ID.nl logo
Privacy en online eten bestellen: Is Thuisbezorgd veilig?
© Ralf - stock.adobe.com
Huis

Privacy en online eten bestellen: Is Thuisbezorgd veilig?

Wanneer je online eten bestelt wil je niet eerst de voorwaarden lezen, want dan moet je langer wachten op die heerlijke pizza. Juist daarom zouden bedrijven zoals Takeaway.com bv, bekend van de website Thuisbezorgd.nl en het overgenomen Justeat.nl, klanten goed moeten informeren over het privacybeleid. We duiken er dieper in.

UPDATE PRIVACY-BELEID (augustus 2024) Dit artikel is al een aantal jaren oud. Destijds werden volgens Thuisbezorgd persoonsgegevens niet aan derden verkocht. Inmiddels staat er in de privacyverklaring van Thuisbezorgd dat deze gegevens wél gedeeld worden met derden:

*Uw persoonsgegevens kunnen met de volgende partijen worden gedeeld:

• Filialen, dochterondernemingen en/of bedrijven van de JET-groep • Softwareaanbieders zoals leveranciers van software, hosting, applicatieondersteuning, levering, logistiek, informatiebeveiliging, enz. • Derden die verschillende activiteiten ondernemen om onze Diensten te promoten, op de markt te brengen of te ondersteunen. Daaronder vallen onder andere socialemediaplatforms zoals Facebook, buitenlandse klantenservicemedewerkers, marketingdienstverleners, eCRM-partners die onze marketing-e-mails en pushmeldingen beheren, partners die u sms-berichten sturen wanneer uw bestelling onderweg is en bezorgbedrijven die de bestelling bij u bezorgen. • Uitvoerende partners • Verkopers, betalings- en kaartserviceproviders zoals Adyen (bekijk hier hun privacyverklaring) en marketingdienstverleners • Klanttevredenheids- en/of marktonderzoeksbedrijven • Loyalty shop partners • Professionele adviseurs • Wetshandhavingsinstanties, overheids- of regelgevende instanties (inclusief verzekeringsmaatschappijen, visum- en belastingautoriteiten) • Potentiële kopers • Elke andere derde partij mits u uw toestemming hebt gegeven voor de openbaarmaking*

Lees ook:Privacy en bestanden delen: Is WeTransfer veilig?

De website Thuisbezorgd.nl is zo ingericht dat je het privacybeleid moeilijk kunt vinden. De privacyvoorwaarden staan niet in het hoofdmenu. Bij ‘Dienst en voorwaarden’ op de pagina van de klantenservice zijn ze ook niet te vinden. Je krijgt als bezoeker het privacy-statement pas voorgeschoteld wanneer je alles hebt ingevuld, je winkelwagen vol zit en je het startsein aan de bezorger wilt geven. 

In een onopvallende tekst onder de flitsende rode bestelknop staat dat je door op ‘Nu kopen’ te klikken akkoord gaat met het privacy-statement. Thuisbezorgd.nl spant zich dus niet extra in om bezoekers te informeren over het privacybeleid. De ingevulde persoonsgegevens mogen alleen worden gebruikt voor uitvoering van de overeenkomst, want klanten gaan niet expliciet akkoord met verwerking van hun persoonsgegevens voor andere doeleinden.

©PXimport

Pas op de cookies

De cookieverklaring, te zien in een klein zwart vlak onderin het scherm, springt niet in het oog in vergelijking met de rest van de kleurrijke website. Dat zou wel moeten, want wanneer je gebruik blijft maken van de site door ergens op te klikken verdwijnt de cookieverklaring en geef je automatisch toestemming voor het plaatsen van cookies. Wanneer het alleen zou gaan om analytische- of functionele cookies is dit gewoon toegestaan. 

Het probleem is dat Thuisbezorgd.nl ook privacygevoelige trackingcookies plaatst. Dat mag alleen wanneer een websitebezoeker daarvoor op een actievere manier toestemming heeft gegeven, bijvoorbeeld door op een duidelijke ‘ja, ik ga akkoord met het cookiebeleid’-button te klikken. De cookieverklaring is op 1 september 2015 voor het laatst aangepast waardoor bepaalde onderdelen van de tekst zijn verouderd.

Zo staat in de cookieverklaring dat gegevensoverdracht plaatsvindt op grond van Safe Harbor. Safe Harbor is een tijd geleden ongeldig is verklaard door het Hof van Justitie EU waardoor gegevensoverdracht naar de Verenigde Staten op deze grond niet meer is toegestaan.

©PXimport

Algemene voorwaarden Thuisbezorgd

De voorwaarden van Thuisbezorgd.nl kunnen elk moment worden gewijzigd zonder dat klanten daar direct inzicht in hebben. Ze staan namelijk op een webpagina zonder versienummer of datum van laatste wijziging. Dit kan een probleem vormen wanneer er een juridisch conflict ontstaat, want welke tekst stond precies op de website en hoe gaan partijen dat bewijzen? 

Klanten van Thuisbezorgd.nl krijgen wel de mogelijkheid om de algemene voorwaarden af te drukken. Daarnaast is er in het bestelformulier een link naar de voorwaarden opgenomen waardoor ze uiteindelijk goed ter hand worden gesteld aan klanten en niet snel de discussie kan ontstaat of ze überhaupt wel van toepassing zijn.

Vanuit privacy-oogpunt is het positief dat Thuisbezorgd.nl niet meer gegevens van klanten opvraagt dan noodzakelijk. Het bedrijf moet daar zelfs mee oppassen, want het niet verzamelen van bijvoorbeeld gegevens over de leeftijd van bezoekers kan nog wel eens een risico vormen. Nergens wordt gevraagd om een geboortedatum of verklaring van dat iemand ouder is dan 18 jaar. Hierdoor hebben minderjarigen de mogelijkheid om alcohol te bestellen zonder tegen een barrière op te lopen. 

Hoe anoniem ben je?

Persoonsgegevens van klanten worden zo’n twee jaar bewaard, maar het bewaren van alle gegevens is lang niet altijd nodig. De hoeveelheid persoonsgegevens moet op grond van de nieuwe Europese privacywetgeving die in 2018 gaat gelden zoveel mogelijk worden beperkt. Thuisbezorgd.nl zal daarom het privacybeleid binnenkort moeten aanpassen om te voldoen aan de plicht tot dataminimalisatie. Het privacystatement is verder niet heel concreet. Zo zal Thuisbezorgd.nl “je persoonsgegevens niet langer bewaren dan strikt nodig is om de doelen te realiseren waarvoor je gegevens worden verzameld”. Wat een te vage omschrijving is.

Je kunt anoniem betalen, via Bitcoin of gewoon contant

Je hoeft als je online eten besteld via Thuisbezorgd.nl geen spoor van financiële gegevens achter te laten. Je kunt contant aan de deur betalen of bijvoorbeeld met een VVV-bon afrekenen. Er bestaat zelfs de mogelijkheid om met bitcoin te betalen. Thuisbezorgd.nl stelt persoonsgegevens te moeten bewaren voor de financiële administratie en dat is ook nodig gelet op de verplichtingen tegenover de Belastingdienst. Klantgegevens zoals telefoonnummers en mailadressen moeten wel eerder worden verwijderd of geanonimiseerd, ook al zijn ze onderdeel van het klantenbestand dat bij de financiële administratie hoort.

Niet Wel aan derden

In het privacystatement staat dat Thuisbezorgd.nl persoonsgegevens niet aan derden zal doorverkopen.UPDATE AUGUSTUS 2024: gegevens kunnen wel met derden gedeeld worden. Zie bovenaan dit artikel. De restaurants die de bestellingen binnenkrijgen moeten van Thuisbezorgd.nl een bewerkersovereenkomst ondertekenen. Op deze manier zorgt Thuisbezorgd.nl ervoor dat er geen afbreuk wordt gedaan aan het beschermingsniveau van gegevens wanneer die aan de restaurants worden overgedragen. 

Als klant loop je dus niet direct het risico dat een verzekeringsmaatschappij de gegevens over jouw eetgewoonten opkoopt van Thuisbezorgd.nl of van een aangesloten restaurant. Alleen zouden diezelfde verzekeringsmaatschappijen misschien wel geanonimiseerde gegevens kunnen binnenhalen via de partijen die cookies op Thuisbezorgd.nl hebben geplaatst of laten plaatsen. Via Doubleclick Ad Exchange-Buyer-cookies wordt bijvoorbeeld wel geaggregeerde data met derden gedeeld.

Concluderend de plus- en minpunten op een rij:

+ Anoniem betalen mogelijk.
+ Gegevens over je eetgewoonten worden niet zomaar doorverkocht aan derden.
+/- Thuisbezorgd stelt de voorwaarden rechtsgeldig ter hand. Helaas staan ze op een eenvoudig aan te passen webpagina.
+/- Er worden niet meer gegevens van klanten verzameld dan nodig, maar het privacybeleid blijft vaag.
- De voorwaarden worden veel te laat voorgeschoteld aan de klant.
- De moeilijk zichtbare cookieverklaring van Thuisbezorgd is verouderd. Trackingcookies worden geplaatst zonder dat je daar als websitebezoeker duidelijk mee instemt. Onze tip: Je doet er goed aan trackingscookies waar je geen expliciete toestemming voor hebt gegeven te blokkeren.

Betaalbaar én goed!

De populairste smartphones tot 700 euro

Powered by Kieskeurig.nl

▼ Volgende artikel
Black Friday premium soundbar-deals: dit zijn de 5 beste aanbiedingen van 2025
Huis

Black Friday premium soundbar-deals: dit zijn de 5 beste aanbiedingen van 2025

Wie deze Black Friday zijn woonkamer wil omtoveren tot een thuisbioscoop, treft het: 2025 is een ongekend sterk jaar voor soundbar-deals. Topmodellen van JBL, LG, Sonos, Samsung én Sony zijn tot de laagste prijs ooit gedaald en behoren bovendien tot de beste systemen van dit moment.

In dit artikel lees je precies welke vijf soundbars er écht bovenuit steken en waarom deze aanbiedingen zo interessant zijn. Je krijgt per model een uitgebreid beeld van de mogelijkheden, de geluidskwaliteit en natuurlijk de actuele Black Friday-prijs. Zo kies je gegarandeerd de soundbar die perfect past bij jouw ruimte, tv en luisterstijl.

LET OP: PRIJZEN KUNNEN DE KOMENDE DAGEN SCHOMMELEN (EN NÓG LAGER UITPAKKEN)!

©JBL

JBL Bar 800 MK2: krachtige surround, afneembare speakers

De JBL Bar 800 MK2 is afgeprijsd tot de laagste prijs ooit en dat maakt de soundbar meteen een van de spannendste Black Friday-aanbiedingen. Deze 7.1-opstelling combineert veelzijdigheid met brute kracht: in totaal 780 watt, een 10-inch subwoofer en twee volledig draadloze, afneembare surroundspeakers. Dankzij Virtual Dolby Atmos en MultiBeam 3.0 vult het systeem de hele kamer met hoogte-effecten en breed uitgespreide details. De soundbar detecteert en versterkt subtiele elementen zoals voetstappen of het ritselen van kleding, terwijl PureVoice 2.0 ervoor zorgt dat dialogen helder blijven, zelfs in actiescènes. Je sluit de bar met één HDMI-kabel aan op je tv en streamt via wifi, AirPlay 2 of Google Cast. De JBL ONE-app helpt bij de installatie en kamerkalibratie, waardoor je in een paar minuten een perfect gebalanceerde set hebt. Voor ongeveer 798 euro is dit een van de meest complete systemen in zijn prijsklasse.

©LG

LG DSC9S: premium-upgrade voor de OLED C-serie

De LG DSC9S maakt deze Black Friday vooral indruk dankzij zijn scherpe prijs van rond de 399 euro, zeker gezien het feit dat deze soundbar is ontworpen als perfecte match met LG’s OLED C-serie. De 3.1.3-configuratie levert drie opwaarts gerichte speakers, waardoor Dolby Atmos-effecten realistisch boven je worden geplaatst. De soundbar werkt naadloos samen met compatible LG-tv’s via WOW Orchestra, waarbij de tv-speakers én soundbar volledig synchroon worden aangestuurd. De draadloze subwoofer zorgt voor stevige baslagen en wie later wil uitbreiden, kan een rear-kit koppelen voor nóg meer surround. Dankzij wifi, AI-Sound Pro, uitgebreide instellingen in het tv-menu en een strakke Synergy-bracket is dit pakket zowel technisch als visueel een prachtige aanvulling op een moderne woonkamer.

©Sonos

Sonos Arc Ultra: premium 9.1.4-geluid voor een scherpe prijs

Dat Sonos dit jaar een Black Friday-knaller neerzet, is bijzonder. De Arc Ultra is een ultramoderne soundbar die voor zo'n 799 euro een verrassend complete 9.1.4-ervaring biedt. Met 14 afzonderlijke drivers, een dual-membraan woofer en slim geplaatste side- en upfiring-speakers creëert de Arc Ultra een meeslepend Atmos-geluid dat je van alle kanten omringt. De nieuwe Sound Motion-technologie zorgt voor diepere bassen dan eerdere modellen, terwijl Trueplay automatisch de akoestiek van je kamer optimaliseert. Je streamt muziek via AirPlay 2, de Sonos-app of talloze andere diensten en kunt moeiteloos uitbreiden met extra subs of rear-speakers. Voor wie audiofiel niveau wil zonder losse versterker of complexe bekabeling, is dit waarschijnlijk de smaakmaker van dit jaar.

©Samsung

Samsung HW-Q990D: de absolute surround-koning

De Samsung HW-Q990D blijft een van de meest indrukwekkende all-in-one-surroundsystemen die je kunt kopen. De 11.1.4-opstelling met 22 speakers vult de kamer met een gigantische geluidskoepel, compleet met draadloze rear-speakers en een subwoofer die je letterlijk voelt. Samsung’s Q-Symphony werkt perfect samen met nieuwe Samsung-tv’s, waarbij tv-speakers en soundbar een hybride systeem vormen dat nog voller klinkt. De automatische kalibratie via SpaceFit Sound zorgt ervoor dat het systeem precies wordt afgestemd op jouw ruimte, terwijl draadloze Dolby Atmos het kabelgeweld beperkt. Met een Black Friday-prijs van ongeveer 712 euro blijft dit systeem de onbetwiste keuze voor mensen die zonder moeite een complete bioscoopervaring willen.

©Sony

Sony Bravia Theatre System 6: eenvoud met écht 5.1.2-geluid

Het Sony Bravia Theatre System 6 is een ideale keuze voor wie wél surround wil, maar geen losse componenten of ingewikkelde installatie. De 5.1.2-set levert 1000 watt vermogen, echte rear-speakers en een draadloze subwoofer, waardoor je een stevige, dynamische bas en een overtuigend geluidsbeeld krijgt. Sony’s Vertical Surround Engine en S-Force Pro zorgen voor hoogte-effecten en breed uitgesmeerd geluid, zelfs zonder extra speakers aan het plafond. De dialogen blijven helder door de geïntegreerde centerspeaker, terwijl je alles bedient via de Sony Bravia-app. Voor zo'n 479 euro is dit een heel complete set voor films en series, die qua prijs-kwaliteitverhouding deze Black Friday bijzonder goed scoort.

▼ Volgende artikel
TP-Link brengt Matter-compatibele slimme buitenstekker Tapo P410M uit
© TP-Link Tapo
Zekerheid & gemak

TP-Link brengt Matter-compatibele slimme buitenstekker Tapo P410M uit

TP-Link breidt zijn Tapo-assortiment uit met de P410M, een slimme wifi-stekker die geschikt is voor gebruik buitenshuis. De stekker is weerbestendig en maakt het mogelijk om tuinverlichting, terrasverwarmers of kerstverlichting eenvoudig te bedienen via een app of spraakassistent.

De Tapo P410M ondersteunt het smart home-protocol Matter en is daardoor te gebruiken binnen uiteenlopende ecosystemen van onder meer Apple, Google en Amazon. Via de Tapo-app kunnen gebruikers schema's instellen, de stekker laten schakelen bij zonsondergang of doen alsof er iemand thuis is met de afwezigheidsmodus. De stekker kan ook samenwerken met andere Tapo-apparaten, zoals bewegingssensoren of beveiligingscamera's.

Een opvallende functie is nuldoorgangsdetectie. Daarbij schakelt de stekker alleen op het moment dat er geen spanning op de stroomdraad staat, wat vonkvorming voorkomt bij het aan- of uitzetten van apparaten met een hoog stroomverbruik. Dit moet de levensduur van de schakelaar verlengen.

©TP-Link Tapo

De ingebouwde energiemonitor houdt het stroomverbruik bij en kan worden ingezet voor slimme automatiseringen. Zo kan bijvoorbeeld via een spraakassistent worden gemeld wanneer een wasmachine klaar is, of kan een oplader automatisch worden uitgeschakeld zodra een fietsaccu vol is. Ook kan de P410M de energiestroom meten van kleine zonnepaneelinstallaties, zoals op een balkon.

De Tapo P410M heeft een IP54-certificering en is daardoor spatwaterdicht. Hij functioneert bij temperaturen van -20 tot +50 graden Celsius en heeft een zelfsluitende klep om de aansluiting te beschermen tegen stof en vocht.

De TP-Link Tapo P410M is per direct verkrijgbaar voor een adviesprijs van 31,99 euro.

Wat is Matter?

Matter is een universele smart home-standaard die apparaten van verschillende merken laat samenwerken. Daardoor is het niet meer nodig om per merk een aparte app te gebruiken; een Matter-apparaat zoals de Tapo P410M werkt bijvoorbeeld direct met Apple Home, Google Home en Alexa.