ID.nl logo
Hulp op afstand
© Reshift Digital
Huis

Hulp op afstand

Wat doet u als u met een hardnekkig computerprobleem kampt? U kunt met de fabrikant van het apparaat bellen of tijdens een verjaardagsfeestje een handig familielid vragen. De computerfabrikant kan u waarschijnlijk niet direct helpen en een verjaardagsfeestje staat ook niet altijd voor de deur op het moment dat u een probleem hebt. Daarom biedt Hulp op afstand uitkomst. In dit artikel geven we u hier uitleg over en bespreken we een aantal mogelijkheden.

1. Hulp op afstand

Om hulp op afstand te krijgen, hoeft geen aparte programma's te downloaden als u Windows XP, Vista of 7 hebt. De functie is namelijk in alle drie de Windows-versies ingebouwd. Om de functie Hulp op Afstand te starten, gaat u in Windows 7 naar het menu Start, waarna u Hulp op afstand intypt in het venster. In het volgende venster kunt u kiezen of u iemand wilt uitnodigen of een uitnodiging wilt accepteren. U kunt het beste kiezen om een uitnodiging per mail te versturen, want dan hoeft u geen extra bestanden op te slaan. De ontvanger krijgt een mailtje en u krijgt een wachtwoord te zien dat u door moet geven aan de persoon die u zal helpen. Zodra uw helper het mailtje heeft geaccepteerd en u het wachtwoord hebt doorgegeven, kan de ontvanger uw bureaublad bekijken en kunt u via chat uw probleem bespreken. Helaas is Hulp op afstand in Windows nogal beperkt en het lijkt er zelfs op dat deze functie niet helemaal is doorontwikkeld. Als u de sessie wilt beëindigen, klikt u op Annuleren of op Delen beëindigen. Door op de Esc-toets te drukken, stopt u de sessie ook.

©PXimport

Met Hulp op afstand geeft u de bediening van uw computer op een simpele manier uit handen.

2. Kort houdbare code

In Windows krijgt u een inlogcode die u door kunt geven aan de persoon waarmee u het scherm wilt gaan delen. Deze code is handig, maar houd er rekening mee dat de houdbaarheid ervan beperkt is. Na zes uur vervalt het wachtwoord. Op deze manier kunnen anderen er op een later moment geen misbruik van maken.

©PXimport

Met deze code geeft u anderen toegang tot uw computer.

3. Verbindingsproblemen verhelpen

Het kan gebeuren dat u geen verbinding kunt krijgen met een andere computer. Waarschijnlijk blokkeert uw firewall dan de Hulp op afstand-functie in Windows. Ga naar het menu Start en klik op Configuratiescherm. Ga vervolgens naar Beveiliging,kies hier voor Windows Firewall en klik op Een programma via Windows Firewall toestaan. Het kan zijn dat u gevraagd wordt om uw administratorgegevens in te voeren. Ga daarna naar het tabblad Uitzonderingen, zet een vinkje voor Hulp op afstand en klik Ok om te bevestigen. Als het goed is, kunt u nu gebruikmaken van Hulp op Afstand. Werkt het nog niet? Dan bestaat de kans dat een andere firewall de verbinding blokkeert. Het is verstandig om dit na te gaan door de instellingen van deze firewall te controleren.

4. Live Messenger

Ook in Live Messenger zit een functie waarmee u hulp kunt vragen aan iemand anders. Daarbij chat u dus direct met de persoon die u helpt. Start in Live Messenger een gesprek en ga in het chatvenster naar Activiteiten. Onder deze knop klikt u op Hulp op afstand aanvragen. Vervolgens wordt gevraagd of de persoon waarmee u chat het verzoek wil accepteren. Nadat u de aanvraag hebt verstuurd en iemand anders de uitnodiging heeft geaccepteerd, start het Hulp op afstand-programma in Windows, waarmee u net zoals bij tip 1 een code moet doorgeven aan de persoon die u gaat helpen. Zodra de code is ingevoerd, kunt u starten met Hulp op afstand. De verbinding met MSN blijft openstaan, zodat u ook verder kunt gaan met uw gesprek.

©PXimport

Ook in Live Messenger is de Hulp op afstand-functie ingebakken. Zo kunnen mensen u helpen via een chatsessie.

5. Remote Desktop

Als u in het bezit bent van Windows 7, Vista of XP Professional is de functie Remote Desktop een stuk uitgebreider dan Hulp op afstand. Remote Desktop geeft u de mogelijkheid om vanaf een computer direct op een andere pc in te loggen en deze ook meteen te bedienen. Zorg er wel voor dat u toestaat dat u verbinding kunt maken met andere computers. Ga daarvoor naar het menu Start en typ Instellingen voor externe verbindingen. Ga vervolgens naar het tabblad Extern Bureaublad, selecteer in het volgende venster de onderste bullet Verbindingen met Extern Bureaublad toestaan, ongeacht de versie van Extern Bureaublad.

©PXimport

In vergelijking met Hulp op afstand geeft het externe bureaublad u meer mogelijkheden om een computer te bedienen vanaf een andere pc.

Klik nu op Ok om het venster weer te sluiten. Ga vervolgens weer naar het menu Start, klik met uw rechtermuisknop en kies voor Systeemeigenschappen. Bekijk hier de naam van uw computer. Om nu in te loggen op deze computer gaat u naar een andere computer, waarop u ook weer voor het menu Start kiest en in het venster onderin beeld Extern Bureaublad typt. Typ in het volgende venster de naam van de computer waar u in wilt loggen en bevestig met Ok. Voer in het volgende venster een wachtwoord en gebruikersnaam in van de computer waarop u inlogt en bevestig nogmaals met Ok. Nu verschijnt een venster waarin u het bureaublad ziet van de computer waar u toegang toe hebt. U kunt via dit venster de andere computer gewoon bedienen. Op deze manier kunt u ook iemand anders in laten loggen op uw eigen pc. Let er wel op dat deze persoon al genoeg heeft aan uw wachtwoord om binnen te kunnen komen.

6. Crossloop

Ook Crossloop is een bekend programma waarmee u hulp op afstand kunt krijgen. U kunt het programma downloaden op de website van CrossLoop. De installatie verloopt snel en simpel. Kies voordat de wizard begint wel voor Nederlands. Zodra u de wizard hebt doorlopen, kunt u meteen aan de slag. Belangrijk is dat de persoon waarmee u verbinding wilt maken ook in het bezit is van Crossloop. Zodra u het programma hebt opgestart, ziet u twee tabbladen. Een tabblad met Toegang en het andere tabblad met Delen. Klik op het tabblad Delen en geef uw computernaam en toegangscode door aan de persoon met wie u uw scherm wilt delen. Aan de andere kant van de lijn klikt de persoon op het tabblad Toegang, waarna hij of zij uw toegangscode invoert en op Verbinden klikt. Hierna kunt u zelf op het andere tabblad ook op Verbinden klikken om verbinding te maken. U krijgt eerst nog een melding dat iemand toegang tot uw pc wil hebben. Klik op Ja om dit te accepteren, waarna uw scherm met uw helper in nood wordt gedeeld.

©PXimport

Crossloop is snel en eenvoudig te gebruiken.

7. Controle uit handen geven

U kunt met Crossloop ook een stukje verder gaan. U kunt niet alleen uw scherm delen met iemand verderop, maar iemand anders zelfs controle over uw computer geven. Zodra u verbinding hebt met de ander, ziet u dat er een aantal icoontjes onderin het tabblad Delen verschijnen. Het meest rechtse icoontje (met de pijltjes) geeft u de mogelijkheid om de controle over uw beeldscherm uit handen te geven. U krijgt de vraag of u zeker weet dat u dit wilt doen. Beantwoord deze vraag met Ja, waarna de persoon waarmee u uw scherm deelt ook nog een bevestigingsvraag krijgt voorgeschoteld. Hierna kunt u aan de slag en kan de persoon 'aan de andere kant van de lijn' uw computer bedienen alsof het zijn of haar eigen apparaat is. Als u de controle weer terug wilt hebben, klikt u weer op dezelfde pijltjes of verbreekt u de verbinding.

©PXimport

U kunt kiezen of u zelf controle over de muis wilt houden, of ook dit onderdeel aan uw helper overdraagt.

8. Bestanden uitwisselen

Met een paar simpele stappen wisselt u ook bestanden en mappen uit met Crossloop. Het icoontje met het mapje geeft aan dat u bestanden kunt delen. Klik op dit pictogram, waarna u meteen kunt beginnen met browsen naar een aantal bestanden die u wilt delen. Middels de Crtl-toets kunt u meerdere bestanden tegelijk selecteren. Als u bestanden deelt, krijgt u een venster te zien met de voortgang. Aan de andere kant krijgt de persoon waarmee u uw scherm deelt de vraag of de bestanden kunnen worden opgeslagen. De gebruiker aan de andere kant moet een locatie op zijn of haar pc kiezen om de bestanden in op te slaan, waarna het downloaden direct kan beginnen. Uiteraard moet u tijdens het uitwisselen van de bestanden de verbinding niet verbreken. Als u dat wel zou doen, wordt niet alles overgedragen.

9. Code

Standaard moet u een code doorgeven aan de persoon die u gaat helpen. Deze code is eigenlijk altijd hetzelfde. Handig, want zo kunt u hem eenvoudig onthouden en direct opnieuw toepassen. Aan dit systeem hangt echter ook een veiligheidsrisico en daarom is het aan te raden om af en toe de code te veranderen. Dat kan via het instellingenmenu. Klik op het radertje linksonder in beeld en kies bij Settings voor Change Access code. Hiermee verandert u in één keer de code, waarna uw helpers geen gebruik meer kunnen maken van de oude toegangscode.

©PXimport

Wijzig de toegangscode af en toe, zodat uw helper na afloop van een sessie niet ongevraagd opnieuw toegang tot uw computer kan krijgen.

10. Extra hulp

Is uw probleem zo hardnekkig dat u niemand kent die u kan helpen? Crossloop heeft een database met gebruikers die u online op afstand kunnen helpen. Dit kost meestal geld, maar vaak zijn het echte experts die u op weg kunnen helpen en de bedragen die ze vragen, vallen vaak mee. Als u een profiel bij Crossloop hebt, kunt u gebruikmaken van deze diensten. Maak via CrossLoop een account aan. Vul op de site uw gegevens in en via de mail krijgt u nog een bevestigingslink. Nadat u op de link hebt geklikt, kunt u inloggen. Direct na het inloggen ziet u een zoekvenster. Als u hier een zoekopdracht in typt, krijgt u een lijst met specialisten te zien. U kunt ook zien of er iemand online is, want dit wordt erbij aangegeven. Klikt u op de naam van iemand, dan verschijnt het hele profiel en kunt u ook zien hoeveel mensen de helper in kwestie al heeft bijgestaan, en of mensen tevreden zijn over zijn of haar diensten.

©PXimport

Handig aan Crossloop is dat er een database aan is gekoppeld met talloze gebruikers die u gratis of tegen een kleine betaling verder kunnen helpen.

11. Teamviewer

Zodra Crossloop voor u te beperkt is, biedt Teamviewer waarschijnlijk uitkomst. Dit programma heeft iets meer mogelijkheden dan Crossloop en u zet het programma gemakkelijker naar uw hand. Surf naar TeamViewer om het programma te downloaden. Het programma is slechts een paar MB groot, dus het staat binnen enkele tellen op uw computer. De installatie verloopt via een eenvoudige wizard waar u snel doorheen bent. Houd er wel rekening mee dat u aan moet geven dat u Teamviewer gebruikt voor persoonlijk gebruik, want voor zakelijk gebruik is dit programma niet gratis. Na de installatie kunt u direct aan de slag met Teamviewer. Als het programma niet standaard in het Nederlands start, kunt u deze instelling snel aanpassen. Ga rechtsboven in het venster naar Extras / Options, kies Advanced en selecteer in het volgende venster bij Language voor Nederlands. Herstart Teamviewer om de wijziging door te voeren.

©PXimport

Teamviewer is voor particulieren gratis te gebruiken.

12. Contact maken

Teamviewer zit vol met handige functies, maar in eerste instantie gaat het om contact maken zodat iemand met u mee kan kijken om u te helpen. Zorg ervoor dat iemand anders ook in het bezit is van Teamviewer, en geef aan hem of haar de code door die u ziet in het openingsvenster. Vervolgens wordt de verbinding opgezet. Als extra beveiliging wordt ook nog om het wachtwoord gevraagd. De code ziet u onder het kopje Password. Als u met uw rechtermuisknop op dit venster klikt, kunt u met Wachtwoord wijzigen een nieuw wachtwoord laten genereren. Als u verbinding hebt, heeft de persoon aan de andere kant van de lijn ook meteen controle over uw computer. Rechtsonder in beeld vindt u een klein venster waar u uw instellingen kunt vinden. Klikt u een keer op het kleine pictogram met de muis erop, dan kan de persoon aan de andere kant alleen maar meekijken en heeft uw helper geen controle meer over uw pc. Een sessie kan heel eenvoudig worden beëindigd: klik rechtsonder in uw beeldscherm op het kruisje en de sessie is ten einde.

©PXimport

Met een code en een wachtwoord geeft u iemand anders via Teamviewer toegang tot uw pc.

13. Beeld en Geluid

U kunt zelfs beeld en geluid opstarten om uw sessie nog beter te laten verlopen. Rechtsonder in beeld geeft u bij Functies aan of u VoIP (Voice over IP) wilt gebruiken. Als u in het bezit bent van een webcam, kunt u deze ook aanzetten zodat er direct beeld is. Zodra u beeld heeft, kun u gebruikmaken van de videoverbinding. Is uw hulpsessie zo waardevol dat u hem liever nog even bewaart? Dan kan dat ook. U kunt sessies namelijk opslaan. Klik daarvoor tijdens de sessie bij Extra's op Opnemen. Om een opgenomen sessie weer terug te kijken, gaat u in Teamviewer rechtsboven in het venster naar Extra's en klikt u op Opgenomen sessie afspelen. Vervolgens ziet u een venster waarin u kunt browsen naar de locatie van de opname. Als u geen gebruikmaakt van geluid, kunt u blijven communiceren via chat. Klik bij Functies op Chat en u kunt naar hartenlust chatten.

©PXimport

Rechtsonder in beeld kunt u uw Teamviewer-instellingen aanpassen.

14. Op afstand bedienen

Teamviewer is ook op een heel handige andere manier te gebruiken. Ook als u zelf uw eigen computer op afstand wilt besturen kan dat heel eenvoudig met dit programma, zonder dat u daarvoor hoeft te betalen of een andere Windows-versie nodig hebt. Klik bovenin het venster op het menu Verbinding en kies hier voor Toegang zonder toezicht instellen. Er wordt nu een korte wizard gestart. Eerst moet u de naam van uw eigen computer en een wachtwoord opgeven. Om gebruik te maken van deze service hebt u een account nodig bij Teamviewer, dit maakt u aan in de volgende stap van de wizard. Als u een account hebt, zult u even uw mailbox moeten openen om het account via een bevestigingsmail te activeren. Hebt u nog meer computers? Deze kunt u nu ook toevoegen aan Teamviewer. Als u inlogt op TeamViewer, kunt u op afstand inloggen op uw eigen pc, middels de gegevens die u voor Teamviewer hebt aangemaakt. Zorg er uiteraard wel voor dat uw pc aan staat en verbinding heeft met internet. De bediening van uw pc op afstand loopt in Teamviewer via uw browser, daardoor is de kwaliteit van het beeld iets minder. De bediening blijft verder hetzelfde. Het menu dat u in het venster ziet, kunt u ook terugvinden in het programma. Klik daarvoor rechtsonder in beeld op Mijn computers.

©PXimport

U kunt uw eigen computer vanaf afstand bedienen via de functie Toegang zonder toezicht.

15. Voor de telefoon

Teamviewer is uitgebreid en als niet-zakelijke gebruiker maakt u gratis gebruik van veel mogelijkheden. Als u een iPhone hebt of een telefoon met het Android-besturingssysteem, kunt u de Teamviewer-app installeren die het mogelijk maakt om vanaf uw mobiele telefoon een computer te benaderen of hulp op afstand te bieden. Surf via uw mobiele telefoon naar de App Store van Apple of de Android Market, of download de app via www.teamviewer.com/mobile. Nadat de app op uw telefoon is geïnstalleerd, voert u de code in, met het wachtwoord dat u hebt gekregen van de persoon op wiens computer u wilt inloggen. Voer deze gegevens in en u kunt aan de slag. Zo is het dus zelfs onderweg mogelijk om iemand met een computerprobleem te helpen of een kijkje nemen op uw eigen computer!

16. Instellingen maken

Bij de voorgaande tips zijn we nog uitgegaan van standaardinstellingen, maar u kunt Teamviewer natuurlijk ook naar uw eigen hand zetten. Ga in het menu Extras naar Opties om zelf uw instellingen nog eens goed te bekijken. Onder Algemeen is de belangrijkste wijziging die u kunt doorvoeren het aanpassen van uw computernaam. In het invulveld kunt u zelf iets anders neerzetten. Aan het onderdeel Beveiliging is veel aandacht besteed. Hier beheert u uw wachtwoorden voor Teamviewer en past u zelfs instellingen aan om de sterkte van uw wachtwoord te verbeteren. Maak bij het dropdown-menu Password strenght zelf de keuze hoe sterk uw wachtwoord moet zijn. Standaard worden er zes karakters gevraagd, maar u kunt ook kiezen voor acht karakters of voor wachtwoorden die minder sterk zijn. Alle andere opties in het menu zijn uitgebreid en richten zich op de kwaliteit van presentaties in beeld en geluid en de uitnodigingstekst in het mailbericht. Stuk voor stuk zijn dit handige instellingen waarmee u Teamviewer volledig naar wens aanpast.

©PXimport

In dit uitgebreide menu past u de instellingen van Teamviewer aan.

17. Hulp met Skype

Ook als u fanatiek gebruikmaakt van Skype kunt u anderen eenvoudig op afstand helpen en kunt u meekijken op het scherm van iemand anders - of andersom. Skype is niet gericht op deze functie, de toepassing is dus niet zo uitgebreid als Crossloop of Teamviewer. Start in Skype een videogesprek, klik op het icoontje met de twee vierkantjes onderin beeld en kies hier voor Scherm Delen. Uw computer maakt nu verbinding met de persoon met wie u een videogesprek heeft, waarbij uw beeldscherm aan de andere kant van de lijn wordt getoond.

Tot slot

Hulp op afstand is gemakkelijk in te stellen. Als u niet al teveel eisen stelt, kunt u snel en eenvoudig een verbinding opzetten in Windows. De meeste mogelijkheden hebt u met Teamviewer. Wij raden u aan om Hulp op afstand een keer te proberen zonder dat er een serieuze reden in de vorm van computerproblemen achter steekt. Zo weet u zeker dat het werkt en kunt u meteen aan de slag als er dringend hulp moet worden ingeroepen.

▼ Volgende artikel
Baas over bladzijdes: plaats paginanummers waar je wilt
© Anders Beier
Huis

Baas over bladzijdes: plaats paginanummers waar je wilt

Lange documenten in Word voorzie je natuurlijk van paginanummers. Maar wat als je project begint met een voorblad en een inhoudsopgave? Dan wil je de paginanummering misschien pas later laten starten, bijvoorbeeld bij het eerste hoofdstuk. Gelukkig kun je zelf bepalen vanaf welke pagina de nummering begint en hoe die wordt weergegeven.

Stap 1: Sectie-einde

Stel dat je de paginanummering pas op pagina vier wilt laten beginnen. Plaats dan de cursor aan het einde van de tekst op de derde pagina. Ga naar het tabblad Indeling, klik op Eindemarkeringen en kies onder Sectie-einden de optie Volgende pagina. Zo voeg je een sectie-einde toe tussen pagina drie en vier.

Plaats een sectie-einde voor de pagina waar de nummering moet beginnen.

Stap 2: Ontkoppel de sectie

Klik in de kop- of voettekst van pagina vier. Je ziet nu het label Koptekst (Sectie 2) of Voettekst (Sectie 2) verschijnen. Zodra je dit doet, opent automatisch het tabblad Koptekst en voettekst. Klik op Aan vorige koppelen in de groep Navigatie om de kop- en voettekst van deze sectie los te koppelen van de vorige. Zo voorkom je dat de paginanummers ook op de eerste drie pagina’s verschijnen.

Zorg dat de optie 'Aan vorige koppelen' is uitgeschakeld voordat je nummers toevoegt.

Stap 3: Nummering plaatsen

Plaats de cursor opnieuw in de kop- of voettekst van pagina vier waar je de nummering wilt starten. Ga naar Paginanummer, kies waar je het nummer wilt tonen (bovenaan of onderaan) en kies een stijl. Je ziet nu waarschijnlijk dat pagina vier het cijfer 4 krijgt. Dat wil je aanpassen. Klik opnieuw op Paginanummer en kies Opmaak paginanummers. Selecteer hier Beginnen bij en vul het gewenste startnummer in – in dit voorbeeld: 1. Klik op OK. Nu begint de nummering pas op pagina vier, met het cijfer 1.

De eerste drie pagina’s hebben nu geen nummering. Als je die drie pagina’s door middel van Romeinse cijfers wilt nummeren, dan ga je terug naar de allereerste pagina en weer klik je op Paginanummer. Je beslist of de nummering boven- of onderaan de pagina moet komen. In het pop-up venster Opmaakpaginanummers selecteer je bovenaan de Romeinse stijl en in het vak Beginnen bij selecteer je 1.

Vanaf nu krijgt de vierde pagina het nummer 1.

▼ Volgende artikel
Slim en veilig delen: zo voorkom je dat vertrouwelijke bestanden uitlekken
© ID.nl
Huis

Slim en veilig delen: zo voorkom je dat vertrouwelijke bestanden uitlekken

Vroeg of laat moet je bepaalde informatie digitaal delen. Denk aan contracten, medische gegevens of vertrouwelijke rapporten. Dat is vaak ook precies het moment waarop het mis kan gaan. Eén foutieve klik en je bestand belandt in verkeerde handen. Gelukkig zijn er slimme en relatief eenvoudige manieren om het risico te beperken, zonder paranoïde toestanden.

Wat gaan we doen

In deze workshop leer je stap voor stap hoe je gevoelige informatie digitaal kunt delen zonder risico. We laten zien hoe je metadata verwijdert, bestanden versleutelt met 7-Zip en toegang beperkt via OneDrive. Ook ontdek je hoe je e-mails extra beveiligt met Outlook, Gmail of Proton Mail. Zo weet je precies welke methode het beste past bij jouw situatie en houd je vertrouwelijke documenten echt vertrouwelijk.

Lees ook: 20 tips om je online privacy te waarborgen

Om te voorkomen dat vertrouwelijke informatie terechtkomt bij onbevoegden, gebruik je bij voorkeur een combinatie van beveiligingsmaatregelen. Versleutel je bestanden vóór verzending, gebruik wachtwoorden of toegangsrechten en kies voor veilige overdrachtsdiensten in plaats van standaardmail. Beperk daarnaast de toegang tot enkel de juiste personen of groepen. Zo houd je je data echt privé, ook na verzending. 

Metadata verwijderen

Welke versie van Windows je ook gebruikt: als je gevoelige bestanden deelt, is het verstandig om eerst de metadata te wissen. Wanneer je een bestand aanmaakt, slaat het systeem automatisch extra gegevens op, zoals de naam van de auteur, de datum van de laatste wijziging, de computernaam en meer. Deze metadata kunnen onbedoeld gevoelige informatie prijsgeven.

Gelukkig kun je deze metadata in Windows Verkenner eenvoudig verwijderen. Navigeer naar het bestand dat je wilt delen. Klik er met de rechtermuisknop op en kies Eigenschappen. Of gebruik de toetscombinatie Alt+Enter. Ga naar het tabblad Details. Klik onderaan op Eigenschappen en persoonlijke gegevens verwijderen. Hier kun je ook de optie Maak een kopie waarbij alle mogelijke eigenschappen zijn verwijderd selecteren. Bevestig met OK. Hierdoor ontvang je een kopie van het bestand zonder de metadata.

Je kunt ook selectief de metadata selecteren die je wilt verwijderen.

➡️7-Zip

Installeren

Ben je van plan om een bestand via internet te versturen? Dan is versleuteling een slimme zet. Door een bestand te versleutelen, voorkom je dat onbevoegden toegang krijgen tot de inhoud, zelfs als ze dat per ongeluk in handen krijgen. Hoewel Windows 11 zelf versleutelingsopties biedt, zijn die alleen bedoeld voor lokale opslag en dus niet geschikt voor bestanden die je wilt delen. Gebruik daarom een externe tool zoals 7-Zip, een gratis, opensource-programma dat uitstekend werkt voor veilige compressie én encryptie.

7-Zip installeer je via de Opdrachtprompt: Open het Startmenu en zoek naar Opdrachtprompt. Klik met de rechtermuisknop op het resultaat en kies Als administrator uitvoeren. Typ de volgende opdracht en druk op Enter: winget install --id 7zip.7zip.

De tool wordt automatisch gedownload en geïnstalleerd. Zodra 7-Zip klaarstaat, kun je je bestand inpakken in een met een wachtwoord beveiligd archief (7z of zip) met sterke AES-256-encryptie. Op die manier kun je het bestand veilig versturen, bijvoorbeeld via e-mail of een cloudservice, mits je het wachtwoord apart en veilig deelt.

Installeer 7-Zip via de Opdrachtprompt.

Versleutelen

Om 7-Zip te starten, zoek je via Startmenu naar 7-Zip File Manager. Open de app en navigeer naar het bestand dat je wilt beveiligen. Selecteer dat en klik op de groene knop Toevoegen. Onderaan, in het gedeelte Versleuteling, vul je een wachtwoord in om het bestand te beveiligen. Typ het wachtwoord twee keer ter bevestiging.

Je kunt ervoor kiezen om het wachtwoord zichtbaar te maken, zodat je zeker weet dat je geen typfouten maakt. Daarnaast kun je ook de bestandsnaam versleutelen. Dat zorgt ervoor dat zelfs de naam van het bestand niet meer herkenbaar is, wat de inhoud extra goed afschermt voor nieuwsgierige ogen. Het resultaat is een versleuteld archiefbestand - een soort digitale container - dat alleen geopend kan worden met het ingestelde wachtwoord.

Standaard blijft het originele, niet-versleutelde bestand behouden. Wil je dat automatisch laten verwijderen? Vink dan in het venster Toevoegen aan archief de optie Bestanden na inpakken verwijderen aan. Zo blijft enkel de beveiligde versie over.

Voer een wachtwoord in om de container te beveiligen.

Uitpakken

Op het eerste gezicht lijkt het misschien alsof het bestand niet aan een programma is gekoppeld, maar 7-Zip herkent het formaat en pakt het zonder problemen uit. Houd er rekening mee dat de ontvanger ook over 7-Zip moet beschikken om het versleutelde archief te openen.

Deze opent het bestand in 7-Zip, selecteert het en klikt op de knop Uitpakken. Daarna vraagt 7-Zip waar het uitgepakte bestand moet worden opgeslagen en voert de ontvanger het juiste wachtwoord in. Stuur het wachtwoord nooit samen met het bestand. Verstuur het wachtwoord via sms, telefoon of een ander chatplatform.

Geef aan waar de container wordt uitgepakt en voer het wachtwoord in.

Versleutelen en splitsen

Wil je nog een extra beveiligingslaag toevoegen? Dan kun je het bestand niet alleen versleutelen met 7-Zip, maar ook opsplitsen in meerdere delen. Vervolgens kun je elk deel apart versturen, eventueel zelfs op verschillende momenten of via verschillende kanalen.

Open opnieuw 7-Zip en voeg het bestand toe dat je op deze manier wilt beveiligen. Stel een encryptiewachtwoord in en bevestig dat. In het veld Opsplitsen in volumes, bytes kies je de gewenste bestandsgrootte per deel. Dit is vooral handig voor grote bestanden. Stel dat het originele bestand 40 MB groot is. Als je 10 MB opgeeft, maakt 7-Zip er automatisch vier gelabelde delen van.

Voor maximale veiligheid kun je elk deel via een andere dienst of e-mailaccount verzenden. De ontvanger selecteert alle delen in 7-Zip (houd hiervoor de Ctrl-toets ingedrukt tijdens het aanklikken) en kiest daarna Uitpakken. Zodra het juiste wachtwoord wordt ingevoerd, worden de delen automatisch samengevoegd en ontsleuteld.

Op deze manier wordt het bestand opgesplitst in pakketten van maximaal 10 MB.

➡️OneDrive

Machtigingen

Met OneDrive stel je eenvoudig machtigingenin waarmee je bepaalt wie er toegang krijgt tot het bestand dat je eerder met 7-Zip hebt versleuteld. Het delen kun je op elk moment weer stopzetten. Open OneDrive via verkenner en navigeer naar de map waarin de versleutelde container staat. Klik met de rechtermuisknop op het bestand en kies voor Delen.

In het pop-upvenster voer je het e-mailadres in van de persoon met wie je het bestand wilt delen. Je kunt ook meerdere e-mailadressen of een mailgroep invoeren. Klik vervolgens op het potloodicoon om aan te geven of de ontvanger het bestand mag Bewerken of Alleen mag bekijken. Ben je klaar? Klik dan op Verzenden. De ontvanger krijgt een e-mail met een link om het bestand te downloaden.

Mag de ontvanger het bestand alleen lezen of mag hij het ook wijzigen?

➡️Outlook

E-mailversleuteling

Heb je een Microsoft 365-abonnement? Dan kun je gebruikmaken van de ingebouwde versleutelfunctie in Outlook om je e-mails en bijlagen extra te beveiligen.

Open de Outlook-app en klik op Nieuwe e-mail om een nieuw bericht op te stellen.Ga eventueel naar het tabblad Invoegen en kies Bestand bijvoegen.Selecteer via Op deze computer zoeken het gewenste bestand en klik op Openen.

Daarnaga je naar het tabblad Opties bovenaan het Lint.Klik op de knop Versleutelen. Je kunt hier ook kiezen uit verschillende beveiligingsniveaus.Maak je bericht af zoals gewoonlijk en klik op Verzenden.De e-mail wordt nu automatisch versleuteld verstuurd. De inhoud is onderweg beschermd en kan alleen worden geopend door de bedoelde ontvanger.

Gebruik de knop Versleutelen in het tabblad Opties.

Beveiligingsopties

Onder de knop Versleuteling zie je drie opties als je een Microsoft 365 Family- of Personal-abonnement gebruikt. De eerste optie is Niet doorsturen. Hierdoor blijft je bericht versleuteld binnen Microsoft 365 en kan de ontvanger het niet kopiëren of naar anderen doorsturen. Kies je Versleutelen, dan kunnen ontvangers met een Outlook.com- of Microsoft 365-account de bijlagen downloaden vanuit Outlook.com of de mobiele Outlook-app.

Wie een andere e-mailclient gebruikt, zoals Gmail, Thunderbird of Apple Mail, ontvangt een bericht dat er een Microsoft Office 365-versleutelde e-mail op hem wacht. Als de ontvanger op de link Bericht lezen klikt, dan schakelt hij naar het Microsoft 365 Portal voor berichtversleuteling en daar moet hij zich aanmelden met een eenmalige wachtwoordcode. Die code ontvangt hij in zijn e-mailclient en daarmee kan hij dan het bericht op de portal openen.

De derde optie is Geen machtiging ingesteld en daarmee verwijder je eerdere machtigingen. De versleutelfunctie in Outlook is ideaal voor wie snel en zonder technische omwegen gevoelige informatie wil delen binnen een professionele context. Je hoeft geen extra tools te installeren.

Gebruikt de ontvanger geen Outlook, dan wordt hij verwezen naar de Microsoft 365 Portal.

➡️Gmail

Vertrouwelijke modus

De extra beveiliging in Gmail heet Vertrouwelijke modus. Hiermee versleutel je je berichten, zodat alleen de bedoelde ontvanger ze kan lezen, zelfs als iemand anders toegang krijgt tot diens mailbox. Klik op Opstellen om een nieuw bericht te maken. Vul het e-mailadres van de ontvanger in, kies een onderwerp en typ je bericht. Voor je op Verzenden klikt, activeer je de extra beveiliging. Onderaan het berichtvenster zie je een aantal grijze knoppen. Helemaal rechts staat een pictogram van een slot met een wijzerplaat. Klik daarop om de Vertrouwelijke modus in te schakelen.


Gebruik je de mobiele app? Tik dan op de drie puntjes rechtsboven en kies daar het slotje. Ontvangers kunnen deze mail vervolgens niet doorsturen, kopiëren, afdrukken of downloaden. Er verschijnt ook een pop-upvenster waarin je de vervaltijd van het bericht instelt. Je kunt kiezen uit: 1 dag, 1 week, 1 maand, 3 maanden of 5 jaar. Na afloop van de gekozen periode verdwijnt het bericht automatisch uit de postbus.

Terwijl je de vervaltijd instelt, zie je ook de exacte einddatum.

Sms-beveiliging

In hetzelfde pop-upvenster kun je een extra beveiligingslaag toevoegen via de optie Toegangscode vereisen. Vink hier de optie Sms-toegangscode aan. De ontvanger kan het bericht dan pas lezen nadat hij of zij een code invoert die via sms op de mobiele telefoon wordt bezorgd. Hiermee voeg je een tweede beveiligingsfactor toe, wat het voor een indringer vrijwel onmogelijk maakt om toegang te krijgen. Die moet immers niet alleen de mailbox, maar ook de sms-berichten van de ontvanger onderscheppen. Dat is een bijzonder lastige combinatie.

Klik op Opslaan en vervolgens op Verzenden. Op dit moment kun je eventueel nog de vervaltijd van het bericht aanpassen. Dan verschijnt er nu een tweede pop-upvenster waarin je het telefoonnummer van de ontvanger moet invoeren. Klik opnieuw op Verzenden. De ontvanger krijgt vervolgens een e-mail met daarin een knop om het vertrouwelijke bericht in de browser te openen. Is sms-verificatie ingeschakeld? Dan ziet de ontvanger ter bevestiging de laatste twee cijfers van zijn of haar gsm-nummer. Na een klik op Send passcode wordt de toegangscode per sms verstuurd.

Voer het gsm-nummer in van de ontvanger.

Lees ook: 20 (écht) onmisbare tips voor Gmail

Documenten ondertekenen op je iPhone? Zo maak je een handtekening aan

View post on TikTok

➡️Proton Mail

Zwitserse veiligheid

De grote mailproviders maken er geen geheim van dat ze het e-mailverkeer scannen. Volgens eigen zeggen doen ze dat om hun dienstverlening te verbeteren. Daarbij richten ze zich vooral op de metadata van berichten: wie met wie communiceert, wanneer en hoe vaak. Ben je op je privacy gesteld, dan geeft dit idee een onbehaaglijk gevoel, zeker wanneer het om vertrouwelijke informatie gaat.

In dat geval kun je overstappen naar een ultraveilige aanbieder zoals Proton Mail (https://proton.me), een dienst die privacy centraal stelt. De servers staan in Zwitserland, waardoor de dienst onderworpen is aan een van de strengste privacywetgevingen ter wereld. Proton Mail werkt standaard met end-to-end-encryptie. Bij gewone e-mails is de verbinding tussen jou en de server meestal wel versleuteld met TLS (Transport Layer Security), maar de e-mail zelf wordt op de server in leesbare vorm opgeslagen.

End-to-end-encryptie (E2EE) bij e-mail betekent dat alleen de afzender en de beoogde ontvanger de inhoud van het bericht kunnen lezen. Zelfs de e-maildienst zelf kan niet zien wat er in de e-mail staat, omdat de versleuteling pas wordt verwijderd op het toestel van de ontvanger.

De gratis versie, Proton Free, biedt dezelfde sterke beveiliging als de betaalde formules, maar met enkele beperkingen. Je beschikt over één e-mailadres en 1 GB e-mailopslag. Daar staat tegenover dat je volledig reclamevrij werkt, niet gevolgd wordt en je berichten niet worden geanalyseerd of gelogd. Wie meer nodig heeft, kan upgraden naar een betaald abonnement, zoals Mail Plus (3,99 euro per maand bij jaarlijkse betaling).

Bij Proton Mail geniet je van end-to-end-versleuteling, wachtwoordbeveiliging en automatische verwijdering.


Zeg je Zwitsers en handig, dan zeg je …

Zakmessen!