ID.nl logo
Huis

Review: Office 2016 is door samenwerkfuncties nog steeds het beste kantoorpakket

Office 2016 is inmiddels een week officieel uit, dus is het tijd om de balans op te maken. Het nieuwe kantoorpakket van Microsoft draait vooral om online samenwerken, maar er zijn nog een flink aantal nieuwe features toegevoegd in Word, Excel en PowerPoint. Dit is onze review van Office 2016 voor Windows.

In eerste instantie lijkt Office 2016 maar een kleine upgrade vanaf de vorige versie, die inmiddels alweer 3 jaar oud is. Maar het is vooral de manier waarop je nu kunt samenwerken met anderen die het kantoorpakket wezenlijk anders maakt dan zijn voorganger. Office 2016 draait namelijk vooral om real-time-samenwerking, en de spil daarin is Office 365.
 

Prettig samenwerken

De grootste verandering in Office is het samenwerken met anderen. Microsofts software had altijd al de handige functie om een document makkelijk met anderen te delen en de revisies van anderen te zien, maar de laatste jaren is die functie grotendeels achter komen te liggen op andere online pakketten zoals Google Docs. Microsoft heeft daarom veel aandacht besteed aan het samenwerken in één document.

Dat was al mogelijk in de online-versie van de tekstverwerker, maar kan nu ook in de desktop-software die oneindig veel meer opties biedt. Op dit moment zit die samenwerktoevoeging alleen nog in Word, PowerPoint en OneNote, maar uiteindelijk moet het ook mogelijk worden in Excel samen te werken.

Share

De centrale hub van het samenwerken is het 'share-menu'

De centrale hub van het samenwerkproces is het 'share'-menu, dat op te roepen is via een opvallende knop bovenin een document. Via het share-menu is het mogelijk een document met andere gebruikers te delen. Je kunt daarbij met iemand samenwerken, maar ook iemand alleen maar toegang geven om het document te bekijken.

Overigens werkte dat bij ons niet perfect - we hebben met meerdere machines, installaties, én Office-accounts geprobeerd een document te delen met elkaar, maar niemand kreeg een uitnodiging binnen via de mail. Gelukkig is er ook nog de optie om een link naar een document te kopiëren naar het Klembord, en dat gewoon via email of IM te verzenden.

Ook voor niet-Office-bezitters
Het mooie van de samenwerk-functie is dat niet iedereen een Office-pakket hoeft te bezitten. Als diegene dat niet heeft, kun je via de gedeelde link ook gebruik maken van de gratis browser-versie van Word of PowerPoint. Die heeft een stuk minder functionaliteit aan boord, maar voor het merendeel van het werk in Office heb je die functies ook niet nodig.

Het samenwerken zelf werkt in een document erg goed: Tekst verschijnt direct, real-time in beeld. Vertragingen komen nauwelijks voor, al kan het voorkomen dat 'de verbinding stopt' en je het programma ineens opnieuw moet opstarten. Dat overkwam ons meerdere keren, al kunnen we niet zeggen wat daar de oorzaak van was.

Chatten
Wanneer je Office 365 Pro gebruikt, is het daarnaast mogelijk om met je collega's te chatten in de app. Ook dat gebeurt vanuit het share-menu, waar je simpelweg kunt klikken op de naam van een medewerker en je via Skype For Business een gesprek kunt beginnen. En als dat niet werkt kun je ook altijd nog gebruik maken van de Notities-functie in Word zelf waarmee je aantekeningen kunt maken.

Dat samenwerken is overigens allemaal afhankelijk van je internetsnelheid, want als die niet goed is kan er snel wat misgaan met het synchroniseren en ben je voor je het weet compleet in de war.
 

 

Kleine uiterlijke veranderingen

Qua uiterlijk is er weinig veranderd, maar Office past wel beter bij Windows 10

Qua uiterlijk is Office niet heel erg veranderd, en blijven de klassieke kleuren in het pakket nog steeds aanwezig. Daarmee probeert Microsoft de apps in lijn te houden met de bekende Metro-UI die in Windows 8 al naar voren kwam, maar Office 2016 is ook duidelijk gericht op Windows 10. De balken bovenin zijn dikker geworden, en de icoontjes zijn groter zodat ze makkelijker te gebruiken zijn op touchscreens.

Gebruikers van het oudere Office 2013 zullen niet erg staan te kijken van het nieuwe pakket. Over het algemeen zijn de meeste UI-elementen wel hetzelfde gebleven.
 

Overige opties

Het menu van Office 2016 ziet er nagenoeg hetzelfde uit als in vorige versies, maar er zijn een paar functionaliteiten toegevoegd die erg gericht op veiligheid. Neem de mogelijkheid om documenten te versleutelen en met een wachtwoord te beveiligen, of er een digitale handtekening aan te hangen om het te ondertekenen.

In het 'Info'-menu is ook veel meer informatie over het document toegevoegd, zoals hoe lang er al wordt samengewerkt en wie welke veranderingen hebben gedaan.

'Info' is ook de plek waar je documenten kunt delen met andere gebruikers, en waar je uiteraard alle opties vindt zoals het printen van een document of het exporteren naar PDF.
 

Nieuwe Outlook-functies

De meeste nieuwe functies komen vooral voor in de documenten-software, maar ook email-app Outlook krijgt een update. Die update is niet groot en valt nauwelijks op, en de rest van de applicatie blijft grotendeels hetzelfde. Ook wel eens prettig.

Clutter
Wel zit er in de lijst met Inbox en Verzonden Items een extra optie, 'Clutter'. Dat is een extra map die een beetje het midden houdt tussen de spam-folder en je inbox. Clutter probeert het beheren van je inbox slimmer te maken, een beetje op de manier waarop Google dat met 'Inbox' ook probeert te doen.

Clutter 'leert' van je emailgedrag en kijkt daarbij wat voor type emails je meteen weggooit, of juist direct opent. Ook komt standaard-nieuws, zoals nieuwsbrieven of persberichten, eerder in de Clutter-box terecht zodat je inbox wat schoner blijft. Daarvoor moet Outlook wel leren van je emailgedrag, dus dat is weer één ding dat Microsoft over je te weten wil komen...

©PXimport

Er zitten nog een flink aantal kleine verbeteringen in Outlook 2016, die je wel veel tijd kunnen besparen. Denk daarbij aan het slimmer toevoegen van bijlagen, die nu ook 'meest recent' kunnen zijn, of vanuit OneDrive of SharePoint aan een email kunnen worden gekoppeld.
 

Slimme zoekfunctie

In alle programma's van Office 2016 zit een slimme zoekfunctie, die is gebaseerd op Microsofts eigen Bing-zoekmachine. De functie heet 'Tell Me' ('Vertel me'), en moet dienen als een geïntegreerde slimme assistent. Het idee is dat je op die manier meteen kunt leren hoe een functie werkt, en dat is geen overbodige luxe in het ondoordringbare woud van opties die Word en Excel rijk zijn.

Wil je bijvoorbeeld weten hoe je een envelop moet maken, dan kun je gaan wroeten door de vele menu's en submenu's - of je kunt gewoon 'Envelop' intypen in de zoekbalk. Meteen komen dan alle opties naar voren, met bovenaan de simpele optie om direct een envelop samen te stellen.

©PXimport



Nou is een zoekfunctie niet heel revolutionair, en het feit dat Tell Me goed werkt vinden we dan, heel verwend, iets dat we wel verwacht hadden. Er zit echter nog een paar extra functies in de zoekmachine.

Contextueel zoeken
Zo is er de 'Smart lookup', wat feitelijk niks anders is dan een Bing-zoekopdracht. Die kan worden opgeroepen vanuit 'Tell me'-menu, maar ook met de rechtermuisknop wanneer je een woord selecteert. Je kunt dan opzoeken wat dat betekent, al is het helaas niet mogelijk dat via Google te doen. En laten we wel wezen, Bing is daarin nog steeds inferieur aan Google.

Wel probeert Bing 'contextueel te zoeken', dus wordt er niet alleen gezocht op de zoekterm maar ook op de woorden in de rest van het document.
 

©PXimport

Daarnaast is er ook de optie om hulp te vragen bij een zoekopdracht, zodat je bij 'Envelop' in een apart scherm terecht komt waar je alles te weten komt over hoe je het enveloppen-menu kunt gebruiken. Dat is hetzelfde menu als je kunt oproepen via F1, en is dus niet helemaal nieuw in Windows of zelfs Office - maar desalniettemin interessant.
 

Conclusie

Waar Office 2013 nog vooral draaide om opslag in de cloud, tilt Office 2016 het cloud-werken naar een hoger niveau. Het kantoorpakket draait voor een belangrijk deel om online samenwerken, wat nu vanuit de software zelf kan en niet alleen via de browser. Het opzetten van zo'n samenwerking loopt niet altijd even soepel, maar het werken zelf gaat snel en zonder vertragingen.

Het is de vraag voor wie het nieuwe Office geschikt is, want veel standaard-tekstverwerkingsfuncties zijn ook beschikbaar in de mobiele versie die ook voor Windows te verkrijgen is (zoek in de Store op Word Touch), of via de browser - je kunt je dan afvragen of je daarvoor echt wil betalen. Voor power-users is Office 2016 echter net zo onmisbaar als eerst, met een indrukwekkend aantal functies dat je nergens anders vindt. Daar komt een aantal handige verbeteringen bij, zoals de 'slimme inbox' Clutter in Outlook en een zoekfunctie die de vele menu's makkelijk doorzoekbaar maakt.

Office 2016 is een kleine, maar gedegen verbetering in wat nog altijd het beste kantoorsoftwarepakket ter wereld is.

PakketPrijsOffice 2016 los€ 149,-  Office 365 Home€ 10,- per maand5 desktop- en 5 tablet- en 5 telefoon-installaties   Office 365 Personal€ 7,- per maand1 desktop- en 1 tablet- en 1 telefoon-installatie  Office 365 StudentenGratis1 installatie   Office 365 Business€ 8,80 per gebruiker per maand  Office 365 Business Premium€ 10,50 per gebruiker per maand

 

Uitstekend
Conclusie

Plus- en minpunten
  • Samenwerken gaat snel en soepel
  • Uiterlijk in lijn met Windows 10
  • Slimme zoekfunctie
  • 'Sharing' werkt vaak aanvankelijk niet
  • 95% van functies gebruik je niet dagelijks
  • Zoekfunctie werkt alleen via Bing
▼ Volgende artikel
Nieuw van Samsung: ultradunne Galaxy S25 Edge met 200 MP-camera en slimme AI-functies
© Samsung
Huis

Nieuw van Samsung: ultradunne Galaxy S25 Edge met 200 MP-camera en slimme AI-functies

Samsung voegt met de Galaxy S25 Edge een nieuw toestel toe aan de S-serie. Opvallend is vooral het ontwerp: de smartphone is met 5,8 mm extreem dun en weegt slechts 163 gram. Toch heeft het toestel een stevige titanium behuizing, een krachtige processor en een 200 MP-camera. De S25 Edge verschijnt op 30 mei in de Benelux.

Slank ontwerp, stevig frame

De Galaxy S25 Edge is dunner dan andere modellen in de serie, maar blijft stevig dankzij een titanium frame en het nieuwe Gorilla Glass Ceramic 2. Daarmee is het toestel goed beschermd tegen dagelijks gebruik. Ondanks het compacte formaat blijft het herkenbaar een Galaxy S, met afgeronde hoeken en een uniform ontwerp.

Camera met hoge resolutie en slimme functies

De hoofdcamera heeft 200 megapixel en is gericht op scherpte, ook bij weinig licht. Een 12 MP groothoeklens met autofocus zorgt voor extra detail bij close-ups. Samsung's AI-functies, zoals Audio Eraser en Drawing Assist, zijn ook aanwezig. De ProVisual Engine zorgt bovendien voor natuurgetrouwe kleuren en scherpe details in portretten.

©Samsung

Snelle chip en efficiënte koeling

De S25 Edge is voorzien van dezelfde Snapdragon 8 Elite-chip als de overige modellen in de S25-serie. Samsung past een aangepaste dampkamer toe om het toestel koel te houden, ondanks het slanke ontwerp. AI-verwerking gebeurt deels op het toestel zelf, met ondersteuning van onder andere ProScaler en mDNIe voor verbeterde beeldweergave.

Zo werkt een dampkamer Bij intensief gebruik, zoals gamen of filmen in hoge resolutie, kan een smartphone flink warm worden. Een dampkamer (ook wel vapor chamber genoemd) helpt om die warmte snel en gelijkmatig af te voeren. In de dampkamer zit een kleine hoeveelheid vloeistof die verdampt zodra het toestel opwarmt. De damp verspreidt zich over de kamer, koelt af en condenseert weer tot vloeistof. Zo ontstaat een constante circulatie die de hitte verdeelt en voorkomt dat één onderdeel oververhit raakt.

AI-ondersteuning in apps en dagelijks gebruik

Galaxy AI is aanwezig op systeemniveau en werkt samen met apps en routines. Nieuw zijn functies als Now Brief en Now Bar, die contextuele hulp bieden tijdens dagelijkse bezigheden. Via integratie met Google Gemini kun je bijvoorbeeld schermen delen tijdens gesprekken of aanwijzingen geven via de camera.

©Samsung

Beschikbaarheid & adviesprijzen

De Samsung Galaxy S25 Edge is vanaf 30 mei 2025 verkrijgbaar in de Benelux. Wie het toestel tussen 13 mei en 1 juni 2025 bestelt, krijgt bij aankoop van de 256 GB-versie een gratis upgrade naar 512 GB.

Adviesprijs 256 GB: 1.249 euro

Adviesprijs 512 GB: 1.369 euro

Kleuren: Titanium Silver, Titanium Jetblack en Titanium Icyblue

Bekijk meer Samsung smartphones op Kieskeurig.nl:

▼ Volgende artikel
Van scherm naar papier: de beste manier om webpagina’s te printen
© ZHURAVLEV ANDREY
Huis

Van scherm naar papier: de beste manier om webpagina’s te printen

Webpagina’s bekijken op een computer, tablet of telefoon gaat meestal prima, maar zodra je een pagina wilt afdrukken, kan dat lastiger zijn. Vaak komen er advertenties, vreemde lay-outs of overbodige elementen mee. Met deze tips sla je webpagina’s netjes op als pdf en print je ze zonder rommel, zodat je alleen de essentie overhoudt.

In dit artikel laten we zien hoe je webpagina’s kunt afdrukken zonder advertenties en onnodige elementen:

  • Gebruik de ingebouwde pdf-afdrukfunctie in je browser
  • Activeer de leesmodus om alleen de essentiële tekst te behouden
  • Maak een scrolbare schermafdruk
  • Gebruik PrintFriendly om advertenties en overbodige content te verwijderen

Lees ook: Mobiel printen vanaf je smartphone of tablet: zo werkt het

Webpagina’s per definitie gemaakt om op computerschermen te bekijken. De tekst is verdeeld in allerlei frames en er staan op veel plekken ook nog eens reclame. Heb je een printje nodig, dan zijn er verschillende oplossingen om de inhoud papier- en inktzuinig af te drukken. Je kunt de tekst uiteraard kopiëren en plakken in een tekstverwerker, maar deze tussenstap is omslachtig. Helaas voorzien slechts weinig websitebouwers hun webpagina’s van een knop waarmee er een printvriendelijke weergave mogelijk is. En ook zijn er sites die hun inhoud zelfs beschermen en het heel lastig maken om content over te nemen, laat staan dat je die kunt afdrukken. In dit artikel bieden we hier oplossingen voor.

Print to pdf

Op elk besturingssysteem heeft de browser tegenwoordig een ingebouwde pdf-afdrukfunctie. Selecteer de optie Afdrukken in het menu van de browser en kies Opslaan als PDF. Op de moderne versies van Windows is het sowieso mogelijk om af te drukken naar pdf vanuit iedere applicatie met een virtuele printer. Geef de opdracht Afdrukken en daarna selecteer je als printapparaat de optie Microsoft Print to pdf. Net als bij elke gewone printer geef je in deze virtuele printer de pagina’s aan die je wilt vastleggen. Ook kun je kiezen of je de pdf in kleur of zwart-wit wilt afdrukken/opslaan.

Bepaal of je een pdf-afdruk in kleur of zwart-wit wilt.

Leesmodus

Wanneer je een webpagina afdrukt, staan de advertenties, afbeeldingen, banners en soms zelfs filmpjes in de weg. Probeer in dat geval de Readermodus of Leesmodus. Dit geldt zowel voor een afdruk op papier als een afdruk naar pdf. Deze weergave stript de webpagina van alles wat de inhoud verstoort.

Deze Leesmodus activeer je eenvoudig in Mozilla Firefox, Microsoft Edge, Brave, Safari en vele andere browsers. In Edge klik je bijvoorbeeld op de documentvormige knop die aan de rechterkant van de adresbalk verschijnt wanneer je een online artikel leest.

Google Chrome maakt het iets lastiger. Daar moet je rechtsboven op de drie puntjes klikken, dat is de menuknop. Daarna kies je Meer hulpprogramma’s / Leesmodus. Deze leesweergave verschijnt in een zijbalk en daar kun je de achtergrond, de regelafstand en zelfs het lettertype en lettergrootte aanpassen. Als je rechtstreeks vanuit de leesmodus in Chrome wilt afdrukken, dan heb je de extensie Reader View uit de Chrome Webstore nodig. Wanneer je deze activeert als je een webpagina bekijkt, verschijnt er een schoongemaakte tekst met een verticale knoppenbalk waar ook de afdrukknop bij staat.

Met de Reader View-extensie pas je het lettertype, de lettergrootte en de achtergrondkleur aan.

Scrolbare schermafdrukken

Zo’n afdruk vanuit de leesmodus is een prima oplossing als het je alleen om de tekst te doen is. Je kunt ook een afbeelding van de webpagina opslaan die er precies uitziet zoals in de browser. Hiervoor druk je op Windows-toets+Shift+S of op de PrintScreen-toets. Het is zelfs mogelijk een schermafdruk te maken van de volledige pagina, inclusief het gedeelte dat je niet kunt zien op je scherm. We noemen dit een scrolbare afbeelding.

In Edge druk je hiervoor op Ctrl+Shift+S, waarmee een overlay verschijnt met enkele screenshotopties. Kies voor Volledige pagina vastleggen. Daarmee krijg je een nieuw scrolvenster dat de volledige pagina omvat. Bovenaan staan enkele tools om zaken op de afbeelding te markeren.

In Firefox moet je de knop nog aan de knoppenbalk toevoegen. Klik rechtsboven op de drieregelige menupictogram en kies Meer hulpmiddelen en dan Werkbalk aanpassen.

Zoek in de beschikbare knoppen het pictogram Schermafbeelding en sleep dit naar de Firefox-werkbalk. Als je op deze knop klikt, heb je de keuze tussen Volledige pagina opslaan en Zichtbaar gebied opslaan.

In Google Chrome klik je op het menu met de drie stippen rechtsboven en kies je voor Meer hulpprogramma’s / Hulpprogramma’s voor ontwikkelaars. Klik in de console op de drie stippen naast het tandwieltje en selecteer in de vervolgkeuzelijst Run command. Typ het woord Screenshot in de regel bovenaan in de console. Dan verschijnen er vier opties; kies voor Capture full size screenshot.

In Edge heb je de keuze tussen Gebied vastleggen en Volledige pagina vastleggen .

PrintFriendly

Websitestripper

Een uitstekende websitestripper is PrintFriendly. Je spreekt deze tool aan via een website of via een browserextensie. Op de eerste manier kopieer je het internetadres van de webpagina die je op papier wil hebben. Daarna bezoek je www.printfriendly.com. Daar plak je het adres in het witte adresvak. Je kunt ook een pdf-bestand in het upload-vak slepen. Vervolgens klik je op Preview. Je zult zien dat de online tool de webpagina optimaliseert om af te drukken. Advertenties en banners worden automatisch verwijderd.

Je kunt het geoptimaliseerde document nog verder afslanken. Wanneer je met de muisaanwijzer over een alinea of een afbeelding gaat, wordt dit onderdeel automatisch geselecteerd en verschijnt een knop in de vorm vuilnisbakje. Als je op dit pictogram klikt, verdwijnt de selectie. Bovenaan de voorvertoning staat ook nog de knop Undo. Daarmee kun je steeds een aantal stappen terug. Op deze manier beslis je zelf welke inhoud je wilt overhouden. Met enkele knoppen druk je het resultaat af, bewaar je het als pdf, of verstuur je het als bijlage in een mail.

Met PrintFriendly kun je zowel afbeeldingen als alinea’s verwijderen. 

Veel te printen?

Vergeet het printpapier niet!

Installeren

Om het nog gemakkelijker te maken, vind je op www.printfriendly.com onder het menu Website Tools de extensie die je kunt installeren in Chrome , Firefox en Edge. Voor Safari, de browser van Apple, is er een bookmarklet die deze browser snel naar de webpagina van deze dienst brengt. In de drie andere browsers voeg je de PrintFriendly-knop toe aan de werkbalk. Wanneer je erop klikt, opent er een nieuw venster waarin je kunt aangeven welke onderdelen verwijderd mogen worden, zodat alleen de gewenste inhoud overblijft voor het afdrukken.

Op de website van PrintFriendly vind je de extensies om in browsers te installeren.

Geen kop- en voettekst meer

Bij het afdrukken van webpagina’s wordt in de kop- en voettekst allerlei informatie geplaatst, zoals de titel van de pagina, de url, de datum en de tijd. Deze gegevens maken de afdruk rommelig. Je kunt er ook voor zorgen dat deze informatie niet meer in je afdrukken verschijnt.

In Edge en Chrome klik je hiervoor op de knop met de drie puntjes rechtsboven. Kies dan voor Afdrukken, of gebruik de toetscombinatie Ctrl+P. Onderaan het dialoogvenster Afdrukken kies je de optie Meer instellingen en daarna scrol je naar beneden waar je het vinkje bij Kop- en voetteksten weghaalt.

In Firefox druk je eerst de Alt-toets in, zodat het menu bovenaan in beeld komt. Dan kies je voor Bestand / Afdrukken. In de zijbalk Afdrukken scrol je helemaal naar beneden. Daar zet je bij de Opties de Kop- en voetteksten uit.

In Safari op de Mac kies je voor Archief / Druk af. Dan zie je de optie Druk kop- en voetteksten af in het printdialoogvenster staan. Deze kun je uitschakelen.

Je kunt de kop- en voetteksten weglaten in de afdruk.

Beschermde webpagina’s

Je wilt een plan schrijven en daarvoor gebruik je uiteraard webbronnen. Helaas staat het artikel dat je nodig hebt op een beveiligde website. Je kunt de tekst niet afdrukken en ook niet kopiëren. Toch zijn er drie manieren waarmee je deze beveiliging kunt omzeilen.

De eerste: Je schakelt JavaScript uit. De beveiliging is namelijk meestal ingesteld met behulp van JavaScript. We leggen uit hoe je dit doet in Chrome, in andere browsers is de methode vergelijkbaar.

Ga via de drie puntjes rechtsboven naar Instellingen / Privacy en beveiliging. Kies dan voor Site-instellingen aan de rechterkant. Scrol naar beneden op deze pagina en klik op JavaScript. Bij Geen toestemming om JavaScript te gebruiken, klik je op de knop Toevoegen om het gebruik van JavaScript door de website te blokkeren. In het pop-upvenster typ je de url van de website waarvan je JavaScript wilt uitschakelen en bevestig je met de knop Toevoegen. Ga nu terug naar de website waarvan je de tekst wilt kopiëren en vernieuw de pagina. Probeer de tekst opnieuw te kopiëren. Nu kun je de inhoud in een tekstverwerker plakken.

De tweede manier: Je activeert de leesmodus van de webpagina, zodat je alleen de tekst ziet. Meestal kun je daar de tekst toch kopiëren om die daarna te plakken en af te drukken.

Tot slot is er nog een derde manier: Je typt of plakt het internetadres in de html-to-text-converter, zoals https://txtify.it. Je klikt vervolgens op Convert. De broncode van de website wordt omgezet tot alleen maar tekst die je gemakkelijk kunt kopiëren en afdrukken.

Voeg de websites toe waarvoor JavaScript moet worden uitgeschakeld.