Nederlandse internetabonnementen flink duurder: gemiddeld 66 euro per maand
Nederlanders maken steeds meer gebruik van internet, blijkt uit recent onderzoek. Veel Nederlanders willen een zo hoog mogelijke snelheid als het op mobiel internet aankomt en zijn 5G-abonnementen ook steeds meer gemeengoed. Maar dat heeft ook een prijskaartje.
Onderzoek van Pricewise onder gebruikers van haar vergelijkingssite toont aan dat mensen flink in de buidel moeten tasten voor hun internetabonnement. Gemiddeld wordt hier 66 euro per maand aan uitgegeven, en dat is inclusief het internet- en eventueel tv-abonnement voor thuis.
Een huishouden van twee personen betaalde in 2024 gemiddeld 23 euro per maand aan twee mobiele simkaarten en daar komen de kosten voor internet thuis dus nog bovenop. De kosten voor één thuisabonnement zijn gemiddeld 43 euro per maand, met een gemiddelde van 513 euro per jaar voor een verbinding van 100mbit/s.
Lees ook: Slechte wifi & KPN, Ziggo of Odido? Dit kun je doen!
Hans de Kok, directeur van Pricewise zegt hierover: “Ondanks dat gemiddeld 787 euro per jaar aan internetkosten een hoog bedrag is, leeft de wens om altijd en overal online te zijn en bestaat de noodzaak voor huishoudelijke systemen en apparaten. Wees je daarom in ieder geval bewust van de prijs die je bij elkaar opgeteld betaalt en kijk waar je eventueel kunt besparen, zo heb je niet altijd de hoogste snelheid nodig als je minder stabiel wifi hebt, of kun je besparen door abonnementen te bundelen of slimmer af te sluiten."
Prijsverhogingen providers
Providers verhogen vaak jaarlijks hun prijzen, meestal zo rond halverwege het jaar. Onlangs gaf KPN nog aan het tv- en internetabonnement met gemiddeld 2 euro per maand te verhogen vanaf 1 juli. Ziggo verhoogde de prijzen van haar televisie- en telefoonabonnement met 50 cent, en het internetabonnement zelf wordt tussen de één en twee euro per maand duurder, afhankelijk van de gekozen internetsnelheid. Een zogeheten alles-in-een-abonnement kan hierdoor op jaarbasis opeens een een stuk duurder uitvallen. De tussentijdse verhoging van de abonnementskosten is meteen een goed moment om eens te kijken naar een betere aanbieding. Let daarbij vooral ook op de geboden welkomstkortingen. Die zijn vaak maar geldig voor een periode van zes of tien maanden, maar na het verlopen van de welkomstperiode betaal je de gewone, hogere prijs.
Veranderen van provider
Je kunt in principe voor je internetabonnement thuis zo vaak overstappen als je zelf wilt en zolang je contract dit toelaat, maar houd dan wel rekening met de volgende zaken:
Opgenomen tv-programma's: als je het abonnement van je tv- en internetdienst opzegt, verlies je ook de eerder tv-opgenomen programma's van de meegeleverde tv-box.
Gekoppelde e-mailadressen: Het is niet slim om het e-mailadres dat je van je internetprovider krijgt, te gebruiken voor belangrijke zaken. Als je overstapt naar een andere provider, raak je dat e-mailadres namelijk kwijt. Beter is het om voor belangrijke e-mail een eigen mailhoster te kiezen, of gebruik te maken van de gratis maildiensten van Google (Gmail) en Microsoft (Outlook.com), zodat je altijd bereikbaar blijft zonder afhankelijk te zijn van een @kpnmmail.nl- of @ziggo.nl-adres.
Televisie-instellingen: Stap je over naar een andere televisieprovider samen met je internetabonnent? Wees je er dan van bewust dat je daarbij ook een nieuw tv-kastje krijgt, of een nieuwe decoder(kaart). Dat betekent dat je je televisie wellicht opnieuw moet instellen, en - als je heel gevoelig bent voor bepaalde kleurinstellingen - je ook die laatstgenoemde opties moet veranderen.
Wijziging in je thuisnetwerk: Als je een nieuw internetabonnement neemt, dan krijg je daar ook een nieuw (glasvezel)modem bij. De meeste modems zijn ook gelijk een wifi-router, en bij een wijziging van je abonnement betekent het vaak ook dat je je netwerkinstellingen moet aanpassen op het nieuwe netwerk. Heb je bijvoorbeeld veel slimme apparaten in huis die via wifi zijn verbonden, moet je de verbindingen voor die apparaten natuurlijk ook weer aanpassen.
Weinig concurrentie = hoge prijzen
Bij je zoektocht naar een nieuwe provider is het je misschien al opgevallen: erg uiteen lopen de prijzen niet. Sterker nog: de prijzen voor internetabonnementen zijn behoorlijk hoog, en die jaarlijkse prijsverhogingen helpen natuurlijk ook niet mee. Volgens de Consumentenbond is de dominante positie van KPN en Ziggo daar debet aan. Doordat KPN nu bijvoorbeeld ook op veel plekken in Nederland zijn kopernetwerk vervangt door glasvezel, wordt het op steeds meer locaties in Nederland lastig om een andere internetprovider te kiezen, bijvoorbeeld via adsl.
KPN en Ziggo zijn momenteel niet verplicht om hun glas- en kabelnetwerken open te stellen voor derden, iets waar de ACM al wel lange tijd op aandrong. KPN heeft het glasvezelnetwerk nu wel iets opengegooid, maar mag andere providers voor het gebruik van die glasvezel een bedrag in rekening brengen. Dit werkt echter juist hogere prijzen in de hand, want internetproviders die hun diensten via het glasvezelnetwerk van KPN aanbieden, berekenen die extra kosten aan de consument door.
Nederland koploper duurste internet
Kijken we naar de rest van Europa, dan blijkt volgens de Consumentenbond dat je in Nederland ook de hoofdprijs betaalt voor een gemiddelde internetverbinding. Waar je bijvoorbeeld in Zwaden 17 euro per maand betaalt voor een 100mbit-verbinding, kost je dat in Nederland al gemiddeld 30 euro. Nederlandse consumenten betalen hierdoor gemiddeld 10 euro per maand meer dan de rest van Europa. Dat komt dus mede door die extra kosten die KPN vraagt voor het gebruik van de glasvezelverbinding. En wat kabelinternet betreft is er naast Ziggo al helemaal geen andere mogelijkheid tot het nemen van een abonnement, omdat Ziggo haar netwerk helemaal niet heeft opengesteld.