Energiecrisis blijkt lucratieve business voor oplichters
Terwijl de een de eindjes aan elkaar knoopt om de naderende winter financieel te overleven, is het voor de ander een mooie gelegenheid een slaatje te slaan uit deze onzekere tijden. Oplichters maken namelijk gretig misbruik van het feit dat mensen op zoek zijn naar alternatieve manieren om hun huis te verwarmen.
Nu de energieprijzen hoger zijn dan ooit en steeds meer mensen moeite hebben om hun rekeningen te betalen, gaan consumenten wanhopig op zoek naar goedkopere manieren om de temperatuur in huis aangenaam te houden. Helaas betekent dat ook dat oplichters hun kans schoon zien om misbruik te maken van de situatie.
Om te beginnen zijn er bij de Fraudehelpdesk diverse meldingen binnengekomen over oplichting bij de aankoop van haardhout of pellets, die simpelweg niet geleverd worden. Oplichters gebruiken daarbij bijvoorbeeld namen van bonafide bedrijven zonder eigen website; ze tuigen in dat geval zelf een website op om klanten in de fuik te lokken. Daarnaast zijn er gevallen bekend van particulieren die via Marktplaats een voorraad hout aanbieden, maar na aankoop niets leveren. En daar zit je dan: dan ben je dus je geld kwijt én moet je alsnog de verwarming aanzetten, met als gevolg een hoge energierekening. Dubbele kosten dus.
Frauduleuze mailtjes
Daarnaast meldt de Fraudehelpdesk dat er nepmails in omloop zijn afkomstig van Eneco, waarin wordt gesteld dat het energiebedrijf goede zaken zou doen met Qatargas ('s werelds grootste aardgasproducent, gevestigd in Qatar) en dat klanten geld terug kunnen krijgen door een QR-code te scannen. Na het scannen van die code kom je op een website die je om allerlei persoonlijke gegevens vraagt, zoals naam, adres en geboortedatum, maar ook je IBAN-nummer. En je raadt het al: naar die beloofde teruggave kun je fluiten en je gevoelige gegevens zijn in handen van oplichters – geen lekker idee natuurlijk.
Advies van de Fraudehelpdesk: scan nooit zomaar QR-codes die je niet vertrouwt en meld het als je er toch eentje in de mail ontvangt.
Lees dit artikel om te lezen wat je moet doen als je slachtoffer bent van (online) fraude!
MijnOverheid
Ook RTL Nieuws meldt dat er inmiddels al vele honderden slachtoffers zijn gemaakt met deze specifieke phishingtactiek. Bovendien blijkt dat de mails die oplichters versturen steeds slimmer worden. Fraudeurs maken handig gebruik van afzenders die betrouwbaar ogen, zoals MijnOverheid. Ze houden mensen daarbij een wortel voor (zoals een energietoeslag) en weten mensen daarmee over de streep te trekken om allerlei gevoelige informatie prijs te geven, zoals bankgegevens en geboortedatums, met als uiteindelijke doel je DigiD-gegevens te ontfutselen.
MijnOverheid zelf geeft aan nooit e-mails te versturen met een link naar een website. Daarnaast verstuurd de dienst überhaupt geen sms-berichten. Wel heeft MijnOverheid nog een aantal tips om phishingberichten te herkennen:
De boodschap speelt in op angstgevoelens. Je moet bijvoorbeeld direct reageren, anders wordt je account stopgezet.
Je wordt gevraagd om op een link te klikken en/of persoonlijke gegevens door te geven.
De e-mail komt in je spamfilter terecht.
Het bericht is in gebrekkig Nederlands geschreven.
De e-mail is niet aan jou persoonlijk gericht, maar begint bijvoorbeeld met 'Beste klant' of 'Beste gebruiker'.
Fraude leren herkennen
Gelukkig zijn er wat handige handvatten om onder meer phishingmails te (leren) herkennen. Check bijvoorbeeld altijd of een website of webshop betrouwbaar is door reviews en vergelijkingssites te controleren. En bedenk sowieso: als iets te mooi is om waar te zijn, dan is het dat waarschijnlijk ook.
Vul daarnaast nooit zomaar je (bank)gegevens in, maak nooit geld over als je het niet helemaal vertrouwt, houd je pincode voor jezelf en leen nooit je bankrekening uit voor andere zaken dan je eigen bankzaken. Het is ongetwijfeld een open deur, maar een gewaarschuwd mens telt voor twee!
Handige links:
https://check.veiliginternetten.nl
https://checkjelinkje.nl
https://www.rijksoverheid.nl
https://www.veiligbankieren.nl
https://www.consumentenbond.nl/veilig-internetten/nepmails-en-phishing