ID.nl logo
Maak je eigen webshop met Shopify
© filins - stock.adobe.com
Huis

Maak je eigen webshop met Shopify

Je maakt leuke spullen, maar je hebt niet eindeloos veel kennissen en buren om je creaties aan te geven of verkopen. Dus is het tijd om je commerciële horizon te verruimen met een eigen webwinkel. We leggen uit waarop je moet letten en helpen je op weg met de gebruiksvriendelijke oplossing Shopify.

In dit artikel vertellen we je welke criteria belangrijk zijn bij het opzetten van een eigen webwinkel en we laten je stap voor stap zien hoe je met het populaire Shopify een webshop opzet:

  • Abonnement kiezen
  • Product(en) toevoegen
  • Product(en) categoriseren
  • Thema kiezen en aanpassen
  • Domeinnaam koppelen
  • Webshop online zetten
  • Betaalwijze instellen

Website bij je webshop, lees dan ook: WordPress voor groentjes: zet jouw website in één dag online

Tip 01: Criteria

Je hebt besloten een eigen webwinkel te starten. Leuk, maar daarmee niet minder spannend, want: hoe pak je dat het beste aan? In het kader ‘Alternatieven’ lees je hoe je een webshop kunt hosten op een eigen server of als WordPress-plug-in, maar we gaan ervan uit dat je niet veel tijd of zin hebt om je hier technisch in te verdiepen.

Een gehoste, gebruiksvriendelijke dienst met een sterke klantenondersteuning, een eenvoudige interface en een drag-and-drop-functionaliteit lijkt ons daarom aangewezen. De kosten zijn ook belangrijk, niet alleen voor het abonnement maar ook voor de transacties en eventuele extra functies. En ga na of de dienst genoeg flexibiliteit biedt, zoals aanpasbare sjablonen, integratie met sociale media als Facebook- en Instagram-shops, en eventueel een SEO-tool (Search Engine Optimization).

Als je klein begint, is het belangrijk te weten of het platform kan meegroeien met je bedrijf, naar productassortiment en verkeersvolume toe. Met de toename van mobiele aankopen is een responsief design, dat zich aanpast aan verschillende schermgroottes, essentieel. Ook is het belangrijk dat je klanten zich via een beveiligde verbinding (https) met je webwinkel kunnen verbinden. Goede ondersteuning voor de belangrijkste betalingsopties is eveneens belangrijk, en misschien wil je later je webwinkel wel integreren met andere systemen, zoals e-mailmarketing, boekhouding en extra betalingsfaciliteiten.

Er zijn dus veel factoren om rekening mee te houden. Feedback en beoordelingen van andere gebruikers kunnen hierbij zeer waardevol zijn.

De lijst met criteria bij het kiezen van een webshopaanbieder is indrukwekkend lang (hier: ShopFactory.nl).

Tip 02: Shopify

Voor dit artikel hebben we gekozen voor het Canadese Shopify, een populaire gehoste oplossing die flexibel en gebruiksvriendelijk is, en inmiddels al 18 jaar bestaat. Shopify biedt vrij veel functies aan en is betaalbaar, vooral voor starters en eenmanszaken. De interface is beschikbaar in het Nederlands, biedt kant-en-klare thema’s, maakt gelokaliseerde internationale verkoop mogelijk en kan producten, voorraad, betaling en verzending beheren. Daarnaast biedt het ondersteuning bij het opzetten en analyseren van online marketingcampagnes, met 24/7 ondersteuning via chat.

Shopify biedt een gratis proefperiode van drie dagen, gevolgd door een speciale aanbieding van 1 euro voor de eerste drie maanden. Het Basic-abonnement, gericht op eenmanszaken, kost daarna 32 euro per maand. Er zijn ook meer geavanceerde en duurdere abonnementen beschikbaar, met de mogelijkheid om op elk moment over te stappen naar een ander abonnement. Houd ook rekening met transactiekosten. Bij de Basic-formule bijvoorbeeld betaal je per transactie 2% + 0,25 euro voor online verkoop.

Wij gaan met het Basic-abonnement van Shopify aan de slag.

Alternatieven In dit artikel richten we ons op Shopify, maar er zijn uiteraard nog andere opties, zoals ShopFactory, Mijnwebwinkel (de Grow-formule staat maximaal 25 producten toe) en Jouwweb. Het is aan te raden zelf de verschillende aanbiedingen en abonnementen te vergelijken. De kosten liggen meestal tussen 20 en 40 euro per maand voor essentiële functies en een nagenoeg onbeperkt productassortiment.

Het kan in principe ook gratis, zoals met WooCommerce voor WordPress, of door het hosten van je platform op een eigen server met software als PrestaShop Classic, Magento Open Source of OpenCart, maar deze oplossingen vereisen wel technische kennis.

Als een volledige webshop te ambitieus of te duur lijkt, kun je overwegen je producten via sociale media aan te bieden, zoals WhatsApp Business, Facebook Shops en Instagram Shopping, hoewel de opties bij Meta sinds enkele maanden vooral in België flink beperkt zijn. Een mogelijk alternatief zijn online marktplaatsen, zoals bij Bol.com en Amazon.nl.

Uiteindelijk hangt veel af van wat je precies beoogt met je shop en hoeveel tijd je erin wilt investeren.

Zo ziet het online dashboard van Mijnwebwinkel eruit.

Tip 03: Eerste stappen

Ga naar www.shopify.com/nl, voer een e-mailadres in en start met Gratis uitproberen. Voor dit proces kun je eventueel een tijdelijk e-mailadres gebruiken, bijvoorbeeld via AdGuard. Kies dan in de Shopify-wizard voor de optie Ik ben nog maar net begonnen. Vervolgens selecteer je Een onlinewinkel en kies je voor Producten die ik inkoop of zelf maak. Geef het land van verblijf aan, zoals Netherlands of Belgium, om de juiste prijsstelling te gebruiken. Voor het aanmaken van een Shopify-account heb je de keuze uit e-mail, Apple, Facebook of Google. Bevestig je keuze om je account aan te maken. Je winkel wordt nu opgezet en je ontvangt mogelijk een bevestigingsmail waarin je gevraagd wordt je e-mailadres te bevestigen. Na bevestiging kom je terecht in je dashboard, waar je links een menu vindt met opties zoals Homepage, Bestellingen, Producten en Klanten. Aan de rechterkant start een installatiegids, bestaande uit negen stappen, die we nu eerst gaan voltooien. Je kunt op elk moment ook klikken op Selecteer een abonnement. Na je proefperiode van drie dagen kun je eventueel overstappen op een Basic-abonnement (1 euro voor drie maanden).

We geven nog graag mee dat je op deze pagina een uitgebreide handleiding vindt, inclusief videotutorials. Via het menu Onderwerpen kun je hier meteen naar het gewenste onderdeel gaan, zoals Producten, Betalingen, Bestellingen en Domeinen.

Het Shopify-dashboard: de installatiegids staat al klaar.

Tip 04: Product

Laten we maar meteen beginnen door op de knop Product toevoegen te klikken. Als je al een productenlijst in csv-formaat hebt, kun je deze direct ophalen met de knop Producten importeren. Handig is dat je hier een Voorbeeld-CSV kunt downloaden om te zien hoe je zo’n lijst opstelt.

Nadat je op Product toevoegen hebt geklikt, verschijnt er een pagina waar je details over je product invult, waaronder Titel, Beschrijving, Gewicht (met optionele douanegegevens) en Prijs. Bij Prijsvergelijking kun je een hogere prijs invullen om automatisch een korting te tonen (bijvoorbeeld van € 439 voor € 394).

Bij Media upload je eigen afbeeldingen, video’s, en 3D-modellen, of link je naar online bronnen via url’s. Je kunt ook aangeven hoeveel producten je op voorraad hebt en of bestellingen toegestaan zijn wanneer die voorraad op is. Bij Varianten voeg je extra productkenmerken toe, zoals formaat, kleur, grootte of materiaal en koppel je eventueel verschillende prijzen aan deze varianten.

Een groot moment: het invoeren van je eerste product in je webwinkel.

Tip 05: Categorisering

In het rechterdeelvenster kun je je productassortiment structureren. Selecteer een passende categorie door in de zoekbalk te klikken en Door alles bladeren te kiezen voor talrijke (sub)categorieën, of door enkele letters in te voeren voor suggesties.

Eventueel voeg je bij Producttype nog een eigen (sub)categorie toe. Voeg zeker ook enkele relevante trefwoorden (tags) toe, omdat je hiermee je product makkelijker vindbaar maakt. Je kunt producten ook in collecties plaatsen, maar deze dien je wel eerst te creëren via Collecties in het linkermenu. Zorg dan wel dat je je productinformatie eerst opslaat met de knop Opslaan. Interessant is ook het onderdeel Thema-template, waar momenteel helaas alleen het thema Standaard product beschikbaar is. Met het oog-icoon open je een voorbeeldweergave van je product in een nieuw tabblad. Had je iets anders voor ogen? Geen probleem, want de volgende stap in de installatiegids behandelt het aanpassen van je online winkel aan de hand van thema’s.

Gooi je producten niet zomaar een hoop, maar tag en categoriseer ze. 

Tip 06: Thema kiezen

Klik eerst op Opslaan en daarna op Thema aanpassen, te vinden in de installatiegids onder Je onlinewinkel opzetten. Hiermee kom je bij Thema’s, waar je een voorbeeld van je huidige thema ziet, zoals Dawn. Er wordt vermeld dat je winkel tijdens de proefperiode alleen toegankelijk is via je inloggegevens. Als je dit wilt wijzigen, is een abonnement vereist. Voor nu behouden we deze instelling.

Wil je een ander thema instellen, scrol dan naar Populaire gratis thema’s. Bezoek de Shopify Theme Store door op de betreffende knop te klikken en selecteer Free linksboven om uit diverse gratis thema’s te kiezen. Je kunt je zoekopdracht verfijnen op basis van inhoudscategorie (Industry) en/of catalogusgrootte. Kies een thema en voeg het toe aan je dashboard via Try theme, te vinden bij Themabibliotheek. Publiceer je gekozen thema door tweemaal op Publiceren te klikken. Met Je winkel bekijken krijg je direct een voorstelling van hoe je winkel eruitziet, inclusief je reeds toegevoegde product(en). Je ziet dan meteen ook de huidige url van je webwinkel.

Kies een thema dat bij jouw webwinkel past.

Tip 07: Thema aanpassen

Een kant-en-klaar thema biedt een goede basis, maar misschien voldoet het niet volledig aan je wensen. Om het te personaliseren, klik je op Aanpassen bij je huidige thema. Je ziet dat de pagina bestaat uit verschillende grafische blokken en tekstblokken. Door op zo’n blok te klikken, kun je het bewerken. Als je bijvoorbeeld Bannerafbeelding kiest, opent rechts een deelvenster waarin je deze grondig kunt aanpassen. Je kunt eigen afbeeldingen uploaden, de transparantie aanpassen, de hoogte, positie en uitlijning van de banner wijzigen, animaties toevoegen en specifiek de weergave voor mobiele apparaten instellen. Op een vergelijkbare manier kun je ook andere pagina’s, zoals Assortiment en Contact aanpassen, die je vindt als tabbladen bovenaan. Vergeet niet je aanpassingen niet op te slaan met de knop Opslaan, rechtsboven.

Zelfs een kant-en-klaar thema kun je nog helemaal naar wens aanpassen.

Tip 08: Domeinnaam

Op naar de volgende stap in de installatiegids. Mocht je deze uit het oog verloren zijn, klik dan op Homepage aan de linkerkant om de gids weer tevoorschijn te halen in het hoofdvenster. Je ziet nu vinkjes bij Je eerste product toevoegen en Onlinewinkel aanpassen, wat betekent dat het tijd is voor de volgende stap: Een aangepast domein toevoegen. De standaard-url van je winkel, zoals 123456-1.myshopify.com, komt niet erg professioneel over. Klik op Domein toevoegen om dit te wijzigen.

Als je al een domeinnaam hebt dat je wilt gebruiken, kies dan voor Bestaand domein koppelen. Voer je domein in en selecteer Volg instructies voor instellingen om de nodige wijzigingen (aan CNAME- en A-records) bij je domeinprovider door te voeren. Na het aanpassen van deze instellingen, gebruik je de knop Verbinding verifiëren om de koppeling te controleren.

Wie nog geen domeinnaam heeft of een nieuw domein wenst, selecteert Nieuw domein kopen. Voer de gewenste domeinnaam in, inclusief de TLD (Top Level Domain), zoals .nl, .be, .net, .org, .shop, .store enzovoort, bijvoorbeeld huisjetuintje.nl. De kosten hiervoor bedragen ruwweg 15 euro per jaar. Bevestig met Domein kopen en vul alle nodige betaalgegevens in, waarbij je eventueel de optie voor Elk jaar automatisch verlengen aangevinkt laat staan. Hier lees je uitgebreidere technische informatie over domeinbeheer bij Shopify.

Lees meer over de TLD in het artikel: Website maken: .com, .nl of toch iets anders?

Je kunt vanuit Shopify een eigen domeinnaam registreren en koppelen.

Tip 09: Online zichtbaar

In de volgende fase is het verstandig om gegevens toe te voegen zodat je webwinkel gemakkelijker te vinden is op sociale media en in zoekmachinevermeldingen. Ga hiervoor naar Gegevens toevoegen voor delen in de installatiegids. Deze pagina biedt diverse instellingen voor verschillende socialmedia-platforms. Begin met het invullen van een titel en metadata voor je homepage om duidelijkheid te bieden aan zoekmachines. Upload ook een passende afbeelding die getoond wordt als je je webshop op social media deelt, als het even kan van 1200 bij 628 pixels. Overweeg daarnaast een koppeling te maken met Google Analytics en Facebook via de bijbehorende apps, te beheren met de knoppen Pixel hier beheren en Facebook instellen.

Verder kun je via Klantenprivacy, te vinden in de rubriek Instellingen linksonder, verschillende opties instellen, zoals je privacybeleid en cookiebanner, maar dit kun je ook op een later moment doen.

Tot slot is het raadzaam onderaan het venster beide beveiligingsopties tegen spam ingeschakeld te laten. Vergeet niet je wijzigingen vast te leggen met de knop Opslaan.

Titel, metadata en afbeelding: alles voor de zichtbaarheid van je webshop.

Tip 10: Administratie

Je hebt al flink wat vooruitgang geboekt met het opzetten van je winkel, maar er zijn nog enkele belangrijke instellingen te regelen onder Winkelinstellingen. Allereerst geef je je winkel een naam via de knop Winkel een naam geven. Om inkomsten te genereren uit je productverkopen, ga je naar Naar Shopify Payments. Klik hier op Activeer Shopify Payments om je klanten verschillende betaalmethoden aan te bieden. Dit vereist het invullen van je bedrijfsgegevens die je bovendien ter verificatie moet indienen. Gewoonlijk moet je dan ook nog de bijbehorende app in Shopify installeren en een koppeling met het account van je provider maken.

Vervolgens ga je naar het onderdeel Verzendtarieven. Deze sectie biedt uitgebreide opties, waaronder de bestemmingen waarnaar je wilt verzenden en de verzendkosten die je wilt berekenen bij de check-out. Zo kun je aangepaste verzendtarieven instellen voor specifieke groepen of producten, lokale bezorgopties of afhalen in de winkel, verwachte leverdata instellen en pakboninstellingen configureren.

Ben je tevreden met deze instellingen, dan ben je in principe klaar om echt te starten, in de veronderstelling dat je inmiddels meer dan één product aan je winkel hebt toegevoegd. Een nieuw product voeg je eenvoudig toe vanuit je dashboard: open de rubriek Producten en klik op Product toevoegen (zie verder tip 4).

Het is dan ook weinig verrassend dat de laatste stap in de installatiegids Een abonnement kiezen is. Na de gratis proefperiode van drie dagen, als je besluit om met je Shopify-winkel door te gaan, zit er namelijk weinig anders op dan te kiezen voor een betaald abonnement.

Shopify ondersteunt heel wat betaalmethodes, van diverse providers.

Product verkocht?

Dan moet je het nog ergens in verzenden

Tip 11: Meer instellingen

In het Instellingen-gedeelte van je dashboard, linksonder, vind je een verscheidenheid aan onderdelen en opties waarmee je je webwinkel helemaal naar wens kunt afstemmen. We beperken ons hier tot enkele interessante items.

Zo kun je bij Meldingen niet alleen het verzendadres specificeren, maar ook kiezen welke meldingen je naar klanten wilt versturen. Dit omvat diverse klantmeldingen, zoals bestelbevestigingen, facturen, annuleringen en betalingsherinneringen. In het gedeelte Checkout bepaal je de gewenste contactmethode voor je klanten, welke klantgegevens nodig zijn bij het bestellen, de vervolgstappen na betaling of afronding van een bestelling, en of je opties voor marketingaanmeldingen via e-mail en/of sms wilt aanbieden.

De sectie Merk biedt de mogelijkheid om diverse merkelementen in te stellen die vaak gebruikt worden op apps en socialmedia-kanalen. Denk hierbij aan logo’s, coverafbeeldingen, slogans, links en aangepaste kleuren die de identiteit van je winkel of bedrijf versterken.

Helemaal onderaan vind je het Activiteitenlogboek van je winkel, waar een chronologische lijst wordt bijgehouden van de belangrijkste wijzigingen die je aan je webwinkel hebt gemaakt.

Je kunt het zo gek niet bedenken of er is wel een instelling voor.

Tip 12: Extra apps

Shopify biedt uitgebreide mogelijkheden die nog verder worden vergroot door de integratie van apps, vergelijkbaar met plug-ins. Voor toegang tot deze functionaliteit, open je Instellingen in je dashboard en klik je op Apps en verkoopkanalen. Hier vind je mogelijk al enkele standaard geïnstalleerde verkoopkanalen, zoals Point of Sale, Onlinewinkel en Shop, die ook vanuit het hoofdmenu van je dashboard toegankelijk zijn voor verdere configuratie.

Op de pagina Apps en verkoopkanalen kom je ook de knop Shopify App Store tegen, die je leidt naar een uitgebreide online verzameling beschikbare apps en verkoopkanalen. Je kunt de collectie doorzoeken met de ingebouwde zoekfunctie of door een specifieke categorie te kiezen, zoals Producten zoeken, Bestellingen en verzending, Producten verkopen en Winkelontwerp. Verschillende apps bieden integratie met socialmedia-platforms, waaronder Google & YouTube, Facebook & Instagram, TikTok, Pinterest en Instafeed - Instagram Feed.

Veel apps zijn gratis te gebruiken, maar voor sommige functies binnen een app kan een betaling vereist zijn. Voor meer informatie over een specifieke app, inclusief eventuele begeleidende (YouTube-)video’s, klik je simpelweg op de app. Sommige apps geven je de mogelijkheid om met Demowinkel bekijken de app in actie te zien. Met Installeren voeg je de app toe aan je winkel, waarna deze ook in het hoofdmenu verschijnt voor verdere configuratie. Om een app weer weg te halen, open je de pagina Apps en verkoopkanalen, klik je naast de gewenste app op het knopje met de drie stippen en selecteer je Verwijderen.

Je kunt de mogelijkheden en opties van je winkel gericht uitbreiden met talrijke apps en verkoopkanalen.

Watch on YouTube
▼ Volgende artikel
Slimme stekkers: welke modellen zijn echt zuinig?
© Proxima Studio - stock.adobe.com
Huis

Slimme stekkers: welke modellen zijn echt zuinig?

Met slimme stekkers verander je je huis eenvoudig in een smart home: steek ze in een gewoon stopcontact, sluit er lampen of je televisietoestel op aan en regel via een app of met je stem bijvoorbeeld dat ze automatisch worden uitgeschakeld. Zo voorkom je onnodig stroomverbruik doordat apparaten niet meer op stand-by blijven staan. Maar slimme stekkers gebruiken zélf ook stroom. Welke zijn zuinig genoeg om écht geld te besparen?

Energie besparen en slimme apparaten gaan uitstekend samen. In dit artikel lees je hoe je geld bespaart door gebruik te maken van de zuinigste slimme stekkers. • Slimme stekkers en stroomverbruik • De zuinigste slimme stekkers op een rij • Waar je op moet letten bij het kopen van slimme stekkers

Ook lezen: Stroomvreters: deze apparaten in huis verbruiken meer energie dan je denkt


Slimme stekker of slim stopcontact?

De termen slimme stekker en slim stopcontact worden door elkaar gebruikt. Dat is een beetje verwarrend, maar wel begrijpelijk: het is een apparaat met aan de ene kant een stekker (voor je 'domme' stopcontact) en aan de andere kant een slim stopcontact. In dit artikel hanteren we de benaming slimme stekker.


Zo bespaart een slimme stekker stroom

Een slimme stekker helpt je stroom besparen door apparaten automatisch uit te schakelen, bijvoorbeeld 's nachts. Zo verbruikt je televisie geen stroom meer in de stand-bymodus. Je kunt instellen dat alle apparatuur op vaste tijden uitschakelt, bijvoorbeeld zodra je gaat slapen. Je kunt ook met één druk op de knop alle lampen en andere apparaten uitschakelen, zodat je niets vergeet. Slimme stekkers uit een hogere prijsklasse bieden bovendien inzicht in je stroomverbruik. Daardoor kun je gerichter energie besparen.

©Proxima Studio - stock.adobe.com

Verbruik van een slimme stekker

Tegenover de besparing staat het eigen stroomverbruik van slimme stekkers. Dat begint bij zo'n 0,3 watt en loopt op tot 2 watt. Niet veel, maar ze staan wel 24 uur per dag en 365 dagen per jaar aan. De zuinigste modellen verbruiken daardoor op jaarbasis 2,6 kWh (0,3 watt × 24 uur × 365 dagen ÷ 1000). Bij een stroomprijs van 0,30 euro per kWh komt dat neer op 0,79 euro per jaar. Een slimme stekker die 2 watt verbruikt kost op jaarbasis 5,26 euro. In een slim huis gebruik je al snel 10 slimme stekkers, waardoor je op jaarbasis aardig wat geld kunt besparen door de zuinigste modellen uit te kiezen.

Kies niet alleen op prijs, maar ook op verbruik Vergelijk je het jaarlijkse stroomverbruik met de aanschafprijs van een slimme stekker (meestal tussen de 5 en 35 euro), dan blijkt al snel dat vooral het stroomverbruik bepalend is voor de totale kosten op de lange termijn. Toch vermelden veel verkopers niets over het energieverbruik.

Denk aan de compatibiliteit

Alleen letten op het stroomverbruik van een slimme stekker is niet genoeg. Het is minstens zo belangrijk dat de stekker goed samenwerkt met jouw slimme netwerk. De meeste modellen werken met Google Home en Amazon Alexa, terwijl Apple HomeKit selectiever is. Check daarom altijd de productbeschrijving om zeker te weten dat de slimme stekker bij jou thuis werkt.

Slimme stekkers die samenwerken met

Google Assistant en met Alexa

Stroomverbruik en verbindingstype

Waar komt het grote verschil in stroomverbruik tussen slimme stekkers vandaan? Dat heeft alles te maken met de verbinding met je thuisnetwerk. De meeste stekkers gebruiken wifi om bereikbaar te blijven, zodat jij ze op afstand kunt bedienen. Maar wifi verbruikt relatief veel energie – het signaal is eigenlijk krachtiger dan nodig is voor dit soort toepassingen.

Een zuiniger alternatief is een hub die het wifisignaal omzet naar een lichter protocol, zoals Zigbee of Z-Wave. Die vormen een soort schakel tussen je netwerk en de slimme stekkers. Het grote voordeel: dit soort verbindingen verbruiken vaak minder dan 0,5 watt.

©Proxima Studio - stock.adobe.com

Zigbee en Z-Wave

De zuinige protocollen die gebruikt worden zijn Zigbee en Z-Wave en die werken allebei prima. Maar ze zijn niet verenigbaar met elkaar. Je zult dus één systeem moeten kiezen. Daarnaast heb je een centrale hub nodig om alles aan elkaar te koppelen. Dat is een kleine investering die zich, door de lagere stroomkosten, snel terugverdient.

Slimme stekkerVerbruik (watt)Protocol
TP-Link Tapo P1151 – 1,5Wifi
TP-Link Tapo P1000,5 – 1Wifi
Shelly Plug S0,9 – 1,5Wifi
Iqore Smart Plug1 – 2Wifi
Aqara Smart Plug0,3 – 0,5Zigbee
Philips Hue Smart Plug0,3 – 0,5Zigbee
IKEA TRETAKTSmart Plug0,3 – 0,5Zigbee
Samsung SmartThings Outlet0,5 – 1,5 WZigbee
Fibaro Wall Plug V20,5 – 1Z-Wave
Qubino Smart Plug0,5 – 1Z-Wave

Verbruik van hubs voor Zigbee en Z-Wave

Voor een compleet beeld moeten we ook kijken naar het stroomverbruik van een Zigbee- of Z-Wave-hub. Zigbee-hubs verbruiken doorgaans tussen de 0,5 en 3 watt. Sluit je meerdere slimme stekkers of andere apparaten aan, dan verdien je dat al snel terug ten opzichte van wifi. Z-Wave-hubs verbruiken wat meer, meestal tussen de 2 en 10 watt.

Ook qua veelzijdigheid zijn er verschillen. De Philips Hue Bridge (Zigbee) is bijvoorbeeld erg zuinig, met een verbruik tussen de 0,5 en 1 watt. Maar deze werkt uitsluitend met Philips Hue-apparaten.

Een slimme start is het halve werk

Zoals je ziet, zijn er heel wat factoren om rekening mee te houden. Breng daarom vooraf in kaart wat je nu nodig hebt én wat je in de toekomst verwacht te gebruiken. Zo voorkom je onnodige kosten en bespaar je op de lange termijn, vooral als je ook let op het energieverbruik per apparaat.


Nog meer energie besparen? ⤵️

Vraag een offerte aan voor verduurzaming:

▼ Volgende artikel
Review Philips PureProtect Pro 4200 – Zeg die pollen maar gedag
© Wesley Akkerman
Energie

Review Philips PureProtect Pro 4200 – Zeg die pollen maar gedag

De lucht om ons heen wordt steeds minder schoon – en dat is allang geen geheim meer. Tel daar gevoeligheid voor pollen bij op, plus schadelijke deeltjes en gassen die vrijkomen tijdens het koken, en je vraagt je af waarom niet iedereen een luchtreiniger zoals de Philips PureProtect Pro 4200 heeft.

Uitstekend
Conclusie

Een luchtreiniger van zo'n 430 euro is geen kleinigheid. Toch ben je met de Philips PureProtect Pro 4200 voordeliger uit dan bij de concurrent. Tijdens onze test viel op hoe accuraat en doeltreffend dit model de lucht zuivert – vooral pollen worden opvallend goed aangepakt – en hoe scherp hij de luchtkwaliteit in de gaten houdt. De filters zijn eenvoudig te vervangen, installeren is zo gedaan en de bediening spreekt voor zich. Een Dyson haalt misschien nóg wat meer deeltjes uit de lucht, maar voor deze prijs zit je verrassend goed.

Plus- en minpunten
  • Installatie zo gepiept
  • Maakt relatief weinig herrie
  • Rekent af met pollen
  • Gaat goed op in interieur
  • Veel opties binnen app
  • Filters snel te vervangen
  • Kinderslot
  • Kan soms wel veel lawaai maken
  • Gaat in Auto+ soms snel aan
  • Temperatuur- en vochtigheidsmetingen wijken af

Als je aan luchtreinigers denkt, dan denk je misschien niet meteen aan Philips. Ondanks de koppositie van Dyson (dat met de Purifier Big+Quiet Formaldehyde goed scoort) timmert de van oorsprong Nederlandse fabrikant al jaren stevig aan de weg in deze markt. De Philips PureProtect Pro 4200 Series Slimme luchtreiniger, zoals de hier besproken luchtreiniger voluit heet, is daar slechts het meest recente voorbeeld van. Hij heeft een adviesprijs van 429,99 euro.

In de basis heeft de luchtreiniger een aantal uitstekende kwaliteiten. Denk dan aan een dubbel ventilatorontwerp, waardoor hij tot anderhalf keer krachtiger is dan in grootte vergelijkbare soortgenoten. En met een Clean Air Delivery Rate (CADR) van 600 m³/u kan hij grote ruimtes tot 156 vierkante meter aan; een kamer van 20 vierkante meter kan hij in minder dan vijf minuten reinigen. Last van pollen? Geen probleem – met een paar minuten is die ergernis weg.

©Wesley Akkerman

L2 betekent dat er een verhoging in de gaswaarde is.

Viervoudig filtersysteem

De Philips PureProtect Pro 4200 beschikt daarnaast over een viervoudig filtersysteem, bestaande uit een voorfilter, een HEPA NanoProtect-filter en twee actieve koolstoffilters. Gezamenlijk moeten die tot 99,97 procent van alle kleine deeltjes, zo klein als 0,003 micron, uit de lucht kunnen halen. Ook is het systeem in staat tot 99,99 procent van door de lucht zwevende virussen en bacteriën te filteren (waaronder het H1N1-griepvirus en SARS-CoV-2).

Hoewel bij ons (nog) geen hooikoorts geconstateerd is, hebben we wel gemerkt dat we minder niezen en minder vaak jeukende ogen hebben sinds we deze luchtreiniger testen. Enkele symptomen die met de allergie te maken hebben, zoals vermoeidheid en een verstopte neus, waren daarnaast veel minder aanwezig. Het is ook weer niet zo dat alle klachten compleet verdwenen – maar het idee dat de Philips-luchtreiniger werkt, staat hier in elk geval als een huis.

©Wesley Akkerman

Als de led-ring rood kleurt, dan maakt het apparaat ook veel lawaai.

Effectief en geruisloos

De Philips PureProtect Pro 4200 reageert razendsnel op veranderingen in huis. Tijdens het koken kan de luchtreiniger aanspringen om te voorkomen dat schadelijk deeltjes verder verspreid worden. Daarnaast is een open raam, zeker in de lente, genoeg om de boel op scherp te zetten. Schoonmaken, even een lekker luchtje (op jezelf of in huis) verstuiven of stoffen; dergelijke zaken triggeren de 4200 om de lucht te zuiveren. En dat doet het apparaat effectief en vaak geruisloos.

In de slaapmodus maakt de Philips PureProtect Pro 4200 slechts 15 dB(A) aan lawaai, waardoor je er tijdens het slapen geen last van hebt. Daarnaast hoor je het systeem alleen hard loeien als de luchtkwaliteit boven een bepaalde waarde komt. Dat gebeurt, toegegeven, al vrij snel, waardoor je soms wel even de tv wat harder zou moeten zetten. Het reinigen neemt echter weinig tijd in beslag, waardoor je er ook weer niet zo heel veel last van ondervindt.

Personalisatie-opties binnen de app

Daarnaast kun je binnen de app allerlei zaken personaliseren. Zo is er een Fresh Wake-up-functie, waarmee je de zuiveringssnelheid –en daarmee het geluid – langzaamaan laat toenemen. Ook kun je werken met schema's of een Fresh Bedtime-stand, waardoor (bepaalde) ruimtes in huis altijd schoon zijn. Zeker voor in een slaapkamer kan dit handig zijn, omdat de luchtkwaliteit de slaapkwaliteit beïnvloedt. Zulke appfuncties zijn wat ons betreft daarom meer dan welkom.

Verder kun je werken met een aantal standaard modi, waardoor de Philips PureProtect Pro 4200 constant op eenzelfde snelheid draait. Maar je kunt ook Auto+ gebruiken. Die stand zorgt ervoor dat de luchtreiniger automatisch van modus wisselt wanneer dat nodig is. Sta je te koken? Dan kan hij ineens de snelheid verhogen. We hebben wel gemerkt dat de reiniger soms snel aanspringt, bij een kleine waardevermeerdering. Dat zou Philips wellicht beter kunnen afstellen.

©Wesley Akkerman

Je kunt de verlichting uitschakelen.

Informatie over je huis en de buurt

Daarnaast biedt de app een inkijkje in de luchtkwaliteit in huis en de omgeving. Je kunt altijd controleren hoe het gesteld is met schadelijke, inhaleerbare deeltjes (PM2.5), gas, pollen, stofmijt, schimmel en schilfers (bijvoorbeeld van huisdieren) en de vochtigheid. Die data geeft de app weer in een handige grafiek. Het apparaat slaat veel data op – en zolang het aanstaat kun je terugscrollen om te zien hoe de luchtkwaliteit op een bepaalde dag was.

De Dyson-concurrentie pakt daarnaast nog zaken als PM10, HCHO en vluchtige organische stoffen, maar daar betaal je ook aanzienlijk meer voor. Verder valt op dat de metingen van de temperatuur en vochtigheid in huis afwijken van de Tado-thermostaat. We hebben beide producten onder elkaar gepositioneerd om eventuele variabelen te voorkomen die de uitslagen kunnen veranderen. Maar in dit geval toont de Philips een afwijking ten opzichte van de metingen van de Tado.

©Wesley Akkerman

Het oog wil ook wat

Omdat de Philips PureProtect Pro 4200 een product is dat je eigenlijk redelijk prominent in huis plaatst, wil het oog ook wat. De Dyson-apparaten vallen op en gaan daardoor mogelijk minder snel op in het interieur. Daar heeft de Philips-luchtreiniger veel minder last van. Ten eerste omdat hij een stuk kleiner is, en ten tweede vanwege het veel subtielere ontwerp. Bovenop zit led-verlichting, maar als je daar last van hebt, dan kun je die gewoon uitschakelen.

Verder is het installeren geen probleem. Je stopt de stekker in het stopcontact, downloadt de app en volgt de instructies op. Binnen tien minuten, inclusief het uitpakken, zou de 4200 al de eerste ronde gedaan kunnen hebben. Je kunt het systeem overigens ook bedienen met de aanraakgevoelige omgeving bovenop. Daar zit zelfs een kinderslot op, zodat eventueel aanwezig kroost niet zomaar allerlei opties aanpast. Ook aan de kleine dingen zijn dus gedacht.

©Wesley Akkerman

Tot slot valt op hoe gemakkelijk het onderhoud van de Philips PureProtect Pro 4200 is. Daarmee bedoelen we bijvoorbeeld het verwisselen van de filters. Je opent het deurtje voorop moeiteloos en schuift daarna het filter er met één hand uit. De vervanger schuif je er met dezelfde hoeveelheid moeite in en dan doe je het deurtje weer dicht. Gemakkelijker kan haast niet. Dit doet Philips beter dan Dyson, waarbij je net even wat meer handelingen moet verrichten.

Philips PureProtect Pro 4200 kopen?

Een luchtreiniger van zo'n 430 euro is geen kleinigheid. Toch ben je met de Philips PureProtect Pro 4200 voordeliger uit dan bij de concurrent. Tijdens onze test viel op hoe accuraat en doeltreffend dit model de lucht zuivert – vooral pollen worden opvallend goed aangepakt – en hoe scherp hij de luchtkwaliteit in de gaten houdt. De filters zijn eenvoudig te vervangen, installeren is zo gedaan en de bediening spreekt voor zich. Een Dyson haalt misschien nóg wat meer deeltjes uit de lucht, maar voor deze prijs zit je verrassend goed.