ID.nl logo
Slimme tips en handige trucs om alles uit Windows te halen
Huis

Slimme tips en handige trucs om alles uit Windows te halen

Haal jij al alles uit Windows? Er valt altijd meer te ontdekken! We hebben Windows weer binnenstebuiten gekeerd en de beste handigheidjes voor je op een rij gezet. Of het nu gaat om privacy, gebruiksgemak of productiviteit: lees verder en ontdek hoe jij Windows nog slimmer gebruikt.

Na het lezen van dit artikel ben je bekend met allerlei handigheidjes in Windows:

  • Snelle instellingen
  • Nog veel sneller bestanden verplaatsen of kopiëren
  • Startmenu naar wens aanpassen
  • Met eigen toetscombinaties apps openen
  • Startknop (weer) naar links verplaatsen

Lees ook: Maak Windows nog beter met deze 20 onmisbare applicaties

AI in Windows

Ook Windows ontkomt niet aan de populariteit van AI. Microsoft doet een duit in het zakje via Copilot. In de Nederlandstalige versies van Windows 11 is de rol minder prominent dan in de Amerikaanse edities. Toch kun je ook in de regionale versie van Windows alsnog met Copilot aan de slag. In de Edge-browser vind je rechtsboven de knop Copilot. Klik hierop om het AI-venster te openen (of gebruik de toetscombinatie Ctrl+Shift+.).

Het venster bestaat uit twee tabs: Chatten en Opstellen. De eerste tab gebruik je onder meer om vragen te stellen. De tweede tab komt van pas als je hulp bij het schrijven nodig hebt. Zo kun je verschillende soorten inhoud genereren en hierbij zelf de indeling en toon kiezen. Ook kun je aangeven hoe lang of juist kort het epistel moet zijn. Klik op de tab Chatten (rechtsboven op de onopvallende knop Meer invoegtoepassingen). Hier vind je uitbreidingen waarmee je de kwaliteit van de conversaties met Copilot kunt verbeteren.

Hoeveel AI gebruik jij al in Windows?

Nóg sneller

Via het venster Snelle instellingen in Windows 11 heb je toegang tot veelgebruikte opties, zoals het verbinden met een draadloos netwerk, de geluidsinstellingen en het inschakelen van de vliegtuigstand. Je kunt dit venster nóg sneller maken door het alleen te vullen met opties die je ook daadwerkelijk allemaal gebruikt. Open het venster en klik op de knop Snelle instellingen bewerken (rechtsonder). Klik op een bestaande knop om deze naar een andere plek te verslepen. Vind je de knop niet belangrijk? Klik op het pictogram rechtsboven op de knop om hem te verwijderen. Interessant is de knop Toevoegen, die je rechtsonder in het vak ziet. Hiermee voeg je andere knoppen toe, bijvoorbeeld Casten. Tevreden over je selectie en de nieuwe indeling? Klik op Gereed.

Bepaal tot welke acties je snel toegang wilt.

Voor de pro’s!

Maak je gebruik van Windows 10 of Windows 11 in de Professional-variant? Dan heb je toegang tot Groepsbeleid. Dit onderdeel, dat primair is bedoeld voor bedrijven waarin meerdere computers worden beheerd, geeft je toegang tot geavanceerde functies van Windows. Ben je een meer gevorderde gebruiker, dan kun je Groepsbeleid ook gebruiken voor je thuiscomputer.

Open het Startmenu en typ gpedit.msc. Eenmaal geopend, vind je links de hoofdcategorieën. Open Gebruikersconfiguratie / Beheersjablonen. Een lijst met verschillende Windows-onderdelen, zoals het Startmenu en het Bureaublad, verschijnt. Klik op een categorie voor de bijbehorende instellingen. Groepsbeleid geeft toegang tot opties die je normaal gesproken alleen via het Windows-register kunt aanpassen. Zo kun je onder Startmenu en Taakbalk het Startmenu naar je hand zetten en via Windows-onderdelen de opties van verschillende apps finetunen. Wees voorzichtig en houd een lijst bij van je veranderingen: zo kun je de situatie in geval van nood altijd herstellen.

Groepsbeleid geeft je meer regie over Windows.

Verkenner

De Windows Verkenner krijgt wat ons betreft wat extra aandacht. De tabbladen zijn je waarschijnlijk al opgevallen: je kunt elke map op een eigen tab openen. In het onderdeel Thuis zie je met welke bestanden en mappen je onlangs hebt gewerkt en geeft verkenner zelfs suggesties met welke bestanden je kunt verder werken.

Stel je het meedenken minder op prijs? Schakel de extra intelligentie uit: klik op de knop Meer informatie / Opties. Op de tab Algemeen haal je het vinkje weg bij Op account gebaseerde inzichten, recente, favoriete en aanbevolen bestanden opnemen. Opgeruimd staat netjes!

No-nonsense

Even geen zin in het wollige Startmenu van Windows 10 of Windows 11? Druk op Windows-toets+X. Een afgeslankt menu verschijnt, waarmee je toegang hebt tot alle essentiële onderdelen van Windows, zoals Instellingen, Verkenner en het zoekvenster. Handig!

Het verborgen no-nonsense menu van Windows.

Favoriete map

Grote kans dat je een of meerdere mappen vaker gebruikt, bijvoorbeeld een map voor foto’s of administratie. Stel Windows zo in dat je bestanden via een klik met de rechtermuisknop snel kunt verplaatsen naar deze mappen. Zo verplaats je bijvoorbeeld voortaan snel foto’s of documenten van je bureaublad naar de gewenste map, zonder dat je die mappen eerst hoeft te openen. Open Windows Verkenner en typ in de adresbalk shell:sendto. Druk op Enter.

Een overzicht van items die momenteel zichtbaar zijn verschijnt zodra je met rechts op een bestand klikt en kiest voor Kopiëren naar. Plaats op deze locatie snelkoppelingen naar de mappen die je toegankelijk wilt maken en sluit het venster. Klik vervolgens met de rechtermuisknop op een bestand, kies Kopiëren naar en klik op je favoriete map. Het bestand wordt direct gekopieerd.

Startmenu verbeteren

Je hoeft geen genoegen te nemen met de standaardindeling van het Startmenu in Windows 11. Wil je liever meer ruimte voor recente bestanden of juist meer ruimte voor programma’s die je vaak gebruikt? Open de Windows-instellingen (Windows-toets+I) en kies Persoonlijke instellingen. Kies Startmenu en geef bij Indeling aan waar het Startmenu de nadruk op moet leggen. Bijvoorbeeld Meer vastgemaakte items. Het tweede deel van het venster geeft aanvullende opties, zoals de mogelijkheid om veelgebruikte programma’s te tonen (Meestgebruikte apps weergeven) en onnodige boodschappen te verwijderen (Aanbevelingen voor tips, snelkoppelingen, nieuwe apps en meer weergeven) (afbeelding 4).

Hoe richt jij het Startmenu optimaal in?

Snel, sneller, snelst

Heb je het vermoeden dat je Windows-pc trager werkt? Controleer welke onderdelen tijdens het opstarten worden geladen en laat Windows je hierbij een handje helpen. Open het Startmenu en typ Taakbeheer. Ga naar de tab Opstart-apps (Windows 11) of Opstarten (Windows 10). Een overzicht van opstart-items verschijnt. Bekijk nu de kolom Invloed op opstarten. Hier lees je per onderdeel hoeveel ‘beslag het legt’ op het systeem, bijvoorbeeld Veel of Weinig. Klik op de kolomtitel om de items op volgorde te sorteren. Tref je programma’s aan die je niet (meer) gebruikt, schakel deze dan uit. Klik erop met de rechtermuisknop en kies Uitschakelen.

Alle focus

Maak je al optimaal gebruik van de focusmodus die je aantreft in Windows 11? Hiermee leg je allerhande meldingen tijdelijk het zwijgen op, zodat je ongestoord kunt doorwerken. Je opent de focusmodus door te klikken op de klok in de taakbalk, maar het loont de moeite de functie eerst goed in te stellen. Open de Windows-instellingen en kies Systeem / Focus. Geef vervolgens de gewenste sessieduur op (bijvoorbeeld 45 minuten) en bepaal welke onderdelen je wilt gebruiken, bijvoorbeeld Knipperen verbergen in taakbalk-apps.

Eigen sneltoetsen

Mogelijk gebruik je al sneltoetsen voor veelvoorkomende taken, maar wist je dat je ook eigen combinaties kunt gebruiken? Dat is handig als je bijvoorbeeld een specifieke app vaak gebruikt en je deze via het toetsenbord wilt starten. Klik met de rechtermuisknop op het programma dat je een toetscombinatie wilt geven en kies Eigenschappen. Open de tab Snelkoppeling en klik in het vak Sneltoets. Typ hier de letter die je aan het programma wilt toekennen. Windows stelt hiermee de toetsencombinatie samen en voegt altijd Ctrl+Alt toe. De toetsencombinatie wordt dan bijvoorbeeld Ctrl+Alt+B. Sluit het venster via een klik op OK.

Een toetscombinatie gebruiken?

Een extern toetsenbord is praktisch in het gebruik

Handig: eigen sneltoetsen maken.

Meer met het klembord

In Windows 11 kun je meer halen uit Klembord. Het Klembord wordt gebruikt bij het kopiëren en plakken van items. Voor het plakken van items gebruik je Ctrl+V, maar in plaats hiervan kun je ook drukken op Windows-toets+V. Een overzicht van onlangs gekopieerde items verschijnt in een lijst. Kies vervolgens het item dat je wilt plakken. Die geschiedenis wordt standaard door Windows gesynchroniseerd op alle apparaten waarmee je je via hetzelfde Microsoft-account hebt aangemeld. Stel je deze ‘cloudsynchronisatie’ niet op prijs? Open de Windows-instellingen (Windows-toets+I) en kies Systeem / Klembord. Zet de schuif op Uit bij Klembordgeschiedenis op al uw apparaten.

Privacy voor alles: schakel het online Klembord uit.

Start naar links

Verlang je soms naar oude tijden, met de startknop van Windows linksonder in je scherm? Windows 11 geeft je gelukkig nog de mogelijkheid. Klik met de rechtermuisknop op de Windows-taakbalk en kies Taakbalkinstellingen. Klap de sectie Gedrag van taakbalk uit. Bij Uitlijning van taakbalk kies je voor Links uitlijnen. De startknop wordt verplaatst. In deze sectie vind je nog meer interessante opties. Heb je liever niet dat meerdere programmavensters onder één knop worden geplaatst? Kies dan voor Nooit bij de optie Taakbalkknoppen combineren en labels verbergen. Ook kun je kiezen voor Wanneer taakbalk vol is. Wil je alle beschikbare ruimte op het scherm gebruiken en hoeft de taakbalk niet altijd zichtbaar te zijn? Kies voor Taakbalk automatisch verbergen.

Verplaats de Startknop.

Watch on YouTube
▼ Volgende artikel
Nóg betere notities maken? Dit zijn de handigste add-ins voor OneNote
© dennizn - stock.adobe.com
Huis

Nóg betere notities maken? Dit zijn de handigste add-ins voor OneNote

Met OneNote kun je op een gestroomlijnde manier snel notities maken en afbeeldingen, audio en ideeën vastleggen. De handige app is onderdeel van de Microsoft Office-suite. Wist je dat het mogelijk is om met uitbreidingen het functioneren van OneNote te verbeteren? Met de volgende add-ins word je notitie-ervaring daarmee nog beter.

Voordat je begint: dit moet je weten

Microsoft OneNote is een krachtpatser als het gaat om het organiseren van ideeën die je te binnen schieten. Alle functies zijn erop gericht om al je losse notities systematisch te ordenen in virtuele notitieboeken, secties en pagina's. Deze veelzijdige tool kun je via invoegtoepassingen aan je eigen specifieke behoeften aanpassen. Alle add-ins die we hier noemen, installeer je via een download op de webpagina die we telkens vermelden. Er is, in tegenstelling tot bijvoorbeeld Word of Excel, geen manier om zo'n invoegtoepassing rechtstreeks in de desktopversie van OneNote binnen te halen.

OneMore: meer functies

OneMore is een degelijke opensource-add-in die een verzameling kwaliteitsfuncties aan OneNote toevoegt. Nadat je de gratis add-in (https://onemoreaddin.com/) hebt geïnstalleerd, wordt er een nieuwe groep functies in het tabblad Start toegevoegd. Die groep heet op een Nederlands systeem: Meer.

Vanaf hier kun je afbeeldingen roteren en bijsnijden, bijschriften toevoegen, afbeeldingen stileren zonder dat je een externe editor nodig hebt. Werk je met tabellen in OneNote, dan bevat het menu Tafel mogelijkheden om formules in de cellen toe te passen die doen denken aan Excel. Je beschikt over een opdracht Zoeken en vervangen. Er is een Navigator die onder meer je recent bezochte pagina's bijhoudt, en een optie biedt om herinneringen toe te voegen en te bewerken. Er is nog veel meer mogelijk. OneMore is een gratis add-in die je nooit meer wilt missen.

Door OneMore te installeren, beschik je over veel meer functies.

Onetastic: welkom in Macroland

Liefhebbers van macro's zullen smullen van Onetastic (https://getonetastic.com). Je mag gratis twintig macro's downloaden die je vijfhonderd keer mag gebruiken. Wil je onbeperkt macro's binnenhalen en gebruiken, dan kost dit 15 dollar per jaar. Zo'n macro is een miniprogramma waarmee je veel tijd bespaart, omdat het herhalende taken met een paar muisklikken uitvoert. Op die manier laat je een macro naar tekst op meerdere pagina's zoeken en vervangen, een inhoudsopgave samenstellen voor je notitieboek, of maandelijks een kalender samenstellen met een takenlijst.

De bibliotheek met inmiddels 687 macro's heet Macroland. Je kunt de collectie raadplegen op populariteit, of op recente toevoegingen, maar het handigste lijkt ons de ordening per categorie.

De bibliotheek van Macroland bevat momenteel bijna zevenhonderd macro's.

OneCalendar: agenda met notities

OneCalendar (https://getonetastic.com/onecal) is een speelse tool die jouw OneNote-pagina's weergeeft op basis van het moment dat je ze hebt toegevoegd of gewijzigd. Op die manier kun je gemakkelijk aantekeningen terugvinden. Wanneer je met de muisaanwijzer over zo'n kalenderitem gaat, krijg je een preview van de pagina. Door op een titel in de kalender te klikken, open je de pagina rechtstreeks in OneNote. Je kunt de aantekeningen per dag, week of maand bekijken.

Merk je dat de items die je zojuist hebt ingevoerd nog niet in OneCalendar te zien zijn? Druk dan je op F5 om de weergave te vernieuwen. Of je nu een fanatieke planner bent of gewoon je afspraken in je notities wilt bijhouden, deze add-in verbindt je notities naadloos met je agenda.

Je notities worden in de kalender weergegeven.

Office Lens: content scannen

Profiteer van de uitstekende samenwerking tussen Office Lens met OneNote. Microsoft Office Lens is gratis beschikbaar voor de iPhone, Android en Windows Phone. Tijdens een vergadering kun je bijvoorbeeld foto's maken met de app en die doorsturen naar OneNote. Op die manier haal je de gegevens binnen van whiteboards, kattenbelletjes of handgeschreven documenten. Open de mobiele app en kies onderaan of je een document, een whiteboard, een visitekaartje of een foto wilt scannen. Dankzij de zoekfunctie van OneNote kun je zelfs tekstfragmenten in de foto's herkennen.

Office Lens bewaart je scans automatisch op OneDrive.

OneNote Web Clipper: internetclips

OneNote Web Clipper is een gratis musthave voor de internetbrowser om de inhoud van webpagina's rechtstreeks in OneNote-notitieblokken op te slaan. Dit is een prima manier om internetinformatie te organiseren. Het is mogelijk om notities en markeringen aan te brengen op de clips. Zo heb je toegang tot de clips, zelfs als je niet verbonden bent met het internet.

Om Web Clipper te installeren, ga je eerst naar www.onenote.com/clipper. Daar klik je op de knop OneNote Web Clipper installeren. Daarna volg je de instructies afhankelijk van de browser die je het liefst gebruikt, want dit hulpmiddel werkt met een browserextensie. De eerste keer dat je deze tool gaat gebruiken, moet je je aanmelden met je Microsoft-account zodat Web Clipper de verbinding kan maken met je OneNote-app. Vervolgens kies je of je een clip wilt maken van de volledige webpagina, een bepaalde regio, een artikel of de bladwijzer. Tot slot geef je aan in welk OneNote-notitieblok en op welke pagina de clip moet worden opgeslagen.

Selecteer de OneNote-pagina waar de clip wordt opgeslagen.

Audio Note

OneNote heeft een ingebouwde technologie om tekst die je typt te koppelen aan audio. Dat doe je via het tabblad Invoegen en dan ga je naar de groep Opnemen. Daar selecteer je Transcriberen en Opnemen. Audio Note zorgt voor de naadloze integratie van de audio en de notities die je ondertussen typt.

Veronderstel dat je iemands woorden opneemt, terwijl je ondertussen in bulletpoints de onderwerpen noteert die in diens betoog aan bod komen. Vanaf dan wordt de audio met de bulletpoints gesynchroniseerd. Wanneer je achteraf de tekst beluistert en je klikt op de knop Afspelen weergeven, markeert OneNote automatisch de bulletpoints die je hebt getypt.

Andersom werkt dat ook. Je kunt op de aantekeningen klikken om de bijbehorende audio van dat moment te beluisteren. Audio Note heeft ook afspeelfuncties om de snelheid aan te passen, om terug te spoelen of om te pauzeren, zodat je gemakkelijk naar een specifiek onderdeel van de vergadering kunt gaan. Je kunt ook nog datums en tags toevoegen aan je audionotities.

OneNote Tagging Kit: beter tagbeheer

De ingebouwde tags zijn handig voor het markeren van alinea's. Standaard plaats je de muisaanwijzer op de tekstregel die je wilt taggen en dan kies je een pictogram uit de collectie Tags. Met OneNote Tagging Kit (https://wethat.github.io/OnenoteTaggingKit/) heb je zelfs de mogelijkheid om hele pagina's te taggen. Daarna kun je efficiënter zoeken op basis van deze tags.

Deze invoegtoepassing doet zijn werk op de achtergrond en de tags zijn compatibel met de standaard OneNote-alineatags. Je moet het nieuwe venster niet in het tabblad Tag zoeken, maar wel in het tabblad Start. Daar vind je in de groep Page Tags de knoppen: Tag Pages, Update Page, Find Pages en Settings. Krijg je tijdens het zoeken te veel resultaten? Dan kun je de zoekopdracht verfijnen door extra paginatags toe te voegen.

Het is zelfs mogelijk om volledige pagina's te taggen.

Scan&Paste (in Office 365): mobiele scanner

Scan&Paste (www.scanandpaste.com) is de combinatie van een mobiele app en een add-on waarmee je moeiteloos afbeeldingen, QR-codes en OCR-tekst toevoegt aan Microsoft Word, PowerPoint en OneNote. Wanneer je de app hebt gedownload, scan je het document of de afbeelding met je telefoon. Zorg dat de invoegtoepassing is geïnstalleerd in de Office 365-toepassing. Voor Word en PowerPoint kan dat in de lokale desktop-versie.

Voor OneNote moet je uitwijken naar de online variant. Dan kun je via Invoegen / Office-toepassingen de add-in installeren. Daarna koppel je de invoegtoepassing in OneNote met de mobiele app en kun je de gescande foto's uit de cloudopslag halen. Op die manier gebruik je Scan&Paste als draagbare scanner. Je hoeft geen account aan te maken om de afbeeldingen te downloaden. Dat betekent dat je anoniem blijft bij Scan&Paste, terwijl de gescande afbeeldingen wel veilig en alleen beschikbaar zijn voor jou. De gescande afbeeldingen worden zeven dagen bewaard, daarna worden ze automatisch verwijderd.

Koppel met een QR-code je mobiel aan OneNote, zodat je de bestanden kunt overdragen.

Emoji Keyboard: stickers in alle maten

De liefhebbers van emoji en stickers hebben in OneNote niet te klagen. Er zijn drie manieren om die toe te voegen. In het tabblad Invoegen zit bijvoorbeeld rechts de knop Stickers waarmee je plaatjes aan je notities toevoegt, als je tenminste houdt van katten, aapjes of kleine monstertjes. Het aanbod is niet groot.

Het emojipalet tover je tevoorschijn door de Windows-toets en de punttoets samen in te drukken. Hier krijg je een veel ruimer aanbod dat verdeeld is in categorieën. Gelukkig is er een zoekvak om heel snel bijvoorbeeld de 'strandparasol' of de 'regenworm' te vinden.

De derde bron is Emoji Keyboard (www.kwikr.nl/emkey). Dit is een gratis add-on met meer dan dertienhonderd emoji's voor Word, PowerPoint en OneNote. Bij de eerste twee toepassingen kun je Emoji Keyboard in de desktopversie inladen; bij OneNote werkt deze add-on in de online versie. De emoji's kunnen ingevoegd worden als tekst, of als plaatje van verschillende afmetingen, gaande van ultraklein 16px tot XXL (1024 px). Van ieder poppetje kun je de huidskleur in zes tinten instellen.

Je kunt de emoji zelfs in het XXL-formaat binnenhalen.

Online beheren

In de online versie van OneNote is het gemakkelijk om de add-ons te beheren. In de online versie noemen ze dit invoegtoepassingen. Klik in het tabblad Invoegen op de knop Office-invoegtoepassingen. Dan kom je in een venster met twee tabbladen: Mijn invoegtoepassingen en Store. De eerste dient om de invoegtoepassingen te beheren die je al hebt geactiveerd. Wil je een geïnstalleerde add-on verwijderen, dan klik je er met de rechtermuisknop op en kies je de opdracht Verwijderen. In het tweede tabblad kun je invoegtoepassingen zoeken in de Microsoft Store. Als je er een interessante hebt gevonden, dan klik je op de knop Toevoegen.

CloudHQ: brede cloudintegratie

Met deze invoegtoepassing integreer je OneNote met verschillende cloudopslagdiensten zoals Google Drive, Dropbox en Evernote. CloudHQ (www.cloudhq.net/onenote) zorgt voor de realtime synchronisatie van notities en bestanden op meerdere platformen, zodat je overal toegang hebt tot je documenten. Deze dienst maakt ook automatisch een back-up en synchroniseert tussen OneNote en andere cloudopslagdiensten. Er is een gratis versie met beperkte cloudintegratie. Professionals die onbeperkte back-ups en synchronisatie willen gebruiken, betalen 149 dollar per gebruiker.

Wanneer de ene collega werkt met OneNote en de andere met Evernote of Salesforce, dan kunnen ze dankzij deze tussenstap toch samenwerken. En als iemand in de samenwerking opzettelijk of per ongeluk zijn notitieboek verwijdert, hoeven de anderen met wie dit gedeeld is via CloudHQ het werk niet opnieuw doen.

We koppelen OneNote aan Dropbox door middel van CloudHQ.

Beheer op je desktop

Het beheren van invoegtoepassingen in de desktopversie is iets complexer dan in de online variant, omdat OneNote niet in al zijn versies de weg van Invoegen / Invoegtoepassing volgt. Mogelijk moet je via het menu Bestand de Opties selecteren en dan naar Invoegtoepassingen gaan. Selecteer daar onderaan COM-invoegtoepassingen en klik dan op de knop Start. Selecteer de invoegtoepassing die niet aan je verwachtingen voldoet en gebruik de knop Verwijderen om de installatie ongedaan te maken. Of klik op Toevoegen om een invoegtoepassing te installeren die je hebt gedownload en opgeslagen op je pc. Houd er rekening mee dat je voor sommige downloads moet weten of je een 32bit- of 64bit-versie van OneNote hebt. Je vindt dit als je Bestand / Account / Info over OneNote selecteert. Kijk bovenaan op de pagina om te zien welke versie je hebt.

Ben je toch meer van het papier?

Notitieblokken en -boeken
▼ Volgende artikel
Zo ontdek je snel of je online wordt opgelicht
Zekerheid & gemak

Zo ontdek je snel of je online wordt opgelicht

Je hoort het steeds vaker: iemand klikt op een link en belandt op een nepwebsite van de bank, waar intussen persoonlijke gegevens worden ingevuld. Of er komt ineens een WhatsApp-bericht van een ‘bekende’ met het verzoek om snel geld over te maken voor een ticket of een nieuwe telefoon. Natuurlijk trap jij daar niet zomaar in. Maar hoe herken je dit soort berichten nu het makkelijkst?

Partnerartikel - in samenwerking met Bitdefender

Online oplichting is een van de grootste zorgenkindjes van banken en de politie. Er wordt jaarlijks voor miljoenen gefraudeerd met valse links en nepberichten die via sms, e-mail of WhatsApp worden verstuurd. En met de komst van AI wordt het voor criminelen steeds makkelijk om zulke berichten zo echt mogelijk te laten lijken.

Goed lezen

Het herkennen van spamberichten of nepverzoeken om geld over te maken is niet altijd eenvoudig. Belangrijkste vuistregel: gaat het om geld, zeker om grote bedragen, controleer het bericht dan extra goed. Bij e-mail is dat meestal goed te doen. Twijfel je of een bericht een phishingmail is, beweeg dan met de muis over een link zonder erop te klikken. Onderaan in je browser verschijnt de url waar de link naartoe leidt.

Door met je muis over een linkje te zweven, zie je onderin waar de link naartoe gaat. Een goede controle voordat je de link ook daadwerkelijk aanklikt.

Soms zijn die adressen zo onduidelijk dat je er weinig uit kunt opmaken. Klik in dat geval met de rechtermuisknop op de link en kies Koppeling kopiëren. Plak het adres vervolgens in Kladblok, zodat je het kunt bekijken zonder de site daadwerkelijk te openen. Dat is de veiligste manier om te controleren waar de link naartoe verwijst. Vaak zie je dan vreemde of onbekende domeinnamen, een duidelijke aanwijzing dat de mail niet van je bank afkomstig is.

Twijfel? Bellen!

Krijg je een vreemd WhatsApp- of sms-bericht waarin het lijkt alsof een bekende je vraagt om geld over te maken, bijvoorbeeld omdat hij een ticket is kwijtgeraakt of omdat haar telefoon gestolen zou zijn? Dat kán natuurlijk echt zijn, maar vaak is het helaas nep. Zelfs als details in het bericht kloppen, zoals het land waar die persoon verblijft. Slimme oplichters halen dit soort informatie namelijk gewoon van sociale media. Nog een reden dus om niet zomaar online te delen dat je op vakantie gaat en waarheen.

Ga je op vakantie? dan zet je dat natuurlijk niet op social media.

Twijfel je aan de echtheid van het bericht? Bel de persoon zelf om het te controleren. Heb je daar ook geen goed gevoel bij en is diegene met anderen op reis, bijvoorbeeld met partner of kinderen, neem dan contact op met hen om te checken of het verhaal klopt. Dan heb je de waarheid meestal snel boven tafel.

Bankcontrole

Sommige banken helpen klanten bij het tegengaan van fraude. Bij de ING kun je bijvoorbeeld controleren of de bank jou ook echt belt op het moment dat je iemand aan de lijn hebt die zegt dat hij of zij van de ING is. Daarvoor hoef je alleen maar de ING-app te openen en te klikken op de knop 'Check het gesprek'.

Andere banken gebruiken andere methoden, maar in het algemeen kun je ervan uitgaan dat jouw bank je nooit belt. En als ze dat wel doen, zullen ze je nooit vragen om je geld (tijdelijk) over te boeken naar een andere rekening, je opdracht geven om je bankpas af te geven aan een koerier of vragen om je gebruikersnaam en wachtwoord.

Gebeurt dat wel, hang dan direct op en bel vervolgens je eigen bank. Al is het maar om te melden dat er scammers actief zijn.

Extra beveiliging

Wil je zelf niet constant controleren of een e-mailtje of berichtje echt is, maar kun je daar wat extra hulp bij gebruiken? Kies dan voor een goed beveiligingspakket. Vrijwel alle beveiligingssuites vissen dergelijke mailtjes er zo voor je uit en markeren deze als zijnde spam, of verplaatsen deze dan automatisch naar een aparte folder in je mailbox.

Bitdefender Premium Security is een allround beveiligingspakket die je mailboxen in de gaten houdt en automatisch controleert op spamberichten en scam-mails. Mailtjes die veilig zijn worden indien gewenst aangeduid met een groen 'Bitdefender Safe'-labeltje. Prettig daarbij is dat je die aanduiding ook op andere apparaten ziet waar je je mail leest, omdat Bitdefender op serverniveau controleert en niet alleen je lokale mailbox. Alles wordt dus online al voor je in de gaten gehouden.

Mailtjes met het groene Bitdefender Safe-labeltje zijn veilig.

Dat geldt natuurlijk ook voor alle software die je downloadt, ook dat wordt gecontroleerd op de aanwezigheid van malware. En wie het zekere voor het onzekere neemt, maakt in Bitdefender ook nog eens gebruik van de extra AI-hulp Scam Copilot. Dankzij de ingebouwde chatfunctie kun je bijvoorbeeld een vraag stellen over scamming, maar ook een screenshot sturen van een sms- of WhatsApp-bericht. Scam Copilot scant het bericht en kan aangeven of het om een scambericht gaat.

Blijf alert

Een compleet beveiligingspakket is tegenwoordig toch echt wel een must. Zulke software neemt je aardig wat werk uit handen wat betreft de controle op fishing- en scammingmailtjes en de continu beveiliging van je apparaten als het op virussen en malware aankomt. De ontwikkelingen gaan echter snel en AI wordt meer en meer gebruikt om mensen te misleiden. Dat betekent dat je zelf ook constant alert moet blijven en je jezelf eigenlijk moet trainen om valse berichten te herkennen. Met een extra hulp als Scam Copilot van Bitdefender kun je dergelijke berichten al veel sneller onderscheppen, maar vereist het nog wel een extra stap aan jouw zijde, zoals het opsturen van een verdachte screenshot van een nep-WhatsApp-bericht. Blijf dus altijd opletten, hoe echt een bericht ook lijkt.