ID.nl logo
YouTuber worden? Zo start je stap voor stap je eigen kanaal
© EJManzaneque - stock.adobe.com
Huis

YouTuber worden? Zo start je stap voor stap je eigen kanaal

YouTube-filmpjes kijken is eenvoudig en leuk, maar zelf video’s plaatsen, dat is een stuk uitdagender. Je hebt een YouTube-kanaal nodig. Wat is dat precies? Hoe maak je een kanaal aan, en bijna net zo belangrijk: hoe beheer en promoot je je video’s?

In dit artikel laten we zien hoe je een eigen YouTube-kanaal opzet en beheert:

  • Maak een YouTube-kanaal aan
  • Personaliseer je kanaal
  • Upload video's en optimaliseer ze om beter gevonden te worden
  • Promoot je kanaal via sociale media, samenwerkingen en reacties op andere video's
  • Analyseer je statistieken in YouTube Studio

Meer weten over Youtube Studio? Lees dan: YouTube Studio: maak van een gewoon filmpje een verfijnde video

Voor wie twijfelt aan de populariteit van YouTube, hebben we eerst enkele indrukwekkende cijfers. Dagelijks bezoeken meer dan 120 miljoen mensen het videoplatform. Er worden elke dag bijna vijf miljard video’s bekeken, inclusief de filmpjes die elders zijn ingebed. Dit resulteert in een miljard kijkuren. Met een aanbod van meer dan tien miljard video’s komen er elke minuut zo’n vijfhonderd uur aan nieuwe video’s bij. Deze zijn verspreid over bijna 115 miljoen actieve kanalen.

Ben je zelf een enthousiaste YouTube-kijker en overweeg je om ook bij te dragen? Lees dan zeker verder. We leggen je uit wat je hiervoor nodig hebt en hoe je de aandacht op je video’s vestigt en deze levendig houdt. En nee, we hebben het hier niet zozeer over een goed script, een degelijke camera of bewerkingssoftware (zie ook de paragraaf 'Videospecs'), maar wel over het starten, managen en promoten van YouTube-kanalen.

Wat zijn kanalen?

Laten we eerst bekijken wat kanalen precies zijn en waarom je er zelf een zou willen aanmaken. Je kunt een YouTube-kanaal zien als het digitale platform van een gebruiker, waarop eigen content wordt gedeeld en een publiek wordt opgebouwd. Zie zo’n kanaal als een persoonlijke of bedrijfsgerichte profielpagina waarop je video’s worden geplaatst, beheerd en gedeeld.

Elk kanaal heeft een unieke naam en url en geeft je de mogelijkheid video’s te groeperen, afspeellijsten te maken en met volgers of abonnees te communiceren. Ook kun je meldingen laten sturen bij updates of nieuwe video’s.

Een YouTube-kanaal heeft een unieke naam en url, met een eigen banner en profielfoto.

Abonneren

Voordat we een eerste YouTube-kanaal aanmaken, is het handig om te weten hoe je kanalen van andere gebruikers vindt en hoe je je daarop abonneert. Zo maak je direct kennis met enkele kanalen en weet je beter waarop je moet letten.

De snelste manier om kanalen te vinden, is door YouTube te gebruiken. Ga in de webbrowser naar www.youtube.com, of gebruik de mobiele app. Begin met een trefwoord in te voeren, bijvoorbeeld AI. In de Android-app tik je daarna op de drie puntjes en kies je Zoekfilters. Bij Type selecteer je Kanaal en bevestig je met Toepassen. In je webbrowser klik je na je zoekopdracht op Filters en kies je eveneens Kanaal bij Type. Zo krijg je een overzicht van relevante kanalen, met bij elk kanaal de knop Abonneren. Abonneer je via de browser, dan ben je direct ingeschreven. In de app geef je eerst aan of je kanaalnotificaties wilt activeren, dat doe je via Aanzetten.

Standaard ontvang je nu gepersonaliseerde meldingen. Het YouTube-algoritme stuurt meldingen op basis van je kijk- en abonnementsactiviteit, met een focus op de video’s die voor jou interessant kunnen zijn. Pas dit aan door op het belpictogram te klikken. Daar kun je kiezen voor Alles (meldingen voor elke nieuwe video en kanaalupdate), Geen, of Afmelden (als je je voor dit kanaal wilt afmelden).

Je geeft zelf aan in hoeverre je meldingen van kanaalupdates en -video’s wilt ontvangen.

Kanaal maken

Wil je zelf video’s op YouTube plaatsen, dan heb je dus een eigen kanaal nodig. Log in op YouTube met je Google-account en klik rechtsboven op je profielfoto of accounticoon. Als je voor dit account nog geen kanaal hebt, zie je onder je ID de optie Een kanaal maken staan. Klik hierop en vul een Naam in. Dit is de weergavenaam van je kanaal, zichtbaar bij je profiel, zoals je persoonlijke of bedrijfsnaam (relevant voor branding).

Je Gebruikersnaam is je unieke identificator op YouTube, standaard voorafgegaan door een @-teken. Dit maakt je kanaal eenvoudiger te vinden en te delen. Bij Foto selecteren kun je een profielfoto uploaden of aanpassen. Deze wordt gekoppeld aan je YouTube-account en is zichtbaar in je kanaal. Bevestig je instellingen met Kanaal maken.

Een YouTube-kanaal maken heb je zo voor elkaar.

Aanpassen

Je kanaal is aangemaakt, maar nog niet volledig afgewerkt. Dit merk je wanneer je opnieuw op je profielfoto of accounticoon klikt, daarna Je kanaal en vervolgens Kanaal aanpassen selecteert. Hier zie je ook de knop Video’s beheren om video’s toe te voegen, wat later aan bod komt.

Je komt nu in YouTube Studio terecht, waar in het linkervenster verschillende rubrieken staan en Aanpassen momenteel is geopend. In het rechtervenster, op het tabblad Profiel, zie je je Foto, kanaalnaam en unieke Gebruikersnaam. Beide namen kun je maximaal twee keer binnen twee weken wijzigen. Hier voeg je ook een Beschrijving toe. Een duidelijke beschrijving biedt nieuwe bezoekers inzicht in de inhoud en het doel van je kanaal. Met relevante trefwoorden verbeter je de vindbaarheid in de zoekresultaten. Via + Taal toevoegen bied je de beschrijving in andere talen aan.

Daarnaast kun je externe links delen op je profielpagina en de pagina Over, een e-mailadres opgeven en een videowatermerk toevoegen. Je kiest zelf of dit watermerk zichtbaar is aan het einde, op een instelbaar moment of tijdens de hele video.

Maak ook een aantrekkelijke Bannerafbeelding voor je kanaal (minimaal 2048 x 1152 pixels) en noteer de unieke url van je kanaal (https://www.youtube.com/channel/<code>). Als alles naar wens is, klik dan rechtsboven op Publiceren. Neem gerust al een eerste kijkje op de url van je kanaal. Gebruikers vinden hier de knop Abonneren.

Maak je kanaal aantrekkelijker met een foto en banner.

Video uploaden

Je kunt je kanaal verder optimaliseren, maar zonder video’s heeft dit weinig nut. Video’s uploaden doe je bijvoorbeeld via de knop Video’s beheren op je kanaalpagina. Hiermee kom je in de rubriek Content van de YouTube Studio. Kies het juiste tabblad, zoals Video’s of Shorts. Andere opties zijn Live, Playlists, Podcasts en Promoties. Klik op Video’s uploaden, versleep de videobestanden naar het venster of klik op Bestanden selecteren.

Je video’s verschijnen in een lijst, waarbij de Zichtbaarheid standaard op Concept staat. Klik op Concept bewerken om dit aan te passen. Op het tabblad Details kun je onder meer een titel, beschrijving en thumbnail toevoegen. Klik daarna op Volgende om eventueel ondertiteling en een eindscherm erbij te doen. YouTube controleert je video vervolgens op visuele of copyright-problemen.

Als alles in orde is, bepaal je of de video Privé (alleen voor specifieke gebruikers), Verborgen (alleen toegankelijk met een link) of Openbaar wordt. Kies Openbaar als je wilt dat de video voor iedereen zichtbaar is. Dat is waarschijnlijk ook je de bedoeling van je kanaal. Je kunt ook het publicatietijdstip instellen. Bevestig met Publiceren; de Zichtbaarheid staat nu op Openbaar en je video is direct beschikbaar op je kanaal.

Je kunt uiteraard altijd nog wijzigingen doorvoeren vanuit de rubriek (Kanaal)Content. Met het potloodicoontje naast een video voer je aanpassingen door die je bevestigt met Opslaan.

Je video: in enkele stappen van concept naar openbaar. 

Videospecs

In dit artikel richten we ons op het aanmaken, optimaliseren en promoten van je YouTube-kanaal. Zonder video’s heb je helaas weinig aan dat kanaal. Als het even kan bied je je video’s ook aan in een hoge kwaliteit.

Hoewel de specificaties flexibel zijn (YouTube converteert als dat nodig is), gebruik je het liefst de beeldverhouding van 16:9, of 9:16 voor shorts en mobiele video’s. Ook ga je voor een geschikte resolutie. Voor een mobiel is 720p HD voldoende. Voor een desktop kies je voor Full HD (1080p) tot 4K (2160p). Gebruik bij voorkeur de H.264-videocodec voor een betere compatibiliteit dan H.265. Doe dit in een mp4-container met een hoge bitrate. Dit is belangrijk, omdat YouTube je video comprimeert en een hogere kwaliteit doorgaans betere resultaten oplevert. Voor audio is AAC-LC geschikt, bij voorkeur 384 kilobit per seconde, stereo met 48 kHz. Voor HDR-opnamen kun je HLG of PQ gebruiken.

Krijg je de melding Ongeldige bestandsindeling van YouTube, maak je video dan opnieuw met andere specificaties. Of converteer je filmpje met een gratis tool, zoals ShutterEncoder, naar de optimale codecs en container. Voor een snelle controle van de technische details van je video kun je het gratis MediaInfo gebruiken. kies in het menu Beeld bijvoorbeeld voor Boomstructuur.

Desnoods converteer je je video naar een meer geschikt formaat (codecs en container).

Kanaalsecties

Je kanaal bevat nu al enige videocontent, maar dat betekent niet dat het werk er opzit. Je kunt nog heel wat optimalisaties en promotionele acties uitvoeren. Eenmaal aangemeld met je account kun je vanuit je kanaal opnieuw op Kanaal aanpassen klikken om verdere optimalisaties door te voeren. In de rubriek Aanpassen, bij het Tabblad Home, voeg je secties toe aan de homepage van je kanaal.

Schakel Tabblad Home in en klik op + Sectie toevoegen. Je krijgt nu meerdere opties, zoals Spotlight (voor terugkerende abonnees), Voor jou (bij voldoende content en op basis van kijkgedrag), Video’s, Populaire video’s, Nu live (voor je eventuele livestreams), Gemaakte playlists en Abonnementen (kanalen waarop je bent geabonneerd). Je kunt de secties eenvoudig naar de gewenste volgorde verslepen. Bevestig je aanpassingen met Publiceren.

Zodra je kanaal bezoekers trekt, kun je dit verder professionaliseren met handige secties.

Promotie

Het doel is natuurlijk om zoveel mogelijk bezoekers naar je kanaal te trekken. Zorg daarom voor duidelijke titels, beschrijvingen en tags met relevante trefwoorden voor je kanaal en video’s. Hiermee vergroot je de kans dat je filmpjes niet alleen hoog scoren in de zoekresultaten van YouTube, maar ook in die van Google's zoekmachine. YouTube gebruikt daarnaast algoritmes om video’s aan te bevelen op de homepage van gebruikers, gebaseerd op kijkgeschiedenis en interesses. Om vaker in deze aanbevelingen te verschijnen, is het belangrijk om consistent interessante content te uploaden.

Promoot je kanaal actief via sociale media, je website, blog en andere platformen, en deel links naar je kanaal of specifieke video’s. Vergroot je zichtbaarheid ook door waardevolle reacties te plaatsen op video’s van andere kanalen in jouw niche, zonder te spammen. Je kunt daarnaast populaire YouTubers of contentmakers benaderen. Zij zijn mogelijk bereid om je kanaal via een shout-out in een video, livestream of communitypost onder de aandacht te brengen.

Ook Google’s zoekmachine neem YouTube-video’s in de zoekresultaten op.

Analyse en community

YouTube biedt diverse tools om de populariteit van je kanaal en video’s te meten. Ga naar je YouTube Studio-pagina en open de rubriek Analytics. Op het tabblad Overzicht zie je direct hoeveel weergaven je kanaal de laatste 28 dagen heeft gehad, met de kijktijd en het aantal nieuwe abonnees. Bij Realtime kun je zelfs zien hoeveel abonnees je content op dit moment bekijken.

De tabbladen Content en Publiek bieden meer gedetailleerde analyses. Klik rechtsboven op Geavanceerde modus om de gegevens te filteren op criteria als Geografie, Leeftijd, Gender, Apparaattype en Meer. In de rubriek Community vind je een overzicht van Reacties en Vermeldingen van andere gebruikers. Je kunt hier direct reageren. Via het Actiemenu (de drie puntjes) kun je onder meer instellen dat je reacties van een specifieke gebruiker altijd goedkeurt.

Vanuit de rubriek Community kun je alle reacties en vermeldingen beheren.

Kanaalinstellingen

In de rubriek Instellingen, bij de sectie Community, vind je diverse handige opties. Op het tabblad Geautomatiseerde filters voeg je gebruikers toe als Standaardmoderator of Beheermoderator. Deze laatste kan bijvoorbeeld ook andere moderators beheren. Je bepaalt hier ook welke kanalen hun kijkers naar jouw livestreams mogen doorsturen, zoals alle kanalen of specifieke kanalen die je zelf selecteert. Daarnaast kun je Geblokkeerde woorden instellen om reacties met die woorden automatisch te laten tegenhouden. Op het tabblad Standaardinstellingen stel je in of reacties op je kanaal zijn toegestaan.

In de sectie Kanaal voeg je op het tabblad Basisinformatie trefwoorden toe voor je kanaal en geef je op het tabblad Geavanceerde instellingen aan of je kanaal geschikt is voor kinderen en of kijkers clips van je video’s mogen maken. Hier vind je trouwens ook een optie om je kanaal(content) te verwijderen mocht je dat willen.

Bij de sectie Standaardinstellingen uploads stel je vaste opties in, zoals Zichtbaarheid en Videotaal, zodat je dit niet telkens opnieuw hoeft te doen.

Tot slot kun je in de sectie Rechten via de knop Uitnodigen andere gebruikers toegang geven tot je kanaal. Zij kunnen dan uploaden, reageren en andere openbare acties uitvoeren. Sla alle wijzigingen telkens op met de knop Opslaan. We wensen je veel succes met je eigen YouTube-kanaal!

Je kunt ook moderators toevoegen die je helpen je kanaal te beheren.

Watch on YouTube
▼ Volgende artikel
Slimme stekkers: welke modellen zijn echt zuinig?
© Proxima Studio - stock.adobe.com
Huis

Slimme stekkers: welke modellen zijn echt zuinig?

Met slimme stekkers verander je je huis eenvoudig in een smart home: steek ze in een gewoon stopcontact, sluit er lampen of je televisietoestel op aan en regel via een app of met je stem bijvoorbeeld dat ze automatisch worden uitgeschakeld. Zo voorkom je onnodig stroomverbruik doordat apparaten niet meer op stand-by blijven staan. Maar slimme stekkers gebruiken zélf ook stroom. Welke zijn zuinig genoeg om écht geld te besparen?

Energie besparen en slimme apparaten gaan uitstekend samen. In dit artikel lees je hoe je geld bespaart door gebruik te maken van de zuinigste slimme stekkers. • Slimme stekkers en stroomverbruik • De zuinigste slimme stekkers op een rij • Waar je op moet letten bij het kopen van slimme stekkers

Ook lezen: Stroomvreters: deze apparaten in huis verbruiken meer energie dan je denkt


Slimme stekker of slim stopcontact?

De termen slimme stekker en slim stopcontact worden door elkaar gebruikt. Dat is een beetje verwarrend, maar wel begrijpelijk: het is een apparaat met aan de ene kant een stekker (voor je 'domme' stopcontact) en aan de andere kant een slim stopcontact. In dit artikel hanteren we de benaming slimme stekker.


Zo bespaart een slimme stekker stroom

Een slimme stekker helpt je stroom besparen door apparaten automatisch uit te schakelen, bijvoorbeeld 's nachts. Zo verbruikt je televisie geen stroom meer in de stand-bymodus. Je kunt instellen dat alle apparatuur op vaste tijden uitschakelt, bijvoorbeeld zodra je gaat slapen. Je kunt ook met één druk op de knop alle lampen en andere apparaten uitschakelen, zodat je niets vergeet. Slimme stekkers uit een hogere prijsklasse bieden bovendien inzicht in je stroomverbruik. Daardoor kun je gerichter energie besparen.

©Proxima Studio - stock.adobe.com

Verbruik van een slimme stekker

Tegenover de besparing staat het eigen stroomverbruik van slimme stekkers. Dat begint bij zo'n 0,3 watt en loopt op tot 2 watt. Niet veel, maar ze staan wel 24 uur per dag en 365 dagen per jaar aan. De zuinigste modellen verbruiken daardoor op jaarbasis 2,6 kWh (0,3 watt × 24 uur × 365 dagen ÷ 1000). Bij een stroomprijs van 0,30 euro per kWh komt dat neer op 0,79 euro per jaar. Een slimme stekker die 2 watt verbruikt kost op jaarbasis 5,26 euro. In een slim huis gebruik je al snel 10 slimme stekkers, waardoor je op jaarbasis aardig wat geld kunt besparen door de zuinigste modellen uit te kiezen.

Kies niet alleen op prijs, maar ook op verbruik Vergelijk je het jaarlijkse stroomverbruik met de aanschafprijs van een slimme stekker (meestal tussen de 5 en 35 euro), dan blijkt al snel dat vooral het stroomverbruik bepalend is voor de totale kosten op de lange termijn. Toch vermelden veel verkopers niets over het energieverbruik.

Denk aan de compatibiliteit

Alleen letten op het stroomverbruik van een slimme stekker is niet genoeg. Het is minstens zo belangrijk dat de stekker goed samenwerkt met jouw slimme netwerk. De meeste modellen werken met Google Home en Amazon Alexa, terwijl Apple HomeKit selectiever is. Check daarom altijd de productbeschrijving om zeker te weten dat de slimme stekker bij jou thuis werkt.

Slimme stekkers die samenwerken met

Google Assistant en met Alexa

Stroomverbruik en verbindingstype

Waar komt het grote verschil in stroomverbruik tussen slimme stekkers vandaan? Dat heeft alles te maken met de verbinding met je thuisnetwerk. De meeste stekkers gebruiken wifi om bereikbaar te blijven, zodat jij ze op afstand kunt bedienen. Maar wifi verbruikt relatief veel energie – het signaal is eigenlijk krachtiger dan nodig is voor dit soort toepassingen.

Een zuiniger alternatief is een hub die het wifisignaal omzet naar een lichter protocol, zoals Zigbee of Z-Wave. Die vormen een soort schakel tussen je netwerk en de slimme stekkers. Het grote voordeel: dit soort verbindingen verbruiken vaak minder dan 0,5 watt.

©Proxima Studio - stock.adobe.com

Zigbee en Z-Wave

De zuinige protocollen die gebruikt worden zijn Zigbee en Z-Wave en die werken allebei prima. Maar ze zijn niet verenigbaar met elkaar. Je zult dus één systeem moeten kiezen. Daarnaast heb je een centrale hub nodig om alles aan elkaar te koppelen. Dat is een kleine investering die zich, door de lagere stroomkosten, snel terugverdient.

Slimme stekkerVerbruik (watt)Protocol
TP-Link Tapo P1151 – 1,5Wifi
TP-Link Tapo P1000,5 – 1Wifi
Shelly Plug S0,9 – 1,5Wifi
Iqore Smart Plug1 – 2Wifi
Aqara Smart Plug0,3 – 0,5Zigbee
Philips Hue Smart Plug0,3 – 0,5Zigbee
IKEA TRETAKTSmart Plug0,3 – 0,5Zigbee
Samsung SmartThings Outlet0,5 – 1,5 WZigbee
Fibaro Wall Plug V20,5 – 1Z-Wave
Qubino Smart Plug0,5 – 1Z-Wave

Verbruik van hubs voor Zigbee en Z-Wave

Voor een compleet beeld moeten we ook kijken naar het stroomverbruik van een Zigbee- of Z-Wave-hub. Zigbee-hubs verbruiken doorgaans tussen de 0,5 en 3 watt. Sluit je meerdere slimme stekkers of andere apparaten aan, dan verdien je dat al snel terug ten opzichte van wifi. Z-Wave-hubs verbruiken wat meer, meestal tussen de 2 en 10 watt.

Ook qua veelzijdigheid zijn er verschillen. De Philips Hue Bridge (Zigbee) is bijvoorbeeld erg zuinig, met een verbruik tussen de 0,5 en 1 watt. Maar deze werkt uitsluitend met Philips Hue-apparaten.

Een slimme start is het halve werk

Zoals je ziet, zijn er heel wat factoren om rekening mee te houden. Breng daarom vooraf in kaart wat je nu nodig hebt én wat je in de toekomst verwacht te gebruiken. Zo voorkom je onnodige kosten en bespaar je op de lange termijn, vooral als je ook let op het energieverbruik per apparaat.


Nog meer energie besparen? ⤵️

Vraag een offerte aan voor verduurzaming:

▼ Volgende artikel
Review Philips PureProtect Pro 4200 – Zeg die pollen maar gedag
© Wesley Akkerman
Energie

Review Philips PureProtect Pro 4200 – Zeg die pollen maar gedag

De lucht om ons heen wordt steeds minder schoon – en dat is allang geen geheim meer. Tel daar gevoeligheid voor pollen bij op, plus schadelijke deeltjes en gassen die vrijkomen tijdens het koken, en je vraagt je af waarom niet iedereen een luchtreiniger zoals de Philips PureProtect Pro 4200 heeft.

Uitstekend
Conclusie

Een luchtreiniger van zo'n 430 euro is geen kleinigheid. Toch ben je met de Philips PureProtect Pro 4200 voordeliger uit dan bij de concurrent. Tijdens onze test viel op hoe accuraat en doeltreffend dit model de lucht zuivert – vooral pollen worden opvallend goed aangepakt – en hoe scherp hij de luchtkwaliteit in de gaten houdt. De filters zijn eenvoudig te vervangen, installeren is zo gedaan en de bediening spreekt voor zich. Een Dyson haalt misschien nóg wat meer deeltjes uit de lucht, maar voor deze prijs zit je verrassend goed.

Plus- en minpunten
  • Installatie zo gepiept
  • Maakt relatief weinig herrie
  • Rekent af met pollen
  • Gaat goed op in interieur
  • Veel opties binnen app
  • Filters snel te vervangen
  • Kinderslot
  • Kan soms wel veel lawaai maken
  • Gaat in Auto+ soms snel aan
  • Temperatuur- en vochtigheidsmetingen wijken af

Als je aan luchtreinigers denkt, dan denk je misschien niet meteen aan Philips. Ondanks de koppositie van Dyson (dat met de Purifier Big+Quiet Formaldehyde goed scoort) timmert de van oorsprong Nederlandse fabrikant al jaren stevig aan de weg in deze markt. De Philips PureProtect Pro 4200 Series Slimme luchtreiniger, zoals de hier besproken luchtreiniger voluit heet, is daar slechts het meest recente voorbeeld van. Hij heeft een adviesprijs van 429,99 euro.

In de basis heeft de luchtreiniger een aantal uitstekende kwaliteiten. Denk dan aan een dubbel ventilatorontwerp, waardoor hij tot anderhalf keer krachtiger is dan in grootte vergelijkbare soortgenoten. En met een Clean Air Delivery Rate (CADR) van 600 m³/u kan hij grote ruimtes tot 156 vierkante meter aan; een kamer van 20 vierkante meter kan hij in minder dan vijf minuten reinigen. Last van pollen? Geen probleem – met een paar minuten is die ergernis weg.

©Wesley Akkerman

L2 betekent dat er een verhoging in de gaswaarde is.

Viervoudig filtersysteem

De Philips PureProtect Pro 4200 beschikt daarnaast over een viervoudig filtersysteem, bestaande uit een voorfilter, een HEPA NanoProtect-filter en twee actieve koolstoffilters. Gezamenlijk moeten die tot 99,97 procent van alle kleine deeltjes, zo klein als 0,003 micron, uit de lucht kunnen halen. Ook is het systeem in staat tot 99,99 procent van door de lucht zwevende virussen en bacteriën te filteren (waaronder het H1N1-griepvirus en SARS-CoV-2).

Hoewel bij ons (nog) geen hooikoorts geconstateerd is, hebben we wel gemerkt dat we minder niezen en minder vaak jeukende ogen hebben sinds we deze luchtreiniger testen. Enkele symptomen die met de allergie te maken hebben, zoals vermoeidheid en een verstopte neus, waren daarnaast veel minder aanwezig. Het is ook weer niet zo dat alle klachten compleet verdwenen – maar het idee dat de Philips-luchtreiniger werkt, staat hier in elk geval als een huis.

©Wesley Akkerman

Als de led-ring rood kleurt, dan maakt het apparaat ook veel lawaai.

Effectief en geruisloos

De Philips PureProtect Pro 4200 reageert razendsnel op veranderingen in huis. Tijdens het koken kan de luchtreiniger aanspringen om te voorkomen dat schadelijk deeltjes verder verspreid worden. Daarnaast is een open raam, zeker in de lente, genoeg om de boel op scherp te zetten. Schoonmaken, even een lekker luchtje (op jezelf of in huis) verstuiven of stoffen; dergelijke zaken triggeren de 4200 om de lucht te zuiveren. En dat doet het apparaat effectief en vaak geruisloos.

In de slaapmodus maakt de Philips PureProtect Pro 4200 slechts 15 dB(A) aan lawaai, waardoor je er tijdens het slapen geen last van hebt. Daarnaast hoor je het systeem alleen hard loeien als de luchtkwaliteit boven een bepaalde waarde komt. Dat gebeurt, toegegeven, al vrij snel, waardoor je soms wel even de tv wat harder zou moeten zetten. Het reinigen neemt echter weinig tijd in beslag, waardoor je er ook weer niet zo heel veel last van ondervindt.

Personalisatie-opties binnen de app

Daarnaast kun je binnen de app allerlei zaken personaliseren. Zo is er een Fresh Wake-up-functie, waarmee je de zuiveringssnelheid –en daarmee het geluid – langzaamaan laat toenemen. Ook kun je werken met schema's of een Fresh Bedtime-stand, waardoor (bepaalde) ruimtes in huis altijd schoon zijn. Zeker voor in een slaapkamer kan dit handig zijn, omdat de luchtkwaliteit de slaapkwaliteit beïnvloedt. Zulke appfuncties zijn wat ons betreft daarom meer dan welkom.

Verder kun je werken met een aantal standaard modi, waardoor de Philips PureProtect Pro 4200 constant op eenzelfde snelheid draait. Maar je kunt ook Auto+ gebruiken. Die stand zorgt ervoor dat de luchtreiniger automatisch van modus wisselt wanneer dat nodig is. Sta je te koken? Dan kan hij ineens de snelheid verhogen. We hebben wel gemerkt dat de reiniger soms snel aanspringt, bij een kleine waardevermeerdering. Dat zou Philips wellicht beter kunnen afstellen.

©Wesley Akkerman

Je kunt de verlichting uitschakelen.

Informatie over je huis en de buurt

Daarnaast biedt de app een inkijkje in de luchtkwaliteit in huis en de omgeving. Je kunt altijd controleren hoe het gesteld is met schadelijke, inhaleerbare deeltjes (PM2.5), gas, pollen, stofmijt, schimmel en schilfers (bijvoorbeeld van huisdieren) en de vochtigheid. Die data geeft de app weer in een handige grafiek. Het apparaat slaat veel data op – en zolang het aanstaat kun je terugscrollen om te zien hoe de luchtkwaliteit op een bepaalde dag was.

De Dyson-concurrentie pakt daarnaast nog zaken als PM10, HCHO en vluchtige organische stoffen, maar daar betaal je ook aanzienlijk meer voor. Verder valt op dat de metingen van de temperatuur en vochtigheid in huis afwijken van de Tado-thermostaat. We hebben beide producten onder elkaar gepositioneerd om eventuele variabelen te voorkomen die de uitslagen kunnen veranderen. Maar in dit geval toont de Philips een afwijking ten opzichte van de metingen van de Tado.

©Wesley Akkerman

Het oog wil ook wat

Omdat de Philips PureProtect Pro 4200 een product is dat je eigenlijk redelijk prominent in huis plaatst, wil het oog ook wat. De Dyson-apparaten vallen op en gaan daardoor mogelijk minder snel op in het interieur. Daar heeft de Philips-luchtreiniger veel minder last van. Ten eerste omdat hij een stuk kleiner is, en ten tweede vanwege het veel subtielere ontwerp. Bovenop zit led-verlichting, maar als je daar last van hebt, dan kun je die gewoon uitschakelen.

Verder is het installeren geen probleem. Je stopt de stekker in het stopcontact, downloadt de app en volgt de instructies op. Binnen tien minuten, inclusief het uitpakken, zou de 4200 al de eerste ronde gedaan kunnen hebben. Je kunt het systeem overigens ook bedienen met de aanraakgevoelige omgeving bovenop. Daar zit zelfs een kinderslot op, zodat eventueel aanwezig kroost niet zomaar allerlei opties aanpast. Ook aan de kleine dingen zijn dus gedacht.

©Wesley Akkerman

Tot slot valt op hoe gemakkelijk het onderhoud van de Philips PureProtect Pro 4200 is. Daarmee bedoelen we bijvoorbeeld het verwisselen van de filters. Je opent het deurtje voorop moeiteloos en schuift daarna het filter er met één hand uit. De vervanger schuif je er met dezelfde hoeveelheid moeite in en dan doe je het deurtje weer dicht. Gemakkelijker kan haast niet. Dit doet Philips beter dan Dyson, waarbij je net even wat meer handelingen moet verrichten.

Philips PureProtect Pro 4200 kopen?

Een luchtreiniger van zo'n 430 euro is geen kleinigheid. Toch ben je met de Philips PureProtect Pro 4200 voordeliger uit dan bij de concurrent. Tijdens onze test viel op hoe accuraat en doeltreffend dit model de lucht zuivert – vooral pollen worden opvallend goed aangepakt – en hoe scherp hij de luchtkwaliteit in de gaten houdt. De filters zijn eenvoudig te vervangen, installeren is zo gedaan en de bediening spreekt voor zich. Een Dyson haalt misschien nóg wat meer deeltjes uit de lucht, maar voor deze prijs zit je verrassend goed.