ID.nl logo
Beheer je budget digitaal met deze 11 tips
© PXimport
Huis

Beheer je budget digitaal met deze 11 tips

Het is aan te raden om je inkomsten en uitgaven netjes iedere maand of elk kwartaal bij te houden, omdat je zo altijd een overzicht houdt van je financiële situatie. Ook voorkomt dit onnodige of verborgen kosten. Het klinkt als een flinke klus om je budget te beheren, maar met behulp van diverse apps hoeft dat niet zo te zijn.

Tip 01: Internetbankieren

Internetbankieren is erg handig, hoewel we anno 2020 waarschijnlijk vaker de mobiele app van de bank gebruiken dan de webomgeving. Steeds vaker ook biedt dit digitale bankieren mogelijkheden om je meer inzicht te geven in je financiën, in plaats van enkel een eenvoudig lijstje met inkomsten en uitgaven te tonen. Bij ING heb je bijvoorbeeld de Financieel fit Wijzer, waarmee je alle vaste inkomsten en uitgaven op een rij kunt zetten en daarna een spaardoel kunt instellen. Het is dan mogelijk om elke maand automatisch wat geld opzij te zetten om mee te sparen.

De mogelijkheden van die wijzer zijn echter vrij beperkt. Bij de Rabobank is al wat meer mogelijk, namelijk door middel van widgets. Widgets zijn kleine stukjes informatie over je financiële situatie. Zo is er bijvoorbeeld een cirkeldiagram waarin je in één oogopslag kunt zien welke typen uitgaven je per maand doet. Handig is dat de Rabo automatisch je uitgaven in een categorie indeelt. Nóg beter bezig is ABN, dat een app genaamd Grip heeft uitgebracht. Deze kun je koppelen aan je spaar- en betaalrekening en geeft je duidelijk inzicht in je uitgaven en inkomsten door middel van een tijdlijn. Ook kun je zelf budgetten instellen en pushnotificaties ontvangen, bijvoorbeeld bij een grote uitgave of als je budget op is. Helaas is de app op het moment van schrijven nog in gesloten bèta en is het onduidelijk wanneer de ABN ‘m openstelt voor iedereen.

©PXimport

Tip 02: Huishoudboekjes

Als je het liever iets uitgebreider wilt aanpakken, dan kun je kiezen uit een van de vele online- en offlinepakketten die beschikbaar zijn. Online zijn de bekendere digitale huishoudboekjes onder andere AFAS Personal en Kasboek.nl. Handig van de onlinediensten is dat deze vaak net wat beter integreren met de internetbankieromgeving van je bank. Daarmee kunnen transacties eenvoudig geïmporteerd worden en automatisch ingedeeld worden in categorieën.

Ook kun je soms zelf regels maken hoe transacties geïmporteerd moeten worden. Handig is om dan een begroting te maken op basis van die ingedeelde transacties en bonnetjes te scannen, zodat je die niet zomaar meer kwijtraakt als na twee jaar opeens iets stuk gaat. Om ermee aan de slag te gaan, bezoek je de website www.afaspersonal.nl. Vervolgens klik je op Gratis aanmelden en vul je een e-mailadres en wachtwoord in. Klik op Gratis aanmelden om de aanmelding te voltooien. Voor Kasboek.nl ga je naar www.kasboek.nl en klik je onderaan op Gratis aanmelden. Vul je e-mailadres in, ga akkoord met de voorwaarden en klik op Account aanmaken. Je krijgt een mail met een link met verdere instructies.

Vind jij de huishoudboekjes van Afas of Kasboek niet helemaal lekker werken, dan zijn er overigens nog een boel alternatieven. Wijzer in geldzaken heeft de diverse huishoudboekjes op een rij gezet.Zo vind je het huishoudboekje dat het beste bij je past.

©PXimport

Tip 03: Betaald of gratis?

Bij onlinediensten heb je vaak gratis varianten, maar ook een betaald abonnement. Bij AFAS bijvoorbeeld betaal je voor het Plus-abonnement 2,45 euro per maand. Je krijgt dan de mogelijkheid om naast maandbudgetten ook een jaarbudget op te maken, om data te exporteren en om zelf importeerregels aan te maken. Wat dat betreft is de gratis versie dus voor bijna iedereen meer dan voldoende.

Andere pakketten zijn soms betaald. Cashflow biedt een gratis versie aan, maar voor de functies die je echt nodig hebt voor een huishoudboekje kom je toch al snel uit bij de betaalde versie, die 17,95 euro per jaar kost. Een pakket dat het iets anders aanpakt, is dat van BankTrans, dat geheel offline werkt en gratis is. Het programma is beschikbaar voor Windows, macOS en Linux. Je vindt het op www.banktrans.nl. BankTrans kan veel van wat de onlinepakketten kunnen, maar doet het dan allemaal offline. Als je liever je data in eigen beheer houdt, is dit pakket dus een optie. Wel kan het even duren voordat je precies doorhebt hoe het pakket in zijn geheel werkt.

©PXimport

BankTrans werkt offline en is gratis, maar het duurt even voordat je het onder de knie hebt

-

Tip 04: Importeren

Sommige huishoudboekjes kunnen je transacties automatisch vanuit internetbankieren importeren. Helaas is dat niet het geval bij Kasboek.nl en BankTrans. Voor Kasboek.nl doe je dat door te gaan naar Transacties en dan naar Importeren transacties. Daar kun je kiezen vanaf welke bank je de transacties wilt importeren. Deze moet je echter eerst zelf exporteren vanaf je bank. Daarvoor ga je voor ING naar je internetbankieromgeving, waar je onderaan bij Overzichten de optie Af- en bijschrijvingen downloaden vindt.

Kies een periode en kies als bestandsformaat voor Kommagescheiden CSV. Klik op Download. Voor de Rabobank kun je hier terecht om je transacties te downloaden. Klik dan op Download overzicht en log in met je Random Reader. Voor de ABN Amro log je in en klik je op Start downloaden. Selecteer de betreffende rekeningen en kies de periode. Kies vervolgens bij formaat voor MT940, klik op OK en daarna op Opslaan. Je vindt deze handleidingen ook terug op Kasboek.nl. Terug op de site van Kasboek klik je op Start uploaden en kies je de bestanden; klik daarna op OK. Voor BankTrans download je altijd het formaat kommagescheiden CSV. Je kunt vervolgens de import starten door in BankTrans op Bestand / Importeren te klikken en te bladeren naar het *.csv-bestand.

©PXimport

Tip 05: AFAS-assistent

AFAS pakt het iets anders aan. Je hebt daar de mogelijkheid om de zogenaamde Bijwerk Assistent te gebruiken die automatisch de transacties ophaalt en toevoegt. Daarvoor moet je wel zelf inloggen in je internetbankieromgeving. Na het aanmelden bij AFAS en het invoeren van je naam, is het nodig om je bank te kiezen. Klik op de betreffende bank of zoek ernaar. Bij de vier banken standaard in beeld is het mogelijk om automatisch transacties te importeren, bij de rest moet je dat handmatig doen. De SNS Bank is wat dat betreft de modernste. Deze bank heeft de Bijwerk Assistent niet nodig maar kan het huishoudboekje direct veilig toegang kan geven tot je transacties. ADAS noemt dit bankkoppeling.

Wij zitten echter bij de ING, dus kiezen we die bank en kiezen daarna voor de AFAS Personal Bijwerk Assistent. Klik op de knop Installeer de Bijwerk Assistent’ en installeer de add-on voor je browser. Klik daarna op het AFAS-logo in je browser en kies voor je bank om in te loggen. Meld je aan en klik opnieuw op het AFAS-logo. Klik op Downloaden om je gegevens te importeren in AFAS. Kies daarna welke rekeningen je wilt importeren, waarna de transacties worden geïmporteerd. Zorg ervoor dat je geen andere vensters of tabbladen opent, want dan moet je opnieuw beginnen.

©PXimport

Tip 06: Transacties indelen

Nu je je transacties hebt geïmporteerd, is het nodig om te controleren of de transacties goed zijn ingedeeld en of er misschien iets aangepast moet worden. Hiervoor ga je op Kasboek.nl naar Transacties en dan naar de Transactielijst. Als je dan sorteert op Rubriek (door daarop te klikken), staan alle transacties zonder rubriek bovenaan. Je kunt er vervolgens een selecteren door erop te klikken. Klik daarna rechts in het blauwe blokje op Kies een rubriek en deel de transactie in door een van de categorieën te selecteren. Klik daarna op Opslaan. Voor AFAS ga je naar Transacties en klik je rechtsboven op Filters. Klik op Alle categorieën en kies voor Niet gecategoriseerd / Nog in te delen. Klik op een transactie en kies bij Categorie de juiste categorie. Sla ‘m op door op Opslaan te klikken.

©PXimport

Tip 07: Contante uitgaven

Tot nu toe heb je alleen maar gepinde transacties geïmporteerd. Echter, af en toe (of misschien zelfs regelmatig) zul je ook contant een aankoop doen. Helaas zul je die transacties dus handmatig in moeten voeren in de tot nu toe besproken huishoudboekjes. Om contante transacties bij te houden in AFAS is het nodig om een kasboek aan te maken. Daarvoor klik je op de tandwieltjes onderaan bij Rekeningen en daarna op Voeg een kasboek toe. Typ een naam voor je kasboek en klik op Voeg dit kasboek toe. Als je nu teruggaat naar Transacties zie je rechtsboven de optie Kastransactie weergeven, waar je je contante transactie kunt toevoegen. Voor Kasboek.nl ga je naar Transacties / Transactielijst en klik je rechtsboven de tabel op de plus om een nieuwe transactie toe te voegen. Voor je contante transacties die niet direct in je kasboek verschijnen, is het handig als er een smartphone-app of tablet-app voor je huishoudboekje beschikbaar is. AFAS heeft hier bijvoorbeeld een app voor waarmee dit mogelijk is.

©PXimport

Tip 08: Budget maken

Als je graag geld wilt besparen of niet te veel aan bijvoorbeeld boodschappen of vrije tijd wilt geven, is het handig (of zelfs nodig) om een budget te maken. Daarmee stel je een limiet aan je uitgaven. Vind je dit belangrijk, let dan op dat het huishoudboekje dat je kiest hier ondersteuning voor heeft. Veel huishoudboekjes geven je de mogelijkheid om per categorie een budget aan te maken. Wil je aan boodschappen maximaal 170 euro per maand uitgeven, dan stel je dat in en check je elke week, op basis van de ingedeelde transacties, hoeveel er nog van die 170 euro over is. Zo is het eenvoudiger om je eraan te houden.

Het voordeel van een digitale oplossing is de integratie met je bank, zodat transacties automatisch ingedeeld worden en je dus minder moeite hoeft te doen om elke week je budget bij te houden. In AFAS maak je een budget aan door in het menu voor de optie Budgetten te kiezen. Klik nu op Begin met budgetteren. Standaard berekent AFAS dan de gemiddelden en maakt er automatisch een budget van. Je kunt deze gemiddelden inzien op Overzicht. Om een wijziging te maken, ga je naar Instellen. Je kunt hier categorieën uitklappen en aanpassen. Voor Kasboek.nl is het nodig om zelf een budget vast te stellen en je hier via Overzichten / Per maand aan te houden.

©PXimport

Door een begroting te maken, zorg je ervoor dat je beter uitkomt met je geld

-

Tip 09: Bonnen op papier

Een goed huishoudboekje bevat natuurlijk ook bonnetjes van aankopen. Op twee manieren ontvang je bonnetjes: van aankopen in webwinkels krijg je ze in je e-mail, en van aankopen in de winkel krijg je ouderwets een factuur of bon op papier. Om ervoor te zorgen dat je geen papieren bonnetjes kwijtraakt, kun je de verwerking ervan automatiseren. IFTTT (If This Then That) is een handige dienst waarmee je op basis van bepaalde condities een actie kunt laten uitvoeren. IFTTT koppelt veel diensten ‘aan elkaar’, op basis van een conditie van de ene dienst wordt dan een actie bij de andere dienst uitgevoerd. Zo ook bijvoorbeeld: wordt een bonnetje gefotografeerd, plaats deze automatisch in de juiste map. Je kunt IFTTT bijvoorbeeld gebruiken om automatisch bonnetjes in je cloudopslag op te slaan. Daarvoor is dit recept handig. Je kunt ook diensten als Evernote gebruiken om bonnetjes te scannen en te beheren. Handig daarbij is de Evernote Scannable dat documenten kan scannen en integreert met Evernote. Anders is ook Office Lens handig. AFAS heeft overigens ook een eigen app met de mogelijkheid om bonnetjes te scannen en deze direct aan een transactie te koppelen; dat gebeurt met dezelfde app die je ook voor contante transacties gebruikt.

©PXimport

Tip 10: Digitale facturen

Elke keer als je een aankoop doet in de webwinkel, belanden je facturen op een grote stapel in je e-mail en is het lastig om ze terug te vinden. Handig is om ze automatisch te categoriseren en in te delen. In Gmail maak je eenvoudig een filter aan door te zoeken naar je facturen. Zoek bijvoorbeeld op ‘factuur’, ‘betalingsbewijs’ of de naam van webwinkels waar je veel bestelt. Vervolgens klik je rechts op het pijltje van het zoekvak en klik je onderaan op het nu verschenen uitklapmenu op de optie Filter maken met deze zoekopdracht.

Vink de optie aan Het label toepassen en klik op Label kiezen / Nieuw label. Geef het label een naam en klik op Maken. Nu worden je facturen automatisch ingedeeld in een overzichtelijk mapje. Met IFTTT is het dan nog mogelijk om automatisch je facturen te exporteren en op te slaan naar bijvoorbeeld Dropbox. Daarvoor is dit recept handig. Voor Outlook maak je eerst een nieuwe categorie aan door te klikken op Nieuwe categorie links. Typ een naam voor je categorie. Ga daarna rechtsboven naar het tandwiel en klik op Regels beheren / Nieuw. Maak nu een nieuwe regel aan, door links de voorwaarde in te stellen en rechts het net aangemaakte label erop toe te passen.

©PXimport

Je kunt IFTTT bijvoorbeeld gebruiken om automatisch bonnetjes in je cloudopslag op te slaan

-

Tip 11: Excel

Als je liever niet een externe dienst gebruikt om je financiën in op te slaan, dan kun je kiezen tussen BankTrans en Excel. Als je Excel opent, kun je rechts zoeken op sjablonen. Ben je bijvoorbeeld student, dan is er een speciaal sjabloon beschikbaar genaamd Maandbudget voor studenten. Dit hoef je alleen in te vullen en je hebt zicht op je uitgaven en inkomsten. Een ander handig sjabloon is bijvoorbeeld Reiskostenberekening. Hier kun je eenvoudig je uitgaven voor je vakantie op een rij zetten, zodat je ook daar meteen overzicht van hebt. Verder heb je nog Persoonlijk budget (erg uitgebreid) of Persoonlijk huishoudboekje. Dit sjabloon is wel wat verouderd. Zo wordt er nog gesproken over cheques...

©PXimport

▼ Volgende artikel
Geen telefoon of internet door een storing? Zo zit het met recht op compensatie (en zo vraag je het aan)
Huis

Geen telefoon of internet door een storing? Zo zit het met recht op compensatie (en zo vraag je het aan)

Of je nou klant bent bij Odido, KPN, VodafoneZiggo, Ben, Simpel of Delta: allemaal hebben ze weleens storing waardoor je niet kunt bellen en/of internetten. Duurt zo'n storing wat langer, dan kun je recht hebben op compensatie. In dit artikel lees je wanneer je waar recht op hebt en hoe je die compensatie kunt aanvragen.

Een landelijke storing bij je internet, tv of telefoon is niet alleen vervelend, maar kan ook financiële gevolgen hebben. Gelukkig is in Nederland wettelijk vastgelegd dat je in sommige gevallen recht hebt op een vergoeding. Maar hoe werkt dat precies? Wanneer heb je recht op compensatie, hoe hoog is die vergoeding en waar kun je terecht bij jouw provider?

Volgens de Telecommunicatiewet heb je als consument of kleinzakelijke gebruiker recht op compensatie als er sprake is van een volledige netwerkstoring die twaalf uur of langer duurt. Dat betekent dat alle onderdelen van je abonnement uitvallen: dus bijvoorbeeld zowel internet als televisie en telefonie. Regionale storingen vallen ook onder deze regeling, zolang je binnen het getroffen gebied woont of werkt. Sommige providers hanteren uit zichzelf een iets soepelere norm en keren al bij acht uur storing een vergoeding uit, maar dat is niet verplicht. De wettelijke grens ligt op twaalf uur.

De hoogte van de vergoeding is gekoppeld aan de maandelijkse kosten van je abonnement. Bij een storing van twaalf tot vierentwintig uur ontvang je één dertigste van je maandbedrag. Duurt de storing langer, dan loopt het bedrag op met telkens nog een dertigste per extra dag. De 2 euro vergoeding die Odido na een storing begin augustus gaf klopt dus, ook al zijn veel klanten verontwaardigd over de hoogte (beter gezegd: laagte) van het bedrag.

Voor prepaid-gebruikers geldt een vergoeding van vijftig cent per dag. De vergoeding wordt meestal verrekend op je volgende factuur. Je hoeft er als klant wel iets voor te doen: in de meeste gevallen moet je zelf een aanvraag indienen via de website of app van je provider.

Verzamel bewijs

Heb je last gehad van een storing, controleer dan altijd eerst hoe lang die precies heeft geduurd. De meeste providers publiceren actuele storingsmeldingen op hun website. Noteer de begindatum en -tijd en maak eventueel een screenshot als bewijs. Zodra de storing voorbij is, kun je je aanvraag indienen. Meestal kan dat nog tot enkele maanden na de storing, maar wacht niet te lang. Het aanvragen van compensatie gaat soms via een speciale pagina, in andere gevallen moet je daarvoor contact opnemen met de klantenservice. Hieronder staan handige links naar de grootste providers om je verder te helpen.

©Website Odido

Bron: Odido

Compensatie aanvragen doe je zo:

Bij KPN kun je een compensatieverzoek indienen via je persoonlijke KPN-pagina, waar je moet inloggen met je KPN ID.
👉 Meer lezen/aanvragen compensatie KPN


Vodafone-klanten kunnen hun aanvraag doen via de Vodafone-app of de klantenservice.

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Vodafone


Ziggo heeft een aparte compensatiepagina, waar je een storing kunt melden en direct je vergoeding kunt aanvragen. Die staat hier:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Ziggo


Ook bij Odido geldt de wettelijke grens van twaalf uur. Op de veelgestelde vragen-pagina lees je hoe je een claim kunt indienen. Odido zegt zelf een formulier online te zetten wanneer een storing langer dan twaalf uur geduurd heeft.

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Odido


Ben, dat gebruikmaakt van het netwerk van Odido, heeft dezelfde regeling. Informatie over compensatie vind je op:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Ben


Simpel, dat ook gebruikmaakt van het Odido-netwerk, verwijst je naar je persoonlijke accountomgeving voor het melden van een storing. De klantenservicepagina staat hier:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Simpel


Bij Delta kun je compensatie aanvragen via MijnDELTA of per brief. Uitleg staat op:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Delta

Dus: meer dan twaalf uur storing? Compensatie!

Samengevat: bij een volledige uitval van je netwerk van twaalf uur of meer heb je recht op een vergoeding van minimaal één dertigste van je maandbedrag. Bij sommige providers kun je al eerder compensatie krijgen, maar dat is geen wettelijke verplichting. De meeste providers maken het aanvragen makkelijk via hun eigen omgeving of app. Heb je geen toegang tot je account, dan kun je altijd contact opnemen met de klantenservice. De verwerking duurt meestal een paar weken. Laat je niet afschepen als je recht hebt op compensatie. De regeling is wettelijk vastgelegd!

▼ Volgende artikel
Windows 11 opruimen in 3 simpele stappen
© Gibster - stock.adobe.com
Huis

Windows 11 opruimen in 3 simpele stappen

Je wilt ruimte vrijmaken in Windows 11, maar heb je geen idee waar je moet beginnen met deze schoonmaakoperatie? Windows geeft zelf aan welke bestanden je veilig kunt verwijderen.

In drie simpele stappen vertellen we je hoe je weer ruimte creëert op je harde schijf:

  • Bekijk hoeveel ruimte er in gebruik is
  • Gebruik de Windows' aanbevelingen om tijdelijke en grote bestanden te verwijderen
  • Zet Opslaginzicht aan om automatisch ruimte vrij te maken

Lees ook: 11 ergernissen in Windows 11 en hoe je ze uit de weg ruimt

Stap 1: Opslag bekijken

Om snel opslagruimte vrij te maken, heb je geen app van derden nodig. In Windows 11 ga je met Windows-toets+I naar de instellingen van Windows en daar open je in de linkerbalk het onderdeel Systeem. Aan de rechterkant kun je dan de optie Opslag activeren. In dit venster krijg je bovenaan een overzicht van hoe de schijfruimte verdeeld is en hoeveel vrije opslagruimte er nog overblijft.

Krijg eerst inzicht in de gebruikte opslag.

Stap 2: Aanbevelingen voor opschoning

In het onderdeel Opslagbeheer open je Aanbevelingen voor opschoning. Hier staan alvast vier suggesties van groepen in de sectie Tijdelijke bestanden die je mag snoeien. De opties Prullenbak en Downloads zijn de eerste twee locaties die je veilig kunt leegmaken. Vink deze opties aan. Ook de optie Logboekbestanden voor het archief van de feedback-hub kun je aanvinken. Onderaan lees je hoeveel ruimte je wint met deze schoonmaakoperatie. We raden af om ook de optie Logboekbestanden voor systeemherstel te gebruiken. Daar valt trouwens meestal heel weinig winst te halen. Klik vervolgens op Opschonen. Ga ook eens kijken in het onderdeel Grote of ongebruikte bestanden of daar geen oude video’s of andere grote bestanden zijn achtergebleven. Hetzelfde geldt voor Bestanden gesynchroniseerd met de cloud.

Snoei eerst in de tijdelijke bestanden.

Valt er niets meer op te ruimen?

Deze NAS biedt veel extra opslagruimte

Stap 3: Opslaginzicht

Windows 11 heeft ook een functie Opslaginzicht die automatisch opslagruimte vrijmaakt wanneer dat nodig is. Die vind je bij Instellingen / Systeem / Opslag. Zet eerst de schakelaar aan bij Gebruikersinhoud automatisch opschonen. Standaard is ingesteld dat de functie Opslaginzicht pas in actie komt wanneer er weinig vrije schijfruimte overblijft. In dat geval zal het systeem de bestanden verwijderen die al langer dan dertig dagen in de Prullenbak zitten. Je kunt dit ook instellen op elke dag, elke veertien dagen en elke zestig dagen. Je kunt ook hier aangeven dat bestanden in de map Downloads na een bepaalde periode worden gewist. Deze opties zijn vooral handig voor wie deze mappen meestal zelf vergeet leeg te maken. Wil je meteen deze ruimte vrijmaken, dan klik je op de optie Opslaginzicht nu uitvoeren. En weer kun je na afloop zien hoeveel ruimte er is vrijgemaakt.

Met Opslaginzicht zal Windows automatisch overtollige bestanden opschonen.

Watch on YouTube