ID.nl logo
Maak je eigen webshop met Shopify
© filins - stock.adobe.com
Huis

Maak je eigen webshop met Shopify

Je maakt leuke spullen, maar je hebt niet eindeloos veel kennissen en buren om je creaties aan te geven of verkopen. Dus is het tijd om je commerciële horizon te verruimen met een eigen webwinkel. We leggen uit waarop je moet letten en helpen je op weg met de gebruiksvriendelijke oplossing Shopify.

In dit artikel vertellen we je welke criteria belangrijk zijn bij het opzetten van een eigen webwinkel en we laten je stap voor stap zien hoe je met het populaire Shopify een webshop opzet:

  • Abonnement kiezen
  • Product(en) toevoegen
  • Product(en) categoriseren
  • Thema kiezen en aanpassen
  • Domeinnaam koppelen
  • Webshop online zetten
  • Betaalwijze instellen

Website bij je webshop, lees dan ook: WordPress voor groentjes: zet jouw website in één dag online

Tip 01: Criteria

Je hebt besloten een eigen webwinkel te starten. Leuk, maar daarmee niet minder spannend, want: hoe pak je dat het beste aan? In het kader ‘Alternatieven’ lees je hoe je een webshop kunt hosten op een eigen server of als WordPress-plug-in, maar we gaan ervan uit dat je niet veel tijd of zin hebt om je hier technisch in te verdiepen.

Een gehoste, gebruiksvriendelijke dienst met een sterke klantenondersteuning, een eenvoudige interface en een drag-and-drop-functionaliteit lijkt ons daarom aangewezen. De kosten zijn ook belangrijk, niet alleen voor het abonnement maar ook voor de transacties en eventuele extra functies. En ga na of de dienst genoeg flexibiliteit biedt, zoals aanpasbare sjablonen, integratie met sociale media als Facebook- en Instagram-shops, en eventueel een SEO-tool (Search Engine Optimization).

Als je klein begint, is het belangrijk te weten of het platform kan meegroeien met je bedrijf, naar productassortiment en verkeersvolume toe. Met de toename van mobiele aankopen is een responsief design, dat zich aanpast aan verschillende schermgroottes, essentieel. Ook is het belangrijk dat je klanten zich via een beveiligde verbinding (https) met je webwinkel kunnen verbinden. Goede ondersteuning voor de belangrijkste betalingsopties is eveneens belangrijk, en misschien wil je later je webwinkel wel integreren met andere systemen, zoals e-mailmarketing, boekhouding en extra betalingsfaciliteiten.

Er zijn dus veel factoren om rekening mee te houden. Feedback en beoordelingen van andere gebruikers kunnen hierbij zeer waardevol zijn.

De lijst met criteria bij het kiezen van een webshopaanbieder is indrukwekkend lang (hier: ShopFactory.nl).

Tip 02: Shopify

Voor dit artikel hebben we gekozen voor het Canadese Shopify, een populaire gehoste oplossing die flexibel en gebruiksvriendelijk is, en inmiddels al 18 jaar bestaat. Shopify biedt vrij veel functies aan en is betaalbaar, vooral voor starters en eenmanszaken. De interface is beschikbaar in het Nederlands, biedt kant-en-klare thema’s, maakt gelokaliseerde internationale verkoop mogelijk en kan producten, voorraad, betaling en verzending beheren. Daarnaast biedt het ondersteuning bij het opzetten en analyseren van online marketingcampagnes, met 24/7 ondersteuning via chat.

Shopify biedt een gratis proefperiode van drie dagen, gevolgd door een speciale aanbieding van 1 euro voor de eerste drie maanden. Het Basic-abonnement, gericht op eenmanszaken, kost daarna 32 euro per maand. Er zijn ook meer geavanceerde en duurdere abonnementen beschikbaar, met de mogelijkheid om op elk moment over te stappen naar een ander abonnement. Houd ook rekening met transactiekosten. Bij de Basic-formule bijvoorbeeld betaal je per transactie 2% + 0,25 euro voor online verkoop.

Wij gaan met het Basic-abonnement van Shopify aan de slag.

Alternatieven In dit artikel richten we ons op Shopify, maar er zijn uiteraard nog andere opties, zoals ShopFactory, Mijnwebwinkel (de Grow-formule staat maximaal 25 producten toe) en Jouwweb. Het is aan te raden zelf de verschillende aanbiedingen en abonnementen te vergelijken. De kosten liggen meestal tussen 20 en 40 euro per maand voor essentiële functies en een nagenoeg onbeperkt productassortiment.

Het kan in principe ook gratis, zoals met WooCommerce voor WordPress, of door het hosten van je platform op een eigen server met software als PrestaShop Classic, Magento Open Source of OpenCart, maar deze oplossingen vereisen wel technische kennis.

Als een volledige webshop te ambitieus of te duur lijkt, kun je overwegen je producten via sociale media aan te bieden, zoals WhatsApp Business, Facebook Shops en Instagram Shopping, hoewel de opties bij Meta sinds enkele maanden vooral in België flink beperkt zijn. Een mogelijk alternatief zijn online marktplaatsen, zoals bij Bol.com en Amazon.nl.

Uiteindelijk hangt veel af van wat je precies beoogt met je shop en hoeveel tijd je erin wilt investeren.

Zo ziet het online dashboard van Mijnwebwinkel eruit.

Tip 03: Eerste stappen

Ga naar www.shopify.com/nl, voer een e-mailadres in en start met Gratis uitproberen. Voor dit proces kun je eventueel een tijdelijk e-mailadres gebruiken, bijvoorbeeld via AdGuard. Kies dan in de Shopify-wizard voor de optie Ik ben nog maar net begonnen. Vervolgens selecteer je Een onlinewinkel en kies je voor Producten die ik inkoop of zelf maak. Geef het land van verblijf aan, zoals Netherlands of Belgium, om de juiste prijsstelling te gebruiken. Voor het aanmaken van een Shopify-account heb je de keuze uit e-mail, Apple, Facebook of Google. Bevestig je keuze om je account aan te maken. Je winkel wordt nu opgezet en je ontvangt mogelijk een bevestigingsmail waarin je gevraagd wordt je e-mailadres te bevestigen. Na bevestiging kom je terecht in je dashboard, waar je links een menu vindt met opties zoals Homepage, Bestellingen, Producten en Klanten. Aan de rechterkant start een installatiegids, bestaande uit negen stappen, die we nu eerst gaan voltooien. Je kunt op elk moment ook klikken op Selecteer een abonnement. Na je proefperiode van drie dagen kun je eventueel overstappen op een Basic-abonnement (1 euro voor drie maanden).

We geven nog graag mee dat je op deze pagina een uitgebreide handleiding vindt, inclusief videotutorials. Via het menu Onderwerpen kun je hier meteen naar het gewenste onderdeel gaan, zoals Producten, Betalingen, Bestellingen en Domeinen.

Het Shopify-dashboard: de installatiegids staat al klaar.

Tip 04: Product

Laten we maar meteen beginnen door op de knop Product toevoegen te klikken. Als je al een productenlijst in csv-formaat hebt, kun je deze direct ophalen met de knop Producten importeren. Handig is dat je hier een Voorbeeld-CSV kunt downloaden om te zien hoe je zo’n lijst opstelt.

Nadat je op Product toevoegen hebt geklikt, verschijnt er een pagina waar je details over je product invult, waaronder Titel, Beschrijving, Gewicht (met optionele douanegegevens) en Prijs. Bij Prijsvergelijking kun je een hogere prijs invullen om automatisch een korting te tonen (bijvoorbeeld van € 439 voor € 394).

Bij Media upload je eigen afbeeldingen, video’s, en 3D-modellen, of link je naar online bronnen via url’s. Je kunt ook aangeven hoeveel producten je op voorraad hebt en of bestellingen toegestaan zijn wanneer die voorraad op is. Bij Varianten voeg je extra productkenmerken toe, zoals formaat, kleur, grootte of materiaal en koppel je eventueel verschillende prijzen aan deze varianten.

Een groot moment: het invoeren van je eerste product in je webwinkel.

Tip 05: Categorisering

In het rechterdeelvenster kun je je productassortiment structureren. Selecteer een passende categorie door in de zoekbalk te klikken en Door alles bladeren te kiezen voor talrijke (sub)categorieën, of door enkele letters in te voeren voor suggesties.

Eventueel voeg je bij Producttype nog een eigen (sub)categorie toe. Voeg zeker ook enkele relevante trefwoorden (tags) toe, omdat je hiermee je product makkelijker vindbaar maakt. Je kunt producten ook in collecties plaatsen, maar deze dien je wel eerst te creëren via Collecties in het linkermenu. Zorg dan wel dat je je productinformatie eerst opslaat met de knop Opslaan. Interessant is ook het onderdeel Thema-template, waar momenteel helaas alleen het thema Standaard product beschikbaar is. Met het oog-icoon open je een voorbeeldweergave van je product in een nieuw tabblad. Had je iets anders voor ogen? Geen probleem, want de volgende stap in de installatiegids behandelt het aanpassen van je online winkel aan de hand van thema’s.

Gooi je producten niet zomaar een hoop, maar tag en categoriseer ze. 

Tip 06: Thema kiezen

Klik eerst op Opslaan en daarna op Thema aanpassen, te vinden in de installatiegids onder Je onlinewinkel opzetten. Hiermee kom je bij Thema’s, waar je een voorbeeld van je huidige thema ziet, zoals Dawn. Er wordt vermeld dat je winkel tijdens de proefperiode alleen toegankelijk is via je inloggegevens. Als je dit wilt wijzigen, is een abonnement vereist. Voor nu behouden we deze instelling.

Wil je een ander thema instellen, scrol dan naar Populaire gratis thema’s. Bezoek de Shopify Theme Store door op de betreffende knop te klikken en selecteer Free linksboven om uit diverse gratis thema’s te kiezen. Je kunt je zoekopdracht verfijnen op basis van inhoudscategorie (Industry) en/of catalogusgrootte. Kies een thema en voeg het toe aan je dashboard via Try theme, te vinden bij Themabibliotheek. Publiceer je gekozen thema door tweemaal op Publiceren te klikken. Met Je winkel bekijken krijg je direct een voorstelling van hoe je winkel eruitziet, inclusief je reeds toegevoegde product(en). Je ziet dan meteen ook de huidige url van je webwinkel.

Kies een thema dat bij jouw webwinkel past.

Tip 07: Thema aanpassen

Een kant-en-klaar thema biedt een goede basis, maar misschien voldoet het niet volledig aan je wensen. Om het te personaliseren, klik je op Aanpassen bij je huidige thema. Je ziet dat de pagina bestaat uit verschillende grafische blokken en tekstblokken. Door op zo’n blok te klikken, kun je het bewerken. Als je bijvoorbeeld Bannerafbeelding kiest, opent rechts een deelvenster waarin je deze grondig kunt aanpassen. Je kunt eigen afbeeldingen uploaden, de transparantie aanpassen, de hoogte, positie en uitlijning van de banner wijzigen, animaties toevoegen en specifiek de weergave voor mobiele apparaten instellen. Op een vergelijkbare manier kun je ook andere pagina’s, zoals Assortiment en Contact aanpassen, die je vindt als tabbladen bovenaan. Vergeet niet je aanpassingen niet op te slaan met de knop Opslaan, rechtsboven.

Zelfs een kant-en-klaar thema kun je nog helemaal naar wens aanpassen.

Tip 08: Domeinnaam

Op naar de volgende stap in de installatiegids. Mocht je deze uit het oog verloren zijn, klik dan op Homepage aan de linkerkant om de gids weer tevoorschijn te halen in het hoofdvenster. Je ziet nu vinkjes bij Je eerste product toevoegen en Onlinewinkel aanpassen, wat betekent dat het tijd is voor de volgende stap: Een aangepast domein toevoegen. De standaard-url van je winkel, zoals 123456-1.myshopify.com, komt niet erg professioneel over. Klik op Domein toevoegen om dit te wijzigen.

Als je al een domeinnaam hebt dat je wilt gebruiken, kies dan voor Bestaand domein koppelen. Voer je domein in en selecteer Volg instructies voor instellingen om de nodige wijzigingen (aan CNAME- en A-records) bij je domeinprovider door te voeren. Na het aanpassen van deze instellingen, gebruik je de knop Verbinding verifiëren om de koppeling te controleren.

Wie nog geen domeinnaam heeft of een nieuw domein wenst, selecteert Nieuw domein kopen. Voer de gewenste domeinnaam in, inclusief de TLD (Top Level Domain), zoals .nl, .be, .net, .org, .shop, .store enzovoort, bijvoorbeeld huisjetuintje.nl. De kosten hiervoor bedragen ruwweg 15 euro per jaar. Bevestig met Domein kopen en vul alle nodige betaalgegevens in, waarbij je eventueel de optie voor Elk jaar automatisch verlengen aangevinkt laat staan. Hier lees je uitgebreidere technische informatie over domeinbeheer bij Shopify.

Lees meer over de TLD in het artikel: Website maken: .com, .nl of toch iets anders?

Je kunt vanuit Shopify een eigen domeinnaam registreren en koppelen.

Tip 09: Online zichtbaar

In de volgende fase is het verstandig om gegevens toe te voegen zodat je webwinkel gemakkelijker te vinden is op sociale media en in zoekmachinevermeldingen. Ga hiervoor naar Gegevens toevoegen voor delen in de installatiegids. Deze pagina biedt diverse instellingen voor verschillende socialmedia-platforms. Begin met het invullen van een titel en metadata voor je homepage om duidelijkheid te bieden aan zoekmachines. Upload ook een passende afbeelding die getoond wordt als je je webshop op social media deelt, als het even kan van 1200 bij 628 pixels. Overweeg daarnaast een koppeling te maken met Google Analytics en Facebook via de bijbehorende apps, te beheren met de knoppen Pixel hier beheren en Facebook instellen.

Verder kun je via Klantenprivacy, te vinden in de rubriek Instellingen linksonder, verschillende opties instellen, zoals je privacybeleid en cookiebanner, maar dit kun je ook op een later moment doen.

Tot slot is het raadzaam onderaan het venster beide beveiligingsopties tegen spam ingeschakeld te laten. Vergeet niet je wijzigingen vast te leggen met de knop Opslaan.

Titel, metadata en afbeelding: alles voor de zichtbaarheid van je webshop.

Tip 10: Administratie

Je hebt al flink wat vooruitgang geboekt met het opzetten van je winkel, maar er zijn nog enkele belangrijke instellingen te regelen onder Winkelinstellingen. Allereerst geef je je winkel een naam via de knop Winkel een naam geven. Om inkomsten te genereren uit je productverkopen, ga je naar Naar Shopify Payments. Klik hier op Activeer Shopify Payments om je klanten verschillende betaalmethoden aan te bieden. Dit vereist het invullen van je bedrijfsgegevens die je bovendien ter verificatie moet indienen. Gewoonlijk moet je dan ook nog de bijbehorende app in Shopify installeren en een koppeling met het account van je provider maken.

Vervolgens ga je naar het onderdeel Verzendtarieven. Deze sectie biedt uitgebreide opties, waaronder de bestemmingen waarnaar je wilt verzenden en de verzendkosten die je wilt berekenen bij de check-out. Zo kun je aangepaste verzendtarieven instellen voor specifieke groepen of producten, lokale bezorgopties of afhalen in de winkel, verwachte leverdata instellen en pakboninstellingen configureren.

Ben je tevreden met deze instellingen, dan ben je in principe klaar om echt te starten, in de veronderstelling dat je inmiddels meer dan één product aan je winkel hebt toegevoegd. Een nieuw product voeg je eenvoudig toe vanuit je dashboard: open de rubriek Producten en klik op Product toevoegen (zie verder tip 4).

Het is dan ook weinig verrassend dat de laatste stap in de installatiegids Een abonnement kiezen is. Na de gratis proefperiode van drie dagen, als je besluit om met je Shopify-winkel door te gaan, zit er namelijk weinig anders op dan te kiezen voor een betaald abonnement.

Shopify ondersteunt heel wat betaalmethodes, van diverse providers.

Product verkocht?

Dan moet je het nog ergens in verzenden

Tip 11: Meer instellingen

In het Instellingen-gedeelte van je dashboard, linksonder, vind je een verscheidenheid aan onderdelen en opties waarmee je je webwinkel helemaal naar wens kunt afstemmen. We beperken ons hier tot enkele interessante items.

Zo kun je bij Meldingen niet alleen het verzendadres specificeren, maar ook kiezen welke meldingen je naar klanten wilt versturen. Dit omvat diverse klantmeldingen, zoals bestelbevestigingen, facturen, annuleringen en betalingsherinneringen. In het gedeelte Checkout bepaal je de gewenste contactmethode voor je klanten, welke klantgegevens nodig zijn bij het bestellen, de vervolgstappen na betaling of afronding van een bestelling, en of je opties voor marketingaanmeldingen via e-mail en/of sms wilt aanbieden.

De sectie Merk biedt de mogelijkheid om diverse merkelementen in te stellen die vaak gebruikt worden op apps en socialmedia-kanalen. Denk hierbij aan logo’s, coverafbeeldingen, slogans, links en aangepaste kleuren die de identiteit van je winkel of bedrijf versterken.

Helemaal onderaan vind je het Activiteitenlogboek van je winkel, waar een chronologische lijst wordt bijgehouden van de belangrijkste wijzigingen die je aan je webwinkel hebt gemaakt.

Je kunt het zo gek niet bedenken of er is wel een instelling voor.

Tip 12: Extra apps

Shopify biedt uitgebreide mogelijkheden die nog verder worden vergroot door de integratie van apps, vergelijkbaar met plug-ins. Voor toegang tot deze functionaliteit, open je Instellingen in je dashboard en klik je op Apps en verkoopkanalen. Hier vind je mogelijk al enkele standaard geïnstalleerde verkoopkanalen, zoals Point of Sale, Onlinewinkel en Shop, die ook vanuit het hoofdmenu van je dashboard toegankelijk zijn voor verdere configuratie.

Op de pagina Apps en verkoopkanalen kom je ook de knop Shopify App Store tegen, die je leidt naar een uitgebreide online verzameling beschikbare apps en verkoopkanalen. Je kunt de collectie doorzoeken met de ingebouwde zoekfunctie of door een specifieke categorie te kiezen, zoals Producten zoeken, Bestellingen en verzending, Producten verkopen en Winkelontwerp. Verschillende apps bieden integratie met socialmedia-platforms, waaronder Google & YouTube, Facebook & Instagram, TikTok, Pinterest en Instafeed - Instagram Feed.

Veel apps zijn gratis te gebruiken, maar voor sommige functies binnen een app kan een betaling vereist zijn. Voor meer informatie over een specifieke app, inclusief eventuele begeleidende (YouTube-)video’s, klik je simpelweg op de app. Sommige apps geven je de mogelijkheid om met Demowinkel bekijken de app in actie te zien. Met Installeren voeg je de app toe aan je winkel, waarna deze ook in het hoofdmenu verschijnt voor verdere configuratie. Om een app weer weg te halen, open je de pagina Apps en verkoopkanalen, klik je naast de gewenste app op het knopje met de drie stippen en selecteer je Verwijderen.

Je kunt de mogelijkheden en opties van je winkel gericht uitbreiden met talrijke apps en verkoopkanalen.

Watch on YouTube
▼ Volgende artikel
Waar voor je geld: 5 grote e-readers met een 7-inch scherm voor op vakantie
© ID.nl
Huis

Waar voor je geld: 5 grote e-readers met een 7-inch scherm voor op vakantie

Bij ID.nl zijn we dol op kwaliteitsproducten waar je niet de hoofdprijs voor betaalt. Daarom speuren we een paar keer per week binnen een bepaald thema naar zulke deals. Woor wie graag en veel leest en dat ook op vakantie wil doen, loopt al snel tegen de beperkingen aan voor wat betreft het menemen van boeken. Een e-reader is dan een uitkomst: een enkel apparaat kan zo je hele boekencollectie opslaan. Dat scheelt kilo's en kostbare kofferruimte.

Ben je een boekenwurm die graag leest aan het zwembad, aan zee of in bad? Dan is een waterdichte e-reader een absolute uitkomst! We hebben vijf e-readers met een lekker groot scherm voor je gevonden.

Kobo Sage

Deze e-reader is ontworpen voor de serieuze lezer die meer wil dan alleen boeken verslinden. Het grote, haarscherpe E Ink Carta 1200-scherm zorgt ervoor dat tekst er fantastisch uitziet en pagina's vlot omslaan. Handig is ook de ondersteuning voor de Kobo Stylus. Hiermee kun je direct aantekeningen maken in boeken en pdf-bestanden. Daarnaast kun je via Bluetooth ook luisterboeken afspelen, waardoor je moeiteloos wisselt tussen lezen en luisteren. De behuizing is waterdicht, dus een boek lezen in bad of aan het zwembad is geen enkel probleem. Met 32 GB aan opslag heb je bovendien genoeg ruimte voor duizenden boeken en notities.

PocketBook InkPad 4

De PocketBook InkPad heeft een iets kleiner 7,8-inch scherm. Uniek is de ingebouwde luidspreker, waarmee je direct luisterboeken kunt afspelen zonder een koptelefoon te hoeven koppelen, al is die optie er via Bluetooth natuurlijk ook. De InkPad 4 is waterbestendig en het scherm heeft daarnaast ook een extra beschermlaag tegen krassen, dus prettig als je iets minder voorzichtig met je spullen omgaat. Met de SMARTlight-functie pas je niet alleen de helderheid aan, maar ook de kleurtemperatuur van het licht, zodat je op ieder moment van de dag comfortabel kunt lezen. Dankzij de ondersteuning voor een breed scala aan bestandsformaten, inclusief stripboekformaten, hoef je je zelden zorgen te maken over het converteren van bestanden.

Pocketbook InkPad Color 3

Voor wie zijn leeservaring letterlijk meer kleur wil geven, is er de PocketBook InkPad Color 3. De IkPad Color 3 heeft - zoals de naam al doet vermoeden - een 7,8-inch kleurenscherm van de nieuwste generatie dat 4096 kleuren kan weergeven. Dit maakt het apparaat perfect voor het lezen van tijdschriften, graphic novels, en kinderboeken, waarbij illustraties echt tot leven komen. De kleuren zijn weliswaar subtieler dan op een tablet, maar het grote voordeel blijft het rustige, niet-reflecterende e-ink scherm. Net als zijn zwart-wit broertje hierboven heeft dit model een ingebouwde luidspreker, Bluetooth, waterbestendigheid en de aanpasbare SMARTlight-verlichting. Een goede keuze als je vaak content met beeldmateriaal leest.

Kobo Libra Colour

Deze Kobo Libra Colour met zijn 7-inch kleurenscherm biedt een prachtige middenweg als je een iets kleinere e-reader zoekt. Dit model brengt de voordelen van een kleurenscherm naar een compacter en betaalbaarder niveau. Je kunt er niet alleen boekomslagen in kleur op zien, maar ook direct in je boeken arceren en notities maken met de los verkrijgbare Kobo Stylus 2. Het ergonomische ontwerp met fysieke bladerknoppen wordt als zeer prettig ervaren, omdat je de e-reader stevig kunt vasthouden zonder het scherm aan te raken. Uiteraard is ook dit model waterdicht. Hij is ook voorzien van ComfortLight PRO dat blauw licht filtert zodat het prettiger is voor je ogen.

PocketBook Era

De PocketBook Era is een andere goede kandidaat in de 7-inch categorie. Het model is robuust en strak vormgegeven, met een dunne rand en fysieke bladerknoppen aan de zijkant voor de bediening. Dit model leest vrijwel alle bestandsformaten die je maar kunt bedenken, heeft een ingebouwde luidspreker voor audioboeken en is waterdicht. Hoewel het een zwart-wit scherm heeft, is de schermkwaliteit uitstekend dankzij de E Ink Carta 1200-technologie, wat zorgt voor een hoog contrast en snelle reactietijden. Als je geen behoefte hebt aan een kleurenscherm of stylus-ondersteuning, dan is de PocketBook Era een prima keuze.

▼ Volgende artikel
Review Fairphone 6 – Duurzame smartphone voor het brede publiek
© Rens Blom
Huis

Review Fairphone 6 – Duurzame smartphone voor het brede publiek

De Fairphone 6 is de meest duurzame smartphone die je kunt kopen, maar ook de meest toegankelijke telefoon van het - Nederlandse! - merk tot dusver. De Fairphone 6 is een smartphone die voor iedereen boeiend is, vertelt de fabrikant vol trots. Is dat echt zo? Je leest het in deze Fairphone 6-review.

Goed
Conclusie

De Fairphone 6 is de meest duurzame smartphone die je kunt kopen, wat een goed gevoel geeft. Je profiteert er zelf ook van, want het toestel is eenvoudig te repareren en krijgt liefst acht jaar software-updates. Tel daar een prima gebruikservaring bij op en je kunt voor 599 euro een erg interessante smartphone kopen. Een smartphone die wij om de combinatie van genoemde redenen veel mensen kunnen aanraden, al moeten vroege kopers dus rekening houden met bugs in de software.

Plus- en minpunten
  • Duurzaam voor mens en milieu
  • Grotendeels zelf te repareren
  • Acht jaar software-updates
  • Prima specificaties...
  • ...al vragen we ons af of de processor acht jaar soepel mee kan
  • Software zit in juli 2025 nog vol bugs
  • Vind je duurzaamheid niet belangrijk, dan koop je voor hetzelfde geld een betere smartphone

Het verhaal van Fairphone is nobel: het maakt smartphones (en audioproducten) met respect voor mens en milieu, onder andere door zoveel mogelijk duurzaam gewonnen grondstoffen te gebruiken en Chinese fabrieksarbeiders goed te behandelen en te betalen. De telefoons zelf zijn deels door jou als gebruiker te repareren en krijgen vele jaren software-updates. Alles voor een zo duurzaam mogelijke smartphone die jij zo lang mogelijk kunt gebruiken. Een streven waar niemand op tegen kan zijn, maar een groot verkoopsucces zijn Fairphones nooit geworden. Wij denken dat dat onder andere komt omdat Fairphone vaak koos voor technisch wat minder goede onderdelen, waardoor een Fairphone op papier en in de praktijk minder goed presteerde dan even dure – maar veel minder duurzame – smartphones van andere merken. 

©Rens Blom

De batterij kun je zelf uit de smartphone halen.

©Rens Blom

De batterij uit de behuizing.

©Rens Blom

Een nieuwe batterij is zo in de smartphone te stoppen.

De Fairphone 6 moet dat verhaal veranderen. Het 193 gram wegende toestel is net als zijn voorgangers erg duurzaam, krijgt updates tot 2033 en is grotendeels zelf te repareren. Fairphone belooft die reserve-onderdelen ook te blijven verkopen tot 2033. Bovendien krijg je vijf jaar garantie op de hardware van de smartphone, tegenover twee jaar die de meeste andere merken bieden. Tot zover de aspecten die Fairphone interessant maken voor de bekende doelgroep. 

©Rens Blom

Prima specificaties

Fairphone heeft echter ook stappen gezet om zijn nieuwste smartphone interessanter te maken voor een grotere doelgroep. In de Fairphone 6 zitten meer gangbare specificaties, zoals een prima Qualcomm-processor en — net als in de Fairphone 5 – 8 GB werkgeheugen en 256 GB opslagcapaciteit. De Fairphone 6 heeft een beter oledscherm gekregen. Dat scherm is met 6,3 inch redelijk goed met één hand te bedienen, oogt soepel dankzij de 120Hz-verversingssnelheid en kan ook op andere vlakken aardig meekomen met de concurrentie. 

©Rens Blom

De camera's zijn ook vernieuwd en bevallen ons heel aardig. Met de 50megapixel-hoofdcamera schiet je in veel omstandigheden realistische foto's en de 13megapixel-groothoekcamera doet ook keurig zijn werk. Er zijn in dit prijssegment wel smartphones met nog betere camera's. Voor de batterij geldt hetzelfde. De Fairphone 6 beschikt over een 4415mAh-accu die probleemloos een dag meegaat, maar daar houdt het op. Veel concurrerende toestellen hebben grotere accu's en gaan langer mee. Opladen doet de Fairphone 6 met maximaal 30 watt via usb-c, waardoor de accu snel genoeg vol zit. 

Rustgevende modus

Om een bredere doelgroep aan te spreken, heeft Fairphone meer gedaan dan een technisch fijne smartphone maken. De Fairphone 6 heeft echt een eigen smoel, komt – ondanks dat je hem grotendeels uit elkaar kunt schroeven – degelijk over en houdt prettig vast. Een speciale knop laat je overschakelen naar een rustgevende modus met slechts vijf apps, zonder meldingen. Helaas ervaren wij nogal wat bugs in deze modus.

©Rens Blom

De rustgevende modus.

©Rens Blom

Met deze gele knop schakel je de rustgevende modus in en uit.

We vinden het ook leuk en slim bedacht dat je officiële accessoires kunt kopen om op de achterkant te schroeven. Denk aan een kaarthouder, nekkoord en verticaal rubber handvat voor meer grip. De accessoires bevestigen en verwijderen gaat erg eenvoudig en doet ons veel denken aan de aanpak van de concurrerende CMF Phone 1 die begin 2024 uitkwam. 

©Rens Blom

©Rens Blom

©Rens Blom

Wat CMF niet doet en andere merken vrijwel ook niet, is jou de telefoon laten openschroeven om onderdelen als het scherm, de batterij en luidspreker te vervangen bij schade of een defect. Fairphone doet dit wel en profileert zich zo niet alleen als een duurzaam merk, maar ook als een merk dat jou als gebruiker verder helpt bij problemen. Die filosofie waarderen we.

Software nog met bugs

Fairphone belooft zijn nieuwste smartphone tot 2033 software-updates te geven, een belofte die bij oude toestellen is waargemaakt. Het merk heeft langer nodig dan andere fabrikanten om updates uit te rollen, maar heeft wel een lange adem. Opmerkelijk is dat wij en veel andere vroege gebruikers nogal wat softwareprobleempjes ervaren met de Fairphone 6. Een topman van Fairphone (h)erkent de bugs en belooft deze zomer updates met oplossingen. Fijn, maar als vroege koper kunnen de eerste weken tot maanden met je nieuwe Fairphone 6 dus ook frustrerend zijn.  

©Rens Blom

Dan blijft alleen nog de prijs over. De eerste Fairphones waren niet heel duur, maar technisch ook niet zo geavanceerd. De Fairphone 5 uit 2023 was technisch een stuk beter, maar kostte een serieuze 699 euro. We vinden het dan ook een goede stap dat de Fairphone 6 verschijnt voor 599 euro – een prijs die in potentie meer mensen aanspreekt. Zeker omdat de smartphone technisch echt prima bevalt.

Conclusie: Fairphone 6 kopen?

De Fairphone 6 is de meest duurzame smartphone die je kunt kopen, wat een goed gevoel geeft. Je profiteert er zelf ook van, want het toestel is eenvoudig te repareren en krijgt liefst acht jaar software-updates. Tel daar een prima gebruikservaring bij op en je kunt voor 599 euro een erg interessante smartphone kopen. Een smartphone die wij om de combinatie van genoemde redenen veel mensen kunnen aanraden, al moeten vroege kopers dus rekening houden met bugs in de software.