ID.nl logo
Nederlandse internetabonnementen flink duurder: gemiddeld 66 euro per maand
© Giulio Fornasar
Huis

Nederlandse internetabonnementen flink duurder: gemiddeld 66 euro per maand

Nederlanders maken steeds meer gebruik van internet, blijkt uit recent onderzoek. Veel Nederlanders willen een zo hoog mogelijke snelheid als het op mobiel internet aankomt en zijn 5G-abonnementen ook steeds meer gemeengoed. Maar dat heeft ook een prijskaartje.

Onderzoek van Pricewise onder gebruikers van haar vergelijkingssite toont aan dat mensen flink in de buidel moeten tasten voor hun internetabonnement. Gemiddeld wordt hier 66 euro per maand aan uitgegeven, en dat is inclusief het internet- en eventueel tv-abonnement voor thuis.

Een huishouden van twee personen betaalde in 2024 gemiddeld 23 euro per maand aan twee mobiele simkaarten en daar komen de kosten voor internet thuis dus nog bovenop. De kosten voor één thuisabonnement zijn gemiddeld 43 euro per maand, met een gemiddelde van 513 euro per jaar voor een verbinding van 100mbit/s.

Lees ook: Slechte wifi & KPN, Ziggo of Odido? Dit kun je doen!

Hans de Kok, directeur van Pricewise zegt hierover: “Ondanks dat gemiddeld 787 euro per jaar aan internetkosten een hoog bedrag is, leeft de wens om altijd en overal online te zijn en bestaat de noodzaak voor huishoudelijke systemen en apparaten. Wees je daarom in ieder geval bewust van de prijs die je bij elkaar opgeteld betaalt en kijk waar je eventueel kunt besparen, zo heb je niet altijd de hoogste snelheid nodig als je minder stabiel wifi hebt, of kun je besparen door abonnementen te bundelen of slimmer af te sluiten."

Prijsverhogingen providers

Providers verhogen vaak jaarlijks hun prijzen, meestal zo rond halverwege het jaar. Onlangs gaf KPN nog aan het tv- en internetabonnement met gemiddeld 2 euro per maand te verhogen vanaf 1 juli. Ziggo verhoogde de prijzen van haar televisie- en telefoonabonnement met 50 cent, en het internetabonnement zelf wordt tussen de één en twee euro per maand duurder, afhankelijk van de gekozen internetsnelheid. Een zogeheten alles-in-een-abonnement kan hierdoor op jaarbasis opeens een een stuk duurder uitvallen. De tussentijdse verhoging van de abonnementskosten is meteen een goed moment om eens te kijken naar een betere aanbieding. Let daarbij vooral ook op de geboden welkomstkortingen. Die zijn vaak maar geldig voor een periode van zes of tien maanden, maar na het verlopen van de welkomstperiode betaal je de gewone, hogere prijs.

Veranderen van provider

Je kunt in principe voor je internetabonnement thuis zo vaak overstappen als je zelf wilt en zolang je contract dit toelaat, maar houd dan wel rekening met de volgende zaken:

  • Opgenomen tv-programma's: als je het abonnement van je tv- en internetdienst opzegt, verlies je ook de eerder tv-opgenomen programma's van de meegeleverde tv-box.

  • Gekoppelde e-mailadressen: Het is niet slim om het e-mailadres dat je van je internetprovider krijgt, te gebruiken voor belangrijke zaken. Als je overstapt naar een andere provider, raak je dat e-mailadres namelijk kwijt. Beter is het om voor belangrijke e-mail een eigen mailhoster te kiezen, of gebruik te maken van de gratis maildiensten van Google (Gmail) en Microsoft (Outlook.com), zodat je altijd bereikbaar blijft zonder afhankelijk te zijn van een @kpnmmail.nl- of @ziggo.nl-adres.

  • Televisie-instellingen: Stap je over naar een andere televisieprovider samen met je internetabonnent? Wees je er dan van bewust dat je daarbij ook een nieuw tv-kastje krijgt, of een nieuwe decoder(kaart). Dat betekent dat je je televisie wellicht opnieuw moet instellen, en - als je heel gevoelig bent voor bepaalde kleurinstellingen - je ook die laatstgenoemde opties moet veranderen.

  • Wijziging in je thuisnetwerk: Als je een nieuw internetabonnement neemt, dan krijg je daar ook een nieuw (glasvezel)modem bij. De meeste modems zijn ook gelijk een wifi-router, en bij een wijziging van je abonnement betekent het vaak ook dat je je netwerkinstellingen moet aanpassen op het nieuwe netwerk. Heb je bijvoorbeeld veel slimme apparaten in huis die via wifi zijn verbonden, moet je de verbindingen voor die apparaten natuurlijk ook weer aanpassen.

Weinig concurrentie = hoge prijzen

Bij je zoektocht naar een nieuwe provider is het je misschien al opgevallen: erg uiteen lopen de prijzen niet. Sterker nog: de prijzen voor internetabonnementen zijn behoorlijk hoog, en die jaarlijkse prijsverhogingen helpen natuurlijk ook niet mee. Volgens de Consumentenbond is de dominante positie van KPN en Ziggo daar debet aan. Doordat KPN nu bijvoorbeeld ook op veel plekken in Nederland zijn kopernetwerk vervangt door glasvezel, wordt het op steeds meer locaties in Nederland lastig om een andere internetprovider te kiezen, bijvoorbeeld via adsl.

KPN en Ziggo zijn momenteel niet verplicht om hun glas- en kabelnetwerken open te stellen voor derden, iets waar de ACM al wel lange tijd op aandrong. KPN heeft het glasvezelnetwerk nu wel iets opengegooid, maar mag andere providers voor het gebruik van die glasvezel een bedrag in rekening brengen. Dit werkt echter juist hogere prijzen in de hand, want internetproviders die hun diensten via het glasvezelnetwerk van KPN aanbieden, berekenen die extra kosten aan de consument door.

Nederland koploper duurste internet

Kijken we naar de rest van Europa, dan blijkt volgens de Consumentenbond dat je in Nederland ook de hoofdprijs betaalt voor een gemiddelde internetverbinding. Waar je bijvoorbeeld in Zwaden 17 euro per maand betaalt voor een 100mbit-verbinding, kost je dat in Nederland al gemiddeld 30 euro. Nederlandse consumenten betalen hierdoor gemiddeld 10 euro per maand meer dan de rest van Europa. Dat komt dus mede door die extra kosten die KPN vraagt voor het gebruik van de glasvezelverbinding. En wat kabelinternet betreft is er naast Ziggo al helemaal geen andere mogelijkheid tot het nemen van een abonnement, omdat Ziggo haar netwerk helemaal niet heeft opengesteld.

(Zo houd je ook nog geld over voor andere dingen!)

4x laptops onder de 400 euro

Powered by Kieskeurig.nl

▼ Volgende artikel
Windows 11 installeren zonder Microsoft-account? Zo omzeil je de blokkade
© MG | ID.nl
Huis

Windows 11 installeren zonder Microsoft-account? Zo omzeil je de blokkade

Wanneer je Windows 11 (opnieuw) installeert, vereist Microsoft dat je je aanmeldt met een Microsoft-account of dat je er eentje aanmaakt. En dat terwijl je je voorheen in Windows 10 gewoon met een offline account kunt aanmelden. Wij laten je zien hoe je dat ook in Windows 11 doet, rechtstreeks tijdens de installatieprocedure.

Microsoft wil maar al te graag dat je een Microsoft-account hebt en deze ook gebruikt bij het aanmelden van Windows 11. Behalve dat je hiermee in geval van het vergeten van je installatiecode het besturingssysteem makkelijker opnieuw kunt activeren, biedt een Microsoft-account niet heel veel extra voordelen in Windows 11 zelf. Het enige wat met zo'n account makkelijker gaat is het instellen van e-mail en OneDrive, maar dat zijn ook diensten waar je je later bij kunt aanmelden.

Installatieprocedure

In een van de laatste stappen van de installatieprocedure, of wanneer je een Windows 11-laptop hebt gekocht, word je - om de laatste instellingen toe te passen - gevraagd om in te loggen bij een Microsoft-account, of er eentje aan te maken.

©MG | ID.nl

Microsoft vraagt in Windows 11 standaard om een Microsoft-account.

Wanneer je in bovenstaand scherm bent aangekomen, lijkt het alsof je hier niet meer uit kunt komen: je moet óf een account invullen, óf er eentje aanmaken, óf een stap terug gaan met de pijl rechtsboven in beeld. Toch kun je hier nog iets anders doen, namelijk een opdrachtprompt openen. En dat is handig, want met een opdrachtprompt tijdens de installatie van Windows 11 kun je alvast dingen regelen voordat Windows 11 zelf is opgestart. Het omzeilen van het aanmaken of invoeren van een Microsoft-account bijvoorbeeld. Om de opdrachtprompt te openen, moet je de volgende toetscombinatie intypen:

Shift+F10

Let op: bij sommige computers zoals laptops kan het zijn dat je ook de Functietoets Fn moet indrukken om de F10-knop te kunnen gebruiken. De opdracht wordt in dat geval dan:

Shift+Fn+F10

Na het indrukken van deze toetscombinatie wordt een zwart venster voor de opdrachtprompt geopend.

©MG | ID.nl

Via een opdrachtprompt tijdens de installatieproductie van Windows 11 kunnen we de blokkade voor het aanmaken van een gewoon account omzeilen.

In dit scherm voor je een speciale opdracht in waarmee we de verplichte invoer voor een Microsoft-account gaan omzeilen. Zodra Windows 11 heeft gedetecteerd dat jouw computer een werkende verbinding heeft, blijf je op dat accountscherm hangen, maar ook wanneer er nog geen verbinding is gemaakt, wil Microsoft toch eerst dat je verbinding maakt en daarna alsnog met een Microsoft-account aan de slag gaat.

Nu de opdrachtprompt is geopend, schakelen we die online functie uit. Voer exact de volgende opdracht in:

start ms-cxh:localonly

Gevolgd door een druk op de Enter-toets. Dat zit eruit als hieronder:

©MG | ID.nl

Met behulp van de opdracht start ms-cxh:localonly kunnen we toch een normaal account.

Nadat je op Enter hebt gedrukt, verschijnt er een nieuw venster met de mogelijkheid om een lokaal account (dus zonder Microsoft-account) aan te maken. Goed om te weten: dit account is ook meteen een administrator-account.

©MG | ID.nl

Je kunt iedere accountnaam gebruiken die je wenst, en een wachtwoord opgeven hoeft nu nog niet.

Je kunt hier dus gewoon een normale (voor- en achter)naam opgeven, een e-mailadres is dan niet nodig. Je kunt ervoor kiezen om nu een wachtwoord in te vullen, maar als je dat doet, krijg je ook direct drie controlevragen die je moet opgeven; dat kun je niet skippen. Sla je het aanmaken van een wachtwoord nu over, dan kun je dat later in Windows 11 alsnog doen.

Nadat je de benodigde gegevens hebt ingevuld, worden de laatste installatiestappen voltooid, en wordt de computer nog een keertje opnieuw opgestart. Daarna kun je je aanmelden met het nieuwe account en voer je nog een aantal stappen uit met betrekking tot functies als locatie, diagnostische gegevens en handschriftherkenning.

Account aanpassen

Het account waarmee je je aanmeldt is een administrator-account. In dat geval doe je er goed aan om een wachtwoord in te stellen als je dat nog niet hebt gedaan in de hierboven uitgelegde stap. Om een wachtwoord in te stellen, klik je op de Startknop, en vervolgens op je accountnaam en kies je voor Mijn account beheren.

©MG | ID.nl

Via het Startmenu vraag je de eigenschappen van je account op.

Je komt nu in het instellingenscherm terecht voor je account. Scroll naar de knop Aanmeldingsopties en daarna op Wachtwoord.

©MG | ID.nl

Klik op het onderdeel Wachtwoord om een wachtwoord toe te voegen aan je account.

Nu kun je een wachtwoord naar wens opgeven, de eisen zijn hier niet streng, maar uiteraard kies je wel voor een lastig te raden wachtwoord. Wel ben je verplicht om een geheugensteuntje op te geven, maar dat is minder lastig dan drie extra beveiligingsvragen die je normaliter bij het installatiescherm moet opgeven. Bij de geheugensteun mag het wachtwoord (vanzelfsprekend) niet gebruikt worden .

©MG | ID.nl

Hier geef je je wachtwoord op. De wachtwoordhint (geheugensteun) mag niet ook je wachtwoord.

Wachtwoord en geheugensteun ingevoerd? Dan ben je in principe klaar en kun je je systeem verder gaan configureren. Eventueel kun je nu ook nieuwe extra accounts aanmaken via het onderdeel Andere gebruikers in het instellingenscherm.

▼ Volgende artikel
Wat is doomscrolling en hoe kom je ervan af?
© AK | ID.nl
Huis

Wat is doomscrolling en hoe kom je ervan af?

Je pakt je telefoon om even snel iets te bekijken – en ineens ben je zomaar een uur verder, omdat je niet kon stoppen met scrollen. En onderweg ben je meestal niet blijven hangen bij blije kattenfilmpjes, maar bij rampen, slecht nieuws en roddel. Of bij posts van mensen die allemaal mooier of rijker lijken dan jij. Doomscrolling dus. Slecht voor je humeur en zelfbeeld én zonde van je tijd. Maar gelukkig kun je er iets tegen doen.

In dit artikel lees je:

☠️ Wat doomscrolling is ☠️ Waarom je maar blijft scrollen ☠️ Hoe je weet of jij een doomscroller bent ☠️ Wat je tegen doomscrollen kunt doen

Lees ook: Minder afleiding van je telefoon met deze 6 apps

Wat is doomscrolling?

Doomscrolling is eindeloos blijven scrollen door berichten, filmpjes en posts die je eigenlijk alleen maar onrustig maken. Dat begon ooit met nieuws, maar geldt tegenwoordig ook voor sociale media. Denk aan TikTok, Instagram of X waar je urenlang blijft scrollen, maar waar je zelden wijzer of rustiger van wordt. Het algoritme weet precies wat je aandacht trekt – en hoe het je blijft vasthouden.

De term ontstond rond 2020, tijdens de COVID-19-pandemie, toen mensen massaal thuis zaten en constant updates zochten over het virus. Maar het fenomeen heeft zich sindsdien uitgebreid naar alle vormen van nieuws of posts waar je je slechter van gaat voelen.

Waarom blijven we scrollen?

Apps zijn zo ontworpen dat ze je aandacht vasthouden. Elke swipe of nieuwe video geeft een kleine prikkel in je brein: een signaal dat er misschien iets interessants komt. Soms zit er iets tussen dat écht boeit, maar vaak blijft het bij vluchtige prikkels. Ondertussen raakt je hoofd vol, maar je krijgt er weinig voor terug.

Hoe weet je of je doomscrollt?

Er bestaat geen test waarmee je kunt checken of je een doemscroller bent. Maar er zijn wel duidelijke signalen. Je zit in de gevarenzone wanneer je:

🚩 Gedachteloos nieuws- of socialmedia-apps opent, vaak meerdere keren per dag
🚩 Je daarna leeg, onrustig of somber voelt
🚩 Moeite hebt om te stoppen, terwijl je eigenlijk wel weet dat het nergens toe leidt
🚩 's Avonds of 's ochtends lang op je telefoon zit zonder duidelijk doel
🚩 Niet toekomt aan andere dingen, of je gejaagd voelt als je niets checkt

Herkenbaar? Dan is het tijd om je scrollgedrag te doorbreken. Dat is niet makkelijk, maar het kan wel. Onderstaande tips helpen je op weg.

©Gorodenkoff

Wat kun je doen tegen doomscrolling?

1. Beperk je schermtijd en las schermvrije tijdstippen in

Geef jezelf vaste momenten waarop je iets mag checken. Bijvoorbeeld: 's ochtends 15 minuten nieuws, 's avonds 10 minuten social media. Stel een timer in, zodat je niet ongemerkt blijft hangen. Je kunt ook met jezelf afspreken dat je bijvoorbeeld één uur per dag niet op je scherm kijkt. Of in het weekend pas na twaalf uur 's middags je telefoon pakt. Ook is het mogelijk om tijdslimieten in te stellen voor bepaalde apps. Hieronder lees je hoe je dat doet op een iPhone en op een Android-toestel.

Scherm- en apptijd beperken op iPhone

Wil je op vaste tijden niet gestoord worden? Stel dan apparaatvrije tijd in op je iPhone. Tijdens die periodes zijn alleen telefoongesprekken, berichten en apps die je zelf toestaat beschikbaar. Ga naar Instellingen > Schermtijd, tik op App- en websiteactiviteit en schakel dit in als dat nog niet gebeurd is. Kies daarna voor Apparaatvrije tijd en stel via Gepland de begin- en eindtijd in. Je kunt kiezen voor elke dag hetzelfde tijdstip of per dag variëren. Vlak voor de ingestelde tijd krijg je een herinnering.

Ook kun je tijdslimieten instellen voor apps of hele categorieën, zoals sociale netwerken of games. Ga naar Instellingen > Schermtijd > Applimieten > Voeg limiet toe en selecteer de gewenste apps of categorieën. Tik op Volgende, stel de limiet in en gebruik eventueel Pas dagen aan voor verschillende limieten per dag. Rond af met Voeg toe.

Scherm- en apptijd beperken op je Android-telefoon

Rustmomenten op je Android-toestel stel je in via de Bedtijdmodus. Tijdens deze periodes worden je schermkleuren aangepast (bijvoorbeeld naar grijstinten) en kun je meldingen dempen of het scherm automatisch laten uitschakelen. Ga naar Instellingen > Digitaal welzijn en ouderlijk toezicht > Bedtijdmodus en stel in wanneer de modus moet starten en eindigen. Je kunt dit voor elke dag apart instellen of een vast schema kiezen.

Wil je appgebruik beperken? Ga dan naar Digitaal welzijn > Dashboard en kies de app die je wilt beperken. Tik op het zandlopertje naast de app en stel een dagelijkse limiet in. Zodra de limiet is bereikt, is de app de rest van die dag niet meer toegankelijk.

2. Zet meldingen uit

Pushmeldingen van nieuwsapps, sociale media of video-apps zorgen dat je telkens toch weer gaat kijken en scrollen. Zet ze uit. Wat je niet ziet, open je ook minder snel.

3. Richt je telefoon prikkelarmer in

Zet socialmedia- en nieuwsapps niet op je beginscherm. Of verwijder ze helemaal. Wil je ze toch echt bezoeken, dan kan dat via de browser. Dat is een extra handeling vergeleken met een app, maar juist daarom doe je het misschien minder vaak.  

Verder kun je er ook voor kiezen om de grijstintenmodus in te schakelen. Dat zorgt voor minder afleiding en een beeld dat rustiger is.

Op een iPhone ga je hiervoor naar Instellingen > Toegankelijkheid > Weergave en tekstgrootte > Kleurfilters en schakel je de optie in. Op een Android-smartphone ga je hiervoor naar Instellingen -> Toegankelijkheid -> Kleurfilters. Hier schakel je de optie Grijstinten in. Afhankelijk van je toestel kunnen deze menu-opties een iets andere naam hebben.

©ID.nl

4. Volg niet alles en iedereen

Kies één of twee betrouwbare nieuwsbronnen. Ontvolg accounts die vooral onrust of negativiteit brengen. Kies liever voor mensen of media die je inspireren, informeren of aan het denken zetten. Een account waar je geen energie van krijgt, maar dat je energie kost: dat kun je beter ontvolgen.

Stoppen met doom-scrolling? Het kan!

Doomscrolling gaat allang niet meer alleen over nieuws. Ook gedachteloos scrollen langs filmpjes, reacties of meningen op sociale media hoort erbij. Het lijkt onschuldig, maar kost tijd, energie en aandacht — en levert weinig op.

Het goede nieuws: je kunt ermee stoppen. Niet in één keer, maar stap voor stap. Door bewuster te kiezen wat je leest en wanneer. Door je telefoon minder het ritme van je dag te laten bepalen. En door ruimte te maken voor dingen die je echt iets opleveren.

📵 Verveel je je zonder smartphone?

📘 Door een boek kun je urenlang scrollen!