ID.nl logo
Huis

Veilig online winkelen

Winkelen via internet is lekker gemakkelijk, maar er hangen risico's aan vast. Met de groeiende populariteit van het online shoppen, stijgt het aantal gevallen van oplichting. Is online winkelen riskant? Niet per se, maar u dient wel met een aantal zaken rekening te houden.

De waarde van een logo

Een logo als dat van Thuiswinkel Waarborg is bedacht om vertrouwen bij consumenten op te wekken. Daar kan gemakkelijk misbruik van worden gemaakt, want iedereen kan een logo van een site plukken en het op de site van zijn eigen webwinkel zetten. Een logo zegt op zich dus helemaal niets. Op de site Thuiswinkel kunt u echter een overzicht zien met de winkels die zijn aangesloten bij de brancheorganisatie Thuiswinkel Waarborg. Het is aan te raden om altijd even te controleren of een winkel daadwerkelijk is aangesloten bij de organisatie waarvan het logo op de site wordt vermeld. Hetzelfde geldt als een webwinkel op zijn site claimed een bepaalde prijs in de wacht te hebben gesleept; ook dit kan doorgaans eenvoudig worden nagegaan.

1. Vertrouw op uw gevoel

Men kan de meest geavanceerde technologie uitvinden om internetfraude te bestrijden en de handigste manieren ontwikkelen om het werk van oplichters bloot te leggen, maar alle technologie in de wereld kan niet op tegen de kracht van uw eigen gevoel. Als u een reeks slachtoffers van internetfraude zou spreken, zou u ontdekken dat de meesten van hen al vóórdat de transactie tot stand kwam een onbestemd gevoel over de aankoop hadden en dat ze zich daadwerkelijk hebben afgevraagd of de boel wel betrouwbaar was. Dat gevoel, die ingebouwde sensor, dient u te volgen, om de simpele reden dat hij ergens door wordt geactiveerd. Daarmee is niet gezegd dat een onrustig gevoel direct betekent dat u met oplichters te maken hebt, maar het kan wel een motivatie zijn om eens extra kritisch op onderzoek uit te gaan. Meer hierover leest u in tip 3, 4 en 5.

©PXimport

Uw gevoel is de belangrijkste raadgever wanneer u twijfelt over een bepaalde winkel. Het spreekwoord 'bij twijfel, niet doen' is niet zomaar bedacht!

2. Vertrouw op grote namen

Wanneer u online gaat winkelen, is een gezonde dosis wantrouwen helemaal niet verkeerd. Toch zijn er zaken waar u blind op kunt vertrouwen. Grote winkels en ketens als Bol.com, Wehkamp of Dynabyte, om er maar een paar te noemen, hebben er natuurlijk volstrekt geen baat bij om klanten op te lichten. Dit zijn online winkels waar u met een gerust hart spullen kunt bestellen. Kunt u hetzelfde product voor dezelfde prijs zowel bij een onbekende als bij een bekende winkel bestellen, dan heeft dat laatste dus de voorkeur. Dit heeft overigens alleen betrekking op de intentie van de winkelketens. Zelfs de grootste ketens kunnen steken laten vallen in hun beveiliging waardoor er schadelijke software op hun servers kan draaien (dat heeft uiteraard niets te maken met de aankoop zelf, maar wellicht wel met de veiligheid van uw persoonlijke informatie). Het is sowieso verstandig - ook in het kader van het web­winkelen - om ervoor te zorgen dat u geschikte beveiligingssoftware (anti-virus en anti-spyware) op uw computer hebt geïnstalleerd en dat u deze pakketten regelmatig update.

©PXimport

Grote bedrijven hebben een reputatie die ze moeten beschermen. U hoeft dus niet bang te zijn dat u wordt opgelicht door een bekende winkel(keten), zolang u er maar zeker van bent dat u de 'echte' website bezoekt.

3. Waarborg

Dat internetcriminaliteit een reëel probleem zou worden, is al jaren geleden erkend door de online winkelbranche. Een van de maatregelen die zijn genomen om het tegen te gaan, is de oprichting van de organisatie De Nederlandse Thuiswinkel, met het bijbehorende Thuiswinkel Waarborg. Bedrijven betalen een bijdrage om lid te mogen zijn van De Nederlandse Thuiswinkel en zeggen daarmee ook toe dat ze zich zullen houden aan het 'best practice'-beleid dat is opgesteld door deze organisatie. Hierdoor weet u dat een winkel die is aangesloten bij De Nederlandse Thuiswinkel geen consumenten oplicht. Bovendien kunt u contact met de branchevereniging opnemen en een klacht indienen wanneer u niet correct door een aangesloten winkel wordt behandeld. Of een winkel lid is van de organisatie kunt u herkennen aan het logo op de winkelsite. Datzelfde geldt voor een site die 'de beste webwinkel van het jaar' mag worden genoemd of die een of andere klantvriendelijkheidsprijs in de wacht heeft gesleept. Maar pas hiermee op, want er kan mee worden gesjoemeld. Zoals u in het kader 'De waarde van een logo' leest, kan men immers van alles beweren; het is aan u om erin te geloven.

©PXimport

Logo's zoals die van Thuiswinkel Waarborg geven een goede indicatie over betrouwbaarheid, al dient u wel even te controleren of ze rechtmatig zijn geplaatst.

4. Recensies zoeken

'Good news travels fast', luidt een Engelse uitdrukking, maar slecht nieuw reist nog veel sneller. De allerbeste manier om te ontdekken of een winkel een positieve of negatieve reputatie heeft, is door in een zoekmachine op de naam van de winkel te zoeken, in combinatie met datgene waar u bang voor bent. Denk bijvoorbeeld aan de winkelnaam in combinatie met termen als 'oplichters', 'slechte service' of 'nooit geleverd'. Tegenwoordig indexeert Google dynamische pagina's met gebruikersreacties een stuk sneller dan vroeger, wat betekent dat negatieve berichten over een winkel op een forum vaak al een dag later als resultaten worden getoond na een zoekopdracht. Houd bij het zoeken naar negatieve berichten wel de nuance in het oog. Op internet zijn mensen vrij snel met het spuwen van gal en één negatieve reactie hoeft niet meteen te betekenen dat u met een oplichtersbende hebt te maken. Zoals bij alle tips die we in dit artikel geven, gaat het om een combinatie van factoren die bij u alarmbellen moeten doen rinkelen. Vindt u echter tien reacties van mensen die iets bij een bepaalde winkel hebben besteld en die er verder nooit meer iets van hebben ontvangen of gehoord, dan weet u uiteraard genoeg.

©PXimport

Wanneer er iets negatiefs is te melden, zullen veel mensen dat snel doen. In geval van oplichting zult u dus al snel het een en ander over de betreffende winkel kunnen vinden.

5. Domeincontrole en KvK

Oplichters lopen uiteindelijk altijd tegen de lamp. Dat weten ze zelf ook, en daarom voeren ze hun activiteiten nooit lang vanaf dezelfde plek uit. Een webwinkel die al een paar jaar in de lucht is, zal dus niet zo snel worden gedreven door een oplichter. Hij zou dan immers allang door de mand zijn gevallen. U kunt deze kennis op een handige manier gebruiken, door na te gaan wanneer de domeinnaam van een specifieke winkel precies is geregistreerd. Dit kan bijvoorbeeld op SIDN. U voert daarbij een domeinnaam in (helaas is dit hier alleen mogelijk voor .nl-domeinen), klikt op OK en op Meer Informatie, waarna u een vinkje bij Uitgebreid zoeken plaatst en nogmaals op OK klikt. U krijgt vervolgens allerlei informatie over het domein te zien. Zo leest u wie het heeft geregistreerd en wanneer dat is gebeurd. Als de getoonde datum slechts enkele dagen of weken oud is, geeft dat in ieder geval aan dat de betreffende winkel nog niet lang actief is. Dat betekent op zich weinig, maar het is wel een eerste signaal dat u op moet passen en extra kritisch naar de site moet kijken. Overigens bestaat de mogelijkheid dat de domeinnaam inmiddels is overgenomen, en in dat geval kan de registratiedatum alsnog ver in het verleden liggen. Het is daarom verstandig om ook de site van de Kamer van Koophandel eens te bezoeken, om er na te gaan of het bedrijf achter de online winkel geregistreerd staat. Wilt u daarbij echt tot het uiterste gaan, dan kunt u een uittreksel opvragen, maar dat is niet gratis.

©PXimport

Controleer wanneer het domein geregistreerd is en of het bedrijf achter de online winkel over een KvK-inschrijving beschikt.

6. Contactgegevens

De contactgegevens zijn een belangrijke graadmeter wanneer u de betrouwbaarheid van een website onderzoekt. Wanneer u een webwinkel bezoekt en u kunt in het geheel geen contactinformatie vinden, dus geen adres, geen telefoonnummer, geen e-mailadres, enzovoort, dan is dat geen goede basis voor het plaatsen van een bestelling. Niet zozeer omdat u er per definitie vanuit kunt gaan dat u met oplichters te maken hebt, maar vooral omdat u geen enkele manier hebt om contact op te nemen als u een vraag hebt of wanneer u niet tevreden bent over het geleverde - of, erger nog, het niet geleverde product. Staat er wel contactinformatie op de website, probeer het bedrijf dan eens te bellen of een mailtje te sturen. Krijgt u het niet te pakken of wordt uw mail niet binnen één werkdag beantwoord, dan moet u zich afvragen of u iets wilt bestellen bij het betreffende bedrijf. Het wekt in ieder geval weinig vertrouwen over een goede behandeling van eventuele klachten, in het geval u niet tevreden bent over de afhandeling van uw bestelling.

©PXimport

Een bedrijf dat geen contactinformatie op zijn website zet of dat niet snel genoeg reageert, biedt geen betrouwbare basis voor een goede klantrelatie.

7. Betaalmethoden

Het betaalproces vormt uiteraard een wezenlijk onderdeel van de aankoop, en u kunt veel afleiden uit de manier waarop het plaatsvindt. Ten eerste is het van belang dat de betreffende webwinkel verschillende gerenommeerde betaalopties aanbiedt, zoals bijvoorbeeld iDeal en PayPal. Als alleen de mogelijkheid tot bankoverschrijving wordt geboden, is dat vreemd. Uiteraard bestaat de kans dat de aanbieder goedkoop wil blijven of geen budget heeft voor geavanceerde betaalmogelijkheden, maar wetende dat oplichters er baat bij hebben om zo min mogelijk sporen achter te laten, is het in ieder geval iets waar u op moet letten. Betaalt u wel via een systeem als iDeal of PayPal, let dan goed op of de site waar u naar verwezen wordt daadwerkelijk de web­locatie is die wordt vermeld. U kunt dit controleren door na te gaan of er sprake is van een groene adresbalk en of er https:// aan het begin van de url staat. Meer informatie over de verificatie van een betaalsysteem vindt u op Veilig Bankieren. In de VS komt het met regelmaat voor dat u, ook bij volstrekt rechtmatig opererende winkels, alleen met een creditcard kunt betalen en dus uw cardgegevens op moet geven, wat de nodige risico's met zich meebrengt. Als door een Nederlandse webwinkel om uw creditcardgegevens wordt gevraagd zonder dat er een alternatieve betaalmethode voorhanden is, moeten er alarmbellen bij u gaan rinkelen. Als u al een online creditcardbetaling uitvoert, moet u erop letten dat deze niet door de verkopende winkel zelf wordt uitgevoerd, maar dat u wordt doorgelinkt naar een extern systeem.

©PXimport

Let goed op de aangeboden betaalmethoden en controleer of u echt wordt omgeleid naar de pagina van de betreffende bank of instelling.

8. Bestelafhandeling

Iedere winkel regelt bepaalde zaken op zijn eigen manier, maar er zijn standaardprotocollen die door veel bedrijven worden gebruikt voor het bestelproces, en die algemeen worden geaccepteerd. Een typische bestelprocedure is bijvoorbeeld de volgende: u plaatst een product in het winkelmandje, klikt op een knop voor het afrekenen, maakt een account aan (of krijgt de mogelijkheid zonder account te bestellen), krijgt een overzicht van wat u hebt besteld (met de mogelijkheid dit te wijzigen), u bevestigt de bestelling en de factuur, er wordt een bedankpagina getoond en het hele verhaal wordt vervolgens ook nog eens naar uw e-mailadres gestuurd. Vooral de factuurpagina en het mailbericht zijn daarbij belangrijk. Voor een goede boekhouding dient een winkel een factuur te genereren. Krijgt u een dergelijke bevestigingspagina niet en wordt er vervolgens ook geen bevestigingsmail gestuurd, dan is het hoe dan ook verstandig om direct het bedrijf te bellen en om opheldering te vragen. Als het bestelproces enigszins afwijkt van hoe wij het net beschreven, wil dat uiteraard niet direct zeggen dat u met een oplichter te maken heeft. Het kan simpelweg zo zijn dat u zaken doet met een hobbyist van goede wil die een webwinkel onderhoudt en die wel verstand heeft van de spullen die hij verkoopt, maar niet van de afhandeling via internet. Overigens mag u ervan uitgaan dat als het product op voorraad is, u dit, mits u uiterlijk eind van de middag bestelt, binnen twee werkdagen in huis hebt. Duurt het afleveren langer, dan doet de winkelier niet zijn best of er is een probleem in de procedure.

©PXimport

Bestelprocessen verlopen doorgaans allemaal op dezelfde manier. Wordt u geconfronteerd met een erg vreemde procedure, denk dan twee keer na voor u op 'Verzenden' klikt.

9. Gezond verstand

Als u iemand op straat tegenkomt die een stel dure horloges aanbiedt voor een wel heel zacht prijsje, dan weet u waarschijnlijk wel dat het aanbod niet in de haak is. Datzelfde verstand dient u online te gebruiken, niet alleen bij webwinkels, maar ook bij sites als eBay of Marktplaats. Veel mensen die zijn opgelicht, twijfelden over de site of persoon, maar werden over de streep getrokken door een aantrekkelijke prijs. Wanneer u een laptop zoekt die op andere sites 900 euro kost, en een redelijk onbekende site komt ineens met een aanbieding van 400 euro, dan is dat doorgaans - letterlijk - te mooi om waar te zijn. Het is dus goed om een vergelijkend waren- en prijzenonderzoekje te doen, bijvoorbeeld met behulp van een site als Kelkoo. Overigens geldt de noodzaak van een wantrouwende houding, terugverwijzend naar tip 2, natuurlijk niet voor de grote, bekende ketens. Het ergste dat daar kan gebeuren is dat er een foutje wordt gemaakt bij het noteren van de productprijs. Mocht dat gebeuren, dan zult u nooit uw geld kwijtraken; uw bestelling wordt hoogstens geannuleerd.

©PXimport

Gebruik uw verstand. Als een aanbod te mooi lijkt om waar te zijn, is dat het vaak ook.

10. Wachttijd

U hebt zojuist een bestelling geplaatst, maar u hebt geen bevestiging gekregen, of u hebt wel een bevestiging gekregen maar dat is alweer een dag of twee geleden. De meeste webwinkels zitten inmiddels zó in elkaar dat u een mailbericht krijgt wanneer de bestelling is verwerkt, en een nieuw mailbericht wanneer de bestelling naar u is verstuurd. Hebt u na één werkdag niets gehoord, dan is het helemaal niet vreemd om er een telefoontje of mailtje aan te wagen met de vraag wat de status van de bestelling is. Hebt u tip 6 uit dit artikel toegepast, dan weet u wat ongeveer de snelheid is waarmee het betreffende bedrijf reageert. Is die reactietijd ineens een stuk langer, of krijgt u niemand telefonisch te pakken, dan is dat reden tot zorg. Het betekent niet direct dat u bent opgelicht, maar het is wel het moment om de boel scherp in de gaten te gaan houden. Het kan natuurlijk zo zijn dat het in een bepaalde periode drukker is en dat de reactietijd daarom langer duurt, maar als u binnen 24 uur geen enkele reactie krijgt (telefonisch of per e-mail), dan is dat zeker een indicatie dat er iets niet in orde is. Wacht in dat geval niet rustig nog eens een paar dagen af: dit is het moment waarop de tijd begint te tikken. Tijd voor actie dus. Lees meer hierover in het kader 'Opgelicht, wat nu?'

Opgelicht, wat nu?

Wanneer u het vermoeden hebt, of misschien zelfs al zeker weet, dat u bent opgelicht, dan is het zaak om snel te handelen. Zoals bij de meeste misdrijven wordt het steeds moeilijker om de dader te achterhalen naarmate de tijd verstrijkt. Zo zijn er genoeg voorbeelden van webwinkels die de ene dag nog volledig actief zijn, om drie dagen later spoorloos te zijn verdwenen. U begrijpt dat er veel meer te achterhalen is als de daders in kwestie nog actief zijn. Het is een triest feit dat maar een zeer klein deel van de mensen die via een webwinkel worden opgelicht, ooit hun geld nog terugzien. Juist daarom is het belangrijk dat u de stappen in dit artikel goed doorneemt. Volstrekt kansloos bent u echter ook weer niet. Voer nogmaals een zoekopdracht uit, misschien vindt u reacties van andere gedupeerden (die er eerder nog niet waren) en doe zo snel mogelijk aangifte bij de politie. U moet daarbij zelf de juiste balans zien te vinden en de politie niet te vroeg, maar zeker ook niet te laat inschakelen. Voor meer tips over dit onderwerp is Opgelicht op Internet een nuttige website vol handige informatie.

▼ Volgende artikel
Vloerverwarming in de badkamer, een goed idee?
© Leonid Iastremskyi
Energie

Vloerverwarming in de badkamer, een goed idee?

Je wilt de oude badkamer slopen en volledig opnieuw inrichten, of je droomt van een paleis van een badkamer in je nieuwbouw. Terwijl je in je plannen helemaal losgaat, rijst de vraag of vloerverwarming in de badkamer überhaupt een goed idee is?

Vloerverwarming in de badkamer is een luxe, maar je moet wel op een aantal dingen letten. Er zijn twee soorten vloerverwarming, bovendien is de oppervlakte van de ruimte soms te klein om de badkamer voldoende warm te maken. In dit artikel komen de volgende punten terug:

  • Twee systemen: Hydronische vloerverwarming is energiezuiniger op lange termijn, terwijl elektrische vloerverwarming sneller opwarmt en geschikt is als bijverwarming.
  • Ruimte en opbouwhoogte: Watergedragen systemen hebben meer ruimte nodig (ca. 13 cm), elektrische systemen zijn dunner (vanaf 2,5 cm).
  • Combineren met radiatoren: Door beperkte vloeroppervlakte in badkamers is een combinatie met een radiator vaak nodig voor voldoende warmte.

Vooral in de badkamer wil je het comfortabel warm hebben wanneer je in bad gaat of een douche neemt. Daarbij komt dat je in de badkamer vaak op blote voeten loopt en dan is een verwarmd vloer een luxe. Er zijn twee soorten vloerverwarming die vaak worden gebruikt in de badkamer: de traditionele vloerverwarming die gebaseerd is op water, oftewel een hydronisch systeem, en er is de elektrische vloerverwarming. 

Traditionele vloerverwarming

Het hydronische type wordt het meest toegepast. Kunststof leidingen onder de vloer transporteren warm water om warmte in de badkamer te creëren. Het water wordt op temperatuur gebracht door de cv-ketel of door een warmtepomp. Beton is een fantastische warmtegeleider en verdeelt de warmte gelijkmatig over het gehele oppervlak van de vloer. Dit systeem is misschien wel duurder om te laten aanleggen, maar op lange termijn spaar je energiekosten. Hoe meer kamers in de woning worden verwarmd door vloerverwarming, hoe kostenefficiënter de installatie wordt.

© Kadmy - stock.adobe.com

De hydronische vloerverwarming bestaat uit leidingen die warm water transporteren. 

Elektrische vloerverwarming

Elektrische vloerverwarming gebruikt geleidende kunststofmatten onder de vloer die de warmte produceren. Elektrische vloerverwarming werkt net zo goed als het hydronische systeem, maar stroom is nog steeds duurder dan bijvoorbeeld gas. Nadeel is dat dit systeem in grote ruimtes hoge energiekosten met zich meebrengt.

Een voordeel van een elektrische vloerverwarming is dat hij onafhankelijk van de cv werkt. Deze bijverwarming wordt alleen aangezet wanneer nodig en werkt dus zelfs wanneer de cv uitstaat, bijvoorbeeld op een koude zomerdag. De rest van de woning hoeft niet onnodig verwarmd te worden als je bijvoorbeeld wilt douchen.

Bovendien heeft het elektrische systeem een veel kortere opwarmtijd dan de traditionele vloerverwarming. De gewenste temperatuur wordt al bereikt in slechts 30 tot  60 minuten. De dunne matten zijn verbonden met een thermostaatregelaar, zodat je eenvoudig de ideale vloerwarmte kunt instellen. En als je voldoende warmte hebt gehad, kun je  de elektrisch verwarmde badkamertegels uitschakelen met de afstandsbediening.

©ELIZAVETA GALITCKAIA

De elektrische vloerverwarming is een veel dunner systeem.  

Dun of dik

Belangrijk is dat de opbouwhoogte van elektrische vloerverwarming veel lager is dan bij een hydronisch systeem. Dit is een dunne vloerverwarming. Je kunt zowel de matten als de folies zelfs rechtstreeks op de bestaande vloer aanleggen. En je moet rekening houden met een opbouwhoogte vanaf 2,5 centimeter. Bij een hydronisch systeem wordt er eerst een isolatieplaat aangebracht, dan komen de leidingen voor het cv-water in een zand-cement-ondergrond  en daarop wordt de eindvloer geplaatst. Reken op een opbouwhoogte van 13 cm. 

STRALINGSWARMTE

Welk van beide systemen je ook kiest, vloerverwarming produceert voornamelijk stralingswarmte. Deze energie straalt door de vloer omhoog, daarom wordt dit ook een stralingsverwarmde vloer genoemd. In dit artikel lees je alles over de verschillende manieren waarop warmte wordt overgedragen en wat stralingswarmte is. Stralingswarmte verplaatst zich rechtlijnig zoals de stralen van de zon. Wanneer je dus een grote badmat op de badkamervloer zou leggen, dan houd je de stralingswarmte tegen.

Als vloerverwarming niet kan, werkt een los kacheltje ook prima

Kies er wel één speciaal voor de badkamer

Vloerverwarming en badkamerradiator combineren

Kies je ervoor om de vloerverwarming te gebruiken als hoofdverwarming, dan zal de vloerverwarming de volledige ruimte moeten verwarmen. Er is dan geen andere warmtebron in de badkamer aanwezig. In dat geval moet je er rekening mee houden dat de vloerverwarming voldoende capaciteit heeft.

Een voordeel is dat er geen radiatoren nodig zijn. Een badkamer is een lastige ruimte om alleen door middel van vloerverwarming op 21- 24 graden te krijgen. De vloeroppervlakte van de badkamer wordt grotendeels ingenomen door de douche, het bad, het badkamerkastje, het toilet en eventuele andere meubels. Bovendien is het totale oppervlak meestal te klein om voldoende warmte af te geven. Om dit tekort aan te vullen, kun je een handdoekdroger of badkamerradiator plaatsen. Dit is vaak ook nog een esthetische oplossing. De vloerverwarming en radiator vullen elkaar en de capaciteit van de vloerverwarming hoeft dan niet zo hoog te zijn.

©Mike Higginson - stock.adobe.com

Combineer vloerverwarming met een badkamerradiator of handdoekdroger om een snellere reactietijd te garanderen. 

Voordelen en nadelen van vloerverwarming in de badkamer

Welke type je ook kiest, elektrisch of hydronisch, we noemen nog even de voordelen en de aandachtspunten van vloerverwarming in de badkamer op.

 Voordelen

  • Dit afgiftesysteem werkt op lage temperatuur en vraagt minder energie om deze kamer te verwarmen. 

  • De aangename stralingswarmte wordt gelijkmatig verdeeld over de volledige badkamervloer. Dat is het tegenovergestelde van een geforceerd luchtsysteem dat warme lucht in de kamer blaast en dat automatisch wordt uitgeschakeld wanneer de gewenste temperatuur is bereikt.

  • Hierdoor geniet je van meer comfort. De lucht in de badkamer is gezonder en minder droog. 

  • Bovendien neemt dit warmteafgiftesysteem geen plaats in, wat handig is een ruimte waar de plaats beperkt is.

  • Dit systeem heeft een geruisloze werking. Er is dus geen lawaaierig luchtverwarmingssysteem.

  • Er is nauwelijks onderhoud nodig. Je hoeft je geen zorgen te maken over onderhoudsschema's.

🌡Leestip: Je woning verwarmen met lage temperaturen? Dat kan ook zonder vloerverwarming

Aandachtspunten

  • Het kost meer tijd om de kamer op te warmen dan met een radiator. Daarom combineert men vaak vloerverwarming met een lage-temperatuurradiator. 

  • Niet alle vloerafwerkingen zijn geschikt om gecombineerd te worden met vloerverwarming. Toch werkt dit systeem prima met tegels en laminaatvloeren, die doorgaans in een badkamer worden gebruikt. 

  • Wanneer het misgaat met een van de beide typen, kan het nodig zijn dat je de vloer moet openbreken om het probleem te repareren. 

  • Houd zeker rekening met de opbouwhoogte. Je kunt de vloer in de badkamer misschien wel wat hoger maken, maar het is niet de bedoeling dat dit letterlijk een struikelblok wordt.  

NOOIT ONDER DE DOUCHE

Vloerverwarming onder de douche is een slecht idee. Gaat het om elektrische vloerverwarming, dat kan dit een gevaarlijke situatie opleveren als de installatie niet volledig waterdicht is. Je loopt het risico op kortsluiting. Het is bekend dat water door de voegen van de douchetegels sijpelt en in de ondervloer terechtkomt. Door vloerverwarming onder de douche te installeren, verhoog je ook het gevaar op lekkages.

Lees ook: Vloerverwarming: tips voor een behaaglijk huis

 


▼ Volgende artikel
Review OnePlus 13R – Gemengde gevoelens
© Rens Blom
Huis

Review OnePlus 13R – Gemengde gevoelens

De OnePlus 13R is een goedkopere en minder complete smartphone dan topmodel OnePlus 13. Is deze telefoon met een adviesprijs van 749 euro een slimme keuze of ben je beter af met een ander toestel? Je leest het in deze review van de OnePlus 13R.

Goed
Conclusie

De OnePlus 13R is een smartphone die over het algemeen goed bevalt, dankzij een mooi scherm en krachtige hardware en software waar je jaren mee vooruit kunt. Toch kunnen wij deze 749 euro kostende telefoon lastig aanraden. Concurrerende toestellen bieden meer functies én krijgen langer software-updates. De OnePlus 13R lijkt ons daarom een interessante koop als hij in prijs gaat zakken. Voor nu zijn de Google Pixel 9, Motorola Edge 50 Neo en Samsung Galaxy S24 boeiender alternatieven.

Plus- en minpunten
  • Scherm
  • Krachtige hardware
  • Goede primaire camera
  • Houdt niet zo prettig vast
  • Niet waterdicht, geen draadloos opladen
  • Matige groothoekcamera
  • Updatebeleid had beter gekund

Je koopt de OnePlus 13R voor een adviesprijs van 750 euro, waarmee hij 250 euro goedkoper is dan de OnePlus 13. Verwar het toestel overigens niet met de OnePlus 12 en 12R, die in 2024 zijn uitgebracht.

Grote smartphone mist functies

De OnePlus 13R is te koop in het zwart en in het wit, en ziet er modern en premium uit. Dat is het uiterlijk, want over de ergonomie zijn we minder enthousiast. De smartphone heeft een groot 6,78inch-scherm en gebruikt een erg rechthoekig ontwerp, zonder afgeronde schermranden en zonder afgeronde achterkant. In de praktijk vinden wij het toestel daarom niet heel prettig vasthouden. Zeker met één hand is het onmogelijk om het bovenste deel van het scherm te bedienen.

©Rens Blom

Het is ook jammer dat de OnePlus 13R qua ontwerp minder compleet is dan de 13 én veel vergelijkbaar geprijsde smartphones. Zo kan het toestel niet draadloos opladen en is de behuizing alleen stof- en waterbestendig – niet waterdicht.

Het grote oledscherm laat een goede indruk achter: lekker scherp dankzij de resolutie van 2780 x 1264 pixels, fel genoeg om altijd prima afleesbaar te zijn en het weet mooie kleuren weer te geven. Handig is dat het scherm je vingers nauwkeurig blijft registreren tijdens een regenbui. Dat kunnen maar weinig andere telefoons. Die raken namelijk in de war en registreren ook regendruppels als aanrakingen. Daar heeft de OnePlus 13R geen last van.

©Rens Blom

Krachtige specificaties

Over de specificaties van de OnePlus 13R zijn we enthousiast. Het toestel is voorzien van veel werkgeheugen (12 GB) en opslagcapaciteit (256 GB), inmiddels een gangbare combinatie in dit prijssegment. De gebruikte Qualcomm Snapdragon 8 Gen 3-processor is van vorig jaar en zat toen in de duurste smartphones, waaronder de OnePlus 12. Tegenwoordig is deze betrouwbare en hartstikke snelle processor goedkoper in te kopen, dus zijn we blij met deze logische keuze van OnePlus.

©Rens Blom

Van de accuduur hadden we stiekem meer gehoopt. Begrijp ons niet verkeerd: je kunt de OnePlus 13R zonder problemen een lange dag gebruiken zonder je zorgen te hoeven maken over de batterij. Maar daar houdt het op, lezen we ook in andere reviews terug. Dat is best gek, want ten opzichte van andere smartphones heeft de 13R een grotere accucapaciteit (totaal 6000 mAh). En de Snapdragon 8 Gen 3-processor is energiezuinig, weten we van smartphones van vorig jaar. Waar het dan 'misgaat', weten we niet, maar de enorme accu vertaalt zich dus niet in een enorme accuduur.

Opladen doet de OnePlus 13R alleen via usb-c. Dat kan met maximaal 80 watt als je een OnePlus-snellaadadapter hebt of koopt voor 50 euro. Die adapter is niet bij de smartphone inbegrepen. Met een andere adapter laadt de 13R veel langzamer op. Jammer, maar geen probleem als je het toestel 's nachts oplaadt.

Camera's

De smartphone is voorzien van een prima selfiecamera en drie camera's op de achterkant. Dat zijn een 50megapixel-hoofdcamera, een 8megapixel-groothoekcamera en een 50megapixel-telelens voor een paar keer zoom. Na een week met de OnePlus 13R zijn we niet bijster enthousiast over de camera's. De hoofdcamera scoort een ruime voldoende, ook in het donker. De groothoekcamera daarentegen presteert ondergemiddeld in dit prijssegment en de zoomcamera biedt slechts 2x zoom. Sommige vergelijkbare telefoons komen tot 5x zoom.

©Rens Blom

Updatebeleid had beter gekund

Op de OnePlus 13R is Android 15 geïnstalleerd, waar OnePlus zijn OxygenOS-schil overheen legt. Die schil lijkt sprekend op ColorOS van Oppo, wat verklaarbaar is omdat het zusterbedrijven zijn. ColorOS werkt prima, maar is wel erg druk. Niet alle functies lijken ons even nodig en andere functies lijken wel erg veel op die van Apples iOS. OnePlus mag bovendien best stoppen met games en apps aanraden. Die weten we heus wel zelf te vinden.

©Rens Blom

We zien liever dat het merk focust op een beter updatebeleid. De OnePlus 13R krijgt namelijk vier Android-upgrades en zes jaar beveiligingsupdates. Dat is korter dan concurrerende smartphones van Motorola (zes jaar complete updates), Google, Samsung en Apple (allemaal zeven jaar). En best gek: de OnePlus 13R krijgt even lang updates als de OnePlus Nord 4, die honderden euro's minder kost.

Conclusie: OnePlus 13R kopen?

De OnePlus 13R is een smartphone die over het algemeen goed bevalt: hij heeft een mooi scherm, krachtige hardware en software waar je jaren mee vooruit kunt. Toch kunnen we deze 749 euro kostende telefoon lastig aanraden. Concurrerende toestellen bieden meer functies én krijgen langer software-updates. De OnePlus 13R lijkt ons daarom een interessante koop als hij in prijs gaat zakken. Voor nu zijn de Google Pixel 9, Motorola Edge 50 Neo en Samsung Galaxy S24 boeiender alternatieven.