Het eerste Overlord, van onze 'eigen' Triumph Studios, ging wereldwijd maar liefst meer dan een miljoen keer over de toonbank. Zullen de gemeen grijnzende en grommend giechelende Minions opnieuw de wereld veroveren?

Door de enorme (en overigens terechte) aandacht die Guerrilla Studios en diens Killzone 2 de voorbijgaande maanden heeft gegenereerd, zou je bijna vergeten dat we nog meer gevierde spelontwikkelaars van eigen bodem hebben. Triumph Studios uit Delft triomfeerde in 2007 met Overlord en is van plan met haar sequel opnieuw succes te boeken. En om meteen maar de deur in huis te vallen: het lijkt ons heel sterk als dat niet gaat lukken.

Nieuwe leider

In Overlord II wordt The Empire als een corrupt en machtig rijk voorgesteld (duidelijk geïnspireerd door de Romeinen), waar je als Overlord met je Minions stukje bij beetje een eind aan moet maken. Je begint als jeugdig Overlordje en neemt op geheel eigen wijze wraak op de pestkoppen uit je dorp. Het is een opstap voor alle hilarische bruutheid die gaat komen. Al snel word je opgenomen door de Minions, gorgelende, demonische wezentjes die in jou hun nieuwe leider zien. Zij vormen de spil in de gameplay. Net als bij het origineel, beschik je nog steeds over vier type Minions: rode, bruine, blauwe en groene, ieder met hun specifieke eigenschappen. Zo zijn de groene sluipmoordenaars, terwijl de bruine in de voorhoede knokken, obstakels opruimen en gebouwen vernielen. Nieuw is de mogelijkheid voor de Minions om beesten te berijden, zoals wolven, salamanders en spinnen. Rijdend op een beest zijn je grommende slaafjes niet alleen sneller, ze hebben ook meer aanvalsmogelijkheden. Een Minion op een spin kan bijvoorbeeld ook tegen muren en op plafonds lopen!

Cartooneske ploert

De gameplay is nog altijd een mix van de puzzelgame Pikmin (de GameCube-titel die onlangs opnieuw verscheen voor de Wii), hack & slash en een vleugje rpg en tactiek. Naast verschillende vijanden, van een enorme Yeti tot irritante kaboutertjes en boomknuffelende elven, mag je menigmaal knokken tegen de legionairs van The Empire. Alles wordt met een flinke scheut humor in beeld gebracht. Games, films en fantasy worden op hilarische wijze op de hak genomen en de Minions zijn krachtiger dan ooit. Ze kunnen complete gebouwen met de grond gelijkmaken en mensen, maar ook schattige zeehondjes, zonder pardon doodknuppelen. Doordat alles zo cartoonesk en ronduit 'funny' in beeld wordt gebracht, vergeet je eigenlijk wat voor een ploert je aan het spelen bent! Overlord II lijkt veel op zijn voorganger, maar is wel degelijk een grote verbetering. Kleine dingen als een minimap en betere besturing zorgen voor een aangenamer spelverloop, maar ook de engine zelf is duidelijk krachtiger. De Minions en alle personages kennen beduidend meer animaties, waardoor dat kolderieke, brute sprookje nog beter tot leven komt.

Vrouwelijke invloed

Net als in het vorige deel verzorgde Rhianna Pratchett het script en de dialogen van Overlord II. De dochter van de beroemde fantasy-schrijver Terry Pratchett schreef al eerder verhalen voor games als Beyond Divinity, Heavenly Sword en Mirror's Edge. Ze wordt door Edge Online, voorheen Next-Gen.biz, beschouwd als een van de honderd invloedrijkste vrouwen in de game-industrie.PluspuntenMinpuntenConclusie

  • erg grappig

  • verbeterde gameplay

  • Minions veelzijdiger

  • technische afwerking iets slordig

  • multiplayer verwaarloosbaar

Overlord II weet haar voorganger op alle fronten te overtreffen. De Minions zijn opnieuw in topvorm: gemener dan ooit, maar ook veelzijdiger. Daarnaast zijn het verhaal en de parodiërende humor subliem uitgewerkt. Een absolute aanrader voor liefhebbers van Gremlins, Monty Python en, uiteraard, het vorige deel.

9,0

Ons oordeel

Pluspunten

Minpunten

Conclusie

...
Lees meer
Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten