Sinking Island
De naam Benoît Sokal zal niet bij iedere gamer een belletje doen rinkelen. Maar elke fervente adventuregamer heeft minimaal één titel van hem in zijn gamekast staan. Sokal heeft vooral bekendheid geworven met zijn Syberia games. Zijn nieuwste creatie is een detective adventure genaamd Sinking Island.
Een detective adventure
Sinking Island is een detective game met de traditionele adventuregame interface. Dit houdt in dat het spel weinig actie bevat, maar wel een diepgaand verhaal heeft waarbij meer een beroep gedaan wordt op de grijze massa van de gamer dan op zijn vingerreflexen. Deze game is echt bedoeld voor de adventuregamers onder ons. Als je games als Broken Sword, Syberia en Runaway maar saai vindt, kun je nu al stoppen met lezen, want dan is Sinking Island niets voor jou.
Een moordeiland
Als speler neem je de rol aan van Jack Norm. Deze rechercheur is belast met het onderzoek van de dood van de steenrijke miljardair Walter Jones. Deze ietwat megalomaniakale man heeft zichzelf een eiland toegeëigend en heeft daarop een megatoren laten bouwen wat dienst moest doen als hotel voor de rijke elite onder ons. Vlak voor zijn dood heeft hij al zijn kleinkinderen met aanhang over laten komen om te gaan praten over zijn testament. Dit zorgt dus voor een gezonde voorraad aan verdachten, en aangezien meneer Jones niet bekend stond om zijn vriendelijkheid heeft bijna iedereen wel een motief. Daarbij komt nog één groot probleem: er woedt een vreselijke storm waardoor het eiland, mede dankzij het gewicht van de toren, gaat zinken. Jack heeft dus maar een paar dagen de tijd om de moordenaar te vinden voordat de hele zaak letterlijk in het water valt.
Beter dan CSI
Net als bij de CSI games moet je op zoek gaan naar de moordenaar. Vergeleken met de mensen van het 'Crime Lab' komen Jack's methodes misschien wat amateuristisch over. Hij heeft dan ook maar weinig forensisch gereedschap bij zich: alleen een PDA waarmee hij foto's kan maken en vergelijkingen kan uitvoeren. Echter is deze game wel veel diepgaander dan de gemiddelde CSI game. Bij CSI werk je een bepaalde methodiek af met vaak je verstand op nul. Op een gegeven moment dient de moordenaar zich vanzelf aan. Dit is bij Sinking Island niet het geval. Om verder te komen met de zaak, moet je als speler alle verzamelde clues op een rijtje zetten en diverse vragen in de vorm van puzzelstukken oplossen. Pas als je het antwoord op de vraag hebt samengesteld, kom je verder in het spel. Gelukkig is de clue-interface erg gebruiksvriendelijk en kun je aan een metertje zien of je alle clues verzameld hebt die je nodig hebt om tot de juiste conclusie te komen.
Weinig lastige puzzels
Veel adventure-achtige puzzels waarin items gebruikt of met elkaar gecombineerd moeten worden zijn er niet. Het grootste deel van het spel ben je onderweg naar personages om ze te ondervragen en confronteren met nieuw bewijs. Dit betekent dat de moeilijkheidsgraad niet heel erg hoog is. Toch is het spel ook weer niet te gemakkelijk. Zoals je tegenwoordig vaak bij adventure games ziet, zijn bepaalde handelingen pas mogelijk nadat je daarvoor iets uitgevoerd of opgelost hebt. Hierdoor kan het dus geen kwaad diverse plaatsen weer opnieuw te bezoeken en de boel nog eens grondig te onderzoeken.
Geen hoge resolutie, wel breedbeeld
Grafisch is Sinking Island niet bijzonder. Helemaal als je het vergelijkt met Sokal's meesterwerk Syberia, waarbij met niet krachtige graphics toch een schitterende wereld gepresenteerd werd. Bij Sinking Island is het allemaal maar weinig verrassend; laten we zeggen standaard adventure game kwaliteit. Dat is jammer want de toren in het verhaal had zich er prima voor geleend. Hogere resoluties worden niet ondersteund en er zijn ook geen grafische instellingen mogelijk. Wel kun je aangeven of je een breedbeeld monitor hebt of niet. Als je de game hierop instelt, verschijnen er twee zwarte balken aan de zijkant van de game om te voorkomen dat het scherm uitgerekt wordt. Het geluid in de game is prima verzorgd. De muziek is netjes op de achtergrond aanwezig en past goed bij de sfeer van de game. Easy Computing houdt van lokaliseren en dat hebben ze ook gedaan met Sinking Island. Alle schermteksten zijn compleet in het Nederlands en dit is niet anders in te stellen. Dit is niet storend hoewel er wel kleine slordige grammaticale fouten te vinden zijn in de game. Gelukkig zijn de stemmen van de personages gewoon in het Engels en deze zijn ook goed ingesproken waardoor de karakters geloofwaardig overkomen.PluspuntenMinpuntenConclusie
goed verhaal zonder plotgaten
Nederlandse schermteksten, Engels gesproken
breedbeeld ondersteuning
zeer vernieuwend 'case oplos' systeem
goede voice overs
lokalisering niet feilloos
geen Engelse schermtekst optie
geen hoge resolutie ondersteuning
Sinking Island is een zeer geslaagde detective adventure geworden waarbij je als speler gedwongen wordt stil te staan bij de clues en over de zaak na te denken. Iets wat bij veel detectivegames niet het geval is. Het spel is niet heel erg moeilijk voor de doorgewinterde avonturier, maar ondanks dat zul je zeker wel wat avonden zoet zijn met dit goed in beeld gebrachte mysterie.