is met startpakketten. Als je een interessant account vindt, klik je erop om de profielpagina te openen en ga je naar het onderdeel Startpakketten. Met wat geluk heeft deze persoon al pakketten aangemaakt: dit zijn verzamelingen accounts rond een specifiek onderwerp. Open zo’n pakket, bekijk de tabbladen Personen en Berichten en volg gewenste accounts via de knop +Volgen.

Je kunt ook zelf startpakketten maken. Ga naar Profiel en open het tabblad Startpakketten. Klik op Aanmaken, geef je pakket een naam en voeg een beschrijving toe. Druk op Volgende en voeg minstens acht accounts toe die relevante berichten posten. Klik weer op Volgende om eventueel feeds toe te voegen of kies voor Overslaan. Daarna kun je anderen uitnodigen via een QR-code of door de link te kopiëren.

Je kunt ook je eigen startpakketten creëren en deze met anderen delen.

Lijsten en feeds

Je kunt zelf ook een reeks gebruikers opsommen en deze lijsten eventueel delen. Open hiervoor de rubriek Lijsten en klik op +Nieuw. Vul een naam en omschrijving in en bevestig met Opslaan. Voeg gebruikers toe en bekijk hun berichten vanuit de lijst. Klik op Vastzetten op startpagina om de lijst als aparte feed naast Discover en Following te tonen.

Je beheert feeds rechtstreeks via de rubriek Feeds. Onder Ontdek nieuwe feeds kun je voorgestelde feeds toevoegen of zelf zoeken via de zoekbalk. Klik op een feed bij Mijn feeds om de berichten te bekijken.

Gebruik het tandwielpictogram bij Feeds om feeds via het pinicoon op je startpagina vast te zetten of hieruit weg te halen. Niet-vastgezette feeds kun je hier ook verwijderen.

Je kunt eigen feeds creëren, bijvoorbeeld met een no-code tool als Skyfeed.app. Meld je aan met je Bluesky-account en een app-wachtwoord (zie ook de paragraaf ‘Zoeken en migreren’). Klik op Create your first feed en voeg in de Visual Editor (of JSON Editor) de gewenste blokken toe, zoals Input, Remove, RegEx, Sort by en Limit. Bevestig met Publish Feed.

Kopieer de feed-ID achteraan de gegenereerde link en deel deze met anderen. Zij hoeven alleen de rubriek Feeds in Bluesky te openen en het ID in de zoekbalk Search feeds te plakken om je feed toe te voegen.

Met een app als Skyfeed kun je ook eigen feeds creëren en deze met anderen delen.

Watch on YouTube
▼ Volgende artikel
Alweer geen telefoon of internet? Zo zit het met recht op compensatie (en zo vraag je het aan)
Huis

Alweer geen telefoon of internet? Zo zit het met recht op compensatie (en zo vraag je het aan)

Vandaag zijn het vooral Odido-abonnees die te kampen hebben met storing, maar ook als je klant bent bij bijvoorbeeld KPN, VodafoneZiggo, Ben, Simpel of Delta komt het voor: je kunt niet bellen en/of internetten. Als zo'n storing wat langer duurt, kun je recht hebben op compensatie. In dit artikel lees je wanneer je waar recht op hebt en hoe je die compensatie kunt aanvragen.

Een landelijke storing bij je internet, tv of telefoon is niet alleen vervelend, maar kan ook financiële gevolgen hebben. Gelukkig is in Nederland wettelijk vastgelegd dat je in sommige gevallen recht hebt op een vergoeding. Maar hoe werkt dat precies? Wanneer heb je recht op compensatie, hoe hoog is die vergoeding en waar kun je terecht bij jouw provider?

Volgens de Telecommunicatiewet heb je als consument of kleinzakelijke gebruiker recht op compensatie als er sprake is van een volledige netwerkstoring die twaalf uur of langer duurt. Dat betekent dat alle onderdelen van je abonnement uitvallen: dus bijvoorbeeld zowel internet als televisie en telefonie. Regionale storingen vallen ook onder deze regeling, zolang je binnen het getroffen gebied woont of werkt. Sommige providers hanteren uit zichzelf een iets soepelere norm en keren al bij acht uur storing een vergoeding uit, maar dat is niet verplicht. De wettelijke grens ligt op twaalf uur.

De hoogte van de vergoeding is gekoppeld aan de maandelijkse kosten van je abonnement. Bij een storing van twaalf tot vierentwintig uur ontvang je één dertigste van je maandbedrag. Duurt de storing langer, dan loopt het bedrag op met telkens nog een dertigste per extra dag. Voor prepaid-gebruikers geldt een vergoeding van vijftig cent per dag. De vergoeding wordt meestal verrekend op je volgende factuur. Je hoeft er als klant wel iets voor te doen: in de meeste gevallen moet je zelf een aanvraag indienen via de website of app van je provider.

Verzamel bewijs

Heb je last gehad van een storing, controleer dan altijd eerst hoe lang die precies heeft geduurd. De meeste providers publiceren actuele storingsmeldingen op hun website. Noteer de begindatum en -tijd en maak eventueel een screenshot als bewijs. Zodra de storing voorbij is, kun je je aanvraag indienen. Meestal kan dat nog tot enkele maanden na de storing, maar wacht niet te lang. Het aanvragen van compensatie gaat soms via een speciale pagina, in andere gevallen moet je daarvoor contact opnemen met de klantenservice. Hieronder staan handige links naar de grootste providers om je verder te helpen.

©Website Odido

Bron: Odido

Compensatie aanvragen doe je zo:

Bij KPN kun je een compensatieverzoek indienen via je persoonlijke KPN-pagina, waar je moet inloggen met je KPN ID.
👉 Meer lezen/aanvragen compensatie KPN


Vodafone-klanten kunnen hun aanvraag doen via de Vodafone-app of de klantenservice.

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Vodafone


Ziggo heeft een aparte compensatiepagina, waar je een storing kunt melden en direct je vergoeding kunt aanvragen. Die staat hier:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Ziggo


Ook bij Odido geldt de wettelijke grens van twaalf uur. Op de veelgestelde vragen-pagina lees je hoe je een claim kunt indienen. Odido zegt zelf een formulier online te zetten wanneer een storing langer dan twaalf uur geduurd heeft.

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Odido


Ben, dat gebruikmaakt van het netwerk van Odido, heeft dezelfde regeling. Informatie over compensatie vind je op:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Ben


Simpel, dat ook gebruikmaakt van het Odido-netwerk, verwijst je naar je persoonlijke accountomgeving voor het melden van een storing. De klantenservicepagina staat hier:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Simpel


Bij Delta kun je compensatie aanvragen via MijnDELTA of per brief. Uitleg staat op:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Delta

Dus: meer dan twaalf uur storing? Compensatie!

Samengevat: bij een volledige uitval van je netwerk van twaalf uur of meer heb je recht op een vergoeding van minimaal één dertigste van je maandbedrag. Bij sommige providers kun je al eerder compensatie krijgen, maar dat is geen wettelijke verplichting. De meeste providers maken het aanvragen makkelijk via hun eigen omgeving of app. Heb je geen toegang tot je account, dan kun je altijd contact opnemen met de klantenservice. De verwerking duurt meestal een paar weken. Laat je niet afschepen als je recht hebt op compensatie. De regeling is wettelijk vastgelegd!