ID.nl logo
Zo bouw je een eigen website in WordPress
© PXimport
Huis

Zo bouw je een eigen website in WordPress

Je kunt op allerlei mogelijke manieren een website bouwen, met het gratis platform WordPress is dit het eenvoudigst. Voordat je aan de slag kunt met het content management systeem moet je wel even een domeinnaam reserveren en een goede hostingprovider zoeken.

Tip 01: Keuze hostingprovider

Een website begint met een hostingprovider. Je hebt serverruimte nodig waar je je website plaatst en een bedrijf moet de koppeling tussen je domeinnaam en je website maken. Dit is wat een hostingprovider allemaal voor je regelt. Naast dat je een bedrijf moet zoeken dat dit goed en voordelig aanbiedt, is het aan te raden om een hostingprovider te kiezen met een snelle en goede support. Het is namelijk zo dat websites af en toe niet goed functioneren, dat er bij updates iets fout kan gaan of dat je op andere gebieden hulp nodig hebt. Als je een webwinkel of andere commerciële website hebt, dan kost elke minuut downtime geld en daarom doe je er verstandig aan om je goed te informeren naar de ondersteuningsmogelijkheden van een provider. Gebruik een website als www.hostingwijzer.nl of www.hostingvergelijker.nl om te kijken wat anderen van bepaalde hostingproviders vinden.

©PXimport

Een bedrijf moet de koppeling tussen je domeinnaam en je website maken

-

Tip 02: Domeinnaam

Bij het afsluiten van een contract heb je te maken met twee dingen: de webruimte en de domeinnaam. In veel gevallen koop je de twee dingen samen, maar het is bij vrijwel alle bedrijven mogelijk om deze twee dingen los te bestellen. Zo kun je je domein vastleggen bij de ene provider en de hosting afnemen bij een andere provider. Een domeinnaam is puur het webadres van je website, bijvoorbeeld tipsentrucs.nl. Domeinnamen kun je verhuizen van de ene naar de andere provider. Als je ontevreden bent met je huidige provider, maar wel je url wilt behouden, dan moet je bij je huidige provider een verhuiscode aanvragen. Een domeinnaam betaal je vaak per jaar. De kosten bedragen meestal zo’n 10 tot 20 euro voor een .com- of .nl-adres, maar ‘speciale’ toplevel-domeinextensies zoals .auto, .cars of .makeup zijn vaak veel duurder.

©PXimport

Tip 03: Webruimte

Als je een goede provider hebt gevonden, dan is het tijd om uit te zoeken welk hostingpakket bij je past. Bij de meeste providers is de service en snelheid van hun pakketten identiek, maar zit het verschil in de webruimte die je tot je beschikking hebt. Een klein blog heeft vrijwel nooit meer nodig dan één of twee gigabyte, maar als je video’s en andere grote bestanden op de webruimte wilt opslaan, dan heb je uiteraard meer nodig. Heb je meer dan vijf mailadressen nodig, dan kan het ook zijn dat een basispakket niet voldoende is. Met een premiumpakket heb je vaak de mogelijkheid om meerdere subdomeinen aan te maken. Over het algemeen worden de serverruimte-prijzen per maand aangegeven, maar betaal je per jaar of per meerdere jaren. Kijk even goed hoe lang je aan een contract vast zit.

©PXimport

Doorgaans worden domeinprijzen per jaar en hostingprijzen per maand aangegeven

-

Tip 04: Cms-ondersteuning

Een ander belangrijk punt betreft de opties die een hostingprovider je biedt. In de meeste gevallen gebruik je een cms (content management systeem), om je website te bouwen. Bekende voorbeelden hiervan zijn bijvoorbeeld WordPress, Joomla en Drupal. Met de eerste gaan we verderop in dit artikel aan de slag. Het is handig als een provider ondersteuning biedt voor bijvoorbeeld WordPress. Sommige providers kunnen met één klik een cms op je site installeren. Vaak heb je op deze manier ook handige opties om gemakkelijk een reservekopie van je site te maken.

©PXimport

Tip 05: Ssl

Let op dat een pakket ondersteuning biedt voor ssl (secure sockets layer). Dit is een encryptieprotocol voor websites. Je herkent een ssl-website aan het bekende groene slotje in de adresbalk van je browser en aan het feit dat het webadres met https begint. De EU verwacht van iedereen met een website dat hij of zij zich aan de wet van de bescherming van persoonsgegevens houdt en een ssl-certificaat is een belangrijke stap om een veilige website aan te bieden. Vrijwel alle providers bieden tegenwoordig standaard een ssl-certificaat aan als je een contract afsluit. Een ssl-certificaat wordt door sommige providers ook als losse optie aangeboden, meestal kost dit 10 tot 15 euro per jaar.

©PXimport

Tip 06: WP installeren

Als je een provider met één-klik-installatie hebt gekozen, dan kun je na het aanmelden bij je provider heel simpel WordPress (of kortweg WP) installeren. Hoe dit precies werkt, verschilt per provider. Biedt je provider geen simpele installatie, dan moet je het zelf doen. Dat is geen probleem als je de juiste stappen volgt. Je hebt allereerst toegang nodig tot je webruimte via ftp (file transfer protocol). Met een ftp-programma als FileZilla kun je de WordPress-bestanden vanaf je computer naar de webruimte kopiëren.

Alle data zoals blogberichten, pagina’s en site-instellingen worden in een database opgeslagen. Deze database is meestal van het type MySQL of MariaDB (een MySQL-variant). Die database moet je creëren vóórdat je WordPress installeert. Hoe dit werkt verschilt per provider, maar je provider heeft waarschijnlijk goede documentatie over hoe je dit moet doen. Voor de installatie van WordPress moet je in elk geval beschikken over de naam van de database, de naam van de databasegebruiker en het wachtwoord van de databasegebruiker. Deze gegevens moet je namelijk in een bestandje invullen en via ftp uploaden naar je webruimte.

Providers gebruiken vaak beheersystemen zoals Plesk waarmee je zelf databases kunt creëren en bewerken, e-mailadressen kunt aanmaken en back-ups van je website kunt maken. Plesk is gebruiksvriendelijk en ziet er gelikt uit. Bij goedkope hostingproviders wordt echter meestal geen Plesk aangeboden, maar vind je doorgaans cPanel, DirectAdmin of een eigen systeem.

©PXimport

Met beheersystemen als Plesk kun je voor een groot deel zelf je hostingaccount beheren

-

Tip 07: Config.php wijzigen

Het bestandje waar je de data in moet vullen, heet config.php. Hoe dit precies in zijn werk gaat, lees je hier. Je vindt het bestand in het zip-bestand met alle WordPress-installatiebestanden, dat je hier kunt downloaden. Het is heel belangrijk dat je het php-bestand opent en bewerkt met een tekstverwerker die geen opmaak aan het bestand toevoegt. Gebruik dus geen Microsoft Word, maar open het bestand met Kladblok. Sla het bestand weer op als php-bestand en upload de complete WordPress-map inclusief het bewerkte php-bestand naar je webruimte via je ftp-programma.

©PXimport

Tip 08: Script uitvoeren

Als je alle bestanden via je ftp-programma naar je webruimte hebt geüpload, dan is het tijd om het installatiescript van WordPress uit te voeren. Nadat je alle bestanden uit het WordPress-zipbestand naar de root van je webruimte hebt gesleept, ga je in je browser naar www.domeinnaam.nl/wp-admin/install (waarbij je in plaats van “domeinnaam.nl” je eigen domeinnaam gebruikt. Als WordPress je config.php-bestand om één of andere reden niet kan vinden, dan heb je hier nog een keer de mogelijkheid om je databasegegevens in te vullen. Je moet nu een gebruikersnaam en een wachtwoord voor WordPress creëren. Standaard is je gebruikersnaam admin, maar we raden je met klem aan om dit te veranderen in iets beters. WordPress-sites zijn namelijk vaak het doelwit van hackaanvallen en ‘admin’ is de eerste gebruikersnaam die een hacker zal proberen. Gebruik ook niet de naam van je website of van jezelf, iets totaal irrelevants met rare karakters heeft de voorkeur. Je wachtwoord moet ook sterk zijn, gebruik bijvoorbeeld een wachtwoordgenerator. WordPress geeft aan of een wachtwoord sterk is door een groene balk met het woord Strong onder het veld weer te geven. Achter Sitetitel kun je de naam van je website aangeven, maar dit kun je ook later vanuit WordPress veranderen. Achter Je e-mailadres geef je je e-mailadres aan, het is slim om een vinkje te zetten voor Blokkeer zoekmachines om deze site te indexeren. Je kunt dit later wijzigen als je site helemaal klaar is. Klik op WordPress installeren om door te gaan. De installatie zal een paar minuten duren. Hierna log je in op WordPress met je gebruikersnaam en wachtwoord.

©PXimport

Als WordPress je config.php-bestand niet kan vinden, dan kun je nog een keer je gegevens invullen

-

Tip 09: Wegwijs in WP

Je wordt verwelkomd door het WP Dashboard. Gefeliciteerd, je hebt alle installatiestappen doorlopen! Bovenin zie je of er updates voor WordPress beschikbaar zijn of dat er andere updates voor jouw thema’s (de WordPress-term voor templates) of plug-ins klaar staan om geïnstalleerd te worden. Aan de linkerkant vind je alle menu-opties. Hier kun je pagina’s toevoegen, (blog)berichten schrijven of de vormgeving van je site veranderen. De vormgeving van een site verander je het beste door middel van een thema (in het Engels ‘theme’), hier gaan we op de volgende pagina’s uitgebreid op in. Voordat je een thema installeert, is het slim om even een paar instellingen te wijzigen. Ga naar Instellingen en klik op Algemeen. Hier kun je de taal van WordPress wijzigen evenals de Datumnotatie en Tijdnotatie. Als je site helemaal klaar is en geïndexeerd mag worden door Google en Bing, dan vind je deze optie bij Instellingen / Lezen / Zoekmachine zichtbaarheid.

©PXimport

Tip 10: Gratis of betaald?

Laten we direct maar antwoord geven op de meest gestelde vraag als het gaat om WordPress-thema’s: zijn betaalde thema’s beter dan gratis thema’s? We kunnen daar vol overtuiging ‘nee’ op antwoorden. In onze zoektochten naar mooie thema’s voor WordPress hebben we zowel tussen de gratis als betaalde thema’s heuse juweeltjes gezien. Wel moet je beseffen dat iemand die gratis thema’s aanbiedt, waarschijnlijk niet heel veel tijd en energie kan steken in het bieden van ondersteuning (al is zelfs dat niet eens voor iedereen waar). Dit betekent dat je soms heel lang moet wachten op antwoord wanneer er een probleem is, en je in sommige gevallen zelfs helemaal nooit antwoord krijgt. In dat geval kan kiezen voor een betaald thema een enorm voordeel bieden, ook omdat de kans dan groter is dat het thema regelmatig wordt bijgewerkt om te voldoen aan de laatste versie van WordPress.

©PXimport

Soms conflicteert een geïnstalleerde plug-in met het thema dat je hebt uitgekozen

-

Tip 11: Ondersteuning

In een ideale wereld kies je het thema uit dat je mooi vindt, installeer je dat in WordPress en draait alles als een zonnetje. In de werkelijkheid loopt dat soms iets anders. Het is allemaal al een stuk beter dan vroeger, maar aangezien elke site uniek is, kan het zijn dat jij een plug-in geïnstalleerd hebt die conflicteert met het thema dat je wilt gebruiken. In dat geval zul je ondersteuning van de maker nodig hebben. Zoals eerder aangegeven is dit bij gratis thema’s niet altijd mogelijk, bij betaalde thema’s is een bepaalde periode van ondersteuning meestal inbegrepen (en vaak hebben zij ook nog een betaalde installatieservice zodat je er zelf geen omkijken naar hebt). Voordat je een thema aanschaft, is het belangrijk om goed te kijken naar de ondersteuning. Kijk wat voor vragen er over het thema is gesteld op de site van de maker of op een verzamelsite (zie tip 16), maar kijk vooral ook hoe en vooral óf er op gereageerd is. Ondersteuningsvragen waarop niet wordt geantwoord, zijn zelden goed nieuws; het betekent dat de maker vooral geïnteresseerd is in het verkopen van het thema (of simpelweg geen tijd heeft om een gratis thema te ondersteunen).

©PXimport

Tip 12: Denk aan morgen

Iedereen die wel eens een WordPress-thema heeft gezocht, kent het gevoel: je gaat voor iets eenvoudigs, maar laat je zo afleiden door het visuele geweld dat je voorbij ziet komen, dat je binnen de kortste keren kiest voor een fenomenaal mooi thema … dat eigenlijk helemaal niet bij jouw site past. Het is een beetje alsof je een nachtwinkeltje hebt met een site die de website van Albert Heijn doet verbleken. Dat is niet alleen zonde, het zorgt vaak ook voor inactieve sites, omdat ze heel veel onderhoud vereisen, en veel meer content vragen dan wat jij te bieden hebt. Bovendien, en daarom is tip 14 zo belangrijk, is het bijhouden vaak ook nog eens vrij ingewikkeld. De oplossing is vrij eenvoudig: schrijf van tevoren op waar je precies een website voor nodig hebt en welke elementen daar in moeten zitten. Houd dit lijstje in je achterhoofd bij het zoeken naar je thema, zo voorkom je dat je straks met een overkill aan gave functies zit, maar nu net die functies mist waarvoor je een thema zocht. En vooral: denk ook na over morgen, baseer je website niet alleen op wat je vandaag nodig hebt.

©PXimport

Kijk bij de recensies niet alleen naar het aantal sterren, maar lees ook de tekst erbij

-

Tip 13: Recensies

Zoals je zometeen in tip 14 kunt lezen is de ellende met thema’s dat ze lang niet altijd makkelijk te beheren zijn en dat is natuurlijk heel frustrerend als het een site is die je met regelmaat moet bijwerken. Precies hierom is het belangrijk om op zoek te gaan naar recensies van gebruikers. Je vindt deze op de site van de makers zelf, maar ook op verzamelsites (zie tip 16) of op algemene recensiesites. Het is belangrijk om deze recensies kritisch te lezen, dat wil zeggen: soms moet je ze met een korreltje zout nemen. Dat werkt twee kanten op: afhankelijk van de website waarop de recensie staat, zou het kunnen zijn dat de fabrikant z’n eigen product aan het ophemelen is (dat valt vaak al snel op door specifiek (te positief) taalgebruik, of door een golf van positieve recensies die ineens volgt op een aantal negatieve. Daarnaast zijn mensen ook heel goed in zeuren als iets hen niet aanstaat, en niet alle recensies zijn dan ook eerlijk. Kijk dus niet alleen naar het aantal sterren, maar lees ook de tekst erbij. Als er staat: “werkt niet” terwijl de plug-in voor de rest alleen maar lovende recensies heeft, lag het waarschijnlijk aan de gebruiker, niet aan de plug-in.

©PXimport

Tip 14: Demo’s

Het belang van deze tip kunnen we niet genoeg benadrukken. Een auto koop je niet blind. Hij mag er mooi uitzien aan de buitenkant, maar je wil er wel even in gereden hebben voordat je er definitief voor kiest. Eigenlijk zijn er maar weinig dingen die je blind zou kopen. Waarom een WordPress-thema dan wel? We raden dat ook sterk af. Vrijwel alle professionele aanbieders bieden je de mogelijkheid om een demo te bekijken van het betreffende thema, zowel aan de frontend (voorkant, het deel dat gebruikers zien) als aan de backend (achterkant, het deel waarmee je de website beheert). Vooral dat laatste is essentieel. Want het kan er aan de voorkant allemaal fantastisch uitzien, als het aan de achterkant allemaal heel onlogisch werkt en het blijkt dat je alsnog de helft met de hand moet configureren (bijvoorbeeld met html en css) dan word je daar niet blij van. Een site die je geen demo’s biedt is niet per definitie een slechte aanbieder, maar het is gewoon niet slim om een thema op je site los te laten zonder dat je weet hoe die je site aan de achterkant beheert.

©PXimport

Vrijwel alle professionele thema-aanbieders bieden je de mogelijkheid om een demo te bekijken

-

Tip 15: Mobiel

Websites bouwen is iets dat je doorgaans nog steeds vanaf je pc doet. De fout die we hierbij vaak maken, is dat we de website helemaal inrichten op wat we op onze eigen pc zien, terwijl statistieken aantonen dat in de meeste leeftijdscategorieën, de smartphone veel vaker wordt gebruikt dan een pc bij het bezoeken van websites. Wanneer je dus op zoek gaat naar een thema, let dan op de term ‘responsive’. Een responsive website is een site die ook op tablets en smartphones uitstekend functioneert en in veel gevallen daar ook nog eens voor geoptimaliseerd. Dat kun je overigens heel eenvoudig controleren door de demo van het thema te bezoeken met je smartphone, aangezien ook de demo dan in een mobiele versie zal worden getoond, waardoor je direct weet waar je aan toe bent. Daarnaast hebben demo’s vaak ook de mogelijkheid om op je desktop te laten zien hoe je site eruit ziet op mobiele apparaten, zodat je in één klap het overzicht hebt voor alle platformen.

©PXimport

Tip 16: Verzamelsites

We hebben je in dit artikel verteld waar je op moet letten bij het kopen/downloaden van een thema voor je WordPress-website, maar de grote vraag is nu natuurlijk: wáár vind je het thema dat je zoekt. Het goede nieuws is dat je het werk zelf niet meer hoeft te verrichten. De eenvoudigste manier is zoeken (in het Engels) op ‘wordpress theme’ in combinatie met het soort site dat je bouwt. Stel dat je een site bouwt voor het restaurant dat je runt, dan zoek je dus op ‘wordpress theme restaurant’. Je vindt daar geheid een thema tussen dat je mooi vindt. Heb je nog geen idee wat je precies zoekt? Google dan op ‘best wordpress themes’ en je zult een reeks verzamelsites vinden die de mooiste thema’s al per categorie voor je op een rij hebben gezet. Een goed voorbeeld van zo’n site is ThemeForest, de grootste en populairste themaverkoopsite van de laatste jaren. Deze site fungeert als een soort makelaar voor thema’s, met een centraal systeem voor recensies, zodat je zeker weet dat de recensies niet door de maker zelf geschreven zijn. En, niet geheel onbelangrijk, een site als ThemeForest beschermt je ook tegen oplichting.

©PXimport

ThemeForest is de populairste en grootste themaverzamelsite

-

Tip 17: Theme clubs

Als je met regelmaat websites bouwt, of je eigen site regelmatig een nieuwe look en feel wilt geven kun je lid worden van een theme club. Dit is een aanbieder die thema’s aanbiedt via een abonnementsmodel. Je betaalt een vast bedrag per jaar of maand en daarvoor mag je ongelimiteerd alle beschikbare thema’s downloaden en gebruiken. Het voordeel van dit soort clubs is dat het belangrijk voor hen is dat mensen lid blijven, dus er wordt veel tijd en energie gestoken in het publiceren van nieuwe thema’s, maar ook in het actueel houden van de wat oudere thema’s. Daarbij zijn er aan dit soort clubs vaak flinke communities gekoppeld, waardoor je voor ondersteuning niet alleen hulp krijgt van de beheerders, maar vooral ook van andere gebruikers en de geboden oplossingen voor hun problemen en vragen. Dat geeft je het gevoel dat je er niet alleen voor staat.

©PXimport

Tip 18: Plug-ins

Om aan je website meer functionaliteit toe te voegen, kun je gebruik maken van plug-ins. Als je een betaald thema hebt geïnstalleerd is de kans groot dat deze een paar plug-ins nodig heeft om goed te kunnen draaien. In dit geval krijg je dan ook een melding in WordPress om deze plug-ins te installeren. Je vindt alle geïnstalleerde plug-ins als je aan de linkerkant op Plugins klikt. Een rood bolletje achter het menu-item betekent dat er updates voor bepaalde plug-ins beschikbaar zijn. Als je een geheel nieuwe plug-in wilt installeren dan kies je links voor Nieuwe plugin. Klik op Plugins zoeken en geef de naam op van een plug-in die je wilt installeren. Of klik op Populairste of Aanbevolen of te kijken of er interessante plug-ins worden aangeboden. Nadat je op Nu installeren hebt geklikt, moet je de plug-in activeren. De knop Nu installeren verandert in Activeren, klik erop en de plug-in draait op je site. Sommige plug-ins hebben eigen configuratieschermen om de plug-in naar jouw voorkeuren in te richten. Je kunt plug-ins overigens ook activeren en deactiveren als je op Plugins klikt en een overzicht van al je geïnstalleerde plug-ins ziet.

©PXimport

We kunnen niet genoeg benadrukken hoe belangrijk het is om een back-up te maken

-

Tip 19: Back-ups

Het is erg belangrijk om een backup te maken voordat je een nieuw thema of plug-in installeert. In principe zou alles goed moeten gaan en kun je een thema, wanneer je dit niet mooi vindt, eenvoudig weer verwijderen. Gaat er echter toch iets mis, bijvoorbeeld door onjuiste code of vanwege een ander probleem, dan ga je van een volledig werkende site naar een site die niets anders toont dan een foutcode. Nu is dat uiteindelijk meestal wel weer te fiksen, maar dan ben je uren verder en dat is zonde, aangezien een back-up in een paar minuten volledig teruggezet kan worden. De gratis plug-in UpdraftPlus kan je hierbij helpen. Er is ook een betaalde versie met meer mogelijkheden: UpdraftPlus Premium. Na installatie klik je op Instellingen / UpdraftPlus-backups en kun je bij Instellingen aangeven dat de plug-in de reservekopie opslaat bij een externe dienst zoals Dropbox of Google Drive. Klik op een optie en doorloop de stappen. Je maakt handmatig een reservekopie of stelt in dat UpdraftPlus dit automatisch bijvoorbeeld wekelijks doet. Dit kies je achter Planning bestandenbackup en Planning databasebackup. De back-up van je database is een klein bestand met informatie over je berichten en pagina’s. Je bestandenback-up kan echter erg groot zijn, bijvoorbeeld als je veel afbeeldingen, videobestanden of audiobestanden op je site hebt staan.

©PXimport

Tip 20: Betere beveiliging

Een andere handige plug-in is All In One WP Security. Hiermee scherm je je website af tegen aanvallen en kun je ervoor zorgen dat je site zo goed mogelijk beveiligd is. Als je de plug-in hebt geïnstalleerd, zie je een nieuw menu-item aan de linkerkant: WP Beveiliging. Klik erop en in het dashboard van de plug-in worden een aantal verbeteringssuggesties weergegeven. Je ziet ook hoe goed je site is beveiligd door middel van een veiligheidsmeter. Klik links op Gebruiker login om bijvoorbeeld een vinkje te zetten voor Vink dit aan als u inlogpogingen onmiddellijk wilt blokkeren met gebruikersnamen die niet bestaan op uw systeem. De vertalingen zijn af en toe erg krom, hier moet je even doorheen. Of je zet je gebruikerstaal in het Engels bij Gebruikers / Je profiel / Taal. Dit staat los van de websitetaal en verandert alleen jouw taal, niet die van andere gebruikers en bezoekers.

©PXimport

Tip 21: Contactformulier

Als je een contactformulier op je site wilt hebben, dan kun je eigenlijk niet om de plug-in Contact Form 7 heen. Na installatie vind je het menu-item Contact aan de linkerkant van je scherm. Maak een nieuw contactformulier aan door bovenin op Nieuwe toevoegen te klikken. Als eerste geef je je contactformulier een naam, daarna geef je eronder je gegevens zoals je emailadres en naam op. Dit doe je in de tekst tussen de vierkante haakjes. Als er bijvoorbeeld [email* your-email] staat, dan vul je jouw e-mailadres in op de plek van your-email. Haal de haakjes en de andere teksten niet weg, dit heeft de plug-in nodig om te kunnen functioneren. Klik op Opslaan en je ziet dat je contactformulier een code heeft gekregen, deze code kopieer je en plak je in een pagina om het contactformulier zichtbaar te maken.

©CIDimport

Is Yoast SEO tevreden, dan zie je een groene smiley

-

Tip 22: Verbeter je seo

De laatste plug-in die we je niet willen onthouden, is Yoast SEO. Dit is een plug-in die je helpt bij het verbeteren van je titels, metatags en teksten bij berichten en pagina’s. Alles met het doel om beter gevonden te worden door zoekmachines. Yoast SEO voegt bij elk bericht of elke pagina een aantal functies toe. Zo kun je onder Snippet preview een tekst typen die een perfecte weergave geeft van de inhoud op je pagina. Is Yoast SEO tevreden, dan zie je een groene smiley voor Leesbaarheidsanalyse.

©CIDimport

▼ Volgende artikel
😱 Het Blue Screen of Death van Windows gaat voorgoed verdwijnen
© Valeriia Lukashova
Huis

😱 Het Blue Screen of Death van Windows gaat voorgoed verdwijnen

Iedereen die met Windows werkt, kent het wel: ineens een blauw scherm, en dan… niets meer. Het beruchte Blue Screen of Death (BSOD) hoort al sinds de jaren 90 bij Windows als pindakaas bij brood. Maar daar komt nu verandering in: het blauwe scherm gaat verdwijnen.

Het Blue Screen of Death bestaat al sinds de jaren 90. In Windows NT verscheen het voor het eerst in zijn bekende vorm: witte foutcodes op een felblauw vlak. De melding verscheen bij serieuze systeemfouten, vaak veroorzaakt door een kapotte driver of instabiele hardware. In latere versies kwamen er ook een verdrietige emoticon :( bij en, sinds 2016, een QR-code die naar een informatiepagina leidde. Hoewel er weinig dingen zo frustrerend zijn als een BSOD, is-ie ook handig: de foutmelding en STOP-code* die erop staan, kunnen je namelijk helpen om te achterhalen wat er precies aan de hand is. Maar nu gaat het dus verdwijnen …
*Scrol naar beneden voor een overzicht met de meest voorkomende foutmeldingen/STOP-codes en hun betekenis.

©PXimport | Reshift Digital BV

Op zwart

Het is gelukkig iets minder dramatisch dan je denkt: Microsoft gaat het blauwe scherm vervangen door een zwarte variant. Het nieuwe ontwerp oogt rustiger, zonder QR-code of icoontjes, en toont direct de foutcode en de driver die mogelijk de oorzaak is. Handig voor wie het probleem wil opzoeken of oplossen.

De nieuwe interface is vanaf later deze zomer beschikbaar op alle computers die draaien op Windows 11 versie 24H2. Naast het zwarte scherm wordt ook het meldingsscherm dat je ziet bij onverwachte herstarts vernieuwd. Dat sluit beter aan op de rest van Windows 11, is overzichtelijker en verdwijnt vaak al binnen een paar seconden.

©Microsoft

Waarom deze verandering?

Volgens Microsoft draait het om duidelijkheid. Het scherm moet beter laten zien of het probleem in Windows zelf zit, of in een externe component. Dat scheelt tijd bij het zoeken naar de oorzaak. Zeker na de wereldwijde CrowdStrike-storing van vorig jaar – waarbij miljoenen computers vastliepen door een fout in beveiligingssoftware – wil Microsoft de foutafhandeling beter en sneller maken.

Quick Machine Recovery

Naast het nieuwe scherm introduceert Microsoft ook Quick Machine Recovery (QMR). Deze functie is bedoeld voor situaties waarin een pc helemaal niet meer opstart. Via de herstelomgeving van Windows kan het systeem dan automatisch reparaties uitvoeren, zonder dat je handmatig iets hoeft te doen of een expert hoeft in te schakelen.

QMR wordt later dit jaar beschikbaar op alle apparaten met Windows 11 versie 24H2. Op Home-edities staat het standaard aan. De functie wordt op dit moment al getest in het Beta Channel van het Windows Insider-programma, zodat Microsoft nog kan bijschaven waar nodig.

Wat merk jij ervan?

Voor de meeste mensen betekent dit vooral dat de foutmelding bij een crash er straks anders uitziet. Maar het belangrijkste verschil zit onder de motorkap: Windows toont duidelijker wat er misgaat en kan zichzelf sneller herstellen. In de volksmond zal er – denken wij – overigens weinig veranderen: Blue of Black, het zal een BSOD blijven.

Foutmeldingen en STOP-codes

PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA STOP-code: 0x00000050 Windows probeert een deel van het geheugen te gebruiken dat niet beschikbaar is. Dit kan komen door kapot RAM-geheugen of problemen met de harde schijf.

IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL STOP-code: 0x0000000A Een onderdeel van Windows probeerde iets te doen op een moment dat dat niet mocht. Meestal komt dit door foutieve drivers of hardwareproblemen.

SYSTEM_SERVICE_EXCEPTION STOP-code: 0x0000003B Een onderdeel van Windows veroorzaakt een fout tijdens een systeemtaak. Vaak door oude of conflicterende software of drivers.

DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL STOP-code: 0x000000D1 Een driver probeert iets te doen met geheugen op het verkeerde moment. Dit wordt vaak veroorzaakt door slechte of onjuiste drivers.

INACCESSIBLE_BOOT_DEVICE STOP-code: 0x0000007B Windows kan bij het opstarten de schijf met systeembestanden niet bereiken. Oorzaak kan liggen in beschadigde bestanden of instellingen in het BIOS.

BAD_POOL_HEADER STOP-code: 0x00000019 Windows krijgt een fout in het geheugenbeheer. Dit kan komen door een slechte driver, hardwareproblemen of software die in de war raakt.

SYSTEM_THREAD_EXCEPTION_NOT_HANDLED STOP-code: 0x0000007E Windows krijgt een fout in een systeemonderdeel. De boosdoener is meestal een verouderde of kapotte driver.

WHEA_UNCORRECTABLE_ERROR STOP-code: 0x00000124 Windows ontdekt een ernstige hardwarefout of probleem met stroom of temperatuur. Ook defecte systeembestanden kunnen dit veroorzaken.

UNMOUNTABLE_BOOT_VOLUME STOP-code: 0x000000ED Windows kan de opstartschijf niet goed lezen. Dit gebeurt meestal tijdens het opstarten van de computer.

▼ Volgende artikel
Googles AI leest straks mee in WhatsApp – zo houd je de controle!
© gguy - stock.adobe.com
Huis

Googles AI leest straks mee in WhatsApp – zo houd je de controle!

Vanaf 7 juli krijgt Google Gemini toegang tot apps als WhatsApp, Telefoon en Berichten – zelfs als je dat niet expliciet hebt aangezet. Wat betekent dat voor je privacy? En hoe voorkom je dat de AI méér weet dan jij wilt? Dit moet je weten voordat de verandering ingaat.

In dit artikel lees je:
  • Wat Gemini straks kan doen met apps als WhatsApp en Berichten
  • Waarom Google deze wijziging doorvoert
  • Hoe dit je privacy beïnvloedt (zelfs als je tracking hebt uitgeschakeld)
  • Hoe je zelf de toegang van Gemini kunt beperken
  • Wat deze stap zegt over de toekomst van AI op je telefoon

Googles AI-assistent Gemini wordt komende maand verweven met een aantal nogal essentiële apps op je Android-toestel. Denk aan Telefoon, Berichten en zelfs WhatsApp. Dat blijkt uit een e-mail die Google eind juni verstuurde naar gebruikers van Gemini, meldt de website Android Authority. De toon van die boodschap riep meteen vragen op: helpt Gemini je straks óók als je tracking hebt uitgeschakeld? En wat betekent dat voor je privacy?

Ook interessant: Bezorgd over je privacy? Zo zet je Meta AI uit in je WhatsApp-chats

Nieuwe Android-smartphone nodig?

Bekijk hier de allernieuwste modellen!

Vage communicatie zorgt voor onrust

In de e-mail staat dat Gemini binnenkort ondersteuning biedt bij basisfuncties zoals bellen en berichten versturen, óók als je de zogeheten Gemini Apps Activity uit hebt staan. Op papier klinkt dat als een handige extra, maar in de praktijk leidde het vooral tot verwarring. Want als Gemini kan helpen zonder dat die activiteit is ingeschakeld, betekent dat dan dat de AI toch nog steeds meeleest of gegevens opslaat?

De formulering was vaag, de impact onduidelijk, en aangezien onze privacy in combinatie met AI sowieso al een heet hangijzer is, ging het nieuws als een lopend vuurtje door de techcommunity. Al snel verschenen er bezorgde reacties op sociale media en in forums, waarin gebruikers zich afvroegen of ze straks ongemerkt data afstaan aan een AI-systeem dat ze zelf niet actief gebruiken.

©Andrea

Google stelt gerust, maar nuanceert niet alles

Gelukkig kwam Google snel met verduidelijking. De kernboodschap: al biedt Gemini straks hulp bij je apps, dat betekent níét dat je persoonlijke gegevens automatisch worden verzameld of opgeslagen. Als je Gemini Apps Activity uit hebt staan, worden je gesprekken niet opgeslagen, niet gebruikt om modellen te trainen en verdwijnen ze na korte tijd automatisch. De AI gebruikt die tijdelijke gegevens alleen om je direct te kunnen helpen, bijvoorbeeld als je zegt 'bel mama' of 'stuur een bericht naar Daan'.

Toch blijft er een nuance hangen. De toegang van Gemini tot deze apps wordt standaard ingeschakeld voor iedereen, tenzij je dat zelf dus actief uitschakelt. Dat betekent dat de AI wel degelijk macht krijgt over je telefoonfuncties, tenzij jij ingrijpt. En hoewel de data niet worden opgeslagen, is er technisch gezien wel sprake van toegang tot privé-interactie, al is het kortstondig en geanonimiseerd.

Ook interessant: Spraakberichten in WhatsApp lezen, zo werkt het

Gebruikers kunnen zelf de stekker eruit trekken

Voor wie zich niet prettig voelt bij deze mate van AI-integratie, is er goed nieuws: je kunt de toegang van Gemini tot je apps volledig intrekken. Dat doe je via de instellingen van de Gemini-app binnen Android of via de speciale webpagina gemini.google.com/apps. Daar bepaal je per app of je Gemini toestemming geeft om ermee te werken. Zet je die toegang uit, dan stopt de AI simpelweg met bellen, berichten sturen of andere app-interacties. Je behoudt dus altijd de controle – als je tenminste weet waar je moet kijken.

Wat belangrijk is om te onthouden: deze wijziging betekent niet dat Gemini een spion wordt op je telefoon. Het is eerder een uitbreiding van de Assistent-functie, zoals we die kennen van eerdere AI-integraties binnen Android. Maar doordat AI steeds meer verweven raakt met je dagelijkse digitale handelingen, is het goed om scherp te blijven op wat wel en niet wordt gedeeld.

©WEI ZHENG

Van slimme assistent naar app‑regisseur

De evolutie van Gemini laat zien waar het naartoe gaat met AI in Android: niet langer een slimme praatpaal in de marge, maar een behoorlijk dominante regisseur van je app-gebruik. Vergelijk het met Siri's vernieuwde integratie in iOS 18 of de opkomende app-functies in Android 16 – allemaal gericht op een AI die niet alleen antwoordt, maar ook handelt.

Die verschuiving is logisch, maar dwingt ontwikkelaars én gebruikers om na te denken over de ethiek van assistentie. Want hoe vriendelijk een AI ook oogt, als die steeds meer kan, moet je ook scherper kijken naar wat je precies weggeeft.

Wat betekent dat concreet voor jou?

Als gebruiker hoef je je voorlopig geen zorgen te maken dat Gemini heimelijk je gesprekken opslaat of meeluistert zonder toestemming. Maar het blijft belangrijk om je instellingen te checken, zeker nu de AI standaard meer bevoegdheden krijgt. De tools om die macht te beperken zijn er gelukkig, je moet ze alleen wel even opzoeken.

Wil je dus de voordelen van Gemini benutten zonder je privacy op het spel te zetten? Check dan vóór 7 juli je instellingen en bepaal zelf hoeveel zeggenschap je de AI geeft. Zo houd je het beste van twee werelden: slimme hulp, zonder ongewenste inmenging.

Check dit vóór 7 juli

Vanaf 7 juli activeert Google automatisch nieuwe functies in Gemini. Wil je niet dat de AI toegang krijgt tot apps als WhatsApp of Telefoon? Ga dan naar de instellingen van de Gemini-app of bezoek gemini.google.com/apps. Daar kun je per app zelf aangeven of Gemini ermee mag werken.