ID.nl logo
Rekeningen delen: 8 tips voor betaal-apps
© PXimport
Huis

Rekeningen delen: 8 tips voor betaal-apps

Het is hartje zomer en dat betekent dat er weer heel wat geld wordt uitgegeven op de terrasjes in ons land. Heerlijk om met vrienden van een drankje te genieten, maar het is natuurlijk niet zo fijn als jij telkens de rekening voor je kiezen krijgt. Tijd om daar een einde aan te maken. Wij geven 8 tips voor betaal-apps.

Wil je meer handige gratis apps? Je vindt ze allemaal op computertotaal.nl/apps.

Natuurlijk kun je ook op een terrasje iedereen voor zich laten betalen. Maar in de praktijk betaalt meestal één iemand, dat is makkelijker. En daar gaat het vaak mis … om geld vragen is niet fijn, zeker niet als je iemand meerdere keren moet helpen herinneren dat hij je nog wat verschuldigd is. Bovendien moet je dat dan ook allemaal gaan bijhouden. Gelukkig zijn er tegenwoordig heel veel apps en manieren die je kunnen helpen. We lichten er een paar voor je uit.

01 We all pay

De app We all pay, die alleen beschikbaar is voor de iPhone, is niet gelieerd aan een bank of financiële instelling. Dit is vooral een handige – en gratis – oplossing om snel in kaart te brengen wie welk bedrag aan wie moet betalen. De app werkt eenvoudig. Zodra je de app start, kun je een rekening toevoegen. Aangezien deze app niet verbonden is aan een financiële instelling, wordt hier geen rekeningnummer bedoeld maar een rekeningmoment/bonnetje. In ons voorbeeld voegen we een lunch met drie personen toe. Geef aan wie er aanwezig waren, oftewel wie er allemaal dienen te betalen. Vergeet niet om jezelf hier ook toe te voegen. In het tabblad Betalingen bovenin druk je vervolgens op Nieuwe betaling. Daar geef je aan wie er betaald heeft en waar het precies om ging, als bijvoorbeeld de een de parkeerkosten en de ander het eten en drinken betaald heeft. Specificeer het totaalbedrag dat is betaald en kies onderin wie er moeten bijdragen. Je kunt dus iemand uitschakelen die niet hoeft mee te betalen, handig als je dit als cadeau voor iemand deed. Tot slot druk je op Oplossing, waarna er een overzicht wordt getoond van wie precies wat moet betalen aan wie. Druk op Stuur email om een bericht te verzenden naar de betrokken personen om ze te laten weten hoeveel ze moeten betalen. Helaas houdt de functionaliteit van de app hier wel op, je kunt niet bijhouden wie er een betaling heeft voldaan.

02 Tikkie

Ook Tikkie is een app die je in staat stelt om een rekening te delen, maar dan wel met de mogelijkheid om via iDeal te betalen. De app kan dit, omdat hij gemaakt is door een bank (ABN Amro), waarvoor een dergelijke functionaliteit uiteraard eenvoudig te implementeren is. Wanneer je Tikkie hebt gedownload (voor iOS of Android) en gestart, dan moet je je naam, telefoonnummer en bankrekeningnummer opgeven (dat laatste is uiteraard omdat de app wil weten waar het geld naartoe gestort moet worden). Vervolgens kun je aangeven dat je een melding (pushbericht) wilt ontvangen wanneer iemand een rekening betaald heeft. Om een betaalverzoek te starten, druk je op het plusteken rechtsonder. Opvallend is dat je bij deze app het rekenwerk zelf moet doen. Stel dat de rekening 60 euro was en je deelt hem gelijkmatig met z’n drieën, dan vul je 20 euro in en druk je op Volgende. Je kunt nu een beschrijving opgeven van de gebeurtenis waarvoor betaald moet worden (maximaal 35 tekens) en vervolgens kun je onderin drukken op Deel via WhatsApp. Door op de puntjes daarnaast te drukken kun je ook delen via andere kanalen, zoals Facebook Messenger, sms enzovoort. Vervolgens wordt er een bericht gestuurd met daarin het bedrag, de beschrijving en een betaallink. Wanneer de ontvanger hierop drukt, kan hij/zij direct via iDeal betalen. Het nadeel van deze app is dat je het versturen van een verzoek dus voor iedere persoon afzonderlijk moet doen.

©PXimport

Verdienmodel

Het is natuurlijk fantastisch dat je rekeningen zo eenvoudig kunt delen, maar voor niets gaat de zon op. Waar verdienen dit soort apps eigenlijk hun geld aan? Het antwoord daarop is lastig te geven, omdat het verschilt per aanbieder. Aanvankelijk werd beweerd dat banken het geld een aantal dagen vasthielden om zo te profiteren van de rente, maar daarvoor hebben we geen enkel bewijs kunnen vinden. Banken laten hier dan ook niet veel over los, met uitzondering van ABN Amro, dat aangeeft niets aan de app te verdienen – sterker nog, er geld op te verliezen. Het gebruik van de app levert de bank echter wel nuttige inzichten op over het betaalgedrag van consumenten, dus indirect heeft de bank daar natuurlijk wel veel aan. Daarnaast loopt er nu een test waarbij bedrijven Tikkie (ABN) kunnen gebruiken om klanten extra’s aan te bieden (bijvoorbeeld extra beenruimte vlak voor een vlucht). Het gebrek aan een verdienmodel is overigens wel merkbaar aan het feit dat een aantal partijen, waaronder Rabobank en ING, na een jaar al de handdoek in de ring hebben gegooid.

©PXimport

03 Florin

©PXimport

Deze app is niet gemaakt door een bank, maar door een aantal jonge ondernemers die een front willen vormen tégen banken. Helemaal zonder de banken kunnen ze niet, want ze hebben iDeal nodig voor de werking van deze app, maar het is natuurlijk wel interessant dat er ook een app is die niet in handen is van één van de grote banken. Wanneer je de app hebt gedownload (Android of iOS) en een account hebt aangemaakt met alle bijbehorende gegevens, kun je direct van start door te drukken op Geld terug vragen. Voeg vervolgens de contactpersonen toe aan wie je het verzoek wilt sturen (Florin werkt via je telefoonnummer), kies een pictogram en vul een omschrijving in. Geef in welk bedrag je terug wilt vragen, voeg eventueel een foto toe (van de gebeurtenis of van een smekende blik met puppy-ogen) en druk op Versturen. Het bedrag wordt nu automatisch verdeeld tussen de personen, waarbij je de verdeelsleutel eenvoudig kunt wijzigen. Druk nogmaals op Versturen en de aanvraag wordt verstuurd per sms, of je kiest een andere app zoals WhatsApp. De ontvanger krijgt nu een bericht met betaallink en kan direct betalen.

04 Bunq

De bijnaam van Bunq is Bank of the Free. Dit heeft te maken met het feit dat de financiële instelling achter de app niets te maken heeft met alle grote banken en daardoor onafhankelijker is. In tegenstelling tot de andere apps, is Bunq niet zomaar een betaalverzoekjesdienst, maar een daadwerkelijke bankrekening waar je geld op kunt storten en vanaf kunt halen. Er wordt dan ook best wat aan je gevraagd wanneer je een account aanmaakt. Je kunt je betaalverzoeken alleen sturen aan mensen die ook Bunq hebben. In principe is het versturen van een betaalverzoek heel eenvoudig: je drukt onderin op Request en kiest een contactpersoon en geeft aan hoeveel je van deze persoon krijgt en waarom. Deze krijgt dan in zijn/haar Bunq-app het betaalverzoek binnen. Betalen kan alleen met saldo op je Bunq-rekening, dus niet met iDeal. Als beide partijen een Bunq-rekening met een bepaald bedrag erop hebben, dan is dit een best handige en snelle methode. Wat nog een leuke optie is, is dat je ook kunt betalen door je vingers te scannen met je camera. Heeft één van de twee geen Bunq, dan werkt dit niet. Vind je Bunq erg fijn en wil je je Bunq-rekening omzetten in een ‘echte’ bankrekening dan kan dat, maar dan moet je wel extra gegevens zoals een identiteitsbewijs afgeven.

©PXimport

05 PayPal.me

Deze optie is een beetje een vreemde eend in de bijt, omdat het geen app is die je gebruikt, maar een website. PayPal.me is een soort verlengstuk van PayPal, dat je in staat stelt om geld te vragen met behulp van een link. Je gaat hiervoor naar www.paypal.me en bedenkt het woord waaruit je link moet bestaan, bijvoorbeeld hetwasleuk. De link die je genereert wordt dan www.paypal.me/hetwasleuk. Zodra je klikt op Kies nu, dien je in te loggen bij PayPal om de link te koppelen aan je account. Het enige dat je nu nog hoeft te doen is de link te sturen naar de mensen aan wie je geld terug wilt vragen, waarna zij direct kunnen betalen. Nadeel? Je moet zelf de bedragen berekenen en mensen kunnen alleen betalen als ze zelf ook een PayPal-rekening hebben.

©PXimport

06 Sjaak

©PXimport

We betwijfelen of het de reden is dat deze app zo genoemd is, maar als je altijd moet betalen, dan ben je behoorlijk de Sjaak. Het is dan ook niet meer dan gepast dat Sjaak je hierbij gaat helpen. Wanneer je de app (Android en iOS) start, moet je ook hier je naam, telefoonnummer en IBAN opgeven. Vervolgens dien je een groep aan te maken van de mensen met wie je een activiteit hebt uitgevoerd waarvoor betaald moet worden, waarin je uit je adresboek de contactpersonen toevoegt. Wanneer je de groep hebt gemaakt, druk je op Tijdlijn, waarna je drukt op Bon toevoegen. Je geeft nu aan hoeveel geld er is betaald en hoe je dat wilt verdelen tussen jezelf en de mensen van wie je geld krijgt. Sjaak kan dat zelf berekenen of je past zelf een verdeling toe. Vervolgens krijgen de betrokkenen een betaalverzoek. Daarbij is het wel belangrijk dat de andere partijen ook Sjaak hebben. Het enige dat niet zo fijn is aan de app, is dat je de betaling zelf moet regelen, je krijgt geen iDeal-link of iets dergelijks, dat zou de app wat ons betreft perfect maken (maar we begrijpen dat dat lastig is bij een gratis app).

Communicatie

Het is fijn dat er apps bestaan waarmee je een rekening die je betaalt hebt, later kunt vereffenen met anderen. Al betekent het feit dat jij zo’n app moet gebruiken natuurlijk dat jij vaak degene bent die rekeningen betaalt. Om ruzies of irritaties binnen de vriendenkring te voorkomen, is het wel handig om goed te communiceren over dát je de rekening gaat delen, en hoe je dat gaat doen. Uit ervaring kunnen we je vertellen dat als je na een paar drankjes of een lunch zegt: ik betaal wel even, en daarna onaangekondigd een berichtje stuurt voor het delen van de rekening, dat bij anderen voor verbazing kan zorgen. Hoe terecht het ook is dat je de rekening wilt delen, geldzaken blijven een gevoelig onderwerp. Het blijft gênant dat het nodig is, maar introduceer even de app én je plan om de rekening te delen voor of tijdens de gebeurtenis die geld kost, zodat het niet als een verrassing komt.

07 De bank

Naast losse apps die je kunt installeren om een rekening te delen, kun je bij een deel van de banken terecht bij de eigen app van de bank. Dit kan onder andere bij ING met het Betaalverzoek, en bij ABN Amro met Rekening delen. We beschrijven de manier in de ABN-app. Tijdens het betalen van de rekening zelf, hoef je nergens rekening mee te houden. Wanneer je de transactie hebt voltooid, zal deze verschijnen in het transactieoverzicht van de bank. Log je vervolgens in op de app (in het geval van ABN Amro) en druk je op de betreffende transactie, dan zie je onder in beeld de optie Rekening delen. Wanneer je hierop drukt, dan kun je deelnemers toevoegen, oftewel, de mensen met wie je het bedrag wilt delen. Wanneer je deelnemers toevoegt (je heb hiervoor hun naam en e-mailadres nodig), wordt het bedrag automatisch verdeeld over het aantal personen. Je kunt het bedrag van een specifieke persoon aanpassen, waarna het restant verdeeld zal worden tussen de rest. Druk op Volgende wanneer je tevreden bent met de verdeling. Je kunt nu een persoonlijk bericht toevoegen, dat wordt de inhoud van de e-mail. Deze inhoud zal, samen met de informatie over het te betalen bedrag, worden verzonden zodra je drukt op Verzenden. De betaling zal overigens handmatig moeten worden gedaan en kan niet, zoals bij de Tikkie-app, via iDeal.

©PXimport

08 Continuïteit

De markt rond het delen van rekeningen (of sociaal betalen zoals het ook wordt genoemd) is nogal een dynamische. De ene na de andere app duikt op, met wisselend succes. Tegen de tijd dat dit artikel verschijnt zijn er ongetwijfeld apps verschenen die wij nog niet hebben beschreven. Apps verdwijnen ook regelmatig. Zo bleken apps als Twyp (ING) en Grppy (Rabo) geen lang leven beschoren. Voordat je op een nieuwe app duikt, is het dus niet onverstandig om even de kat uit de boom te kijken, zodat je kunt lezen wat de ervaringen van anderen zijn. Als je het niet erg vindt om tijd te investeren in een app die er misschien over een tijdje niet meer is, kun je er natuurlijk altijd voor kiezen om een ‘early adopter’ te zijn, die zijn immers ook nodig wil een platform ooit van de grond komen. Staar je in ieder geval niet blind op grote merken achter dergelijke apps, want zowel ING als Rabo hebben laten zien net zo makkelijk weer te stoppen als de dienst hen niet bevalt.

©PXimport

▼ Volgende artikel
Windows 11 installeren zonder Microsoft-account? Zo omzeil je de blokkade
© MG | ID.nl
Huis

Windows 11 installeren zonder Microsoft-account? Zo omzeil je de blokkade

Wanneer je Windows 11 (opnieuw) installeert, vereist Microsoft dat je je aanmeldt met een Microsoft-account of dat je er eentje aanmaakt. En dat terwijl je je voorheen in Windows 10 gewoon met een offline account kunt aanmelden. Wij laten je zien hoe je dat ook in Windows 11 doet, rechtstreeks tijdens de installatieprocedure.

Microsoft wil maar al te graag dat je een Microsoft-account hebt en deze ook gebruikt bij het aanmelden van Windows 11. Behalve dat je hiermee in geval van het vergeten van je installatiecode het besturingssysteem makkelijker opnieuw kunt activeren, biedt een Microsoft-account niet heel veel extra voordelen in Windows 11 zelf. Het enige wat met zo'n account makkelijker gaat is het instellen van e-mail en OneDrive, maar dat zijn ook diensten waar je je later bij kunt aanmelden.

Installatieprocedure

In een van de laatste stappen van de installatieprocedure, of wanneer je een Windows 11-laptop hebt gekocht, word je - om de laatste instellingen toe te passen - gevraagd om in te loggen bij een Microsoft-account, of er eentje aan te maken.

©MG | ID.nl

Microsoft vraagt in Windows 11 standaard om een Microsoft-account.

Wanneer je in bovenstaand scherm bent aangekomen, lijkt het alsof je hier niet meer uit kunt komen: je moet óf een account invullen, óf er eentje aanmaken, óf een stap terug gaan met de pijl rechtsboven in beeld. Toch kun je hier nog iets anders doen, namelijk een opdrachtprompt openen. En dat is handig, want met een opdrachtprompt tijdens de installatie van Windows 11 kun je alvast dingen regelen voordat Windows 11 zelf is opgestart. Het omzeilen van het aanmaken of invoeren van een Microsoft-account bijvoorbeeld. Om de opdrachtprompt te openen, moet je de volgende toetscombinatie intypen:

Shift+F10

Let op: bij sommige computers zoals laptops kan het zijn dat je ook de Functietoets Fn moet indrukken om de F10-knop te kunnen gebruiken. De opdracht wordt in dat geval dan:

Shift+Fn+F10

Na het indrukken van deze toetscombinatie wordt een zwart venster voor de opdrachtprompt geopend.

©MG | ID.nl

Via een opdrachtprompt tijdens de installatieproductie van Windows 11 kunnen we de blokkade voor het aanmaken van een gewoon account omzeilen.

In dit scherm voor je een speciale opdracht in waarmee we de verplichte invoer voor een Microsoft-account gaan omzeilen. Zodra Windows 11 heeft gedetecteerd dat jouw computer een werkende verbinding heeft, blijf je op dat accountscherm hangen, maar ook wanneer er nog geen verbinding is gemaakt, wil Microsoft toch eerst dat je verbinding maakt en daarna alsnog met een Microsoft-account aan de slag gaat.

Nu de opdrachtprompt is geopend, schakelen we die online functie uit. Voer exact de volgende opdracht in:

start ms-cxh:localonly

Gevolgd door een druk op de Enter-toets. Dat zit eruit als hieronder:

©MG | ID.nl

Met behulp van de opdracht start ms-cxh:localonly kunnen we toch een normaal account.

Nadat je op Enter hebt gedrukt, verschijnt er een nieuw venster met de mogelijkheid om een lokaal account (dus zonder Microsoft-account) aan te maken. Goed om te weten: dit account is ook meteen een administrator-account.

©MG | ID.nl

Je kunt iedere accountnaam gebruiken die je wenst, en een wachtwoord opgeven hoeft nu nog niet.

Je kunt hier dus gewoon een normale (voor- en achter)naam opgeven, een e-mailadres is dan niet nodig. Je kunt ervoor kiezen om nu een wachtwoord in te vullen, maar als je dat doet, krijg je ook direct drie controlevragen die je moet opgeven; dat kun je niet skippen. Sla je het aanmaken van een wachtwoord nu over, dan kun je dat later in Windows 11 alsnog doen.

Nadat je de benodigde gegevens hebt ingevuld, worden de laatste installatiestappen voltooid, en wordt de computer nog een keertje opnieuw opgestart. Daarna kun je je aanmelden met het nieuwe account en voer je nog een aantal stappen uit met betrekking tot functies als locatie, diagnostische gegevens en handschriftherkenning.

Account aanpassen

Het account waarmee je je aanmeldt is een administrator-account. In dat geval doe je er goed aan om een wachtwoord in te stellen als je dat nog niet hebt gedaan in de hierboven uitgelegde stap. Om een wachtwoord in te stellen, klik je op de Startknop, en vervolgens op je accountnaam en kies je voor Mijn account beheren.

©MG | ID.nl

Via het Startmenu vraag je de eigenschappen van je account op.

Je komt nu in het instellingenscherm terecht voor je account. Scroll naar de knop Aanmeldingsopties en daarna op Wachtwoord.

©MG | ID.nl

Klik op het onderdeel Wachtwoord om een wachtwoord toe te voegen aan je account.

Nu kun je een wachtwoord naar wens opgeven, de eisen zijn hier niet streng, maar uiteraard kies je wel voor een lastig te raden wachtwoord. Wel ben je verplicht om een geheugensteuntje op te geven, maar dat is minder lastig dan drie extra beveiligingsvragen die je normaliter bij het installatiescherm moet opgeven. Bij de geheugensteun mag het wachtwoord (vanzelfsprekend) niet gebruikt worden .

©MG | ID.nl

Hier geef je je wachtwoord op. De wachtwoordhint (geheugensteun) mag niet ook je wachtwoord.

Wachtwoord en geheugensteun ingevoerd? Dan ben je in principe klaar en kun je je systeem verder gaan configureren. Eventueel kun je nu ook nieuwe extra accounts aanmaken via het onderdeel Andere gebruikers in het instellingenscherm.

▼ Volgende artikel
Wat is doomscrolling en hoe kom je ervan af?
© AK | ID.nl
Huis

Wat is doomscrolling en hoe kom je ervan af?

Je pakt je telefoon om even snel iets te bekijken – en ineens ben je zomaar een uur verder, omdat je niet kon stoppen met scrollen. En onderweg ben je meestal niet blijven hangen bij blije kattenfilmpjes, maar bij rampen, slecht nieuws en roddel. Of bij posts van mensen die allemaal mooier of rijker lijken dan jij. Doomscrolling dus. Slecht voor je humeur en zelfbeeld én zonde van je tijd. Maar gelukkig kun je er iets tegen doen.

In dit artikel lees je:

☠️ Wat doomscrolling is ☠️ Waarom je maar blijft scrollen ☠️ Hoe je weet of jij een doomscroller bent ☠️ Wat je tegen doomscrollen kunt doen

Lees ook: Minder afleiding van je telefoon met deze 6 apps

Wat is doomscrolling?

Doomscrolling is eindeloos blijven scrollen door berichten, filmpjes en posts die je eigenlijk alleen maar onrustig maken. Dat begon ooit met nieuws, maar geldt tegenwoordig ook voor sociale media. Denk aan TikTok, Instagram of X waar je urenlang blijft scrollen, maar waar je zelden wijzer of rustiger van wordt. Het algoritme weet precies wat je aandacht trekt – en hoe het je blijft vasthouden.

De term ontstond rond 2020, tijdens de COVID-19-pandemie, toen mensen massaal thuis zaten en constant updates zochten over het virus. Maar het fenomeen heeft zich sindsdien uitgebreid naar alle vormen van nieuws of posts waar je je slechter van gaat voelen.

Waarom blijven we scrollen?

Apps zijn zo ontworpen dat ze je aandacht vasthouden. Elke swipe of nieuwe video geeft een kleine prikkel in je brein: een signaal dat er misschien iets interessants komt. Soms zit er iets tussen dat écht boeit, maar vaak blijft het bij vluchtige prikkels. Ondertussen raakt je hoofd vol, maar je krijgt er weinig voor terug.

Hoe weet je of je doomscrollt?

Er bestaat geen test waarmee je kunt checken of je een doemscroller bent. Maar er zijn wel duidelijke signalen. Je zit in de gevarenzone wanneer je:

🚩 Gedachteloos nieuws- of socialmedia-apps opent, vaak meerdere keren per dag
🚩 Je daarna leeg, onrustig of somber voelt
🚩 Moeite hebt om te stoppen, terwijl je eigenlijk wel weet dat het nergens toe leidt
🚩 's Avonds of 's ochtends lang op je telefoon zit zonder duidelijk doel
🚩 Niet toekomt aan andere dingen, of je gejaagd voelt als je niets checkt

Herkenbaar? Dan is het tijd om je scrollgedrag te doorbreken. Dat is niet makkelijk, maar het kan wel. Onderstaande tips helpen je op weg.

©Gorodenkoff

Wat kun je doen tegen doomscrolling?

1. Beperk je schermtijd en las schermvrije tijdstippen in

Geef jezelf vaste momenten waarop je iets mag checken. Bijvoorbeeld: 's ochtends 15 minuten nieuws, 's avonds 10 minuten social media. Stel een timer in, zodat je niet ongemerkt blijft hangen. Je kunt ook met jezelf afspreken dat je bijvoorbeeld één uur per dag niet op je scherm kijkt. Of in het weekend pas na twaalf uur 's middags je telefoon pakt. Ook is het mogelijk om tijdslimieten in te stellen voor bepaalde apps. Hieronder lees je hoe je dat doet op een iPhone en op een Android-toestel.

Scherm- en apptijd beperken op iPhone

Wil je op vaste tijden niet gestoord worden? Stel dan apparaatvrije tijd in op je iPhone. Tijdens die periodes zijn alleen telefoongesprekken, berichten en apps die je zelf toestaat beschikbaar. Ga naar Instellingen > Schermtijd, tik op App- en websiteactiviteit en schakel dit in als dat nog niet gebeurd is. Kies daarna voor Apparaatvrije tijd en stel via Gepland de begin- en eindtijd in. Je kunt kiezen voor elke dag hetzelfde tijdstip of per dag variëren. Vlak voor de ingestelde tijd krijg je een herinnering.

Ook kun je tijdslimieten instellen voor apps of hele categorieën, zoals sociale netwerken of games. Ga naar Instellingen > Schermtijd > Applimieten > Voeg limiet toe en selecteer de gewenste apps of categorieën. Tik op Volgende, stel de limiet in en gebruik eventueel Pas dagen aan voor verschillende limieten per dag. Rond af met Voeg toe.

Scherm- en apptijd beperken op je Android-telefoon

Rustmomenten op je Android-toestel stel je in via de Bedtijdmodus. Tijdens deze periodes worden je schermkleuren aangepast (bijvoorbeeld naar grijstinten) en kun je meldingen dempen of het scherm automatisch laten uitschakelen. Ga naar Instellingen > Digitaal welzijn en ouderlijk toezicht > Bedtijdmodus en stel in wanneer de modus moet starten en eindigen. Je kunt dit voor elke dag apart instellen of een vast schema kiezen.

Wil je appgebruik beperken? Ga dan naar Digitaal welzijn > Dashboard en kies de app die je wilt beperken. Tik op het zandlopertje naast de app en stel een dagelijkse limiet in. Zodra de limiet is bereikt, is de app de rest van die dag niet meer toegankelijk.

2. Zet meldingen uit

Pushmeldingen van nieuwsapps, sociale media of video-apps zorgen dat je telkens toch weer gaat kijken en scrollen. Zet ze uit. Wat je niet ziet, open je ook minder snel.

3. Richt je telefoon prikkelarmer in

Zet socialmedia- en nieuwsapps niet op je beginscherm. Of verwijder ze helemaal. Wil je ze toch echt bezoeken, dan kan dat via de browser. Dat is een extra handeling vergeleken met een app, maar juist daarom doe je het misschien minder vaak.  

Verder kun je er ook voor kiezen om de grijstintenmodus in te schakelen. Dat zorgt voor minder afleiding en een beeld dat rustiger is.

Op een iPhone ga je hiervoor naar Instellingen > Toegankelijkheid > Weergave en tekstgrootte > Kleurfilters en schakel je de optie in. Op een Android-smartphone ga je hiervoor naar Instellingen -> Toegankelijkheid -> Kleurfilters. Hier schakel je de optie Grijstinten in. Afhankelijk van je toestel kunnen deze menu-opties een iets andere naam hebben.

©ID.nl

4. Volg niet alles en iedereen

Kies één of twee betrouwbare nieuwsbronnen. Ontvolg accounts die vooral onrust of negativiteit brengen. Kies liever voor mensen of media die je inspireren, informeren of aan het denken zetten. Een account waar je geen energie van krijgt, maar dat je energie kost: dat kun je beter ontvolgen.

Stoppen met doom-scrolling? Het kan!

Doomscrolling gaat allang niet meer alleen over nieuws. Ook gedachteloos scrollen langs filmpjes, reacties of meningen op sociale media hoort erbij. Het lijkt onschuldig, maar kost tijd, energie en aandacht — en levert weinig op.

Het goede nieuws: je kunt ermee stoppen. Niet in één keer, maar stap voor stap. Door bewuster te kiezen wat je leest en wanneer. Door je telefoon minder het ritme van je dag te laten bepalen. En door ruimte te maken voor dingen die je echt iets opleveren.

📵 Verveel je je zonder smartphone?

📘 Door een boek kun je urenlang scrollen!