ID.nl logo
Maak je eigen webshop met Shopify
© filins - stock.adobe.com
Huis

Maak je eigen webshop met Shopify

Je maakt leuke spullen, maar je hebt niet eindeloos veel kennissen en buren om je creaties aan te geven of verkopen. Dus is het tijd om je commerciële horizon te verruimen met een eigen webwinkel. We leggen uit waarop je moet letten en helpen je op weg met de gebruiksvriendelijke oplossing Shopify.

In dit artikel vertellen we je welke criteria belangrijk zijn bij het opzetten van een eigen webwinkel en we laten je stap voor stap zien hoe je met het populaire Shopify een webshop opzet:

  • Abonnement kiezen
  • Product(en) toevoegen
  • Product(en) categoriseren
  • Thema kiezen en aanpassen
  • Domeinnaam koppelen
  • Webshop online zetten
  • Betaalwijze instellen

Website bij je webshop, lees dan ook: WordPress voor groentjes: zet jouw website in één dag online

Tip 01: Criteria

Je hebt besloten een eigen webwinkel te starten. Leuk, maar daarmee niet minder spannend, want: hoe pak je dat het beste aan? In het kader ‘Alternatieven’ lees je hoe je een webshop kunt hosten op een eigen server of als WordPress-plug-in, maar we gaan ervan uit dat je niet veel tijd of zin hebt om je hier technisch in te verdiepen.

Een gehoste, gebruiksvriendelijke dienst met een sterke klantenondersteuning, een eenvoudige interface en een drag-and-drop-functionaliteit lijkt ons daarom aangewezen. De kosten zijn ook belangrijk, niet alleen voor het abonnement maar ook voor de transacties en eventuele extra functies. En ga na of de dienst genoeg flexibiliteit biedt, zoals aanpasbare sjablonen, integratie met sociale media als Facebook- en Instagram-shops, en eventueel een SEO-tool (Search Engine Optimization).

Als je klein begint, is het belangrijk te weten of het platform kan meegroeien met je bedrijf, naar productassortiment en verkeersvolume toe. Met de toename van mobiele aankopen is een responsief design, dat zich aanpast aan verschillende schermgroottes, essentieel. Ook is het belangrijk dat je klanten zich via een beveiligde verbinding (https) met je webwinkel kunnen verbinden. Goede ondersteuning voor de belangrijkste betalingsopties is eveneens belangrijk, en misschien wil je later je webwinkel wel integreren met andere systemen, zoals e-mailmarketing, boekhouding en extra betalingsfaciliteiten.

Er zijn dus veel factoren om rekening mee te houden. Feedback en beoordelingen van andere gebruikers kunnen hierbij zeer waardevol zijn.

De lijst met criteria bij het kiezen van een webshopaanbieder is indrukwekkend lang (hier: ShopFactory.nl).

Tip 02: Shopify

Voor dit artikel hebben we gekozen voor het Canadese Shopify, een populaire gehoste oplossing die flexibel en gebruiksvriendelijk is, en inmiddels al 18 jaar bestaat. Shopify biedt vrij veel functies aan en is betaalbaar, vooral voor starters en eenmanszaken. De interface is beschikbaar in het Nederlands, biedt kant-en-klare thema’s, maakt gelokaliseerde internationale verkoop mogelijk en kan producten, voorraad, betaling en verzending beheren. Daarnaast biedt het ondersteuning bij het opzetten en analyseren van online marketingcampagnes, met 24/7 ondersteuning via chat.

Shopify biedt een gratis proefperiode van drie dagen, gevolgd door een speciale aanbieding van 1 euro voor de eerste drie maanden. Het Basic-abonnement, gericht op eenmanszaken, kost daarna 32 euro per maand. Er zijn ook meer geavanceerde en duurdere abonnementen beschikbaar, met de mogelijkheid om op elk moment over te stappen naar een ander abonnement. Houd ook rekening met transactiekosten. Bij de Basic-formule bijvoorbeeld betaal je per transactie 2% + 0,25 euro voor online verkoop.

Wij gaan met het Basic-abonnement van Shopify aan de slag.

Alternatieven In dit artikel richten we ons op Shopify, maar er zijn uiteraard nog andere opties, zoals ShopFactory, Mijnwebwinkel (de Grow-formule staat maximaal 25 producten toe) en Jouwweb. Het is aan te raden zelf de verschillende aanbiedingen en abonnementen te vergelijken. De kosten liggen meestal tussen 20 en 40 euro per maand voor essentiële functies en een nagenoeg onbeperkt productassortiment.

Het kan in principe ook gratis, zoals met WooCommerce voor WordPress, of door het hosten van je platform op een eigen server met software als PrestaShop Classic, Magento Open Source of OpenCart, maar deze oplossingen vereisen wel technische kennis.

Als een volledige webshop te ambitieus of te duur lijkt, kun je overwegen je producten via sociale media aan te bieden, zoals WhatsApp Business, Facebook Shops en Instagram Shopping, hoewel de opties bij Meta sinds enkele maanden vooral in België flink beperkt zijn. Een mogelijk alternatief zijn online marktplaatsen, zoals bij Bol.com en Amazon.nl.

Uiteindelijk hangt veel af van wat je precies beoogt met je shop en hoeveel tijd je erin wilt investeren.

Zo ziet het online dashboard van Mijnwebwinkel eruit.

Tip 03: Eerste stappen

Ga naar www.shopify.com/nl, voer een e-mailadres in en start met Gratis uitproberen. Voor dit proces kun je eventueel een tijdelijk e-mailadres gebruiken, bijvoorbeeld via AdGuard. Kies dan in de Shopify-wizard voor de optie Ik ben nog maar net begonnen. Vervolgens selecteer je Een onlinewinkel en kies je voor Producten die ik inkoop of zelf maak. Geef het land van verblijf aan, zoals Netherlands of Belgium, om de juiste prijsstelling te gebruiken. Voor het aanmaken van een Shopify-account heb je de keuze uit e-mail, Apple, Facebook of Google. Bevestig je keuze om je account aan te maken. Je winkel wordt nu opgezet en je ontvangt mogelijk een bevestigingsmail waarin je gevraagd wordt je e-mailadres te bevestigen. Na bevestiging kom je terecht in je dashboard, waar je links een menu vindt met opties zoals Homepage, Bestellingen, Producten en Klanten. Aan de rechterkant start een installatiegids, bestaande uit negen stappen, die we nu eerst gaan voltooien. Je kunt op elk moment ook klikken op Selecteer een abonnement. Na je proefperiode van drie dagen kun je eventueel overstappen op een Basic-abonnement (1 euro voor drie maanden).

We geven nog graag mee dat je op deze pagina een uitgebreide handleiding vindt, inclusief videotutorials. Via het menu Onderwerpen kun je hier meteen naar het gewenste onderdeel gaan, zoals Producten, Betalingen, Bestellingen en Domeinen.

Het Shopify-dashboard: de installatiegids staat al klaar.

Tip 04: Product

Laten we maar meteen beginnen door op de knop Producttoevoegen te klikken. Als je al een productenlijst in csv-formaat hebt, kun je deze direct ophalen met de knop Productenimporteren. Handig is dat je hier een Voorbeeld-CSV kunt downloaden om te zien hoe je zo’n lijst opstelt.

Nadat je op Product toevoegen hebt geklikt, verschijnt er een pagina waar je details over je product invult, waaronder Titel, Beschrijving, Gewicht (met optionele douanegegevens) en Prijs. Bij Prijsvergelijking kun je een hogere prijs invullen om automatisch een korting te tonen (bijvoorbeeld van € 439 voor € 394).

Bij Media upload je eigen afbeeldingen, video’s, en 3D-modellen, of link je naar online bronnen via url’s. Je kunt ook aangeven hoeveel producten je op voorraad hebt en of bestellingen toegestaan zijn wanneer die voorraad op is. Bij Varianten voeg je extra productkenmerken toe, zoals formaat, kleur, grootte of materiaal en koppel je eventueel verschillende prijzen aan deze varianten.

Een groot moment: het invoeren van je eerste product in je webwinkel.

Tip 05: Categorisering

In het rechterdeelvenster kun je je productassortiment structureren. Selecteer een passende categorie door in de zoekbalk te klikken en Door alles bladeren te kiezen voor talrijke (sub)categorieën, of door enkele letters in te voeren voor suggesties.

Eventueel voeg je bij Producttype nog een eigen (sub)categorie toe. Voeg zeker ook enkele relevante trefwoorden (tags) toe, omdat je hiermee je product makkelijker vindbaar maakt. Je kunt producten ook in collecties plaatsen, maar deze dien je wel eerst te creëren via Collecties in het linkermenu. Zorg dan wel dat je je productinformatie eerst opslaat met de knop Opslaan. Interessant is ook het onderdeel Thema-template, waar momenteel helaas alleen het thema Standaard product beschikbaar is. Met het oog-icoon open je een voorbeeldweergave van je product in een nieuw tabblad. Had je iets anders voor ogen? Geen probleem, want de volgende stap in de installatiegids behandelt het aanpassen van je online winkel aan de hand van thema’s.

Gooi je producten niet zomaar een hoop, maar tag en categoriseer ze. 

Tip 06: Thema kiezen

Klik eerst op Opslaan en daarna op Thema aanpassen, te vinden in de installatiegids onder Je onlinewinkel opzetten. Hiermee kom je bij Thema’s, waar je een voorbeeld van je huidige thema ziet, zoals Dawn. Er wordt vermeld dat je winkel tijdens de proefperiode alleen toegankelijk is via je inloggegevens. Als je dit wilt wijzigen, is een abonnement vereist. Voor nu behouden we deze instelling.

Wil je een ander thema instellen, scrol dan naar Populaire gratis thema’s. Bezoek de Shopify Theme Store door op de betreffende knop te klikken en selecteer Free linksboven om uit diverse gratis thema’s te kiezen. Je kunt je zoekopdracht verfijnen op basis van inhoudscategorie (Industry) en/of catalogusgrootte. Kies een thema en voeg het toe aan je dashboard via Try theme, te vinden bij Themabibliotheek. Publiceer je gekozen thema door tweemaal op Publiceren te klikken. Met Je winkel bekijken krijg je direct een voorstelling van hoe je winkel eruitziet, inclusief je reeds toegevoegde product(en). Je ziet dan meteen ook de huidige url van je webwinkel.

Kies een thema dat bij jouw webwinkel past.

Tip 07: Thema aanpassen

Een kant-en-klaar thema biedt een goede basis, maar misschien voldoet het niet volledig aan je wensen. Om het te personaliseren, klik je op Aanpassen bij je huidige thema. Je ziet dat de pagina bestaat uit verschillende grafische blokken en tekstblokken. Door op zo’n blok te klikken, kun je het bewerken. Als je bijvoorbeeld Bannerafbeelding kiest, opent rechts een deelvenster waarin je deze grondig kunt aanpassen. Je kunt eigen afbeeldingen uploaden, de transparantie aanpassen, de hoogte, positie en uitlijning van de banner wijzigen, animaties toevoegen en specifiek de weergave voor mobiele apparaten instellen. Op een vergelijkbare manier kun je ook andere pagina’s, zoals Assortiment en Contact aanpassen, die je vindt als tabbladen bovenaan. Vergeet niet je aanpassingen niet op te slaan met de knop Opslaan, rechtsboven.

Zelfs een kant-en-klaar thema kun je nog helemaal naar wens aanpassen.

Tip 08: Domeinnaam

Op naar de volgende stap in de installatiegids. Mocht je deze uit het oog verloren zijn, klik dan op Homepage aan de linkerkant om de gids weer tevoorschijn te halen in het hoofdvenster. Je ziet nu vinkjes bij Je eerste product toevoegen en Onlinewinkelaanpassen, wat betekent dat het tijd is voor de volgende stap: Een aangepast domein toevoegen. De standaard-url van je winkel, zoals 123456-1.myshopify.com, komt niet erg professioneel over. Klik op Domein toevoegen om dit te wijzigen.

Als je al een domeinnaam hebt dat je wilt gebruiken, kies dan voor Bestaand domein koppelen. Voer je domein in en selecteer Volg instructies voor instellingen om de nodige wijzigingen (aan CNAME- en A-records) bij je domeinprovider door te voeren. Na het aanpassen van deze instellingen, gebruik je de knop Verbinding verifiëren om de koppeling te controleren.

Wie nog geen domeinnaam heeft of een nieuw domein wenst, selecteert Nieuw domeinkopen. Voer de gewenste domeinnaam in, inclusief de TLD (Top Level Domain), zoals .nl, .be, .net, .org, .shop, .store enzovoort, bijvoorbeeld huisjetuintje.nl. De kosten hiervoor bedragen ruwweg 15 euro per jaar. Bevestig met Domein kopen en vul alle nodige betaalgegevens in, waarbij je eventueel de optie voor Elk jaar automatisch verlengen aangevinkt laat staan. Hier lees je uitgebreidere technische informatie over domeinbeheer bij Shopify.

Lees meer over de TLD in het artikel: Website maken: .com, .nl of toch iets anders?

Je kunt vanuit Shopify een eigen domeinnaam registreren en koppelen.

Tip 09: Online zichtbaar

In de volgende fase is het verstandig om gegevens toe te voegen zodat je webwinkel gemakkelijker te vinden is op sociale media en in zoekmachinevermeldingen. Ga hiervoor naar Gegevens toevoegen voor delen in de installatiegids. Deze pagina biedt diverse instellingen voor verschillende socialmedia-platforms. Begin met het invullen van een titel en metadata voor je homepage om duidelijkheid te bieden aan zoekmachines. Upload ook een passende afbeelding die getoond wordt als je je webshop op social media deelt, als het even kan van 1200 bij 628 pixels. Overweeg daarnaast een koppeling te maken met Google Analytics en Facebook via de bijbehorende apps, te beheren met de knoppen Pixel hier beheren en Facebookinstellen.

Verder kun je via Klantenprivacy, te vinden in de rubriek Instellingen linksonder, verschillende opties instellen, zoals je privacybeleid en cookiebanner, maar dit kun je ook op een later moment doen.

Tot slot is het raadzaam onderaan het venster beide beveiligingsopties tegen spam ingeschakeld te laten. Vergeet niet je wijzigingen vast te leggen met de knop Opslaan.

Titel, metadata en afbeelding: alles voor de zichtbaarheid van je webshop.

Tip 10: Administratie

Je hebt al flink wat vooruitgang geboekt met het opzetten van je winkel, maar er zijn nog enkele belangrijke instellingen te regelen onder Winkelinstellingen. Allereerst geef je je winkel een naam via de knop Winkel een naam geven. Om inkomsten te genereren uit je productverkopen, ga je naar Naar Shopify Payments. Klik hier op ActiveerShopify Payments om je klanten verschillende betaalmethoden aan te bieden. Dit vereist het invullen van je bedrijfsgegevens die je bovendien ter verificatie moet indienen. Gewoonlijk moet je dan ook nog de bijbehorende app in Shopify installeren en een koppeling met het account van je provider maken.

Vervolgens ga je naar het onderdeel Verzendtarieven. Deze sectie biedt uitgebreide opties, waaronder de bestemmingen waarnaar je wilt verzenden en de verzendkosten die je wilt berekenen bij de check-out. Zo kun je aangepaste verzendtarieven instellen voor specifieke groepen of producten, lokale bezorgopties of afhalen in de winkel, verwachte leverdata instellen en pakboninstellingen configureren.

Ben je tevreden met deze instellingen, dan ben je in principe klaar om echt te starten, in de veronderstelling dat je inmiddels meer dan één product aan je winkel hebt toegevoegd. Een nieuw product voeg je eenvoudig toe vanuit je dashboard: open de rubriek Producten en klik op Product toevoegen (zie verder tip 4).

Het is dan ook weinig verrassend dat de laatste stap in de installatiegids Een abonnement kiezen is. Na de gratis proefperiode van drie dagen, als je besluit om met je Shopify-winkel door te gaan, zit er namelijk weinig anders op dan te kiezen voor een betaald abonnement.

Shopify ondersteunt heel wat betaalmethodes, van diverse providers.

Product verkocht?

Dan moet je het nog ergens in verzenden

Tip 11: Meer instellingen

In het Instellingen-gedeelte van je dashboard, linksonder, vind je een verscheidenheid aan onderdelen en opties waarmee je je webwinkel helemaal naar wens kunt afstemmen. We beperken ons hier tot enkele interessante items.

Zo kun je bij Meldingen niet alleen het verzendadres specificeren, maar ook kiezen welke meldingen je naar klanten wilt versturen. Dit omvat diverse klantmeldingen, zoals bestelbevestigingen, facturen, annuleringen en betalingsherinneringen. In het gedeelte Checkout bepaal je de gewenste contactmethode voor je klanten, welke klantgegevens nodig zijn bij het bestellen, de vervolgstappen na betaling of afronding van een bestelling, en of je opties voor marketingaanmeldingen via e-mail en/of sms wilt aanbieden.

De sectie Merk biedt de mogelijkheid om diverse merkelementen in te stellen die vaak gebruikt worden op apps en socialmedia-kanalen. Denk hierbij aan logo’s, coverafbeeldingen, slogans, links en aangepaste kleuren die de identiteit van je winkel of bedrijf versterken.

Helemaal onderaan vind je het Activiteitenlogboek van je winkel, waar een chronologische lijst wordt bijgehouden van de belangrijkste wijzigingen die je aan je webwinkel hebt gemaakt.

Je kunt het zo gek niet bedenken of er is wel een instelling voor.

Tip 12: Extra apps

Shopify biedt uitgebreide mogelijkheden die nog verder worden vergroot door de integratie van apps, vergelijkbaar met plug-ins. Voor toegang tot deze functionaliteit, open je Instellingen in je dashboard en klik je op Apps en verkoopkanalen. Hier vind je mogelijk al enkele standaard geïnstalleerde verkoopkanalen, zoals Point of Sale, Onlinewinkel en Shop, die ook vanuit het hoofdmenu van je dashboard toegankelijk zijn voor verdere configuratie.

Op de pagina Apps en verkoopkanalen kom je ook de knop Shopify App Store tegen, die je leidt naar een uitgebreide online verzameling beschikbare apps en verkoopkanalen. Je kunt de collectie doorzoeken met de ingebouwde zoekfunctie of door een specifieke categorie te kiezen, zoals Producten zoeken, Bestellingen en verzending, Producten verkopen en Winkelontwerp. Verschillende apps bieden integratie met socialmedia-platforms, waaronder Google & YouTube, Facebook & Instagram, TikTok, Pinterest en Instafeed -Instagram Feed.

Veel apps zijn gratis te gebruiken, maar voor sommige functies binnen een app kan een betaling vereist zijn. Voor meer informatie over een specifieke app, inclusief eventuele begeleidende (YouTube-)video’s, klik je simpelweg op de app. Sommige apps geven je de mogelijkheid om met Demowinkel bekijken de app in actie te zien. Met Installeren voeg je de app toe aan je winkel, waarna deze ook in het hoofdmenu verschijnt voor verdere configuratie. Om een app weer weg te halen, open je de pagina Apps enverkoopkanalen, klik je naast de gewenste app op het knopje met de drie stippen en selecteer je Verwijderen.

Je kunt de mogelijkheden en opties van je winkel gericht uitbreiden met talrijke apps en verkoopkanalen.

Watch on YouTube
▼ Volgende artikel
Zo ontdek je snel of je online wordt opgelicht
Zekerheid & gemak

Zo ontdek je snel of je online wordt opgelicht

Je hoort het steeds vaker: iemand klikt op een link en belandt op een nepwebsite van de bank, waar intussen persoonlijke gegevens worden ingevuld. Of er komt ineens een WhatsApp-bericht van een ‘bekende’ met het verzoek om snel geld over te maken voor een ticket of een nieuwe telefoon. Natuurlijk trap jij daar niet zomaar in. Maar hoe herken je dit soort berichten nu het makkelijkst?

Online oplichting is een van de grootste zorgenkindjes van banken en de politie. Er wordt jaarlijks voor miljoenen gefraudeerd met valse links en nepberichten die via sms, e-mail of WhatsApp worden verstuurd. En met de komst van AI wordt het voor criminelen steeds makkelijk om zulke berichten zo echt mogelijk te laten lijken.

Goed lezen

Het herkennen van spamberichten of nepverzoeken om geld over te maken is niet altijd eenvoudig. Belangrijkste vuistregel: gaat het om geld, zeker om grote bedragen, controleer het bericht dan extra goed. Bij e-mail is dat meestal goed te doen. Twijfel je of een bericht een phishingmail is, beweeg dan met de muis over een link zonder erop te klikken. Onderaan in je browser verschijnt de url waar de link naartoe leidt.

Door met je muis over een linkje te zweven, zie je onderin waar de link naartoe gaat. Een goede controle voordat je de link ook daadwerkelijk aanklikt.

Soms zijn die adressen zo onduidelijk dat je er weinig uit kunt opmaken. Klik in dat geval met de rechtermuisknop op de link en kies Koppeling kopiëren. Plak het adres vervolgens in Kladblok, zodat je het kunt bekijken zonder de site daadwerkelijk te openen. Dat is de veiligste manier om te controleren waar de link naartoe verwijst. Vaak zie je dan vreemde of onbekende domeinnamen, een duidelijke aanwijzing dat de mail niet van je bank afkomstig is.

Twijfel? Bellen!

Krijg je een vreemd WhatsApp- of sms-bericht waarin het lijkt alsof een bekende je vraagt om geld over te maken, bijvoorbeeld omdat hij een ticket is kwijtgeraakt of omdat haar telefoon gestolen zou zijn? Dat kán natuurlijk echt zijn, maar vaak is het helaas nep. Zelfs als details in het bericht kloppen, zoals het land waar die persoon verblijft. Slimme oplichters halen dit soort informatie namelijk gewoon van sociale media. Nog een reden dus om niet zomaar online te delen dat je op vakantie gaat en waarheen.

Ga je op vakantie? dan zet je dat natuurlijk niet op social media.

Twijfel je aan de echtheid van het bericht? Bel de persoon zelf om het te controleren. Heb je daar ook geen goed gevoel bij en is diegene met anderen op reis, bijvoorbeeld met partner of kinderen, neem dan contact op met hen om te checken of het verhaal klopt. Dan heb je de waarheid meestal snel boven tafel.

Bankcontrole

Sommige banken helpen klanten bij het tegengaan van fraude. Bij de ING kun je bijvoorbeeld controleren of de bank jou ook echt belt op het moment dat je iemand aan de lijn hebt die zegt dat hij of zij van de ING is. Daarvoor hoef je alleen maar de ING-app te openen en te klikken op de knop 'Check het gesprek'.

Andere banken gebruiken andere methoden, maar in het algemeen kun je ervan uitgaan dat jouw bank je nooit belt. En als ze dat wel doen, zullen ze je nooit vragen om je geld (tijdelijk) over te boeken naar een andere rekening, je opdracht geven om je bankpas af te geven aan een koerier of vragen om je gebruikersnaam en wachtwoord.

Gebeurt dat wel, hang dan direct op en bel vervolgens je eigen bank. Al is het maar om te melden dat er scammers actief zijn.

Extra beveiliging

Wil je zelf niet constant controleren of een e-mailtje of berichtje echt is, maar kun je daar wat extra hulp bij gebruiken? Kies dan voor een goed beveiligingspakket. Vrijwel alle beveiligingssuites vissen dergelijke mailtjes er zo voor je uit en markeren deze als zijnde spam, of verplaatsen deze dan automatisch naar een aparte folder in je mailbox.

Bitdefender Premium Security is een allround beveiligingspakket die je mailboxen in de gaten houdt en automatisch controleert op spamberichten en scam-mails. Mailtjes die veilig zijn worden indien gewenst aangeduid met een groen 'Bitdefender Safe'-labeltje. Prettig daarbij is dat je die aanduiding ook op andere apparaten ziet waar je je mail leest, omdat Bitdefender op serverniveau controleert en niet alleen je lokale mailbox. Alles wordt dus online al voor je in de gaten gehouden.

Mailtjes met het groene Bitdefender Safe-labeltje zijn veilig.

Dat geldt natuurlijk ook voor alle software die je downloadt, ook dat wordt gecontroleerd op de aanwezigheid van malware. En wie het zekere voor het onzekere neemt, maakt in Bitdefender ook nog eens gebruik van de extra AI-hulp Scam Copilot. Dankzij de ingebouwde chatfunctie kun je bijvoorbeeld een vraag stellen over scamming, maar ook een screenshot sturen van een sms- of WhatsApp-bericht. Scam Copilot scant het bericht en kan aangeven of het om een scambericht gaat.

Blijf alert

Een compleet beveiligingspakket is tegenwoordig toch echt wel een must. Zulke software neemt je aardig wat werk uit handen wat betreft de controle op fishing- en scammingmailtjes en de continu beveiliging van je apparaten als het op virussen en malware aankomt. De ontwikkelingen gaan echter snel en AI wordt meer en meer gebruikt om mensen te misleiden. Dat betekent dat je zelf ook constant alert moet blijven en je jezelf eigenlijk moet trainen om valse berichten te herkennen. Met een extra hulp als Scam Copilot van Bitdefender kun je dergelijke berichten al veel sneller onderscheppen, maar vereist het nog wel een extra stap aan jouw zijde, zoals het opsturen van een verdachte screenshot van een nep-WhatsApp-bericht. Blijf dus altijd opletten, hoe echt een bericht ook lijkt.

▼ Volgende artikel
Review Google Pixel 10 Pro XL – iPhone-uitdager met kortere accuduur
© Rens Blom
Huis

Review Google Pixel 10 Pro XL – iPhone-uitdager met kortere accuduur

De Google Pixel 10 Pro XL is de nieuwste en duurste reguliere smartphone van het merk. In deze review nemen we het toestel met een adviesprijs van 1299 euro onder de loep.

Uitstekend
Conclusie

De Google Pixel 10 Pro XL is een fraaie en complete smartphone met erg goede camera's en zeven jaar software-updates. De ondersteuning voor magnetische (oplaad)accessoires is een mooie vernieuwing en we zien ook potentieel voor de AI-functies. De accuduur is echter een zwakker punt en de adviesprijs vinden we aan de hoge kant.

Plus- en minpunten
  • Geschikt voor magnetische accessoires
  • Uitstekende camera's
  • Frisse software vol AI en 7 jaar updates
  • Zwaar
  • Processor minder krachtig
  • Kortere accuduur
  • Veel AI-functies nog niet in Nederland te gebruiken

Herkenbaar ontwerp met nieuwtje

Leg je de Pixel 10 Pro XL naast de 9 Pro XL, dan moet je wel heel goed kijken om verschillen te ontdekken. De toestellen ogen praktisch identiek. Maar er zijn wel degelijk verschillen. De Pixel 10 Pro XL is bijvoorbeeld nog zwaarder geworden en is met zijn 232 gram een van de zwaarste telefoons van het moment.

©Rens Blom

Daarnaast ondersteunt de Pixel 10 Pro XL als eerste bekende Android-smartphone magnetische accessoires aan de achterzijde (via Qi2). Je kunt bestaande Apple MagSafe-accessoires van je iPhone daardoor met de Pixel 10 Pro XL gebruiken, wat tof is en goed werkt.

©Rens Blom

De Pixel 10 Pro XL hangt keurig aan een MagSafe-oplader van Zens.

Goed om te weten: naast de Pixel 10 Pro XL zijn er ook een kleinere Pixel 10 en 10 Pro, die uiteraard andere specificaties én prijzen hebben. De Pixel 10 Pro XL heeft een prachtig 6,8-inch oledscherm dat bij de beste schermen hoort. Meer hoeven we er niet over te zeggen. De vingerafdrukscanner achter het scherm functioneert bovendien erg goed.

©Rens Blom

Niet de beste specificaties

Van een smartphone die maar liefst 1299 euro kost verwachten we heel goede specificaties. Google snapt dat en stopt daarom een royale 16 GB werkgeheugen in de Pixel 10 Pro XL, aangevuld met minimaal 256 GB opslagcapaciteit. Maar nu komt het: de Tensor G5-processor van Google zelf haalt het niet bij de chips in andere topsmartphones. Googles Pixel 10 Pro XL is in benchmarks minder snel en beperkt de chip sneller bij gamen om niet te warm te worden. Op papier jammer, in de praktijk merk je hier echter minder van. De smartphone is dan ook snel zat.

Waar je méér van merkt, is de accuduur. De Pixel 10 Pro XL heeft een 5200mAh-accu, wat een redelijk gangbare accucapaciteit is voor een 6,8inch-smartphone. Het lijkt er echter op dat de Tensor G5-chip en het modem minder energiezuinig zijn, want de accuduur maakt weinig indruk. Net als voorgaande Pixel-telefoons moeten we de Pixel 10 Pro XL steevast aan de oplader leggen als we gaan slapen. Op zo'n dag lezen we best wat nieuws op de telefoon, gebruiken we sociale media, plegen we wat belletjes, maken we foto's en gebruiken we een halfuur tot uur de hotspot-functie om in de trein te internetten op onze laptop. Veel andere telefoons hebben aan het eind van zo'n dag meer accu over dan de Pixel 10 Pro XL.

Opladen kan de smartphone via usb-c en draadloos. Bekabeld is de snelste methode; het duurt dan anderhalf uur om de accu volledig op te laden.

©Rens Blom

Uitstekende camera's

Pixel-smartphones staan al jaren bekend om hun uitstekende camera's. De Pixel 10 Pro XL houdt die reputatie hoog en biedt je drie geavanceerde camera's op de achterkant. Het gaat om een primaire camera, een groothoekcamera en een zoomcamera. Met alle camera's kun je overdag én in het donker echt hele goede foto's en video's schieten. Het verschil met de Pixel 9 Pro XL, die we hiervoor regelmatig gebruikten, vinden we echter niet groot. Gek is dat niet, want de 10 Pro XL heeft dezelfde camera's als zijn voorganger. Google zegt wel dat de optische beeldstabilisatie verbeterd is en voegt een zoommodus (tot 100x) toe, die sterk leunt op kunstmatige intelligentie (AI). En ja, tientallen keren zoomen is grappig, maar de resultaten zijn veel minder mooi dan een 'echte foto'. Wij adviseren je daarom om maximaal 10x te zoomen. Dan krijg je echt nog prima foto's.

Hieronder zie je twee fotoseries met telkens van boven naar beneden de hoofdcamera, de groothoekcamera en verschillende zoomstanden.

©Rens Blom

©Rens Blom

Opfrisbeurt voor software

Op de Pixel 10 Pro XL is Android 16 geïnstalleerd, de nieuwste software. Versie 16 oogt visueel anders dan versie 15 en is met name kleurrijker en vrolijker. Je kunt ook wat meer visuele zaken personaliseren. Wij zijn wel fan van deze opfrisbeurt.

Google stopt de software vol met AI-functies. Wat direct opvalt, is dat de Pixel 10 Pro XL in bijvoorbeeld de Verenigde Staten veel meer AI-functies heeft dan in Nederland. De AI werkt sowieso beter in het Engels. De functies die je hier wél kunt gebruiken, zijn overwegend nuttig en zeker het proberen waard. Nu maar hopen dat er meer (aangekondigde) functies naar Nederland komen.

Het updatebeleid van Google blijft erg goed: zeven jaar Android- en beveiligingsupdates. Wij vinden zeven jaar heel netjes, want we kunnen ons goed voorstellen dat het toestel na zeven jaar gebruik naar het einde van zijn (technische) levensduur kruipt.

Conclusie: Google Pixel 10 Pro XL kopen?

De Google Pixel 10 Pro XL is een fraaie en complete smartphone met erg goede camera's en zeven jaar software-updates. De ondersteuning voor magnetische (oplaad)accessoires is een mooie vernieuwing en we zien ook potentieel voor de AI-functies. De accuduur is echter een zwakker punt en de adviesprijs vinden we ook aan de hoge kant.