ID.nl logo
Huis

Veilig online winkelen

Winkelen via internet is lekker gemakkelijk, maar er hangen risico's aan vast. Met de groeiende populariteit van het online shoppen, stijgt het aantal gevallen van oplichting. Is online winkelen riskant? Niet per se, maar u dient wel met een aantal zaken rekening te houden.

De waarde van een logo

Een logo als dat van Thuiswinkel Waarborg is bedacht om vertrouwen bij consumenten op te wekken. Daar kan gemakkelijk misbruik van worden gemaakt, want iedereen kan een logo van een site plukken en het op de site van zijn eigen webwinkel zetten. Een logo zegt op zich dus helemaal niets. Op de site Thuiswinkel kunt u echter een overzicht zien met de winkels die zijn aangesloten bij de brancheorganisatie Thuiswinkel Waarborg. Het is aan te raden om altijd even te controleren of een winkel daadwerkelijk is aangesloten bij de organisatie waarvan het logo op de site wordt vermeld. Hetzelfde geldt als een webwinkel op zijn site claimed een bepaalde prijs in de wacht te hebben gesleept; ook dit kan doorgaans eenvoudig worden nagegaan.

1. Vertrouw op uw gevoel

Men kan de meest geavanceerde technologie uitvinden om internetfraude te bestrijden en de handigste manieren ontwikkelen om het werk van oplichters bloot te leggen, maar alle technologie in de wereld kan niet op tegen de kracht van uw eigen gevoel. Als u een reeks slachtoffers van internetfraude zou spreken, zou u ontdekken dat de meesten van hen al vóórdat de transactie tot stand kwam een onbestemd gevoel over de aankoop hadden en dat ze zich daadwerkelijk hebben afgevraagd of de boel wel betrouwbaar was. Dat gevoel, die ingebouwde sensor, dient u te volgen, om de simpele reden dat hij ergens door wordt geactiveerd. Daarmee is niet gezegd dat een onrustig gevoel direct betekent dat u met oplichters te maken hebt, maar het kan wel een motivatie zijn om eens extra kritisch op onderzoek uit te gaan. Meer hierover leest u in tip 3, 4 en 5.

©PXimport

Uw gevoel is de belangrijkste raadgever wanneer u twijfelt over een bepaalde winkel. Het spreekwoord 'bij twijfel, niet doen' is niet zomaar bedacht!

2. Vertrouw op grote namen

Wanneer u online gaat winkelen, is een gezonde dosis wantrouwen helemaal niet verkeerd. Toch zijn er zaken waar u blind op kunt vertrouwen. Grote winkels en ketens als Bol.com, Wehkamp of Dynabyte, om er maar een paar te noemen, hebben er natuurlijk volstrekt geen baat bij om klanten op te lichten. Dit zijn online winkels waar u met een gerust hart spullen kunt bestellen. Kunt u hetzelfde product voor dezelfde prijs zowel bij een onbekende als bij een bekende winkel bestellen, dan heeft dat laatste dus de voorkeur. Dit heeft overigens alleen betrekking op de intentie van de winkelketens. Zelfs de grootste ketens kunnen steken laten vallen in hun beveiliging waardoor er schadelijke software op hun servers kan draaien (dat heeft uiteraard niets te maken met de aankoop zelf, maar wellicht wel met de veiligheid van uw persoonlijke informatie). Het is sowieso verstandig - ook in het kader van het web­winkelen - om ervoor te zorgen dat u geschikte beveiligingssoftware (anti-virus en anti-spyware) op uw computer hebt geïnstalleerd en dat u deze pakketten regelmatig update.

©PXimport

Grote bedrijven hebben een reputatie die ze moeten beschermen. U hoeft dus niet bang te zijn dat u wordt opgelicht door een bekende winkel(keten), zolang u er maar zeker van bent dat u de 'echte' website bezoekt.

3. Waarborg

Dat internetcriminaliteit een reëel probleem zou worden, is al jaren geleden erkend door de online winkelbranche. Een van de maatregelen die zijn genomen om het tegen te gaan, is de oprichting van de organisatie De Nederlandse Thuiswinkel, met het bijbehorende Thuiswinkel Waarborg. Bedrijven betalen een bijdrage om lid te mogen zijn van De Nederlandse Thuiswinkel en zeggen daarmee ook toe dat ze zich zullen houden aan het 'best practice'-beleid dat is opgesteld door deze organisatie. Hierdoor weet u dat een winkel die is aangesloten bij De Nederlandse Thuiswinkel geen consumenten oplicht. Bovendien kunt u contact met de branchevereniging opnemen en een klacht indienen wanneer u niet correct door een aangesloten winkel wordt behandeld. Of een winkel lid is van de organisatie kunt u herkennen aan het logo op de winkelsite. Datzelfde geldt voor een site die 'de beste webwinkel van het jaar' mag worden genoemd of die een of andere klantvriendelijkheidsprijs in de wacht heeft gesleept. Maar pas hiermee op, want er kan mee worden gesjoemeld. Zoals u in het kader 'De waarde van een logo' leest, kan men immers van alles beweren; het is aan u om erin te geloven.

©PXimport

Logo's zoals die van Thuiswinkel Waarborg geven een goede indicatie over betrouwbaarheid, al dient u wel even te controleren of ze rechtmatig zijn geplaatst.

4. Recensies zoeken

'Good news travels fast', luidt een Engelse uitdrukking, maar slecht nieuw reist nog veel sneller. De allerbeste manier om te ontdekken of een winkel een positieve of negatieve reputatie heeft, is door in een zoekmachine op de naam van de winkel te zoeken, in combinatie met datgene waar u bang voor bent. Denk bijvoorbeeld aan de winkelnaam in combinatie met termen als 'oplichters', 'slechte service' of 'nooit geleverd'. Tegenwoordig indexeert Google dynamische pagina's met gebruikersreacties een stuk sneller dan vroeger, wat betekent dat negatieve berichten over een winkel op een forum vaak al een dag later als resultaten worden getoond na een zoekopdracht. Houd bij het zoeken naar negatieve berichten wel de nuance in het oog. Op internet zijn mensen vrij snel met het spuwen van gal en één negatieve reactie hoeft niet meteen te betekenen dat u met een oplichtersbende hebt te maken. Zoals bij alle tips die we in dit artikel geven, gaat het om een combinatie van factoren die bij u alarmbellen moeten doen rinkelen. Vindt u echter tien reacties van mensen die iets bij een bepaalde winkel hebben besteld en die er verder nooit meer iets van hebben ontvangen of gehoord, dan weet u uiteraard genoeg.

©PXimport

Wanneer er iets negatiefs is te melden, zullen veel mensen dat snel doen. In geval van oplichting zult u dus al snel het een en ander over de betreffende winkel kunnen vinden.

5. Domeincontrole en KvK

Oplichters lopen uiteindelijk altijd tegen de lamp. Dat weten ze zelf ook, en daarom voeren ze hun activiteiten nooit lang vanaf dezelfde plek uit. Een webwinkel die al een paar jaar in de lucht is, zal dus niet zo snel worden gedreven door een oplichter. Hij zou dan immers allang door de mand zijn gevallen. U kunt deze kennis op een handige manier gebruiken, door na te gaan wanneer de domeinnaam van een specifieke winkel precies is geregistreerd. Dit kan bijvoorbeeld op SIDN. U voert daarbij een domeinnaam in (helaas is dit hier alleen mogelijk voor .nl-domeinen), klikt op OK en op Meer Informatie, waarna u een vinkje bij Uitgebreid zoeken plaatst en nogmaals op OK klikt. U krijgt vervolgens allerlei informatie over het domein te zien. Zo leest u wie het heeft geregistreerd en wanneer dat is gebeurd. Als de getoonde datum slechts enkele dagen of weken oud is, geeft dat in ieder geval aan dat de betreffende winkel nog niet lang actief is. Dat betekent op zich weinig, maar het is wel een eerste signaal dat u op moet passen en extra kritisch naar de site moet kijken. Overigens bestaat de mogelijkheid dat de domeinnaam inmiddels is overgenomen, en in dat geval kan de registratiedatum alsnog ver in het verleden liggen. Het is daarom verstandig om ook de site van de Kamer van Koophandel eens te bezoeken, om er na te gaan of het bedrijf achter de online winkel geregistreerd staat. Wilt u daarbij echt tot het uiterste gaan, dan kunt u een uittreksel opvragen, maar dat is niet gratis.

©PXimport

Controleer wanneer het domein geregistreerd is en of het bedrijf achter de online winkel over een KvK-inschrijving beschikt.

6. Contactgegevens

De contactgegevens zijn een belangrijke graadmeter wanneer u de betrouwbaarheid van een website onderzoekt. Wanneer u een webwinkel bezoekt en u kunt in het geheel geen contactinformatie vinden, dus geen adres, geen telefoonnummer, geen e-mailadres, enzovoort, dan is dat geen goede basis voor het plaatsen van een bestelling. Niet zozeer omdat u er per definitie vanuit kunt gaan dat u met oplichters te maken hebt, maar vooral omdat u geen enkele manier hebt om contact op te nemen als u een vraag hebt of wanneer u niet tevreden bent over het geleverde - of, erger nog, het niet geleverde product. Staat er wel contactinformatie op de website, probeer het bedrijf dan eens te bellen of een mailtje te sturen. Krijgt u het niet te pakken of wordt uw mail niet binnen één werkdag beantwoord, dan moet u zich afvragen of u iets wilt bestellen bij het betreffende bedrijf. Het wekt in ieder geval weinig vertrouwen over een goede behandeling van eventuele klachten, in het geval u niet tevreden bent over de afhandeling van uw bestelling.

©PXimport

Een bedrijf dat geen contactinformatie op zijn website zet of dat niet snel genoeg reageert, biedt geen betrouwbare basis voor een goede klantrelatie.

7. Betaalmethoden

Het betaalproces vormt uiteraard een wezenlijk onderdeel van de aankoop, en u kunt veel afleiden uit de manier waarop het plaatsvindt. Ten eerste is het van belang dat de betreffende webwinkel verschillende gerenommeerde betaalopties aanbiedt, zoals bijvoorbeeld iDeal en PayPal. Als alleen de mogelijkheid tot bankoverschrijving wordt geboden, is dat vreemd. Uiteraard bestaat de kans dat de aanbieder goedkoop wil blijven of geen budget heeft voor geavanceerde betaalmogelijkheden, maar wetende dat oplichters er baat bij hebben om zo min mogelijk sporen achter te laten, is het in ieder geval iets waar u op moet letten. Betaalt u wel via een systeem als iDeal of PayPal, let dan goed op of de site waar u naar verwezen wordt daadwerkelijk de web­locatie is die wordt vermeld. U kunt dit controleren door na te gaan of er sprake is van een groene adresbalk en of er https:// aan het begin van de url staat. Meer informatie over de verificatie van een betaalsysteem vindt u op Veilig Bankieren. In de VS komt het met regelmaat voor dat u, ook bij volstrekt rechtmatig opererende winkels, alleen met een creditcard kunt betalen en dus uw cardgegevens op moet geven, wat de nodige risico's met zich meebrengt. Als door een Nederlandse webwinkel om uw creditcardgegevens wordt gevraagd zonder dat er een alternatieve betaalmethode voorhanden is, moeten er alarmbellen bij u gaan rinkelen. Als u al een online creditcardbetaling uitvoert, moet u erop letten dat deze niet door de verkopende winkel zelf wordt uitgevoerd, maar dat u wordt doorgelinkt naar een extern systeem.

©PXimport

Let goed op de aangeboden betaalmethoden en controleer of u echt wordt omgeleid naar de pagina van de betreffende bank of instelling.

8. Bestelafhandeling

Iedere winkel regelt bepaalde zaken op zijn eigen manier, maar er zijn standaardprotocollen die door veel bedrijven worden gebruikt voor het bestelproces, en die algemeen worden geaccepteerd. Een typische bestelprocedure is bijvoorbeeld de volgende: u plaatst een product in het winkelmandje, klikt op een knop voor het afrekenen, maakt een account aan (of krijgt de mogelijkheid zonder account te bestellen), krijgt een overzicht van wat u hebt besteld (met de mogelijkheid dit te wijzigen), u bevestigt de bestelling en de factuur, er wordt een bedankpagina getoond en het hele verhaal wordt vervolgens ook nog eens naar uw e-mailadres gestuurd. Vooral de factuurpagina en het mailbericht zijn daarbij belangrijk. Voor een goede boekhouding dient een winkel een factuur te genereren. Krijgt u een dergelijke bevestigingspagina niet en wordt er vervolgens ook geen bevestigingsmail gestuurd, dan is het hoe dan ook verstandig om direct het bedrijf te bellen en om opheldering te vragen. Als het bestelproces enigszins afwijkt van hoe wij het net beschreven, wil dat uiteraard niet direct zeggen dat u met een oplichter te maken heeft. Het kan simpelweg zo zijn dat u zaken doet met een hobbyist van goede wil die een webwinkel onderhoudt en die wel verstand heeft van de spullen die hij verkoopt, maar niet van de afhandeling via internet. Overigens mag u ervan uitgaan dat als het product op voorraad is, u dit, mits u uiterlijk eind van de middag bestelt, binnen twee werkdagen in huis hebt. Duurt het afleveren langer, dan doet de winkelier niet zijn best of er is een probleem in de procedure.

©PXimport

Bestelprocessen verlopen doorgaans allemaal op dezelfde manier. Wordt u geconfronteerd met een erg vreemde procedure, denk dan twee keer na voor u op 'Verzenden' klikt.

9. Gezond verstand

Als u iemand op straat tegenkomt die een stel dure horloges aanbiedt voor een wel heel zacht prijsje, dan weet u waarschijnlijk wel dat het aanbod niet in de haak is. Datzelfde verstand dient u online te gebruiken, niet alleen bij webwinkels, maar ook bij sites als eBay of Marktplaats. Veel mensen die zijn opgelicht, twijfelden over de site of persoon, maar werden over de streep getrokken door een aantrekkelijke prijs. Wanneer u een laptop zoekt die op andere sites 900 euro kost, en een redelijk onbekende site komt ineens met een aanbieding van 400 euro, dan is dat doorgaans - letterlijk - te mooi om waar te zijn. Het is dus goed om een vergelijkend waren- en prijzenonderzoekje te doen, bijvoorbeeld met behulp van een site als Kelkoo. Overigens geldt de noodzaak van een wantrouwende houding, terugverwijzend naar tip 2, natuurlijk niet voor de grote, bekende ketens. Het ergste dat daar kan gebeuren is dat er een foutje wordt gemaakt bij het noteren van de productprijs. Mocht dat gebeuren, dan zult u nooit uw geld kwijtraken; uw bestelling wordt hoogstens geannuleerd.

©PXimport

Gebruik uw verstand. Als een aanbod te mooi lijkt om waar te zijn, is dat het vaak ook.

10. Wachttijd

U hebt zojuist een bestelling geplaatst, maar u hebt geen bevestiging gekregen, of u hebt wel een bevestiging gekregen maar dat is alweer een dag of twee geleden. De meeste webwinkels zitten inmiddels zó in elkaar dat u een mailbericht krijgt wanneer de bestelling is verwerkt, en een nieuw mailbericht wanneer de bestelling naar u is verstuurd. Hebt u na één werkdag niets gehoord, dan is het helemaal niet vreemd om er een telefoontje of mailtje aan te wagen met de vraag wat de status van de bestelling is. Hebt u tip 6 uit dit artikel toegepast, dan weet u wat ongeveer de snelheid is waarmee het betreffende bedrijf reageert. Is die reactietijd ineens een stuk langer, of krijgt u niemand telefonisch te pakken, dan is dat reden tot zorg. Het betekent niet direct dat u bent opgelicht, maar het is wel het moment om de boel scherp in de gaten te gaan houden. Het kan natuurlijk zo zijn dat het in een bepaalde periode drukker is en dat de reactietijd daarom langer duurt, maar als u binnen 24 uur geen enkele reactie krijgt (telefonisch of per e-mail), dan is dat zeker een indicatie dat er iets niet in orde is. Wacht in dat geval niet rustig nog eens een paar dagen af: dit is het moment waarop de tijd begint te tikken. Tijd voor actie dus. Lees meer hierover in het kader 'Opgelicht, wat nu?'

Opgelicht, wat nu?

Wanneer u het vermoeden hebt, of misschien zelfs al zeker weet, dat u bent opgelicht, dan is het zaak om snel te handelen. Zoals bij de meeste misdrijven wordt het steeds moeilijker om de dader te achterhalen naarmate de tijd verstrijkt. Zo zijn er genoeg voorbeelden van webwinkels die de ene dag nog volledig actief zijn, om drie dagen later spoorloos te zijn verdwenen. U begrijpt dat er veel meer te achterhalen is als de daders in kwestie nog actief zijn. Het is een triest feit dat maar een zeer klein deel van de mensen die via een webwinkel worden opgelicht, ooit hun geld nog terugzien. Juist daarom is het belangrijk dat u de stappen in dit artikel goed doorneemt. Volstrekt kansloos bent u echter ook weer niet. Voer nogmaals een zoekopdracht uit, misschien vindt u reacties van andere gedupeerden (die er eerder nog niet waren) en doe zo snel mogelijk aangifte bij de politie. U moet daarbij zelf de juiste balans zien te vinden en de politie niet te vroeg, maar zeker ook niet te laat inschakelen. Voor meer tips over dit onderwerp is Opgelicht op Internet een nuttige website vol handige informatie.

▼ Volgende artikel
Waar voor je geld: 5 Chromebooks met een 15,6-inch scherm
Huis

Waar voor je geld: 5 Chromebooks met een 15,6-inch scherm

Bij ID.nl zijn we gek op producten waar je niet de hoofdprijs voor betaalt. Een paar keer per week speuren we daarom binnen een bepaald thema naar zulke deals. Vandaag richten we onze blik op Chromebooks met een 15,6-inch scherm – ideaal voor wie meer werkruimte wil zonder te diep in de buidel te tasten. We hebben vijf modellen geselecteerd die uitblinken in prestaties, bouwkwaliteit en gebruiksgemak.

Acer Chromebook Plus 515 (CB515-2H-32UH)

Deze Chromebook is een stevige allrounder met een prettig groot scherm van 15,6 inch. De Full HD-resolutie in combinatie met een mat IPS-paneel zorgt voor comfortabele kijkhoeken, ook bij langere werksessies. Binnenin draait een Intel Core i3-1315U, een moderne chip met zes rekenkernen die zorgt voor een vlotte ChromeOS-ervaring. Samen met 8 GB LPDDR5X-werkgeheugen en 128 GB snelle ssd-opslag is dit systeem klaar voor een werkdag vol tabbladen, Google Docs en videobellen. Qua connectiviteit zit je goed met onder meer twee usb-c-poorten, een HDMI-poort, een usb-a-aansluiting en een microSD-slot. Dankzij wifi 6E profiteer je van hoge draadloze snelheden. De webcam filmt in Full HD en ondersteunt AI-functies zoals achtergrondvervaging, wat de Plus-status van dit model onderstreept.

Toepassingen: Multitasken, schoolwerk, videobellen Bijzonderheden: Wifi 6E, mat scherm, AI-webcamfuncties

Acer Chromebook Plus 515 (CB515-2HT)

Dit is de krachtiger en veelzijdiger broer van de CB515‑2H‑32UH hierboven. Beide modellen hebben een groot 15,6-inch Full HD-scherm, 8 GB snel LPDDR5X-geheugen en draaien op de nieuwste versie van ChromeOS. Het verschil zit 'm vooral in de prestaties en gebruiksmogelijkheden. De 2HT‑5789 is uitgerust met een snellere Intel Core i5‑processor, dubbele opslagcapaciteit (256 GB SSD) en een handig touchscreen, wat hem uitermate geschikt maakt voor multitasking, fotobewerking en gebruik van Android-apps. Zoek je een Chromebook met meer rekenkracht en flexibiliteit, dan biedt de 2HT‑5789 net dat beetje extra, zonder in te leveren op draagbaarheid of accuduur.

Toepassingen: Interactieve apps, hybride werken, tekenen Bijzonderheden: Touchscreen, AI-functies, solide behuizing

ASUS Chromebook Flip (CX1500FKA-E80049)

Deze 15,6-inch Chromebook valt op door zijn flexibele ontwerp. Dankzij het 360-gradenscharnier gebruik je het apparaat ook als grote tablet. Het Full HD-scherm is voorzien van aanraakbediening en het toetsenbord is verlicht, wat typerend is voor deze wat luxere instapper. Binnenin zit een energiezuinige Intel Celeron N4500, die in combinatie met 8 GB werkgeheugen prima presteert bij dagelijks gebruik zoals browsen, video's kijken en documenten bewerken. Met 64 GB opslagruimte is er net genoeg plek voor offline bestanden; de rest doe je natuurlijk in de cloud. Wifi 6 zorgt voor een stabiele verbinding, en het geheel weegt net geen 2 kilo. Verwacht geen snelheidsduivel, maar wel een soepele, veelzijdige werklaptop.

Toepassingen: Tekstverwerken, presenteren, lichte mediaconsumptie Bijzonderheden: Convertible ontwerp, verlicht toetsenbord, wifi 6

HP Chromebook 15a-nb0804nd

Deze HP combineert een modern ontwerp met een degelijke binnenkant. De Core i3-N305-processor is een relatief nieuwe chip met acht zuinige kernen, geschikt voor multitasking zonder oververhit te raken. Je krijgt 8 GB snel werkgeheugen en 128 GB UFS-opslag, dat net wat vlotter werkt dan standaard eMMC. Het IPS-scherm is uiteraard 15,6 inch groot, is gezegend met een Full HD-resolutie en biedt een nette kleurweergave. De behuizing bevat gerecyclede kunststoffen en voelt degelijk aan, met een prettige toetsaanslag. Dankzij wifi 6 en bluetooth 5.3 zit het ook qua verbinding wel goed. Aansluitingen? 2x usb-c, 1x usb-a, een 3,5mm-hoofdtelefoonaansluiting en een kaartlezer. Dit is een Chromebook die geschikt is voor serieuze school- of kantoortaken, zonder dat je te veel betaalt.

Toepassingen: Schoolwerk, lichte kantoorsoftware, internetten Bijzonderheden: Duurzame materialen, UFS-opslag, Wi-Fi 6

Lenovo Flex 3 Chrome (15IJL7)

Deze Lenovo is ideaal voor wie zoekt naar een groot scherm en maximale flexibiliteit. Je kunt hem namelijk helemaal omklappen tot een 15,6-inch tablet, met volledig aanraakscherm en 360-gradenscharnier. De Pentium Silver N6000-processor en 8 GB RAM zorgen voor degelijke prestaties bij standaardgebruik, zoals surfen, tekstverwerken of series streamen. De opslagruimte bedraagt 128 GB, en dat is ruim voldoende voor basisbestanden. Lenovo voorziet deze Chromebook van een HDMI-poort, meerdere usb-aansluitingen, een microSD-poort en een koptelefoonaansluiting. Handig is de fysieke afsluiter voor de webcam. De batterij gaat bij lichte taken tot wel 16 uur mee, wat opvallend veel is in deze klasse.

Toepassingen: Basistaken, films kijken, mobiel gebruik Bijzonderheden: Lange accuduur, tabletmodus, privacy-webcam

▼ Volgende artikel
Review OnePlus Pad 3 - Grote Android-tablet met laptop-ambities
© Rens Blom
Huis

Review OnePlus Pad 3 - Grote Android-tablet met laptop-ambities

De OnePlus Pad 3 is een enorme tablet met laptopaspiraties. OnePlus verkoopt dan ook een aparte toetsenbordhoes, zodat je de tablet productiever kunt gebruiken. Voor wie is de OnePlus Pad 3 de moeite waard? Je leest het in deze review.

Uitstekend
Conclusie

De OnePlus Pad 3 is een grote en premium tablet die ons goed bevalt, zeker in combinatie met de apart verkrijgbare toetsenbordhoes. Het loont wel om een vergelijking met de concurrentie te maken, met name door de stevige adviesprijs en sommige technische keuzes.

Plus- en minpunten
  • Erg krachtige specificaties
  • Heel lange accuduur
  • Productief door software en losse toetsenbordhoes
  • Prijzig i.c.m. toetsenbordhoes
  • Sommige softwarefuncties werken (nog?) niet goed
  • Geen vingerafdrukscanner

Tablet of laptop?

Met zijn 13,2inch-scherm is de OnePlus Pad even groot als de grootste iPad én heel wat compactere laptops. Het apparaat weegt 675 gram en is net geen 6 millimeter dik. Door het grote scherm is de tablet nauwelijks met één hand te gebruiken. Het lcd-scherm oogt wat minder fraai dan een oledscherm, maar is op alle aspecten wel erg goed. Zo oogt het beeld flink scherp dankzij de resolutie van 3392 x 2400 pixels.

OnePlus verkoopt voor 169 euro een speciale toetsenbordhoes die je aan de tablet kunt klikken. De toetsen tikken erg prettig en het trackpad werkt ook aardig. Zo productief als op een laptop zijn we niet, maar in het vliegtuig en de trein kunnen we zeker goed aan de slag.

©Rens Blom

Dat je toch een tablet voor je neus hebt, merk je bijvoorbeeld aan de beperkte selectie van poorten. De OnePlus Pad 3 heeft één usb-c-poort, en daarmee houdt het op. Je kunt wel een geschikte usb-c-hub aansluiten om meer aansluitingen te creëren, bijvoorbeeld voor een bedrade muis of HDMI-kabel richting je televisie.

©Rens Blom

Uitstekende specificaties

De specificaties van de tablet zijn ruimschoots in orde, wat je gezien de prijs ook mag verwachten. De tablet is razendsnel dankzij de Qualcomm Snapdragon 8 Elite-processor, die ook in veel dure smartphones zit. OnePlus verkoopt de Pad 3 in twee configuraties: de ene heeft 12 GB werkgeheugen met 256 GB opslag en in de andere variant zit 16/512 GB. De completere versie kost 100 euro meer, een meerprijs die we gerechtvaardigd vinden, al kunnen we ons voorstellen dat veel mensen (meer dan) genoeg hebben aan de instapversie.

De tablet heeft camera's op de voor- en achterkant. Die zijn kwalitatief niet bijzonder. Een iets betere selfiecamera was op zijn plaats geweest – vooral voor videogesprekken. Ook missen we een vingerafdrukscanner op de tablet.

©Rens Blom

OnePlus stopt een lekker grote accu in de tablet. Dankzij die stevige batterij lukt het ons om de Pad 3, inclusief toetsenbordhoes, langer dan een hele kantoordag te gebruiken voor werkgerelateerde apps, aangevuld met wat sociale media en het kijken van een YouTube-video. Een score waar wij blij van worden. Opladen gaat via de eerder genoemde usb-c-poort. In de doos zit, vanwege EU-wetgeving om consumentenelektronica duurzamer te maken, geen oplaadadapter. Je dient er zelf een te regelen. Kies dan een 100W-OnePlus-adapter voor snelladen of neem genoegen met langzamer opladen met een niet-OnePlus-adapter.

Software-ervaring

De Android 15-software op de tablet is door OnePlus geoptimaliseerd voor het enorme scherm. Zo kun je gebruiksvriendelijk twee apps naast elkaar gebruiken en is het ook mogelijk om een app als zwevend venster boven andere apps te blijven bekijken.

©Rens Blom

Interessant is dat OnePlus zijn OxygenOS-softwareschil heeft uitgebreid met ondersteuning voor macOS – van Apple inderdaad. Je kunt eenvoudig bestanden overdragen en je MacBook vanaf de tablet bedienen, zo is het idee. In de praktijk blijkt de deel-software van OnePlus om wel heel veel machtigingen te vragen, zien we soms Chinese tekst in beeld en werken de deel-functies uiteindelijk matig. We worden er dus (nog) niet zo vrolijk van.

©Rens Blom

©Rens Blom

Grote kans dat de Pad 3 in de nabije toekomst comfortabeler als laptopvervanger zal werken. In Android 16 komt namelijk een volwaardige desktopmodus, speciaal bedoeld voor tablets. Deze software-update komt later dit jaar, ook via OnePlus. Het is in elk geval goed om te zien dat het merk nu al serieus werk heeft gemaakt van software om de Pad 3 productief te gebruiken.

De Pad 3 krijgt drie Android-upgrades en zes jaar beveiligingsupdates. Een prima updatebeleid, als je het ons vraagt.

Alternatieven

Hoewel onze ervaringen met de OnePlus Pad 3 op veel vlakken positief zijn, heeft deze tablet ook de nodige concurrentie. Samsung biedt met zijn Tab S10-serie ook grote tablets inclusief toetsenbordhoezen aan. Voor Apple geldt hetzelfde: de iPad is met zijn iPadOS-software weliswaar anders in gebruik dan een Android-tablet, maar is in combinatie met een toetsenbordhoes even productief als de OnePlus Pad 3.

Ook het overwegen waard is een laptop met Chrome OS of Windows. Zeker een model met een touchscreen kan een goed alternatief zijn voor de OnePlus Pad 3 als je écht productief wil zijn op het apparaat. Een dergelijke laptop hoeft bovendien niet meer te kosten dan de Pad 3 (tablet + toetsenbordhoes). Wil je echt een tablet en hecht je meer waarde aan entertainment, dan is de Pad 3 jouw apparaat. Ook zonder toetsenbordhoes.

Conclusie: OnePlus Pad 3 kopen?

De OnePlus Pad 3 is een grote en premium tablet die ons goed bevalt, zeker in combinatie met de apart verkrijgbare toetsenbordhoes. Het loont wel om een vergelijking met de concurrentie te maken, met name door de stevige adviesprijs en sommige technische keuzes.