ID.nl logo
Gratis opslag in de cloud: dit zijn je opties!
© Reshift Digital
Huis

Gratis opslag in de cloud: dit zijn je opties!

Wanneer je bestanden wilt opslaan in de cloud, kun je kiezen uit heel veel verschillende aanbieders, van Google Drive tot MEGA. Bij een enkele dienst loopt de gratis opslagcapaciteit zelfs op tot maar liefst 100 GB! Je leest in dit artikel welke gratis online-opslagdiensten de moeite waard zijn. We leggen uit hoe ze werken en bespreken hierbij de voornaamste functies.

De cloud: er lijk haast geen ontkomen meer aan. Online zijn er veel aanbieders te vinden die jou voorzien van gratis opslagcapaciteit. Maar door de bomen zie je soms het bos niet meer. In dit artikel laat ID.nl jou zien welke diensten de moeite waard zijn. We bespreken onder andere:

Waarom cloudopslag? 

Cloudopslag kent ten opzichte van lokale opslag een aantal voordelen. In de eerste plaats is het veelal veiliger om dierbare gegevens in een datacentrum onder te brengen. Zo’n serverpark is over het algemeen streng beveiligd tegen schijfuitval, brand en inbraak. Bestanden die je thuis bewaart, zijn een stuk kwetsbaarder. Denk aan gijzelingssoftware (ransomware) die toegang tot de computer blokkeert of aan een schijfcrash. Ook kan een agressief virus roet in het eten gooien. Het is dus verstandig om al je dierbaars naar een datacentrum te back-uppen. Hiervoor bestaan tal van mogelijkheden. 

Naast een hogere veiligheid biedt cloudopslag ook meer gebruiksgemak. Je hebt namelijk met elke computer, tablet en smartphone toegang tot je persoonlijke bestanden. Log hiervoor gewoon in op de website van de betreffende online-opslagdienst. 

De betere aanbieders ontwikkelen daarnaast synchronisatie-apps voor verschillende (mobiele) besturingssystemen. Je hebt hierdoor overal toegang tot dezelfde data. Een synchronisatie-app wisselt namelijk voortdurend data uit met de onlineserver. Hierdoor zijn de beschikbare bestanden op ieder toestel gelijk. 

©Arjuna Kodisinghe - stock.adobe.com

Bij gespecialiseerde datacenters zijn je persoonlijke bestanden in goede handen. 

Bekende aanbieders van cloudopslag 

Bij cloudopslag denken veel mensen aan de bekende namen Microsoft OneDrive, Google Drive en iCloud. Begrijpelijk, want de genoemde diensten zijn standaard in diverse besturingssystemen genesteld. Bij een computer met Windows 10 of 11 ligt bijvoorbeeld het gebruik van OneDrive voor de hand. Deze dienst werkt prima, maar de gratis opslagcapaciteit is beperkt tot slechts 5 GB. Hetzelfde geldt voor iCloud op een iPhone, iPad of Mac. 

Google Drive biedt op papier betere opslagvoorwaarden. Wie een Google-account aanmaakt, heeft toegang tot 15 GB gratis opslagruimte in de cloud. Helaas dien je deze ruimte wel met meerdere diensten van het Amerikaanse techbedrijf te delen, namelijk Gmail en Google Foto’s. Ontvang je al sinds jaar en dag e-mails via Gmail, dan is mogelijk al een behoorlijk deel van de gratis opslagcapaciteit gereserveerd. 

Benieuwd naar je huidige opslaggebruik bij Google? Surf dan naar one.google.com/storage? en log in met je Google-account. Daar zie je hoeveel data er bij Google Drive, Gmail en Google Foto’s zijn opgeslagen. Van plan om ruimte vrij te maken? Op one.google.com/storage/management staan diverse tips die van toepassing zijn op jouw account. Denk onder meer aan het legen van de prullenbak en spammap in Gmail. 

Bekijk hoeveel opslagcapaciteit er binnen jouw Google-account nog vrij is.

🟢Dropbox 

Dropbox was in 2008 pionier op het gebied van opslag in de cloud voor consumenten. De dienst werd in korte tijd zeer populair en heeft nog altijd een goede reputatie. Voor gratis gebruik is deze cloudaanbieder niet zo interessant. Met een Basic-account mag je namelijk maar 2 GB aan data opslaan. Met de hoge cameraresoluties van tegenwoordig kun je om die reden relatief weinig foto’s en video’s online opslaan. Dat is helaas nauwelijks de moeite. 

Dropbox heeft een gebruiksvriendelijke interface, maar de gratis opslagcapaciteit is erg beperkt. 

MEGA-account aanmaken 

MEGA werd in januari 2013 opgericht door Kim Dotcom. Voor die tijd beheerde de markante Duitse internetondernemer Megaupload, maar deze clouddienst werd door de Amerikaanse autoriteiten offline gehaald. Megaupload maakte namelijk auteursrechtelijk beschermde bestanden openbaar, zoals muziek, series en films. Gelukkig heeft MEGA zijn zaakjes wél op orde. Deze aanbieder versleutelt alle opgeslagen gegevens, zodat niemand de inhoud ervan kan zien. Ook de eigen medewerkers niet. 

Voorheen stelde MEGA 50 GB gratis opslagcapaciteit beschikbaar, maar daar is het Nieuw-Zeelandse bedrijf van teruggekomen. Iedere gebruiker krijgt momenteel 20 GB opslagruimte cadeau. Dat is nog altijd zeer de moeite waard. Daarnaast zijn er veel nuttige functies beschikbaar. 

Als je MEGA wilt uitproberen, surf je naar www.mega.io. Klik op Creëer account en vul de gevraagde gegevens in. Houd er rekening mee dat je het wachtwoord niet kunt resetten. Wanneer je dat vergeet, is toegang tot de opgeslagen gegevens dus niet meer mogelijk. MEGA bevat namelijk geen ‘wachtwoord vergeten’-functie. Zet onder het formulier vinkjes en klik op Account creëren. Zodra je het account via e-mail activeert, vul je wederom het wachtwoord in. Klik op Bevestig uw account. Scrol zo nodig een stukje omlaag en klik op Ga gratis aan de slag

De eerste keer staat er een pdf met instructies voor je klaar. 

MEGA verkennen 

Vergeleken met Microsoft OneDrive, Google Drive en iCloud biedt MEGA grotendeels dezelfde functies. De gebruiksomgeving is bovendien Nederlandstalig. Je voegt eenvoudig een mappenstructuur toe. Klik bovenaan op Creëer map en bedenk een logische naam. Bevestig daarna met Creëren. Voor het toevoegen van gegevens heb je keuze uit twee mogelijkheden. Je klikt bovenaan op Uploaden, waarna je kiest voor Map uploaden of Upload bestand. Zodra je in Verkenner een bestand of map selecteert, bevestig je respectievelijk met Uploaden of Openen. Afhankelijk van de dataomvang duurt het wellicht even voordat alle bestanden in MEGA zichtbaar zijn. 

Veel bestanden kun je in de browser rechtstreeks openen, zoals foto’s en pdf’jes. Verder maak je desgewenst een nieuw tekstdocument aan. Klik ergens met de rechtermuisknop en kies Nieuw tekst bestand. Typ een relevante bestandsnaam, klik op Creëren en werk de tekst uit. Ben je klaar, dan klik je onderaan op Opslaan. Handig voor het geval je bijvoorbeeld notities in MEGA wilt bewaren. 

Je deelt gegevens eenvoudig met bekenden. Klik hiervoor met de rechtermuisknop op een bestand. Via Link ophalen / Ik ga akkoord genereert de clouddienst een unieke link. Klik op Kopiëren en plak de url bijvoorbeeld in een e-mail of chatbericht. 

Het kan even duren voor grote bestanden zichtbaar zijn bij MEGA. 

MEGAsync gebruiken 

In de vorige tip heb je misschien via de browser een bestand of map naar MEGA geüpload. Je kunt als alternatief ook een synchronisatiemap op de pc of laptop instellen. Alle data die je in deze map stopt, belanden daarmee vanzelf op de onlineserver van MEGA. Je hebt hiervoor een speciaal programma nodig. Er bestaan versies voor macOS, Linux en Windows. Wij gaan in dit artikel met het Windows-programma aan de slag. 

Surf naar https://mega.io/desktop en klik op Windows. Dubbelklik nu op het exe-bestand om het installatieprogramma te starten. Via OK / Volgende / Akkoord / Volgende / Installeren / Voltooien staat het hulpprogramma MEGAsync op je computer. Je klikt in het startvenster op Inloggen, waarna je het e-mailadres en wachtwoord opgeeft. Bevestig met Inloggen

Je staat nu voor een belangrijke keuze. Kies Volledige Synchronisatie om de volledige inhoud van MEGA naar de pc te kopiëren. De andere mogelijkheid is Selectieve synchronisatie. Geef hierbij aan welke mappen je wilt synchroniseren. Als nieuwe gebruiker geeft een volledige synchronisatie het meeste overzicht. Maak een keuze en klik tweemaal op Volgende / Voltooien. De synchronisatiemap bevindt zich standaard in Documenten. Voeg hieraan bestanden toe die je op de MEGA-server wilt bewaren. 

Met Volledige synchronisatie houd je de lokale en cloudomgeving identiek. 

MEGA: Mobiele app 

Net als veel andere aanbieders heeft MEGA een mobiele app voor Android en iOS. Download de toepassing uit de Play Store of App Store. Tik na de installatie op Login. Na opgave van het e-mailadres en wachtwoord vraagt MEGA toestemming voor een aantal zaken. Kies MEGA instellen en volg naar eigen inzicht de resterende instructies. 

Geef de online-opslagdienst bijvoorbeeld toegang tot de fotobibliotheek, zodat de app automatisch kiekjes in de cloud bewaart. Verder vraagt de app toegang tot je contactenlijst. De toepassing bevat namelijk een chatfunctie waarbij gebruikers gecodeerde chatberichten kunnen uitwisselen. Door toegang te verlenen, kun je bekenden uitnodigen. Het is ook mogelijk om spraakberichten te versturen en videogesprekken te starten. 

De MEGA-app biedt grotendeels dezelfde mogelijkheden als de browseromgeving. Upload via het plusteken een bestand naar de server of voeg een nieuwe map toe. Je kunt een bestand ook delen. Tik bij een item op de drie puntjes en kies Link delen. Via Kopieer link plak je de url bijvoorbeeld in een WhatsApp- of Messengerbericht. 

Gebruik de drie puntjes onder een foto om hem via een unieke url te delen

Foto’s uploaden naar MEGA 

Handig is dat je foto’s en video’s desgewenst automatisch naar MEGA uploadt. Bewaar zo een kopie van alles wat je met de smartphonecamera fotografeert of filmt. Je tikt op M of de drie horizontale streepjes om de accountinstellingen te openen. Via Instellingen / Camera Uploads zet je de functie aan. 

Bepaal in hoeverre je filmpjes automatisch online wilt bewaren. Die nemen immers veel ruimte in. Je maakt via Video’s uploaden een keuze. Stel hierbij ook de gewenste videokwaliteit in. Kies tussen Laag, Gemiddeld, Hoog en Origineel. Beslis ten slotte of je de beelden via een mobiele dataverbinding wilt uploaden. Zet je deze functie aan, dan gaat dat ten koste van je mobiele data-abonnement. Als je de functie uitzet, uploadt de app alleen beelden via wifi. 

Duik in de app-instellingen en upload automatisch foto’s naar MEGA. 

🟢Beloningssysteem MEGA 

MEGA hanteert een beloningssysteem waarmee je de gratis opslagcapaciteit van 20 GB verder kunt uitbreiden. Wie het synchronisatieprogramma MEGAsync op de computer installeert, krijgt 5 GB extra opslagruimte cadeau. Hetzelfde geldt voor gebruik van de mobiele app op een tablet of smartphone. Verder kun je ook nog vrienden uitnodigen. Voor elke aangedragen MEGA-gebruiker ontvang je eveneens 5 GB extra opslagcapaciteit. Overigens schuilt er nog wel een addertje onder het gras. De beloningen zijn namelijk een jaar geldig. Gratis gebruikers vallen na deze periode terug naar 20 GB. 

Je kunt de gratis opslagcapaciteit van MEGA met specifieke acties uitbreiden. 

Degoo Cloud gebruiken 

Vind je de gratis opslagcapaciteit van 20 GB bij MEGA niet genoeg? Het Zweedse internetbedrijf Degoo Cloud belooft maar liefst 100 GB aan gratis online-opslagruimte. Een waarschuwing is hierbij wel op zijn plaats. Soms is het uploadproces namelijk traag. Verder klagen enkele gebruikers in fora dat Degoo lukraak bestanden van de server zou verwijderen. Overigens hebben wij die ervaring niet. 

Deze clouddienst is om de genoemde redenen vooral interessant wanneer je even snel iets op een server op internet wilt stallen. Denk bijvoorbeeld aan een omvangrijk fotoalbum dat je met familieleden of vrienden wilt delen. Voor het permanent huisvesten van dierbare gegevens is bijvoorbeeld MEGA of Google Drive beter geschikt. 

Wil je Degoo Cloud toch eens uitproberen? Vul op www.degoo.com aan de rechterkant je e-mailadres en een nieuw wachtwoord in. Via Create account verschijnt de abonnementspagina. Klik onder Free 100 GB cloud space op Choose this plan. Vervolgens komt de Engelstalige gebruikersomgeving tevoorschijn. Klik op Upload om bestanden aan de cloud toe te voegen. 

Degoo Cloud heeft ook een deelfunctie. Klik hiervoor bij een item op de drie puntjes en kies Share / Copy link. Een synchronisatieprogramma voor de computer is niet beschikbaar. Je kunt op een iPad, iPhone of Android-toestel wel een app installeren. 

Creëer met een paar klikken een account en upload bestanden naar Degoo Cloud. 

🟢KPN Cloud

Elke abonnee van KPN heeft sinds mei 2022 ‘gratis’ toegang tot 10 GB cloudruimte. Log hiervoor in op webmail.kpnmail.nl met je KPN-webmailaccount. Klik vervolgens op het pictogram met de negen puntjes en kies Drive. Je kunt nu eigen bestanden uploaden. Onder de noemer KPN Cloud is deze online-opslagdienst ook in de Play Store en App Store te vinden. Tot slot bestaan er programma’s voor Windows en macOS.

▼ Volgende artikel
Baas over bladzijdes: plaats paginanummers waar je wilt
© Anders Beier
Huis

Baas over bladzijdes: plaats paginanummers waar je wilt

Lange documenten in Word voorzie je natuurlijk van paginanummers. Maar wat als je project begint met een voorblad en een inhoudsopgave? Dan wil je de paginanummering misschien pas later laten starten, bijvoorbeeld bij het eerste hoofdstuk. Gelukkig kun je zelf bepalen vanaf welke pagina de nummering begint en hoe die wordt weergegeven.

Stap 1: Sectie-einde

Stel dat je de paginanummering pas op pagina vier wilt laten beginnen. Plaats dan de cursor aan het einde van de tekst op de derde pagina. Ga naar het tabblad Indeling, klik op Eindemarkeringen en kies onder Sectie-einden de optie Volgende pagina. Zo voeg je een sectie-einde toe tussen pagina drie en vier.

Plaats een sectie-einde voor de pagina waar de nummering moet beginnen.

Stap 2: Ontkoppel de sectie

Klik in de kop- of voettekst van pagina vier. Je ziet nu het label Koptekst (Sectie 2) of Voettekst (Sectie 2) verschijnen. Zodra je dit doet, opent automatisch het tabblad Koptekst en voettekst. Klik op Aan vorige koppelen in de groep Navigatie om de kop- en voettekst van deze sectie los te koppelen van de vorige. Zo voorkom je dat de paginanummers ook op de eerste drie pagina’s verschijnen.

Zorg dat de optie 'Aan vorige koppelen' is uitgeschakeld voordat je nummers toevoegt.

Stap 3: Nummering plaatsen

Plaats de cursor opnieuw in de kop- of voettekst van pagina vier waar je de nummering wilt starten. Ga naar Paginanummer, kies waar je het nummer wilt tonen (bovenaan of onderaan) en kies een stijl. Je ziet nu waarschijnlijk dat pagina vier het cijfer 4 krijgt. Dat wil je aanpassen. Klik opnieuw op Paginanummer en kies Opmaak paginanummers. Selecteer hier Beginnen bij en vul het gewenste startnummer in – in dit voorbeeld: 1. Klik op OK. Nu begint de nummering pas op pagina vier, met het cijfer 1.

De eerste drie pagina’s hebben nu geen nummering. Als je die drie pagina’s door middel van Romeinse cijfers wilt nummeren, dan ga je terug naar de allereerste pagina en weer klik je op Paginanummer. Je beslist of de nummering boven- of onderaan de pagina moet komen. In het pop-up venster Opmaakpaginanummers selecteer je bovenaan de Romeinse stijl en in het vak Beginnen bij selecteer je 1.

Vanaf nu krijgt de vierde pagina het nummer 1.

▼ Volgende artikel
Slim en veilig delen: zo voorkom je dat vertrouwelijke bestanden uitlekken
© ID.nl
Huis

Slim en veilig delen: zo voorkom je dat vertrouwelijke bestanden uitlekken

Vroeg of laat moet je bepaalde informatie digitaal delen. Denk aan contracten, medische gegevens of vertrouwelijke rapporten. Dat is vaak ook precies het moment waarop het mis kan gaan. Eén foutieve klik en je bestand belandt in verkeerde handen. Gelukkig zijn er slimme en relatief eenvoudige manieren om het risico te beperken, zonder paranoïde toestanden.

Wat gaan we doen

In deze workshop leer je stap voor stap hoe je gevoelige informatie digitaal kunt delen zonder risico. We laten zien hoe je metadata verwijdert, bestanden versleutelt met 7-Zip en toegang beperkt via OneDrive. Ook ontdek je hoe je e-mails extra beveiligt met Outlook, Gmail of Proton Mail. Zo weet je precies welke methode het beste past bij jouw situatie en houd je vertrouwelijke documenten echt vertrouwelijk.

Lees ook: 20 tips om je online privacy te waarborgen

Om te voorkomen dat vertrouwelijke informatie terechtkomt bij onbevoegden, gebruik je bij voorkeur een combinatie van beveiligingsmaatregelen. Versleutel je bestanden vóór verzending, gebruik wachtwoorden of toegangsrechten en kies voor veilige overdrachtsdiensten in plaats van standaardmail. Beperk daarnaast de toegang tot enkel de juiste personen of groepen. Zo houd je je data echt privé, ook na verzending. 

Metadata verwijderen

Welke versie van Windows je ook gebruikt: als je gevoelige bestanden deelt, is het verstandig om eerst de metadata te wissen. Wanneer je een bestand aanmaakt, slaat het systeem automatisch extra gegevens op, zoals de naam van de auteur, de datum van de laatste wijziging, de computernaam en meer. Deze metadata kunnen onbedoeld gevoelige informatie prijsgeven.

Gelukkig kun je deze metadata in Windows Verkenner eenvoudig verwijderen. Navigeer naar het bestand dat je wilt delen. Klik er met de rechtermuisknop op en kies Eigenschappen. Of gebruik de toetscombinatie Alt+Enter. Ga naar het tabblad Details. Klik onderaan op Eigenschappen en persoonlijke gegevens verwijderen. Hier kun je ook de optie Maak een kopie waarbij alle mogelijke eigenschappen zijn verwijderd selecteren. Bevestig met OK. Hierdoor ontvang je een kopie van het bestand zonder de metadata.

Je kunt ook selectief de metadata selecteren die je wilt verwijderen.

➡️7-Zip

Installeren

Ben je van plan om een bestand via internet te versturen? Dan is versleuteling een slimme zet. Door een bestand te versleutelen, voorkom je dat onbevoegden toegang krijgen tot de inhoud, zelfs als ze dat per ongeluk in handen krijgen. Hoewel Windows 11 zelf versleutelingsopties biedt, zijn die alleen bedoeld voor lokale opslag en dus niet geschikt voor bestanden die je wilt delen. Gebruik daarom een externe tool zoals 7-Zip, een gratis, opensource-programma dat uitstekend werkt voor veilige compressie én encryptie.

7-Zip installeer je via de Opdrachtprompt: Open het Startmenu en zoek naar Opdrachtprompt. Klik met de rechtermuisknop op het resultaat en kies Als administrator uitvoeren. Typ de volgende opdracht en druk op Enter: winget install --id 7zip.7zip.

De tool wordt automatisch gedownload en geïnstalleerd. Zodra 7-Zip klaarstaat, kun je je bestand inpakken in een met een wachtwoord beveiligd archief (7z of zip) met sterke AES-256-encryptie. Op die manier kun je het bestand veilig versturen, bijvoorbeeld via e-mail of een cloudservice, mits je het wachtwoord apart en veilig deelt.

Installeer 7-Zip via de Opdrachtprompt.

Versleutelen

Om 7-Zip te starten, zoek je via Startmenu naar 7-Zip File Manager. Open de app en navigeer naar het bestand dat je wilt beveiligen. Selecteer dat en klik op de groene knop Toevoegen. Onderaan, in het gedeelte Versleuteling, vul je een wachtwoord in om het bestand te beveiligen. Typ het wachtwoord twee keer ter bevestiging.

Je kunt ervoor kiezen om het wachtwoord zichtbaar te maken, zodat je zeker weet dat je geen typfouten maakt. Daarnaast kun je ook de bestandsnaam versleutelen. Dat zorgt ervoor dat zelfs de naam van het bestand niet meer herkenbaar is, wat de inhoud extra goed afschermt voor nieuwsgierige ogen. Het resultaat is een versleuteld archiefbestand - een soort digitale container - dat alleen geopend kan worden met het ingestelde wachtwoord.

Standaard blijft het originele, niet-versleutelde bestand behouden. Wil je dat automatisch laten verwijderen? Vink dan in het venster Toevoegen aan archief de optie Bestanden na inpakken verwijderen aan. Zo blijft enkel de beveiligde versie over.

Voer een wachtwoord in om de container te beveiligen.

Uitpakken

Op het eerste gezicht lijkt het misschien alsof het bestand niet aan een programma is gekoppeld, maar 7-Zip herkent het formaat en pakt het zonder problemen uit. Houd er rekening mee dat de ontvanger ook over 7-Zip moet beschikken om het versleutelde archief te openen.

Deze opent het bestand in 7-Zip, selecteert het en klikt op de knop Uitpakken. Daarna vraagt 7-Zip waar het uitgepakte bestand moet worden opgeslagen en voert de ontvanger het juiste wachtwoord in. Stuur het wachtwoord nooit samen met het bestand. Verstuur het wachtwoord via sms, telefoon of een ander chatplatform.

Geef aan waar de container wordt uitgepakt en voer het wachtwoord in.

Versleutelen en splitsen

Wil je nog een extra beveiligingslaag toevoegen? Dan kun je het bestand niet alleen versleutelen met 7-Zip, maar ook opsplitsen in meerdere delen. Vervolgens kun je elk deel apart versturen, eventueel zelfs op verschillende momenten of via verschillende kanalen.

Open opnieuw 7-Zip en voeg het bestand toe dat je op deze manier wilt beveiligen. Stel een encryptiewachtwoord in en bevestig dat. In het veld Opsplitsen in volumes, bytes kies je de gewenste bestandsgrootte per deel. Dit is vooral handig voor grote bestanden. Stel dat het originele bestand 40 MB groot is. Als je 10 MB opgeeft, maakt 7-Zip er automatisch vier gelabelde delen van.

Voor maximale veiligheid kun je elk deel via een andere dienst of e-mailaccount verzenden. De ontvanger selecteert alle delen in 7-Zip (houd hiervoor de Ctrl-toets ingedrukt tijdens het aanklikken) en kiest daarna Uitpakken. Zodra het juiste wachtwoord wordt ingevoerd, worden de delen automatisch samengevoegd en ontsleuteld.

Op deze manier wordt het bestand opgesplitst in pakketten van maximaal 10 MB.

➡️OneDrive

Machtigingen

Met OneDrive stel je eenvoudig machtigingenin waarmee je bepaalt wie er toegang krijgt tot het bestand dat je eerder met 7-Zip hebt versleuteld. Het delen kun je op elk moment weer stopzetten. Open OneDrive via verkenner en navigeer naar de map waarin de versleutelde container staat. Klik met de rechtermuisknop op het bestand en kies voor Delen.

In het pop-upvenster voer je het e-mailadres in van de persoon met wie je het bestand wilt delen. Je kunt ook meerdere e-mailadressen of een mailgroep invoeren. Klik vervolgens op het potloodicoon om aan te geven of de ontvanger het bestand mag Bewerken of Alleen mag bekijken. Ben je klaar? Klik dan op Verzenden. De ontvanger krijgt een e-mail met een link om het bestand te downloaden.

Mag de ontvanger het bestand alleen lezen of mag hij het ook wijzigen?

➡️Outlook

E-mailversleuteling

Heb je een Microsoft 365-abonnement? Dan kun je gebruikmaken van de ingebouwde versleutelfunctie in Outlook om je e-mails en bijlagen extra te beveiligen.

Open de Outlook-app en klik op Nieuwe e-mail om een nieuw bericht op te stellen.Ga eventueel naar het tabblad Invoegen en kies Bestand bijvoegen.Selecteer via Op deze computer zoeken het gewenste bestand en klik op Openen.

Daarnaga je naar het tabblad Opties bovenaan het Lint.Klik op de knop Versleutelen. Je kunt hier ook kiezen uit verschillende beveiligingsniveaus.Maak je bericht af zoals gewoonlijk en klik op Verzenden.De e-mail wordt nu automatisch versleuteld verstuurd. De inhoud is onderweg beschermd en kan alleen worden geopend door de bedoelde ontvanger.

Gebruik de knop Versleutelen in het tabblad Opties.

Beveiligingsopties

Onder de knop Versleuteling zie je drie opties als je een Microsoft 365 Family- of Personal-abonnement gebruikt. De eerste optie is Niet doorsturen. Hierdoor blijft je bericht versleuteld binnen Microsoft 365 en kan de ontvanger het niet kopiëren of naar anderen doorsturen. Kies je Versleutelen, dan kunnen ontvangers met een Outlook.com- of Microsoft 365-account de bijlagen downloaden vanuit Outlook.com of de mobiele Outlook-app.

Wie een andere e-mailclient gebruikt, zoals Gmail, Thunderbird of Apple Mail, ontvangt een bericht dat er een Microsoft Office 365-versleutelde e-mail op hem wacht. Als de ontvanger op de link Bericht lezen klikt, dan schakelt hij naar het Microsoft 365 Portal voor berichtversleuteling en daar moet hij zich aanmelden met een eenmalige wachtwoordcode. Die code ontvangt hij in zijn e-mailclient en daarmee kan hij dan het bericht op de portal openen.

De derde optie is Geen machtiging ingesteld en daarmee verwijder je eerdere machtigingen. De versleutelfunctie in Outlook is ideaal voor wie snel en zonder technische omwegen gevoelige informatie wil delen binnen een professionele context. Je hoeft geen extra tools te installeren.

Gebruikt de ontvanger geen Outlook, dan wordt hij verwezen naar de Microsoft 365 Portal.

➡️Gmail

Vertrouwelijke modus

De extra beveiliging in Gmail heet Vertrouwelijke modus. Hiermee versleutel je je berichten, zodat alleen de bedoelde ontvanger ze kan lezen, zelfs als iemand anders toegang krijgt tot diens mailbox. Klik op Opstellen om een nieuw bericht te maken. Vul het e-mailadres van de ontvanger in, kies een onderwerp en typ je bericht. Voor je op Verzenden klikt, activeer je de extra beveiliging. Onderaan het berichtvenster zie je een aantal grijze knoppen. Helemaal rechts staat een pictogram van een slot met een wijzerplaat. Klik daarop om de Vertrouwelijke modus in te schakelen.


Gebruik je de mobiele app? Tik dan op de drie puntjes rechtsboven en kies daar het slotje. Ontvangers kunnen deze mail vervolgens niet doorsturen, kopiëren, afdrukken of downloaden. Er verschijnt ook een pop-upvenster waarin je de vervaltijd van het bericht instelt. Je kunt kiezen uit: 1 dag, 1 week, 1 maand, 3 maanden of 5 jaar. Na afloop van de gekozen periode verdwijnt het bericht automatisch uit de postbus.

Terwijl je de vervaltijd instelt, zie je ook de exacte einddatum.

Sms-beveiliging

In hetzelfde pop-upvenster kun je een extra beveiligingslaag toevoegen via de optie Toegangscode vereisen. Vink hier de optie Sms-toegangscode aan. De ontvanger kan het bericht dan pas lezen nadat hij of zij een code invoert die via sms op de mobiele telefoon wordt bezorgd. Hiermee voeg je een tweede beveiligingsfactor toe, wat het voor een indringer vrijwel onmogelijk maakt om toegang te krijgen. Die moet immers niet alleen de mailbox, maar ook de sms-berichten van de ontvanger onderscheppen. Dat is een bijzonder lastige combinatie.

Klik op Opslaan en vervolgens op Verzenden. Op dit moment kun je eventueel nog de vervaltijd van het bericht aanpassen. Dan verschijnt er nu een tweede pop-upvenster waarin je het telefoonnummer van de ontvanger moet invoeren. Klik opnieuw op Verzenden. De ontvanger krijgt vervolgens een e-mail met daarin een knop om het vertrouwelijke bericht in de browser te openen. Is sms-verificatie ingeschakeld? Dan ziet de ontvanger ter bevestiging de laatste twee cijfers van zijn of haar gsm-nummer. Na een klik op Send passcode wordt de toegangscode per sms verstuurd.

Voer het gsm-nummer in van de ontvanger.

Lees ook: 20 (écht) onmisbare tips voor Gmail

Documenten ondertekenen op je iPhone? Zo maak je een handtekening aan

View post on TikTok

➡️Proton Mail

Zwitserse veiligheid

De grote mailproviders maken er geen geheim van dat ze het e-mailverkeer scannen. Volgens eigen zeggen doen ze dat om hun dienstverlening te verbeteren. Daarbij richten ze zich vooral op de metadata van berichten: wie met wie communiceert, wanneer en hoe vaak. Ben je op je privacy gesteld, dan geeft dit idee een onbehaaglijk gevoel, zeker wanneer het om vertrouwelijke informatie gaat.

In dat geval kun je overstappen naar een ultraveilige aanbieder zoals Proton Mail (https://proton.me), een dienst die privacy centraal stelt. De servers staan in Zwitserland, waardoor de dienst onderworpen is aan een van de strengste privacywetgevingen ter wereld. Proton Mail werkt standaard met end-to-end-encryptie. Bij gewone e-mails is de verbinding tussen jou en de server meestal wel versleuteld met TLS (Transport Layer Security), maar de e-mail zelf wordt op de server in leesbare vorm opgeslagen.

End-to-end-encryptie (E2EE) bij e-mail betekent dat alleen de afzender en de beoogde ontvanger de inhoud van het bericht kunnen lezen. Zelfs de e-maildienst zelf kan niet zien wat er in de e-mail staat, omdat de versleuteling pas wordt verwijderd op het toestel van de ontvanger.

De gratis versie, Proton Free, biedt dezelfde sterke beveiliging als de betaalde formules, maar met enkele beperkingen. Je beschikt over één e-mailadres en 1 GB e-mailopslag. Daar staat tegenover dat je volledig reclamevrij werkt, niet gevolgd wordt en je berichten niet worden geanalyseerd of gelogd. Wie meer nodig heeft, kan upgraden naar een betaald abonnement, zoals Mail Plus (3,99 euro per maand bij jaarlijkse betaling).

Bij Proton Mail geniet je van end-to-end-versleuteling, wachtwoordbeveiliging en automatische verwijdering.


Zeg je Zwitsers en handig, dan zeg je …

Zakmessen!