ID.nl logo
Bespaar op het energieverbruik van je koelkast
Huis

Bespaar op het energieverbruik van je koelkast

Een koelkast is een eenvoudig apparaat: je zet hem aan, gebruikt hem en verder heb je er geen omkijken naar. Maar wat als het apparaat te veel energie verbruikt? Moet je deze vervangen door een zuiniger model, of kun je toch nog wat doen om te besparen?

Als je op zoek gaat naar grote energieverbruikers in huis, kom je meestal als eerste bij een wasdroger, boiler of oude televisie uit, maar niet bij de koelkast. Toch kan ook een oude koelkast overmatig energie verbruiken. Zeker als je een oud model hebt staan van acht of meer jaren oud. We raden je dan aan om als eerste stap het verbruik op te zoeken of – beter nog – na te meten (zie kader). Zodra je een indicatie hebt van het jaarverbruik, kun je dat vergelijken met moderne exemplaren.

Heb je uitgerekend wat een moderne koelkast je per jaar aan kWh bespaart? Dan weet je ook hoelang het duurt voordat je een nieuwe hebt terugverdiend. En dat is met de huidige hoge energieprijzen misschien wel eerder dan je had verwacht. Stel je het vervangen liever uit? Lees dan verder voor tips hoe je het verbruik van je bestaande koelkast kunt beperken.

ZO MEET JE HET VERBRUIK Wil je het verbruik van je koelkast meten? Plaats dan een energieverbruiksmeter in het stopcontact bij de koelkast. Steek daar de stekker van je koelkast of koel/vries-combinatie in. Stel de meter in om het totale verbruik te meten in kWh. Meet dit gedurende een week. Het verbruik van een koelkast is immers niet constant. Je weet daarna wat je koelkast per week verbruikt en kunt simpel berekenen wat het jaarverbruik is.

Plaatsing van je koelkast

De plaats van de koelkast is belangrijk. Als de ruimte te koud of te warm is, zal het apparaat meer energie verbruiken. Een plek in de zon of naast de verwarming is niet heel handig. Bij plaatsing in een niet geïsoleerde garage, schuur of een tuinhuis moet je goed controleren of de koelkast daar wel geschikt voor is. Zo zijn veel koelkasten niet bedoeld voor gebruik bij temperaturen onder de 10 graden.

Controleer ook of de luchtcirculatie onder en achter de koelkast voldoende is. Dat is zeker bij een inbouwkoelkast belangrijk. De opening in de plint moet bijvoorbeeld niet te klein zijn. Als het apparaat zijn warmte niet goed kwijt kan, zal het hoe dan ook meer energie verbruiken. Ook gaat dat ten koste van de levensduur. Maak, als je er bij kunt, ook af en toe de achterkant schoon door het stof op de roosters te verwijderen. Controleer daarnaast regelmatig de sluiting van je koelkast. Als de rubber afdichting niet goed meer is, ontstaan er kieren en gaat veel energie verloren. Maak deze sowieso af en toe schoon en vervang ze als ze zijn versleten.

De juiste temperatuur

Zorg dat de koelkast op de juiste temperatuur staat. Voor je vriezer geldt hetzelfde (in het geval van een koel/vriescombinatie). Over het algemeen wordt een koelkasttemperatuur van 3 tot 5 graden Celsius geadviseerd. Rond deze temperatuur groeien bacteriën en schimmels minder snel, zodat eten en drinken langer goed blijft. Mede om gezondheidsredenen zul je er niet op willen bezuinigen.

De thermostaat van je koelkast kun je, afhankelijk van het model, vaak via een draaiknop met symbolen of cijfers op een bepaalde stand zetten, of door het kiezen van een specifieke temperatuur. Bij een draaiknop geldt: hoe hoger het getal, hoe harder de koelkast zal werken, en hoe kouder deze zal staan. Bij een vriezer wordt een temperatuur van -18 graden Celsius aanbevolen. Veel vriezers kun je kouder instellen, maar dat is in de praktijk niet nodig. Een lagere temperatuur zorgt in principe niet voor een langere houdbaarheid. Elke graad lager zal echter wel voor een hoger verbruik zorgen. Hier kun je dus mogelijk wel iets besparen.

Koelkastthermometer

Als een koelkast een draaiknop heeft, is het niet direct duidelijk welke temperatuur bij welke stand hoort. De handleiding kan daar soms inzicht in geven. Wil je het zeker weten, dan kun je ook een koelkastthermometer gebruiken. Deze zijn bij de meeste huishoudwinkels te koop. Je kunt ze behalve in je koelkast meestal ook in de vriezer gebruiken. Houd er rekening mee dat de temperatuur in de koelkast kan verschillen, afhankelijk van de plek waar je meet. Onderin is de temperatuur het laagst en om die reden is dat de beste plek voor bederfelijke producten zoals vlees en vis. Je thermometer zet je bij voorkeur in het midden op de onderste plank, boven op de groentelades. Zet deze in een glas water, zodat de gemeten waarde constanter blijft. Wacht een halve dag of nachtje totdat de thermometer de correcte temperatuur aangeeft.

Koelkast uit tijdens vakantie?

Ga je op vakantie? Zorg dan dat er geen bederfelijke waren meer in je koelkast liggen. Dat vraagt wellicht wat planning voordat je vertrekt. Zet het apparaat bij je vertrek op de laagste stand, ofwel op de hoogste temperatuur. Ga je langere tijd op vakantie, dan kun je een koelkast ook helemaal uitzetten. Veel meer dan een paar euro zul je er niet mee besparen, tenzij je een lange reis gaat maken, maar het kan een veilig gevoel geven. En je kunt het apparaat meteen een schoonmaakbeurt geven. Bij een koel-vriescombinatie kun je de vriezer ontdooien, wat afhankelijk van het model ook een terugkerend klusje is (zie verderop). Laat de deur van de koelkast op een kiertje staan als je deze helemaal uit hebt gezet, om schimmelvorming en nare geurtjes te voorkomen. Hang eventueel een theedoek over de deur zodat deze niet dicht kan vallen.

DE VAKANTIESTAND GEBRUIKEN Sommige koel-vriescombinaties hebben een speciale vakantiestand. Let er op dat in die stand meestal het koelgedeelte helemaal uit wordt gezet terwijl het vriesgedeelte wel gewoon zijn werk blijft doen. Controleer de werking in de handleiding, zodat je niet voor verrassingen komt te staan. Het vriesgedeelte kun je eventueel ook uitzetten. Doe dit wel ruim voor vertrek. Er kan door het ontdooien immers water vrijkomen.

Ontdooi de vriezer

Het is verstandig om je vriezer af en toe te ontdooien, zeker als er al een ijslaagje van zo’n 1 à 2 mm dik op de wanden is ontstaan. Deze ijslaag zorgt namelijk voor een flink hoger verbruik. Een low frost-vriezer hoef je overigens minder vaak te ontdooien, maar vaak wel nog zo’n één tot twee keer per jaar. Een no frost-vriezer hoef je in principe niet te ontdooien. Ze zijn zo ontworpen dat er helemaal geen ijsvorming ontstaat. Controleer voor jouw model vriezer of en hoe vaak het ontdooien nodig is.

Praktische tips

Door op je gedrag te letten, kun je ook wat energie besparen. Zo zal een volle koelkast in verhouding minder energie verbruiken. Bij het openen van de koelkast stroomt de warme lucht namelijk naar alle lege ruimte, en die lucht moet daarna weer worden afgekoeld. Laat de deur nooit onnodig lang openstaan en laat warm eten eerst afkoelen voordat je het in de koelkast zet. Anders zal de koelkast extra hard moeten werken om zijn temperatuur vast te houden.

Laat bevroren producten juist wel in de koelkast ontdooien. Je ‘helpt’ de koelkast om de temperatuur te handhaven. Het product dat je aan het ontdooien bent, bederft bovendien minder snel dan wanneer je het buiten de koelkast op kamertemperatuur laat ontdooien. Haal het wel op tijd uit de vriezer, bijvoorbeeld een dag van tevoren.

EEN TWEEDE KOELKAST? Heb je twee koelkasten, dan gelden alle besparende maatregelen natuurlijk ook voor die tweede koelkast. Bedenk echter ook of je wel twee koelkasten nodig hebt. Een grote koelkast verbruikt meestal minder dan twee kleinere. Eventueel kun je de koelkast alleen aanzetten als je de koelruimte echt nodig hebt, bijvoorbeeld bij een feestje of voor koele drankjes in de zomer.

Toe aan een nieuwe koelkast? Hier vind je onder meer de zuinigste modellen!

▼ Volgende artikel
De plug-in hybride Lexus NX450h+: Premium looks en techniek
Mobiliteit

De plug-in hybride Lexus NX450h+: Premium looks en techniek

De Lexus NX verscheen in 2014 en kende sindsdien een bescheiden succes in Nederland, met zo'n 1500 verkochte exemplaren. Het merk groeit wereldwijd echter flink. Met de lancering van de plug-inhybride NX450h+ zet Lexus deze lijn voort. Irwin van InstaAutoVlog heeft het model getest en deelt zijn bevindingen.

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Dit artikel in het kort:

  • Concurrentie: de Lexus NX richt zich op modellen als de BMW X3, Volvo XC60 en Mercedes-Benz GLC. Hij onderscheidt zich met een rijke standaarduitrusting en hybride aandrijflijn.
  • Ontwerp en afwerking: hij is voorzien van dynamisch design, premium materialen en hoogwaardige afwerking met geavanceerde functies zoals e-Latch portierontgrendeling.
  • Comfort en prestaties: de auto heeft een rijke standaarduitrusting inclusief climate control, stevige motoren (tot 309 pk) en een goede elektrische actieradius.
  • Prijs en varianten: de Lexus is verkrijgbaar vanaf 61.995 euro afhankelijk van aandrijflijn en uitvoering.

Positionering

De Lexus NX strijdt met auto's als de BMW (i)X3, de Volvo XC60 en de Mercedes-Benz GLC. Ook de Audi Q5 is een directe opponent. Het onderscheidende vermogen? Een rijke standaarduitrusting, Lexus' Red Carpet Treatment en de standaard van een hybride aandrijflijn. 

Afmetingen

Met een lengte van 4,66 meter en een breedte van bijna 1,87 meter is hij iets compacter dan sommige concurrenten, maar hij wint het in hoogte met 1,66 meter. Dit geeft de NX een robuuste, maar nooit logge uitstraling, passend bij zijn klasse.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

F-Sport-uitvoering

In het donker zorgt de scherp vormgegeven led-verlichting voor en achter voor een sterke uitstraling en herkenbare signatuur. De grille is een opvallend detail, zeker bij de F-Sport uitvoering. Deze testversie valt op door die grille, zwarte dakrails en raamomlijsting, en bijpassende zwarte buitenspiegels. De 20-inch F-Sport Design wielen versterken de sportieve uitstraling, vooral in combinatie met de F-White lak.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Premium interieur

De Lexus NX biedt een luxe interieur: alles voelt solide en prettig aan. Bovenop het dashboard zit standaard een 14inch-touchscreen voor infotainment vanaf de Business Line; de basisuitvoering heeft een 9,8inch-scherm. Navigatie en draadloos Apple CarPlay of Android Auto zijn standaard aanwezig.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

E-Latch-deuropeners

Het zitcomfort is goed en ook de ondersteuning voor beide ellebogen is uitstekend. Enkel het axiaal beperkt verstelbare stuurwiel kan beter. De NX is voorzien van een deels digitaal instrumentarium en e-Latch deurontgrendeling. Deze portieropeners zorgen ervoor dat je geen deur kunt openen als er verkeer van achteren aankomt.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Details en afwerking

In de Lexus NX zijn details en finesse volop aanwezig. De bediening van elementen zoals de middenarmsteun voelt licht en doordacht, terwijl de klimaatregeling, met nanotechnologie, niet alleen nare geurtjes, maar ook droge huid helpt voorkomen. De geluidsisolatie zorgt daarnaast voor rust in het interieur.

Standaard krijg je een audiosysteem met negen luidsprekers en een subwoofer. Voor wie meer wil, is er in de President-uitvoering een Mark Levinson-systeem met zeventien luidsprekers en een vermogen van 1800 watt, voor een premium luisterervaring.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

1500 kilo trekgewicht

Op de achterbank is voldoende plek voor drie volwassenen. De kofferbakinhoud is voor alle versies gelijk. Deze meet 520 liter en is te vergroten naar maximaal 1411 liter. Een sterk punt van de PHEV is het trekgewicht. Mag de normale hybride als 2WD en AWD maximaal 1000 kilogram trekken, na het aanvinken van het 2495 euro kostende Explorer Pack wordt dit naar 1500 kilogram verhoogd. In het pack zit een afneembare trekhaak en een kogeldruk van 100 kilogram. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Bereik van de accu

De instap-Lexus NX betreft de 350h. Deze is voorwielaangedreven en beschikt over een 2,5liter-viercilinder benzinemotor die samenwerkt met een 192pk en 270Nm sterke elektromotor. Er is ook een 350h AWD met een extra 54pk en 121 Nm sterke elektromotor op de achteras.

Voor de test is gereden met de plug-in hybride 450h+. De basis-aandrijflijn is gelijk aan die van de 350h AWD. Dankzij een 18,1kWh-lithium-ion batterij kan het elektrische vermogen langer worden aangesproken: zo'n 74 (Luxury Line) of 69 kilometer volgens de WLTP-testmethode.

🚘Meer weten over auto-afkortingen? Lees dan: Van actieradius tot WLTP: dit is het EV-ABC

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Accumanagement

De auto is uitgerust met een eenfase-6,6 kW boordlader, terwijl de warmtepomp ook in de winter zorgt voor een bruikbare actieradius. Interessant is de slimme software die ervoor zorgt dat de batterij in topconditie blijft, zelfs als je deze niet vaak oplaadt. De accu wordt regelmatig ont- en opgeladen om alle cellen actief te houden. Lexus biedt bovendien 10 jaar garantie op de batterij.

Krachtige en soepele aandrijflijn

Het gecombineerde vermogen is 309 pk en in 6,3 seconden ben je van 0 tot 100 km/u. De topsnelheid is 200 km/u. Prettig is het hoge elektrische vermogen van gecombineerd 246 pk, zo'n 100 pk meer dan bij de concurrentie.

Ontdek jouw ideale elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!

Verbruik bij lege accu

Is de accu na zo'n 65 kilometer te hebben gereden leeg, dan verandert de NX in een normale hybride. De elektromotor wordt getemperd en dat zorgt mede voor een op dat moment nog steeds laag brandstofverbruik. Een gemiddelde van 1 op 16 is dan prima te realiseren; een uitstekende waarde. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Rijdynamiek

Voor wat betreft de rijdynamiek plaatst de NX zich tussen de compactere LBX en grotere broer RX. Zo stuurt hij verrassend direct en voelt hij mede dankzij het formaat wendbaar en overzichtelijk. Op de snelweg is het de rust in het onderstel waarmee hij overtuigt,net als de uitstekende geluidsisolatie, rechtuit-stabiliteit en het uitmuntend werkende Lexus Safety System+, inclusief een autonome rij-assistent van level 2. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

AVS-dempers

Kun je de Volvo, Mercedes en Audi optioneel met luchtvering krijgen, bij Lexus is dit niet het geval. Het merk focust zich op zogeheten AVS-dempers. Deze Adaptive Variable Suspension-ophanging is standaard onder de F-Sport en President Line en zorgt ervoor dat de NX te allen tijde vlak blijft. Dit kan extra comfort geven, maar met name bij het afrijden van drempels zou een soepelere demping juist voor wat meer comfort mogen zorgen. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Prijzen en uitvoeringen

De Lexus NX is als 350h leverbaar vanaf 61.995 euro. De 350h AWD kost minimaal 71.995 euro. Pluggen kan met de 450h+ vanaf 65.995 euro en de geteste 450h+ F-Sport Line staat voor 74.995 euro op de lijst. 

▼ Volgende artikel
Review HMD Fusion – Bijzondere smartphone voor weinig geld
Huis

Review HMD Fusion – Bijzondere smartphone voor weinig geld

De HMD Fusion is een van de opvallendste smartphones van 2024. Je kunt namelijk speciale hoesjes om de telefoon doen om extra functies te gebruiken. Zo kan de budgettelefoon opeens betere selfies maken of draadloos opladen. In deze HMD Fusion-review zoomen we in op de accessoire en de smartphone zelf.

Oké
Conclusie

De HMD Fusion is een interessante smartphone, omdat je hem kunt uitbreiden met hoesjes vol extra functies. Een bijzonder concept, al hebben we helaas nog niet alle hoesjes kunnen testen. Als toestel zelf maakt de Fusion minder indruk: hij is weliswaar prima te repareren, maar heeft eenvoudige specificaties en krijgt korter updates dan de concurrentie. Daarmee is de HMD Fusion een opvallende telefoon voor een select publiek.

Plus- en minpunten
  • Zelf te repareren
  • Optionele hoesjes bieden extra functies
  • Lange accuduur
  • Speciale hoesjes laten op zich wachten
  • Matige specificaties
  • Mager updatebeleid

De HMD Fusion is te koop in twee versies, met respectievelijk 6 GB werkgeheugen en 128 GB opslagcapaciteit en 8 GB / 256 GB. Wij hebben het eerste model getest, dat een adviesprijs van 270 euro draagt. Voor dertig euro meer koop je het betere model, wat wij een nette meerprijs vinden.

In de doos vind je naast een usb-c-oplaadkabel ook een stevig transparant hoesje, dat geen functies toevoegt behalve je toestel beschermen tegen krassen en een valpartij. HMD verkoopt het hoesje ook in het blauw, groen en roze.

Speciale hoesjes

Interessanter zijn de accessoires die wél extra’s bieden, via de stroompinnetjes in het hoesje en op de achterkant van de telefoon. HMD presenteerde in september een hoesje met uitklappende ledring voor betere selfies in het donker, een extra stevig hoesje met een SOS-knop en een hoesje dat draadloos opladen mogelijk maakt.

Met de verkrijgbaarheid van die hoesjes schiet het vooralsnog niet op: die met de selfiering en SOS-knop komen volgens de HMD-website 'later dit jaar beschikbaar' en het oplaadhoesje ontbreekt begint november nog op die website. Wat de hoesjes gaan kosten, is ook nog onduidelijk.

Gelukkig kon HMD ons wel al een hoesje met selfiering opsturen om te testen in combinatie met de Fusion. Dat hoesje is stevig en biedt veel grip. De ledring rond de cameramodule op de achterkant is met een vrije hand makkelijk – maar niet té makkelijk – omhoog te klappen en prijkt dan boven het scherm uit. Vervolgens vind je in de camera-app een instelling voor de aparte flitser, die dus stroom krijgt via het toestel. Je kunt in die instelling onder andere de kleurweergave en helderheid van de flitsring aangeven. De flitsring werkt naar behoren.

📱Leestip: Waar voor je geld: 5 uitgebreide smartphones voor max 500 euro

©Rens Blom

Hieronder vind je twee selfies, gemaakt in het donker op straat. Op de linkerfoto gebruikten we de HMD Fusion als een normale smartphone, waarbij het scherm oplicht om je gezicht in beeld te brengen. Op de rechterfoto stond de flitsring boven het scherm. Wij kregen gemengde reacties op het nut en de kwaliteit van de flitsring, met name omdat hij je gezicht minder natuurlijk weergeeft.

©Rens Blom

Interessant initiatief

Hoewel we dus nog niets kunnen zeggen over de prijzen en de kwaliteit van de andere hoesjes, vinden we het initiatief van HMD interessant. Het doet ons terugdenken aan Motorola, dat jaren geleden al smartphonehoesjes met boeiende functies uitbracht. Denk aan een extra accu, krachtige luidspreker of zelfs miniprinter. HMD pakt het vooralsnog minder exotisch aan, maar belooft wel meer speciale hoesjes. Wij zijn benieuwd.

Positief in ieder geval is dat HMD alle benodigde technische informatie opensource gemaakt heeft, waardoor bedrijven en hobbyisten zelf hoesjes en accessoires kunnen maken die werken met de Fusion.

De HMD Fusion als smartphone

Als smartphone is de HMD Fusion ook noemenswaardig. In lijn met HMD's duurzaamheidsfilosofie is het toestel grotendeels zelf uit elkaar te halen met een schroevendraaier. Op die manier kun je het scherm, de accu, usb-c-poort en andere belangrijke onderdelen vervangen.

HMD verkoopt die onderdelen (straks) zelf via zijn website en stelt reparatiehandleidingen beschikbaar. Een mooi pluspunt van het toestel, zeker ten opzichte van concurrerende telefoons die alleen door een professionele partij te repareren zijn. De prijzen van vervangende onderdelen vinden we schappelijk. Een nieuwe accu kost 25 euro, een nieuw scherm 50 euro.

©Rens Blom

Als 270 euro kostende telefoon biedt de HMD Fusion echter minder goede specificaties dan je verwacht in deze prijsklasse. Weliswaar voelt het toestel stevig aan, het 6,56inch-LCD-scherm met lage resolutie van 1612 x 720 pixels maakt het beeld niet scherp. En de Qualcomm Snapdragon 4 Gen 2-processor is oud en eenvoudig, waardoor de telefoon merkbaar trager is dan de concurrentie. Dat belooft weinig goeds voor de prestaties na een jaar gebruik.

Ook op de camera's is bezuinigd. De Fusion mist een groothoekcamera om extra wijde foto’s te schieten, bijvoorbeeld. Daar staat tegenover dat HMD de Fusion wel een prima selfiecamera met een 50megapixel-resolutie geeft. De camera achterop heeft maar liefst 108 megapixels, maar is kwalitatief niet bijzonder.

©Rens Blom

De 5000mAh-accu gaat wel lekker lang mee, geholpen door de eenvoudige processor en lage schermresolutie. Je kunt de HMD Fusion bijna twee dagen gebruiken voordat je de oplader moet pakken.

Mager updatebeleid

Het updatebeleid van de Fusion is helaas mager. HMD belooft upgrades naar Android 15 en 16 en drie jaar beveiligingsupdates. In dit prijssegment kun je telefoons met vier of vijf jaar updates kopen, onder andere van Samsung.

Conclusie: HMD Fusion kopen?

De HMD Fusion is een interessante smartphone omdat je hem kunt uitbreiden met hoesjes vol extra functies. Een bijzonder concept, al hebben we helaas nog niet alle hoesjes kunnen testen. Als toestel zelf maakt de Fusion minder indruk: hij is weliswaar prima te repareren, maar heeft eenvoudige specificaties en krijgt korter updates dan de concurrentie. Zo is de HMD Fusion een opvallende telefoon voor een select publiek.