ID.nl logo
Maak je eigen webshop met Shopify
© filins - stock.adobe.com
Huis

Maak je eigen webshop met Shopify

Je maakt leuke spullen, maar je hebt niet eindeloos veel kennissen en buren om je creaties aan te geven of verkopen. Dus is het tijd om je commerciële horizon te verruimen met een eigen webwinkel. We leggen uit waarop je moet letten en helpen je op weg met de gebruiksvriendelijke oplossing Shopify.

In dit artikel vertellen we je welke criteria belangrijk zijn bij het opzetten van een eigen webwinkel en we laten je stap voor stap zien hoe je met het populaire Shopify een webshop opzet:

  • Abonnement kiezen
  • Product(en) toevoegen
  • Product(en) categoriseren
  • Thema kiezen en aanpassen
  • Domeinnaam koppelen
  • Webshop online zetten
  • Betaalwijze instellen

Website bij je webshop, lees dan ook: WordPress voor groentjes: zet jouw website in één dag online

Tip 01: Criteria

Je hebt besloten een eigen webwinkel te starten. Leuk, maar daarmee niet minder spannend, want: hoe pak je dat het beste aan? In het kader ‘Alternatieven’ lees je hoe je een webshop kunt hosten op een eigen server of als WordPress-plug-in, maar we gaan ervan uit dat je niet veel tijd of zin hebt om je hier technisch in te verdiepen.

Een gehoste, gebruiksvriendelijke dienst met een sterke klantenondersteuning, een eenvoudige interface en een drag-and-drop-functionaliteit lijkt ons daarom aangewezen. De kosten zijn ook belangrijk, niet alleen voor het abonnement maar ook voor de transacties en eventuele extra functies. En ga na of de dienst genoeg flexibiliteit biedt, zoals aanpasbare sjablonen, integratie met sociale media als Facebook- en Instagram-shops, en eventueel een SEO-tool (Search Engine Optimization).

Als je klein begint, is het belangrijk te weten of het platform kan meegroeien met je bedrijf, naar productassortiment en verkeersvolume toe. Met de toename van mobiele aankopen is een responsief design, dat zich aanpast aan verschillende schermgroottes, essentieel. Ook is het belangrijk dat je klanten zich via een beveiligde verbinding (https) met je webwinkel kunnen verbinden. Goede ondersteuning voor de belangrijkste betalingsopties is eveneens belangrijk, en misschien wil je later je webwinkel wel integreren met andere systemen, zoals e-mailmarketing, boekhouding en extra betalingsfaciliteiten.

Er zijn dus veel factoren om rekening mee te houden. Feedback en beoordelingen van andere gebruikers kunnen hierbij zeer waardevol zijn.

Tip 02: Shopify

Voor dit artikel hebben we gekozen voor het Canadese Shopify, een populaire gehoste oplossing die flexibel en gebruiksvriendelijk is, en inmiddels al 18 jaar bestaat. Shopify biedt vrij veel functies aan en is betaalbaar, vooral voor starters en eenmanszaken. De interface is beschikbaar in het Nederlands, biedt kant-en-klare thema’s, maakt gelokaliseerde internationale verkoop mogelijk en kan producten, voorraad, betaling en verzending beheren. Daarnaast biedt het ondersteuning bij het opzetten en analyseren van online marketingcampagnes, met 24/7 ondersteuning via chat.

Shopify biedt een gratis proefperiode van drie dagen, gevolgd door een speciale aanbieding van 1 euro voor de eerste drie maanden. Het Basic-abonnement, gericht op eenmanszaken, kost daarna 32 euro per maand. Er zijn ook meer geavanceerde en duurdere abonnementen beschikbaar, met de mogelijkheid om op elk moment over te stappen naar een ander abonnement. Houd ook rekening met transactiekosten. Bij de Basic-formule bijvoorbeeld betaal je per transactie 2% + 0,25 euro voor online verkoop.

Alternatieven In dit artikel richten we ons op Shopify, maar er zijn uiteraard nog andere opties, zoals ShopFactory, Mijnwebwinkel (de Grow-formule staat maximaal 25 producten toe) en Jouwweb. Het is aan te raden zelf de verschillende aanbiedingen en abonnementen te vergelijken. De kosten liggen meestal tussen 20 en 40 euro per maand voor essentiële functies en een nagenoeg onbeperkt productassortiment.

Het kan in principe ook gratis, zoals met WooCommerce voor WordPress, of door het hosten van je platform op een eigen server met software als PrestaShop Classic, Magento Open Source of OpenCart, maar deze oplossingen vereisen wel technische kennis.

Als een volledige webshop te ambitieus of te duur lijkt, kun je overwegen je producten via sociale media aan te bieden, zoals WhatsApp Business, Facebook Shops en Instagram Shopping, hoewel de opties bij Meta sinds enkele maanden vooral in België flink beperkt zijn. Een mogelijk alternatief zijn online marktplaatsen, zoals bij Bol.com en Amazon.nl.

Uiteindelijk hangt veel af van wat je precies beoogt met je shop en hoeveel tijd je erin wilt investeren.

Tip 03: Eerste stappen

Ga naar www.shopify.com/nl, voer een e-mailadres in en start met Gratis uitproberen. Voor dit proces kun je eventueel een tijdelijk e-mailadres gebruiken, bijvoorbeeld via AdGuard. Kies dan in de Shopify-wizard voor de optie Ik ben nog maar net begonnen. Vervolgens selecteer je Een onlinewinkel en kies je voor Producten die ik inkoop of zelf maak. Geef het land van verblijf aan, zoals Netherlands of Belgium, om de juiste prijsstelling te gebruiken. Voor het aanmaken van een Shopify-account heb je de keuze uit e-mail, Apple, Facebook of Google. Bevestig je keuze om je account aan te maken. Je winkel wordt nu opgezet en je ontvangt mogelijk een bevestigingsmail waarin je gevraagd wordt je e-mailadres te bevestigen. Na bevestiging kom je terecht in je dashboard, waar je links een menu vindt met opties zoals Homepage, Bestellingen, Producten en Klanten. Aan de rechterkant start een installatiegids, bestaande uit negen stappen, die we nu eerst gaan voltooien. Je kunt op elk moment ook klikken op Selecteer een abonnement. Na je proefperiode van drie dagen kun je eventueel overstappen op een Basic-abonnement (1 euro voor drie maanden).

We geven nog graag mee dat je op deze pagina een uitgebreide handleiding vindt, inclusief videotutorials. Via het menu Onderwerpen kun je hier meteen naar het gewenste onderdeel gaan, zoals Producten, Betalingen, Bestellingen en Domeinen.

Tip 04: Product

Laten we maar meteen beginnen door op de knop Product toevoegen te klikken. Als je al een productenlijst in csv-formaat hebt, kun je deze direct ophalen met de knop Producten importeren. Handig is dat je hier een Voorbeeld-CSV kunt downloaden om te zien hoe je zo’n lijst opstelt.

Nadat je op Product toevoegen hebt geklikt, verschijnt er een pagina waar je details over je product invult, waaronder Titel, Beschrijving, Gewicht (met optionele douanegegevens) en Prijs. Bij Prijsvergelijking kun je een hogere prijs invullen om automatisch een korting te tonen (bijvoorbeeld van € 439 voor € 394).

Bij Media upload je eigen afbeeldingen, video’s, en 3D-modellen, of link je naar online bronnen via url’s. Je kunt ook aangeven hoeveel producten je op voorraad hebt en of bestellingen toegestaan zijn wanneer die voorraad op is. Bij Varianten voeg je extra productkenmerken toe, zoals formaat, kleur, grootte of materiaal en koppel je eventueel verschillende prijzen aan deze varianten.

Tip 05: Categorisering

In het rechterdeelvenster kun je je productassortiment structureren. Selecteer een passende categorie door in de zoekbalk te klikken en Door alles bladeren te kiezen voor talrijke (sub)categorieën, of door enkele letters in te voeren voor suggesties.

Eventueel voeg je bij Producttype nog een eigen (sub)categorie toe. Voeg zeker ook enkele relevante trefwoorden (tags) toe, omdat je hiermee je product makkelijker vindbaar maakt. Je kunt producten ook in collecties plaatsen, maar deze dien je wel eerst te creëren via Collecties in het linkermenu. Zorg dan wel dat je je productinformatie eerst opslaat met de knop Opslaan. Interessant is ook het onderdeel Thema-template, waar momenteel helaas alleen het thema Standaard product beschikbaar is. Met het oog-icoon open je een voorbeeldweergave van je product in een nieuw tabblad. Had je iets anders voor ogen? Geen probleem, want de volgende stap in de installatiegids behandelt het aanpassen van je online winkel aan de hand van thema’s.

Tip 06: Thema kiezen

Klik eerst op Opslaan en daarna op Thema aanpassen, te vinden in de installatiegids onder Je onlinewinkel opzetten. Hiermee kom je bij Thema’s, waar je een voorbeeld van je huidige thema ziet, zoals Dawn. Er wordt vermeld dat je winkel tijdens de proefperiode alleen toegankelijk is via je inloggegevens. Als je dit wilt wijzigen, is een abonnement vereist. Voor nu behouden we deze instelling.

Wil je een ander thema instellen, scrol dan naar Populaire gratis thema’s. Bezoek de Shopify Theme Store door op de betreffende knop te klikken en selecteer Free linksboven om uit diverse gratis thema’s te kiezen. Je kunt je zoekopdracht verfijnen op basis van inhoudscategorie (Industry) en/of catalogusgrootte. Kies een thema en voeg het toe aan je dashboard via Try theme, te vinden bij Themabibliotheek. Publiceer je gekozen thema door tweemaal op Publiceren te klikken. Met Je winkel bekijken krijg je direct een voorstelling van hoe je winkel eruitziet, inclusief je reeds toegevoegde product(en). Je ziet dan meteen ook de huidige url van je webwinkel.

Tip 07: Thema aanpassen

Een kant-en-klaar thema biedt een goede basis, maar misschien voldoet het niet volledig aan je wensen. Om het te personaliseren, klik je op Aanpassen bij je huidige thema. Je ziet dat de pagina bestaat uit verschillende grafische blokken en tekstblokken. Door op zo’n blok te klikken, kun je het bewerken. Als je bijvoorbeeld Bannerafbeelding kiest, opent rechts een deelvenster waarin je deze grondig kunt aanpassen. Je kunt eigen afbeeldingen uploaden, de transparantie aanpassen, de hoogte, positie en uitlijning van de banner wijzigen, animaties toevoegen en specifiek de weergave voor mobiele apparaten instellen. Op een vergelijkbare manier kun je ook andere pagina’s, zoals Assortiment en Contact aanpassen, die je vindt als tabbladen bovenaan. Vergeet niet je aanpassingen niet op te slaan met de knop Opslaan, rechtsboven.

Tip 08: Domeinnaam

Op naar de volgende stap in de installatiegids. Mocht je deze uit het oog verloren zijn, klik dan op Homepage aan de linkerkant om de gids weer tevoorschijn te halen in het hoofdvenster. Je ziet nu vinkjes bij Je eerste product toevoegen en Onlinewinkel aanpassen, wat betekent dat het tijd is voor de volgende stap: Een aangepast domein toevoegen. De standaard-url van je winkel, zoals 123456-1.myshopify.com, komt niet erg professioneel over. Klik op Domein toevoegen om dit te wijzigen.

Als je al een domeinnaam hebt dat je wilt gebruiken, kies dan voor Bestaand domein koppelen. Voer je domein in en selecteer Volg instructies voor instellingen om de nodige wijzigingen (aan CNAME- en A-records) bij je domeinprovider door te voeren. Na het aanpassen van deze instellingen, gebruik je de knop Verbinding verifiëren om de koppeling te controleren.

Wie nog geen domeinnaam heeft of een nieuw domein wenst, selecteert Nieuw domein kopen. Voer de gewenste domeinnaam in, inclusief de TLD (Top Level Domain), zoals .nl, .be, .net, .org, .shop, .store enzovoort, bijvoorbeeld huisjetuintje.nl. De kosten hiervoor bedragen ruwweg 15 euro per jaar. Bevestig met Domein kopen en vul alle nodige betaalgegevens in, waarbij je eventueel de optie voor Elk jaar automatisch verlengen aangevinkt laat staan. Hier lees je uitgebreidere technische informatie over domeinbeheer bij Shopify.

Lees meer over de TLD in het artikel: Website maken: .com, .nl of toch iets anders?

Tip 09: Online zichtbaar

In de volgende fase is het verstandig om gegevens toe te voegen zodat je webwinkel gemakkelijker te vinden is op sociale media en in zoekmachinevermeldingen. Ga hiervoor naar Gegevens toevoegen voor delen in de installatiegids. Deze pagina biedt diverse instellingen voor verschillende socialmedia-platforms. Begin met het invullen van een titel en metadata voor je homepage om duidelijkheid te bieden aan zoekmachines. Upload ook een passende afbeelding die getoond wordt als je je webshop op social media deelt, als het even kan van 1200 bij 628 pixels. Overweeg daarnaast een koppeling te maken met Google Analytics en Facebook via de bijbehorende apps, te beheren met de knoppen Pixel hier beheren en Facebook instellen.

Verder kun je via Klantenprivacy, te vinden in de rubriek Instellingen linksonder, verschillende opties instellen, zoals je privacybeleid en cookiebanner, maar dit kun je ook op een later moment doen.

Tot slot is het raadzaam onderaan het venster beide beveiligingsopties tegen spam ingeschakeld te laten. Vergeet niet je wijzigingen vast te leggen met de knop Opslaan.

Tip 10: Administratie

Je hebt al flink wat vooruitgang geboekt met het opzetten van je winkel, maar er zijn nog enkele belangrijke instellingen te regelen onder Winkelinstellingen. Allereerst geef je je winkel een naam via de knop Winkel een naam geven. Om inkomsten te genereren uit je productverkopen, ga je naar Naar Shopify Payments. Klik hier op Activeer Shopify Payments om je klanten verschillende betaalmethoden aan te bieden. Dit vereist het invullen van je bedrijfsgegevens die je bovendien ter verificatie moet indienen. Gewoonlijk moet je dan ook nog de bijbehorende app in Shopify installeren en een koppeling met het account van je provider maken.

Vervolgens ga je naar het onderdeel Verzendtarieven. Deze sectie biedt uitgebreide opties, waaronder de bestemmingen waarnaar je wilt verzenden en de verzendkosten die je wilt berekenen bij de check-out. Zo kun je aangepaste verzendtarieven instellen voor specifieke groepen of producten, lokale bezorgopties of afhalen in de winkel, verwachte leverdata instellen en pakboninstellingen configureren.

Ben je tevreden met deze instellingen, dan ben je in principe klaar om echt te starten, in de veronderstelling dat je inmiddels meer dan één product aan je winkel hebt toegevoegd. Een nieuw product voeg je eenvoudig toe vanuit je dashboard: open de rubriek Producten en klik op Product toevoegen (zie verder tip 4).

Het is dan ook weinig verrassend dat de laatste stap in de installatiegids Een abonnement kiezen is. Na de gratis proefperiode van drie dagen, als je besluit om met je Shopify-winkel door te gaan, zit er namelijk weinig anders op dan te kiezen voor een betaald abonnement.

Product verkocht?

Dan moet je het nog ergens in verzenden

Tip 11: Meer instellingen

In het Instellingen-gedeelte van je dashboard, linksonder, vind je een verscheidenheid aan onderdelen en opties waarmee je je webwinkel helemaal naar wens kunt afstemmen. We beperken ons hier tot enkele interessante items.

Zo kun je bij Meldingen niet alleen het verzendadres specificeren, maar ook kiezen welke meldingen je naar klanten wilt versturen. Dit omvat diverse klantmeldingen, zoals bestelbevestigingen, facturen, annuleringen en betalingsherinneringen. In het gedeelte Checkout bepaal je de gewenste contactmethode voor je klanten, welke klantgegevens nodig zijn bij het bestellen, de vervolgstappen na betaling of afronding van een bestelling, en of je opties voor marketingaanmeldingen via e-mail en/of sms wilt aanbieden.

De sectie Merk biedt de mogelijkheid om diverse merkelementen in te stellen die vaak gebruikt worden op apps en socialmedia-kanalen. Denk hierbij aan logo’s, coverafbeeldingen, slogans, links en aangepaste kleuren die de identiteit van je winkel of bedrijf versterken.

Helemaal onderaan vind je het Activiteitenlogboek van je winkel, waar een chronologische lijst wordt bijgehouden van de belangrijkste wijzigingen die je aan je webwinkel hebt gemaakt.

Tip 12: Extra apps

Shopify biedt uitgebreide mogelijkheden die nog verder worden vergroot door de integratie van apps, vergelijkbaar met plug-ins. Voor toegang tot deze functionaliteit, open je Instellingen in je dashboard en klik je op Apps en verkoopkanalen. Hier vind je mogelijk al enkele standaard geïnstalleerde verkoopkanalen, zoals Point of Sale, Onlinewinkel en Shop, die ook vanuit het hoofdmenu van je dashboard toegankelijk zijn voor verdere configuratie.

Op de pagina Apps en verkoopkanalen kom je ook de knop Shopify App Store tegen, die je leidt naar een uitgebreide online verzameling beschikbare apps en verkoopkanalen. Je kunt de collectie doorzoeken met de ingebouwde zoekfunctie of door een specifieke categorie te kiezen, zoals Producten zoeken, Bestellingen en verzending, Producten verkopen en Winkelontwerp. Verschillende apps bieden integratie met socialmedia-platforms, waaronder Google & YouTube, Facebook & Instagram, TikTok, Pinterest en Instafeed - Instagram Feed.

Veel apps zijn gratis te gebruiken, maar voor sommige functies binnen een app kan een betaling vereist zijn. Voor meer informatie over een specifieke app, inclusief eventuele begeleidende (YouTube-)video’s, klik je simpelweg op de app. Sommige apps geven je de mogelijkheid om met Demowinkel bekijken de app in actie te zien. Met Installeren voeg je de app toe aan je winkel, waarna deze ook in het hoofdmenu verschijnt voor verdere configuratie. Om een app weer weg te halen, open je de pagina Apps en verkoopkanalen, klik je naast de gewenste app op het knopje met de drie stippen en selecteer je Verwijderen.

Watch on YouTube
▼ Volgende artikel
Meer overzicht in de Notities-app: koppen en tekst inklappen in iOS 18
Huis

Meer overzicht in de Notities-app: koppen en tekst inklappen in iOS 18

Met iOS 18 krijg je toegang tot functies die eerder niet mogelijk waren, waardoor je je smartphone nog persoonlijker kunt maken. Ook de Notities-app heeft een update gekregen, zodat je teksten nu veel makkelijker kunt organiseren.

Wanneer je iOS 18 downloadt op je iPhone, dan krijg je ook meteen toegang tot de nieuwe Notities-app. Hiermee heb je nog meer mogelijkheden om je teksten overzichtelijk te organiseren en beheren.

Lees ook: Personaliseer je iPhone: zo pas je in iOS 18 het beginscherm aan

De Notities-app van iOS 18 is onder handen genomen. Daardoor moet het ook gemakkelijker worden om bepaalde informatie terug te vinden. Als je een lange tekst in de app hebt geschreven, dan kan het lastig zijn om een specifieke passage op te zoeken, zelfs wanneer je al koppen en tussenkopjes hebt gebruikt om je tekst te structureren. Maar met iOS 18 is dat makkelijker geworden. Je kunt nu namelijk de kopjes – en daarmee de tekst die daarbij hoort – inklappen en uitvouwen wanneer je wilt.

Zodoende moet je veel sneller door je eigen werk heen kunnen. Wanneer je zo'n kop inklapt, verdwijnt de alinea die daarmee geassocieerd wordt. In beeld verschijnt dan een kleine pijl naast de betreffende kop. Als je daar op tikt, dan komt de alinea tevoorschijn. In dit artikel leggen we uit hoe je de koppen inklapbaar maakt en hoe je ze daarna ook weer kunt uitklappen. Heel moeilijk is het niet, maar je moet wel even weten waar het staat.

Inklapbare koppen voor Notities

Open de Notities-app op je iPhone, zodra je die hebt geüpdatet naar iOS 18. Je kunt nu een notitie selecteren en openen (eventueel vanuit een map), of een nieuwe aanmaken. Dat laatste doe je door rechts onderin op het knopje te drukken dat lijkt op een potlood in een vierkant. Maak de tekst op zoals je dat altijd zou doen en voeg de koppen toe die je wilt gebruiken. Koppen maak je aan door een regel te selecteren en onderin, op de balk met opties, op Aa te klikken. Zie je deze balk niet? Klik dan op het plusicoon.

Aa is de opmaakknop. Daarmee bepaal je wat voor type tekst het is: een titel, koptekst, subkop of hoofdtekst. Selecteer nu Koptekst of Subkop. Links van de (sub)kop zie je nu een pijltje staan, dat naar beneden gericht is. Dat betekent dat deze sectie uitgeklapt is. Als je op het pijltje tikt, kun je de alinea inklappen, zodat deze uit beeld verdwijnt. Klik je er nogmaals op, dan komt de alinea weer tevoorschijn.

Tot slot is het mogelijk de tekst, in welke opmaakvorm dan ook, van kleurtjes te voorzien. Selecteer dan wederom een regel of alinea, tik als dat nodig is op plus, dan op Aa en tik rechts op de kleurknop (bij ons staat die standaard op paars).

▼ Volgende artikel
Waar voor je geld: 5× goedkope audio voor onder de kerstboom
© JBL
Huis

Waar voor je geld: 5× goedkope audio voor onder de kerstboom

Bij ID.nl zijn we dol op kwaliteitsproducten waar je niet de hoofdprijs voor betaalt. Een paar keer per week speuren we binnen een bepaald thema naar zulke deals. Ben je op zoek naar een betaalbare draadloze hoofdtelefoon, bluetooth-speaker, radio of soundbar? Vandaag hebben we vijf interessante audioproducten voor je gespot.

JBL Tune 770NC

Zoek je een goede bluetooth-koptelefoon met noise-cancelling? De zwarte uitvoering van de JBL Tune 770NC is op het moment van schrijven spotgoedkoop! Als je liever een ander kleurtje wilt, kies je als alternatief voor een witte, blauwe of paarse versie. Deze kleurstellingen zijn eveneens betaalbaar. De Tune 770NC heeft zachte kussens die volledig over je oren vallen. Wel zo comfortabel, want hierdoor ervaren je oren geen hinderlijke drukpunten. Gunstig is de ondersteuning voor actieve ruisonderdrukking. Op drukke plekken filtert deze draadloze koptelefoon storende achtergrondgeluiden weg.

De Tune 770NC heeft twee audiodrivers van veertig millimeter met een volledig bereik. Op een volledig opgeladen accu kun je tot ongeveer 44 uur luisteren. Zet je noise-cancelling uit, dan bedraagt de maximale luistertijd zelfs zeventig uur. Heb je een lekker muziekalbum opstaan terwijl iemand je opbelt? Pauzeer dan de audioweergave en voer handsfree een gesprek. Tot slot loont het de moeite om de JBL Headphones-app op een smartphone te installeren. Met behulp van diverse equalizerinstellingen stel je daarmee jouw favoriete geluid in.

Xiaomi Redmi Buds 5

Voor enkele tientjes koop je deze volledig draadloze oordopjes van Xiaomi. Je kiest tussen een zwarte, witte en lichtblauwe uitvoering. Ondanks de lage aanschafprijs ondersteunt de Redmi Buds 5 noise-cancelling. Ideaal voor wie zich in een drukke omgeving even wil concentreren. Volgens de fabrikant filteren de in-ears tot 46 decibel van de geluiden om je heen weg. Het werkt vooral bij laagfrequentie audiogolven, zoals motoren van voertuigen. Je kunt zelf de mate van actieve ruisonderdrukking instellen.

Xiaomi belooft op een enkele acculading een luistertijd van tien uur. Verder kun je de oordopjes met de bijgesloten oplaadcase tot driemaal volledig opladen. Kortom, de Redmi Buds 5 hebben pas na zo'n veertig uur luisteren netstroom nodig. Heb je vaak haast, dan is de snellaadfunctie ideaal. Na vijf minuten opladen kun je weer twee uur luisteren. Via het bedieningspaneeltje aan de buitenzijde stuur je de in-ears makkelijk aan. Sla bijvoorbeeld een liedje over, wijzig het volume of neem een inkomend gesprek aan. Als laatste is het lichte gewicht van slechts 5,3 gram per oordopje een pluspunt. Dit maakt de Redmi Buds 5 geschikt voor lange luistersessies.

Philips TAB5309/10

Met de Philips TAB5309/10 schaf je een betaalbare soundbar én subwoofer aan. Beide apparaten zijn draadloos met elkaar verbonden, waardoor je geen kabels hoeft te trekken. Als je met de afstandsbediening een hoog basniveau selecteert, voel je drukke scènes van films, series en games letterlijk trillen. Uiteraard activeer je net zo makkelijk een 'zachtere' basweergave. De achterzijde telt drie aansluitingen, namelijk HDMI-ARC, s/pdif (optisch) en 3,5mm-audiojack. Je kunt dus elke televisie aansluiten.

Met een lengte van 76,6 centimeter past de TAB5309/10 bij zo'n beetje elke beeldbuis. Plaats de soundbar op een televisiemeubel of hang hem met de meegeleverde wandbevestiging aan de muur. Eenmaal aangesloten wissel je tussen verschillende geluidsinstellingen, namelijk film, muziek en stadion. Bovendien versterk je zo nodig stemmen, zodat je mensen op televisie beter kunt verstaan. Je gebruikt deze soundbar eventueel ook voor het luisteren van muziek. Verbind hiervoor een smartphone via bluetooth en stream je favoriete Spotify-afspeellijsten. Als alternatief kun je ook een usb-stick of externe harde schijf met audiobestanden aansluiten.

Lees ook: Welke bluetooth-speaker past bij mij?

JBL Clip 5

De JBL Clip 5 is een van de goedkoopste bluetooth-speakers die je momenteel kunt kopen. Dit product is in zo'n beetje alle kleuren van de regenboog verkrijgbaar, namelijk zwart, roze, rood, legergroen, wit, paars en blauw. Gunstig is de IP67-gecertificeerde behuizing, want stof, zand en water kunnen niet binnendringen. Hang de Clip 5 via de geïntegreerde karabijnhaak dus gerust in de douchecabine of neem de compacte luidspreker mee naar het strand. Dankzij het lichte gewicht van 285 gram neem je het apparaatje overal mee naartoe. Via de JBL Portable-app op een smartphone pas je desgewenst diverse geluidsopties aan.

De ingebouwde accu kun je via de bijgesloten usb-c-kabel opladen. Luister vervolgens twaalf uur onafgebroken naar muziek, podcasts en/of radio. Is de accu toch onverhoopt leeg? Druk dan op de zogeheten Play Boost-knop voor nog eens drie uur luisterplezier. Verder heeft de voorzijde knopjes om het volume te reguleren en de audioweergave te pauzeren. Ten slotte is het mogelijk om twee Clip 5-speakers draadloos te koppelen. Zo luister je naar een voller geluid. Je leest hier enkele reviews van andere gebruikers.

Philips TAR5005/10

Wil je een goedkope FM-/DAB+-radio met wekkerfunctie kopen? Momenteel bieden enkele webshops dit fraaie exemplaar van Philips voor minder dan vijftig euro aan. Via de lange telescopische antenne aan de achterzijde vergroot je de kans op een goede radio-ontvangst. Kies wel een locatie dicht bij het stopcontact, want de TAR5005/10 heeft geen accu. In de houten klankkast is een audiodriver van ruim zes centimeter verantwoordelijk voor het geluid.

Bovenop de behuizing tref je een behoorlijk uitgebreid bedieningspaneel. Hiermee sla je tot twintig voorkeurzenders in het geheugen op. Je kunt daarnaast het volume wijzigen en een wekker instellen. Configureer zo nodig twee alarmen op verschillende tijdstippen. Verder kan de TAR5005/10 zichzelf na een bepaalde periode automatisch uitschakelen, bijvoorbeeld na 15, 60 of 120 minuten. De voorkant heeft een display waarop je de tijd, het radiostation en zenderinformatie kunt aflezen. Deze (design)radio meet slechts 15,5 × 9,5 × 10,9 centimeter, zodat je vast wel een mooi plekje kunt vinden.