ID.nl logo
Privacybeleid Flink onder de loep
© Reshift Digital
Huis

Privacybeleid Flink onder de loep

Boodschappen thuisbezorgd binnen tien minuten, dat is precies de dienst die onder andere flitsbezorger Flink de gebruikers van haar mobiele applicatie aanbiedt. Het uitgebreide assortiment en de lage bezorgkosten hebben bijgedragen aan de populariteit van Flink. Ook gedurende de coronapandemie blijkt Flink een uitkomst te zijn voor gebruikers die bijvoorbeeld thuis in quarantaine zitten. Aanleiding genoeg om het privacybeleid flink onder de loep te nemen!

Wettelijke grondslag(en)

De verwerkingsverantwoordelijke – in dit geval Flink – mag op grond van de privacywet Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) alleen persoonsgegevens gebruiken als het bedrijf daar een reden voor heeft. Die reden moet voortvloeien uit de wet. Als deze zogenaamde wettelijke grondslag ontbreekt, is het gebruik van persoonsgegevens onrechtmatig. Voor elke (categorie van) verwerking van persoonsgegevens dient de verwerkingsverantwoordelijke (in dit geval dus Flink) in de privacyverklaring aan te geven op welke grondslag het bedrijf de verwerking baseert en voor welk doeleinde de verwerking plaatsvindt.

Een van de meest in het oog springende aandachtspunten in de privacyverklaring van Flink is dat nergens wordt genoemd op welke grondslagen Flink de verschillende categorieën van verwerkingen baseert. Dit terwijl het kopje ‘Met welk doel en op basis van welke grondslag wij persoonsgegevens verwerken’ anders zou doen vermoeden. Wel stelt Flink ‘ook’ persoonsgegevens te verwerken als zij daartoe wettelijk verplicht is. Het bedrijf noemt daarbij het voorbeeld van persoonsgegevens die nodig zijn ten behoeve van het doen van de belastingaangifte. Dat is echter niet voldoende. Flink dient zijn privacyverklaring uit te breiden, zodat het voor gebruikers duidelijk is op welke wettelijke grondslagen het bedrijf zich beroept voor elke categorie van verwerking.

Delen van persoonsgegevens met derden

Flink geeft aan de persoonsgegevens van zijn gebruikers alleen te delen met derden als dat noodzakelijk is voor het uitvoeren van de overeenkomst met de gebruikers of wanneer dat op basis van de wet verplicht is.

Op basis van de AVG is een verwerkingsverantwoordelijke (Flink dus) verplicht om in elk geval informatie te geven over de categorieën van ontvangers, waarbij dan het type ontvangers, de activiteiten die die ontvangers verrichten en de industrie, de sector, de subsector en de locatie van de ontvangers nader worden toegelicht. De informatie daarover moet zo helder mogelijk zijn voor de gebruikers, zodat zij precies weten waar de gegevens naartoe gaan. In de privacyverklaring van Flink ontbreekt deze informatie.

©PXimport

Bewaartermijn

Een van de beginselen uit de privacywetgeving is opslagbeperking. Dat houdt in dat verwerkingsverantwoordelijke organisaties verplicht zijn om persoonsgegevens te verwijderen als het bewaren van persoonsgegevens niet langer noodzakelijk is voor het oorspronkelijke doel waarvoor zij zijn verzameld. Een voorbeeld is het verwijderen van alle gegevens uit de systemen nadat een gebruiker heeft aangegeven zijn of haar gebruikersaccount te willen verwijderen.

Flink stelt in zijn privacyverklaring dat het bedrijf de gegevens niet langer bewaart dan dat strikt noodzakelijk is voor het realiseren van zijn doeleinden. Dat biedt de gebruiker helaas niet voldoende houvast. De privacywetgeving verplicht Flink om zo duidelijk mogelijk aan te geven voor welke termijn de verzamelde gegevens worden bewaard.

Rechten en klacht indienen bij de Autoriteit Persoonsgegevens

De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) houdt toezicht op de naleving van de bepalingen uit de AVG. Als gebruikers van Flink vermoeden dat Flink in strijd handelt met de privacywetgeving, kunnen zij een klacht indienen bij de AP.

Flink informeert zijn gebruikers over de mogelijkheid om een klacht in te dienen bij de AP. Er is ook een link bijgevoegd naar de website van de AP, waardoor het voor gebruikers gemakkelijker is om daartoe over te gaan.

Conclusie

  • Flink heeft in zijn privacyverklaring niet vermeld op welke grondslagen het bedrijf de verwerking van persoonsgegevens van zijn gebruikers baseert.
  • Fink specificeert niet met welke derden het bedrijf persoonsgegevens kan delen.
  • Flink biedt niet voldoende inzicht in de door het bedrijf gehanteerde bewaartermijnen.
  • Flink informeert gebruikers over de mogelijkheid om een klacht in te dienen bij de AP.

Eindoordeel (-)

De privacyverklaring van Flink voldoet niet aan verschillende grondbeginselen van de AVG. De privacyverklaring dient te worden uitgebreid en met name specifieker te zijn. Als Flink huiverig is voor informatiemoeheid bij de gebruikers, kan het bedrijf wellicht werken aan een drop-downmenu in de privacyverklaring. Gebruikers kunnen dan zelf bepalen over welk onderwerp zij meer willen lezen. Zolang de belangrijkste informatie in elk geval op het eerste gezicht wordt verschaft, kan Flink op die manier wellicht voorkomen dat gebruikers worden afgeschrikt door de omvang van de verklaring.

▼ Volgende artikel
Waarom je tv-beeld onnatuurlijk oogt (en hoe je dat oplost)
© DC Studio
Huis

Waarom je tv-beeld onnatuurlijk oogt (en hoe je dat oplost)

Je hebt net een klein fortuin uitgegeven aan een gloednieuwe 4K- of zelfs 8K-televisie. Je installeert hem, start je favoriete filmklassieker en zakt onderuit op de bank. Maar in plaats van een bioscoopervaring bekruipt je het gevoel dat je naar een goedkope soapserie of een homevideo zit te kijken. De acteurs bewegen vreemd soepel, de actiescènes lijken versneld en de magie is ver te zoeken. Geen zorgen, je televisie is niet stuk. Hij doet eigenlijk iets te goed zijn best.

Dit fenomeen is zo wijdverspreid dat er een officiële term voor is: het 'soap opera effect'. In technische kringen wordt dit ook wel bewegingsinterpolatie of 'motion smoothing' genoemd. Hoewel fabrikanten deze functie met de beste bedoelingen in hun televisies bouwen, is het voor filmfanaten vaak een doorn in het oog. Gelukkig is het eenvoudig op te lossen... als je tenminste weet waar je moet zoeken.

Nooit meer te veel betalen? Check
Kieskeurig.nl/prijsdalers!

Wat is het 'soap opera effect' precies?

Om te begrijpen wat er misgaat, moeten we kijken naar hoe films worden gemaakt. De meeste bioscoopfilms en veel dramaseries worden opgenomen met 24 beelden per seconde. Die snelheid geeft films hun karakteristieke, dromerige uitstraling. Een beetje bewegingsonscherpte hoort daarbij; dat is wat onze hersenen associëren met 'cinema'. Moderne televisies verversen hun beeld echter veel vaker: meestal 60 of zelfs 120 keer per seconde.

Om dat verschil te overbruggen, verzint je slimme televisie er zelf beelden bij. De software kijkt naar beeld A en beeld B, en berekent vervolgens hoe een tussenliggend beeld eruit zou moeten zien. Dit voegt de tv toe aan de stroom. Het resultaat is een supervloeiend beeld waarin elke hapering is gladgestreken.

Voor een voetbalwedstrijd of een live-uitzending is dat geweldig, omdat je de bal en spelers scherper kunt volgen. Maar bij een film zorgt die kunstmatige soepelheid ervoor dat het lijkt alsof je naar een achter de schermen-video zit te kijken, of dus naar een soapserie zoals Goede Tijden, Slechte Tijden, die traditioneel met een hogere beeldsnelheid werd opgenomen. De filmische illusie wordt hierdoor verbroken.

©ER | ID.nl

De winkelmodus is ook een boosdoener

Naast beweging is er nog een reden waarom het beeld er thuis soms onnatuurlijk uitziet: de beeldinstellingen staan nog op standje zonnebank. Veel televisies staan standaard in een modus die 'Levendig' of 'Dynamisch' heet. Deze stand is ontworpen om in een felverlichte winkel de aandacht te trekken met knallende, bijna neon-achtige kleuren en een extreem hoge helderheid. Bovendien is de kleurtemperatuur vaak nogal koel en blauw, omdat dat witter en frisser oogt onder tl-licht. In je sfeervol verlichte woonkamer zorgt dat echter voor een onrustig beeld waarbij huidtinten er onnatuurlijk uitzien en details in felle vlakken verloren gaan.

Hoe krijg je de magie terug?

Het goede nieuws is dat je deze 'verbeteringen' gewoon kunt uitzetten. De snelste manier om van het soap opera effect en de neonkleuren af te komen, is door in het menu van je televisie de beeldmodus te wijzigen. Zoek naar een instelling die Film, Movie, Cinema of Bioscoop heet. In deze modus worden de meeste kunstmatige bewerkingen, zoals bewegingsinterpolatie en overdreven kleurversterking, direct uitgeschakeld of geminimaliseerd. Het beeld wordt misschien iets donkerder en warmer van kleur, maar dat is veel dichter bij wat de regisseur voor ogen had.

Sinds kort hebben veel moderne televisies ook de zogeheten Filmmaker-modus. Dat is de heilige graal voor puristen. Als je deze modus activeert, zet de tv met één druk op de knop alle onnodige nabewerkingen uit en respecteert hij de originele beeldsnelheid, kleuren en beeldverhouding van de film.

Wil je de beeldmodus niet volledig veranderen, maar alleen dat vreemde, soepele effect kwijt? Dan moet je in de geavanceerde instellingen duiken. Elke fabrikant geeft het beestje een andere naam. Bij Samsung zoek je naar Auto Motion Plus of Picture Clarity, bij LG-televisies ga je naar TruMotion, bij Sony naar Motionflow en bij Philips naar Perfect Natural Motion. Door deze functies uit te schakelen of op de laagste stand te zetten, verdwijnt het goedkope video-effect en krijgt je film zijn bioscoopwaardige uitstraling weer terug.

▼ Volgende artikel
Chrome Remote Desktop: ideaal voor ondersteuning op afstand
© ER | ID.nl
Huis

Chrome Remote Desktop: ideaal voor ondersteuning op afstand

Een apparaat op afstand bedienen hoeft geen geld te kosten en is verrassend eenvoudig. Of je nu bestanden wilt openen, technische problemen wilt oplossen of meerdere toestellen wilt beheren: met Chrome Remote Desktop kan het allemaal, gratis en zonder gedoe.

De helper begint

Een groot voordeel van Chrome Remote Desktop is de brede compatibiliteit: het werkt met Windows, macOS, Linux en ChromeOS. Bovendien is het veilig – verbindingen worden versleuteld – en je hebt alleen een Chrome-browser nodig. We beginnen aan de kant van degene die op afstand toegang wilt tot een andere computer, degene die ondersteuning biedt vanaf computer A. Op computer A opent de gebruiker Chrome en surft naar https://remotedesktop.google.com. Daar verschijnen twee opties: Dit scherm delen en Verbinding maken met een andere computer. Omdat computer A support wil geven aan een extern apparaat, kiest de gebruiker voor de tweede optie. In dat scherm verschijnt een veld om een toegangscode in te geven, de code volgt zo meteen.

Degene die support geeft, gebruikt het onderste vak.

Acties voor de hulpvrager

Op computer B, de computer die toegang zal verlenen, moet de gebruiker ook in Chrome surfen naar dezelfde website. Daar kiest hij voor de optie Dit scherm delen. Voordat dat mogelijk is, moet Chrome Remote Desktop eerst worden gedownload en geïnstalleerd. De gebruiker klikt daarvoor op de ronde blauwe knop met het witte downloadpijltje. Hiermee wordt een Chrome-extensie geïnstalleerd. Na de installatie verschijnt in het vak Dit scherm delen een blauwe knop met de tekst Code genereren. Wanneer de gebruiker daarop klikt, wordt een toegangscode van 12 cijfers aangemaakt. Die code geeft hij of zij door aan gebruiker A.

Wie support krijgt, moet de code via een berichtje of telefoontje doorgeven.

Scherm delen

Op computer A geeft de gebruiker de code op in Chrome Remote Desktop. Vervolgens wacht hij tot gebruiker B bevestigt dat A toegang mag krijgen tot zijn scherm. Zodra dat is gebeurd, verschijnt het volledige bureaublad van computer B in een nieuw Chrome-venster op computer A. Door dit venster schermvullend weer te geven, kan A probleemloos handelingen uitvoeren op de pc van B. Voor de veiligheid beschikken beide gebruikers over een knop om de sessie op elk moment te beëindigen. Uiteraard is een stabiele internetverbinding noodzakelijk. Daarnaast krijgen beide partijen de melding dat ze klembordsynchronisatie kunnen inschakelen. Hiermee wordt het mogelijk om eenvoudig tekst of bestanden te kopiëren en te plakken tussen beide apparaten.

Gebruiker A krijgt het volledige scherm van B in een Chrome-venster te zien.