ID.nl logo
Privacy en online eten bestellen: Is Thuisbezorgd veilig?
© Ralf - stock.adobe.com
Huis

Privacy en online eten bestellen: Is Thuisbezorgd veilig?

Wanneer je online eten bestelt wil je niet eerst de voorwaarden lezen, want dan moet je langer wachten op die heerlijke pizza. Juist daarom zouden bedrijven zoals Takeaway.com bv, bekend van de website Thuisbezorgd.nl en het overgenomen Justeat.nl, klanten goed moeten informeren over het privacybeleid. We duiken er dieper in.

UPDATE PRIVACY-BELEID (augustus 2024) Dit artikel is al een aantal jaren oud. Destijds werden volgens Thuisbezorgd persoonsgegevens niet aan derden verkocht. Inmiddels staat er in de privacyverklaring van Thuisbezorgd dat deze gegevens wél gedeeld worden met derden:

*Uw persoonsgegevens kunnen met de volgende partijen worden gedeeld:

• Filialen, dochterondernemingen en/of bedrijven van de JET-groep • Softwareaanbieders zoals leveranciers van software, hosting, applicatieondersteuning, levering, logistiek, informatiebeveiliging, enz. • Derden die verschillende activiteiten ondernemen om onze Diensten te promoten, op de markt te brengen of te ondersteunen. Daaronder vallen onder andere socialemediaplatforms zoals Facebook, buitenlandse klantenservicemedewerkers, marketingdienstverleners, eCRM-partners die onze marketing-e-mails en pushmeldingen beheren, partners die u sms-berichten sturen wanneer uw bestelling onderweg is en bezorgbedrijven die de bestelling bij u bezorgen. • Uitvoerende partners • Verkopers, betalings- en kaartserviceproviders zoals Adyen (bekijk hier hun privacyverklaring) en marketingdienstverleners • Klanttevredenheids- en/of marktonderzoeksbedrijven • Loyalty shop partners • Professionele adviseurs • Wetshandhavingsinstanties, overheids- of regelgevende instanties (inclusief verzekeringsmaatschappijen, visum- en belastingautoriteiten) • Potentiële kopers • Elke andere derde partij mits u uw toestemming hebt gegeven voor de openbaarmaking*

Lees ook:Privacy en bestanden delen: Is WeTransfer veilig?

De website Thuisbezorgd.nl is zo ingericht dat je het privacybeleid moeilijk kunt vinden. De privacyvoorwaarden staan niet in het hoofdmenu. Bij ‘Dienst en voorwaarden’ op de pagina van de klantenservice zijn ze ook niet te vinden. Je krijgt als bezoeker het privacy-statement pas voorgeschoteld wanneer je alles hebt ingevuld, je winkelwagen vol zit en je het startsein aan de bezorger wilt geven. 

In een onopvallende tekst onder de flitsende rode bestelknop staat dat je door op ‘Nu kopen’ te klikken akkoord gaat met het privacy-statement. Thuisbezorgd.nl spant zich dus niet extra in om bezoekers te informeren over het privacybeleid. De ingevulde persoonsgegevens mogen alleen worden gebruikt voor uitvoering van de overeenkomst, want klanten gaan niet expliciet akkoord met verwerking van hun persoonsgegevens voor andere doeleinden.

©PXimport

Pas op de cookies

De cookieverklaring, te zien in een klein zwart vlak onderin het scherm, springt niet in het oog in vergelijking met de rest van de kleurrijke website. Dat zou wel moeten, want wanneer je gebruik blijft maken van de site door ergens op te klikken verdwijnt de cookieverklaring en geef je automatisch toestemming voor het plaatsen van cookies. Wanneer het alleen zou gaan om analytische- of functionele cookies is dit gewoon toegestaan. 

Het probleem is dat Thuisbezorgd.nl ook privacygevoelige trackingcookies plaatst. Dat mag alleen wanneer een websitebezoeker daarvoor op een actievere manier toestemming heeft gegeven, bijvoorbeeld door op een duidelijke ‘ja, ik ga akkoord met het cookiebeleid’-button te klikken. De cookieverklaring is op 1 september 2015 voor het laatst aangepast waardoor bepaalde onderdelen van de tekst zijn verouderd.

Zo staat in de cookieverklaring dat gegevensoverdracht plaatsvindt op grond van Safe Harbor. Safe Harbor is een tijd geleden ongeldig is verklaard door het Hof van Justitie EU waardoor gegevensoverdracht naar de Verenigde Staten op deze grond niet meer is toegestaan.

©PXimport

Algemene voorwaarden Thuisbezorgd

De voorwaarden van Thuisbezorgd.nl kunnen elk moment worden gewijzigd zonder dat klanten daar direct inzicht in hebben. Ze staan namelijk op een webpagina zonder versienummer of datum van laatste wijziging. Dit kan een probleem vormen wanneer er een juridisch conflict ontstaat, want welke tekst stond precies op de website en hoe gaan partijen dat bewijzen? 

Klanten van Thuisbezorgd.nl krijgen wel de mogelijkheid om de algemene voorwaarden af te drukken. Daarnaast is er in het bestelformulier een link naar de voorwaarden opgenomen waardoor ze uiteindelijk goed ter hand worden gesteld aan klanten en niet snel de discussie kan ontstaat of ze überhaupt wel van toepassing zijn.

Vanuit privacy-oogpunt is het positief dat Thuisbezorgd.nl niet meer gegevens van klanten opvraagt dan noodzakelijk. Het bedrijf moet daar zelfs mee oppassen, want het niet verzamelen van bijvoorbeeld gegevens over de leeftijd van bezoekers kan nog wel eens een risico vormen. Nergens wordt gevraagd om een geboortedatum of verklaring van dat iemand ouder is dan 18 jaar. Hierdoor hebben minderjarigen de mogelijkheid om alcohol te bestellen zonder tegen een barrière op te lopen. 

Hoe anoniem ben je?

Persoonsgegevens van klanten worden zo’n twee jaar bewaard, maar het bewaren van alle gegevens is lang niet altijd nodig. De hoeveelheid persoonsgegevens moet op grond van de nieuwe Europese privacywetgeving die in 2018 gaat gelden zoveel mogelijk worden beperkt. Thuisbezorgd.nl zal daarom het privacybeleid binnenkort moeten aanpassen om te voldoen aan de plicht tot dataminimalisatie. Het privacystatement is verder niet heel concreet. Zo zal Thuisbezorgd.nl “je persoonsgegevens niet langer bewaren dan strikt nodig is om de doelen te realiseren waarvoor je gegevens worden verzameld”. Wat een te vage omschrijving is.

Je kunt anoniem betalen, via Bitcoin of gewoon contant

Je hoeft als je online eten besteld via Thuisbezorgd.nl geen spoor van financiële gegevens achter te laten. Je kunt contant aan de deur betalen of bijvoorbeeld met een VVV-bon afrekenen. Er bestaat zelfs de mogelijkheid om met bitcoin te betalen. Thuisbezorgd.nl stelt persoonsgegevens te moeten bewaren voor de financiële administratie en dat is ook nodig gelet op de verplichtingen tegenover de Belastingdienst. Klantgegevens zoals telefoonnummers en mailadressen moeten wel eerder worden verwijderd of geanonimiseerd, ook al zijn ze onderdeel van het klantenbestand dat bij de financiële administratie hoort.

Niet Wel aan derden

In het privacystatement staat dat Thuisbezorgd.nl persoonsgegevens niet aan derden zal doorverkopen.UPDATE AUGUSTUS 2024: gegevens kunnen wel met derden gedeeld worden. Zie bovenaan dit artikel. De restaurants die de bestellingen binnenkrijgen moeten van Thuisbezorgd.nl een bewerkersovereenkomst ondertekenen. Op deze manier zorgt Thuisbezorgd.nl ervoor dat er geen afbreuk wordt gedaan aan het beschermingsniveau van gegevens wanneer die aan de restaurants worden overgedragen. 

Als klant loop je dus niet direct het risico dat een verzekeringsmaatschappij de gegevens over jouw eetgewoonten opkoopt van Thuisbezorgd.nl of van een aangesloten restaurant. Alleen zouden diezelfde verzekeringsmaatschappijen misschien wel geanonimiseerde gegevens kunnen binnenhalen via de partijen die cookies op Thuisbezorgd.nl hebben geplaatst of laten plaatsen. Via Doubleclick Ad Exchange-Buyer-cookies wordt bijvoorbeeld wel geaggregeerde data met derden gedeeld.

Concluderend de plus- en minpunten op een rij:

+ Anoniem betalen mogelijk.
+ Gegevens over je eetgewoonten worden niet zomaar doorverkocht aan derden.
+/- Thuisbezorgd stelt de voorwaarden rechtsgeldig ter hand. Helaas staan ze op een eenvoudig aan te passen webpagina.
+/- Er worden niet meer gegevens van klanten verzameld dan nodig, maar het privacybeleid blijft vaag.
- De voorwaarden worden veel te laat voorgeschoteld aan de klant.
- De moeilijk zichtbare cookieverklaring van Thuisbezorgd is verouderd. Trackingcookies worden geplaatst zonder dat je daar als websitebezoeker duidelijk mee instemt. Onze tip: Je doet er goed aan trackingscookies waar je geen expliciete toestemming voor hebt gegeven te blokkeren.

Betaalbaar én goed!

De populairste smartphones tot 700 euro

Powered by Kieskeurig.nl

▼ Volgende artikel
Black Friday bij Simyo: hoge kortingen én tot 40 euro cashback via CashbackXL
Huis

Black Friday bij Simyo: hoge kortingen én tot 40 euro cashback via CashbackXL

Wie deze Black Friday écht wil besparen op zijn mobiele abonnement, komt al snel uit bij de combinatie Simyo en CashbackXL. Want waar de meeste providers één losse korting aanbieden, stapel je hier twee voordelen op elkaar: scherpe Black Friday-prijzen én een royale cashback. Zo wordt mobiel internetten ineens verrassend goedkoop, zonder dat je hoeft in te leveren op snelheid of flexibiliteit.

Black Friday is hét moment om je mobiele abonnement eens goed onder de loep te nemen. Dit jaar pakt Simyo extra groot uit met tot 75 procent korting op alle internetbundels, en wie via CashbackXL bestelt, krijgt daarbovenop tot 40 euro cashback. Een combinatie die de sowieso al betaalbare provider tijdelijk nóg aantrekkelijker maakt.

Tot 75 procent korting op databundels

Tijdens de Black Friday-periode verlaagt Simyo de prijzen van al zijn databundels van 2 tot 30 GB. Bij een tweejarig contract geldt de korting 12 maanden, bij een eenjarig contract 6 maanden. Na deze periode betaal je weer de standaardprijs (die gelukkig ook vrij laag is). Omdat Simyo zijn bundels maandelijks laat aanpassen, profiteer je gedurende je volledige kortingsperiode ook als je van bundel wisselt.

De actietarieven liggen opvallend laag. Zo kost de databundel van 30 GB tijdelijk 1,50 euro in plaats van 7 euro, en betaal je voor 2 GB tijdelijk slechts 50 cent per maand. Wie veel belt, kan voor 1 euro extra per maand onbeperkt bellen toevoegen. Klanten met KPN-thuisinternet krijgen via Simyo Compleet bovendien 10 GB extra data per maand cadeau.

Extra besparen via CashbackXL

Wie deze Black Friday-kortingen wil combineren met cashback, moet via CashbackXL doorklikken naar Simyo. Afhankelijk van je keuze ontvang je:

  • 40 euro cashback bij een nieuw tweejarig sim-only-abonnement

  • 30 euro cashback bij een eenjarig sim-only of een abonnement met telefoon

  • 25 euro cashback bij een verlenging

  • 2,50 tot 20 euro cashback bij prepaid-opwaarderingen

De spelregels

CashbackXL werkt eenvoudig, maar er zijn een paar belangrijke regels om rekening mee te houden. Wie deze stappen volgt, krijgt zijn cashback vrijwel altijd zonder problemen uitgekeerd.

Zoals we hierboven al hebben gemeld, moet je via CashbackXL doorklikken naar Simyo en in dezelfde sessie je bestelling afronden. Dat betekent: niet tussendoor de pagina sluiten of later terugkomen via een andere link. Daarnaast moeten cookies geaccepteerd worden en mag er géén adblocker actief zijn, omdat die de benodigde tracking tegenhouden.

Ook belangrijk: gebruik géén andere kortingscodes tijdens je bestelling, want die kunnen ervoor zorgen dat je cashback wordt afgekeurd. De cashback wordt volgens CashbackXL meestal binnen tien minuten bevestigd, en de daadwerkelijke uitbetaling volgt doorgaans binnen twee maanden. Houd er verder rekening mee dat er geen cashback wordt uitgekeerd bij abonnementen waarvan het maandbedrag onder de 5 euro ligt.

Waarom Simyo?

Simyo maakt gebruik van het 5G-netwerk van KPN, met snelheden tot 300 Mbit/s. Daarbij kun je elke maand je bundels aanpassen en optioneel een dataplafond instellen, zodat internet automatisch stopt wanneer je bundel op is. Je zit dus niet alleen voordelig, maar ook flexibel en veilig.

Volgens CashbackXL loopt de complete Black Friday-actie, inclusief cashback, door tot en met 7 december 2025. Daarna vervallen zowel de extra hoge kortingen op de databundels als de verhoogde cashback-bedragen. Wees er dus snel bij!

▼ Volgende artikel
Tweede ronde voor toptech: ontdek onze nieuwe Vinted-pagina
Huis

Tweede ronde voor toptech: ontdek onze nieuwe Vinted-pagina

Op ID.nl en op het TikTok-kanaal Power Unlimited Tech zie je geregeld tests van de nieuwste gadgets en apparaten. Daarnaast worden op Review.nl (dat ook bij ons moederbedrijf hoort) allerlei producten getest door gewone consumenten. Alles wat na afloop terugkomt, krijgt een tweede kans bij ons. Correctie: bij júllie. Want de Pu Tech Tweedehands-Vintedstore is nú geopend!

View post on TikTok

🧪Wat Review.nl precies doet

Review.nl is ons platform waar consumenten nieuwe producten testen. Want die kijken toch anders naar producten dan professionele reviewers. Hoe iets bevalt in de praktijk, in het dagelijks leven, ook bij langer gebruik: dat is wat veel mensen willen weten voordat ze zelf naar de (web)winkel lopen.

Vaak willen deze consumentenreviewers het product dat ze getest hebben overnemen, omdat ze eigenlijk niet meer zonder kunnen. Maar soms komen er ook spullen terug, bijvoorbeeld omdat testers al iets vergelijkbaars hebben. Die producten zijn vaak maar een paar weken gebruikt. Zo goed als nieuw dus – en daarom verdienen ze een tweede leven.

🎯Tweede ronde op Vinted

De beste exemplaren bieden we nu aan via onze nieuwe Vinted-pagina. Daar vind je tweedekans elektronica die er nog prima uitziet, maar niet meer als nieuw verkocht wordt. Denk aan smartwatches, koptelefoons, muizen en toetsenborden. Het aanbod wordt regelmatig aangevuld, dus het loont om af en toe even te kijken.

Toptechtweedehands!

Check de Pu Tech Tweedehands-Vintedstore