ID.nl logo
Maak je eigen webshop met Shopify
Huis

Maak je eigen webshop met Shopify

Je maakt leuke spullen, maar je hebt niet eindeloos veel kennissen en buren om je creaties aan te geven of verkopen. Dus is het tijd om je commerciële horizon te verruimen met een eigen webwinkel. We leggen uit waarop je moet letten en helpen je op weg met de gebruiksvriendelijke oplossing Shopify.

In dit artikel vertellen we je welke criteria belangrijk zijn bij het opzetten van een eigen webwinkel en we laten je stap voor stap zien hoe je met het populaire Shopify een webshop opzet:

  • Abonnement kiezen
  • Product(en) toevoegen
  • Product(en) categoriseren
  • Thema kiezen en aanpassen
  • Domeinnaam koppelen
  • Webshop online zetten
  • Betaalwijze instellen

Website bij je webshop, lees dan ook: WordPress voor groentjes: zet jouw website in één dag online

Tip 01: Criteria

Je hebt besloten een eigen webwinkel te starten. Leuk, maar daarmee niet minder spannend, want: hoe pak je dat het beste aan? In het kader ‘Alternatieven’ lees je hoe je een webshop kunt hosten op een eigen server of als WordPress-plug-in, maar we gaan ervan uit dat je niet veel tijd of zin hebt om je hier technisch in te verdiepen.

Een gehoste, gebruiksvriendelijke dienst met een sterke klantenondersteuning, een eenvoudige interface en een drag-and-drop-functionaliteit lijkt ons daarom aangewezen. De kosten zijn ook belangrijk, niet alleen voor het abonnement maar ook voor de transacties en eventuele extra functies. En ga na of de dienst genoeg flexibiliteit biedt, zoals aanpasbare sjablonen, integratie met sociale media als Facebook- en Instagram-shops, en eventueel een SEO-tool (Search Engine Optimization).

Als je klein begint, is het belangrijk te weten of het platform kan meegroeien met je bedrijf, naar productassortiment en verkeersvolume toe. Met de toename van mobiele aankopen is een responsief design, dat zich aanpast aan verschillende schermgroottes, essentieel. Ook is het belangrijk dat je klanten zich via een beveiligde verbinding (https) met je webwinkel kunnen verbinden. Goede ondersteuning voor de belangrijkste betalingsopties is eveneens belangrijk, en misschien wil je later je webwinkel wel integreren met andere systemen, zoals e-mailmarketing, boekhouding en extra betalingsfaciliteiten.

Er zijn dus veel factoren om rekening mee te houden. Feedback en beoordelingen van andere gebruikers kunnen hierbij zeer waardevol zijn.

Tip 02: Shopify

Voor dit artikel hebben we gekozen voor het Canadese Shopify, een populaire gehoste oplossing die flexibel en gebruiksvriendelijk is, en inmiddels al 18 jaar bestaat. Shopify biedt vrij veel functies aan en is betaalbaar, vooral voor starters en eenmanszaken. De interface is beschikbaar in het Nederlands, biedt kant-en-klare thema’s, maakt gelokaliseerde internationale verkoop mogelijk en kan producten, voorraad, betaling en verzending beheren. Daarnaast biedt het ondersteuning bij het opzetten en analyseren van online marketingcampagnes, met 24/7 ondersteuning via chat.

Shopify biedt een gratis proefperiode van drie dagen, gevolgd door een speciale aanbieding van 1 euro voor de eerste drie maanden. Het Basic-abonnement, gericht op eenmanszaken, kost daarna 32 euro per maand. Er zijn ook meer geavanceerde en duurdere abonnementen beschikbaar, met de mogelijkheid om op elk moment over te stappen naar een ander abonnement. Houd ook rekening met transactiekosten. Bij de Basic-formule bijvoorbeeld betaal je per transactie 2% + 0,25 euro voor online verkoop.

Alternatieven In dit artikel richten we ons op Shopify, maar er zijn uiteraard nog andere opties, zoals ShopFactory, Mijnwebwinkel (de Grow-formule staat maximaal 25 producten toe) en Jouwweb. Het is aan te raden zelf de verschillende aanbiedingen en abonnementen te vergelijken. De kosten liggen meestal tussen 20 en 40 euro per maand voor essentiële functies en een nagenoeg onbeperkt productassortiment.

Het kan in principe ook gratis, zoals met WooCommerce voor WordPress, of door het hosten van je platform op een eigen server met software als PrestaShop Classic, Magento Open Source of OpenCart, maar deze oplossingen vereisen wel technische kennis.

Als een volledige webshop te ambitieus of te duur lijkt, kun je overwegen je producten via sociale media aan te bieden, zoals WhatsApp Business, Facebook Shops en Instagram Shopping, hoewel de opties bij Meta sinds enkele maanden vooral in België flink beperkt zijn. Een mogelijk alternatief zijn online marktplaatsen, zoals bij Bol.com en Amazon.nl.

Uiteindelijk hangt veel af van wat je precies beoogt met je shop en hoeveel tijd je erin wilt investeren.

Tip 03: Eerste stappen

Ga naar www.shopify.com/nl, voer een e-mailadres in en start met Gratis uitproberen. Voor dit proces kun je eventueel een tijdelijk e-mailadres gebruiken, bijvoorbeeld via AdGuard. Kies dan in de Shopify-wizard voor de optie Ik ben nog maar net begonnen. Vervolgens selecteer je Een onlinewinkel en kies je voor Producten die ik inkoop of zelf maak. Geef het land van verblijf aan, zoals Netherlands of Belgium, om de juiste prijsstelling te gebruiken. Voor het aanmaken van een Shopify-account heb je de keuze uit e-mail, Apple, Facebook of Google. Bevestig je keuze om je account aan te maken. Je winkel wordt nu opgezet en je ontvangt mogelijk een bevestigingsmail waarin je gevraagd wordt je e-mailadres te bevestigen. Na bevestiging kom je terecht in je dashboard, waar je links een menu vindt met opties zoals Homepage, Bestellingen, Producten en Klanten. Aan de rechterkant start een installatiegids, bestaande uit negen stappen, die we nu eerst gaan voltooien. Je kunt op elk moment ook klikken op Selecteer een abonnement. Na je proefperiode van drie dagen kun je eventueel overstappen op een Basic-abonnement (1 euro voor drie maanden).

We geven nog graag mee dat je op deze pagina een uitgebreide handleiding vindt, inclusief videotutorials. Via het menu Onderwerpen kun je hier meteen naar het gewenste onderdeel gaan, zoals Producten, Betalingen, Bestellingen en Domeinen.

Tip 04: Product

Laten we maar meteen beginnen door op de knop Product toevoegen te klikken. Als je al een productenlijst in csv-formaat hebt, kun je deze direct ophalen met de knop Producten importeren. Handig is dat je hier een Voorbeeld-CSV kunt downloaden om te zien hoe je zo’n lijst opstelt.

Nadat je op Product toevoegen hebt geklikt, verschijnt er een pagina waar je details over je product invult, waaronder Titel, Beschrijving, Gewicht (met optionele douanegegevens) en Prijs. Bij Prijsvergelijking kun je een hogere prijs invullen om automatisch een korting te tonen (bijvoorbeeld van € 439 voor € 394).

Bij Media upload je eigen afbeeldingen, video’s, en 3D-modellen, of link je naar online bronnen via url’s. Je kunt ook aangeven hoeveel producten je op voorraad hebt en of bestellingen toegestaan zijn wanneer die voorraad op is. Bij Varianten voeg je extra productkenmerken toe, zoals formaat, kleur, grootte of materiaal en koppel je eventueel verschillende prijzen aan deze varianten.

Tip 05: Categorisering

In het rechterdeelvenster kun je je productassortiment structureren. Selecteer een passende categorie door in de zoekbalk te klikken en Door alles bladeren te kiezen voor talrijke (sub)categorieën, of door enkele letters in te voeren voor suggesties.

Eventueel voeg je bij Producttype nog een eigen (sub)categorie toe. Voeg zeker ook enkele relevante trefwoorden (tags) toe, omdat je hiermee je product makkelijker vindbaar maakt. Je kunt producten ook in collecties plaatsen, maar deze dien je wel eerst te creëren via Collecties in het linkermenu. Zorg dan wel dat je je productinformatie eerst opslaat met de knop Opslaan. Interessant is ook het onderdeel Thema-template, waar momenteel helaas alleen het thema Standaard product beschikbaar is. Met het oog-icoon open je een voorbeeldweergave van je product in een nieuw tabblad. Had je iets anders voor ogen? Geen probleem, want de volgende stap in de installatiegids behandelt het aanpassen van je online winkel aan de hand van thema’s.

Tip 06: Thema kiezen

Klik eerst op Opslaan en daarna op Thema aanpassen, te vinden in de installatiegids onder Je onlinewinkel opzetten. Hiermee kom je bij Thema’s, waar je een voorbeeld van je huidige thema ziet, zoals Dawn. Er wordt vermeld dat je winkel tijdens de proefperiode alleen toegankelijk is via je inloggegevens. Als je dit wilt wijzigen, is een abonnement vereist. Voor nu behouden we deze instelling.

Wil je een ander thema instellen, scrol dan naar Populaire gratis thema’s. Bezoek de Shopify Theme Store door op de betreffende knop te klikken en selecteer Free linksboven om uit diverse gratis thema’s te kiezen. Je kunt je zoekopdracht verfijnen op basis van inhoudscategorie (Industry) en/of catalogusgrootte. Kies een thema en voeg het toe aan je dashboard via Try theme, te vinden bij Themabibliotheek. Publiceer je gekozen thema door tweemaal op Publiceren te klikken. Met Je winkel bekijken krijg je direct een voorstelling van hoe je winkel eruitziet, inclusief je reeds toegevoegde product(en). Je ziet dan meteen ook de huidige url van je webwinkel.

Tip 07: Thema aanpassen

Een kant-en-klaar thema biedt een goede basis, maar misschien voldoet het niet volledig aan je wensen. Om het te personaliseren, klik je op Aanpassen bij je huidige thema. Je ziet dat de pagina bestaat uit verschillende grafische blokken en tekstblokken. Door op zo’n blok te klikken, kun je het bewerken. Als je bijvoorbeeld Bannerafbeelding kiest, opent rechts een deelvenster waarin je deze grondig kunt aanpassen. Je kunt eigen afbeeldingen uploaden, de transparantie aanpassen, de hoogte, positie en uitlijning van de banner wijzigen, animaties toevoegen en specifiek de weergave voor mobiele apparaten instellen. Op een vergelijkbare manier kun je ook andere pagina’s, zoals Assortiment en Contact aanpassen, die je vindt als tabbladen bovenaan. Vergeet niet je aanpassingen niet op te slaan met de knop Opslaan, rechtsboven.

Tip 08: Domeinnaam

Op naar de volgende stap in de installatiegids. Mocht je deze uit het oog verloren zijn, klik dan op Homepage aan de linkerkant om de gids weer tevoorschijn te halen in het hoofdvenster. Je ziet nu vinkjes bij Je eerste product toevoegen en Onlinewinkel aanpassen, wat betekent dat het tijd is voor de volgende stap: Een aangepast domein toevoegen. De standaard-url van je winkel, zoals 123456-1.myshopify.com, komt niet erg professioneel over. Klik op Domein toevoegen om dit te wijzigen.

Als je al een domeinnaam hebt dat je wilt gebruiken, kies dan voor Bestaand domein koppelen. Voer je domein in en selecteer Volg instructies voor instellingen om de nodige wijzigingen (aan CNAME- en A-records) bij je domeinprovider door te voeren. Na het aanpassen van deze instellingen, gebruik je de knop Verbinding verifiëren om de koppeling te controleren.

Wie nog geen domeinnaam heeft of een nieuw domein wenst, selecteert Nieuw domein kopen. Voer de gewenste domeinnaam in, inclusief de TLD (Top Level Domain), zoals .nl, .be, .net, .org, .shop, .store enzovoort, bijvoorbeeld huisjetuintje.nl. De kosten hiervoor bedragen ruwweg 15 euro per jaar. Bevestig met Domein kopen en vul alle nodige betaalgegevens in, waarbij je eventueel de optie voor Elk jaar automatisch verlengen aangevinkt laat staan. Hier lees je uitgebreidere technische informatie over domeinbeheer bij Shopify.

Lees meer over de TLD in het artikel: Website maken: .com, .nl of toch iets anders?

Tip 09: Online zichtbaar

In de volgende fase is het verstandig om gegevens toe te voegen zodat je webwinkel gemakkelijker te vinden is op sociale media en in zoekmachinevermeldingen. Ga hiervoor naar Gegevens toevoegen voor delen in de installatiegids. Deze pagina biedt diverse instellingen voor verschillende socialmedia-platforms. Begin met het invullen van een titel en metadata voor je homepage om duidelijkheid te bieden aan zoekmachines. Upload ook een passende afbeelding die getoond wordt als je je webshop op social media deelt, als het even kan van 1200 bij 628 pixels. Overweeg daarnaast een koppeling te maken met Google Analytics en Facebook via de bijbehorende apps, te beheren met de knoppen Pixel hier beheren en Facebook instellen.

Verder kun je via Klantenprivacy, te vinden in de rubriek Instellingen linksonder, verschillende opties instellen, zoals je privacybeleid en cookiebanner, maar dit kun je ook op een later moment doen.

Tot slot is het raadzaam onderaan het venster beide beveiligingsopties tegen spam ingeschakeld te laten. Vergeet niet je wijzigingen vast te leggen met de knop Opslaan.

Tip 10: Administratie

Je hebt al flink wat vooruitgang geboekt met het opzetten van je winkel, maar er zijn nog enkele belangrijke instellingen te regelen onder Winkelinstellingen. Allereerst geef je je winkel een naam via de knop Winkel een naam geven. Om inkomsten te genereren uit je productverkopen, ga je naar Naar Shopify Payments. Klik hier op Activeer Shopify Payments om je klanten verschillende betaalmethoden aan te bieden. Dit vereist het invullen van je bedrijfsgegevens die je bovendien ter verificatie moet indienen. Gewoonlijk moet je dan ook nog de bijbehorende app in Shopify installeren en een koppeling met het account van je provider maken.

Vervolgens ga je naar het onderdeel Verzendtarieven. Deze sectie biedt uitgebreide opties, waaronder de bestemmingen waarnaar je wilt verzenden en de verzendkosten die je wilt berekenen bij de check-out. Zo kun je aangepaste verzendtarieven instellen voor specifieke groepen of producten, lokale bezorgopties of afhalen in de winkel, verwachte leverdata instellen en pakboninstellingen configureren.

Ben je tevreden met deze instellingen, dan ben je in principe klaar om echt te starten, in de veronderstelling dat je inmiddels meer dan één product aan je winkel hebt toegevoegd. Een nieuw product voeg je eenvoudig toe vanuit je dashboard: open de rubriek Producten en klik op Product toevoegen (zie verder tip 4).

Het is dan ook weinig verrassend dat de laatste stap in de installatiegids Een abonnement kiezen is. Na de gratis proefperiode van drie dagen, als je besluit om met je Shopify-winkel door te gaan, zit er namelijk weinig anders op dan te kiezen voor een betaald abonnement.

Product verkocht?

Dan moet je het nog ergens in verzenden

Tip 11: Meer instellingen

In het Instellingen-gedeelte van je dashboard, linksonder, vind je een verscheidenheid aan onderdelen en opties waarmee je je webwinkel helemaal naar wens kunt afstemmen. We beperken ons hier tot enkele interessante items.

Zo kun je bij Meldingen niet alleen het verzendadres specificeren, maar ook kiezen welke meldingen je naar klanten wilt versturen. Dit omvat diverse klantmeldingen, zoals bestelbevestigingen, facturen, annuleringen en betalingsherinneringen. In het gedeelte Checkout bepaal je de gewenste contactmethode voor je klanten, welke klantgegevens nodig zijn bij het bestellen, de vervolgstappen na betaling of afronding van een bestelling, en of je opties voor marketingaanmeldingen via e-mail en/of sms wilt aanbieden.

De sectie Merk biedt de mogelijkheid om diverse merkelementen in te stellen die vaak gebruikt worden op apps en socialmedia-kanalen. Denk hierbij aan logo’s, coverafbeeldingen, slogans, links en aangepaste kleuren die de identiteit van je winkel of bedrijf versterken.

Helemaal onderaan vind je het Activiteitenlogboek van je winkel, waar een chronologische lijst wordt bijgehouden van de belangrijkste wijzigingen die je aan je webwinkel hebt gemaakt.

Tip 12: Extra apps

Shopify biedt uitgebreide mogelijkheden die nog verder worden vergroot door de integratie van apps, vergelijkbaar met plug-ins. Voor toegang tot deze functionaliteit, open je Instellingen in je dashboard en klik je op Apps en verkoopkanalen. Hier vind je mogelijk al enkele standaard geïnstalleerde verkoopkanalen, zoals Point of Sale, Onlinewinkel en Shop, die ook vanuit het hoofdmenu van je dashboard toegankelijk zijn voor verdere configuratie.

Op de pagina Apps en verkoopkanalen kom je ook de knop Shopify App Store tegen, die je leidt naar een uitgebreide online verzameling beschikbare apps en verkoopkanalen. Je kunt de collectie doorzoeken met de ingebouwde zoekfunctie of door een specifieke categorie te kiezen, zoals Producten zoeken, Bestellingen en verzending, Producten verkopen en Winkelontwerp. Verschillende apps bieden integratie met socialmedia-platforms, waaronder Google & YouTube, Facebook & Instagram, TikTok, Pinterest en Instafeed - Instagram Feed.

Veel apps zijn gratis te gebruiken, maar voor sommige functies binnen een app kan een betaling vereist zijn. Voor meer informatie over een specifieke app, inclusief eventuele begeleidende (YouTube-)video’s, klik je simpelweg op de app. Sommige apps geven je de mogelijkheid om met Demowinkel bekijken de app in actie te zien. Met Installeren voeg je de app toe aan je winkel, waarna deze ook in het hoofdmenu verschijnt voor verdere configuratie. Om een app weer weg te halen, open je de pagina Apps en verkoopkanalen, klik je naast de gewenste app op het knopje met de drie stippen en selecteer je Verwijderen.

Watch on YouTube
▼ Volgende artikel
Review LG 65QNED91T6A - Kan hij  tippen aan de concurrentie?
Huis

Review LG 65QNED91T6A - Kan hij tippen aan de concurrentie?

QNED, het antwoord van LG op quantum dots, wordt toegepast in deze miniled lcd-tv. Dit type televisie is inmiddels erg populair geworden, ook in het subtop- en middensegment van het tv-aanbod. Heeft deze LG 65QNED91T6A genoeg in huis om de concurrentie de baas te blijven?

Uitstekend
Conclusie

De 65QNED91T6A kan zijn miniled-beloftes niet echt waarmaken. Het aantal zones in de achtergrondverlichting is vrij laag, waardoor er maar een beperkte verbetering van het contrast is. Ook op het gebied van piekhelderheid scoort hij niet overdreven goed. Als we naar concurrenten in deze categorie kijken, zoals Hisense of TCL, dan bieden die meer zones, beter contrast en meer piekhelderheid. LG slaat de plank verder ook mis door reclame op het Home-scherm toe te laten, dat zetten we onverbiddelijk uit. Ondanks die beperking levert de tv nog voldoende contrast en piekhelderheid, en gecombineerd met een ruim kleurbereik en zeer goede beeldverwerking levert dat alsnog erg mooie beelden. De tv is op zijn best in verlichtte woonkamer. Hij ondersteunt Dolby Vision, maar geen HDR10+. LG vangt dat uitstekend op door zijn eigen dynamische tonemapping. Dat illustreert dat goede beeldverwerking net zo belangrijk als puur contrast of piekhelderheid. WebOS is een prima smart tv-systeem met ruim aanbod apps en functies en nu ook met de garantie voor vijf jaar nieuwe versies voor het OS. De prijs is wat ons betreft echter nog iets te hoog.

Plus- en minpunten
  • Voldoende piekhelderheid en goed contrast
  • Mooie HDR-beelden in HDR10 en Dolby Vision
  • Te weinig zones voor een miniled
  • Advertenties op het Home-scherm
  • Beperkte kijkhoek

OVER DIT TOESTEL

  • Adviesprijs: 1.799 euro
  • Wat: Ultra HD 4K 120 Hz Full Array miniled QNED LCD-tv met lokale dimming
  • Schermformaat: 65 inch (164 cm)
  • Aansluitingen: 4x HDMI (4x v2.1 (48 Gbps), ARC/eARC, ALLM, VRR, QMS), 2x USB, 1x optisch digitaal uit, 2x antenne, WiFi 5 (802.11ac), ethernet, Bluetooth 5.1, WiSA
  • Extra’s: HDR10, HLG, Dolby Vision IQ, Dolby Atmos, WebOS 24, AirPlay 2, USB/DLNA-mediaspeler, DVB-T2/C/S2, CI+-slot, Alpha 8 processor
  • Afmetingen: 1452 x 907 x 285 mm (incl. voet)
  • Gewicht: 35,0 kg (incl. voet)
  • Verbruik (per 1000 uur): SDR 84 kWh (E) / HDR 167 kWh (G)

ENERGIELABEL

MEER INFORMATIE

Deze LG-televisie past perfect in het rijtje van moderne, prima afgewerkte televisies die we dit jaar al vaker voorbij zagen komen. Het toestel is vrij slank dankzij het profiel van slechts 45mm, heeft een mooie metaalkleurige rand rondom en een vlakke rug. Aan de zijdes is de rug zoals bij de meeste toestellen wat afgeschuind. De centrale voet biedt geen verschillende draaiposities, maar het scherm staat desondanks toch 7cm hoog boven het tv-meubel, zodat een soundbar goed onder het scherm past. Het enige echt opvallende kenmerk? Het toestel is relatief zwaar, namelijk 35kg inclusief voet.

De tv beschikt over vier HDMI-poorten die allemaal de maximale HDMI 2.1-bandbreedte van 48Gbps bieden. Dat is nog steeds vrij zeldzaam, maar is wel goed nieuws voor gamers met meerdere high-end gaming-bronnen. Er is ondersteuning voor ALLM, 4K120 en VRR (AMD FreeSync en NVIDIA G-Sync) en op één poort kun je ARC/eARC gebruiken. De input-lag is iets hoger dan bij de oled-modellen, maar blijft zeer goed, 17,0ms (4K60) en 7,6ms (2K120). Wie de tv wil uitbreiden met draadloze luidsprekers, kan gebruik maken van het WiSA-protocol (Wireless Speaker and Audio Association). Je bent wel beperkt tot 2.1-configuraties, een WiSA surround-opstelling is dan helaas niet mogelijk.

Niet alle minileds zijn gelijk

Het gebruik van minileds voor de achtergrondverlichting is iets waar fabrikanten graag mee uitpakken, maar het resultaat per merk en model kan sterk uiteenlopen. Minileds verdelen de achtergrondverlichting in meer segmenten dan wanneer er gewone leds worden toegepast. Het aantal zones kan sterk verschillen, van 100 tot meer dan 1.000. Dat heeft uiteraard impact op de prestaties wat betreft contrast en helderheid.

Deze LG heeft een achtergrondverlichting met 16x10 (160) zones, en dat is vandaag de dag toch redelijk weinig. Concurrenten zitten in dit segment al op 1.500 zones. Het eigen contrast van het VA-paneel is goed, 4.800:1, maar met dat beperkt aantal zones stijgt dat nauwelijks naar 5.000:1, en dat is vooral ook omdat LG erg voorzichtig is met de dimming. Op eenvoudigere testen kan dit wel naar 35.000:1 stijgen. Naar een reden hoeven we niet ver te zoeken, agressief dimmen met zo weinig zones maakt de zonegrenzen zichtbaar, ook omdat ze soms wat traag reageren. Dat stoort erg en hierdoor is een vage halo rond heldere voorwerpen op een donkere achtergrond dan ook onvermijdelijk.

©LG Electronics

Ook op het vlak van helderheid doet de LG op veel vlakken onder voor de concurrentie. Op een 10% venster meten we in de goed gekalibreerde HDR Filmmaker mode 1.099 nits, en op het volledig wit beeld haalt hij nog 644 nits. Dat was twee jaar geleden weliswaar nog acceptabel, maar nu concurrenten vlot over de 2.000 nits gaan, is dat toch wat te beperkt. Het kleurbereik scoort wel uitstekend, daar meten we 95% P3.

Toch heeft LG nog een sterke troef in handen, namelijk de uitstekende kalibratie af fabriek. De Filmmaker mode is zowel in SDR als HDR bijzonder goed gekalibreerd. Dat betekent dat je kunt rekenen op veel schaduwnuances, een neutrale grijsschaal en mooie, natuurlijke kleurweergave. Met HDR10-beeld kan LG’s dynamische tone mapping prachtige resultaten opleveren en daarmee maakt de tv het beste van zijn kleurbereik en helderheid. Witnuances en intense kleuren worden uitstekend bewaard. Alleen heel donkere HDR10-scènes lijden wat onder het beperkte aantal zones, die beelden worden iets té donker. De QNED91 ondersteunt ook Dolby Vision, maar geen Dolby Vision IQ zoals bij de oled-modellen.

Uitstekende beeldverwerking

Naast een uitstekende kalibratie toont deze LG ook sterke prestaties voor beeldverwerking. Dat dankt de tv aan zijn Alpha 8-processor die verbeterd werd met eigenschappen en functies die vorig jaar nog exclusief voor de Alpha 9-processor waren. We kunnen zelfs zeggen dat de LG geen echte zwakke plekken meer heeft. Deinterlacen van 1080i-beelden zoals die van live tv, doet hij prima zodat je zelden nog een gekartelde rand ziet. Upscaling en ruisonderdrukking maken van oudere content mooie 4K-beelden, al kun je van oudere videocontent zoals dvd’s geen wonderen verwachten. Via een superresolutie-bewerking kan de tv wat fijn extra detail toevoegen, dat werkt goed voor HD-materiaal, maar kan bij dvd’s bijvoorbeeld wel voor een wat overbewerkt resultaat zorgen. De ruisonderdrukking kan ook kleurstroken in zachte gradiënten wegnemen.

©LG Electronics

Een lcd-paneel heeft minder bewegingsscherpte dan een oled-paneel, en dus maskeert het fijn detail in snelle actiescènes. Bewegende voorwerpen hebben soms een wazige rand of tonen een beperkt sleepspoor. LG biedt met Motion Pro verschillende opties om dat te elimineren, maar introduceren op hun beurt juist weer andere problemen, dus deze functie kun je beter uit laten staan. Heb je een hekel aan schokken in het beeld wanneer de camera snel beweegt, activeer dan de Trumotion-functie. Zeker voor sport is dat prettig, maar voor film blijft het vaak een kwestie van smaak.

Degelijke audio

De QNED91 is uitgerust met een 2.2-systeem van 40 watt, en ondersteuning voor Dolby Atmos en DTS:X. Onze filmfragmenten klonken prima met een aangename warme klank en een vleugje ruimtelijkheid. Die echte surround sound-ervaring kan je uit dit soort systeem niet halen, zelfs niet met ondersteuning voor de modernste audioformaten. Dat AI niet altijd de juiste resultaten geeft, werd hier bevestigd. De tv heeft een AI-Pro mode voor geluid, maar die klonk erg slecht, zeker voor muziek. In de muziek audiomode konden we het resultaat wél waarderingen, als loop je daar wel tegen beperkingen aan wanneer je voor hardere muziekgenres zoals metal kiest. Met het volume op ongeveer driekwart hoor je de woofer trillen in het chassis en gaat de bas uit de bocht. Al bij al een degelijk resultaat, in lijn met deze categorie. 

WebOS 24, helaas met reclame

De smart tv-omgeving van LG, WebOS, heeft veel goede punten. Zo vind je nagenoeg alle streaming-apps op dit platform, zowel internationaal als lokaal. Daarnaast heeft LG op de 2024-versie van webOS naast Airplay 2 ook Google Cast geïmplementeerd zodat je vanaf je smartphone, Android of iOS, moeiteloos content naar de tv kunt streamen. Apps en andere functies zijn gegroepeerd in zogeheten Quick Cards, zodat je gemakkelijk bepaalde functies kunt terugvinden.

©Eric Beeckmans | ID.nl

Er zijn Quick Cards voor Thuis-hub, Sport, Thuiskantoor, Games, Muziek, Toegankelijkheid en sinds kort ook voor Leren en Groeien. De lay-out van WebOS zelf is vrij eenvoudig en ook redelijk compact zodat je niet nodeloos hoeft te scrollen om iets te vinden. De Magic Remote van LG waarmee je een cursor bestuurt door naar het scherm te wijzen blijft ook een belangrijke factor in het gebruiksgemak. Aangezien smart tv-platformen nog steeds evolueren is het ook erg fijn om te weten dat LG nu vijf jaar lang de nieuwste versie van WebOS op je tv belooft te plaatsen. In dit overzichtsartikel vind je alle info over webOS.

Toch heeft LG wat ons betreft een foute beslissing genomen. De fabrikant toont namelijk nu reclame op het Home-scherm, en die reclame is in tegenstelling tot bij andere fabrikanten niet beperkt tot content, maar kan bijvoorbeeld ook een sportwinkel of automerk tonen. Dat is echt wel het laatste wat we willen. Zelfs de screensaver kan reclame tonen (al zagen daar gelukkig alleen LG’s eigen LG Channel-dienst). Je kunt de reclame uitschakelen via de instellingen, iets dat we dan ook van harte aanraden.

Conclusie

De 65QNED91T6A kan zijn miniled-beloftes niet echt waarmaken. Het aantal zones in de achtergrondverlichting is vrij laag, waardoor er maar een beperkte verbetering van het contrast is. Ook op het gebied van piekhelderheid scoort hij niet overdreven goed. Als we naar concurrenten in deze categorie kijken, zoals Hisense of TCL, dan bieden die meer zones, beter contrast en meer piekhelderheid. LG slaat de plank verder ook mis door reclame op het Home-scherm toe te laten, dat zetten we onverbiddelijk uit.

Ondanks die beperking levert de tv nog voldoende contrast en piekhelderheid, en gecombineerd met een ruim kleurbereik en zeer goede beeldverwerking levert dat alsnog erg mooie beelden. De tv is op zijn best in verlichtte woonkamer. Hij ondersteunt Dolby Vision, maar geen HDR10+. LG vangt dat uitstekend op door zijn eigen dynamische tone mapping. Dat illustreert dat goede beeldverwerking net zo belangrijk als puur contrast of piekhelderheid. WebOS is een prima smart tv-systeem met ruim aanbod apps en functies en nu ook met de garantie voor vijf jaar nieuwe versies voor het OS. De prijs is wat ons betreft echter nog iets te hoog.

▼ Volgende artikel
Virtuele webcams: special effects voor je videogesprekken
Huis

Virtuele webcams: special effects voor je videogesprekken

Je bent aan het videobellen, maar de achtergrond ziet er slordig uit. Of misschien wil je tussendoor een kort filmpje tonen, het beeld optimaliseren of opfleuren met enkele effecten. Software die je als virtuele webcam gebruikt, maakt dit en nog veel meer mogelijk.

In dit artikel stellen we enkele virtuele webcam-applicaties aan je voor:

  • FineCam
  • ManyCam
  • OBS Studio

Lees ook: Geen pottenkijkers meer! Zo schakel je de webcam uit

Er zijn al langer applicaties beschikbaar waarmee je filters, effecten en virtuele achtergronden aan je videogesprek toevoegt. De populaire mobiele app Snapchat was een van de eerste. Met uitgebreide filters en lenzen kun je in realtime beelden aanpassen. Je geeft jezelf bijvoorbeeld kattenoren of verandert de omgeving. Snapchat gebruikt Augmented Reality (AR) om digitale elementen over echte beelden te plaatsen.

Inmiddels heeft ook Artificiële Intelligentie (AI) zijn intrede gedaan om effecten nauwkeurig op bewegende gebruikers toe te passen. Videoconferentietools zoals Teams en Zoom, gebruiken AI. Denk aan machinelearning-technologieën en convolutionele neurale netwerken. Daarmee is de gebruiker van zijn achtergrond te scheiden en kan er een virtuele achtergrond worden getoond. Een green screen is niet meer nodig.

In het gratis Microsoft Teams start je bijvoorbeeld een videogesprek via Nu vergaderen / Vergadering starten. Als je op Meer en Achtergrondeffecten klikt, kun je uit tientallen achtergronden kiezen of je achtergrond vervagen. Via Nieuwe toevoegen importeer je een specifieke achtergrond, bijvoorbeeld ontworpen door een AI-beeldgenerator.

Mogelijkheden

Virtuele webcams kun je gebruiken om speciale effecten, filters en grafische overlays aan je live-video toe te voegen, of om de achtergrond te vervagen of te vervangen. Als de gebruikte software dit toelaat, kun je ook afbeeldingen of andere video’s als webcam-uitvoer gebruiken. Zo kun je bijvoorbeeld je computerscherm delen. Tijdens je live-gesprek of -stream wissel je dan tussen video’s, afbeeldingen en zelfs verschillende camera’s, zoals een HDMI-camera die je gebruikelijke videoconferentietool mogelijk niet als (web)camera herkent.

Dit alles maakt dat virtuele webcam-software niet alleen leuk is voor persoonlijk gebruik, maar ook efficiëntere videoconferenties in een zakelijke context, of professionelere videostreams naar platforms als YouTube Live en Twitch mogelijk maakt. Je kunt zelfs de camera van je smartphone als webcam gebruiken. Dat is handig als je een optimaal beeld wilt hebben of als je computer niet over een webcam beschikt.

DroidCam Heb je geen webcam op je pc en wil je alleen je mobiele telefoon als webcam gebruiken tijdens live-videoconferenties? Dan kun je het gratis DroidCam gebruiken, beschikbaar in de officiële appstore van zowel Android als Apple. Op de website van de makers vind je ook een desktopclient voor Linux en Windows. Gebruik eventueel versie 6.x als versie 7.0 nukkig doet, zoals op onze pc.

Start de mobiele app en de desktop-client op. Zorg dat beide apparaten met hetzelfde netwerk zijn verbonden. Op je mobiele app zie je een ip-adres en poortnummer. Beide voer je in op je desktop-app (bijvoorbeeld 192.168.0.165 met standaardpoort 4747). Start daarna je videoconferentie-software en selecteer DroidCam als webcam. In Teams start je bijvoorbeeld een videovergadering, klik je op Meer en kies je Instellingen / Apparaatinstellingen. Bij zowel Microfoon als Camera selecteer je DroidCam (bijvoorbeeld Source 2 of Source 3). Wil je HD-resolutie? Dan heb je de betaalde Pro-versie van DroidCam nodig (ongeveer 5 euro).

Geen webcam? Met Droidcam maak je een virtuele webcam van je mobiele apparaat.

Applicaties

Er zijn verschillende programma’s voor virtuele webcams. In dit artikel focussen we ons op software die onder Windows draait en ook beschikbaar is als mobiele app. Op die manier kun je je smartphone of tablet als webcam gebruiken. Populaire applicaties zijn onder meer FineCam en ManyCam, die we beide kort voorstellen. Daarnaast besteden we aandacht aan een gratis opensource-alternatief: OBS Studio. Met deze tool combineer je meerdere videobronnen en creëer je scènes en overgangen. Dit maakt het bij uitstek geschikt voor live-streaming en schermopnames. OBS Studio ondersteunt bovendien een virtuele webcamfunctie, waardoor je OBS-uitvoer in videoconferentie-apps kunt gebruiken.

FineCam: set-up

Download FineCam. Met een druk op Install zet je de software op je pc. De gratis versie heeft een watermerk in de video. Wil je deze weg hebben? Dan heb je de betaalde Pro-versie nodig. Deze kost eenmalig zo’n 60 euro en ondersteunt ook resoluties van 1080p en hoger.

Na het opstarten kun je via het pijlknopje linksboven je aangesloten webcam selecteren. Een andere optie is om een mobiel Apple- of Android-apparaat te kiezen. Je moet dan wel de mobiele app van FineCam op dit apparaat draaien. Als het apparaat met hetzelfde netwerk is verbonden, druk je op de mobiele app op Connect en bevestig je met Agree in de desktop-app om een verbinding te maken. Het camerabeeld verschijnt dan direct in het applicatievenster.

FineCam: configuratie

FineCam kun je op verschillende manieren aansturen. We beperken ons tot de opties die ook in de gratis versie beschikbaar zijn. Zo kun je bijvoorbeeld het camerabeeld verplaatsen over de achtergrond, maar niet schalen. Bovenaan vind je knoppen om in- en uit te zoomen, het beeld te keren of te roteren en de vorm in te stellen, zoals Rectangle of Circle. Met Adjustment onderaan optimaliseer je de licht- en kleurinstellingen met schuifregelaars, zoals Brightness, Contrast, Saturation en White Balance.

Je kunt ook op Filter klikken om een van de ruim dertig vooraf ingestelde beeldweergaves te selecteren. Is je eigen fysieke achtergrond niet geschikt voor videobellen? Kies dan via Background uit twintig virtuele achtergronden. Of ontwerp je eigen achtergrond door bij AI Generated Background een prompt voor de AI-beeldgenerator in te voeren.

Kies je via Theme een lay-out waarbij je eigen webcambeeld niet het volledige scherm bedekt, dan kun je met Content tegelijkertijd andere inhoud tonen. Denk aan een webpagina, applicatievenster, video (ook via een YouTube-url), iPhone-beeld, PowerPoint-presentatie, tekst of eigen foto. In je videoconferentietool selecteer je FineShare FineCam om de virtuele camera te gebruiken. Mogelijk moet je nog bevestigen met de blauwe knop Virtual Camera rechtsonder in FineCam.

ManyCam: set-up

FineCam bevat ook de knop Multi-scenes waarmee je meerdere virtuele opzetten klaarzet en snel schakelt. Helaas is deze functie alleen beschikbaar in de Pro-versie. Een goed alternatief is dan ManyCam voor Windows en macOS. De betaalde versies zijn er vanaf ongeveer 45 euro per jaar. Je hebt dan geen watermerk en meer effecten, hogere resoluties (full HD tot 4K) en meerdere simultane videobronnen.

We beperken ons hier tot de gratis versie mét watermerk. Start de tool en klik op de plusknop in het hoofdvenster. In het uitklapvenster bij Camera’s selecteer je de gewenste (web)cam. In het rechtervenster kun je allerlei beeldinstellingen aanpassen, zoals Zoomen, Corner Radius, Ondoorzichtigheid en diverse opties bij Color Adjustment.

ManyCam: configuratie

In de gratis versie van ManyCam kun je maximaal twee presets klaarzetten, elk met verschillende beelden en instellingen. Klik op de plusknop in het tweede vakje onderaan het camerabeeld. Je kunt nu een andere camera selecteren of kiezen uit diverse opties, zoals Afbeeldingen en video’s, PowerPoint, PDF, YouTube URL en Desktop. Bij meerdere beeldschermen kun je zelf aangeven welk scherm je live wilt tonen. Andere opties zijn hier onder meer Gebied onder cursors (handig voor het volgen van je muisbewegingen) en App-venster. Net als bij FineCam kun je hier ook een mobiel apparaat gebruiken, waarmee je smartphone of tablet als webcam werkt.

Een preset verwijder je eenvoudig via het prullenbakicoon. Met het knopje met de drie puntjes stel je een visueel overgangseffect in bij het schakelen tussen presets. Er zijn nog vele andere effecten beschikbaar via de toverstaf bovenaan. Kies uit verschillende rubrieken, zoals GIFS (druk op het plusknopje om eigen afbeeldingen te gebruiken), Animals, Emojis en Face Accessories. Via Asset Store download je extra items.

OBS Studio: set-up

Zowel FineCam als ManyCam zijn gebruiksvriendelijke programma’s, maar helaas zijn de mogelijkheden in de gratis versies beperkt en wordt je video ontsierd door een watermerk. Een volledig gratis alternatief is OBS Studio. Download de tool (beschikbaar voor Windows, macOS en Linux) en installeer deze. Bij de opstart merk je al snel dat er veel functies zijn. We beperken ons hier tot enkele leuke opties voor het gebruik van een virtuele camera.

Allereerst controleer je de videoresolutie. Klik rechtsonder op Instellingen en open de rubriek Video. Stel de Basisresolutie bij voorkeur in op die van je monitor (bijvoorbeeld 1920x1080 en 16:9). De Uitvoerresolutie stel je normaal gesproken op dezelfde waarden in, tenzij je videoconferentietool andere waarden voorstelt. Bevestig met OK.

Linksonder in het hoofdvenster merk je dat OBS Studio al één scène heeft aangemaakt. Rechtsklik op deze scène en noem deze bijvoorbeeld Virtuele webcam. Nu moet je natuurlijk nog de gewenste bronnen aan je virtuele webcambeeld toevoegen.

OBS Studio: bronnen

Standaard heeft OBS Studio al één bron toegevoegd: Vensteropname. Je mag deze selecteren en met het prullenbakicoon verwijderen. Druk vervolgens op de plusknop en kies Video opname-apparaat om je fysieke webcam toe te voegen. Kies Nieuwe maken en geef deze als naam bijvoorbeeld Mijn webcam. Bevestig met OK en kies de juiste webcam bij Apparaat. Resolutie/FPS Type staat standaard op die van het apparaat, maar je kunt hier ook Aangepast kiezen. Klik op Video Instellen om allerlei beeldinstellingen te optimaliseren.

Na je bevestiging met OK verschijnt het webcambeeld op je canvas en kun je dit met de muis verplaatsen, roteren en schalen. Dit is vooral interessant als je nog andere content (bronnen) wilt toevoegen. Klik op (De)activeren om de video in één keer zichtbaar of onzichtbaar te maken.

Voor extra content klik je op het plusknopje bij Bronnen en voeg je onderdelen toe zoals Afbeelding, Beeldschermopname, Browser, Diashow, Vensteropname (van een nader te bepalen app) of Mediabron (om bijvoorbeeld een eigen videobestand te tonen). Elk van de toegevoegde bronnen kun je vervolgens positioneren en schalen op je canvas.

Wil je snel kunnen afwisselen tussen een beeld waarin je zelf prominent op de voorgrond staat met een applicatievenster verkleind op de achtergrond, en andersom? Maak dan twee scènes aan. Klik met rechts op je eerste scène, kies Dupliceren en noem deze bijvoorbeeld Applicatie (webcam). Vervolgens schaal je de objecten (bronnen) van de andere scène naar wens. Klik ook met rechts op zo’n object, want er zijn nog veel meer opties. Zo kun je bijvoorbeeld via Volgorde / Naar boven verplaatsen een object in één keer naar de voorgrond halen.

OBS Studio: camera

Vanuit ditzelfde contextmenu kun je nog veel andere bewerkingen uitvoeren. Bij Transformeren bijvoorbeeld vind je opties om het geselecteerde beeld te spiegelen of te draaien, en bij Filters kun je via de plusknop allerlei beeldeffecten toepassen.

Hoe krijg je de klaargemaakte scènes uit OBS Studio in je videoconferentie-app? Dit is wellicht eenvoudiger dan je denkt. Druk rechtsonder in OBS Studio op Start virtuele camera en selecteer in de videoconferentie-app OBS Virtual Camera (bij Skype bijvoorbeeld via Instellingen / Audio en Video, in het uitklapmenu bij Camera). De scène die op dat moment binnen OBS Studio actief is, komt nu in beeld. Een scène-wissel is niet moeilijker dan in OBS Studio de gewenste scène te selecteren.

Onder het camerabeeld bij Scène-overgangen kun je bovendien een transitie-effect instellen dat bij een scène-wissel ook binnen je videoconferentie-app te zien zal zijn. Je kunt op elk moment op Stop virtuele camera drukken om de videostream vanuit OBS Studio te onderbreken.